Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Zoiets zou je eigenlijk nooit moeten zeggen, want een verrassingseffect is nu onbestaande moest het dan toch ooit zo ver komen.
Misschien dat de Polen meer westerse steun voor Oekraine los willen peuteren door te dreigen met escalatie als Oekraine verliest? Anders kan ik het niet interpreteren (al aangenomen dat ie het echt zo heeft gezegd) aangezien ze niet op Art 5 hoeven te rekenen als ze zelf een conflict met Rusland starten.teacup schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:48:
Er zijn meer tweets die het brengen:
[Twitter]
De ambassadeur lijk het in ieder geval te hebben uitgesproken. Slip of the tongue? Op wiens autoriteit hij spreekt is nog even de vraag.
"If today Ukraine does not defend its independence and sovereignty, we will be forced to enter into a conflict with Russia, as the basic principles on which our civilization is built will be in danger," - the ambassador of Poland in France. pic.twitter.com/ug9BUA0tTl
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 19 maart 2023
Natuurlijk altijd oppassen als een Pool iets in het Frans zegt en dat, door iemand anders vertaalt naar het Engels, op Twitter belandt waar je het als Nederlander weer gaat interpreteren, maar ik lees "will be forced to enter" als een actie die Polen wil ondernemen. Niet iets wat hun overkomt.Odessa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:00:
Wat hij waarschijnlijk bedoeld is, dat mocht Oekraine nu verliezen de russen Polen als volgend hapje zien.
[Twitter]
Dat wordt ongeveer een beschermde diersoort?
Shot down Russian Kamov Ka-52. Place and time are unknown.#Ukraine pic.twitter.com/JDXfwkx8dd
— (((Tendar))) (@Tendar) 19 maart 2023
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als rusland Polen binnenvalt worden zij ( Polen ) in een conflict gedwongendowntime schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:02:
[...]
Natuurlijk altijd oppassen als een Pool iets in het Frans zegt en dat, door iemand anders vertaalt naar het Engels, op Twitter belandt waar je het als Nederlander weer gaat interpreteren, maar ik lees "will be forced to enter" als een actie die Polen wil ondernemen. Niet iets wat hun overkomt.
Maar je hebt gelijk dat we moeten oppassen met wazige vertalingen..
Al verwacht ik dat de Navo en EU daar ook iets van gaan vinden, en de ambassadeur gaat daar sowieso niet over (zal ook niet bij die besluitvorming betrokken zijn) dus waarschijnlijk is er helemaal niets aan de hand
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar goed, dat denk ik al heel lang en het duurt allemaal wel wat langer dan ik hoopte, maar dat komt ook door de afhankelijkheid van Westerse wapenleveringen en trainingen die nu pas een beetje op gang komen en de afhankelijkheid van het weer. De modder moet eerst opgedroogd zijn, dus dat gaat nog wel even duren vrees ik, maar dat is ook een voordeel: De Russen worden met de week zwakker en Oekraïne bouwt achter de schermen een leger op dat steeds sterker wordt.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat die uitspraak gedaan is hiermee voor mij hiermee wel een gegeven.PARIS, March 18. /TASS/. Warsaw is trying to draw the European Union into the Ukrainian conflict as deeply as possible contrary to the interests of most EU countries, a member of the European Parliament from France, Thierry Mariani, told TASS.
Nu nog waarom. @downtime is aardig warm denk ik met zijn veronderstelling dat het druk zetten is om beweging te krijgen. Het feit dat uitgerekend een ambassadeur in Frankrijk de uitspraak doet duidt daar wat mij betreft op. Mocht de uitspraak teveel escalatie opleveren dan kan het nog afgedaan worden door de uitspraak bij de ambassadeur terug te leggen. De Poolse regering ontspringt dan de dans.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Behalve meerdere Posts op Reddit en Telegram nee.Yucon schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:31:
[...]
dit klinkt niet heel serieus, ik kan het ook nergens anders terugvinden. Heb je wat bronnen?
Het is van korte duur.. zeer kwalijk, hopelijk kunnen ze diegene pakken.De Russische tank die sinds vrijdag voor het gebouw van het Vrijheidsmuseum in Groesbeek staat, is beklad met de letter Z. Het pro-Russische symbool is vanmiddag met witte verf op de tank gespoten.
Of Polen gaat stapje voor stapje bekijken of ze Kaliningrad in kunnen lijven, leuk voor de achterban in eigen land om een stukje extra land erbij te hebben. Of wat ook kan is dat de Polen/UA een diepgaande alliantie krijgt als Polen UA binnentrekt om de Russen te verjagen.teacup schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:48:
Er zijn meer tweets die het brengen:
[Twitter]
De ambassadeur lijkt het in ieder geval te hebben uitgesproken. Slip of the tongue? Op wiens autoriteit hij spreekt is nog even de vraag.
Schandalig!Nimflix schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:27:
https://www.rtlnieuws.nl/...useum-beklad-met-letter-z
[...]
Het is van korte duur.. zeer kwalijk, hopelijk kunnen ze diegene pakken.
Zodra ze gevonden hebben wie het gedaan heeft *knip* hebben we hier gelukkig een rechtstaat die een adequate straf kan vaststellen
[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 19-03-2023 22:56 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dit is hier denk ik niet waar het om gaat. Dit antwoord doet me wel realiseren dat Polen mogelijk twee dingen tegelijk aan het doen is:Fiber schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:13:
Gaan we er nu serieus vanuit dat Oekraïne deze oorlog nu nog kan verliezen? Gaat niet meer gebeuren dus die Poolse uitspraak is nogal gemakkelijk.
- Het westen een signaal geven dat als Oekraïne nu niet voldoende push krijgt het denkbaar is dat er een moment kan komen dat het westen zelf moet inspringen. Dit wil het westen natuurlijk niet. Doordat Polen nu de statement maakt dat het dan gaat helpen trekt ze het initiatief naar zichzelf toe en zet andere Europese landen voor het blok. Nu even serieus helpen anders....
- Maar dit is gelijk ook een signaal naar Rusland. "Let op, dit stopt niet bij Oekraïne." Polen houdt Rusland een strategische consequentie voor dat ze uiteindelijk ook met Polen te maken kan krijgen, en vermoedelijk dan met meer. Voor Rusland is dit een bleek perspectief, want het lijkt aan Oekraïne alleen al genoeg te hebben. Er kan wel een belang voor het Poetin bewind zijn, want dat bestaat met de gratie van dit conflict.
Polen zet de boel op scherp. Zeker voor de wapenproductie geen overbodige luxe, want die inspanning kan nog wel wat draconischer dan dat het nu gebeurt. Hierbij spiegelend hoe dat in GB in WO-II ging (edit: bedoelde eigenlijk WO-I).
Natuurlijk kan dit gebeuren. Als Rusland ook maar 1 gebied kan behouden dat ze sinds 2014 hebben ingepikt hebben ze de facto de oorlog gewonnen, want extra grondgebied, wat hun doel was.Fiber schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:13:
Gaan we er nu serieus vanuit dat Oekraïne deze oorlog nu nog kan verliezen?
Voorlopig lezen we alleen maar over zware Russische verliezen en hoe er allerlei wapentuig aan Oekraine wordt gegeven, maar op een kaart zien we alleen maar stukjes ingenomen Russische gebied dat langzaam groter wordt. Op het moment dat het een soort frozen conflict wordt en/of wisseling van de wacht in de VS en/of de druk op Oekraine om te onderhandelen groeit omdat bijv. de NAVO stopt met hulp sturen, dan zal Oekraine concessies moeten doen en wint Rusland. Ook al is het hele Russische leger en demografie aan gort.
Dit dus.
Dat is echt enorm kort door de bocht. De oorlog heeft Rusland gigantische offers gekost, niet alleen in mensenlevens, maar ook economisch gezien, meer dan een half miljoen jonge mensen waarvan veel hoogopgeleid zijn het land uit gevlucht. De gigantische militaire voorraden die men geërfd heeft vanuit de Sovjet-Unie raken steeds verder leeg en zullen waarschijnlijk nooit meer tot de niveaus komen van voor de oorlog omdat Rusland simpelweg geen economische supermacht is, wat de Sovjet-Unie wel was. Daarnaast is men de grootste melkkoe die het had voorgoed kwijt, vanwege de energieoorlog met Europa. In plaats daarvan mag het olie en gas met dikke korting doorverkopen aan landen als India en China, wat bij lange na niet dezelfde winst in het laatje brengt. Oh, en als kersje op de taart wordt de grens met NAVO straks verdubbeld door het lidmaatschap van Finland.FunkyTrip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:59:
[...]
Natuurlijk kan dit gebeuren. Als Rusland ook maar 1 gebied kan behouden dat ze sinds 2014 hebben ingepikt hebben ze de facto de oorlog gewonnen, want extra grondgebied, wat hun doel was.
Voorlopig lezen we alleen maar over zware Russische verliezen en hoe er allerlei wapentuig aan Oekraine wordt gegeven, maar op een kaart zien we alleen maar stukjes ingenomen Russische gebied dat langzaam groter wordt. Op het moment dat het een soort frozen conflict wordt en/of wisseling van de wacht in de VS en/of de druk op Oekraine om te onderhandelen groeit omdat bijv. de NAVO stopt met hulp sturen, dan zal Oekraine concessies moeten doen en wint Rusland. Ook al is het hele Russische leger en demografie aan gort.
Mijn wenkbrauwen schieten nog verder omhoog als ik lees dat 'extra grondgebied' het doel was. Heb je wel eens gekeken naar de wereldkaart? Als er iets is waar Rusland genoeg van heeft dan is het wel grondgebied.
Het doel was om het regime in Oekraïne omver te werpen, te demilitariseren, en een nieuw regime er neer te zetten dat naar de pijpen van Moskou danst, en het doel was om het westen uit elkaar te spelen en NAVO expansie in te dammen.
Op alle fronten is het een gigantisch hard falen geweest voor Putin.
Dus nee, als hij naar huis gaat met een paar duizend vierkante kilometer erbij t.o.v. wat hij de facto al onder zijn controle had in 2014 zal dat absoluut niet als overwinning worden gezien. Als hij alle gebieden die hij illegaal heeft geannexeerd weet in te nemen kan hij er waarschijnlijk nog wel een mooi verhaaltje van maken thuis maar de kans dat dat gebeurt acht ik eigenlijk steeds kleiner.
[ Voor 4% gewijzigd door Rixos op 19-03-2023 23:19 ]
Daarom is het inderdaad wel belangrijk dat Oekraïne niet te lang moet wachten met terugslaan. Deze lente/zomer moet het wel gebeuren denk ik, nog een winter deze ellende gaat niemand volhouden vrees ik inderdaad. Voor de volgende herfst/winter moet het dus eigenlijk wel klaar zijn. En met klaar bedoel ik: Alle Russen uit Oekraïne, inclusief de Krim en de Donbas. Zal echt niet makkelijk gaan, weet ik best, maar ik denk ook dat die Russen een soort kaartenhuis of Domino stelling hebben. Het begin is lastig maar als het balletje gaat rollen stopt het niet meer.FunkyTrip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:59:
[...]
Natuurlijk kan dit gebeuren. Als Rusland ook maar 1 gebied kan behouden dat ze sinds 2014 hebben ingepikt hebben ze de facto de oorlog gewonnen, want extra grondgebied, wat hun doel was.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Eventueel te kijken via vpn voor de Nederlanders :
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/putin-and-the-presidents/
Dingen die me opvielen :
- Biden zei tegen Poetin nadat hij Moldavië plat bombardeerde dat hij geen ziel heeft, Poetin zei ; we begrijpen elkaar.
- bij Poetin kun je heel veel aflezen van zijn lichaamstaal, zat heel onderuit gezakt bij zijn eerste ontmoeting met Obama, en maakte veel wegwuif gebaren.
- Putin heeft nooit respect gehad voor het westen, het grote Sovjet rijk herstellen was het enige waar hij om geeft.
- tot voor enkele weken voor de invasie wou hij de zekerheid hebben van het westen dat Oekraïne niet bij de navo zou komen.
- Biden gaat poetin opzoeken in Moskou, na met Poetin harde woorden te hebben gedeeld gaat Biden een speach geven aan studenten en roept hun op om te strijden voor democratie en de rechtstaat, er breken hevige rellen uit in Moskou, Poetin kon hier niet mee lachen en drukt de betoging hard de kop in.
[ Voor 17% gewijzigd door C00P op 20-03-2023 06:27 ]
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Ukrainska Pravda
Het geeft ook een tikje meer duiding dan de tweets dat konden:
Polish Ambassador to France: Poland will be forced to enter war if Ukraine fails to defend itself
Het interview was trouwens met het Franse LCI, een televisiekanaal.Poland’s Ambassador to France Jan Emeryk Rościszewski said in an interview that a situation could arise in which Poland would have to enter the war. The embassy urged audiences to refrain from sensationalising his words.
In de tweede alinea bouwt hij dus die cruciale escape in. Je kan hierover beargumenteren dat het behoorlijk academisch is dat Rusland Oekraïne nog kan overvleugelen. Dat Polen desondanks het toekomstscenario te sprake brengt paalt Ruslands' strategische ruimte verder af. Wat Rusland ook voor objectief in Oekraïne had is hiermee minder aantrekkelijk geworden. Het verlaagt dus de drempel voor Rusland er maar mee te stoppen."It is not NATO, Poland or Slovakia that are mounting ever more pressure, but Russia, which has invaded Ukraine. Russia, which is seizing its territories. Russia, which is killing its people. And Russia, which is abducting Ukrainian children.
Therefore, either Ukraine will defend its independence today, or we will have to enter this conflict. Because our main values, which were the basis of our civilization and our culture will be threatened. Therefore, we will have no choice but to enter the conflict."
Nou, eenmaal raden! Dat gaat natuurlijk over TASS (zie teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3")Following the ambassador’s remark, Poland’s Embassy in France issued a statement saying that it has been interpreted by some media "out of context".
Polen lijkt toch wat beducht te zijn geraakt voor de effecten van haar uitspraken. Daarom nog wat toelichting van de Poolse ambassade:
De reguliere media moeten dit vandaag nu wel gaan oppakken. Het gegeven is inmiddels twee dagen oud, getuige het TASS artikel. Volkskrant?"During a thirty-minute conversation with the editor, Ambassador Rościszewski argued for the need for allies to support Ukraine. He also spoke about the threat that Russia poses to Europe and European values [...]
A careful listening to the entire conversation makes it clear that there was no announcement of Poland’s direct involvement in the conflict, only a warning of the consequences that a Ukrainian defeat could have: the possibility of a Russian attack, or the involvement of more Central European countries – the Baltic States and Poland."
Het is dan ook een uitspraak die zowel in de eerste week van de oorlog als vandaag de dag nog geldt. Op het moment dat Rusland succesvol Oekraïne veroverd (origineel plan met een puppet regime na enkele dagen) dan stopt men daar niet. De Baltische staten en Centraal Europa zijn dan als eerste aan de beurt, waarbij er een lange geschiedenis van conflict tussen Polen en Rusland al bestaat en invloed heeft op de houding van de Poolse regering (waar ik die houding trouwens verwacht van zowel de PiS als PO kanten).teacup schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:24:
Polen lijkt toch wat beducht te zijn geraakt voor de effecten van haar uitspraken. Daarom nog wat toelichting van de Poolse ambassade:
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Als in we stoppen niet bij Oekraïne.
Dat ze oost Oekraïne al niet eens doorkomen is een 2de natuurlijk.
Maar er is niets mis mee om alvast even aan te geven dat er een NAVO grensleger (inclusief Zweden maar vooral Finland) klaarstaat om ze weer terug naar Moskou te schieten mochten ze het ooit in hun hoofd halen.
Is trouwens ook de enige taal die Putin verstaat.
Ik denk dat wij ook veel te veel geraakt worden door deze negatieve houding van de pers terwijl Oekraïne het eigenlijk deze winter vrij goed heeft gedaan. Er is nauwelijks grond verloren gegaan ondanks dat Rusland zijn offensief uitvoerde. Perun geeft overigens aan dat er wel degelijk een Russisch offensief bezig is maar dat wij dit 'niet zeker' weten omdat iedereen een doorbraak deed verwachten en die uit bleef. Ik deel die mening. Rusland is deze winter enorm veel materiaal en mensen kwijt geraakt (Oekraïne ook maar substantieel minder) maar Rusland heeft niet echt wat bereikt.
Ik raad iedereen aan om die laatste video te bekijken. Kings & Generals heeft ook weer een nieuwe samenvatting video uitgebracht voor wie nog een korte herhaling wil van wat er recentelijk is gebeurd.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeToestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube[ Voor 19% gewijzigd door Auredium op 20-03-2023 09:29 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Daarom werken de Fransen en Australiërs samen.YakuzA schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:26:
Europa heeft blijkbaar problemen met het opschalen van ammo productie door het gebrek aan explosieve vulling:
https://mil.in.ua/en/news...anufacture-ammunition-ft/
[...]
Franse artilleriegranaten gevuld met Australische explosieven.France and Australia will jointly supply Ukraine with 155 mm shells needed for artillery provided by the West since Russia's invasion, defence ministers Sebastien Lecornu and Richard Marles said Monday.
"Several thousand 155 mm shells will be manufactured jointly" by French arms supplier Nexter, France's Lecornu said, while Marles said the plan would come with a "multi-million-dollar" price tag.
The ammunition supplies fit into "the ongoing level of support both France and Australia are providing Ukraine to make sure Ukraine is able to stay in this conflict and (...) see it concluded on its own terms," the Australian minister added.
https://www.lemonde.fr/en...to-ukraine_6013702_4.htmlLecornu said the aid would be "significant" and "an effort that will be kept up over time," with the first deliveries slated for the first quarter of 2023.
Marles said "there are some unique capabilities that exist in Australia and some synergies that can be achieved by Australia and France working together" to manufacture the shells.
While Nexter will carry out the manufacturing, Australia would supply gunpowder, Lecornu said, without elaborating further.
dit lijkt mij een NO-GO situatie.FunkyTrip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:59:
[...]
WIE denkt/ verwacht dat Rusland NIET "terug komt" zodra de pakhuizen weer vol zijn,
of erger nóg voller maakt om daarna de rest/volgende op te gaan halen? wie?
(tijdje terug al aangegeven)
https://www.youtube.com/w...el=WelkomindeGeschiedenis
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
- al eerder aangekaart, maar Polen zegt hardop wat we eigenlijk al weten, het is nu een zero-sum game geworden. Het westen kan niet meer verliezen, want dan heeft Rusland gewonnen. Klink heel logisch maar is het niet helemaal. Polen zegt het in heldere woorden: als Ukraine dreigt te verliezen, wint Rusland, en verliest het westen dus. En dus kan dat niet gebeuren, en moeten we actief instappen. Tenzij…… en daar komt de strategische pressie uit de hoek, we moeten meer en sneller en betere wapens leveren, want anders moeten we zelf aan de bak. Want verliezen is geen optie meer.
- over Den Haag: de Amerikanen accepteren dit ook niet, hebben ooit aangeven dat als een US inwoner daar voor de rechtbank komt wegens oorlogsmisdaden ze die persoon gewoon weg komen halen.
Wikipedia: American Service-Members' Protection Actolafmol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:31:
- over Den Haag: de Amerikanen accepteren dit ook niet, hebben ooit aangeven dat als een US inwoner daar voor de rechtbank komt wegens oorlogsmisdaden ze die persoon gewoon weg komen halen.
Als rusland een raket afvuurt op Den Haag, dan schat ik zo in dat dat wel een artikeltje 5 wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door lost95 op 20-03-2023 09:40 ]
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Dan nog steeds geldt dat als Rusland de Krim blijft behouden en/of delen van Donbas ze nog steeds Oekrains grondgebied hebben geannexeerd. Verlies voor het Oekrainse volk dus (wel winst op lange termijn waarschijnlijk want straks lid van NAVO en enorme moderniserings/wederopbouw slag)Rixos schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:11:
[...]
Dat is echt enorm kort door de bocht. De oorlog heeft Rusland gigantische offers gekost, niet alleen in mensenlevens, maar ook economisch gezien, meer dan een half miljoen jonge mensen waarvan veel hoogopgeleid zijn het land uit gevlucht. De gigantische militaire voorraden die men geërfd heeft vanuit de Sovjet-Unie raken steeds verder leeg en zullen waarschijnlijk nooit meer tot de niveaus komen van voor de oorlog omdat Rusland simpelweg geen economische supermacht is, wat de Sovjet-Unie wel was. Daarnaast is men de grootste melkkoe die het had voorgoed kwijt, vanwege de energieoorlog met Europa. In plaats daarvan mag het olie en gas met dikke korting doorverkopen aan landen als India en China, wat bij lange na niet dezelfde winst in het laatje brengt. Oh, en als kersje op de taart wordt de grens met NAVO straks verdubbeld door het lidmaatschap van Finland.
Dus extra grondgebied als bufferzone en grondstoffen kunnen roven van de satellietstaat Oekraine (zoals Georgie is). Tevens hebben ze tien wellicht honderdduizenden kinderen ontvoerd en het omvolkingsproces begonnen. Goed voor de Russische demografie, al hadden ze vast niet gerekend op een zelfde aantal soldaten dood.Mijn wenkbrauwen schieten nog verder omhoog als ik lees dat 'extra grondgebied' het doel was. Heb je wel eens gekeken naar de wereldkaart? Als er iets is waar Rusland genoeg van heeft dan is het wel grondgebied.
Het doel was om het regime in Oekraïne omver te werpen, te demilitariseren, en een nieuw regime er neer te zetten dat naar de pijpen van Moskou danst, en het doel was om het westen uit elkaar te spelen en NAVO expansie in te dammen.
Voor mij persoonlijk, om de oorlog 'gewonnen' te hebben, moet Rusland terug naar pre-2014 grenzen en volledig in de pan gehakt zijn qua militaire infrastructuur zodat ze een paar generaties nodig hebben om het opnieuw te proberen. Want het blijven Russen.
Dit dus.
Laten we ook niet vergeten dat Polen heel wat nare historie heeft met de Sovjiet-Unie en Rusland (en ook Wit-Rusland). Vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne stonden ze bij wijze van spreken al klaar aan de grens om erop te vliegen. Hun conclusie is voor een deel ook het antwoord op de appeasementtaktiek die eerder werd toegepast op Rusland: daarmee door gana is geen optie. Als je Rusland hiermee laat weg komen, dan pakken ze gewoon het volgende grondgebied, net zolang tot iemand ze wel gaat stoppen. Dan kun je beter ervoor kiezen dat MOCHT Oekraïne het niet redden, je er zelf maar op klapt en een bevrijdingsmacht op poten zet.teacup schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:24:toon volledige bericht
De uitspraak van onze Poolse Ambassadeur is nu op gepakt door een, zij het aan de Oekraïense zaak gecommitteerd, nieuwskanaal:
Ukrainska Pravda
Het geeft ook een tikje meer duiding dan de tweets dat konden:
Polish Ambassador to France: Poland will be forced to enter war if Ukraine fails to defend itself
[...]
Het interview was trouwens met het Franse LCI, een televisiekanaal.
[...]
In de tweede alinea bouwt hij dus die cruciale escape in. Je kan hierover beargumenteren dat het behoorlijk academisch is dat Rusland Oekraïne nog kan overvleugelen. Dat Polen desondanks het toekomstscenario te sprake brengt paalt Ruslands' strategische ruimte verder af. Wat Rusland ook voor objectief in Oekraïne had is hiermee minder aantrekkelijk geworden. Het verlaagt dus de drempel voor Rusland er maar mee te stoppen.
[...]
Nou, eenmaal raden! Dat gaat natuurlijk over TASS (zie teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3")
[...]
De reguliere media moeten dit vandaag nu wel gaan oppakken. Het gegeven is inmiddels twee dagen oud, getuige het TASS artikel. Volkskrant?
In essentie ook een duiding over hoe traag we zijn in het westen met het geven van genoeg middelen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Rusland staat haaks op alle moderniteit in feite, en Polen weet dat, uit ruime ervaring, Rusland niet veel geeft om internationaal recht, zoals acceptatie van grenzen. Zo het uitkomt, en zo het de mogelijkheid er is, zal Polen een aanval krijgen. Zo gaat het al 1000 jaar, en zo zal het, als het aan Rusland ligt, nog 1000 jaar gaan.
Vanuit Nederland, waar de historische banden eigenlijk alleen maar met elites was, en zo goed als niet met het volk, is dus niet duidelijk hoe actueel dit is. Zelfs niet wanneer er een oorlog precies in dat kader gaande is. Oost-Europeanen weten dat ze niet veilig zijn zolang dit Rusland bestaat. Met het voorschreiden van de oorlog en de sentimenten, en eigen capaciteiten, is er een volstrekt begrijpelijke, maar ook logische impuls het momentum te gebruiken om dit Rusland, dit Kremlin te breken. Een fatsoenlijk Rusland is de enige duurzame manier om veiligheid en vrede te verwachten, en dat snappen de Polen, als sterkste Oost-Europese (misschien wel Europese) macht enorm goed. Het vuur is heet, goed moment om te smeden.
En ik ben het helemaal met ze eens trouwens.
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 20-03-2023 11:02 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
https://www.ukrinform.net...-in-italy-mass-media.html
“A group of around 20 Ukrainian soldiers has completed a training programme in Italy,” the report states.
ANSA’s sources confirmed an earlier report by Il Fatto Quotidiano, saying that the training took place at Sabaudia, in the province of Latina to the south of Rome, and regarded the SAMP-T anti-missile systems.
PSN
Oorlogen worden niet alleen op het slagveld uitgevochten. De Russen menen dat ze Oekraine militair, moreel en economisch kunnen uitputten, niet door te winnen maar gewoon door niet te stoppen.Fiber schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:13:
Gaan we er nu serieus vanuit dat Oekraïne deze oorlog nu nog kan verliezen? Gaat niet meer gebeuren dus die Poolse uitspraak is nogal gemakkelijk. Ze kunnen nog een stad verliezen of een slag verliezen, maar de oorlog gaat Oekraïne in mijn ogen niet meer verliezen.
Uiteindelijk is dat ook hoe de Taliban en Vietcong wonnen. Niet door te winnen maar door niet te stoppen ondanks zware verliezen.
Daarom moet je verder kijken dan alleen het slagveld. En de simpele realiteit is dat we niet weten hoe lang dit door kan gaan. Wij houden nu de Oekraiense economie en het leger overeind maar november 2024 zijn er Amerikaanse presidentsverkiezingen en als Oekraine de komende anderhalf jaar de oorlog niet wint dan wordt steun in 2025 erg onzeker.
En in mijn ogen is het ook een nederlaag als Oekraine een vrede moet accepteren waarbij ze grondgebied verliezen en geen lid van NATO kunnen worden.
Het hele concept van zero-sum, hier op toepassen, is onzinnig en incorrect.olafmol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:31:
... weten, het is nu een zero-sum game geworden. ...
Ik denk dat je dat beter niet in je betoog op kan nemen
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2023 12:18 ]
PSN
Kan je uitleggen waarom?YakuzA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:00:
[...]
Het hele concept van zero-sum is onzinnig en incorrect.
Ik denk dat je dat beter niet in je betoog op kan nemen
Zero-sum game is een bestaande en geaccepteerde theorie. Wellicht bedoel je dat deze theorie in deze situatie niet (goed) van toepassing is?
Sorry, ik was inderdaad iets te kort door de bochtMuncher schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Kan je uitleggen waarom?
Zero-sum game is een bestaande en geaccepteerde theorie. Wellicht bedoel je dat deze theorie in deze situatie niet (goed) van toepassing is?
Ik bedoelde inderdaad meer dat dit op zo'n situatie niet van toepassing kan zijn.
Een zero-sum game kun je volgens mij alleen goed definieren binnen een zeer beperkt speelveld waar maar 2 actoren zijn.
Zodra je buiten die boundries gaat werken dan is het redelijk onzinnig.
In zo'n politieke situatie als deze heb je 10tallen of 100'en actoren met elk hun eigen wensen gains etc.
In de huidige oorlog zijn zowel het westen, als Oekraine en Rusland alle 3 verliezers.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2023 11:16 ]
PSN
Dat een theorie bestaat en geformuleerd is, betekent niet dat die in elke situatie opgaat.Muncher schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Kan je uitleggen waarom?
Zero-sum denken is de veronderstelling dat de theorie opgaat, terwijl in de echte wereld dat eigenlijk nooit zo is. De kwadranten in het go-to voorbeeld zijn in praktijk flexibel, cooperatie heeft op de lange-termijn zijn eigen voordelen (zie ook simulaties van repetitief zero-sum spelen) en lijdt tot andere strategieen.
Rusland zou kunnen stoppen met een achterlijk en onderwontikkelde mafiastaat zijn, het heeft heel veel in huis, niet alleen territorium, om veel meer te zijn dan dat. Daarvoor moet je echter stoppen met zero-sum denken. Het is niet of terug naar de tijd van Catharina te Grote, of een irrilevant land worden, er zijn talloze andere opties.
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 20-03-2023 11:19 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
North Macedonia confirms transfer of 4 Su-25s to Ukraine. The Su-25s said to be non-airworthy and will most likely be used as spare parts donors. The decision of sending 12 North Macedonian Mi-24 attack helicopters may follow. https://t.co/ayOxO1xweN pic.twitter.com/I30Hs5OaCZ
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 20 maart 2023
Noord Macedonie had eerder toch ook al al hun tanks gestuurd oid?
[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2023 12:58 ]
PSN
Xi ontvangen door een lager geplaatste minister? Lijkt me een redelijke belediging, of zie ik dit verkeerd?
Ja nogal echt een hele rare stap idd.Sebje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:26:
https://twitter.com/Tendar/status/1637770986920574978?s=20
Xi ontvangen door een lager geplaatste minister? Lijkt me een redelijke belediging, of zie ik dit verkeerd?
Om het complot denken maar aan het zwengelen direct de vraag: waarom kan die wel rondrijden in Maruipol, maar niet Xi onthalen op het vliegveld? Op eigen terrein?
Putin can drive around in Mauriupol but cant greet Xi himself back home on own turf? So that should put to the rest questions about a double in Krym.
— Rock 🇸🇪🇺🇦☕️🇮🇱🇺🇸🇬🇪 (@Rickslimfit85) 20 maart 2023
Tis wellicht niet het normale protocol, maar laten we kijken hoe het verder verloopt - voor wat het waard is. Dit lijkt een boodschappenjongen die als reisleider (toepasselijke onderminister) op pad gestuurd is.
Uit die tweet: "Putin didn’t want to be in a predetermined place outside." Oke, dan is dus duidelijk dat dat showtje in Marioepol zijn double was...Sebje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:26:
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Dat is een theorie, geen formeel standpunt.Oekiejoekie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:40:
[...]
Uit die tweet: "Putin didn’t want to be in a predetermined place outside." Oke, dan is dus duidelijk dat dat showtje in Marioepol zijn double was...
Het Maruipol-optreden werkte: iedereen schreef erover alsof het echt was. Als blijkt dat het een showtje was dan maakt het al niet meer uit.
De propagandisten in Rusland zijn meester in desinformatie.
Volgens mij een aantal, en niet allemaal. Wellicht opmerkelijk dat alle T-72A tanks (wat alles is kwa tanks in dat leger) ze eerder gekocht hebben van Oekraïne.YakuzA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:57:
Noord Macedonie had eerder toch ook al al hun tanks gestuurd oid?
Een gespecificeerde lijst staat op Wikipedia: List of equipment of the Army of North Macedonia. Daar staan de Sukhoi Su-25's als uitdienst, net zoals een aantal T-34's en T-55's. Ben benieuwd welke toezeggingen Noord Macedonië heeft gekregen als bescherming.North Macedonia donated 8 tanks to Ukraine to help in the war effort on 29 July 2022. North Macedonia have 31 T72 tanks Bought from Ukraine in 1999 year
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Wellicht zit Putin wel als chauffeur in de limo waar Xi instapt....Sebje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:26:
Soort van 'Bij van Duin op de achterbank' maar dan anders (elke keer weer een verrassing wie de chauffeur is). Kopje thee erbij en een rit langs de hoogste gebouwen in Moskou met veel ramenQwerty-273 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:47:
[...]
Wellicht zit Putin wel als chauffeur in de limo waar Xi instapt....
Yep, werd gewoon klakkeloos in het NOS journaal benoemd, pfff.NiGeLaToR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:43:
[...]
Het Maruipol-optreden werkte: iedereen schreef erover alsof het echt was. Als blijkt dat het een showtje was dan maakt het al niet meer uit.
Who'd be surpised?! The "local residents" meeting eith Putin in temporarily occupied Mariupol. As expected, most of them (if not all) are the Federal Protective Service (FSO) officers. pic.twitter.com/V6qE0gy0qo
— Giorgi Revishvili (@revishvilig) 19 maart 2023
Welke versie van Putin is dit?
Which one do you think is the real one? pic.twitter.com/SV8TVdnUQE
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 20 maart 2023
nope
deze lijken echt niet op de foto’s die ze hier als ‘bewijs’ laten zien. Zou zelf ook niet alles zomaar klakkeloos aannemen.
Lijkt mij niet dat ze dat nodig hebben.Qwerty-273 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:45:
Ben benieuwd welke toezeggingen Noord Macedonië heeft gekregen als bescherming.
Zijn bodydouble was nog in de de Krim, dat is ook meteen de verklaringNiGeLaToR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Om het complot denken maar aan het zwengelen direct de vraag: waarom kan die wel rondrijden in Maruipol, maar niet Xi onthalen op het vliegveld? Op eigen terrein?
[Embed]
Tis wellicht niet het normale protocol, maar laten we kijken hoe het verder verloopt - voor wat het waard is. Dit lijkt een boodschappenjongen die als reisleider (toepasselijke onderminister) op pad gestuurd is.
Misschien in de file, omdat hij voorrang gaf aan een vrachtwagen
Verder heeft Xi nu zijn covid test nog niet gedaan, dus dan krijgt hij nog geen handje van Putin.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2023 14:28 ]
PSN
Bij die in Mariupol kon je ook je twijfels hebben, die leek iig heel goed. Maar die in Sevastopol klopte gewoon niet, tenzij hij natuurlijk echt heel hard achteruit is gegaan, maar de hele houding was anders dan hoe we hem eerder hebben gezien.NiGeLaToR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:43:
[...]
Dat is een theorie, geen formeel standpunt.
Maar gezien hoe bang hij lijkt te zijn en alle gevaarlijke situaties ontwijkt zou het mij verbazen als het niet beide doubles zijn met de ene een stuk beter dan de andere.
[removed]
⚡🇳🇴🇺🇦 The #Norwegian Ministry of Defense announced that eight #Leopard 2A4 tanks, four BREM vehicles, as well as one counter-battery radar based on a two-link all-terrain vehicle were transferred to #Ukraine.#UkraineRussianWar #UkraineWillWin #UkrainianArmy #Ukrainian pic.twitter.com/nocWPKJ3yF
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 20 maart 2023
Antonov had honger:

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2023 14:57 ]
PSN
Je zou daar inderdaad niet een vice-premier verwachten. Eigenlijk zou ik daar minimaal Lavrov verwachten. Niet de minister van alles wat er niet toe doet.Sebje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:26:
Ben benieuwd of er verder nog foto's van die bijeenkomst naar buiten komen. Vraag me nu wel af of Xi nog samen met Putin gefotografeerd wil worden of dat het wel goed uitkwam dat Putin niet naar het vliegveld wilde komen.
kom alleen/met een team en graaf een greppel voor 91 dollar oid per dag/shift,
tis alleen dat je met pech of erg goedkoop slaapt of erg duur al dan niet voor eeuwig
*knip*Daarom liever gewoon even in het meme topic plaatsen
Het serieuzere draadje met meer indiepte toelichting
1/ Russian contractors are urgently seeking builders and carpenters to construct trenches and fortified positions in the occupied Crimea. Adverts have appeared on Avito, Russia's equivalent of eBay, offering up to 7,000 rubles ($91) a day for the work – but it can be risky. ⬇️ pic.twitter.com/12dN8GWpG0
— ChrisO_wiki (@ChrisO_wiki) 20 maart 2023
[ Voor 31% gewijzigd door teacup op 20-03-2023 19:22 ]
Tja vanalles
Wellicht dat wat mensen uit India of Pakistan willen overvliegen, waren er ook die voor heel weinig de stadions wilde bouwen in Qatar. Minstens net zo gevaarlijkvso schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:39:
Dit is Meme materiaal
kom alleen/met een team en graaf een greppel voor 91 dollar oid per dag/shift,
tis alleen dat je met pech of erg goedkoop slaapt of erg duur al dan niet voor eeuwig
[Afbeelding]
Het serieuzere draadje met meer indiepte toelichting
[Twitter]

Binnenlands komt het wel mooi over. 'Kijk, Xi maakt zich ook druk om gewone mensen'. Kun je best een goed verhaal van maken, ongeacht of dat nu de primaire drijfveer was of niet.Auredium schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:06:
[...]
Wellicht. Dit hangt helemaal af van hoe Xi tegen het conflict aan kijkt. Onder normale omstandigheden zou iemand als Xi dit niet eens op zijn radar zien. Maar als Xi om wat voor reden dan ook een excuus zoekt om Rusland mee te slaan dan kan dat er eentje zijn. Alhoewel er wss betere en grotere incidenten zijn te vinden voor China.
A delivery of German Marder infantry fighting vehicles is on its way to Ukraine, German Defense Minister Boris Pistorius - CNNhttps://t.co/D0gu17I9n7 pic.twitter.com/so5o3bw1AV
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 20 maart 2023
PSN
HIMARS ammo
155mm shells
25mm ammo
HARM missiles
81mm/60mm mortar systems/rounds
AT-4 anti-tank gun
Grenade launchers, small arms, and associated ammunition
Rara wat staat er te gebeuren? ;-)
Demolition munitions and equipment for obstacle clearing
Mine clearing equipment
Heavy fuel tankers
Thermal imagery systems, optics, and laser rangefinders
Riverine patrol boats
Testing and diagnostic equipment to support vehicle maintenance and repair
Spare parts
Dat betekent, stam + t .
Ik vermoed dat ze ergens een brug willen saboteren.Apache4u schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:12:toon volledige bericht
nieuw pakketje vanuit de VS.
HIMARS ammo
155mm shells
25mm ammo
HARM missiles
81mm/60mm mortar systems/rounds
AT-4 anti-tank gun
Grenade launchers, small arms, and associated ammunition
Rara wat staat er te gebeuren? ;-)
Demolition munitions and equipment for obstacle clearing
Mine clearing equipment
Heavy fuel tankers
Thermal imagery systems, optics, and laser rangefinders
Riverine patrol boats
Testing and diagnostic equipment to support vehicle maintenance and repair
Spare parts
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
*knip* Liever grappen in dit topic achterwege laten, de kans is te groot dat ze verkeerd vallenYakuzA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:17:
Medvedev heeft blijkbaar een bericht gepost met het dreigement dat ze desnoods een Onyx raket op het ICC in Den Haag willen/zullen afvuren
[Afbeelding][Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 20-03-2023 19:16 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
*knip* Zoals hiervoor, liever geen grappen in dit topic
[ Voor 41% gewijzigd door teacup op 20-03-2023 19:45 ]
Eens. Wat @Brent ook aangeeft, Polen kijkt iets verder vooruit omdat ze ook terug kunnen kijken. Voor zover er sprake was van visie aan onze kant was dat vooral reikhalzend uitkijken naar de goede tijden van goedkope grondstoffen. Toch hebben wij ter elfde ure ons bekeert. En dat is een voortschrijdend proces. Hoe nu verder, daar horen we weinig van, behalve dat Oekraïne zelf een weg aan ons heeft voorgelegd. Hopelijk is dat een ideale weg, en niet de volgende iteratie van multinationals en publieke verstrengeling.teacup schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:52:toon volledige bericht
[...]
Dit is hier denk ik niet waar het om gaat. Dit antwoord doet me wel realiseren dat Polen mogelijk twee dingen tegelijk aan het doen is:Wat Polen nu doet heeft daarom denk ik niets te maken met wat Oekraïne wel en niet kan. Polen maakt alleen alle betrokkenen duidelijk dat die geen illusies hoeven te hebben wat er gebeurt zou de toekomst zich op een bepaalde manier ontwikkelen.
- Het westen een signaal geven dat als Oekraïne nu niet voldoende push krijgt het denkbaar is dat er een moment kan komen dat het westen zelf moet inspringen. Dit wil het westen natuurlijk niet. Doordat Polen nu de statement maakt dat het dan gaat helpen trekt ze het initiatief naar zichzelf toe en zet andere Europese landen voor het blok. Nu even serieus helpen anders....
- Maar dit is gelijk ook een signaal naar Rusland. "Let op, dit stopt niet bij Oekraïne." Polen houdt Rusland een strategische consequentie voor dat ze uiteindelijk ook met Polen te maken kan krijgen, en vermoedelijk dan met meer. Voor Rusland is dit een bleek perspectief, want het lijkt aan Oekraïne alleen al genoeg te hebben. Er kan wel een belang voor het Poetin bewind zijn, want dat bestaat met de gratie van dit conflict.
Polen zet de boel op scherp. Zeker voor de wapenproductie geen overbodige luxe, want die inspanning kan nog wel wat draconischer dan dat het nu gebeurt. Hierbij spiegelend hoe dat in GB in WO-II ging.
Tenzij er door UA iets bedacht is waar niemand op kan komen gaat het offensief van UA bloedig worden, nodeloos bloedig. Met name wapens met ruim bereik zouden een offensief aanzienlijk vereenvoudigen; met deze mogelijkheden zouden de aanvoerlijnen nog weer eens langer en fragieler worden, mogelijk onhoudbaar lang. Dat zou vele levens aan UA-zijde schelen.
Het is duidelijk dat Polen zich vanaf dag een zit te verbijten. Met onze druppelgewijze aanpak hebben we al veel Oekraïense capaciteit verspild.
Het is juist Polen met hun gemankeerde rechtsstaat die wellicht beter begrijpt wat het gevaar op termijn is: de VS onder GOP. In Duitsland staan de groenen inmiddels zwaar in de min en de AfD heeft een klapper omhoog gemaakt . Het is godsvergeten, in deze tijd waarin AfD-politici op de Russische televisie verschijnen.
(EDIT: de bron was zeer recent, maar kan het niet 1-2-3 terugvinden. Cijfers van @Zeus laten een beter beeld zien)
EDIT 2: de bron is INSA.
Tel daarbij de EU die moeizaam stappen zet en die zonder de VS het maar helemaal zal opgeven. De enige hoop is dan inderdaad eenzijde actie vanuit de Baltische staten en Polen, die tenslotte de eerstvolgenden van de menukaart zijn. In dat opzicht is de uitspraak van deze Pool allerminst opmerkelijk, iedereen die vooruit kijkt weet dat dit een reëel scenario is. Het is eten of gegeten worden, daarom moet het westen ook stoppen met die ultranationalist van Navalny. Zelfde programma, de lei is al vies maar daar kijken we nu al overheen. Wanneer leren wij in godsnaam eens vanuit ethische principes te handelen in plaats van de 'realistische' hoer uit te hangen? Het is zo duur uiteindelijk.
De aanpak van Biden is dan ook voor mij niet helemaal begrijpelijk, het is misschien wel een nu of nooit. Als Trump aan de macht komt heb je weinig aan bipartisaanse support; hij maakt alles en iedereen kapot dat zich niet schikt als zijn gebruiksvoorwerp.
De huidige incrementele aanpak is verkwistend, zorg dat Europa dit dossier kan afhandelen, dan kunnen we ons voorbereiden op omschakelen met China. Dan moet je natuurlijk niet als Scholz recentelijk nog deed de Duitse havens verkopen aan de CCP. (Is er hier iemand die de SPD kan helpen?)
Wel handig om zelf wat reserve wielen mee te nemen voor dat bakbeestYakuzA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:54:
Noorwegen heeft ook 4 recovery vehicles meegestuurd:
[Twitter]
Antonov had honger:
Prigozhin wrote a letter to Shoigu, in which he asks to take measures to prevent the encirclement of Wagner PMC in Bakhmut during the Ukrainian counter-offensive in late March-early April 👀
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 20 maart 2023
Via Trent - waaruit ik nog niet op kan maken hoe groot deze grap bedoeld is, maargoed, ik zie wel de hele dag berichten van propagandisten die de.. of in ieder geval een bui, zien hangen. (aka het gaat niet zo lekker)
I wonder who is trolling whom here?🤔⬇️ https://t.co/5ikEtEkq1l
— Trent Telenko (@TrentTelenko) 20 maart 2023
Als we de situatie namelijk in ogenschouw nemen lijkt het erop dat de Russen hun PMC's voor de wolven hebben gegooid maar niet per se vervanging hebben geregeld. Dus er is straks in ene niets wat de enorme lading nieuwe wapens en vers getrainde UA soldaten gaat tegenhouden.
Ik twijfel zelf alleen of ze een offensief in de Bahkmut regio gaan ondernemen of elders door de linies willen slaan. Of doen alsof ze het ene doen om alsnog het ander te ondernemen. Enfin.
Ukraine uses low cost disposable cardboard drones from SYPAQ. The drone is capable of carrying from 3kg to 5kg of payload. The flight range, depending on the load, is 40-120 km. It can be pre-programmed to fly automated operations, writes The Australian pic.twitter.com/7gx2WRZf6z
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 20 maart 2023
Ondertussen worden de Russen belaagd door papieren vliegtuigjes. Ook al diverse zelf knutsel varianten, met bijvoorbeeld een RPG raket als neus, in actie gezien.
1/ Moscow students are reportedly being handed mobilisation orders along with their diplomas, literally at the very minute that their exemption from military service expires. This is happening at the same time that Russia is reportedly seeking 400,000 new soldiers. ⬇️ pic.twitter.com/jK1QQWoB8t
— ChrisO_wiki (@ChrisO_wiki) 20 maart 2023
* Gefeliciteerd, je bent geslaagd!
- wat, nu al? Ik ben net begonnen?
* Klopt, hup, naar het front jij, slimmerik!
Another day in Russia.
Blasts heard in occupied Crimea
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 20 maart 2023
Gunfire and several explosions were reported near the town of Dzhankoi. According to local media, a Russian air defense unit shot down a drone
📹by Klymenko Time https://t.co/pmJRwU6NoL pic.twitter.com/v2iLnNc3xr
Moderatie comment
Denk voortaan even aan het embedden bij het delen van een tweet
[ Voor 46% gewijzigd door teacup op 20-03-2023 21:49 ]
Ik zag dit punt en dacht dat is Quatsch. Ter ondersteuning: https://dawum.de/Bundestag/.bulle bas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:19:toon volledige bericht
[...]
Eens. Wat @Brent ook aangeeft, Polen kijkt iets verder vooruit omdat ze ook terug kunnen kijken. Voor zover er sprake was van visie aan onze kant was dat vooral reikhalzend uitkijken naar de goede tijden van goedkope grondstoffen. Toch hebben wij ter elfde ure ons bekeert. En dat is een voortschrijdend proces. Hoe nu verder, daar horen we weinig van, behalve dat Oekraïne zelf een weg aan ons heeft voorgelegd. Hopelijk is dat een ideale weg, en niet de volgende iteratie van multinationals en publieke verstrengeling.
Tenzij er door UA iets bedacht is waar niemand op kan komen gaat het offensief van UA bloedig worden, nodeloos bloedig. Met name wapens met ruim bereik zouden een offensief aanzienlijk vereenvoudigen; met deze mogelijkheden zouden de aanvoerlijnen nog weer eens langer en fragieler worden, mogelijk onhoudbaar lang. Dat zou vele levens aan UA-zijde schelen.
Het is duidelijk dat Polen zich vanaf dag een zit te verbijten. Met onze druppelgewijze aanpak hebben we al veel Oekraïense capaciteit verspild.
In Duitsland staan de groenen inmiddels zwaar in de min en de AfD heeft een klapper omhoog gemaakt. Het is godsvergeten, in deze tijd waarin AfD-politici op de Russische televisie verschijnen.
De Groenen staan op winst, het is de SPD die op verlies staat (en terecht!).
Maar waar Polen in dit verhaal van lof krijgt zou ik wel de kanttekening willen maken dat ze vaak meer blaffen (vooral tegen Duitsland) dan echt zelf leveren en initiatief nemen. Denk aan het patriot afweersysteem van Duitsland, de tanks en de vliegtuigen die al driekwart jaar beloofd werden en pas recentelijk (4) geleverd werden.
Mijn indruk in het algemeen is dat er niet zozeer door de PiS partij gestuurd wordt vanuit historisch en moraal besef, maar meer uit een noodzaak omdat de partij zo onder een vergrootglas ligt in Europa vanwege hun vrijheidsbeperkingen en media controle. Door het gebruik maken van het grote boze Rusland verhaal zijn ze die druk intern en extern wat kwijtgeraakt.
Mee eens. Ben benieuwd welke beerput daar open gaat nadat deze coalitie uit elkaar valt.De aanpak van Biden is dan ook voor mij niet helemaal begrijpelijk, het is misschien wel een nu of nooit. Als Trump aan de macht komt heb je weinig aan bipartisaanse support; hij maakt alles en iedereen kapot dat zich niet schikt als zijn gebruiksvoorwerp.
De huidige incrementele aanpak is verkwistend, zorg dat Europa dit dossier kan afhandelen, dan kunnen we ons voorbereiden op omschakelen met China. Dan moet je natuurlijk niet als Scholz recentelijk nog deed de Duitse havens verkopen aan de CCP. (Is er hier iemand die de SPD kan helpen?)
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Hier begon het mee. Velen zeiden, dat zal toch niet? Zelfs voor Rusland, best wel heftig.In Oekraïne doen de gruwelijkste verhalen de ronde: Russische soldaten zouden kinderen – soms complete weeshuizen – naar Rusland verschepen om ze daar onder dwang te ‘heropvoeden’ tot Russische burgers. Internationale onderzoeken onderschrijven deze verhalen.
Het ontvoeren van kinderen uit een ander land en omvormen tot eigen staatsburgers geldt als oorlogsmisdaad onder de Geneefse Conventies. Volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War wijzen de deportaties van Oekraïense burgers, inclusief weeskinderen, zelfs op ‘een etnische zuiveringscampagne’.
Hoewel binnen UA het geluid al langer was, werd er pas na onderzoek meer bewijs gevonden voor tenminste duizenden kinderen. Daarvan weten we dus zeker dat ze zijn ontvoerd:
Gelukkig is Rusland er zelf wel open over. Normaalste zaak van de wereld, althans, in de Russische wereld.De Oekraïense autoriteiten spreken over 260 duizend ontvoerde kinderen. Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit Yale konden van zesduizend Oekraïense kinderen nagaan dat ze zijn meegenomen en ‘herplaatst’ in kampen in Rusland, en vermoeden dat het daadwerkelijke getal nog veel hoger ligt. De Russen spreken dit niet tegen. Vicepremier Marat Choesnoellin verklaarde in oktober dat alleen al uit de regio Cherson enkele duizenden kinderen waren ‘geëvacueerd’.
Want na ontvoering worden ze gehersenspoeld, in kampen. Ook uitgevist door onderzoekers:
Gelukkig ook hier is men trots op en je kunt op de staatstv voorbeelden zien van de succesverhalen van adoptie van kinderen uit UA. Alsof ze iets goeds doen.Uit het onderzoek van Yale blijkt dat veel kinderen in kampen terechtkomen waar ze wapentraining krijgen en hen Russisch patriottisme wordt bijgebracht. De universiteit vond de locaties van 43 van deze kampen, door heel Rusland. In video’s is te zien dat groepjes Oekraïense pubers het Russische volkslied zingen en de Russische vlag dragen.
Uit onderzoek van persbureau AP blijkt dat Rusland een register heeft opgesteld van geschikte Russische gezinnen voor Oekraïense kinderen, en hen per Oekraïens kind geld betaalt, tot omgerekend duizend dollar voor kinderen met een handicap.
Uiteraard moeten deze kinderen de gaten in de demografie opvullen. Er is geen liefdadigheid bij.Opvallend openlijk. De Russische wet verbiedt de adoptie van buitenlandse kinderen zonder toestemming van het thuisland, maar in mei ondertekende Poetin een decreet dat het voor Rusland gemakkelijker maakt om Oekraïense kinderen het staatsburgerschap te geven – vanuit humanitaire overwegingen.
Op dezelfde gronden wordt aan Russische burgers gevraagd een Oekraïens kind in het gezin op te nemen. ‘Deze kinderen hebben onze hulp nodig’, zegt de Russische kinderombudsvrouw Maria Lvova-Belova hierover, die zelf een 15-jarig jongetje uit Marioepol ‘adopteerde’. Niet alleen deze Filip wordt voor propaganda ingezet. In de Russische media circuleren verschillende propagandafilmpjes van kinderen die blij worden onthaald door hun nieuwe Russische ouders, en vertellen hoe blij ze zijn een familie te hebben gevonden.
Je kunt als je je kind kwijt bent niet zoveel doen, maar in het artikel worden toch wat opties genoemd - zoals brieven schrijven tot en met je kind gewoon gaan halen. Met wisselende successen.
Artikel uit de Volkskrant, mocht je je nog even extra boos willen maken om deze praktijken. Tis overigens de reden dat het ICC een arrestatiebevel heeft uitgevaardigd voor Putin en de vrouw die het allemaal regelt - er is inmiddels voldoende bewijs voor de praktijken.
As always, I had a meaningful, cordial call with 🇳🇱 PM @MinPres. It will strengthen 🇺🇦 defense capabilities! Discussed the practical implementation of the 🇺🇦 Peace Formula and other important international events. The progress of 🇺🇦 in transformations was emphasized.
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) 20 maart 2023
Nog even belletje met Mark gehad. Niets bijzonders gemeld over de inhoud vooralsnog.
Hmm, ik kan mijn bron niet meer vinden. Ik zie hier inderdaad heel andere verhoudingen, maar ik weet niet wie daar Maurice der Hund heet. Ik zal een noot toevoegen.Zeus schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:37:
[...]
Ik zag dit punt en dacht dat is Quatsch. Ter ondersteuning: https://dawum.de/Bundestag/.
Eens, het is te hopen dat Polen de dynamiek doorheeft en dat ook op zichzelf weet te betrekken. Maar wie is een geschikte docent? Europa staat democratie en rechtstaat voor, maar ging vrolijk verder met Putin. Mond vol tanden. Gelukkig kent onze cultuur schuld en vergeving, dus als we wijs zijn communiceren we duidelijk hoe we hier door moreel falen in verzeild zijn geraakt, en dat we dat voortaan anders gaan doen.Maar waar Polen in dit verhaal van lof krijgt zou ik wel de kanttekening willen maken dat ze vaak meer blaffen (vooral tegen Duitsland) dan echt zelf leveren en initiatief nemen. Denk aan het patriot afweersysteem van Duitsland, de tanks en de vliegtuigen die al driekwart jaar beloofd werden en pas recentelijk (4) geleverd werden.
Mijn indruk in het algemeen is dat er niet zozeer door de PiS partij gestuurd wordt vanuit historisch en moraal besef, maar meer uit een noodzaak omdat de partij zo onder een vergrootglas ligt in Europa vanwege hun vrijheidsbeperkingen en media controle. Door het gebruik maken van het grote boze Rusland verhaal zijn ze die druk intern en extern wat kwijtgeraakt.
Dat betekent ook dat we het masker aftrekken van realisme.
Ik vraag me dan af hoe de universiteit van Yale tot zijn schatting komt, en tegelijkertijd aangeeft er waarschijnlijk naast te zitten. Hebben ze dezelfde dataset?NiGeLaToR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:46:
Nog even over die meer dan 260.000 kinderen die 'kwijt' zijn:
In ieder geval zou dit voldoende moeten zijn voor de vrije wereld om een ultimatum te stellen.
Die F-16s moeten een verrassing blijven.
Wel duidelijk dat na de lange, ook de middellange termijn qua denken en doen al lang voltooid verleden tijd is.NiGeLaToR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:27:
[Embed]
* Gefeliciteerd, je bent geslaagd!
- wat, nu al? Ik ben net begonnen?
* Klopt, hup, naar het front jij, slimmerik!
Another day in Russia.
Je luchtvaart studenten koud uit de collegebanken als zandhaas met wat museum stukken de meatgrinder in sturen, dan moet je toch betrekkelijk weinig hoop meer hebben dat er nog enige toekomst is waarin je ze en hun kennis beter had kunnen gebruiken

Zeus schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:37:
[...]
Ik zag dit punt en dacht dat is Quatsch. Ter ondersteuning: https://dawum.de/Bundestag/.
Nog eens beter gekeken, zou gaan om kiezersonderzoek voor de federale verkiezingen uitgevoerd door INSA, iov Bild. Kan jij de discrepantie verklaren?
Good Morning from #Germany where right-wing populist AfD party is ahead of the Greens for 1st time since 2018, acc to an INSA poll for BILD. Greens have fallen out of favor w/voters b/c of compulsory installation of heat pumps, which will apply from 2024 & be costly for Germans. pic.twitter.com/jAbDwTMR2c
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) 19 maart 2023
Ben daar wel benieuwd naar. Je zou zeggen dat dit soort hoogopgeleidde studenten niet naar de meatgrinder gestuurd worden maar iets veiligers kilometers achter de frontlinies gaan doen. Als monteur of drone operator. Maar niks wekt de indruk dat de Russen om zulke details geven als er een quotum vervuld moet worden.gekkie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:11:
[...]
Wel duidelijk dat na de lange, ook de middellange termijn qua denken en doen al lang voltooid verleden tijd is.
Je luchtvaart studenten koud uit de collegebanken als zandhaas met wat museum stukken de meatgrinder in sturen, dan moet je toch betrekkelijk weinig hoop meer hebben dat er nog enige toekomst is waarin je ze en hun kennis beter had kunnen gebruiken.
De VS doet op zich best wel veel, EU die nu 2 Miljard uitgeeft. Het is alleen zo laat, en zo geremd gedoseerd. Mijn observatie (Niet meer dan dat) is dat VS zichzelf remt, omdat anders de EU deels loslaat. EU is het dode gewicht. Helemaal eens dus met deze laatste regel.bulle bas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:19:
[...]
De huidige incrementele aanpak is verkwistend, zorg dat Europa dit dossier kan afhandelen, dan kunnen we ons voorbereiden op omschakelen met China.
Europa is nu bovendien zo laat met haar investering dat voor de spullen goed betaald zal moeten worden, en dat is ook zonde, wat vreet weer effectiviteit van de hulp weg. Bovendien wordt hiermee de markt verder uitgehold zonder dat de kwestie van de toekomstige productie wordt aangepakt. In die eerdere post doelde ik op meer draconische aanpak van die wapen en vooral munitieproductie.
De "inspiratiebron" die ik hiervoor noemde was Groot Brittannië WO-I. In 1915 had Groot Brittannië een shell-scandal in de media. Het werd duidelijk dat de Britse artillerie inadequaat was omdat ze tekort aan munitie had. Hierdoor werden veel Britten onnodig de dood in gestuurd. Duitse linies waren op voorhand onvoldoende bewerkt.
Dit breed in de media uitgemeten shell-scandal noopte de Britse regering tot een Munitions of War Act 1915 te komen. Die act gaf de Ministry of Munitions de ruimte om bestaande productielijnen om te bouwen tot munitie of wapenproductie, een coach systeem op te zetten om onervaren werkers de munitie te laten produceren. Veel vrouwen zijn zo in de industrie gaan werken. Dit proces heeft later de emancipatie bevorderd. Lang verhaal kort veel potentiele capaciteit werd zo uitgenut.
Een cruciaal punt in die weapons act was dat Groot Brittannië bezig was met een overlevingsoorlog, en zowel bevolking (er waren ook wel stakingen) en overheid zagen dat grosso modo wel in.
Kijken we naar het nu dan vertegenwoordigd de EU een indrukwekkend potentieel. Veel zou bereikt kunnen worden met een minder radicale weapons act, zeker als ook met de VS kan worden gekeken welke productie capaciteit waarvoor wordt ingezet. Het liefst ook een weapons act op EU niveau, liever geen lappendeken
Desondanks kunnen we niet zonder een dergelijke weapons act om het mandaat te kunnen creëren die andere belangen in de vrieskast zet en deze wapenproductie nu voorrang geeft. Goed is het ook om te realiseren dat in het huidige Rusland, met haar beperkte middelen maar ook met haar totalitaire bestuur, een dergelijke weapons act waarschijnlijk al in functie is. Hopelijk met te weinig effect, maar daar moeten we niet vanuit gaan.
Voor een dergelijke weapons act heeft EU nog een andere handicap ten opzichte van Rusland. De Russische overheid heeft haar bevolking al in de overlevingsmodus gezet (effectief of niet). In EU heerst verdeeldheid over ongeveer alles, urgentie, noodzaak, oplossingsrichting. De grote uitdaging voor de EU is te komen tot de gecoördineerde activiteit van munitie (en wapen) productie, en dit dan op een schaal die de huidige ver achter zich laat. Als de EU echt haar zinnen hier op zet zou dit laaghangend fruit kunnen zijn, want verbetering is dan vlot mogelijk. Bijvangst voor de EU is focus en eenheid, en het hoeft geen blok meer aan andermans been te zijn, want het staat dan op eigen benen.
Taking into account normal rotation, maintaining the current pace of the creeping offensive of the Russian Armed Forces and the general nature of military actions - 300,000 men are needed, if not more. Again, this is a very rough estimate.
— rybar_en (@rybar_en) 20 maart 2023
Now Russia is starting a new campaign to recruit contract soldiers and form volunteer units.
— rybar_en (@rybar_en) 20 maart 2023
According to our sources, governors were instructed to work out competent PR campaigns and ensure the training of volunteer units, avoiding the mistakes of autumn mobilization.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2023 21:57 ]
PSN
Ik krijg dat soort signalen niet bij mensen van het kaliber O'Brien, maar wil het wel over denken. Ik zou eerder het idee krijgen dat Europa het wel best had gevonden als de VS alles zelf hadden opgeknapt.teacup schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:46:
De VS doet op zich best wel veel, EU die nu 2 Miljard uitgeeft. Het is alleen zo laat, en zo geremd gedoseerd. Mijn observatie (Niet meer dan dat) is dat VS zichzelf remt, omdat anders de EU deels loslaat. EU is het dode gewicht. Helemaal eens dus met deze laatste regel.
Ja, hier word ik niet vrolijk van. Ook niet als je vanavond de analyse leest van Bakhmut door Rob Lee, die prettige ratio ziet er nu helaas anders uit voor UA.[...]
Voor een dergelijke weapons act heeft EU nog een andere handicap ten opzichte van Rusland. De Russische overheid heeft haar bevolking al in de overlevingsmodus gezet (effectief of niet). In EU heerst verdeeldheid over ongeveer alles, urgentie, noodzaak, oplossingsrichting. De grote uitdaging voor de EU is te komen tot de gecoördineerde activiteit van munitie (en wapen) productie, en dit dan op een schaal die de huidige ver achter zich laat. Als de EU echt haar zinnen hier op zet zou dit laaghangend fruit kunnen zijn, want verbetering is dan vlot mogelijk. Bijvangst voor de EU is focus en eenheid, en het hoeft geen blok meer aan andermans been te zijn, want het staat dan op eigen benen.
Laten we het scherp stellen: als de EU zelfs onder urgente condities (grote druk, ruim democratisch mandaat, korte termijn, veel air time; condities waar zelfs mindere politici kunnen schitteren) niet zichzelf weet te verzorgen, dan mogen we ons afvragen of dat post-mortem nog wel gaat gebeuren. Dit is simpel gezegd een beginnerstest voor de EU. Slagen we niet, dan kunnen we als continent beter aansluiten als wingewest bij een autocratie naar keuze. We zullen vast gratis vlaggetjes krijgen. Elk organisme bekommert zich om de eigen veiligheid. Vertonen we dat gedrag niet, dan hebben we een heel pijnlijke conclusie op tafel liggen.
Het betekent dat we niet meer dan een tekentafel-construct zijn. Dan zijn we noch waardengemeenschap noch broederband.
Het wachten is op all-in van deze kant. Maar goed, ik had het zelf over een voortgaand proces van bekering.
Dit wordt nu gemeld (slag om de arm uiteraard, maar wel erg interessant!)Sebje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:36:
Diverse meldingen van explosies op de Krim nabij de plaats Dzankhoi. Mogelijk nabij een militair vliegveld. Er is daar ook een belangrijk treinknooppunt.
Ukrainian Military Intelligence claims that the mysterious unexplained "pops" near railway in Crimea tonight led to the destruction of "Kalibr" missiles that were being transported to the peninsula on the Russian rolling stock.https://t.co/8Qszudcgvd pic.twitter.com/rco6snESOF
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 20 maart 2023
Edit: met een beetje geluk heeft die heftige explosie niet alleen Kalibr's vernietigd, maar ook een gedeelte van het spoor
[ Voor 13% gewijzigd door bloody op 20-03-2023 22:23 ]
nope
Als ze nu de studenten al gaan stalken en zag dat ze discotheken aan het uitspitten waren zal er wel een nieuwe golf 'vluchtelingen' op gang komen. Alleen is er nu een formeel uitreisverbod volgens mij?YakuzA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:55:
Ook rybar vermoed dat er aan Russische kant een nieuwe mobilisatie nodig is:
[Twitter][Twitter]
Mjah bij mij komt dan eerst ook nog even de gedachte op van "Ok hoe zullen ze die in zetten, wat zal het plan daar mee zijn ?". Om dan toch al gauw te beseffen dat er vermoedelijke geen plan is, anders dan het bestaande plan ... onverbiddelijke en onophoudelijk mensen er tegen aan gooien. 't is en blijft zinloos en sneu voor iedereen die er op de een of andere manier mee gemoeid is.downtime schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:38:
[...]
Ben daar wel benieuwd naar. Je zou zeggen dat dit soort hoogopgeleidde studenten niet naar de meatgrinder gestuurd worden maar iets veiligers kilometers achter de frontlinies gaan doen. Als monteur of drone operator. Maar niks wekt de indruk dat de Russen om zulke details geven als er een quotum vervuld moet worden.
bloody schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:18:
[...]
Dit wordt nu gemeld (slag om de arm uiteraard, maar wel erg interessant!)
[Twitter]
Edit: met een beetje geluk heeft die heftige explosie niet alleen Kalibr's vernietigd, maar ook een gedeelte van het spoor.
UPDATE: An explosion in the city of Dzhankoy in Crimea destroyed Russian Kalibr cruise missiles during their transportation by railway - Ukraine's military intelligence agency https://t.co/ETtnmLkdCS pic.twitter.com/Urojf7h2st
— Faytuks News (@Faytuks) 20 maart 2023
Tis uiteraard niet Rusland die dit claimt, maar toch. Interessant.
Het is inmiddels wel ministerie van defensie van v Oekraïne, opgepikt door de Guardian, inclusief een filmpje. Op zich veelbelovend, die tekenen. Nog steeds slag om de arm, maar wel tandje of twee boven het gemiddelde wilde verhaal.NiGeLaToR schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:51:
[...]
[Embed]
Tis uiteraard niet Rusland die dit claimt, maar toch. Interessant.
Jep, NOS nieuws voorpagina idem.Twam schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 01:30:
[...]
Het is inmiddels wel ministerie van defensie van v Oekraïne, opgepikt door de Guardian, inclusief een filmpje. Op zich veelbelovend, die tekenen. Nog steeds slag om de arm, maar wel tandje of twee boven het gemiddelde wilde verhaal.
Dat zouden pico bello inlichtingen zijn geweest.De raketten waren hoogstwaarschijnlijk bestemd voor de Russische Zwarte Zeevloot, die een basis heeft op de Krim. De raketten kunnen meer dan 2500 kilometer ver komen voor doelen op land en 375 kilometer voor doelen op zee.
Hollywood versie;NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:36:
[...]
Jep, NOS nieuws voorpagina idem.
[...]
Dat zouden pico bello inlichtingen zijn geweest.
“De neergehaalde drone heeft op z’n allerlaatste kracht nog een ingezoomde foto kunnen versturen van een munitiedepot voordat het ter zee viel”.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Bekijk op YouTubeDaily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Zoiets als de update van vandaag?Fanta schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:55:
Ik verwacht de komende dagen een hoop schroot..
[YouTube: 20 Mar: Russians TANKS ATTACK AVDIIVKA FROM ALL SIDES | War in Ukraine Explained]
:strip_exif()/f/image/aUmh9LXcwLHz8ZzFH7tpDJyY.jpg?f=fotoalbum_large)
nope
Een onderdeel van een van de drones was voorzien van gepaste meme:Vorkie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:51:
[...]
Hollywood versie;
“De neergehaalde drone heeft op z’n allerlaatste kracht nog een ingezoomde foto kunnen versturen van een munitiedepot voordat het ter zee viel”.
:strip_exif()/f/image/mwfAAc4SyU6aC4pOxSOksype.jpg?f=fotoalbum_large)
UA blijft trollen to the max!
Via.
Aangezien de Russen ontkennen dat er wapens zijn opgeblazen en aangeven dat er alleen een woonhuis en een winkel zijn beschadigd, weten we dus dat het idd een flinke lading Kalibrs was die de lucht is ingegaan. Ze beweren X, dus is het in werkelijkheid -X. Easy-peasy, lemon squeezy.Twam schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 01:30:
[...]
Het is inmiddels wel ministerie van defensie van v Oekraïne, opgepikt door de Guardian, inclusief een filmpje. Op zich veelbelovend, die tekenen. Nog steeds slag om de arm, maar wel tandje of twee boven het gemiddelde wilde verhaal.
De Russen zijn gewoon een prima nieuwsbron, mits je weet hoe je het moet lezen.
[ Voor 7% gewijzigd door Jiffy op 21-03-2023 09:00 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
volgens mij is deze tweet van een extreem rechtse propagandist.... ik zou er niet te veel waarde aan hechten, net als de polls in Nederland zitten ze er nog al eens naast. Is ook niet te hopen dat de Nazi's weer aan de macht komen in Duitslandbulle bas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:16:
[...]
offtopic:
Nog eens beter gekeken, zou gaan om kiezersonderzoek voor de federale verkiezingen uitgevoerd door INSA, iov Bild. Kan jij de discrepantie verklaren?
[Twitter]
Volgens mij niet, ik woon in Duitsland en de Grünen zetten inderdaad nogal wat kwaad bloed door een warmtepomp verplicht te willen stellen. Leuk in een hybride systeem, maar bv ons huis is totaal niet geschikt voor LTV zonder ernstige uitgaven. En ik zal daar bepaald niet de enige mee zijn. En dan zitten wij er als tweeverdieners nog redelijk riant bij. Er zullen ook mensen zijn die het de komende jaren door de oplopende rente veel krapper gaan hebben.HvdBent schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:13:
[...]
volgens mij is deze tweet van een extreem rechtse propagandist.... ik zou er niet te veel waarde aan hechten, net als de polls in Nederland zitten ze er nog al eens naast. Is ook niet te hopen dat de Nazi's weer aan de macht komen in Duitsland
Overigens, we zitten nog een paar jaar van verkiezingen af en de coalitie in Duitsland tussen FDP, Groen en SPD lijkt behoorlijk stabiel.
[ Voor 7% gewijzigd door SkiFan op 21-03-2023 09:50 ]
Nonsensical line goes here <---
Lijkt nou niet echt een heel positief verhaal zo. Zal ook een hoop Oekraïns schroot bij zitten vrees ik.Fanta schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:55:
Ik verwacht de komende dagen een hoop schroot..
[YouTube: 20 Mar: Russians TANKS ATTACK AVDIIVKA FROM ALL SIDES | War in Ukraine Explained]
Er zouden veel Kalibr kruisraketten zijn opgeblazen zo las ik in de Volkskrant.Sebje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:36:
Diverse meldingen van explosies op de Krim nabij de plaats Dzankhoi. Mogelijk nabij een militair vliegveld. Er is daar ook een belangrijk treinknooppunt.
[Twitter]
[MBR]Moderatie comment
Denk voortaan even aan het embedden bij het delen van een tweet[/]
UA heeft voor dit soort acties ook een leuke codenaam, het Oekrainse woord voor katoen.
[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 21-03-2023 10:02 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Hoewel RU hier op dit specifieke punt fysiek de high ground heeft, zouden het kleine teams zijn (ben de bijnaam even vergeten) die aanvallen plegen op de tanks. Het zal ook veel ouder spul betreffen. Daarnaast zorgt het terrein er voor dat UA hier, ondanks het hoogteverschil, toch goed kan verdedigen.MikeyMan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Lijkt nou niet echt een heel positief verhaal zo. Zal ook een hoop Oekraïns schroot bij zitten vrees ik.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Het filmpje lijkt te suggereren dat RU op verschillende plekken de high ground heeft.Jerie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:05:
[...]
Hoewel RU hier op dit specifieke punt fysiek de high ground heeft, zouden het kleine teams zijn (ben de bijnaam even vergeten) die aanvallen plegen op de tanks. Het zal ook veel ouder spul betreffen. Daarnaast zorgt het terrein er voor dat UA hier, ondanks het hoogteverschil, toch goed kan verdedigen.
Wat is inmiddels de tussenstand qua tanks voor Oekraine eigenlijk?MikeyMan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Lijkt nou niet echt een heel positief verhaal zo. Zal ook een hoop Oekraïns schroot bij zitten vrees ik.
Hoeveel zijn ze er kwijt en hoeveel zouden er momenteel nog operationeel kunnen zijn?
Er druppelen nu natuurlijk wat nieuwe tanks binnen...
Mja de laatste tijd gaan de filmpjes van RFU over een specifiek deel waar hij dan zich over heeft ingelezen. Da betekent echter niet dat dat het enige is dat aldaar de afgelopen 24 uur (van de dag ervoor) dit daar heeft afgespeeld. Je moet het dus zien als een kleine verdieping op wat zich de afgelopen tijd recent heeft plaatsgevonden in dat gebied.MikeyMan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Het filmpje lijkt te suggereren dat RU op verschillende plekken de high ground heeft.
Wat betreft high ground ik had het specifiek over het noorden van Adiivka, en fysiek heeft RU daar de high ground. Maar de aanval op Novokalynove is afgeslagen volgens het filmpje. De tanks zijn niet allemaal vernietigd (al wel 'dozens'), dus het is logisch dat de Russen enige progressie zouden boeken. Toch komt het in Andiivka in de verste verte nog niet in de buurt van de situatie rondom Bakhmut.
Oh ja de naam voor de speciale units die de tanks aanvallen: ze heten 'white wolves'.
Vooralsnog is mijn enige comclusie dat Putin zijn doelstelling (heel de Donbass eind maart) een behoorlijke tegenslag gaat krijgen. Met 10 dagen te gaan zijn ze nog steeds niet voorbij Bakhmut, een stad welke volgens sommige bloggers al in december zou vallen.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Deze Youtuber gebruikt nogal verkeerde titels en TE VEEL HOOFDLETTERS. Op 7 maart is de titel bijvoorbeeld BIGGEST TANK BATTLE OF THE WAR over de aanval op Vuledar waar nauwelijks Oekrainse tanks bij betrokken waren. Of er in ieder geval geen beelden van zijn. Het waren voornamelijk mijnen waar de Russische voertuigen op reden waarna ze uitgeschakeld waren of immobiel. Met drones en artillerie werden die vervolgens ook uitgeschakeld.MikeyMan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Er was een Battle met veel Tanks. Maar geen Tank Battle.
And to think they once said that computers would take away jobs.
https://www.theguardian.c...w-to-reclaim-his-children
‘We hugged for a long time’: the Ukrainian father who rescued his children from Moscow
Mariupol resident Yevhen Mezhevyi was determined to find his son and daughters after they were deported to Russia
Mezhevyi’s children were taken while he was being held in jail by Russian-backed separatists for 45 days. Unlike the many parents who have no knowledge of their children’s whereabouts, his family has been reunited, after he undertook a risky journey over the border to rescue them.
[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 21-03-2023 11:50 ]
PSN
Gisteren inderdaad ook gelezen op de Telegraaf. Heftig verhaal
https://www.telegraaf.nl/...er-zijn-russen-op-de-trap
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid