Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
SkullboyNL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:39:
Met een Td van 5 lijkt het al beter te gaan. De hoge Tr komt omdat hij een tijdje op een Td van 2 heft gedraaid dus de pomp heeft er voor gezorgd dat de retour dus nu ook aardig hoog is.
Dat de flow omlaag gaat klinkt dan ook wel logisch omdat de pomp natuurlijk denkt dat er weinig afgifte nodig is.
Eerste start is nu goed gegaan laat hem nu even zo lopen kijken hoe de pomp reageert.

Dank alvast.
Als je als taak geeft Ta=27 en dT=2, dan streeft hij daarnaar. Ta is een makkie, maar dT lijkt onbegonnen werk. Hoe veel hij ook pompt, de Tr wordt niet hoger. Daarom stopt hij. De kabouters zullen denken dat zij er toch al niet aan hadden willen beginnen. Met een Ta die wat realistischer is bij de huidige vloer- en buitentemperatuur, bijvoorbeeld Ta=25 en dT=5 loopt hij op een gegeven moment door en gaat de Tr omhoog (dat gebeurde in jouw plaatje na 9min, om 18:22; de compressor was al lang gestopt), gaan de kabouters er in geloven en zoeken ze zelf een dT en flow zodat de Ta konstant blijft. Loopt die weer op, meestal bij een freq=20Hz, dan stopt de compressor wegens onderschrijding van het minimum vermogen. Na een tijdje probeert hij het weer enz.

Het is prima mogelijk een constante vloertemperatuur vol te houden, maar je moet dat aan de kabouters overlaten en geen onrealistische eisen stellen.

P.S. Ik heb alle vertrouwen in de pana, maar ik ben benieuwd hoe jij daarop reageert.

P.S.2 Het door jou geconstateerde onwenselijke gedrag lijkt het meest op het opwarmen van een nieuwe koude vloer. De pana begint op vol vermogen, maar ziet geen resultaat en geeft het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:19

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@SkullboyNL/@FransvWoerkom de vraag is niet abnormaal, de dT kabouter implementatie van Panasonic is niet geheel lekker met dit soort temperaturen. dT van 2 kon namelijk prima als de pomp 20L/m had gedaan ipv 9. Het probleem is vooral dat de Panasonic wat fanatiek start (niet voor niks zijn er soft start implementaties bij de tweakers) in combinatie met een lage flow als hij start. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om niet met Panasonic dT te draaien, maar met max flow en zelf dat maximum aan te passen aan de situatie (Heishamon). Ik kon het namelijk met geen enkele dT setting -in alle gevallen- lekker later starten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Rimco schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:50:
@SkullboyNL/@FransvWoerkom de vraag is niet abnormaal, de dT kabouter implementatie van Panasonic is niet geheel lekker met dit soort temperaturen.
dit heeft niks met de kabouters te maken maar het minimumvermogen van de machine.

de sneller de unit op zijn Ta is de sneller hij kan afregelen. daar stuurt hij dus ook op.

als je echt vermogen wilt beperken kan je de extra print erbij bestellen en de 0-10V regeling geburiken. dan zet je een hard limiet op de machine.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 01:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 23:40
SkullboyNL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:29:
[...]

Toch nog wat vragen over de start problemen die ik heb. Tips die werden gegeven was op de Ta hoger te zetten die staat nu op 27c en verder gaf @Thorsd aan dat ik waarschijnlijk een hoge weerstand in het systeem heb maar dat lijkt niet zo te zijn aangezien ik met lage pump duty best een hoge flow heb.
DutyL/min
809.8
12025.55
13330
Zoals gezegd, herken ik het probleem dat je beschrijft. Het probleem is dat de compressor start terwijl de waterpomp op 9 l/m draait (bij waterpomp op dT), wat gelijk in een overshoot resulteert. Bij een reguliere start gaat de waterpomp max duty draaien, en dan pas na een tijdje gaat deze langzamer draaien.

Bij mij gebeurde het ongeveer eens in de ~20 starts. Wat ik zonder success heb geprobeerd om het te voorkomen: met/zonder thermostaat, hoge/lage (12 en 5) dT, met/zonder war (wel alles boven de 30C), met/zonder optionele pcb verbonden, met/zonder QM, eeprom reset. Ik heb het dus niet kunnen oplossen met instellingen (behalve dan de waterpomp niet meer op dT zetten). Wel werd het minder frequent met QM aan.

Pas nadat ik wat aan de doorstroming van het systeem heb gewijzigd (extra radiator altijd helemaal open), lijkt het opgelost (ik kan het pas definitief bevestigen in het voorjaar). Voor de volledigheid: ook een 9J, het afgifte systeem bestaat hier voor 90% uit radiatoren, naregeling icm bypass op ~0.2 bar, en een 300L seriebuffer.
Het gekke is dat ik daarvoor net als jou ook gewoon een goede flow zag in het waterpomp test-menu. Het lijkt er op dat er toch iets is met het opstartgedrag van de waterpomp in dT mode onder bepaalde systeem-omstandigheden.

Om de WP nu draaiend te houden, zou ik de waterpompregeling op max flow zetten en de max duty op 25 l/m instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 01:12:
[...]

dit heeft niks met de kabouters te maken maar het minimumvermogen van de machine.

de sneller de unit op zijn Ta is de sneller hij kan afregelen. daar stuurt hij dus ook op.

als je echt vermogen wilt beperken kan je de extra print erbij bestellen en de 0-10V regeling geburiken. dan zet je een hard limiet op de machine.
Je spreekt jezelf een beetje tegen, je hebt het over minimum vermogen, maar dat je het met de extra pcb moet gaan beperken. Dan is het dus niet een kwestie van minimum vermogen.

Het plaatje van @FransvWoerkom in SkullboyNL in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" laat zien dat de machine het nodig vindt om meer dan 50Hz te gebruiken, terwijl er al een overshoot is en de dT al te hoog is. Ta 27 dT 2 had dus prima kunnen werken, maar niet op de manier dat de Panasonic het uit zichzelf aanpakt.

0-10V gebruiken, andere Ta, max flow of soft start zijn allemaal manieren om er omheen te werken, maar feit blijft is dat het netjes was geweest als de Pana het zelf "out of the box" had kunnen regelen. Minder vermogen of hogere flow was in dit geval voldoende geweest om een overshoot te voorkomen en langer te draaien.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rimco schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:51:
[...]

Je spreekt jezelf een beetje tegen, je hebt het over minimum vermogen, maar dat je het met de extra pcb moet gaan beperken. Dan is het dus niet een kwestie van minimum vermogen.

Het plaatje van @FransvWoerkom in SkullboyNL in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" laat zien dat de machine het nodig vindt om meer dan 50Hz te gebruiken, terwijl er al een overshoot is en de dT al te hoog is. Ta 27 dT 2 had dus prima kunnen werken, maar niet op de manier dat de Panasonic het uit zichzelf aanpakt.

0-10V gebruiken, andere Ta, max flow of soft start zijn allemaal manieren om er omheen te werken, maar feit blijft is dat het netjes was geweest als de Pana het zelf "out of the box" had kunnen regelen. Minder vermogen of hogere flow was in dit geval voldoende geweest om een overshoot te voorkomen en langer te draaien.
het zijn 2 verschillende dingen die ik bedoel. als je niet tegen de opstartun "kan" wat elke machine doet en wilt voorkomen dat hij steeds naar 100% gaat om asap naar zijn Ta te gaan kan je de print gebruiken om hem hardwarematig te begrenzen. immers is je minimumvermogen genoeg op dat moment of al teveel.
onder de streep schiet je er niks mee op nee maar je bent wel van het vol-gas-momentje af.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Ik vind het wel bijzonder dat het bij mij dan wel gewoon werkt met een kleine dT.
Iets doet mijn warmtepomp besluiten langer op hoge pompsnelheid te draaien tijdens de start.
De WP van @SkullboyNL slaat af omdat de Ta te hoog wordt, dat gedrag is vast en niet te wijzigen. Bij het vergroten van de dT geef de wp meer ruimte voor de overshoot omdat je retour dan lager is bij een start, maar is een beetje symptoom bestrijding. Misschien in zijn geval de enige oplossing, maar dan vraag ik me wel af waar het verschil vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:44:
Ik vind het wel bijzonder dat het bij mij dan wel gewoon werkt met een kleine dT.
Iets doet mijn warmtepomp besluiten langer op hoge pompsnelheid te draaien tijdens de start.
De WP van @SkullboyNL slaat af omdat de Ta te hoog wordt, dat gedrag is vast en niet te wijzigen. Bij het vergroten van de dT geef de wp meer ruimte voor de overshoot omdat je retour dan lager is bij een start, maar is een beetje symptoom bestrijding. Misschien in zijn geval de enige oplossing, maar dan vraag ik me wel af waar het verschil vandaan komt.
dT is een maximum-setting. Tr is het resultaat van Ta en flow. Inderdaad geeft instelling van een hogere dT ruimte. Ruimte om niet meteen een hogere Tr te verwachten. Ruimte om te zoeken naar een redelijke flow en dT.

Maar alle goede bedoelingen gaan verloren door die overshoot van vermogen en Ta bij de start. Daartegen helpt alleen beperking van het vermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 27-12-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
[...]

Die limiet is niet zo hard als je zou wensen, en zeker niet tijdens de opstartfase. De kabouters laten zich hun eigen logica en beschermingsmaatregelen niet ontnemen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 15:54

ErikKo

Rippie

Vandaag erg frisjes in huis.
Ik ben gaan zoeken hoe dit nou kan komen.

1. Het waait hard buiten, dus het koelt allemaal wat meer af.
2. Gisteren besloten de Pana Kabouters om 14:00 al te stoppen met verwarmen -- de target water temperature werd naar 20C getrokken door de PI control. De laatste paar weken gebeurde dit op zijn vroegst rond 18:00 's avonds of later. Vroeg stoppen met verwarmen, in combinatie met de nachtverlaging, heeft het huis extra afgekoeld.

Afgelopen maandag, eerste kerstdag, stond het huis vol met mensen. Resultaat: 22C in de woonkamer.
Zou het kunnen dat de Pana interne controller + thermostaat door deze uitschieter zich anders gedraagt?

• FransvWoerkom
ErikKo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:15:
Vandaag erg frisjes in huis.
Ik ben gaan zoeken hoe dit nou kan komen.

1. Het waait hard buiten, dus het koelt allemaal wat meer af.
2. Gisteren besloten de Pana Kabouters om 14:00 al te stoppen met verwarmen -- de target water temperature werd naar 20C getrokken door de PI control. De laatste paar weken gebeurde dit op zijn vroegst rond 18:00 's avonds of later. Vroeg stoppen met verwarmen, in combinatie met de nachtverlaging, heeft het huis extra afgekoeld.

Afgelopen maandag, eerste kerstdag, stond het huis vol met mensen. Resultaat: 22C in de woonkamer.
Zou het kunnen dat de Pana interne controller + thermostaat door deze uitschieter zich anders gedraagt?
Die 20° zegt alleen maar dat de pana vond dat het tijd was om te stoppen met verwarmen.

Het waait hard en het is kouder dan afgelopen maandag.

Het is nu donderdag. Wat deed de wp dinsdag en woensdag?

Hoe wordt de temperatuur geregeld? WAR of Direct? Thermostaat, Intern of extern of sensor? Wat was de opgewekte energie in de twee uur voor hij stopte? Wat voor afgiftesysteem heb je en welk type pana?

• ErikKo

ErikKo

Rippie

De temperatuur wordt geregeld via WAR + interne thermostaat (=pana controller).
Het is een 12kW T-CAP J-gen.
Zo'n 80 m2 vloerverwarming op de benedenverdieping waar ook de controller/thermostaat hangt.
Overdag staat thermostaat op 20C. (10:00 -- 22:00)
Nachtverlaging staat thermostaat op 18C. (22:00 -- 10:00)

Maandag 25 Dec veel mensen in huis, woonkamer opgewarmd tot 22C. Vanaf 14:00 is de WP uitgegaan omdat woonkamer op temperatuur was.

Dinsdag 26 Dec is de WP pas aangegaan om 18:00 omdat de woonkamer in de avond onder de 20C kwam. Om 22:00 was deze nog steeds 20C, maar ging de nachtverlaging naar 18C in. Dus WP stopt.

Woensdagochtend 27 Dec om 10:00 springt de WP aan, zoals verwacht (normale gang van zaken de laatste paar weken). Echter om 14:00 vond de Pana dat het warm genoeg was stopte hij met verwarmen (via PI control, water temperatuur naar 20C). Op dit moment was het relatief kouder in de woonkamer dan wanneer hij normaal stopt. Van 14:00 tot 22:00 heeft hij de water temperatuur op 20C gehouden. De pomp draaide nog wel, op een lage stand (~13.5 L/m). Het buffervat had nog wat warmte, dus die is deels de vloer in gegaan, en deels buiten het huis verloren gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcAa-uxTr0PaitjaqGqPiONsGbY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HxfL4VbNWqfDOsh4uT6GUHyb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quH6Cn4tSMIOLOnoFIc79PwqgHU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IQP81dCRwCRQgndtMNNvcyEe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DfRs60SvtdXw3AgBN6CDXDnWs8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fXjNYeJi3VGFI3L7EYxF7u4X.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MqFzo4lPhk0hzsJPzv2rluJbw4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wZITxbxNaLpMh4f8VTbrfqHO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ0lZieEjsppXuJOsf6-DKpKu94=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0y1ZxWtoRRdwRwp6TEhNhhsD.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door ErikKo op 28-12-2023 20:04 . Reden: grafiekjes bijgevoegd ]

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
[...]

Hoe mooi het ook zou zijn om de Wp te besturen op 'Hz', ga ik die 0-10V regeling niet toepassen. Met deze temperaturen forceer ik eigenlijk gewoon dat de kamer wat meer afkoelt en dat hij wat meer doorschiet ipv dat ik hem uit laat gaan. Op die manier krijg ik toch een langere run per dag en hoef ik meer niet te doen.

Blijft eigelijk wel een behoorlijk gepiel om vaste instellingen te hebben die met alle temperaturen en weersituaties goed werken. Een tooltje wat in NodeRed is gemaakt helpt hier dan toch wel goed bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikKo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:38:
De temperatuur wordt geregeld via WAR + interne thermostaat (=pana controller).
Het is een 12kW T-CAP J-gen.
Zo'n 80 m2 vloerverwarming op de benedenverdieping waar ook de controller/thermostaat hangt.
Overdag staat thermostaat op 20C. (10:00 -- 22:00)
Nachtverlaging staat thermostaat op 18C. (22:00 -- 10:00)

Maandag 25 Dec veel mensen in huis, woonkamer opgewarmd tot 22C. Vanaf 14:00 is de WP uitgegaan omdat woonkamer op temperatuur was.

Dinsdag 26 Dec is de WP pas aangegaan om 18:00 omdat de woonkamer in de avond onder de 20C kwam. Om 22:00 was deze nog steeds 20C, maar ging de nachtverlaging naar 18C in. Dus WP stopt.

Woensdagochtend 27 Dec om 10:00 springt de WP aan, zoals verwacht (normale gang van zaken de laatste paar weken). Echter om 14:00 vond de Pana dat het warm genoeg was stopte hij met verwarmen (via PI control, water temperatuur naar 20C). Op dit moment was het relatief kouder in de woonkamer dan wanneer hij normaal stopt. Van 14:00 tot 22:00 heeft hij de water temperatuur op 20C gehouden. De pomp draaide nog wel, op een lage stand (~13.5 L/m). Het buffervat had nog wat warmte, dus die is deels de vloer in gegaan, en deels buiten het huis verloren gegaan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
OK. Hij stopt dus op 27-12 om 14:00 uur omdat de compressor niet lager kan dan 20Hz. De vraag is waarom hij niet weer opstart terwijl de kamertemperatuur tot 19° zakt.

Naar welke temperatuur kijken we eigenlijk op plaatje 1? Het lukt mij om de sensor in de controller uit te lezen met een resolutie van 0,5°. Hier zie ik veel kleinere stapjes.

Waarom is de target Ta (voor de buffer) zo hoog, 32°? Het zal niet helemaal te vergelijken zijn, maar bij mij was het toen 5° buiten en de Ta voor mijn 110 m2 vloerverwarming was toen 25°.

De adaptieve regeling van de Ta onder invloed van de reactiesnelheid van kamertemperatuur bij afwijking van het setpoint, door sommigen PI control genoemd, kan natuurlijk alleen werken als de Ta naar de vloer wordt gemeten. Ik gok dat jij wel een buffervat hebt, maar geen bijbehorende sensors, uitbreidingskaart en pompsturing. Dan werkt het buffervat als dikke radiator zonder afgifte. Ik kan me zo voorstellen dat de kabouters dan niet meer kunnen volgen wat er gebeurt.

Graag nog even een grafiekje van de kamertemperatuur, gemeten met de sensor van de controller. In de Service Cloud heet dat "Zone 1 Actual (water outlet/room/pool) Temperature [°C]" Ik weet niet of die bij de Heishamon beschikbaar is en hoe die heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
FransvWoerkom schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:01:
[...]

Die 20° zegt alleen maar dat de pana vond dat het tijd was om te stoppen met verwarmen.

Het waait hard en het is kouder dan afgelopen maandag.

Het is nu donderdag. Wat deed de wp dinsdag en woensdag?

Hoe wordt de temperatuur geregeld? WAR of Direct? Thermostaat, Intern of extern of sensor? Wat was de opgewekte energie in de twee uur voor hij stopte? Wat voor afgiftesysteem heb je en welk type pana?
Als de pana besluit te stoppen, gaat de target toch niet naar 20? Die blijft gewoon wat het is, maar gaat de compressor gewoon uit. De aanvoertemp gaat dan wel naar 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:09:
[...]
Waarom is de target Ta (voor de buffer) zo hoog, 32°?
Omdat de stooklijn zo hoog staat. Op de bovenverdieping heb ik (boosted) T11 radiatoren. Op deze temperatuur doen ze nog iets ipv niets.
[...]
De adaptieve regeling van de Ta onder invloed van de reactiesnelheid van kamertemperatuur bij afwijking van het setpoint, door sommigen PI control genoemd, kan natuurlijk alleen werken als de Ta naar de vloer wordt gemeten. Ik gok dat jij wel een buffervat hebt, maar geen bijbehorende sensors, uitbreidingskaart en pompsturing.
Klopt. De WP heeft geen enkele sensor voor Ta behalve de ingebouwde Ta/Tr bij de WP en de kamertemperatuur van de controller. De secundaire pomp wordt aangestuurd (of gevoed?) vanuit de WP.
[...]
Graag nog even een grafiekje van de kamertemperatuur, gemeten met de sensor van de controller. In de Service Cloud heet dat "Zone 1 Actual (water outlet/room/pool) Temperature [°C]" Ik weet niet of die bij de Heishamon beschikbaar is en hoe die heet.
Ik heb geen Service Cloud account gekregen van de installateur.
De Z1 Actual Temp staat in de grafiek met de naam 'Aquarea Zone 1 climate current temperature'. Ik heb een (ongeijkte) Zigbee Aqara temperatuur sensor bovenop de controller liggen die de temperatuur met hogere resolutie laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikKo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:49:
[...]
Ik heb geen Service Cloud account gekregen van de installateur.
die maak je gewoon zelf aan.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:53:
[...]

die maak je gewoon zelf aan.... O-)
Kunnen 2 service accounts gekoppeld zijn aan mijn WP? Of wordt de installateur er dan vanaf geknikkerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:18

hnq

ErikKo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:58:
[...]

Kunnen 2 service accounts gekoppeld zijn aan mijn WP? Of wordt de installateur er dan vanaf geknikkerd? :)
Het laatste

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikKo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:58:
[...]

en zo hoort het, de installateur heeft niks te zoeken in jouw installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:23:
[...]

[...]

en zo hoort het, de installateur heeft niks te zoeken in jouw installatie.
Het is dat de meeste tweakers hier zelf leuk kunnen kijken en daarmee verbeteren, maar voor 'de gewone man' is het wel goed dat een installateur kan kijken en obv daarvan optimalisaties doorvoert.

Het lijkt met een WP vrij lastig om een installatie op te leveren en dat het dan in 1x goed (efficient) werkt. Eigenlijk dient een installateur na een maand draaien de boel te bekijken en een optimalisatieslag te maken (flows controleren, temperatuur-stabiliteit controleren, pendelgedrag nagaan, stooklijn aanpassen). Laatst bij een vriend na oplevering van de WP dmv monitoring maar eea verder geoptimaliseerd want de basis-installatie was wel heel veilig (hoge aanvoertemp, te lage of hoge flow voor bepaalde groepen) ingericht.

Dus ja, voor de meesten heeft een installateur wel wat te zoeken in iemands installatie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:35:
[...]

Het is dat de meeste tweakers hier zelf leuk kunnen kijken en daarmee verbeteren, maar voor 'de gewone man' is het wel goed dat een installateur kan kijken en obv daarvan optimalisaties doorvoert.

Het lijkt met een WP vrij lastig om een installatie op te leveren en dat het dan in 1x goed (efficient) werkt. Eigenlijk dient een installateur na een maand draaien de boel te bekijken en een optimalisatieslag te maken (flows controleren, temperatuur-stabiliteit controleren, pendelgedrag nagaan, stooklijn aanpassen). Laatst bij een vriend na oplevering van de WP dmv monitoring maar eea verder geoptimaliseerd want de basis-installatie was wel heel veilig (hoge aanvoertemp, te lage of hoge flow voor bepaalde groepen) ingericht.

Dus ja, voor de meesten heeft een installateur wel wat te zoeken in iemands installatie
je maakt hier wel de enorme aanname dat de installateur weet waar die mee bezig is. :X

belang van de installateur ligt bij het voorkomen van belletjes dat het huis koud is, niet bij het efficienter instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:37:
[...]

je maakt hier wel de enorme aanname dat de installateur weet waar die mee bezig is. :X

belang van de installateur ligt bij het voorkomen van belletjes dat het huis koud is, niet bij het efficienter instellen.
Die aanname doe ik, althans, ik vind dat een installateur dat moet doen. Want wat ik zei, het is enorm lastig (misschien zelfs onmogelijk?) om een systeem in 1x relatief goed en efficient in te stellen en achter te laten. Daarom is monitoring en dus toegang daartoe belangrijk, om zaken te verbeteren of zelfs op te lossen.

Bij die vriend van me waren de woonkamergroepen veel te veel geknepen, nauwelijks flow. Eventjes de flow opendraaien en de woonkamer werd ineens wel in notime warm. Vanaf dat moment konden we dus pas de stooklijn/aanvoertemp veel verder verlagen en daarna pas verder waterzijdig inregelen. Ik pleit er dus voor dat de installateur wel toegang heeft en dus (op afstand) kan beoordelen of het systeem goed functioneert of beter kan. Een installateur die het instelt en zich er daarna niet meer om bekommert is in mijn ogen niet goed bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:06:
[...]

Die aanname doe ik, althans, ik vind dat een installateur dat moet doen. Want wat ik zei, het is enorm lastig (misschien zelfs onmogelijk?) om een systeem in 1x relatief goed en efficient in te stellen en achter te laten. Daarom is monitoring en dus toegang daartoe belangrijk, om zaken te verbeteren of zelfs op te lossen.

Bij die vriend van me waren de woonkamergroepen veel te veel geknepen, nauwelijks flow. Eventjes de flow opendraaien en de woonkamer werd ineens wel in notime warm. Vanaf dat moment konden we dus pas de stooklijn/aanvoertemp veel verder verlagen en daarna pas verder waterzijdig inregelen. Ik pleit er dus voor dat de installateur wel toegang heeft en dus (op afstand) kan beoordelen of het systeem goed functioneert of beter kan. Een installateur die het instelt en zich er daarna niet meer om bekommert is in mijn ogen niet goed bezig.
installateur die wist waar die mee bezig was had niet eens de groepen dichtgedraaid in de eerste instantie.

immers: "je moet water de tijd geven om af te koelen"..... 7(8)7

denk je echt dat ook maar 1 installateur omkijkt naar een installatie zolang ze geen belletjes krijgen?
en dan nog, dan kunnen ze erin en dan hebben ze nog geen idee waar ze naar kijken....

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Tinkerer84 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:55:
[...]
Het lijkt er op dat de warmtepomp afslaat omdat de outlet/aanvoer temperatuur te hoog wordt terwijl de compressor frequentie al op het minimum zit. Vreemd genoeg blijft je inlet/return temperatuur relatief laag (vloerverwarming?). Is je flow toevallig beperkt/minimaal?
Ik gaf zelf aan:
Even gekeken en die staat via NodeRed gelimiteerd op 28%. Dat is max 19.1L/min en komt overeen met 0x76 in de pompsettings. Ik heb een 5J, dus dit zou goed genoeg moeten zijn toch?
Maar ben toch even verder gaan kijken. Heb hem nog wat meer ruimte gegeven, om te zien wat hij doet.
Het lijkt er op dat met deze warmere temperaturen, nachtverlaging en in de ochtend een shift +1, hij wel lekker doorloopt. Heb nu vaak in de ochtend een run van een paar uur die het huis naar 22+ graden tilt en dat is genoeg, zit op ongeveer 3kW per dag (zonder SWW).
De flow zit nu toch net boven het limiet wat de vorige keer gesteld was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvuY3RU6mVyUwAyGfh8bcyIwgTU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zxCYVbZB1keE4QkPA3qxsZy6.png?f=fotoalbum_large

Wat me trouwens opvalt is dat ik hier de Panosinc flow laat zien, maar die van de Kamstrup geeft consistent 7 L/min minder weer dan de WP. Is dat gek? En als ik de aanbevolen flow van een 5J aanhoud, moet ik dan kijken naar de Panasonic of de Kamstrup?
Een flow van 25 L/min is volgens mij best veel voor een 5J (al hoor ik 0,0 door de leidingen stromen, dusja, hoe erg is dat), maar 19 L/min (wat Kamstrup meet) is dan eigenlijk weer precies goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou meer vertrouwen hebben in de kampstrump dan de panasonic waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:56:
ik zou meer vertrouwen hebben in de kampstrump dan de panasonic waarde.
De fout in de flow is iets van 1,5% van de volle schaal. We weten alleen niet wat volle schaal is. Zeg 50 l/min, dan is de maximale fout 0,75 l/min. Bij 15 l/min is dat een relatieve fout van 5%.

De fout in dT is bij goede ijking 0,5°. Bij een dT van 5° is dat een relatieve fout van 10%. Bij een (aanbevolen) kleinere dT wordt die fout snel groter.

Dan komen er natuurlijk nog de door Panasonic ingebrachte afrondingsfouten naar beneden van 0,2kW resp. 0,2kWh. Ook hier geldt: hoe kleiner het vermogen of energie, hoe groter de fouten.

Dan rekent Panasonic het negatieve vermogen bij defrosts en het starten en stoppen van een run niet mee. Ook dat kan oplopen dicht bij het vriespunt of bij pendelen. Overigens moeten Kamstrups daar speciaal voor worden ingesteld of moet je voor het retourvermogen softwarematig corrigeren.

Dus hoe kleiner de warmtepomp en hoe zuiniger wordt gestookt, hoe groter de fout. Dan zit ik met mijn MXC12 die meestal met een dT van 5° en een vermogen > 4kW draait dus redelijk goed. Qua meetfout dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
Krilo_89 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:34:

Wat me trouwens opvalt is dat ik hier de Panosinc flow laat zien, maar die van de Kamstrup geeft consistent 7 L/min minder weer dan de WP. Is dat gek? En als ik de aanbevolen flow van een 5J aanhoud, moet ik dan kijken naar de Panasonic of de Kamstrup?
Een flow van 25 L/min is volgens mij best veel voor een 5J (al hoor ik 0,0 door de leidingen stromen, dusja, hoe erg is dat), maar 19 L/min (wat Kamstrup meet) is dan eigenlijk weer precies goed?
Zo’n groot verschil herken ik niet, met in Kamstrup geeft nooit meer dan 1l/m aan dan de WP, mogelijk is er wat anders aan de hand; is niet een gedeelte van je afgifte buiten de Kamstrup om? Bypass?

Zie je ook een groot verschil in vermogen tussen Kamstrup en WP?

Benodigde flow is natuurlijk afhankelijk van dT en benodigd vermogen. Ik werk nooit met dergelijk hoge flow, 9 tot 13 l/m is ‘t wel zo’n beetje met mijn 7J (en radiatoren & dT op 5 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 31-12-2023 14:47 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Krilo_89 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:34:
[...]

Hier ontlopen de waardes uit de kamstrup en heishamon elkaar niet veel. Max verschil is zo rond de 0.5 l/m.
Als je het automatisch uitleest, zit er geen fout in de uitlezing of eenheidconversie? Als de kamstrup "verkeerd" geplaatst is kan deze ook afwijken, maar ik weet niet of dat het grote verschil zou kunnen verklaren. Als je hem na de driewegklep hebt, zou er nog iets met die klep kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 19:22
Thorsd schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:17:
[...]

Hier ontlopen de waardes uit de kamstrup en heishamon elkaar niet veel. Max verschil is zo rond de 0.5 l/m.
Als je het automatisch uitleest, zit er geen fout in de uitlezing of eenheidconversie? Als de kamstrup "verkeerd" geplaatst is kan deze ook afwijken, maar ik weet niet of dat het grote verschil zou kunnen verklaren. Als je hem na de driewegklep hebt, zou er nog iets met die klep kunnen zijn.
Hier zegt 5J flow = 13.4 l/m en Kamstrup zegt 845 l/h (14.1 l/m). Dus ca 5% verschil..

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@blb4 en @Thorsd , ik zie dat mijn Kamstrup in de afvoer zit ipv de aanvoer, dat was ik even vergeten. Dat betekend dus wel na de driewegklep.
De sensoren zitten wel goed aangesloten, maar met een flow in een dicht circuit zou je zeggen: x in is ook x uit? Mijn aanvoerleidingen voor de vloerverwarming zijn niet gelegd voor optimale flow, dus ik kan me voorstellen dat hij er wat moeite mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Krilo_89 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:40:
@blb4 en @Thorsd , ik zie dat mijn Kamstrup in de afvoer zit ipv de aanvoer, dat was ik even vergeten. Dat betekend dus wel na de driewegklep.
De sensoren zitten wel goed aangesloten, maar met een flow in een dicht circuit zou je zeggen: x in is ook x uit? Mijn aanvoerleidingen voor de vloerverwarming zijn niet gelegd voor optimale flow, dus ik kan me voorstellen dat hij er wat moeite mee heeft.
Aan- of afvoer maakt inderdaad niet uit, de meeste zijn instelbaar. Er kan een afwijking zijn bij verkeerde plaatsing (zie plaatje hieronder) en lucht of vervuiling in het water.

Misschien een extra datapunt om te bepalen welke meter klopt: Wat geven de Pana en Kamstrup voor flow als deze in snuffelmode draait? (afgeslagen op Ta). Hier is dat 9..10 l/m, de waterpomp draait dan 2000..2200 rpm.
Tijdens SWW (lagere weerstand) zie ik 26 l/m bij 2900 rpm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC2If8CK-j8H3QkFhIfRd6HLktI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ac1hrAjxhWzM2d6aCz0DzauB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Aan- of afvoer maakt niet uit, als er tussen de Kamstrup en de WP maar geen aftakking zit. Dus in jou geval dat er tussen de Kamstrup en de retour van de WP geen enkele aftakking zit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOnEUPgSDK9mqPIBE9whUiLJVLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0T0mhzeRpDBvbqT35vLlaaKL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door blb4 op 31-12-2023 17:38 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@blb4 en~ [Thorsd] , ik zie dat mijn Kamstrup in de afvoer zit ipv de aanvoer, dat was ik even vergeten. Dat betekend dus wel na de driewegklep.
Ik zie op dat Ikea plaatje van Thorsd dat de Kamstrup niet vlak voor de circulatiepomp mag zitten. Waarschijnlijk omdat het geruis van die pomp de meting verstoort. Zit hij ver genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brikos2018
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik heb een hardnekkig probleem met de CZ-TAW1 / Netwerk adapter voor de smart & service cloud.
Deze heeft sinds de installatie 2 maanden probleemloos gewerkt icm onze 9kw T-cap via een LAN kabel.
Toen ik eergister ons SWW vat wilde aansluiten spanning van systeem gehaald en nu wil hij niet meer aan.

Symptomen: alleen de bovenste "power LED" brand. De "Status LED" heeft nog geen knippertje gegeven. Ook het wisselen naar WLAN met de WPS switch, reset en factory reset heeft geen enkele invloed: alleen de bovenste led blijft continue branden.

Manual zegt: When status LED does nog light: check LAN cable / check router connection.

Ik heb daarom inmiddels een losse LAN kabel naar de router gelegd. Met een laptop krijg ik wel verbinding op deze LAN kabel, maar de CZ-TAW1 laat het afweten.

Bij de installatie 2maanden viel het me al op dat de CZ-TAW1 wat nukkig en traag was. Het leek alsof hij bij aangaan eerst een paar uur updates aan het verwerken was tot hij reageerde zoals je uit de manual verwachtte. Deze keer zijn we al 2 dagen verder en ben ik door opties heen.

Iemand ervaring hiermee of ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPC7CCCRJXbP0OZJdt4kHSlCOkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILW8qazEmjLxOmGFx1xt66Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COOKoyvBGmISOx5NQC-rL1-PUQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uagOvwVli9dXBSHETx8UOVP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
brikos2018 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:24:
Ik heb een hardnekkig probleem met de CZ-TAW1 / Netwerk adapter voor de smart & service cloud.
Deze heeft sinds de installatie 2 maanden probleemloos gewerkt icm onze 9kw T-cap via een LAN kabel.
Toen ik eergister ons SWW vat wilde aansluiten spanning van systeem gehaald en nu wil hij niet meer aan.

Symptomen: alleen de bovenste "power LED" brand. De "Status LED" heeft nog geen knippertje gegeven. Ook het wisselen naar WLAN met de WPS switch, reset en factory reset heeft geen enkele invloed: alleen de bovenste led blijft continue branden.

Manual zegt: When status LED does nog light: check LAN cable / check router connection.

Ik heb daarom inmiddels een losse LAN kabel naar de router gelegd. Met een laptop krijg ik wel verbinding op deze LAN kabel, maar de CZ-TAW1 laat het afweten.

Bij de installatie 2maanden viel het me al op dat de CZ-TAW1 wat nukkig en traag was. Het leek alsof hij bij aangaan eerst een paar uur updates aan het verwerken was tot hij reageerde zoals je uit de manual verwachtte. Deze keer zijn we al 2 dagen verder en ben ik door opties heen.

Iemand ervaring hiermee of ideeen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal wel een andere manual hebben, maar de mijne zegt dat je moet wisselen tussen lan en wifi door de check switch 10s in te drukken. De wps switch werkt alleen samen met de wps switch op de router.

https://www.climadirect.c...tion-instructions-240.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
@blb4 , als ik naar je plaatje kijk, heb ik de 'goede' variant. En @Thorsd , als ik even check wat de kampstrup weergeeft als de WP niets doet, dan is dat rond de 6 a 7 L/min. Maar de Kamstrup registreert dan 0. Als de WP uit staat, doet hij alsnog iets van 3 L/min, maar registreert de Kamstrup ook 0.

Het is wel toevallig dat het precies die 7 L/min is.

@blb4 , ik zit net nog te kijken. Die 3L/min is met DHW stand. Met vloerverwarming stand is het 6,9L/min. En dan staat de WP uit. Dus uit heishamon/WP zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Krilo_89 op 01-01-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brikos2018
@FransvWoerkom : excuus, die bedoelde ik ook. Daarbij treed geen enkele respons op van de netwerk adapter. Ook bij het indrukken van de reset knop geven de ledjes geen enkele feedback of teken van leven. Alleen de Power LED brand, de rest nooit.

Ook op Haustechnik lijken mensen dit probleem eerder te hebben gehad:
https://www.haustechnikdi...euchtet?highlight=Cz-taw1

Bij een firmware update een jaar of wat geleden is het voor een aantal mensen opgelost.
Echter niet bij iedereen en een oplossing is nog niet gemeld. 8)7

Uit andere topics nog een paar zeer onwaarschijnlijke mogelijkheden gevonden:
- Voedingskabel 2x door de ferietkern halen voor extra EMC onoverwinnelijkheid (was eerder niet nodig en adapter hangt nu buiten de kast..)
- Nog n's via router checken of ik de CZ-TAW1 kan zien/pingen (al snel gekeken maar zag alleen cryptische namen die me niets zeiden)
- Inloggen in servicecloud met een nieuwe gebruikersnaam, schijnt hij gevoelig voor te zijn (ik heb een verbindings probleem al voordat ik probeer in te loggen, maar who knows..)
- Netwerk credentials via USB stick inschieten (ik gebruik bewust al geen WiFi ivm storingsgevoeligheid, en kan ook niet wisselen want de status led brand èn reageert niet. Maar geeft geloof ik de mogelijkheid een vast IP op tegeven..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJRFaDkmV3tPm9DyN6cJ2BX4AcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rw5lTkM5I8xchoSeW6rcYZd8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door brikos2018 op 02-01-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:18:
@blb4 , als ik naar je plaatje kijk, heb ik de 'goede' variant. En @Thorsd , als ik even check wat de kampstrup weergeeft als de WP niets doet, dan is dat rond de 6 a 7 L/min. Maar de Kamstrup registreert dan 0. Als de WP uit staat, doet hij alsnog iets van 3 L/min, maar registreert de Kamstrup ook 0.

Het is wel toevallig dat het precies die 7 L/min is.
Ok, dan zit 't dus niet in de installatie, de Kamstrup heeft dezelfde flow als de WP. Dan is 't een voor mij onverklaarbaar verschil zoals iedereen hier aangeeft is 't verschil tussen Kamstrup en WP flow veel kleiner dan bij jou.

Als de waterpomp van de WP uit staat geeft mijn Kamstrup netjes 0 l/m aan maar de WP 0,13 l/m, dat is volgens mij standaard, de WP geeft nooit 0 aan. Die 3 l/min die jou WP aangeeft als hij uit staat is dus wel erg raar.

Je kan ook eens naar de vermogens kijken om te zien waar 't probleem ergens zit.
P = 70 * flow (l/m) * dT, dus bij 20 l/m en dT van 2 graden is 't vermogen 2800W.
WP Toutlet - Tinlet = dT
op Kamstrup is P, dT en flow direct uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 21:06
Hi allen,

De WP draait inmiddels al een tijdje vrolijk maar ik krijg de 3-wegklep niet aan de gang.
Het is de Tameson AW-1 RC230AC, aangesloten op de WP, als ik de WP wissel (met de controller) van het zonnetje naar het kraantje dan doet de 3W klep helemaal niets (lees geen klik of draaien).

Eerste gedachte was klep kapot, nieuwe besteld maar precies hetzelfde issue. Als ik de 'blauwe' draad losmaak en contact maak hoor ik het relais klikken in de 3W-Klep maar draaien heb ik nog niet voor elkaar gekregen.. Mijn gevoel zegt dat ik echt iets heel basaals mis dus ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen!

Nu heb ik er niet zoveel last van (klep is goed bereikbaar en draai je zo om van verwarming naar SWW) maar vrouwlief wil graag dat alles automagisch gaat :)

Overigens heb ik nog een meter of 7 aan 32mm buis liggen die ik niet meer hoef te gebruiken; kan ik hier iemand blij mee maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Mauritio Je had beter de niet relais versie kunnen kopen. Maar dit moet ook kunnen werken.

Hoe heb je de draadjes nu aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Pejdref schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:20:
@Mauritio Je had beter de niet relais versie kunnen kopen. Maar dit moet ook kunnen werken.

Hoe heb je de draadjes nu aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiztpXcE8-Rr1HL4FfKVhi8K2Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvkMFu7FSeXTMFy7AB3yWKV1.jpg?f=fotoalbum_large

Dan binnen bruin aan bruin, zwart aan groen en blauw aan blauw. Wellicht zit het daar verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Mauritio schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

Dan binnen bruin aan bruin, zwart aan groen en blauw aan blauw. Wellicht zit het daar verkeerd?
Een aardedraad mag je zo nooit gebruiken, ook niet als je deze omkleurt.

Los daarvan; Als je de relais versie hebt van de klep dan is dit fout. Heb je het aansluitschema van de klep bekeken? Die zit erbij en is ook online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Pejdref schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Een aardedraad mag je zo nooit gebruiken, ook niet als je deze omkleurt.

Los daarvan; Als je de relais versie hebt van de klep dan is dit fout. Heb je het aansluitschema van de klep bekeken? Die zit erbij en is ook online te vinden.
Was er niet bewust van dat ik een groene draad niet zo mag aansluiten, vervangen we door een zwarte!

Ja het aansluitschema heb ik en ik dacht dat het goed was aangesloten. Zie de obvious fout :+
Even testen of het werkt...

Blue - Neutral
Brown - Phase
Black - Phase (open)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Mauritio schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Was er niet bewust van dat ik een groene draad niet zo mag aansluiten, vervangen we door een zwarte!

Ja het aansluitschema heb ik en ik dacht dat het goed was aangesloten. Zie de obvious fout :+
Even testen of het werkt...

Blue - Neutral
Brown - Phase
Black - Phase (open)
Ep Woody in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Dank!! Kan dus wel gewoon de 3-weg klep gebruiken als ik de non-relais versie heb? (in de zin van aansluiten zoals ik het nu heb gedaan?) Dan bestel ik die gewoon namelijk..

[ Voor 7% gewijzigd door Mauritio op 02-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Mauritio schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Dank!! Kan dus wel gewoon de 3-weg klep gebruiken als ik de non-relais versie heb? (in de zin van aansluiten zoals ik het nu heb gedaan?) Dan bestel ik die gewoon namelijk..
Ja de non-relais is wel het beste, die kun je aansluiten zoals het bedoeld is door Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
Pejdref schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Ja de non-relais is wel het beste, die kun je aansluiten zoals het bedoeld is door Panasonic.
Check, bestellen we die even! Dank voor al je hulp, zo ongelofelijk waardevol deze Pana community! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Mauritio schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Check, bestellen we die even! Dank voor al je hulp, zo ongelofelijk waardevol deze Pana community! _/-\o_ _/-\o_
Wel ff goed letten op de kleurtjes, die klep actuator gebruikt als ik het goed heb zwart als nuldraad en bruin en blauw als schakeldraad.
Ik heb dit bij mij in een lasdoosje omgewisseld zodat ik op de print in de WP wel netjes blauw op de nul heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
edit: overbodig

[ Voor 96% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-01-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Wij hebben soms een comfort uitdaging met SWW die iemand wellicht eerder is tegen gelopen.

Op moment staat de Pana altijd op verwarmen en SWW.

Doeltemp is 50
Delta T voor het weer gaan opwarmen is 6.

Bij 43 in de tank gaat de Pana dus weer opwarmen en bij 51 stopt hij.

De uitdaging is dat wij vaak achter elkaar in de avond douchen, als de tank op dat moment 44 is zorgt de eerste ervoor dat de Pana gaat opwarmen wat de gelaagdheid verstoort. Gemeten tank temperatuur daalt dan soms tot 35.

Tweede douchebeurt is dus niet heel comfortabel.

Zijn er handige ideeën hiervoor?

Ik gebruik geen heishamon en wil dat liever ook niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naliya schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:25:
Wij hebben soms een comfort uitdaging met SWW die iemand wellicht eerder is tegen gelopen.

Doeltemp is 51

De uitdaging is dat wij vaak achter elkaar in de avond douchen, als de tank op dat moment 44 is zorgt de eerste ervoor dat de Pana gaat opwarmen wat de gelaagdheid verstoort. Gemeten tank temperatuur daalt dan soms tot 35.

je kan gewoon die delta aanpassen naar iewts groters of de tijd waarin die mag lopen. immers heb je genoeg water erin zitten dus je kan gewoon tegen de pana zeggen dat die alleen tussen 12 en 18 mag draaien bevoorbeeld. als er dan savonds word gedouched dan doet ie niks tot de volgende middag. zo heb ik ook mijn reguliere WBP ingesteld en dat werkt ook het meest efficient omdat je dan alleen overdag stookt als het buiten het warmst is.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brikos2018
Pejdref schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Wel ff goed letten op de kleurtjes, die klep actuator gebruikt als ik het goed heb zwart als nuldraad en bruin en blauw als schakeldraad.
Ik heb dit bij mij in een lasdoosje omgewisseld zodat ik op de print in de WP wel netjes blauw op de nul heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99ckd0lL87am7vhHJOz2rqkzBcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZIVuBsqtIj8rCD0YZKdrueN.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik bevestigen: tameson gebruikt zwart + bruin voor de ene, en zwart + blauw voor de andere stand. Welke terminal heat en welke cool is staat cryptisch op de printplaat: open is heat, close sww.

Variant zonder relais op 230v past zoals genoemd 1 op 1. Met 1" doorlaat prima ding. Enigste nadeel is dat je met gedemonteerde motor wèl kan zien hoe de T staat, maar met de motor erop is er geen indicatie. Ofja, met voldoende warm water kan je het voelen natuurlijk;)

[ Voor 13% gewijzigd door brikos2018 op 02-01-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:15
Naliya schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:25:

Doeltemp is 50

Ik verander de modus elke dag om 13u van verwarmen+sww naar alleeen sww. Om 14.20u weer terug naar verwarmen+sww. Als je verandert van modus gaat ie altijd eerst het vat naar de wenstemperatuur brengen, in jouw geval 50 graden. Nog nooit iemand onder een koude douche gehad hier (ook.met 4 douchen op 1 avond / 300l vat) . Ik werk met 48 graden en delta t 8graden.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
brikos2018 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Kan ik bevestigen: tameson gebruikt zwart + bruin voor de ene, en zwart + blauw voor de andere stand. Welke terminal heat en welke cool is staat cryptisch op de printplaat: open is heat, close sww.

Variant zonder relais op 230v past zoals genoemd 1 op 1. Met 1" doorlaat prima ding. Enigste nadeel is dat je met gedemonteerde motor wèl kan zien hoe de T staat, maar met de motor erop is er geen indicatie. Ofja, met voldoende warm water kan je het voelen natuurlijk;)
Thanks, heb het Relais nu aangesloten zoals eerder aangegeven, werkt als een zonnetje :)
Vrouw blij, ik blij (want minder gedoe) dus win-win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Joris 407 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:16:
[...]

Ik verander de modus elke dag om 13u van verwarmen+sww naar alleeen sww. Om 14.20u weer terug naar verwarmen+sww. Als je verandert van modus gaat ie altijd eerst het vat naar de wenstemperatuur brengen, in jouw geval 50 graden. Nog nooit iemand onder een koude douche gehad hier (ook.met 4 douchen op 1 avond / 300l vat) . Ik werk met 48 graden en delta t 8graden.
Dan kun je nog steeds hebben dat na de eerste douchebeurt, de WP denkt dat hij het vat moet verwarmen. Dan heb je hetzelfde als nu. Beter is dan om terug te schakelen naar Heat only. Ik schakel dagelijks na 14:00 over naar sww als de temp onder de 40 graden is, anders redden we nog wel twee douchebeurten tot de dag erna. Maar als de DHW run gaat lopen, daalt het vat ook vaak snel door menging.
Als er twee meiden wat groter worden en zelf gaan douchen, zal ik het iets anders moeten aanpakken, koud douchewater wil ik dan niet op mijn geweten hebben :+

Daarnaast ben ik benieuwd of bij andere de Kamstrup 0 L/min geeft wanneer de WP uit staat. Zo niet, hoe is dat mogelijk?
Wanneer hij uit staat in DHW modus heb ik 3L/min vanuit de WP en met vloerverwarming is dat rond de 7L/min. De kampstrup meet in beide gevallen niets.

[ Voor 11% gewijzigd door Krilo_89 op 03-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Krilo_89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:30:
[...]
Daarnaast ben ik benieuwd of bij andere de Kamstrup 0 L/min geeft wanneer de WP uit staat. Zo niet, hoe is dat mogelijk?
Wanneer hij uit staat in DHW modus heb ik 3L/min vanuit de WP en met vloerverwarming is dat rond de 7L/min. De kampstrup meet in beide gevallen niets.
Wanneer de wp uit staat, dan staat de circulatiepomp uit en is de flow dus 0.

Wanneer de wp uit staat, staat hij niet in DHW modus en als hij in DHW modus staat, staat hij dus niet uit.

Wat bedoel je PRECIES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
FransvWoerkom schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Wanneer de wp uit staat, dan staat de circulatiepomp uit en is de flow dus 0.

Wanneer de wp uit staat, staat hij niet in DHW modus en als hij in DHW modus staat, staat hij dus niet uit.

Wat bedoel je PRECIES?
Ja ik leg het fout uit. Ik heb het over de klep.
Als de Wp uit (echt uit) staat lees ik altijd nog flow van 3L/min via heishamon.

Als de Wp aan staat, maar niets doet. Dab heb ik met de klep op DHW een flow van 3L/min (heishamon) en kamstrup 0. Als de klep op VWW staat, dan heb ik een flow van 7L/min (heishamon) en op de kamstrup wederom 0.

En als de WP draait op VWW, dan verschillen heishamon en kamstrup dus ook ongeveer 7L/min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Ja ik leg het fout uit. Ik heb het over de klep.
Als de Wp uit (echt uit) staat lees ik altijd nog flow van 3L/min via heishamon.

Als de Wp aan staat, maar niets doet. Dab heb ik met de klep op DHW een flow van 3L/min (heishamon) en kamstrup 0. Als de klep op VWW staat, dan heb ik een flow van 7L/min (heishamon) en op de kamstrup wederom 0.

En als de WP draait op VWW, dan verschillen heishamon en kamstrup dus ook ongeveer 7L/min.
Er is bij jou echt wat mis.Kan je eens zo'n screenshot delen als je WP 'uit' staat (dus als TOP8 Compressor_Freq 0 Hz aangeeft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mh_GueTZoUx7no_Y2DwfH4NC6rA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YrWZVnrKOcQQaZBkU6aXX1zO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@blb4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSnSaEkLkbjlq93kWyh98SN84Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/avj2lrjmd7TLu5tOilFGyek5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Krilo_89 Met heatpump_state op Off zou de pomp in de Pana niet moeten draaien. Dat je dan alsnog 3.71 L/min hebt betekent dat ofwel je sensor niet goed is of dat er een andere pomp loopt die stroming veroorzaakt (wellicht in tegenovergestelde richting, waardoor de Kamstrup het niet meet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@Rimco , ik heb geen andere pomp in het circuit zitten, dus ik zou niet weten hoe dit kan. Hij geeft nu overigens 3.21l/min weer, dus hij veranderd ook nog een beetje terwijl hij uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:15
Krilo_89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Dan kun je nog steeds hebben dat na de eerste douchebeurt, de WP denkt dat hij het vat moet verwarmen. Dan heb je hetzelfde als nu. Beter is dan om terug te schakelen naar Heat only. Ik schakel dagelijks na 14:00 over naar sww als de temp onder de 40 graden is, anders redden we nog wel twee douchebeurten tot de dag erna. Maar als de DHW run gaat lopen, daalt het vat ook vaak snel door menging.
Als er twee meiden wat groter worden en zelf gaan douchen, zal ik het iets anders moeten aanpakken, koud douchewater wil ik dan niet op mijn geweten hebben :+

Misschien begrijp ik je niet, maar er is wel een verschil.
Ik heb het vat ingesteld op 48 graden en delta t van 8 graden, dus zodra het vat 40 graden wordt gaat ie sww maken totdat het weer 48 graden is. Als je niet van modus wisselt gaat ie alleen sww maken als de temperatuur gedaald is naar 40 graden. Je hebt dan kans dat de wp na 1 doucher al moet verwarmen.
Als je dagelijks een keer van modus wisselt komt er een moment bij dat het vat opgewarmd wordt, dit gebeurt dan als T<48 graden. Dus ook al bij bijvoorbeeld 45 graden.
De vraagsteller wilde meer comfort. Wisselen van modus 1x per dag zorgt voor minder kans op een 'leeg' vat. Voor mij werkt dit prima.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik gok idd ook een foute sensor. TOP65 staat ook op 0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Nu er weer een jaar voorbij is kon ik ook weer de balans opmaken m,b.t het verbruik.

2022: 1763 KWh
2023: 1766 kWh

Dikke prima dus! Exclusief backup heater.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
De pana berekent het opgewekte vermogen uit flow en dT. Met deze flow en dT zou het opgewekte vermogen ongeveer 195W zijn. Bij afronding kan dat nul worden in Top15. Maar bij grotere dT zou dat toch een significant getal moeten opleveren. Wat zie je als je een vergelijking maakt tussen de opgewekte energie, gemeten met de Kamstrup en gemeten door de pana zelf in de energy monitor? Ik zou verwachten dat bij een defecte flowsensor die onwaarschijnlijke waarden levert er een foutmelding zou komen. Ik heb geen ervaring met de heishamon en achterliggende software, dus ik weet niet hoe waarschijnlijk daar een fout is, maar die zou ik niet bij voorbaat uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
blb4 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Ik gok idd ook een foute sensor. TOP65 staat ook op 0?
Yes die staat op 0.
Wel vreemd dat die sensor dan precies 7L/min afwijkt ten opzichte van de kamstrup. De lijnen van de kamstrup en wp volgen elkaar precies maar dus met een offset lijkt het.
@FransvWoerkom , ik ga die even vergelijken. Top15 geeft nu idd 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:39:
[...]

De pana berekent het opgewekte vermogen uit flow en dT. Met deze flow en dT zou het opgewekte vermogen ongeveer 195W zijn. Bij afronding kan dat nul worden in Top15. Maar bij grotere dT zou dat toch een significant getal moeten opleveren. Wat zie je als je een vergelijking maakt tussen de opgewekte energie, gemeten met de Kamstrup en gemeten door de pana zelf in de energy monitor? Ik zou verwachten dat bij een defecte flowsensor die onwaarschijnlijke waarden levert er een foutmelding zou komen. Ik heb geen ervaring met de heishamon en achterliggende software, dus ik weet niet hoe waarschijnlijk daar een fout is, maar die zou ik niet bij voorbaat uitsluiten.
Mijn ervaring is dat voor de Panasonic en voor de Kamstrup de formule P = flow (l/m) * dT * 70 behoorlijk klopt. De vraag is dus of dit idd ook zo is als de Panasonic loopt. Top15 kan ook gewoon 0 aangeven omdat de compressor uit staat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Krilo_89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Yes die staat op 0.
Wel vreemd dat die sensor dan precies 7L/min afwijkt ten opzichte van de kamstrup. De lijnen van de kamstrup en wp volgen elkaar precies maar dus met een offset lijkt het.
@FransvWoerkom , ik ga die even vergelijken. Top15 geeft nu idd 0.
Dan nog is het vreemd dat de offset 3 is als de 3-weg klep op SWW staat. Zelf zou ik alles loskoppelen van de print, behalve de controller en dan kijken wat er op de controller wordt aangegeven. Als het dan nog steeds niet 0 is (en er is echt geen andere pomp die loopt), dan lijkt er iets mis te zijn met de flow sensor of print.

Nog een ander idee: de vloeistofinstelling staat gewoon op water (ipv glycol)? De flow sensor zit bij het hoogste punt, de WP is goed ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 10:14
Ik zie dat de energiemonitor in de controller en in de cloud niet hetzelfde verbruik rapporteren.
Controller: 266
Cloud: 306
S0 meter: 341
(kWh over maand december)

Ik weet dat de pana getallen niet betrouwbaar zijn maar had wel verwacht dat ze consistent fout zouden zijn :).

Zien jullie hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Controller is gebaseerd op heel ruw afgeronde gegevens.
Cloud zal dus minder afgerond zijn.
S0 kan last van "valse pulsen" hebben.
Geen enkele is 100% betrouwbaar.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
yuumai schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:17:
Ik zie dat de energiemonitor in de controller en in de cloud niet hetzelfde verbruik rapporteren.
Controller: 266
Cloud: 306
S0 meter: 341
(kWh over maand december)

Ik weet dat de pana getallen niet betrouwbaar zijn maar had wel verwacht dat ze consistent fout zouden zijn :).

Zien jullie hetzelfde?
Kennelijk bedoel je het elektriciteitsverbruik. In feite meet de pana alleen het elektriciteitsverbruik van de compressor. Waarschijnlijk alleen de gelijkstroom naar de omvormer die de compressor voedt. Dat geschatte verbruik wordt ook nog eens naar beneden afgerond. Niet gemeten worden dus de electronica, de circulatiepomp(en), de ventilator(en), de kleppen intern en extern. Het verbruik van interne en externe boosters wordt geschat op basis van gebruikstijd. Voor de tankheater wordt 3kW aangenomen. Degenen die een andere tankheater hebben, moeten zelf rekenen of meten.

Voor de smart cloud wordt er achteraf omhoog gerekend. In de service cloud is alleen vermogen beschikbaar; niet de energie. Van de s0 meter via de heishamon is bekend dat er soms extra pulsen worden gemeten. Los daarvan is een externe meter met s0 of RS-485 natuurlijk nauwkeuriger omdat die niet alleen de stroom meet, maar ook de netspanning die nogal eens van 230V verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Laatst online: 13-09 10:14
FransvWoerkom schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Kennelijk bedoel je het elektriciteitsverbruik. ....
Voor de smart cloud wordt er achteraf omhoog gerekend. In de service cloud is alleen vermogen beschikbaar; niet de energie.
Duidelijk. Inderdaad bedoelde elektriciteitsverbruik en het verbruik van de cloud is dat van de comfort cloud. Service cloud vermogen heb ik nog niet teruggerekend naar verbruik, maar neem aan dat de comfort & service clouds wel consistent zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Ik heb een Split opstelling wat als het goed is voor de vraag niets uitmaakt ;)
Maar mijn installatie is als volgt:
De hoofdleiding wordt gesplitst naar 2x 20mm MeerLagenBuis (MLB) en gaat naar RVS gesloten verdelers (2x)
Nu is in het circuit van de MLB buizen naar de VW verdeler BG op de 1e etage nog een stalen badkamer designradiator aangesloten.
Alles werkt qua warmte helemaal prima maar zou bij zo weinig staal (de rest is allemaal kunststof / rvs) een magneetfilter nodig zijn?
Of zou een magneet / vuil filter zijn geld waard zijn?

En praktisch vraagje, het schoonmaken van z'n filter, moet je dan weer ontluchten / op druk brengen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:00
SkullboyNL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:29:
[...]

Toch nog wat vragen over de start problemen die ik heb.
En ook als reactie op @Speedy-Andre en @Thorsd . Het probleem van de "valse starts" (zoals ik dat noem), komt inderdaad doordat de pomp te weinig water verplaatst om het geleverde vermogen op te nemen. Gevolg, Ta overshoot, compressor uit. En dat dan bv 6x achter elkaar voor een echte start.
Had zelf van alles en nog wat geprobeerd, maar direct/ WAR, controler/water temp, DeltaT5 / 3 ; het maakte weinig uit. Quite mode hielp wel wat, maar niet voldoende. Zal vast een hele slimme reden achter zitten, maar waarom gooit de interne logica de pomp niet vol aan als de compressor vol aan gaat.

Heb nu een Thermostaat (Pana wireless) op CN2 draaien. Aan het einde van een run gaat de heat vraag dus uit door de thermostaat, en de pomp op 0. Maar aan het begin van de run start de pomp op zo´n beetje max flow, zakt dan tijdelijk iets in en gaat dan weer naar max flow. Dit gebeurd elke keer als er weer vraag komt. Sindsdien heb ik geen last meer van "valse starts"

Ben ik ook direct van de aansturing door de controller af, want die presteerde het om de "Zone1: Huidige (wateruitloop/kamer/zwembad) temperatuur [°C]" in 30 seconden met 1,5 graad te laten droppen, waardoor de pomp ook weer raar deed. Dat lijkt nu ook stabiel (al stuur ik daar natuurlijk niet meer mee).

Verder je stooklijn ook niet te stijl laten lopen, dan verandert het waterdoel temp te snel wanneer de buitentemp een beetje schommelt.(mijne 1 graad doel per 3 graden buiten)

Hoop dat je er wat aan hebt. Zou persoonlijk eerst met een cheapo 230V aan uit schakeling eens kijken of het een oplossing is...

ter info draai nu 9J sinds Nov, WAR met Pana Wireless thermostaat op CN2. runs van 7 a 14 uur en geen nep starts meer.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
Ik speel met de volgende gedachte, iemand input?

Defrost mania komt er weer aan. Mijn huidige stooklijn dicteert een Ta van 30 bij 4 graden wat resulteert in een Tr 27 en een Ta van 32 met Tr van 29 bij 0 graden. Begin december gezien dat de pomp begint te defrosten op zijn cv water en de backup er in vliegt bij Tr van 27. Dat gaat vrij snel, dus veel COP1 verbruik.

Stel dat ik de hele stooklijn tijdelijk een graad of 3 omhoog plaats. Dan zal ongetwijfeld de COP wat inzakken (zeg 0,3 lager als ik de tabel beetje interpoleer), maar de defrost langer op cv water lopen en dus met een COP van zeg 3,4 ipv 1 verloopt.
Klopt dat ? of zakt alsnog de Tr te snel in ?
Nadeel is natuurlijk dat je ruimteregeling wat rommeliger wordt doordat de vloer eerst iets afkoelt door het defrosten en er daarna heter water wordt gemaakt dan nodig is, waardoor 3er vaker een aan / uit door de thermostaat gegeven wordt.

Iemand ervaring ? Of niet de moeite waard om te ervaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@ercolano Geen ervaring mee. Maar ff een bierviltjes berekening. Stel, je warmtevraag op een dag is 140kWh, bij een COP van 3.5 is je verbruik dan 40kWh.
Je hebt die dag 6 defrosts met 10 minuten backup heater time, waarmee je nog eens een extra 3kWh verbruik hebt (ik ga er voor het gemak even vanuit dat deze warmte volledig verloren gaat). Totaal 43kWh verbruik.

Nu zet je de Ta 3 graden hoger en nu heb je geen backup heater meer nodig voor de defrosts. (optimistische aanname). Je onttrekt echter wel nog 3kWh warmte aan je huis waardoor je warmtevraag 143kWh wordt. Je COP daalt 2%(?) per graad en komt op 3.3 uit. Dit geeft een verbruik van 43.3kWh.

Of mijn aannamens realistisch zijn weet ik niet, heb nog niet veel defrost ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dank @ercolano , mijn bevinding is dat ik aan hik tegen het feit dat het minimale vermogen van de wp dicht bij de afgifte zit vanwege de lage watertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THjG6O7HzVm4rql2WNpZQ3DTZ5Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7PR5Fb4qOnBsKYqtGkJbyW9.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is met Silence 3 na een nacht niet stoken, de eerste run duurt 2 uur en dan wordt het steeds korter omdat de ingestelde 20 graden in zicht komt.
Aan het stilvallen rond 15:30 kan je zien dat de thermostaat aan het werk is en de pomp blijft draaien met <10l/min.
De compressor piekt bij maar 36Hz en valt vrij snel terug naar 20/19Hz, op zich wel mooi en tot nu toe 5kWh verbruikt volgens de SO teller.
Op de een of andere manier lukt het niet om de HeisaMon in read-only mode erbij te hebben, dan stopt gewoon alles met communiceren :/

Wat bij jou de 'boost' betreft kan je een shift toepassen van +2 of wat er nodig is, voordeel is dat je niet aan de stooklijn hoeft te pielen want die til je eigenlijk op.

[edit]
Ik bekeek de belangrijkste voetventielen, de grootste radiator stond 2/3 open en nu geheel.
Een kleinere zat vast maar kon ietsje verder open.
Die van de keuken beweegt niet en de hal stond half dicht (nu open).
We zien wel of het wat doet, 21:40 startte hij weer na een lange pauze.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-01-2024 22:47 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
yuumai schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Duidelijk. Inderdaad bedoelde elektriciteitsverbruik en het verbruik van de cloud is dat van de comfort cloud. Service cloud vermogen heb ik nog niet teruggerekend naar verbruik, maar neem aan dat de comfort & service clouds wel consistent zijn?
Ik heb ook het vermogen zoals weergegeven in de service cloud nog nooit geïntegreerd naar het dagverbruik. Wel heb ik het dagverbruik volgens de controller vergeleken met het dagverbruik in de smart cloud (comfort cloud is voor airco's). Die komen niet overeen. Het vermogen weergegeven op de controller komt wel overeen met het vermogen volgens de grafieken in de service cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ercolano schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:08:

[...]
Nadeel is natuurlijk dat je ruimteregeling wat rommeliger wordt doordat de vloer eerst iets afkoelt door het defrosten en er daarna heter water wordt gemaakt dan nodig is, waardoor 3er vaker een aan / uit door de thermostaat gegeven wordt.

Als je thermostaat binnen 10 minuten reageert op het afkoelen van je vloer door een defrost, dan heeft die vloer te weinig warmtecapaciteit. Ze zijn het beton of zand-cementlaag toch niet vergeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 06:46

ErikVers

e-Duurzaam

ercolano schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:08:

Defrost mania komt er weer aan. Mijn huidige stooklijn dicteert een Ta van 30 bij 4 graden wat resulteert in een Tr 27 en een Ta van 32 met Tr van 29 bij 0 graden. Begin december gezien dat de pomp begint te defrosten op zijn cv water en de backup er in vliegt bij Tr van 27. Dat gaat vrij snel, dus veel COP1 verbruik.

Stel dat ik de hele stooklijn tijdelijk een graad of 3 omhoog plaats. Dan zal ongetwijfeld de COP wat inzakken (zeg 0,3 lager als ik de tabel beetje interpoleer), maar de defrost langer op cv water lopen en dus met een COP van zeg 3,4 ipv 1 verloopt.
Klopt dat ? of zakt alsnog de Tr te snel in ?

Het kan best wel mee vallen met je stelling “defrostmania momt er weer aan” ik zie droge lucht uit het oosten mogelijk voor langere periode. In combinatie met eindelijk weer wat zon opwekking pv verwacht ik zelfs netto beter uit te komen met verbruik uit het net tov december 👍

Ik zou zelf je ta niet omhoog gooien maar t kan een leuke zijn om gewoon eens te testen toch? 👍

Edit 13:21;
Ik kijk enkel naar de dag minima aangezien ik niet in de nacht en zeker nooit rond zonsopkomst draai ✅

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 05-01-2024 13:22 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
FransvWoerkom schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb geprobeerd het zo snel mogelijk achter elkaar af te lezen (meetmoment rond 9:56), voor de duidelijkheid ook nog grafieken toegevoegd onderin:

Panasonic geeft:
Verbruik 0.4kW
Opwekking 3.6kW
COP: 9
Compressor 20Hz
Debiet: 23.3L/min
Aanvoer: 28
Retour: 26

Heishamon:
Verbruik: 400W
Opwekking: 3kW
Compressor: 20
Debiet: 23.76
Aanvoer: 27.75

Kampstrup zegt:
Opwekking (instant): 3.2kW
Opwekking (max): 5.8kW
Flow (instant): 19L/min
Flow (max): 19.3L/min
Aanvoer: 28.4
Retour: 25.95

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q94plUYv03ezgsuEGhdovjt7mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UST31ARq5skpVBd8K0wIZaaG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9zYdWV1LfcuPs54O-M-IGcem6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B3bPzojgrL0h2k4koogYSYu4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Krilo_89 op 05-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Ik heb geprobeerd het zo snel mogelijk achter elkaar af te lezen (meetmoment rond 9:56), voor de duidelijkheid ook nog grafieken toegevoegd onderin:

Panasonic geeft:
Verbruik 0.4kW
Opwekking 3.6kW
COP: 9
Compressor 20Hz
Debiet: 23.3L/min
Aanvoer: 28

Heishamon:
Verbruik: 3kW
Opwekking: 400W
Compressor: 20
Debiet: 23.76
Aanvoer: 27.75

Kampstrup zegt:
Opwekking (instant): 3.2kW
Opwekking (max): 5.8kW
Flow (instant): 19L/min
Flow (max): 19.3L/min
Aanvoer: 28.4
Retour: 25.95

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij HeishaMon heb je verbruik en opwek verwisseld.

Kamstrup is correct (dT * flow * 70 = P (instant, max is wat hij ooit als max heeft gezien).

HeishaMon geeft gewoon de waardes van de WP weer, de fout zit dus zoals al eerder aangegeven in de flow die de WP aangeeft. Oftewel een defecte flowsensor of niet goed aangesloten oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
@Pejdref De bierviltjes stap was ik, stom genoeg, overgeslagen. Het is voor de leuk @ErikVers het proberen waard idd, maar gaat geen deuk in een pak boter slaan zo te zien. @FransvWoerkom Je moest eens weten wat professionele bouwvakkers aankloten. Vloer zal er ongetwijfeld weinig van merken, maar op mijn radiator op kantoor, die toch al bijna niet warm te krijgen is met Ta27, vrees ik dat wel te merken. Proberen dus.
Thanxs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ErikVers schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Het kan best wel mee vallen met je stelling “defrostmania momt er weer aan” ik zie deoge lucht uit het oosten mogelijk voor langere periode. In combinatie met eindelijk weer wat zon opwekking pv verwacht ik zelfs netto beter uit te komen met verbruik uit het net tov december 👍

Ik zou zelf je ta niet omhoog gooien maar t kan een leuke zijn om gewoon eens te testen toch? 👍
Mooi weersvoorspelling @ErikVers :) , maar vannacht was het hier weer ouderwets defrost mania.
'k Had het vannacht maar wat lager gezet maar met deze vocht en het om 3C slingeren hou ik de defrosts niet tegen.

Hij heeft sinds 27 dec. (vorige defrosts) onafgebroken netjes gedraaid, maar vannacht dus weer raak.

Voor mij mag het nu wel wat meer gaan vriezen :)

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 05-01-2024 11:06 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 06:46

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Mooi weersvoorspelling @ErikVers :) , maar vannacht was het hier weer ouderwets defrost mania.
'k Had het vannacht maar wat lager gezet maar met deze vocht en het om 3C slingeren hou ik de defrosts niet tegen.

Hij heeft sinds 27 dec. (vorige defrosts) onafgebroken netjes gedraaid, maar vannacht dus weer raak.

Voor mij mag het nu wel wat meer gaan vriezen :)
Sorry ik kijk vooral naar overdag omdat ik eigenlijk nooit in de nacht draai 👍🫡

Vandaar uiteraard ook afgelopen 24h geen defrosts

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 05-01-2024 13:17 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 14-09 22:24
Toevallig iemand in het noorden van het land (in de buurt van Groningen) met een Panasonic waar ik een keer kan luisteren naar de buitenunit?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ErikVers schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Sorry ik kijk vooral naar overdag omdat ik eigenlijk nooit in de nacht draai 👍🫡

Vandaar uiteraard ook afgelopen 24h geen defrosts
Vanmorgen ook nog drie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

RaymondD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:18:
Toevallig iemand in het noorden van het land (in de buurt van Groningen) met een Panasonic waar ik een keer kan luisteren naar de buitenunit?
Ja hoor, een andere tweaker is je vandaag net voor geweest :) Doe maar even per PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:54
A.s. woensdag pleegt de netbeheerder onderhoud aan het elektriciteitsnetwerk in mijn wijk. Daardoor heb ik overdag geen elektriciteit. Ik weet niet voor hoe lang, maar worst case is dit van 8:30 tot 16:00. Nu lijkt het woensdag te gaan vriezen (tenminste in de ochtend tot -4).

Ik heb een 5J monoblock. Hoelang zou deze zonder spanning kunnen voor er dingen stuk vriezen? Zou ik hem uit voorzorg leeg moeten laten lopen? Eventueel kan ik ook bijvoorbeeld elk halfuur het water in de monoblock verwisselen met vers/warm kraanwater (ik heb aftappluggen in de aanvoer en retour). Wat zouden jullie doen in zo een geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Erwin94
Wat ik zou doen is vragen of ze de werkzaamheden op een andere datum willen doen.
Alle cv ketels hebben toch ook stroom nodig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Erwin94 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:14:
A.s. woensdag pleegt de netbeheerder onderhoud aan het elektriciteitsnetwerk in mijn wijk. Daardoor heb ik overdag geen elektriciteit. Ik weet niet voor hoe lang, maar worst case is dit van 8:30 tot 16:00. Nu lijkt het woensdag te gaan vriezen (tenminste in de ochtend tot -4).

Ik heb een 5J monoblock. Hoelang zou deze zonder spanning kunnen voor er dingen stuk vriezen? Zou ik hem uit voorzorg leeg moeten laten lopen? Eventueel kan ik ook bijvoorbeeld elk halfuur het water in de monoblock verwisselen met vers/warm kraanwater (ik heb aftappluggen in de aanvoer en retour). Wat zouden jullie doen in zo een geval?
Ik zou er voor zorgen dat je tot 08:30u de boel goed warm stookt en daarna helemaal niks. Als je WP een beetje beschut (tegen het huis) aan staat zal er normaal gesproken niks gebeuren. Meestal zijn ze eerder klaar en de temperatuur zal mogelijk net onder 0 zijn, voordat de boel dan echt bevroren is ben je dagen verder. Wat wel lastig is is dat je ook niks kan meten, normaal gesproken hou je b.v. TOutlet in de gaten om te zien of verdere actie nodig is.

Dat vullen met (warm) water is wel een aardig idd, als die pluggen op een plek zitten waarbij je zeker bent dat 't water door de WP heen loopt. Maar als je daarvoor dan toch je systeem drukloos moet maken dan kan je net zo goed de WP helemaal legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:22:
@Erwin94
Wat ik zou doen is vragen of ze de werkzaamheden op een andere datum willen doen.
Alle cv ketels hebben toch ook stroom nodig.
Het is gepland onderhoud voor ~1000 adressen, ik denk niet dat ik die invloed heb. En dat het huis een beetje afkoelt vind ik geen probleem.
blb4 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Ik zou er voor zorgen dat je tot 08:30u de boel goed warm stookt en daarna helemaal niks. Als je WP een beetje beschut (tegen het huis) aan staat zal er normaal gesproken niks gebeuren. Meestal zijn ze eerder klaar en de temperatuur zal mogelijk net onder 0 zijn, voordat de boel dan echt bevroren is ben je dagen verder. Wat wel lastig is is dat je ook niks kan meten, normaal gesproken hou je b.v. TOutlet in de gaten om te zien of verdere actie nodig is.

Dat vullen met (warm) water is wel een aardig idd, als die pluggen op een plek zitten waarbij je zeker bent dat 't water door de WP heen loopt. Maar als je daarvoor dan toch je systeem drukloos moet maken dan kan je net zo goed de WP helemaal legen.
Ik denk ook wel dat het goed gaat, maar durf het niet te gokken.

Dat water bijvullen kan ik doen omdat ik kranen nog twee afsluiters heb aan de andere kant van de aftappluggen, dus het water moet sowieso door de monoblock. Als ik het toch laat leeglopen hoef ik ook alleen de monoblock leeg te laten lopen, het water in huis kan gewoon blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:58
Inmiddels ben ik begonnen met installeren van de warmtepomp. Ik heb er ook een panasonic (of oso) vat bij voor het warm water. 1 van de aansluitingen die ik niet ga gebruiken moet is nog afdoppen, dop er voor is mee geleverd en heeft een o ring.
En 1 aansluiting was afgedopt die ik wel wil gebruiken. Dat is zo een zelfde dop met o ring dus. Maar blijkbaar van af de fabriek ook met loctite vast gezet. En daardoor niet normaal los te krijgen (juist maar sleutel, baco, waterpomptang geen effect). Hier hoeft toch helemaal geen loctite op te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H3IQIb7v1byUZiQq-Bl3MHibqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BcNJ68TrRXmvksFPY9X96Uq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
Erwin94 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Het is gepland onderhoud voor ~1000 adressen, ik denk niet dat ik die invloed heb. En dat het huis een beetje afkoelt vind ik geen probleem.

[...]

Ik denk ook wel dat het goed gaat, maar durf het niet te gokken.

Dat water bijvullen kan ik doen omdat ik kranen nog twee afsluiters heb aan de andere kant van de aftappluggen, dus het water moet sowieso door de monoblock. Als ik het toch laat leeglopen hoef ik ook alleen de monoblock leeg te laten lopen, het water in huis kan gewoon blijven.
Als 't zo eenvoudig kan dan is dat denk ik 't handigste (de WP leeg laten lopen terwijl je de rest van de installatie op druk houd). Ik zou gewoon die dag ff afwachten en als 't qua temperatuur meevalt zou je kunnen besluiten 't zo te houden en anders dus alleen de WP leeg laten lopen. Lastig is idd dat je niet de watertemperatuur in de WP eenvoudig in de gaten kan houden.

Nog een geheel alternatieve oplossing: zorgen dat je de WP kan voeden vanuit een noodstroomvoorziening (b.v. 230V uit je auto oid) en dan de WP in standby laten staan. Verbruikt 9W en als de waterpomp gaat draaien ter beveiliging dan zal dat zo'n 50W zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Zorgen dat je de wp stopt als het water warm is. Dan blijft het wel een halve dag boven nul. Niet laten doorlopen tot Murphy de spanning van je huis haalt. Dan is je warmtepomp net aan het ontdooien en het water koud. Of de netbeheerder vragen om een backup aggregaatje/ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:47
De wp afdekken met dekens of dekbedden o.i.d. en hier een paar waxinelichtjes in zetten. Je hoeft de boel alleen maar vorstvrij te houden voor een paar uur. Ik denk dat alleen afdekken al voldoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gewoon zorgen dat de machine loopt als ze de stroom eraf halen.

dan duurt het minstens 6 uur voor het goed afkoelt als je de leidingen beetje leuk geisoleerd hebt.
in ergste geval kan je gewoon naar buiten lopen, klepje onderin openmaken, 2 kranen dicht, filter eruit roppen en beide kranen weer opendraaien en systeem laten leeglopen. meteen goed moment om filter ff uit te spoelen.

meestal zijn ze wel sneller hoor. helemaal met dit soort weer is de druk heel hoog want gasketels doen het natuurlijk ook niet en ze willen niet huizen zo lang zonder verwarming laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
@flippy Is het niet slecht voor de compressor om deze door te laten draaien als ze de stroom eraf halen? Moet ik de WP voor die tijd niet zelf even uitzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erwin94 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:37:
@flippy Is het niet slecht voor de compressor om deze door te laten draaien als ze de stroom eraf halen? Moet ik de WP voor die tijd niet zelf even uitzetten?
nee hoor. de stroom stoppen is gewoon hoe de machine stopt via de CN4 aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 15:38 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 89 Laatste