Nickname27 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:00:
Wat ik lastig vind, is dat de externe bekabeling in veel gevallen te kort is om netjes boven in te laten voeren. Hieronder een foto van de huidige situatie.
De twee grijze kabels rechts zijn WP en doorstroomboiler. [...]
Maar dan aan de linkerkant:
Rood = kookplaat, geel = PV, groen = Quooker (1-fase).
Allen te kort om boven in te kunnen voeren.
Helemaal links zijn dan nog twee 1-fase verbruikers van de keuken.
Zie jij dan nog een indeling wat (evt zonder verdeelblok) mooi zou passen?
[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik de chaos in je groepenkast in de huidige vorm best acceptabel. Het is niet heel netjes, maar de uitdrukking "it it ain't broke, don't fix it" komt in me op; alleen die lange afstanden dwars door de kast zou ik even naar buiten de verdeler verleggen. Met die kWh-meters eruit zou het al overzichtelijker worden (scheelt 6 draden) en een paar kabels wat strakker bij de wartel ontmantelen zou visueel ook kunnen helpen. Tot slot valt er voor het oog wat te winnen door een aantal kronkelige aders recht te maken met een
sleuteltang.
Maar als je toch een nieuwe indeling wilt maken, is er misschien nog wel wat te doen door alle 3-fase dingen naar de linker kast te verhuizen. En met "alle 3-fase dingen" bedoel ik je hoofdschakelaar, aangezien de rest al links zit

. Ik weet niet wat er extern aan de groepenkast haalbaar is, maar enkele ideeën:
- Hoofdschakelaar 4 modules naar links verplaatsen zodat ie rechsonder in de linker kast komt. Misschien zijn de draden lang genoeg. Als de draden vanuit de meter niet lang genoeg zijn, kun je de verdeelblokjes in de rechter kast gebruiken om ze te verlengen. Dat werk onder spanning uiteraard laten uitvoeren door een professional. Of als je toch een pro laat komen voor zoiets, meteen iemand met zegelrecht, en de draden laten vervangen door langere.
- Vervolgens een kam aan de
bovenkant van de hoofdschakelaar, kookplaatgroep, en PV-groep op dezelfde DIN-rail. De externe bedrading van kookplaat en PV komen dan aan de onderkant, waardoor je alweer 8 draden minder achter DIN-rails langs hoeft te laten lopen. Je houdt dan zat plek over op de bovenste rail om de kWh-meter van de doorstromer lekker te laten zitten.
- Die kam kun je dan weer als verdeelblok gebruiken: aardlekschakelaars aansluiten bij de hoofdschakelaar, doorstromergroep bij de kookplaatgroep of boilergroep. De doorstromer aansluiten op die kam scheelt wederom 4 draden achter een dinrail langs t.o.v. de huidige situatie.
- Het zou daarbij wat mooier zijn als de kookplaat-kabel ingevoerd werd op de plek waar nu de quookerkabel binnenkomt. Net als van alle andere dingen, weet ik niet hoe haalbaar dat is - misschien is er wat overlengte onderaan de buis, misschien is het niet haalbaar.
- Kun je die 1-fase-groepen met kabels linksboven niet buiten de kast om verleggen met wat flexbuis, en in de rechter kast invoeren? Scheelt weer 6 draden die een hele kastbreedte horizontaal door de kast lopen. Op elkaar gepropte draden in de kast zijn onhandig vanwege de warmte-ontwikkeling, en momenteel heb je volgens mij echt een broeinestje op de plek waar zoveel draden tussen linkerkast en rechterkast zitten. Je wilt in principe een onderlinge afstand tussen draden hebben van minstens 1× de draaddikte, anders moet je enorm gaan deraten. Simpelweg de draden buiten de kast laten lopen verplaatst de warmte ook naar buiten de kast waar het minder kwaad kan, en maakt het waarschijnlijk mogelijk om de draden die nog wel in de kast lopen, de nodige onderlinge afstand te geven.
- Om dezelfde reden: kan die quooker-groep niet
buitenom lopen? Je kan ook hier gewoon het ontmantelde deel van de kabel in een flexbuis stoppen. Als de kabel te kort is, zou een klein lasdoosje kunnen helpen. Als je de kabel buitenom laat lopen, scheelt dat 3 draden die binnenin je groepenkast een halve wereldreis maken. Of kan de quooker misschien op een van die 2 eenfasegroepen linksboven erbij? Als ie erbij kan in het lasdoosje met wcd is dat helemaal makkelijk natuurlijk.
- Tot slot een kleinigheidje: die aardedraad heeft een rare kronkel die technisch prima is, maar me visueel dwars zit. Kan die niet een ruimere bocht maken zonder kronkel, eventueel door 'm iets verderop in de aardrail te schroeven? Inkorten kan natuurlijk ook, als je huls en tang hebt.
(Als je besluit om kabels op een andere plek in te voeren, vergeet dan niet om het oude gat dicht te maken, bijvoorbeeld met wat Wijmaplast of des noods een knikker. Dat voorkomt gruis, stof, en beestjes.)
[
Voor 16% gewijzigd door
Juerd op 19-06-2024 14:15
]