Tja, volgens mij is poepen op een vastgelijmde activist, of stenen gooien vanuit een brug op een snelweg, strafbaar. Als de VS rotzooi op de cockpit van een Russisch toestel zou dumpen, zou Rusland dat ook niet accepteren.
De VS gedraagt zich als een gentlemen. Ze gaan publiekelijk uit van de goede bedoeling (ook al hebben ze vermoedens van niet) zoals ook in het voorbeeld van
dit filmpje. Rusland krijgt het voordeel van de twijfel. Doen ze het nog eens (want de nieuwe, vervangende drone vliegt waarschijnlijk al), pas dan ontstaat er een patroon. Dat maakt het waarschijnlijker dat ze er naar handelen. Er is dan ook meer data beschikbaar, ook voor een land als China.
Bovendien weet je niet wat er achter de schermen 1:1 wordt besproken. Ik reken er op dat Rusland aldaar hard op de vingers is getikt, om vervolgens publiekelijk te zeggen dat het een foutje was.
Het is pedagogisch gezien ook een prima methode om een kind te corrigeren. Je biedt het kind dan namelijk de optie om te switchen naar het positieve gedrag. Volgens mij kun je trouwens pedagogie toepassen op het gedrag van Rusland, want ik herken aardig wat patronen in het gedrag van onze 5-jarige ook in het gedrag Rusland.