Ik vind het fijn dat we het nu concreet over genoemde argumenten hebben.
(Hm, zo te zien kan dit systeem geen geneste quotes aan. Ik zal het 2e niveau schuingedrukt maken.)
Heb ik het verkeerd, dat een multimeter op DC-stand een spanning lager dan 50 V zou kunnen aangeven als er meer dan 50 V AC is?
Met gevaarlijk zou ik zelf ook bedoelen dat het makkelijk af te lezen en te begrijpen is, niet alleen dingen zoals explosie en elektrocutie.
(5) de juiste range,
nvt bij duurdere modellen, geeft ook duidelijke feedback (OVL) van aanwezige spanning
Over Limit (OL of OVL) vind ik persoonlijk geen heel duidelijke aanduiding omdat die in een andere stand (weerstand bijv.) wordt gebruikt voor het aangeven van een situatie die op zich niet gevaarlijk is. Maar een getrainde gebruiker zal 'm wel goed kunnen interpreteren.
Wat mij betreft is dit nog steeds een pluspunt van een multimeter: er zijn minder zaken om rekening mee te houden en te interpreteren, waardoor je minder fouten kunt maken.
(6) dat de HOLD-functie niet per ongeluk aanstaat
nvt bij een correcte werkvolgorde (proces)
Je bent ook bij een duspol verplicht om functionaliteit te verifiëren voor spanningsloos heid te meten.
Het juiste proces verkleint de kans enorm, maar als je 1 keer per ongeluk op HOLD kunt drukken, kun je dat ook een 2e keer doen. Dat geldt voor alle standen-keuzes, overigens.
Hierbij geldt overigens ook weer dat de multimeter in het algemeen wel een indicatie op het schermpje zal weergeven, maar dat het weer een extra ding is dat je over het hoofd kunt zien.
(7) dat de meter de hoge spanning aankan
en (
dat allebei de meetsnoeren de hoge spanning aankunnen
idem voor een duspol
Op zich klopt dat, maar is een duspol die dat niet kan, wel een duspol?

kwaliteit van de leads is bij een duspol niet per definitie beter
Ik heb het idee dat de kwaliteit van de leads van goedkope duspols beter is dan de kwaliteit van de leads van goedkope multimeters, omdat die laatste vaak enkelgeïsoleerd zijn en die eerste volgens mij nooit.
Dus ja, er zijn wel meer punten die ook voor een duspol gelden uit je eerdere post.
Ben het met een aantal punten niet eens, maar dat had je vast wel verwacht
Wat betreft dat leads van duspols kennelijk verwijderbaar mogen zijn (ben erg geïnteresseerd in een citaat uit de norm, mocht iemand die hebben), misschien moet ik voortaan niet "duspol" maar "duspol met een vast snoer" zeggen. Dan blijft namelijk zo te zien ongeveer 99% van de duspols over