FransvWoerkom schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:00:
Kan iemand kort uitleggen wat het doel is van dat waterzijdig inregelen door retourtemperaturen gelijk te maken? Persoonlijk zet ik de groepen met de grootste warmtebehoefte (woonkamer) helemaal open en regel ik ruimtes met lagere warmtebehoefte (slaapkamer, keuken, hal, logeerkamer) terug totdat ze een redelijke temperatuur hebben zonder dat ik daar afzonderlijke thermostaten voor nodig heb.
Als voorbeeld:
Waterzijdig Inregelen
Het verwarmen van je woning gebeurt vaak met radiatoren of vloerverwarming. Door de CV-installatie loopt water dat opgewarmd wordt door de CV-Ketel of warmtepomp.
Wanneer de installatie niet goed waterzijdig is ingeregeld, stroomt het opgewarmde water direct vanuit de eerste radiator of vloerverwarmingsgroep terug naar de CV-ketel of warmtepomp. Dit zorgt ervoor dat de CV-Ketel harder moet werken om de rest van de radiatoren en vloerverwarming te verwarmen.
Door middel van waterzijdig inregelen zorgen wij ervoor dat de warmte gelijkmatig over de radiatoren en vloerverwarming wordt verdeeld. Hierdoor daalt de retourtemperatuur, oftewel de temperatuur van het water dat terug naar de CV-ketel gaat.
Vooral dat "harder werken" doet me denken aan dat flow verlagen zodat het water meer tijd heeft om de warmte af te geven of flow verhogen om te voorkomen dat het water warmte verliest.
Een extreem voorbeeld van een niet waterzijdig ingeregeld systeem is een kortsluiting waabij bijna al je flow door 1 radiator gaat (die met de minste weerstand). Die radiator wordt dan heet, retourwater ook, CV ketel gaat pendelen omdat de retourtemperatuur te hoog wordt. Rest van de radiatoren blijft lauwtjes. Gebruiker zet CV ketel temperatuur omhoog of zet nachtverlaging uit.
Als dit netter verdeeld is kan de CV ketel langere runs maken en op lagere temperatuur (binnen HR range) moduleren. Hangt wel samen met goede ketel instellingen.
Bij een goed aangelegde vloerverwarming zal dit probleem minder spelen als de groeplengtes gelijk zijn (nb, als een bepaalde groep veel 'bedekt' is door bijvoorbeeld meubels beperkt dit ook de warmte afgifte), maar je kunt er wel wat efficientie mee winnen. Hoe beter ingeregeld, hoe lagere Ta je kunt draaien. (Draai maar eens 1 groep dicht, dan moet je Ta omhoog om dezelfde afgifte te halen, staat deze half open dan wordt het al beter, staat deze even ver open dan is dat het beste).
Hoe meer groepen, hoe kleiner dit effect gaat zijn.
Zoals jij het nu per ruimte hebt geregeld conflicteert hier niet mee en is dus goed. Een thermostaatkraan zou in principe hetzelfde doen. Je zou wel de groepen per ruimte onderling kunnen inregelen. Geen idee wat je hiermee wint, en als er in het voorjaar zon op een deel van je vloer staat veranderd je balans weer dus perfect krijg je het toch niet.
En er zijn ook wel scenario's waarbij het misschien niet optimaal is om volledig waterzijdig in te regelen, geen exacte wetenschap dus.
Ik heb 6 groepen op 50m2 en heb 1 groep geknepen omdat deze een stuk korter is. Ik heb dit op flow geregeld, niet op dT.