Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste
Acties:
  • 400.132 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

olafmol schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:48:
[...]

Als het je snode strategie is, dan ga je dat toch niet publiek in persconferenties zitten vertellen lijkt me. Waarom je vijand wijzer maken?
Omdat de uitkomst bepaald is, de enige manier waarop ze deze strategie kunnen tegenwerken is terugtrekken, wat óók voor ontzettend veel doden gaat zorgen. Zoals de kaarten nu liggen is een publieke verkondiging puur psychisch: we denken verder vooruit dan jullie kunnen. Ze voeren daarmee de druk op de russische vijand uit die intern al roering kent. We willen in dit topic nog wel eens vergeten dat er niet een enkele bevelhebber over deze invasie gaat, laat staan één leger. De samenwerking is al niet geweldig en deze ontknoping zou de twijfel alleen maar laten toenemen.

4D schaken is het niet overigens, dit is gewoon strategie. Daar is niks spannends aan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Dit scenario lijkt steeds realistischer te zijn/worden inderdaad.

Overigens als je dan aan de AFU frontlinies de indruk krijgt dat men daar niet met elite troepen zit en Rusland wat ze 'elite' noemen
De elite van het Russisch leger is al lang niet meer hetzelfde als een jaar geleden, veel VDV units zijn gedecimeerd en meermaals aangevuld met onervaren troepen.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
downtime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:59:
Het moet één van die twee zijn. De Russen zijn dom of Oekraine speelt 4D chess. Aangezien dat laatste wel niet waar zal zijn, moet het wel aan de Russen liggen.

Ik weet ook niet waarom de Russen het zo aanpakken maar niets wijst erop dat er een doordachte strategie achter zit. Zie jij die wel?
Iets van verklaring van vermoedelijke drijfveren aan Russische zijde:

https://phillipspobrien.s...-update-18-the-end-of-the
The first is the need to take Bakhmut as a political statement to create the idea of a triumph (when I would argue there was none) and the second was as a struggle for a success between Wagner forces and Regular Russian Army units. In other words taking Bakhmut has become an inter-Russian armpit sniffing contest, which if anything serves Ukrainian interests by motivating the Russians to suffer huger losses than they rationally would have imagined, to win the internal struggle.
Met verder een mooie uitleg van het concept "de slag (misschien) winnen maar toch de oorlog verliezen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:14
Er ontstaat nu natuurlijk ook een rare dynamiek binnen het Russische leger. Wanneer Bakhmut valt en wagner het kan claimen als hun succes, zijn de enige 2 veroveringen dit jaar (Soledar en Bakhmut) veroverd door Bakhmut. Dan kan Prigozhin een ‘bedreiging’ vormen voor de legerleiding, omdat hij kan aantonen meer voor elkaar te krijgen. De legerleiding zal liever Prigozhin klein houden zodat ze hem altijd nog als fall guy kunnen gebruiken.

De motivatie om Wagner te voorzien van alles wat ze nodig hebben zal dus ook minder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:11
Vanaf 5:00 legt hij uit hoe hij het nieuws en de feiten checkt.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-09 21:52
Ben benieuwd hoeveel van die jdam bommen ze hebben. Een groot offensief kan je behoorlijk lam leggen door een paar van die dingen erop te gooien!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V3kqTYGJLhzpGamnfwh3NIyF54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHGg2rWyEwHB1hc3PraBUsdA.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:23:
[...]

En intussen houdt Oekraine zijn beste troepen achter voor een tegenoffensief.
Ja maar Rusland ook :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mooi filmpje maar vanaf 5:00 maakt hij reclame voor een sponsor 😉

Btw heb net twee weken aan filmpjes van hem teruggekeken en ben overtuigd dat hij het waard is om te volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:15
Die tanks en apc/ifv zullen niet in Bahkmut gesneuveld zijn... weer een poging gewaagd bij Vulehdar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Het zijn er idd weer behoorlijk veel, eens kijken of (geen idee hoe hij eigelijk heet) dit terug te zien is in het filmpje morgen ochtend.
Wie weet doen die Jdam bommen het werk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist wat posts naar [UKR] Betrouwbare Bronnen verplaatst. Het bestaan van dat topic was nog niet met jullie gedeeld. Hierbij!

Weer een nieuw topic, zie ik een aantal al denken. Dit topic is geen doel op zich maar een middel, zie het als een kladblok.

Toen we van de week besloten om posts te gaan pinnen als ze betekenisvolle informatie bevatten over de dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne hebben we ook dit topic gestart. Zelf zie ik het topic vooral als een plek waarin even stil gestaan kan worden bij die bronkwaliteit. Bronnen kunnen er worden verzameld en besproken worden. De discussie van gisteren viel wel in dat kader en is daarom daar neergezet.

Uiteindelijk kan in de startpost van dat topic een ingedikte lijst worden verzameld met betrouwbare bronnen waar iedereen het dan over eens kan zijn. Voor nieuwe bezoekers kan een dergelijke lijst een handvat bieden om zelf eens op onderzoek te gaan wat er allemaal gebeurt. Een document met een verzameling beoordelingscriteria en hoe bronnen kunnen worden getoetst wordt parallel hiermee opgezet. Dit laatste is al gaande, maar heeft nog wat tijd nodig

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Perun heeft weer een boeiende video geplaatst: "Wagner Group, Russian PMCs & Ukraine - History, motives & privatised warfare"

Weer een leerzame video waarin hij huurlingen en Private Military Companies in een breder perspectief plaatst en daarna inzoemt op Russische PMCs en met name Wagner en Oekraine.

PMCs zijn betrokken bij alle rottigheid in de wereld (Congo, Sirie, Libie, Sudan, Mozambique, Centrale Afrikaanse Republiek etc.), worden meestal door wankele dictators ingehuurd en claimen dan concessies op, of zelfs volledige controle over natuurlijke rijkdommen zoals olie en gasreserves, goud en diamant mijnen, etc. PMCs hebben belang bij het voortduren van conflicten zodat inkomstenstromen niet opdrogen.

Ik kan de hele video aanraden, maar als je geen tijd hebt kijk dan vanaf 51:25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:00
ik blij, is het een video van afgelopen week ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HvdBent schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:02:
ik blij, is het een video van afgelopen week ;-)
Hij upload elke zondagmiddag een nieuwe video. Ik zou inderdaad verbaasd zijn als het nu opeens op zaterdag gebeurde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Sorry, had pas vandaag tijd om te kijken en link alleen iets als ik het zelf gelezen/gekeken heb en de moeite waard vind.

Iets recenters dan: een artikel van The Telegraph over klagende en muitende Russische militairen. Helaas nog niet op grote schaal, maar het gebeurd wel steeds vaker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

Scary .. je kunt in Rusland al de bak indraaien omdat iemand gehoord denkt te hebben dat je het Oekraiense volkslied neuriet... Of een random anti-Putin opmerking maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 11-03-2023 17:49 ]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
De eerste Leo1’s komen ‘ergens in de lente’
https://www.ukrinform.net...ish-defense-ministry.html
The first batch of Leopard 1 tanks as part of a Danish-German-Dutch cooperation project will be delivered to Ukraine this spring, according to a statement posted on the website of the Danish Defense Ministry.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Vlotter dan ik dacht. Hopelijk kunnen er een substantieel aantal westerse tanks meedoen aan het Oekraïense lenteoffensief.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:11
RoD schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Vlotter dan ik dacht. Hopelijk kunnen er een substantieel aantal westerse tanks meedoen aan het Oekraïense lenteoffensief.
Er is wel kritiek op de inzet van vers getrainde troepen in de loopgraven:

De vraag is of de kosten tegen de baten op blijken te wegen tijdens dat zelfde offensief.

Ondertussen is het contrast elke keer weer enorm schril.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz7uQfxuXvH4ylz0e3Os4rcW-yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ0odBXKGIgh0Ps0J7XEu9qN.jpg?f=fotoalbum_large

Eer. Respect. Mededogen.

En nog steeds. Na alles.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2023 19:39 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:08
The Sun heeft een artikel waarin diverse toen/nu satellietfoto's staan.
https://www.thesun.co.uk/...bloodiest-battle-bakhmut/

En ik zag een filmpje van 4 dagen geleden, dus misschien hier ook al gedeeld, van een Oekraïne soldaat welke zijn stukje loopgraaf aan het verdedigen was. Wat is dat indrukwekkend om te zien zeg, maar ook triest dat het zo is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2tjV5uMg4-BxX-7VsZ5CjvxliA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC5PnB5NroNJCK9SNe2FtyVm.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik kan de Tweet niet meer vinden, maar gisteren las ik een Tweet waar UA aangaf dat het offensief van hen niet ver meer weg is.

Kwam zo ver ik weet van de MinDef van UA die deze uitspraak deed.

Het weer ziet er uit alsof het over een week warmer en droger gaat worden in het Oosten van UA.

Ook zijn er berichten dat men in de buurt van Soledar troepen aan het opbouwen is. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 28-09 10:09
Dat is toch prettig nieuws, uit een kanaal dat er niet vaak naast zit.
De Russische 155e Marine Infanterie brigade, ingezet bij Vuhledar, is nu zo'n 6 a 7 maal opnieuw aangevuld met nieuwe rekruten, heeft nog zo'n 10% over aan originele bezetting en weigert nog verder aan te vallen, nadat na 3 weken weer 50% troepen foetsie is.
Dus worden Putin's eigen Rosvgarda troepen gestuurd om een opstand van de 155e brigade in te dammen.
En wordt deze marine brigade vervangen door 't 136e Motorized Rifle Brigade.
Die weer een video de lucht ingooien, dat ze eerst meer munitie en artillerie-steun willen voordat ze een poot uitsteken.
En ondertussen worden deze troepen-rotaties weer geHIMARSed...
Gaat lekker.

Het zou me niet verbazen als Rosvgarda (onder commando van voormalig Jeltsin->Putin's bodyguard Zolotov) meer en meer nodig is 'ter motivatie vanuit de rug'.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 22:19
Snow_King schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:19:
Ik kan de Tweet niet meer vinden, maar gisteren las ik een Tweet waar UA aangaf dat het offensief van hen niet ver meer weg is.

Het weer ziet er uit alsof het over een week warmer en droger gaat worden in het Oosten van UA.

Ook zijn er berichten dat men in de buurt van Soledar troepen aan het opbouwen is. Ben benieuwd.
Waarom loop ik zo te denken aan het Ardennenoffensief. Ik heb zo het idee dat Bachmoet echt de laatste slag van de Russische (Wagner) grond troepen is. Los van de raketten die Rusland afvuurt kunnen ze ook niks door de lucht voor elkaar krijgen. Totaal geen lucht overmacht om hun grond troepen te steunen. Dit begint gewoon sprekend te lijken op het voorjaar van '45 alhoewel in die oorlog alles langzamer ging en langer duurde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
Wat een cijfers weer. 1100 man uitgeschakeld. Blijft bizar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• merlin1201
DoeEensGek schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Waarom loop ik zo te denken aan het Ardennenoffensief. Ik heb zo het idee dat Bachmoet echt de laatste slag van de Russische (Wagner) grond troepen is. Los van de raketten die Rusland afvuurt kunnen ze ook niks door de lucht voor elkaar krijgen. Totaal geen lucht overmacht om hun grond troepen te steunen. Dit begint gewoon sprekend te lijken op het voorjaar van '45 alhoewel in die oorlog alles langzamer ging en langer duurde.
Ik moet zeggen dat ik dat gevoel ook heb, ik kan me niet voorstellen dat dit nog een lange slepende oorlog gaat worden en voorspel (als leunstoel generaal) dat als UA met zijn counter offensief start en ze maken een goede start dat de gehele Russische frontlinie als een kaartenhuis in elkaar stort en ze weer met de staart tussen de benen terug kruipen naar moedertje Rusland.
Uiteraard wishful thinking maar als UA het voor elkaar kan krijgen stand te houden in Bakhmud, en zelfs dat stadje opgeef zie ik het heel sober in voor Rusland en ik denk dat dat zeker ook een reden is waarom UA het daar niet opgeeft.
Ik ben wel benieuwd waar de counter zal plaatsvinden, Vuhledar is ook wel een hele zwakke plek geworden voor Rusland..

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 12-03-2023 11:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DoeEensGek schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Er lijkt ook vooral dreiging uit te moeten gaan van ‘ze hebben nog duizenden tanks en miljoenen troepen’ terwijl je aan het front pure armoede ziet. Het lijkt nog het meest op de defensieve fase van WO2 waar Duitsland vooral gehinderd werd door duizenden niet getrainde en nauwelijks gewapende Russen.

Alsof UA in een offensief gehinderd wordt door hetzelfde. Het lijkt nauwelijks een offensief door de wijze waarop er gewoon in vlagen ‘aangevallen’ wordt en geen serieuze strategie meer lijkt te zijn.

En duizenden troepen verliezen betekent ook dat je ze moet blijven aanvoeren, uitrusten en vervangen. Dat ze hun gewonden weinig meer verzorgen, of dat nu de dooi is ingetreden je dronebeelden ziet van de lichamen in de velden. Het zijn er vele honderden die gewoon liggen te rotten.

Dat ‘de Rus’ zich hiervoor laat lenen is daarbij wel het toppunt. Na de val van de muur heeft men nog geen greintje eigen denkvermogen kunnen ontwikkelen. Het is triest en macaber tegelijk.

Edit:

6 dagen per week, 12 uur per dag, trainen de UA tankers op de LeopardA2. Dit worden de meest battlehardened tankcrews met de beste tanks en training - wat zal dat alleen al een mentale shock zijn zodra die de eerste schoten gaan lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-03-2023 12:07 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
merlin1201 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:56:
[...]
Ik moet zeggen dat ik dat gevoel ook heb, ik kan me niet voorstellen dat dit nog een lange slepende oorlog gaat worden en voorspel (als leunstoel generaal) dat als UA met zijn counter offensief start en ze maken een goede start dat de gehele Russische frontlinie als een kaartenhuis in elkaar stort en ze weer met de staart tussen de benen terug kruipen naar moedertje Rusland.
Uiteraard wishful thinking maar als UA het voor elkaar kan krijgen stand te houden in Bakhmud, en zelfs dat stadje opgeef zie ik het heel sober in voor Rusland en ik denk dat dat zeker ook een reden is waarom UA het daar niet opgeeft.
Ik ben wel benieuwd waar de counter zal plaatsvinden, Vuhledar is ook wel een hele zwakke plek geworden voor Rusland..
Zoals een Amerikaanse generaal al aangaf ‘it will go slow, until it goes fast’.
Voornamelijk om aan te geven dat als iemand in zo’n statisch conflict een groot lokaal overwicht kan creëren, het ineens heel snel kan gaan omdat de andere kant meer op een doorgaande impasse zal anticiperen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:30
NiGeLaToR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Er lijkt ook vooral dreiging uit te moeten gaan van ‘ze hebben nog duizenden tanks en miljoenen troepen’ terwijl je aan het front pure armoede ziet. Het lijkt nog het meest op de defensieve fase van WO2 waar Duitsland vooral gehinderd werd door duizenden niet getrainde en nauwelijks gewapende Russen.

Alsof UA in een offensief gehinderd wordt door hetzelfde. Het lijkt nauwelijks een offensief door de wijze waarop er gewoon in vlagen ‘aangevallen’ wordt en geen serieuze strategie meer lijkt te zijn.

En duizenden troepen verliezen betekent ook dat je ze moet blijven aanvoeren, uitrusten en vervangen. Dat ze hun gewonden weinig meer verzorgen, of dat nu de dooi is ingetreden je dronebeelden ziet van de lichamen in de velden. Het zijn er vele honderden die gewoon liggen te rotten.

Dat ‘de Rus’ zich hiervoor laat lenen is daarbij wel het toppunt. Na de val van de muur heeft men nog geen greintje eigen denkvermogen kunnen ontwikkelen. Het is triest en macaber tegelijk.
amen.

Wat ik óók totaal niet snap/ bij kan, is dat de "moeders" in RU niet gi-gan-tisch in opstand /verzet komen.

Je laat $%$#@# je kinderen (als goede moeder zijnde) toch niet zomaar afknallen? de gehaktmolen indraaien... "je maakt wel weer andere" houding.

Kijk, als het je lánd is dat aangevallen is en je moet zoveel mogelijk mensen verdedigen, dán snap ik het.

"ich habe es nicht gewusst" kan/gaat er bij mij niet in, de moeders MOETEN weten hoeveel kinderen, vaders, ooms etc etc niét meer terug komen.

én ze weten dat het niét RU is dat aangevallen is, maar juist diegene die een ánder land binnenvalt, want dat zie je eigenlijk wel terug in ál die YouTube-jes... alles onder het mom, "de leiding weet wat ze doen" dus knal mijn kinderen, etc maar af.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 04:11
Hansieo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:10:
[...]

amen.

Wat ik óók totaal niet snap/ bij kan, is dat de "moeders" in RU niet gi-gan-tisch in opstand /verzet komen.

Je laat $%$#@# je kinderen (als goede moeder zijnde) toch niet zomaar afknallen? de gehaktmolen indraaien... "je maakt wel weer andere" houding.

Kijk, als het je lánd is dat aangevallen is en je moet zoveel mogelijk mensen verdedigen, dán snap ik het.

"ich habe es nicht gewusst" kan/gaat er bij mij niet in, de moeders MOETEN weten hoeveel kinderen, vaders, ooms etc etc niét meer terug komen.

én ze weten dat het niét RU is dat aangevallen is, maar juist diegene die een ánder land binnenvalt, want dat zie je eigenlijk wel terug in ál die YouTube-jes... alles onder het mom, "de leiding weet wat ze doen" dus knal mijn kinderen, etc maar af.
Kan allemaal als je de media controleert, die lui denken echt dat het nazi's zijn, satanisten, lhbtq en wat weet ik nog allemaal.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Live stream van demonstratie in Moldavie. Ziet er vrij grimmig uit.
Het is net iets voor de Russen om hier de boel op gaan te stoken,

(En meer tweets van dat account)

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 12-03-2023 12:33 ]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

amen.

De Russische mentaliteit is simpel: “Ik kan er niks aan doen. De hoge heren gaan toch hun eigen gang. Ik hou me stil en misschien zien ze mij dan over het hoofd.”

Dat land is al sinds de Mongolen een dictatuur en die mentaliteit zit tot in de vezels. Van dat volk is voorlopig niets te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:28
[...

Onbegrijpelijk indd maar tegelijk ook wel begrijpelijk gezien de Russische propaganda, repressie en kop in het zand mentaliteit.
(CNN) — A group of Russian wives and mothers have called on President Vladimir Putin to stop sending their husbands and sons “to the slaughter” by forcing them to join assault groups without adequate training or supplies.
https://www.cnn.com/2023/...st-wives-mothers-intl-hnk

Staat zojuist vers op CNN er zijn wel groepjes moeders. Maar je moet dus wel durven in een land als Rusland. Hopelijk gaat dit meer groeien al verwacht ik voorlopig geen grote opstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Riptide schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:48:
[...]
Onbegrijpelijk indd maar tegelijk ook wel begrijpelijk gezien de Russische propaganda, repressie en kop in het zand mentaliteit.
[...]

Staat zojuist vers op CNN er zijn wel groepjes moeders. Maar je moet dus wel durven in een land als Rusland. Hopelijk gaat dit meer groeien al verwacht ik voorlopig geen grote opstand.
De overkoepelende organisatie van soldatenmoeders is verboden.
Hierdoor zijn de grotere protesten met afstemming veel moeilijker gemaakt, en zul je vooral dit soort kleine lokale initiatieven overhouden die een stuk minder impact hebben en makkelijker in de kiem te smoren zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Riptide schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:48:
[...]

[...]

Ze protesteren niet tegen de oorlog zo te lezen. Ze protesteren tegen de manier waarop hun mannen/zoons worden ingezet. Ik denk dat dat de enige manier is om je onvrede uit te drukken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

amen.

Dat weten ze natuurlijk ook gewoon ze zijn niet achterlijk, net als dat ze weten dat wanneer ze in opstand komen de rest van hun gezin wordt afgevoerd naar een strafkamp dan wel niet erger. Ik snap wel dat ze rustig blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
sprhnk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Dat weten ze natuurlijk ook gewoon ze zijn niet achterlijk, net als dat ze weten dat wanneer ze in opstand komen de rest van hun gezin wordt afgevoerd naar een strafkamp dan wel niet erger. Ik snap wel dat ze rustig blijven.
Je zag zelfs in China rondom de strikste Covid maatregelen dat er uiteindelijk wel opstanden kwamen. Of je nu aanhanger bent van de theorie over de piramide van Maslow of niet: je kunt vrij goed vaststellen dat als je helemaal geen perspectief meer ziet en denkt alles verloren te hebben je uiteindelijk toch in opstand komt.

Voor Rusland is dat punt langzaam aanstaande: van smeekbedes tot de 900k mensen die simpelweg zijn gevlucht - het is niet alsof men niets doet. Maar als je een familie hebt en je bent afhankelijk van oligarchen en staatsmiddelen dan kies je toch eerder voor jezelf dan voor een groter goed. Wanneer dat breekt - ik denk dat de wil van het Russische volk, zoals vaker besproken, al reeds was gebroken voor dit alles gebeurde. Alle vormen van oppositie en weerwoord zijn reeds vermoord of hebben een zwaartekracht incidentje opgelopen - dus waar het vandaan moet komen, dat is de vraag.

Een tegenstrijdig bericht van Lee: hij stelt dat Bahkmut aanhouden om Rusland zichzelf op te 'spiezen' zoals de VS het stelt, niet gerechtvaardigd is. Maar post een bericht vanuit de VS, die juist beweren dat het plan hout snijdt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPO5D-jDifqp61EyU5ojNUK1yI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iDks7vFni7U0aWdp6gv5Jvfl.png?f=user_large

Hieronder een link naar een Politco artikel over de redenen waarom Bahkmut behouden moet blijven, of niet:

Dit stukje triggerde voor mij waarom Lee wellicht de rechtvaardiging mist - het is een wiskundige uitruil van levens geworden. Wellicht 7, of 5, Russen, voor 1 leven van een AFU soldaat. Mag of kun je zo denken? Ik vrees dat je wel moet - want strategisch gezien en wiskundig gezien - snijdt het hout, tenzij je op andere manieren zulke verliezen kunt toebrengen. Dat zal dan alleen wederom in het volgende stuk verstedelijkt gebied zijn.
This meat-grinder argument is maybe one Zelenskyy can’t make explicit himself because, in a sense, Ukrainian lives are being “sacrificed.” Just this week the Ukrainian leader had said, “of course, we have to think about the lives of our military.” But this is a key reason, according to Petraeus, for continuing the fight at Bakhmut — Ukraine’s losses are justified by the much larger toll being taken by the Russian military.
Zoals vaker ben ik blij deze besluiten niet te hoeven nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:12
[...]

amen.

Blijkbaar is er toch wel protest (link naar CNN).

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
NiGeLaToR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:39:
Wellicht 7, of 5, Russen, voor 1 leven van een AFU soldaat. Mag of kun je zo denken?
Stalin enters the building; The death of one man is a tragedy. The death of a million is a statistic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:43
Dit stukje triggerde voor mij waarom Lee wellicht de rechtvaardiging mist - het is een wiskundige uitruil van levens geworden. Wellicht 7, of 5, Russen, voor 1 leven van een AFU soldaat. Mag of kun je zo denken? Ik vrees dat je wel moet - want strategisch gezien en wiskundig gezien - snijdt het hout, tenzij je op andere manieren zulke verliezen kunt toebrengen. Dat zal dan alleen wederom in het volgende stuk verstedelijkt gebied zijn.

[...]

Daar komt het wel op neer, een kwestie van rendement. Ook zal het meespelen dat zolang ze in Bakhmut zitten andere steden heel blijven.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

2 Wagnerites gingen naar een Oekraïense positie en werden door Oekraïners onderschept. De ene ging dood en de andere gaf over. Dan zie je de Medevac en hoe mobiliteit door zoveel modder geregeld is.

De trailer:

Voor de volledige part 1 en 2 op Telegram of Reddit.

Omschrijving in Google Translate vertaald:
Capture of the "Wagners" in captivity.
PART ONE.
Without editing, "without filters" - as it happens in reality.

Two Russian monkeys ended up near the positions of our unit and were noticed by us. A group of fighters from the K-2 battalion moved forward to engage in battle and capture prisoners.

You can see the entire course of subsequent events in two parts of the video, because it was even more interesting.

The first part is below. Muscovites are walking across Ukrainian land and do not yet know what awaits them.
https://t.me/k_2_54/57
https://www.reddit.com/r/...rigade_ambushes_2_wagner/
The capture of the "Wagnerians" in captivity.
PART TWO.

Continuation of the video story with the capture of prisoners. We will remind that a group of fighters of our unit entered the battle and captured a Wagnerian mercenary. His partner was "double-crossed".

What happened next - in the second part of this story. The Muscovite was looking for an adventure - he found it.
https://t.me/k_2_54/58
https://www.reddit.com/r/...mbr_zsu_capturing_wagner/

Het geeft een idee van hoeveel controle dat de Oekraïners op het slagveld hebben om een krijgsgevangene te nemen en aan Medevac doen. Een drone volgt de vijand die niet beseft dat ze bekeken worden en wat later beschoten worden.

Je kan niet zomaar wat drones kopen en ermee vliegen. Je EW-collega's gaan de drones jammen en andere collegas beginnen erop te schieten. Er is goede communicatie en samenwerking nodig om friendly fire te voorkomen. Dan spreken we nog niet over hoe met vijandelijke EW, drones,... omgaan. Het kost tijd om uit te werken hoe je drones integreert.

De contrast tussen de vijand die niet weet wat ze doen en de Oekraïners die goed georganiseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Embed]

Een tegenstrijdig bericht van Lee: hij stelt dat Bahkmut aanhouden om Rusland zichzelf op te 'spiezen' zoals de VS het stelt, niet gerechtvaardigd is. Maar post een bericht vanuit de VS, die juist beweren dat het plan hout snijdt:

[Afbeelding]

Hieronder een link naar een Politco artikel over de redenen waarom Bahkmut behouden moet blijven, of niet:

[Embed]

[...]

Apart. Ik vind Lee een betrouwbare bron, maar ik heb zijn tweets gelezen en zijn reacties op de tweet, en hij is behoorlijk stellig. Zeker mbt de attrition rate in Bachmut vs elsewhere, hoe kan hij dit zo goed weten? Ik ben geneigd de lezing van Petraeus logischer te vinden, maar misschien is dat wensdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:35
rapture schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:16:
2 Wagnerites gingen naar een Oekraïense positie en werden door Oekraïners onderschept. De ene ging dood en de andere gaf over. Dan zie je de Medevac en hoe mobiliteit door zoveel modder geregeld is.

De trailer:
[YouTube: Бат К-2. Захоплення “вагнерів” в полон. ТИЗЕР. Сіверськ-Соледар]

Voor de volledige part 1 en 2 op Telegram of Reddit.

Omschrijving in Google Translate vertaald:

[...]

https://t.me/k_2_54/57
https://www.reddit.com/r/...rigade_ambushes_2_wagner/

[...]

https://t.me/k_2_54/58
https://www.reddit.com/r/...mbr_zsu_capturing_wagner/

Het geeft een idee van hoeveel controle dat de Oekraïners op het slagveld hebben om een krijgsgevangene te nemen en aan Medevac doen. Een drone volgt de vijand die niet beseft dat ze bekeken worden en wat later beschoten worden.

Je kan niet zomaar wat drones kopen en ermee vliegen. Je EW-collega's gaan de drones jammen en andere collegas beginnen erop te schieten. Er is goede communicatie en samenwerking nodig om friendly fire te voorkomen. Dan spreken we nog niet over hoe met vijandelijke EW, drones,... omgaan. Het kost tijd om uit te werken hoe je drones integreert.

De contrast tussen de vijand die niet weet wat ze doen en de Oekraïners die goed georganiseerd zijn.
Beetje dom om met hun wapens rond te lopen. Lijkt mij alsof ze niet willen aanvallen. Zo "vrij" lopen, los van elkaar. Volgens mij niet 1x zelf geschoten, maar wel paar keer handen omhoog doen.

Dan hadden ze mogelijk allebei levend en ongewond gevangen genomen kunnen worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer wat rails achter de linies opgeblazen:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:53
Protest tegen te weinig training, wapens en munitie. Niet tegen de oorlog of tegen Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
downtime schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:33:
[...]

De Russische mentaliteit is simpel: “Ik kan er niks aan doen. De hoge heren gaan toch hun eigen gang. Ik hou me stil en misschien zien ze mij dan over het hoofd.”

Dat land is al sinds de Mongolen een dictatuur en die mentaliteit zit tot in de vezels. Van dat volk is voorlopig niets te verwachten.
Dat dus en combineer dat met het feit dat al die conscripts uit straatarme gebieden komen. Torenhoge werkeloosheid, armoede etc. Internet of andere vrije media is er niet, alleen staats TV.
Moet je voor de grap eens de programmering van Russia 1 opzoeken, niks anders dan de hele dag "docu's" met namen als "Oekraïne: gewoon nazisme." Ik heb voor de grap weleens een stukje gekeken, hele dag zwartwit beelden van nazi-Duitsland/Hitler gecombineerd met beelden van Oekraïne. Ja, als je dat al jaren over je uitgestrooid krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34
Deze kwam ik vanavond tegen:

In principe is het al bekende informatie. De Russen gooien bij Vuhledar alles in de strijd en verloren 100+ voertuigen.

Chris legt uit waarom ze steeds dezelfde fout maken. Het grootste probleem is dat onderdelen uit verschillende regio´s komen en gaan voor persoonlijk gewin in plaats van kennis overdragen, samen met het ontbreken van iedere vorm van Standard Operation Procedures.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:43

ZenTex

Doet maar wat.

Snow_King schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:19:

Ik neem dat maar met een grote zak zout.

De laatste keer dat Oekraïne luidkeels een offensief aankondigde gebeurde er ook weinig, pas later kwam die er, en ergens anders dan men zei.

Een lenteoffensief is sowieso onwaarschijnlijk, die modder is nog lang niet weg, al was deze winter redelijk mild. En een offensief dat beperkt is tot verharde wegen, wel, we hebben gezien hoe het de Russen afging toen ze dat probeerden.

Dat er uiteindelijk wel iets gebeurd als Oekraïne het aankondigd is wel gebleken, maar doorgaans iets anders dan men verwachtte.

Ik vermoed dus dat al die uitspraken zijn om Rusland zand in de ogen te strooien. Waarom? Joost mag het weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

En even wat anders, wederom een inkijkje in de Russische psyche, door russian media monitor. _/-\o_

TL:DW:
Margarita van RT gaat eindelijk uitleggen wat de doelen zij maar eerst even de definities uitleggen.
...
Hoop gewouwel.
...
Conclusie: we vechten tegen de NATO maar ze geloofd heilig in de endsieg. Dat is blijkbaar het doel.

Lachwekkend weer, maar ze ziet er een beetje bezorgd uit en komt niet helemaal verzekerd over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:49
ZenTex schreef op maandag 13 maart 2023 @ 03:43:
[...]
Een lenteoffensief is sowieso onwaarschijnlijk, die modder is nog lang niet weg, al was deze winter redelijk mild. En een offensief dat beperkt is tot verharde wegen, wel, we hebben gezien hoe het de Russen afging toen ze dat probeerden.
Gazet Van Antwerpen had vorige vrijdag een plus-artikel over het front te Bachmoet.
https://m.gva.be/cnt/dmf20230310_95862109
Het Nieuwsblad kreeg toegang tot een artilleriepositie van de 80ste brigade, op slechts enkele kilometers van Bachmoet. Ze hebben de Russen in het vizier, maar die blijken hier niet hun grootste tegenstander.
De pick-up die ons komt oppikken aan het tankstation in Konstantinovka is in slechte staat, maar hij doet het nog. “Door de modder raak je zonder zo’n 4x4 niet verder dan Chasiv Yar”, waarschuwt Taras, de persverantwoordelijke van de 80ste Brigade die ons meeneemt naar Oekraïense posities nabij Bachmoet. “En dat is meteen de grootste uitdaging voor onze troepen die de stad verdedigen: we verliezen elke dag voertuigen die zich vastrijden in de modder.”

De man, een jaar of veertig, steekt een derde sigaret op in geen kwartier tijd. “Deze wagen is een gift van vrienden in het Verenigd Koninkrijk. Zulke pick-ups zijn zeldzaam geworden. We moeten die steeds verder in het buitenland gaan zoeken, want in Oekraïne en in Polen zijn ze onvindbaar geworden.”

We nemen plaats in de pick-up en begeven ons in de richting van Chasiv Yar, het laatste dorp voor Bachmoet. “Tot hier is de weg redelijk berijdbaar, maar als we de baan dadelijk verlaten, zien jullie wel wat ik bedoel.” En inderdaad, zodra we de laatste huizen in Chasiv Yar achter ons laten en links afslaan, tussen de bomen in, drijft de wagen van links naar rechts in een zee van modder. We rijden ons maar liefst drie keer vast in de open velden tussen Chasiv Yar en Bachmoet vooraleer we de posities van de 80ste brigade eindelijk bereiken. We stappen uit de wagen, de modder stijgt tot aan onze knieën.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/progNeScBChmk-tBDQJPAV_uw50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKJN7hMOGvazwxEthInbD4Yk.jpg?f=fotoalbum_large

Google Translated:
🇺🇦 The Armed Forces of Ukraine repelled 102 attacks by occupiers in five directions, 710 occupiers were eliminated per day, - General Staff

The Russian aggressor does not abandon his intentions regarding the occupation of Ukraine. Despite significant losses, the enemy continues offensive operations in the Lyman, Bakhmut, Avdiiv, Marin, and Shakhtar directions.

During the day, the aviation of the Defense Forces struck the enemy's anti-aircraft missile complex, as well as 6 strikes - on the areas of concentration of personnel and military equipment of the occupiers.
https://t.me/censor_net/26159

Bij de generale staf kan je situation update lezen:
https://m.facebook.com/st...ource=permalink&__tn__=-R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:24
9 special equipment en weer aardig wat artillerie. Dat is goed om te zien.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
Nat-Water schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:23:
9 special equipment en weer aardig wat artillerie. Dat is goed om te zien.
Valt me op dat de laatste 3 dagen veel artillerie systemen voorkomen in de updates inderdaad. Nieuwe focus vanuit UA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
saikol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Valt me op dat de laatste 3 dagen veel artillerie systemen voorkomen in de updates inderdaad. Nieuwe focus vanuit UA?
Ik vermoed dat je beter kan stellen dat de Russen wat meer artillerie bij de frontlinie inzetten. Dat wordt ontdekt en "behandeld".

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
UA lijkt o.a. bij Cherson in de buurt alles binnen een 20 km radius te willen clearen, zodat er niet meer de dagelijkse artillerie aanvallen op de burgers is daar.

Laatste tijd relatief veel filmpjes van arty die aan de andere kant van de Dnipro wordt geraakt daar.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Al sinds een week of 2.
asing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Ik vermoed dat je beter kan stellen dat de Russen wat meer artillerie bij de frontlinie inzetten. Dat wordt ontdekt en "behandeld".
Misschien een combinatie van meer Russische artillerie, een focus op het vernietigen hiervan (want ze doen behoorlijk wat schade) en een betere coördinatie tussen recon (drones) en de artillerie.
mogelijk ook door de moderne SPGs in de buurt te brengen die zeer snel kan reageren.

Hoe dan ook, elk geschut minder is een bonus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baserk
Volgens een artikel in The Guardian mogen de Wagner troepen verder door de molen.
Dit als Kremlin-oplossing voor de ambities van Prigozhin.
According to the Institute for Study of War (ISW) analysis, the Russian Ministry of Defence (MoD) is “currently prioritizing eliminating Wagner on the battlefields in Bakhmut” which it concludes is slowing its advance in the area.

It said the conflict began when Prigozhin ran a “relentless defamation” campaign against senior figures in the Russian military, including Defence Minister Sergey Shoigu and Chief of the Russian General Staff Valery Gerasimov.
Now that the group has failed to show progress it is believed Russian MoD officials are “seizing the opportunity to deliberately expend both elite and convict Wagner forces in Bakhmut in an effort to weaken Prigozhin and derail his ambitions for greater influence in the Kremlin.”
The Institute For The Study of War (ISW) says the tense relationship between the Russian Ministry of Defence and Yevgeny Prigozhin, financier of the Wagner group, has “likely reached its climax” as the battle for Bakhmut unfolds.

According to the ISW analysis, senior figures within the Russian Defence ministry are using the battle to churn through Wagner fighters and blunt Prigozhin’s “ambitions for greater influence in the Kremlin”.
De strijd rondom Bakhmut is dus bijna een 'shared objective'; Wagner zoveel mogelijk kapot.

https://www.theguardian.c...agner-forces-analysts-say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
ZenTex schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Hoe dan ook, elk geschut minder is een bonus.
Zeker, los van het geschut zelf, gaan er ook getrainde bemanningen verloren, dus vervanging is waarschijnlijk minder snel / nauwkeurig.

Maar we zitten zo te zien morgen op de 160K, dat was 10K erbij binnen 2 weken.
Voor de data/statistieken liefhebbers: https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Baserk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:22:
Volgens een artikel in The Guardian mogen de Wagner troepen verder door de molen.
[...]
[...]
[...]
De strijd rondom Bakhmut is dus bijna een 'shared objective'; Wagner zoveel mogelijk kapot.

Er gaan ook de geruchten rond dat Wagner nog maar een troepensterkte van ca 10.000 zou hebben.
(tov de 45.000 die ze in de hoogtijdagen van alles uit gevangenissen trekken schijnen te hebben gehad)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De assessments van Oekrainse piloten met simulator training verloopt voorspoedig:
https://www.nbcnews.com/i...aircrafts-f-16s-rcna73426
Two Ukrainian pilots are in the U.S. undergoing an assessment to determine how long it could take to train them to fly attack aircraft, including F-16 fighter jets, according to two congressional officials and a senior U.S. official.

The Ukrainians’ skills are being evaluated on simulators at a U.S. military base in Tucson, Arizona, the officials said, and they may soon be joined by more of their fellow pilots.

U.S. authorities have approved bringing up to 10 more Ukrainian pilots to the U.S. for further assessment as early as this month, the officials said.
Two administration officials stressed that it wasn’t a training program and said that the Ukrainians would not be flying any aircraft during their time here.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2023 11:33 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Dat had ik een kleine week geleden ook al aangestipt:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74693380

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74693696

Maak Wagner kapot en Prigozhin is geen gevaar meer. Nu moet Poetin kiezen tussen Bakhmut laten veroveren door Wagner (en de consequenties daarvan aanvaarden) of Bakhmut opgeven en daarmee Prigozhin tandeloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

[...]

[...]

Als je dit combineert met Perun's video over organisaties zoals Wagner dan is duidelijk dat de oorlog zijn prioriteit hoger is komen te staan dan het nut van paramilitaire groepen zoals Wagner. In het geval van Prigozhin komt daar dan ook nog eens politiek bij wat gewoonweg het einde van Wagner betekend. Ik denk dat Prigozhin zich zorgen moet maken dat op het moment dat hij niets meer heeft om mee te vechten voor Rusland hij zelf wellicht het loodje zal leggen.

Dat ter zijde; Rusland is wel in staat tot leren en heeft allang door dat het systeem wat werd gehandhaafd om Poetin veilig te houden in een echte oorlog niet functioneert. Rusland (en Poetin) hebben geen andere keuze dan de politieke rivaliteit ten einde te brengen. Deze rivaliteit diende alleen maar om Poetin veiliger in het zadel te laten zitten maar is in een echt conflict een hinderlijke modus operandi.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Dat had ik een kleine week geleden ook al aangestipt:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74693380

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74693696

Maak Wagner kapot en Prigozhin is geen gevaar meer. Nu moet Poetin kiezen tussen Bakhmut laten veroveren door Wagner (en de consequenties daarvan aanvaarden) of Bakhmut opgeven en daarmee Prigozhin tandeloos maken.
Girkin wilde ook nog even laten weten dat hij het hiermee eens is :P

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een plottwist:
De in koele bloede geëxecuteerde Oekrainse soldaat was een staatsburger van Moldavie:
Ukrainian serviceman Oleksandr Matsiievskyi, executed by Russian troops, was a citizen of Moldova who defended Ukraine.

"After the Ukrainian side confirmed the fact that the Ukrainian serviceman executed by Russian soldiers is Oleksandr Matsiievskyi, the Ministry of Foreign Affairs strongly condemns the killing of a citizen of Moldova. This is an act that can be qualified as a war crime and gross violation of international humanitarian law. We express our deepest condolences to the family and friends of Oleksandr Matsievsky," the ministry said.
https://www.ukrinform.net...tizen-of-moldova-mfa.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:06
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:39:
Weer een plottwist:
De in koele bloede geëxecuteerde Oekrainse soldaat was een staatsburger van Moldavie:

[...]

https://www.ukrinform.net...tizen-of-moldova-mfa.html
Tsja, waar die vandaan komt is eigenlijk vrij irrelevant, hij vecht in de oorlog voor Oekraïne. Denk niet dat ie niet gedwongen is om mee te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Auredium schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:35:
Als je dit combineert met Perun's video over organisaties zoals Wagner dan is duidelijk dat de oorlog zijn prioriteit hoger is komen te staan dan het nut van paramilitaire groepen zoals Wagner. In het geval van Prigozhin komt daar dan ook nog eens politiek bij wat gewoonweg het einde van Wagner betekend. Ik denk dat Prigozhin zich zorgen moet maken dat op het moment dat hij niets meer heeft om mee te vechten voor Rusland hij zelf wellicht het loodje zal leggen.
Misschien heb ik een verkeerd beeld, maar ik heb het idee dat de minimale vooruitgang van Rusland in de afgelopen maanden komt dankzij Wagner. Het russische leger rijdt gewoon een flink aantal tanks kapot in een mijnenveld, etc. Het had er denk ik voor Oekraïne veel vervelender uitgezien als Wagner effectief was in gezet.

Het einde van Wagner lost in Rusland een politiek probleem op, maar zal de russische kansen in de oorlog alleen maar verkleinen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Dat ter zijde; Rusland is wel in staat tot leren en heeft allang door dat het systeem wat werd gehandhaafd om Poetin veilig te houden in een echte oorlog niet functioneert. Rusland (en Poetin) hebben geen andere keuze dan de politieke rivaliteit ten einde te brengen. Deze rivaliteit diende alleen maar om Poetin veiliger in het zadel te laten zitten maar is in een echt conflict een hinderlijke modus operandi.
Ik heb daar m'n twijfels over. In vroegere conflicten zag je juist dat dit soort systemen in oorlogstijd gewoon doorgaan omdat de leider in een voortdurende overlevingsstrijd zit. Als de oorlog slecht verloopt wordt zijn positie ter discussie gesteld en dat maakt het juist belangrijker om de rivaliteit aan te wakkeren onder iedereen die aan zijn stoelpoten kan zagen.

In Nazi-Duitsland is de SS ook niet opgeheven vanwege hun rivaliteit met het leger. De Volkssturm werd ook geen onderdeel van het leger maar kwam als aparte organisatie onder Himmler, na een machtsstrijd met Bormann. De Luftwaffe had tot het einde van de oorlog z'n eigen divisies omdat Göring zelf controle over die manschappen wilde houden. In Japan ging de rivaliteit tussen leger en marine ook door tot het einde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
tiswat schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Tsja, waar die vandaan komt is eigenlijk vrij irrelevant, hij vecht in de oorlog voor Oekraïne. Denk niet dat ie niet gedwongen is om mee te doen.
Gezien de huidige situatie in Moldavië, zou dit nog wat invloed kunnen hebben op de narratief daar.
Het zal iig niet positief zijn voor het Russische imago en pro-Rusland lobby in Moldavië.

(je 2e zin is wat onduidelijk met de dubbele ontkenning, je denkt 'niet dat hij niet gedwongen is' ==> 'wel gedwongen' oid??)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2023 12:03 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Gezien de huidige situatie in Moldavië, zou dit nog wat invloed kunnen hebben op de narratief daar.
Het zal iig niet positief zijn voor het Russische imago en pro-Rusland lobby in Moldavië.

(je 2e zin is wat onduidelijk met de dubbele ontkenning, je denkt 'niet dat hij niet gedwongen is' ==> 'wel gedwongen' oid??)
Wat dat betreft kun je ook zien dat er in Moldavië door zowel Rusland als de EU wordt gewerkt. Op de NOS was te horen dat inderdaad sommige demonstranten gewoon betaald kregen. Ook had de politie van Moldavië 50 mensen opgepakt die rellen zouden willen stichten waarbij ik vermoed dat ze welllicht hulp van westerse inlichtingsdiensten hebben gekregen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
phicoh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Misschien heb ik een verkeerd beeld, maar ik heb het idee dat de minimale vooruitgang van Rusland in de afgelopen maanden komt dankzij Wagner. Het russische leger rijdt gewoon een flink aantal tanks kapot in een mijnenveld, etc. Het had er denk ik voor Oekraïne veel vervelender uitgezien als Wagner effectief was in gezet.

Het einde van Wagner lost in Rusland een politiek probleem op, maar zal de russische kansen in de oorlog alleen maar verkleinen.
Klopt, maar zoals we veel vaker gezien hebben gaat eigen motief boven landsbelang. De militaire leiding zal dus liever langer op hun eigen stoel zitten dan een bedreiging laten groeien voor landsbelang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het blijft bijzonder, oorlog in 2023 met alles op Twitter waar iemand trots op is:

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Xi komt ook in actie komende week:
https://www.wsj.com/artic...f34be6be?mod=hp_lead_pos6
China’s Xi to Speak to Zelensky, Meet Next Week With Putin
Virtual meeting between Chinese and Ukrainian leaders would be first since start of war
Ben benieuwd of hij wil voortborduren op het eerder gepubliceerde Chinese vredesplan?

(om de volgorde van belangrijkheid aan te geven zal hij eerst in Moskou overleggen met Putin, daarna met Zelensky bellen)

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2023 13:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:30
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:06:
Xi komt ook in actie komende week:
https://www.wsj.com/artic...f34be6be?mod=hp_lead_pos6

[...]

Ben benieuwd of hij wil voortborduren op het eerder gepubliceerde Chinese vredesplan?

(om de volgorde van belangrijkheid aan te geven zal hij eerst in Moskou overleggen met Putin, daarna met Zelensky bellen)
is er hier íemand.... IEMAND die dit gesprek van xi met Zelensky serieus neemt? _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
Hansieo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:48:
[...]

is er hier íemand.... IEMAND die dit gesprek van xi met Zelensky serieus neemt? _O-
Er is nog altijd geluid dat China wapens en/of munitie levert of wil gaan leveren, dus wat dat betreft zou dat een onderwerp kunnen zijn.

Daarnaast heeft Xi uiteraard ook een agenda (eigen belangen) en Xi heeft net als Erdogan een ingang bij Putin. Dus het is niet verstandig de deur dicht te smijten omdat Zelenski er niks mee zou bereiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
Normaal vermijd ik video's van 'the Sun' maar dit geeft een klein kijkje in de keuken bij UA rond Bakhmut hoe ze te werk gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hansieo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Ik neem het heel erg serieus. Xi gaat niet voor de gezelligheid met Zelensky praten want dat kan ie ook wel aan een random diplomaat overlaten. Als Xi zelf z'n naam eraan verbindt dan zal het waarschijnlijk een gesprek waard zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat er voor Oekraine iets positiefs uit hoeft te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:29:
Het blijft bijzonder, oorlog in 2023 met alles op Twitter waar iemand trots op is:
[Twitter]
Volgens the interwebz was dit een T72B bij Avdiivka in de buurt:

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Baserk
Nieuws van het juridische front.
De eerste arrestatiebevelen vanuit het ICC in Den Haag, wegens misdaden tegen de menselijkheid in Oekraïne, staan zo'n beetje op papier.
De 1e voor de grootschalige ontvoering en deportatie van > 6000 Oekraïnse kinderen.
De 2e wegens het doelbewuste vernietigen van de civiele infrastructuur.
The prosecutor at the international criminal court will formally open two war crimes cases and issue arrest warrants for several Russians deemed responsible for the mass abduction of Ukrainian children and the targeting of Ukrainian civilian infrastructure, according to reports on Monday.
The New York Times and Reuters news agency reported that the prosecutor, Karim Khan, would ask pre-trial judges to approve arrest warrants on the basis of evidence collected so far. If successful, it would be the first time ICC warrants have been issued in relation to the Russian invasion of Ukraine.

It is not clear whether the warrants would be sealed, which would leave suspects guessing over whether they had been implicated.
https://www.theguardian.c...ssias-invasion-of-ukraine

Originele NYT artikel (paywall/inlog nodig)
https://www.nytimes.com/2...rimes-russia-ukraine.html

Dit zijn nog maar de eerste stapjes maar goed om te lezen dat er niet wordt gewacht tot dat de oorlog voorbij is.
Alles en iedereen wat bijvoorbeeld met de grootschalige kinderroof te maken heeft, mag meteen/na de hele juridische mallemolen, op de Interpol lijst imo.

Grootschalige georganiseerde kinderroof...kan daar nog steeds niet over uit. :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist wat reacties verplaatst naar China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

EU Struggles to Find Way to Deliver Ukraine Ammunition Rapidly
The European Union is struggling to figure out a way to fill Ukraine’s immediate ammunition needs even though member states have already agreed politically to support Kyiv with additional shells.

The EU is expected to sign off on a joint ammunition procurement plan for Ukraine as soon as next week, but it’s stalled on how to provide Kyiv with the 155mm shells it needs this year, according to people familiar with discussions taking place within the bloc.
Hopelijk kan dit snel afgetikt worden. Weer iets waar te laat mee is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 21:04
RoD schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:38:
EU Struggles to Find Way to Deliver Ukraine Ammunition Rapidly

[...]

Hopelijk kan dit snel afgetikt worden. Weer iets waar te laat mee is begonnen.
Hoewel veel waar is, zie ik veel smoken en mirrors.
Net zoals leveringen trainingen die van vele landen in eens samen komen over x aantal weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
https://www.tagesschau.de...ard-2-ausbildung-101.html

De training op de Leopard 2A6 zit erop. Nu nog 2 batallions samenstellen. Dat kost wat meer moeite denk ik :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:06:

De training op de Leopard 2A6 zit erop. Nu nog 2 batallions samenstellen. Dat kost wat meer moeite denk ik :X .
Toch: diverse beelden van trainingen met Bradley’s, de Leopard 2A4 en 2A6, M113’s en andere voertuigen.

Er komt uiteindelijk wel een fors NAVO-gemechaniseerd en getraind leger aan. Zie vooral discussie over of de Bradley’s bijv de geavanceerde IR kijkers voor schutter en commandant krijgen.

Ook worden er meer piloten de F-16 simulator in gegooid, de eerste tests blijkbaar genoeg voor meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:06:

Ze zaten op 28 of 31 A6’en dacht ik.
18 uit DE, 3 PT en 5 NO oid.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:27:
[...]

Toch: diverse beelden van trainingen met Bradley’s, de Leopard 2A4 en 2A6, M113’s en andere voertuigen.

Er komt uiteindelijk wel een fors NAVO-gemechaniseerd en getraind leger aan. Zie vooral discussie over of de Bradley’s bijv de geavanceerde IR kijkers voor schutter en commandant krijgen.

Ook worden er meer piloten de F-16 simulator in gegooid, de eerste tests blijkbaar genoeg voor meer.
Het positieve is dat de tankbemanning inmiddels getraind is :) . Ze leren snel en zijn tot op het bot gemotiveerd. Dat helpt natuurlijk ook ;) .

We wisten dat de tanks wat langer gingen duren maar als daarna ook nog de bemanning getraind moet worden is het nog meer uitstel. Nu kunnen ze meteen aan de bak. Hopelijk staat iedereen en alles in de startblokken zodra de grond droog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:28:
[...]

Ze zaten op 28 of 31 A6’en dacht ik.
18 uit DE, 3 PT en 5 NO oid.
Blijft erg mager qua aantallen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
eppie schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:21:
[...]
Blijft erg mager qua aantallen. ;(
Er zijn meer A4’s dan A6’s idd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:33

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:29:
[...]

Er zijn meer A4’s dan A6’s idd.
Dat maakt toch niet heel veel uit, de A6'en hebben een langer kanon en betere beoantsering. Maar zo'n A4 lijkt mij al meer dan voldoende voor de oude meuk die de Russen nu gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als je dacht dat de kou shit was dan vergeet je hoe waardeloos smeltende modder is. De omstandigheden zijn momenteel na een koude winter helemaal verschrikkelijk. Loopgraven lopen vol met blubber en alles is permanent smerig, koud en nat.

Wat beelden via Reddit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdM8qfEN-ihotzZxihfHYLHHbJU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6cXGSRWfGie4hiviVDljyzZr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

De graandeal is met 60 dagen verlengd….

https://www.ad.nl/buitenl...ne-met-60-dagen~adef310a/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Goede bronnen zijn er nog niet, maar er gaan geluiden rond dat Kazachse autoriteiten Baikonur in beslag hebben genomen: https://tlpnetwork.com/ne...t-the-baikonur-cosmodrome

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
Brent schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:53:
Goede bronnen zijn er nog niet, maar er gaan geluiden rond dat Kazachse autoriteiten Baikonur in beslag hebben genomen: https://tlpnetwork.com/ne...t-the-baikonur-cosmodrome
De link lijkt niet goed te werken. Hier kan je een mirror vinden: https://archive.ph/gYvSv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
Hier nog een bron van drie dagen geleden: https://aviationweek.com/...assets-baikonur-spaceport
Kazakhstan has taken control of Russian assets on Baikonur spaceport, local KZ24 media reported on March 7, citing the country’s court bailiff service. The property belongs to TsENKI Center for Operation of Space Ground-based Infrastructure, a subsidiary of Russia’s Roscosmos State Corp. The company...

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 13:06
Ter info; Baikonur is waar de kosmodrome van Rusland staat weke ze huren van Kazachstan...

The rented area is an ellipse measuring 90 kilometres (56 mi) east to west by 85 km (53 mi) north to south, with the cosmodrome situated at the area's centre.

Foreign visitors need pre-approval from the Russian authorities to visit both the town of Baikonur itself and the Cosmodrome. Foreign visitors need to obtain a written approval which is completely separate from having a regular Russian visa.

at your service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik vind hier een artikel van de Russische Moskovsky Komsomolets krant over dit:

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ik vind hier een artikel van de Russische Moskovsky Komsomolets krant over dit:
[Twitter]
Google Translate (TLDR; it's all about the money) :
Er brak een ruimteschandaal uit in Baikonoer: Kazachstan legde een arrestatie van meerdere miljarden dollars op aan het eigendom van Roscosmos
Het besluit houdt mogelijk verband met anti-Russische sancties

Kazachstan is van plan 13,5 miljard tenge - 2 miljard roebel - schuld van Baikonoer terug te vorderen. Het eigendom van het bedrijf, dat een dochteronderneming is van Roskosmos, werd gearresteerd. Het hoofd van TsENKI (Center for the Operation of Ground-Based Space Infrastructure) mag volgens Kazachse media het land niet verlaten. In de Russische media is nog geen enkele melding gemaakt van het incident.

Naast alle andere problemen met onze kosmonautische, financiële, technologische, sancties, is het mogelijk dat er nog een is toegevoegd - met het gezamenlijke Russisch-Kazachstan-project Baiterek, waaromheen volgens onze gegevens een internationaal schandaal oplaait.

We hebben een kennisgeving in handen over de inleiding van tenuitvoerleggingsprocedures en de goedkeuring van tenuitvoerleggingsmaatregelen met betrekking tot het Centrum voor de werking van grondgebaseerde ruimte-infrastructuur JSC van het schuldbedrag van 13.684.550.338,7 tenge ten gunste van Baiterek Joint Kazachs-Russische Venture JSC. Deze beslissing werd genomen door de rechtbank van het Astana International Financial Center. Het dwangbevel is eind november 2022 uitgevaardigd. De documenten waaruit blijkt dat de TsENKI een bericht heeft ontvangen dat de handhavingsprocedure is ingeleid, dateren van eind januari 2023. Maar de gevolgen hiervan begonnen blijkbaar pas nu volledig te werken. Er zijn al publicaties verschenen in de Kazachstaanse media over het onderwerp dat “de acties van ambtenaren een serieuze klap kunnen worden voor de hele bilaterale ruimte en het onderzoeksprogramma. Er is nog steeds geen vervanging voor Baikonoer, dat een unieke geografische ligging heeft, en dat zal ook nooit gebeuren. Misschien moeten ambtenaren hun persoonlijke ambities in zo'n turbulente tijd kalmeren."

TsENKI is de belangrijkste exploitant van Russische ruimtehavens. De grootste onderneming in de structuur van Roskosmos. Eens waren er een aantal onaangename verhalen met hem verbonden, met name over de bouw aan de Vostochny-cosmodrome. Soms werd het het "zwarte gat" van Roscosmos genoemd.

Wat is de reden voor het laatste schandaal, waarvan het eindresultaat, volgens de meest pessimistische voorspellingen, een mogelijke terugtrekking van Rusland uit Baikonoer zou kunnen zijn?

In juli vorig jaar zei Dmitry Rogozin, toenmalig hoofd van Roscosmos, dat de eerste geplande lancering van het Russische Sojoez-5-draagraket vanaf Baikonoer waarschijnlijk opnieuw zou moeten worden uitgesteld vanwege het gebrek aan vooruitgang bij de bouw van het lanceerplatform. , waarvoor de Kazachse zijde verantwoordelijk was .

Tegelijkertijd meldden de autoriteiten van Kazachstan dat het gezamenlijke project van onze twee staten, Baiterek, zes tot twaalf maanden was uitgesteld.

Ons gemeenschappelijke ruimteverkenningsprogramma werd 19 jaar geleden gelanceerd, het betekende een serieuze technologische doorbraak - de oprichting van een organisatorische en technische structuur voor het gebruik van milieuvriendelijke lanceervoertuigen in Baikonur ter vervanging van de oude Proton-raket op giftige heptyl. Aan Russische zijde werd de overeenkomst ondertekend door Poetin en aan Kazachse zijde door Nazarbayev. Dit project werd in die tijd luidkeels de "Nazarbayev Start" genoemd.

Om het in 2005 te implementeren, werd de joint venture Baiterek opgericht.

Aanvankelijk werd aangenomen dat het in Oekraïne gemaakte draagraket "Zenith" zou opstijgen ... Toen kwam het jaar 2014 ... En ik moest afscheid nemen van de droom van "Zenith".

In 2017 hebben we voor deze doeleinden besloten om onze Russische draagraket genaamd Soyuz-5 te maken.

De lanceercomplexen van de Zeniths werden overgebracht naar Kazachstan en hij moest de modernisering van de cosmodrome op de Sojoez-5 financieren.

Verwacht werd dat het vernieuwde lanceerplatform en de nieuwe raket een "tweede geboorte" zouden geven aan de beroemde Baikonur.

Kazachstan was verantwoordelijk voor de aanleg van grondinfrastructuur. Rusland heeft de raket zelf ontwikkeld.

Kazachstan zal een verblijfsvergunning voor 10 jaar afgeven voor Russen van bepaalde beroepen

In de afgelopen jaren zijn de kosten van het project verschillende keren gestegen ... Over het algemeen is dat alles. Er is nooit iets begonnen. Er is geen lanceerplatform, voor de constructie waarvan volgens sommige schattingen 62 miljard roebel is uitgegeven. Ook met de raket is niet alles duidelijk.

Kort na de benoeming van het nieuwe hoofd van Roskosmos, Yuri Borisov, kwam hij, samen met de minister van Digitale Ontwikkeling, Innovatie en Luchtvaartindustrie van Kazachstan, Bagdat Musin, overeen om de eerste testlancering van Soyuz-5 vanuit het Baiterek-ruimtecomplex uit te stellen van 2023 tot 2024.

Maar nu hangt de kwestie van het gezamenlijke Baiterek-project blijkbaar over het algemeen in de lucht. En nu heeft "Baiterek" beslag gelegd op het eigendom van TsENKI.

De lokale Kazachse media associëren het volgende schandaal met een zeer nerveuze situatie in verband met de vertraging in de bouw van het lanceerplatform en de algemene sfeer rond de Russische Federatie, inclusief anti-Russische sancties, waardoor Kazachstan naar verluidt niet in staat zal zijn Russische raketten gebruiken voor commerciële lanceringen, zoals eerder aangenomen, en probeert daarom afstand te nemen.

De kwestie van het betalen voor de modernisering van de cosmodrome is ook onduidelijk. Wie moest dat betalen en wie zou het werk doen? Rusland of Kazachstan?

Lokale media suggereren dat het de Kazachse kant is die de deadlines uitstelt, aangezien deze laatste niet echt bij dit alles betrokken wil raken, aangezien deze samenwerking in het licht van de actualiteit voor zichzelf onrendabel is.

En nu arresteerde de Kazachse rechtbank het eigendom van het Russische TsENKI (Centrum voor de werking van grond- en ruimte-infrastructuur), dat zich bezighoudt met Baikonoer. De formele reden voor de arrestatie was de kwestie van de financiering van werkzaamheden aan de EIA (milieueffectrapportage) van de Sojoez-5-raket, die de kosten zou moeten dragen.

Maar in de toekomst roept dit vraagtekens op bij het bestaan ​​van de Sojoez-5-raket. Ze schreven dat het naast Baiterek ook gelanceerd zou kunnen worden op de Sea Launch Cosmodrome in de Stille Oceaan, maar de werking ervan vereist ook enorme financiële investeringen, de bedragen zouden meer dan $ 1 miljard bedragen.

Op 13 maart 2023, dat wil zeggen over slechts drie dagen, staat de lancering van Proton-M met de Luch-5-satelliet gepland vanuit Baikonur. Als er wat problemen mee beginnen, wat niet is uitgesloten, is het oplaaiende conflict misschien al een nieuwe fase ingegaan, waardoor verdere samenwerking in de ruimte tussen Kazachstan en Rusland in gevaar komt. Wat zou niet wenselijk zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:43
https://www.washingtonpos...mism-ammunition-shortage/

Vrij lang artikel dat laat zien dat het allemaal geen walk in the park is, en dat Oekraine toch behoorlijk verliezen leidt. (alleen maar schattingen omdat er geen officiele data vrijgegeven wordt)

Dit kan natuurlijk op meerdere manieren worden opgevat, zowieso als een schreeuw om extra aandacht voor meer en intensievere steun.

Interessante passage:
U.S. officials said they expect Ukraine’s offensive to start in late April or early May, and they are acutely aware of the urgency of supplying Kyiv because a drawn-out war could favor Russia, which has more people, money and weapons manufacturing.

We gaan het zien wanneer het allemaal op z'n plek valt voor Oekraine.
Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid