Zoals beloofd zou ik een update plaatsen van mijn toegepaste geluidsreductie.
Ik heb via soniflex de
soni b700 besteld. Een materiaal wat speciaal voor compressor geluid is samengesteld. Met een absorberende en dempende werking. Dit doen ze met polyester zachte materialen (absorptie) en een soort dikke epdm als zware demping. Mijn eerste indruk is dat het van iets betere kwaliteit is dan het origineel wat om de Panasonic H compressor zit.
De L versie zit het een stuk deugdelijker gemonteerd dan wat ik aantrof in mijn eigen H. Ik zal de eindbevinding onderaan deze post plaatsen.
Voor;
Na eerste toevoeging extra afdekking bovenkant;
Helaas was bestaande compressor jas te goed om weg te gooien en de ruimte voor twee te klein. Vandaar dat ik besloot het materiaal te gebruiken om de voorzijde mee af te werken. Voor maatvoering zie afbeelding en snij wel de epdm achtige laag wel rond de alu steun want anders krijg je de afdekking er niet meer op.
Voorzijde;
Eindresultaat en bevindingen;
Spoiler; verwacht geen wonderen.
Eindelijk had ik op een winderige oudjaarsochtend de tijd gevonden om het mooie materiaal wat al even in de garage lag te gaan monteren. Na het demonteren van de middelste kap aan de voorzijde trof ik de bestaande demping rondom de compressor aan. Dit lag er nogal los bovenop en vooral via de bovenzijde waren er veel open ruimtes. Rondom was er te weinig ruimte om een dubbele jas te monteren. Vandaar dat ik besloot om bovenop enkel direct bij de compressor te verbeteren. Deze in druppel vorm op maat gesneden zodat er geen grote kieren meer zijn bovenop de compressor. Dit hielp al direct iets, daarna heb ik de gehele voorzijde de openruimte opgevuld. Dit paste gelukkig net en rnkel een klein stuk moest het zware materiaal worden verwijderd om deksel te kunnen sluiten.
De maat is net iets groter dan de opening vandaar dat los geklemd bleef zitten zonder lijmen ed.
Bevindingen;
Op de dag zelf waaide het vrij stevig waardoor de metingen in het water vielen, daar was niks van te maken en moest het dus met mijn eigen observatie doen;
-Dichtbij de unit viel het mij wat tegen. Dat wil zeggen op de eerste 1-2 meter was er maar een kleine verandering merkbaar (30-50hz)
-Tot groot genoegen is op de afstand rondom de garage waarop de warmtepomp staat het wel duidelijk veranderd; met kouder weer icm defrosts of opstarten (70+hz) was er een irritant genagel hoorbaar op een meter of 8 van de unit als je met de wind mee stond. Dit geluid is nu nagenoeg weg. Vanochtend met windstil weer en hem tot de max gezet (84hz) moest ik echt mijn best doen of ik hem uberhaupt kon horen. Uiteraard op de genoemde afstand iets lager dan de unit zelf maar dus wel op locatie waar al jaren met trmp onder 4gr het hoorbaar was. Dat is dus nu bijna niet meer waarneembaar.
Nu is het goed om te weten dat ik me snel aan geluidjes irriteer en een goed gehoor heb.
Filmpje icm 84hz;
Hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan, het werkt vooral voor de demping en dat effect is op grotere afstand beter waarneembaar, verwacht geen wonderen en en kies bij voorkeur een zo stil mogelijke unit die op dat moment te koop is met respect voor de omstanders. Uiteraard van het merk Panasonic 😜🤙
Mijn unit is een H die 65db(!!) kan produceren. En dtaat niet ideaal met alle harde msterialen rondom. Gelukkig een zeer goed geïsoleerde woning waardoor er geen klachten zijn, enkel eigen irritatie bij defrost of dhw (icm bad) pieken met kouder weer, dat lijkt nu uit de wereld 👍✅
[
Voor 73% gewijzigd door
ErikVers op 03-01-2025 22:05
]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |