Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste
Acties:
  • 400.132 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:40
Hansieo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:37:
[...]

dus ze mogen dit vaker doen??

gewoon doen zoals Turkey deed.... BOEEEEMMMmm

Turkey heeft sindsdien NOOIT meer last gehad.. wij nog steeds.. wie doet het juist?
Nee hoor, ze zijn er gewoon 2 maanden later mee door gegaan.

Of je ze nou beloont of afstraft, RU blijft dit soort grappen uithalen.
dus dat hele "putin respecteert alleen spierballen taal" argument mag ook wel eens de prullenbak in.

[ Voor 18% gewijzigd door dakka op 16-03-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Nat-Water schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Ik gok dat er op een NOTAM bedoeld wordt. Dat kan je wel aankondigen. En aangezien ik vind dat de VS erg koeltjes reageert zou het me niet verbazen als de drone zich ook hierin bevond.
Via een NOTAM kun je alsnog niet zonder goede reden zomaar een stuk luchtruim sluiten, zeker niet als het om het internationale luchtruim gaat.

De VS reageert waarschijnlijk koeltjes omdat ze toch niet militair gaan optreden vanwege 1 drone. Ik schat dan ook eerder dat er diplomatiek een goede melding komt dat rusland een probleem heeft als het nog eens gebeurt. Of bij een volgende levering zitten er wat extra spullen als hint richting rusland.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Vliegende Leopard2's uit Canada:
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1636350584562282497]
AMX uit Frankrijk nu ook aangekomen:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:47:
[...]

lekkere "whataboutism" oid (geef het een naam) .. feit blijft dat russen 10x nadenken voordat ze over Turkije heen gaan vliegen. en bij "ons" nog steeds provoceren.

Iedereen test de grenzen totdat ze ervaren dat het limiet wel erg vervelende gevolgen heeft en dat herhaling al dan niet voor het zelfde "vergrijp" wellicht niet de keuze is die handig uitpakt voor jezelf

Dus dat recht kletsen van Erdogan meh .. ging om de actie niet de meuk eromheen.
Die drone vlooog boven internationale wateren. Russisch vliegtuig destijds direct boven Turkije. Dat is een stap verder en daar zou je evt tegen op mogen treden. Ook dat doen wij vaak niet Idd. Want arm Rusland dat steeds maar wordt aangevallen door agressieve westen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57
Tens schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Denk zelf eigenlijk dat het laten neerstorten een 'pilot error' is. De VS vliegt daar al een jaar heen en weer. En bijna dagelijks komen een paar Russen even langs met wat plichtmatige rondjes (hetzelfde wat wij doen met Russische bommenwerpers boven de Noordzee). Een gevalletje 'kijk eens wat ik durf' tussen de piloten onderling. Fuel dumps dan weer geen idee of dat eerder gebeurd is.
Precies, je zegt het zelf al - dat botsen had nog dommigheid geweest kunnen zijn, maar dat gebeurde omdat ze proberen brandstof op de drone te gooien. Met welk doel dan? De drone in de brand te steken of anderzijds onklaar te maken - of hadden ze zelf ook geen idee, maar wilden ze iets met de drone doen behalve er gewoon op schieten.

Eerlijk he, in de fik steken of erop schieten is niet echt een enorm verschil.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Precies, je zegt het zelf al - dat botsen had nog dommigheid geweest kunnen zijn, maar dat gebeurde omdat ze proberen brandstof op de drone te gooien. Met welk doel dan? De drone in de brand te steken of anderzijds onklaar te maken - of hadden ze zelf ook geen idee, maar wilden ze iets met de drone doen behalve er gewoon op schieten.

De verhalen over die lozingen zijn er al langer. Ik schat dat ze dat doen om de sensoren van de drone onklaar te maken, of om iig te zorgen dat de drone terug moet gaan. In de fik steken of op een andere manier uit de lucht halen lijkt me niet het geval, omdat we daar dan wel eerder meldingen van gehad zouden hebben.

Ik schat dat wat dat betreft de Amerikanen wel gelijk hebben, en dat de daadwerkelijke botsing echt een foutje is geweest.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:53
[...]

die fuel dumps begrijp ik ook niet, alleen via de luchtinlaat van de motor zou dat iets effect kunnen hebben, en dan max een kleine stotter want de foute lucht komt maar één seconde of nog minder binnen. Voor de rest is een vliegtuig redelijk waterdicht.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@redwing haha het is te kinderachtig voor woorden. Ik zou gewoon voor de vorm supersoakers on de vleugels hangen en water terugspuiten als ze dat doen :+

Enfin, hoop gedoe, verandert niets - behalve dat ik lees dat allerlei NAVO landen eindelijk de productie van wapens en munitie op industriele schaal 24/7 aan het opvoeren is.

De Bakhmut gevechten vragen bijvoorbeeld om Bradley's - die zouden daar bijvoorbeeld doorslaggevend kunnen zijn mits ze voldoende munitie krijgen. De effectieve range van het kanon + optics is tussen de 2 en 3 km, dag en nacht. BTR kanon komt ook een heel eind maar afhankelijk van de optics is het effectieve bereik een flink stuk korter en is nachtzicht afwezig of kwalitatief slecht.

@Tens wellicht heeft @redwing een punt met sensoren. Kerosine is net als diesel wel een smerig goedje.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-03-2023 14:58 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rusland lijkt steeds harder op zoek te gaan naar ammo in het buitenland:
"Military intelligence has obtained documents on the cooperation and intentions of the authorities in Russia regarding the acquisition of ammunition, missiles, other equipment and weapons. This is due to the fact that Russia began to experience a shortage of ammunition. We know that they are actively working with Iran. Negotiations are underway with Myanmar, the countries of the African continent and the Middle East. They sent their delegations - the Ministry of Defense, Foreign Intelligence Service, and other agencies to get as much ammunition and other weapons as possible," said Skibitskyi.
https://www.ukrinform.net...supply-ukraine-intel.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
[...]

Kerosine brand niet zo lekker, het is pas ontvlambaar bij 38 graden (t.o.v. benzine op -40). Dus op die koude hoogte heeft dat iet echt nut, dit is eerder om de lensen van de camera's te besmeuren, of ze wisten niet wat ze konden doen en hebben het ter plekke bedacht. Ik gok op het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:58:

[...]

Kan ook een manier zijn om het van de markt te halen voordat Oekraine het opkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dakka schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Kerosine brand niet zo lekker, het is pas ontvlambaar bij 38 graden (t.o.v. benzine op -40). Dus op die koude hoogte heeft dat iet echt nut, dit is eerder om de lensen van de camera's te besmeuren, of ze wisten niet wat ze konden doen en hebben het ter plekke bedacht. Ik gok op het laatste.
Onder het motto van 'je betrapt ze maar zelden op een doordacht plan'.

Ik vraag mij af wat de VS er zelf van vindt, je hoort ze wel over het gedrag en de botsing, maar het concept van kerosine lozen blijft een beetje hangen in de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
NiGeLaToR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:57:

@Tens wellicht heeft @redwing een punt met sensoren. Kerosine is net als diesel wel een smerig goedje.
dakka schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:01:
dit is eerder om de lensen van de camera's te besmeuren, of ze wisten niet wat ze konden doen en hebben het ter plekke bedacht. Ik gok op het laatste.
Zelfs de camera's worden bij die snelheden weer vrij snel schoon geblazen denk ik, andere sensoren zitten droog. Maar een extra onderhoudsbeurt na zo'n douche lijkt me wel nuttig, bij alles wat kan bewegen; roer, flaps en de cameradome kan wel brandstof achterblijven.
aanvulling:
Kerosine op je cockpitglas lijkt me wel even lastig, maar de operator in San Diego zal geen er geen last van hebben op zijn schermen. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 16-03-2023 15:22 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
TrailBlazer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Heb jij Lavrov wel eens horen spreken het afgelopen jaar?
Vergeet nooit: draai zijn woorden 180 graden om, dan is het logisch.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tja, volgens mij is poepen op een vastgelijmde activist, of stenen gooien vanuit een brug op een snelweg, strafbaar. Als de VS rotzooi op de cockpit van een Russisch toestel zou dumpen, zou Rusland dat ook niet accepteren.

De VS gedraagt zich als een gentlemen. Ze gaan publiekelijk uit van de goede bedoeling (ook al hebben ze vermoedens van niet) zoals ook in het voorbeeld van dit filmpje. Rusland krijgt het voordeel van de twijfel. Doen ze het nog eens (want de nieuwe, vervangende drone vliegt waarschijnlijk al), pas dan ontstaat er een patroon. Dat maakt het waarschijnlijker dat ze er naar handelen. Er is dan ook meer data beschikbaar, ook voor een land als China.

Bovendien weet je niet wat er achter de schermen 1:1 wordt besproken. Ik reken er op dat Rusland aldaar hard op de vingers is getikt, om vervolgens publiekelijk te zeggen dat het een foutje was.

Het is pedagogisch gezien ook een prima methode om een kind te corrigeren. Je biedt het kind dan namelijk de optie om te switchen naar het positieve gedrag. Volgens mij kun je trouwens pedagogie toepassen op het gedrag van Rusland, want ik herken aardig wat patronen in het gedrag van onze 5-jarige ook in het gedrag Rusland.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daarnaast is het zo dat kerosine niet gewichtloos is. Er worden aardig wat kilo's gedumpt. Als die kilo's in aanraking komen met die drone kan het best dat zoiets dat ding naar beneden doet duikelen. Als er bijvoorbeeld iets afbreekt onder dat gewicht. Blijkbaar een risico wat de Russen willens en wetens nemen. En zonder consequenties lijkt het...

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Rusland proberen te corrigeren is echt water naar de zee dragen wat mij betreft. Amerika laat zich gewoon niet openlijk provoceren maar vergeven en vergeten doen ze het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Apache4u schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:52:
Daarnaast is het zo dat kerosine niet gewichtloos is. Er worden aardig wat kilo's gedumpt. Als die kilo's in aanraking komen met die drone kan het best dat zoiets dat ding naar beneden doet duikelen. Als er bijvoorbeeld iets afbreekt onder dat gewicht. Blijkbaar een risico wat de Russen willens en wetens nemen. En zonder consequenties lijkt het...
Het wordt verneveld, er komt niet in 1 keer een storting aan vloeistof uit, dat gaat via spuitmonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:04
Jerie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Dit spotje is opgeblazen stierenpoep. Waarom? Omdat er geen NL dienstplichtigen naar UA gaan. Ten eerste is er een oproepplicht, er zijn dus in de praktijk weinig dienstplichtigen. Ten tweede zou dat een escalatie inhouden, en die komt niet van onze kant. Ten derde, als dit nodig zou zijn, dan moeten we het pas overwegen; het is nu dus niet aan de orde. Het zou, als de boel zou escaleren, logischer zijn om te denken aan het beroepsleger, maar ook dat zou dan gaan in NAVO-verband.

Het is net zoiets als zeggen: ik wil niet de kleur geel. Terwijl die kleur niet eens bij de opties want de opties zijn blauw, groen, en rood. Geel zit er niet tussen. In de toekomst zou geel er wel tussen kunnen zitten, maar dat ligt niet voor de hand. Zagen over geel is dan ook niet aan de orde; we zouden het moeten hebben over de kleuren die we wel kunnen kiezen.

Mijn vraag is dan ook: hoe zet dit jou aan tot denken? Als ik een joint rook zet dat me ook aan tot denken. Betekent nog niet dat het ook goed voor me is (dat is het niet). We hebben het namelijk over nuttig denken. Als ik naar een conspiracy website of Telegram ga, dan kan dat me ook aanzetten tot denken. Maar dat zijn gedachtes waar ik helemaal niets aan heb. Zo ook dit. Dit is een tsunami van pixels die nodeloos angst zaaien. Nogmaals, niet nuttig, tenzij je graag bang wilt zijn?
Omdat er niet expliciet vermeld wordt dat het om Nederlanders gaat ( Nederland heeft allang geen dienstplicht meer). Kan zijn dat het Oekraïense dienstplichtigen gaat. Geeft dan bijvoorbeeld een andere kant van de oorlog aan. Ook dat als hier de dienstplicht weer wordt geactiveerd wat de gevolgen kunnen zijn als Oekraïne bij de navo zich zou aansluiten. Noem maar iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:19
downtime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Kan ook een manier zijn om het van de markt te halen voordat Oekraine het opkoopt.
Je moet even een paar dingen combineren denk ik. Lees het nog eens en zoek dan eens op welke VN landen tegen stemmen (of zich onthouden) waar de VN zich politiek tegen Rusland keert.

Afbeeldingslocatie: https://www.aljazeera.com/wp-content/uploads/2022/04/INTERACTIVE_UN_Vote_suspend_Russia_07-04-2022.png

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:07

Fanta

FordPerformance™️

vincent_1971 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Omdat er niet expliciet vermeld wordt dat het om Nederlanders gaat ( Nederland heeft allang geen dienstplicht meer). Kan zijn dat het Oekraïense dienstplichtigen gaat. Geeft dan bijvoorbeeld een andere kant van de oorlog aan. Ook dat als hier de dienstplicht weer wordt geactiveerd wat de gevolgen kunnen zijn als Oekraïne bij de navo zich zou aansluiten. Noem maar iets.
Ik heb echt geen idee wat je nu probeert te zeggen.. 8)7

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:03
[...]

De motor te proberen te verzuipen, zodat deze afslaat en de drone enigszins gecontroleerd en intact naar beneden komt. Redelijk kansloos lijkt me overigens, het is geen 4-takt motortje met carburateur ofzo

Maar goed, als ze de software van die drone remote kunnen wipen, dan moet een remote herstart van de motor ook wel mogelijk moeten zijn, dan had dat ook niet gelukt.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 16-03-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nu we beide filmpjes hebben gezien kunnen we denk ik wel zeggen dat het eerste filmpje fake was.
En dan doel ik op het filmpje vanuit de cockpit gefilmd.

O.a. op dit filmpje van de Amerikanen is de lucht helemaal blauw en die van gisteren toonde een groot wolkendek onder de drone.

Verder ook niks van herkenning op de drone behalve de nummers 234.
234 doet dan weer vermoeden dat de Russen er iets op hebben geplakt in Photoshop.

Of ze moeten al een tijdje bezig zijn geweest met treiteren

[ Voor 27% gewijzigd door AndereKoekoek op 16-03-2023 16:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Polen stuurt als eerste land straaljagers naar Oekraïne https://www.nu.nl/buitenl...jagers-naar-oekraine.html

Was dit al gemeld? Wel melding van gemaakt, maar nu is het zeker?

[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 16-03-2023 16:37 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Moby schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:36:
Polen stuurt als eerste land straaljagers naar Oekraïne https://www.nu.nl/buitenl...jagers-naar-oekraine.html

Was dit al gemeld? Wel melding van gemaakt, maar nu is het zeker?
Bedankt, inderdaad al gepost, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74778630

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:55
[quote][b]NiGeLaToR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:38:[/b
[...]

Wat ook kan is het vleugelprofiel ‘besmeuren’ met sticky fuel, waardoor stroming niet goed blijft aanliggen. Gevolg: actieradius neemt af of extreem direct terugkeer nodig en mogelijk thuishaven niet meer bereikt. Effectief hinder je daarmee de operatie, en blijkens berichten vinden deze fuel dumps al enkele weken plaats (dacht ik, of alleen het hinderen?).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist veel reacties verwijderd die (indirect) reageerden op een FvD poster. Die poster zelf is naar het Het kleine oorlogsmemestopic verplaatst. Laten ons over die poster in stilte verwonderen, vooral in stilte. In het UKR forum zouden we ons te goed moeten voelen om het een discussie waard te laten zijn. Dit is een voorbeeld van een onderwerp dat je alleen met topic reports en het weerhouden van eigen reacties klein kan houden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
asing schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Je moet even een paar dingen combineren denk ik. Lees het nog eens en zoek dan eens op welke VN landen tegen stemmen (of zich onthouden) waar de VN zich politiek tegen Rusland keert.

[Afbeelding]
Het valt me op dat er ook genoeg landen tegen hebben gestemd die wel ons geld krijgen voor hulp. Ik zou het dan ook logisch vinden om die geldkraan dicht te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:07

Fanta

FordPerformance™️

honey schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Het valt me op dat er ook genoeg landen tegen hebben gestemd die wel ons geld krijgen voor hulp. Ik zou het dan ook logisch vinden om die geldkraan dicht te draaien.
Wat heeft deze stemming met ‘ons geld’ te maken?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

honey schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Helemaal mee eens om dat geld of wat dan ook(ontwikkelingshulp), niet meer naar deze landen te sturen of te gaan(hulp te bieden). Laat ze dan maar van Russische hulp en steun genieten, willen ze toch zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een hospitaalbus die gewonden vervoert.

Six medics move up and down the narrow isle between two rows of three hospital beds that run the length of the bus, which is part of Ukraine's Hospitallers Medical Battalion that evacuates troops across Ukraine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ka-52 -1

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:37
Schijnbaar maakt Rusland nu ook gebruik van relatief nieuwe raketten die op langere afstand aangezien kunnen worden vanaf een vliegtuig. De vraag is hoeveel ze er van hebben. Een game changer zal het niet zijn, wel vervelend.

https://www.thedrive.com/...eapons-in-ukraine-emerges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:50:
Schijnbaar maakt Rusland nu ook gebruik van relatief nieuwe raketten die op langere afstand aangezien kunnen worden vanaf een vliegtuig. De vraag is hoeveel ze er van hebben. Een game changer zal het niet zijn, wel vervelend.

https://www.thedrive.com/...eapons-in-ukraine-emerges
Leest als een soortvan jdam.
Met 70 mile is de range ook niet heel groot.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
YakuzA schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Leest als een soortvan jdam.
Met 70 mile is de range ook niet heel groot.
En straks in range van Patriots die gaan 150km toch?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het worden 8 archers die richting Oekraïne gaan:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
YakuzA schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:06:
Het worden 8 archers die richting Oekraïne gaan:
[Twitter]
Blijf het herhalen, het is dat ze zo duur zijn.

Anders had elk land ze wel gehad, zo awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
Even een lichtere noot. Ik kwam dit nummer tegen. Bella Ciao, Ukrainian Rage by Maryana Hayretdinova. Best een mooi liedje.

https://twitter.com/i/status/1636017320287150080

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 11:17

Baseman77

We move

Volgens ISW heeft Wagner een serieus probleem en nemen hun aanvallen duidelijk af, dat zou erg goed nieuws zijn:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:46
Baseman77 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:03:
Volgens ISW heeft Wagner een serieus probleem en nemen hun aanvallen duidelijk af, dat zou erg goed nieuws zijn:

[Twitter]

[Twitter]
Hier zit vast een kern van waarheid in, maar als je kijkt naar het verslag van vanochtend op youtube (Reporting from ukraine) blijkt wel dat ze nu echt progressie maken en Oekraine verder terug geduwd wordt.
ISW geeft dus aan dat Wachner een tekort aan manschappen heeft en je hoort al weken of zelfs maanden dat er een tekort aan munitie is. Maar ondertussen wordt Oekraine met behoorlijk wat munitie (en manschappen) terug geduwd.
Oekraine heeft naar eigen zeggen ook een zwaar tekort aan munitie, maar blijkbaar heeft Wagner nog genoeg van alles om te blijven aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Medvedev gooit er ook nog maar eens een tweet uit.. Een beetje verder uitdagen lijkt het met een indirecte bedreiging aan t adres van Graham.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@technoaddict met een AK en een schep wordt de strijd beslecht als de tanks en artillerie op zijn.

En dat is exact wat je ziet gebeuren in de dagelijkse stroom beelden, gevechten om elke vierkante meter tussen mensen met scheppen en AK’s.

Als UA dus geen stroom munitie en wapens krijgt is het voor hun ook niet te doen. En als ze die wapens wel hebben kan het een keuze zijn ze achter te houden voor een offensief elders.

@Apache4u Medvedev is zelfs onder de clowns nog een uitzonderlijke joker: met z’n apple watch and iphone een beetje tweeten over de grote imperialistische Amerikanen die zo slecht zijn.

Hij is vooral zo gefrustreerd omdat hij geen Amerikaans paspoort heeft :+

[ Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-03-2023 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
technoaddict schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:14:
[...]
Hier zit vast een kern van waarheid in, maar als je kijkt naar het verslag van vanochtend op youtube (Reporting from ukraine) blijkt wel dat ze nu echt progressie maken en Oekraine verder terug geduwd wordt.
Hoeveel kilometer is de 'echt progressie'? :)
Of is het weer 1 of 2 huizenblokken?

In Bakhmut centrum heeft door de druk van Rusland op de aanvoerlijnen heeft Oekraine overigens wel wat munitie aanvoer problemen gekregen, zoals in dat filmpje ook word aangegeven.

PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Belgie heeft weer wat gevonden om te sturen :)
België stuurt 240 legertrucks naar front in Oekraïne
Volvo Cargo, Volvo Shelter, Volvo Fassi en Volvo Manumat. De hele familie aan Volvo-vrachtwagens heeft het Belgische leger in huis, 400 in totaal. Het gaat om vrachtmodellen, modellen met een huif of kraan, en zelfs enkele depannage-trucks. In plaats van de trucks gewoon uit te faseren – vanaf dit jaar worden de nieuwe landvoertuigen geleverd – wordt het gros nu naar Oekraïne gestuurd.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230315_97454890

[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 10:04 ]

PSN

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En wat meer MiG's

Ik hoop dat die Navo-MiG's zijn aangepast zodat UA nu makkelijker Navo-munitie kan afvuren.

[ Voor 34% gewijzigd door Apache4u op 17-03-2023 10:26 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Apache4u schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:25:
En wat meer MiG's

[Embed]

Ik hoop dat die Navo-MiG's zijn aangepast zodat UA nu makkelijker Navo-munitie kan afvuren.
Daar twijfel ik niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 12:21
Apache4u schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:25:
En wat meer MiG's

[Embed]

Hoe goed zijn die MiG’s? / wat is de verwachte impact op het slagveld van zulke grote aantallen extra vliegtuigen voor UA?

Kan dit dan eindelijk echt de game changer gaan worden, of zouden daar echt F16’s voor nodig zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Hoe goed zijn die MiG’s? / wat is de verwachte impact op het slagveld van zulke grote aantallen extra vliegtuigen voor UA?

Kan dit dan eindelijk echt de game changer gaan worden, of zouden daar echt F16’s voor nodig zijn?
Veel vliegtuigen, met veel wapens, tegen AA en daarna gronddoelen.

NAVO doctrine is verzadigen van de AA, uitschakelen en daarna kun je je gang gaan met standoff wapens omdat je dan buiten bereik blijft van MANPADS.

Idealiter krijgt UA luchtdominantie en kunnen ze bijv ongelimiteerd JDAM's laten vallen dichterbij de frontlinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Veel vliegtuigen, met veel wapens, tegen AA en daarna gronddoelen.

NAVO doctrine is verzadigen van de AA, uitschakelen en daarna kun je je gang gaan met standoff wapens omdat je dan buiten bereik blijft van MANPADS.

Idealiter krijgt UA luchtdominantie en kunnen ze bijv ongelimiteerd JDAM's laten vallen dichterbij de frontlinie.
Dat is de strategie, maar kunnen ze die naar verwachting ook gaan uitvoeren (deels)? Of zijn F16’s dan echt een must? Of wellicht nog veel meer MiG’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:23
Requiem19 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Dat is de strategie, maar kunnen ze die naar verwachting ook gaan uitvoeren (deels)? Of zijn F16’s dan echt een must? Of wellicht nog veel meer MiG’s?
Ik denk dat er binnen de Nato/EU niet heel veel MiG's meer zijn, de laatste worden nu wegggegeven als het land in kwestie een belofte heeft dat het snel over betere toestellen kan beschikken/tijdelijk meer bewaking van partners krijgt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Ik heb niet de overtuiging dat een MIG-29 of een F-16 een enorm verschil maakt. De totale inzetbare aantallen wel, de totale inzetbare hoeveelheid wapens net zo goed.

Die MIG's raken gewoon op, vandaar dat F-16's in beeld komen. En NAVO wapens icm F-16's zijn wellicht een betere combi dan NAVO wapens onder een MIG.

Die strategie gaan ze niet kunnen uitvoeren, tenzij we nu vele tientallen F-16's gaan leveren, AWACS gaan bieden, etc. Air superiority krijg je niet met alleen wat vliegtuigen - Rusland heeft niet voor niets zo enorm veel S300's met lang bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb niet de overtuiging dat een MIG-29 of een F-16 een enorm verschil maakt. De totale inzetbare aantallen wel, de totale inzetbare hoeveelheid wapens net zo goed.

Die MIG's raken gewoon op, vandaar dat F-16's in beeld komen. En NAVO wapens icm F-16's zijn wellicht een betere combi dan NAVO wapens onder een MIG.

Die strategie gaan ze niet kunnen uitvoeren, tenzij we nu vele tientallen F-16's gaan leveren, AWACS gaan bieden, etc. Air superiority krijg je niet met alleen wat vliegtuigen - Rusland heeft niet voor niets zo enorm veel S300's met lang bereik.
Dat zal ook de reden zijn dat er nog geen f16's geleverd worden, eerst genoeg piloten getraind, en zorgen dat ze niet meteen uitgeschakeld kunnen worden (dus een betere anti radar capaciteit, en awacs e.d.) dan pas leveren. En voor de buhne nog even klagen dat het zo lang duurt (volgens mij loopt de training allang)
Het kan goed zijn dat de mig 31 gemoderniseerd is en wel nato wapens kan dragen (dat heeft Duitsland wel gedaan dacht ik)

[ Voor 5% gewijzigd door HvdBent op 17-03-2023 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Beide opties geen directe gamechangers denk ik.

MiG's zijn nu handiger omdat Oekraine nu al vele piloten heeft die daar op kunnen vliegen.
Hopelijk kunnen ze zo nog meer kruisraketten onderscheppen en actiever suppression doen van de Russiche luchtmacht.

De aantallen mig's zijn ook niet 'groot', het zijn er een stuk of 30 a 35 totaal maximaal.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
HvdBent schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Dat zal ook de reden zijn dat er nog geen f16's geleverd worden, eerst genoeg piloten getraind, en zorgen dat ze niet meteen uitgeschakeld kunnen worden (dus een betere anti radar capaciteit, en awacs e.d.) dan pas leveren. En voor de buhne nog even klagen dat het zo lang duurt (volgens mij loopt de training allang)
Het kan goed zijn dat de mig 31 gemoderniseerd is en wel nato wapens kan dragen (dat heeft Duitsland wel gedaan dacht ik)
Nee, de reden dat er nog geen F16's geleverd worden is omdat "we" niet willen escaleren volgens de politieke figuren hier in het westen. Er is al ruim een jaar tijd geweest om UA piloten te trainen maar dat is niet gebeurd en gebeurt nog steeds niet.
Mijn mening is dat het nog steeds niet goed doordringt hier, bij de beslissingsmakers, dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Wat er nu gebeurt is pappen en nathouden. We geven UA wat wapens maar nooit genoeg om in korte tijd beslissend te kunnen zijn. het gaat altijd om 10-tallen en nooit om honderd-tallen. 1 uitzondering daargelaten, dat zijn de Bradleys. En aangezien iedere Brandley is uitgerust met 2 ToW raketten en de capaciteiten heeft om een T-xx tank eerder te zien dan andersom, heb ik daar mijn hoop een beetje op gevestigd.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Apache4u schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Nee, de reden dat er nog geen F16's geleverd worden is omdat "we" niet willen escaleren volgens de politieke figuren hier in het westen. Er is al ruim een jaar tijd geweest om UA piloten te trainen maar dat is niet gebeurd en gebeurt nog steeds niet.
Mijn mening is dat het nog steeds niet goed doordringt hier, bij de beslissingsmakers, dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Wat er nu gebeurt is pappen en nathouden. We geven UA wat wapens maar nooit genoeg om in korte tijd beslissend te kunnen zijn. het gaat altijd om 10-tallen en nooit om honderd-tallen. 1 uitzondering daargelaten, dat zijn de Bradleys. En aangezien iedere Brandley is uitgerust met 2 ToW raketten en de capaciteiten heeft om een T-xx tank eerder te zien dan andersom, heb ik daar mijn hoop een beetje op gevestigd.
Ik denk dat ook politieke figuren niet vertellen wat er op de achtergrond geregeld wordt... Ik merk regelmatig dat iets dat eerst gevoelig was toch vrij snel geregeld bleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NY Times over munitie tekorten voor UA door de aanhoudende gevechten in het oosten:
With so much riding on a Ukrainian counteroffensive, the United States and Britain are preparing to ship thousands of NATO and Soviet-type artillery rounds and rockets to help shore up supplies for a coming Ukrainian offensive.

But a senior American defense official described that as a “last-ditch effort” because Ukraine’s allies do not have enough ammunition to keep up with Ukraine’s pace and their stocks are critically low. Western manufacturers are ramping up production, but it will take many months for new supplies to begin meeting demand.
Tevens melding over de oplopende verliezen aan de zijde van UA wat mogelijk een lente offensief kan blokkeren/bemoeilijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:40
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:44:
NY Times over munitie tekorten voor UA door de aanhoudende gevechten in het oosten:

[...]

Tevens melding over de oplopende verliezen aan de zijde van UA wat mogelijk een lente offensief kan blokkeren/bemoeilijken.
Ik denk dat dat (lente) offensief er echt wel gaat komen. Zodra de Build-up van westers materiaal compleet is zullen ze wel moeten lijkt mij. Ik geloof er niks van dat er zoveel materiaal wordt verstuurd om de huidige frontlinie te behouden (wat eigenlijk betekent dat je de oorlog na verloop van tijd gaat verliezen). UA schiet er letterlijk en figuurlijk niets mee op. 1m2 per dag verliezen is alsog achteruitgang.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Beide opties geen directe gamechangers denk ik.

MiG's zijn nu handiger omdat Oekraine nu al vele piloten heeft die daar op kunnen vliegen.
Hopelijk kunnen ze zo nog meer kruisraketten onderscheppen en actiever suppression doen van de Russiche luchtmacht.

De aantallen mig's zijn ook niet 'groot', het zijn er een stuk of 30 a 35 totaal maximaal.
ALS de MIGs zijn aangepast op NATO wapentuig dan hebben ze ook de electronica / mount points om dat te doen. Waar de HARM raketten dus maar in 1 mode konden draaien, zouden ze met NATO MIGs op alle 3 de modi kunnen werken.

Dat is een voorbeeldje, ik weet niet wat er nog meer mogelijk zou zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:44:
Er zullen idd keuzes moeten worden gemaakt:
Adding to the uncertainty, Ukrainian casualties have been so severe that commanders will have to decide whether to send units to defend Bakhmut or use them in a spring offensive, several of the officials said. Many of the officials spoke on the condition of anonymity because they were not authorized to discuss the matter publicly.
Maar gezien er momenteel 8 nieuwe brigades gevormd worden plus alle reserves die er al waren, lijkt er genoeg keuze vrijheid.

Met de 100 nieuwe westerse tanks + 200 Bradleys + 100 Strykers + CV90 + Marder + wat er al geleverd was, is er ook genoeg rollende slagkracht bij gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 11:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Benieuwd of het sturen van die migs nog verband houdt met het incidentje met die drone. Zou me niet verbazen als de US daarom wat makkelijker akkoord heeft gegeven aan Polen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
TrailBlazer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:58:
Benieuwd of het sturen van die migs nog verband houdt met het incidentje met die drone. Zou me niet verbazen als de US daarom wat makkelijker akkoord heeft gegeven aan Polen.
Het incident zal niet hebben tegengewerkt iig :)

Maar volgens mij had Polen al een paar dagen daarvoor aangegeven dat ze de eerste 4 al stuurden.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Mark Felton besteedt er nu ook een filmpje aan:

TL;DW : Iedereen (incl USA) duikt de musea in op zoek naar reserve onderdelen die al decennia niet meer gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:33

Nox

Noxiuz

asing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:20:
Mark Felton besteedt er nu ook een filmpje aan:

[YouTube: Russia Re-Uses Museum Tanks - When Militaries Bring Antiques Back Into Service]

TL;DW : Iedereen (incl USA) duikt de musea in op zoek naar reserve onderdelen die al decennia niet meer gemaakt worden.
Van de russen snap ik het, maar waarom zou de USA dat doen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nox schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Van de russen snap ik het, maar waarom zou de USA dat doen?
In het filmpje gaat dat stuk over het verleden.

In het verleden, in andere conflicten, hebben de VS/Canada/UK/Zweden ook dingen uit een museum herbruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 12:29 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:33

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:28:
[...]

In het filmpje gaat dat stuk over het verleden.

In het verleden, in andere conflicten, hebben de VS/Canada/UK/Zweden ook dingen uit een museum herbruikt.
Ah, dank voor de toelichting. De VS bulken van het materieel, die zie ik nu niet in de musea duiken :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
*knip* Liever hier geen speculaties over een derde wereldoorlog. Opmerkingen over kernwapens kan je kwijt in Nucleaire dreiging Rusland

[ Voor 68% gewijzigd door teacup op 17-03-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Hij heeft van alles te verliezen uiteraard. Het is niet zo dat er een navo-leger aan de muren van Moskou staat.

[ Voor 38% gewijzigd door teacup op 17-03-2023 12:53 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:51
Het lanceren van nuclaire wapens is niet iets dat één iemand kan beslissen. Dit zijn ook red-lines binnen de interne politiek waarin het rap bergaf zou gaan met Putin. Enkel als er een beslissing zou vallen om Rusland binnen te vallen zal er voldoende steun zijn.

Het gebruiken van iets nucleair zal resulteren in een volledig front tegen Rusland en de vernietiging van de huidige infrastructuur. Op dat moment zullen andere landen zich actief (met manschappen) gaan moeien in de oorlog.

Daar zijn we - hoop ik - niet aan toe.

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 17-03-2023 12:58 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Er zullen idd keuzes moeten worden gemaakt:

[...]

Maar gezien er momenteel 8 nieuwe brigades gevormd worden plus alle reserves die er al waren, lijkt er genoeg keuze vrijheid.

Met de 100 nieuwe westerse tanks + 200 Bradleys + 100 Strykers + CV90 + Marder + wat er al geleverd was, is er ook genoeg rollende slagkracht bij gekomen.
Van alle theorien denkbaar put ik - onder het juk van realisme - het meest uit het scenario dat dit alles weer onderdeel is van de desinformatie campagne aan UA zijde.

Hoe meer Rusland denkt te winnen in het oosten, hoe minder ze elders aanvallen. Hoe meer UA het beeld kan schetsen dat ze niets kunnen, des te kleiner is de kans dat Rusland elders een aanval verwacht.

En dan.. rolt die hele bliksemse bende zo ergens door een linie heen. Want de aantallen die je noemt zijn dan nu nog niet beschikbaar, maar de Bradley's bijvoorbeeld zouden in theorie al in actie moeten kunnen komen.

Wensdenken, ik weet het. Hoop doet leven enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:In dit topic willen we geen speculaties zien over WW3 scenarios. Deze discussies zijn zo speculatief dat ze geen vaste grond onder de voeten hebben en alle kanten op gaan. Zo'n discussie hoort hier niet en ontwricht het topic.

Informatie of nieuwe feiten met betrekking tot de nucleaire dreiging vanuit Rusland is een ander topic in dit forum beschikbaar: Nucleaire dreiging Rusland

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:59:
[...]
En dan.. rolt die hele bliksemse bende zo ergens door een linie heen. Want de aantallen die je noemt zijn dan nu nog niet beschikbaar, maar de Bradley's bijvoorbeeld zouden in theorie al in actie moeten kunnen komen.

Wensdenken, ik weet het. Hoop doet leven enzo.
Ze zijn gewoon nog even aan het toeren:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 14:02

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:50:
[...]

[Twitter]
Op die plek valt het met de modderbende wel mee :)
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen ipv de vrij korte winter + goede lente dagen in aantocht.
Het zou maar zo kunnen zijn dat dat modderseizoen vrij kort is dit jaar.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Hierbij denk ik gelijk aan een sahed fabriek die "boem" doet, vraag me af hoeveel landen/bedrijven dat risico willen lopen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:50:
[...]

[Twitter]
Die Franse AMX-10RC's zijn op transport naar UA gezet lees ik net. Moeten er 40 worden en ze zouden direct doorrijden naar de frontlinie:
Source: Lecornu made this statement to the defence committee of the National Assembly of France, European Pravda reports, citing Le Figaro.

Details: According to Lecornu, the AMX-10 RC armoured vehicles have "just arrived in Ukraine", and "some of them have already gone to the front line".

The French defence minister added that Paris is already starting to plan the shipment of the second batch of wheeled tanks. "I am preparing a series of resolutions for the president [Macron – ed.], because they [AMX-10 RCs – ed.] are starting to get good feedback from Ukrainian partners," he added.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Dit vind ik wel opmerklijk:
In addition, according to intelligence, Russia periodically receives from Syria air defense systems and S-300s, which are delivered on civilian ships.
Ik dacht dat Rusland flinke voorraden van S-300 systemen hadden omdat ze in de koude oorlog enorm inzette op ground-to-air systemen en niet zozeer op hun eigen luchtmacht.

Maar ja, als je zelfs met Myanmar (en eerder Noord-Korea) gaat onderhandelen voor munitie. lijkt het me zeer slecht gesteld met de Russische defensie-industrie. Mij lijkt het maken van 7.62mm munitie en artillerie shells nou niet echt rocket-science. Dat zouden ze toch gewoon zelf moeten kunnen in flinke getale?

[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 17-03-2023 15:10 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Standeman schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:04:
[...]

[...]
Ik dacht dat Rusland flinke voorraden van S-300 systemen hadden omdat ze in de koude oorlog enorm inzette op ground-to-air systemen en niet zozeer op hun eigen luchtmacht.

Maar ja, als je zelfs met Myanmar (en eerder Noord-Korea) gaat onderhandelen voor munitie. lijkt het me zeer slecht gesteld met de Russische defensie-industrie. Mij lijkt het maken van 7.62mm munitie en artillerie shells nou niet echt rocket-science. Dat zouden ze toch gewoon zelf moeten kunnen in flinke getale?
Het zou ook kunnen dat dit Russische S300 systemen zijn die in Syrië gedeployed waren die ze terug trekken.

Weet niet of ze de paar systemen die Syrië zelf heeft daar weg willen kopen/halen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Mij lijkt het maken van 7.62mm munitie en artillerie shells nou niet echt rocket-science. Dat zouden ze toch gewoon zelf moeten kunnen in flinke getale?
Valt of staat ook natuurlijk met grondstoffen, ze nemen hun lijken niet eens mee, laat staan dat ze hulzen rapen voor het koper :P

Rusland krijgt niet of nauwelijks grondstoffen die ze misschien nodig hebben voor de productie.

Als krap een jaar geleden lagers al een probleem vormden dan staan ze nu voor nog grotere uitdagingen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
[...]

[...]

Laten we hopen dat van dat "goedkoop geproduceerde" spul te vroeg "afgaat" _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 22:28
Baseman77 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:03:

[Twitter]

[Twitter]
Volgens de Deepstate map lijkt het er helaas wel op dat Bakhmut echt onhoudbaar wordt. De tang beweging lijkt via het zuiden te lukken; ze komen nu achter de linies aan de rivier. Er is nog maar 1 veilig weg terug, als het tempo zo door zet is die binnen nu en enkele dagen ook niet meer te gebruiken... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een iets langer artikel over Iraanse ammo die opduikt in Oekraine:
Iranian Weapons Are Now Being Used on Both Sides of the Ukraine War
Ukrainian troops are turning the tables on Russia and firing Iranian-made shells back at their tormentors. How they got them is unclear
...
“Starting in the late summer of 2022, we have seen a consistent trend of Iranian ammunition showing up in the hands of the Ukrainian army,” a consultant from Ukraine Weapons Tracker, who goes by the handle Calibra Obscura, tells Rolling Stone.
https://www.rollingstone....nvasion-putin-1234698738/

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 15:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:14
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:54:
Een iets langer artikel over Iraanse ammo die opduikt in Oekraine:

[...]

https://www.rollingstone....nvasion-putin-1234698738/
Die zullen wel uit/via Yemen komen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
PASware schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Die zullen wel uit/via Yemen komen.
Volgens mij was het probleem met die theorie:
- dat ze in 2022 geproduceerd zijn, en er het laatste jaar vrijwel geen onderscheppingen waren van wapen partijen (voor zover bekend gemaakt)
- de ammo die opduikt is niet ammo die door de rebellen in Yemen gebruikt werd. (Grad raketten en 125mm tank ammo)

(het is wel de eerste gedachte idd dat die daar vandaan zou kunnen komen)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 16:24 ]

PSN

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 16:31
ICC heeft arrestatiebevel uitgevaardigd tegen Poetin
https://nos.nl/l/2467857

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Emryte schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:31:
ICC heeft arrestatiebevel uitgevaardigd tegen Poetin
https://nos.nl/l/2467857
Wel handig als het vervolg en reacties hier wordt besproken:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
:)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Het ICC en Poetin graag hier bespreken.

[ Voor 46% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-03-2023 16:46 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Duitse ringtaush lijkt toch vaker een zetje te kunnen geven tot dingen sturen, blijkbaar was dit het zetje dat handig was voor het sturen van extra air defense door Slowakije:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
De dag is nog niet voorbij maar ik heb een aantal bronnen die spreken over 1500+ doden, voornamelijk rondom Bakhmut aan RU zijde (Ze herleiden naar een "NATO Official".)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Amtelode schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:29:
De dag is nog niet voorbij maar ik heb een aantal bronnen die spreken over 1500+ doden, voornamelijk rondom Bakhmut aan RU zijde (Ze herleiden naar een "NATO Official".)
Dit komt van The Guardian’s liveblog:
Russia is sustaining up to 1,500 casualties a day in its current offensive, mostly in the eastern city of Bakhmut, according to a senior Nato official.

Ukraine is taking “an order of magnitude less” in fighting where “several thousand” shells a day have been fired by both sides, the official, speaking on condition of anonymity, said.

The official added that it was unclear how long the battle for Bakhmut will go on. Grim, intense fighting is taking place at the city’s frontline, running along the river, which has become a “killing zone”, they said.

Although Ukraine’s ammunition expenditure was outpacing western production, the official said there were no signs that Ukrainian forces were losing the city.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Ik las iets over een mislukte rivieroversteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De term ‘Casualties’ hoeft niet perse dood te zijn, maar bevat over het algemeen ook de gewonden dacht ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:03:
De Duitse ringtaush lijkt toch vaker een zetje te kunnen geven tot dingen sturen, blijkbaar was dit het zetje dat handig was voor het sturen van extra air defense door Slowakije:
[Twitter]
Erg goed natuurlijk. Wat ik mij nog afvroeg is op papier heeft Rusland nog een monster van een luchtmacht. We zien er echter weinig van en ondertussen is de fighterjet donatie aan Oekraïne teller boven de 30, en worden er al sinds vorig jaar actief piloten op f16s getrained.

Ik vraag me dan toch af of dit het nou was kwa Russische luchtmacht of dat dit straks ook een wassen neus lijkt. Zeker tegen over de stijgende lucht beveiliging van Oekraïne en groeiende luchtmacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sprhnk schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Erg goed natuurlijk. Wat ik mij nog afvroeg is op papier heeft Rusland nog een monster van een luchtmacht. We zien er echter weinig van en ondertussen is de fighterjet donatie aan Oekraïne teller boven de 30, en worden er al sinds vorig jaar actief piloten op f16s getrained.

Ik vraag me dan toch af of dit het nou was kwa Russische luchtmacht of dat dit straks ook een wassen neus lijkt. Zeker tegen over de stijgende lucht beveiliging van Oekraïne en groeiende luchtmacht.
Definieer 'monster van een luchtmacht'.
Op papier is het vooral veel. Veel ouwe troep.

Wat daarvan überhaupt de lucht in te krijgen is, is een volgende vraag. Niet alleen qua materiaal maar ook qua opleidingsniveau van de piloten. Gemiddelde Goelag bewoner kun je niet even in een Mig zetten.

Nog los van het feit dat veel van die oude meuk al snel last gaat krijgen van luchtafweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:47:
[...]

De term ‘Casualties’ hoeft niet perse dood te zijn, maar bevat over het algemeen ook de gewonden dacht ik.
Dat klopt wat je zegt. Een casualty is o.a.een overlijden, verwonding, gevangenschap of desertie. Ook lichamelijke of geestelijke ziekte kan er onder vallen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een Russische T72 komt op bezoek in Nederland:
https://nos.nl/l/2467288#UPDATE-container-68147200
Wrak Russische tank naar Groesbeek, in juni in Amsterdam

Bij het Vrijheidsmuseum in Groesbeek is vanaf morgen een tank te zien die in de oorlog met Oekraïne werd vernietigd. Hij staat samen met een door kogels doorzeefde Oekraïense ambulance opgesteld voor het museumgebouw.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 10:09
YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:47:
[...]

De Tweets van The Guardian journalist Dan Sabbagh.
Russia is sustaining "1200, 1300 even 1500" casualties a day in its current offensive, mostly in Bakhmut. Killed to wounded ratio is one to three - senior Nato official, speaking on condition of anonymity.
Ukraine is taking "an order of magnitude less" - no figure given - in fighting where "several thousand" shells a day have been consumed on both sides
https://www.theguardian.c...-64149aa28f089504f3596afb

https://twitter.com/dansa...70500?ref_src=twsrc%5Etfw

(De ratio 1-3 geldt natuurlijk niet als je je gewonde troepen niet afvoert of desnoods executeert...)

[ Voor 6% gewijzigd door Baserk op 17-03-2023 20:58 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-09 19:37
Weet je zeker dat het geen T-27B is?

NOS verzint een nieuwe tank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SpelFaut schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Weet je zeker dat het geen T-27B is?

NOS verzint een nieuwe tank
:+
Wikipedia: T27 Armored Car

Maar ja, iemand bij de NOS heeft lettersoep gespeeld :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 21:20 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

👍

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
MikeyMan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Definieer 'monster van een luchtmacht'.
Op papier is het vooral veel. Veel ouwe troep.

Wat daarvan überhaupt de lucht in te krijgen is, is een volgende vraag. Niet alleen qua materiaal maar ook qua opleidingsniveau van de piloten. Gemiddelde Goelag bewoner kun je niet even in een Mig zetten.

Nog los van het feit dat veel van die oude meuk al snel last gaat krijgen van luchtafweer.
Ik begrijp wat je zegt hoor maar je gooit het er makkelijk uit op papier nogal altijd nr 2 in de ranglijst en nog altijd ergens bovenin als je de readiness naar 50% verlaagd.

https://www.wdmma.org/ranking.php

Het is nogal wat als je daar geen overwicht mee kunt maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:39
sprhnk schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Ik begrijp wat je zegt hoor maar je gooit het er makkelijk uit op papier nogal altijd nr 2 in de ranglijst en nog altijd ergens bovenin als je de readiness naar 50% verlaagd.

https://www.wdmma.org/ranking.php

Het is nogal wat als je daar geen overwicht mee kunt maken.
Mooi lijstje overigens. Als je alles van de VS bij elkaar optelt kom je op 570 uit. Ofwel ruim 4x wat Rusland heeft (150). De zogenaamde runner up. Als je de hele EU bij elkaar optelt zullen we ook wel aan die 150 komen. Maar toch acht ik de staat van de luchtmacht in de EU wel wat hoger in dat die van Rusland. Ik betwijfel of 50% al wel realistisch is voor ze.
Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid