Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hopelijk zet dit Orban aan om de NAVO goedkeuring voor Zweden te accorderen.
Russia added Hungary to the list of "unfriendly countries", the Russian ambassador in Budapest Evgeny Stanislavov said.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 maart 2023
🙃 pic.twitter.com/erX6rvlBtm
https://nos.nl/artikel/24...or-navo-toetreding-zweden
nope
Ik zou niet graag in het midden van die kolonne daar zo staan met al die uitlaatgassen om je heen.. Een raket doet meer au maar die blauwe rook zal je ook niet van opknappen..saikol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:36:
[...]
[Embed]
Kwam ook deze tegen, flinke oefening en blijft intimiderend om te zien.
Energy aid 👍 33 sea containers full of 30kVa/80kVa generators made in Qatar, bought by The Netherlands are being loaded onto trucks for further transport to 🇺🇦. Each container fits around 20 generators.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 maart 2023
🇳🇱⚡️🇺🇦 pic.twitter.com/2AIurLCF0k
Er is ook niet een gewoonte om oude tanks inzetbaar te houden door er wat ERA op te plakken. Alleen de US Marine Corps heeft in Desert Storm 1991 nog wel hun oude M60 tanks ermee uitgerust omdat ze anders helemaal niks zouden hebben.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:38:
[...]
Veiligheid zou inderdaad de reden kunnen zijn. We zijn daar in het westen wat gevoeliger voor dan in Rusland waar ze niet op een infanterist meer of minder kijken.
https://www.usmcmuseum.com/blog/the-m60s-last-hurrah
Ook deze opmerking die aangeeft dat de problemen die de Russen hebben overal voor kunnen komen als er opeens een heleboel materiaal moet worden ingezet.
I was a loader in 2nd platoon Charlie 8th tanks (White 3 "Make you famous"). Some of our reactive armor was actually empty inert training blocks due to a shortage of the real thing.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Nu gaf ik je expres een link naar het forum waar ik de informatie vond, zodat je jezelf kan informerendowntime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:35:
[...]
Ik bedoel natuurlijk specifiek de explosieve variant. Lees dat ERA zelfs een Duits-Israelische vinding is. Er zal dan wel een reden zijn waarom je het niet vaak op westerse tanks ziet.
Dan moet je jezelf afvragen of dat Explosive Reactive Armour beter is dan Reactive Armour, gezien het feit dat de kans heel klein is dat er op een Leopard 2 geschoten gaat worden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als je naar het weer kijkt in Oekraïne, zie je dat het op dit moment inderdaad sneeuwt in het oosten.asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:23:
Even een vraagje.... ik zie filmpjes langs komen waarin er sneeuw te zien is. Ligt er nu nog sneeuw in Oekraïne of zijn het oudere filmpjes?
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Met je laatste 2 zinnen sla je de spijker op de kop. Het risico van volledig inzetten op het voorkomen van oorlog is dat ,men zich niet goed voorbereid op het winnen ervan.downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:40:
[...]
EU is niet geloofwaardig in dat opzicht. Dat heeft met het ontbreken van de VS, UK en Canada te maken maar ook met het ontbreken van een militaire structuur. Hoe vaak hebben Europese landen militaire oefeningen gedaan in EU-verband? Wie neemt de leiding als de VS niet meedoen? Onzekerheid over die zaken maakt risico op oorlog groter. En we willen een oorlog met Rusland niet winnen. We willen dat die oorlog voorkomen wordt.
Zonder effectieve verdediging is diplomatie voornamelijk blufpoker en dan loop je risico dat de andere speler je bluf noemt.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Weinig soldaten in z'n kort stukje loopgraaf is erg moeilijk voor de vijand. Ze kunnen vrachtwagenladingen aan artilleriegranaten spammen zonder effect. Tientallen russen worden door weinig soldaten opgehouden.NeutraleTeun schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Muziekje maakt het er niet beter op, even ongeacht wie wie is.
Vraag me wel af, zie maar een vrij korte UA loopgraaf op een zeer groot gebied.
Wat is daar het nut of bedoeling van?
In part 2 zie je hoe de russen de loopgraaf langs achteren proberen aan te vallen. Een rus werd neergeschoten en een andere rus gooit een granaat dat niet in een smalle handgegraven loopgraaf valt en het ontploft boven de loopgraaf.
russen gebruiken graag machines voor het graven van loopgraven, extra breed zodat de granaten goed erin vallen, weinig tot geen bochten (granaatscherven kunnen niet om de hoek gaan),...
Dan danger close artillery support tegen de vijand die te dicht bij de loopgraaf was en Oekraïense pantservoertuigen deden mee om de russen weg te drijven.
Ongecensureerde part 2 kan je op Reddit en Telegram vinden.
De omschrijving Google Translated:
Six meters wide. 30 meters along. Seven days of continuous fighting for this small piece of Ukrainian land.
Today we publish a continuation of the battle for one of the positions of our battalion.
The battle for the "T-pattern". PART TWO. Rebuff
We will remind that more than 30 Russian attack aircraft attacked the "T-pattern" position. Eight of our brothers in the trenches faced an unequal battle. Most of the enemy group was destroyed. However, the invaders came close to the trenches.
The reserve of our battalion, which is already rushing to support, has the power to turn the tide of the battle.
Sure. Ik zag op Wikipedia ook foto's van Israelische M60's met ERA. Maar de M60 is dan ook een oudje van voordat er composite armour was.IJzerlijm schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:05:
[...]
Er is ook niet een gewoonte om oude tanks inzetbaar te houden door er wat ERA op te plakken. Alleen de US Marine Corps heeft in Desert Storm 1991 nog wel hun oude M60 tanks ermee uitgerust omdat ze anders helemaal niks zouden hebben.
Maar ook daar wordt voornamelijk gespeculeerd. En ik vond min of meer dezelfde info op Wikipedia.asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:21:
[...]
Nu gaf ik je expres een link naar het forum waar ik de informatie vond, zodat je jezelf kan informeren.
ERA zal in vredestijd gewoon veilig zijn want het explodeert pas als je er live munitie op afvuurt. Als dat in vredestijd gebeurt dan heb je wel grotere zorgen dan die explosieve platen.Bottom line : ze vonden het niet veilig genoeg. Nu is "veilig" op een slagveld debatable maar bedenk dat de Westerse tanks 99,999% van hun tijd in vrede doorbrengen. Van de ongeveer 3600 geproduceerde Leopard 2 tanks sturen we er nog geen 100 naar het jachtgebied.
Daarnaast kun je ook gewoon ballast gebruiken in vredestijd (om het extra gewicht te simuleren) en pas vervangen door echte ERA als er geschoten wordt. Dat lijken de Russen ook te doen.
True. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ERA beter is. De discussie begon juist omdat ik betwijfelde of ERA wel toegevoegde waarde op een westerse tank heeft.Dan moet je jezelf afvragen of dat Explosive Reactive Armour beter is dan Reactive Armour, gezien het feit dat de kans heel klein is dat er op een Leopard 2 geschoten gaat worden.
We gaan het meemaken. De Challengers en Leopards tegen de Russische tanks. Ik neem aan dat een uitgeschakelde Westerse tank voor heel veel telegram en twitter berichten gaat zorgen. Als we die niet zien (of beperkt) dan is de combinatie armor, tactiek, crew en training effectief geweest.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:03:
True. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ERA beter is. De discussie begon juist omdat ik betwijfelde of ERA wel toegevoegde waarde op een westerse tank heeft.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ga er maar vanuit dat je die gaat zien. Waar gehakt wordt vallen spaanders, ook met westerse tanks.asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:08:
[...]
We gaan het meemaken. De Challengers en Leopards tegen de Russische tanks. Ik neem aan dat een uitgeschakelde Westerse tank voor heel veel telegram en twitter berichten gaat zorgen. Als we die niet zien (of beperkt) dan is de combinatie armor, tactiek, crew en training effectief geweest.
Op de A4 zou ik gokken van wel.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:03:
[...]
True. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ERA beter is. De discussie begon juist omdat ik betwijfelde of ERA wel toegevoegde waarde op een westerse tank heeft.
En ze lijken ook precies de ERA op de plekken te monteren waar de A6 betere armor heeft gekregen.
Vooral tegen spammen met de alom beschikbare RPG7/9 zal het wel iets van nut tonen denk ik.
PSN
Jupz, zal net zo uitvergroot worden als de eerste T90M die eraan gingasing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:08:
[...]
We gaan het meemaken. De Challengers en Leopards tegen de Russische tanks. Ik neem aan dat een uitgeschakelde Westerse tank voor heel veel telegram en twitter berichten gaat zorgen. Als we die niet zien (of beperkt) dan is de combinatie armor, tactiek, crew en training effectief geweest.
PSN
Ik krijg hem niet gevonden, weet jij wat de titel is zodat ik er op kan zoeken?rapture schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:02:
[...]
Weinig soldaten in z'n kort stukje loopgraaf is erg moeilijk voor de vijand. Ze kunnen vrachtwagenladingen aan artilleriegranaten spammen zonder effect. Tientallen russen worden door weinig soldaten opgehouden.
In part 2 zie je hoe de russen de loopgraaf langs achteren proberen aan te vallen. Een rus werd neergeschoten en een andere rus gooit een granaat dat niet in een smalle handgegraven loopgraaf valt en het ontploft boven de loopgraaf.
russen gebruiken graag machines voor het graven van loopgraven, extra breed zodat de granaten goed erin vallen, weinig tot geen bochten (granaatscherven kunnen niet om de hoek gaan),...
Dan danger close artillery support tegen de vijand die te dicht bij de loopgraaf was en Oekraïense pantservoertuigen deden mee om de russen weg te drijven.
Ongecensureerde part 2 kan je op Reddit en Telegram vinden.
De omschrijving Google Translated:
[...]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
The continuation of the battle for one of the positions of the k2 battalion of the 54th brigadeNox schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:01:
[...]
Ik krijg hem niet gevonden, weet jij wat de titel is zodat ik er op kan zoeken?
Zeker met de ervaring van de Turken met de A5 - die hebben sinds de eerste verliezen in Syrie ook een programma op poten gezet om de zwakkere plekken te versterken met oa ERA, RPG-kooien en ATGM-jammers.YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:42:
[...]
Op de A4 zou ik gokken van wel.
En ze lijken ook precies de ERA op de plekken te monteren waar de A6 betere armor heeft gekregen.
Vooral tegen spammen met de alom beschikbare RPG7/9 zal het wel iets van nut tonen denk ik.
Proberen een wig te drijven tussen Hongarij-EU lijkt mij. Dan zal meneer moeten gaan kiezen...bloody schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:48:
Ach, zo jammer nou![]()
Hopelijk zet dit Orban aan om de NAVO goedkeuring voor Zweden te accorderen.
[Twitter]
https://nos.nl/artikel/24...or-navo-toetreding-zweden
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik vind dit altijd wat kortzichtig, een Erdogan en Orban zijn ook in die landen passanten.Brent schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:00:
Misschien kunnen we een umtausch organiseren: Zweden erin, Hongarije eruit.
(tenzij ze de grondwetten aanpassen)
PSN
Ze hoeven de grondwet niet eens aan te passen. Vage regels om populaire oppositiepolitici van verkiezingen uit te sluiten werken ook goed. Of het opkopen van alle media door vrienden van de president.YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Ik vind dit altijd wat kortzichtig, een Erdogan en Orban zijn ook in die landen passanten.
[ Voor 7% gewijzigd door downtime op 30-03-2023 16:08 ]
Daar zeg je wel even watYakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Ik vind dit altijd wat kortzichtig, een Erdogan en Orban zijn ook in die landen passanten.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
https://thehill.com/polic...eakness-if-bakhmut-falls/
Dit is exact het tegenovergestelde van wat sommige Westerse denkers beweren, dat Putin een overwinning gegund moet worden zodat hij met geheven hoofd de oorlog kan beeindigen. Of dat het niet uitmaakt of er een overwinning wordt behaald door Rusland omdat het een strategisch nietszeggende lokatie lokatie is.Ukrainian President Volodymyr Zelensky emphasized the need for his country to hold the eastern city of Bakhmut, saying that Russian President Vladimir Putin will “smell” weakness if the city falls.
Zelensky said in an interview with The Associated Press that Putin would “sell this victory” to the Russian people, China and Iran if Russian forces take Bakhmut, which has been under heavy Russian assault for months.
“If he will feel some blood — smell that we are weak — he will push, push, push,” he said.
And to think they once said that computers would take away jobs.
https://www.theguardian.c...stic-cyberwarfare-tactics
Alles lijkt er in terug te vinden, van desinformatie, propaganda, surveillance en oppositie tracken tot aanvallen op buitenlandse infrastructuur.From 2011 Vulkan received special government licences to work on classified military projects and state secrets. It is a mid-sized tech company, with more than 120 staff – about 60 of whom are software developers. It is not known how many private contractors are granted access to such sensitive projects in Russia, but some estimates suggest it is no more than about a dozen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
At today's Macedonian government session, a decision was made to donate 12 Mi-24 helicopters to Ukraine. https://t.co/BNVtnu258L https://t.co/IuUAqwrhMh
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 30 maart 2023
PSN
https://mil.in.ua/en/news...-ukraine-used-hrim-2-tbm/“Today, one Hrim-2 tactical ballistic missile and three HIMARS missiles were intercepted, and two Ukrainian unmanned aerial vehicles were destroyed in the areas of the settlements of Novoandriyivka and Zelenyi Hai,” the Russian defense ministry claimed.
PSN
Last night, I tweeted that I had been assessing & considering the challenges Ukraine's Army (UA) Commanders were facing in preparing for the “spring offensives.
— Mark Hertling (@MarkHertling) 30 maart 2023
I said I'd share some thoughts on what I would be thinking if I were among them.
This is that 🧵 1/
Blijf blij met "nuchtere blik op de situatie" ipv overloos wellus/nietus en "nafo gebonk"t will be unpopular to say this, but I will:
The UA is good & is combat savvy. But like RU at the beginning of the war, they're not 10 feet tall.
They must now execute large scale missions: Deliberate attacks & combined arms breaches.
blijft lastig een "objectief" beeld te vinden, alhoewel ik merk meeste hardcore posters hier dat toch redelijk goed afgaat. wat ook wel gezegd mag worden toch ?
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-03-2023 18:41 ]
Tja vanalles
Kuleba vandaag:vso schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:33:
mooi draadje van [Twitter]
[...]
Blijf blij met "nuchtere blik op de situatie" ipv overloos wellus/nietus en "nafo gebonk"niks kwaads over mensen met de (wensvolle) positieve insteek ofzo ..
blijft lastig een "objectief" beeld te vinden, alhoewel ik merk meeste hardcore posters hier dat toch redelijk goed afgaat. wat ook wel gezegd mag worden toch ?
"It is dangerous to consider the upcoming spring counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine as the decisive moment of the war." "We must by all means resist the perception of the counteroffensive as the decisive battle of the war."
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Laten we Putin en co gewoon niks gunnen in Oekraïne, dat is zo'n rare gedachtekronkel.IJzerlijm schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:05:
Zelensky over het belang van Bakhmut:
https://thehill.com/polic...eakness-if-bakhmut-falls/
[...]
Dit is exact het tegenovergestelde van wat sommige Westerse denkers beweren, dat Putin een overwinning gegund moet worden zodat hij met geheven hoofd de oorlog kan beeindigen. Of dat het niet uitmaakt of er een overwinning wordt behaald door Rusland omdat het een strategisch nietszeggende lokatie lokatie is.
Er viel nog iets voor te zeggen in de eerste weken van deze oorlog toen men dacht dat het voor de Russen wel duidelijk was dat het niet zomaar even in drie dagen gedaan was. Maar nu na een jaar kunnen we er wel vanuit gaan dat geen enkel succesje een excuus gaat worden om af te taaien.
Van de andere kant kan het een kostbare zaak worden om strategische alternatieven af te wijzen puur om de vijand niets te gunnen. Gezien de kosten zie ik er weinig 'overwinning' in mochten ze Bakhmut veroveren.
Of de Russen dat dan aan zullen grijpen als een moment van bevestiging van hun tactieken lijkt me stug, maar daarbij heb ik geen Russische bril op.
tl;dr: Ik hoop niet dat ze er teveel op stukgooien enkel om een punt te maken.

Update, schijnbaar oud nieuws: https://mil.in.ua/en/news...-500-tow-atgm-to-ukraine/
[ Voor 15% gewijzigd door consolefreak op 31-03-2023 07:51 ]
20 cm beton is niets ik kan me dat bijna niet voorstellen. Of het wapen is helemaal niet geschikt voor beton en als bunkerbuster verkeerd ingedeeld of het zou beduidend meer moeten zijn dan dat.
Ziet er uit als een handig raketje voor de loopgraven oorlog.consolefreak schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:48:
Blijkbaar heeft Oekraïne een nieuw speeltje. Een soort draadloze bunker buster TOW raket met 4,5km reikwijdte en gaat dan door 20cm beton.![]()
[YouTube: TOW BGM-71H / 71H-1RF missiles enter Ukraine]
PSN
Heel goed artikel. Weinig echt nieuws maar toch weer confronterend angstaanjagend als je de onderlinge samenhang/systematische aanpak van deze terreurstaat ziet.Proton_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:37:
Een leak over de cyberoorlog zoals die gaande is, via Vulkan:
https://www.theguardian.c...stic-cyberwarfare-tactics
[...]
Alles lijkt er in terug te vinden, van desinformatie, propaganda, surveillance en oppositie tracken tot aanvallen op buitenlandse infrastructuur.
Het imperialisme gecombineerd met angst voor opstand in eigen land en het onrealistische dreigingsbeeld van het westen zit zo diep in de haarvaten, dat ook een verlies in deze Oekraine oorlog denk ik weinig aan de vijandige essentie van hun cultuur zal veranderen.

https://www.ukrinform.net...roach-of-our-victory.htmlZelensky’s address on 400th day of war: Preparing approach of our victory
Four hundred days of our defense against full-scale aggression is a colossal path that the nation has walked as one.
PSN
https://www.telegraaf.nl/...-lid-na-zegen-van-turkije
Finland is binnen!
— Sauli Niinistö (@niinisto) 30 maart 2023
[ Voor 19% gewijzigd door asing op 30-03-2023 23:22 ]
Dan kunnen ze nu wat Leo2’s doneren dus?asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:19:
Kogel en ker..... moskee.
Finland is binnen!

PSN
Komen er nu geen ellenlange bureaucratische procedures van enkele jaren of is het nu echt snel rond?asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:19:
Kogel en ker..... moskee.
Finland is binnen!
[Twitter]
Anoniem: 57411
Ik had begrepen dat de ratificatie juist het sluitstuk van alle bureaucratie/politieke koehandel voor de toetreding was.honey schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:35:
[...]
Komen er nu geen ellenlange bureaucratische procedures van enkele jaren of is het nu echt snel rond?
Bron: https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_49212.htmFollowing Russia’s brutal and unprovoked invasion of Ukraine in February 2022, the Finnish and Swedish ambassadors to NATO simultaneously conveyed the intent of their respective countries to join the Alliance by submitting official letters of application to NATO on 18 May. They completed accession talks on 4 July, and their Accession Protocols were signed by Allies on 5 July. Once Allies have ratified the Accession Protocols according to their national procedures, Finland and Sweden will be invited to accede to the Washington Treaty, officially becoming NATO Allies.
Bron: Wikipedia: Enlargement of NATOOnce members agree that a country meets the requirements, NATO can issue that country an invitation to begin accession talks. The final accession process, once invited, involves five steps leading up to the signing of the accession protocols and the acceptance and ratification of those protocols by the governments of the current NATO members.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 31-03-2023 06:44 ]
⚡⚡⚡️9 out of 10 shaheeds destroyed at night over #Ukraine - Air Force#UkraineWar #UkraineRussiaWar #UkraineWillWin #Ukraina #UkraineRussianWar #UkrainianArmy #RussiaisATerroistState pic.twitter.com/RbAzvJyqru
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 31 maart 2023
PSN
Is dat de Rambo 2 helicopter ?YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:03:
De officiële beslissing is nu ook genomen:
[Embed]
Google zegt van wel
The Mil Mi-24 Hind is a type of Soviet gunship helicopter that appears in both Rambo: First Blood Part II and Rambo III.
PSN
Nu nog Rambo zelf nog eens opsturen naar ginds en de fight is over in 90 minuten
Wel leuk te zien dat deze iconische helicopter (ziet er enorm vervaarlijk uit) nu terug opduikt na al die jaren.
Wisten we al of deze luchtwaardig zijn? Gingen geruchten dat het voor onderdelen was.YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:03:
De officiële beslissing is nu ook genomen:
[Embed]
5 van de 12 waren nog 'in service' lijkt het, zal dus wel een mix zijn van vliegend en voor spares.MikeyMan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:41:
[...]
Wisten we al of deze luchtwaardig zijn? Gingen geruchten dat het voor onderdelen was.
De Su-25's uit Noord Macedonie waren idd wel alleen voor spares, die waren allemaal al retired dacht ik.
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2023 09:04 ]
PSN
Russische logistiek heeft hier zeker last van.
Sneeuwval van 30-3
:fill(white):strip_exif()/f/image/45RGFtnCxmx1RV8EPDFpmSTO.png?f=user_large)
En een paar veelzeggende beelden:
There is so much snow, drifting snow, and stuck vehicles in the Rostov region that snow removal equipment is getting stuck and can't pass
— Malcontent News (@MalcontentmentT) 30 maart 2023
Central Luhansk to the Russian border is getting hit even harder
2/2 pic.twitter.com/KYrgiupqIo
Efforts to clear the M-4 Highway near Shakhty in the Rostov region continue - about 30 kilometers of roadway is blocked due to stuck cars/and trucks pic.twitter.com/5JtwV5w6xs
— Malcontent News (@MalcontentmentT) 31 maart 2023
Aan de andere kant kan er ook niet echt aangevallen worden door Oekraïne. Dus de strijd rond Bakhmut zal een beetje stil komen te liggen.SpelFaut schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:15:
In de Rostov regio is er de afgelopen 2 dagen een beste hoeveelheid sneeuw gevallen.
Russische logistiek heeft hier zeker last van.
Sneeuwval van 30-3
[Afbeelding]
En een paar veelzeggende beelden:
[Twitter: title]
[Twitter: title]
terwijl UA --> oom sam / EU kan 1 van jullie een radar dingus missen ?
hmm cijfers dalen ?
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 31-03-2023 10:52 ]
Tja vanalles
Zie 2 posts hierboven, er ligt nogal wat sneeuw. Dus het aantal gevechtshandelingen zal ook flink lager liggen. En als Igor in zijn loopgraaf aan de wodka in de loopgraaf ligt loopt hij niet zoveel risico.vso schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:51:
hmm cijfers dalen ?
Nou da's toevallig....vso schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:51:
NL heeft er vorig jaar 5 gestuurd (en de VS minstens 15)
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Wat doet zo een ding nou precies? Ik zat ff te googlen maar word er niet veel wijzer van. Is het gewoon een mobiele radar?vso schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
hmm cijfers dalen ?
De focus lijkt zich naar Avdiivka te verplaatsen:Al vele weken wordt de val van Bachmoet aangekondigd, maar nog altijd houden de Oekraïners stand. De jongste week is het discours veranderd. Terwijl tot midden maart de val voor elk moment leek te zijn, zeggen de meeste analisten en westerse militairen nu dat het momentum van de Russen voorbij is. Het Oekraïense leger is erin geslaagd de situatie te stabiliseren.
Meer zelfs, de analisten zeggen nu dat de Oekraïense generaals er goed aan gedaan hebben de stad niet op te geven. Aanvankelijk kregen ze veel kritiek, omdat de verliezen te hoog opliepen voor een plaats die weinig strategisch belang had. Die kritiek is verdampt. Nu klinkt het dat het verstandig was te blijven vechten. Daardoor is het Russische offensief er helemaal vastgelopen. De voorbije week hebben de Russen geen terrein meer gewonnen en lijken ze zodanig verzwakt dat ze niet meer in staat zijn de stad op korte termijn in te nemen.
Dat Bachmoet maar niet veroverd wordt, doet het moreel van de Russische troepen – en dat is al niet hoog – verder dalen. Ook in Moskou moet de frustratie toenemen. Poetin heeft van de stad een belangrijk doel gemaakt. Hij stelde zelfs zijn opperbevelhebber, generaal Valeri Gerasimov, aan met de opdracht het offensief naar een hogere versnelling te schakelen. Dat lukt dus niet. De Russische troepen proberen daarom een andere stad te veroveren. In Avdiivka, 90 kilometer zuidelijker, zijn ze erin geslaagd delen van de Oekraïense luchtafweer uit te schakelen. Daardoor kunnen ze de stad makkelijker vanuit de lucht aanvallen. Avdiivka ligt grotendeels in puin. Maar ook hier lijden de Russen zware verliezen, waardoor het moreel erg laag is, aldus het Britse ministerie van Defensie.
Ja, maar dan eentje die precies bepaalt waarvandaan er geschoten is, waarna de eigen artillerie snel en gericht terug kan schieten.BootVluchteling schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Wat doet zo een ding nou precies? Ik zat ff te googlen maar word er niet veel wijzer van. Is het gewoon een mobiele radar?
[removed]
Ik lees dit als 'Het lukt ons niet in Bakhmut dus proberen we nu hetzelfde draaiboek bij Avdiivka'XWB schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:50:
Achteraf blijkt dat het verdedigen van Bakhmut toch een slimme zet was:
[...]
De focus lijkt zich naar Avdiivka te verplaatsen:
[...]
Iets met ezel en zelfde steen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Iets meer uitleg over wat het doet en kan:BootVluchteling schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Wat doet zo een ding nou precies? Ik zat ff te googlen maar word er niet veel wijzer van. Is het gewoon een mobiele radar?
Wikipedia: Counter-battery radar
PSN
Inderdaad, en volgens mij is Avdiivka van oorsprong al een een stuk beter bevestigd. Ik meen me te herrineren dat deze stad eigenlijk deel uitmaakt van de 2014 verdedigingslinie.Auredium schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:53:
[...]
Ik lees dit als 'Het lukt ons niet in Bakhmut dus proberen we nu hetzelfde draaiboek bij Avdiivka'
Iets met ezel en zelfde steen.
Ze zullen het er druk mee hebben. Als alles volgens RU plan verloopt hebben ze over 9 uur heel de Donbass in handen
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Nee daar hebben ze een verbouwde Aerospatiale Puma voor gebruikt.
In 1988 heeft de US pas voor het eerst een MIL24 MIL25 kunnen bemachtigen.
YouTube: The Hind Heist - The Secret US Operation to Steal the Soviet's Top H...
Russische orthodoxe kerk heeft het maar lastig in UA.
Those Russian 'holy fathers' of the Lavra are really a bunch of nutcases. It is good that the Ukrainian government is expelling this extension of the Kremlin pic.twitter.com/c7Ygr5PiML
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 31 maart 2023
Hier is wel mooi aangegeven waar de 2014 grens ligt. Als je Deepstatemap dus mag geloven is er bij Avdiivka nog een klein stukje van die originele linie over. ls je op google maps /earth rond klikt zie je ook diverse loopgravenstelsels liggen rond die plek.Rene schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:37:
[...]
Inderdaad, en volgens mij is Avdiivka van oorsprong al een een stuk beter bevestigd. Ik meen me te herrineren dat deze stad eigenlijk deel uitmaakt van de 2014 verdedigingslinie.
https://deepstatemap.live/en#12/48.1314/37.7720
:fill(white):strip_exif()/f/image/OhOwXZVXIUwJYDnVjVYjvuMY.png?f=user_large)
Ik vind niet zo direct de link naar Kamil Galeev legde uit wat er nodig is om een great dictator te worden.Hippocampus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:42:
[...]
Laten we Putin en co gewoon niks gunnen in Oekraïne, dat is zo'n rare gedachtekronkel.
Er viel nog iets voor te zeggen in de eerste weken van deze oorlog toen men dacht dat het voor de Russen wel duidelijk was dat het niet zomaar even in drie dagen gedaan was. Maar nu na een jaar kunnen we er wel vanuit gaan dat geen enkel succesje een excuus gaat worden om af te taaien.
Van de andere kant kan het een kostbare zaak worden om strategische alternatieven af te wijzen puur om de vijand niets te gunnen. Gezien de kosten zie ik er weinig 'overwinning' in mochten ze Bakhmut veroveren.
Of de Russen dat dan aan zullen grijpen als een moment van bevestiging van hun tactieken lijkt me stug, maar daarbij heb ik geen Russische bril op.
tl;dr: Ik hoop niet dat ze er teveel op stukgooien enkel om een punt te maken.
Er is meer nodig dan repressie en bepaalde organisaties van een dikke upgrade in verloning, aanzien/respect, carrière maken,... geven om loyaliteit te kopen.
Een dictator moet laten zien dat hij keuzes durft te maken dat niemand anders durft te maken, het hele land op 't spel zet en z'n gelijk halen. In 't begin denken de mensen dat hij gek is, maar naarmate hij steeds meer gelijk haalt, wordt de twijfel bij de critici weggenomen en zal iedereen blind achter de grote leider aanlopen als de enigste man die grote beslissingen kan nemen.
Een bewezen strategie is gokken met een invasie in een buurland en als de oorlog te moeilijk wordt (dictators begonnen met te zwakke legers), dan reken je op het Westen die de-escalatie, off ramp, appeasement,... wilt als de save button om je progress te bevriezen. Op deze manier kan je niet verliezen, eventjes een stop loss onder de huidige koerswinst terreinwinst zetten. Dan neem je paar jaren pauze om je leger aan te sterken en je probeert opnieuw.
Een dictator wordt compleet verrast als het Westen nee zegt en de oorlog moet uitgevochten worden.
De Oekraïners snappen dat ze de dictator moeten breken. Zorg dat hij z'n gelijk niet kan halen en zware verliezen moet lijden. Dan beginnen de mensen hun vertrouwen in hem te verliezen.
Een tsaar mag heel veel, maar niet een oorlog verliezen. Zeker niet tegen een vijand die jarenlang in de propaganda als inferieur voorgesteld wordt.
In Oekraïne verliezen kan je vergelijken met de Russisch-Japanse oorlog verliezen. Net zoals toen verdampt de Russische mythos. Wie is nu nog bang voor het Russische leger? Of denkt nog via CSTO bescherming te krijgen?
Het betreffende draadje:rapture schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:32:
[...]
Ik vind niet zo direct de link naar Kamil Galeev legde uit wat er nodig is om een great dictator te worden.
Er is meer nodig dan repressie en bepaalde organisaties van een dikke upgrade in verloning, aanzien/respect, carrière maken,... geven om loyaliteit te kopen.
Een dictator moet laten zien dat hij keuzes durft te maken dat niemand anders durft te maken, het hele land op 't spel zet en z'n gelijk halen. In 't begin denken de mensen dat hij gek is, maar naarmate hij steeds meer gelijk haalt, wordt de twijfel bij de critici weggenomen en zal iedereen blind achter de grote leider aanlopen als de enigste man die grote beslissingen kan nemen.
Een bewezen strategie is gokken met een invasie in een buurland en als de oorlog te moeilijk wordt (dictators begonnen met te zwakke legers), dan reken je op het Westen die de-escalatie, off ramp, appeasement,... wilt als de save button om je progress te bevriezen. Op deze manier kan je niet verliezen, eventjes een stop loss onder de huidige koerswinst terreinwinst zetten. Dan neem je paar jaren pauze om je leger aan te sterken en je probeert opnieuw.
Een dictator wordt compleet verrast als het Westen nee zegt en de oorlog moet uitgevochten worden.
De Oekraïners snappen dat ze de dictator moeten breken. Zorg dat hij z'n gelijk niet kan halen en zware verliezen moet lijden. Dan beginnen de mensen hun vertrouwen in hem te verliezen.
Een tsaar mag heel veel, maar niet een oorlog verliezen. Zeker niet tegen een vijand die jarenlang in de propaganda als inferieur voorgesteld wordt.
In Oekraïne verliezen kan je vergelijken met de Russisch-Japanse oorlog verliezen. Net zoals toen verdampt de Russische mythos. Wie is nu nog bang voor het Russische leger? Of denkt nog via CSTO bescherming te krijgen?
https://nitter.it/kamilkazani/status/1508576786187120642
Of op Twitter zelf
https://mobile.twitter.co...tatus/1508576786187120642
Zeer het lezen waard inderdaad!
Ben grappig genoeg momenteel V2 van Richard Harris aan het lezen.BootVluchteling schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:48:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl/f/v2/9300000005461754/
Gaat over het handmatig berekenen van de oorsprong van een V2 raket ten tijde van WW2 adhv radar. Goede schrijver, goed boek
Zeker het lezen waard, maar wat een treurigheid.Wilke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:41:
[...]
Het betreffende draadje:
Of op Twitter Zele
Ik volg de gedachtengang niet helemaal. Het gaat economisch slecht, dus we gaan oorlog voeren. Hoe lost dat je economischie problemen op?Wilke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:41:
[...]
Het betreffende draadje:
Of op Twitter zelf
Als je wint, heb je meer land en grondstoffen.Muncher schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:41:
Ik volg de gedachtengang niet helemaal. Het gaat economisch slecht, dus we gaan oorlog voeren. Hoe lost dat je economischie problemen op?
En het maakt je populairder als machthebber.
Een andere impliciete denkfout in bovenstaande, is dat je er van uitgaat dat het doel is om (economische of andere) problemen op te lossen. Dat is niet het doel. Het doel is i.h.a. zelf zoveel mogelijk te profiteren en daar mee weg te komen.
Zie de laatste tweet:Wilke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:07:
[...]
Als je wint, heb je meer land en grondstoffen.
En het maakt je populairder als machthebber.
Een andere impliciete denkfout in bovenstaande, is dat je er van uitgaat dat het doel is om (economische of andere) problemen op te lossen. Dat is niet het doel. Het doel is i.h.a. zelf zoveel mogelijk te profiteren en daar mee weg te komen.
That's a very telling publication. Western midwits make up BS justifications for Z-invasion and invent idealistic motivation for Z-invaders. But according to Russian ethnonationalists it's just a mercenary army that will kill whomever for money. Source:https://t.co/3FLtk4mY8H
— Kamil Galeev (@kamilkazani) 28 maart 2022
Economisch slecht betekent: er valt niets meer te roven. En de staten die je al geplunderd hebt of samen met anderen plundert zijn uitgeput.
Dus, Kyiv was next on the list.
Onderliggend probleem voor dictators is dat ze zelf een zero sum uitkomst beloven en/of eisen. Totale vernietiging, volledige annexatie, complete x of y. Het moet altijd groots en definitief, alles bepalend en overheersend - macht is ultiem en onherroepelijk.
UA in Bahkmut ondertussen: not today.
The use of JDAM aerial bombs by Ukrainian fighter jets is officially confirmed by the speaker of the Air Force of Ukraine https://t.co/eVb3XXnF5i pic.twitter.com/PFEN2aCcRn
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 31 maart 2023
PSN
⚡️300 DJI Mavic 3T Thermal #drones have already been handed over to the Ukrainian military in the hottest areas of the front, Deputy Prime Minister for Innovations, Development of Education, Science and Technologies, @FedorovMykhailo reported. pic.twitter.com/KDPAPnLUKs
— KyivPost (@KyivPost) 30 maart 2023
De beelden zijn nog beterNeverSettle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:55:
[...]
Worden gebruikt in combinatie met MiG-29.
Bron.
Hij laat dat inderdaad een beetje in het midden. Mijn take zou zijn: Als het belang van jouw land afneemt doordat de bevolking krimpt, het aandeel ethnische Russen daalt, en de economie op een doodlopend spoor staat, bezet je een buurland om de bevolking en economie zo te laten groeien.Muncher schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:41:
[...]
Ik volg de gedachtengang niet helemaal. Het gaat economisch slecht, dus we gaan oorlog voeren. Hoe lost dat je economischie problemen op?
Zo krijg je er zomaar miljoenen Russisch-sprekers bij en een economie die niet zo afhankelijk van grondstoffen is. Zo lijkt jouw land groter en rijker hoewel het fundamenteel geen enkel probleem oplost.
Maar het belangrijkste lijkt mij dat het de aandacht afleidt. In plaats van een oude man die president is van een krimpende en vergrijzende ex-supermacht lijkt de president een sterke leider van een land in opkomst die de wereld zijn wil oplegt. Het conflict met de buitenwereld wakkert bovendien nationalisme aan en hij is nu de held van de nationalisten.
Maar dan moet je die oorlog wel winnen...
Volgens mij had ik onlangs al wat filmpjes voorbij zien komen met drones die snachts wat granaten laten vallen op de Russen.rapture schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:07:
300 drones met thermals om de vijand in 't donker te kunnen zien.
[Twitter]
[Afbeelding]
Wrede wereld is het daar momenteel..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Momenteel? Al 400 dagen helaasRonald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:36:
Wrede wereld is het daar momenteel..

Daily driver; MB R171 SLK280
https://www.kyivpost.com/post/15134
Report: Ukraine Hackers Trick Russian Army Wives to Expose Kremlin Pilots Accused of Bloody Civilian Bombings
Russia’s 960th Assault Aviation Regiment is suspected of carrying out the devastating Mar. 16 2022 bombing of the Mariupol theater in which hundreds of civilians died.
Ukrainian hackers hoodwinked a group of Russian military wives into posing for a risqué spouse calendar, in the process outing their husbands’ identities by accident and exposing twelve combat pilots in an elite Kremlin air force squadron to possible war crimes charges, reports published by a pair of leading Kyiv-associated civilian activist groups said.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik krijg in het artikel niet echt hoogte hoe ze dit hebben aangepakt. De commander gehackt en vervolgens een verzoek geplaatst aan de vrouwen van zijn piloten om voor een kalender te poseren?Qwerty-273 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:53:
Weer een handig stukje social engineering op de vrouwen van Russische piloten in het leger.
https://www.kyivpost.com/post/15134
[...]
Het artikel van InformNapalm is op de volgende link te vinden:Joeridev schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:41:
Ik krijg in het artikel niet echt hoogte hoe ze dit hebben aangepakt. De commander gehackt en vervolgens een verzoek geplaatst aan de vrouwen van zijn piloten om voor een kalender te poseren?
https://informnapalm.org/...87-960-aviation-regiment/
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Niet teveel doordenken. Tis echt van het niveau “Kijk! Een vogel!” vrees ik.Muncher schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:41:
[...]
Eensch.vso schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:33:
mooi draadje van [Twitter]
[...]
Blijf blij met "nuchtere blik op de situatie" ipv overloos wellus/nietus en "nafo gebonk"niks kwaads over mensen met de (wensvolle) positieve insteek ofzo ..
[...]
Hertling is een redelijk maatgevende bron imao.
Oud US Army generaal met stevige Europa ervaring/inzicht en tamelijk realistische kijk.
Het realistische geluid vanuit Oekraïne over het onvermijdelijke omslagpunt/tegenoffensief is gelukkig niet anders.
Er mag niet verwacht worden, dat binnen een paar dagen/weken na de start, alles wel moet zijn afgerond/koek en ei is.
Vanaf die start is er nog een lange weg, met voortgang, stilstand, voortgang te gaan.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
"A new $2.6 billion U.S. military aid package that could include air surveillance radars, anti-tank rockets [missiles] and fuel trucks for Ukraine's fight against Russia is expected to be announced as soon as Monday, three U.S. officials said on Friday."https://t.co/tZ8W6AO4VV pic.twitter.com/H2j5bWUMqH
— Rob Lee (@RALee85) 31 maart 2023
PSN
🇵🇱⚡️⚡️⚡️ #Poland within 2 weeks will give #Ukraine 5 companies of M1A2 SEP v.2 Abrams tanks (50 pieces), which it previously received from the United States, - Defense Minister Mariusz Blaszczak.#ukrainecounteroffensive pic.twitter.com/atUVY5qZ4Q
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 31 maart 2023
Is het 1 april?
Lijkt me iig niet waar, ook missende training etc.
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2023 23:44 ]
PSN
Dat lijkt me inderdaad een beetje aparte humor voor 1 april. Ik zou die aankondiging dan ook direct terug verwachten op https://twitter.com/mblaszczak of https://twitter.com/MON_GOV_PL (Engelstalige berichten op https://twitter.com/Poland_MOD ) of https://mon.gov.pl/
Weet ook niet of de VS het kan waarderen, maar Russische bloggers zullen in ieder geval nog een keer extra aan de diarree raken van zoiets. En het is 31/3 gepost.YakuzA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:42:
Hmmm wut wut?
[Embed]
Is het 1 april?
Lijkt me iig niet waar, ook missende training etc.
Die 50 tanks zijn die daar niet in NAVO verband ipv dat ze meteen aan Polen zijn gegeven?
Afhankelijk van de tijdzone 31-3 of 1-4NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:03:
[...]
Weet ook niet of de VS het kan waarderen, maar Russische bloggers zullen in ieder geval nog een keer extra aan de diarree raken van zoiets. En het is 31/3 gepost.
Die 50 tanks zijn die daar niet in NAVO verband ipv dat ze meteen aan Polen zijn gegeven?
PSN
Met deze getallen is de uitkomt helder. De verhouding KIA is 1 op 2 Russen. Dan zal Oekraïne geen weerstand meer kunnen bieden, omdat de soldaten op zijn.wian schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:00:
Artikel over recrutering door Rusland en Ukraine. In Ukraine hebben zich 35000 vrijwilligers gemeld. Putin heeft afgelopen week een regeringsbesluit getekend om nog eens 147000 mannen te mobiliseren.
Ik dacht dat dat ook de strategie was. Massa wint het vaak van de rest, als je maar genoeg manschappen hebt en een leven niks waard.
… maar, misschien doe ik de berekening verkeerd.
eh, 35k vrijwilligers, en 147k dienstplichtigen, wat hebben die cijfers met elkaar te maken?honey schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:42:
[...]
Met deze getallen is de uitkomt helder. De verhouding KIA is 1 op 2 Russen. Dan zal Oekraïne geen weerstand meer kunnen bieden, omdat de soldaten op zijn.
Ik dacht dat dat ook de strategie was. Massa wint het vaak van de rest, als je maar genoeg manschappen hebt en een leven niks waard.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Die 147.000 gaan niet naar de SMO.honey schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:42:
[...]
Met deze getallen is de uitkomt helder. De verhouding KIA is 1 op 2 Russen. Dan zal Oekraïne geen weerstand meer kunnen bieden, omdat de soldaten op zijn.
(Dat zijn de standaard jaarlijkse ontgroeningen door het leger)
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2023 09:52 ]
PSN
Dat is inderdaad ‘de belofte’ van Rusland. We weten hoeveel die beloftes waard zijn.YakuzA schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:52:
[...]
Die 147.000 gaan niet naar de SMO.
(Dat zijn de standaard jaarlijkse ontgroeningen door het leger)
Dat gezegdhebbende is het voor mij nu totaal niet transparant hoeveel troepen beide partijen op dit moment nog operationeel beschikbaar hebben.
Het Russische leger weet over zichzelf ook niet hoeveel mensen ze nog hebbenRequiem19 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:59:
[...]
Dat is inderdaad ‘de belofte’ van Rusland. We weten hoeveel die beloftes waard zijn.
Dat gezegdhebbende is het voor mij nu totaal niet transparant hoeveel troepen beide partijen op dit moment nog operationeel beschikbaar hebben.
Verder zijn die vorige 3 lichtingen ook niet naar de SMO gestuurd.
Dan zouden ze eerder de conscripts die nu 6 maanden ontgroening erop hebben zitten kunnen sturen ipv vers groen vlees.
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2023 10:13 ]
PSN
Oekraïne heeft ongeveer 200k actieve militairen en nog eens iets meer dan zoveel aan reservisten. Of had het iig. Daarbij komt dan dus nog 35k aan vrijwilligers. Voor een totaal van 500k (potentiële) militairen.honey schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:42:
[...]
Komt nog even bij dat de KIA voornamelijk nog wat lager liggen bij de Russen omdat ze naar verluid een aanzienlijk deel om onduidelijke redenen nog niet naar het front hebben gestuurd.
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 01-04-2023 11:24 ]
Dat is vóór de oorlog.Caelorum schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:23:
[...]
Oekraïne heeft ongeveer 200k actieve militairen en nog eens iets meer dan zoveel aan reservisten. Of had het iig. Daarbij komt dan dus nog 35k aan vrijwilligers. Voor een totaal van 500k (potentiële) militairen.
Komt nog even bij dat de KIA voornamelijk nog wat lager liggen bij de Russen omdat ze naar verluid een aanzienlijk deel om onduidelijke redenen nog niet naar het front hebben gestuurd.
In November schatte Perun - doorgaans een hoog aangeschreven bron - dat UA 700k mannen en vrouwen in ‘uniform’ had.
In Januari schatte Frans Osinga dat het er 1 miljoen waren.
Over the month of March 🇷🇺 increased the area of land they control in Ukraine by approximately 70km².
— War Mapper (@War_Mapper) 1 april 2023
This equates to a total of ~16.68% of Ukraine being occupied by 🇷🇺 forces, a 0.01% increase since the end of February. pic.twitter.com/BcMN7oqQBV
Tienduizenden slachtoffers (KIA/WIA vermoed ik) voor 70km2. Dan weet je ongeveer wat een mensenleven waard is in rusland.
Daarom dat ik ook had zei. En inderdaad, die 500K gaat alleen over professionals en vrijwilligers. Niet de overige die semi-gedwongen werden.
Waar is die 500k dan op gebaseerd?Caelorum schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:08:
[...]
Daarom dat ik ook had zei. En inderdaad, die 500K gaat alleen over professionals en vrijwilligers. Niet de overige die semi-gedwongen werden.
Uiteraard doe je dat verkeerd, en je leest ook selectief/niet goed.honey schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:42:
[...]
De 147k Russen zijn, zoals hierboven én in het artikel duidelijk staat aangegeven, de gewone halfjaarlijkse dienstplichtigen. Waarbij het in principe dus zo is dat deze niet worden ingezet bij de SMO in UA (aldus Rusland, maar we weten wat een uitspraak van Rusland waard is).
En de 35k Oekraïners zijn de vrijwilligers die zich gericht hebben aangemeld voor de (enige tijd geleden) aangekondigde "Offensive Guard". En dat staat óók gewoon in het artikel. Deze vrijwilligers staan weer los van de vrijwilligers die zich in het algemeen in UA aanmelden, voor bijvoorbeeld de TDF.
Dus, het spijt me om het te moeten zeggen, maar er klopt geen hout van je conclusie.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Wat betreft de genoemde 'marginal gains', heeft Russische minister van defensie Shoigu inmiddels bevestigd, dat er onderhand een uitstekend beeld is, van de precieze munitie voorraad gebreken.RoD schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:06:
[Twitter]
[Afbeelding]
Tienduizenden slachtoffers (KIA/WIA vermoed ik) voor 70km2. Dan weet je ongeveer wat een mensenleven waard is in rusland.
En de stappen om dit op te lossen, worden nu genomen. (niet 'zijn genomen'...).
Er is dus een persconferentie voor de nu beschikbare hoogwaardige strategische rapportering, met zeer accurate operationele gegevens en gewenste uitstekende tactische inzicht, van wat men allemaal niet heeft.The volume of supplies of the most demanded ammunition has been determined. Necessary measures are being taken to increase them.
En het is dus nog wachten op de treinen/schepen uit NoordKorea.
De vraag vanuit het Britse MoD/MinDef, mbt tot het geduld van Putin met opperbevelhebber Gerasimov, zal zich vanzelf ontvouwen.
https://www.theguardian.c...e-for-ukraine#top-of-blogThe latest intelligence update from the UK’s Ministry of Defence (MoD) catalogues the performance of the Russian chief of the general staff, Gen Valery Gerasimov, who, the MoD says is “pushing the limits of how far Russia’s political leadership will tolerate failure”.
Amerikaanse opperbevelhebber generaal Milley stelt in een recent interview, over de gewenste bevrijding van bezet Oekraïne;
“I don't think it's likely to be done in the near term for this year,” Gen. Mark Milley said Friday in an interview with Defense One.
“Zelenskyy has publicly stated many times that the Ukrainian objective is to kick every Russian out of Russian occupied Ukraine. And that is a significant military task. Very, very difficult military task. You're looking at a couple hundred thousand Russians who are still in Russian-occupied Ukraine.
https://www.defenseone.co.../?ref=kyivindependent.comI'm not saying it can't be done. I'm just saying it's a very difficult task,” the Joint Chiefs chairman said. “But that is their objective. They certainly have a right to that, that is their country. And they are on the moral high ground here.”
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Voordat we nu weer allemaal beserk gaan over hoe die man dit nu zomaar kan zeggen is het denk ik van belang om de context te zien. Milley is topmilitair en verantwoordelijk, middels de Amerikaanse strijdkrachten, voor de verdediging van de VS tegen wat voor boze buitenwereld dan ook. Alles wat hij zegt wordt uitgesproken vanuit dat belang. Hij moet het belang van de Amerikaanse strijdkrachten en het belang van hun primaire rol vertolken. Dat doet hij. Punt. Vanuit dit belang moet hij pruttelen over het wegsturenen van wapenvoorraden. Vergelijkbare geluiden zijn door de Nederlandse strijdkrachten geuit toen Nederland Patriot devices naar Oekraïne wilden sturen.De Verenigde Staten zijn een van de belangrijkste bondgenoten van Oekraïne in de ruim een jaar durende strijd tegen Rusland. De Amerikanen leveren miljarden aan steun. Er zijn volgens Milley geen plannen om langeafstandsraketten van het type Atacms te sturen. ‘We hebben er zelf relatief weinig van en we moeten ervoor zorgen dat we onze eigen munitievoorraden onderhouden.’
Het mooie van de trouwhartige berichtgeving in dit forum (niet alleen dit topic) is dat we kunnen vaststellen dat Milley in deze rol consistent is en figuurlijk gesproken met zijn hakken in de grond aan een touw achter de wagen hangt. Het forum als olifantengeheugen dat context biedt voor wie ernaar zoekt.
Check zelf deze posts maar eens waarin Milley wordt genoemd:
- Fanta in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12"
- user109731 in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12"
- redwing in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12"
- hoevenpe in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"
- q-enf0rcer.1 in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"
- redwing in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"
- Tens in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"
- gustaveau in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"
- hoevenpe in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"
- gustaveau in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"
- hoevenpe in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"
- teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8"
- teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8"
- teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
- bulle bas in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
- bulle bas in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
- teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"
- teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"
- teacup in "Het Cherson front"
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
[ Voor 40% gewijzigd door teacup op 01-04-2023 14:47 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid