Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dan heb je meteen een buffervatdof schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Zouden er ook mensen zijn die hun waterbed aan een WP gekoppeld hebben. Lijkt me best wel passend![]()
(Waterbed 20 jaar geleden al weggedaan, dat was een echte COP 1 slurper).
Om te defrosten zonder de backup heater wordt ongeveer 0.6kWh uit het water onttrokken (gemeten bij 9J). Dat staat gelijk aan ~100 liter water 5 graden afkoelen.dof schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Om daar nog even op door te gaan: de Pump Flow gaat, tijdens defrost, bij mij ~8 minuten naar 32 ltr/min, en de Ta zakt dan naar ~20 C (van 35C, dus zo'n 15 C). Zou ik dat willen opvangen met een seriebuffer (om niks van de defrost te merken) dan zou die toch zeker richting 8 x 32 = 280 ltr moeten zijn. Toch?
Daarom wel een interessante gedachte
Thorsd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Om te defrosten zonder de backup heater wordt ongeveer 0.6kWh uit het water onttrokken (gemeten bij 9J). Dat staat gelijk aan ~100 liter water 5 graden afkoelen.
:strip_exif()/f/image/R7lYTaHpBRQEQ7s9uAnw2gKn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zo ging dat hier, Tr daalde 7,5K en Ta zelfs 11,5K.
Hij had het wel in 10min weer op peil dus ik lig daar niet wakker van.
Ik heb alleen radiatoren en er gaat 90l in mijn systeem waarvan geschat 60l aldoor beschikbaar is.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Waarbij je dus ook moet kijken wat de temperatuur is van het water vlak voor de defrost. Als je retour ergens op 30 graden zit, dan kun je met een kleiner volume uit dan als je retour op 25 graden zit.Thorsd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Om te defrosten zonder de backup heater wordt ongeveer 0.6kWh uit het water onttrokken (gemeten bij 9J). Dat staat gelijk aan ~100 liter water 5 graden afkoelen.
Als je stooktemperatuur relatief wat hoger zit doordat het afgiftesysteem dat nodig heeft, dan is een buffer waarschijnlijk niet nodig (en worst case knalt de backup heater een keertje aan, ding zit er ook niet voor niks in.)
Nog een generieke tip, er zijn meer opties om water aan je systeem toe te voegen dan een buffervat.
32x3mm (binnenstraal 13mm) buis levert per meter 0,53L water op, 26x3mm (10mm) buis levert per meter 0,31l op.
Caleffi heeft hele mooie magneet/vuil & luchtfilters. De modellen met 1 1/4 aansluiting hebben een aardige inhoud. Helaas staat het niet in de specificaties, maar dat is meer dan een liter gok ik en het is ook nog eens 2kg messing (wat overigens niet heel veel warmtecapaciteit heeft, ongeveer 1/10 van water). Pak een losse magneetfilter en een losse ontluchter en je hebt er meer dan 2 liter inhoud bij.
Dus voordat iemand >500 euro uitgeeft aan een buffervat incl montage zou ik adviseren om eerst te kijken wat er geoptimaliseerd kan worden. Helemaal als je bedenkt dat het vergroten van de leidingen e.d. ook positief werkt voor het geluid en het energieverbruik van je pomp.
Is een Watts Industries inregelafsluiter WattFlow OL hetzelfde? Naar mijn idee kun je hiermee de flow beperken tot 1-8 L/min of 2/16 L/min.Thorsd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:42:
@PASware Je kunt eventueel ook nog een debietbegrenzer plaatsen in de leiding naar de verdieping/slaapkamers, als je die hebt. Je hebt statische en dynamische begrenzers, meer info hier (vooral het filmpje).
Je bedoelt dan met een elektrische 2wegklep die aangestuurd wordt door het defrost signaal? Interessant wel!dof schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:13:
[...]
Kun je de Jaga's niet uitzetten met het defrost signaal (kabeltje) uit de WP? In de Pana service manual staat ook ergens dat die defrost lijn ook voor uitzetten van fancoils gebruikt kan worden. Lijkt mij het meest simpel.
Ik kom zolder wat krap uit voor een langwerpig rechtopstaande buffervat. Ik zie dat @blb4 een langwerpig buffervat op ze zijkant heeft, kan dus wel, maar met lucht dus wel rekening houden. Liggend zou die prima achter het schot kunnen, mooi uit het zicht.ErikVers schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Is meestal gewoon een emmer water dus als er geen ontluchter in zit kan het. Zou als het echt geplaatst moet worden, wel rechtop doen en een ontluchter in zetten. Zit vaak lucht in namelijk bij inbedrijfstellingen 😋👍😏
Reken ff je litters uit in je vvw voordat je de serie buffer gaat uitzoeken die je misschien niet nodig hebt. Droogbouw of nat maakt weinig uit, je hebt ze beide in diverse buis diameters namelijk.
Je moet in totaal 30 liter hebben.
Als je een serie buffer plaatst dan adviseer ik hem op een plek binnen de schil te plaatsen en daar waar je warmte wilt hebben.
Dus niet in de kruipruimte, maar bijvoorbeeld onder de stoel van je vrouw 😜
Ik heb het tabel van warmtepomp-tips.nl in de berekening genomen met en 14x2mm op 125 hoh zou ik uitkomen op 0,69 liter per meter en met 42m kom ik dan uit op ~30Liter inhoud voor mijn vloerverwarming. Hoeveel rest van mijn CV systeem heeft weet ik niet, vermoed niet al te veel vanwege mijn Jaga's die praktisch geen inhoud hebben.
Volgens warmtepomp-weetjes.nl...
Onthoud die vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. Dan heb je lang plezier van de warmtepomp (compressor) !
..zou ik met mijn 5kW Pana zo'n 40L buffer moeten hebben (5x20- 1,5x42)
Wat als het buffer te groot is? Bijvoorbeeld 50L, of 70L? Wat zijn daarvan de nadelen? Mij lijkt een 50L buffer wel interessant.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Hij ligt bij mij net net niet horizontaal, er zit mogelijk nog wat lucht in maar dan kan nooit veel wezen. Wel dus zo neerleggen dat je de aansluitingen boven en onder hebt, niet aan de zijkant.PASware schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:31:
[...]
Ik kom zolder wat krap uit voor een langwerpig rechtopstaande buffervat. Ik zie dat @blb4 een langwerpig buffervat op ze zijkant heeft, kan dus wel, maar met lucht dus wel rekening houden. Liggend zou die prima achter het schot kunnen, mooi uit het zicht.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
(ik dacht dat het buffervat er is om te korte runs te voorkomen. En dat het om een minimum runtijd van 10minuten gaat. Dan zou je met het minimumvermogen van de WP moeten rekenen)
En reken ook even de waterinhoud van je leidingcircuit mee.
[ Voor 72% gewijzigd door BarryH op 13-01-2024 18:23 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tja je hebt gewoon genoeg / de benodigde liters dus ik zou zeggen waarom denk je na over de locatie en plaatsing horizontaal of verticaal terwijl je de liters hebt die pana voor schrijft?PASware schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:31:
[...]
Ik kom zolder wat krap uit voor een langwerpig rechtopstaande buffervat. Ik zie dat @blb4 een langwerpig buffervat op ze zijkant heeft, kan dus wel, maar met lucht dus wel rekening houden. Liggend zou die prima achter het schot kunnen, mooi uit het zicht.
Ik heb het tabel van warmtepomp-tips.nl in de berekening genomen met en 14x2mm op 125 hoh zou ik uitkomen op 0,69 liter per meter en met 42m kom ik dan uit op ~30Liter inhoud voor mijn vloerverwarming. Hoeveel rest van mijn CV systeem heeft weet ik niet, vermoed niet al te veel vanwege mijn Jaga's die praktisch geen inhoud hebben.
Volgens warmtepomp-weetjes.nl...
Onthoud die vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. Dan heb je lang plezier van de warmtepomp (compressor) !
..zou ik met mijn 5kW Pana zo'n 40L buffer moeten hebben (5x20- 1,5x42)
Wat als het buffer te groot is? Bijvoorbeeld 50L, of 70L? Wat zijn daarvan de nadelen? Mij lijkt een 50L buffer wel interessant.
Kies wie je liever volgt met het ontwerpen van je systeem; de specifieke data van de fabrikant of een algemene vuistregel op een website die niet eens aangeeft dat dit om minimaal ipv maximaal af te geven vermogen gaat?
Nb
Mocht je later een buffer willen, plaats je hem toch alsnog?
[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 13-01-2024 23:56 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Tsja, maar als je voor de verwarming aan cv-water van 25-35° genoeg hebt, wat heb je daar dan aan in een hygiëneboiler? Voorverwarming voor een elektrische doorstromer? En wat heb je er voor sww aan na een defrost? Of houd je gewoon met een R-290 warmtepomp die boiler permanent op 65°?SpikeHome schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:24:
Zoals ik al eens melde is bij mij de buffer ook de hygiëne boiler dus 2 in 1.
Werkt zeer goed
Na de sww van de hygiëne boiler een Wp boiler die op mijn ventilatie van de woning vervangen (type c) dus ook geen warme lucht meer naar buiten.FransvWoerkom schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:30:
[...]
Tsja, maar als je voor de verwarming aan cv-water van 25-35° genoeg hebt, wat heb je daar dan aan in een hygiëneboiler? Voorverwarming voor een elektrische doorstromer? En wat heb je er voor sww aan na een defrost? Of houd je gewoon met een R-290 warmtepomp die boiler permanent op 65°?
Die hoeft niet groot te zijn want je hebt een voorverwarming van je sww.
En warmteterugwinning uit de vochtige lucht uit douche en keuken!SpikeHome schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:55:
[...]
Na de sww van de hygiëne boiler een Wp boiler die op mijn ventilatie van de woning vervangen (type c) dus ook geen warme lucht meer naar buiten.
Die hoeft niet groot te zijn want je hebt een voorverwarming van je sww.
/f/image/OXc0W1kA5ggP0wgOhhhzML4S.png?f=fotoalbum_large)
De gele lijn is de boiler temperatuur die begon op 54 maar dat kwam omdat ik gisteren de boiler spiraal had aangezet voor nood. Dan zie je een douchebeurd en komt hij neit meer terug op temperatuur.
[ Voor 6% gewijzigd door ron.hartman op 14-01-2024 15:26 ]
Wellicht verstoort het bijverwarmen van het SWW vat de gelaagdheid. Weet je zeker dat hij 100%, geheel op temperatuur was voordat je het bad vol liet lopen? Kun je een screenshot posten met een grafiek van de temperatuur in het vat (zoals bijgevoegde screenshot)? Ik ben meer een voorstander van 1x per dag een sww run doen. Daarmee weet je zeker dat het gehele vat weer op temperatuur is en niet alleen het bovenste deel.wervisser schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:24:
De cloud is inderdaad een beetje instabiel geworden. Gezien het aantal reacties, kunnen we een lokale verbinding wel uitsluiten.
Ander dingetje, ik heb een Panasonic (OSO) 300L boilervat aangesloten. De temperatuur staat nu op 55 graden (hoog) waarbij deze met een verschil van -7 graden opnieuw gaat opwarmen.
Wanneer ik een bad vul, zakt de temperatuur in 10 minuten van 47 naar 25. De sensor zit halverwege het vat, maar het water is inderdaad niet warm meer.
Het bad is overigens redelijk standaard qua inhoud, maar laten we het voor het gemak houden op 150 liter.
Voor diegene met een bad en een soortgelijk aangesloten boiler, ervaren jullie dit ook?
:strip_exif()/f/image/0D9ALahqeFxSJfqRSdGj3ewg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een bad van 150 liter voor twee kleintjes en tegelijk een douche voor nog twee. Na 15-20 minuten douchen wordt het water wel kouder (bij een verbouwing komt er een douche wtw).wervisser schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:24:
Ander dingetje, ik heb een Panasonic (OSO) 300L boilervat aangesloten. De temperatuur staat nu op 55 graden (hoog) waarbij deze met een verschil van -7 graden opnieuw gaat opwarmen.
Wanneer ik een bad vul, zakt de temperatuur in 10 minuten van 47 naar 25.
Ook een 300L OSO. Staat in een technische ruimte met de binnenunit en omvormer, dus iets warmer dan normaal.
Ik weet niet hoe koud het water van buiten is, dan maakt natuurlijk ook uit voor de capaciteit.
:strip_exif()/f/image/SUGYb4XhQwEL4fElaajrn1bm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij staat toch niet per ongeluk nog in Quiet Mode? Dat kun je ook in de service cloud grafiek zien.ron.hartman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:24:
Hallo, ik heb een vraagje, de laatste dagen springt de backup verwarming niet meer bij als hij tapwater moet gaan maken waardoor de boiler niet op temperatuur komt. Sterker nog de warmtepomp blijft rustig draaien alsof hij het huis op temperatuur moet houden en hij niet meer zijn best gaat doen voor warm water. De toeren van de compressor gaan niet hoger dan 49hz terwijl hij eerder doorging tot boven de 80 als hij warm wamter moest maken. De Ta blijft ook te laag. De boiler staat ingesteld op 54 graden, maar komt niet meer boven de 45 graden. De tijd dat hij er over mag doen staat op 3 uur dus dat lijkt me lang zat en stond eerder op 2 uur. Ik weet niet of dat een oorzaak heeft, ongeveer gelijk met dat de problemen begonnen heb ik de stooklijn terug gezet naar max 46 graden op -10 buiten temp. Het lijkt wel alsof de pomp niet heter gaat dan 46 waardoor de boiler nooit heter kan worden dan 46 graden. Maar ik weet niet of mijn conclusie hout snijd. Ik heb de stooklijn nu weer op 54 gezet bij -20. De "Verw.cap. Back-up"staat nog op de hoogste stand. Maar hij maakt geen warmere Ta. Heeft iemand een idee waar ik kan kijken?
[Afbeelding]
De gele lijn is de boiler temperatuur die begon op 54 maar dat kwam omdat ik gisteren de boiler spiraal had aangezet voor nood. Dan zie je een douchebeurd en komt hij neit meer terug op temperatuur.
Mijn huis heeft zone verwarming met 8 verschillende zones met elk hun eigen instellingen en tijden. Dit heeft nu allemaal sinds mei prima gewerkt en ook de zones met radiatoren deden hun ding. De grootste zone is de woonkamer welke de warmste is en welke vloerverwarming heeft. Ik zag dat de retour daarvan ver onder de aanvoer lag. Ik had om die reden de max op stooklijn teruggezet naar 46 bij -20 graden buiten zodat hij minder warme Ta is. Dit werkte een aantal dagen, maar toen zag ik ook dat de de boiler niet meer warmer werd dan diezelfde 46 graden.
Weet je toevellig of het maximum van de stooklijn ook het maximum is waarop de warmtepomp water wil maken voor sanitair warm water?
Ik heb de driewegklep gecontrolleerd die gaat ook naar de juiste standen. Tweede vraag is klopt het dat een defrost ten tijden van een sww run uit de boiler komt? De 300liter boiler zakt wel 5 graden!
[ Voor 11% gewijzigd door ron.hartman op 14-01-2024 20:56 ]
In of extern backup gebruik je?ron.hartman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:24:
Hallo, ik heb een vraagje, de laatste dagen springt de backup verwarming niet meer bij als hij tapwater moet gaan maken waardoor de boiler niet op temperatuur komt. Sterker nog de warmtepomp blijft rustig draaien alsof hij het huis op temperatuur moet houden en hij niet meer zijn best gaat doen voor warm water. De toeren van de compressor gaan niet hoger dan 49hz terwijl hij eerder doorging tot boven de 80 als hij warm wamter moest maken. De Ta blijft ook te laag. De boiler staat ingesteld op 54 graden, maar komt niet meer boven de 45 graden. De tijd dat hij er over mag doen staat op 3 uur dus dat lijkt me lang zat en stond eerder op 2 uur. Ik weet niet of dat een oorzaak heeft, ongeveer gelijk met dat de problemen begonnen heb ik de stooklijn terug gezet naar max 46 graden op -10 buiten temp. Het lijkt wel alsof de pomp niet heter gaat dan 46 waardoor de boiler nooit heter kan worden dan 46 graden. Maar ik weet niet of mijn conclusie hout snijd. Ik heb de stooklijn nu weer op 54 gezet bij -20. De "Verw.cap. Back-up"staat nog op de hoogste stand. Maar hij maakt geen warmere Ta. Heeft iemand een idee waar ik kan kijken?
[Afbeelding]
Kan zijn dat er een olp (overloadprotection) gereset moet worden. Zit op je buitenunit, zoek ff op olp in dit topic.
Anders ff spul uit en stroom eraf.
Je war regeling heeft geen invloed op het wel of niet halen van je dhw run.
Wat misschien wel nu kan zijn;
Wel probeert hij inderdaad te defrosten op je tapwater. Stel dat daar zo koud water onderin zit dan ontdooit hij niet goed en heeft hij te weinig vermogen. Beste kun je hem dan op heat modus zetten, een handmatige defrost via menu opdracht geven en dan direct na afronden defrost weer proberen tapwater te gaan maken.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik probeer te begrijpen of de secundaire pomp ook aan blijft staan als de WP naar het opwarmen van het SWW vat switched. Specifiek voor een setup inclusief optionele PCB + buffer sensor + zone sensor, maar met slechts één zone.
/f/image/pAXghMx0I6oqV3PLvy1C1aNY.png?f=fotoalbum_large)
Het schema hierboven werkt alleen als de secundaire pomp uit gaat zodra de WP naar DHW switched. Als de secundaire pomp niet uit gaat, dan zal er ongewenste menging plaatsvinden en zal het water wat uit de boiler komt de buffer ingezogen worden.
In de service manual kan ik wel wat terugvinden over een basisopstelling met heating + DHW zonder optional PCB en sensoren, maar niet voor geavanceerdere setups.
Ik kan mij voorstellen dat de secundaire pomp zou blijven draaien als de WP naar DWH switched op basis van de zone sensor. Aan de ene kant, zo lang deze nog warm genoeg is, is er geen reden dat de pomp zou stoppen. Maar aan de andere kant staat heat OFF zodra de WP naar DHW switched, wat suggereert dat de zone pomp uit zou staan.
Kan iemand mij vertellen hoe er achter kan komen of de zone pomp aan blijft bij een switch naar DHW?
Achtergrond: Deze installatie is in het huis van mijn ouders en de installateur heeft een fout gemaakt tijdens de initiële installatie waarbij de doe-het-zelf installatie van mijn ouders werd afgemaakt door de installateur om de subsidie rond te krijgen.
Naast dit hydraulische schema is 't dan nodig om te weten hoe e.e.a. verder aangesloten zit. Is alles aangesloten op de WP of wordt b.v. de secundaire pomp aangestuurd door thermostaat? En is die optionele print aanwezig, aangesloten en in gebruik (in de settings) of niet?teun95 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:11:
Hallo allemaal,
Ik probeer te begrijpen of de secundaire pomp ook aan blijft staan als de WP naar het opwarmen van het SWW vat switched. Specifiek voor een setup inclusief optionele PCB + buffer sensor + zone sensor, maar met slechts één zone.
[Afbeelding]
Het schema hierboven werkt alleen als de secundaire pomp uit gaat zodra de WP naar DHW switched. Als de secundaire pomp niet uit gaat, dan zal er ongewenste menging plaatsvinden en zal het water wat uit de boiler komt de buffer ingezogen worden.
In de service manual kan ik wel wat terugvinden over een basisopstelling met heating + DHW zonder optional PCB en sensoren, maar niet voor geavanceerdere setups.
Ik kan mij voorstellen dat de secundaire pomp zou blijven draaien als de WP naar DWH switched op basis van de zone sensor. Aan de ene kant, zo lang deze nog warm genoeg is, is er geen reden dat de pomp zou stoppen. Maar aan de andere kant staat heat OFF zodra de WP naar DHW switched, wat suggereert dat de zone pomp uit zou staan.
Kan iemand mij vertellen hoe er achter kan komen of de zone pomp aan blijft bij een switch naar DHW?
Achtergrond: Deze installatie is in het huis van mijn ouders en de installateur heeft een fout gemaakt tijdens de initiële installatie waarbij de doe-het-zelf installatie van mijn ouders werd afgemaakt door de installateur om de subsidie rond te krijgen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De secundaire pomp is aangesloten op de WP. De optionele print is ook aangesloten en in gebruik in de settings.blb4 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Naast dit hydraulische schema is 't dan nodig om te weten hoe e.e.a. verder aangesloten zit. Is alles aangesloten op de WP of wordt b.v. de secundaire pomp aangestuurd door thermostaat? En is die optionele print aanwezig, aangesloten en in gebruik (in de settings) of niet?
Da's dan duidelijk. Verder kan ik je niet echt helpen, ik heb geen optionele print, geen buffer en geen secundaire pomp. Mogelijk kan je dan ook nog wat zeggen over die instelling en extra sensoren die wel/niet in gebruik zijn, ik kan me voorstellen dat dat ook van belang is voor 't functioneren van 't geheel.teun95 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:40:
[...]
De secundaire pomp is aangesloten op de WP. De optionele print is ook aangesloten en in gebruik in de settings.
Ik kan me voorstellen dat 't een keuze zou moeten kunnen zijn om afgifte wel of niet in gebruik te houden, als de retour van de boiler zelfstandig op de retour van de WP zou zijn aangesloten dan kan de secundaire pomp wel blijven functioneren totdat de temperatuur in 't buffervat te laag is geworden. Maar goed, ik heb hier geen kaas van gegeten.
Gewoon uitproberen als het niet in de service manual beschreven staat? Zone thermostaat aan, of Ta omhoog shiften zodat er vraag uit de zone is. Dan DHW run starten, en kijken wat de pomp doet.teun95 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:11:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Ik denk dat de pomp uitgaat als de mode DHW-only is, maar misschien is er wel een vertraging. Ook is het niet heel zeker om hierop te vertrouwen. Je kunt erop wachten totdat iemand de mode weer op heat+SWW zet.
Het mooiste is de retourleiding even aanpassen. Maar als dat niet mogelijk is, kun je de pomp uitzetten met de 3-weg klep. Soms hebben deze een terugmeld-schakelaar die je daarvoor kunt gebruiken (wel even kijken of deze geschikt is voor de stroom/spanning). Anders kun je met het klepsignaal een relais aansturen dat de pomp afschakelt.
Het doet er niet toe of die secundaire pomp blijft draaien. Als de 3-wegklep op sww staat, kan het water uit de boiler alleen terug naar de wp. Als de 3-wegklep op verwarmen staat, kan er geen water in de boiler, dus ook niet er uit.teun95 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:11:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Zolang de secundaire pomp draait, kan er water uit het buffervat naar de radiator(en) lopen. Dat is geen ongewenste menging, maar dat is de bedoeling van het buffervat.
Het probleem hier is dat er een stuk "gedeelde" retour is, waar de retour van de tank en van de verwarming samen komen.FransvWoerkom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:51:
[...]
Het doet er niet toe of die secundaire pomp blijft draaien. Als de 3-wegklep op sww staat, kan het water uit de boiler alleen terug naar de wp. Als de 3-wegklep op verwarmen staat, kan er geen water in de boiler, dus ook niet er uit.
Zolang de secundaire pomp draait, kan er water uit het buffervat naar de radiator(en) lopen. Dat is geen ongewenste menging, maar dat is de bedoeling van het buffervat.
Volgens mij is 't zo dat door de gedeelde retour er toch warmte tijdens de DHW run in 't afgiftesysteem komt. De boilerretour is > 40 graden, de afgifteretour is zeg 30 graden en met gelijke flow is dan de retour bij de WP dan 35 graden.FransvWoerkom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:51:
[...]
Het doet er niet toe of die secundaire pomp blijft draaien. Als de 3-wegklep op sww staat, kan het water uit de boiler alleen terug naar de wp. Als de 3-wegklep op verwarmen staat, kan er geen water in de boiler, dus ook niet er uit.
[ Voor 101% gewijzigd door Whiskey48 op 16-01-2024 06:37 ]
@blb4 , @Thorsd Jullie hebben gelijk. Als die secundaire pomp blijft draaien, zullen uiteindelijk buffervat en radiatoren de retourtemperatuur van de tank krijgen.blb4 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:14:
[...]
Volgens mij is 't zo dat door de gedeelde retour er toch warmte tijdens de DHW run in 't afgiftesysteem komt. De boilerretour is > 40 graden, de afgifteretour is zeg 30 graden en met gelijke flow is dan de retour bij de WP dan 35 graden.
Ik zal morgen eens kijken of bij mijn "simple 2-zone installation" de secundaire pomp wordt uitgeschakeld bij een sww run.
Eigenlijk zou je er dus voor moeten zorgen dat de retour van de verwarmingslichamen en de koude kant van het buffervat aan elkaar zitten en met één leiding aan de retour van boiler en warmtepomp zitten.
We zagen hier eerder een geval waar het retourwater van de boiler liever via vloerverwarmingen van twee verdiepingen en hun aanvoerleiding ging dan via de te nauwe retourleiding.
Edit dinsdag 13:00 uur
Bij sww-run wordt de op de uitbreidingsprint aangesloten secundaire pomp UIT gezet en een aangesloten mengklep in de stand "100% bijmengen retour" dus zone los van aanvoer.
[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-01-2024 12:48 ]
---------------------
Vannacht om 2 uur is mijn 7J gestopt vanwege een waterflow fout H62. Uitschakelen via remote hielp vanmorgen niet, spanningsloos maken wel.
Hij draait weer en de instellingen zijn behouden, maar hij hangt sinds inschakelen al 4 uur op een Ta en Tr die bijna gelijk zijn en lager liggen dan wat ik de laatste periode gewend was. Zie grafiek. Volgens mij moet de Ta een waarde x onder de laatste Tr komen om weer te gaan verwarmen (klok klepel, sorry) is er een manier om dit te forceren? Het begint af te koelen in huis en dit is "verloren tijd".
De oorzaak van de fout is mij nog onbekend. Wat ik gisteren rond 2230 gedaan heb, is de Heishamon (listen mode) stekker die naar de Pana gaat losgemaakt en weer ingeplugd (terwijl warmtepomp in bedrijf was). Reden was dat ik Heisha al weken niet meer in mijn wifi netwerk zag. Mogelijk heeft dit een PCB fout getriggerd, die valt ook onder code H62. Ik kan dan alleen het tijdstip van 2 uur 's nachts niet plaatsen
/f/image/0XLVY0a5YohBSkM4K77ug7eT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZcpdjN1OLMQyBL6GteVdTFNZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Separator op 16-01-2024 12:41 ]
Zo te zien heeft de communicatie het overleefd, anders had je dit plaatje niet kunnen makenSeparator schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:37:
Vannacht om 2 uur is mijn 7J gestopt vanwege een waterflow fout H62. Uitschakelen via remote hielp vanmorgen niet, spanningsloos maken wel.
Hij draait weer en de instellingen zijn behouden, maar hij hangt sinds inschakelen al 4 uur op een Ta en Tr die bijna gelijk zijn en lager liggen dan wat ik de laatste periode gewend was. Zie grafiek. Volgens mij moet de Ta een waarde x onder de laatste Tr komen om weer te gaan verwarmen (klok klepel, sorry) is er een manier om dit te forceren? Het begint af te koelen in huis en dit is "verloren tijd".
De oorzaak van de fout is mij nog onbekend. Wat ik gisteren rond 2230 gedaan heb, is de Heishamon (listen mode) stekker die naar de Pana gaat losgemaakt en weer ingeplugd (terwijl warmtepomp in bedrijf was). Reden was dat ik Heisha al weken niet meer in mijn wifi netwerk zag. Mogelijk heeft dit een PCB fout getriggerd, die valt ook onder code H62. Ik kan dan alleen het tijdstip van 2 uur 's nachts niet plaatsen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit doet me denken dat de wp gewoon 'uit' staat op de controller (groene led is uit).
Wat dan nog wel werkt is de vorstbeveiliging en die liet de pomp draaien.
Ik vind de flow erg laag, misschien heb je te weinig radiatoren of vv groepen open staan?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nee hij stond echt aan, maar ik zie dat hij nu net ook daadwerkelijk weer is gaan verwarmen. Geen idee waarom dat uren heeft moeten duren, maar lijkt weer in orde dus.Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Zo te zien heeft de communicatie het overleefd, anders had je dit plaatje niet kunnen maken
Dit doet me denken dat de wp gewoon 'uit' staat op de controller (groene led is uit).
Wat dan nog wel werkt is de vorstbeveiliging en die liet de pomp draaien.
Goeie, ik wilde nog vragen of dat normaal is!Ik vind de flow erg laag, misschien heb je te weinig radiatoren of vv groepen open staan?
Mijn WP zit nu alleen nog op mijn vv verdeler beneden aangesloten. Deze heeft 6 groepen. Na installatie lag mijn flow rond de 25 l/min. Ik heb toen met een IR thermometer de aanvoer en retour delta van de verdeler ingeregeld per groep. Origineel zat die rond de 2 graden. Ik moest ze bijna helemaal dicht draaien om daar 3-4 graden van te maken. Dat is hoe ik hem nu heb staan.
Zou ik moeten overwegen ze verder open te draaien? Ik was in de veronderstelling dat de flow mijn warmteafgifte moet volgen en het nu optimaal is. Ter info, de verdeler is nieuw maar de lussen zijn bestaand uit 2011. De hoh is mij onbekend.
/f/image/APdxtz5X6CHRYMYd6uJ3ny18.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind de flow erg laag, misschien heb je te weinig radiatoren of vv groepen open staan?
Sinds een aantal grote radiatoren continu geheel open staan blijft het goed gaan.
Een klein beetje meer flow helpt misschien wel maar de delta zal dan wel veranderen.
@Thorsd , @blb4teun95 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:40:
[...]
De secundaire pomp is aangesloten op de WP. De optionele print is ook aangesloten en in gebruik in de settings.
Bij sww-run wordt de op de uitbreidingsprint aangesloten secundaire pomp UIT gezet en een aangesloten mengklep in de stand "100% bijmengen retour" dus zone los van aanvoer.
Er zit ook nog een extra-pump aansluiting op de hoofdprint. Volgens mij blijft daar 230V op staan als de interne pomp loopt.
Aha, makes sense. Ik heb dit juist gedaan op advies van de inbedrijfsteller die mijn installatie gecontroleerd heeft.Pejdref schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:53:
@Separator Je WP regelt de dT. Het waterzijdig inregelen doe je om in iedere groep dezelfde dT te krijgen, niet om de absolute grootte van dT te regelen. Er zal dus altijd minimaal 1 groep helemaal open staan (de groep die van zichzelf de meeste weerstand/warmteafgifte heeft). Je hebt nu dus onnodig veel weerstand geïntroduceerd in je systeem.
Oftewel, alle groepen maximaal open, dagje later de delta t per groep checken. De grootste delta t laat ik vol open, de anderen ga ik inregelen zodat ze op dezelfde delta t uitkomen?
Als voorbeeld:
Waterzijdig Inregelen
Het verwarmen van je woning gebeurt vaak met radiatoren of vloerverwarming. Door de CV-installatie loopt water dat opgewarmd wordt door de CV-Ketel of warmtepomp.
Wanneer de installatie niet goed waterzijdig is ingeregeld, stroomt het opgewarmde water direct vanuit de eerste radiator of vloerverwarmingsgroep terug naar de CV-ketel of warmtepomp. Dit zorgt ervoor dat de CV-Ketel harder moet werken om de rest van de radiatoren en vloerverwarming te verwarmen.
Door middel van waterzijdig inregelen zorgen wij ervoor dat de warmte gelijkmatig over de radiatoren en vloerverwarming wordt verdeeld. Hierdoor daalt de retourtemperatuur, oftewel de temperatuur van het water dat terug naar de CV-ketel gaat.
Vooral dat "harder werken" doet me denken aan dat flow verlagen zodat het water meer tijd heeft om de warmte af te geven of flow verhogen om te voorkomen dat het water warmte verliest.
Niet kijken naar dT maar inregelen op gelijke retourtemperaturen per kring.Separator schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Aha, makes sense. Ik heb dit juist gedaan op advies van de inbedrijfsteller die mijn installatie gecontroleerd heeft.
Oftewel, alle groepen maximaal open, dagje later de delta t per groep checken. De grootste delta t laat ik vol open, de anderen ga ik inregelen zodat ze op dezelfde delta t uitkomen?
Als je alle kringen volledig open zet, dan is de kring met het laagste debiet degene met de meeste weerstand. Dat is waarschijnlijk tevens de langste kring. Die verander je niet. De rest ga je knijpen.
Als de verschillen klein zijn hebben de kringen vrijwel dezelfde lengtes.
NB soms zit de stelschroef in de retour en moet je niet aan de debietmeters gaan draaien.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Een extreem voorbeeld van een niet waterzijdig ingeregeld systeem is een kortsluiting waabij bijna al je flow door 1 radiator gaat (die met de minste weerstand). Die radiator wordt dan heet, retourwater ook, CV ketel gaat pendelen omdat de retourtemperatuur te hoog wordt. Rest van de radiatoren blijft lauwtjes. Gebruiker zet CV ketel temperatuur omhoog of zet nachtverlaging uit.FransvWoerkom schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:00:
Kan iemand kort uitleggen wat het doel is van dat waterzijdig inregelen door retourtemperaturen gelijk te maken? Persoonlijk zet ik de groepen met de grootste warmtebehoefte (woonkamer) helemaal open en regel ik ruimtes met lagere warmtebehoefte (slaapkamer, keuken, hal, logeerkamer) terug totdat ze een redelijke temperatuur hebben zonder dat ik daar afzonderlijke thermostaten voor nodig heb.
Als voorbeeld:
Waterzijdig Inregelen
Het verwarmen van je woning gebeurt vaak met radiatoren of vloerverwarming. Door de CV-installatie loopt water dat opgewarmd wordt door de CV-Ketel of warmtepomp.
Wanneer de installatie niet goed waterzijdig is ingeregeld, stroomt het opgewarmde water direct vanuit de eerste radiator of vloerverwarmingsgroep terug naar de CV-ketel of warmtepomp. Dit zorgt ervoor dat de CV-Ketel harder moet werken om de rest van de radiatoren en vloerverwarming te verwarmen.
Door middel van waterzijdig inregelen zorgen wij ervoor dat de warmte gelijkmatig over de radiatoren en vloerverwarming wordt verdeeld. Hierdoor daalt de retourtemperatuur, oftewel de temperatuur van het water dat terug naar de CV-ketel gaat.
Vooral dat "harder werken" doet me denken aan dat flow verlagen zodat het water meer tijd heeft om de warmte af te geven of flow verhogen om te voorkomen dat het water warmte verliest.
Als dit netter verdeeld is kan de CV ketel langere runs maken en op lagere temperatuur (binnen HR range) moduleren. Hangt wel samen met goede ketel instellingen.
Bij een goed aangelegde vloerverwarming zal dit probleem minder spelen als de groeplengtes gelijk zijn (nb, als een bepaalde groep veel 'bedekt' is door bijvoorbeeld meubels beperkt dit ook de warmte afgifte), maar je kunt er wel wat efficientie mee winnen. Hoe beter ingeregeld, hoe lagere Ta je kunt draaien. (Draai maar eens 1 groep dicht, dan moet je Ta omhoog om dezelfde afgifte te halen, staat deze half open dan wordt het al beter, staat deze even ver open dan is dat het beste).
Hoe meer groepen, hoe kleiner dit effect gaat zijn.
Zoals jij het nu per ruimte hebt geregeld conflicteert hier niet mee en is dus goed. Een thermostaatkraan zou in principe hetzelfde doen. Je zou wel de groepen per ruimte onderling kunnen inregelen. Geen idee wat je hiermee wint, en als er in het voorjaar zon op een deel van je vloer staat veranderd je balans weer dus perfect krijg je het toch niet.
En er zijn ook wel scenario's waarbij het misschien niet optimaal is om volledig waterzijdig in te regelen, geen exacte wetenschap dus.
Ik heb 6 groepen op 50m2 en heb 1 groep geknepen omdat deze een stuk korter is. Ik heb dit op flow geregeld, niet op dT.
Heb intussen wat kunnen testen en de meest voor de hand liggende reden is het starten van een SWW run tijdens het vullen van het bad. Hiermee schiet de temperatuur naar beneden (logisch).superjoost schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:25:
[...]
Wellicht verstoort het bijverwarmen van het SWW vat de gelaagdheid. Weet je zeker dat hij 100%, geheel op temperatuur was voordat je het bad vol liet lopen? Kun je een screenshot posten met een grafiek van de temperatuur in het vat (zoals bijgevoegde screenshot)? Ik ben meer een voorstander van 1x per dag een sww run doen. Daarmee weet je zeker dat het gehele vat weer op temperatuur is en niet alleen het bovenste deel. [Afbeelding]
Heb voor nu de delta aangepast, zodat deze pas later begint met opwarmen.
als je weet wanneer iemand in bad gaat (bijv. alleen 's avonds) en je capaciteit in je SWW vat genoeg is, dan stel je een schema in op je WP om deze de hele dag op "heat" te hebben en alleen om bijvoorbeeld 12.00 uur 's middags op Heat+SWW te zetten om een run te doen.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Ik heb nu de groepen van mijn verdeler helemaal open gezet en de flow gaat nu richting 20 ipv 8 l/min. Ben ook even bij de buitenunit wezen kijken en daar tref ik onderstaande aan. Is dit normaal? Het lijkt me dat dit niet hoort en dat we daar de defrost voor hebben. Gaat hier iets mis?
/f/image/eaCed7uaqREQrfsoG1M93Vfg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r1laiXqsDmG7sPs0J89ezwf4.png?f=fotoalbum_large)
Eerst 2x de H62 error en toen de flow verhoogt naar 20L/min? Wanneer kreeg je de H62 error(s).Separator schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:57:
Na mijn bericht van gisteren heb ik inmiddels weer 2x de H62 error gehad.
Ik heb nu de groepen van mijn verdeler helemaal open gezet en de flow gaat nu richting 20 ipv 8 l/min. Ben ook even bij de buitenunit wezen kijken en daar tref ik onderstaande aan. Is dit normaal? Het lijkt me dat dit niet hoort en dat we daar de defrost voor hebben. Gaat hier iets mis?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Plaatje lijkt op de situatie vlak voor een defrost en dit ziet er toch vrij normaal uit.
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
De H62 error heb ik nu 3x gehad in de laatste 3 dagen, waarvan vandaag 2x. Zie de rode verticale lijnen in de grafiek. Ik heb geen idee wat de oorzaak is. Hij draait sinds oktober zonder problemen en het is een simpele installatie, er zit alleen een vloerverwarming verdeler op aangesloten.
Mogelijk noemenswaardig is dat ik mijn heishamon (die in listen mode staat) heb afgekoppeld en weer aangekoppeld drie dagen geleden rond 2230. Om 2 uur die nacht had ik de eerste H62.
Mijn opmerking over verhogen flow was omdat een medetweaker signaleerde dat mijn flow laag was. Ik had mijn verdeler niet goed ingeregeld. Dat heb ik voor nu aangepast door alle groepen open te zetten en opnieuw te beginnen.
/f/image/JZDOcdtdyOYeJpYNZbXxzxsj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Separator op 17-01-2024 17:02 ]
Als dat plaatje bedoeld is om te bewijzen dat er fouten optraden: dat geloven we zo ook wel. Als je iets duidelijk wilde maken over een oorzaak: onvoldoende flow ofzo, dat kunnen we niet zien. Behalve de buitentemperatuur staan alle variabelen op de linker as die nu juist niet te zien is.Separator schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:50:
@gerard053 de foto was inderdaad vals alarm, hij is al schoon.
De H62 error heb ik nu 3x gehad in de laatste 3 dagen, waarvan vandaag 2x. Zie de rode verticale lijnen in de grafiek. Ik heb geen idee wat de oorzaak is. Hij draait sinds oktober zonder problemen en het is een simpele installatie, er zit alleen een vloerverwarming verdeler op aangesloten.
Mogelijk noemenswaardig is dat ik mijn heishamon (die in listen mode staat) heb afgekoppeld en weer aangekoppeld drie dagen geleden rond 2230. Om 2 uur die nacht had ik de eerste H62.
Mijn opmerking over verhogen flow was omdat een medetweaker signaleerde dat mijn flow laag was. Ik had mijn verdeler niet goed ingeregeld. Dat heb ik voor nu aangepast door alle groepen open te zetten en opnieuw te beginnen.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Separator op 17-01-2024 17:04 ]
H62 error zorgt ervoor dat jouw waarden instorten. Niet andersom lijkt mij.Separator schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:03:
@FransvWoerkom bij deze aangepast. Doel was om te laten zien wat er aan de error vooraf ging qua gedrag in de hoop dat hier een conclusie uit te trekken valt die mij op het spoor kan zetten van de oorzaak van de H62 error. Ik zie zelf namelijk geen bijzonderheden, anders dan dat alle waarden ongeveer tegelijk lijken in te storten waarna hij in error schiet.
Wat ik uit het plaatje kan halen is dat er tussen 8 uur en 11:40 de WP uit staat. Dan toert deze op en probeert Tr richting Ta te krijgen op een lage flow van < 10L/min. Rond 14:30 uur H62 error en de Ta-Tr is nog groot (wat is je deltaT instelling?). Vanaf 15 uur stuitert de boel (inclusief een Defrost?) maar is er wel flow.
Heb je nu na 15 uur nog de H62 error gehad? Dit is mij nog steeds niet duidelijk uit jouw verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door gerard053 op 17-01-2024 17:43 ]
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
16-1 rond 01.00 uur H62
17-1 rond 07:50 uur H62
17-1 rond 14:40 uur H62
Mijn delta t = 4 graden. WP draait sinds oktober zonder problemen. Eerst met een flow rond de 20 l/min, toen half november de verdeler aangepast en werd het rond de 8 l/min. Ook de periode daarna (incl de vorst) zonder problemen. Deze verdeler is enige afgifte in mijn installatie, verder geen buffervat en geen boilervat.
Het enige opvallende is dat ik een paar uur voor de eerste H62 de Heishamon afgekoppeld en weer aangekoppeld heb. Reden daarvoor was dat ik hem al weken niet in het netwerk zag. Die is nu weer up en staat in listen only mode. Ik zie de relatie niet, maar het is wel toevallig daarom deel ik het.
Ter informatie hierbij nog de grafiek van de eerste H62 op 16-1
/f/image/T1UEmh1YwKoEcIJza4RxMAFR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Separator op 17-01-2024 18:07 ]
Eerst maar even aankijken dan.Separator schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:09:
@Pejdref geen kleppen in het systeem. De verdelergroepen heb ik vanmiddag pas opengedraaid, sinds dien nog geen error maar dat is nog even afwachten. De verdeler heb ik al in november geknepen. Ik zie daardoor het verband niet helemaal waarom het nu ineens de error zou triggeren.
Als je in de tussentijd de dT hebt aangepast dan kan dat indirect ook leiden tot een flow error. Als b.v. eerst de waterpomp altijd hard draaide, zul je genoeg flow hebben. Als je de dT hoger zet, geef je de waterpomp de ruimte om langzamer te draaien. Als deze langzamer draait (of op het minimum), zul je eerder kans op een flow error hebben.
Ik zal het weer even aankijken. Mocht ik de error weer krijgen dan meld ik mij weer
7 l/m is zeker een risico. Ik laat 'm nu normaal in idle mode (compressor niet aan, waterpomp wel) minimaal 8 l/m draaien en dat gaat prima. Maar nu met de temperaturen onder nul bleef er 's nachts wel warmtevraag terwijl de naregeling een paar radiatoren had dichtgezet en kreeg ik dus ook weer een keer een H62 storing. Tijdens normaal (Heat) bedrijf gaat er mij mij zo'n 12 tot 15 l/m doorheen en dat geeft nooit problemen. Hoger is niet fijn vanwege stromingsgeluiden in de installatie maar daar heb je met vvw meestal veel minder last van.Separator schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:10:
@Pejdref dat wist ik niet en zou goed nieuws zijn!
[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 17-01-2024 19:40 ]
Het regelen van de flow moet je nooit doen met de verdeler. Die instelbare ventielen zijn alleen voor de verdeling van de flow over de groepen. Vanaf de J-serie kun je de flow vastleggen en je kunt die ook met de dT regelen. Je kunt een maximale dT instellen en dan verder de flow aan de pana overlaten. Die kijkt dan wel uit dat het niet onder het minimum voor een defrost komt.
Ik denk dat de kabouters lak hebben aan dT als ze willen defrosten. Maar je moet ze wel de ruimte geven om de flow te verhogen. Het zou me niet verbazen als het toerental van de circulatiepomp al maximaal stond vlak voor de H62.Thorsd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:18:
[...]
Eerst maar even aankijken dan.
Als je in de tussentijd de dT hebt aangepast dan kan dat indirect ook leiden tot een flow error. Als b.v. eerst de waterpomp altijd hard draaide, zul je genoeg flow hebben. Als je de dT hoger zet, geef je de waterpomp de ruimte om langzamer te draaien. Als deze langzamer draait (of op het minimum), zul je eerder kans op een flow error hebben.
De WP heeft ook lak aan maxpumpduty instelling tijdens een defrost.FransvWoerkom schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:57:
[...]
Ik denk dat de kabouters lak hebben aan dT als ze willen defrosten. Maar je moet ze wel de ruimte geven om de flow te verhogen. Het zou me niet verbazen als het toerental van de circulatiepomp al maximaal stond vlak voor de H62.
/f/image/gx45JTp1LfuLa58FUUmMx6rx.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb vanmiddag alle 6 groepen vol open gezet en net de retouren gemeten. Die zitten allemaal binnen een halve graad van elkaar waarbij de flow ook maximaal een halve liter per minuut scheelt tussen de groepen onderling. Totale flow warmtepomp schommelt nu tussen 20 en 25.
Mijn conclusie is dan dat ik het zo kan laten en daarmee hopelijk ook verlost ben van dit euvel.
Bedankt voor alle hulp weer allemaal!
Nu had ik bij de Hornbach wat split uitgezocht alleen nu ik thuis een zak open heb lijken de steentjes veel kleiner dan de demo bak.
Het is 8-16mm en nu vraag ik me af of dat niet veel te compact is voor de afvoer van smeltwater en ik niet beter een maat groter had kunnen kopen? Wat voor maat steen hebben jullie gebruikt?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb ook relatief klein split, denk vergelijkbare maat als jou. Water is dunner, het loopt hier prima weg tot nu toe.Ethirty schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:00:
Ik sta op het punt om aan de grindbak te beginnen, moet alleen even wachten tot de vorst uit de grond is.
Nu had ik bij de Hornbach wat split uitgezocht alleen nu ik thuis een zak open heb lijken de steentjes veel kleiner dan de demo bak.
Het is 8-16mm en nu vraag ik me af of dat niet veel te compact is voor de afvoer van smeltwater en ik niet beter een maat groter had kunnen kopen? Wat voor maat steen hebben jullie gebruikt?
Ik heb 4 x GRIND 15/30 25 KG en 10 x PARELGRIND 4/14 25KG gebruikt.Ethirty schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:00:
Ik sta op het punt om aan de grindbak te beginnen, moet alleen even wachten tot de vorst uit de grond is.
Terwijl het bij -7C zonder defrosts geen probleem was.
Ik had gehoopt het backup element alleen bij echt extreme kou nodig te hebben.
Misschien heb je een plaatselijke straategels e.d. bedrijf. Die hebben vaak meer keuze dan Hornbach en vaak goedkoper (en soms dealtjes te maken). Ik heb m'n grindbak zo'n 50-60 cm diep gemaakt en de helft belegd met kapot geslagen stenen (tot formaat golfbal zeg maar) en daarop groffe basalt split. Maar desondanks was ik een flink aantal zakken verder voordat het vol was.Ethirty schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:00:
:strip_exif()/f/image/xtIzdQilpLDcjMan16i9PaYO.jpg?f=fotoalbum_large)
De zwarte betonblokken onder de bigfoots komen wel van Hornbach. De pijp in het midden heb ik nooit gebruikt. Water stroomt goed weg, vrijwel nooit ijsvorming op het split.
Op zich wel slim om nog wat grof puin er onder te doen, ik heb nog zat oude 30x30 tegels liggen.
Overigens had ik wel even zitten Googelen en de Hornbach was vrijwel altijd de goedkoopste in mijn geval.
Voor de fundering had ik 8x20 opsluitbanden meegenomen, die blokken zien er qua hoogte veel slimmer uit. Staan die op het split?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja, die 30x30 tegels stukslaan en dan heb je goede ondergrond. Ok, bij mij hier (050) was een straattegelhandel echt behoorlijk goedkoper. Voor de locals dezeEthirty schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:02:
Ik heb 25 zakken van 25kg voor een ruime bak en de rest gebruik ik voor de tuin.
Op zich wel slim om nog wat grof puin er onder te doen, ik heb nog zat oude 30x30 tegels liggen.
Overigens had ik wel even zitten Googelen en de Hornbach was vrijwel altijd de goedkoopste in mijn geval.
Voor de fundering had ik 8x20 opsluitbanden meegenomen, die blokken zien er qua hoogte veel slimmer uit. Staan die op het split?
De blokken als stevige ondergrond gebruikt zodat ik het geheel ook goed waterpas kon krijgen (alleen bigfoots zijn dan in zo'n grindbak te beperkt). Dat zijn (meen ik, alweer een half jaar geleden) deze.
Ze zitten een 5 cm of zo in het grind.
[ Voor 3% gewijzigd door dof op 18-01-2024 11:11 ]

Wat ik zie bij een aanvoer van 30 is dat de WP erg mooi loopt, lange runs en weinig defrosts. Gisteren verhoogd naar 32 en de WP heeft kortere runs en een hoop meer defrosts. Is dit puur door de verhoogde temperatuur en vermogen wat gevraagd wordt of zijn er andere levers die ik kan gebruiken om de defrosts te verlagen? Verder heb ik al wel de sensoren getest en die gaven de juiste aanvoer aan, en de pomp snelheid is aangepast voor de 9J.
/f/image/TcULNN68nn6CzFODfEarGe1c.png?f=fotoalbum_large)
Momenteel qua verbruik is het interessanter met een lagere temperatuur en soms de MHI airco bij te stoken, maar wil graag de WP verder optimaliseren!
[ Voor 12% gewijzigd door BrcBas op 18-01-2024 12:27 ]
Gister en vandaag hebben andere omstandigheden, gister had ik 1 defrost per 1,5 uur, sinds vannacht 4 uur is de frequentie ineens omhooggegaan naar 1 per uur.BrcBas schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:08:
Momenteel veel aan het testen met instellingen, helaas ondanks VVW iets hogere temperatuur doordat deel van de vloer wat meer verlies heeft en we geen perfecte isolatie hebben. Test momenteel met een directe temperatuur om te zien wat comfortabel is bij welke buiten temperatuur.
Wat ik zie bij een aanvoer van 30 is dat de WP erg mooi loopt, lange runs en weinig defrosts. Gisteren verhoogd naar 32 en de WP heeft kortere runs en een hoop meer defrosts. Is dit puur door de verhoogde temperatuur en vermogen wat gevraagd wordt of zijn er andere levers die ik kan gebruiken om de defrosts te verlagen? Verder heb ik al wel de sensoren getest en die gaven de juiste aanvoer aan, en de pomp snelheid is aangepast voor de 9J.
[Afbeelding]
Momenteel qua verbruik is het interessanter met een lagere temperatuur en soms de MHI airco bij te stoken, maar wil graag de WP verder optimaliseren!
Je zal dus echt langere tijd moeten kijken om iets nuttigs te zeggen. En bekijk het vooral ook hoe hij loopt buiten de defrosts om.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dat zijn stevige zware voeten! Draadeind er tussen met hoeklijn er onder?dof schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:07:
[...]
Misschien heb je een plaatselijke straategels e.d. bedrijf. Die hebben vaak meer keuze dan Hornbach en vaak goedkoper (en soms dealtjes te maken). Ik heb m'n grindbak zo'n 50-60 cm diep gemaakt en de helft belegd met kapot geslagen stenen (tot formaat golfbal zeg maar) en daarop groffe basalt split. Maar desondanks was ik een flink aantal zakken verder voordat het vol was.
[Afbeelding]
De zwarte betonblokken onder de bigfoots komen wel van Hornbach. De pijp in het midden heb ik nooit gebruikt. Water stroomt goed weg, vrijwel nooit ijsvorming op het split.
Klopt , een stuk draadeind met dwars stuk staal met gat + moer onder de blokken. De moeren aan bovenkant (in bigfoot geleiderail) zitten los zodat ze niet het effect van bigfoot rubber demping ondermijnen, maar je trekt dus de de Pana niet zomaar van de blokken.FransvWoerkom schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:
[...]
Dat zijn stevige zware voeten! Draadeind er tussen met hoeklijn er onder?
Enige oplossing is de stroom erop en eraf.
Met geen mogelijkheid is hij te starten via controller of service cloud. De pomp blijft lopen, alle heaters zijn vrijgegeven, 10lmin vast debiet bij sww
Heb je alle voorwaarden voor sww (voor jouw model!) in de service manual doorgelopen? Vast debiet bij sww kan ik niet vinden.schrobbelbob schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:07:
Ik heb nu al een keer of 10 in afgelopen jaar meegemaakt dat de wp niet aanslaat als hij van ruimte naar tankverwarmen schakelt.
Enige oplossing is de stroom erop en eraf.
Met geen mogelijkheid is hij te starten via controller of service cloud. De pomp blijft lopen, alle heaters zijn vrijgegeven, 10lmin vast debiet bij sww
Ja het is een standaard installatie, alles 28mm rvs, extra groot sww spiraal 400L. vast waterdebiet door pompsnelheid vast te zetten geeft: 15lmin verwarming, 10lmin sww. Werkt perfect alleen zo nu en dan slaat de compressor dus met geen mogelijkheid aan, alleen stroom erop en eraf komt er weer leven inFransvWoerkom schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Heb je alle voorwaarden voor sww (voor jouw model!) in de service manual doorgelopen? Vast debiet bij sww kan ik niet vinden.
Er zijn ook nog voorwaarden als: tanktemperatuur lager dan ...,ruimteverwarming > ..., DHW capacity setting. Het is overigens helemaal niet standaard om de pompsnelheid vast te zetten. Hooguit voor het vermijden van herrie in de buizen.schrobbelbob schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Ja het is een standaard installatie, alles 28mm rvs, extra groot sww spiraal 400L. vast waterdebiet door pompsnelheid vast te zetten geeft: 15lmin verwarming, 10lmin sww. Werkt perfect alleen zo nu en dan slaat de compressor dus met geen mogelijkheid aan, alleen stroom erop en eraf komt er weer leven in
Wat is je ervaring met het geluidsniveau van de K serie ten opzichte van andere warmtepompen? Ik zit met een tussenwoning van 5,4 meter breed met kleine tuin, en iemand moet mij over de streep gaan trekken dat een warmtepomp stil genoeg gaat zijn... Ik zou hem kunnen plaatsen in midden van voorgevel met de uitblaas naar weg gericht. Maar erfgrens is dan wel 2,5m naar links en rechts. En ik wil er zelf ook geen last van hebben binnen.AUijtdehaag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:36:
@flippy
Het is een split unit met boiler, dus ik heb enkel binnen temperatuur van water (R32 versie inderdaad)
.
Ik kan de aanvoer en retour aflezen van het water en de boiler temperatuur.
Maar vandaag niet meer helaas. (niet mijn warmtepomp)
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Klopt, ik verwarm tot 54 gradenFransvWoerkom schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:40:
[...]
Er zijn ook nog voorwaarden als: tanktemperatuur lager dan ...,ruimteverwarming > ..., DHW capacity setting. Het is overigens helemaal niet standaard om de pompsnelheid vast te zetten. Hooguit voor het vermijden van herrie in de buizen.
Tankverwarming uit
Schakel diff -2
Warmwater cap. Variabel
Werkingstijd verwarmen Max 480
Opwarmtijd tank Max 120
Vaste snelheid pomp inderdaad tegen herrie in de leidingen en krijg langere runs met verwarmen.
Zie bijlage voor het schema.
Wat ik raar vind in deze opstelling is dat de warmtepomp gestuurd wordt via de temperatuur van de retour leidingen (T1 en T2). Als ik bijvoorbeeld een directe temperatuur instel van 20graden. zie ik in de menu T1 op +- 20graden staan, het buffervat T3 en de aanvoer T5 zijn dan bijvoorbeeld 28graden.
Is dit de normale manier van werken? Ik had verwacht de vertrektemperatuur te kunnen regelen (aanvoer of buffervat).
Wat zou de reden zijn dat ze dit zo instellen? Kan ik dit makkelijk anders instellen, bijvoorbeeld naar buffervat temp?
Ik heb nog geen online verbinding en geen Heisamon.
De sturing op de verdiepen zijn als volgend:
- Gelijkvloers is er 1 thermostaat, deze stuurt pomp P1 (op de WP display staat thermostaat icoon)
- Bovenverdieping zijn 3 thermostaten, deze komen eerst samen in een regelunit en regelen P2. Op de collector boven staan zoneventielen. (op de WP display staat bij zone 2 GEEN thermostaat icoon).
Op zich werkt het systeem wel, hij houd het nu gewoon op 17 graden (we wonen er nog niet).
/f/image/tDpyH9NUaw6o0tcoYW5rcZnW.png?f=fotoalbum_large)
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
De Pana regelt alleen op de Ta (t5 in je schema). Deze stel je in bij directe Ta of stooklijn. De sensoren op de leidingen worden alleen gebruikt voor eventuele mengkleppen, maar die heb je niet dus die hebben geen effect op de regeling van de WP.brogel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:22:
Ze hebben recent in onze nieuwbouw een Panasonic 9kw split unit geïnstalleerd.
Wat ik raar vind in deze opstelling is dat de warmtepomp gestuurd wordt via de temperatuur van de retour leidingen (T1 en T2). Als ik bijvoorbeeld een directe temperatuur instel van 20graden. zie ik in de menu T1 op +- 20graden staan, het buffervat T3 en de aanvoer T5 zijn dan bijvoorbeeld 28graden.
Is dit de normale manier van werken? Ik had verwacht de vertrektemperatuur te kunnen regelen (aanvoer of buffervat).
Wat zou de reden zijn dat ze dit zo instellen? Kan ik dit makkelijk anders instellen, bijvoorbeeld naar buffervat temp?
- Gelijkvloers is er 1 thermostaat, deze stuurt pomp P1 (op de WP display staat thermostaat icoon)
- Bovenverdieping zijn 3 thermostaten, deze komen eerst samen in een regelunit en regelen P2. Op de collector boven staan zoneventielen. (op de WP display staat bij zone 2 GEEN thermostaat icoon).
Op zich werkt het systeem wel, hij houd het nu gewoon op 17 graden (we wonen er nog niet).
[Afbeelding]
De target Ta wordt met buffervat bepaald door stooklijn/direct Ta + buffer dT instelling + 2. Details in de service manual. Standaard staat de buffer dT op 6 volgensmij, dus dat klopt precies met wat je ziet.
[ Voor 8% gewijzigd door Thorsd op 19-01-2024 20:08 ]
Als op het display een thermostaatsymbool staat, is er kennelijk een thermostaat actief ingesteld. Als het goed is bestuurt de pana de secundaire pomp(en). Vraag de installateur maar hoe het zit.brogel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:22:
Ze hebben recent in onze nieuwbouw een Panasonic 9kw split unit geïnstalleerd.
[Afbeelding]
De zone sensors T1 en T2 zitten kennelijk in de retourleiding van de vloerverwarming. Dat is niet zoals Panasonic het bedoeld heeft. Vraag je installateur maar waarom.
Dit installatiehandboek geeft veel details en uitleg over aquarea installaties met buffervat en meer zones:
https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf
Ik heb een Panasonic L-series 9 kW (all-in-one) gekocht en ga die binnenkort installeren. Zit nu een beetje te puzzelen met leidingdiameters aan de afgiftekant, want:
- de aansluitingen en aanbevolen diameter tussen binnen- en buitenunit is 1" (anders dan bij de J-series). De leverancier adviseert dus 25 mm meerlagenbuis, en dat ga ik doen.
- Aan de afgiftekant op de all-in-one is de aansluiting 1 1/4" De leverancier adviseert (in het geval van een 9 kW) 32 mm te gebruiken, in ieder geval tot aan het buffervat. MAAR, de buis die in de all-in-one vast zit aan die 1 1/4 "aansluiting is precies 1". En de aansluitingen op het Panasonic buffervat zijn ook 1".
Vragen:
1) ik weet niet zoveel van hydraulica maar ik snap niet wat het voordeel is van een dikkere leiding als die aan beide zijden toch weer geknepen wordt? Zou het kunnen dat de leverancier 1 1/4" adviseert omdat hij dat nog gewend is van de J-series?
2) waarom zou Panasonic een 1 1/4" aansluiting solderen op een 1" pijp? Misschien omdat in sommige markten 1 1/4" de gangbare maat is voor buizen aan de afgiftekant? Of is er een hydraulische reden?
Ik zou aan de afgiftekant het liefst de binnenunit aansluiten op buffervat en verdeelblokken met 25mm meerlagenbuis. Of is dat geen goed idee?
1" buis is dn25: dan is de nominale binnendiameter 25mm. Dat kan je bereiken met dunwandig staal 28mm, 32 mm meerlagenbuis, of dus 1" dikwandig. Voor dikwandige buis en appendages in inches, geeft de maat de binnendiameter aan, bij dunwandig een meerlagen geeft de maat de buitendiameter aan.Lucas68 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:41:
Ik probeer het nog een keer; misschien zat ik in het verkeerde draadje. Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met installatie van de L-series:
Ik heb een Panasonic L-series 9 kW (all-in-one) gekocht en ga die binnenkort installeren. Zit nu een beetje te puzzelen met leidingdiameters aan de afgiftekant, want:
- de aansluitingen en aanbevolen diameter tussen binnen- en buitenunit is 1" (anders dan bij de J-series). De leverancier adviseert dus 25 mm meerlagenbuis, en dat ga ik doen.
- Aan de afgiftekant op de all-in-one is de aansluiting 1 1/4" De leverancier adviseert (in het geval van een 9 kW) 32 mm te gebruiken, in ieder geval tot aan het buffervat. MAAR, de buis die in de all-in-one vast zit aan die 1 1/4 "aansluiting is precies 1". En de aansluitingen op het Panasonic buffervat zijn ook 1".
Vragen:
1) ik weet niet zoveel van hydraulica maar ik snap niet wat het voordeel is van een dikkere leiding als die aan beide zijden toch weer geknepen wordt? Zou het kunnen dat de leverancier 1 1/4" adviseert omdat hij dat nog gewend is van de J-series?
2) waarom zou Panasonic een 1 1/4" aansluiting solderen op een 1" pijp? Misschien omdat in sommige markten 1 1/4" de gangbare maat is voor buizen aan de afgiftekant? Of is er een hydraulische reden?
Ik zou aan de afgiftekant het liefst de binnenunit aansluiten op buffervat en verdeelblokken met 25mm meerlagenbuis. Of is dat geen goed idee?
De aansluitingen die 1 1/4 zijn, kunnen bedoeld zijn voor een wartel koppeling. Dan kun je bv makkelijk een dn25 flex slang met een wartel los- of vastschroeven. De meeste waterpompen hebben bv ook zo'n wartelaansluiting, die dus een schroefdraad van een maatje groter hebben.
Soms wordt een maatje groter ook toegepast vanwege product-standaardisatie. Dan kunnen ze dezelfde onderdelen in meerdere apparaten gebruiken. De mono 5kW heeft bv dezelfde aansluitingen als de 16kW.
Voor de 9 zou ik voor de hoofdleidingen dn25 aanhouden, als je meerlagenbuis gebruikt 32mm dus.
Ik heb een K model wel split unit 5kw.RaymondD schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Wat is je ervaring met het geluidsniveau van de K serie ten opzichte van andere warmtepompen? Ik zit met een tussenwoning van 5,4 meter breed met kleine tuin, en iemand moet mij over de streep gaan trekken dat een warmtepomp stil genoeg gaat zijn... Ik zou hem kunnen plaatsen in midden van voorgevel met de uitblaas naar weg gericht. Maar erfgrens is dan wel 2,5m naar links en rechts. En ik wil er zelf ook geen last van hebben binnen.
De hele winter stilte modus 1 gedraaid.
Unit hangt 2m van de buren af.
Hij hangt aan de muur bij ons ik heb m nog niet gehoord.
Ik heb de backup al sinds installatie uit staan, wilde eens kijken wat aanzetten doet met de defrosts. Rond 12u vandaag aangezet, en sindsdien bleef de WP volle mep draaien, pomp tegen de 80Hz en verbruik 2.5kWh. Kreeg het net in de gaten, blijkt dus dat de stooklijn terug is gegaan naar de default: 55 hoog. Ik heb 'm weer teruggezet naar hoe ik 'm had, maar vind het wel vreemd. Enige reden dat ik er achter kwam, is dat ik in Grafana aan 't rommelen was.
Nomen nescio
Is standaard gedrag inderdaad, duurde bij mij de eerste keer ook even voor ik het doorhad…Bra-Jo schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:44:
Is het normaal dat als je in het Custom menu de backup aanzet, de stooklijn gereset wordt?
Ik heb de backup al sinds installatie uit staan, wilde eens kijken wat aanzetten doet met de defrosts. Rond 12u vandaag aangezet, en sindsdien bleef de WP volle mep draaien, pomp tegen de 80Hz en verbruik 2.5kWh. Kreeg het net in de gaten, blijkt dus dat de stooklijn terug is gegaan naar de default: 55 hoog. Ik heb 'm weer teruggezet naar hoe ik 'm had, maar vind het wel vreemd. Enige reden dat ik er achter kwam, is dat ik in Grafana aan 't rommelen was.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
@Thorsd en@FransvWoerkom, Bedankt voor de uitleg. Ga zeker uitleg vragen aan de installateur.Thorsd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:46:
[...]
De Pana regelt alleen op de Ta (t5 in je schema). Deze stel je in bij directe Ta of stooklijn. De sensoren op de leidingen worden alleen gebruikt voor eventuele mengkleppen, maar die heb je niet dus die hebben geen effect op de regeling van de WP.
De target Ta wordt met buffervat bepaald door stooklijn/direct Ta + buffer dT instelling + 2. Details in de service manual. Standaard staat de buffer dT op 6 volgensmij, dus dat klopt precies met wat je ziet.
Ik vind de retour temperaturen wel interessant om te weten. Als ze in de aanvoer staan zou ik 3x dezelfde temperatuur zien, dus wil ze niet echt weg hebben.
Hoe moet ik die dT-buffer begrijpen? Is dat het bereik waarin de pana het buffervat wil houden? Dus bij een directe instelling van 20 graden en dT van 6 streeft de WP naar 28 graden (20+6+2), maar hij springt pas aan bij 22°. Is dit correct?
Wat ik raar vindt is dat ik dus 2 temperaturen kan instellen ( zone 1 en 2) maar dat alles toch gewoon uit hetzelfde vat komt. Dus wat is dan het nut van beide temperaturen apart in te stellen? Wat gebeurd er als ik zone 1 op 20° zet en zone 2 op 40°? Ik zou nu verwachten dat hij de hoogste temp neemt en daarmee het buffervat aanstuurt, in dit geval 48° bijvoorbeeld.
In mijn geval is de vloerverwarming berekend op 35° dat wil zeggen dat ik zone 1 en 2 op 27° moet zetten, toch?
@Thorsd , heb je misschien een link naar de service manual welke het wat meer technisch uitlegt? Al de pdf's die ik vind zijn vrij basic.
Bijkomend vraagje, is de 6° dT-buffer een goede instelling? Er is ook nog een dT aanvoer-retour als ik me niet vergis, wat wordt met dit bedoeld? Een aanbeveling hoe die moet ingesteld worden?
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
Nee en ja. De Pana regelt alleen op de Ta, de buffer sensor wordt alleen gebruikt om de WP af te schakelen als de buffer temp hoog genoeg is en er geen vraag uit de zones is. De target Ta wordt bepaald zoals je beschrijft.brogel schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Hoe moet ik die dT-buffer begrijpen? Is dat het bereik waarin de pana het buffervat wil houden? Dus bij een directe instelling van 20 graden en dT van 6 streeft de WP naar 28 graden (20+6+2),
Nee, hij is aan zolang de Ta lager dan target Ta + 3 is, en er vraag uit de zones is. Zie ook de TS.maar hij springt pas aan bij 22°. Is dit correct?
Ja, de WP maakt dan de hoogste temp. Wat er werkelijk de vloer in gaat hangt af van de buffer. Hier wordt door menging de temperatuur vaak wat lager. De buffer dT is dus een instelling die je kunt tunen.Wat ik raar vindt is dat ik dus 2 temperaturen kan instellen ( zone 1 en 2) maar dat alles toch gewoon uit hetzelfde vat komt. Dus wat is dan het nut van beide temperaturen apart in te stellen? Wat gebeurd er als ik zone 1 op 20° zet en zone 2 op 40°? Ik zou nu verwachten dat hij de hoogste temp neemt en daarmee het buffervat aanstuurt, in dit geval 48° bijvoorbeeld.
In mijn geval is de vloerverwarming berekend op 35° dat wil zeggen dat ik zone 1 en 2 op 27° moet zetten, toch?
Hij komt hier regelmatig voorbij. Ik weet niet het exacte type dat je hebt maar deze is van de 9J: https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf@Thorsd , heb je misschien een link naar de service manual welke het wat meer technisch uitlegt? Al de pdf's die ik vind zijn vrij basic.
In z'n algemeenheid zou ik dit topic en/of het vorige doorlezen, of op de specifieke punten zoeken, dat is veel, en met een nieuw huis heb je waarschijnlijk nog 1000 dingen, maar je verdient het vast terug.
kort antwoord: ze weten niet wat ze doen en kopieren gewoon een plaatje uit de handleiding en hopen dat het werkt.brogel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:22:
Wat zou de reden zijn dat ze dit zo instellen?
in essentie moet dit hele dual zone systeem inclusief buffervat bij het grofvuil. dat bespaart je aanzienlijk veel energie op de lange termijn. denk richting de 20% of meer.
met zo'n kleine woning is een multi zone systeem compleet overbodig en werkt alleen maar averechts. helemaal met de huidige isolatiewaardes.
[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 20-01-2024 20:12 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Vervelende is alleen dat per ruimte instelbare binnentemperatuur volgens het bouwbesluit verplicht is in nieuwbouw.flippy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:06:
[...]
met zo'n kleine woning is een multi zone systeem compleet overbodig en werkt alleen maar averechts. helemaal met de huidige isolatiewaardes.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Is hiervoor een zoneregeling noodzakelijk?RaymondD schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Vervelende is alleen dat per ruimte instelbare binnentemperatuur volgens het bouwbesluit verplicht is in nieuwbouw.
Volgens mij kan dit ook op een andere (goedkopere) manier
welke vermoedelijk ook aan het huidige bouwbesluit voldoet.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
dat staat los van het 2 zone systeem zoals hier in gebruik en het hebben van een buffervat of niet.RaymondD schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Vervelende is alleen dat per ruimte instelbare binnentemperatuur volgens het bouwbesluit verplicht is in nieuwbouw.
thermostaatmotortje op de vloerverdeler en een thermostaat van 5 euro tegen de muur en klaar. dat je die na oplevering/inspectie weer eraf trekt maakt niet uit.
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 20-01-2024 20:43 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
/f/image/3XIB0JAdfBB1myTXHspACnnE.png?f=fotoalbum_large)
Eerder heb ik deze fout ook al gehad, maar toen draaide ik met een buffervat en externe secunaire pomp die geschakeld werd door de wp.
Op dit moment draai ik met de buffer in de retour. De wp is de enige pomp en zou dus zelf prima moeten kunnen regelen of hij flow creëert of niet.
Aangezien ik een TCAP heb zou en Tr kleiner is dan 27 graden zou hij een defrost via de compressos willen starten in deze situaties. Dat is tot nu toe ook regelmatig prima gegaan.
Als ik langer terug kijk zie ik dit beeld:
/f/image/foTjTyKbwcnFX4jBDftuYFrR.png?f=fotoalbum_large)
De wp is uitgegaan via de thermostaat om ca. 20:30. Zo rond 21:40 moest hij weer starten, alleen toen kon hij Ta niet halen omdat hij al redelijk dichtgevroren was aan het einde van de door de thermostaat afgebroken run.
Ook dit is wel meer voorgekomen, waarbij de TCAP dan dus op de compressor gaat ontdooien. Echter nu was er blijkbaar dus nog flow, waardoor de H65 error is ontstaan. Waar eerder een reset wel hielp blijft de H65 nu terugkomen.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat hij nu toch nog flow genereert en/of meet op het moment dat hij de defrost wil starten?
Edit: inmiddels draait hij nu wel weer na een geforceerd aangevraagde defrost.
[ Voor 32% gewijzigd door rykers op 21-01-2024 00:25 ]
Misschien zie je iets vreemds als je naar andere variabelen kijkt.
O ja, waar zit je thermostaat aangesloten of gebruik je de interne?
:fill(white):strip_exif()/f/image/l56WOqw0TdH5WzkCCONUhup7.png?f=user_large)
Ik gebruik een Netatmo thermostaat op de externe thermostaat aansluiting, cn2.
Sorry voor de late reactie.RaymondD schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Wat is je ervaring met het geluidsniveau van de K serie ten opzichte van andere warmtepompen? Ik zit met een tussenwoning van 5,4 meter breed met kleine tuin, en iemand moet mij over de streep gaan trekken dat een warmtepomp stil genoeg gaat zijn... Ik zou hem kunnen plaatsen in midden van voorgevel met de uitblaas naar weg gericht. Maar erfgrens is dan wel 2,5m naar links en rechts. En ik wil er zelf ook geen last van hebben binnen.
Dat kan ik vanuit hier niet beoordelen, deze staat bij iemand anders op het dak.
Bij een graad of 12 vond ik hem stil, maar ik ken de situatie niet bij vrieskou...
Het liefst heb je hem wat hoger staan of hangen, zodat er zo weinig mogeijk geluidsweerkaatsing met de omgeving is. (muren en schuttingen en dergelijke)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2024 12:49 ]
De afgelopen 24u was dit 17 kWh, gemeten via kwh meter. Dat komt redelijk overeen met wat de Panasonic controller laat zien. Januari tot nu toe is 248 kWh met een COP van 4 volgens Pana. De heater is sinds oktober 17 uur aan geweest.
Ik draai op een stooklijn zonder thermostaat: 24 graden bij 15 graden en 33 graden bij -10 graden. Delta T 4.
Maak je ook SWW? Ik zat op vergelijkbaar gasverbruik, maar heb deze maand heel kWh extra verstookt, 448kWh.Separator schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:59:
Wat is een goede manier om vast te stellen of mijn verbruik "normaal" is? Ik heb mijn 7J sinds oktober in gebruik als vloerverwarmer voor de begane grond (boven nog radiatoren op CV). Jaren 50 huis, goed geïsoleerd, gasverbruik was 1000 m3 voor gehele woning.
De afgelopen 24u was dit 17 kWh, gemeten via kwh meter. Dat komt redelijk overeen met wat de Panasonic controller laat zien. Januari tot nu toe is 248 kWh met een COP van 4 volgens Pana. De heater is sinds oktober 17 uur aan geweest.
Ik draai op een stooklijn zonder thermostaat: 24 graden bij 15 graden en 33 graden bij -10 graden. Delta T 4.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023