Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste
Acties:
  • 400.131 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sprhnk schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Ik begrijp wat je zegt hoor maar je gooit het er makkelijk uit op papier nogal altijd nr 2 in de ranglijst en nog altijd ergens bovenin als je de readiness naar 50% verlaagd.

https://www.wdmma.org/ranking.php

Het is nogal wat als je daar geen overwicht mee kunt maken.
Was de nummer twee luchtmacht niet de US navy? ;)

Bij de Russische luchtmacht speelt hetzelfde als bij de rest van de krijgsmacht. Corruptie, leugens en mismanagement. Die 50% is waarschijnlijk al optimistisch.

Combineer dat met de Intel en moderne spullen die Oekraïne heeft en het plaatje is compleet. De readiness is gewoon belabberd. Dacht dat in de podcast veldheren, met van uhm en de kuijf, aan bod kwam dat het aantal sorties sinds het begin al een fractie is van wat er in de Balkan door de Navo werd gevolgen. Factor 1:10 staat me bij, maar moet ik even terug luisteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:04
MikeyMan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Bij de Russische luchtmacht speelt hetzelfde als bij de rest van de krijgsmacht. Corruptie, leugens en mismanagement. Die 50% is waarschijnlijk al optimistisch.
Een vliegtuig is nogal een technisch ding. De burgerluchtvaart heeft zelfs voor ieder boutje in een vliegtuig een paper trail. Als je vaak naar aircrash investigation hebt gekeken dan zal je gezien hebben dat het falen van een klein onderdeeltje ertoe kan leiden dat een hele kist naar beneden komt. Een tank strand gewoon, een vliegtuig crasht.

Projecteer die gedachte eens op de Russische luchtmacht :) . Het zal voor een deel absoluut nog wel vliegen maar luchtwaardig..... ehm :o

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Een vliegtuig is nogal een technisch ding. De burgerluchtvaart heeft zelfs voor ieder boutje in een vliegtuig een paper trail. Als je vaak naar aircrash investigation hebt gekeken dan zal je gezien hebben dat het falen van een klein onderdeeltje ertoe kan leiden dat een hele kist naar beneden komt. Een tank strand gewoon, een vliegtuig crasht.

Projecteer die gedachte eens op de Russische luchtmacht :) . Het zal voor een deel absoluut nog wel vliegen maar luchtwaardig..... ehm :o
Tis niet voor niks dat er meerdere vliegtuigen van de Russische luchtmacht in Rusland zijn neergestort de laatste maanden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:42

Garyu

WW

Emryte schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:34:
Voormalige generaals van de Nederlandse strijdkrachten zijn begonnen met een podcast Veldheren over hoe oorlog werkt. De eerste aflevering gaat over Oekraïne en wat zij verwachten. Gaat ook over loopgraven en de angst van oorlog en hoe mensen daarop reageren
Dank voor de tip - heb deze podcast nu vaker geluisterd en is best wel erg interessant als achtergrond bij het conflict.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
MikeyMan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Combineer dat met de Intel en moderne spullen die Oekraïne heeft en het plaatje is compleet. De readiness is gewoon belabberd. Dacht dat in de podcast veldheren, met van uhm en de kuijf, aan bod kwam dat het aantal sorties sinds het begin al een fractie is van wat er in de Balkan door de Navo werd gevolgen. Factor 1:10 staat me bij, maar moet ik even terug luisteren.
Ik denk dat we de discussie dat de VS nr 2 is naast de VS kwa luchtmacht wel kunnen negeren. Voor alles dat je zegt is Rusland op papier kwa land de nr 2. Ik ben het met je eens hoor dat ik er ook geen bal van geloof. Maar het valt me tegen dat dit de cijfers zijn waar we het mee moeten doen. Ergens heb ik ook het vermoeden dat we het doen met een bnp lager dan gemeld om een oorlog tegen de wereld te voeren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
Gazet Van Antwerpen met een plus-artikel over het bouwen van Russische verdedigingslinies.

Wegens een tekort aan manschappen, wordt de burgerbevolking van de bezette gebieden ingezet om deze verdedigingslinies te maken. En blijkbaar zonder toezicht, want de controle gebeurd op het einde, en het artikel beschrijft dan de tekortkomingen van de Surovikin line in de buurt van Zaporizja, na een controle door een lid van de Rusich Group. Deze neonazistische paramilitaire beweging maakt deel uit van Wagner en de volksmilitie van Loehansk
  • drakentanden opgesteld langs de verkeerde kant van de loopgraven
  • loopgraven aangelegd in het dal
  • de antitankgracht is mooi gegraven, en de uitgegraven grond is mooi opgehoopt tot 2,5m, maar vlak voor de loopgraven en beperkt dus het zicht
  • men is "vergeten" mijnen te plaatsen
  • geen gebruik van camouflage, waardoor de net gegraven loopgraven mooi afsteken tegen de omgeving
  • geen vloerpanelen en afwatering in de loopgraven
  • geen verharde wegen aangelegd naar de linies. Aanvoer van munitie etc zal zich vastrijden in de modder
Conclusie van de controle : weggegooid geld en verdedigingslinie zal niet kunnen dienen.

Men zou zowaar sabotage kunnen vermoeden ;)

https://m.gva.be/cnt/dmf20230317_96384822

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:27:
[...]

En dit is ook waarom de Russische luchtvaart, bij elke afloop van deze oorlog dan ook, totaal letterlijk waardeloos geworden is.

De vliegtuigen die in het buitenland staan, zoals op Schiphol, worden niet periodiek onderhouden, wat cruciaal is voor vergunningen en luchtwaardigheid. Vliegtuigen die in Rusland zelf rondvliegen eigen onderhouden met onbekende (Chinese?) onderdelen waarvan de papertrail op z'n best dubieus is, maar waarschijnlijk gewoon afwezig.
Beide gevallen zullen nooit meer in de westerse wereld rond mogen vliegen.

Nieuwe vliegtuigen kopen hebben ze geen geld voor en leasen zal ook geen optie zijn, gezien de gigantische diefstal van de huidige geleasede vliegtuigen. Geen Westers leasebedrijf gaat nog een vliegtuig vertrouwen aan een Rus, tenzij voor gigantische bedragen (waar ze weer geen geld voor hebben).

Eigen productie gaat 'm ook niet worden (als ze dat al op de rails krijgen, worden ze waarschijnlijk niet goedgekeurd in het westen wegens eerder genoemde papertrails) en Chinese vliegtuigen voor de lange afstand zijn er niet.

Al met al heeft Poetin (ook) die industrie en de daarmee samenhangende industrieën de nek omgedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
honey schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Kun je Twitter resetten? Ik kom nu wel heel veel anti-Ukraine berichten tegen. Als het wel een weergave is van het gemiddelde, dan mag het westen wel wat meer tegenwicht geven. Zelfs ik merk dat ik bij sommige berichten ga twijfelen, dus propaganda is wel effectief.
Twitter is in principe je eigen bubbel, maar las idd meer klachten van mensen dat ze overspoeld werden door pro-Russische feeds.

Elon die ‘evenwicht’ wil brengen oid ;)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2023 10:08 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Denemarken zit idd in dezelfde fase als NL.
Eerste F35’s worden geleverd, dus dan komen de F16’s vrij.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JnyeOHlCwEjTTDbkie1mRzUb10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL2OuWmPmcMShoyg5EniqAlm.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Amtelode schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:29:
De dag is nog niet voorbij maar ik heb een aantal bronnen die spreken over 1500+ doden, voornamelijk rondom Bakhmut aan RU zijde (Ze herleiden naar een "NATO Official".)
En dat is dan wel weer jammer dat het niet te zien is op @beany 's dagelijkse overzicht

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Niks nieuws voor menig lezer hier maar misschien wel leuk om te delen ? als "titbit"

UA krijgt de meest moderne T-90 in handen en doet een teardown
Easiest to identify and far in the foreground: the Xilinx Virtex 2 FPGA, about 20 years old Cucumber. Xilinx is now owned by AMD. Not found in washing machines. But the stuff is ancient, not uncommon in the military. Even old hardware can kill.
de take-away .. is niet zozeer dat het oud is maar imho het is gewoon overhyped (DUH)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:32
Caelorum schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:54:
Mooi lijstje overigens. Als je alles van de VS bij elkaar optelt kom je op 570 uit. Ofwel ruim 4x wat Rusland heeft (150). De zogenaamde runner up. Als je de hele EU bij elkaar optelt zullen we ook wel aan die 150 komen. Maar toch acht ik de staat van de luchtmacht in de EU wel wat hoger in dat die van Rusland. Ik betwijfel of 50% al wel realistisch is voor ze.
Ik zat bij het optellen van de EU over de 400 en toen ben ik maar gestopt.
En ik vraag mij af hoe correct zoiets is. Volgens die site heeft Nederland 1 F35 en volgens Defensie hebben we er 34, waarvan 8 in Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:17:
[...]

En ik vraag mij af hoe correct zoiets is. Volgens die site heeft Nederland 1 F35 en volgens Defensie hebben we er 34, waarvan 8 in Amerika.

Staartnummers:

F-017
F-020

Als het klopt dat deze van ons zijn, dan hebben we er minstens 2. De nummering is niet opvolgend dus wie weet hebben we er nog een paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
vso schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:08:
[...]

En dat is dan wel weer jammer dat het niet te zien is op @beany 's dagelijkse overzicht
Ja, de logica is af en toe ver te vinden met al die berichten en verschillende benamingen.
Er staat op dat overzicht "liquidated" wat in het Engels een "kill" is. Per 3 "losses" zou er 1 "kill" tussen zitten en 2 "wounded" waar de berichten ook weer over verschillen.

Het is bijna goochelen met cijfers en benamingen.
Mijn Russisch en Oekraïens is niet goed genoeg om te muggenziften op hun eigen taal/benamingen voor bepaalde zaken :P

Ik kreeg die dag iig te horen dat het druk was geweest aan het front :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
https://www.theguardian.c...ation-russia-deportations

Volgens The Guardian is de Verenigde Staten in alle stilte bezig met het deporteren van Russische mannen die hun dienstplicht probeerden te ontlopen.

Aan de ene kant, ik zou als Amerikaan nogal ontstemd zijn als in mijn buurt Russische jonge mannen zouden zijn. Aan de andere kant worden ze na deportatie direct naar het front gestuurd dus steunt Biden min of meer de Russische kant van de oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54
Het alternatief voor ze is interneringskampen en je mag de VS inwoners met Japanse roots vragen hoe dat ging. Dat zullen ze niet nog eens willen herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:56
asing schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:22:
[...]

[YouTube: ROYAL NETHERLANDS AIR FORCE | F-35 Lightnings in POLAND]

Staartnummers:

F-017
F-020

Als het klopt dat deze van ons zijn, dan hebben we er minstens 2. De nummering is niet opvolgend dus wie weet hebben we er nog een paar.
Aan de dagelijkse herrie te horen hebben we er veel meer dan 2 (die maken veel meer herrie dan een F-16)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:32:
https://www.theguardian.c...ation-russia-deportations

Volgens The Guardian is de Verenigde Staten in alle stilte bezig met het deporteren van Russische mannen die hun dienstplicht probeerden te ontlopen.

Aan de ene kant, ik zou als Amerikaan nogal ontstemd zijn als in mijn buurt Russische jonge mannen zouden zijn. Aan de andere kant worden ze na deportatie direct naar het front gestuurd dus steunt Biden min of meer de Russische kant van de oorlog.
Ik neem aan dat de VS gewoon haar immigratiebeleid ten uitvoer brengt. Dienstplicht en daarmee aan een oorlog deelnemen is voor hen geen reden om asiel te verlenen, dus volgt uitzetting. Ik snap dat standpunt eerlijk gezegd wel.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:32:
Aan de ene kant, ik zou als Amerikaan nogal ontstemd zijn als in mijn buurt Russische jonge mannen zouden zijn.
Vanwaar? En ja ik weet dat het offtopic gaat, maar ik doe het toch: Het is schrikbarend hoeveel Russen pro-oorlog zijn. En ook van degene die vluchten, doet een flink gedeelte dat niet omdat ze tegen de oorlog zijn, maar omdat ze alleen tegen zelf eraan meedoen zijn. Maar nog steeds ben je niet een inherent slecht persoon enkel omdat je een Russisch paspoort hebt. Op mijn werk is een Rus. Ben ik geheel niet onstemd over. (En hij heeft ook behoorlijk duidelijk gemaakt wat hij van Putin vindt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:39

bloody

0.000 KB!!

Op zich is dit niet iets nieuws, maar toch goed om nog een keer te zien. Kijk even het hele filmpje af :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jammer dat hij geen enkele bron noemt of duidelijk maakt wie hij bedoeld met de kring om Putin. Als iemand überhaupt een duiding heeft welke machtige personen zich in het Kremlin bevinden en wat de machtsverhoudingen zijn ben ik erg geïnteresseerd. Tot nu toe horen we af en toe iets over olicharchen en individuele politici met privé legers die wellicht de macht zouden kunnen grijpen, maar niets over een organisatie of samenwerking tegen Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
TheBrut3 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:17:
[...]

Die ranking is dan uit de tijd dat er nog maar 1 geleverd was.

Momenteel zijn er 8 geleverd dacht ik, en de rest komt er nog aan later.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Die ranking is dan uit de tijd dat er nog maar 1 geleverd was.

Momenteel zijn er 8 geleverd dacht ik, en de rest komt er nog aan later.
https://www.defensie.nl/o...rs/f-35-gevechtsvliegtuig

Zo te lezen 2, maar geen idee hoe up2date deze tekst van defensie zelf is.

De genoemde 8 zijn vlgns mij deze 2 plus de extra bestelde 6 in 2022 voor levering in 2025.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 18-03-2023 15:25 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fraggert schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:24:
[...]
https://www.defensie.nl/o...rs/f-35-gevechtsvliegtuig

Zo te lezen 2, maar geen idee hoe up2date deze tekst van defensie zelf is.
In april 2022 stuurden we er al 4 naar Bulgarije voor een Navo missie:
https://ac.nato.int/archive/2022/NLD_F35_eAP_BGR
RAMSTEIN, Germany - On April 6, 2022, four Royal Netherlands Air Force F-35- fighter jets landed at Graf Ignatievo Air Base near Plovdiv, Bulgaria, to safeguard the skies with the Bulgarian Air Force in April and May.
https://www.defensie.nl/o...asis-volkel-gestationeerd
Nieuwsbericht | 30-06-2022 | 16:32
4 F-35’s zijn vanaf vandaag op Vliegbasis Volkel gestationeerd. De luchtmacht beschikt inmiddels over 26 van deze jachtvliegtuigen. Hiervan staan er 14 op Vliegbasis Leeuwarden. De andere 8 staan voor het opleiden en trainen van vliegers in de Verenigde Staten.
Momenteel dus al 34 geleverd idd.

Maar is verder meer voor het wapens topic :)

[ Voor 50% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2023 15:28 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:32
Defensie zegt zelf toch echt 34 waarvan 8 in Amerika.
https://www.defensie.nl/o...ensie/aantallen-materieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:26:
[...]

In april 2022 stuurden we er al 4 naar Bulgarije voor een Navo missie:
https://ac.nato.int/archive/2022/NLD_F35_eAP_BGR

[...]
Dat zeg ik dus….geen idee hoe up2date het is van defensie

https://www.defensie.nl/o...ensie/aantallen-materieel

Koninklijke Luchtmacht
Stand: 11 januari 2023.

24 F-16-jachtvliegtuigen.
34 F-35-jachtvliegtuigen (8 Luke Air Force Base, 26 verdeeld over vliegbases Leeuwarden en Volkel). Nederland krijgt er in totaal 52.
4 C-130 Hercules-transportvliegtuigen
1 Gulfstream G-IV
13 PC-7 Pilatus-lesvliegtuigen
28 Apache gevechtshelikopters (20 in Nederland, 8 in Fort Hood VS)
20 Chinook zware transporthelikopters (waarvan 6 in Fort Hood VS)
12 Cougar middelzware transporthelikopters
19 NH90-maritieme helikopters (deel moet nog instromen)
4 MQ-9 Reapers (komen in 2022 binnen). 4 extra MQ-9 Reapers worden nog gekocht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De ‘graandeal’ is weer 120 dagen verlengd.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26
Reuters heeft een paar Wagner soldaten opgespoord die opgesnord waren in de gevangenis. De essentie is dat ze het zien als herboren worden en een nieuwe kans hebben gekregen voor hun leven. Ze willen ook na hun 6 maanden in dienst blijven bij Wagner. Interessante inkijk in de situatie.

https://www.reuters.com/i...ine-crisis-russia-wagner/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Drones met RPG’s eronder, gamification van de oorlog:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:17:
[...]

:+
Wikipedia: T27 Armored Car

Maar ja, iemand bij de NOS heeft lettersoep gespeeld :)
Dat is een Amerikaanse pantserwagen. Ze spreken toch echt over een Russische T-27 tank. Dat kan er maar eentje zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/T-27_tank.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
YakuzA schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:59:
[Embed]
Dat heb ik gezien ja, echt heel creatief en gewaagd voor degene die het idee voor het eerst heeft getest.
Een RPG op scherp onder een drone plakken en kamikaze stijl bij een tank van achteren er in boren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Canada stuurt ook nog een tracked recovery vehicle:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Amtelode schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Dat heb ik gezien ja, echt heel creatief en gewaagd voor degene die het idee voor het eerst heeft getest.
Een RPG op scherp onder een drone plakken en kamikaze stijl bij een tank van achteren er in boren :P
niet die 3d geprinten (NL) drum met 9 granaten oid eronder ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Embed]
Wie killed wie tekst erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFcvF7rgxZ3XGFMdGny9GVk5mHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuHG4XLpz8VB6h155mkyyWaw.jpg?f=fotoalbum_large

Vijanden markeren, mini map, ammo counter,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmmPuwWW41UN075HrFykGOIDODs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvvb38kZ5zdfoBEv2EoZ3o3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
Weer een sigaret laten vallen.

One of the largest Russian chemical plants is on fire near Moscow. Today, a fire broke out at a chemical plant in the city of Dovgoprudne, Moscow region. One person was injured.

https://www.reddit.com/r/...an_chemical_plants_is_on/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wauskoek
En ik denk dat ik hier de ex Nederlandse YPR-765's in actie zie.

UAF storm Wagner positions in the outskirts of Bakhmut

https://www.reddit.com/r/...ions_in_the_outskirts_of/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

wauskoek schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:53:
En ik denk dat ik hier de ex Nederlandse YPR-765's in actie zie.

UAF storm Wagner positions in the outskirts of Bakhmut

https://www.reddit.com/r/...ions_in_the_outskirts_of/
Een comment legt uit wat ze aan het doen zijn:
That is not storming. They are testing the enemies strength in what is probably a strong position. Push in passed the friendly lines with some light armor, see what the enemy does. Pull back and do it again. If they can't counter the light vehicles move in your heavy units. Once the heavy (tanks) move past your lines, clear your trenches of infantry and push with the armor. Then you are storming the enemy in force with Armor and Infantry supporting the armor to make a new line to hold where the enemy was entrenched.

*They are testing the enemies strength in this video, which is badass and you don't see videos of this from modern warfare. This war is crazy, its WW1, 2 and Afghanistan all mixed into one with fighting styles.
Met de lichte pantservoertuigen wordt de sterkte van de vijand getest. Als de vijand niks tegen deze licht voertuigen kan doen, dan kan je daar met zwaar materiaal erdoor pushen.

De drones droppen ook granaten op ATGM's die onder een zeil of in een tent opgesteld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:51:
De ‘graandeal’ is weer 120 dagen verlengd.
[Embed]
:+
Rusland vind blijkbaar eenzijdig dat het met 60 dagen is verlengd. Maar Turkije en Oekraïne melden 120 dagen.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Intrigerend .. zou het idd een double van Putin zijn? Laatste frame is wel bijzonder iig :)
Bovendien vind ik het echt niets voor zo'n notoire angsthaas als Putin om zomaar zijn veilige bunker te verlaten.

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
bloody schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:02:
Intrigerend .. zou het idd een double van Putin zijn? Laatste frame is wel bijzonder iig :)
Bovendien vind ik het echt niets voor zo'n notoire angsthaas als Putin om zomaar zijn veilige bunker te verlaten.

[Twitter]
De checklist begint met:
Komt ie binnen 5 meter van een ander persoon >> waarschijnlijk de dummy.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

[Twitter]
De man in beeld heeft een veel te dikke buik en Putin zelf loopt altijd met een recht hoofd vooruit. Dit lijkt toch iemand anders.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek

[Twitter]
Meer beelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Embed]
Kan het filmpje zo gauw niet vinden, maar had je die drone gezien met dat geweer eronder?

Waren ze mee aan het testvliegen, zal nog even zoeken.

Edit oktober ‘22 zelfs al

https://dronedj.com/2022/10/20/ukraine-machine-gun-drone/

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 18-03-2023 23:48 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Frj-1D5WAAAxwSO?format=jpg&name=medium

Veel hardware vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
Ja vorige nacht hebben ze achter de vijandelijke linies gespeeld met drones. Die zullen hier nu bij opgeteld zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:32
+21 tanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rapture schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Een comment legt uit wat ze aan het doen zijn:

[...]

Met de lichte pantservoertuigen wordt de sterkte van de vijand getest. Als de vijand niks tegen deze licht voertuigen kan doen, dan kan je daar met zwaar materiaal erdoor pushen.

De drones droppen ook granaten op ATGM's die onder een zeil of in een tent opgesteld zijn.
Ok... Dus nu weet Rusland dat ook, kunnen ze het lichte spul laten gaan en wachten op het zware spul.

Best lullige strategie voor de ypr bemanning ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als het Russische MOD inderdaad de aanvoer van zware wapens aan Wagner heeft afgeknepen dan zal Oekraine dat nu ook wel door hebben. Zo kan Shoigu van een rivaal worden verlost want in een machtsstructuur als de Russische is een rivaal uitschakelen belangrijker dan de oorlog winnen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 24-09 08:53

[Twitter]
Je weet toch dat je tegenwoordig geen enkel beeld meer kunt vertrouwen? Het kan een body double zijn, maar je kunt ook het beeld veranderen om mensen te laten denken dat het een double double is.

Ik ga er tegenwoordig van uit dat ELK beeld en bericht nep kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:01
honey schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Je weet toch dat je tegenwoordig geen enkel beeld meer kunt vertrouwen? Het kan een body double zijn, maar je kunt ook het beeld veranderen om mensen te laten denken dat het een double double is.

Sterker nog: als je deze fotos en beelden ziet en niet ‘weet’ dat het Putin is dan zou ik je vertellen dat het iemand anders is.

Het is een vreemde gewaarwording, zowel qua hoe hij beweegt en er uit ziet, maar ook het bekende stramme armpje rechts en starre gelaat wat in ene anders is.

Zie het NOS bericht:

https://nos.nl/l/2468024

Mensen handen geven, gezellig samen in de auto, het is me wat allemaal.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37
NiGeLaToR schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Sterker nog: als je deze fotos en beelden ziet en niet ‘weet’ dat het Putin is dan zou ik je vertellen dat het iemand anders is.

Het is een vreemde gewaarwording, zowel qua hoe hij beweegt en er uit ziet, maar ook het bekende stramme armpje rechts en starre gelaat wat in ene anders is.

Zie het NOS bericht:

Lijkt me heeeel sterk dat Putin zelf naar een stad reist wat binnen range van Oekraïne ligt met himars of andere raketten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 20:02
Wat mij opviel was hoofd-lichaam ratio, daar zit iets niet heel lekker.
Hij loopt sneller dan ik "gewend" ben en zijn lopen en handelingen zijn wat ongecontroleerder.
De persoon die ik "ken", komt wat berekender over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:42
100% standin. Als ze door de gang lopen zie je hem nog even handgebaren maken van "moeten we hier links of rechts?" Amateuristisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

honey schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Uiteraard weet ik dat, maar denk dat je nu iets te wantrouwend bent.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
saikol schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Lijkt me heeeel sterk dat Putin zelf naar een stad reist wat binnen range van Oekraïne ligt met himars of andere raketten.
Op Reddit maakt iemand de opmerking dat hij ook gehinderd wordt in het verkeer en niemand dat risico security technisch zou nemen - of ze nemen de gok dat niemand weet dat hij er is.

Maar volgens mij istie daar veel te paranoia voor.

Maargoed, laten we deze complot nonsense maar even voor wat het is. Wellicht kan iemand het door zo’n facial recognition AI app trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2jbXlx-P50h-0gpe25_MueF5Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtqTADW3LMc9VYzja3zepCmC.jpg?f=fotoalbum_large

Minder mensen. De mobiks raken op. Wel veel tanks, waarvan een goed deel wellicht de frontlinie niet heeft gezien. Meen relatief veel beelden van drones die ze geparkeerd en wel uitschakelen te zien de laatste dagen naast artillerie op voertuigen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
NiGeLaToR schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:08:
Minder mensen. De mobiks raken op.
In het kader daarvan meldt Gazet Van Antwerpen dat Wagner rekruteringscentra heeft opgestart.
https://m.gva.be/cnt/dmf20230318_97283601
30.000 nieuwe soldaten rekruteren tegen midden mei. Dat is het plan van Jevgeni ­Prigozjin, de baas van de Wagner-groep. Hij maakte dat bekend in een spraakbericht op Telegram. Daarvoor zijn in 42 Russische centra rekruteringscentra geopend waar volgens Prigozjin elke dag honderden kandidaten zich aanmelden.
“Het is mogelijk dat het aantal rekruten na een tijdje zal afnemen”, zegt Prigozjin. “Maar we verwachten dat tegen midden mei 30.000 nieuwe strijders zich bij ons gevoegd hebben.” Elke dag stromen kandidaten toe in de rekruteringscentra, zo zegt hij nog. Het gaat dan om tussen de 500 en 800 mensen per dag, al was er ook al eens een uitschieter met 1.200 mensen op één dag.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:12
Arator schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:45:
[...]

In het kader daarvan meldt Gazet Van Antwerpen dat Wagner rekruteringscentra heeft opgestart.

[...]
Dan gebruikt Wagner mooi meerdere kanalen tegelijk, want op Pornhub plaatsen ze ook reclames waarin Russische mannen worden opgeroepen om minder te rukken en zich aan te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50
Arator schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:45:
[...]

[...]
Toch bijzonder dat er na al deze ellende nog altijd zoveel Russen zijn met suïcidale neigingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Op Reddit maakt iemand de opmerking dat hij ook gehinderd wordt in het verkeer en niemand dat risico security technisch zou nemen - of ze nemen de gok dat niemand weet dat hij er is.

Maar volgens mij istie daar veel te paranoia voor.
Ik vermoed dat de s klasse waarmee hij rijdt best op zal vallen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

saikol schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Ik vraag mij oprecht af of UA het durft om Putin te doden als ze de kans zouden krijgen.

Je weet nooit hoe dat vervolgens afloopt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Zie het NOS bericht:

Man, hij zit zelf achter het stuur :'). Als er iets een no-go is voor een principal (zeg maar 'VIP') dan is het dat hij zelf achter het stuur kruipt, om meerdere redenen: bestuurder is de eerste die eraan gaat, heeft geen protective driving skills, geen vest, niet de alertheid van een CPO, geen drills geoefend met het team, geen communicatie met de rest van de colonne, etc.

En dit zijn overigens geen zaken die alleen bij Westerse persoonsbeveiligers zo zijn doorontwikkeld, de Russische dienst heeft deze principes 100% ook ingeburgerd.

De brandweer zou ook nooit toelaten dat iemand z'n eigen huisdieren en spullen gaat redden, nergens niet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44

Fanta

FordPerformance™️

nst6ldr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Man, hij zit zelf achter het stuur :'). Als er iets een no-go is voor een principal (zeg maar 'VIP') dan is het dat hij zelf achter het stuur kruipt, om meerdere redenen: bestuurder is de eerste die eraan gaat, heeft geen protective driving skills, geen vest, niet de alertheid van een CPO, geen drills geoefend met het team, geen communicatie met de rest van de colonne, etc.

En dit zijn overigens geen zaken die alleen bij Westerse persoonsbeveiligers zo zijn doorontwikkeld, de Russische dienst heeft deze principes 100% ook ingeburgerd.

De brandweer zou ook nooit toelaten dat iemand z'n eigen huisdieren en spullen gaat redden, nergens niet.
Het is niet voor het eerst dat Putin zich zo laat filmen, dus ik zou het niet direct naar het land der fabelen verwijzen. Ik denk wel dat we naar ‘echte beelden’ kijken, maar dat de locatie waar de beelden opgenomen zijn twijfelachtig zijn.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fanta schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:10:
[...]
Het is niet voor het eerst dat Putin zich zo laat filmen, dus ik zou het niet direct naar het land der fabelen verwijzen. Ik denk wel dat we naar ‘echte beelden’ kijken, maar dat de locatie waar de beelden opgenomen zijn twijfelachtig zijn.
De beelden en locatie lijken juist echt, de vraag was of dit de echte putin was :P

De enige keer dat we die aan het stuur zagen was toen die de Kerch brug opende.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 19-03-2023 12:23 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:35
[...]

Zie het NOS bericht:

Bij die foto van nu.nl was het wel heel duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS5VFBDucWSPUpiVr1XCM3i0ymM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAREeFspTmBeLXSYluJfqbBY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de bewegende beelden begon ik juist weer te twijfelen, maar het zal wel nep zijn inderdaad.

Of half nep, je weet het nooit met die Russen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Alpina schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding]

Bij de bewegende beelden begon ik juist weer te twijfelen, maar het zal wel nep zijn inderdaad.

Ik weet niet goed waarom, maar ik word echt woest van die foto. Die klootzak staat daar maar wat te lachen met zijn botox bek. “Kijk eens hoe mooi het wordt, wat hebben we het goed gedaan hè”. En dan die doctor Evil kloon ernaast. Wat een ongelofelijke eikels.

Terwijl er in diezelfde stad een theater word gebulldozerd en volgestort met cement. Waar nog lijken van vrouwen, kinderen en bejaarden liggen. Om te kotsen.

Ik weet dat je Russen niet over 1 kam mag scheren, maar ik heb steeds meer moeite om ze serieus te nemen in mijn eigen omgeving. Die achterlijke breedsprakigheid en dan steeds de dooddoener “oorlog is voor niemand leuk”. Bah.

Edit: ik weet eigenlijk toch wel waarom ik woest word van deze foto :(

[ Voor 3% gewijzigd door Muncher op 19-03-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
[...]

Zie het NOS bericht:

mij lijkt het óók sterk. Je schiet een stad aan gort, dood vele familie/kennissen,
en vervolgens kom je "gezellig" op bezoek.... één persoon met bazooka oid ... en gehaktdag.

lijkt mij 0.0 % voor deze gast om te doen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Alpina schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding]

De reden dat dit voor ons weinig zin heeft is dat wij niet weten wie de echte Putin is.

En als we niet eens weten of hij écht in Mariupol was weten we sowieso weinig. Wat we wel weten is dat we 0 reden hebben te geloven wat we zien inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 24-09 08:53
Jeetje, ik had het al gezien op Twitter, maar dacht toen nog dat het propaganda was, maar zo te zien is het moreel van de Oekraïners ook niet eindeloos.

https://www.nu.nl/298921/...wordt-ertegen-gedaan.html

Ik blijf het lastig vinden om deze oorlog en alle gebeurtenissen te duiden. Je hebt dit soort fora waar iedereen erg positief is en alle Russen zijn dom. Je hebt ook andere kanalen waar je het tegenovergestelde hoort. Erg lastig en het zou me niks verbazen dat de werkelijkheid toch anders is dan we altijd zien.

Moderatie comment:
Om die reden wordt een alinea van nu.nl door velen als ruis ervaren, onder anderen omdat de herkomst van de informatie onduidelijk is, en de informatie maar schetsmatig is. Aan jou dan ook de suggestie dat als je iets lastig vindt om te duiden de informatie eerst zelf nader te onderzoeken. Juist in deze tijd is het nodig om kritisch te zijn op informatie. Met andere bronnen erbij krijgt je bericht ook meer informatiewaarde.

[ Voor 28% gewijzigd door teacup op 19-03-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13
honey schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:16:
Jeetje, ik had het al gezien op Twitter, maar dacht toen nog dat het propaganda was, maar zo te zien is het moreel van de Oekraïners ook niet eindeloos.

Ik blijf het lastig vinden om deze oorlog en alle gebeurtenissen te duiden. Je hebt dit soort fora waar iedereen erg positief is en alle Russen zijn dom. Je hebt ook andere kanalen waar je het tegenovergestelde hoort. Erg lastig en het zou me niks verbazen dat de werkelijkheid toch anders is dan we altijd zien.
"de werkelijkheid" bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

honey schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:16:

Je had het kunnen weten. Ze hebben in de eerste maanden bewust alleen vrijwilligers naar het front gestuurd. Dat houdt dus automatisch in dat er ook mensen zijn die geen vrijwilligers waren anders hoefden ze dat onderscheid niet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
Plus nu.nl heeft vaak ook een sterk rechts georiënteerde doelgroep. Een doelgroep met een hoog geenstijl-gehalte die haten op alles en iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
downtime schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Je had het kunnen weten. Ze hebben in de eerste maanden bewust alleen vrijwilligers naar het front gestuurd. Dat houdt dus automatisch in dat er ook mensen zijn die geen vrijwilligers waren anders hoefden ze dat onderscheid niet te maken.
De 8 nieuwe battalions waren nu ook weer gevuld met vrijwilligers vziw, maar het vinden duurde nu idd wat langer dan eerst.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Europa heeft blijkbaar problemen met het opschalen van ammo productie door het gebrek aan explosieve vulling:
https://mil.in.ua/en/news...anufacture-ammunition-ft/
Europe cannot produce ammunition in large quantities due to the shortage of explosives.
The Financial Times reported this.

They note that this could delay efforts to manufacture ammunition for Ukraine by as much as three years. Scarce supplies of gunpowder, plastic explosives, and TNT have left the industry unable to rapidly meet expected orders.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Voor je land vechten klinkt heldhaftig maar er is wel wat verschil in overlevingskansen langs het front.
Ik kan me voorstellen dat men momenteel liever naar Kherson gaat dan naar Bakhmut.
Maar of je daar als vrijwilliger dan ook iets over te vertellen hebt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hippocampus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:33:
Voor je land vechten klinkt heldhaftig maar er is wel wat verschil in overlevingskansen langs het front.
Ik kan me voorstellen dat men momenteel liever naar Kherson gaat dan naar Bakhmut.
Maar of je daar als vrijwilliger dan ook iets over te vertellen hebt weet ik niet.
Aangezien er hele eenheden gaan zal de individuele vrijwilliger niets gevraagd worden. Je gaat gewoon waar jouw eenheid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

downtime schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:35:
[...]

Aangezien er hele eenheden gaan zal de individuele vrijwilliger niets gevraagd worden. Je gaat gewoon waar jouw eenheid gaat.
Nouja, of je je dus gericht bij een eenheid kan aansluiten zodat je een beetje weet wat er komen gaat, of dat je dus gewoon op de stapel gaat en verder geen idee hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
het maakt in zoverre wat uit dat:

NIET je land helpen verdedigen, en je gaat er aan het einde tóch aan...

wél je land helpen, en een goede kans voor vele om het te overleven.

zou voor mij een makkelijke keuze zijn, óndanks mijn leeftijd.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hansieo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:39:

Klinkt allemaal erg rationeel maar ik denk dat er veel vaders momenteel toch iets meer twijfel hebben.

Een jaar geleden had dit conflict een compleet andere smaak. Nu weet men ongeveer wat er te verwachten is, wie er allemaal meehelpt en in enige mate wat de kansen op overwinnen zijn.
Maar nu is er ook kennis van de gehaktmolen bij Bakhmut en ik kan me voorstellen dat je dan toch nog even achter je oren krabt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hippocampus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Nouja, of je je dus gericht bij een eenheid kan aansluiten zodat je een beetje weet wat er komen gaat, of dat je dus gewoon op de stapel gaat en verder geen idee hebt.
Ik betwijfel het. Je wilt eenheden vormen met manschappen die elkaar kennen en samen getraind hebben. Die houd je zo lang mogelijk bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

downtime schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Ik betwijfel het. Je wilt eenheden vormen met manschappen die elkaar kennen en samen getraind hebben. Die houd je zo lang mogelijk bij elkaar.
Ik bedoel, sluit je je aan bij de luchtverdediging of bij de cavalerie? Duidelijk twee verschillende verhalen wat betreft het verloop van je tour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hippocampus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:49:
[...]

Ik bedoel, sluit je je aan bij de luchtverdediging of bij de cavalerie? Duidelijk twee verschillende verhalen wat betreft het verloop van je tour.
Op die fiets. Ik vermoed dat je een voorkeur kunt aangeven zonder garantie dat je daar ook echt naartoe gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ook bayraktars worden blijkbaar opgejaagd, maar niet beschoten. Beelden in tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
downtime schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Op die fiets. Ik vermoed dat je een voorkeur kunt aangeven zonder garantie dat je daar ook echt naartoe gaat.
Wellicht voor vrijwilligers wel. Bij gemobiliseerden wordt iig gewoon aangegeven waar ze worden verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hippocampus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Klinkt allemaal erg rationeel maar ik denk dat er veel vaders momenteel toch iets meer twijfel hebben.

Een jaar geleden had dit conflict een compleet andere smaak. Nu weet men ongeveer wat er te verwachten is, wie er allemaal meehelpt en in enige mate wat de kansen op overwinnen zijn.
Maar nu is er ook kennis van de gehaktmolen bij Bakhmut en ik kan me voorstellen dat je dan toch nog even achter je oren krabt.
Ik denk dat je vooral niet begrijpt wat het sentiment naar rusland is in omringende landen en hoe lang men al wist dat een dergelijke invasie een kwestie van tijd was. Ook wist men allang dat er een genocidale insteek in deze oorlog zou zitten.

Je kan je er een hoop bij proberen voor te stellen, maar het zal niet passen bij het daadwerkelijke gevoel wat Oekraïners bij deze oorlog hebben. Ja, niet iedereen zal het eens zijn met iedere strategische of tactische beslissing, maar de neuzen staan echt wel dezelfde kant op. Als je die lui hoort die door 'ons' zijn getraind dan ga je ook anders naar dat soort clickbait kijken.

4chan heeft al heel lang een naam voor dit soort content trouwens: doomposting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

nst6ldr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Ik denk dat je vooral niet begrijpt wat het sentiment naar rusland is in omringende landen en hoe lang men al wist dat een dergelijke invasie een kwestie van tijd was. Ook wist men allang dat er een genocidale insteek in deze oorlog zou zitten.
Ik heb het niet over het heersende sentiment richting de Russen gehad, dat is ook mijn punt niet.
Je kan je er een hoop bij proberen voor te stellen, maar het zal niet passen bij het daadwerkelijke gevoel wat Oekraïners bij deze oorlog hebben.
*knip* niet cynisch reageren, zeg gewoon dat hij op zijn beurt ook niet moet trachten in te vullen.
Ja, niet iedereen zal het eens zijn met iedere strategische of tactische beslissing, maar de neuzen staan echt wel dezelfde kant op. Als je die lui hoort die door 'ons' zijn getraind dan ga je ook anders naar dat soort clickbait kijken.
Welk clickbait heb jij het over dan?
Wat bedoel je met dit soort content? Als je het over mijn post hebt dan denk ik dat je er dingen in leest die er niet zijn. Anders begrijp ik niet goed welke kant je op wil met deze reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 19-03-2023 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:39:

Ja maar dat einde kan zomaar een 60 jaar later zijn. Laten we realistisch zijn, dat zijn niet de enige twee mogelijkheden. En ik heb uiteraard volledig respect voor de vrijwilligers, maar ik kan het ook goed begrijpen dat mensen niet zitten te wachten om richting Bakhmut gestuurd te worden. Het verbaasd mij dan ook niet dat het voor velen geen makkelijke keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Sissors schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:22:
[...]
Ja maar dat einde kan zomaar een 60 jaar later zijn.
*knip* (respectvol naar elkaar blijven, wacht anders even met posten) ~Die bron werd net dan ook gerelativeerd
nst6ldr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:40:
[...]
Dat menig Oekraïnse soldaat niet staat te trappelen om te rouleren naar het zwaarste strijdfront, heeft geen donder te maken met een zelfbedacht '60 jarige/multi-generatie oorlog'.
Doom much perhaps?

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 19-03-2023 20:35 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:07

Yucon

*broem*

Baserk schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:40:
[...]

Welke uitdrukking werd er nou net gepost?

[...]

Dat menig Oekraïnse soldaat niet staat te trappelen om te rouleren naar het zwaarste strijdfront, heeft geen donder te maken met een zelfbedacht '60 jarige/multi-generatie oorlog'.
Doom much perhaps?
Ik denk dat je het verkeerd leest. Uiteindelijk ga je er idd aan. Maar iemand van 20 zal een lichte voorkeur hebben om 60 jaar later rustig in bed te overlijden, dan een paar weken later in de modder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hippocampus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:52:
Wat bedoel je met dit soort content?
Clickbait, doomposting, of gewoon nu.nl in het algemeen.
Als je het over mijn post hebt dan denk ik dat je er dingen in leest die er niet zijn. Anders begrijp ik niet goed welke kant je op wil met deze reactie.
Ah, ik dacht dat je stelde dat Oekraïners zelf hun front wilden kiezen zodat hun uitzending eenvoudig kunnen uitdienen en niet dat ze gewoon hun bijdrage willen leveren om hun medemens te bevrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Gelukkig kan jij me dat wel vertellen wil je zeggen?
Als je het wilt weten: tijdens de training in het VK merkte je natuurlijk de spanning wel over wat er ging komen, maar ze weten donders goed dat niemand anders het volk gaat bevrijden. De rekruten nu zijn veelal ICTers en andere kantoorlui. Ze weten echt wel wat de risico's zijn, maar nog meer dan dat weten ze ook dat als zij het niet doen, Oekraïne ten einde is alsmede de mensen die er wonen - ook hun kinderen en familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd leest. Uiteindelijk ga je er idd aan. Maar iemand van 20 zal een lichte voorkeur hebben om 60 jaar later rustig in bed te overlijden, dan een paar weken later in de modder.
Precies dit. Stellen dat iedereen uiteindelijk toch dood gaat is makkelijk, want de meeste doen dat liever ver in de toekomst omringt door hun familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

nst6ldr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:32:
[knip & bedankt voor de verduidelijking]

Ah, ik dacht dat je stelde dat Oekraïners zelf hun front wilden kiezen zodat hun uitzending eenvoudig kunnen uitdienen en niet dat ze gewoon hun bijdrage willen leveren om hun medemens te bevrijden.
Ik snap (denk ik enigszins) de drive om vrijwillig aan te melden wel maar dan nog zullen er mensen zijn die dat niet klakkeloos doen. Persoonlijk denk ik altijd zoveel mensen zoveel wensen.

Er komt in de media niet veel voorbij over het rekruteringsproces in Oekraïne, maar gedachtes hier daarover hoeven niet meteen pro of anti sentiment te bevatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Graag de discussie over de bereidwilligheid van de Oekraïners om onder de wapenen te dienen nu laten rusten.

Concrete berichtgeving met verifieerbare informatie blijft natuurlijk altijd welkom, maar over de informatie discussiëren brengt ons niet verder. Vanuit onze leunstoel is het gewoonweg te lastig verplaatsen in de hoofden van de Oekraïners. Dat proberen wordt vlot speculatief.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
45 minuut durende docu over Bakhmut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIn_duCCnvFouJbH0vQKYaadZ8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuCjXuhB7vfqpOGZnhxFthNw.jpg?f=fotoalbum_large

Polen hebben er zin in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:07

Yucon

*broem*

dit klinkt niet heel serieus, ik kan het ook nergens anders terugvinden. Heb je wat bronnen?
Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid