Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:38:
[...]

nee hoor. de stroom stoppen is gewoon hoe de machine stopt via de CN4 aansluiting.
@Erwin94 Dit klopt natuurlijk niet helemaal, als hij door CN4 uitgezet wordt blijven alle beveiligingen werken en sluit hij zelf netjes af. Als je de stroom er gewoon afhaald niet, dan wordt hij botweg uitgezet, dit gaat in 999 van de 1000 gevallen natuurlijk ook goed. Als je weet hoe laat de stroom er bij benadering afgaat kun je hem tot dat moment laten lopen en zou ik hem dan uitzetten, dan sluit hij zelf netjes af, is altijd beter.
Alleen als je niet thuis bent heeft uitzetten doordat de stroom uitvalt als voordeel dat hij weer opstart als de stroom er weer op komt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

KaDoos schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:54:
[...]

@Erwin94 Dit klopt natuurlijk niet helemaal, als hij door CN4 uitgezet wordt blijven alle beveiligingen werken en sluit hij zelf netjes af. Als je de stroom er gewoon afhaald niet, dan wordt hij botweg uitgezet, dit gaat in 999 van de 1000 gevallen natuurlijk ook goed. Als je weet hoe laat de stroom er bij benadering afgaat kun je hem tot dat moment laten lopen en zou ik hem dan uitzetten, dan sluit hij zelf netjes af, is altijd beter.
Alleen als je niet thuis bent heeft uitzetten doordat de stroom uitvalt als voordeel dat hij weer opstart als de stroom er weer op komt,
je kan gewoon de stroom eraf gooien. van tevoren uitzetten is niet nodig. alles wat erin zit is daarvoor gemaakt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:46

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:56:
[...]

je kan gewoon de stroom eraf gooien. van tevoren uitzetten is niet nodig. alles wat erin zit is daarvoor gemaakt.
Klopt het kan er tegen, alleen om gelijk te trekken met de stop via cn4 is niet juist. Je ziet hem na een onderbreking van de stroom anders opstarten.

Als vergelijk;
Is als cn4 van de trap af lopen is en dan de stroom van t net af schiet is dan dat je uitglijd halverwege; ja je komt allebei beneden, en meestal overleef je het toch flippy? 😋😉👍✅🔧

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2024 19:42 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Klopt het kan er tegen, alleen om gelijk te trekken met de stop via cn4 is niet juist. Je ziet hem na een onderbreking van de stroom anders opstarten.

Het is een beetje als cn4 van de trap af lopen is en stroom van t net is dan dat je uitglijd halverwege, ja je komt allebei beneden, en meestal overleef je het toch flippy? 😋😉👍✅🔧
Dar is de timeout die ingeprogrameerd is, die heeft een willekeurige tijd tussen de 1 en 3 minuten of zo zidat niet ineens 50 units op 1 stroomnet tegelijk opstarten. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:47
Even een kleine tip voor mensen met s0 meters en een heishamon, ik heb bij allebei mijn S0 meters een aarde bij de min gestoken in de kast van de Pana, ben van 65% naar 100% pulse quality gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nu we het over prik eraf hebben, voor zo ver ik heb gezien schakelt hij niet zelf aan maar ik heb hem wel zelf een keer eerst uitgezet voor de prik eraf ging omdat ik dat liever heb.
Als ik het goed begrijp komt hij dus in de toestand terug van voordat de spanning wegviel?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:48:
Nu we het over prik eraf hebben, voor zo ver ik heb gezien schakelt hij niet zelf aan maar ik heb hem wel zelf een keer eerst uitgezet voor de prik eraf ging omdat ik dat liever heb.
Als ik het goed begrijp komt hij dus in de toestand terug van voordat de spanning wegviel?
ja, echter als je de thermostaat "verkeerd" aan hebt gesloten via de CN4 ipv CN2 waar het hoort (de HCNL) kan het goed zijn dat de boel uit is gevallen voor de panasonic kabouter dat ging en dan blijft hij hangen in de uitstand omdat je de CN4 gebruikt om de unit aan of uit te zetten. dan moet je hem even met de hand op de bediening weer even aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik gebruik cn2 en cn4 niet, wel goed om te zien wat het verschil is en dat cn4 gebruiken een nadeel kan zijn mocht je dat op afstand doen en niemand ter plekke is hem aan kan zetten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:02:
[...]

ja, echter als je de thermostaat "verkeerd" aan hebt gesloten via de CN4 ipv CN2 waar het hoort (de HCNL) kan het goed zijn dat de boel uit is gevallen voor de panasonic kabouter dat ging en dan blijft hij hangen in de uitstand omdat je de CN4 gebruikt om de unit aan of uit te zetten. dan moet je hem even met de hand op de bediening weer even aanzetten.
Ik schakel op CN4met een WiFi relais uit boven een bepaalde kamertemperatuur. Opstarten onder een bepaalde temperatuur gaat zonder problemen van zelf, niet met de hand.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:13
Wij hebben sinds gisteren onze MDC09J draaien, in een simpele setup zonder buffervat, puur vloerverwarming en radiatoren laten we meelopen omdat we boven airco’s hebben en 2x vloerverwarming dmv RTL ventielen. Nu observeer ik een hoog verbruik en korte runs voor zover mijn kennis gaat tot nu toe. Heb weinig instellingen aangepast, alleen de stooklijn naar (46/26 bij -15/15) om te testen. Hij draait nu puur op stooklijn op de controller, geen thermostaat. De controller hangt nu nog in de garage (onverwarmd, weet niet of dit een probleem is). Verder verwarmt hij wel en de vloeren in de 2 badkamers worden goed warm.

Momenteel draait hij op:
Aanvoer 32, retour 28. Compressor op 76Hz en debiet pomp op 24.1 l/min.

Wat kan dit gedrag veroorzaken, aangezien hij niet verder terug moduleert? Of vriest hij nu gewoon vast door de hoge vraag? De back-up heater is ook al een aantal keer aangegaan. Ik heb helaas nog geen grafieken verder want de CZ-TAW1 die ik dacht dat erbij zou zitten is nergens te bekennen en nog niet aangesloten (pomp stond al een jaar om geïnstalleerd te worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP6exHj_nlQZY0EnwfhEtEioQJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enpWWy8bcIleSMTO5Im2bMMm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qixsRpCNqPaRyrGvZ0L2sHauCc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kTaXp2xHSUP0QrCXJYICn11.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door BrcBas op 07-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 23:40
BrcBas schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:21:
Wij hebben sinds gisteren onze MDC09J draaien, in een simpele setup zonder buffervat, puur vloerverwarming en radiatoren laten we meelopen omdat we boven airco’s hebben en 2x vloerverwarming dmv RTL ventielen. Nu observeer ik een hoog verbruik en korte runs voor zover mijn kennis gaat tot nu toe. Heb weinig instellingen aangepast, alleen de stooklijn naar (46/26 bij -15/15) om te testen. Hij draait nu puur op stooklijn op de controller, geen thermostaat. De controller hangt nu nog in de garage (onverwarmd, weet niet of dit een probleem is). Verder verwarmt hij wel en de vloeren in de 2 badkamers worden goed warm.

Momenteel draait hij op:

Wat kan dit gedrag veroorzaken, aangezien hij niet verder terug moduleert? Of vriest hij nu gewoon vast door de hoge vraag? De back-up heater is ook al een aantal keer aangegaan. Ik heb helaas nog geen grafieken verder want de CZ-TAW1 die ik dacht dat erbij zou zitten is nergens te bekennen en nog niet aangesloten (pomp stond al een jaar om geïnstalleerd te worden).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn de defrosts/deice die je nu ziet. Dat heeft vooral met de buitentemperatuur en luchtvochtigheid te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BrcBas schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:21:

Momenteel draait hij op:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je ziet defrosts inderdaad.

Ter controle zoals bij een inbedrijfstelling hoort wel vooraf je sensoren gekalibreerd en de geadviseerde max pumpflow / pompsnelheid juist staan? Zie TS en spec blad van je pana voor de flow per type.

Daarnaast is je stooklijn zeer stijl. Zou de 46 bij -15 direct aanpassen naar 35 bij -10 dan gaat hij wat meer tot rust komen en kun je komende rijd kijken hoe het gaat. De 26 bij 15 kan je eventueel aanpassen naar 26 bij 10. Zou de 26 zelf iig nooit lager zetten. Succes 👍🫡

Nb
Kan best dat je backup er ook in gaat omdat hij mogelijk je ingestelde target niet haalt. Meet je de backupheater ook?

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 07-01-2024 10:41 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:00
ercolano schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:36:
@Pejdref De bierviltjes stap was ik, stom genoeg, overgeslagen. Het is voor de leuk @ErikVers het proberen waard idd, maar gaat geen deuk in een pak boter slaan zo te zien. @FransvWoerkom Je moest eens weten wat professionele bouwvakkers aankloten. Vloer zal er ongetwijfeld weinig van merken, maar op mijn radiator op kantoor, die toch al bijna niet warm te krijgen is met Ta27, vrees ik dat wel te merken. Proberen dus.
Thanxs.
Wat geëxperimenteerd. Stooklijn +2. Door dalende buitentemperatuur ging de Ta en dus Tr ook omhoog. Uiteindelijk starte de ontdooi cyclus met een Tr van ronde de 30 graden. Een (groot) deel van het ontdooien gebeurd nu idd op water ipv stroom, echter zakt mijn Ta op een gegeven moment flink in. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de verhouding tussen de debiet liters die door de vloer gaan (ongeveer 18 vd 24)en wel op temperatuur zullen blijven, en de overige liters die door radiatoren gaan met een veel kortere kring. Zie bijgaand plaatje met sensoren op mijn aan en afvoer naar de radiator het dichts bij de WP. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv0drnaM-nxH-OyRC2NFVf9Uf7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tqIw0fRdeVaRvy81EUO6U6J.jpg?f=fotoalbum_large
Daardoor springt de backup alsnog een paar (5) minuten aan.

Kan het niet op basis van cijfers hard maken, maar mijn onderbuik en het bierviltje van @Pejdref doen mij tot de conclusie komen dat het in mijn geval geen zin heeft om te proberen te ontdooien op water. Stooklijn dus terug gezet.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
ErikVers schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:37:
[...]
Daarnaast is je stooklijn zeer stijl. Zou de 46 bij -15 direct aanpassen naar 35 bij -10 dan gaat hij wat meer tot rust komen en kun je komende rijd kijken hoe het gaat. De 26 bij 15 kan je eventueel aanpassen naar 26 bij 10. Zou de 26 zelf iig nooit lager zetten. Succes 👍🫡
[...]
Inderdaad. Zijn aanvoertemperatuur is nu 36°. Veel te hoog voor uitsluitend vloerverwarming. Kennelijk wordt hier gestookt alsof het met een cv-ketel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:13
ErikVers schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Je ziet defrosts inderdaad.

Ter controle zoals bij een inbedrijfstelling hoort wel vooraf je sensoren gekalibreerd en de geadviseerde max pumpflow / pompsnelheid juist staan? Zie TS en spec blad van je pana voor de flow per type.

Nb
Kan best dat je backup er ook in gaat omdat hij mogelijk je ingestelde target niet haalt. Meet je de backupheater ook?
Dank! Sensoren calibreren moest ik nog doen, en de pomp instellen ook. Voor mij de eerste keer, vooral veel gelezen over de aansluitingen etc, mooie leer fase nu met tweaken! Na de verandering van stooklijn al een mooie run gemaakt denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS8o00tkPVOZuZ7ruHM-OuxoD8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yDdgC8au5O5Su27PZZVFEIe.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen de juiste flow setting voor de 09J nog niet kunnen vinden, maar ik kan verkeerd kijken… :|
FransvWoerkom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Inderdaad. Zijn aanvoertemperatuur is nu 36°. Veel te hoog voor uitsluitend vloerverwarming. Kennelijk wordt hier gestookt alsof het met een cv-ketel is.
Klopt zeker, is ook zeker niet de bedoeling om als een CV ketel te stoken, heb hier 2 jaar met airco’s gedraaid waarvan grotendeels ook 24/7 :) Puur leren over instellingen en wat die doen op de Panasonic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BrcBas schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Dank! Sensoren calibreren moest ik nog doen, en de pomp instellen ook. Voor mij de eerste keer, vooral veel gelezen over de aansluitingen etc, mooie leer fase nu met tweaken! Na de verandering van stooklijn al een mooie run gemaakt denk ik:
[Afbeelding]

Ik heb alleen de juiste flow setting voor de 09J nog niet kunnen vinden, maar ik kan verkeerd kijken… :|

[...]

Klopt zeker, is ook zeker niet de bedoeling om als een CV ketel te stoken, heb hier 2 jaar met airco’s gedraaid waarvan grotendeels ook 24/7 :) Puur leren over instellingen en wat die doen op de Panasonic!
Is gelijk in je spec blad 2of derde blad met aansluitwaarde ed. (Flow rate)

Maar voor een 9j is het 25 L/min (25.8) dus in instal menu bij max pump speed waar je ook ontluchtingsprogram kan (moet) draaien. 👍

Nb
Mocht men een inbedrijfstelling icm subsidie van iemand met kennis van zaken nodig hebben doe me dan een pm. Heb het sterke vermoeden dat niet iedereen stap A/Z doorloopt momenteel 😋🙈😆

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 07-01-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
Ik ben nog een complete n00b met mijn Panasonic WP en heb eigenlijk sinds dat die draait Oktober 2023 weinig ingesteld.
Waar ik nu een beetje 'gek' van wordt zijn de defrosts 's nachts. De pomp snelheid vliegt dusdanig hard omhoog dat de leidingen enorm veel herrie maken en ik er regelmatig wakker van wordt. Super irritant natuurlijk. Ben blij dat mijn vriendin er wat minder van merkt, al stoort het haar af en toe ook.

Mijn situatie:
• ~42m2 droogbouwvloerverwarming begaande grond, reageert veel sneller dan natbouw.
• GEEN buffervat
• slaapkamers Jaga Tempo LTV
• Direct stoomtemperatuur 35 graden
• Temp overdag: 22 graden
• Temp 's nachts: 21 graden
• Oude Remeha thermostaat geeft 2 graden lagere temperaatur aan (CV ketel logischerwijs uit en afgekoppeld)
• Quiet Mode 3
• Verder niks ingesteld m.b.t. pompsnelheid, WAR
• Heishamon aangesloten, maar nog niks mee gedaan

Vorstbeveiliging
Als ik het goed begrijp staat de Vorstbeveiliging standaard aan en zorgt die er simpelweg voor dat als het water in de Pana <10 graden komt dat de waterpomp aangaat om zo ervoor te zorgen dat het water in de leidingen (buiten) niet te koud worden.
Vraag: wordt de backupheater hierbij gebruikt?
Aangezien ik droogbouw vloerverwarming heb koelt het wel sneller af in huis, maar gaat het opwarmen weer veel sneller. Als ik meer nachtverlaging zou toepassen zal de Pana minder snel aanspringen en dus (in eerste deel van de nacht) potentieel minder defrosts doen. Klopt dit?

Pompsnelheid bij defrost
Is dit te verlagen? Defrost zal dan logischerwijs langer duren, mogelijk ook wat minder efficient (??), maar de rust is mij ook wel wat waard.

[ Voor 0% gewijzigd door PASware op 12-01-2024 13:43 . Reden: ~42m2 ipv 45m2 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@PASware, ik zie 2 beetje losse issues; 1) lawaai tijdens defrosts en 2) defrosts 's nachts.

1) Tijdens defrosts doet de WP wat hij wil, ik heb niet de indruk dat daar iets in te temmen valt. Mogelijk (moet dat zelf nog een x testen) helpt Quiet Mode maar dat heb jij al op 3 staan. Je moet zien zo min mogelijk defrosts te hebben maar ook daarin in weinig te sturen. Ik geloof dat QM een negatief effect heeft op 't aantal defrosts maar je gebruikt die neem ik aan om 't geluid 's nachts te beperken. De grootste impact op 't geluid is dan je afgifte-installatie. Die moet die +30 liter/minuut aankunnen. Dat is waarom ik juist erg blij ben met een seriebuffer met een by-pass, een defrost gaat bij mij voor een groot deel rechtstreeks over die buffer heen waardoor 't geluid hier volledig acceptabel is.

Wij hebben op de slaapkamers de radiatoren dicht staan, dan zou je ook kunnen doen maar 't gevolg zal wel zijn dat de geluiden elders meer worden.

Kortom, geluidsoverlast tijdens defrosts kan je alleen maar oplossen in je afgifte-installatie. Dat kan op tig manieren.

2) Defrosts 's nachts kan je alleen voorkomen als je er voor zorgt dat de compressor 's nachts niet aangaat. Zolang je er voor zorgt dat er spanning op de WP blijft staan zorgt de vorstbeveiliging er voor dat de boel niet bevriest. Daar wordt 't backup-element voor zover ik weel nooit voor gebruikt, alleen de expansievatverwarming gaat aan onder 5 graden en als de watertemperatuur te ver zakt gaat de waterpomp even draaien.

Er zijn diverse manieren om te zorgen dat de compressor 's nachts niet aangaat, dit kan b.v. met klokprogramma, door handmatig op de controller de WP 'uit' te zetten of door nachtverlaging toe te passen. Jij gebruikt nu alleen WAR of gebruik je de controller als thermostaat?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
@PASware Aanvulling op @blb4 hierboven:
Je kunt ook een 2 weg klep installeren welke je radiatoren/Jaga's afsluit tijdens een defrost (op de defrost signal aansluiting). Ervan uitgaande dat daar de geluidsoverlast zit. Dan wordt tijdens een defrost alles door je vvw gejaagd.
Hoeveel groepen en welke leidingdiameter heeft je vvw?

Nadeel van de droogbouw vvw is dat je ook minder buffer hebt voor je defrosts, waardoor je backup heater sneller mee gaat doen. De backup heater gaat mee doen zodra de Tr onder de 27 graden komt tijdens een dedrost, dus is ook mede afhankelijk van je temperatuursinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
@PASware Ik denk ook dat een aantal defrosts voorkomen kunnen worden door war (evt. + thermostaat) te gaan draaien.

Een vaste Ta van 35ºc betekent waarschijnlijk ook dat de warmtepomp een deel van de tijd niets doet. Een zo laag mogelijk vermogen kun je halen door de vermogen te verspreiden over de tijd. Dus continue vermogen aanhouden. Dat zorgt ervoor dat je lamellen minder koud worden en er minder snel water een vast vriest.

Vraag voor de experts hier of die nog vaker dan ik de service manual hebben gelezen (ik heb heb het niet gevonden): Is het eventueel mogelijk om defrosts volledig op de backup heater te draaien ipv deels het water? Dat gaat ten koste van vermogen maar helpt @PASware wellicht gedurende de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Nu we het over het vriezen hebben: mijn WP staat tussen 21.00 en 05.00 uit, wat tot nu toe prima gaat (qua temperatuur in huis overdag).
Ondanks vorstbeveiliging aan staat, wordt er 's nachts geen water gepompt (wat eigenlijk logisch is, want uit).
Om 05:00 gaat de boel aan. Ik zie vanochtend geen defrost (temp -4), wel gelijk een DHW run en boel wordt verwarmd.

Kan dit kwaad, qua vriezen? Of toch beter het schema aanpassen en 's nachts te laten draaien (ivm defrost)?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Pazo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
Nu we het over het vriezen hebben: mijn WP staat tussen 21.00 en 05.00 uit, wat tot nu toe prima gaat (qua temperatuur in huis overdag).
Ondanks vorstbeveiliging aan staat, wordt er 's nachts geen water gepompt (wat eigenlijk logisch is, want uit).
Om 05:00 gaat de boel aan. Ik zie vanochtend geen defrost (temp -4), wel gelijk een DHW run en boel wordt verwarmd.

Kan dit kwaad, qua vriezen? Of toch beter het schema aanpassen en 's nachts te laten draaien (ivm defrost)?
Ik zou in elk geval zien die DHW run pas rond de middag te draaien.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01
djoenez schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:33:
Even een kleine tip voor mensen met s0 meters en een heishamon, ik heb bij allebei mijn S0 meters een aarde bij de min gestoken in de kast van de Pana, ben van 65% naar 100% pulse quality gegaan.
Volgens mij is dit niet toegestaan. Hiermee heb je de aardlek buiten werking.

In sommige stelsels (TN) kan je de aarde en neutraal samenbinden bij de groepenkast. Sterker, dan heb je een gecombineerde levering.

Ik zou eerder denken dat je aarde niet helemaal lekker is of wat hogere weerstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
BiLLY_daKid schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Volgens mij niet.
Aardlek meet, volgens mij, alleen een verschil tussen P en N en bij een te groot verschil is er dus "ergens" een lekkage naar aarde. Hoe dat naar aarde gaat is daarbij niet relevant (voor zover ik weet hebben we maar 1 aarde, dat is die grote bol waar we op zitten).

Wat hij feitelijk doet is gewoon zijn electronica ook fysiek aarden. (of DAT slim is weet ik niet zeker)
Dus eigenlijk niet een draad van aarde naar nul, maar van nul naar aarde. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
Pazo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:

Check ff 14.18 in de service manual. De waterpomp gaat pas draaien als het buiten < 3 graden is EN watertemperatuur < 6 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

blb4 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Ik zou in elk geval zien die DHW run pas rond de middag te draaien.
Mjah ik heb 3 momenten ingesteld staan dat ie (als het nodig is ) een DHW run kan doen.
Tussen 05.00 en 09.00, tussen 12.00 en 13.00 en tussen tussen 16.00 en 21.00. Praktijk van de afgelopen 2 weken leert dat het op 1x na altijd in de ochtend om 05.00 doet, en verder niet. Dus ik denk dat het wel anders kan instellen, dat ik die van de ochtend eruit haal en alleen de in middag doe. Tank is dus geïsoleerd genoeg dat er nauwelijks warmteverlies is :)

Maar qua vriezen, als ik logisch nadenk, die defrost runs zijn er niet voor niets. Is dat niet beter dat het weekschema met deze koude dagen uitzet zodat ie wel 's nachst defrost runs doet? Leidingen bevriezen moeten we natuurlijk ook niet hebben.
Pejdref schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Check ff 14.18 in de service manual. De waterpomp gaat pas draaien als het buiten < 3 graden is EN watertemperatuur < 6 graden is.
Ah, ok, zal eens kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 08-01-2024 11:09 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
@Pazo Een defrost is om de aangevroren warmtewisselaar te ontdooien (dat lamellen ding, weet ff de juiste naam niet). Hier loopt koelmiddel doorheen, dat mag/moet onder 0 geraken (het koudemiddel moet namelijk kouder dan de buitentemperatuur zijn om er warmte aan te kunnen onttrekken). Deze moet enkel ontdooit worden omdat de efficiënte afneemt als er te veel ijs op zit.

Het anti freeze programma is om te voorkomen dat het water in je WP bevriest.

Het zijn dus 2 verschillende dingen, weet niet of je daar helemaal bewust van was. Als de WP uit staat zal er dus nooit een defrost nodig zijn. In de nacht uit laten staan moet dus geen probleem zijn zolang je anti freeze aan staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Pejdref op 08-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Pejdref schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:20:
@Pazo Een defrost is om de aangevroren warmtewisselaar te ontdooien (dat lamellen ding, weet ff de juiste naam niet). Hier loopt koelmiddel doorheen, dat mag/moet onder 0 geraken (het koudemiddel moet namelijk kouder dan de buitentemperatuur zijn om er warmte aan te kunnen onttrekken). Deze moet enkel ontdooit worden omdat de efficiënte afneemt als er te veel ijs op zit.

Het anti freeze programma is om te voorkomen dat het water in je WP bevriest.

Het zijn dus 2 verschillende dingen, weet niet of je daar helemaal bewust van was. Als de WP uit staat zal er dus nooit een defrost nodig zijn. In de nacht uit laten staan moet dus geen probleem zijn zolang je anti freeze aan staat.
Nee, waarvan akte d:)b
Vorstbeveiliging staat aan.
Duidelijk, weer wat geleerd.

Nu zie ik wel in de grafiek, as we speak, de leidingtemperatuur buiten op -2/-3 staat? Toen de WP tussen 05.00 en 09.00 aan stond zelfs op -8? Lijkt me een vreemde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

PASware schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:01:
Ik ben nog een complete n00b met mijn Panasonic WP en heb eigenlijk sinds dat die draait Oktober 2023 weinig ingesteld.
Waar ik nu een beetje 'gek' van wordt zijn de defrosts 's nachts. De pomp snelheid vliegt dusdanig hard omhoog dat de leidingen enorm veel herrie maken en ik er regelmatig wakker van wordt. Super irritant natuurlijk. Ben blij dat mijn vriendin er wat minder van merkt, al stoort het haar af en toe ook.

Mijn situatie:
• 45m2 droogbouwvloerverwarming begaande grond, reageert veel sneller dan natbouw.
• GEEN buffervat
• slaapkamers Jaga Tempo LTV
• Direct stoomtemperatuur 35 graden
• Temp overdag: 22 graden
• Temp 's nachts: 21 graden
• Oude Remeha thermostaat geeft 2 graden lagere temperaatur aan (CV ketel logischerwijs uit en afgekoppeld)
• Quiet Mode 3
• Verder niks ingesteld m.b.t. pompsnelheid, WAR
• Heishamon aangesloten, maar nog niks mee gedaan

Vorstbeveiliging
Als ik het goed begrijp staat de Vorstbeveiliging standaard aan en zorgt die er simpelweg voor dat als het water in de Pana <10 graden komt dat de waterpomp aangaat om zo ervoor te zorgen dat het water in de leidingen (buiten) niet te koud worden.
Vraag: wordt de backupheater hierbij gebruikt?
Aangezien ik droogbouw vloerverwarming heb koelt het wel sneller af in huis, maar gaat het opwarmen weer veel sneller. Als ik meer nachtverlaging zou toepassen zal de Pana minder snel aanspringen en dus (in eerste deel van de nacht) potentieel minder defrosts doen. Klopt dit?

Pompsnelheid bij defrost
Is dit te verlagen? Defrost zal dan logischerwijs langer duren, mogelijk ook wat minder efficient (??), maar de rust is mij ook wel wat waard.
Bij een defrost loopt de flow in korte tijd even flink omhoog. Ik hoor er niks van maar hier zijn Cu buizen 28mm op hoofdkring en aftakkingen naar radiatoren 22 en kleine 15 (met wat onhandige uitzonderingen).

Als je er 's nachts wakker van wordt (in slaapkamer) neem ik aan dat dat geluid via de LTV Jaga Tempo's wordt geproduceerd? Ik ken deze niet maar 't zijn natuurlijk convectoren die afgeknepen zijn om het geen kortsluitingen in je circuit te laten zijn. Water kan daar niet vrijelijk doorheen stromen dus dat kan wervelingen en daarmee geluid produceren.

Deze misschien 's nachts eens helemaal dichtzetten om te weten of die de oorzaak van lawaai zijn? En zo ja, dan daar eens kijken of het water daar wat geluidlozer doorheen kan laten stromen?

Verder kun je natuurlijk de WP 's nachts uitzetten (vind ik zelf minder handig) of -via technische aanpassing- zorgen dat er geen water door Jaga's en radiatoren gaat lopen tijdens defrost. Maar ook dat is natuurlijk gesleutel en kosten.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 18:12
Pazo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Nu zie ik wel in de grafiek, as we speak, de leidingtemperatuur buiten op -2/-3 staat? Toen de WP tussen 05.00 en 09.00 aan stond zelfs op -8? Lijkt me een vreemde waarde?
Is vrij normaal, de leiding waar het koudemiddel doorheen loopt wordt kouder dan de buitentemperatuur. Hij onttrekt immers 'warmte' vanuit de buitenlucht dmv het koudemiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:13
zijn er meer mensen die problemen hebben om de statistieken in de cloud (de grafieken) geladen te krijgen?
Status en user information laad wel goed.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Motorfret schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
zijn er meer mensen die problemen hebben om de statistieken in de cloud (de grafieken) geladen te krijgen?
Ja, hier zelfde probleem.
Onderhoud zou morgen zijn…

Grafieken zijn weer terug

[ Voor 8% gewijzigd door t.oswald op 08-01-2024 12:07 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Pejdref schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb dat dan ook nog nooit gezien, de watertemperatuur heb ik nog nooit lager dan 12 graden oid gezien, ondanks dat de WP 's nachts een tijd uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hier sinds een paar manden met een aquarea spit BI:WH-SDC0309K3E5 BU:WH-UDZ05KE5.

Toen het vorige week warmer was ging mijn wp continue uit vanwege temperatuur bereikt.
Gisteren nog een paar defrosts gehad (3 stuks ofzo) de laatste was om 15.30 gisteren en nu draait de wp non stop 20 a 24hz
Ik heb er een hygiene boiler op zitten.
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/wp-pana/pana-8-1-2024.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 08-01-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Motorfret schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
Bij mij het zelfde als bij jou. Er is vannacht serveronderhoud gepland. Misschien zijn ze alvast begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Ah, ik heb de cloud gisteren pas geactiveerd en dacht al dat er hierbij iets fout was gegaan maar het blijkt dus een algemeen probleem.

@t.oswald Trouwens nog een +1 voor onderstaande post, ik had het al bijna opgegeven toen ik deze tegenkwam. Wellicht hebben meer mensen er iets aan. (Instellen van de Pana wifi module zonder WPS te gebruiken)

t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BiLLY_daKid schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:59:
[...]

In sommige stelsels (TN) kan je de aarde en neutraal samenbinden bij de groepenkast. Sterker, dan heb je een gecombineerde levering.

Ik zou eerder denken dat je aarde niet helemaal lekker is of wat hogere weerstand heeft.
Mijn ervaring is dat de aardlekschakelaar er uit gaat als aarde en nul contact maken. Net even gemeten: 0,65V tussen aarde en nul door asymmetrische belasting van de fasen hier in het dorp. Toen ik hier 15 jaar geleden introk, vond ik alleen een gestelspanningsschakelaar uit 1935. Die was bedoeld voor beveiliging van de motor in de bakkerij, maar in de loop der jaren waren daar overal ook ra wandcontactdozen aan gehangen.

[ Voor 15% gewijzigd door FransvWoerkom op 08-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Mjah ik heb 3 momenten ingesteld staan dat ie (als het nodig is ) een DHW run kan doen.
Tussen 05.00 en 09.00, tussen 12.00 en 13.00 en tussen tussen 16.00 en 21.00. Praktijk van de afgelopen 2 weken leert dat het op 1x na altijd in de ochtend om 05.00 doet, en verder niet. Dus ik denk dat het wel anders kan instellen, dat ik die van de ochtend eruit haal en alleen de in middag doe. Tank is dus geïsoleerd genoeg dat er nauwelijks warmteverlies is :)

Maar qua vriezen, als ik logisch nadenk, die defrost runs zijn er niet voor niets. Is dat niet beter dat het weekschema met deze koude dagen uitzet zodat ie wel 's nachst defrost runs doet? Leidingen bevriezen moeten we natuurlijk ook niet hebben.

[...]

Ah, ok, zal eens kijken.
Dan zou ik zeker die van 05:00/09:00 er uit halen. Is t lastigste moment voor je warmtepomp kost dus meer verbruik en geeft meer geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Is je koude middel leiding. Op de outdoor pipe temp kun je precies een defrost voorspellen; zie handleiding voor de exacte parameter want is afhankelijk van de werkelijke buitentemp. Hier gaat deze dagen hij rond de -9/-12 in defrost activatie.

Dat andere is uiteraard eerst expansievat verwarming en later een kort draaien van je circulatiepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:48
blb4 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Ik heb dat dan ook nog nooit gezien, de watertemperatuur heb ik nog nooit lager dan 12 graden oid gezien, ondanks dat de WP 's nachts een tijd uit staat.

Anti-Freeze-Control

Hier is de informatie uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8x0qMYy_JzgRgrR1uTjkaQuULk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Esq3d7JQDXsVj3x2SwYZnPoM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:54
Ik loop nu echt te tobben;

Dit is een beetje het overzicht van mijn pana voor de hele dag. Houdt het net op 20 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jdzc2IH33Q_iNIwj08TIB1MYnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbikcbYO9OehR8WtZ2nlY7su.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik niet meer dan 3200 watt uit een 5kw Panasonic H serie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Maeslant wat is die waarde linksonder?
Silent mode?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 12:17

timovd

Voorsprong door techniek

@Motorfret ik vermoed COP. Want 1600 in en 3200 uit is 2x.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Motorfret schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:27:
@Maeslant wat is die waarde linksonder?
Silent mode?
Onderste rij van links naar rechts;
COP / Defrost / Power in / Power out

Back up heater staat aan, maar wordt alleen gebruikt voor de defrost. Heb de gevraagde temperatuur vanochtend van 8 uur tot 15h op 36 graden gezet, maar dit is het maximum wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 12:17

timovd

Voorsprong door techniek

@Maeslant hangt natuurlijk ook van je afgiftesysteem af. Als je daar al geen 4kW uit kunt halen op de ingestelde temperatuur, wordt het lastig. Een andere factor is de buitentemperatuur. Bij -7°C is het maximale afgegeven vermogen lager dan bij 7 boven het vriespunt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 21:39
timovd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:36:
Bij -7°C is het maximale afgegeven vermogen lager dan bij 7 boven het vriespunt.
Bij een 5J is dat gelijk. Voor de H wellicht ook?
7 en 9J kakken wel een beetje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maeslant schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:10:

Dit is een beetje het overzicht van mijn pana voor de hele dag. Houdt het net op 20 graden. [Afbeelding]

Ja zeker moet daar wel meer uit kunnen komen.
1- Vloerverwarming of radiatoren?
2- Hoeveel uur na je laatste defrost was dit?
3- in instellingen menu je max pump speed netje op 15 l/min ingesteld?
4- delta op 5 of hoger staan?

Je flow is veel te hoog in ieder geval.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 08-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
ErikVers schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Ja zeker moet daar wel meer uit kunnen komen.
1- Vloerverwarming of radiatoren?
2- Hoeveel uur na je laatste defrost was dit?
3- in instellingen menu je max pump speed netje op 15 l/min ingesteld?
4- delta op 5 of hoger staan?

Je flow is veel te hoog in ieder geval.
Sorry, meer informatie.

1) Vloerverwarming; open verdeler op 14mm buis. 8 groepen van max 80m.
2) Laatste defrost was om 9 uur vanochtend. Dit was van 19h vanavond.
3) Dit weet ik niet zeker, dacht om 15.8 l/min.
4) Delta op 3 staan.

Mijn afgifte system moet toch meer aankunnen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maeslant schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Sorry, meer informatie.

1) Vloerverwarming; open verdeler op 14mm buis. 8 groepen van max 80m.
2) Laatste defrost was om 9 uur vanochtend. Dit was van 19h vanavond.
3) Dit weet ik niet zeker, dacht om 15.8 l/min.
4) Delta op 3 staan.

Mijn afgifte system moet toch meer aankunnen dan?
Hij zal zeker wel meer af kunnen geven dan 3kW alleen niet met een delta van 3. Dan heb je maatje kinderarmpje nodig. Normaal zou ik hem op deltaT 5 instellen maar set hem maar eens op 6 ik ben heel benieuwd naar de verandering 👍✅💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wgMUQvV8U0L49d1E-ege1GvLBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T6JWc5kTzls8THV1Qw7RP1nT.png?f=fotoalbum_large

Kleine update;
Pomp speed omlaag en de delta t naar 5.

Nog steeds geen 5kw.

Discharge temp blijft rond de 59-60 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 14:53
Ik draai nu bijna een jaar met een 5J 7kW MDC07J3E5. Met het huidige weer is het ideaal finetunen. Ik vraag me af of er nog meer aan te passen is:

Ik draai alleen vloerverwarming en géén buffervat. De warmtepomp draait sinds 04:00 bijna continue. Vanaf 15:00 uur is de warmtepomp op 35 Hz uit gekomen en is zonder defrosts nu een gelijke lijn. Binnentemperatuur is licht stijgend. De stooklijn komt nu uit op een aanvoertemperatuur van 27 graden. Er komt nu ongeveer 28 graden uit en 25 graden retour, wat klopt volgens de ingestelde dT van 3 graden. Ik pomp nu 14 liter/min. COP is net iets minder dan 3.

Wat ik me afvraag.. Is hier nog meer aan te tunen? want 35 Hz is niet het minimale.. Volgens mij moet de retour temp minimaal 25 graden zijn. Zou het nog wat zijn om een dT van 2 graden in te stellen?

Edit: wel even juiste type nummer noemen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ranjo op 09-01-2024 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maeslant schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:13:
[Afbeelding]

Kleine update;
Pomp speed omlaag en de delta t naar 5.

Nog steeds geen 5kw.

Discharge temp blijft rond de 59-60 hangen.
Je cop en flow wel iig al wat beter. Ik vind je retour ook nogal warm met deze settings icm 80m2 vvw Weet je zeker dat er geen vals bypass is via bijvoorbeeld badkamer of via je (oude plek van) cv. Dus zijn al je retouren net zo koud of knal er ergens zo weer 33 richting de retour van je warmtepomp?

Als je je waterpomp laat draaien zonder compressor zijn je tr en ta wel gelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 08-01-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
ErikVers schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Je cop en flow wel iig al wat beter. Ik vind je retour ook nogal warm met deze settings icm 80m2 vvw Weet je zeker dat er geen vals bypass is via bijvoorbeeld badkamer of via je (oude plek van) cv. Dus zijn al je retouren net zo koud of knal er ergens zo weer 33 richting de retour van je warmtepomp?
Kethel is afgedopt (daarom bij ik een beetje angstig met -7).

Let wel op, de vloer is denk nog 30 graden. Tot een uur geleden was de temperatuur in / uit (33/30)

Badkamer radiator staat helemaal dicht. (Dat is de enige bijpass die er is, het is een simpel systeem met 3 verdiepingen vloerverwarmingen, waarvan de zolder dicht staat, en de middel verdieping 1 groep mee doet)

[ Voor 6% gewijzigd door Maeslant op 08-01-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maeslant schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Kethel is afgedopt (daarom bij ik een beetje angstig met -7).

Let wel op, de vloer is denk nog 30 graden. Tot een uur geleden was de temperatuur in / uit (33/30)

Badkamer radiator staat helemaal dicht. (Dat is de enige bijpass die er is, het is een simpel systeem met 3 verdiepingen vloerverwarmingen, waarvan de zolder dicht staat, en de middel verdieping 1 groep mee doet)
Ok, ff in de gaten houden. Hij moet gewoon +\- 5000w rond deze temp kunnen opwekken. Heb vergelijkbare afgifte en temp met een 5H en als ik enkel overdag draai doet hij met gemak 4800w met -2. Juist met warme vloer zou hij zijn target van 36 moeten halen. Ik zou hem lekker ff laten draaien kijken of meer tot rust komt.

Check wel ff of er niet wat warmere retouren tussen zitten, die dan wat knijpen om in balans te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ranjo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:15:
Ik draai nu bijna een jaar met een 5J 7kW. Met het huidige weer is het ideaal finetunen. Ik vraag me af of er nog meer aan te passen is:

Ik draai alleen vloerverwarming en géén buffervat. De warmtepomp draait sinds 04:00 bijna continue. Vanaf 15:00 uur is de warmtepomp op 35 Hz uit gekomen en is zonder defrosts nu een gelijke lijn. Binnentemperatuur is licht stijgend. De stooklijn komt nu uit op een aanvoertemperatuur van 27 graden. Er komt nu ongeveer 28 graden uit en 25 graden retour, wat klopt volgens de ingestelde dT van 3 graden. Ik pomp nu 14 liter/min. COP is net iets minder dan 3.

Wat ik me afvraag.. Is hier nog meer aan te tunen? want 35 Hz is niet het minimale.. Volgens mij moet de retour temp minimaal 25 graden zijn. Zou het nog wat zijn om een dT van 2 graden in te stellen?
Zou juist met deltaT van 5 gaan werken dan word je flow en hz ook rustiger en je COP zeker beter. Wellicht moet je target +1 dan maar dat zal je moeten testen.

Nb een 5j geeft 5kw die van jou 7?
Nb2: draai met ta26~27 en tr22 op 3.8cop met -2~-3 dus wellicht is er nog wat te winnen.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 08-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Maeslant schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:10:

Dit is een beetje het overzicht van mijn pana voor de hele dag. Houdt het net op 20 graden. [Afbeelding]

Waarom is dT 3°C? Waarom is de flow maar 20,54L/min? En hoe komt het dat ik met die flow en dT op 4,3kW kom? Zijn je sensors geijkt?

Het is eerder geschreven, het lijkt er op dat je niet meer dan dit vermogen kwijt kunt. Verwarm je zo 24 uur per dag of heeft de wp 's nachts uit gestaan?

Er staat in je plaatjes 2 keer Outlet.. Welke is de outlet en welke is de target outlet? Waarom staan die temperaturen afgerond op hele graden i.p.v. de kwart graden die beschikbaar zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 08-01-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
@FransvWoerkom @ErikKo Als het afgiftesysteem van @Maeslant het vermogen niet kwijt kan, dan zou de Ta toch gewoon oplopen als de WP nog vermogen over heeft? En dan uiteindelijk gaan pendelen als de Ta te hoog wordt.
Lijkt mij dat hier iets anders aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:44:
@FransvWoerkom @ErikKo Als het afgiftesysteem van @Maeslant het vermogen niet kwijt kan, dan zou de Ta toch gewoon oplopen als de WP nog vermogen over heeft? En dan uiteindelijk gaan pendelen als de Ta te hoog wordt.
Ik denk ook niet dat de pana nog vermogen over heeft. Dat de temperaturen iets anders zijn en dat de formule

P = 70 x dT x flow iets in de buurt van 5000W zal opleveren.

Bij de tweede instelling/meting kom je al op 4600W als dT echt 5° was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@FransvWoerkom
Aan de hand van die formule eens berekend waar die van mij op draait en die staat 15kW weg te stampen deze avond 😬

Iets met oosten wind, - 5 en een huis waar de afsluiting tussen schuin dak en muur best lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:00:
[...]

Ik denk ook niet dat de pana nog vermogen over heeft. Dat de temperaturen iets anders zijn en dat de formule

Helemaal eens ik denk hetzelfde.

@Maeslant Er is nog hz over tov gedeelde data. Sensoren eerst maar eens kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:00:
[...]

Ik heb de sensoren niet gecalibreerd, aangezien ik geen ijkwaardig vloeistofbad heb. De sensoren als ik hem laat draaien bijstellen begrijp ik niet. Kan dat nu in bedrijf (vloer is lekker warm).

[/quote]
Een eenvoudige manier om te controleren of de sensoren voor de watertemperatuur correct zijn is door de warmtepomp water te laten pompen. Bijvoorbeeld door de warmtepomp aan te zetten en een watertemperatuur te vragen van 20 graden. Nadat het water enige tijd (paar minuten heeft gedraaid) kun je de watertemperaturen bekijken. Dit doe je door in het hoofdmenu naar Systeem check te gaan en te kiezen voor watertemperaturen. Dan zie je actuele watertemperaturen. Als het goed is zijn deze gelijk. Zo niet, dan kun je deze aanpassen.
[quote]

Maar als de sensoren afwijken, dan wijken ze toch overal af?
Pejdref schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:44:
Vannacht kon hij het niet bijbenen, en is de temperatuur gezakt naar 28/33 met vraag 35. Het huis koelt ook langzaam af.

Wat is de maximum compressor rate (hz) en wat de maximum Discharge Temperature (in C). Die staat al dagen op 84/85hz en 60 graden. Ik denk dat hij vermogen te kort komt om het huis warm te houden. (Dit zou ook kloppen ivm met historisch gasverbruik, ik had een 7KW nodig met 1400m3)

Zelf denk ik dat hij de capaciteit niet heeft, en dus ik ook op te hoge temperaturen proberen te opereren.

[ Voor 17% gewijzigd door Maeslant op 09-01-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Maeslant Bij dat calibreren van de sensoren gaat het niet om de absolute temperatuur, maar om het wegregelen van het verschil. Trouwens hoezo vloeistofbad? Gebruik je externe sensoren? Die voor inlet en outlet zitten vast in de pana. Je moet alleen zorgen dat ze beide dezelfde temperatuur aangeven als er niet verwarmd wordt, maar wel de circulatiepomp draait en er water uit de vloer wordt rondgepompt.

Je kunt natuurlijk ook de backup heater aanzetten bij de huidige buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 21:06
Pejdref schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:52:
Ah, ik heb de cloud gisteren pas geactiveerd en dacht al dat er hierbij iets fout was gegaan maar het blijkt dus een algemeen probleem.

@t.oswald Trouwens nog een +1 voor onderstaande post, ik had het al bijna opgegeven toen ik deze tegenkwam. Wellicht hebben meer mensen er iets aan. (Instellen van de Pana wifi module zonder WPS te gebruiken)

t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Ik geef het denk ik op met die cloud, echt alles staan proberen vanmorgen en kom best ver:

Wifi: Na enkele keren proberen wel een connectie kunnen maken via de USB stick... maarrr dan kom ik in het device password setting en dan krijg ik de error:

"Device ID or password is wrong. Please make sure that you have registered the correct device ID written on the adaptor and the correct password. If you have registered correct ID and password, please check if adaptor connects to the network. If you cannot resolve with solutions above, please reset the adaptor and check again. (1005-1400)"

Netjes gereset maar ik blijf deze error krijgen. Apparaat staat in registration mode. Googlen levert niets op.

Toen gaan twijfelen aan de wifi dus met vaste kabel geprobeerd (gewoon tijdelijk door het raam naar buiten :+ ); identieke error. Heeft iemand het verlossende antwoord? Of is er ergens een standaard wachtwoord wat ik moet gebruiken?

Ohja tot overmaat van ramp is de controller er binnen opeens mee opgehouden, er loopt spanning maar hij gaat niet meer aan. Lekker met deze temperaturen :9

[ Voor 200% gewijzigd door Mauritio op 09-01-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Ik geef het denk ik op met die cloud, echt alles staan proberen vanmorgen en kom best ver:

Wifi: Na enkele keren proberen wel een connectie kunnen maken via de USB stick... maarrr dan kom ik in het device password setting en dan krijg ik de error:

"Device ID or password is wrong. Please make sure that you have registered the correct device ID written on the adaptor and the correct password. If you have registered correct ID and password, please check if adaptor connects to the network. If you cannot resolve with solutions above, please reset the adaptor and check again. (1005-1400)"

Netjes gereset maar ik blijf deze error krijgen. Apparaat staat in registration mode. Googlen levert niets op.

Toen gaan twijfelen aan de wifi dus met vaste kabel geprobeerd (gewoon tijdelijk door het raam naar buiten :+ ); identieke error. Heeft iemand het verlossende antwoord? Of is er ergens een standaard wachtwoord wat ik moet gebruiken?

edit: een factory reset heb ik nog niet geprobeerd, die ga ik nog maar eens proberen!

Ohja tot overmaat van ramp is de controller er binnen opeens mee opgehouden, er loopt spanning maar hij gaat niet meer aan. Lekker met deze temperaturen :9
Wat heb je ingevuld bij wachtwoord? Zelf bedacht wachtwoord is als ik het me goed herinner NIET wat je nodig hebt maar het wachtwoord wat op de zijkant van je CZ-TAW module staat.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
wheli schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Wat heb je ingevuld bij wachtwoord? Zelf bedacht wachtwoord is als ik het me goed herinner NIET wat je nodig hebt maar het wachtwoord wat op de zijkant van je CZ-TAW module staat.
Ik heb enkel Device ID, WLAN en LAN Mac en S/N No op de zijkant van de TAW staan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
@Mauritio Bij mij gaf hij die error als ik iets anders dan letters en cijfers gebruikte in het wachtwoord, dus mijn vermoeden is dat je die error krijgt als je niet voldoet aan de wachtwoordregels.
Als het goed is moet je het wachtwoord 2x invullen (ter bevestiging), zo niet dan moet je even resetten want dan is er al een wachtwoord ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Pejdref schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:01:
@Mauritio Bij mij gaf hij die error als ik iets anders dan letters en cijfers gebruikte in het wachtwoord, dus mijn vermoeden is dat je die error krijgt als je niet voldoet aan de wachtwoordregels.
Als het goed is moet je het wachtwoord 2x invullen (ter bevestiging), zo niet dan moet je even resetten want dan is er al een wachtwoord ingesteld.
Ja als je inderdaad special tekens gebruikt geeft hij de error dat er geen connectie is met de unit. Ga even de factory reset proberen en dan werkt het hopelijk wel. Even moed verzamelen om weer in de kou het dak op de te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Probeer je SN maar eens in te vullen?
Ik weet vrij zeker dat ik dat ergens in moest vullen op een uiterst onlogische plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Maeslant schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Zelf denk ik dat hij de capaciteit niet heeft, en dus ik ook op te hoge temperaturen proberen te opereren.
Als je net tekort komt kun je ook nog de buitentemperatuur sensor calibratie -2 geven, dan komt extra compressorvermogen bij -3 ipv bij -5. Eventueel ook je stooklijn 2 graden verlagen. (Bij de J werkt het zo, ik weet niet zeker of het bij de H hetzelfde werkt). En als er echt niet meer in zit, kun je gewoon even de backup heater bijschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:40
Maeslant schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Wat is de maximum compressor rate (hz) en wat de maximum Discharge Temperature (in C). Die staat al dagen op 84/85hz en 60 graden. Ik denk dat hij vermogen te kort komt om het huis warm te houden. (Dit zou ook kloppen ivm met historisch gasverbruik, ik had een 7KW nodig met 1400m3)

Bij een defrost gaat je compressor ook naar max frequency. Ik zie bij mijn panasonic (wel ander type) dat het bij die frequenties wel een beetje ophoud. Een grote delta en hogere target die niet gehaald kan worden lijkt dit te bevestigen. Als je WP vermogen over heeft dan haalt hij je doeltemperatuur ook en gaat bij onvoldoende afgifte je retour mee omhoog. Is dat bij jou het geval, of blijft het bij 30/33 en komt de WP geen graden verder?

1400m3 en dan een 5KW WP is ook wel erg onderbemeten rekening houdend dat de meeste WP's bij -7 vaak niet meer het opgegeven vermogen leveren. Ter vergelijking had je dan een 9KW (1-fase) variant moeten hebben ermee rekening houdend dat die geen 9KW levert bij -7 maar slechts ~7KW. Alleen de T-CAP variant haalt het opgegeven vermogen nog bij -7 (en moet daar ook flink voor aan de bak).

Misschien voor deze koude week een elektra kacheltje inprikken die net die 1,5 KW die je mist kan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
wheli schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:04:
Probeer je SN maar eens in te vullen?
Ik weet vrij zeker dat ik dat ergens in moest vullen op een uiterst onlogische plek.
Oke we zijn weer een stap verder:

via de app op de telefoon ipv de webpage nu geprobeerd: ethernet kabel: Error E03-0081-0032 met het serienummer als wachtwoord. Er is een systeemfout opgetreden. Onze excuses voor het ongemak (4004-1999).

Geen idee wat die nu weer is, internet helpt niet veel in dit geval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Oke we zijn weer een stap verder:

via de app op de telefoon ipv de webpage nu geprobeerd: ethernet kabel: Error E03-0081-0032 met het serienummer als wachtwoord. Er is een systeemfout opgetreden. Onze excuses voor het ongemak (4004-1999).

Geen idee wat die nu weer is, internet helpt niet veel in dit geval...
Hmm die ken ik ook niet.
Even ter verduidelijking: heb je hem nu op een ethernetkabel of op wifi?
En klopte wat ik dacht dat je SN in moest vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
wheli schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Hmm die ken ik ook niet.
Even ter verduidelijking: heb je hem nu op een ethernetkabel of op wifi?
En klopte wat ik dacht dat je SN in moest vullen?
SN of willekeurig wachtwoord geeft dezelfde error jammer genoeg. Zit nu op de ethernetkabel. Als dat werkt gaan we wel wisselen naar de Wifi.
Ja die heb ik gebruikt! Zonder soelaas dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:03:
[...]

SN of willekeurig wachtwoord geeft dezelfde error jammer genoeg. Zit nu op de ethernetkabel. Als dat werkt gaan we wel wisselen naar de Wifi.

[...]

Ja die heb ik gebruikt! Zonder soelaas dus..
Deze reset?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmIzmE-KtblnB3Zjjse2iPxqh_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syDWh3iDLDuX3jAE9q48qoIz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
In eerste instantie die erboven, ga nu deze fabrieksreset doen :)

Update: zelfde error, serienummer of ander wachtwoord werken nieta hard reset. @t.oswald. Nog ideeen?

[ Voor 10% gewijzigd door Mauritio op 09-01-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:23:
[...]

In eerste instantie die erboven, ga nu deze fabrieksreset doen :)

Update: zelfde error, serienummer of ander wachtwoord werken nieta hard reset. @t.oswald. Nog ideeen?
Werkt de smart Cloud wel?
Branden alle drie de ledjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Werkt de smart Cloud wel?
Branden alle drie de ledjes?
Yes alles is groen, als ik op register druk knippert de middelste led netjes zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Hmmm moet toch maar eens een oplossing vinden voor die temp sensor.. Stond in de zon en gaf +8 aan waardoor de wp uit is gegaan .....

Shift +3 gedaan (op afstand, lang leve de heishamon) en nu weer vol gas aan het pruttelen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Yes alles is groen, als ik op register druk knippert de middelste led netjes zoals het hoort.
Maar de smart Cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Daar probeer ik nu juist mee te verbinden, of ik snap je niet helemaal.

Via de webpage weer een poging gedaan, nieuwe error:

"Failed communication with adaptor. Please make sure it is connected to the network or check again after resetting adaptor. (1005-1503)".

Nieuwe fouten betekent dat hij wel iets begint te doen na de volledige reset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:55:
[...]

"Failed communication with adaptor. Please make sure it is connected to the network or check again after resetting adaptor. (1005-1503)".

Dacht dat je bezig was met de service Cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Misschien vind je hier nog iets
https://www.aircon.panaso...l/faqs/AquareaSmartCloud/
Je hebt wel een werkend Panasonic ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Dacht dat je bezig was met de service Cloud
Ik was nu https://aquarea-smart.panasonic.com/ hier bezig.
Of ben ik nu heel dom geweest en moet ik eerst via de Service cloud?

Update:

In service cloud heb ik mijzelf toegevoegd --> Daar sta ik op pending. Zodra ik in de mail op accept druk opent hij netjes de pagina maar zegt hij dat er geen apparaten zijn die geregistreerd kunnen worden. Dan kom ik weer op het smart cloud gebeuren waar ik het device dus niet kan registreren (en zie hierboven voor de rest van de issues).

Nu proberen met een lange kabel rechtstreeks de TAW aan de router te hangen i.p.v. de switch. Wellicht helpt dat nog iets... TBC

Dan het andere issue: Controller die is gestopt met werken, lijkt echt helemaal dood te zijn. Er staat gewoon spanning op de draadjes (14.7V) en heeft het tot vannacht dus gewoon gedaan. Zou hij gewoon zijn overleden? Dan ga ik een RMA aanvragen bij mijn leverancier namelijk.

[ Voor 60% gewijzigd door Mauritio op 09-01-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Update:

In service cloud heb ik mijzelf toegevoegd --> Daar sta ik op pending. Zodra ik in de mail op accept druk opent hij netjes de pagina maar zegt hij dat er geen apparaten zijn die geregistreerd kunnen worden. Dan kom ik weer op het smart cloud gebeuren waar ik het device dus niet kan registreren (en zie hierboven voor de rest van de issues).
En je warmtepomp, die is ook uit??? Kan je leverancier niet helpen?

Nu proberen met een lange kabel rechtstreeks de TAW aan de router te hangen i.p.v. de switch. Wellicht helpt dat nog iets... TBC

Dan het andere issue: Controller die is gestopt met werken, lijkt echt helemaal dood te zijn. Er staat gewoon spanning op de draadjes (14.7V) en heeft het tot vannacht dus gewoon gedaan. Zou hij gewoon zijn overleden? Dan ga ik een RMA aanvragen bij mijn leverancier namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Is de Wp ook uit? Kan je leverancier niet helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:29:
Is de Wp ook uit? Kan je leverancier niet helpen?
Die heb ik al gemaild, even afwachten wat hij zegt.
WP staat nu uit (hij heeft wel stroom), temperatuur is nog boven 0 dus bevriezen kan hij *nog niet. Anders maar leeg laten lopen tot er een fix is. Kan hem dus niet aanzetten want controller dood, daarom aan het klooien met de cloud, hoopte daarmee de boel in elk geval weer aan te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mauritio op 09-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Die heb ik al gemaild, even afwachten wat hij zegt.
WP staat nu uit (hij heeft wel stroom), temperatuur is nog boven 0 dus bevriezen kan hij *nog niet. Anders maar leeg laten lopen tot er een fix is. Kan hem dus niet aanzetten want controller dood, daarom aan het klooien met de cloud, hoopte daarmee de boel in elk geval weer aan te krijgen.
Is er iets IN de Wp niet goed gegaan met het aansluiten van de CZ-TAW1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Is er iets IN de Wp niet goed gegaan met het aansluiten van de CZ-TAW1?
Hij hangt er al sinds installatie, maanden dus, in. Dat kan het niet zijn... Kan ik nog iets doormeten op de controller? Lijkt mij daar nu te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Ik zou eens beginnen (als je dat nog niet gedaan hebt) met het controleren of de kabels van de controller nog goed vastzitten in de schoefklemmetjes (zowel aan controller als WP zijde). Als die ooit niet helemaal goed zijn aangedraaid of niet goed gestript kan het na heel lang goed gaan nog steeds los komen te zitten (bijv door temperatuurswisselingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Nu weet ik; dit is een hele domme vraag, maar ik kan het in het topic niet vinden.

Hoe zet ik de back up heater aan? (Liefst vanuit heishamon / Home Assistant)

Hij werkt wel bij de defrost, maar ik wil hem nu continue bij hebben voor iets extra vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Update:

Als alle lampjes op de taw branden, heeft hij contact met internet.

Op de draadjes van de remote hoort een wisselende spanning te staan. Met een constante 14,7V lijkt de communicatie vanaf het main board niet te werken.

Als communicatie van taw én remote met het mainboard niet werken, lijkt het tijd om de warmtepomp zelf te resetten. Of je dat nu doet of pas na deze koudegolf moet je zelf weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Maeslant schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:17:
Nu weet ik; dit is een hele domme vraag, maar ik kan het in het topic niet vinden.

Hij werkt wel bij de defrost, maar ik wil hem nu continue bij hebben voor iets extra vermogen.
In het functie menu heb je de instelling "Room heater" on/off. Als deze aan staat, wordt de heater gebruikt als aan de situaties hieronder wordt voldaan:
In het installateursmenu (Heater ON/OFF):
- Outdoor temp. for heater ON
- Delay time for heater ON
- Water temperature for heater ON
- Water temperature for heater OFF

[ Voor 11% gewijzigd door Thorsd op 09-01-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Maeslant schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:17:

Weet je zeker dat de heishamon het nog wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Weet je zeker dat de heishamon het nog wel doet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_iEgQZcp-X5zGDvac4QBCXo0b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SiJFtnaOnWSZam46fqyKK895.png?f=fotoalbum_large

De waarden veranderen gewoon. En ik kan via Home Assistant hem harder/zachter zetten.

Dus hierom dacht ik dat hij gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:53
Ik heb een 5H met Heishamon. Bovenverdieping vv , beneden (nog) radiatoren.

De flow die ik altijd zie blijft rond de 10 l/min hangen (bij defrost bijna 30 l/min)

Op dit moment komt afgegeven vermogen niet boven de 3 kW uit.

Aanbevolen flow is toch 15 l/min ?

Hoe kan ik die zo krijgen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Als communicatie van taw én remote met het mainboard niet werken, lijkt het tijd om de warmtepomp zelf te resetten. Of je dat nu doet of pas na deze koudegolf moet je zelf weten.
Dat zal dan wel nu moeten; volgende week in Oostenrijk.. Nu is het namelijk koud dus wil het ding gewoon weer aan de gang zien te krijgen. In de manual zie ik niet hoe je een reset uitvoert, spanning eraf en erop is een reset?

In dat geval heb ik dat al geprobeerd maar dat doet niks.

Overigens wel nog met de taw gespeeld en wat getest --> alles is groen, druk ik op registration mode knippert de middelste led zoals hoort. Vul ik daarna het serienummer in (DHPS zegt dat dit inderdaad de juiste is) dan stopt hij met knipperen en krijg ik een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hannibal2206 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:51:
Ik heb een 5H met Heishamon. Bovenverdieping vv , beneden (nog) radiatoren.

De flow die ik altijd zie blijft rond de 10 l/min hangen (bij defrost bijna 30 l/min)

Op dit moment komt afgegeven vermogen niet boven de 3 kW uit.

Aanbevolen flow is toch 15 l/min ?

Hoe kan ik die zo krijgen ?
Ik heb ook een H. Daar kun je de flow alleen sturen via de dT. Maar als de dT ruim genoeg staat, maakt de software van de pana zelf de flow uit. Je kunt kijken wat er gebeurt als je de dT kleiner instelt onder installateursinstellingen par. 6.1, blz 97-98 van de operating instructions. De standaardwaarde is 5°C. Hoe kleiner dT, hoe groter de flow. Het kan natuurlijk ook dat de ingestelde Ta gehaald wordt en dat 3kW gewoon genoeg is.

Wat zijn de aanvoer- en retourtemperatuur? Draai je op war of direct? Heb je een thermostaat? Is het warm genoeg in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:53
FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook een H. Daar kun je de flow alleen sturen via de dT. Maar als de dT ruim genoeg staat, maakt de software van de pana zelf de flow uit. Je kunt kijken wat er gebeurt als je de dT kleiner instelt onder installateursinstellingen par. 6.1, blz 97-98 van de operating instructions. De standaardwaarde is 5°C. Hoe kleiner dT, hoe groter de flow. Het kan natuurlijk ook dat de ingestelde Ta gehaald wordt en dat 3kW gewoon genoeg is.

Wat zijn de aanvoer- en retourtemperatuur? Draai je op war of direct? Heb je een thermostaat? Is het warm genoeg in huis?
dT op 5 en op 6 gehad; zet hem nu even op 2 [via Heishamon], maar lijkt niet geen verschil te maken. Moet je daarvoor de WP opnieuw opstarten, of even van spanning af ?

Gevraagde Ta wordt nu niet gehaald (Tr 31,5 Ta 36 Tgevraagd 39) Compressor op 85 Hz (gaat niet hoger).

Heat consumption 1600 W Heat generation 3000 W

Edit : te snel geroepen ... Bij dT van 2 graad gaat de flow wel naar 20 lt/min !

Afgegeven vermogen daalt echter ..

Ik ga nog even verder experimenteren met dT op 4

[ Voor 7% gewijzigd door hannibal2206 op 09-01-2024 17:44 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mauritio schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Dat zal dan wel nu moeten; volgende week in Oostenrijk.. Nu is het namelijk koud dus wil het ding gewoon weer aan de gang zien te krijgen. In de manual zie ik niet hoe je een reset uitvoert, spanning eraf en erop is een reset?

In dat geval heb ik dat al geprobeerd maar dat doet niks.

Overigens wel nog met de taw gespeeld en wat getest --> alles is groen, druk ik op registration mode knippert de middelste led zoals hoort. Vul ik daarna het serienummer in (DHPS zegt dat dit inderdaad de juiste is) dan stopt hij met knipperen en krijg ik een foutmelding.
Zonder werkende controller kan je volgens mij heel weinig. Kan je leverancier niet snel een vervangende controller leveren om te kijken of je de Wp daarmee wel weer aan de gang krijgt? Al een reactie van hem gehad?
Staat er wel spanning op de Wp?

Pagina: 1 ... 47 ... 89 Laatste