Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33

Oorlogsmisdaden: massagraven, deportaties, kinderontvoering. Documentatie en vervolging.

In deze oorlog is, naast het 'normale' leed van een gewapende strijd, er ook ander leed: dat onder de burgerbevolking, maar ook onnodige aggressie tegen/met vijandelijke soldaten (handelingen in strijd met de Geneefse Conventie). Hier zou ik het met name over alles behalve militair geweld willen hebben, want hoe erg beide ook zijn, misschien vind ik dit toch wel wat erger. Een getrainde en gewapende soldaat heeft wel soort een idee van wat hem te wachten staat, voor burgers is dat een heel ander verhaal. Maar natuurlijk ook voor soldaten die in gevangenschap misdadig worden behandeld natuurlijk. Ik hoop dat de lijn een beetje duidelijk is.

In dit topic zou ik dus nieuws en vooral rapportages (een compilatie en verificatie van gegevens) en ontwikkelingen op het gebied van bewijsverzameling en eventuele daderidentificatie en berechting willen volgen.
Beschuldigingen
Het Russische leger staat in het algemeen niet bekend om zijn respect voor de mensenrechten of voor wat voor rechten dan ook. Dus bijna een jaar geleden lekten al de eerste verhalen uit over wat we het Bloedbad van Boetsja zouden gaan noemen. Inmiddels zijn er meerdere van zulke massagraven ontdekt en documentatie van executies en ander geweld tegen burgers. Volgens velen is het targetten van energieinfrastructuur een oorlogsmisdaad op zich, want hier hangen burgerslevens in veel opzichten vanaf. Sommige landen hebben de oorlog zelfs al officieel een genocide genoemd.

Relatief opmerkelijk is het filtratie en deportatie systeem dat Rusland op touw heeft gezet, en waarin volgens sommige rapportages al in april 2022 meer dan een miljoen burgers mee zijn ontheemt (uit de nieuw-bezette delen). Hier twee nieuwsberichten uit juli vorig jaar: Tussen 900.000 en 1,6 miljoen Oekraïners tegen hun wil naar Rusland gedeporteerd en Russia's “Filtration” Operations, Forced Disappearances, and Mass Deportations of Ukrainian Citizens
Vorige week heeft Yale samen met Yale: Rusland bezig met heropvoeding duizenden Oekraïense kinderen. Een overzicht op Wikipedia en een overzicht uit augustus bij Conflict Observatory.

Kinderen worden ook actief ontvoerd en heropgevoed, iets dat Polen en de Europese Commissie in kaart brengen gaan brengen. Vorige week heeft Yale een rapport hierover gepubliceerd: Yale: Rusland bezig met heropvoeding duizenden Oekraïense kinderen

Al voor 2022 is er in deze oorlog geweld tegen burgers gebruikt, waarvan sommig geweld etnisch, zoals tegen de Krim tartaren.
Geschiedenis
Eigenlijk vind ik de documentatie op Wikipedia verrassend goed, dus ik link hier even wat onderwerpen die een indruk geven van de Russische ervaringen met met name die bovenstaande twee tactieken: deportatie en/of etnicide (of genocide zo je wil).
Holodomor - een opzettelijke uitlokking van uithongering van Oekraine in de jaren 30.
Gulag - een filtratiesysteem dat in feite een techniek is waarvan het gebruik nooit gestaakt is. Veel boeken zijn erover volgeschreven, dus dat zal ik niet herhalen, maar wel even de link met bijvoorbeeld het gevangeniswezen in Rusland, waar de strafkolonie nog steeds een doodnormaal onderdeel van is.
Population transfer in the Soviet Union - De link lijkt me duidelijk.

Dan nog even een gouwe ouwe Kort overzicht van UncleRo van hoe deze technieken al eeuwenlang gebruikt worden in Rusland. De motivatie is dus ten dele de ontvolking van Rusland tegengaan. Mensenroof dus. Letterlijk middeleeuws, maar de werkelijkheid van vandaag in Rusland.
Motivatie
Je kunt je afvragen waarom dit allemaal gebeurd. Het hoeft tenslotte niet. En dat het altijd al zo ging is ook geen heel goed argument ermee door te gaan, al is het een verklaring. Misschien is het te speculatief, maar ik ben toch wel benieuwd naar een grondige deconstructie van de redenen dat dit allemaal gebeurd.
Documentatie
Er is natuurlijk veel publieke documentatie (OSINT), door Telegram en Twitter bij te houden zie je al heel wat bewijs langskomen. Het is van belang dit te verzamelen, want beelden, getuigenverslagen, etc., dat kan ooit gebruikt worden voor berechting. Organisaties zoals Bellingcat compileren enerzijds overzichten (wat weten we allemaal over Boetsja bijv.) en anderzijds zoeken actief naar bewijsstukken waar er een sterk vermoeden bestaat dat ze er zijn. Op het al eerder genoemde Conflict Observatory wordt structureel zulke data bijgehouden, zie bijv. dit dossier:
Russia’s Systematic Program for the Re-education and Adoption of Ukraine's Children
Vervolging
Documenteren is belangrijk, maar vervolgen ook. Zoals we met het verlies van onze landgenoten in de MH17 zagen, is het heel lastig om documentatie op voldoende orde te krijgen voor een rechterlijke uitspraak, maar wel heel belangrijk voor nabestaanden omdat zo'n uitspraak een formele vaststelling is van wat er bewezen kan worden dat er gebeurd is.

Nederland en de EC hebben inmiddels een onderzoekscentrum in Den Haag opgericht, wat een stap voor de oprichting van een tribunaal a la Joegoslaviëtribunaal is, waar op basis van die documentatie mensen in de toekomst veroordeelt kunnen gaan worden.

Het lijkt er dus ook dat de vervolging in gang gezet zal worden, en het van Rusland af zal hangen of personen ook uitgeleverd gaan worden.
Andere post-conflict acties
Met een vaststelling van whodunnit zijn de nabestaanden er natuurlijk niet, of in elk geval niet allemaal: die miljoenen gedeporteerden, die tienduizenden gehersenspoelde kinderen, komen die ooit nog terug? Hoe komen die terug? Zal het lukken zulke condities bij Rusland af te dwingen?

Dan is er nog de fysieke schade. Zitten herstelbetalingen erin?

Over beide ben ik niet optimistisch, maar veel meer dan speculeren kan ik ook niet. Misschien zijn andere beter op de hoogte van de mogelijkheden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dank belangrijk, goed dat je dit topic hebt gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 08:44

dr.lowtune

Deugt niet

Ik denk dat er niks wezenlijks aan gedaan gaat worden of mee gaat gebeuren. Zolang Poetin er zit hoef je sowieso niks te verwachten.

Als er al een ander bewind komt, dan denk ik niet dat onze politici de ruggengraat hebben om door te duwen als het om vervolging en sanctioneren gaat. Al is het alleen maar omdat ik ze een nieuwe “harmonie” niet zie verstoren.

Dat is trouwens ook de reden waarom ik er voor wil pleiten om dodenherdenking en bevrijdingsdag af te schaffen. De zaken die je in de TS benoemd spelen zich af op ons continent, we zijn te laf om het gevecht in te stappen en dat waarvan we zeiden dat het niet meer mocht gebeuren te voorkomen, in plaats daarvan sturen we onze left-overs zodat Oekraïne het vuile werk kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Aanklager Karim A.A. Khan van het Internationaal Strafhof is gisteren in Oekraine aangekomen om onderzoek te doen naar misdaden. Hier een officiele bekendmaking:
Statement of ICC Prosecutor, Karim A.A. Khan QC, on the Situation in Ukraine: “I have decided to proceed with opening an investigation.”

Last Friday, I expressed my increasing concern, echoing those of world leaders and citizens of the world alike, over the events unfolding in Ukraine.

Today, I wish to announce that I have decided to proceed with opening an investigation into the Situation in Ukraine, as rapidly as possible.

Ukraine is not a State Party to the Rome Statute of the International Criminal Court ("ICC" or the "Court"), so cannot itself refer the situation to my Office. But it has twice exercised its prerogatives to legally accept the Court's jurisdiction over alleged crimes under the Rome Statute occurring on its territory, should the Court choose to exercise it. The first declaration lodged by the Government of Ukraine accepted ICC jurisdiction with respect to alleged crimes committed on Ukrainian territory from 21 November 2013 to 22 February 2014. The second declaration extended this time period on an open-ended basis to encompass ongoing alleged crimes committed throughout the territory of Ukraine from 20 February 2014 onwards.

I have reviewed the Office's conclusions arising from the preliminary examination of the Situation in Ukraine, and have confirmed that there is a reasonable basis to proceed with opening an investigation. In particular, I am satisfied that there is a reasonable basis to believe that both alleged war crimes and crimes against humanity have been committed in Ukraine in relation to the events already assessed during the preliminary examination by the Office. Given the expansion of the conflict in recent days, it is my intention that this investigation will also encompass any new alleged crimes falling within the jurisdiction of my Office that are committed by any party to the conflict on any part of the territory of Ukraine.

I have already tasked my team to explore all evidence preservation opportunities. The next step is to proceed with the process of seeking and obtaining authorisation from the Pre-Trial Chamber of the Court to open an investigation. An alternative route set out in the Statute that could further expedite matters would be for an ICC State Party to refer the situation to my Office, which would allow us to actively and immediately proceed with the Office's independent and objective investigations.

I will also be asking for the support of all States Parties and the international community as a whole as my Office sets about its investigations. I will be calling for additional budgetary support, for voluntary contributions to support all our situations, and for the loan of gratis personnel. The importance and urgency of our mission is too serious to be held hostage to lack of means.

I will continue to closely follow developments on the ground in Ukraine, and again call for restraint and strict adherence to the applicable rules of international humanitarian law.

If anyone has information relevant to the Situation, this can be submitted to my Office via: otp.informationdesk@icc-cpi.int.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Het hof opent twee zaken naar oorlogsmidaden: kinderkidnapping en aanvallen op civiele infrastructuur:
The cases represent the first international charges to be brought forward since the start of the conflict and come after months of work by special investigation teams. They allege that Russia abducted Ukrainian children and teenagers and sent them to Russian re-education camps, and that the Kremlin deliberately targeted civilian infrastructure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Een paar dagen terug heeft het ICC een arrestatiebevel voor Poetin uitgevaardigd. Dat betekent dat landen die bij het ICC zijn aangesloten in principe Poetin moeten arresteren en uitleveren als hij op hun grondgebied komt.

Aanstaande BRICS top in Zuid Afrika zal dit het geval zijn. Poetin had (niet officieel nog geloof ik) aangekondigd hierheen te komen. Zuid Afrika heeft echter al eens een dergelijk beval, voor de president van Soedan, genegeerd, dus wie weet. Ramaphosa beweert in elk geval dat ZA 'op de hoogte' is. Wordt nog spannend, want het dwingt ze een 'keuze' te maken, iets dat het land tot nu toe niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 12:41
Brent schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:18:
Een paar dagen terug heeft het ICC een arrestatiebevel voor Poetin uitgevaardigd. Dat betekent dat landen die bij het ICC zijn aangesloten in principe Poetin moeten arresteren en uitleveren als hij op hun grondgebied komt.

Aanstaande BRICS top in Zuid Afrika zal dit het geval zijn. Poetin had (niet officieel nog geloof ik) aangekondigd hierheen te komen. Zuid Afrika heeft echter al eens een dergelijk beval, voor de president van Soedan, genegeerd, dus wie weet. Ramaphosa beweert in elk geval dat ZA 'op de hoogte' is. Wordt nog spannend, want het dwingt ze een 'keuze' te maken, iets dat het land tot nu toe niet deed.
Lijkt me zeer sterk dat een land als Zuid-Afrika Poetin gaat arresteren. Dat land is net zo corrupt en heeft recent ook militaire oefeningen met Rusland gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Het verschil is echter dat ze nu, met dit bevel uitstaande, het ICC negeert, en niet slechts zich afzijdig van het conflict houd. Dat is een veel concretere actie waar evt maatregelen tegenover zouden kunnen staan. Ze lijken er wel zenuwachtig van te worden, zowel Poetin niet weigeren als het ICC niet weer negeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 20-03-2023 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Washington Post, gevonden door @rapture. Voor de volledigheid mag hij ook wel in dit topic vind ik.
Actually, as of today, we have registered more than 77,000 incidents of war crimes, and they also include not only murder, not only--not only humiliation and rape, they also include the destroying of private property. They include forced deportation. They include forced detention of Ukrainians on occupied territories. They include looting on massive scale on the occupied territories and many other war crimes.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

:s

Ik weet verder overigens niet hoe de betrouwbaarheid is van gulagu.net die als bron vermeld wordt.

[ Voor 68% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2023 15:12 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
:N ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Een Russisch parlementslid heeft openlijk gezegd dat 700.000 kinderen 'toevlucht' hebben gezocht in Rusland. Een flinke fractie hiervan zal om ontvoeringen gaan, dus een openlijke toegave van een getal in de orde van eerdere berichten is een bevestiging daarvan.

https://www.theguardian.c...m-ukraine-says-russian-mp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Brent schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:25:
Een Russisch parlementslid heeft openlijk gezegd dat 700.000 kinderen 'toevlucht' hebben gezocht in Rusland. Een flinke fractie hiervan zal om ontvoeringen gaan, dus een openlijke toegave van een getal in de orde van eerdere berichten is een bevestiging daarvan.

De context rond deze claim is nogal vaag. Recent years lees ik voornamelijk als post 2014. Dan zou deze claim de Krim en grote delen van de Donbas en Luhansk Oblast omvatten. De populatie van de Zaporizhzhia en Kherson oblast is nog geen 3 miljoen inwoners. Voor mij een raadsel hoe ze daar 700.000 kinderen weghalen.

Wikipedia: List of Ukrainian oblasts and territories by population

Klinkt voornamelijk als een stukje interne propaganda/leugens welke door westerse kranten is opgepikt.

(Doet overigens niks af aan het feit dat elk kind er 1 teveel is en ze RU keihard moeten aanpakken).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:01
Brent schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:25:

Een relevante reportage van VICE:

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Gisteren is het International Center for the Prosecution of the Crime of Agression against Ukraine (ICPA) van start gegaan. Ik denk dat dit de voorloper is van het Hof dat in februari werd aangekondigd; men zal beginnen met het verzamelen van documentatie van misdaden en agressie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Rene schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:18:
[...]

De context rond deze claim is nogal vaag. Recent years lees ik voornamelijk als post 2014. Dan zou deze claim de Krim en grote delen van de Donbas en Luhansk Oblast omvatten. De populatie van de Zaporizhzhia en Kherson oblast is nog geen 3 miljoen inwoners. Voor mij een raadsel hoe ze daar 700.000 kinderen weghalen.
Ik heb geen betere bron, maar volgens mij zei die MP slechts dat ze uit 'Oekraine' kwamen. Als het vanaf 2014 is, dan zal Donetsk en Luhansk er onder vallen. Eerdere schatting waren al over het miljoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Een Wagnerite heeft zich gemeld bij het Strafhof om te getuigen over wreedheden tegen burgers:
Salikov klom in het Russische leger op tot kolonel en werkte later voor de Wagnergroep, het huurlingenleger van de in augustus omgekomen Jevgeni Prigozjin. Voor Wagner vocht hij in Syrië en in verschillende Afrikaanse landen.

Ook was hij betrokken bij Russische acties in Oekraïne, zowel toen daar in 2014 de oorlog uitbrak in de oostelijke provincies Donetsk en Loehansk als na de Russische invasie van februari 2022. Hij zegt getuige te zijn geweest van veel misdaden. "En ik weet waar de orders vandaan kwamen."
Dappere en broodnodige actie, en ik hoop dat er meer volgen zodat de bewijslast tegen die meerderen van zo onomstotelijk wordt dat niemand zich meer in inschuld kan hullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Een kleine kick: bij de Groene een rapportage van iemand die verslag doet van achter de linies in de bezette gebieden. De dagelijkse ondrukking, maar ook andere vormen van het onderdrukkingssysteem ("filtratiesystemen") komen voorbij:
Op Olha’s school staat een groot portret van de Russische leider Vladimir Poetin. Als leerling moest ze regelmatig foto’s van Russische vlaggen en de president naar leraren en de schoolleiding sturen als bewijs van loyaliteit. ‘Als je dat niet deed, konden ze je ouders bellen en vragen: waarom doet jullie kind niet mee? We moesten constant tonen dat Rusland ons leven is.’ Ook tijdens de afscheidsceremonie op school. ‘Ik deed er niet aan mee, maar andere leerlingen droegen Russische gedichten voor en zeiden dat Rusland hun moederland is.’

[...]

Vorig jaar nam Rusland de ‘Strategie voor het Culturele Staatsbeleid tot 2030’ aan. Met als hoofddoel de ‘integratie’ van de onderdanen uit de nieuw bezette gebieden in de ‘Russisch cultureel-humanitaire ruimte’. Kinderen vormen een belangrijke groep. Moskou indoctrineert niet alleen via scholen, maar wil ook dat de jeugd vaker deelneemt aan vrijetijdsactiviteiten met een ‘militair historisch thema’. Tienduizenden kinderen werden vorig jaar naar ‘zomerkampen’ op de Krim en in Rusland gestuurd. Om hun patriottisme te versterken moesten ze het Russische volkslied zingen en de vlag dragen, aldus het OHCHR. Met propaganda over de ‘speciale militaire operatie’ tegen Oekraïne werden ze gehersenspoeld.

Ook kregen ze een militaire training. De voorbereidingen voor komende zomerkampen zijn in volle gang. Jonge tieners van groep acht krijgen dit schooljaar maar liefst 170 uur militaire training, waarbij ze leren omgaan met granaten, kleine wapens en sluipschuttersgeweren.
Het niet opvolgen van de oekaze heeft meer dramatische gevolgen. ‘Als ouders kun je zonder Russisch paspoort je kinderen niet meer registreren voor de kinderopvang en school. Bovendien kan een kind meegenomen worden naar Rusland om op een kostschool of in een Russische familie te worden geplaatst’, zegt Nesterenko. Ze verwijst naar het lot van de vele duizenden Oekraïense kinderen die al naar Rusland zijn ontvoerd. Het Internationaal Strafhof in Den Haag heeft de Russische leider Poetin en de kindercommissaris wegens deze massale deportaties van kinderen aangeklaagd voor oorlogsmisdrijven.

[...]

Het autoritaire regime bedient zich van keiharde, systematische repressie om mensen te onderwerpen. Actieve burgers, zoals activisten, vrijwilligers, journalisten, ambtenaren, onderwijzers en religieuze leiders, lopen gevaar. Mensen van wie vermoed wordt dat zij pro-Oekraïens zijn, worden ongenadig gestraft. ‘Mensen die hun nagels blauw en geel lakken of een foto van iemand met een tas van een Oekraïense supermarkt op sociale media zoals Facebook of Instagram plaatsen, kunnen vervolgd worden’, zegt Nesterenko. Jehova’s Getuigen en islamitische organisaties zoals Hizb ut-Tahrir gelden als ‘extremistisch’ en worden vervolgd. Nesterenko: ‘Het gaat me aan het hart. Ik ben zelf moslim.’ De etnische Krim-Tataren worden onderdrukt. De autoriteiten treden agressief op tegen de verboden lhbtqi+-beweging.
Wat zeggen een aantal gerenomeerde indices over de toestand daar?
Hoe desastreus de overheersing uitpakt, blijkt uit de index van Freedom House, een organisatie die zich inzet voor democratie. Met een totaalscore van -1 (op een schaal van 1 tot 100) staan de bezette gebieden van alle landen op de allerlaagste plaats. Lager dan de +12 voor ‘onvrij’ Rusland. Enorm veel slechter dan de +51 van ‘deels vrij’ Oekraïne.

Voor het onderdeel politieke rechten (maximaal veertig punten) zakt de score zelfs naar -2. Freedom House stelt dat alle leiders ‘via ondemocratische processen’ door Rusland aan de macht zijn gebracht, met steun van de Russische militaire autoriteiten.

Pagina: 1