Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 15:53
BrcBas schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:12:
[...]

Ik gebruik gewoon de Controller, geen aparte thermostaat. Maar deze hangt in de garage (aan de woning vast via bijkeuken). Omdat die temperatuur niet relevant is om wat wij daar niet verwarmen met de WP staat hij hoger ingesteld, zodat als wij daar de airco aanzetten niet ineens de woning kouder wordt (was mijn eigen rational).
Je kunt de warmtepomp sturen op intern, extern of watertemperatuur. Als je hem op intern hebt gezet, is de daar ingestelde temperatuur het doel. WAR werkt nog steeds, maar hij stelt dan de watertemperatuur bij om het doel te halen. Als je de watertemperatuur als doel wilt, dan moet je daar op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Dat snap ik maar vaak wel wat koudwatervrees. In de praktijk blijkt dat je met radiatoren vaak nog een heel eind komt, zeker als je nu toch ook vaak aan 40 graden voldoende hebt. Ik heb uiteindelijk - voornamelijk voor beter koelen - een paar radiatoren door convectoren vervangen en daardoor heb ik nu nog niet meer dan 35 graden aanvoer nodig gehad terwijl ik vorige winter wel eens 40 graden nodig heb gehad.

Beste is dus meestal:
  • zo goed als mogelijk beredeneren/berekenen of 't met huidige afgifte wel redelijk moet lukken;
  • Als 't wel moet lukken (mogelijk een enkele kamer een issue of mogelijk 45 graden oid nodig) dan gewoon gaan ervaren hoe 't in de praktijk uitpakt. Als 't overduidelijk is dat er problemen gaan ontstaan (je gaat 't met 50 graden en 0 graden buiten waarschijnlijk niet warmer dan 15 graden oid krijgen) dan moet je vooraf al weat maatregelen nemen;
  • Na een eerste 'stook' seizoen de balans opmaken en aanpassing doen daar waar nodig. Als je geduld hebt kan je op MP meestal wel wat passende convectors of T33 radiatoren voor een leuk prijsje op de kop tikken (zeker die T33s).
Helaas, met deze temperaturen (rond het vriespunt) krijg ik de woonkamer niet op 19C (2,5u aan het stoken en nog steeds 18,5C).
Het verschil in gasverbruik met 60C en 45C is ook nihil gebleken omdat de CV op 45C 's nachts wat verbruikt om het huis warm te houden ipv 's ochtends even een piek in gasverbruik als ik de CV op 60C heb en de nachttemperatuur op 16C hou ipv 18C.

Ik zou waarschijnlijk met het vervangen van de achterpui (staat sowieso op de planning), T33's of Jaga's m'n gasverbruik nog wel verder kunnen laten zakken om meer vermogen te krijgen. Gisteren toevallig even gekeken maar zat dus op 700m3 van 1 januari 2023 t/m 1 januari 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:02
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Helaas, met deze temperaturen (rond het vriespunt) krijg ik de woonkamer niet op 19C (2,5u aan het stoken en nog steeds 18,5C).
Het verschil in gasverbruik met 60C en 45C is ook nihil gebleken omdat de CV op 45C 's nachts wat verbruikt om het huis warm te houden ipv 's ochtends even een piek in gasverbruik als ik de CV op 60C heb en de nachttemperatuur op 16C hou ipv 18C.

Ik zou waarschijnlijk met het vervangen van de achterpui (staat sowieso op de planning), T33's of Jaga's m'n gasverbruik nog wel verder kunnen laten zakken om meer vermogen te krijgen. Gisteren toevallig even gekeken maar zat dus op 700m3 van 1 januari 2023 t/m 1 januari 2024.
staat de CV ketel steeds lange tijd aan of staat hij als een gek te pendelen? Als je ‘t zelfde gasverbruik hebt zou dat toch ook zeggen dat je dezelfde hoeveelheid warmte in je huis duwt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:56:
[...]

staat de CV ketel steeds lange tijd aan of staat hij als een gek te pendelen? Als je ‘t zelfde gasverbruik hebt zou dat toch ook zeggen dat je dezelfde hoeveelheid warmte in je huis duwt.
De CV gaat af en toe uit en dan een paar minuten later weer aan, de ketel geeft aan aanvoer: 45C, retour 32C.

Denk dat het radiator vermogen in m'n woonkamer gewoon te laag is om de woonkamer te verwarmen bij 45C. Bij 60C lukt het dus wel.

Toen ik hier kwam wonen stond de (vorige) ketel op 80C, dus heel gek is het niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:21
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Dat is niet gek. Als je met lage temperatuur stookt, kan opwarmen best lang duren. Niet alleen de lucht in de woning moet opgewarmd worden, maar ook steen/beton, meubilair, etc. Vandaar dat je de thermostaat op dezelfde stand moet laten staan.

Als je met lage temperatuur verwarmt, stel je de watertemperatuur zo in dat de afgifte genoeg warmte afgeeft om de ruimte op temperatuur te houden. Als je de ruimte op wilt opwarmen heb je (veel) meer nodig.

Als je ondanks dat je de thermostaat al een week op 19C hebt staan, het afkoelt, of die temperatuur niet bereikt wordt, dan moet de afgiftecapaciteit verhoogd worden.

En het gaat om de gemiddelde Ta, als gemiddelde Ta lager is doordat je ketel pendelt kun je hem wat hoger zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Thorsd op 27-02-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-06 20:56
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:24:
[...]

De CV gaat af en toe uit en dan een paar minuten later weer aan, de ketel geeft aan aanvoer: 45C, retour 32C.

Denk dat het radiator vermogen in m'n woonkamer gewoon te laag is om de woonkamer te verwarmen bij 45C. Bij 60C lukt het dus wel.

Toen ik hier kwam wonen stond de (vorige) ketel op 80C, dus heel gek is het niet :P
Gezien de delta T van 13 graden is je flow wellicht te laag voor optimale afgifte. Misschien kan je de minimale pompsnelheid verhogen. Ik vermoed dat je met een warmtepomp in dit geval wel met een lagere aanvoertemperatuur kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tinkerer84 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Gezien de delta T van 13 graden is je flow wellicht te laag voor optimale afgifte. Misschien kan je de minimale pompsnelheid verhogen. Ik vermoed dat je met een warmtepomp in dit geval wel met een lagere aanvoertemperatuur kan werken.
Ah, dat kan waarschijnlijk wel kloppen ja, het viel mij al op dat de radiators boven niet gelijkmatig warm werden. Ik heb m'n installatie idd op 60/40~45 afgeregeld en waterzijdig ingeregeld met pompsnelheid van 70% max.
Ik zal er nog eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44
Een CV ketel werkt juist efficiënter op een hogere dT. Maakt voor je analyse ook niet uit. Als je nu op Ta 45 en Tr 32 het wel warm zou krijgen, dan zul je het met Ta en 41 en Tr 36 ook warm krijgen, want zelfde gemiddelde dus zelfde afgifte.

Als je met een jaarverbruik van 700m3 het niet haalt op Ta=45 dan is je afgiftesysteem redelijk krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Als hij dan vrij lang aan blijft dan kan hij z'n vermogen kwijt en is 't probleem idd te lage afgifte bij deze lage temperatuur. Als hij steeds maar even (paar minuten) aan gaat is 't waarschijnlijk zo dat hij z'n vermogen niet kwijt kan en dan uit gaat omdat de anvoertemperatuur te ver doorschiet. Je kan 'm eens op 50 zetten en kijken hoe 't dan gaat.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:56:
Een CV ketel werkt juist efficiënter op een hogere dT. Maakt voor je analyse ook niet uit. Als je nu op Ta 45 en Tr 32 het wel warm zou krijgen, dan zul je het met Ta en 41 en Tr 36 ook warm krijgen, want zelfde gemiddelde dus zelfde afgifte.

Als je met een jaarverbruik van 700m3 het niet haalt op Ta=45 dan is je afgiftesysteem redelijk krap.
Het gaat bij de efficientie van een cv-ketel niet om de dT, maar om de Tr. Die moet laag zijn om te zorgen dat het water uit het uitlaatgas condenseert. Bij een lage Ta hoort een maximale flow. Met de Tr komt het dan wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Ah, dat kan waarschijnlijk wel kloppen ja, het viel mij al op dat de radiators boven niet gelijkmatig warm werden. Ik heb m'n installatie idd op 60/40~45 afgeregeld en waterzijdig ingeregeld met pompsnelheid van 70% max.
Ik zal er nog eens naar kijken!
Je moet bij een lage Ta gewoon je pomp op maximaal zetten en de radiatoren in de woonkamer open. Je kunt eventueel de radiatoren in slaapkamers knijpen als de temperatuur het daar toelaat. Afregelen op gelijke retourtemperatuur is alleen nuttig als de maat van de radiatoren en Ta en manier van gebruiken van de verwarming vastliggen. Bij lage temperatuurverwarming zorg je gewoon dat de afgifte maximaal maar niet overdreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Het gaat bij de efficientie van een cv-ketel niet om de dT, maar om de Tr. Die moet laag zijn om te zorgen dat het water uit het uitlaatgas condenseert. Bij een lage Ta hoort een maximale flow. Met de Tr komt het dan wel goed.
Ja je hebt gelijk, hoe lager de Tr, hoe meer rendement. Maar met een hogere dT, kun je een lagere Tr realiseren bij gelijke afgifte.
Als je flow gaat maximaliseren gaat je Tr omhoog.

Maar dit is voor hier te offtopic denk ik.
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Ja je hebt gelijk, hoe lager de Tr, hoe meer rendement. Maar met een hogere dT, kun je een lagere Tr realiseren bij gelijke afgifte.
Als je flow gaat maximaliseren gaat je Tr omhoog.

Maar dit is voor hier te offtopic denk ik.
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Niet helemaal oftopic. We propageren hier het gebruik van een cv-ketel als voorbereiding om van het gas af te gaan. Het rendement van die cv-ketel is daar niet zo van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Niet helemaal oftopic. We propageren hier het gebruik van een cv-ketel als voorbereiding om van het gas af te gaan. Het rendement van die cv-ketel is daar niet zo van belang.
Idd, het was een test om te kijken of m'n huidige afgifte voldoende is om het huis op temperatuur te krijgen en houden.

Ik heb toch maar de instellingen gewijzigd, beneden alles opengedraaid en de pomp snelheid kan nu weer naar 100%.
Vanavond even kijken wat er gebeurd want vanwege de zon is het nu te warm geworden in huis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-h
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-05 12:51
FransvWoerkom schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:40:
[...]

Wat ik in deze grafiek zie is in ieder geval consistent:

Om 12:00 uur is Ta 53, Tr 48 Qv 11L/min dus P= 4kW
Om 12:15 uur is Ta 58, Tr 54, Qv 20L/min dus P=5,6kW

Het blijft vreemd dat de Ttank zo achterblijft; waar blijft de energie? van 11:10 tot 12:10 uur is het vermogen 5kW. Bij elkaar wordt er dus 5kWh warmte gegenereerd. Als deze warmte in 300L water komt, is dat water gemiddeld 14,3K warmer geworden. Van 36 tot 50? Ik zie het niet. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat het vullen van het bad nog niet klaar was, al het water onder de sensor onder de 30 was, of dat de warmte ergens anders is terechtgekomen.

Mooi dat het hete water uit de wp bovenin de spiraal komt. Dan resteert nog de plaats en de montage van de driewegklep. Heb je een foto waarop de driewegklep en de bijbehorende leidingen te zien zijn? Heb je gevoeld wat de temperatuur van het buffervat tijdens een sww run doet?
Nou eindelijk een fototje.
Ik heb een geforceerde sww run gedaan, wat mij toen opviel is dat de warmtepomp niet inschakelt en alleen de backup heater wordt gebruikt om het vat te verwarmen. Ik zal er morgen nog een plannen, zodat ik ook even aan het buffervat kan voelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEoNYVRbtGSsi6JJyVdo4euN6xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BabATu7xcHb4RoPlsyBYAMJU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Wat zijn de meningen hier over de pomp op dT te zetten of op fixed flow?

Ik heb hem nu een jaar op dT waarbij de pomp op ca. 20l/m opstart en als het niet al te koud is, binnen een uur of 2 tot 10l/m zakt.

Je zou de pomp ook op een fixed flow van 20l/m kunnen zetten met de redenering dat meer flow = kleinere afgifte dT = hogere afgifte bij dezelfde aanvoer temperatuur waardoor uiteindelijk de anvoertemperatuur omlaag kan met de daarbijbehorende besparing van stroom.

Daar tegenover staat hogere stroomverbruik van de pomp, maar ik gok dat een lagere aanvoertemperatuur een grotere besparing oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jeroen-h schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Nou eindelijk een fototje.
Ik heb een geforceerde sww run gedaan, wat mij toen opviel is dat de warmtepomp niet inschakelt en alleen de backup heater wordt gebruikt om het vat te verwarmen. Ik zal er morgen nog een plannen, zodat ik ook even aan het buffervat kan voelen.

[Afbeelding]
Ik vind het heel knap dat je de aanvoer en retour van de sww-tank aanwijst. Wijs ook even *) (voor zover zichtbaar) de aanvoer en retour van warmtepomp, buffervat primair, buffervat secundair en verdeler aan. Daar achter en rechts naast het buffervat kan ik het niet helemaal volgen. Die pomp daar rechtsboven is ook niet helemaal duidelijk. Het zou kunnen dat de retour van de sww tank aan de secundaire retour van het buffervat zit.
Links bovenin herken ik de driewegklep. De onderste aansluiting gaat naar de tank, de middelste naar de primaire aanvoer van de buffer en de bovenste komt van de warmtepomp? Het zou dus mooi zijn als de bovenste aansluiting de AB zou zijn. Weet je merk en type van die 3wegklep of heb je een link?

*) Je kunt ook gekleurde stippen op de leidingen plakken zodat we kunnen zien waar ze beginnen en uitkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 28-02-2024 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Naliya schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:43:
Wat zijn de meningen hier over de pomp op dT te zetten of op fixed flow?

Ik heb hem nu een jaar op dT waarbij de pomp op ca. 20l/m opstart en als het niet al te koud is, binnen een uur of 2 tot 10l/m zakt.

Je zou de pomp ook op een fixed flow van 20l/m kunnen zetten met de redenering dat meer flow = kleinere afgifte dT = hogere afgifte bij dezelfde aanvoer temperatuur waardoor uiteindelijk de anvoertemperatuur omlaag kan met de daarbijbehorende besparing van stroom.

Daar tegenover staat hogere stroomverbruik van de pomp, maar ik gok dat een lagere aanvoertemperatuur een grotere besparing oplevert.
Ik gebruik de vaste flow juist om een lagere flow te krijgen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Pejdref schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:23:
@John lamers Warmtepomp achter een eigen alamat zetten zoals ook wordt aanbevolen gaat je probleem waarschijnlijk wel oplossen.
Inmiddels draait de warmtepomp een hele week zonder probleem met de aardlekschakelaar.
Het lijkt dus opgelost door het plaatsen van een aardlekautomaat.
Ik vind het nog wel raar dat de losse aardlek er uit gaat, dat suggereert dat wel een aardlekje aanwezig is in de groep van de warmtepomp.
De gebruiker is voor nu blij dat het is opgelost dank voor het meedenken iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Als hij dan vrij lang aan blijft dan kan hij z'n vermogen kwijt en is 't probleem idd te lage afgifte bij deze lage temperatuur. Als hij steeds maar even (paar minuten) aan gaat is 't waarschijnlijk zo dat hij z'n vermogen niet kwijt kan en dan uit gaat omdat de anvoertemperatuur te ver doorschiet. Je kan 'm eens op 50 zetten en kijken hoe 't dan gaat.
Gisteravond, vannacht en vanochtend ging het dus wel goed op 45C, flow omhoog en alles open. 17,5C > 19C ging makkelijk en snel. CV efficiëntie was dramatisch maar goed, de test lijkt geslaagd :P wel jammer dat het niet veel kouder is op dit moment.

@FransvWoerkom nog bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
John lamers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Inmiddels draait de warmtepomp een hele week zonder probleem met de aardlekschakelaar.
Ik vind het nog wel raar dat de losse aardlek er uit gaat, dat suggereert dat wel een aardlekje aanwezig is in de groep van de warmtepomp.
De gebruiker is voor nu blij dat het is opgelost dank voor het meedenken iedereen.
Een standaard aardlek is gebruikelijk bij veel apparaten, waaronder dus ook een warmtepomp. Daar komt het advies dus ook vandaan.
Daarom zijn er ook aardlekschakelaars met hogere afschakelwaardes (niet voor huishoudelijk gebruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Ik heb het eerder al over een optelsom van foutstromen gehad, de aardlek zat aan z'n taks met de wp erbij.
De wp staat buiten met veel kans op vocht, die zal soms een grotere foutstroom hebben maar wel <30mA.
Nu maar duimen dat de wp aan blijft :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Waarschijnlijk was die oude aardlekschakelaar niet geschikt voor stromen met een hoge niet-sinusvormige component.

https://123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23

Ethirty

Who...me?

Even een praktische vraag over elektrisch element in mijn boiler (OSO DGC300). Deze is in feite dubbel met het interne element in mijn 9J. Misschien is de ene of de andere efficiënter en een legionella-run, dat heb ik nog niet helder.

Maar bij de aanleg is - geheel overbodig - een aparte leiding en groep voorzien voor het element in de boiler. Die is nu ongebruikt.

Mijn plan is om in de toekomst overschot aan zonne-energie om te zetten in warmte.
Als ik nou voor normaal gebruik het interne element van de warmtepomp gebruik en ipv de uitgebreidere printplaat met SG-ready functie een relais voorzie die het element in de boiler inschakelt?

Is dat heel gek bedacht?

Overigens heb ik ontdekt dat de resonantie in huis afkomstig is van de pomp die naar 25-35L/min optoert onder verschillende omstandigheden. Met name een defrost wordt een complete herrie-symfonie in de naastgelegen slaapkamer en het duurt best een tijd tot de pomp weer terugzakt naar 10L/min :(

Iemand met een J-split die iets kan zeggen over het geluid van zijn/haar binnen-unit? Suggesties om dat tegen te gaan anders dan weer terug van dT naar max flow?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Ethirty, zo'n oplossing van PV -> warmte zou prima kunnen. Als je ook 't externe element (dus in de boiler) wil blijven gebruiken voor sterilisatie dan is dat ook te regelen, dan moet er iets als een magneetschakelaar (relais) tussen.

Ook met dT sturing kan je een max pump duty instellen, de waterpomp gaat dan nooit harder draaien dan deze waarde (behalve tijdens defrost).

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:20
Is dit verschil tussen Ta en Tr (compressor staat dan zo'n 8uur uit) nou iets wat nog verder geoptimaliseerd kan worden door calibratie van de temperatuur sensoren? Of is dit prima zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi1NJn7wfRWVjuJIbdh_kb5ICVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8xdmuuhheHWZz1NJsVHbZZI.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Naliya
  • Laatst online: 04-05 09:19
Joris 407 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 06:45:
Is dit verschil tussen Ta en Tr (compressor staat dan zo'n 8uur uit) nou iets wat nog verder geoptimaliseerd kan worden door calibratie van de temperatuur sensoren? Of is dit prima zo?

[Afbeelding]
Ik blijf ook urenlang zulke verschillen zien.

Pas als de waterpomp draait (handmatig in de settings) zie je dat ze gelijk worden. Probeer dat eens.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:43
Goedemiddag.

Hebben er gebruikers hier een Panasonic split K serie warmtepomp?
Het ziet er op papier en foto leuk en mooi uit.

Hoe is de ervaring met geluid?
En verdere bijzonderdeheden?

Hoor graag van iemand die zoiets wil en twijfelt tussen nibe AMS 20.

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 06:45:

[Afbeelding]
In het calibratiescherm de Ta een halve graad hoger zetten.

Edit: Geen hele maar halve graad. Ik vergiste me in de schaalwaarden. Ik zet variabelen het liefst op de rechter as, maar panasonic kijkt voor de horizontale hulplijnen naar de linker as :(

[ Voor 14% gewijzigd door FransvWoerkom op 29-02-2024 14:13 ]

• FransvWoerkom
Naliya schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Ik blijf ook urenlang zulke verschillen zien.

Pas als de waterpomp draait (handmatig in de settings) zie je dat ze gelijk worden. Probeer dat eens.
Als de waterpomp draait, sleep je weer warm water van binnen naar buiten. Of uit de vloer naar de radiatoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Als de waterpomp draait, sleep je weer warm water van binnen naar buiten. Of uit de vloer naar de radiatoren.
Kalibreren moet je doen terwijl de waterpomp loopt (en de compressor natuurlijk niet), dan is de watertemperatuur op de plek waar de Ta en Tr temperatuursensors zit (bijna) gelijk. Als de pomp niet draait kan er door allerlei oorzaken een temperatuurverschil aanwezig zijn.

Het gaat natuurlijk om een zeer simpele / beperkte kalibratie op maar 1 temperatuurpunt, ik zou dat 't liefste doen net nadat de compressor is uitgegaan en de watertemperatuur nog in de buurt zit van je gebruikelijke (retour) watertemperatuur, dan zal een (mogelijk steeds grotere) afwijking tussen beide sensoren bij andere temperaturen 't minste effect hebben op de berekende Pout.

[ Voor 26% gewijzigd door blb4 op 29-02-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Kalibreren moet je doen terwijl de waterpomp loopt (en de compressor natuurlijk niet), dan is de watertemperatuur op de plek waar de Ta en Tr temperatuursensors zit (bijna) gelijk. Als de pomp niet draait kan er door allerlei oorzaken een temperatuurverschil aanwezig zijn.

Het gaat natuurlijk om een zeer simpele / beperkte kalibratie op maar 1 temperatuurpunt, ik zou dat 't liefste doen net nadat de compressor is uitgegaan en de watertemperatuur nog in de buurt zit van je gebruikelijke (retour) watertemperatuur, dan zal een (mogelijk steeds grotere) afwijking tussen beide sensoren bij andere temperaturen 't minste effect hebben op de berekende Pout.
Je hebt gelijk, maar dan wel wachten tot de zaak stationair is.

Ik heb ooit een thermokoppel op de stalen buizen in huis geplakt en daarmee het temperatuurverschil gemeten en dat vergeleken met de sensoren bij mijn toenmalige Ta van 40° en de zaak bijgestelt. Ik zie nu dat er bij de lage temperatuur die ik nu gebruik van 30° of lager een verschil van een graad in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Je hebt gelijk, maar dan wel wachten tot de zaak stationair is.

Ik heb ooit een thermokoppel op de stalen buizen in huis geplakt en daarmee het temperatuurverschil gemeten en dat vergeleken met de sensoren bij mijn toenmalige Ta van 40° en de zaak bijgestelt. Ik zie nu dat er bij de lage temperatuur die ik nu gebruik van 30° of lager een verschil van een graad in zit.
Geen idee hoe nauwkeurig de temperatuursensoren in de Panasonic zijn, je zou verwachten dat ze toch wel redelijk ok zijn en een kalibratie zoals boven vermeld kan ik elk geval zorgen dat de WP Pout zo goed mogelijk aangeeft. Maar hoe goed zo goed mogelijk is blijft natuurlijk de vraag. Bij mij blijkt in elk geval dat de afwijking met de Kamstrup binnen de perken blijft, heb 't al wel ergens een keer gepost maar volgens mij is 't verschil minder dan 10%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 22:01
Technician- schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:25:
Goedemiddag.

Hebben er gebruikers hier een Panasonic split K serie warmtepomp?
Het ziet er op papier en foto leuk en mooi uit.

Hoe is de ervaring met geluid?
En verdere bijzonderdeheden?

Hoor graag van iemand die zoiets wil en twijfelt tussen nibe AMS 20.
Hier zo'n gebruiker sinds half december. Een 9 kW met alleen radiatoren. Lucht-lucht als reserve beschikbaar gehad maar niet nodig bij -8. Wij verwarmen tot 19 graden ruimtetemp. Buitenunit hangt gewoon aan muur in een hoek naast een raam. Geen trillingen hoorbaar binnen. Viel me reuze mee. Lichte brom binnen bij 90 Hz, je moet het weten.
Nog nooit bezoeker gehad die het geluid bij langs lopen op 4 meter opmerkte.

Binnenunit in voormalige cv-ruimte. Alleen stilstand temperatuurverlies boiler valt me wat tegen. Elk etmaal toch een keer naar 52 graden stoken. Een graad of 7/8 verlies in een ruimte van 15/16 graden.

Zou het zo opnieuw doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUY5PYUrS2NIyP4Bt1N6Kw3vgoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGfufLmFJJDZw118p7Lx5dY6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Hieke op 02-03-2024 09:26 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:43
Hieke schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Hier zo'n gebruiker sinds half december. Een 9 kW met alleen radiatoren. Lucht-lucht als reserve beschikbaar gehad maar niet nodig bij -8. Wij verwarmen tot 19 graden ruimtetemp. Buitenunit hangt gewoon aan muur in een hoek naast een raam. Geen trillingen hoorbaar binnen. Viel me reuze mee. Lichte brom binnen bij 90 Hz, je moet het weten.

Binnenunit in voormalige cv-ruimte. Alleen stilstand temperatuurverlies boiler valt me wat tegen. Elk etmaal toch een keer naar 52 graden stoken. Een graad of 7/8 verlies in een ruimte van 15/16 graden.

Zou het zo opnieuw doen.
[Afbeelding]
Welke boiler heb je staan dan, of is die ingebouwd in de binnenunit?

Is het een idee om hem lager in te stellen? Of heb je de temperatuur echt nodig?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hieke schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Zou het zo opnieuw doen.
[Afbeelding]
Mooi plekje!
Was benieuwd naar het geluidsniveau vergeleken met andere warmtepompen.
De J serie vind ik niet top daarin.
Daar zetten we tegenwoordig al extra isolatie in het compressor gedeelte en zetten we trilrubbers tussen balken en unit.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 02-03-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De buitenunit van de J vind ik nog wel meevallen (grond) maar de binnenunit valt me nog echt tegen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 14-06 06:42
Ik draai op advies van @ErikVers op nachtverlaging + WAR met de controller in de woonkamer. Enige probleem wat ik nu heb is dat de wp aangaat, de Ta redelijk snel haalt, dan nog op bv 30-35 Hz draait (bezig met aftoeren) en dan stijgt de buitentemperatuur met een graad waardoor de gevraagde Ta daalt terwijl de woonkamer nog niet op temperatuur is. Na 10-20 min slaat hij dan weer aan en probeert het opnieuw.
Heeft iemand hier een mooie oplossing voor? Ik heb Home Assistant en Heishamon mocht dat nuttig zijn.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
wheli schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:25:
Ik draai op advies van @ErikVers op nachtverlaging + WAR met de controller in de woonkamer. Enige probleem wat ik nu heb is dat de wp aangaat, de Ta redelijk snel haalt, dan nog op bv 30-35 Hz draait (bezig met aftoeren) en dan stijgt de buitentemperatuur met een graad waardoor de gevraagde Ta daalt terwijl de woonkamer nog niet op temperatuur is. Na 10-20 min slaat hij dan weer aan en probeert het opnieuw.
Heeft iemand hier een mooie oplossing voor? Ik heb Home Assistant en Heishamon mocht dat nuttig zijn.
Dit is een effect dat ik ook zie als je WAR van de WP zelf gebruikt, er zit dan geen uitmiddeling oid over een wat langere tijd in.

Oplossing kan zijn de besturing voor een groot deel extern (bv NodeRed dashboard) neer te leggen.

Ik ben zelf aan ‘t ploeteren om de aansturing met rules binnen Heishamon te doen, ik gebruik bv de shift functie waarmee je de watertemperatuur-5/+5 kan instellen en het lukt mij daarmee om dit ongewenste uitschakelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Hmm, dan moet ik me eerst maar eens gaan verdiepen in NodeRed. Heb ik nu nog niet geïnstalleerd.
Ik zet hem nu standaard uit om 3:00 uur behalve als defrost mania begint. Het liefste zou ik dat ook wat trapsgewijzer doen (als het 4 graden 's nachts is op het koudste punt om 3:00 uur uit en als het 8 graden 's nachts is om 23:00 uur al uit bijvoorbeeld). Heeft iemand al zoiets gemaakt?
Mijn oude huis waait namelijk nogal door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 10:16
Ik weet niet hoe stijl jou stooklijn is, maar door die vlakker te maken heb je in ieder geval minder vaak een event "buitentemp+1 => Tdoel -1"

Zelf ook veel last gehad van wat ik noem "nepstarts". Dat werd bij mij veroorzaakt doordat de temperatuur van de interne controller soms hevig (1,5 graad) fluctueerde, de pomp te langzaam bleef lopen bij opstarten en de Tdoel door de Pana kabouters ook vreemde bokkensprongen maakte. Alles opgelost door externe thermostaat aan te sluiten. Wp gaat nu aan en uit. Als hij aan gaat , gaat ook de pomp in het begin harder lopen en, is er in mijn geval, nooit meer sprake van een Ta >2 graden de Tdoel voorbij dendert aan het begin van een run. Ook de Tdoel blijft nu, op buitemtemp veranderingen na, mooi vlak. Nadeel is wel dat je geen shift meer hebt.

Voordat je een dure thermostaat koopt zou je dat eens kunnen testen met een aan uit schakelaar op het contact.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ethirty schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:56:
De buitenunit van de J vind ik nog wel meevallen (grond) maar de binnenunit valt me nog echt tegen.
Euh is dit een grapje? :P
De j serie heeft geen binnendeel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Ahum, er is een split versie van de J serie >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
wheli schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:54:
Hmm, dan moet ik me eerst maar eens gaan verdiepen in NodeRed. Heb ik nu nog niet geïnstalleerd.
Ik zet hem nu standaard uit om 3:00 uur behalve als defrost mania begint. Het liefste zou ik dat ook wat trapsgewijzer doen (als het 4 graden 's nachts is op het koudste punt om 3:00 uur uit en als het 8 graden 's nachts is om 23:00 uur al uit bijvoorbeeld). Heeft iemand al zoiets gemaakt?
Dan zou ik zeker eens wat aan dat doorwaaien doen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:15
wheli schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:54:
Wat bij mij ook helpt is de Quiet Mode instellen op basis van de buitentemperatuur.
Hoe warmer het is hoe hoger de Quiet Mode. Dan start de compressor op een lagere frequentie en schiet de outlet niet zo snel voorbij zijn target.
Tijdens DHW en bij een defrost gaat QM uit.

Daarnaast heb ik een externe thermostaat, die om 4:00 een x aantal graden naar beneden gaat. De bedoeling is daarmee ook dat de WP op koudste moment van de dag uitblijft.
X wordt bepaald door de buitentemperatuur op dat moment en opgeslagen. Om 10:00 wordt X weer bij de huidige thermostaat instelling opgeteld.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@blb4 overal zit isolatie, nieuwe deuren met ingebouwde tochtstrips etc etc. Het huis is bijna 100 jaar oud en de aansluitingen naar het dak e.d. zijn gewoon niet 100%. Het is niet anders :)

@cerebrum dat is wel de moeite waard om te proberen. Met HA kan ik dat vrij simpel in elkaar prutsen.

Ik zal mn stooklijn er eens bij pakken ala de wpnuit staat. Misschien zet ik hem wel op een vlakke Ta vanaf 8 graden, kijken of ik de toko dan nog warm krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wheli schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:02:

dat is wel de moeite waard om te proberen. Met HA kan ik dat vrij simpel in elkaar prutsen.

Ik zal mn stooklijn er eens bij pakken ala de wpnuit staat. Misschien zet ik hem wel op een vlakke Ta vanaf 8 graden, kijken of ik de toko dan nog warm krijg.
De stooklijn kan je nu al zien met de HeishaMon, TOP29 t/m 32.
Ik kreeg langere runs door de dT op 4 te zetten en mijn heat curve is al vrij vlak, ik heb dat te snel stoppen en na een kwartier weer starten nu niet meer.
De controller thermostaat zorgt wel voor vrij lange pauzes tussen de runs door z'n grote hysterese.
Hier zou meer afgifte nog helpen maar ik krijg het al goed warm met de huidige radiatoren.
In theorie kan ik m'n OT thermostaat gebruiken ipv de controller, echter is HeishaMon nu al nauwelijks in staat om bijv. de buitentemperatuur op de thermostaat weer te geven (leest vaak 0 uit) wat mij weinig vertrouwen geeft in een rule die de wp gaat aansturen aan de hand van de OT thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
wheli schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:02:
@blb4 overal zit isolatie, nieuwe deuren met ingebouwde tochtstrips etc etc. Het huis is bijna 100 jaar oud en de aansluitingen naar het dak e.d. zijn gewoon niet 100%. Het is niet anders :)
Toch(t) :) is dat nu juist een enorme aanrader om daar wat aan te doen, wat je nu hebt is een huis als een enorm goede winterjas maar dan wel 1 met de rits open, daar hebt je dus heel weinig aan.

[ Voor 21% gewijzigd door blb4 op 02-03-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 22:01
Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Mooi plekje!
Daar zetten we tegenwoordig al extra isolatie in het compressor gedeelte en zetten we trilrubbers tussen balken en unit.
Mijn broer heeft de 7 kW j-series all in one. Het is lastig om die goed met elkaar te vergelijken. Heb die ook wel op vol vermogen horen draaien voordat ik na 1 jaar deze K-series, all-in-one overwoog, maar die heeft weer andere positionering achter de garage richting vrije veld. Geluid en omgeving blijft lastig vergelijken.
Ik kan me niet voorstellen dat als je erfgrens op meer dan 5 meter is er uit de buurt bezwaren komen.

Inderdaad staat ie op trilrubbers en niet met de standaard meegeleverde pluggen van de beugels. Maar nogmaals, beleving is altijd persoonlijk.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

Ik zou eerst uitsluiten dat je (stooklijn) target niet door je controller wordt beinvloed. Die hupjes heb ik er na jaren testen niet uitgekregen en kan niet zonder externe thermostaat. Daarnaast inderdaad zorgen zoals @ercolano aangeeft dat je stooklijn niet te stijl staat. Alleen ik vermoed eerder dat vanwege de snelheid van opwarmen je ruimte temp stijgt en hij de “compensation curve” toepast. Dat is niet uit te zetten en vandaar altijd advies externe thermostaat.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

cerebrum schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Wat bij mij ook helpt is de Quiet Mode instellen op basis van de buitentemperatuur.
Hoe warmer het is hoe hoger de Quiet Mode. Dan start de compressor op een lagere frequentie en schiet de outlet niet zo snel voorbij zijn target.
Tijdens DHW en bij een defrost gaat QM uit.

Daarnaast heb ik een externe thermostaat, die om 4:00 een x aantal graden naar beneden gaat. De bedoeling is daarmee ook dat de WP op koudste moment van de dag uitblijft.
X wordt bepaald door de buitentemperatuur op dat moment en opgeslagen. Om 10:00 wordt X weer bij de huidige thermostaat instelling opgeteld.
Vooral dat laatste; om 04:00 ff uit is cop technisch een goed idee. Ik zou zelf wel opletten met quit mode en enkel toepassen bij geluids of overshoot klachten. Dit kost je rendement (lagere cop) dan kun je beter je stooklijn iets verhogen zodat geen overshoot meer hebt en je thermostaat hem laten aftoppen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Van 3-9kW ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hieke schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Mijn broer heeft de 7 kW j-series all in one. Het is lastig om die goed met elkaar te vergelijken. Heb die ook wel op vol vermogen horen draaien voordat ik na 1 jaar deze K-series, all-in-one overwoog, maar die heeft weer andere positionering achter de garage richting vrije veld. Geluid en omgeving blijft lastig vergelijken.
Ik kan me niet voorstellen dat als je erfgrens op meer dan 5 meter is er uit de buurt bezwaren komen.

Inderdaad staat ie op trilrubbers en niet met de standaard meegeleverde pluggen van de beugels. Maar nogmaals, beleving is altijd persoonlijk.
Nou sommigen warmtepompen hoor je gewoon helemaal niet als ze aanstaan (behalve misschien een defrost) dan moet je echt voelen achter de fan of die lucht blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ohja vergat de J serie split opstelling. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen?
Eén kennis wil gebruik maken van een kamerthermostaat, een externe aan/uit thermostaat en niet de Panasonic therm in de kamer hebben hangen.

Panasonic J serie ondersteunt dit gewoon en kun je zo aansluiten. Zijn er nog bijzonderheden waar je rekening mee moet houden en stappen die je in de controller moet ingeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:22
Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Nou sommigen warmtepompen hoor je gewoon helemaal niet als ze aanstaan (behalve misschien een defrost) dan moet je echt voelen achter de fan of die lucht blaast.
Welke dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:12:
Eén kennis wil gebruik maken van een kamerthermostaat, een externe aan/uit thermostaat en niet de Panasonic therm in de kamer hebben hangen.

Panasonic J serie ondersteunt dit gewoon en kun je zo aansluiten. Zijn er nog bijzonderheden waar je rekening mee moet houden en stappen die je in de controller moet ingeven?
Je moet een thermostaat hebben die met hysterese werkt. Die schakelt op een temperatuurverschil aan en uit.

Er zijn ook thermostaten die aan tijd proportionele modulatie doen, en dus bv iedere 20 min een tijdje aan gaan. Die moet je niet hebben.

Daarnaast schakelt de Panasonic met 230v. Zorg dat de thermostaat en leiding dat aan kan. Anders een relais plaatsen.

De instellingen voor het activeren van de externe thermostaat staan redelijk duidelijk in de handleiding.

Sommigen hebben de thermostaat niet aan de thermostaatingang, maar aan het externe uit-signaal hangen. Deze is wel laagspanning maar schakelt ook de sww uit als de thermostaat niet hoog is. Om dit te activeren zijn er andere instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
ErikVers schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Ik zou eerst uitsluiten dat je (stooklijn) target niet door je controller wordt beinvloed. Die hupjes heb ik er na jaren testen niet uitgekregen en kan niet zonder externe thermostaat. Daarnaast inderdaad zorgen zoals @ercolano aangeeft dat je stooklijn niet te stijl staat. Alleen ik vermoed eerder dat vanwege de snelheid van opwarmen je ruimte temp stijgt en hij de “compensation curve” toepast. Dat is niet uit te zetten en vandaar altijd advies externe thermostaat.
Onderstaand mn stooklijn en gisteren, het moment van afslaan. Hij is met name bij lage temperaturen wat te krap maar aangezien die zelden voorkomen en ik het niet erg vind dat het huis dan wat afkoelt heb ik hem zo gezet. Ik zou de -4 denk ik naar -8 bijvoorbeeld kunnen zetten, daar wordt het geheel vlakker van. Is dat een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlUfnZJHKC3uACLXu4djqvSCmTA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C8wzO8C9v7gCO1qTFuBoSkHB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX9YKx9yT-e8Lj6L0M6gNOQMsz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUpt8vQAKtFTCFQEeIk7Vksx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 23% gewijzigd door wheli op 02-03-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:50:
[...]

Onderstaand mn stooklijn en gisteren, het moment van afslaan. Hij is met name bij lage temperaturen wat te krap maar aangezien die zelden voorkomen en ik het niet erg vind dat het huis dan wat afkoelt heb ik hem zo gezet. Ik zou de -4 denk ik naar -8 bijvoorbeeld kunnen zetten, daar wordt het geheel vlakker van. Is dat een idee?

[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt dan wordt hij iets vlakker. Wel zie je dat de retour al heel dicht de nieuwe target ligt. Ook al zou hij direct terug moduleren is bijna onmogelijk om bij te houden. Soms met weinig afgifte ontkom je er niet aan om die 31 nog iets hoger te zetten. Mooier is uiteraard om je afgifte te gaan vergroten komende zomer. Een gebruikte Jaga extra is zo terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28
Ik heb mijn tcap nog nooit gehoord, ik moet altijd voelen of hij aan staat.

Hij zal vast geluid maken, maar hij komt niet boven het omgevingsgeluid uit (en ik woon in een vrij stille omgeving)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ConQuestador schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Ik heb mijn tcap nog nooit gehoord, ik moet altijd voelen of hij aan staat.

Hij zal vast geluid maken, maar hij komt niet boven het omgevingsgeluid uit (en ik woon in een vrij stille omgeving)
Ik woon aan een bosrand en op 5m hoor ik de 9J echt wel een zachte brom uit de buitenunit. Vogeltjes fluiten harder, maar het is wel hoorbaar.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
ErikVers schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Klopt dan wordt hij iets vlakker. Wel zie je dat de retour al heel dicht de nieuwe target ligt. Ook al zou hij direct terug moduleren is bijna onmogelijk om bij te houden. Soms met weinig afgifte ontkom je er niet aan om die 31 nog iets hoger te zetten. Mooier is uiteraard om je afgifte te gaan vergroten komende zomer. Een gebruikte Jaga extra is zo terugverdiend.
Thanks, ga ik dat proberen _/-\o_ . Ik heb afgelopen zomer een Jaga opgehangen maar er is eigenlijk geen ruimte meer vrij zonder echt leefruimte op te offeren. Ik finetune lekker verder O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
De afgelopen dagen samen met een installateur bezig geweest om een 7K te installeren. Nog niet af maar heb een aantal vragen.

1. Vuilafscheider/Magneetfilter in gezamenlijke retour van CV en Boiler is dat erg? Ik kan me voorstellen dat dat nogal wat verliezen geeft bij SWW run omdat dat ding helemaal opgewarmd moet worden. Ik had hem zelf liever in de CV retour gezien maar daar pastte het niet echt meer. We zijn nogal een compact bouwwerk aan het maken namelijk....

2. We hebben een bonfix inlaatcombinatie voor het Panasonic 300l boilervat. Is dat voldoende/juist? In de handleiding lees ik P&T veiligheidsventiel, maar die zien er heel anders uit. Doet een inlaatcombinatie hetzelfde?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
RaymondD schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:28:
De afgelopen dagen samen met een installateur bezig geweest om een 7K te installeren. Nog niet af maar heb een aantal vragen.

1. Vuilafscheider/Magneetfilter in gezamenlijke retour van CV en Boiler is dat erg? Ik kan me voorstellen dat dat nogal wat verliezen geeft bij SWW run omdat dat ding helemaal opgewarmd moet worden. Ik had hem zelf liever in de CV retour gezien maar daar pastte het niet echt meer. We zijn nogal een compact bouwwerk aan het maken namelijk....
Het geeft wat extra leidingverlies natuurlijk.
Als je hem in in plaats daarvan in de aanvoerleiding van de CV kwijt kunt dan zou ik dat doen.

Het idee van in de retourleiding plaatsen is dat de troep er dan uitgefilterd zou worden voordat het de WP passeert maar daar geloof ik weinig van, denk dat het meeste vuil pas na meerdere passages door het filter gepakt wordt en dat het daarom weinig uitmaakt of het filter in de aanvoer- of retourleiding zit.
Heb het zelf wel in de retourleiding geplaatst, maar het magneetfilter van de WP zelf zat na een week draaien net zo goed ook vol troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

2. We hebben een bonfix inlaatcombinatie voor het Panasonic 300l boilervat. Is dat voldoende/juist? In de handleiding lees ik P&T veiligheidsventiel, maar die zien er heel anders uit. Doet een inlaatcombinatie hetzelfde?
waarom heb je uberhaupt een vat ertussen zitten? wat is de noodzaak?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
flippy schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:08:
[...]

waarom heb je uberhaupt een vat ertussen zitten? wat is de noodzaak?
Boilervat.... douchen, warm water...

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:12:

Op de controller zal het ook kunnen maar ik doe dat altijd op de Service Cloud.
Onder Settings ga ik naar Installer. Daar staat Zone & Sensor standaard op Water temperature maar dan moet je even op External thermostat zetten als je een thermostaat op de correcte aansluiting hebt aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref

Je hebt een inlaatcombinatie met een 6bar overdrukventiel nodig, niet 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-06 11:40
Zoals zovelen hier ben ik geïnteresseerd in een J serie monoblok, bij ons is 5kW denk ik voldoende (obv gasverbruik van ca 1000m3 per jaar incl SWW). Zou hm graag zelf bestellen in de bekende Duitse webshops gezien het prijsverschil met NL.

Echter heb ik grote moeite met het vinden van een goede installateur (regio Noord NL). Geen van de partijen die ik heb gecontact wil werken met een warmtepomp geleverd door derden, zelfs niet als ze zelf ook de J serie aanbieden.

Iemand tips voor een goede installateur? Ik heb zelf twee linkerhanden dus zelf doen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nickname27 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:19:
Zoals zovelen hier ben ik geïnteresseerd in een J serie monoblok, bij ons is 5kW denk ik voldoende (obv gasverbruik van ca 1000m3 per jaar incl SWW). Zou hm graag zelf bestellen in de bekende Duitse webshops gezien het prijsverschil met NL.

Echter heb ik grote moeite met het vinden van een goede installateur (regio Noord NL). Geen van de partijen die ik heb gecontact wil werken met een warmtepomp geleverd door derden, zelfs niet als ze zelf ook de J serie aanbieden.

Iemand tips voor een goede installateur? Ik heb zelf twee linkerhanden dus zelf doen is geen optie.
Zou ik ook niet willen eigenlijk.
Vraag dan of ze willen leveren en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Thorsd schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Je moet een thermostaat hebben die met hysterese werkt. Die schakelt op een temperatuurverschil aan en uit.

Er zijn ook thermostaten die aan tijd proportionele modulatie doen, en dus bv iedere 20 min een tijdje aan gaan. Die moet je niet hebben.

Daarnaast schakelt de Panasonic met 230v. Zorg dat de thermostaat en leiding dat aan kan. Anders een relais plaatsen.

De instellingen voor het activeren van de externe thermostaat staan redelijk duidelijk in de handleiding.

Sommigen hebben de thermostaat niet aan de thermostaatingang, maar aan het externe uit-signaal hangen. Deze is wel laagspanning maar schakelt ook de sww uit als de thermostaat niet hoog is. Om dit te activeren zijn er andere instellingen.
Zou de thermostaat in bivalente modus alternatief ook de cv ketel uitschakelen als deze op temp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:52
Technician- schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Mooi plekje!
Welk isolatiemateriaal gebruiken jullie hiervoor en hoeveel decibel scheelt dit?
Ik ben voor de 7J van mijn zoon aan het uitvogelen hoe ik deze stiller krijg i.v.m. klachten van de buren. We hebben al wat metisse rondom de kompressor gedaan maar dat helpt niet veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Signor Doekie op 03-03-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:10

hnq

Nickname27 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:19:

Ik ben ook geïnteresseerd in een goede Panasonic installateur in noord Nederland, bij voorkeur Friesland. Zou je mij de naam van die installateur(s) door willen geven die de J serie aanbieden? Bvd!

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Signor Doekie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Welk isolatiemateriaal gebruiken jullie hiervoor en hoeveel decibel scheelt dit?
Ik ben voor de 7J van mijn zoon aan het uitvogelen hoe ik deze stiller krijg i.v.m. klachten van de buren. We hebben al wat metisse rondom de kompressor gedaan maar dat helpt niet veel.
Wat een beetje helpt is dikke armaflex plaat zelfklevend op de binnenkant van de panelen plakken en het rondom de compressor tussen te frutten.
Het hele ding op trildempers zetten helpt ook mee.
Verder kan hij in de avond/nacht de stille modus aanzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Pana
https://i.imgur.com/YnR66UW.mp4

Ander merk
https://i.imgur.com/8CsEtDB.mp4

Beide na opstart vol vermogen bij koud water binnen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Zou de thermostaat in bivalente modus alternatief ook de cv ketel uitschakelen als deze op temp is?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, en of er externe thermostaten zijn met een bivalent modus.
Maar wat de Pana betreft, deze kan gewoon zelf een cv ketel in bivalent modus aansturen, met of zonder externe thermostaat.

Natuurlijk kun je zelf ook iets maken met een tweede thermostaat die de cv ketel bijschakelt onder een bepaalde buitentemperatuur.

Hou er in bivalent mode wel rekeningen mee dat ze elkaar waterzijdig niet wegdrukken als ze beide draaien. Als je geen parallelbuffer hebt, is er een kans op flow errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Thorsd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, en of er externe thermostaten zijn met een bivalent modus.
Maar wat de Pana betreft, deze kan gewoon zelf een cv ketel in bivalent modus aansturen, met of zonder externe thermostaat.

Natuurlijk kun je zelf ook iets maken met een tweede thermostaat die de cv ketel bijschakelt onder een bepaalde buitentemperatuur.

Hou er in bivalent mode wel rekeningen mee dat ze elkaar waterzijdig niet wegdrukken als ze beide draaien. Als je geen parallelbuffer hebt, is er een kans op flow errors.
In bivalent “alternatief” modus dan stuurt de WP bij een instelbare buitentemperatuur de compressor uit en de CV aan.
Maar dan regelt de pana de cv niet op kamer temp maar blijft die tot in de eeuwigheid aan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:22
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Pana
https://i.imgur.com/YnR66UW.mp4

Ander merk
https://i.imgur.com/8CsEtDB.mp4

Beide na opstart vol vermogen bij koud water binnen installatie.
Bedankt, wat is de andere wp van je filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:45:
[...]

In bivalent “alternatief” modus dan stuurt de WP bij een instelbare buitentemperatuur de compressor uit en de CV aan.
Maar dan regelt de pana de cv niet op kamer temp maar blijft die tot in de eeuwigheid aan :')
Heb je dat geprobeerd? Het lijkt mij logisch dat deze ook gewoon een eventuele externe thermostaat volgt, hoewel dit niet expliciet beschreven staat. En anders is het redelijk eenvoudig het zo werkend te krijgen met een extra relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Volgens de Final Draft: "Alternative: Heat pump and boiler operate independent of each other, never together. Once the outside temperatures drops below “Turn On” setpoint, heat pump stops and boiler takes over". We mogen toch aannemen dat als de buitentemperatuur dan weer boven de ingestelde temperatuur komt, dat dan de ketel weer uit gaat. Uit het plaatje "Basic Layout" lijkt dat er maar één thermostaat is.

Ik denk dat ze hier weer eens teveel in te weinig woorden hebben willen stoppen. Ik denk dat de cv-ketel wordt aangezet als de buitentemperatuur onder een ingestelde waarde is én de thermostaat (van de pana) verwarmen dicteert en dan zelf ophoudt met verwarmen (compressor en circulatiepomp). Er wordt wel op gewezen dat de watertemperatuur van de ketel bij de ketel moet worden ingesteld en dat er bij ketel en warmtepomp keerkleppen nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Thorsd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:39:
[...]

Heb je dat geprobeerd? Het lijkt mij logisch dat deze ook gewoon een eventuele externe thermostaat volgt, hoewel dit niet expliciet beschreven staat. En anders is het redelijk eenvoudig het zo werkend te krijgen met een extra relais.
Ja geprobeerd en met Panasonic besproken, moet idd met extern relais.
Zonder de ketel met een 2e thermostaat uit te schakelen wordt het gewoon >23C in huis.
Raar bedacht van die jongens.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 03-03-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Om hier nog ff op terug te komen; dit is precies dus wat mijn regeling voorkomt.
1: Buitentemperatuur gaat 1 graad ophoog;
2: Targettemp gaat als gevolg hiervan 1 graad omlaag;
3: Z1_Request (Shift) gaan 1 graad omhoog (logica op basis van verschil tussen Targettemp & Toutlet);
4: Targettemp gaat weer terug naar de waarde voor 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf6gJSv5lxwD0eSQV7xn158Uma0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q6JlVEZqm0bM4kV7uQkjOzXQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
blb4 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Om hier nog ff op terug te komen; dit is precies dus wat mijn regeling voorkomt.
1: Buitentemperatuur gaat 1 graad ophoog;
2: Targettemp gaat als gevolg hiervan 1 graad omlaag;
3: Z1_Request (Shift) gaan 1 graad omhoog (logica op basis van verschil tussen Targettemp & Toutlet);
4: Targettemp gaat weer terug naar de waarde voor 1.

[Afbeelding]
Ik zal je uitgebreide topic eens doorlezen als ik wat meer tijd heb. En dan toch meer eens verdiepen in Node Red :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:02
Ethirty schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Normaal pak je dan voor zo’n apparaat een aardlekautomaat.

2 aardlekschakelaars achter elkaar biedt geen extra’s behalve verwarring en onvoorspelbaarheid. Schrijf dan voor dat er in de meterkast geen aardlekschakelaar nodig is.

Of ik mis iets?
Wat is nu het "algemene" advies hier m.b.t. deze kwestie?
  1. Aardlekschakelaars in de WP laten zitten + afzekeren met aardlekautomaten in de groepenkast
  2. Aardlekschakelaars in de WP laten zitten + afzekeren met automaten in de groepenkast
  3. Aardlekschakelaars vervangen door C16A automaten + afzekeren met aardlekautomaten in de groepenkast
  4. Aardlekschakelaars verwijderen + afzekeren met aardlekautomaten in de groepenkast
Ik neig naar de laatste optie omdat ik dit als de "standaard" beschouw. Mijn airco buitenunits zijn ook op deze manier aangesloten. Graag jullie feedback!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom iets in de WP wijzigen? Lekker laten zitten.
En alamat is vanwege het isoleren van de rest van het huis/installatie sowieso een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-06 14:54
nMad schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:36:
[...]

Wat is nu het "algemene" advies hier m.b.t. deze kwestie?
  1. Aardlekschakelaars in de WP laten zitten + afzekeren met aardlekautomaten in de groepenkast
  2. Aardlekschakelaars in de WP laten zitten + afzekeren met automaten in de groepenkast
  3. Aardlekschakelaars vervangen door C16A automaten + afzekeren met aardlekautomaten in de groepenkast
  4. Aardlekschakelaars verwijderen + afzekeren met aardlekautomaten in de groepenkast
Ik neig naar de laatste optie omdat ik dit als de "standaard" beschouw. Mijn airco buitenunits zijn ook op deze manier aangesloten. Graag jullie feedback!
Wat in de wp zit laten zitten. Zit er niet voor niets en zit toch niet in de weg? Ik heb een 3 fase alamat in de meterkast met 1 ongebruikte fase, 1 voor de wp en 1 voor de buh.

Edit, ik heb een 3 fase meterkast icm de 3 fase alamat.

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice1066 op 06-03-2024 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:18

dof

Maurice1066 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Wat in de wp zit laten zitten. Zit er niet voor niets en zit toch niet in de weg? Ik heb een 3 fase alamat in de meterkast met 1 ongebruikte fase, 1 voor de wp en 1 voor de buh.
Ja, ik zou ze ook gewoon laten zitten. Er kan onderweg van meterkast naar wp ook wat mis zijn/gaan zodat het een extra bescherming is.
Ik heb ook gewoon beiden en nooit wat mee gehad. In de meterkast er wel twee kWh meters bijgezet voor "echte" kW waarden.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Maurice1066 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Wat is de gedachte daarachter? Als er 1 uitklapt, dan is alles uit?

Zoiets had ik zelf ook aan gedacht als soort werkschakelaar. Nu heb ik een 3f aardlek met 2 groepen en 1 ongebruikte fase.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:02
@bbbrumbrum @Maurice1066 @dof

Dank voor jullie reacties. Dan ga ik voor optie 1.

Het is naar mijn weten wel ongebruikelijk om twee aardlekbeveiligingen in serie te hebben i.v.m. onvoorspelbaarheid welke dan gaat bij een aardlek. Maar het kan verder ook geen kwaad.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nMad schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:50:

Het is naar mijn weten wel ongebruikelijk om twee aardlekbeveiligingen in serie te hebben i.v.m. onvoorspelbaarheid welke dan gaat bij een aardlek. Maar het kan verder ook geen kwaad.
Dat was mijn oorspronkelijke gedachte ook. Maar Panasonic adviseert het zelf.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar21cel
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 19:13
Iets meer dan een jaar ben ik in het bezit van een lucht-water waterpomp van Panasonic, model Aquarea Monobloc (WH-MDC07J3E5).

Ik overgestapt naar een energiemaatschappij met dynamische tarieven en dat is Tibber. Daarbij is het idee om de warmtepomp slim te laten verwarmen middels een slimme thermostaat. Wanneer er verwarmt dient te worden, wordt dit vanuit de app van Tibber aangestuurd. Hiervoor is een slimme thermostaat nodig en de huidige thermostaat is niet slim.

Vanuit Panasonic krijg ik de reactie dat dit kan via het ‘Smart Grid contact’ op de optionele print (CZ-NS4P). Een warmtepomp mag daarnaast maar 1 á 2 start stops hebben per uur, dus dient er voor gezorgd te worden dat de thermostaat niet te veel schakelingen heeft per uur.

Alleen kan Panasonic en Tibber mij geen juiste thermostaat aanbevelen. Ondertussen heb ik al meerdere installateurs gesproken, maar ik kom niet verder.

Ik zoek iemand voor levering en installatie van de optionele print en evt. ook een slimme thermostaat. Met als doel dat de warmtepomp tijdens de goedkope uren gaat verwarmen. Wie kan mij daarbij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
*knip* Goed bedoeld, maar werving is ook niet toegestaan.

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 07-03-2024 10:09 ]

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar21cel
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 19:13
*knip*

[ Voor 112% gewijzigd door twain4me op 07-03-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik vraag me wel af welke Duitse webshop ze goedkoper levert dan gewoon in Nl bestellen.
Ik vind ze juist duurder!
En sinds wanneer steunen wij de Duitse economie?

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 06-03-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Mar21cel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:52:
[...]
Geldt dit ook voor mijn vraag direct boven jouw bericht?
Op dit moment kan ik je daar niet mee helpen helaas. Ik ga me hier pas in verdiepen wanneer de salderingsregeling (echt) verdwijnt.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
Mar21cel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:48:
Iets meer dan een jaar ben ik in het bezit van een lucht-water waterpomp van Panasonic, model Aquarea Monobloc (WH-MDC07J3E5).

Ik overgestapt naar een energiemaatschappij met dynamische tarieven en dat is Tibber. Daarbij is het idee om de warmtepomp slim te laten verwarmen middels een slimme thermostaat. Wanneer er verwarmt dient te worden, wordt dit vanuit de app van Tibber aangestuurd. Hiervoor is een slimme thermostaat nodig en de huidige thermostaat is niet slim.

Vanuit Panasonic krijg ik de reactie dat dit kan via het ‘Smart Grid contact’ op de optionele print (CZ-NS4P). Een warmtepomp mag daarnaast maar 1 á 2 start stops hebben per uur, dus dient er voor gezorgd te worden dat de thermostaat niet te veel schakelingen heeft per uur.

Alleen kan Panasonic en Tibber mij geen juiste thermostaat aanbevelen. Ondertussen heb ik al meerdere installateurs gesproken, maar ik kom niet verder.

Ik zoek iemand voor levering en installatie van de optionele print en evt. ook een slimme thermostaat. Met als doel dat de warmtepomp tijdens de goedkope uren gaat verwarmen. Wie kan mij daarbij helpen?
Wat de Panasonic betreft, deze heeft dus een SG (smart grid) interface. Dat zijn twee ingangen waarmee (samengevat) de WP uitgeschakeld kan worden, of "geboost" kan worden. Met de laatste mode worden de watertemperaturen tijdelijk verhoogd, dat kan voor zowel de SWW tank als de CV water. Deze zou je met een "smart relais" via Tibber aan kunnen sturen, en gewoon je bestaande thermostaat houden. De Pana cloud optie heeft volgensmij ook een IFTTT interface waar je nog naar kunt kijken.

Maar dan ga je het toch zelf doen. Ik heb hier nog geen turn-key oplossing voorbij zien komen die aan je eisen voldoet. Je kunt hem wel zelf maken, maar zo te lezen is dat niet wat je wilt.

Van de andere kant ben ik wel benieuwd hoeveel je werkelijk kunt besparen zonder de temperatuur in huis al te veel te laten fluctueren. Heb je hier een inschatting van? Ik denk dat je al een groot gedeelte te pakken hebt als je de SWW run op de gemiddeld goedkope uren instelt, en een dagprogramma voor de verwarming instelt waarbij de WP op de gemiddeld dure uren wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nMad schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:50:

Die twee aardlekschakelaars in de wp maken deel uit van de wp. Die wil panasonic er nu eenmaal in hebben en ze maken geen deel uit van je huisinstallatie. De aardlekschakelaar(s) en automa(a)t(en) horen bij je huisinstallatie en zijn verplicht volgens nen1010 en Panasonic.

P.S. Je kunt een 3-fase alamat in je meterkast gebruiken. Als je echt drie verschillende fasen hebt, heb je aan 1 nul genoeg en is dus 1 fase ongebruikt. Als je een 1-fase aansluiting hebt, moet je in die alamat ook twee nullen doorvoeren en heb je dus niks "over". Je moet dan als je een vijfaderige kabel gebruikt de ader die je als tweede nul gebruikt wel goed merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Die twee aardlekschakelaars in de wp maken deel uit van de wp. Die wil panasonic er nu eenmaal in hebben en ze maken geen deel uit van je huisinstallatie. De aardlekschakelaar(s) en automa(a)t(en) horen bij je huisinstallatie en zijn verplicht volgens nen1010 en Panasonic.

P.S. Je kunt een 3-fase alamat in je meterkast gebruiken. Als je echt drie verschillende fasen hebt, heb je aan 1 nul genoeg en is dus 1 fase ongebruikt. Als je een 1-fase aansluiting hebt, moet je in die alamat ook twee nullen doorvoeren en heb je dus niks "over". Je moet dan als je een vijfaderige kabel gebruikt de ader die je als tweede nul gebruikt wel goed merken.
Op 1-fase aangesloten is 't dus net als een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

Homely doet dit maar helaas (nog) niet voor Panasonic WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:18

dof

Tja, leuk natuurlijk wat extra slimmigheid met de wp. Maar als je extra spullen/kosten en werk/aandacht nodig hebt is het dan wel slim?

Ik heb ook een dynamisch contract en gros van de tijd zit het op 23 tot 28 cent per kWh en soms, rond het avondeten of bij het ontbijt een paar uurtjes op 35 tot max 40 cent of zo.

M'n wp staat 24/7 aan en pruttelt dan (90% van de werkzame dagen) continu op een 0,5 kW verbruik. Als ik hem even een paar uurtjes, tijdens de "dure" stroom uren uitzet en daarna weer aan, dan verbruikt hij voor het starten en weer stabiel draaien zoveel extra stroom dat de winst van het uitzetten al zo'n beetje weer verbruikt is.

En al zou ik er wel wat financiële baat bij hebben, dan praten we over paar dubbeltjes per dag i.p.v. euro's.

Hebben we het nog niet over comfort verlies door uitzetten gehad, en ook het extra stoppen en starten voor de slijtage.

Maar goed, ik verdien zo'n extra print en/of thermostaat in 10 jaar niet terug. En er is wel een aandachtspunt c.q. kans op storing bij.

Kortom, 'k zou er nog eens over nadenken...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Pagina: 1 ... 55 ... 88 Laatste