Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste
Acties:
  • 399.737 views

Onderwerpen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16
isomis schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:22:
We gaan nu helemaal los op Rusland en terecht, maar Rusland heeft geen concentratiekampen waar ze minderheden opsluiten en martelen.
Het whataboutism over China even daargelaten, onder welke steen leef jij?

https://www.newyorker.com...-camps-in-eastern-ukraine

https://www.bbc.com/news/world-europe-61208404

https://www.wired.com/sto...-russian-detention-camps/

https://www.theguardian.c...ukrainians-deaths-donetsk

Enz.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22

Polycom

Poes van goud

Wat heeft dit met de ‘Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne’ te maken? 8)7

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Wilke
Moby schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:26:
Pff laat anders even iemand gewoon reageren vanuit zijn gevoel dat oorlog klote is.
Dit laten gaan is hoe propaganda langzaam voet aan de grond krijgt.

Het werkt, want mensen zijn als groep behoorlijk beïnvloedbaar, en ook de manier waarop is voorspelbaar, en inmiddels toegepaste wetenschap.

Dus, belangrijk om dat scherp te houden.

Ja, oorlog is hels. Maar er is hier geen keuze aan twee kanten. Dus, daar moeten we niet voor weglopen, maar helpen. IMO meer dan we nu doen (al is NL best lekker bezig qua hulp/inwonertal). Het kost ons alleen maar geld en spullen, Oekraïeners mogelijk hun leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
Polycom schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:50:
Wat heeft dit met de ‘Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne’ te maken? 8)7
Alles. Er is een voortdurende propaganda-oorlog gaande om publieke opinie over de wereld te beïnvloeden, mocht je dat gemist hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39
We gaan nu helemaal los op Rusland en terecht, maar Rusland heeft geen concentratiekampen waar ze minderheden opsluiten en martelen. China is vele malen erger. Ik zie de toekomst van de mens erg somber in.
Zodra Oekraïne bezet was geweest, waren die kampen er echt wel gekomen. Daar kun je zeker van zijn.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 10:55
SkiFan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Zodra Oekraïne bezet was geweest, waren die kampen er echt wel gekomen. Daar kun je zeker van zijn.
Aangezien de Oekraïeners door Rusland ontmenselijkt worden door ze alleen maar te portretteren als Nazis en satanisten krijg je vanzelf de haat tegen een bevolkingsgroep met de daarbij behorende moordpartijen en krijg je inderdaad uiteindelijk de concentratiekampen en een nieuwe endlosung :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05

Qwerty-273

Meukposter

Nu is het natuurlijk slechts een druppel op een hete plaat (van de chaos binnen het Russische leger), maar ik zie sinds enkele weken (al speelt het wel langer) meer groepen vrijwilligers die donaties en spullen verzamelen in Rusland om die naar de troepen aan het front te brengen. Dat zijn dan spullen zoals kleding, wapens, drones, medicijnen en voedsel. En tal van patches om op uniformen te zetten.

Één van deze kanalen is "Front_Narod" op Telegram (ik plaats geen directe link) gericht op het 3de gemotoriseerde geweer divisie (3rd Motor Rifle Division). Daar gaat toch behoorlijk wat spul elke keer met een vrachtauto de grens over. Ook geven ze inzicht in de ontvangen geldbedragen, en waar ze dit aan hebben besteed (met bonnetjes etc). Ook daar gaat behoorlijk wat serieuze bedragen doorheen.

Nu verwacht ik geen grote veranderingen door de bovenstaande spullen, maar het is wel een manier waarmee men omgaat met de problemen binnen het leger zelf.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51

bloody

0.000 KB!!

De temperatuur in Oekraine stijgt dan wel, het moraal van de RU troepen ligt ver onder het vriespunt.
Lezenswaardige (vrij korte) thread, welke een bizar beeld schetst van het drugsgebruik en zelf toegebrachte verwondingen.

nope

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Moby schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:26:
Pff laat anders even iemand gewoon reageren vanuit zijn gevoel dat oorlog klote is. Meteen van alle kanten aangevallen omdat hij zich niet voor 100% goed indekt en het misschien interpretabel is naar een kant die niet voldoet volgens jullie regels. Jullie hebben allemaal gelijk hoor, maar jeminee wat duiken jullie er bovenop.

Giftige sfeer als iemand die een keer komt kijken in dit topic zo wordt aangepakt als hij net niet de goede woorden gebruikt.
Dat komt omdat je met dergelijke opmerkingen het slachtoffer (Oekraïne) ten eerste een verantwoordelijkheid in de voeten schuift (je moet de oorlog stoppen), en ten tweede volledig voorbijgaat aan hun eigen wens. Oekraïne wordt aangevallen en onderworpen aan (weer) een genocide. Oekraïne vecht terug om hun land, identiteit en vrijheid te behouden. En dan gaan buitenstaanders zeggen dat ze daarmee moeten stoppen? Nee, wij moeten Oekraïne onvoorwaardelijk steunen in hun strijd om hun landsgrenzen, en zij bepalen de strategie.

Het is alsof je in de Tweede Wereldoorlog zegt dat "beide partijen" iets moeten doen om de volkerenmoord te stoppen. Een volkomen absurde gedachte.

Ja oorlog is kloten, dat gevoel is logisch, en ik word daar elke dag weer wakker mee. Maar ik maak niet de fout om het slachtoffer onderdeel van het probleem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 22:19
bloody schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:50:
De temperatuur in Oekraine stijgt dan wel, het moraal van de RU troepen ligt ver onder het vriespunt.
Lezenswaardige (vrij korte) thread, welke een bizar beeld schetst van het drugsgebruik en zelf toegebrachte verwondingen.

[Twitter]
Begin de berichtgeving steeds verwarrender worden.

Laten we voorop stellen dat het RU leger in een deplorabele staat is, maar overal en nergens lees je over corruptie. Van neppe reactive armor, houten c-4, kogelvrije vesten met foam platen tot een compleet vergaan nucleair arsenaal allemaal door corruptie.

Maar opeens is een arts niet om te kopen. Er worden in de thread verder valide en goede punten aangehaald, maar bij tweet 1 trok ik toch een beetje mijn wenkbrauwen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
saikol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:44:
[...]

Laten we voorop stellen dat het RU leger in een deplorabele staat is, maar overal en nergens lees je over corruptie. Van neppe reactive armor, houten c-4, kogelvrije vesten met foam platen tot een compleet vergaan nucleair arsenaal allemaal door corruptie.

Maar opeens is een arts niet om te kopen. Er worden in de thread verder valide en goede punten aangehaald, maar bij tweet 1 trok ik toch een beetje mijn wenkbrauwen op.
Momenteel lijkt een van de grootste doodszondes het ontlopen van de militaire 'plicht' te zijn. Dan kan ik me goed voorstellen dat zo'n dokter zijn werk wat dat stuk betreft dan ook goed doet. Als je zelf ten slotte de kogel riskeert, worden een hoop mensen een stuk meer gedwee en minder omkoopbaar.

Aan de andere kant ben ik er ook van overtuigd dat de drugs waar ze het over hebben wel via diezelfde artsen verkrijgbaar zijn. Zo verwarrend vind ik dit soort berichten dus niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 11-06 10:55

[Twitter]
Je kunt ook niet echt anders verwachten van het land dat bekend is van krokodilgebruikers.
Maar volgens mij geldt dit voor elke oorlog. De Amerikanen waren er ook niet vies van in Vietnam en de ergste gevallen verdwenen ook in de heroïne. Oorlog is gewoon heel smerig en een groot gedeelte van de soldaten kan daar ook helemaal niet mee om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13:19

[Twitter]
"Cooking drugs" :? . Ik heb het even nagezocht maar de enige drug die je denk ik zelf zou kunnen maken met spul wat je makkelijk kan kopen (of stelen) is Crystal Meth. Breaking Bad dus. Gevaarlijk goedje als je niet weet waar je mee bezig bent.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:08
asing schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:03:
[...]

"Cooking drugs" :? . Ik heb het even nagezocht maar de enige drug die je denk ik zelf zou kunnen maken met spul wat je makkelijk kan kopen (of stelen) is Crystal Meth. Breaking Bad dus. Gevaarlijk goedje als je niet weet waar je mee bezig bent.
Wellicht krokodil, wat hierboven al even aangehaald werd. Populair in Rusland en vrij eenvoudig te maken.

Wikipedia: Krokodil (drug)

Overigens kunnen op termijn je ledematen wegrotten van dat spul. Wel eens beelden van gezien en die zijn te ranzig voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

saikol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:44:
[...]

Om omkoopbaar te zijn heb je autonomie nodig. Je moet bevoegd zijn om beslissingen te nemen. Goeie kans dat die artsen gewoon te horen krijgen dat niemand, al zijn beide armen en benen eraf geschoten, een “ziekbriefje” krijgt. Dan kan die arts niet meer corrupt zijn want hij mag die documenten gewoon niet meer uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

redwing schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:51:
[...]

Momenteel lijkt een van de grootste doodszondes het ontlopen van de militaire 'plicht' te zijn. Dan kan ik me goed voorstellen dat zo'n dokter zijn werk wat dat stuk betreft dan ook goed doet. Als je zelf ten slotte de kogel riskeert, worden een hoop mensen een stuk meer gedwee en minder omkoopbaar.

Aan de andere kant ben ik er ook van overtuigd dat de drugs waar ze het over hebben wel via diezelfde artsen verkrijgbaar zijn. Zo verwarrend vind ik dit soort berichten dus niet.
In de geschiedenis van het studentenleven, was de geneeskunde berucht voor toegang alle soorten drugs. Die weten wat je moet voorschrijven om dezelfde werkzame stoffen te verkrijgen als de drugs.

Uiteindelijk was het allemaal uitgevonden om de huisvrouwen beter om te laten gaan met de stress, werkdruk, moeilijkheden in het leven/gezin in de laatste 100+ jaren. Met een pilletje was vroeger, zeker de vele generaties voor de Boomers alles op te lossen.

In de 19de eeuw was het de huisvrouwen aan de morphine, lachgas, opium,... En cocaine, chloroform, cannabis,... werd voorgeschreven als de vrouwen bij de gynaecoloog langs gingen.

Na WOII werd het pas duidelijk hoe verslavend bepaalde middelen zijn.

https://www.vice.com/en/a...lls-for-your-hysteria-253

De VS is nog altijd een samenleving waar de reclame de mensen moet overtuigen dat ze iets in het leven missen en alles valt op te lossen als ze een pilletje kopen en inslikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 21:56

ZenTex

Doet maar wat.

downtime schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:18:
[...]

Om omkoopbaar te zijn heb je autonomie nodig. Je moet bevoegd zijn om beslissingen te nemen. Goeie kans dat die artsen gewoon te horen krijgen dat niemand, al zijn beide armen en benen eraf geschoten, een “ziekbriefje” krijgt. Dan kan die arts niet meer corrupt zijn want hij mag die documenten gewoon niet meer uitgeven.
Has most of his limbs: fit for duty.
has vision in at least 1 of eye? Da, fit for duty.
Is drug addict? Fit for duty, will fit right in.
Alcohol addict? Why are you even here, get back to unit.
Diabetic: da, fit for duty, but no dessert for you.
Psychosis, arrested for assaulting comrade? Send to special assault recon duty with convicts, da.
Criminal history, excessively violent? Da, fit for duty, possibly promotion.

So, you legally blind, in wheelchair, low IQ, drug and alcohol addict. Need second opinion from superior. Either fit for duty, or general material, not sure.

Flauw, ja. Maar kan me voorstellen dat het er zo aan toegaat, vooral na die mobilisatie perikelen van weleer. :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Neem ze met een korrel zout, maar blijkbaar is er gisteren weer het nodige gebeurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YVieDeYLWDuNH63L3E_-3C-oHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esYLErNToePrs7zm4mrk8sOI.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens deze cijfers 23 artillerie systemen naar de puinpoeier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:52

Snow_King

Konijn is stoer!

Vandaag weer +1060 uitgeschakelde Russen. Wat een bizar getal weer.

[Twitter]
Laag moraal en verplicht worden om te vechten, dan krijg je dit denk ik?

De volgende Tweet had ik gisteren al willen posten:

Dit citaat vind ik opmerkelijk:
"They believe that they are defending their land - it seems that this truth has not yet reached us"
Wel zijn dit weer signalen dat UA echt bezig iets voor te bereiden. Ook de Russen weten dat.

Mijn lijkt op a) beter weer en b) het nieuwe materiaal te wachten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:23

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Kritische berichtgeving over de Oekraïense situatie in Bachmut. En dit dan afkomstig van de Kyiv Independent. Dus voor wie denkt dat er alleen maar rozengeur en maneschijn berichten uit Oekraïne komen, hier hebben we het bewijs van het tegendeel.

Volkskrant Liveblog

Oekraïense soldaten in Bachmoet: slechte voorbereiding en onvoldoende steun
05:58
Oekraïense soldaten zijn kritisch over de situatie in het door de Russen belegerde Bachmoet, blijkt uit interviews van The Kyiv Independent met soldaten aan het front. Soldaten zouden zonder noemenswaardige training naar Bachmoet worden gestuurd. Ook klagen ze over gebrekkige lucht- en artilleriesteun.

Aan Russische zijde klagen soldaten, hun families en militaire bloggers het afgelopen jaar regelmatig over de behandeling van frontsoldaten en de gigantische verliezen. Op basis van de interviews concludeert The Kyiv Independent dat de verliezen aan Oekraïense zijde bij Bachmoet ook groot moeten zijn. De geïnterviewde soldaten zeggen dat er ernstige tekorten aan munitie zijn. Als ze beschoten worden moeten ze vaak lang wachten op steun van eigen artillerie en mortieren.
Tja, wat lezen we hier uit? Problemen met bevoorrading en informatievoorziening? We duiken snel het domein van speculatie in. Misschien niet zozeer een tekort aan munitie maar wel een uitdaging om het in Bachmut te krijgen. Ook de traagheid in response van artillerie lijkt mij meer een informatie ding dan dat er geen artillerie beschikbaar zou zijn.
Bachmoet is volgens infanterist Oleksandr ‘praktisch omsingeld’. Hij constateert dat sommige bataljons in Bachmoet bestaan uit goedgetrainde soldaten, maar de zijne niet. Na vijf maanden vechten is nog maar de helft van zijn bataljon overgebleven, vertelt Oleksandr. Nieuwe soldaten wordt beloofd dat ze eerst op enige afstand van het front gestationeerd worden. Volgens Serhiy, een andere soldaat, houden commandanten zich niet aan deze belofte: ‘we kwamen middenin de nacht aan en ze stuurden ons meteen naar Bachmoet.’

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4dGV4adIIKuyL6zJGKmWC8oTCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9gENRbrHWTQZH9zObrtBk6x.jpg?f=fotoalbum_large

@teacup ik vrees dat de harde realiteit is dat nieuwe rekruten qua militaire waarde goedkoper zijn voor in de loopgraven dan goed getrainde soldaten. Ook voor UA is het een uitputtingsslag geworden.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:29:
Kritische berichtgeving over de Oekraïense situatie in Bachmut. En dit dan afkomstig van de Kyiv Independent. Dus voor wie denkt dat er alleen maar rozengeur en maneschijn berichten uit Oekraïne komen, hier hebben we het bewijs van het tegendeel.

Volkskrant Liveblog

Oekraïense soldaten in Bachmoet: slechte voorbereiding en onvoldoende steun

[...]

Tja, wat lezen we hier uit? Problemen met bevoorrading en informatievoorziening? We duiken snel het domein van speculatie in. Misschien niet zozeer een tekort aan munitie maar wel een uitdaging om het in Bachmut te krijgen. Ook de traagheid in response van artillerie lijkt mij meer een informatie ding dan dat er geen artillerie beschikbaar zou zijn.

[...]
Dit soort klachten zijn natuurlijk niet helemaal nieuw. Ook tijdens het Kherson-offensief kon je dit soort geluiden horen van de mensen die daadwerkelijk aan het front zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:39:
[Afbeelding]

@teacup ik vrees dat de harde realiteit is dat nieuwe rekruten qua militaire waarde goedkoper zijn voor in de loopgraven dan goed getrainde soldaten. Ook voor UA is het een uitputtingsslag geworden.
Gezien hoe ze het eerder deden zou het niet zozeer een uitputtingsslag zijn alswel dat ze met 'mindere' troepen de boel ophouden en de russen uitputten, terwijl ze de echte troepen aan het opbouwen zijn. Op die manier hebben ze al verschillende keren een aanval opgezet. En dat terwijl het er steeds meer op lijkt dat dit toch echt al de grote russische aanval is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:36

Fanta

FordPerformance™️

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:22:
Neem ze met een korrel zout, maar blijkbaar is er gisteren weer het nodige gebeurd:

[Afbeelding]

Volgens deze cijfers 23 artillerie systemen naar de puinpoeier.
Als deze cijfers kloppen, durf ik bijna te concluderen dat UA de slag om Bakhmut gaat winnen. Ja, het is nog vroeg..

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Fanta schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:17:
[...]

Als deze cijfers kloppen, durf ik bijna te concluderen dat UA de slag om Bakhmut gaat winnen. Ja, het is nog vroeg..
Ik zag her en der berichten dat ze gisteren wat troepenbarakken richting Melitopol hebben bestookt. Dat zou de extra troepen kunnen verklaren. Maar ook wat materieel betreft is het wel een hoge dag. Het gaat iig weer hard zo.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:00
[...]

Denk dat die conclusie hoop wellicht te vroeg is. Ook al roepen we sinds de kerst dat Bakhmut snel zal vallen.

Ik las gisteren dat de russen troepen vanuit Kremina overplaatsen naar Bakhmut, en dat de UA langzaam terrein wint rondt Kremina. Mits dit waar is geeft dit wel aan dat het niet van een leien dakje gaat voor de Russen en ze daadwerkelijk all-in willen om Bakhmut te veroveren. Vanuit dat perspectief is het best logisch dat UA Bahmut zolang mogelijk wil behouden....

Deze tweet:

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Dat durf ik echt niet te zeggen aan de hand van enkel deze cijfers, we hebben weinig zicht op de verliezen aan UA zijde.

Dat de strijd rond Bakhmut erg fel en geconcentreerd is mag duidelijk zijn.

Er zijn het afgelopen half jaar veel berichten gekomen uit Bakhmut dat ook Oekraïne hier helaas stevige verliezen kent. Helaas typerend voor loopgraven en close combat in stedelijk gebied.

Maar hoe dat allemaal in verhouding staat weten we niet, dat blijft speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 12:38

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Standeman schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Hier in Europa doen we het al dik 70 jaar redelijk goed. Veel samenwerking en geen systematische verkrachtingen, marteling of moord. Dus als je met "we" Europa bedoelt, snap ik geen snars van je opmerking.

Het is Rusland dat barbaars tekeer gaat en de Oekraïners verdedigen zich tegen deze barbaarsheid. Vind je dat verkeerd? Dat mensen hun leven geven omdat ze niet verkracht, vermoord of gemarteld willen worden?

Ik heb echt geen idee wie je met "we" bedoelt..
Nou hebben we (als in Europa/VS) wel uitstapjes op de wereld gemaakt waar het niet veel netter was dan wat de Russen nu doen. Ik weet, het verzand in whatsaboutism maar om nou te zeggen dat onze handen schoon zijn klopt niet.

Zoals gisteren in een andere reactie al aangehaald, wat in deze reactie gebeurt is een valse vergelijking (False equivalence) maken. Trachten iets te vergelijken dat door de complexiteit niet is te vergelijken. Dat pad moeten we niet op gaan want dat leidt af van wat er nu in deze oorlog gebeurt. Bovendien geven we de acties door Rusland een soort legitimiteit door ze in het kader van acties van andere naties te plaatsen. Blijven beoordelen dus tegen internationale verdragen. Laat dat ons referentiekader zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 07-03-2023 19:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
tuinïnen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Nou hebben we (als in Europa/VS) wel uitstapjes op de wereld gemaakt waar het niet veel netter was dan wat de Russen nu doen. Ik weet, het verzand in whatsaboutism maar om nou te zeggen dat onze handen schoon zijn klopt niet.
Dat we een (ver) verleden hebben waarin we ons misdragen hebben vanuit het huidige perspectief is whataboutism als je dat inbrengt als legitimering voor misdragingen nu op de huidige schaal. Daarbij is het een false balance vergelijking door te zeggen 'er is een smetje, dus iemands in bloed doordrenkte handen zijn hetzelfde'.

Zou dat (eigen geschiedenis) niet reden te meer moeten zijn om anderen te helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 12:38

tuinïnen

Eventus stultorum magister

NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:58:
[...]

Dat we een (ver) verleden hebben waarin we ons misdragen hebben vanuit het huidige perspectief is whataboutism als je dat inbrengt als legitimering voor misdragingen nu op de huidige schaal. Daarbij is het een false balance vergelijking door te zeggen 'er is een smetje, dus iemands in bloed doordrenkte handen zijn hetzelfde'.

Zou dat (eigen geschiedenis) niet reden te meer moeten zijn om anderen te helpen?
Of bijv Irak een ver verleden is kan je echt wel je twijfels bij hebben.

Het ging mij meer om de opmerking dat we het 70 jaar redelijk goed doen, dat lijkt mij toch wel wat optimistisch benaderd.

Ondertussen blijft Bakhmut lastiger worden, heel benieuwd wat de versterkingen van de afgelopen week hebben kunnen doen op de flanken. Aanvoer / terugtrekking vooral via stukken onverharde wegen (groen) .

Het zijn kleine winsten voor Rusland tegen hoge kosten aan beide kanten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYK3s6Wfn0vStr5f7gkDE5lnpMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QczxphCF6ssc2BFi0WibxPl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:40
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:38:
[...]

Dat durf ik echt niet te zeggen aan de hand van enkel deze cijfers, we hebben weinig zicht op de verliezen aan UA zijde.

Dat de strijd rond Bakhmut erg fel en geconcentreerd is mag duidelijk zijn.

Er zijn het afgelopen half jaar veel berichten gekomen uit Bakhmut dat ook Oekraïne hier helaas stevige verliezen kent. Helaas typerend voor loopgraven en close combat in stedelijk gebied.

Maar hoe dat allemaal in verhouding staat weten we niet, dat blijft speculeren.
Qua manschappen schat de NATO het op 1:5 WIA/KIA tegenover de Russen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

tuinïnen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:06:
[...]

Of bijv Irak een ver verleden is kan je echt wel je twijfels bij hebben.
Ik kan me uberhaubt niet herinneren dat er concentratie filtratiekampen zijn gebouwd in Irak, noch dat er richting de 2 miljoen Irakezen via deze kampen zijn gedeporteerd naar de ghetto's in de VS.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Rene schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:38:
[...]

Denk dat die conclusie hoop wellicht te vroeg is. Ook al roepen we sinds de kerst dat Bakhmut snel zal vallen.

Ik las gisteren dat de russen troepen vanuit Kremina overplaatsen naar Bakhmut, en dat de UA langzaam terrein wint rondt Kremina. Mits dit waar is geeft dit wel aan dat het niet van een leien dakje gaat voor de Russen en ze daadwerkelijk all-in willen om Bakhmut te veroveren. Vanuit dat perspectief is het best logisch dat UA Bahmut zolang mogelijk wil behouden....

Deze tweet:
[Embed]
Dit soort berichten laten mij iig zien dat het wel duidelijk is dat het slecht met rusland gaat en dat ze helemaal geen grote troepenmacht hebben voor de 'grote aanval'. Zouden ze wel reserves hebben, zouden ze niet een veel belangrijkere plek verzwakken voor Bakhmut. Ik zou zeggen dat Bakhmut nu hetzelfde wordt gebruikte als eerst Marioepol door de russen vast te binden aan een plek, daar ervoor zorgen dat de verliezen bij de russen een stuk groter zijn en in de tussentijd het moderne materieel klaar zetten voor een zwakke plek zodra die is gevonden/ontstaan (en het weer wat beter is).

Ik blijf wat dat betreft de berichten dat UA terug zou moeten trekken ook altijd nog met een korreltje zout nemen. Ik blijf daarvan het idee hebben dat het vaak gebruikt wordt om de russen te doen geloven dat het slecht gaat met UA zodat ze zich vast blijven bijten op Bakhmut. Dat zijn nl. berichten die rechtstreeks naar de militaire leiding van UA zouden gaan als het echt een waarschuwing voor hun zou zijn. Juist doordat het via de media gaat zet ik mijn vraagtekens, want dat doe je alleen als je het de buitenwereld wil laten horen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

nst6ldr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Ik kan me uberhaubt niet herinneren dat er concentratie filtratiekampen zijn gebouwd in Irak, noch dat er richting de 2 miljoen Irakezen via deze kampen zijn gedeporteerd naar de ghetto's in de VS.
En een annexatie van alle Irakese provincies met olie na 'referenda'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
nst6ldr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Of dat de VS gebieden aan het annexeren was om het VS-grondgebied te maken. Ik blijf het wel een oorlog vinden die fout is en er dus niet geweest had moeten zijn, maar het is niet vergelijkbaar met wat de russen nu doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
tiswat schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Qua manschappen schat de NATO het op 1:5 WIA/KIA tegenover de Russen.
Kwam dit getal ook ergens tegen maar weet niet meer waar. Heb je een bron?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22
We gaan nu helemaal los op Rusland en terecht, maar Rusland heeft geen concentratiekampen waar ze minderheden opsluiten en martelen. China is vele malen erger. Ik zie de toekomst van de mens erg somber in.
Voor het geval je het echt niet wist: die kampen heeft Rusland wel. Verdere discussie: Oorlogsmisdaden: massagraven, deportaties, kinderontvoering.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
wian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Kwam dit getal ook ergens tegen maar weet niet meer waar. Heb je een bron?
https://edition.cnn.com/e...82c57b8228fbbf082fb3b6888

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Of dat de VS gebieden aan het annexeren was om het VS-grondgebied te maken. Ik blijf het wel een oorlog vinden die fout is en er dus niet geweest had moeten zijn, maar het is niet vergelijkbaar met wat de russen nu doen.
Ik heb overigens wel meegemaakt hoe o.a. piloten werden gesommeerd om toe te lichten waarom ze gebouw X hadden geraakt, en dit kon uitlopen tot een straf als bleek dat er sprake was van onzorgvuldig handelen.

Als ik dat dan naast de vele kruisraketten, daarna antischeepsraketten, daarna luchtdoelnraketten en daarna geïmporteerde drones die bewust op burgerdoelen zijn gericht. Lijkt me toch wel van een andere orde @tuinïnen. Alleen al de staat van Irakese steden na 10(?) jaar oorlog in vergelijking met de Oekraïnse steden die na dit (tweede) deel van de invasie na minder dan een jaar in een maanlandschap zijn veranderd moet toch wel een indicator zijn dat je appels met wandcontactdozen vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Baserk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:00:
Prigozhin 'filosofeert' over het effect van een terugtrekking van Wagner van 't front, en de dan mogelijke ineenstorting van de Russische linies in Oekraïne.
Ook een beetje dreigen, over hoe zijn mannen de munitie-tekorten nog steeds maar matig opnemen.
En uiteindelijk een aapje uit de mouw: "Laat me alsjeblieft weer gevangenen ronselen".

https://twitter.com/wartranslated/status/1632148708748935168
En daarna klaagt hij over een Ukrainse tegenaanval vanuit meerdere hoeken waarbij ineens Wagner klem zou kunnen zitten. Jammer dat hij minder radeloos is dan eergisteren, maar mooi om te horen dat “zijn mannetje” een Russisch hoofdkwartier is uitgeschopt https://twitter.com/wartranslated/status/1632799800193167361

Kijk uit naar zijn volgende rant!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Verschillende updates van de New York Times. Het meeste is hier al voorbij gekomen, maar lees vooral het kopje “Here are five takeaways from inside the battle for Bakhmut”. Ukraine leek eerst terug te trekken maar heeft sinds zaterdag honderden extra troepen gestationeerd op nabij gelegen heuvels en bestookt van daaruit de Russische posities. Misschien een afleidingsmanoeuvre om de aftocht mogelijk te maken, maar er wordt ook gesuggereerd dat Ukraine stug doorgaan met grinden omdat ze denken de Russen te kunnen breken.

Edit:
President Volodymyr Zelensky is insisting that Ukrainian forces will not withdraw from Bakhmut, despite indications just days ago that a retreat was imminent.

Mr. Zelensky said in his nightly address that he had met with Ukraine’s top generals for more than an hour on Monday to discuss the situation in Bakhmut and that their directive was clear: “Do not withdraw.” Instead, “Reinforce.”

Ukraine’s most senior military commander, Gen. Valeriy Zaluzhnyi, and the commander of Ukraine’s ground forces, Col. Gen. Oleksandr Syrsky, delivered this message to Mr. Zelensky. Their recommendation — to stay and fight — was “unanimously backed by the staff,” Mr. Zelensky said.
Je kan toch niets anders dan respect en ontzag hebben voor de Ukrainse militairen.

[ Voor 41% gewijzigd door wian op 07-03-2023 10:27 . Reden: Uitspraak Zelensky toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:12
wian schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:17:
Verschillende updates van de New York Times. Het meeste is hier al voorbij gekomen, maar lees vooral het kopje “Here are five takeaways from inside the battle for Bakhmut”. Ukraine leek eerst terug te trekken maar heeft sinds zaterdag honderden extra troepen gestationeerd op nabij gelegen heuvels en bestookt van daaruit de Russische posities. Misschien een afleidingsmanoeuvre om de aftocht mogelijk te maken, maar er wordt ook gesuggereerd dat Ukraine stug doorgaan met grinden omdat ze denken de Russen te kunnen breken.

Edit:

[...]

Je kan toch niets anders dan respect en ontzag hebben voor de Ukrainse militairen.
Tja, als de kill ratio inderdaad 1:5 is, dan hoeven de Russen maar 6 x zoveel manschappen te investeren en winnen ze gewoon. De taktiek van massa is al vaker effectief gebleken. Zolang er geen groot materiaal wordt ingezet en de ratio meer richting 1:10+ gaat, zet ik mijn geld nog niet in op een partij. Oekraïne moet het maar volhouden en dat is mijn grootste zorg. Over een paar dagen weer een nieuwe aflevering van https://art19.com/shows/veldheren Misschien gaan ze hier op in.

Specs van pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 10:00
honey schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Tja, als de kill ratio inderdaad 1:5 is, dan hoeven de Russen maar 6 x zoveel manschappen te investeren en winnen ze gewoon. De taktiek van massa is al vaker effectief gebleken. Zolang er geen groot materiaal wordt ingezet en de ratio meer richting 1:10+ gaat, zet ik mijn geld nog niet in op een partij. Oekraïne moet het maar volhouden en dat is mijn grootste zorg. Over een paar dagen weer een nieuwe aflevering van https://art19.com/shows/veldheren Misschien gaan ze hier op in.
dit klinkt alsof dat even zo gedaan is. Vraag me af of Rusland uberhaupt 6x zoveel manschappen heeft. Daarbij moeten ze ook het land zelf nog verdedigen....

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 22:21
Snow_King schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:22:
Vandaag weer +1060 uitgeschakelde Russen. Wat een bizar getal weer.

[...]

Laag moraal en verplicht worden om te vechten, dan krijg je dit denk ik?

De volgende Tweet had ik gisteren al willen posten:

[Twitter]

Dit citaat vind ik opmerkelijk:

[...]

Wel zijn dit weer signalen dat UA echt bezig iets voor te bereiden. Ook de Russen weten dat.

Mijn lijkt op a) beter weer en b) het nieuwe materiaal te wachten.
Dat citaat is inderdaad vreemd. Wat had hij dan verwacht? Om welke reden zou de Oekrainiers dan vechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
Die oorlog in Ukraine zou heel snel voorbij zijn, moest Japan eens één van de gecontesteerde eilandjes gaan bezetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
Muncher schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Dat citaat is inderdaad vreemd. Wat had hij dan verwacht? Om welke reden zou de Oekrainiers dan vechten?
Nja die soldaten denken natuurlijk dat ze de boel komen bevrijden en dat ze graag bij Rusland willen horen.
Dat is natuurlijk hetgeen wat de Russen meekrijgen vanuit de Russische media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 14:47
[...]

Het huidige Oekrainse leger is +- 700k - 1 miljoen manschappen. Bron: Perun en Frans Osinga.

Rusland zet hier bij lange na niet 4,2 miljoen - 6 miljoen manschappen tegenover gelukkig. Verschil is echter dat Oekraine het leger moet verdelen over het gehele land (bijvoorbeeld ook Kiev) en Rusland zich meer kan concentreren op bepaalde regio's.

Met een kill ratio van 1:5 is de strategie van Oekraine te begrijpen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Wolfp4ck schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:42:
Die oorlog in Ukraine zou heel snel voorbij zijn, moest Japan eens één van de gecontesteerde eilandjes gaan bezetten :)
De gaan flink de militaire uitgaven opschroeven. Niet alleen die eilandjes, maar ook wanneer China bloed ruikt en aan Rusland zou snoepen zit in hun achterhoofd denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

En waar halen ze die 6x vandaan? Demografisch zitten ze hooguit op 3x, waarbij rusland al heeft mobiliseren en Oekraine voorlopig nog volledig op vrijwilligers draait (en zelfs mensen afwijst omdat ze ze nog niet nodig hebben). Dat lijkt nu net het grote probleem dat rusland heeft, ze kunnen wel veel man op de been brengen, maar zelfs met de 'grote aanval' is het ze niet gelukt om zo'n overmacht te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

[...]

Dat doe je dus wel ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Muncher schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Het Kremlin heeft al sinds vóór 2014 een binnen- en buitenlandse desinformatie campagne op Oekraïne gericht, waarbij diens voorbereidingen van de tweede invasie waren gericht op een onbestaande eensgezindheid. Het zal de bedoeling geweest zijn om het westen te laten geloven dat een ongewenste overheid afgezet zou worden, en intern speelt het middelen en mensen vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjDQ7cUlqww_Nn6hneisd6eafGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8iTfk1wr2OBtLMinSeiLzNX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 21:56

ZenTex

Doet maar wat.

nst6ldr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Het Kremlin heeft al sinds vóór 2014 een binnen- en buitenlandse desinformatie campagne op Oekraïne gericht, waarbij diens voorbereidingen van de tweede invasie waren gericht op een onbestaande eensgezindheid. Het zal de bedoeling geweest zijn om het westen te laten geloven dat een ongewenste overheid afgezet zou worden, en intern speelt het middelen en mensen vrij.

[Afbeelding]
Die valt duidelijk onder het kopje "aged Like milk" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
ZenTex schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Die valt duidelijk onder het kopje "aged Like milk" :+
Het was geen analyse, het was het planten van een idee. Het plantje heeft gelukkig geen wortel geschoten, maar dat is wat anders dan gedateerd zijn: het was nooit feitelijk, ook toen niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Crim schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Ik vind oorlog gewoon een verschrikkelijk barbaarse aangelegenheid. Er zijn vast manieren om deze oorlog te stoppen zonder de boel verder te escaleren, de wil is er gewoon aan beide kanten niet. Uiteindelijk komt er vast iets uit wat ze honderdduizenden doden en gewonden eerder ook hadden kunnen bedenken.
hoezo WIL??? aan BEIDE kanten??

je bedoelt gewoon alles aan Poetin geven??? dan is het over??
(voor de komende paar maanden, want dan heeft hij weer pakhuizen vol..)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:02
tiswat schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Nja die soldaten denken natuurlijk dat ze de boel komen bevrijden en dat ze graag bij Rusland willen horen.
Dat is natuurlijk hetgeen wat de Russen meekrijgen vanuit de Russische media.
Ik lees het vooral als "wij Russen moeten ook eens echt gemotiveerd worden, net zoals de Ukrainers dat zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
nst6ldr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:11:
[...]

[Afbeelding]
Deze mag wel bij Meme's ook geplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wolfp4ck schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:28:
[...]

Deze mag wel bij Meme's ook geplaatst worden
Gevalletje aged like milk idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:20
#SlavaUkraini is trending op Twitter, nr 1. Let op, het is heel nobel en ook het portret van de man. Maar kijk uit met het filmpje, dat verschijnt vrij snel als je scrolled. Ik heb er in ieder geval een trauma bij.

[ Voor 12% gewijzigd door ratzz op 07-03-2023 12:55 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

ratzz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:52:
#SlavaUkraini is trending op Twitter, nr 1. Let op, het is heel nobel en ook het portret van de man. Maar kijk uit met het filmpje, dat verschijnt vrij snel als je scrolled. Ik heb er in ieder geval een trauma bij.
Ik zoek het niet actief op, maar kwam het ook tegen op deze manier.

Slava Ukraini! Wat een held. Aan degene die dit op hun geweten hebben maak ik verder geen woorden vuil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

Rusland heeft ca 200 tot 300.000 nu in Oekraine zitten, Oekraine heeft er ca 800 a 900.000 in Oekraine zitten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 23:09
YakuzA schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:27:
[...]

Rusland heeft ca 200 tot 300.000 nu in Oekraine zitten, Oekraine heeft er ca 800 a 900.000 in Oekraine zitten.
Inderdaad, 1:5 lijkt me geen ratio waarmee Rusland de oorlog kan winnen. Rusland heeft tenslotte maar ~3x zoveel inwoners dan Oekraïne, en het lijkt me niet dat Rusland een groter percentage hiervan kan mobiliseren voor een oorlog buiten eigen bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Janpietertje89 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Inderdaad, 1:5 lijkt me geen ratio waarmee Rusland de oorlog kan winnen. Rusland heeft tenslotte maar ~3x zoveel inwoners dan Oekraïne, en het lijkt me niet dat Rusland een groter percentage hiervan kan mobiliseren voor een oorlog buiten eigen bodem.
Tot de tanden bewapende gemotiveerde beroeps met jaren ervaring tellen op de weegschaal natuurlijk ook anders dan mobiks-met-schepje.

Denk dat de som van alle corruptie en zelfoverschatting uiteindelijk gezorgd hebben voor het Z-ombie leger wat we nu de velden over zien lopen.

Alleen al de beelden van de afgelopen 24 uur waar ze verse troepen gewoon geconcentreerd uitladen binnen artillerie bereik en vervolgens meteen in grote getalen aan flinters geschoten worden spreekt boekdelen - dat is wel zo enorm onverschillig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 19:57
Janpietertje89 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:35:
Aan de andere kant denk ik dat Rusland meer bereid is om verliezen te nemen. Het leven van een Rus in Rusland is niks waard, en bovendien zal de meerderheid lange tijd niet door hebben hoeveel verliezen ze nemen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:25
ph4ge schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Aan de andere kant denk ik dat Rusland meer bereid is om verliezen te nemen. Het leven van een Rus in Rusland is niks waard, en bovendien zal de meerderheid lange tijd niet door hebben hoeveel verliezen ze nemen.
Het leven van een Oekraïner onder Russische bezetting is zo mogelijk nog minder waard... dus die zullen flink gemotiveerd zijn om te vechten, desnoods tot de laatste man/vrouw/kind. Als ze zich overgeven worden ze óók afgemaakt door de Russen, en daarvan zal elke Oekraïner inmiddels toch wel doordrongen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 23:04

scorpionv

This space for rent

[...]

Tja, als de kill ratio inderdaad 1:5 is, dan hoeven de Russen maar 6 x zoveel manschappen te investeren en winnen ze gewoon.
Dan heb ik nieuws voor je. De bevolking van Rusland is maar 3-4x zo groot als die van Oekraïne.
Dus gemiddeld genomen gaat deze strategie niet op. Verder heeft Rusland ook z'n eigen oorlogsindustrie aan de gang te houden (kost mensen), en Oekraïne wordt daarin nog eens zwaar gesponsord door andere economieën.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
ph4ge schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Ik denk niet dat het gaat om de bereidheid van Putin om verliezen te nemen, maar het gaat om het punt waarop Putin gedwongen wordt nog meer burgers te mobiliseren voor de oorlog.

Met de huidige verliezen van Rusland per dag komt het moment dat er meer nieuwe soldaten nodig zijn redelijk snel dichterbij. Dat is het moment dat het echt interessant gaat worden:

kan Putin intern nog een mobilisatie-ronde van 300.000 (of meer?) mensen verkopen? Hoe gaan de tegenmachten in het Kremlin reageren als dit gebeurt?

En als de mobilisatie al slaagt, komt er dan een window of opportunity voor Oekraine om door te drukken, aangezien nieuwe mobiks niet direct inzetbaar zijn, of heel slecht getraind zijn als ze ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Requiem19 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Ik denk niet dat het gaat om de bereidheid van Putin om verliezen te nemen, maar het gaat om het punt waarop Putin gedwongen wordt nog meer burgers te mobiliseren voor de oorlog.

Met de huidige verliezen van Rusland per dag komt het moment dat er meer nieuwe soldaten nodig zijn redelijk snel dichterbij. Dat is het moment dat het echt interessant gaat worden:

kan Putin intern nog een mobilisatie-ronde van 300.000 (of meer?) mensen verkopen? Hoe gaan de tegenmachten in het Kremlin reageren als dit gebeurt?

En als de mobilisatie al slaagt, komt er dan een window of opportunity voor Oekraine om door te drukken, aangezien nieuwe mobiks niet direct inzetbaar zijn, of heel slecht getraind zijn als ze ingezet worden.
of nog simpeler: als ik de huidige mobilisatieronde al niet van wapens en afdoende ondersteuning kan voorzien, hoe denk ik dat wel te kunnen bij een volgende 300 000 man extra :)

Zonder middelen is zelfs de best getrainde militair relatief waardeloos als je op het punt zit dat hij mag gaan stormlopen zonder artillerieondersteuning en met een pioschep als wapen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 14:51

Polen is goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
polthemol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:09:
[...]

of nog simpeler: als ik de huidige mobilisatieronde al niet van wapens en afdoende ondersteuning kan voorzien, hoe denk ik dat wel te kunnen bij een volgende 300 000 man extra :)

Zonder middelen is zelfs de best getrainde militair relatief waardeloos als je op het punt zit dat hij mag gaan stormlopen zonder artillerieondersteuning en met een pioschep als wapen.
De huidige strategie bij oa Bakhmut is slecht bewapende en nauwelijks getrainde Mobiks op Oekrainse stellingen laten gaan, ze even bezig houden en als ze dan hun ammo opgeschoten hebben en hun positie duidelijk is, komen er goed getrainde (Wagner) units over beide flanken om de Oekrainers aan te vallen.

De bewapning van de Mobiks is imo minder belangrijk met deze strategie. Zolang ze de beter getrainde units enigszins kunnen blijven bewapenen kan Rusland dit spelletje lang doorspelen als er voldoende Mobiks zijn.

Gaat Rusland met deze strategie echt terrein winnen? Nee. Maar tegelijkertijd kunnen ze Oekraine flink lang bezig houden op deze manier en kan Oekraine ook niet echt focussen op haar eigen offensief.

Daarom blijft imo het interessante wat er gaat gebeuren als die groep huidige groep Mobiks moet worden aangevuld middels een nieuwe mobilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:05:
[...]
De wet die hij tekende stond hem toe om meer dan een miljoen Russen te mobiliseren. Hij heeft dus nog ruimte voor een 3-400.000 man.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Requiem19 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:22:
Gaat Rusland met deze strategie echt terrein winnen? Nee. Maar tegelijkertijd kunnen ze Oekraine flink lang bezig houden op deze manier en kan Oekraine ook niet echt focussen op haar eigen offensief.

Daarom blijft imo het interessante wat er gaat gebeuren als die groep huidige groep Mobiks moet worden aangevuld middels een nieuwe mobilisatie.
wat er gaat gebeuren? Precies hetzelfde: je bent middelen aan het verbranden als Rusland zijnde voor niets. Want hou in het achterhoofd dat Oekraïne gewoon bezig is met manschappen te laten trainen voor de nieuwe wapens die beschikbaar zijn gesteld (Bradleys, Leopard-tanks, Abrahams, Strykers,...) en het enige waar je toe in staat bent als Rusland zijnde is manschappen opofferen zodat je een status quo vast kunt houden.

Men is aan het schrapen in de middelen en dit is gewoon een aflopende zaak op deze wijze.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:10
scorpionv schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Dan heb ik nieuws voor je. De bevolking van Rusland is maar 3-4x zo groot als die van Oekraïne.
Dus gemiddeld genomen gaat deze strategie niet op. Verder heeft Rusland ook z'n eigen oorlogsindustrie aan de gang te houden (kost mensen), en Oekraïne wordt daarin nog eens zwaar gesponsord door andere economieën.
En daarbij moeten ze ook nog genoeg schepjes hebben :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:17
Ik ben een interresante lap tekst tegen gekomen op twitter, geschreven door ene Tatarigami_UA; deze persoon heeft vele onderschepte berichten van Russische soldaten geanalyseerd en zijn voorlopige conclusie is dat de meeste soldaten gewoon denken rijk te kunnen worden door mee te doen met de oorlog; dus het gaat niet over moeder Rusland, de NATO en / of Nazies verdrijven, nee de drijfveer blijkt echt financieel. Nu vraag ik me af hoe dit is te rijmen met de vele berichten die de ether in waren gestuurd dat vele Russen helemaal niet betaald hebben gekregen?

verder best schokkend hoe weinig gevoel van empathie er te bespuren is bij dat volk... Was natuurlijk al bekend maar heeft geeft iedere keer weer een heel naar gevoel bij me....

https://twitter.com/Tatar...3Dtrueis_nightmode%3Dtrue

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:22:
[...]

De huidige strategie bij oa Bakhmut is slecht bewapende en nauwelijks getrainde Mobiks op Oekrainse stellingen laten gaan, ze even bezig houden en als ze dan hun ammo opgeschoten hebben en hun positie duidelijk is, komen er goed getrainde (Wagner) units over beide flanken om de Oekrainers aan te vallen.

De bewapning van de Mobiks is imo minder belangrijk met deze strategie. Zolang ze de beter getrainde units enigszins kunnen blijven bewapenen kan Rusland dit spelletje lang doorspelen als er voldoende Mobiks zijn.

Als je naar de laatste berichten kijkt lijkt het er op dat Oekraine hetzelfde andersom doet en juist de nieuwe minder getrainde troepen naar het front stuurt. Iets dat ze eerder ook al deden toen ze hun eerdere offensief aan het voorbereiden waren. En mits die troepen nog een fatsoenlijke training hebben gehad, zullen die naar ratio meer mobiks neerschieten. Terwijl tegelijkertijd Oekraine zich juist wel kan voorbereiden op hun eigen offensief. Je ziet de laatste tijd maar weinig Westers spul in de gevechten terug komen, terwijl dat spul wel beschikbaar is. Dat moet dus ergens staan te wachten. Zeker als je ziet hoe ze zich vasthouden aan Bakhmut moet dat wel als reden hebben om de russen vast te pinnen en uit te putten.
Ik zie daarnaast dus ook nog wel wat gebeuren als het weer weer beter wordt en er meer zwaarder materieel gebruikt kan worden. Dan krijg je dat het nieuwe Westerse spul goed gebruikt kan worden en is de grote vraag of ze het voldoende kunnen gebruiken om een doorbraak te forceren. Een nieuwe doorbraak (zeker als die richting de Krim is) zal het ook slecht doen bij de russische bevolking. En dan wordt voor putin de keuze lastig of hij een nieuwe mobilisatie doet waardoor het volk gaat morren, of dat niet doen en gebied verliezen waardoor het volk gaat morren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@The_Butler empathie is grotendeels aan te leren. Net als dat velen in dit topic hebben moeten leren het uit te schakelen als het gaat om verliezen aan Russische zijde. Ik voorzie dat Russen in de basis een niet zo empathische cultuur hebben.

Betekent dat het ook aan te leren is - ooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

The_Butler schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:44:
Ik ben een interresante lap tekst tegen gekomen op twitter, geschreven door ene Tatarigami_UA; deze persoon heeft vele onderschepte berichten van Russische soldaten geanalyseerd en zijn voorlopige conclusie is dat de meeste soldaten gewoon denken rijk te kunnen worden door mee te doen met de oorlog; dus het gaat niet over moeder Rusland, de NATO en / of Nazies verdrijven, nee de drijfveer blijkt echt financieel. Nu vraag ik me af hoe dit is te rijmen met de vele berichten die de ether in waren gestuurd dat vele Russen helemaal niet betaald hebben gekregen?
Die twee sluiten elkaar niet uit, de soldaat wordt voorgehouden met het plunderen van veroverde Oekrainse huizen veel geld te kunnen verdienen. Een moderne variant op de Basji-Bozoek die we van Kapitein Haddock nog kennen.

Wikipedia: Bashi-bazouk
Although the Ottoman armies always contained mercenaries as well as regular soldiers, the strain on the Ottoman feudal system caused mainly by the Empire's wide expanse required heavier reliance on irregular soldiers. They were armed and maintained by the government, but did not receive pay and did not wear uniforms or distinctive badges. They were motivated to fight mostly by expectations of plunder.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
redwing schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:18:
[...]
Ik blijf wat dat betreft de berichten dat UA terug zou moeten trekken ook altijd nog met een korreltje zout nemen. Ik blijf daarvan het idee hebben dat het vaak gebruikt wordt om de russen te doen geloven dat het slecht gaat met UA zodat ze zich vast blijven bijten op Bakhmut. Dat zijn nl. berichten die rechtstreeks naar de militaire leiding van UA zouden gaan als het echt een waarschuwing voor hun zou zijn. Juist doordat het via de media gaat zet ik mijn vraagtekens, want dat doe je alleen als je het de buitenwereld wil laten horen.
Ik kreeg zelf het idee dat de toon veranderd is sinds de kritiek vanuit Wagner richting eigen legerleiding weer luider werd en UA de verdediging (na eerdere suggestie van terugtrekking) misschien juist weer opgevoerd hebben in de hoop dat Prigozhin zn hand overspeeld en gedefenestreerd wordt en/of Wagner zich -al dan niet geholpen door gebrekkige bevoorrading als gevolg van politieke spelletjes- stukbijt op Bachmoet en implodeert.

Maar het kan zijn dat ik het belang van prigozhin/wagner dan overschat.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 07-03-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ik ben een interresante lap tekst tegen gekomen op twitter, geschreven door ene Tatarigami_UA;
Van wat ik tot nu toe gezien heb, heeft dat account wel kloppende en leerzame stukken gepost in het verleden.
Nu vraag ik me af hoe dit is te rijmen met de vele berichten die de ether in waren gestuurd dat vele Russen helemaal niet betaald hebben gekregen?
Zodra iemand eenmaal in Oekraine of een trainingskamp zit, heeft die geen keus meer. Ook als je achteraf gezien toch niet betaald krijgt wat beloofd was.
Terug gaan kan vanuit Oekraine niet meer, gezien ze dan bij de grens geweigerd worden. (En in de gevangenis gegooid)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Waarschijnlijk geldt het argument van 'geld verdienen' vooral voor de normale soldaat (beroeps/vrijwilliger).

De gewone mobik heeft geen keus en wordt gewoon de oorlog ingeduwd.
Hierover zag ik net weer de zoveelste video van Muitende Mobiks.
Keer op keer mopperen ze niet op het feit dat ze een onrechtmatige oorlog ingeduwd worden, maar puur op het feit dat ze niet goed voorbereid/geinstrueerd worden.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Charly schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Ik kreeg zelf het idee dat de toon veranderd is sinds de kritiek vanuit Wagner richting eigen legerleiding weer luider werd en UA de verdediging (na eerdere suggestie van terugtrekking) misschien juist weer opgevoerd hebben in de hoop dat Prigozhin zn hand overspeeld en gedefenestreerd wordt en/of Wagner zich -al dan niet geholpen door gebrekkige bevoorrading als gevolg van politieke spelletjes- stukbijt op Bachmoet en implodeert.

Maar het kan zijn dat ik het belang van prigozhin/wagner dan overschat.
Dat kan natuurlijk meespelen, maar het is ook niet de eerste keer dat wagner aan het klagen is. Achteraf zullen we wel te horen krijgen wat het echte plan was. Ik zou iig zeggen dat ze zich alleen wilden terugtrekken uit een stuk van de stad om dan de rest te verdedigen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bloody schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Waarschijnlijk geldt het argument van 'geld verdienen' vooral voor de normale soldaat (beroeps/vrijwilliger).

De gewone mobik heeft geen keus en wordt gewoon de oorlog ingeduwd.
Hierover zag ik net weer de zoveelste video van Muitende Mobiks.
Keer op keer mopperen ze niet op het feit dat ze een onrechtmatige oorlog ingeduwd worden, maar puur op het feit dat ze niet goed voorbereid/geinstrueerd worden.
[Twitter]
Die mobiks denken ook gewoon oprecht dat ze een rechtmatige oorlog worden ingeduwd. Dat zijn ze jarenlang op voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

TrailBlazer schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Die mobiks denken ook gewoon oprecht dat ze een rechtmatige oorlog worden ingeduwd. Dat zijn ze jarenlang op voorbereid.
Absoluut!
Goed te zien dat ze vaak lopen te mopperen en bij bosjes sneuvelen (hoe sneu ook op persoonlijk micro niveau).

nope

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
er is weer een gevangen ruil geweest:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:36:
er is weer een gevangen ruil geweest:
[Twitter]
Ik moet wel zeggen dat het er op lijkt dat de gevangenen een wat betere behandeling krijgen dan aan het begin. Tegenwoordig hebben ze zowaar nog wat kleur in hun gezicht zitten.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er komen meer details naar boven over de clustermunitie dat Oekraïne graag zou willen:
Ukraine has broadened a request for controversial cluster bombs from the United States to include a weapon that it wants to cannibalize to drop the anti-armor bomblets it contains on Russian forces from drones, according to two U.S. lawmakers.

Ukraine is seeking the MK-20, an air-delivered cluster bomb, to release its individual explosives from drones, said U.S. Representatives Jason Crow and Adam Smith, who both serve on the House of Representatives Armed Services Committee. That is in addition to 155 mm artillery cluster shells that Ukraine already has requested, they said.
Ukraine seeks US cluster bombs to adapt for drone use, lawmakers say

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessant om te lezen en sluit aan bij de wat minder concrete geruchten die we eerder hebben gehoord. DIt verklaart ook waarom Oekraïne Bachmut (nog) niet opgeeft. De kosten zijn vooralsnog lager dan de baten, al voelt dat wat wrang om te zeggen omdat het wel degelijk gaat om Oekraïense doden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer eens een noemenswaardige Oryx-update, met 66 entries. 23 tanks, 21 AFVs, en een SU-25 en helikopter. Goeie oogst.

Helaas is de bijbehorende Oekraïense update pijnlijk, 28 entries, waaronder een SU-27 en 2x een M777.

Ook een leuke statistiek:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1633151930955362308]

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 07-03-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ze hebben er 2030 in actieve dienst (850 T-72B3, 550 T-72B3M, and 630 T-72B are in operation in 2022). Er staan er nog eens 8000 in opslag.

Hoewel 1000 confirmed een mooi getal is, het is maar de helft van wat ze kunnen inzetten.

Bron : Wikipedia: T-72 operators and variants

[ Voor 11% gewijzigd door asing op 07-03-2023 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Ze hebben er 2030 in actieve dienst (850 T-72B3, 550 T-72B3M, and 630 T-72B are in operation in 2022). Er staan er nog eens 8000 in opslag.

Hoewel 1000 confirmed een mooi getal is, het is maar de helft van wat ze kunnen inzetten.

Vanaf dag 1 heb ik vraagtekens bij de theorie over de aantallen - omdat je ze simpelweg niet (meer) ziet in significante aantallen.

Of ze ze echt achter de hand houden in zo'n enorm land weten we niet natuurlijk, maar het is frappant dat we wel weten dat ze materiaal aan allerlei NAVO grenzen weggesleept hebben richting UA en ze nu nog nauwelijks gemechaniseerde aanvallen uitvoeren en je op de transporten door Belarus en Rusland alleen nog maar T-62's en ander jaren 50' en jaren 60' spul ziet.

NB de T-62's kan ook deels verklaard worden door munitie gebrek overigens, die verschieten 115mm en de T72 125mm munitie.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Het ISW geeft een mogelijke verklaring voor de beslissing van Ukraine om bij Bakhmut verder te grinden; Wagner en VDV zijn bijna door hun mobiks en gevangenen heen en moeten nu elite troepen inzetten:
The Battle of Bakhmut may, in fact, severely degrade the Wagner Group’s best forces, depriving Russia of some of its most effective and most difficult-to-replace shock troops. The Wagner attacks already culminated once, causing the Russian Ministry of Defense (MoD) to commit some of its elite airborne troops to the fight. It may well culminate again before taking the city, once more forcing the Russian military to choose between abandoning the effort or throwing more high-quality troops into the battle. The opportunity to damage the Wagner Group’s elite elements, along with other elite units if they are committed, in a defensive urban warfare setting where the attrition gradient strongly favors Ukraine is an attractive one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Maar aan de andere kant is 1000 confirmed maar een gedeelte van het totaal uitgeschakeld.
Het is puur de absolute ondergrens.
(Nog afgezien van de T72’s die zo kapot waren dat ze niet meer als T72 te herkennen waren)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:44
[...]Er staan er nog eens 8000 in opslag.
En waarom halen ze dan geen 10% uit die befaamde opslag om UA een genadeklap toe te dienen?
Ik bedoel, wanneer Zelensky zelf zegt 300-500 tanks nodig te hebben om RU te kunnen verslaan dan zal zijn inlichtingendienst ook wel weten dat dat aantal genoeg is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Rusland is weer creatief aan het recruteren aldus de ISW analyse van gisteren; jong gepensioneerde militairen, 16-jarigen uit de bezette gebieden en suïcidalen… :X
[12] Russian officials are even advertising contract service in unusual places: A Moscow-based psychiatrist is reportedly calling on suicidal men to enlist.[13] Russian ultranationalist social media networks are also increasingly advertising recruitment for Wagner Group units across almost 30 Russian cities.[14] Ukrainian officials observed instances of Russian occupation officials registering male teenagers born in 2006 from occupied Luhansk Oblast for military service.[15] The Ukrainian General Staff also reported that military recruitment centers in occupied Donetsk Oblast received instructions to clarify personal credentials of reserve officers under 65 years of age, and soldiers, sergeants, and warrant offices under the age of 50.[16] Russian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 22:19
We zullen natuurlijk nooit weten hoeveel T-72’s Rusland echt heeft, wat natuurlijk wel is: ze zullen nooit tot op de laatste tank alles inzetten in Oekraïne, je hebt ook materiaal nodig om je eigen land te kunnen verdedigen. Ondanks dat je ook nucleaire dreiging gebruikt als afschrikking. Met de huisige sancties kan ik me voorstellen dat je met een combi zit dat je EN weinig ammo kunt produceren EN dat je de geavanceerdere onderdelen van de T-72 niet kunt krijgen om zo tanks in de opslag op te kunnen lappen. Het kan dus ook zomaar zijn dat de T-62 op dit moment een overbrugging kan zijn tot ze: A) via een omweg onderdelen en munitie kunnen krijgen. Of B) het de laatste resources zijn die ze kunnen commiteren aan deze oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
saikol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:46:
We zullen natuurlijk nooit weten hoeveel T-72’s Rusland echt heeft, wat natuurlijk wel is: ze zullen nooit tot op de laatste tank alles inzetten in Oekraïne, je hebt ook materiaal nodig om je eigen land te kunnen verdedigen. Ondanks dat je ook nucleaire dreiging gebruikt als afschrikking. Met de huisige sancties kan ik me voorstellen dat je met een combi zit dat je EN weinig ammo kunt produceren EN dat je de geavanceerdere onderdelen van de T-72 niet kunt krijgen om zo tanks in de opslag op te kunnen lappen. Het kan dus ook zomaar zijn dat de T-62 op dit moment een overbrugging kan zijn tot ze: A) via een omweg onderdelen en munitie kunnen krijgen. Of B) het de laatste resources zijn die ze kunnen commiteren aan deze oorlog.
Het zal ook zo zijn dat ze hoge een 600 tot 800 T62’s hadden in semi goede of goede staat, die mogelijk makkelijker waren op te knappen dan een T72 in deplorabele staat.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:52:
Interessante updates van The Guardian's live blog:
'Rogue pro-Oekrainse groepering' die Nord-Stream 2 heeft opgeblazen? Bijzonder dat een niet-overheidsgelieerde groep daar de middelen voor heeft.
[...]
Edit, nu ook via The Guardian een uitgebreidere bron over bovenstaand verhaal
https://www.nytimes.com/2...af2c92dbe2f7402b7b36c05d4
Podolyak zijn antwoord inclusief Oekrainse humor :)
Mykhailo Podolyak, an advisor to the head of the President's Office, said Ukraine had nothing to do with the blasts that hit the Nord Stream pipelines in the Baltic Sea last year

"Although I enjoy collecting amusing conspiracy theories about Ukraine’s government, I have to say: Ukraine has nothing to do with the Baltic Sea mishap and has no information about ‘pro-Ukrainian sabotage groups,’” Podolyak wrote.
"What happened to the Nord Stream pipelines? ‘They sank,’ as they say in RF itself..." he added, referring to Vladimir Putin’s infamous interview where to a reporter’s question of what happened to the Russian navy’s Kursk submarine, he answered: “She sank.”
https://www.ukrinform.net...lenskys-office-chief.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:07:
[...]

En waarom halen ze dan geen 10% uit die befaamde opslag om UA een genadeklap toe te dienen?
Ik bedoel, wanneer Zelensky zelf zegt 300-500 tanks nodig te hebben om RU te kunnen verslaan dan zal zijn inlichtingendienst ook wel weten dat dat aantal genoeg is.
Ik denk dat de term 'opslag' niet de hele lading dekt.

Veel Russische tanks staan namelijk opgeslagen op zogeheten boneyards en staan dus al meerdere decennia in de buitenlucht. Die tanks moeten eerst opgeknapt worden, en de capaciteit hiervoor is maar beperkt. Zie ook XWB in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3"

Rusland produceert momenteel 20 nieuwe tanks per maand, en herstelt 34 tanks per maand van boneyards. Het duurt dus even alvorens alle 8000 tanks ingezet kunnen worden, als ze al allemaal opgeknapt kunnen worden.

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 07-03-2023 21:25 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 22:36
Hopelijk niet het concept "suicide bombers" afkijken, verkleed als burger etc.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Naar aanleiding van dit verzoek in het feedback topic helpen @Proton_ en @YakuzA mee met het pinnen van relevante posts.

Voor een snel en handig overzicht, gebruik dus de gepinde posts knop rechts bovenin Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/forum/images/icons/pin_grey.svg :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Toch we een verbazend nieuwtje.
Hongarije die mogelijk combat medics van Oekraïne traint:
After this statement, the Hungarian media 24.hu sent a request to the Ministry of Defense of the country with a request to comment on the information.

The Ministry of Defense official confirmed that his department is involved in “training of military medical personnel.”

[ Voor 48% gewijzigd door YakuzA op 07-03-2023 22:30 ]

PSN

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid