sprhnk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:31:
[...]
Dat weten ze natuurlijk ook gewoon ze zijn niet achterlijk, net als dat ze weten dat wanneer ze in opstand komen de rest van hun gezin wordt afgevoerd naar een strafkamp dan wel niet erger. Ik snap wel dat ze rustig blijven.
Je zag zelfs in China rondom de strikste Covid maatregelen dat er uiteindelijk wel opstanden kwamen. Of je nu aanhanger bent van de theorie over de piramide van Maslow of niet: je kunt vrij goed vaststellen dat als je helemaal geen perspectief meer ziet en denkt alles verloren te hebben je uiteindelijk toch in opstand komt.
Voor Rusland is dat punt langzaam aanstaande: van smeekbedes tot de 900k mensen die simpelweg zijn gevlucht - het is niet alsof men niets doet. Maar als je een familie hebt en je bent afhankelijk van oligarchen en staatsmiddelen dan kies je toch eerder voor jezelf dan voor een groter goed. Wanneer dat breekt - ik denk dat de wil van het Russische volk, zoals vaker besproken, al reeds was gebroken voor dit alles gebeurde. Alle vormen van oppositie en weerwoord zijn reeds vermoord of hebben een zwaartekracht incidentje opgelopen - dus waar het vandaan moet komen, dat is de vraag.
Een tegenstrijdig bericht van Lee: hij stelt dat Bahkmut aanhouden om Rusland zichzelf op te 'spiezen' zoals de VS het stelt, niet gerechtvaardigd is. Maar post een bericht vanuit de VS, die juist beweren dat het plan hout snijdt:
Hieronder een link naar een Politco artikel over de redenen waarom Bahkmut behouden moet blijven, of niet:
Dit stukje triggerde voor mij waarom Lee wellicht de rechtvaardiging mist - het is een wiskundige uitruil van levens geworden. Wellicht 7, of 5, Russen, voor 1 leven van een AFU soldaat. Mag of kun je zo denken? Ik vrees dat je wel moet - want strategisch gezien en wiskundig gezien - snijdt het hout, tenzij je op andere manieren zulke verliezen kunt toebrengen. Dat zal dan alleen wederom in het volgende stuk verstedelijkt gebied zijn.
This meat-grinder argument is maybe one Zelenskyy can’t make explicit himself because, in a sense, Ukrainian lives are being “sacrificed.” Just this week the Ukrainian leader had said, “of course, we have to think about the lives of our military.” But this is a key reason, according to Petraeus, for continuing the fight at Bakhmut — Ukraine’s losses are justified by the much larger toll being taken by the Russian military.
Zoals vaker ben ik blij deze besluiten niet te hoeven nemen.