Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste
Acties:
  • 399.918 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:28:
Toch we een verbazend nieuwtje.
Hongarije die mogelijk combat medics van Oekraïne traint:
[Twitter]

[...]
Heel interessant. Wat ze gaan doen is niet zo relevant, maar dat ze het gaan doen wel. Een kleine test om te zien wat de reactie van rusland gaat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Weer een filmpje van mobiks op het War Translated telegram kanaal. Normaal klagen ze alleen dat ze ongetraind aan een assault groep toegevoegd worden. Deze keer een regelrechte weigering van de Luitenant om verdere bevelen uit te voeren (weliswaar pas nadat zijn mobik peleton is gedecimeerd aan het front)

Hopelijk volgen meer mobiks dit voorbeeld en leidt het tot onrust in Rusland.

Edit: zie Twitter link in de post hieronder.

[ Voor 5% gewijzigd door wian op 08-03-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:48

bloody

0.000 KB!!

bloody schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:44:
[...]

<snip>
Hierover zag ik net weer de zoveelste video van Muitende Mobiks.
Keer op keer mopperen ze niet op het feit dat ze een onrechtmatige oorlog ingeduwd worden, maar puur op het feit dat ze niet goed voorbereid/geinstrueerd worden.
[Twitter]
Deze Muitende Mobiks hebben antwoord...

TL;DR 8)7 :o :

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

wian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:47:
Weer een filmpje van mobiks op het War Translated telegram kanaal. Normaal klagen ze alleen dat ze ongetraind aan een assault groep toegevoegd worden. Deze keer een regelrechte weigering van de Luitenant om verdere bevelen uit te voeren (weliswaar pas nadat zijn mobik peleton is gedecimeerd aan het front)

Hopelijk volgen meer mobiks dit voorbeeld en leidt het tot onrust in Rusland.
Dat is volgens mij hetzelfde filmpje als ik hierboven gelinkt heb - en waar blijkbaar al antwoord op is nu :)

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 09:59
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Vanaf dag 1 heb ik vraagtekens bij de theorie over de aantallen - omdat je ze simpelweg niet (meer) ziet in significante aantallen.

Of ze ze echt achter de hand houden in zo'n enorm land weten we niet natuurlijk, maar het is frappant dat we wel weten dat ze materiaal aan allerlei NAVO grenzen weggesleept hebben richting UA en ze nu nog nauwelijks gemechaniseerde aanvallen uitvoeren en je op de transporten door Belarus en Rusland alleen nog maar T-62's en ander jaren 50' en jaren 60' spul ziet.

NB de T-62's kan ook deels verklaard worden door munitie gebrek overigens, die verschieten 115mm en de T72 125mm munitie.
Ik had eerder al geschreven dat het verschil tussen de T-62 en nieuwere tanks de munitie was. Een gebrek aan tanks of munitie zou de switch naar de T-62 logisch maken.

Wat ik je daarboven gaf waren de cijfers gegeven door het Britse International Institute for Strategic Studies, incl de bronvermelding. Ik ga er vanuit dat zij weten waar ze het over hebben en dat de gegevens min of meer zullen kloppen.

Dat wil zeggen dat de helft van alle inzetbare T-80s een confirmed kill of capture heeft. Oryx heeft alleen de tanks waarvan beeldmateriaal is, dus het werkelijke aantal ligt ongetwijfeld wat hoger. Misschien is van alle inzetbare T-80s nog een kwart over. Misschien wat meer.

Dat jouw gevoel iets anders zegt en dat je twijfelt aan mij door mijn bron in twijfel te trekken steekt een beetje. :/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
asing schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Ik had eerder al geschreven dat het verschil tussen de T-62 en nieuwere tanks de munitie was. Een gebrek aan tanks of munitie zou de switch naar de T-62 logisch maken.

Wat ik je daarboven gaf waren de cijfers gegeven door het Britse International Institute for Strategic Studies, incl de bronvermelding. Ik ga er vanuit dat zij weten waar ze het over hebben en dat de gegevens min of meer zullen kloppen.

Dat wil zeggen dat de helft van alle inzetbare T-80s een confirmed kill of capture heeft. Oryx heeft alleen de tanks waarvan beeldmateriaal is, dus het werkelijke aantal ligt ongetwijfeld wat hoger. Misschien is van alle inzetbare T-80s nog een kwart over. Misschien wat meer.

Dat jouw gevoel iets anders zegt en dat je twijfelt aan mij door mijn bron in twijfel te trekken steekt een beetje. :/
Kan je reactie niet helemaal volgen, ik denk dat ik dan niet goed gelezen of begrepen heb. Waar ik op doel is dat ik tussen wat theoretische voorraden zouden moeten zijn, wat Oryx heeft genoteerd als verlies en wat er op het slagveld zie gebeuren nog wat mis. En ik denk niet dat dit nog komt.

Dus ik weet dat er cijfers zijn over wat er nog moet zijn en die trek ik niet in twijfel - ik heb twijfels of dat wat er nog moet zijn wel inzetbaar is.

De verschillende opslagplaatsen die je met google maps kan zien zijn niet allemaal leeg, alleen of daar nog wat bruikbaars af gaat rollen is de vraag. Als het nog steeds niet lekker zit, laat het weten, was geen intentie je reactie in twijfel te trekken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:15
XWB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:13:
Er komen meer details naar boven over de clustermunitie dat Oekraïne graag zou willen:

[...]

Ukraine seeks US cluster bombs to adapt for drone use, lawmakers say
Het lijkt me dat de Oekraïners de individuele bomblets (600gr per stuk) gaan droppen met drones i.p.v. de 500 pond zware CBU-100 Cluster Bomb (MK-20) waar ze in zitten. Wederom oud spul waar de VS er meer dan genoeg van over heeft. Hopelijk kan Oekraïne dan met drones stationaire bemande tanks uitschakelen i.p.v. alleen maar een granaat in een verlaten tank laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 22:04
RoD schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:37:
[...]

Heel interessant. Wat ze gaan doen is niet zo relevant, maar dat ze het gaan doen wel. Een kleine test om te zien wat de reactie van rusland gaat zien?
Dit is meer om toch maar wat te geven aan eu, medics trainen gaat Rusland niet benadelen in deze oorlog.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Joep schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:55:
[...]
Hopelijk kan Oekraïne dan met drones stationaire bemande tanks uitschakelen i.p.v. alleen maar een granaat in een verlaten tank laten vallen.
Ja er lijken ongeveer 3 soorten cluster submunitie te zijn, anti personeel, anti tank en brandbaar.

Die laatste is vooral nuttig om logistiek (depots, trucks) en doelen in Rusland mee te treffen. Anti personeel voor de waves van mobiks. Maar het is niet heel betrouwbaar spul. Tot 30% kan niet af gaan. Dan zullen die 40mm of RPG granaat betrouwbaarder zijn (denk ik). Het sloopt in ieder geval de russische moraal weer verder (y)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

C00P schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 02:40:
[...]

Dit is meer om toch maar wat te geven aan eu, medics trainen gaat Rusland niet benadelen in deze oorlog.
Vergis je niet hoe belangrijk die medics zijn voor het overleven van de slachtoffers. En wellicht zelfs terugkeer aan het front.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De New York Times neemt over wat ISW gisteren bracht over Oekraïnes strategie en de rol die de strijd rond Bakhmut hierin inneemt. Zoals ik eerder hoopte heeft Wagner last van de Gevangenen-klop. Omdat ze geen nieuwe gevangenen kan rekruteren lopen haar rangen leeg.

Deelartikel:
Ukraine Claims Bakhmut Battle Is Wagner’s ‘Last Stand’ https://www.nytimes.com/2...LSnq55umH9tH74ycct_UmK5oc

Hierdoor lijkt de strijd nu te kantelen in Bakhmut. Maar het gaat allang niet meer om Bakhmut. Het gaat om de grote drain van Wagner waardoor die eenheden factor als in andere strijdperken zijn weg te strepen. Het is dus niet voor niets dat Prigozhin steeds furieuzer om zich heen begint te slaan. Hij lijkt in een hoek terecht te zijn gekomen, zowel door de Russische als door de Oekraïense strijdkrachten. De Russische strijdkrachten lijken Wagner geen strobreed meer te geven, getuige de leveringen van munitie en andere supplies die uitblijven. Bij Rusland is het maar zeer de vraag of dat alleen over tekorten gaat of dat er ook nog een scheme meespeelt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWaF3gxbewaVE6BbXQOLzFwasQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk0qGYZPu4inmnGGO2QZMZvM.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Gaat Gutierres nu eindelijk een keer eerst naar Kyiv voordat hij bij de anderen op bezoek gaat?
https://www.ukrinform.net...rres-arrives-in-kyiv.html
"UN Secretary General Antonio Guterres arrived in Ukraine on a visit. Press secretary Stéphane Dujarric said that he arrived in Kyiv overnight (Wednesday – ed.)," the publication says.
...
As Ukrinform reported earlier, UN Secretary General Antonio Guterres on March 8 will meet in Kyiv with President Volodymyr Zelensky of Ukraine to discuss the continuation of the "Grain Agreement".

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 16:59

Zewatanejo

Fine Thanks!

wian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:04:
Het ISW geeft een mogelijke verklaring voor de beslissing van Ukraine om bij Bakhmut verder te grinden; Wagner en VDV zijn bijna door hun mobiks en gevangenen heen en moeten nu elite troepen inzetten:

[...]
Er word veel gesproken over een nieuwe mobilisatie ronde, maar volgens mij is deze ontwikkeling een teken aan de wand dat die niet gaat komen. Vooral ook omdat Poetin zich dat in Rusland niet kan permitteren. Ik kan de exacte bron niet meer terug vinden, maar volgens mij was het ook de ISW die eerder al meldde dat in april voor 140.000 conscripts de 12 maanden dienstplicht er op zit en er dus tenminste 140.000 nieuwe dienstplichtigen worden opgeroepen. Dit zou betekenen dat Poetin dus ook geen nieuwe mobilisatie ronde hoeft af te roepen. Dit zou dus kunnen betekenen dat het een bewuste strategie is van Ukraine om nu de periode in maart gebruikt om zo veel mogelijk elite troepen te slopen rond Bakhmut.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 21:33
teacup schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:15:
De New York Times neemt over wat ISW gisteren bracht over Oekraïnes strategie en de rol die de strijd rond Bakhmut hierin inneemt. Zoals ik eerder hoopte heeft Wagner last van de Gevangenen-klop. Omdat ze geen nieuwe gevangenen kan rekruteren lopen haar rangen leeg.

Deelartikel:
Ukraine Claims Bakhmut Battle Is Wagner’s ‘Last Stand’ https://www.nytimes.com/2...LSnq55umH9tH74ycct_UmK5oc

Hierdoor lijkt de strijd nu te kantelen in Bakhmut. Maar het gaat allang niet meer om Bakhmut. Het gaat om de grote drain van Wagner waardoor die eenheden factor als in andere strijdperken zijn weg te strepen. Het is dus niet voor niets dat Prigozhin steeds furieuzer om zich heen begint te slaan. Hij lijkt in een hoek terecht te zijn gekomen, zowel door de Russische als door de Oekraïense strijdkrachten. De Russische strijdkrachten lijken Wagner geen strobreed meer te geven, getuige de leveringen van munitie en andere supplies die uitblijven. Bij Rusland is het maar zeer de vraag of dat alleen over tekorten gaat of dat er ook nog een scheme meespeelt.
Ik schat dat rusland al bezig is met een way out voor als (wanneer) ze verliezen. Het is wel duidelijk dat gedurende de strijd Oekraine steeds sterker wordt terwijl rusland juist verzwakt. Het Oekrainse doorzettingsvermogen samen met de Westerse hulp is simpelweg groter dan wat rusland zelf aan kan voeren en samen met de sancties gaat het daardoor bergafwaarts.

Ik schat dan ook dat rusland straks wagner de schuld gaat geven omdat ze 'niet hebben gedaan wat ze beloofd hadden' (Bakhmut en de Donbass innemen) en dat gebruiken richting het thuisfront om de nederlaag goed te praten. Zowel de reakties van Prigozhin en het gebrek aan hulp vanuit rusland lijkt hier sterk naar te wijzen.

En op zich is dat ook wel logisch omdat wagner nu putin in een onmogelijke positie heeft gezet. Want als wagner wel vorderingen op het strijdperk maakt, krijgen ze meer macht ten opzichte van de russische leiding. En dat kan natuurlijk niet. Aan de andere kant heeft Prigozhin al teveel macht waardoor hij niet spontaan uit een raam kan vallen. Er moet dus wel een nederlaag komen van wagner om deze machtsstrijd richting putin te laten vallen. En aangezien de oorlog steeds verder de verkeerde kant op gaat voor rusland, is dit een uitgelezen kans om de nederlaag te verklaren en wagner van zijn macht af te krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Ik schat dat rusland al bezig is met een way out voor als (wanneer) ze verliezen. Het is wel duidelijk dat gedurende de strijd Oekraine steeds sterker wordt terwijl rusland juist verzwakt. Het Oekrainse doorzettingsvermogen samen met de Westerse hulp is simpelweg groter dan wat rusland zelf aan kan voeren en samen met de sancties gaat het daardoor bergafwaarts.

Ik schat dan ook dat rusland straks wagner de schuld gaat geven omdat ze 'niet hebben gedaan wat ze beloofd hadden' (Bakhmut en de Donbass innemen) en dat gebruiken richting het thuisfront om de nederlaag goed te praten. Zowel de reakties van Prigozhin en het gebrek aan hulp vanuit rusland lijkt hier sterk naar te wijzen.

En op zich is dat ook wel logisch omdat wagner nu putin in een onmogelijke positie heeft gezet. Want als wagner wel vorderingen op het strijdperk maakt, krijgen ze meer macht ten opzichte van de russische leiding. En dat kan natuurlijk niet. Aan de andere kant heeft Prigozhin al teveel macht waardoor hij niet spontaan uit een raam kan vallen. Er moet dus wel een nederlaag komen van wagner om deze machtsstrijd richting putin te laten vallen. En aangezien de oorlog steeds verder de verkeerde kant op gaat voor rusland, is dit een uitgelezen kans om de nederlaag te verklaren en wagner van zijn macht af te krijgen.
toon volledige bericht
Ben het helemaal eens met je redenatie dat Putin Wagner voor de bus gooit. En dan maar hopen dat het voorjaarsoffensief van Oekraïne genoeg druk op de ketel zet om de onderhandelingen over gedeeltelijke terugtrekking vlot te laten verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De verdenkingen richting Iran als wapen supplier beginnen te groeien:
Iran has secretly supplied large quantities of bullets, rockets and mortar shells to Russia for the war in Ukraine and plans to send more, a security source has told Sky News.

The source claimed that two Russian-flagged cargo ships departed an Iranian port in January bound for Russia via the Caspian Sea, carrying approximately 100 million bullets and around 300,000 shells.
...
It was not possible to independently verify the volume of the alleged military assistance. One expert cautioned that the amount sounded high.
https://news.sky.com/stor...pplying-invasion-12828039

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
teacup schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:15:

Deelartikel:

De vraag is nu wat er van de macht van Prigozhin over blijft als PMC Wagner eigenlijk niet meer bestaat? Is het dan een "you and what army"?? Het uitschakelen van Wagner zou dan ook betekenen dat Prigozhin tandeloos wordt. En dat is een gevaar minder in het Kremlin. Er zijn vast andere kapers op de kust maar dit is een gevaarlijke.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Vannacht weer 2 Shahed's neergehaald.
Het is nu alweer bijna een maand sinds de laatste grote raket aanval door Rusland.
Zouden ze er nu extra veel opsparen oid? de laatste weken is vrijwel overal in het achterland van Oekraine de status van het stroomnetwerk aardig stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqrxoVcX0AIeZmy.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-07 15:33
ZenTex schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Oh, maar ik zou Rusland zeker niet uitsluiten.

Rusland geloofde haar eigen propaganda dat Europa zou bevriezen, had zelfs al de gastoevoer op een laag pitje gezet.

En rusland is nooit vies geweest van een beetje 'cut your nose to spite your face"
(hoe zeg ik dat ookalweer in het Nederlands)

Het had dus net zo goed een drukmiddel kunnen zijn, of om de vinger naar de VS te kunnen wijzen.
De Russen doen wel vaker gekke dingen.

Plus de pijplijn is te repareren, het is dus geen gevalletje 8 miljard weggooien voor niets.
Best kans dat de Russen verwacht hadden dat de EU met hangende pootjes weer bij Rusland aan zou kloppen wanneer ze eenmaal gewonnen hadden, en dan tegen een hogere prijs ook.
toon volledige bericht
We zullen het waarschijnlijk pas over een aantal jaar weten, als de embargo's van staatsgeheimen verlopen en archieven worden vrijgegeven. Maar dit:
Plus de pijplijn is te repareren
Schijnt erg tegen te vallen. Een stuk buis is niet zo'n groot probleem, de hele leiding zit nu vol met zout water dat is een stuk lastiger op te lossen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:43:
[...]

De vraag is nu wat er van de macht van Prigozhin over blijft als PMC Wagner eigenlijk niet meer bestaat? Is het dan een "you and what army"?? Het uitschakelen van Wagner zou dan ook betekenen dat Prigozhin tandeloos wordt. En dat is een gevaar minder in het Kremlin. Er zijn vast andere kapers op de kust maar dit is een gevaarlijke.
En tegelijkertijd; hoeveel baat heeft het russische leger momenteel uberhaubt nog bij Wagner? Zijn ze echt beter af met dan zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:49:
[...]
En tegelijkertijd; hoeveel baat heeft het russische leger momenteel uberhaubt nog bij Wagner? Zijn ze echt beter af met dan zonder?
De echte professionals binnen Wagner zijn wel nuttig.
Alleen in 'the big picture' is het meer een last dan een lust voor Rusland, zowel militair als politiek.

(al past het wel weer in Putin zijn straatje om intern verdeeldheid te zaaien, zodat politici/leger gefocust zijn op elkaar vliegen afvangen ipv zich tegen hem richten)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

Het is een getraind leger, maar voornamelijk gewend tegen zwakkere tegenstanders (in Afrika) te vechten. Vandaar de noodzaak van gevangenen. Wat Redwing ook zegt: Geef Wagner de schuld van alles en je lost hopelijk een aantal problemen in de thuissituatie op.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-07 08:27
[...]

Ik heb laatst een aflevering van Zembla hierover gezien, daar kwam vooral naar voren dat Rusland invloed kan uitoefenen op andere (vooral Afrikaanse) landen. Hiermee kan er geopereerd worden op een andere vlag dan die van Rusland en dat brengt voordelen met zich mee. Dit staat natuurlijk los van het feit of het huidige Wagner niet (te)veel macht heeft binnen Rusland.

Hier de link:
https://www.npostart.nl/zembla/02-03-2023/BV_101409294

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:26
Een gedachte: wellicht dat Rusland helemaal geen trek (meer) heeft in Bahkmut?

Voor Wagner is dit een prestige project geworden. Strategisch heeft het niet extreem veel waarde. Het zou zomaar kunnen zijn dat RU heeft gezegd dat Wagner het maar moet doen met de middelen die ze hebben, en RU ondertussen verder gaat met voorbereiden på een mogelijk UA offensief. Aangezien dit 'het' Wagner project is snap ik dat ze over de riedel gaan als de support wordt weggetrokken.

In het beste geval neemt Wagner Bahkmut in, tegen de kosten van hun operationele capaciteiten. Dat is dan een win-win voor RU, ook al zullen ze dit niet zo verkopen in de media.

In het slechtste geval is het een verlies-win voor RU, dan zitten ze zonder Bahkmut en zonder Wagner, waarbij het laatste helemaal niet zo slecht uitkomt met alle politieke speldenprikken van de laatste weken.

Het zou strategisch dus helemaal niet zo slecht zijn om Wagner daar stuk te laten lopen en zoveel mogelijk UA troepen aan zich te binden.
Rendiertje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb laatst een aflevering van Zembla hierover gezien, daar kwam vooral naar voren dat Rusland invloed kan uitoefenen op andere (vooral Afrikaanse) landen. Hiermee kan er geopereerd worden op een andere vlag dan die van Rusland en dat brengt voordelen met zich mee. Dit staat natuurlijk los van het feit of het huidige Wagner niet (te)veel macht heeft binnen Rusland.

Hier de link:
https://www.npostart.nl/zembla/02-03-2023/BV_101409294
Als Wagner wegvalt zal dit niet zoveel uitmaken. Er zijn genoeg PMCs. Zelfs Gazprom wilt nu zijn eigen PMC.

[ Voor 25% gewijzigd door Rene op 08-03-2023 10:05 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Wagner is uiteraard een luis in de pels. Alleen op dit moment zijn ze wel nodig omdat het leger zelf niet in staat is te doen wat ze samen wel kunnen.

En dan kom ik weer eens terug op de bekende Rules for Rulers. Wat als een key (Prigozhin) geen waarde meer heeft voor Putin omdat Wagner er niet meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:44
Rene schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:04:
Een gedachte: wellicht dat Rusland helemaal geen trek (meer) heeft in Bahkmut?

Voor Wagner is dit een prestige project geworden. Strategisch heeft het niet extreem veel waarde. Het zou zomaar kunnen zijn dat RU heeft gezegd dat Wagner het maar moet doen met de middelen die ze hebben, en RU ondertussen verder gaat met voorbereiden på een mogelijk UA offensief. Aangezien dit 'het' Wagner project is snap ik dat ze over de riedel gaan als de support wordt weggetrokken.

In het beste geval neemt Wagner Bahkmut in, tegen de kosten van hun operationele capaciteiten. Dat is dan een win-win voor RU, ook al zullen ze dit niet zo verkopen in de media.

In het slechtste geval is het een verlies-win voor RU, dan zitten ze zonder Bahkmut en zonder Wagner, waarbij het laatste helemaal niet zo slecht uitkomt met alle politieke speldenprikken van de laatste weken.

Het zou strategisch dus helemaal niet zo slecht zijn om Wagner daar stuk te laten lopen en zoveel mogelijk UA troepen aan zich te binden.

[...]

Als Wagner wegvalt zal dit niet zoveel uitmaken. Er zijn genoeg PMCs. Zelfs Gazprom wilt nu zijn eigen PMC.
toon volledige bericht
Je kan op dit moment wel een PMC willen, maar waarmee ga je die vullen? Welke goed getrainde voormalig militairen in de juste leeftijdsgroep zijn er nog ? Dan nog de uitrusting. Gazprom wil een PMC omdat ze weten dat zodra deze oorlog is afgelopen je maar je belangen met geweld moet gaan verdedigen. Anders ben je alles kwijt.

De eerste miljardairs waren alles kwijt zodra de gewapende facties de boel wilden overnemen. Zo werkt het systeem nu eenmaal. Je vervult een nut, dan wordt je nutteloos en ben je alles kwijt. En meestal dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 12:18

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Wagner is uiteraard een luis in de pels. Alleen op dit moment zijn ze wel nodig omdat het leger zelf niet in staat is te doen wat ze samen wel kunnen.

En dan kom ik weer eens terug op de bekende Rules for Rulers. Wat als een key (Prigozhin) geen waarde meer heeft voor Putin omdat Wagner er niet meer is?
Het grote probleem van Wagner is niet alleen politiek. Het probleem is dat Wagners manier van vechten (net als die van het Russische leger) een manier is die enorm veel mensen kost. Ja; Wagner boekte voortgang in het begin maar ten koste van absurde hoeveelheden mensen.
Tel daarbij op dat Wagner ook nog eens extra voorraden kreeg initieel ten opzicht van het Russische leger en je ziet in dat het voor Rusland en Poetin niet de moeite waard was om de status Quo van Wagner te handhaven.

Politiek werd de topman er beter van en dus een potentieel gevaar voor Poetin. Maar gelijktijdig slokte het mankracht en wapens op in hoeveelheden die gelijkwaardig waren aan die van het leger. Ook is Wagner inmiddels wel door zijn ervaren troepen heen. Een groot voordeel van Wagner initieel was dat ze wel gevechtservaring hadden over de hele wereld. Het merendeel daarvan is echter opgebruikt (net als dat van Rusland zelf)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Een rammelende reactie van Prigozhin op het nieuws van de New York Times: er staat er een professioneel en goed uitgerust Russisch leger te wachten om door te breken zodra we Bakhmut veroverd hebben. Oh ja, en de helft van de Russische bevolking steunt Wagner dus er zijn nog 70 miljoen potentiele recruten. En Ukraine stuurt alleen maar onervaren jonge knullen en oude mannen, kom maar op met Oekrainse elite troepen als je durft!

Filmpje gevonden op het War Translated telegram kanaal, maar er komt vast een Twitter linkje voorbij zo.

Bijzonder dat alles zo in de media gebracht wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
wian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:47:
Een rammelende reactie van Prigozhin op het nieuws van de New York Times: er staat er een professioneel en goed uitgerust Russisch leger te wachten om door te breken zodra we Bakhmut veroverd hebben. Oh ja, en de helft van de Russische bevolking steunt Wagner dus er zijn nog 70 miljoen potentiele recruten. En Ukraine stuurt alleen maar onervaren jonge knullen en oude mannen, kom maar op met Oekrainse elite troepen als je durft!

Filmpje gevonden op het War Translated telegram kanaal, maar er komt vast een Twitter linkje voorbij zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Dit kan grofweg 2 dingen betekenen:

1. De kracht zit hem juist in het minimale, zodat defensieve systemen/protocollen het niet hebben opgepikt als dreiging;
2.Deze actie is bewust en doelgericht door de hoogste rangordes opgezet en er werd toevallig 'een andere kant op gekeken'.

Gezien de diverse belangen rondom dit incident, vermoed ik dat hier zeker meer heeft gespeeld dan optie 1.

Ik denk dat er hier ooit nog wel eens een film over gemaakt wordt. :+
Of optie 3: de defensieve systemen/protocollen voor infrastructuur op zee zijn (zwaar) onvoldoende, voor zowel klein uitgevoerde operaties als groot uitgevoerde operaties.

Vermoedelijk omdat Europa nooit had verwacht in een daadwerkelijke oorlogssituatie terecht te komen. Als je eigen leger al helemaal uitkleed tot op het bot, is het niet een stretch om te denken dat er gewoon niet / nauwelijks nagedacht is over de bescherming van infrastructuur op zee.

Ongetwijfeld zal de Nordstream situatie achter de schermen voor een flinke wake-up call hebben gezorgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Of optie 3: de defensieve systemen/protocollen voor infrastructuur op zee zijn (zwaar) onvoldoende, voor zowel klein uitgevoerde operaties als groot uitgevoerde operaties.

Vermoedelijk omdat Europa nooit had verwacht in een daadwerkelijke oorlogssituatie terecht te komen. Als je eigen leger al helemaal uitkleed tot op het bot, is het niet een stretch om te denken dat er gewoon niet / nauwelijks nagedacht is over de bescherming van infrastructuur op zee.

Ongetwijfeld zal de Nordstream situatie achter de schermen voor een flinke wake-up call hebben gezorgd...
Dat laatste denk ik ook, er liggen ook nog ergens wat internet kabels toch?

Mag hopen dat daar inmiddels wat nauwkeuriger op gelet wordt. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Pas geleden was in het nieuws dat in Nederlandse wateren een schip was aangehouden op verdenking van het willen saboteren van de internet en energie infrastructuur. Dus er wordt wel opgelet.

Verder vind ik natuurlijk ook dat de EU veel meer moet (en had moeten) doen aan het leger. Betere coördinatie over wie wat maakt en met welk doel in het raamwerk van een EU legermacht en NATO legermacht. Deels is dit wel bekend zo focussend NL zich meer op luchtmacht en marine en minder op een groot landleger.
Het Russo-Oekraïne conflict is een mooie wake-up voor Europa dat wij niet kunnen bezuinigen op het leger enkel omdat ons dit uit komt. Het heeft een daadwerkelijk doel en we hebben vooralsnog niet de luxe dit doel links t laten liggen omdat het budgettair niet uit komt. Ik begrijp dat onze vliegtuigen, schepen en tanks wellicht decennia lang niets anders aan het doen zijn dan oefeningen en soms helpen bij internationale missies. Maar ze zijn een afschrikmiddel voor een 'what if' scenario..

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Terug ontopic:

Duitsland heeft weer 2 extra GEPARD systemen en 6 mobiele antennemasten geleverd.

Bron: https://www.bundesregieru...y-support-ukraine-2054992

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:08:
Terug ontopic:

Duitsland heeft weer 2 extra GEPARD systemen en 6 mobiele antennemasten geleverd.

The total value of individual licenses issued by the Federal Government for the export of military goods in the period from January 1, 2022 to March 6, 2023 amounts to 2.666.400.040 Euro
Wow _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Laten we de "daders" in ieder geval dankbaar zijn voor het feit dat we via deze leidingen geen gas meer kunnen afnemen van Rusland. Anders had Duitsland wellicht nog steeds geen tanks geleverd :X
Er liggen gewoon andere pijpleidingen die morgen opgestart zouden kunnen worden. En als dit wel door een bondgenoot is gedaan, dan kan dat een groot rift creëren wanneer bekend wordt wie onze infrastructuur heeft aangevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:47

ZenTex

Doet maar wat.

Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:37:

Maar nog belangrijker vind ik de constatering dat 6 mensen een bootje kunnen huren ergens, de zee op kunnen varen en vervolgens een zeer belangrijk infrastructuur element voor Europa kunnen uitschakelen, zonder dat iemand het doorheeft, totdat het gebeurd is.

Als 6 mensen in een klein bootje dit kunnen, laat dit toch wel zien dat onze kritische infrastructuur op / in zee enorm kwetsbaar is voor welke partij dan ook die Europa lam wil leggen.
Ben je wel eens in dat gebied geweest? Het is er bizar druk, niet alleen vrachtschepen maar in de zomermaanden ook ontelbare jachtjes.

Nu horen de grotere schepen allemaal een AIS te hebben (transponder) en valt het op als ze die uitzetten, maar de kleintjes hebben dat niet, plus dat de polyester jachtjes slecht met de radar op te pikken zijn.

Je kunt het hele gebied met radar, marineschepen en helikopters surveilleren, maar de kans dat een groep gemotiveerde saboteurs daar niet doorheen weet te glippen is nihil.

Dus ja, het is kwetsbaar, net zoals alle andere infrastructuur. Daar moeten we mee leren leven, want voorkomen kun je dit niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wel in context zien: Een oude Gepard in opslag heeft weliswaar een boekhoudkundige waarde maar kost in werkelijkheid alleen maar geld. Wat hier gebeurt is deels gewoon boekhoudkundig afschrijven. Het alternatief was jarenlang kosten maken voor opslag en uiteindelijk slopen en alsnog afschrijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
wian schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:47:

2 honden vechten om een been, dan komt Girkin er overheen:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFqsJTJhX0AAdtoQ.png

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:47

ZenTex

Doet maar wat.

YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:27:
[...]

2 honden vechten om een been, dan komt Girkin er overheen:
[Twitter]
[Afbeelding]
Tsja, geef hem eens ongelijk.

Na 2 maanden frontale aanvallen verwacht je iets meer dan enkel de buitenwijken in handen te hebben en de dagelijkse vooruitgang gerapporteerd world met welke individuele adressen ze hebben ingenomen.

"na 2 dagen vechten hebben we kerkstraat nr 17 ingenomen, het offensief richt zich nu op kerkstraat nr 15".

Het is en blijft een lul, maar zegt wel waarop het staat en uit ongezouten, maar rake kritiek. Verbaast me dat hij nog in leven is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 20:49
HIMARS heeft een feestje verpest in Donetsk.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ukrainian army attacks with "HIMARS" the area where Russians gathered in Donetsk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Verder vind ik natuurlijk ook dat de EU veel meer moet (en had moeten) doen aan het leger. Betere coördinatie over wie wat maakt en met welk doel in het raamwerk van een EU legermacht en NATO legermacht. Deels is dit wel bekend zo focussend NL zich meer op luchtmacht en marine en minder op een groot landleger.
En als de EU dat in vredestijd zou doen dan vraagt iedereen zich af waar ze zich mee bemoeien want daar gaat de EU niet over. Een flink deel van de lidstaten zou dat ook echt niet willen.
Daarnaast focust Nederland zich nergens op. Dat je een deel van je taken niet meer kunt uitvoeren betekent niet dat je je specialiseert in wat anders. Als ik op mijn werk stop met alles behalve twee keer per dag koffie halen voor mijn collega’s betekent dat niet dat ik me specialiseer in koffie. Het betekent gewoon dat ik m’n werk niet meer doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Wagner is de enige die nog wat vooruitgang boekt, ook al is het niet veel. Maar het Russisch beroepsleger, wat o.a. bij Vuhledar en Kreminna vecht, komt helemaal niet vooruit. Ik denk dat Prigozhin wel gelijk heeft, zonder Wagner zou de Russische situatie aan het front veel slechter zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:41:
[...]
Wagner is de enige die nog wat vooruitgang boekt, ook al is het niet veel. Maar het Russisch beroepsleger, wat o.a. bij Vuhledar en Kreminna vecht, komt helemaal niet vooruit. Ik denk dat Prigozhin wel gelijk heeft, zonder Wagner zou de Russische situatie aan het front veel slechter zijn.
Aan de andere kant zouden de Russen die nu bij Wagner rondlopen dan in het reguliere Russische leger zitten, en ze supplied worden met dezelfde ammo en tanks door datzelfde reguliere leger dat nu aan Wagner alles levert.

Het verschil zal voornamelijk in de aansturing/tactiek zitten.
(en een gedeelte van de elite troepen die pre-war al bij Wagner zaten)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2023 11:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:01
XWB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Ik heb wel het idee dat Wagner een stuk agressiever is. Dus hogere kosten om dat beetje vooruitgang te boeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Reznikov zet in op een supply van 1 miljoen 155mm rounds:
Ukraine hopes to receive as soon as possible air defense equipment and additional ammunition from its EU partners, in particular, a million 155 mm caliber shells, which will allow the nation to stop the Russian onslaught and to plan a counteroffensive to liberate the occupied territories.

Ukrainian Defense Minister Oleksii Reznikov stated this today in Stockholm, speaking ahead of the informal meeting of EU defense ministers, an Ukrinform correspondent reports.

Air defense systems are Ukraine’s No.1 priority, Reznikov stressed, along with “munitions, munitions, and more munitions.” He added that he supports Estonian Defense Minister Hanno Pevkur’s initiative for the EU to supply 1 million 155 mm artillery rounds to Ukraine.
https://www.ukrinform.net...rom-eu-defense-chief.html

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
“munitions, munitions, and more munitions.”
EU-landen gaan gezamenlijk 155mm munitie aankopen voor Oekraïne:
President Zelenski smeekt de EU-leiders om extra munitie. Nu ligt een plan op tafel om sneller 155 mm-granaten te leveren en via gezamenlijke aankopen de Europese voorraden aan te vullen. ‘Dit is een kwantumsprong.’

De oorlog in Oekraïne versnelt de uitbouw van een Europese defensiestrategie en -industrie. Op de Europese top begin februari pleitte de Estse premier Kaja Kallas voor de gezamenlijke aankoop van munitie door de EU voor het Oekraïense leger: ‘We zouden kunnen doen wat we voor de vaccins deden tijdens­ de pandemie’, zei ze. ‘De Commissie verzamelde de vragen van de lidstaten en plaatste de orders­. Het werkte. Waarom doen we het dan ook niet voor wapens?’

Drie weken later is er een plan om Oekraïne vooral de 155 mm-granaten voor houwitsers te leveren die het nodig heeft om het Russische offensief te kunnen afslaan en eventueel in de lente een tegenoffensief te kunnen lanceren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Het verschil zal mogelijk alleen in de aansturing/tactiek zitten.
Sir_Lion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Ik heb wel het idee dat Wagner een stuk agressiever is. Dus hogere kosten om dat beetje vooruitgang te boeken.
Dat klopt, Het Russisch leger is verbonden aan procedures en regels en soldaten mogen niet zomaar iets doen. Wagner heeft die restricties niet.

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Duitsland levert confirmed nu 18 Leo2's in maart, samen met 3 Portugese:

Dit is vast om op een handig aantal 2a6'en uit te komen?

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2023 12:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:02
Kan deze naar het meme-topic?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:54:
[...]

De echte professionals binnen Wagner zijn wel nuttig.
Alleen in 'the big picture' is het meer een last dan een lust voor Rusland, zowel militair als politiek.
Dit is de inherente instabiliteit van het Game of Thrones: er zit maar een dunne lijn tussen de fracties tegen elkaar uitspelen en daarvan profiteren en het tegen je keren door een of meerdere van die fracties.

Het heeft zo zijn toepassingen, en ik denk dat vooralsnog die toepassing voor het Kremlin/de KGB kliek (dat is wat je bedoelt met Rusland) er voordeel aan heeft: het heeft een fall-guy klaarstaan, en spul voor in de meatgrinder (voor zolang Wagner nog mannen kan aanvoeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:08:
Terug ontopic:

Op het eerste gezicht lijkt dat fantastisch nieuws, maar als je net iets verder kijkt zie je dat er maar 6000 stuks ammo mee komen. Dat is niet heel veel ammo :/ .

Ik weet dat we blij moeten zijn met alles wat gestuurd wordt maar 60.000 stuks ammo zou een wat prettiger gevoel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Op het eerste gezicht lijkt dat fantastisch nieuws, maar als je net iets verder kijkt zie je dat er maar 6000 stuks ammo mee komen. Dat is niet heel veel ammo :/ .

Ik weet dat we blij moeten zijn met alles wat gestuurd wordt maar 60.000 stuks ammo zou een wat prettiger gevoel geven.
Kan haast niet kloppen toch? Ding perst er 550/minuut uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:45:
[...]
Kan haast niet kloppen toch? Ding perst er 550/minuut uit...
1 Shahed neerschieten was 6 tot 12 kogels.

en ze mogen de zwitserse ammo nog steeds niet leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2023 12:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:46:
[...]

1 Shahed neerschieten was 6 tot 12 kogels.

en ze mogen de zwitserse ammo nog steeds niet leveren.
Je moet de ammo ook verdelen onder de Gepards. Ik weet niet hoeveel ze er nu hebben. Als dat er 10 zijn dan zijn dat 600 patronen per Gepard wat 60 Shaheds betekent en dan is het op.

Nu komen er minder en minder Shaheds maar je kan er ook andere drones mee uit de lucht knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:37:
De discussie over wie Nordstream heeft opgeblazen blijft vaag. Als inlichtingendiensten bewust informatie lekken moet je sowieso op je hoede zijn. Voor mij is het totaal niet duidelijk wie de puppeteer hierachter is.

Maar nog belangrijker vind ik de constatering dat 6 mensen een bootje kunnen huren ergens, de zee op kunnen varen en vervolgens een zeer belangrijk infrastructuur element voor Europa kunnen uitschakelen, zonder dat iemand het doorheeft, totdat het gebeurd is.

Als 6 mensen in een klein bootje dit kunnen, laat dit toch wel zien dat onze kritische infrastructuur op / in zee enorm kwetsbaar is voor welke partij dan ook die Europa lam wil leggen.

Nos:

[...]
Dat moet ook wel James bond zijn geweest of zo. Ik vindt het niet erg geloofwaardig. En ja, ik was duiker.

Even ongemerkt een pijplijn opblazen is niet zo eenvoudig en als niet natiestaat onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 17:26
Sir_Lion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Op het oog lijkt de Russische leiding niet veel om de levens van de militairen te geven, maar ik heb de indruk dat het wel een rol speelt bij de manier van inzet van militair personeel in Oekraïne.

Voor elke gesneuvelde Russische soldaat neemt de onvrede in Rusland toe. Putin weet uit ervaring rond Afghanistan en Georgie als geen ander hoe de stemming in het land kan omslaan. Repressie van de bevolking verlegd dit omslagpunt maar dat zorgt er ook voor dat de gevolgen bij het overlopen van deze emmer uiteindelijk veel groter zullen zijn.

Het Kremlin wil een uitputtingsoorlog. Met de militaire mogelijkheden die Rusland heeft, betekent dat veel gesneuvelde soldaten. De inzet van Wagner kwam het Kremlin tot nu toe goed uit. De doden vielen daardoor vooral onder vrijwilligers of gedetineerden. De pijn voor de doorsnee Rus was hiermee minimaal, terwijl het beoogde effect op het slagveld werd gerealiseerd: Uitputting aan de kant van Oekraïne.

De gedetineerden waren voor de reguliere Wagner troepen niet veel waard, maar ze moesten waarschijnlijk wel worden gelokt met aantrekkelijke bedragen. Het zou me niets verbazen als de Wagner leiding mede uit kostenbesparing bewust aanstuurde op een korte inzetperiode van de gedetineerden. Dat verklaart misschien waarom Wagner een offensievere indruk maakt.

Inmiddels zijn de gedetineerden bijna op. We lezen afgelopen week berichten dat het aandeel beter getrainde (elite?) troepen van Wagner is toegenomen. De Wagner leiding ziet de verminderde instroom en heeft ongetwijfeld geprobeerd om aanvoer van reguliere rekruten hun kant op te krijgen. Ik vermoed dat dat niet lukt, wellicht mede door de manier waarop Wagner met de rekruten omgaat. Wagner kan niet in het openbaar klagen dat het offensief binnenkort stokt omdat teveel personeel is gesneuveld. In plaats daarvan klagen ze daarom over te weinig aanvoer van materieel en munitie.

Nu de rangen van Wagner uitdunnen is de vraag of en hoe reguliere Russische troepen de druk rond Bakhmut hoog houden. Ik denk dat de legerleiding hoopt dat Rusland troepen gaat verplaatsen zodat over een maand het front tussen Zaporizja en Melitopol is verzwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ledog schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Op het oog lijkt de Russische leiding niet veel om de levens van de militairen te geven, maar ik heb de indruk dat het wel een rol speelt bij de manier van inzet van militair personeel in Oekraïne.
Oekraine gaat om met het feit dat Rusland ze probeert te Zerg rushen. Daar werkt maar 1 ding tegen: een gehaktmolen met voldoende capaciteit. Gehaktmolens bedienen is vreselijk werk, maar het werkt zolang die niet verstopt. Doorgaans is een vijand slim genoeg er niet met open ogen in te lopen, maar de Russen lijken hun zinnen te hebben gezet op Bachmoet. Iedereen die weleens Zerg rushes heeft moeten aanpakken weet dat je op het punt dat ze allemaal blijven langslopen je je vuurkracht gaat concentreren zolang je kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Wat onzekerheid aan Oekrainse kant, of een spel van Zelenski?
The announcement came after Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy said the fall of Bakhmut would give Moscow an “open road” for offences deeper into Ukraine.
Gehele quote van The Guardian:
More on Jens Stoltenberg’s comments to the press earlier about the potential fall of Bakhmut, the city in eastern Ukraine that has the scene of fiercely fighting in recent months.

The Nato secretary general said it may fall into Russian hands in the coming days. “What we see is that Russia is throwing more troops, more forces and what Russia lacks in quality they try to make up in quantity.

“They have suffered big losses, but at the same time, we cannot rule out that Bakhmut may eventually fall in the coming days.”

He was speaking outside a meeting of EU defence ministers in the Swedish capital, Stockholm.

The head of the western military alliance, which backs Ukraine, insisted “it is also important to highlight that this does not necessarily reflect any turning point of the war.

“It just highlights that we should not underestimate Russia. We must continue to provide support to Ukraine,” he said.

The current status of Bakhmut is hotly disputed. Russia’s Wagner mercenary group claimed on Wednesday that it has captured the eastern part of the city.

The announcement came after Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy said the fall of Bakhmut would give Moscow an “open road” for offences deeper into Ukraine.

The intense fighting around Bakhmut has been the longest and bloodiest in Russia’s more than year-long invasion, which has devastated swathes of Ukraine and displaced millions of people.
toon volledige bericht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:44:

[...]

[...]
Haha, hij wil blijkbaar echt heel graag dat Rusland z'n troepen daar concentreert. Let the games begin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Haha, hij wil blijkbaar echt heel graag dat Rusland z'n troepen daar concentreert. Let the games begin :+
Daar heeft Rusland Zelenski niet voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

[...]
Obvious fact is obvious.
Dit geld in principe voor bijna iedere grote stad/plaats waar om wordt gevochten. Een militair trekt hier niet zijn wenkbrauw voor op, die weet dit al. Het is meer Zelenski die wat probeert de druk en het belang omtrent Bahkmoet hoog te houden voor de politiek en publieke opinie. Anyways, wel te begrijpen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:45

polthemol

Moderator General Chat
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-67934434
De door Duitsland en Portugal beloofde Leopard 2-tanks worden voor het eind van deze maand geleverd. Dat heeft de Duitse minister Pistorius van Defensie gezegd, voorafgaand aan een bijeenkomst met zijn collegaministers in Zweden.

Pistorius zei dat achttien Duitse en drie Portugese tanks deze maand tegelijk in Oekraïne zullen aankomen. Polen leverde vorige maand de eerste vier Leopard 2-tanks aan Oekraïne. Deze week volgen er nog tien.
Over een week zouden er dus 35 Leopard 2's beschikbaar zijn. Het begint nu langzaam wat zoden aan de dijk te zetten, hopen dat de rest van de toegezegde tanks ook snel komen. Geen idee of dit al afdoende is om een tankdivisie samen te stellen voor een offensief wel (ik neem aan dat je de leopard's bij elkaar wil houden in 1 eenheid ivm onderhoud, onderdelen enz.).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
polthemol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:11:
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-67934434

[...]

Over een week zouden er dus 35 Leopard 2's beschikbaar zijn. Het begint nu langzaam wat zoden aan de dijk te zetten, hopen dat de rest van de toegezegde tanks ook snel komen. Geen idee of dit al afdoende is om een tankdivisie samen te stellen voor een offensief wel (ik neem aan dat je de leopard's bij elkaar wil houden in 1 eenheid ivm onderhoud, onderdelen enz.).
in een moderne structuur zouden er 14 tanks in een bataljon zitten en dan bij behorende ondersteunende troepen / bradleys / tankwagens / bruggenleggers etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent

[...]

[...]
Enerzijds moet Zelenskyy motiveren want Oekrainers die in Bachmoet de gehaktmolen draaiende houden hebben het zwaar. Daarbij is het een uitgelezen casus om mee meer munitie en materieel te vragen. Anderszijds denk ik dat hij best weet dat hij niet langer in Bachmoet moet blijven dan nodig: op dit punt is de functie slachthuis van Russen; als het meer gaat kosten dan het oplevert vervalt die functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Anderszijds denk ik dat hij best weet dat hij niet langer in Bachmoet moet blijven dan nodig: op dit punt is de functie slachthuis van Russen; als het meer gaat kosten dan het oplevert vervalt die functie.
Bakhmoet heeft hoe dan ook een functie. Zolang er om verwoest Bakhmoet wordt gevochten blijven andere steden intact. Als Bakhmoet valt is daarna de volgende stad aan de beurt om verwoest te worden. In die zin heeft doorvechten om Bakhmoet zin zolang de prijs voor het Oekraiense leger niet te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 21:34
Nimflix schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:24:
[...]

in een moderne structuur zouden er 14 tanks in een bataljon zitten en dan bij behorende ondersteunende troepen / bradleys / tankwagens / bruggenleggers etc etc.
Serieuze vraag zou het beter zijn om je leopards samen te houden? Ik zou als armchair general precies een soort van hybride bataljon met een 4-5 leo's aangevuld met T-72's verkiezen om zo over een groter gebied gebruik van hun voordelen te kunnen maken.

En de kans op echt een grote schaal engagement met tientallen tanks aan Russische zijde op korte afstand lijkt me klein want dan zouden ze nu al door de artillerie/drones uitgeschakeld worden.

Anderzijds misschien moeilijk om zo'n eenheid met verschillende snelheden op elkaar af te stemmen?

Tijd zal het leren zeker?

God does not play dice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
-AzErTy- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:59:
[...]
Serieuze vraag zou het beter zijn om je leopards samen te houden? Ik zou als armchair general precies een soort van hybride bataljon met een 4-5 leo's aangevuld met T-72's verkiezen om zo over een groter gebied gebruik van hun voordelen te kunnen maken.

En de kans op echt een grote schaal engagement met tientallen tanks aan Russische zijde op korte afstand lijkt me klein want dan zouden ze nu al door de artillerie/drones uitgeschakeld worden.

Anderzijds misschien moeilijk om zo'n eenheid met verschillende snelheden op elkaar af te stemmen?

Ik zou ze niet mixen, vooral omdat je met je communicatie en aansturing op de laagste gemene deler gaat zitten.
Dus dan kun je ineens de mooie NAVO standardized communicatie platform niet onderling gebruiken omdat die niet in de T72 zit.
Je battlefield awareness kaarten komen ook in de knoop omdat je T72's niet kunnen zien waar je Leo's en Bradley's uithangen etc.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-07 14:19
[...]

Het belang om dit type tanks bij elkaar te houden zit vooral in munitie, onderhoud en onderdelen. (en ook wat @YakuzA zegt) Dit is bij de Leopard anders dan bij T-nogwats. Als je gaat mixen moet je dus ook alle onderhoud, onderdelen en munitie gaan verspreiden. Dat is nogal inefficiënt. Ze zullen dus zo veel mogelijk gezamenlijk worden ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 16:05
[...]

Als luie zetel tacticus lijkt me het logischer ze samen te houden. Mocht UA weer voor een soort blitzkrieg actie gaan als het vorige offensief. Je logistiek moet dan namelijk achter je aan rushen met benogdigde munitie en dergelijke. Ga je dat doen met allerlei soorten tanks ben ik bang dat je files aan ondersteunend materieel gaat krijgen en een stokkende colonne tanks. goed voorbeeld van hoe logistiek niet moet: de file naar Kyiv vorig jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Ik zou ze niet mixen, vooral omdat je met je communicatie en aansturing op de laagste gemene deler gaat zitten.
Dus dan kun je ineens de mooie NAVO standardized communicatie platform niet onderling gebruiken omdat die niet in de T72 zit.
Je battlefield awareness kaarten komen ook in de knoop omdat je T72's niet kunnen zien waar je Leo's en Bradley's uithangen etc.
Plus dat de aanwezigheid van T72s van beide partijen op het slagveld het werk van de Leopards lastiger zal maken. Als de Leopards alleen opereren kunnen ze elke T72 zonder nadenken afschieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Daar heeft Rusland Zelenski niet voor nodig...
Als Rusland denkt dat ze verliezen gaan ze het elders proberen. Dus als er een strategie achter zit dan is het er eentje die je kunt baseren op een variant van de speltheorie: als beide partijen denken een kans te maken op de winst, blijven ze spelen. Als iemand overtuigd is van z'n verlies, is de kans groot dat diegene stopt.

Dus als je een offensief op een andere plek voorbereidt, dan wil je niet laten blijken dat Rusland Bahkmut niet in neemt. Sterker nog: je zult Rusland het idee moeten geven dat ze kans maken om te winnen, zodat ze alles wat ze hebben in de blender gooien.

Dat je dit ziet gebeuren hoeven we geen complexe modellen voor te gebruiken - als blijkt dat hier opzet in zit, is het potentieel een briljante zet. Doorgaans zie je dat plannen voortvloeien uit dingen die reeds gebeuren, dus het kan best en-en zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Waarschijnlijk heeft ie 'm zelf achterover gedrukt :*)

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 22:04
Even over Georgië, hoe kan het dat die mensen pro Russen verkiezen terwijl Rusland half hun land heeft overhoop geschoten?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Volgens mij is de conventionele wijsheid om je beste wapens te concentreren. Op die manier realiseer je lokaal een beslissend voordeel en riskeer je niet dat ze nergens in voldoende aantallen aanwezig zijn om de doorslag te geven.

Daarnaast zijn de eigenschappen van T-72 en Leopards verschillend genoeg om te willen voorkomen dat de Leopards niet uit de verf komen omdat ze steeds rekening moeten houden met de beperkingen van de T72's. En omgekeerd natuurlijk want er zullen vast zaken zijn waarin een T-72 beter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
C00P schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:24:
Even over Georgië, hoe kan het dat die mensen pro Russen verkiezen terwijl Rusland half hun land heeft overhoop geschoten?
Simpel, de verkiezingen zijn vervalst. Er is op papier een keuze maar je stem telt niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
C00P schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:24:
Ik heb eigenlijk geen idee wat het verkiezingsprogramma van de regeringspartij was:
https://www.trouw.nl/buit...eer-bij-uitslag~b4e1a67a/

En wbt de regeringspartij:
https://foreignpolicy.com/2022/08/08/georgia-nato-eu-russia/

Blijkbaar pas recent meer pro-putin oid?

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2023 18:04 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
asing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Simpel, de verkiezingen zijn vervalst. Er is op papier een keuze maar je stem telt niet echt.
Of de andere kant heeft ook zo zijn issues. Of omdat het simpelweg democratie is, en kiezers hadden onrealistische verwachtingen van de vorige regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Sissors schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:34:
[...]
Of de andere kant heeft ook zo zijn issues. Of omdat het simpelweg democratie is, en kiezers hadden onrealistische verwachtingen van de vorige regering.
Jup.
Democratie heeft wel eens zijn nadelen :)
https://nos.nl/l/2466392#UPDATE-container-67935661
Europese rechter draait sanctie tegen moeder Wagner-baas terug

Een hoge Europese rechter heeft de sancties tegen de moeder van Wagner-baas Prigozjin teruggedraaid.

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:37
Tijdens een hoorzitting voor de US Senate heeft Avril Haines, hoofd National Intelligence (overkoepelend over de verschillende 'geheime diensten' in de US) het volgende verklaard over de Russische voortgang in Oekraïne;
Russia is unlikely to capture significantly more territory this year, according to the US director of national intelligence, Avril Haines.

She told a Senate hearing that the military will probably be unable to carry on its current level of fighting, even with the possible capture of Bakhmut, with fierce fighting continuing to take place in the city in eastern Ukraine.
Nevertheless, Russian president, Vladimir Putin, “most likely calculates that time works in his favour,” Haines said, according to Agence France Presse.

Putin likely believes that prolonging the war, with intermittent pauses in fighting, “may be his best remaining pathway to eventually securing Russian strategic interests in Ukraine, even if it takes years,” she said.

After major setbacks and large battlefield losses, “We do not foresee the Russian military recovering enough this year to make major territorial gains,” she told a Senate hearing.
Zie artikel voor verdere info.
https://www.theguardian.c...hreats-says-von-der-leyen

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
blissard schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Het belang om dit type tanks bij elkaar te houden zit vooral in munitie, onderhoud en onderdelen. (en ook wat @YakuzA zegt) Dit is bij de Leopard anders dan bij T-nogwats. Als je gaat mixen moet je dus ook alle onderhoud, onderdelen en munitie gaan verspreiden. Dat is nogal inefficiënt. Ze zullen dus zo veel mogelijk gezamenlijk worden ingezet.
Ik dacht altijd dat je tanks hoofdzakelijk gebruikt om door te breken. Daarna heb je meer aan gepantserde snelle voertuigen en infanterie of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

sprhnk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Ik dacht altijd dat je tanks hoofdzakelijk gebruikt om door te breken. Daarna heb je meer aan gepantserde snelle voertuigen en infanterie of mis ik iets.
Dat is het idee. In 2022 zijn er grote problemen mee, enerzijds zijn er zoveel drones and andere observatiemiddelen dat het vrijwel onmogelijk is een aanval in te zetten met een voldoende aantal tanks zonder dat de tegenstander er van weet.

En als duidelijk wordt dat er een aanval komt kan er heel snel voldoende vuurkracht worden gestuurd naar waar het nodig is. Pick up trucks met lui die met Javelins en Stungas zich ingraven. Anti tank mijnen die via artillerie worden verspreid, eventueel in de banen waar de mijnen geruimd waren. Salvos HIMARS. Drones met bommetjes.

Dit is waarom er zoveel met kleine groepjes soldaten door Wagner wordt aangevallen, dat zijn veel doelen waarvan er een aantal ongeschonden de strijd kan bereiken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@IJzerlijm het gaat nu alleen over de capaciteiten die UA heeft om het omgekeerde bij Rusland te doen. En die beginnen schaarste te ervaren in de dingen die je net noemt terwijl UA langzamerhand meer moderne tanks en andere wapens gaat krijgen. Tipping the scale zeg maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-07 14:19
sprhnk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:57:
[...]

nee, dat is een te beperkte blik. kijk eens wat films van The Chieftain op youtube. Dat geeft wel wat inzicht.

https://www.youtube.com/@TheChieftainsHatch
YouTube: No, The Tank Is Not Dead.

[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 08-03-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
IJzerlijm schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Dat is het idee. In 2022 zijn er grote problemen mee, enerzijds zijn er zoveel drones and andere observatiemiddelen dat het vrijwel onmogelijk is een aanval in te zetten met een voldoende aantal tanks zonder dat de tegenstander er van weet.

En als duidelijk wordt dat er een aanval komt kan er heel snel voldoende vuurkracht worden gestuurd naar waar het nodig is. Pick up trucks met lui die met Javelins en Stungas zich ingraven. Anti tank mijnen die via artillerie worden verspreid, eventueel in de banen waar de mijnen geruimd waren. Salvos HIMARS. Drones met bommetjes.

Dit is waarom er zoveel met kleine groepjes soldaten door Wagner wordt aangevallen, dat zijn veel doelen waarvan er een aantal ongeschonden de strijd kan bereiken.
Er is een klein voordeel aan UA zijde. Het geschut heeft een groter bereik, als het goed is is er iets in de tanks om samen te werken en overzicht te houden en de Westerse tanks hebben een veel beter nachtzicht en precisie, ook rijdend.

Dus de Russen zullen wel weten waar ze zijn maar UA zal ze eerder zien en eerder gericht kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:42:
[...]
Dus de Russen zullen wel weten waar ze zijn maar UA zal ze eerder zien en eerder gericht kunnen schieten.
Ik weet niet of je ze daarmee teveel credits geeft?

De Russen lijken niet echt te weten waar de UA supply lines zijn, waar de UA HIMARS rijden, waar de UA troepen concentraties zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Ik weet niet of je ze daarmee teveel credits geeft?

De Russen lijken niet echt te weten waar de UA supply lines zijn, waar de UA HIMARS rijden, waar de UA troepen concentraties zijn.
Als je wilt aanvallen moet je naar de frontlinie. Ik zou zeggen dat de Russen dat in de gaten houden. Zij het met drones, zij het met scouts.

Verder dan een paar km zullen ze niet komen denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist de Nord stream discussie verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Voor wie het gisteren mogelijk heeft gemist nog een keer in de herhaling. Voor een snel en handig overzicht van relevante posts die de ontwikkelingen in Oekraïne schetsen gebruik de gepinde posts knop rechts bovenin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmyYrxXD73CgJSJDwrrPRU-84jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppydwAjvqeFnIYgNr97K3hcc.png?f=user_large

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Nou, hophop andere landen, tijd om jullie aan te sluiten bij Polen.
Beetje zoals het tank-gebeuren ook op gang kwam.

nope

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
The New York Times bericht dat een national intelligence official in haar annual report stelt dat Rusland nu inderdaad naar de verdedigingsmodus kantelt.

Lacking the firepower for territorial gains, Russia may shift to defense, the U.S. intelligence chief says.
Russia lacks the ammunition and troops to make major territorial gains in Ukraine this year and could shift to a hold-and-defend strategy, dragging out the war, the top American intelligence official said Wednesday.

The official, Avril D. Haines, the director of national intelligence, said during an appearance on Wednesday before the Senate Intelligence Committee that after setbacks on the battlefield President Vladimir V. Putin of Russia now understands the problems his military faces and could adjust his strategy in the short term.
Ben dan nog altijd heel benieuwd hoe zelfs de Amerikaanse veiligheidsdienst in staat is om in het hoofd van Poetin te kijken, maar blijkbaar kunnen ze dit "inzinken van informatie" afleiden uit zijn acties en opdrachten. Dan nog blijft die laatste zin een interpretatie. Misschien is het onderstaande hierop een nadere toelichting:
“Even as the Russian offensive continues, they are experiencing high casualty rates,” Ms. Haines said. “Putin is likely better understanding the limits of what his military is capable of achieving and appears to be focused on more limited military objectives for now.”

Russia may see prolonging the war, even if it means long pauses in an offensive push, as its best chance of achieving its strategic goals, Ms. Haines said. She appeared before the Senate committee as intelligence officials released their annual threat assessment report.
De official beschouwt de verdedigingsmodus dus wel als een voorlopige aanpak, momenteel de beste om strategische doelstellingen te bereiken. Hierbij is dus niet uitgesloten dat in een onveranderde setting Rusland weer zal gaan opschakelen naar de aanvalsmodus. Dat punt moet Oekraïne nu voor zijn en voor blijven.
In addition to troop losses, Russia faces critical morale challenges and ammunition shortages, she said. Russia will need to identify ammunition supplies from other countries and increase the size of its military if it wants to push forward in Ukraine.
Reden genoeg voor het westen om nu te focussen op internationale goederenstromen. De influx van wapens en munitie ondervangen kan een aantrekkelijke strategie zijn. Zouden we in staat zijn deze leveringen te ondervangen en Rusland zou geen verdere mobilisatie creep hebben dan:
“If Russia does not initiate a mandatory mobilization and identify substantial third-party ammunition supplies, it will be increasingly challenging for them to sustain the current level of offensive operations in the coming months,” she said. “And consequently, they may fully shift to holding and defending territories they occupy. In short, we do not foresee the Russian military recovering enough this year to make major territorial gains.”
En als uitsmijter, de stoelpoten van Poetin raken wat los:
“There is real potential for Russia’s military failures in the war to hurt Russian President Vladimir Putin’s domestic standing and thereby trigger additional escalatory actions by Russia in an effort to win back public support,” the report said.
Hierbij ook een link naar dat originele annual report, laat de grootte je niet intimideren, dit is eerste hands informatie. Rusland is erin een hoofdstuk van een pagina of vijf. De naam doet mij wel suggereren dat er ook een classified versie moet bestaan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:52

Garyu

WW

teacup schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:28:
De naam doet mij wel suggereren dat er ook een classified versie moet bestaan 8)
Bij mij op het werk is het ook vrij standaard om documenten al duidelijk te beschrijven zodat het simpelweg snel zichtbaar is of iets export controlled is of juist niet. In het document staat dan nog een preciezere beschrijving maar een filenaam is een makkelijke manier. Het betekent vooral dat de betreffende organisatie ook classified documenten maakt. Niet per se een kopie van dit specifieke document.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Er zijn raketaanvallen geweest/aan de gang...

https://www.rtlnieuws.nl/...kov-luchtaanvallen-drones

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:39
Als ik Twitter zo lees gaat het om een behoorlijke aanval. Waarbij veel raketten blijkbaar hun doel hebben geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-07 13:46
technoaddict schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:32:
[...]

Als ik Twitter zo lees gaat het om een behoorlijke aanval. Waarbij veel raketten blijkbaar hun doel hebben geraakt.
Ze gooien het vlakbij de Poolse grens, denk vooral voor inkomend materiaal vanuit de NATO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:48

Fanta

FordPerformance™️

tiswat schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:15:
[...]

Ze gooien het vlakbij de Poolse grens, denk vooral voor inkomend materiaal vanuit de NATO.
Kan je dit misschien wat proberen te onderbouwen?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:42
tiswat schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:15:
[...]

gezien de locaties die geraakt zijn (Charkov, Odessa, Kyiv) en waar de schade is lijkt het eerder op de oude modus operandi: burgerdoelen en energie sector. Enkel Lviv ligt logisch qua transport route, maar lijkt me dat ze dat niet stallen naast een woontoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Aragnut schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:20:
[...]

gezien de locaties die geraakt zijn (Charkov, Odessa, Kyiv) en waar de schade is lijkt het eerder op de oude modus operandi: burgerdoelen en energie sector. Enkel Lviv ligt logisch qua transport route, maar lijkt me dat ze dat niet stallen naast een woontoren.
Jup en nog wat andere energie centrales bij bijv zapo

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2023 08:31 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ca 68, wel 6 kinzhal’s:

De s300 luchtafweer, kinzhal en kh22’s kunnen ze iig niet onderscheppen.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2023 08:27 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 21:34
Erger is dat de kerncentrale in Zaporizja van het net is omdat de lijnen beschoten zijn en er weer op dieselgeneratoren gewerkt moet worden voor koeling. Blijft toch gevaarlijke boel oorlog rondom een kerncentrale.

Kort overzicht artikel wel maar hln
https://www.hln.be/buiten...n-zonder-stroom~ae0fbbe3/

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 22:01

Spotmatic

Ken sent me

Ik begrijp de Russen niet zo goed met deze, ik zou haast zeggen "saaie standaard aanvallen". Ze gaan er alleen tijdelijk iets mee bereiken; voor het totaalplaatje verandert het helemaal niets en het verandert ook zeker niets aan de uitkomst van deze oorlog. Of doen ze het alleen omdat het leuk is voor de eigen bühne?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid