Ik ben nog een complete n00b met mijn Panasonic WP en heb eigenlijk sinds dat die draait Oktober 2023 weinig ingesteld.
Waar ik nu een beetje 'gek' van wordt zijn de defrosts 's nachts. De pomp snelheid vliegt dusdanig hard omhoog dat de leidingen enorm veel herrie maken en ik er regelmatig wakker van wordt. Super irritant natuurlijk. Ben blij dat mijn vriendin er wat minder van merkt, al stoort het haar af en toe ook.
Mijn situatie:
• ~42m2 droogbouwvloerverwarming begaande grond, reageert veel sneller dan natbouw.
• GEEN buffervat
• slaapkamers Jaga Tempo LTV
• Direct stoomtemperatuur 35 graden
• Temp overdag: 22 graden
• Temp 's nachts: 21 graden
• Oude Remeha thermostaat geeft 2 graden lagere temperaatur aan (CV ketel logischerwijs uit en afgekoppeld)
• Quiet Mode 3
• Verder niks ingesteld m.b.t. pompsnelheid, WAR
• Heishamon aangesloten, maar nog niks mee gedaan
Vorstbeveiliging
Als ik het goed begrijp staat de Vorstbeveiliging standaard aan en zorgt die er simpelweg voor dat als het water in de Pana <10 graden komt dat de waterpomp aangaat om zo ervoor te zorgen dat het water in de leidingen (buiten) niet te koud worden.
Vraag: wordt de backupheater hierbij gebruikt?
Aangezien ik droogbouw vloerverwarming heb koelt het wel sneller af in huis, maar gaat het opwarmen weer veel sneller. Als ik meer nachtverlaging zou toepassen zal de Pana minder snel aanspringen en dus (in eerste deel van de nacht) potentieel minder defrosts doen. Klopt dit?
Pompsnelheid bij defrost
Is dit te verlagen? Defrost zal dan logischerwijs langer duren, mogelijk ook wat minder efficient (??), maar de rust is mij ook wel wat waard.
[
Voor 0% gewijzigd door
PASware op 12-01-2024 13:43
. Reden: ~42m2 ipv 45m2 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler