Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En hoe kijken we hierna na vanochtend?teacup schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:28:
The New York Times bericht dat een national intelligence official in haar annual report stelt dat Rusland nu inderdaad naar de verdedigingsmodus kantelt.
Schiet tussen de palen en je scoort!
niet anders dan gisteren, hoezo?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Terreur. Dat is het enige. Het bombarderen van de kritieke infrastructuur is gewoon de modus operandi van de Russen. Ze raken alleen een beetje door hun raketten en Shaheds heen, dus de aanvallen zijn nog steeds heftig, maar er zit meer tijd tussen.Spotmatic schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:46:
Ik begrijp de Russen niet zo goed met deze, ik zou haast zeggen "saaie standaard aanvallen". Ze gaan er alleen tijdelijk iets mee bereiken; voor het totaalplaatje verandert het helemaal niets en het verandert ook zeker niets aan de uitkomst van deze oorlog. Of doen ze het alleen omdat het leuk is voor de eigen bühne?
Volgens mij was de vorige aanval rond kerst. Dus 2-2.5 maand geleden. Ik hoop niet dat iemand mij zo corrigeert, dat zou betekenen dat ze meer slagkracht zouden hebben.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Alhoewel het nog steeds terreur is denk ik ook dat het machteloosheid is. Ze hebben eigenlijk niet echt iets om Oekraïne te breken. Dus ze gaan wat door de bewegingen heen waarvan ze in het begin dachten dat het misschien wat zou bereiken maar inmiddels van duidelijk is dat het niet bereikt wat ze willen.asing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:02:
[...]
Terreur. Dat is het enige. Het bombarderen van de kritieke infrastructuur is gewoon de modus operandi van de Russen. Ze raken alleen een beetje door hun raketten en Shaheds heen, dus de aanvallen zijn nog steeds heftig, maar er zit meer tijd tussen.
Volgens mij was de vorige aanval rond kerst. Dus 2-2.5 maand geleden. Ik hoop niet dat iemand mij zo corrigeert, dat zou betekenen dat ze meer slagkracht zouden hebben.
Principieel denk ik dat een groot deel van het Russische leger inmiddels gewoon aan het wachten is op Poetin die de handdoek erin gooit. Gewoon doen wat ze gedaan hebben de afgelopen maanden ook al helpt het niet. Ik denk echt oprecht dat veel mensen op de grond en hoger in de top gewoon zitten te wachten tot de top zegt dat ze het opgeven.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik werd afgelopen nacht helaas hardhandig gewekt door het schuilkelder alarm van Odessa via de app.Aragnut schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:20:
[...]
gezien de locaties die geraakt zijn (Charkov, Odessa, Kyiv) en waar de schade is lijkt het eerder op de oude modus operandi: burgerdoelen en energie sector. Enkel Lviv ligt logisch qua transport route, maar lijkt me dat ze dat niet stallen naast een woontoren.
Mijn vrouw is momenteel daar om zaken te regelen na het overlijden van mijn schoonvader. Het was de laatste tijd betrekkelijk rustig in die regio maar dat werd vannacht dus verstoord.
Nu maar hopen dat de rust wat terugkeert en ze dit weekend de terugreis zonder problemen kan doen. De situatie op dit moment is niet bepaald goed voor mn gemoedstoestand...
En dan hopen dat wij in het westen weer in de pappen en nathouden stand gaan omwille van goedkope energie en de economie.
Hij heeft geen zin in een Wagner of andere PMC die aan zijn stoelpoten gaat zagen. Dus doorgaan tot zijn interne concurrentie verzwakt is en weer in de pas gaat lopen en dan een tijdelijk staakt het vuren om opnieuw op te bouwen voor nog een poging.
Enige oplossing voor Oekraïne is , alles over de grens gooien en de boel op slot. Laat je een Krim of Donbas aan de Russen dan is het wachten op meer ellende.
De laatste 'grote' aanval met ca 90 was idd met kerst.asing schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:02:
[...]
Terreur. Dat is het enige. Het bombarderen van de kritieke infrastructuur is gewoon de modus operandi van de Russen. Ze raken alleen een beetje door hun raketten en Shaheds heen, dus de aanvallen zijn nog steeds heftig, maar er zit meer tijd tussen.
Daarna zijn nog een paar keer tussendoor een aanval met 10 tot 30 geweest, laatste daarvan ongeveer 3 weken geleden dacht ik
https://lookerstudio.goog..._ybsickx9zc?s=rMOfNWpFEGk
(de pieken van neergehaalde raketten)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2023 09:16 ]
PSN
Mijn vrouw was er in Odesa doorheen geslapen, hoorde dat de stroom daar alweer aanstond iig.stefanass schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Ik werd afgelopen nacht helaas hardhandig gewekt door het schuilkelder alarm van Odessa via de app.
Mijn vrouw is momenteel daar om zaken te regelen na het overlijden van mijn schoonvader. Het was de laatste tijd betrekkelijk rustig in die regio maar dat werd vannacht dus verstoord.
Nu maar hopen dat de rust wat terugkeert en ze dit weekend de terugreis zonder problemen kan doen. De situatie op dit moment is niet bepaald goed voor mn gemoedstoestand...
PSN
Zat jouw vrouw/familie niet in de buurt van Fontanka / Chornomorske net oostelijk van de stad vlakbij dat Riviera Winkelcentrum dat vorig jaar geraakt is of haal ik nu mensen door elkaar?YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:14:
[...]
Mijn vrouw was er in Odesa doorheen geslapen, hoorde dat de stroom daar alweer aanstond iig.
Zij woont in Tairova, relatief dicht bij het vliegveld.stefanass schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:18:
[...]
Zat jouw vrouw/familie niet in de buurt van Fontanka / Chornomorske net oostelijk van de stad vlakbij dat Riviera Winkelcentrum dat vorig jaar geraakt is of haal ik nu mensen door elkaar?
Haar zus woont idd vlak Riviera mall aan de noord-oost kant.
PSN
begint op echte tekorten aan Russische kant te lijken.
While Prigozin posts daily complaints about lack of ammunition, soldiers of the 136th Brigade, who will be replacing the 155th Kamikaze Brigade in Vuhledar, accuse the command of sending all ammo to Wagner. pic.twitter.com/FJI9CEqOM5
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 8 maart 2023
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik vind de term "restaffing" ook een goedeTens schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:41:
Prigozin klaagt dat hij te weinig krijgt; troepen bij Vuhledar klagen dat 'alles' naar Wagner gaat.
begint op echte tekorten aan Russische kant te lijken.
[Twitter]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Het viel me al op dat de laatste tijd op liveuamap de inslagen voornamelijk dicht aan het front gerapporteerd werden (artillerie geschut?). Zoals asing en YakuzA ook bevestigen: laatste grote "lange afstands" aanval was rond kerst. Ik hoop dat, ondanks de schrik die er bij komt, het alarm op tijd was voor de mensen om veilig heenkomen te zoeken. Staat me bij dat in het verleden Odessa vaker/meer doelwit was o.a. op bruggen (infrastructuur).stefanass schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Ik werd afgelopen nacht helaas hardhandig gewekt door het schuilkelder alarm van Odessa via de app.
Wat te denken van de 155th Kamikaze Brigade?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
En de KH-31's en '59's zijn blijkbaar op een andere manier afgeleid.YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:22:
Ca 68, wel 6 kinzhal’s:
De s300 luchtafweer, kinzhal en kh22’s kunnen ze iig niet onderscheppen.
[Twitter]
Ben toch wel benieuwd wat er zo speciaal is aan die raketten?
The 8 Kh-31 and Kh-59 guided air missiles didn't reach their targets as a result of organized countermeasures.
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 9 maart 2023
Ukrainian Air Defense has no means to destroy Kh-22, Kh-47 and S-300 rockets.
PSN
Die KH-31P's zijn anti-radiation missiles..Kortom, een poging om de UA luchtverdediging te raken.YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:55:
[...]
En de KH-31's en '59's zijn blijkbaar op een andere manier afgeleid.
Ben toch wel benieuwd wat er zo speciaal is aan die raketten?
[Twitter]
Dat betekent, stam + t .
De regio odessa wel idd, daar zijn de bruggen over rivieren richting Roemenie en Moldavie vaker beschoten.Aragnut schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Het viel me al op dat de laatste tijd op liveuamap de inslagen voornamelijk dicht aan het front gerapporteerd werden (artillerie geschut?). Zoals asing en YakuzA ook bevestigen: laatste grote "lange afstands" aanval was rond kerst. Ik hoop dat, ondanks de schrik die er bij komt, het alarm op tijd was voor de mensen om veilig heenkomen te zoeken. Staat me bij dat in het verleden Odessa vaker/meer doelwit was o.a. op bruggen (infrastructuur).
In de begin weken werden militaire doelwitten zoals op het vliegveld en de radar installaties bij 'sepmoi kilometr' etc nog wel aangevallen, maar het laatste half jaar niet meer.
Laatste half jaar is de focus eigenlijk alleen nog energie centrales en verdeelstations buiten de stad.
PSN
Swiss president Alain Berset opposes arms exports to Ukraine, citing neutrality
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 8 maart 2023
Switzerland bars re-export of its weaponry to nations at war, but the issue of the country's neutrality tradition has been debated since Russia's all-out war against Ukraine.https://t.co/RAOLdyzGiJ
PSN
Dat wordt een dingetje, want ze exporteren ook voor bijna een miljard aan wapentuig : https://www.telegraaf.nl/...rag-aan-defensiematerieelYakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:14:
Zwitserland lijkt, helaas, voorlopig hun 'neutraliteit' te handhaven mbt wapenexport naar Oekraine.
[Twitter]
Hypocriet vind ik dat. Als je echt neutraal wilt zijn zou je helemaal geen wapenindustrie die exporteert moeten toestaan. Maar goed, na dit fiasco zal het ook wel snel afgelopen zijn met de Zwitserse wapenindustrie denk ik. Wie wil daar nou nog spul kopen als je moet afwachten of je nog kunt bijbestellen zodra je in een gewapend conflict terecht komt?YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:14:
Zwitserland lijkt, helaas, voorlopig hun 'neutraliteit' te handhaven mbt wapenexport naar Oekraine.
[Twitter]
Dat betekent, stam + t .
Klopt, naar ik mij herinner hebben de Zwitserse fabrikanten een 30 of 50% van hun toekomstige orders geannuleerd zien worden.Apache4u schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Hypocriet vind ik dat. Als je echt neutraal wilt zijn zou je helemaal geen wapenindustrie die exporteert moeten toestaan. Maar goed, na dit fiasco zal het ook wel snel afgelopen zijn met de Zwitserse wapenindustrie denk ik. Wie wil daar nou nog spul kopen als je moet afwachten of je nog kunt bijbestellen zodra je in een gewapend conflict terecht komt?
(was een aantal maanden geleden in het nieuws, was iig een substantieel deel.)
PSN
Ik denk dat een groot deel van het Russische leger "gewoon" op z'n salaris zit te wachten. Is hier ergens boven een Twitter feed over gepost, maar het lijkt voor de meesten echt een financiële reden te zijn om het leger in te gaan. Die lijken dus niet echt bezig te zijn met het stoppen van de oorlog, het wegzetten van Putin etc. maar gewoon met geld en zo goed mogelijk overleven, vandaar ook steeds de klachten over te weinig of slechte wapens en bescherming, dat heb je natuurlijk wel nodig om geld te kunnen blijven verdienen. En dan heb ik niet niet eens over de huurlingen van Wagner.Auredium schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:06:
[...]
Alhoewel het nog steeds terreur is denk ik ook dat het machteloosheid is. Ze hebben eigenlijk niet echt iets om Oekraïne te breken. Dus ze gaan wat door de bewegingen heen waarvan ze in het begin dachten dat het misschien wat zou bereiken maar inmiddels van duidelijk is dat het niet bereikt wat ze willen.
Principieel denk ik dat een groot deel van het Russische leger inmiddels gewoon aan het wachten is op Poetin die de handdoek erin gooit. Gewoon doen wat ze gedaan hebben de afgelopen maanden ook al helpt het niet. Ik denk echt oprecht dat veel mensen op de grond en hoger in de top gewoon zitten te wachten tot de top zegt dat ze het opgeven.
[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 09-03-2023 10:58 ]
Vooral in de armere delen van Rusland waar mensen van een 100 a 200 dollar per maand leven heeft dat inderdaad veel meer aantrekkingskracht.olafmol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:57:
[...]
Ik denk dat een groot deel van het Russische leger "gewoon" op z'n salaris zit te wachten. Is hier ergens boven een Twitter feed over gepost, maar het lijkt voor de meesten echt een financiële reden te zijn om het leger in te gaan.
PSN
Vraag is hoe het ooit mogelijk is geweest dat een (NAVO-)land onder die voorwaarde materieel heeft gekocht: als je op een dag de meuk echt nodig hebt kun je geen extra munitie, vervanging of aanvulling kopen.Apache4u schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Hypocriet vind ik dat. Als je echt neutraal wilt zijn zou je helemaal geen wapenindustrie die exporteert moeten toestaan. Maar goed, na dit fiasco zal het ook wel snel afgelopen zijn met de Zwitserse wapenindustrie denk ik. Wie wil daar nou nog spul kopen als je moet afwachten of je nog kunt bijbestellen zodra je in een gewapend conflict terecht komt?
Zo'n voorwaarde hoort toch bij de eerste de beste inkoopchecklist een blocker te zijn. Of hebben Westerse defensie ministeries en strijdkrachten geen procurementproces?
Kortom, in het verleden, heden en toekomst wens je alleen dat je vijanden Zwitsers wapentuig kopen. Kwestie van de eerste schermutselingen uitzitten en dan er vol overheen.
Die kerncentrale is wel weer een dingetje ja. Zie ook statement / speech van de iaea-AzErTy- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:23:
Erger is dat de kerncentrale in Zaporizja van het net is omdat de lijnen beschoten zijn en er weer op dieselgeneratoren gewerkt moet worden voor koeling. Blijft toch gevaarlijke boel oorlog rondom een kerncentrale.
Kort overzicht artikel wel maar hln
https://www.hln.be/buiten...n-zonder-stroom~ae0fbbe3/
https://www.iaea.org/news...of-governors-9-march-2023
En daar verteld hij ook gelijk wat een tandeloze tijger de IAEA eigenlijk isAs a result all 20 of the site’s emergency diesels generators were activated. The site’s essential power is now being provided by 8 of those diesels with the rest now in standby mode. And there is enough diesel on site for 15 days of operation. The two out of 6 units that were in hot shutdown are moving to cold shutdown.
This is the first time the site has lost all power since 23 November 2022 and follows reports of missile strikes across Ukraine overnight.
This is the sixth time – let me say it again SIXTH time, that ZNPP has lost all off-site power and has had to operate in this emergency mode. Let me remind you – this is the largest nuclear power station in Europe. What are we doing? How can we sit here in this room this morning and allow this to happen? This cannot go on.
I am astonished by the complacency – what are we doing to prevent this happening? We are the IAEA, we are meant to care about nuclear safety.
[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 09-03-2023 11:19 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Die vraag is niet zo heel moeilijk te beantwoorden. Met de kennis van nu kun je zeggen dat het wellicht onhandig is geweest, maar op het moment van aanschaf was de algehele opvatting dat NAVO landen alleen materieel en munitie zouden uitwisselen met andere NAVO landen.Rukapul schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:08:
[...]
Vraag is hoe het ooit mogelijk is geweest dat een (NAVO-)land onder die voorwaarde materieel heeft gekocht: als je op een dag de meuk echt nodig hebt kun je geen extra munitie, vervanging of aanvulling kopen.
Zo'n voorwaarde hoort toch bij de eerste de beste inkoopchecklist een blocker te zijn. Of hebben Westerse defensie ministeries en strijdkrachten geen procurementproces?
Kortom, in het verleden, heden en toekomst wens je alleen dat je vijanden Zwitsers wapentuig kopen. Kwestie van de eerste schermutselingen uitzitten en dan er vol overheen.
Wie had er nou 10 jaar geleden gedacht dat NAVO landen materieel en munitie zouden schenken aan een niet NAVO land? Zeker richtinig ex-Soviet staten was dat een absolute no-go geweest.
Een groot deel van de wapens waarvoor munitie uit Zwitserland moet komen is al in de jaren 60-80 aangeschaft door de verschillende landen. Toen was het al helemaal een no-brainer om gewoon akkoord te geven, want Oostblok, ijzeren gordijn etc.
Niet ingewikkeld maken, maar gewoon eerst 'eigen gebruik' beschouwen. Tijdens de koude oorlog was het extreem dom omdat de kans op oorlog het grootst was. En later was het ook gewoon dom. Het schijnt bijvoorbeeld dat Denemarken luchtafweer uit Zwitserland heeft. Gaan die pang pang roepen als de Russen komen aanvliegen en de munitie of reserveonderdelen op zijn?Den_S85 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:18:
[...]
Die vraag is niet zo heel moeilijk te beantwoorden. Met de kennis van nu kun je zeggen dat het wellicht onhandig is geweest, maar op het moment van aanschaf was de algehele opvatting dat NAVO landen alleen materieel en munitie zouden uitwisselen met andere NAVO landen.
Wie had er nou 10 jaar geleden gedacht dat NAVO landen materieel en munitie zouden schenken aan een niet NAVO land? Zeker richtinig ex-Soviet staten was dat een absolute no-go geweest.
Een groot deel van de wapens waarvoor munitie uit Zwitserland moet komen is al in de jaren 60-80 aangeschaft door de verschillende landen. Toen was het al helemaal een no-brainer om gewoon akkoord te geven, want Oostblok, ijzeren gordijn etc.
Hier tijdlang mijn schoonouders niet kunnen bereiken. In Charkiv is geen water, elektriciteit of verwarming. Maar we hebben ze net kunnen bereiken en ze zijn ok. Dat is het belangrijkste.stefanass schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Het ligt iets genuanceerder dan dat: de hernieuwde ban op re-export (i.e. inkopen en dan doneren) heeft er voor gezorgd dat o.a. voor munitie landen als Duitsland zelf maar productielijnen zijn gaan optuigen. Andere landen hebben hier wel oren naar aangezien ze dan zonder gekke beperkingen munitie kunnen inslaan en eventueel later doorverkopen of doneren. De Zwitserse wapenindustrie heeft daarom aan de bel getrokken bij het kabinet: jullie draaien eigen industrie de nek om. Er werd in dit bericht een schatting genoemd op basis van het economische aandeel van de wapenindustrie, een exodus van klanten is er (nog) niet geweest aangezien dit probleem nog niet is uitgevochten in de Zwitserse politiek.YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:24:
[...]
Klopt, naar ik mij herinner hebben de Zwitserse fabrikanten een 30 of 50% van hun toekomstige orders geannuleerd zien worden.
(was een aantal maanden geleden in het nieuws, was iig een substantieel deel.)
De ironie van neutraliteit. Om geloofwaardig neutraal te zijn heb je een onafhankelijke wapenindustrie nodig. Om dat economisch levensvatbaar te maken moet je wel exporteren. Maar wapenexport en neutraliteit gaat eigenlijk niet samen. Je moet altijd ergens concessies doen.nst6ldr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Het ligt iets genuanceerder dan dat: de hernieuwde ban op re-export (i.e. inkopen en dan doneren) heeft er voor gezorgd dat o.a. voor munitie landen als Duitsland zelf maar productielijnen zijn gaan optuigen. Andere landen hebben hier wel oren naar aangezien ze dan zonder gekke beperkingen munitie kunnen inslaan en eventueel later doorverkopen of doneren. De Zwitserse wapenindustrie heeft daarom aan de bel getrokken bij het kabinet: jullie draaien eigen industrie de nek om. Er werd in dit bericht een schatting genoemd op basis van het economische aandeel van de wapenindustrie, een exodus van klanten is er (nog) niet geweest aangezien dit probleem nog niet is uitgevochten in de Zwitserse politiek.
Zie mijn post net boven de jouwe.Apache4u schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Blijf het nog steeds bizar vinden dat we hier gewoon blijven toekijken en hopen op het beste. Blijkbaar hebben ze/we niets geleerd van Tsjernobyl.Illusion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:17:
[...]
Die kerncentrale is wel weer een dingetje ja. Zie ook statement / speech van de iaea
[...]
En daar verteld hij ook gelijk wat een tandeloze tijger de IAEA eigenlijk is
[...]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
🗞️🇵🇱 Poland transfers the remaining 10 Leopard 2 tanks to Ukraine, says Polish Minister of Defense Mariusz Blaszczak. The first four tanks were transferred on February 24, 2023.#UkraineRussiaWar
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 9 maart 2023
Slowakije is het blijkbaar eindelijk eens geworden met Polen over het zenden van de Mig's?
Hopelijk nu eindelijk echt.
The Minister of Defense of Slovakia stated that Poland has agreed to the joint transfer of MiG-29 to Ukraine and it is time for the Slovak government to make a decision on this issue.https://t.co/imuD8Mqlmy pic.twitter.com/asLonpmf5O
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 9 maart 2023
PSN
Tsjernobyl is praktisch een non-issue gebleken buiten het directe gebied, wat discounted mensenlevens en een paar miljard kosten die extern zijn opgepakt.TheRicolaa10 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Blijf het nog steeds bizar vinden dat we hier gewoon blijven toekijken en hopen op het beste. Blijkbaar hebben ze/we niets geleerd van Tsjernobyl.
In vredestijd relevant, maar in het grote plaatje van een oorlog bijzaak.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 09-03-2023 12:16 ]
Nu hopen dat er ook veel dronken bestuurders in tanks rijden in Letland.
Van de VN gisteren in Kyiv was ook zo'n vrijblijvend gedoe:Illusion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:17:
[...]
Die kerncentrale is wel weer een dingetje ja. Zie ook statement / speech van de iaea
[...]
[...]
https://www.ukrinform.net...izhzhia-npp-guterres.html
Als beide partijen het eens zijn, gaan ze eens kijken wat ze gaan doen."Safety and security around the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant is also vital. I believe that a possible mediation to seek the full demilitarization of the area, while ensuring that the plant can return to normal operations, would also be important. The United Nations stands ready to offer its good offices," Guterres said.
PSN
Ik word eigenlijk wel redelijk blij van dit bericht. De Russen hebben de centrale maanden met rust gelaten en de laatste 2 reactoren gaan nu naar cold shutdown. Dat betekent dat het risico bijna geweken is.Illusion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:17:
Ik vraag me altijd af wat mensen dan verwachten van zo'n organisatie? Dat de IAEA een eigen leger heeft dat een perimeter om zo'n centrale kan leggen en bewaken? Het is uiteindelijk een clubje wetenschappers.Illusion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:17:
Wat zou je graag willen dat ze/we doen?TheRicolaa10 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Blijf het nog steeds bizar vinden dat we hier gewoon blijven toekijken en hopen op het beste. Blijkbaar hebben ze/we niets geleerd van Tsjernobyl.
IAEA is onderdeel van de VN.TheGhostInc schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:34:
[...]
Ik vraag me altijd af wat mensen dan verwachten van zo'n organisatie? Dat de IAEA een eigen leger heeft dat een perimeter om zo'n centrale kan leggen en bewaken? Het is uiteindelijk een clubje wetenschappers.
De VN heeft een VN vredesmacht voor dat soort situaties:
Maar met de chaos in de UNSC zal daar niet veel uit komen.The IAEA is an autonomous international organization within the United Nations system.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2023 12:55 ]
PSN
De VN heeft geen vredesmacht. Ze kunnen een vredesmacht samenstellen als dat nodig is. Maar sterkte met het vinden van een neutraal land wat zijn troepen nu naar Oekraine gaat sturen om daar een kerncentrale te bewaken. Want bijdrages aan een vredesmacht zijn nu eenmaal vrijwillig.YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:55:
[...]
IAEA is onderdeel van de VN.
True, en waarschijnlijk krijgen ze een suf mandaat uit de UNSC mee dat ze niet terug mogen schieten etc.downtime schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:59:
[...]
De VN heeft geen vredesmacht. Ze kunnen een vredesmacht samenstellen als dat nodig is. Maar sterkte met het vinden van een neutraal land wat zijn troepen nu naar Oekraine gaat sturen om daar een kerncentrale te bewaken. Want bijdrages aan een vredesmacht zijn nu eenmaal vrijwillig.
PSN
Daar komt bij dat Rusland ook in de VN zit en een veto recht heeft. Dus de VN is in dit geval tandeloos.downtime schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:59:
[...]
De VN heeft geen vredesmacht. Ze kunnen een vredesmacht samenstellen als dat nodig is. Maar sterkte met het vinden van een neutraal land wat zijn troepen nu naar Oekraine gaat sturen om daar een kerncentrale te bewaken. Want bijdrages aan een vredesmacht zijn nu eenmaal vrijwillig.
Het zal wel te makkelijk gedacht zijn, geopolitiek gezien, escalatie etc. Maar je kunt op een gegeven moment ook een keer als Europa zijnde een streep trekken en daadwerkelijk actie (in de vorm van militair) ondernemen. Zoals ze van de IAEA al aangeven, het geluk raakt een keer op en dan hebben we een nog veel groter probleem.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Ok, goed idee. Maar hoe zie je dat precies voor je dan?TheRicolaa10 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:14:
[...]
en daadwerkelijk actie (in de vorm van militair) ondernemen
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Wat stel je voor dan?TheRicolaa10 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:12:
[...]
nevermind, al vaker hierboven gevraagd...
[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 09-03-2023 13:46 ]
https://www.ukrinform.net...of-russian-equipment.html‘People's satellite’ helps spot thousands of units of Russian equipment
ICEYE satellite, purchased with donations from Ukrainians, helped spot and destroy thousands of units of Russian military equipment.
During this time, the resource of the satellite allowed to detect 360 tents in the locations of the Russian army, as well as 7,321 units of enemy military and special equipment, in particular: 45 aircraft, 27 helicopters, six Iskander missile systems, 36 S-300 surface-to-air missile systems, 12 Pantsir S1air defense systems, 11 radar stations, 10 pontoon crossings.
[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2023 14:36 ]
PSN
Bron: LiveUAmap
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Top, die MSTA-S is een mooi en duur dingetje, vergelijkbaar met 'onze' PzH 2000Yaksa schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:38:
Een UA raket heeft samen met wat artillerie een RU houwitzer "Msta-S" vernietigd op het Kinburn schiereiland.
Bron: LiveUAmap
nope
Bron: NOSUkrenergo, de elektriciteitsnetbeheerder van Oekraïne, meldt dat de kerncentrale van Zaporizja weer is aangesloten op het stroomnet. Bij de Russische raketaanvallen van vannacht raakten de elektriciteitsleidingen beschadigd. Daardoor draaide de centrale noodgedwongen urenlang op dieselgeneratoren.
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Ze hebben zoveel over voor terreur naar de bevolking. En wat verbazingwekkend blijft is dat al veelvuldig bewezen is dat het niet werkt, maar ze blijven stug hun duurste en geavanceerde zooi op energievoorziening schieten.YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:53:
Wel typerend, een van de Kinzhal's dus juist op een energiecentrale:
[Twitter]
Maargoed, zoals Russen al reageerden na het publiceren van het filmpje van de executie van de UA gevangene: dit is wie we zijn, dit is wat we doen en we schamen ons er niet voor.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!
Nope.YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:55:
[...]
IAEA is onderdeel van de VN.
De VN heeft geen vredesmacht, ze kan er een optuigen als ze daar toe wordt opgedragen. Die kans lijkt me niet zo groot.
Verder heeft de IAEA niet heel veel te vertellen, ze kunnen alleen werken met instemming van het betreffende land. Die hoeft het niet te geven. Daar kan je veel last mee krijgen (Iran), maar niet altijd (Israel).
Ik snap niet dat ze in de tussentijd niet een beter doel hebben kunnen bedenken. Ze raken nu steevast zaken die relatief weinig impact hebben en binnen een dag weer werken. Aan het begin werkte het nog enigszins omdat ze toen regelmatig de boel aan het schieten waren, maar in de tussentijd zit er zo lang tussen dat het gewoon niet meer werkt. Zelfs als terreur heeft het gewoon te weinig impact.NiGeLaToR schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:01:
[...]
Ze hebben zoveel over voor terreur naar de bevolking. En wat verbazingwekkend blijft is dat al veelvuldig bewezen is dat het niet werkt, maar ze blijven stug hun duurste en geavanceerde zooi op energievoorziening schieten.
Maargoed, zoals Russen al reageerden na het publiceren van het filmpje van de executie van de UA gevangene: dit is wie we zijn, dit is wat we doen en we schamen ons er niet voor.
[removed]
Vanuit onze kant zien we inderdaad duidelijk dat het weinig effect heeft.NiGeLaToR schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:01:
[...]
Ze hebben zoveel over voor terreur naar de bevolking. En wat verbazingwekkend blijft is dat al veelvuldig bewezen is dat het niet werkt, maar ze blijven stug hun duurste en geavanceerde zooi op energievoorziening schieten.
Maar krijgen die Russische leidinggevenden ook alle informatie door? Of krijgen ze alleen de positieve berichten te horen dat ze iets geraakt hebben, en horen ze niet dat het veel gekost heeft en dat het weinig invloed had gehad?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hoe kut het ook is voor de bevolking natuurlijk, er vallen relatief weinig doden bij en militair gezien lijden ze er niet onder. Moet je voorstellen als ze alle raketten daadwerkelijk gebruikt hadden voor militaire doelen, dan had het er heel anders voor kunnen staan.
Van de 80 die afgeschoten zijn, sturen ze ongetwijfeld een rapportje omhoog dat er 180 doelwitten succesvol vernietigd zijn.Onbekend schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Vanuit onze kant zien we inderdaad duidelijk dat het weinig effect heeft.
Maar krijgen die Russische leidinggevenden ook alle informatie door? Of krijgen ze alleen de positieve berichten te horen dat ze iets geraakt hebben, en horen ze niet dat het veel gekost heeft en dat het weinig invloed had gehad?
PSN
Je kunt mij niet wijsmaken dat de legerleiding dat soort dingen niet te horen krijgen. De informatie over de stand van b.v. het electriciteitsnetwerk is makkelijk te vinden. Ik geloof dat dan ook niet zo, dat is iets dat je een keer kunt doen, maar daarna is gewoon duidelijk of iets wel/niet gewerkt heeft.Onbekend schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Zo geloof ik ook niet dat de legerleiding/putin niet weten hoe het met de oorlog gaat. Dat ze vooraf niet goed ingelicht waren over de stand van het leger lijkt me overduidelijk, maar het kan gewoon niet dat ze nu nog niet weten hoe het gaat.
[removed]
Vergeet niet de "evil fietsenwinkel" maar je hebt inderdaad een puntOssi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:25:
Misschien moeten we ook soort van blij zijn dat ze die die raketten alleen maar gebruiken op transformatorhuisjes en dergelijke.
Hoe kut het ook is voor de bevolking natuurlijk, er vallen relatief weinig doden bij en militair gezien lijden ze er niet onder. Moet je voorstellen als ze alle raketten daadwerkelijk gebruikt hadden voor militaire doelen, dan had het er heel anders voor kunnen staan.
Het is zeer onlogisch dat ze uberhaupt niet gericht zijn op militaire doelen, of dat 431 himars zijn geraakt (als in opblaasbare decoy's) enerzijds lachen we erom maar realiteit is wel dat het aantal slachtoffers naar ons weten niet enorm hoog is. (1 is er 1 teveel natuurlijk)
het is vrij duur om 1 a 2 personen met een miljoenen kostende rakket te doden, zelfde als UA doet met een drone neerhalen met een NLAW oid
Dat betreft horen we erg weinig wat de russen uberhaupt aan resultaten behalen, en ik vind het niet zo erg want het geeft ze geen ruimte om behalve voor de buhne waar ze dingen verzinnen om trots op te zijn.
o en
Ligt het aan mij of is NAFO /chimba's ook wel erg bezig met trollenjagen ?
Tja vanalles
First images of OTO Melara M109L 155mm self-propelled guns delivered from Italy to Ukraine appeared today.
— Buschlaid (@BuschModelar) 9 maart 2023
Despite Italian government keeping aid to Ukraine under secrecy, reportedly around 20-30 M109L were to be delivered to Ukrainian military.
2022 Russian invasion of Ukraine pic.twitter.com/w4NZt7HwAW
En Estland gaat nu ook meer 122mm D30’s sturen. (Duits van origine)
https://mil.in.ua/en/news...-30-howitzers-to-ukraine/Finland grants Estonia permission to re-export D-30 howitzers to Ukraine
[ Voor 52% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2023 22:18 ]
PSN
Wagner Boss 'Cut Off' From Official Channels After Public Ammo Plea
https://www.themoscowtime...etaliation-strikes-a80426
Nu nog een open raamwauskoek schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:18:
Prigozhin is voorlopig gedempt.
Daarbij kun je je zelfs nog afvragen of de getrokken vergelijking niet scheef gaat. Ja een NLAW/Javelin is duur. Maar kan door het westen weer simpel bijgemaakt worden. De geavanceerde russische raketten zijn weer chips voor nodig waar ze moeilijker aan komen (zal niet zeggen dat ze er niet aan kunnen komen maar het zal lastiger zijn)vso schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Vergeet niet de "evil fietsenwinkel" maar je hebt inderdaad een punt
Het is zeer onlogisch dat ze uberhaupt niet gericht zijn op militaire doelen, of dat 431 himars zijn geraakt (als in opblaasbare decoy's) enerzijds lachen we erom maar realiteit is wel dat het aantal slachtoffers naar ons weten niet enorm hoog is. (1 is er 1 teveel natuurlijk)
het is vrij duur om 1 a 2 personen met een miljoenen kostende rakket te doden, zelfde als UA doet met een drone neerhalen met een NLAW oid
Dat betreft horen we erg weinig wat de russen uberhaupt aan resultaten behalen, en ik vind het niet zo erg want het geeft ze geen ruimte om behalve voor de buhne waar ze dingen verzinnen om trots op te zijn.
o en
Ligt het aan mij of is NAFO /chimba's ook wel erg bezig met trollenjagen ?
De link is naar heel iets anders dan je quotewauskoek schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:18:
Prigozhin is voorlopig gedempt.
PSN
Bedoeld waarschijnlijk dit artikel: https://www.themoscowtime...r-public-ammo-plea-a80437YakuzA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:39:
[...]
De link is naar heel iets anders dan je quote
Veilige conclusie is dat dit de effectiviteit van de Russische strijdkrachten niet zal doen toenemen.Prutzertje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:47:
[...]
Bedoeld waarschijnlijk dit artikel: https://www.themoscowtime...r-public-ammo-plea-a80437
Maar maakt dit veel uit? Als Poetin/Russische strijdkrachten besluiten Wagner niet meer te ondersteunen, dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat dit met de irritatie over de Wagnerbaas te maken heeft.
Want ook dit uit de mond van Prigozhin zelf....
....is maar een interpretatie van wat de Russische besluitvorming heeft gedreven.In order to stop me from asking for ammunition, they turned off all special [government] phone lines in all of the offices and [Wagner] units … and blocked all [my] passes to the agencies responsible for making decisions,” Prigozhin said in a message posted on his Telegram channel.
Een andere reden die ik kan bedenken dat dit gebeurt is dat Wagner als factor al irrelevant was geworden en nu wordt afgestoten. Zou Wagner verbruikt zijn, dan zou Oekraïne die doelstelling hebben bereikt.
Maar ja, even afwachten hoe dit nieuws zich verder ontwikkeld.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dat is een andere discussie ...;) het ging meer om welke doelen geraakt worden.saikol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:32:
[...]
Daarbij kun je je zelfs nog afvragen of de getrokken vergelijking niet scheef gaat. Ja een NLAW/Javelin is duur. Maar kan door het westen weer simpel bijgemaakt worden. De geavanceerde russische raketten zijn weer chips voor nodig waar ze moeilijker aan komen (zal niet zeggen dat ze er niet aan kunnen komen maar het zal lastiger zijn)
* Als je gejatte wasmachine chip of de chinesium chip voor rare resultaten zorgt .. dat is wel een feit.
Daarnaast als tweakers weten we met enige HW kennis dat een PCB designen nogal een vak apart is, als 1 van die chips de pootjes swapt van chip(s) dan moet je aan een nieuwe PCB ontwerp werken + nieuwe FW
Als je chip random results geeft .. meh .. dan word je geen happy camper ..
maar dit alles verklaart nog niet dat je een transformator huisje gaat raken
Tja vanalles
FTFYApache4u schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Het lijkt net als hun bankgeheim te zijn. Zogenaamd claimen dat anonimiteit belangrijk is en daar standvastig in zijn, terwijl overduidelijk is dat het punt achterhaald is. Je hebt niets aan wapens als je neutraliteit claimt. Want dat lijkt hier analoog te staan aan pacifisme. De wapens mogen in zijn geheel niet gebruikt worden soms? Tenzij het om Zwitserland zelf gaat, dat heel toevallig ingesloten is door een louter bevriende landen met een prima leger.
Apparaten als de Gepard mochten overigens wel geëxporteerd worden, ondanks dat het dubbele 25mm Oerlikon kanon aan boord van Zwitserse makelij is.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Samenvatting : Oekraïne heeft nog niet zijn beste strijdkrachten in Bachmoet gestationeerd, Rusland wel, en nog kan Oekraïne stand houden, nog vele maanden als het moet volgens deze generaal.
Als Oekraïne over gaat naar aanvallen gaat Rusland een pak slaag krijgen.
Ook nog over atoombommen wat ik wel interessant vond :
In feite kan Rusland enkel strategische atoombommen gebruiken in dit conflict, hun hebben die uitgevonden na de koude oorlog, om een gat te maken in nato terrein, dan gaan speciale commando's welke radioactieve bescherming dragen naar het terrein en hebben ze zoveel km gewonnen.
Die speciale commando's hebben ze niet meer, dus heeft totaal geen zin om ze te gebruiken.
Enfin, kijkt zelf, ik vond het een goede duiding :
YouTube: Mother Of All Surprises Is Yet To Come And It Will Surprise Everyone...
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
In 1993 werd de afdeling munitie afgescheiden van Oerlikon Contraves, de maker van het geschut. In 1999 werd Contraves overgenomen door Rheinmetal. Misschien dat daar het verschil zit.fonsoy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:47:
[...]
FTFY![]()
Het lijkt net als hun bankgeheim te zijn. Zogenaamd claimen dat anonimiteit belangrijk is en daar standvastig in zijn, terwijl overduidelijk is dat het punt achterhaald is. Je hebt niets aan wapens als je neutraliteit claimt. Want dat lijkt hier analoog te staan aan pacifisme. De wapens mogen in zijn geheel niet gebruikt worden soms? Tenzij het om Zwitserland zelf gaat, dat heel toevallig ingesloten is door een louter bevriende landen met een prima leger.
Apparaten als de Gepard mochten overigens wel geëxporteerd worden, ondanks dat het dubbele 25mm Oerlikon kanon aan boord van Zwitserse makelij is.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
de modus operandi van Rusland is "verbrande aarde" enige dat ze tegenhoud vervelende wapens te gebruiken is dat ze een duidelijke waarschuwing van diverse "landen" gehad hebben dat indien dat gebeurt dan gaat er stront tegen de ventilator aan zal vliegen.C00P schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:47:
Goed filmpje over de situatie in Oekraïne.
Samenvatting : Oekraïne heeft nog niet zijn beste strijdkrachten in Bachmoet gestationeerd, Rusland wel, en nog kan Oekraïne stand houden, nog vele maanden als het moet volgens deze generaal.
Als Oekraïne over gaat naar aanvallen gaat Rusland een pak slaag krijgen.
Ook nog over atoombommen wat ik wel interessant vond :
In feite kan Rusland enkel strategische atoombommen gebruiken in dit conflict, hun hebben die uitgevonden na de koude oorlog, om een gat te maken in nato terrein, dan gaan speciale commando's welke radioactieve bescherming dragen naar het terrein en hebben ze zoveel km gewonnen.
Die speciale commando's hebben ze niet meer, dus heeft totaal geen zin om ze te gebruiken.
Enfin, kijkt zelf, ik vond het een goede duiding :
YouTube: Mother Of All Surprises Is Yet To Come And It Will Surprise Everyone...
Voor de rest ga ik niet op "what if's in"
Tot op heden vind ik het vrij vreemd wat ze doen daar in kremlin oid .. je verliest tegen een "vijand" een hoop materieel (al dan niet weer tegen je gebruikt) en niet alleen dat ze krijgen steeds meer geavanceerdere meuk om tegen jou te gebruiken, en wat je zelf hebt is erg rap aan het aftakelen.
Tja vanalles
https://www.nu.nl/buitenl...gen-voor-hoogverraad.html
Hoe gaat het eigenlijk in dat land daar? Je hoort weinig/niks hoe de bevolking er in staat etc...In Belarus kunnen ambtenaren en soldaten voortaan de doodstraf krijgen voor hoogverraad. President Alexander Lukashenko heeft donderdag zijn handtekening onder het wetsvoorstel gezet.
....
De nieuwe wet is onderdeel van een reeks wetswijzigingen in de strijd tegen "misdaden met extremistisch en anti-staatssentiment". Zo staat voortaan ook een celstraf op het "in diskrediet brengen van het leger".
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Laten we met zijn allen hopen dat dit het begin is van meer. Het zou niet de eerste keer in de geschiedenis zijn dat Rusland een oorlog moet opgeven omdat hun soldaten besluiten het niet meer te pikken.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Wellicht een idee om OPBLAAS elektra/ infra "huisjes" neer te gaan zetten?Ossi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:25:
Misschien moeten we ook soort van blij zijn dat ze die die raketten alleen maar gebruiken op transformatorhuisjes en dergelijke.

net buiten de steden en dan natuurlijk "zogenaamd" gecamoufleerd.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik vermoed dat het net zo gaat als bij veel bedrijven/particulieren.. Bij productie/aanschaf kijk je nog naar de prijs, eens het er eenmaal is boeit het niet meer hoeveel het gekost heeft.Onbekend schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:18:
[...]
En bij een regime waar je "snel" vervangen word bij tegenvallende resultaten is het een stuk verleidelijker de resultaten rooskleuriger door te geven dan ze in werkelijkheod zijn. En als elk tussenstation dat doet dan krijg je hetzelfde effect als die kring spelletjes. Soldaat rapporteert: "1 dode tegenstander" en tegen dat het het Kremlin bereikt is het een hele divisie en 4 onderzeeboten..
Le Meow
Zo'n plan werkt alleen bij zeer waardevolle (militaire) doelen. En is (waarschijnlijk) meer bedoeld om de vijand bang te maken.C00P schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:47:
Dus het Pentagon e.d. heeft nu radioactieve bescherming, want theoretisch kunnen ze daarmee aanvallen.
Een kerncentrale zou zo'n doel kunnen zijn. Geen schade aan de centrale, alle manschappen eromheen besmet en dan opruimen met commando's die in de centrale daarna beschutting zoeken.
Maar praktisch gezien moet je een hele legereenheid hebben die kan werken in die omstandigheden. Van tanks met speciale luchtfilters tot aan de vrachtwagen van de bevoorrading. Nu zal RU zijn mannen gewoon opofferen, maar naar de buitenwereld moet er wel een plan liggen.
En dan staat RU midden in het verontreinigde gebied en UA met wat Jodiumtabletten aan de rand.
Maar elk (serieus) land heeft voertuigen (gehad) die in dergelijke situaties kunnen werken. (Ook tegen biologische wapens e.d.). Staat altijd mooi tijdens de parade.
Idee was dat de SU de Polen voor dit doel zou opofferen. Die moesten door besmet gebied heen vechten.TheGhostInc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Zo'n plan werkt alleen bij zeer waardevolle (militaire) doelen. En is (waarschijnlijk) meer bedoeld om de vijand bang te maken.
Dus het Pentagon e.d. heeft nu radioactieve bescherming, want theoretisch kunnen ze daarmee aanvallen.
Een kerncentrale zou zo'n doel kunnen zijn. Geen schade aan de centrale, alle manschappen eromheen besmet en dan opruimen met commando's die in de centrale daarna beschutting zoeken.
Maar praktisch gezien moet je een hele legereenheid hebben die kan werken in die omstandigheden. Van tanks met speciale luchtfilters tot aan de vrachtwagen van de bevoorrading. Nu zal RU zijn mannen gewoon opofferen, maar naar de buitenwereld moet er wel een plan liggen.
En dan staat RU midden in het verontreinigde gebied en UA met wat Jodiumtabletten aan de rand.
Maar elk (serieus) land heeft voertuigen (gehad) die in dergelijke situaties kunnen werken. (Ook tegen biologische wapens e.d.). Staat altijd mooi tijdens de parade.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dat is weer wat anders, dat is tactisch inzetten van nucleaire wapens (tactiek verschroeide aarde), het ging hier over tactische nucleaire wapens.SkiFan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:22:
[...]
Idee was dat de SU de Polen voor dit doel zou opofferen. Die moesten door besmet gebied heen vechten.
Hij is een Oekraïner, dus neem het een beetje met een korrel zout. Alleen van de YT-kanalen die er zijn, zit hij wel vaak dicht in de buurt van de realiteit dan andere YT-kanalen die dit behandelen door Oekraïners.wian schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:44:
[...]
Heeft iemand enig idee hoe betrouwbaar deze filmpjes zijn? Hij claimed erg gedetailleerde inlichtingen te hebben over Russische troepen en het (gebrek aan) moraal.
Geeft mij een beetje een too good to be true / wishful thinking vibe, maar ik zit er graag naast.
Hier ben ik dus zo bang voor als het uiteindelijk "klaar" is. We hebben nu al zovaak gedacht, ze zijn wel bijna door hun spullen heen, maar alsnog blijven ze treiteren (zacht uitgedrukt...). Ik volg Isa Yusibov ook en die blijft volhouden dat het nooit tot een nucleair offensief komt, maar hoe lang nog (in algemene zin)... Wat een ellende man.NiGeLaToR schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:01:
[...]
Mijn boefje is liev!
Wat een schroot weer... voor vele honderden miljoenen euro's..
nope
Die 80 raketten van gisteren waren al 500 miljoen+ laat staan de rest uit het lijstje idd.bloody schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Wat een schroot weer... voor vele honderden miljoenen euro's..
PSN
https://www.ukrinform.net...on-of-mriya-aircraft.htmlFormer managers of the State Enterprise "Antonov" were served with notice of charges. They are suspected of facilitating the destruction of An-225 Mriya aircraft in the early days of the full-scale Russian invasion.
“Under the procedural guidance of the Prosecutor General's Office, former director general of State Enterprise ‘Antonov’, acting deputy director general, and deputy director for aviation security were served with notice of charges of obstructing the lawful activities of the Armed Forces of Ukraine and other military formations (Part 2 of Article 27, Part 2 of Article 114-1 of the Criminal Code of Ukraine),” the Prosecutor General's Office posted on Telegram.
"However, officials of the state enterprise obstructed the legal activities of military personnel. They deprived them of the opportunity to take timely measures for the protection and defense of the airfield," the report reads.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 13:30 ]
PSN
Dit biedt hoop. Het beestje wordt ook bij de naam genoemd:"Rusland is van strategie veranderd. Het grootste deel van zijn getrainde leger en de overblijfselen van het huurlingenleger is naar Bakhmut gestuurd", zegt Podolyak.
Ik zag ook onlangs terug in een filmpje van RFU dat de Russen met hun elite eenheden een tangbeweging probeerden te maken. Waarbij zowel die in het noorden als in het zuiden zijn geflanked. Dat geeft de hoop dat Bakhmut, hoewel er strategisch opzeker deels is teruggetrokken, nog niet op omvallen staan. Sterker nog, die indruk probeerde men te wekken met een reden. Om de Russische elite eenheden uit de tent te lokken. En ze vervolgens te slopen. I'm lovin' it.Vanwege deze strategiewijziging wil Oekraïne de hoeveelheid capabele Russische troepen zoveel mogelijk uitdunnen en vertragen. "Zo helpen we ons tegenoffensief in de lente", zegt de adviseur van Zelensky.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit scenario lijkt steeds realistischer te zijn/worden inderdaad.Jerie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:38:
Oekraïne blijft doorvechten in Bakhmut ondanks grote verliezen
[...]
Dit biedt hoop. Het beestje wordt ook bij de naam genoemd:
[...]
Ik zag ook onlangs terug in een filmpje van RFU dat de Russen met hun elite eenheden een tangbeweging probeerden te maken. Waarbij zowel die in het noorden als in het zuiden zijn geflanked. Dat geeft de hoop dat Bakhmut, hoewel er strategisch opzeker deels is teruggetrokken, nog niet op omvallen staan. Sterker nog, die indruk probeerde men te wekken met een reden. Om de Russische elite eenheden uit de tent te lokken. En ze vervolgens te slopen. I'm lovin' it.
Overigens als je dan aan de AFU frontlinies de indruk krijgt dat men daar niet met elite troepen zit en Rusland wat ze 'elite' noemen zich erop stuk laten bijten dan ontstaat er wederom een ongelijk speelveld in het voordeel van UA.
Interessant. Geduldig zijn ze dan wel, in Ukraine. Ondanks dat het raketten regent.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!
Het ironische aan die regen is dat RU het niet meer kan veroorloven om dat dagelijks te doen. Daarom doen ze het een tijdje niet, en dan wel om zo een groter effect (contrast) te creëren. Onder de streep is het nu waarschijnlijk in onbezet (!!) Oekraïne over het algemeen (uitzonderingen aan het front daargelaten) veiliger dan het dat was aan het begin van de oorlog. Daarnaast is het ook lastiger te onderscheppen vanwege massaliteit en verrassingseffect (al zal het laatste gezien de discipline van UA een kleine factor zijn).NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Dit scenario lijkt steeds realistischer te zijn/worden inderdaad.
Overigens als je dan aan de AFU frontlinies de indruk krijgt dat men daar niet met elite troepen zit en Rusland wat ze 'elite' noemen zich erop stuk laten bijten dan ontstaat er wederom een ongelijk speelveld in het voordeel van UA.
Interessant. Geduldig zijn ze dan wel, in Ukraine. Ondanks dat het raketten regent.
Hetzelfde als het bombarderen van Londen. Iedere keer met de wetenschap dat de fighters er op moment supreme of niet bij waren, of niet terug konden keren (want niet genoeg benzine), en dat iedere piloot die neergeschoten werd en overleefde aan Duitse zijde in Britse handen kwam, terwijl dat vice versa niet het geval was (en een tekort aan piloten had men in VK, zodoende dat zonder de Poolse en Amerikaanse piloten VK in 1942 hoogst waarschijnlijk geen adequate luchtverdediging zou hebben gehad). Daar kwam ook nog het voordeel van vitamine A van kekke wortels radar bij.
Net als met boksen moet je soms klappen incasseren, ook al doet het heul veul pijn, en moet je inderdaad zoals jij stelt geduldig zijn. Dat maakt het dan ook een interessante sport wat mij betreft. Zelfde mbt judo. Want dat mentale aspect moet je ook weer proberen te lezen.
Wat betreft de elite eenheden. Het vorige filmpje van RFU ging hier op in (al ging dat over Vulhedar) dat er twee BTGs zijn samengevoegd omdat ze individueel te klein waren. Ze worden ook steeds weer aangevuld. Maar kwalitatief worden ze dan minder. Terwijl UA wel troepen een gedegen opleiding biedt. Ook dat geeft me hoop voor de lange adem. Het grootste hete hangijzer is m.i. de presidentiële verkiezingen VS 2024 en beïnvloeding van St. Petersburg. Als die slaagt, komt dat later vast ook wel weer uit, maar dan is het wellicht al te laat. Zo werkt dat met beïnvloeding. Met als recente voorbeeld: Qatar. Maar ook Trump is een prima voorbeeld.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Su-27 mag nu ook van dat lijstje af denk ik:DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:52:
Eerst heeft Oryxs een lijst gemaakt van type systemen die nog niet vernietigd zijn.![]()
https://www.oryxspioenkop...list-of-russian-army.html
«Unknown partisans near Vladivostok burned Su-27 at the Tsentralnaya Uglovaya airbase in the city of Artyom , where the 22nd Aviation Regiment of Russian Aerospace Forces is based.» - from the media of the “Freedom of Russia Legion” https://t.co/suxC6Zqwpa pic.twitter.com/7lBlDc5gYV
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 10 maart 2023
/2. Location of the airbase.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 10 maart 2023
PS: IMHO, if this news will eventually be confirmed it will not be a surprise. The aircraft parking area is only about 100 meters away from residential buildings, and any protective structures/fences are particularly not visible. pic.twitter.com/S4h99ZtsdL
Feestje met BBQ in Wladiwostok.
/edit:
Mijn kennis reikt niet zover om dit op basis van het filmpje als SU27 te identificeren, daarvoor ga ik van de tweet uit
[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 16:55 ]
PSN
Stalingrad maar dan omgekeerd. Met de Russen in de rol van Duitsers die zich in de stad vastbijten en Oekraine als de Sovjets die maar mondjesmaat troepen naar de stad sturen zodat het voor de aanvaller altijd lijkt alsof één dag extra, één extra duwtje, genoeg is om de stad te laten vallen. Gebruik de sunk cost fallacy om te zorgen dat de Russen blijven komen want na zulke zware verliezen kunnen ze niet meer opgeven. En intussen houdt Oekraine zijn beste troepen achter voor een tegenoffensief.Jerie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:38:
Waarbij zowel die in het noorden als in het zuiden zijn geflanked. Dat geeft de hoop dat Bakhmut, hoewel er strategisch opzeker deels is teruggetrokken, nog niet op omvallen staan. Sterker nog, die indruk probeerde men te wekken met een reden. Om de Russische elite eenheden uit de tent te lokken. En ze vervolgens te slopen. I'm lovin' it.
Vergeet ook niet dat minder verdedigers ook betekent dat er minder doelwitten zijn. Het regent daar artillerie.downtime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:23:
[...]
Stalingrad maar dan omgekeerd. Met de Russen in de rol van Duitsers die zich in de stad vastbijten en Oekraine als de Sovjets die maar mondjesmaat troepen naar de stad sturen zodat het voor de aanvaller altijd lijkt alsof één dag extra, één extra duwtje, genoeg is om de stad te laten vallen.
Als je met 100 man de Russen tegen kunt houden, dan voegt 100 man extra weinig toe. Zeker als je niet de spullen hebt voor een 'push back'.
Als er al een push back komt zal dat niet vanuit de stad zijn, maar door de flanken aan te vallen. Daarvoor hoeven ze dus niet veel troepen de stad in te sturen.TheGhostInc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:37:
[...]
Vergeet ook niet dat minder verdedigers ook betekent dat er minder doelwitten zijn. Het regent daar artillerie.
Als je met 100 man de Russen tegen kunt houden, dan voegt 100 man extra weinig toe. Zeker als je niet de spullen hebt voor een 'push back'.
[removed]
Ik pak even CVR erbijTheGhostInc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:37:
[...]
Vergeet ook niet dat minder verdedigers ook betekent dat er minder doelwitten zijn. Het regent daar artillerie.
Paul legt hier uit waarom het klopt wat je zegt. De Russen zitten "vast" achter de Bakhmut'ske rivier. Bruggen zijn er uiteraard niet meer dus oversteken is héél moeilijk. Waarschijnlijk let UA ook als een havik op dat stukjes water, dus als ze het proberen zijn ze de sjaak.
Ondertussen worden de Russen in de flank dwars gezeten om de ontsnappingsroute open te houden.
Dat verklaart de manier waarop hij foutloos de namen van steden, dorpen en gebieden uitspreekt. Ik dacht al, hoe oefen je datEmryte schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:50:
[...]
Hij is een Oekraïner, dus neem het een beetje met een korrel zout. Alleen van de YT-kanalen die er zijn, zit hij wel vaak dicht in de buurt van de realiteit dan andere YT-kanalen die dit behandelen door Oekraïners.
Verder vind het een prettige dagelijkse update, een soort journaal. Lekker kort.
Is het helemaal waarheid? Tja, wat is waarheid tegenwoordig.
Daily driver; MB R171 SLK280
Sure. Russians only very stupid, Ukraine play 4D Chess always.downtime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:23:
[...]
Stalingrad maar dan omgekeerd. Met de Russen in de rol van Duitsers die zich in de stad vastbijten en Oekraine als de Sovjets die maar mondjesmaat troepen naar de stad sturen zodat het voor de aanvaller altijd lijkt alsof één dag extra, één extra duwtje, genoeg is om de stad te laten vallen. Gebruik de sunk cost fallacy om te zorgen dat de Russen blijven komen want na zulke zware verliezen kunnen ze niet meer opgeven. En intussen houdt Oekraine zijn beste troepen achter voor een tegenoffensief.
Als het je snode strategie is, dan ga je dat toch niet publiek in persconferenties zitten vertellen lijkt me. Waarom je vijand wijzer maken? En die quote over "de beste troepen achter de hand houden voor straks" die kenden we nog van het begin van het conflict, maar dan omgekeerd. Ik geloof het allemaal niet zo, to good to be true.
Wat ik wel weet dat Ukraine heel goed is in hun PR. En dat ze het prima doen. En dat ze moeten winnen.
Het moet één van die twee zijn. De Russen zijn dom of Oekraine speelt 4D chess. Aangezien dat laatste wel niet waar zal zijn, moet het wel aan de Russen liggen.olafmol schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:48:
[...]
Sure. Russians only very stupid, Ukraine play 4D Chess always.
Ik weet ook niet waarom de Russen het zo aanpakken maar niets wijst erop dat er een doordachte strategie achter zit. Zie jij die wel?
Nouja het is niet bepaald een geheim. Als de russen "domme" aanvallen doen, en massaal proberen een goed verdedigde stad aan te vallen, dan is het logisch dat Oekraïne daar zoveel mogelijk schade gaat aanrichten en zolang de balans positief blijft, daar gewoon blijft zitten. Het zegt verder niets over de precieze strategie van hoe ze dat dan aanpakken en hoe hun verdedigingslijnen op de grond eruit zien.olafmol schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:48:
[...]
Sure. Russians only very stupid, Ukraine play 4D Chess always.
Als het je snode strategie is, dan ga je dat toch niet publiek in persconferenties zitten vertellen lijkt me. Waarom je vijand wijzer maken? En die quote over "de beste troepen achter de hand houden voor straks" die kenden we nog van het begin van het conflict, maar dan omgekeerd. Ik geloof het allemaal niet zo, to good to be true.
Wat ik wel weet dat Ukraine heel goed is in hun PR. En dat ze het prima doen. En dat ze moeten winnen.
En natuurlijk wordt het voor PR gebruikt. Net als dat Oekraïne in de winter het aankomende russische offensief gebruikte om meer wapens los te peuteren bij het westen. Men zou Charkiv in willen nemen, en misschien zelfs weer naar Kyiv willen gaan. Helemaal prima om dat verhaal te proberen te verkopen. Wat het counteroffensief betreft, weten we in ieder geval dat heel veel geleverde voertuigen nog niet zijn ingezet, en dat er in de afgelopen tijd heel veel militairen in het buitenland zijn getraind. Er moet dus "iets" zijn, de vraag is alleen of het genoeg is voor een counteroffensief dat daadwerkelijk impact heeft. Op dat laatste kan ik alleen maar hopen, en we zullen eerst de raspoetitsa moeten afwachten.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid