Oorlogsmisdaden: massagraven, deportaties, kinderontvoering. Documentatie en vervolging.
In deze oorlog is, naast het 'normale' leed van een gewapende strijd, er ook ander leed: dat onder de burgerbevolking, maar ook onnodige aggressie tegen/met vijandelijke soldaten (handelingen in strijd met de Geneefse Conventie). Hier zou ik het met name over alles behalve militair geweld willen hebben, want hoe erg beide ook zijn, misschien vind ik dit toch wel wat erger. Een getrainde en gewapende soldaat heeft wel soort een idee van wat hem te wachten staat, voor burgers is dat een heel ander verhaal. Maar natuurlijk ook voor soldaten die in gevangenschap misdadig worden behandeld natuurlijk. Ik hoop dat de lijn een beetje duidelijk is.In dit topic zou ik dus nieuws en vooral rapportages (een compilatie en verificatie van gegevens) en ontwikkelingen op het gebied van bewijsverzameling en eventuele daderidentificatie en berechting willen volgen.
Beschuldigingen
Het Russische leger staat in het algemeen niet bekend om zijn respect voor de mensenrechten of voor wat voor rechten dan ook. Dus bijna een jaar geleden lekten al de eerste verhalen uit over wat we het Bloedbad van Boetsja zouden gaan noemen. Inmiddels zijn er meerdere van zulke massagraven ontdekt en documentatie van executies en ander geweld tegen burgers. Volgens velen is het targetten van energieinfrastructuur een oorlogsmisdaad op zich, want hier hangen burgerslevens in veel opzichten vanaf. Sommige landen hebben de oorlog zelfs al officieel een genocide genoemd.Relatief opmerkelijk is het filtratie en deportatie systeem dat Rusland op touw heeft gezet, en waarin volgens sommige rapportages al in april 2022 meer dan een miljoen burgers mee zijn ontheemt (uit de nieuw-bezette delen). Hier twee nieuwsberichten uit juli vorig jaar: Tussen 900.000 en 1,6 miljoen Oekraïners tegen hun wil naar Rusland gedeporteerd en Russia's “Filtration” Operations, Forced Disappearances, and Mass Deportations of Ukrainian Citizens
Vorige week heeft Yale samen met Yale: Rusland bezig met heropvoeding duizenden Oekraïense kinderen. Een overzicht op Wikipedia en een overzicht uit augustus bij Conflict Observatory.
Kinderen worden ook actief ontvoerd en heropgevoed, iets dat Polen en de Europese Commissie in kaart brengen gaan brengen. Vorige week heeft Yale een rapport hierover gepubliceerd: Yale: Rusland bezig met heropvoeding duizenden Oekraïense kinderen
Al voor 2022 is er in deze oorlog geweld tegen burgers gebruikt, waarvan sommig geweld etnisch, zoals tegen de Krim tartaren.
Geschiedenis
Eigenlijk vind ik de documentatie op Wikipedia verrassend goed, dus ik link hier even wat onderwerpen die een indruk geven van de Russische ervaringen met met name die bovenstaande twee tactieken: deportatie en/of etnicide (of genocide zo je wil).Holodomor - een opzettelijke uitlokking van uithongering van Oekraine in de jaren 30.
Gulag - een filtratiesysteem dat in feite een techniek is waarvan het gebruik nooit gestaakt is. Veel boeken zijn erover volgeschreven, dus dat zal ik niet herhalen, maar wel even de link met bijvoorbeeld het gevangeniswezen in Rusland, waar de strafkolonie nog steeds een doodnormaal onderdeel van is.
Population transfer in the Soviet Union - De link lijkt me duidelijk.
Dan nog even een gouwe ouwe Kort overzicht van UncleRo van hoe deze technieken al eeuwenlang gebruikt worden in Rusland. De motivatie is dus ten dele de ontvolking van Rusland tegengaan. Mensenroof dus. Letterlijk middeleeuws, maar de werkelijkheid van vandaag in Rusland.
Motivatie
Je kunt je afvragen waarom dit allemaal gebeurd. Het hoeft tenslotte niet. En dat het altijd al zo ging is ook geen heel goed argument ermee door te gaan, al is het een verklaring. Misschien is het te speculatief, maar ik ben toch wel benieuwd naar een grondige deconstructie van de redenen dat dit allemaal gebeurd.Documentatie
Er is natuurlijk veel publieke documentatie (OSINT), door Telegram en Twitter bij te houden zie je al heel wat bewijs langskomen. Het is van belang dit te verzamelen, want beelden, getuigenverslagen, etc., dat kan ooit gebruikt worden voor berechting. Organisaties zoals Bellingcat compileren enerzijds overzichten (wat weten we allemaal over Boetsja bijv.) en anderzijds zoeken actief naar bewijsstukken waar er een sterk vermoeden bestaat dat ze er zijn. Op het al eerder genoemde Conflict Observatory wordt structureel zulke data bijgehouden, zie bijv. dit dossier:Russia’s Systematic Program for the Re-education and Adoption of Ukraine's Children
Vervolging
Documenteren is belangrijk, maar vervolgen ook. Zoals we met het verlies van onze landgenoten in de MH17 zagen, is het heel lastig om documentatie op voldoende orde te krijgen voor een rechterlijke uitspraak, maar wel heel belangrijk voor nabestaanden omdat zo'n uitspraak een formele vaststelling is van wat er bewezen kan worden dat er gebeurd is.Nederland en de EC hebben inmiddels een onderzoekscentrum in Den Haag opgericht, wat een stap voor de oprichting van een tribunaal a la Joegoslaviëtribunaal is, waar op basis van die documentatie mensen in de toekomst veroordeelt kunnen gaan worden.
Het lijkt er dus ook dat de vervolging in gang gezet zal worden, en het van Rusland af zal hangen of personen ook uitgeleverd gaan worden.
Andere post-conflict acties
Met een vaststelling van whodunnit zijn de nabestaanden er natuurlijk niet, of in elk geval niet allemaal: die miljoenen gedeporteerden, die tienduizenden gehersenspoelde kinderen, komen die ooit nog terug? Hoe komen die terug? Zal het lukken zulke condities bij Rusland af te dwingen?Dan is er nog de fysieke schade. Zitten herstelbetalingen erin?
Over beide ben ik niet optimistisch, maar veel meer dan speculeren kan ik ook niet. Misschien zijn andere beter op de hoogte van de mogelijkheden.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos