Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Lijkt wel veel oud en/of klein spul zo. Maargoed, dat houdt de tussen ook niet tegen.YakuzA schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:31:
ff oefenen
[Twitter]
(geen battle markings, dus zal ergens buiten de frontlinie zijn.)
‘Armed to the teeth’ Who runs — and who funds — a new private military company in annexed Crimea?
Het is de eerste keer dat ik hier iets over lees: Wat zouden we hier van moeten denken als armchair generals?Sergey Aksyonov, the Kremlin-appointed governor of annexed Crimea, has created his own private military company called Convoy and headed by Konstantin Pikalov (call sign: Mazai), a former Wagner Group leader whom publication Vazhniye Istorii (Important Stories) called Evgeny Prigozhin’s right hand man.
Nieuwe 13 in een dozijn?Snow_King schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:56:
Ik hoor dit net half op BNR: https://meduza.io/en/feature/2023/03/26/armed-to-the-teeth
[...]
[...]
Het is de eerste keer dat ik hier iets over lees: Wat zouden we hier van moeten denken als armchair generals?
Stond deze al op het Russische PMC overzichtplaatje van pas?
Zo te zien nog niet
YakuzA in "De situatie binnen Rusland"
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 29-03-2023 09:02 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat als het hele russische leger + Wagner niet veel voor elkaar krijgen, zo'n extra leger dat ook niet gaat lukken. Uiteindelijk komt het materieel en mensen uit dezelfde bron.Snow_King schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:56:
Ik hoor dit net half op BNR: https://meduza.io/en/feature/2023/03/26/armed-to-the-teeth
[...]
[...]
Het is de eerste keer dat ik hier iets over lees: Wat zouden we hier van moeten denken als armchair generals?
Sowieso lijkt het me dat je als governor van de Krim dan ook de Krim als focus hebt. Oftewel lijkt het me logisch dat dit vooral voor verdediging van de Krim gebruikt zal worden. En dat zal voorlopig weinig verschil maken.
[removed]
Ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Ik zie het als een groep ambitieuze mannen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Tot de tanden bewapend? Met wat dan precies?Snow_King schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:56:
[...]
[...]
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Het is bovendien niet een 'extra leger', het is roofbouw ten koste van het reguliere leger:redwing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:00:
[...]
Dat als het hele russische leger + Wagner niet veel voor elkaar krijgen, zo'n extra leger dat ook niet gaat lukken. Uiteindelijk komt het materieel en mensen uit dezelfde bron.
Sowieso lijkt het me dat je als governor van de Krim dan ook de Krim als focus hebt. Oftewel lijkt het me logisch dat dit vooral voor verdediging van de Krim gebruikt zal worden. En dat zal voorlopig weinig verschil maken.
Tenzij ze de T80's en T90's lokaal sourcen ipv van het reguliere leger afnemen natuurlijkAccording to Kurlayeva, the Russian-appointed governor of Crimea finds extra-budgetary funding sources to keep the group supplied with provisions, equipment, and weapons. She says the group has its own electronic intelligence and heavy equipment, including T-80 and T-90 tanks.
A former member of the group told Vazhniye Istorii, “In terms of material support there are no problems. We got bulletproof vests, helmets, goggles, gloves, balaklavas, raid backpacks — everything. Three sets of things.”
PSN
In the early morning in Melitopol there was a series of strikes. Place where the strike was confirmed is the locomotive depot. pic.twitter.com/mobx36h06t
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 29 maart 2023
PSN
Om dat nou een bommenwerper te noemen, het is de russische tegenhanger van de A10, bij een bommenwerper denk ik aan een Tupolev oid. Is de luchtvaart variant van alle rupsvoertuigen een tank noemenpjot1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:44:
Russische bommenwerper uit de lucht geschoten!![]()
https://www.volkskrant.nl/cs-b4a0a0ad
Beetje in de categorie spijkers op laag water zoeken..HvdBent schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:01:
[...]
Om dat nou een bommenwerper te noemen, het is de russische tegenhanger van de A10, bij een bommenwerper denk ik aan een Tupolev oid. Is de luchtvaart variant van alle rupsvoertuigen een tank noemen
Dit kan je volgens mij prima een bommenwerper noemen.The Su-34 is designed primarily for tactical deployment against ground and naval targets (tactical bombing/attack/interdiction roles, including against small and mobile targets) on solo and group missions in daytime and at night, under favourable and adverse weather conditions and in a hostile environment with counter-fire and electronic warfare (EW) counter-measures deployed, as well as for aerial reconnaissance.[6][12] The Su-34 is planned to eventually replace the Su-24 tactical strike fighter and the Tu-22M long-distance bomber.
Volgens mij was dat een Su24, niet de 34. De 24 is idd meer een attacker, een vliegtuig dat gronddoelen aanvalt.Fanta schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:05:
[...]
Beetje in de categorie spijkers op laag water zoeken..
[...]
Dit kan je volgens mij prima een bommenwerper noemen.
Nonsensical line goes here <---
Ah, ik zie inderdaad dat het om een SU-24 gaat. Volgens mij stond er eerst SU-34M, en anders heb ik misschien verkeerd gelezen, my bad.SkiFan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Volgens mij was dat een Su24, niet de 34. De 24 is idd meer een attacker, een vliegtuig dat gronddoelen aanvalt.
Hoe dan ook, het is weer een mooie score.

Een redelijk forse unit voor een jachtvliegtuig, meer een supersonische bomber. Is ook een tweezitter, ze zitten naast elkaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 29-03-2023 10:24 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
⚡🇺🇦🇪🇸 #Spain will send the first 6 #Leopard A4 tanks to #Ukraine in mid-April, - El Pais
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 29 maart 2023
According to the publication, citing sources in the country's Ministry of Defense, 1/2⬇️ pic.twitter.com/XqkzNDsjzJ
2/2
the tanks have already been serviced and repaired at the Santa Bárbara Sistemas plant and are now undergoing test firing at the training ground in Cordoba.
After that, they will be sent to #Ukraine.
PSN
ah en ik was dan in de war met de su 25, de su 24 zou ik dan wel een bommenwerper noemen mijn excuses.Nox schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:24:
Er stond SU-24M; da's deze:
[Afbeelding]
Een redelijk forse unit voor een jachtvliegtuig, meer een supersonische bomber. Is ook een tweezitter, ze zitten naast elkaar.
Ik zat er ook even naast, verwarde ook de 25 met de 24. Anyhow. Mooi dat ie zonder landingsgesteld geland is. Meer van dat!Fanta schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:08:
[...]
Ah, ik zie inderdaad dat het om een SU-24 gaat. Volgens mij stond er eerst SU-34M, en anders heb ik misschien verkeerd gelezen, my bad.
Hoe dan ook, het is weer een mooie score.
Deze SU-24 is ook al bijna aan zijn 50e jaar bezig.
Boven dit slagveld maakt dat niet zo veel uit, niemand heeft air-superiority, kun je beter je oude meuk kwijtraken dan duur spul. De bommen die ze naar beneden gooien zijn er niet minder om.Wolfp4ck schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:39:
Vraag mij af wanneer we bij de vliegtuigen de old timers gaan beginnen zien ...
De VS vliegt ook nog steeds met B52's. Die dingen zijn inmiddels 70 jaar oud.
Wat dacht je van de Amerikaanse B52 bommenwerpers. Die stammen uit 1952, wel zullen die originele airframes inmiddels niet meer vliegen, maar het ontwerp is nog hetzelfde. Zo zijn er nog wel meer oudjes die nog gebruikt worden.Wolfp4ck schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:39:
De laatste batch is in 1963 gemaakt volgens wikipedia, dus dat zal nog wel loslopen..HvdBent schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Wat dacht je van de Amerikaanse B52 bommenwerpers. Die stammen uit 1952, wel zullen die originele airframes inmiddels niet meer vliegen, maar het ontwerp is nog hetzelfde. [...]
De B1 is oorspronkelijk uit 1974 maar de vloot bestaat uit een herontwikkeling die pas in 1983 de eerste vlucht maakte.HvdBent schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Wat dacht je van de Amerikaanse B52 bommenwerpers. Die stammen uit 1952, wel zullen die originele airframes inmiddels niet meer vliegen, maar het ontwerp is nog hetzelfde. Zo zijn er nog wel meer oudjes die nog gebruikt worden.
De B52 maakte haar eerste vlucht in 1952 en is daarmee 70 jaar oud... maar is in al die jaren ook enorm aangepast, wat waarschijnlijk een heel ander verhaal oplevert bij het Russische spul, wat mogelijk alleen op papier verbeteringen heeft gekregen.
Toevallig zag ik gisteren een documentair over de Chernobyl ramp en ik kwam eigenlijk tot het besef dat in al die tijd er in Rusland totaal GEEN enkele progressie is geboekt...
Als je de B1 en B52 ergens mee wilt vergelijken is de Tu-160 "Blackjack" denk ik representatiever. Deze stamt ook uit de jaren 80 waarbij er in 2021 een nieuwe productierun is gestart voor 10 Tu-160M exemplaren.servies schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:56:
[...]
De B1 is oorspronkelijk uit 1974 maar de vloot bestaat uit een herontwikkeling die pas in 1983 de eerste vlucht maakte.
De B52 maakte haar eerste vlucht in 1952 en is daarmee 70 jaar oud... maar is in al die jaren ook enorm aangepast, wat waarschijnlijk een heel ander verhaal oplevert bij het Russische spul, wat mogelijk alleen op papier verbeteringen heeft gekregen.
Toevallig zag ik gisteren een documentair over de Chernobyl ramp en ik kwam eigenlijk tot het besef dat in al die tijd er in Rusland totaal GEEN enkele progressie is geboekt...
Edit : de tegenhanger van de B52 zal de TU-95 "Bear" zijn, Ruslands strategic bomber uit de jaren 50.
[ Voor 5% gewijzigd door asing op 29-03-2023 11:30 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wolfp4ck schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:39:
Sterker nog... Ze krijgen nog volledig nieuwe motoren... Moeten nog tientallen jaren mee...Caelorum schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:51:
[...]
De laatste batch is in 1963 gemaakt volgens wikipedia, dus dat zal nog wel loslopen..
https://www.thedefensepost.com/2023/03/04/us-b52-new-engine/
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 29-03-2023 12:28 ]
ik zie deze af en toe nog. ONVOORSTELBAAR hoe een korte aanloop deze nodig heeft.
Je mag het eigenlijk nog niet eens aanloop noemen... gewoon hink-stap SPRONG en hij hangt als een soort zeppelin boven je...

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Er staat er een in Lelystad (al vliegt die niet meer)Hansieo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:37:
[...]
ik zie deze af en toe nog. ONVOORSTELBAAR hoe een korte aanloop deze nodig heeft.
Je mag het eigenlijk nog niet eens aanloop noemen... gewoon hink-stap SPRONG en hij hangt als een soort zeppelin boven je...
Marder is an excellent example of German quality. I've tried it myself.
— Oleksii Reznikov (@oleksiireznikov) 29 maart 2023
Look forward to taming Leopards soon. I love the way they roar!
Would be happy if @AnkaFeldhusen can join me. Let’s do it together!
Thank you to @Bundeskanzler, Boris Pistorius & the 🇩🇪 people! 🇺🇦🤝🇩🇪 pic.twitter.com/uTE8hwewpV
PSN
⚡⚡⚡IAEA Director General Rafael Grossi went to the #Zaporozhye NPP accompanied by #Russian military.
Grossi plans to find out how the situation at ZNPP has changed and talk to the workers. 1/2⬇️#RussiaisATerroistState #Russia #Ukraine #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/YONjgiuwx4
PSN
Bron: The Guardian.“We have great decisions about Patriots, but we don’t have them for real,” he said, referring to the US-made air defence system that has been promised.
Zelenskiy said Ukraine needed 20 Patriot batteries to protect against Russian missiles, and even that may not be enough “as no country in the world was attacked with so many ballistic rockets”.
Zelenskiy added that a European nation sent another air defence system to Ukraine, but it didn’t work and they “had to change it again and again”. He did not name the country.
Ik lees dat eerder als er is een ander soort afweersysteem geleverd wat niet naar behoren werkt. Dus een ander systeem dan de Patriot.Requiem19 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:43:
Er zijn niet werkende luchtafweersystemen geleverd aan UA. Maar Zelensky wil niet zeggen welk land deze geleverd heeft. Zou het Nederland kunnen zijn... ? Het woordje 'another' impliceert wellicht meer dat het een niet-Patriot systeem is en dus niet Nederland zou kunnen zijn...
[...]
Bron: The Guardian.
Dit is herhaling geloof ik, was al eerder is genoemd met Duitse wapens.Requiem19 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:43:
Er zijn niet werkende luchtafweersystemen geleverd aan UA. Maar Zelensky wil niet zeggen welk land deze geleverd heeft. Zou het Nederland kunnen zijn... ? Het woordje 'another' impliceert wellicht meer dat het een niet-Patriot systeem is en dus niet Nederland zou kunnen zijn...
[...]
Maar of dit hetzelfde is is mij nog niet duidelijk.
Precies die zin staat ook in mijn post die je quote?Kadett schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:48:
[...]
Ik lees dat eerder als er is een ander soort afweersysteem geleverd wat niet naar behoren werkt. Dus een ander systeem dan de Patriot.
Het woordje 'another' impliceert wellicht meer dat het een niet-Patriot systeem is en dus niet Nederland zou kunnen zijn...
Er is een wezenlijk verschil tussen "Hij wil niet zeggen welk land deze geleverd heeft" en "He did not name the country".Requiem19 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:43:
[...]
*knip*
Niet te bijterig. Is niet nodig en en niet relevant. Je maakt goed het onderscheid tussen zijn interpretatie en wat er sec. in het bericht staat. Suggereren dat de ander dit doelbewust zou doen om een frame te bereiken gaat te ver. In dit soort mediamomenten zijn trouwens het weglaten van informatie maar zelden toevalligheden. Interpreteren dat het een keuze was het land niet te noemen is daarom niet heel raar. Maar dit maakt je opmerking niet minder terecht dat het een interpretatie is en blijft.
Ik geef hem trouwens wat credits want hij draagt nieuwe informatie aan. Linksom of rechtsom.
[ Voor 34% gewijzigd door teacup op 29-03-2023 21:10 ]
Finnish president believes Turkish parliament will ratify Finland’s Nato membership tomorrow https://t.co/3qIaQM3HCd
— Nordic News (@Nordic_News) 29 maart 2023
Als ik het dus goed begrijp ratificeert Hongarije Zweden, maar niet Finland. Turkije ratificeert Finland dan morgen, maar niet Zweden.
Hoop positief geluid maar we zijn er nog steeds niet

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nee, Finland is al in orde voor HU:asing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:06:
Als ik het dus goed begrijp ratificeert Hongarije Zweden, maar niet Finland. Turkije ratificeert Finland dan morgen, maar niet Zweden.
https://www.bnr.nl/nieuws...and-maar-blokkeert-zweden
Dank je! Ik was het echt even kwijtdupondje schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:09:
[...]
Nee, Finland is al in orde voor HU:
https://www.bnr.nl/nieuws...and-maar-blokkeert-zweden
Ondertussen hoor ik nog steeds dezelfde geluiden vanuit pro-RU kant "putin moest wel UA binnenvallen want NAVO uitbreiding".asing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:14:
[...]
Dank je! Ik was het echt even kwijt! Dus als Turkije morgen Finland ratificeert dan heeft Putin 1300 km extra NATO grens erbij. Zweden is dan relatief veilig want ligt tussen NATO landen in.
Over Finse toetreding blijft het echter muisstil.
Als dat al het doel was is die hele inval een complete misser van jewelste.
Edit; met met pro-RU kant bedoel ik dus de gekkies op social media etc, dus individuen.
[ Voor 7% gewijzigd door ZenTex op 29-03-2023 15:36 ]
Op een heel klein stukje onherbergzaam gebied in het noorden na, en zoals ik vanmorgen ergens las (kan het niet meer terugvinden) vanuit Kaliningrad de hele Zweedse kust langs de Oostzee en Botnische Golf. Niet heel realistisch uiteraard, maar Zweden is zeker niet "ingeklemd".asing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:14:
[...]
Dank je! Ik was het echt even kwijt! Dus als Turkije morgen Finland ratificeert dan heeft Putin 1300 km extra NATO grens erbij. Zweden is dan relatief veilig want ligt tussen NATO landen in.
[ Voor 0% gewijzigd door sjroorda op 29-03-2023 15:22 . Reden: Foute topografie in mijn hoofd ]
Ook weer niet zo stil... https://www.ad.nl/buitenl...t-zodra-navo-lid~a9940dd4ZenTex schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Ondertussen hoor ik nog steeds dezelfde geluiden vanuit pro-RU kant "putin moest wel UA binnenvallen want NAVO uitbreiding".
Over Finse toetreding blijft het echter muisstil.
Bedenk even dat de hele Noordelijke vloot in Moermansk ligt. Met andere woorden, als ze via de zee willen aanvallen dan moeten ze eerst om Noorwegen heen, en dan door dat stuk tussen Denemarken en Noorwegen door.sjroorda schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Op een heel klein stukje onherbergzaam gebied in het noorden na, en zoals ik vanmorgen ergens las (kan het niet meer terugvinden) vanuit Kaliningrad de hele Zweedse kust langs de Oostzee en Botnische Golf. Niet heel realistisch uiteraard, maar Zweden is zeker niet "ingeklemd".
Over land is onmogelijk. Of Finland ligt ervoor, of Noorwegen. Kirkenes waar je waarschijnlijk op doelt is namelijk Noorwegen en geen Zweden. Je kan nog over Finland heen schieten maar ik weet niet of dat gewaardeerd wordt.
Ik wist natuurlijk wel dat ze die industrie hadden, maar ik wist niet dat die zo groot was en bovendien volledig met eigen erts en kool werd gevoed. Interessant stukje achtergrond voor wie nog altijd aan het bijleren is over Oekraïne.
Het is zelfs zo dat Rusland afhankelijk was van de Oekraïnse staalindustrie, maar dat ze een beetje in hun eigen voet geschoten hebben.Twam schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:34:
Een redelijk uitgebreid stuk in de NYT over de staalindustrie in Oekraïne, vandaag: How Ukraine’s Battered Steel Industry Galvanized Its War Effort.
Ik wist natuurlijk wel dat ze die industrie hadden, maar ik wist niet dat die zo groot was en bovendien volledig met eigen erts en kool werd gevoed. Interessant stukje achtergrond voor wie nog altijd aan het bijleren is over Oekraïne.
https://www.hln.be/buiten...ne-bombardeerde~a6c6405f/De Russische president Vladimir Poetin heeft te horen gekregen dat zijn prestigieuze nucleaire ijsbreker ‘Rossiya’ niet gebouwd kan worden zoals gepland. Dat meldt de Russische zakenkrant ‘Kommersant’. Oorzaak is dat de staalfabriek in Oekraïne die grote rompcomponenten voor het vlaggenschip moest maken, zwaar beschadigd is geraakt bij een bombardement. Dat werd uitgevoerd door Rusland zelf.
De ijsbreker zou de Noordelijke Zeeroute het hele jaar door mee bevaarbaar moeten houden. Die route maakt deel uit van de Noordoostpassage, van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan, de kortste zeeverbinding tussen Europees Rusland en het Russische Verre Oosten.
De route wordt onder meer gebruikt door schepen voor de export van koolwaterstoffen naar buitenlandse markten en vloeibaar aardgas
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik dacht dat Zweden zich vooral zorgen maakt over Gotland. Een invasie van Zweden over zee is haast niet te doen maar Gotland is relatief kwetsbaar. Dat zou je met luchtlandingstroepen en/of mariniers kunnen bezetten en eenmaal bezet krijg je de Russen daar niet meer weg.asing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:53:
[...]
Bedenk even dat de hele Noordelijke vloot in Moermansk ligt. Met andere woorden, als ze via de zee willen aanvallen dan moeten ze eerst om Noorwegen heen, en dan door dat stuk tussen Denemarken en Noorwegen door.
Over land is onmogelijk. Of Finland ligt ervoor, of Noorwegen. Kirkenes waar je waarschijnlijk op doelt is namelijk Noorwegen en geen Zweden. Je kan nog over Finland heen schieten maar ik weet niet of dat gewaardeerd wordt.
Ik denk echt niet dat zweden zich druk maakt over wat voor Russische troepen ook de komen jaren. Al het goede wat ze hadden is genseuveld.downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:47:
[...]
Ik dacht dat Zweden zich vooral zorgen maakt over Gotland. Een invasie van Zweden over zee is haast niet te doen maar Gotland is relatief kwetsbaar. Dat zou je met luchtlandingstroepen en/of mariniers kunnen bezetten en eenmaal bezet krijg je de Russen daar niet meer weg.
Waarom wilden ze ook alweer NATO-lid worden? Uit angst voor Letland? Omdat Noorwegen elk moment een inval kan doen? Ze zullen zich toch wel ergens zorgen over maken?TrailBlazer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:58:
[...]
Ik denk echt niet dat zweden zich druk maakt over wat voor Russische troepen ook de komen jaren. Al het goede wat ze hadden is genseuveld.
Om die reden zou Zweden zich niet druk hoeven maken. Op de radar zie je de vliegtuigen al van een heel eind aan komen vliegen. De schepen idem. Nee, Zweden hoeft zich nergens druk om te maken.downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:47:
[...]
Ik dacht dat Zweden zich vooral zorgen maakt over Gotland. Een invasie van Zweden over zee is haast niet te doen maar Gotland is relatief kwetsbaar. Dat zou je met luchtlandingstroepen en/of mariniers kunnen bezetten en eenmaal bezet krijg je de Russen daar niet meer weg.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Degene die zich wel zorgen moest maken is Finland. Die aanvraag was dus logisch. Nu kan je stellen dat de Noorse staten heel hecht samenwerken en dat Zweden toen zoiets had van "we doen het samen". Net zoals dat ons leger heel erg samenwerkt met het Duitse.downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:09:
[...]
Waarom wilden ze ook alweer NATO-lid worden? Uit angst voor Letland? Omdat Noorwegen elk moment een inval kan doen? Ze zullen zich toch wel ergens zorgen over maken?
Bedenk even dat er ook nog een Baltische vloot is.asing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:53:
Bedenk even dat de hele Noordelijke vloot in Moermansk ligt. Met andere woorden, als ze via de zee willen aanvallen dan moeten ze eerst om Noorwegen heen, en dan door dat stuk tussen Denemarken en Noorwegen door.
Geen Europees land, noch US zal een aanval op Finland of Zweden door Rusland accepteren.
...
Je mist een detail. NATO-lidmaatschap heeft een afschrikkend effect omdat het de garantie biedt dat wij militair ingrijpen (dus niet alleen maar hulp geven) als Rusland die landen aanvalt. Dat gaat veel verder dan alleen maar "niet accepteren".inhico schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:01:
Is er nu nog iemand die serieus denkt dat het op dit moment wat uitmaakt of Finland en Zweden lid zijn van de NAVO? In de zin van dat Rusland deze landen zonder repercussies zou kunnen aanvallen omdat het geen NAVO-leden zijn?
Geen Europees land, noch US zal een aanval op Finland of Zweden door Rusland accepteren.
Aan de andere kant zijn Zweden en Finland beiden lid van de EU en die heeft een soortgelijk artikel als Nato artikel no. 5.downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:06:
[...]
Je mist een detail. NATO-lidmaatschap heeft een afschrikkend effect omdat het de garantie biedt dat wij militair ingrijpen (dus niet alleen maar hulp geven) als Rusland die landen aanvalt. Dat gaat veel verder dan alleen maar "niet accepteren".
Dus als een verenigd Europa all in gaat in het verdedigen van die landen, kan ik me voorstellen dat de US en GB dat ook doen.
Imo zal er niet heel veel verschil zijn.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Modernized Russian T-55 tank illustration on Uralvagonzavod banner. pic.twitter.com/nLTW6QiLqL
— Clash Report (@clashreport) 29 maart 2023
PSN
EU is niet geloofwaardig in dat opzicht. Dat heeft met het ontbreken van de VS, UK en Canada te maken maar ook met het ontbreken van een militaire structuur. Hoe vaak hebben Europese landen militaire oefeningen gedaan in EU-verband? Wie neemt de leiding als de VS niet meedoen? Onzekerheid over die zaken maakt risico op oorlog groter. En we willen een oorlog met Rusland niet winnen. We willen dat die oorlog voorkomen wordt.Standeman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:28:
[...]
Aan de andere kant zijn Zweden en Finland beiden lid van de EU en die heeft een soortgelijk artikel als Nato artikel no. 5.
Dus als een verenigd Europa all in gaat in het verdedigen van die landen, kan ik me voorstellen dat de US en GB dat ook doen.
Imo zal er niet heel veel verschil zijn.
Op zich correct, maar, zoals je zelf al zegt, een detail. Naar mijn overtuiging zou anno nu een aanval van Rusland op Zweden of Finland een reactie vanuit het westen tot gevolg hebben als waren beide landen volwaardig NAVO-lid. En Rusland weet dat.downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:06:
[...]
Je mist een detail. NATO-lidmaatschap heeft een afschrikkend effect omdat het de garantie biedt dat wij militair ingrijpen (dus niet alleen maar hulp geven) als Rusland die landen aanvalt. Dat gaat veel verder dan alleen maar "niet accepteren".
Tenzij Rusland een full-scale conflict met NAVO wil uitlokken zal dat dus m.i. niet gebeuren en is een Russische aanval op Zweden en Finland net zo speculatief/onwaarschijnlijk als een nucleaire escalatie.
...
Dit is redelijk uitvoerig behandeld in een ander topic. Wellicht handiger om daar te kijken en verder te babbelen?inhico schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:45:
[...]
Op zich correct, maar, zoals je zelf al zegt, een detail. Naar mijn overtuiging zou anno nu een aanval van Rusland op Zweden of Finland een reactie vanuit het westen tot gevolg hebben als waren beide landen volwaardig NAVO-lid. En Rusland weet dat.
Tenzij Rusland een full-scale conflict met NAVO wil uitlokken zal dat dus m.i. niet gebeuren en is een Russische aanval op Zweden en Finland net zo speculatief/onwaarschijnlijk als een nucleaire escalatie.
TIGER1125 in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Oekraïens leger valt Melitopol aan. Interessant om te zien of dit een afleidingsmanoeuvre is of dat hier het offensief plaats zal vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Joeridev op 29-03-2023 21:12 ]
Het aantal aanvallen neemt af, én ook de intensiteit.Er zijn dan ook signalen dat de Russische aanvallen afzwakken. In de eerste week van maart telden Oekraïense autoriteiten 124 aanvallen. Inmiddels is dat wekelijkse aantal afgenomen tot 57, meldt persbureau Reuters. Ook de intensiteit van de aanvallen neemt af.
Dat kan betekenen dat ze gewoonweg niet voldoende materiaal/manschappen beschikbaar hebben om de bestaande aanvallen te verbeteren, maar kan ook dat ze wat aan het opsparen zijn voor een grotere aanval.
Aangezien de Russen toch nog steeds Bakhmut willen hebben, lijkt het mij niet aannemelijk dat ze wat aan opsparen zijn en dat toch het e.e.a. te kort komen om hun huidige aanvallen voort te zetten.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Not sure if this pic is genuine, but I like it a lot. Ukrainians have upgraded a Leopard 2A4 (probably from Poland) with reactive armor at the frontal hull. I can also see a steel frame on the turret for more reactive armor bricks.
— (((Tendar))) (@Tendar) 29 maart 2023
I'm going to call it:
Leopard 2A4UA#Ukraine https://t.co/7dyJLGNV9K pic.twitter.com/pMsOkOPHO6
[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 29-03-2023 22:24 ]
PSN
Haha wel DoneYakuzA schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:11:
Na die challenger2 photoshop vertrouw ik niks meer
[Embed]
Als ik het uit de film goed begreep werden de crews in een maand tijd getraind. Eerst parallel de afzonderlijke rollen dan daarna zo snel mogelijk gezamenlijk trainen. De bemanningen varieerden van onervaren tot heel ervaren. Dat gaf dus aan de Britse trainers de uitdaging om de training te adapteren naar wat de specifieke bemanningen nodig hadden.
In de film is een indruk te krijgen van de aantallen Britten die bij de training betrokken werden. Door de korte doorlooptijd van de training is aan de inzet van trainers geen concessies gedaan. Uit dit laatste sprak voor mij veel toewijding. Ook hier weer het besef dat deze bemanningen de strijd zouden aangaan zodra ze terug waren in Oekraïne. Geen moeite was te veel om de bemanningen goed getraind te krijgen.
Een mooie film om even rustig naar te kijken (26 mins). Mooi belicht wordt het methodische trainen van alle handelingen en drills, het samenspel tussen de rollen en hoe de Challenger2 uiteindelijk als wapensysteem het beste is in te zetten. Zo afgemeten en toegespitst als de trainers het maar konden doen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het zou opzich wel logisch zijn. Dit is namelijk één van de 'weak spots' van de A4 variant. Gewoon omdat het kanYakuzA schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:11:
[Embed]
[Afbeelding]
TL;DW : de video behandelt de geschiedenis van Finland en Zweden vanaf ergens 1890 tot nu, en waarom ze juist nu toetreden tot de NATO.
Nog even wat andere bronnen voor dit nieuws:Reuters biedt dat (en trouwens ook CNN):
Ukraine hits Russian-held city deep behind front as talk of counteroffensive grows
De Russen geven de aanval op het emplacement toe:KYIV, March 29 (Reuters) - Ukraine struck a railway depot and knocked out power in the Russian-occupied city of Melitopol deep behind front lines on Wednesday amid growing talk from Kyiv of a counterassault against Russian forces worn out by a failed winter offensive.
Het uitschakelen van het spooremplacement bij Melitopol zou veel impact kunnen hebben op de Russische logistieke capaciteit in dat gebied. Melitopol is een belangrijke transport hub in de regio.Russia's state TASS news agency, citing Moscow-installed officials, said a railway depot was damaged and power knocked out to the city and nearby villages.
Is dit een prelude voor een offensief? Dit is nog even speculeren. Het aanvallen van het spooremplacement bij Melitopol zou wel in het verwachtingspatroon vallen dat Oekraïne de Krim zou willen isoleren door de landbrug te doorbreken.
We weten dat Oekraïne zich grondig op een aanval voorbereidt. Dit weten we bijvoorbeeld hoe vooruitlopend op het offensief bij Kherson eerst langdurig strategische doelen werden bewerkt. Uit de aanval van vandaag alleen is een eventuele voorbereiding van een aanval daarom nog niet af te leiden. Nu zag ik dat Melitopol 2 dagen terug ook is bestookt geweest:
(CNN)
Explosions rock Russian-occupied city of Melitopol
Waarbij blijkbaar veiligheidstroepen waren geraakt:“There have already been several explosions in the city...We are finding out what is burning this time by the enemy," said Melitopol's mayor Ivan Fedorovon Telegram, who is not in the city.
[...]
Social media video and images showed thick smoke rising in the middle of the city, which is a hub for Russian occupying forces nearly 100 kilometers (62 miles) from the front lines.
Kortom, een aanval is een incident, maar over dagen verspreidde meerdere aanvallen hebben een kans om uit te groeien tot een voorbereidingscyclus voor een offensief....The local Russian-appointed administration said a building in central Melitopol “was partially destroyed."
"According to preliminary information, four people were injured and several buildings were damaged,” it said.
Rogov said the building struck was close to a college where classes were ongoing. But Fedorov said the building was occupied by Russian security forces.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik ben skeptisch. Als reactive armour zo'n fantastisch idee was dan waren westerse tanks er ook wel van voorzien. Ben er niet zeker van dat het voor westerse tanks een verbetering is. Vraag me om die reden ook af of de Oekrainers hun "nieuwe" tanks meteen zouden modificeren.YakuzA schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:11:
[Embed]
[Afbeelding]
Er is een lange historie van "veld-modificaties" aan pantservoertuigen en het geeft de bemanning een lekker gevoel maar is objectief gezien niet altijd een verbetering voor het voertuig.
Ze zouden nu hetzelfde kunnen doen. Eerst zorgen dat alle logistiek om zeep is, samen met een deel van het materieel en manschappen. "Reporting from UYkraine" meldt daarnaast dat ze proberen om de grey zones terug te krijgen en aan het poken zijn naar de zwakke plekken in de verdediging.
Het zal nu nog wel te nat zijn en de echt zware spullen (Marders, Leopards etc) rollen nu langzaam binnen.
downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:02:
[...]
Ik ben skeptisch. Als reactive armour zo'n fantastisch idee was dan waren westerse tanks er ook wel van voorzien. Ben er niet zeker van dat het voor westerse tanks een verbetering is. Vraag me om die reden ook af of de Oekrainers hun "nieuwe" tanks meteen zouden modificeren.
/f/image/bO7uEzQcKg9nkQOlBzzaqu0g.png?f=fotoalbum_large)
Link : https://www.steelbeasts.c...ctive-armor-on-the-front/
Moraal is ook een dingetje. Wat mij meteen te binnen schiet zijn de Gun Trucks van de Vietnam oorlog.Er is een lange historie van "veld-modificaties" aan pantservoertuigen en het geeft de bemanning een lekker gevoel maar is objectief gezien niet altijd een verbetering voor het voertuig.

Die trucks werden mee gestuurd tijdens transporten. Dat ging in het begin niet zo goed. Tot de Amerikaanse soldaten ineens Ma Deuces en ander spul in de laadbak schroefden.
Ik zal niet ontkennen dat een deel gestoeld is op bijgeloof en moraal boostend, maar soms verzinnen ze iets in het veld wat gewoon werkt.
Impressive in ieder geval, al helpt het natuurlijk niets tegen zwaar gepantserde infanterievoertuigen of tanks en dergelijke.
De huidige Oelikon's in de verschillende groottes zijn wel een stuk krachtiger ook al zijn die ook decennia in gebruik.
Het maakt ook niet veel uit, als ze overal maar genoeg van krijgen in Oekraine
Ik bedoel natuurlijk specifiek de explosieve variant. Lees dat ERA zelfs een Duits-Israelische vinding is. Er zal dan wel een reden zijn waarom je het niet vaak op westerse tanks ziet.
Er zijn nogal wat veiligheids issues met explosieven op de buitenkant van je tanks schroeven.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:35:
[...]
Ik bedoel natuurlijk specifiek de explosieve variant. Lees dat ERA zelfs een Duits-Israelische vinding is. Er zal dan wel een reden zijn waarom je het niet vaak op westerse tanks ziet.
Het zou ook mogelijk een soort camouflage met lege plastic dozen kunnen zijn om zo de kleine aantallen Leopards en Challengers minder opvallend te laten zijn tussen alle Oekrainse tanks. De aanwezigheid van de Westerse zware tanks zullen een belangrijk stukje informatie zijn voor de Russen. Waarmee er allerlei opties zijn om die te vermommen, ze ergens te laten zien als afleiding of om oud materieel met wat knutselwerk er als een Challenger 2 te laten uit zien.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat is ook wat ik inderdaad dacht. Een westerse tank zal waarschijnlijk als een rode lap voor een stier werken voor de Russen. De verwachting is dat het westerse materieel voor het offensief gebruikt gaat worden. Kan me dus ook voorstellen dat er niet alleen westers materiaal op soviet materiaal lijkend gemaakt wordt maar ook andersom en dat deze westers lijkende soviet tanks iets voor het offensief op een compleet ander plek verschijnenIJzerlijm schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Er zijn nogal wat veiligheids issues met explosieven op de buitenkant van je tanks schroeven.
Het zou ook mogelijk een soort camouflage met lege plastic dozen kunnen zijn om zo de kleine aantallen Leopards en Challengers minder opvallend te laten zijn tussen alle Oekrainse tanks. De aanwezigheid van de Westerse zware tanks zullen een belangrijk stukje informatie zijn voor de Russen. Waarmee er allerlei opties zijn om die te vermommen, ze ergens te laten zien als afleiding of om oud materieel met wat knutselwerk er als een Challenger 2 te laten uit zien.
De 7-day average van verloren troepen begint weer te dalen idd:
https://lookerstudio.goog..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk
Komt overeen met de berichten over afgenomen aanvallen van RU kant inderdaad.
PSN
YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:06:
[...]
De 7-day average van verloren troepen begint weer te dalen idd:
https://lookerstudio.goog..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk
Komt overeen met de berichten over afgenomen aanvallen van RU kant inderdaad.
Dat is een mooie site waar iemand veel werk in heeft gestopt
Zag inderdaad de trend al paar dagen rond de 500 .. twitter is best "rustig" kwa bericht gevingen vind ik .. (of ik volg de verkeerde mensen
Tja vanalles
Ja, tis idd wat rustiger.vso schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:10:
[...]
offtopic:
Dat is een mooie site waar iemand veel werk in heeft gestopt
Zag inderdaad de trend al paar dagen rond de 500 .. twitter is best "rustig" kwa bericht gevingen vind ik .. (of ik volg de verkeerde mensen)
Kun je ook aan het aantal pins zien hier in het topic.
Er beginnen wel langzaam aan meer van dit soort teasers te verschijnen:
⚡⚡🇺🇦🇺🇦💪💪#UkraineWar #RussiaUkraineWar #UkraineRussiaWar #UkraineWillWin #UkraineRussianWar #Ukraina #Ukraine️ #UkraineFrontLines #RussiaUkraineWar pic.twitter.com/Ef5oSqnC3T
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 30 maart 2023
PSN
is dat een Bolkow (MBB) 105 helicopter?YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:15:
[...]
Ja, tis idd wat rustiger.
[Twitter]
Die had NL vroeger ook De Duitse variant was voorzien van anti tank raketten.
Dacht ik ook te zien, filmpje lijkt dus van training te zijn.HvdBent schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:18:
[...]
is dat een Bolkow (MBB) 105 helicopter?
Die had NL vroeger ook De Duitse variant was voorzien van anti tank raketten.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:15:
[...]
Ja, tis idd wat rustiger.
[Twitter]
— Азов South (@Azovsouth) 29 maart 2023
Kwam ook deze tegen, flinke oefening en blijft intimiderend om te zien.
Veiligheid zou inderdaad de reden kunnen zijn. We zijn daar in het westen wat gevoeliger voor dan in Rusland waar ze niet op een infanterist meer of minder kijken.IJzerlijm schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Er zijn nogal wat veiligheids issues met explosieven op de buitenkant van je tanks schroeven.
Zou kunnen. Al vermoed ik dat je al vrij dichtbij moet zijn om die blokjes ERA (of fake ERA) te herkennen. En ik vermoed dat een Leopard ook wat anders klinkt dan een Russische tank.Het zou ook mogelijk een soort camouflage met lege plastic dozen kunnen zijn om zo de kleine aantallen Leopards en Challengers minder opvallend te laten zijn tussen alle Oekrainse tanks. De aanwezigheid van de Westerse zware tanks zullen een belangrijk stukje informatie zijn voor de Russen.
Klopt, ook wel netjes dat ze er direct onder zetten dat dit oudere footage is en dat ze nu niet meer op die locatie zijn.saikol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:36:
[...]
[Embed]
PSN
Hopelijk zet dit Orban aan om de NAVO goedkeuring voor Zweden te accorderen.
Russia added Hungary to the list of "unfriendly countries", the Russian ambassador in Budapest Evgeny Stanislavov said.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 maart 2023
🙃 pic.twitter.com/erX6rvlBtm
https://nos.nl/artikel/24...or-navo-toetreding-zweden
nope
Ik zou niet graag in het midden van die kolonne daar zo staan met al die uitlaatgassen om je heen.. Een raket doet meer au maar die blauwe rook zal je ook niet van opknappen..saikol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:36:
[...]
[Embed]
Energy aid 👍 33 sea containers full of 30kVa/80kVa generators made in Qatar, bought by The Netherlands are being loaded onto trucks for further transport to 🇺🇦. Each container fits around 20 generators.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 maart 2023
🇳🇱⚡️🇺🇦 pic.twitter.com/2AIurLCF0k
Er is ook niet een gewoonte om oude tanks inzetbaar te houden door er wat ERA op te plakken. Alleen de US Marine Corps heeft in Desert Storm 1991 nog wel hun oude M60 tanks ermee uitgerust omdat ze anders helemaal niks zouden hebben.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:38:
[...]
Veiligheid zou inderdaad de reden kunnen zijn. We zijn daar in het westen wat gevoeliger voor dan in Rusland waar ze niet op een infanterist meer of minder kijken.
https://www.usmcmuseum.com/blog/the-m60s-last-hurrah
Ook deze opmerking die aangeeft dat de problemen die de Russen hebben overal voor kunnen komen als er opeens een heleboel materiaal moet worden ingezet.
I was a loader in 2nd platoon Charlie 8th tanks (White 3 "Make you famous"). Some of our reactive armor was actually empty inert training blocks due to a shortage of the real thing.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Nu gaf ik je expres een link naar het forum waar ik de informatie vond, zodat je jezelf kan informerendowntime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:35:
[...]
Dan moet je jezelf afvragen of dat Explosive Reactive Armour beter is dan Reactive Armour, gezien het feit dat de kans heel klein is dat er op een Leopard 2 geschoten gaat worden.
Als je naar het weer kijkt in Oekraïne, zie je dat het op dit moment inderdaad sneeuwt in het oosten.asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:23:
Even een vraagje.... ik zie filmpjes langs komen waarin er sneeuw te zien is. Ligt er nu nog sneeuw in Oekraïne of zijn het oudere filmpjes?
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Met je laatste 2 zinnen sla je de spijker op de kop. Het risico van volledig inzetten op het voorkomen van oorlog is dat ,men zich niet goed voorbereid op het winnen ervan.downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:40:
[...]
EU is niet geloofwaardig in dat opzicht. Dat heeft met het ontbreken van de VS, UK en Canada te maken maar ook met het ontbreken van een militaire structuur. Hoe vaak hebben Europese landen militaire oefeningen gedaan in EU-verband? Wie neemt de leiding als de VS niet meedoen? Onzekerheid over die zaken maakt risico op oorlog groter. En we willen een oorlog met Rusland niet winnen. We willen dat die oorlog voorkomen wordt.
Zonder effectieve verdediging is diplomatie voornamelijk blufpoker en dan loop je risico dat de andere speler je bluf noemt.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Weinig soldaten in z'n kort stukje loopgraaf is erg moeilijk voor de vijand. Ze kunnen vrachtwagenladingen aan artilleriegranaten spammen zonder effect. Tientallen russen worden door weinig soldaten opgehouden.NeutraleTeun schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Muziekje maakt het er niet beter op, even ongeacht wie wie is.
Vraag me wel af, zie maar een vrij korte UA loopgraaf op een zeer groot gebied.
Wat is daar het nut of bedoeling van?
In part 2 zie je hoe de russen de loopgraaf langs achteren proberen aan te vallen. Een rus werd neergeschoten en een andere rus gooit een granaat dat niet in een smalle handgegraven loopgraaf valt en het ontploft boven de loopgraaf.
russen gebruiken graag machines voor het graven van loopgraven, extra breed zodat de granaten goed erin vallen, weinig tot geen bochten (granaatscherven kunnen niet om de hoek gaan),...
Dan danger close artillery support tegen de vijand die te dicht bij de loopgraaf was en Oekraïense pantservoertuigen deden mee om de russen weg te drijven.
Ongecensureerde part 2 kan je op Reddit en Telegram vinden.
De omschrijving Google Translated:
Six meters wide. 30 meters along. Seven days of continuous fighting for this small piece of Ukrainian land.
Today we publish a continuation of the battle for one of the positions of our battalion.
The battle for the "T-pattern". PART TWO. Rebuff
We will remind that more than 30 Russian attack aircraft attacked the "T-pattern" position. Eight of our brothers in the trenches faced an unequal battle. Most of the enemy group was destroyed. However, the invaders came close to the trenches.
The reserve of our battalion, which is already rushing to support, has the power to turn the tide of the battle.
Sure. Ik zag op Wikipedia ook foto's van Israelische M60's met ERA. Maar de M60 is dan ook een oudje van voordat er composite armour was.IJzerlijm schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:05:
[...]
Er is ook niet een gewoonte om oude tanks inzetbaar te houden door er wat ERA op te plakken. Alleen de US Marine Corps heeft in Desert Storm 1991 nog wel hun oude M60 tanks ermee uitgerust omdat ze anders helemaal niks zouden hebben.
Maar ook daar wordt voornamelijk gespeculeerd. En ik vond min of meer dezelfde info op Wikipedia.asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:21:
[...]
Nu gaf ik je expres een link naar het forum waar ik de informatie vond, zodat je jezelf kan informeren.
ERA zal in vredestijd gewoon veilig zijn want het explodeert pas als je er live munitie op afvuurt. Als dat in vredestijd gebeurt dan heb je wel grotere zorgen dan die explosieve platen.Bottom line : ze vonden het niet veilig genoeg. Nu is "veilig" op een slagveld debatable maar bedenk dat de Westerse tanks 99,999% van hun tijd in vrede doorbrengen. Van de ongeveer 3600 geproduceerde Leopard 2 tanks sturen we er nog geen 100 naar het jachtgebied.
Daarnaast kun je ook gewoon ballast gebruiken in vredestijd (om het extra gewicht te simuleren) en pas vervangen door echte ERA als er geschoten wordt. Dat lijken de Russen ook te doen.
True. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ERA beter is. De discussie begon juist omdat ik betwijfelde of ERA wel toegevoegde waarde op een westerse tank heeft.Dan moet je jezelf afvragen of dat Explosive Reactive Armour beter is dan Reactive Armour, gezien het feit dat de kans heel klein is dat er op een Leopard 2 geschoten gaat worden.
We gaan het meemaken. De Challengers en Leopards tegen de Russische tanks. Ik neem aan dat een uitgeschakelde Westerse tank voor heel veel telegram en twitter berichten gaat zorgen. Als we die niet zien (of beperkt) dan is de combinatie armor, tactiek, crew en training effectief geweest.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:03:
True. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ERA beter is. De discussie begon juist omdat ik betwijfelde of ERA wel toegevoegde waarde op een westerse tank heeft.
Ga er maar vanuit dat je die gaat zien. Waar gehakt wordt vallen spaanders, ook met westerse tanks.asing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:08:
[...]
We gaan het meemaken. De Challengers en Leopards tegen de Russische tanks. Ik neem aan dat een uitgeschakelde Westerse tank voor heel veel telegram en twitter berichten gaat zorgen. Als we die niet zien (of beperkt) dan is de combinatie armor, tactiek, crew en training effectief geweest.
Op de A4 zou ik gokken van wel.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:03:
[...]
True. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ERA beter is. De discussie begon juist omdat ik betwijfelde of ERA wel toegevoegde waarde op een westerse tank heeft.
En ze lijken ook precies de ERA op de plekken te monteren waar de A6 betere armor heeft gekregen.
Vooral tegen spammen met de alom beschikbare RPG7/9 zal het wel iets van nut tonen denk ik.
PSN
Jupz, zal net zo uitvergroot worden als de eerste T90M die eraan gingasing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:08:
[...]
We gaan het meemaken. De Challengers en Leopards tegen de Russische tanks. Ik neem aan dat een uitgeschakelde Westerse tank voor heel veel telegram en twitter berichten gaat zorgen. Als we die niet zien (of beperkt) dan is de combinatie armor, tactiek, crew en training effectief geweest.
PSN
Ik krijg hem niet gevonden, weet jij wat de titel is zodat ik er op kan zoeken?rapture schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:02:
[...]
Weinig soldaten in z'n kort stukje loopgraaf is erg moeilijk voor de vijand. Ze kunnen vrachtwagenladingen aan artilleriegranaten spammen zonder effect. Tientallen russen worden door weinig soldaten opgehouden.
In part 2 zie je hoe de russen de loopgraaf langs achteren proberen aan te vallen. Een rus werd neergeschoten en een andere rus gooit een granaat dat niet in een smalle handgegraven loopgraaf valt en het ontploft boven de loopgraaf.
russen gebruiken graag machines voor het graven van loopgraven, extra breed zodat de granaten goed erin vallen, weinig tot geen bochten (granaatscherven kunnen niet om de hoek gaan),...
Dan danger close artillery support tegen de vijand die te dicht bij de loopgraaf was en Oekraïense pantservoertuigen deden mee om de russen weg te drijven.
Ongecensureerde part 2 kan je op Reddit en Telegram vinden.
De omschrijving Google Translated:
[...]
The continuation of the battle for one of the positions of the k2 battalion of the 54th brigadeNox schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:01:
[...]
Ik krijg hem niet gevonden, weet jij wat de titel is zodat ik er op kan zoeken?
Zeker met de ervaring van de Turken met de A5 - die hebben sinds de eerste verliezen in Syrie ook een programma op poten gezet om de zwakkere plekken te versterken met oa ERA, RPG-kooien en ATGM-jammers.YakuzA schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:42:
[...]
Op de A4 zou ik gokken van wel.
En ze lijken ook precies de ERA op de plekken te monteren waar de A6 betere armor heeft gekregen.
Vooral tegen spammen met de alom beschikbare RPG7/9 zal het wel iets van nut tonen denk ik.
Proberen een wig te drijven tussen Hongarij-EU lijkt mij. Dan zal meneer moeten gaan kiezen...bloody schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:48:
Ach, zo jammer nou![]()
Hopelijk zet dit Orban aan om de NAVO goedkeuring voor Zweden te accorderen.
[Twitter]
https://nos.nl/artikel/24...or-navo-toetreding-zweden
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid