Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.429 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 20:46
leonbong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Is dat VD-draad of echte YMVK.

Voor VD-draad is het te veel voor YMVK niet mits de lengte beperkt is.
Hoe zie ik dat verschil?
Kan het morgen ook even aan de installateur vragen. Ga er wel vanuit dat het YMVK is.

Overigens volgens deze site zou 2,5mm2 moeten voldoen. Maar vind het alsnog bizar hoe heet dat ding wordt.

https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:37
VD-draad is datgene wat je in PVC-pijpje doet, soms verwarren mensen dat met kabel.

YMVK mag heet worden, dan heb je ook nog goedkopere kabel XMVK dat mag niet heet worden.
XMVK en YMVK zien er vrijwel hetzelfde uit je moet de tekst op de kabel lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 23-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:09:
Nog een vraagje over de kabel naar mijn doorstromer. Dat ding trekt dus 15kW voor steeds max. zo'n 15 minuten.

Heb gemerkt dat die kabel (volgens mij 2,5mm2) na een paar minuten echt gloeiend heet wordt. Bijna niet meer aan te raken.
Is dat normaal?
Het is in Nederland niet normaal om bijna 22 A door 2,5 mm² te laten gaan in een woning, maar het is wel normaal dat het oncomfortabel warm wordt als je dat toch doet. Het mag onder bepaalde omstandigheden wel, maar als vuistregel wordt meestal gehanteerd dat je een dikkere kabel neemt wanneer de stroom hoger dan 16 A zal zijn.

Vanaf ongeveer 40 °C begint aanraken oncomfortabel te worden, en bij 44 °C is vrijwel iedereens pijngrens wel bereikt, maar een YMvK-kabel mag 90 °C worden. Daar zit dus nog wel wat speling in voordat het een probleem wordt.

Het wordt problematisch als de kabel ergens is verlegd waar de warmte niet weg kan. Dus niet zozeer waar je de kabel kunt aanraken, maar juist waar je 'm niet kan aanraken. Een stukje doorvoer door een stenen muur zal niet zo erg zijn, maar meterslang door isolatiemateriaal zal de kabel daar wellicht wel voorbij z'n maximum krijgen. Daarom staan er in de NEN 1010 allerlei tabellen die aangeven hoeveel stroom door kabels van een bepaalde dikte mogen, afhankelijk van hoe de kabel is gelegd (de "installatiemethode"). Als jij kan aangeven wat voor kabel het is, en hoe het hele verloop van de kabel is qua wat er omheen zit, dan wil ik wel even opzoeken of 22 A volgens de norm zou mogen.

Persoonlijk zou ik in dit geval net als @habbekrats voor 4 mm² kiezen, als vervanging een realistische optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Oke, bedankt weer @Juerd.
Wat me vooral problematisch lijkt is dat de kabel in de groepenkast op dit moment nog dwars door de hele kast loopt naar de HW-meter aan de linkerkant. Dus onderweg warmt ie nu de boel lekker op lijkt me.

Maar zoals eerder gezegd ga ik de groepenkast binnenkort beter indelen.
Neem ik ook gelijk een upgrade naar 4mm2 YMVK mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Nog een vraagje over de kabel naar mijn doorstromer. Dat ding trekt dus 15kW voor steeds max. zo'n 15 minuten.

Heb gemerkt dat die kabel (volgens mij 2,5mm2) na een paar minuten echt gloeiend heet wordt. Bijna niet meer aan te raken.
Is dat normaal?
Daarom ook geen fan van een doorstromer voor sww 15kW zit je met 3x25A al bijna aan de max. Kun je beter een wp boiler installeren kost geen eens zoveel en heb je wel cop 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 19:02

Is dat normaal?
Wel als je er zo veel stroom doorheen jaagt. Ik zou voor alles boven de 11 kW nooit een 2.5 mm² kabel willen gebruiken, maar minimaal voor 4 (of liever nog 6) gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
6mm2 is wel erg overdreven voor 20/21 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:05:
6mm2 is wel erg overdreven voor 20/21 ampere.
Ligt aan de lengte en installatiemethode, maar in dit geval ben ik het denk ik wel met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 19:24
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Wel als je er zo veel stroom doorheen jaagt. Ik zou voor alles boven de 11 kW nooit een 2.5 mm² kabel willen gebruiken, maar minimaal voor 4 (of liever nog 6) gaan.
6 is totale overkill.
6 kwadraat wordt nog met grote regelmaat voor huisaansluitingen tot 50A gebruikt...
Waarom zou je het beter (willen) doen/weten dan een netbeheerder... Ga er (helemaal tegenwoordig) maar vanuit dat er meer belasting overheen gaat dan een enkele keer in huis... 4 kwadraat vanwege warmte begrijp ik... En als je een leuke klus schuur oid hebt met flinke belasting op een afstand van huis snap ik het ook... Maar voor een doorstromer? 8)7

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Juerd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Ligt aan de lengte en installatiemethode, maar in dit geval ben ik het denk ik wel met je eens :)
Dit is het huisinstallatie topic, ik kan mij in huisinstallaties geen toepassing bedenken waar 4mm2 voor 20/21ampere niet voldoet.

Misschien in Soestdijk niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 23-06-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:10:
[...]

Dit is het huisinstallatie topic, ik kan mij in huisinstallaties geen toepassing bedenken waar 4mm2 voor 20/21ampere niet voldoet.

Misschien in Soestdijk niet. ;)
Het ligt inderdaad maar net aan hoe groot je tuin of oprit is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Vaevictis_ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Daarom ook geen fan van een doorstromer voor sww 15kW zit je met 3x25A al bijna aan de max. Kun je beter een wp boiler installeren kost geen eens zoveel en heb je wel cop 3.
Ik zie dit vaak voorbij komen op dit forum en er is vast veel voor te zeggen, maar misschien even wat meer achtergrond wanneer het (naar mijn mening) wél een goede oplossing is..

Doorstromer kostte mij 550 euro incl installatie (200 euro voor een Bosch 15kW van Amazon.de +350 installatie, ding hangt gewoon in de meterkast, was zo gepiept). Benieuwd of er een WPB is die hier in initiële investering in de buurt komt. Nu zal er vast een punt in tijd zijn dat de meerprijs van de WPB is terugverdiend ivm de COP. Maar dan even het totale plaatje wat voor ons de doorslag gaf:
  • CV ketel begaf het, dus we hadden een (zeer) snelle oplossing nodig
  • Hier weinig ruimte voor een boiler die groot genoeg is (denk dat we max 80 liter kwijt kunnen en dat is voor ons niet genoeg)
  • We nemen COP=1 voor lief want genoeg overschot PV (en dat maakt de terugverdientijd van een WPB ook weer langer)
Alleen als de salderingsregeling op korte termijn wegvalt (dat is denk ik nog maar zeer de vraag) kunnen we e.e.a. eens gaan heroverwegen.

Heb overigens al eerder hier gevraagd wat ervoor nodig is om een hoofdzekering te laten klappen en dan moet je kennelijk langere tijd vrij hard over de 25A gaan, dus dat zit wel goed als je een beetje voorzichtig doet (heb ook wat alerts in homeassistant aangemaakt en die zijn tot op heden nog niet afgegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:00

martijn v o

Certified by Enphase.

Ding hangt gewoon in de meterkast? Lees ik dat goed?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
martijn v o schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:15:
Ding hangt gewoon in de meterkast? Lees ik dat goed?
Ja, zie (rechts op de foto): Nickname27 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

[ Voor 3% gewijzigd door Nickname27 op 23-06-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 06:36
Annuk schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:43:
[...]

6 is totale overkill.
6 kwadraat wordt nog met grote regelmaat voor huisaansluitingen tot 50A gebruikt...
Waarom zou je het beter (willen) doen/weten dan een netbeheerder... Ga er (helemaal tegenwoordig) maar vanuit dat er meer belasting overheen gaat dan een enkele keer in huis... 4 kwadraat vanwege warmte begrijp ik... En als je een leuke klus schuur oid hebt met flinke belasting op een afstand van huis snap ik het ook... Maar voor een doorstromer? 8)7
Hier mopperde de monteur van de netbeheerder dat ze met standaard sets werken en dat 25 mm2 niet echt praktisch is en zeker niet nodig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Juerd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:17:
[...]

Het ligt inderdaad maar net aan hoe groot je tuin of oprit is :)
Ik heb 16mm2 liggen vanaf een 15kW omvormer naar de groepenkast. Circa 70m. Maar dat was ook i.v.m. spanningsverlies als ik het juist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Hier mopperde de monteur van de netbeheerder dat ze met standaard sets werken en dat 25 mm2 niet echt praktisch is en zeker niet nodig.
Kan... Weet niet welke netbeheerder...
Maar standaard ABB meterbordcombinatie wordt geleverd met 10mm2 bedrading.
Voor >63A wordt er standaard 16mm2 (bij) geleverd (allen flexibel).
Soms wordt er nog 6mm2 massief gebruikt ivm gelijkheid en/of onder de oude draaistoppen krijg je de flexibel niet goed gemonteerd.

Huidige standaard aansluitkabel vanaf de hoofdkabel is 4x16mm2 (massief samengeslsgen), bij renovatie/sanering wordt er vaak 6mm2 (massief) gebruikt.

marcelcee schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Ik heb 16mm2 liggen vanaf een 15kW omvormer naar de groepenkast. Circa 70m. Maar dat was ook i.v.m. spanningsverlies als ik het juist heb.
Is wel royale overkill imho, had ook prima met 10qmm gekund lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:04:
[...]

Kan... Weet niet welke netbeheerder...
Enexis de SAP set. De reden erachter was volgens de monteur dat ze zo weinig mogelijk verschillende sets willen hebben.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:06:
[...]

Enexis de SAP set. De reden erachter was volgens de monteur dat ze zo weinig mogelijk verschillende sets willen hebben.
Lijkt me sterk (werk er zelf ook) en voor huisaansluitingen in de meterkast is 16mm2 maximaal, aangezien de meeste meters ook geen grotere diameter aankunnen.

Denk dat de monteur dat verkeerd heeft gehad (of iemand in opleiding).

De standaard sets (ook de verzwaring sets van 1F naar 3F) is allemaal 10mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:10:
[...]

Lijkt me sterk (werk er zelf ook) en voor huisaansluitingen in de meterkast is 16mm2 maximaal, aangezien de meeste meters ook geen grotere diameter aankunnen.

Denk dat de monteur dat verkeerd heeft gehad (of iemand in opleiding).

De standaard sets (ook de verzwaring sets van 1F naar 3F) is allemaal 10mm2
Volgens de monteur is dit 16mm2 boven en 25mm2 beneden. En het was geen monteur in opleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfAo18cm5SM-BOCUg8Lb0x_EZRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCX2x7gnfnt3uPUokZqxq1WT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:10:
Doorstromer kostte mij 550 euro incl installatie (200 euro voor een Bosch 15kW van Amazon.de +350 installatie, ding hangt gewoon in de meterkast, was zo gepiept). [...] Nu zal er vast een punt in tijd zijn dat de meerprijs van de WPB is terugverdiend ivm de COP.
Uitgaande van gelijke installatiekosten en een goedkope warmtepompboiler van 1750 €, is er een verschil van 1550 € dat je met de zuinigheid door de COP > 1 zou moeten terugverdienen. Als ik voor het gemak het stilstandverlies van de boiler weglaat en uitga van een behoorlijk laag energietarief van 0,25 €/kWh, moet je dus 1550 € / 0,25 €/kWh = 6200 kWh zien te besparen, wat het omslagpunt met COP 3,5 t.o.v. de 15 kW doorstromer legt bij 413 uur oftewel circa 5000 keer 5 minuten douchen. Uitgaande van 3 keer douchen per dag dus pas na 4½ jaar. Bij 1 keer douchen per dag pas na ruim 13 jaar oftewel ongeveer de levensduur van de apparaten :)

Ik vind een doorstromer qua kosten helemaal geen gek idee, vooral als je niet kunt investeren of als je een eenpersoonshuishouden hebt. Warmtepompboilers zijn heel erg duur. Je moet wel voorzichtig zijn met je 3×25 A hoofdzekeringen en selectiviteitsregels negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Volgens de monteur is dit 16mm2 boven en 25mm2 beneden. En het was geen monteur in opleiding.
[Afbeelding]
Zonder de opschriften direct te kennen, maar op het oog is de bovenste 10mm2, net als de blauwe onder (PE)N draad, en zwart onder lijkt me inderdaad de 16mm2 super flexibel, is inderdaad klote draad die onderste, de litzes (interne draadjes) zijn nog dunner en de mantel beschadigd vrij snel, met alle gevolgen van dien.

Moet ook eerlijk zeggen bij een >63A aansluiting pak ik meestal m'n eigen draad, is ook 16mm2, maar dan met de mantel net als de bovenste, werkt iets fijner vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcelcee schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Bedoel je met omvormer een PV-omvormer? In dat geval is het aanbevolen om het spanningsverlies onder de 1% te houden ipv de gebruikelijke 5%. Dat leidt al snel tot dikkere kabels voor 'n PV-omvormer dan je voor verbruikers zou leggen. Het zou zonde van het koper zijn om diezelfde grens toe te passen op een simpel verwarmingselement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Juerd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Bedoel je met omvormer een PV-omvormer? In dat geval is het aanbevolen om het spanningsverlies onder de 1% te houden ipv de gebruikelijke 5%. Dat leidt al snel tot dikkere kabels voor 'n PV-omvormer dan je voor verbruikers zou leggen. Het zou zonde van het koper zijn om diezelfde grens toe te passen op een simpel verwarmingselement :)
Bedoelde inderdaad PV-omvormer. En zoals @Annuk al schreef is die 16mm2 wellicht ook in een PV-situatie too much. Maar ja, beter een hele dure kabel in de grond dan een dure (en er achter komen dat ’m dat toch net niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Annuk schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:04:
Huidige standaard aansluitkabel vanaf de hoofdkabel is 4x16mm2 (massief samengeslsgen), bij renovatie/sanering wordt er vaak 6mm2 (massief) gebruikt.
Onze woning (nieuwbouw) werd in 2020 door Liander aangesloten met 10 mm².
Is dat voor nieuwbouw nu al weer vergroot naar 16 mm²?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja het wordt berekend door netbeheerders wat noodzakelijk is.
Mijn huis uit 2008 is met 16mm2 aangesloten ook liander.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 23-06-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:50:
[...]

Onze woning (nieuwbouw) werd in 2020 door Liander aangesloten met 10 mm².
Is dat voor nieuwbouw nu al weer vergroot naar 16 mm²?
Weet je dat wel zo zeker?
Bij mijn weten is 10 kwadraat koper al geen standaard meer sinds dat GPLK kabel werd uitgefaseerd en er voornamelijk nog vmvk werd gebruikt (in netbeheerders termen).

Ken je toevallig ergens een opschrift vinden op de kabel?
Intern in de huisaansluit combinatie (hoofdzekering + meterbord) is het vermoedelijk wel 10 kwadraat flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Annuk schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:15:
Weet je dat wel zo zeker?
Bij mijn weten is 10 kwadraat koper al geen standaard meer sinds dat GPLK kabel werd uitgefaseerd en er voornamelijk nog vmvk werd gebruikt (in netbeheerders termen).

Ken je toevallig ergens een opschrift vinden op de kabel?
Intern in de huisaansluit combinatie (hoofdzekering + meterbord) is het vermoedelijk wel 10 kwadraat flexibel.
Ja, dat weet ik zeker, het staat duidelijk gedrukt op de binnenkomende kabel.
En de kabel vanaf de meter naar de hoofdschakelaar is idd ook 10 mm². Daar moest ik nog speciaal passende adereindhulzen voor kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 23-06-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Ja, dat weet ik zeker, het staat duidelijk gedrukt op de binnenkomende kabel.
En de kabel vanaf de meter naar de hoofdschakelaar is idd ook 10 mm². Daar moest ik nog speciaal passende adereindhulzen voor kopen.
Het kan hoor, bij wijze van schaarste oid bij de leveranciers..
En hoezo moest jij passende adereindhulzen voorzien?
Netbeheerder moet aansluiten op de hoofdschakelaar, en die ook voorzien van hulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
In mijn huis nu is de voeding 4x6mm2-as naar de meter en HS is 10mm2 (rood)

Vorige oude huis was de voeding 4x70mm2 GPLK naar en van de meter 6mm2 stug met oogjes.

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 23-06-2024 22:27 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:26:

Vorige oude huis was de voeding 4x70mm2 GPLK naar en van de meter 6mm2 stug met oogjes.
70?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
habbekrats schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:26:
In mijn huis nu is de voeding 4x6mm2-as naar de meter en HS is 10mm2 (rood)

70 kwadraat?!
Ex bedrijf oid? Of flinke plantage? :P :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
Dat deed EGD vroeger als je het laatste huis in de straat was, dan werd de kabel in huis gelegd. Makkelijker met meten bij een fout in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij mijn moeder komt er ook hele dikke kabel binnen ik denk 35mm2 misschien wel meer.
Echter het systeem is anders de kabel is geen aftakking in de straat maar de kabel loopt door van woning naar woning.

De dikke kabel in de straat maakt steeds een u-bocht door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook een afwijkende situatie, maar dan juist met dun koper. Het gaat om eengezinswoningen in hoogbouw.

Er zijn wel aftakkingen in de straat, maar zitten er vervolgens per aftakking 3 woningen met 6 mm² aan elkaar doorgelust via de HAKs. Geen stijgleidingkasten met aftakkingen, maar 2 kabels in de HAK die via de schroefklemmen van de zekeringhouders zijn gelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:21:
Hier ook een afwijkende situatie, maar dan juist met dun koper. Het gaat om eengezinswoningen in hoogbouw.

Er zijn wel aftakkingen in de straat, maar zitten er vervolgens per aftakking 3 woningen met 6 mm² aan elkaar doorgelust via de HAKs. Geen stijgleidingkasten met aftakkingen, maar 2 kabels in de HAK die via de schroefklemmen van de zekeringhouders zijn gelast.
Vrij bekende renovatie methode inderdaad... Soms met en soms zonder stijgleiding kast.. iedere woning op 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Wij zijn bezig met zelf een huis bouwen, we doen zo veel mogelijk zelf, alleen het gevelmetselwerk en stucwerk wordt uitbesteed.

Nu ben ik bezig met een indeling te maken voor de groepen, ik had het zo in gedachten. Als iemand tips heeft of adviezen hoor ik het graag

1-fase

Wasmachine
Droger
Woonkamer + hal + WC
Keuken algemeen

Oven 1
Oven 2
Quooker
Kastenwand stopcontact + koelkast

Vaatwasser
Stopcontacten kookeiland
Garage (zwaar gereedschap)
Tuin

Technische installatie
Badkamer
Slaapkamer 1 + 2
Slaapkamer 3 + washok

Zolder (vlizo zolder met WTW-unit)
Lege groep
Lege groep
Lege groep

3-fase

Warmtepomp
Zonnepanelen
Garage
Tuin
Auto (toekomst wellicht)
Inductie kookplaat

Ik twijfel nog om de kamer in 2e te delen aangezien ik 3 lege groepen heb.

Voor de zonnepanelen hebben we minimaal 3800 watt piek nodig, (BENG berekening) en wellicht in de toekomst willen we een thuisbatterij er aan koppelen. Maar dat is nog ver weg.

3 fase in de garage if voor hobby matig gebruik, het wordt geen werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een nieuwe ABB SN lijn groepenkast gekocht en ga deze binnenkort plaatsen. Nu wil ik de 6mm2 die vanaf de hoofdschakelaar naar een 3 fase aardlekschakelaar verplaatsen naar een verdeelblok:

https://www.sandervunderi...eelblok-4-polig-100a.html

Om vanaf hier verder te gaan naar de aardlekschakelaar waarvan ik nu de 6mm2 wil gebruiken en daarnaast een aardlekautomaat voor de warmtepomp. Verder komt op het verdeelblok nog de te plaatsen aardlekautomaat van de zonnepanelen en in de toekomst de aardlekautomaat voor de laadpaal.

Bij het loshalen van de 6mm2 van de aardlekschakelaar komen de adereindhulzen behoorlijk geplet tussen de klemmen vandaan. Kan ik deze zo weer gebruiken in het verdeelblok, of is het beter om hier nieuwe hulzen op te persen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgi0Bwf3HcUZajx1-4X5kZ6me3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPrXplp67M3RhIOftyRZXPJs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
Aangezien hier al veel over de dikte wordt gesproken, een vraagstukje voor mijn plan. Ik ga thuis 20m XMVK YMVK leggen, afgezekerd met een B40 automaat. Zelf zat ik te denken aan 6mm2. Online lees ik daar wisselende reacties op. Zou 6mm hier voldoen met voldoende veiligheidsmarge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Melvin15397 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:38:
Ik heb een nieuwe ABB SN lijn groepenkast gekocht en ga deze binnenkort plaatsen. Nu wil ik de 6mm2 die vanaf de hoofdschakelaar naar een 3 fase aardlekschakelaar verplaatsen naar een verdeelblok:

https://www.sandervunderi...eelblok-4-polig-100a.html
Weet je zeker dat je een verdeelblok wilt? Zie de paar afgelopen pagina's van dit topic over de groepenkast van @Nickname27. Ik heb daarbij uitgelegd waarom ik liever zou werken zonder apart verdeelblok; een kamrail is ook goed bruikbaar om van af te takken. De situatie waar die op uit kwam, vind ik heel geslaagd.
Bij het loshalen van de 6mm2 van de aardlekschakelaar komen de adereindhulzen behoorlijk geplet tussen de klemmen vandaan. Kan ik deze zo weer gebruiken in het verdeelblok, of is het beter om hier nieuwe hulzen op te persen?

[Afbeelding]
In principe is die weer bruikbaar. Als je het aanhaalt met het juiste moment (je gebruikt toch wel een momentschroevendraaier, he?) vervormt het precies zo veel als nodig. Uiteindelijk is contactoppervlak niet de enige factor, contactdruk is ook heel belangrijk. Zelf zou ik de bestaande adereindhuls even opnieuw krimpen om de vorm weer wat vierkanter te krijgen en 'm gewoon hergebruiken, maar als ik geen krimptang in de buurt zou hebben liggen, zou ik 'm ook gerust zonder verdere bewerking durven hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thys schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:47:
Aangezien hier al veel over de dikte wordt gesproken, een vraagstukje voor mijn plan. Ik ga thuis 20m XMVK leggen, afgezekerd met een B40 automaat. Zelf zat ik te denken aan 6mm2. Online lees ik daar wisselende reacties op. Zou 6mm hier voldoen met voldoende veiligheidsmarge?
40 A is erg veel voor een woonhuis; wat is de waarde van je hoofdzekering?

Wat is de ontwerpstroom (oftewel de te verwachten stroom) van deze groep?

Is het voor PV of iets anders?

Hoe komt die kabel te liggen? Denk daarbij aan wat er omheen zit: buis, glaswol, grond, andere kabels, warmwaterleidingen, etc.

Waarom XMvK ipv het betere YMvK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:52:
40 A is erg veel voor een woonhuis; wat is de waarde van je hoofdzekering?

Wat is de ontwerpstroom (oftewel de te verwachten stroom) van deze groep?

Is het voor PV of iets anders?

Hoe komt die kabel te liggen? Denk daarbij aan wat er omheen zit: buis, glaswol, grond, andere kabels, warmwaterleidingen, etc.

Waarom XMvK ipv het betere YMvK?
Excuus, ik bedoel YMvK uiteraard (post bijgewerkt)
De te verwachten belasting is ook zeker tot 40A. Het gaat om een traject grotendeels in koele ruimte, vrij bevestigd zonder warmtebronnen in de buurt. De hoofdaansluiting is afgezekerd met een C40. Achter dit nieuwe traject komt een thuisaccu, de PV groep en de laadpaal (alles op 1f). Vandaar de hoge totaalstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Weet je zeker dat je een verdeelblok wilt? Zie de paar afgelopen pagina's van dit topic over de groepenkast van @Nickname27. Ik heb daarbij uitgelegd waarom ik liever zou werken zonder apart verdeelblok; een kamrail is ook goed bruikbaar om van af te takken. De situatie waar die op uit kwam, vind ik heel geslaagd.

[...]

In principe is die weer bruikbaar. Als je het aanhaalt met het juiste moment (je gebruikt toch wel een momentschroevendraaier, he?) vervormt het precies zo veel als nodig. Uiteindelijk is contactoppervlak niet de enige factor, contactdruk is ook heel belangrijk. Zelf zou ik de bestaande adereindhuls even opnieuw krimpen om de vorm weer wat vierkanter te krijgen en 'm gewoon hergebruiken, maar als ik geen krimptang in de buurt zou hebben liggen, zou ik 'm ook gerust zonder verdere bewerking durven hergebruiken.
Ik wil vanaf het verdeelblok naar een dinrail hoger (voor de aardlekautomaat van de zonnepanelen) en naar een dinrail lager (extra HLD22 kastje) voor de aardlekautomaat + kWh meter van de warmtepomp (1 fase) en de aardlekautomaat van de laadpaal (3 fase). Daarom leek me het verdeelblok een goede oplossing.

Ik heb een WIHA momentschroevendraaier aangeschaft voor de werkzaamheden, dus kan alles netjes op moment vastzetten. 2Nm is toch best stevig vastdraaien.

Goed om te lezen dat het ook zo weer gebruikt kan worden. Dan ga ik het eerst zo proberen. De krimptang is nog onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thys schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:57:
De te verwachten belasting is ook zeker tot 40A. Het gaat om een traject grotendeels in koele ruimte, vrij bevestigd zonder warmtebronnen in de buurt. De hoofdaansluiting is afgezekerd met een C40. Achter dit nieuwe traject komt een thuisaccu, de PV groep en de laadpaal (alles op 1f). Vandaar de hoge totaalstroom.
Uitgaande van dat de kabel in een buis wordt bevestigd aan de muur (installatiemethode B2), mag een YMvK-kabel met 2 belaste aders van 6 mm² maximaal 51 A voeren, dus dat zit goed. Zelfs in isolatiemateriaal zou het 42 A mogen hebben.

Qua kortsluitstroom is de lengte van 20 m ruim onder het maximum voor een C40 dus dat zit ook prima.

De spanningsval zal ongeveer 2,2% zijn bij 40 A en dat is ook keurig als het qua teruglevering om hooguit 18 A gaat (1% spanningsval).

De kabel zit dus wel goed, maar de dimensionering van de automaat voldoet niet aan een aantal regels, dus eigenlijk kun je dit met jouw aansluiting niet doen: het voldoet niet aan de Netcode (40 A is niet selectief t.o.v. 40 A) en het voldoet niet aan NEN-EN-IEC 61439 (40 A is minder dan 125% van 40 A). Een alternatief zou kunnen zijn om geen onderverdeler te installeren, maar meerdere groepen in je hoofdverdeler te maken. Je hebt dan meer kabels nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 24-06-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
jan011 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:30:
Wij zijn bezig met zelf een huis bouwen, we doen zo veel mogelijk zelf, alleen het gevelmetselwerk en stucwerk wordt uitbesteed.
Ja, je hebt 't wel zo'n beetje. De kookgroep is afhankelijk van je type kookplaat. Verreweg de meeste platen zitten rond de 7400 Watt max, en dat kan met een kookgroep van 2x 16A. Ik heb een Bora en die kan ook op 3 fase (2 fases voor koken, 1 fase voor de afzuiging).
3 Fase voor de grage heb ik ook gelegd, altijd handig.

Verder heb ik de serverruimte, alarm, brandmelding en KNX op één alamat zitten die daarvoor gereserveerd is.

Bepaal verder wat je handig vind nu, en in de toekomst. Een pijp is nu zo gelegd. Even wat zaken om aan te denken:
- Laadpunten in de garage en buiten
- Batterij aansluiting
- Airco voorbereiding
- Radiator badkamer

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
thys schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:47:
Aangezien hier al veel over de dikte wordt gesproken, een vraagstukje voor mijn plan. Ik ga thuis 20m XMVK YMVK leggen, afgezekerd met een B40 automaat. Zelf zat ik te denken aan 6mm2. Online lees ik daar wisselende reacties op. Zou 6mm hier voldoen met voldoende veiligheidsmarge?
Ligt aan de wijze van aanleg anders zit je op 10mm2 zit vast op Iz 31A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:49:
[...]

[...]

In hoeverre kan je door te strak aandraaien de adereindhuls beschadigen? Ik dacht dat vooral de schroef/kooiklem te lijden had onder te strak aandraaien. De Eaton hoofdschakelaars hebben een range die loopt van 2.4 tot 5 Nm (zie hier), en ik heb in mijn meterkast de 6mm2-aders die in de hoofdschakelaar zitten, op 4 Nm vastgedraaid. Achteraf zou ik ze niet zo strak gedraaid hebben. Maar nu het zo zit, kan het kwaad?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:11:
[...]

In hoeverre kan je door te strak aandraaien de adereindhuls beschadigen? Ik dacht dat vooral de schroef/kooiklem te lijden had onder te strak aandraaien.
Dat klopt. Als je het met het juiste moment aandraait, hoef je je volgens mij om het beschadigen van adereindhuls en geleider geen zorgen te maken bij de meeste klemmen in groepenkasten.
De Eaton hoofdschakelaars hebben een range die loopt van 2.4 tot 5 Nm (zie hier), en ik heb in mijn meterkast de 6mm2-aders die in de hoofdschakelaar zitten, op 4 Nm vastgedraaid. Achteraf zou ik ze niet zo strak gedraaid hebben. Maar nu het zo zit, kan het kwaad?
Ik denk dat dat geen kwaad kan.

Als er een range opgegeven wordt, heb ik de neiging het midden te kiezen. In dit geval zou ik lager dan 't midden gaan zitten, want zo sterk ben ik niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@jan011
Conrado schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:39:
[...] Ja, je hebt 't wel zo'n beetje. De kookgroep is afhankelijk van je type kookplaat. Verreweg de meeste platen zitten rond de 7400 Watt max, en dat kan met een kookgroep van 2x 16A. Ik heb een Bora en die kan ook op 3 fase (2 fases voor koken, 1 fase voor de afzuiging).
3 Fase voor de grage heb ik ook gelegd, altijd handig.

Verder heb ik de serverruimte, alarm, brandmelding en KNX op één alamat zitten die daarvoor gereserveerd is.

Bepaal verder wat je handig vind nu, en in de toekomst. Een pijp is nu zo gelegd. Even wat zaken om aan te denken:
- Laadpunten in de garage en buiten
- Batterij aansluiting
- Airco voorbereiding
- Radiator badkamer
In een nieuwe 3fase kast hoort geen "kookgroep" maar een 3fase "krachtgroep" voor de kookplaat.
Het grote kookplaat aansluiten topic

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:48:
[...]

Ligt aan de wijze van aanleg anders zit je op 10mm2 zit vast op Iz 31A
Ik denk dat je de verkeerde tabel hebt. (En anders heb ik zelf de verkeerde tabel :).) Ik zie een worst case (A2) van 42 A voor 6 mm² in tabel 52.B.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:20:
[...]

Dat klopt. Als je het met het juiste moment aandraait, hoef je je volgens mij om het beschadigen van adereindhuls en geleider geen zorgen te maken bij de meeste klemmen in groepenkasten.

[...]

Ik denk dat dat geen kwaad kan.

Als er een range opgegeven wordt, heb ik de neiging het midden te kiezen. In dit geval zou ik lager dan 't midden gaan zitten, want zo sterk ben ik niet :)
Ja achteraf had ik ook lager gekozen. Maar die 4 Nm ging best makkelijk eigenlijk en zit eigenlijk ook wel redelijk in het midden van de range. Ik kan hem terugdraaien naar bv 3 Nm, maar misschien doe ik daar wel meer kwaad mee omdat de adereindhuls nu op 4 Nm is vervormd? Of de bedrading van de afgaande kant voorzien van nieuwe adereindhulzen. De aanvoerende kant kan ik niet opnieuw persen, want dat is 10mm2 of zelfs dikker. Maar die kan vast ook wel beter met 4 Nm omgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 24-06-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:25:
[...]

Ja achteraf had ik ook lager gekozen. Maar die 4 Nm ging best makkelijk eigenlijk. Ik kan hem terugdraaien naar bv 3 Nm, maar misschien doe ik daar wel meer kwaad mee omdat de adereindhuls nu op 4 Nm is vervormd?
Vervorming werkt niet op die manier, lijkt mij. Immers, als de draad vervormt door de druk, neemt daardoor ook meteen de druk weer af, waardoor het een tijdje ongeveer in evenwicht blijft tot de maximale vervorming bij die druk is bereikt. Maar zou je die platgeperste vorm als uitgangspunt nemen, dan zul je denk ik gewoon in minder slagen van laag naar hoog moment gaan.

Als je losdraait, altijd eerst losdraaien met een normale schroevendraaier en dan opnieuw aandraaien met een momentschroevendraaier.

Ik denk dat het geen kwaad kan om het zo te laten zitten, en ik denk dat het geen kwaad kan om het opnieuw met een lager moment vast te draaien.

Heb je een specifieke reden dat je vermoedt dat de draad het niet aan zou kunnen, of is het een onderbuikgevoel?

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 24-06-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
jan011 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:30:

Nu ben ik bezig met een indeling te maken voor de groepen, ik had het zo in gedachten. Als iemand tips heeft of adviezen hoor ik het graag

1-fase

Wasmachine
Droger
Woonkamer + hal + WC
Keuken algemeen

Oven 1
Oven 2
Quooker
Kastenwand stopcontact + koelkast

Vaatwasser
Stopcontacten kookeiland
Garage (zwaar gereedschap)
Tuin

Technische installatie
Badkamer
Slaapkamer 1 + 2
Slaapkamer 3 + washok

Zolder (vlizo zolder met WTW-unit)
Lege groep
Lege groep
Lege groep

3-fase

Warmtepomp
Zonnepanelen
Garage
Tuin
Auto (toekomst wellicht)
Inductie kookplaat

Ik twijfel nog om de kamer in 2e te delen aangezien ik 3 lege groepen heb.

Voor de zonnepanelen hebben we minimaal 3800 watt piek nodig, (BENG berekening) en wellicht in de toekomst willen we een thuisbatterij er aan koppelen. Maar dat is nog ver weg.

3 fase in de garage if voor hobby matig gebruik, het wordt geen werkplaats.
Als ik naar de 1 fase groepen kijk, dan zie ik telkens groepjes van 4, dus dat zal achter 1 aardlek zitten. De aarlek zit weer op 1 van de 3 fases aangesloten.
Ik zou wasmachine en droger over 2 verschillende fases verdelen, dus niet achter dezelfde aardlek
Oven 1, Oven 2 en Quooker ook verdelen over de 3 fases dus niet achter dezelfde aardlek.
Er zal ook nog wel een woonkamer worden aangesloten, maar dat maakt verder niet zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:30:
[...]

Vervorming werkt niet op die manier, lijkt mij. Immers, als de draad vervormt door de druk, neemt daardoor ook meteen de druk weer af, waardoor het een tijdje ongeveer in evenwicht blijft tot de maximale vervorming bij die druk is bereikt. Maar zou je die platgeperste vorm als uitgangspunt nemen, dan zul je denk ik gewoon in minder slagen van laag naar hoog moment gaan.

Als je losdraait, altijd eerst losdraaien met een normale schroevendraaier en dan opnieuw aandraaien met een momentschroevendraaier.

Ik denk dat het geen kwaad kan om het zo te laten zitten, en ik denk dat het geen kwaad kan om het opnieuw met een lager moment vast te draaien.

Heb je een specifieke reden dat je vermoedt dat de draad het niet aan zou kunnen, of is het een onderbuikgevoel?
Meer een onderbuikgevoel wat ik niet weg kan laten gaan. 4 Nm voelt erg strak namelijk, en had geen idee of die adereindhuls zo’n druk wel aankan. Maar ja, als 4 Nm nu al zo zit, waarom zou een lager moment dan wel beter zijn? Het enige wat ik nog zou kunnen doen om een beter gevoel te krijgen is de afgaande kant opnieuw persen en minder strak draaien (misschien doe ik dat wel, moet later toch nog wat aanpassen). Maar het is maar een gevoel, en niet gebaseerd op data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:36:
Meer een onderbuikgevoel wat ik niet weg kan laten gaan. 4 Nm voelt erg strak namelijk, en had geen idee of die adereindhuls zo’n druk wel aankan.
Tja, als je er beter van slaapt, gewoon een keertje afschakelen en losdraaien. (Uiteraard op de juiste manier de spanningsloosheid vaststellen.) Inspecteer de adereindhuls om te zien of ie het aan kon. Volgens mij is alles prima zolang die nog niet gescheurd is, en het koper nog bij elkaar houdt. Misschien wat mooie foto's plaatsen voor een second opinion. Maar ik vermoed dat het schroefdraad eerder stuk gaat dan de huls of de draad. Uiteindelijk is koper best zacht, het vervormt gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 24-06-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:20:
@jan011

[...]

In een nieuwe 3fase kast hoort geen "kookgroep" maar een 3fase "krachtgroep" voor de kookplaat.
Het grote kookplaat aansluiten topic
Tja, in dat topic zijn de meningen daar ook over verdeeld volgens mij. Een kookgroep kan ook op 2 verschillende fasen worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:46:
[...] Tja, in dat topic zijn de meningen daar ook over verdeeld volgens mij. Een kookgroep kan ook op 2 verschillende fasen worden aangesloten.
Niet echt, bij een nieuwe 3 fase groepenkast een krachtgroep, kan je alle kanten op ook nog.
In een ombouw situatie kan je kookgroep inderdaad op 2 fases, maar wel achter een 3fase aardlek.
Hoe vaak denk jij dat een kookgroep zo wordt aangesloten?
Dat is meestal toch op 1 fase, en dat heb ik na alle discussie wel begrepen, is in een 3 fase kast toch echt fout.
(bij een gewone 3x 25A aansluiting)
(monteurs denken waarschijnlijk 2 fases, dat is 2 fase draden, maar dat is het niet, daar gaat het vaak fout...
2 fase draden zegt niets over hoeveel fases, dit haarkloverij punt is hier essentieel.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:15:
Niet echt, bij een nieuwe 3 fase groepenkast een krachtgroep, kan je alle kanten op ook nog.
Dat kan sowieso. Een kookgroep kun je ook nog vervangen.
In een ombouw situatie kan je kookgroep inderdaad op 2 fases, maar wel achter een 3fase aardlek.
Hoewel ik voorstander ben van alles achter aardlekschakelaar omdat een aardlekschakelaar je leven ook kan redden wanneer die niet verplicht is, is het onder voorwaarden toegestaan (en gebruikelijk!) om een kooktoestel zonder aardlekbeveiliging te installeren.
Hoe vaak denk jij dat een kookgroep zo wordt aangesloten?
Lijkt me niet relevant. De kookgroep kan er niks aan doen dat ie verkeerd wordt aangesloten :)
Dat is meestal toch op 1 fase, en dat heb ik na alle discussie wel begrepen, is in een 3 fase kast toch echt fout. (bij een gewone 3x 25A aansluiting)
Klopt, dat is fout. Maar aansluiten op 1 fase kan ook met een 4-polige automaat en zou fout zijn, en aansluiten op 2 fasen kan ook met een dubbele 2-polige automaat en zou correct zijn. Uiteindelijk ligt het aan hoe het wordt aangesloten, niet zozeer de componentkeuze. Er valt wat te zeggen voor een kookgroep, omdat het bij de meeste merken 2 modules ruimte bespaart en bijna alle kookplaten toch maar 2 fasen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:24:
[...]

Ik denk dat je de verkeerde tabel hebt. (En anders heb ik zelf de verkeerde tabel :).) Ik zie een worst case (A2) van 42 A voor 6 mm² in tabel 52.B.3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5T_LuvfjRM1-DiDHsziKWWy70Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHkLUFZFhUMqGfHmFsk0rkmy.jpg?f=fotoalbum_large

Neem eens basis installatie methode A1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:46
Nog terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag over meterkast.
Ik wil
- een hoofdschakelaar,
- een extra groep voor evt. zonnepanelen, met bijbehorende aardlekschakelaar/remautomaat, (1 fase max 6 panelen)
- een extra groep of 2 voor iets in de toekomst (optioneel)
Dat ziet het eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN9TKxZIw5JfOVyuMW9KXrrVZhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtIFmC7QWPyv1njw0FTolSiq.jpg?f=fotoalbum_large
Is het beter om een extra nieuwe paneel op de linker kant te plaatsen met een hoofdschakelaar, 1-2 groepen met aardlekschakelaars(alemats?). Op die manier verstoor ik zo min mogelijk van bestaande bedrading. Maar hoe dan met de hoofd draad die van beneden naar de huidige Hager paneel gaat?
- Of de hele Hager paneel helemaal vervangen door een nieuwe (ik vind Schneider electric leuk, maar maakt niet uit welke)
- Of de nieuwe hoofdschakelaar in de Hager paneel (in plaats van beltrafo)?
@timovd @jordje @Ethirty jullie hebben al gereageerd, ik heb een overzichtelijke foto toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door andru123 op 25-06-2024 06:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Ik blijf het een belachelijke term vinden “remautomaat” het is gewoon een voorbeveiliging uitgevoerd met een automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
@andru123
Ik zat in een enigszins vergelijkbare situatie als jij. Heb toen ook veel gepuzzeld hoe ik mijn bestaande Hager componenten kon hergebruiken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor compleet vervangen, want een nieuwe kast is al voorbedraad en kost nauwelijks meer dan als je extra Hager componenten (en een grotere kast) zou kopen.

Je kan je PV boer vragen om daar dan een (in het voorbeeld van de link hieronder, ABB) 1-fase aardlekautomaat bij te zetten.

Bijv zoiets:
https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-2-p.html

Al het huidige Hager spul kun je waarschijnlijk op marktplaats wel kwijt voor een paar tientjes.

Alleen dus nog iemand vinden (met zegelrecht) die de boel kan plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nickname27 op 25-06-2024 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Iemand trouwens een tip welke momentschroevendraaier het beste te kopen voor 1,5Nm?

Ik heb nu deze maar die kan alleen op 2Nm óf 0,8Nm: https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Overigens heb ik daarmee mijn Eaton 1P installatieautomaten vastgezet, maar ik kwam er later achter dat die dus maar 1,2Nm-1,5Nm mag hebben. Kan dat kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Nickname27 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:28:
Iemand trouwens een tip welke momentschroevendraaier het beste te kopen voor 1,5Nm?

Ik heb nu deze maar die kan alleen op 2Nm óf 0,8Nm: https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Overigens heb ik daarmee mijn Eaton 1P installatieautomaten vastgezet, maar ik kwam er later achter dat die dus maar 1,2Nm-1,5Nm mag hebben. Kan dat kwaad?
Heb zelf deze set:
https://www.wiha.com/nl/n...uevario-s-electric?c=8713

Ben je in 1x klaar in principe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Heftig prijsje voor een hobbyist als ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Nickname27 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:37:
[...]

Heftig prijsje voor een hobbyist als ik :+
Goed zoeken, ze zijn op de markt veel goedkoper dan de adviesprijs van wiha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Die heb ik ook. Ideaal setje. En heb ook nog een doppensetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Annuk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:38:
[...]

Goed zoeken, ze zijn op de markt veel goedkoper dan de adviesprijs van wiha
Check, op Amazon voor de helft. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XLPE ipv PVC, 2 ipv 3 belaste aders. Oftewel de verkeerde tabel, ook al krijg je de tabel zelf niet te zien via zo'n tool :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 08:06
@onetime @Juerd Volgens mij bedoelen jullie het beide goed :D Maar beide tikkeltje gegeneraliseerd :+

@jan011 3-fase groep voor de kookplaat is correct. Het is niet de enige correcte optie voor de meeste kookplaten maar wel de meest universeel correcte :)

Verder zou ik wat naar de faseverdeling kijken. Als je een 7,6kW kookplaat hebt zal deze wel maar twee fases belasten bijvoorbeeld, dan zou ik de meest gebruikte oven juist op de andere fase zetten.

Als je groep over hebt kan droger en wasmachine los, maar met een moderne droger kan deze ook gewoon bij de wasmachine op.

En de standaard tip, probeer voor de tuin een losse groep met alamat te pakken. Of als je het echt niet kan splitsen, deze groep dan niet op dezelfde aardlekschakelaar als de koelkast en vriezer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
leonbong schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 06:48:
Ik blijf het een belachelijke term vinden “remautomaat” het is gewoon een voorbeveiliging uitgevoerd met een automaat.
Het is een stom woord, maar in een wereld waar elke foutstroom "aardlek" wordt genoemd, we RCBOs "alamat" noemen ondanks dat dat een uitgestorven merknaam is van een product met met een ander werkingsprincipe, we het woord "stopcontact" in twee tegenstrijdige betekenissen kunnen gebruiken, en "vier kwadraat" niet 16 is, vind ik het woord "remautomaat" nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Juerd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:15:
[...]
Uitgaande van dat de kabel in een buis wordt bevestigd aan de muur (installatiemethode B2), mag een YMvK-kabel met 2 belaste aders van 6 mm² maximaal 51 A voeren, dus dat zit goed. Zelfs in isolatiemateriaal zou het 42 A mogen hebben.

Qua kortsluitstroom is de lengte van 20 m ruim onder het maximum voor een C40 dus dat zit ook prima.

De spanningsval zal ongeveer 2,2% zijn bij 40 A en dat is ook keurig als het qua teruglevering om hooguit 18 A gaat (1% spanningsval).

De kabel zit dus wel goed, maar de dimensionering van de automaat voldoet niet aan een aantal regels, dus eigenlijk kun je dit met jouw aansluiting niet doen: het voldoet niet aan de Netcode (40 A is niet selectief t.o.v. 40 A) en het voldoet niet aan NEN-EN-IEC 61439 (40 A is minder dan 125% van 40 A). Een alternatief zou kunnen zijn om geen onderverdeler te installeren, maar meerdere groepen in je hoofdverdeler te maken. Je hebt dan meer kabels nodig.
Dank voor deze zeer uitgebreide feedback! Ik ben me er wel van bewust dat het met deze opstelling niet lukt om aan de selectiviteitsnorm te voldoen, tot mijn onvrede ook. Ik zou ook graag even het grotere ontwerp delen waar dit onderdeel van is in de hoop dat jullie misschien nog feedback hebben om dat verder te verbeteren.

Ontwerp openen

Dit is het AC-ontwerp voor de plaatsing van een thuisaccu in mijn garage. Het uitgangspunt is dat de huisaansluiting via de Victron MP gaat lopen, zodat deze ook een netuitval op kan vangen (noodstroom). Dit zorgt helaas wel voor complexiteit. Het traject voor de AC-In van de MP heeft nog een uitdaging met selectiviteit. Deze wordt in het ontwerp beveiligd met een 40ms vertraagde Type-S ALS om de huisgroepen gelegenheid te geven eerder te trippen bij een lek achter een eindgroep. Het wattpiek vermogen van de PV-installatie is 3kw.

Ik worstel ermee hoe ik de volledige capaciteit van de aansluiting kan blijven benutten voor de woning in een netbedrijf. Hoewel ik niet vaak hoge vermogens heb zou het toch wel oplopen met flink koken, waterkoker, oven, wasmachine etc gelijktijdig. Eventueel is dit nog wel deels op te vangen door de PowerAssist functie van de MP, ware het dan vanuit de accu en niet meer vanuit het net. De laadpaal is nu via de MP aangesloten op de break poort zodat de MP het totale vermogen van de gehele aansluiting intern kan meten. Ik zou deze evt wel los door kunnen trekken naar de hoofdverdeler en dan de AC-In verlagen naar 32A. Maar dan mis ik dus wel 8A voor de huisaansluiting.

Tips en feedback zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 08:06
@thys Je remautomaat heeft nu geen nut, enige waar hij mee in serie staat is de hoofdzekering. De aftakking naar de Vetron (en daarmee ook PV) wil je voor de remautomaat hebben. Achter de remautomaat wil je alleen verbruikers hebben.

Ook zou ik zeggen dat er nog wat hoofdschakelaars bij moeten maar kan iemand anders misschien beter bevestigen. En een 63A alamat gaat natuurlijk niets doen nu... Wat is realistisch vermogen wat de ESS en PV samen kunnen leveren, 40A? En gezien het allemaal 1-fase lijkt vind ik 6qmm ook niet bijster dik voor de spanningsvallen.

[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 25-06-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
Ik heb nu 1 PV systeem met een 1-fase kWh meter. Mijn binnenkomende supply is (tegenwoordig) 3-fase.

Ik ben voornemens om op mijn uitbouw + schuur dak ook PV neer te leggen, dus dat worden dan (in totaal) 3 omvormers. Natuurlijk wil ik dat ook netjes monitoren. Het idee is dat op elke fase een omvormer komt dus ik kan natuurlijk 3 maal een 1-fase kWh meter pakken en dat 'elders' aan elkaar knopen tot een totaal "opwek" score. Het gaat mij er om dat ik kan zien in totaal, over alle fasen heen of (en hoeveel) ik afneem of verbruik.

Nou kwam ik laatst deze tegen: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Wat nou als ik dus de losse omvormers combineer in 1 3-fase kWh meter. Dan heb ik maar 1 ding wat ik moet loggen en zou ik het zelfs per fase nog los kunnen zien. Voordeel is dat deze ook een lampje heeft dus zou zelfs mijn Toon er nog aan kunnen hangen om daar ook het totaal te zien.

Is zoiets toegestaan? Of mag het maar 1 "uniek apparaat" zijn achter een 3-fase kWh meter?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Septillion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:23:
@thys Je remautomaat heeft nu geen nut, enige waar hij mee in serie staat is de hoofdzekering. De aftakking naar de Vetron (en daarmee ook PV) wil je voor de remautomaat hebben. Achter de remautomaat wil je alleen verbruikers hebben.

Ook zou ik zeggen dat er nog wat hoofdschakelaars bij moeten maar kan iemand anders misschien beter bevestigen. En een 63A alamat gaat natuurlijk niets doen nu... Wat is realistisch vermogen wat de ESS en PV samen kunnen leveren, 40A? En gezien het allemaal 1-fase lijkt vind ik 6qmm ook niet bijster dik voor de spanningsvallen.
Dank je voor het meekijken! De B40 na de hoofdschakelaar in de meterkast is ter beveiliging van de omschakelaar, de ALS en het achterliggende snoer naar AC-In. Ik ben bang dat C40 daar wat te grof voor is, en wil daar ook eigenlijk niet afhankelijk voor zijn van de hoofdzekering van de netbeheerder. Dat was mijn gedachtengang althans.

Dat de ALS (geen ALAMAT) op AC-In 63A is is puur omdat ik een beetje wil overdimensioneren voor alles wat ik nieuw koop. Uiteraard voegt dit geen beveiliging toe.

Het ESS en PV gecombineerd met AC-In zouden ongeveer 70A kunnen leveren op AC-Out-1. Dit is niet perse de bedoeling en zal ik in de Victron dan ook beperken. Er hoeft (en mag) ook niet meer dan 40A terug het huis in, vandaar ook de B40 automaat in de onderverdeelkast.

Die 6mm2 zit ik zelf ook nog wel over in dubio, daar begon mijn vraag mee. Volgens mij zou het wel moeten kunnen, ook binnen de spanningsvaltolerantie. Maar meteen 10mm2 leggen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:01:

Is zoiets toegestaan? Of mag het maar 1 "uniek apparaat" zijn achter een 3-fase kWh meter?
Op zich kan dat als je de zekering ook als drie fase model uitrust. Bij een fout in een enkele omvormer is dan wel alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:46
Nickname27 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 06:56:Uiteindelijk heb ik gekozen voor compleet vervangen
Welke heb je gekozen, fotos toevalallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:36
andru123 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 06:24:
Nog terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag over meterkast.
Ik wil
- een hoofdschakelaar,
- een extra groep voor evt. zonnepanelen, met bijbehorende aardlekschakelaar/remautomaat, (1 fase max 6 panelen)
- een extra groep of 2 voor iets in de toekomst (optioneel)
Dat ziet het eruit:
[Afbeelding]
Is het beter om een extra nieuwe paneel op de linker kant te plaatsen met een hoofdschakelaar, 1-2 groepen met aardlekschakelaars(alemats?). Op die manier verstoor ik zo min mogelijk van bestaande bedrading. Maar hoe dan met de hoofd draad die van beneden naar de huidige Hager paneel gaat?
- Of de hele Hager paneel helemaal vervangen door een nieuwe (ik vind Schneider electric leuk, maar maakt niet uit welke)
- Of de nieuwe hoofdschakelaar in de Hager paneel (in plaats van beltrafo)?
@timovd @jordje @Ethirty jullie hebben al gereageerd, ik heb een overzichtelijke foto toegevoegd.
Complete kast vervangen. Die aardlekschakelaar is nog een type AC en die wil je niet hergebruiken. De rest is ook oud, niet twijfelen alles nieuw maken. Beltrafo kan je wel hergebruiken.

Zou ook voor wat meer ruimte kiezen dus 2 kasten naast elkaar.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:36
MeTooPV schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:33:
[...]

Als ik naar de 1 fase groepen kijk, dan zie ik telkens groepjes van 4, dus dat zal achter 1 aardlek zitten. De aarlek zit weer op 1 van de 3 fases aangesloten.
Ik zou wasmachine en droger over 2 verschillende fases verdelen, dus niet achter dezelfde aardlek
Oven 1, Oven 2 en Quooker ook verdelen over de 3 fases dus niet achter dezelfde aardlek.
Er zal ook nog wel een woonkamer worden aangesloten, maar dat maakt verder niet zo uit.
Ik zou ook je verlichting verdelen over de aardlekschakelaars en evt over de fases.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
andru123 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 04:51:
[...]

Welke heb je gekozen, fotos toevalallig?
Uiteindelijk ben ik voor Eaton gegaan, daar is mijn situatie anders dan die van jou, omdat ik al een hoofdschakelaar en 3-fase aardlekautomaat van Eaton had. Ik wilde graag alles van hetzelfde merk (ook ivm compatibiliteit van kamrails) dus vandaar de keuze.

Ga nog eea aan mijn kasten aanpassen, zie deze post voor wat ik straks heb hangen: Nickname27 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Probeer een beeld te krijgen of de verdeelinrichting van ons appartementencomplex geschikt zou zijn voor all-electric. Kan iemand op basis van deze foto zeggen welke draaddoorsnede er tussen de verdelers gebruikt is? De dunnere draden gaan naar een hoofdzekering van één appartement. De diameter van de dikke zwarte draad lijkt net geen 9mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCACGKUJ3OGeHAzapqlvaBP3IWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDBJwGrL0njLlE3KNBVY7Ujs.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ericplan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:13:
Kan iemand op basis van deze foto zeggen welke draaddoorsnede er tussen de verdelers gebruikt is?
Nee, dat kan niet. En als iemand denkt dat wel te kunnen, moet je op basis van die informatie zeker geen beslissingen gaan nemen.

Meten is weten. ;)

Ik vind het er overigens uitzien als een hobbymatig in elkaar geklust doosje dat leuk is voor wat tuinverlichting maar meer niet. Althans, zo lijkt het op de foto in eerste instantie. Het is zo te zien H07V-R en dat zijn geen kinderachtige draadjes. Maar toch: even meten.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 27-06-2024 12:42 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

dreamscape schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:40:
[...]
Nee, dat kan niet. En als iemand denkt dat wel te kunnen, moet je op basis van die informatie zeker geen beslissingen gaan nemen.

Meten is weten. ;)

Ik vind het er overigens uitzien als een hobbymatig in elkaar geklust doosje dat leuk is voor wat tuinverlichting maar meer niet. Althans, zo lijkt het op de foto in eerste instantie. Het is zo te zien H07V-R en dat zijn geen kinderachtige draadjes. Maar toch: even meten.
Buitendiameter van de blauwe draad is 9,0 mm. Merk is Donné. Geen hobby-kastje maar een verdeler die de netbeheerder (1989 GEB Amsterdam) heeft vergeten te zegelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Probeer een beeld te krijgen of de verdeelinrichting van ons appartementencomplex geschikt zou zijn voor all-electric. Kan iemand op basis van deze foto zeggen welke draaddoorsnede er tussen de verdelers gebruikt is? De dunnere draden gaan naar een hoofdzekering van één appartement. De diameter van de dikke zwarte draad lijkt net geen 9mm.
[Afbeelding]
Aansluitklemmen komen wel enigszins bekend voor, en schatting 1 op het oog lijkt dit 16qmm koper massief samengeslagen, maar wat wil je full electric maken?
En om hoeveel appartementen gaat het?

Tip: dicht doen en eraf blijven, er zit geen voor beveiliging op als een aardlekschakelaar en kans dat er bv een>160A zekering voor zit, oftewel 1 foutje en je bent gefrituurd....

Laat de pand eigenaar en/of VVE voorzitter navraag doen bij de netbeheerder, en laat eens een installateur kijken en berekeningen doen.
Zonder dat is er sowieso geen zinnig woord op te zeggen.

Modernere app.complexen hebben 1 of meerdere eigen richtingen (eigen kabels op een LS rek zonder andere aftakkingen), en dan een eigen verdeler van waaruit de appartementen gevoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@ericplan
Gezien de foto kunnen we concluderen dat het geen "modern" complex is.

Het is geen fijnaderige kabel maar wat de Britten class 2 noemen dus minimaal 6mm2.
H07V-R (staat op de geleider) met een buitendiameter van 8,5mm ==> 25mm2 geleider.

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 27-06-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 20:05
[Afbeelding]
Ten minste in Nederland moet een verdeelinrichting zekeringen (overstroombeveiliging) hebben om de afgaande bekabeling tegen overstroom te beveiligen... verdeel-inrichting (lasdoos...) afkeuren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dit hoeft geen afkeur te zijn sterker nog ik denk dat dit van de netbeheerder is en die hebben hele andere regels.

PS Ik zal even controleren of mijn centraaldoos zekeringen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

natural colour schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Ten minste in Nederland moet een verdeelinrichting zekeringen (overstroombeveiliging) hebben om de afgaande bekabeling tegen overstroom te beveiligen... verdeel-inrichting (lasdoos...) afkeuren.
Er zit bij de algemene toegangsdeur nog een kast met 100A mespatronen, dus het is beveiligd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 20:05
ericplan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Er zit bij de algemene toegangsdeur nog een kast met 100A mespatronen, dus het is beveiligd.
Dan bedoel je niet een verdeelinrichting maar een lasdoos van één groep, in woningen is dat gewoonlijk met 2.5mm² bekabeld.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 10:53
Kan iemand op basis van deze foto zeggen welke draaddoorsnede er tussen de verdelers gebruikt is?
Als je op de dikke grijze kabels kijkt die in de lasdoos gaan dan vind je daar info op over de kabel en de aders. Bijvoorbeeld Ymvk 5x16 of iets in die strekking. Dan weet je dat er 5 aders van 16mm2 in de kabel zitten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Theo74 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:21:
[...]
Als je op de dikke grijze kabels kijkt die in de lasdoos gaan dan vind je daar info op over de kabel en de aders. Bijvoorbeeld Ymvk 5x16 of iets in die strekking. Dan weet je dat er 5 aders van 16mm2 in de kabel zitten.
Het is buis met losse draad, dus helaas. Misschien staat de doorsnede op de draad, maar in ieder geval niet zichtbaar. En ik heb niet echt de behoefte om er in te grutten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:49

MAZZA

Barbie is er weer!

Beetje een lekenvraag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IeEM8d07lq8vvS9_wOcIxzZMKE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1losIj8AfkJPicKPLG5VPZx.jpg?f=fotoalbum_medium
Klik voor groot..

Ik heb een drie-fase (3x25A) aansluiting in mijn meterkast met 3 aardlekschakelaars en daar 12 groepen over onderverdeeld. Zie foto (en sorry voor de zooi, alles ligt los vanwege een wijziging in de stadswarmte unit onderaan). Ook te zien is nog een PV installatie en een 3 fase laadpaal met loadbalancer.

Nu zijn we de zolder aan het aanpakken en daar komt een airco unit bij (5kw). Ook willen we graag een infraroodsauna en elektrische vloerverwarming in de badkamer.

Dat betekent dus ook een uitbreiding van de meterkast. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Sowieso een extra aardlekautomaat. Maar hoe voorkom ik dat ik 1 van de fases teveel belast ipv dat ik een verdeling maak over de 3 fases? Of is dat helemaal niet aan de orde? Moet een airco op een C-Kar automaat?

Verdere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MAZZA schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:45:
Maar hoe voorkom ik dat ik 1 van de fases teveel belast ipv dat ik een verdeling maak over de 3 fases?
Je zult na moeten gaan welke belasting er uiteindelijk per fase te verwachten is. Bedenk daarbij welke dingen tegelijkertijd aanstaan en hoe lang. Als je laadpaal aan "load balancing" doet op alle fasen, kun je die weglaten in de beredenering, omdat die dan automatisch terugschakelt wanneer dat nodig is.

Alvast mogelijk problematisch is de aansluiting van je kookgroep. Die had verdeeld moeten worden over 2 fasen, maar trekt nu volgens de kleurcodering alle belasting uit één 1-fase-aardlekschakelaar.

Verder ontbreekt een waarschuwingspictogram dat je zou moeten hebben vanwege de PV-installatie.

En d'r heeft iemand met stift op je mooie groepenkast staan kalken :(. Nodig de volgende keer iemand uit met een labelprinter :)

Wel creatief gebruik gemaakt van de aardrail, om met een tiewrap een bundel snoer aan op te hangen.
Moet een airco op een C-Kar automaat?
In principe alleen als de fabrikant dat voorschrijft. Het verschil tussen B en C zit alleen in de inschakelpiek; als er een inkschakelpiek van meer dan 3 × Inom wordt verwacht, heb je een C nodig, die staat een inrush van minstens 5 × Inom toe. 3 × 16 A = 48 A.
Verdere tips?
Zoals altijd: verdiep je in hoe 't moet en werk veilig met de juiste materialen en gereedschappen, of besteed het uit aan een professional.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 27-06-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:03
MAZZA schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:45:
Beetje een lekenvraag:

[Afbeelding]
Klik voor groot..

Ik heb een drie-fase (3x25A) aansluiting in mijn meterkast met 3 aardlekschakelaars en daar 12 groepen over onderverdeeld. Zie foto (en sorry voor de zooi, alles ligt los vanwege een wijziging in de stadswarmte unit onderaan). Ook te zien is nog een PV installatie en een 3 fase laadpaal met loadbalancer.

Nu zijn we de zolder aan het aanpakken en daar komt een airco unit bij (5kw). Ook willen we graag een infraroodsauna en elektrische vloerverwarming in de badkamer.

Dat betekent dus ook een uitbreiding van de meterkast. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Sowieso een extra aardlekautomaat. Maar hoe voorkom ik dat ik 1 van de fases teveel belast ipv dat ik een verdeling maak over de 3 fases? Of is dat helemaal niet aan de orde? Moet een airco op een C-Kar automaat?

Verdere tips?
Een airco van 5000 Watt. Is dat echt het elektrisch vermogen ? Als dat zo is dan moet dat wel een 3 fase apparaat zijn. Die belast dan automatisch de 3 fasen gelijktijdig. De leverancier van de airco moet je kunnen vertellen of er een type c automaat nodig is. Maar dat is niet gebruikelijk.
Vervang de fornuisgroep voor een krachtgroep. Meestal gebruikt een kookplaat twee fasen. Zorg dat een eventuele oven op de niet door de kookplaat gebruikte fase zit.
Over de sauna en vloerverwarming valt weinig te zeggen zonder info over 1- of 3 fasen en het vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Juerd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Je zult na moeten gaan welke belasting er uiteindelijk per fase te verwachten is. Bedenk daarbij welke dingen tegelijkertijd aanstaan en hoe lang. Als je laadpaal aan "load balancing" doet op alle fasen, kun je die weglaten in de beredenering, omdat die dan automatisch terugschakelt wanneer dat nodig is.

Alvast mogelijk problematisch is de aansluiting van je kookgroep. Die had verdeeld moeten worden over 2 fasen, maar trekt nu volgens de kleurcodering alle belasting uit één 1-fase-aardlekschakelaar.

Verder ontbreekt een waarschuwingspictogram dat je zou moeten hebben vanwege de PV-installatie.

En d'r heeft iemand met stift op je mooie groepenkast staan kalken :(. Nodig de volgende keer iemand uit met een labelprinter :)

Wel creatief gebruik gemaakt van de aardrail, om met een tiewrap een bundel snoer aan op te hangen.

[...]

In principe alleen als de fabrikant dat voorschrijft. Het verschil tussen B en C zit alleen in de inschakelpiek; als er een inkschakelpiek van meer dan 3 × Inom wordt verwacht, heb je een C nodig, die staat een inrush van minstens 5 × Inom toe. 3 × 16 A = 48 A.

[...]

Zoals altijd: verdiep je in hoe 't moet en werk veilig met de juiste materialen en gereedschappen, of besteed het uit aan een professional.
Helaas bij een airco moet je meestal niet de installatiehandleiding volgen.

Die handleidingen zijn voor heel Europa geschreven en vaak staan er veel te zware beveiligingen voorgeschreven.
Voorbeeld mijn daikin schrijft 25A C voor, voor een apparaat dat maximaal 1400W is.

Elke moderne airco heeft een inverter dus een C is nooit nodig. De aanloop stroom is namelijk nooit hoog.
Misschien zijn er hobbybobbie bouwmarkt airco’s die geen toerental regelaar dan zou ik C overwegen. Maar zo’n ding zou ik nooit kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 27-06-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonbong schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:14:
Voorbeeld mijn daikin schrijft 25A C voor, voor een apparaat dat maximaal 1400W is.
Dat zal neem ik aan de maximale voorbeveiliging zijn, of de minimale stroom die moet kunnen lopen om de ingebouwde beveiliging snel genoeg te doen trippen (wat niet hetzelfde is als minimale voorbeveiliging). Is eerder besproken.

[ Voor 40% gewijzigd door Juerd op 27-06-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
leonbong schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:14:
[...]

Helaas bij een airco moet je meestal niet de installatiehandleiding volgen.

Die handleidingen zijn voor heel Europa geschreven en vaak staan er veel te zware beveiligingen voorgeschreven.

Elke moderne airco heeft een inverter dus een C is nooit nodig. De aanloop stroom is namelijk nooit hoog.
Misschien zijn er hobbybobbie bouwmarkt airco’s die geen toerental regelaar dan zou ik C overwegen. Maar zo’n ding zou ik nooit kopen.
Inderdaad elke moderne airco heeft een soft starter dus een C automaat is dan echt overkill en juist minder veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vaevictis_ C is technisch gezien altijd minder veilig dan B. Maar dat moet je wel in perspectief zien: als je bijvoorbeeld in België woont, zijn de stopcontacten in je huis waarschijnlijk allemaal achter een C20 aangesloten. Nou doen zij altijd een elektrische keuring en wij bijna nooit, maar als alles goed geïnstalleerd is, is een C-karakteristiek niet meteen iets om je zorgen om te maken. C is in het algemeen veilig genoeg. Wel zou ik voor nieuwe dingen altijd B kiezen wanneer dat kan omdat het inderdaad iets veiliger is, en ik ben het met je eens dat een normale warmtepomp/airco praktisch altijd op een B zou moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 27-06-2024 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-08 07:02
Iemand kennis van neutraal en aarde problemen in een elektrische installatie? Dit in combinatie met een pv omvormer (SMA Tripower X20). Bedankt voor jullie reactie!

heszol in "SMA Tripower X20 parameters"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Juerd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:19:
[...]

Dat zal neem ik aan de maximale voorbeveiliging zijn, of de minimale stroom die moet kunnen lopen om de ingebouwde beveiliging snel genoeg te doen trippen (wat niet hetzelfde is als minimale voorbeveiliging). Is eerder besproken.
Helaas dat neem je verkeerd aan. Zelfs in het Engels staat er vereist.

Nu heb ik de unit gewoon op een B 16A zitten gaat al jaren goed.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 27-06-2024 19:01 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.