brogel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:55:
Hoe moet ik de delta-T tussen T-inlet en T-outlet interpreteren?
Hoe ik het momenteel begijp/vermoed:
T-outlet is de gevraagde watertemperatuur (rekening houdend met buiten temp en buffer delta en dergelijke). De WP probeert deze zo snel mogelijk te behalen.
Eens dit behaalt is probeert hij inlet-outlet op delta T te houden. Als het verschil groeit (veel afname) gaat hij meer vermogen geven, als het verschil kleiner is gaat hij minder vermogen leveren. Tot het punt dat hij op minimaal vermogen draait en T-outlet nog steeds te warm wordt, dan stopt de buitenunit.
Wil dit zeggen dat ik Delta-T beter iets groter neem? 5 graden of zo, of wat wordt hier als redelijk startpunt genomen?
Bijkomede vraag.
Hoe bepaalt de WP wanneer deze terug moet beginnen verwarmen? is dit gestuurd door de temperatuur van het buffervat?
Ik merk dat dit bij mij nu gebeurt als de buffer 23-24graden is. maar zie geen logica hoe hij dit bepaalt.
Je maakt het te moeilijk, het is eenvoudiger: De WP/compressorfrequentie regelt alleen op Ta. Zoals al gezegd, is de dT instelling puur iets van de waterpomp-regeling. Je kunt kiezen om de waterpomp sturing op max duty te zetten (dan is er geen dT instelling, en draait de waterpomp altijd even snel), of op dT. In het laatste geval zal de waterpomp na verloop van tijd langzamer gaan draaien als dat kan om de gewenste dT te halen. Als dat gebeurt, blijft het vermogen ongeveer gelijk. Een lager debiet compenseert de hogere dT. Als de gemeten dT groter wordt dan de ingestelde dT gaat de waterpomp weer harder draaien als dat kan. Ik zie in de logging dat als er meer vermogen geleverd moet worden, dat dan eerst de compressorfrequentie oploopt. Als dat maar een beetje meer is, blijft de waterpomp gelijk; als dat veel is, volgt de waterpomp iets later door de oplopende dT.
Aanvulling voor het beginnen verwarmen:
Dit is zoals de service manual de sturing omschrijft:
Zoals ik dit begrijp:
De Ta = max(zone1, zone2) + buffer dT + 2.
De WP en de waterpomp gaan uit als de externe thermostaten uit zijn, en de T buffer tank > max(zone1, zone2) + buffer dT
Los daarvan is alles hetzelfde als zonder buffer. Uit te TS:
De Panasonic heeft een aantal simpele regels waar hij zich aan houdt.
Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.
Als de watertemperatuur 3 graden onder de retour watertemperatuur zit waarop de warmtepomp uitging en hij is 3 minuten uit geweest, dan wordt de warmteproductie hervat.
Hierbij blijft de waterpomp draaien. Op die manier weet de WP wanneer de Ta genoeg gezakt is om weer aan te gaan.
Er wordt dus niet heel veel met de buffertemperatuursensor gedaan. De manuals zijn hier ook niet heel duidelijk. Zelf heb ik ook maar kort zo gedraaid, maar wat ik me herinner is het wel zoals hierboven. Ik had eerst gedacht dat er op de buffertemperatuur gestuurd zou worden, maar dat is niet zo.
[
Voor 39% gewijzigd door
Thorsd op 07-10-2024 13:08
]