Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste
Acties:
  • 400.132 views

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gevecht tegen een Wagnerpositie in de buurt van Bakhmut.
TERRA unit: The fight near Bakhmut. Raid of the Armed Forces of Ukraine on wagner's position. Part 3

01:50 - 02:53 An enemy tank has been detected. It is firing rapidly at our forces
02:53 - 03:31 Accompanying the movement of our equipment
03:31 - 04:00 Departure of the Armed Forces of Ukraine from the area of operation
04:00 - 06:18 Correcting the fire of the 122-mm D-30 howitzer at enemy positions
06:18 - 07:59 Transfer of fire of the D-30 122-mm howitzer to the enemy's logistics centers
07:59 - 09:48 Adjusting the fire of 2C7 "Peon" 203mm (cluster munition) at enemy positions
09:48 - 10:31 Completion of the operation, departure from the position

Engelstalige ondertitles kan je aanzetten.

Droneoperatoren observeren om de pantservoertuigen te begeleiden en na het spotten van een tank worden de pantservoertuigen weggehaald. De artillerie doet het nodige.

Wie is TERRA?

Vrienden die aan middeleeuwse re-enactment doen, hebben door de invasie een drone-observatie-eenheid opgericht.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 14-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 10:52
gustaveau schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:36:
https://www.washingtonpos...mism-ammunition-shortage/

Vrij lang artikel dat laat zien dat het allemaal geen walk in the park is, en dat Oekraine toch behoorlijk verliezen leidt. (alleen maar schattingen omdat er geen officiele data vrijgegeven wordt)

Dit kan natuurlijk op meerdere manieren worden opgevat, zowieso als een schreeuw om extra aandacht voor meer en intensievere steun.

Interessante passage:
U.S. officials said they expect Ukraine’s offensive to start in late April or early May, and they are acutely aware of the urgency of supplying Kyiv because a drawn-out war could favor Russia, which has more people, money and weapons manufacturing.

We gaan het zien wanneer het allemaal op z'n plek valt voor Oekraine.
Dit is echt een heftig stuk. De berichten van de frontlinie zijn niet mals… :(.

Veel van de afgelopen 9 maanden UA getrainden militairen al overleden / gewond. Een unit die vorig jaar 500 man had gedecimeerd tot 100 en aangevuld met nauwelijks getrainde soldaten waarvan sommigen niet durven te scheten omdat ze het eng vinden.

Vanaf de frontlinie is de indruk dat ook UA het intens zwaar heeft. Het artikel stelt gelukkig dat het aan Russische zijde nog erger is.

We kijken naar 2 voetbalelftallen die op hun laatste benen lopen in de 2e helft van de verlenging. Tot nu toe kantelt het optimisme nog voorzichtig naar UA, maar het is duidelijk dat ook voor hem de situatie penibel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:54

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Vrij lang artikel dat laat zien dat het allemaal geen walk in the park is, en dat Oekraine toch behoorlijk verliezen leidt. (alleen maar schattingen omdat er geen officiele data vrijgegeven wordt)

Dit kan natuurlijk op meerdere manieren worden opgevat, zowieso als een schreeuw om extra aandacht voor meer en intensievere steun.

Interessante passage:
U.S. officials said they expect Ukraine’s offensive to start in late April or early May, and they are acutely aware of the urgency of supplying Kyiv because a drawn-out war could favor Russia, which has more people, money and weapons manufacturing.

Inderdaad een openhartig artikel, voor mensen die last hebben van een paywall hierbij gedeeld:
https://wapo.st/3mUC6Kj

In een alinea ook een up to date schatting van de Russische en Oekraïnse slachtoffers. Merk op dat ook deze getallen een schatting zijn. De verhouding spreekt wel boekdelen. Ook Oekraïne moet hard vechten:
U.S. and European officials have estimated that as many as 120,000 Ukrainian soldiers have been killed or wounded since the start of Russia’s invasion early last year, compared with about 200,000 on the Russian side, which has a much larger military and roughly triple the population from which to draw conscripts. Ukraine keeps its running casualty numbers secret, even from its staunchest Western supporters.
Om het toch een beetje posief af te sluiten, de Leopard2 training voor Oekraïners is in volle gang. Ook weer een paywall Volkskrant artikel. Enkele fragmenten die voor zich spreken:
Na de toezegging was het verhaal dat het nog een jaar zou duren voordat de tanks in Oekraïne gebruikt konden worden. Maar dat bleek niet waar, na zes weken training zijn de eerste soldaten klaar om die tanks zelfstandig te kunnen gebruiken.’
Zes weken DLT dus.
‘Normaal gesproken duurt de opleiding voor tankpersoneel veel langer. De bemanning van een Leopard-tank bestaat uit vier mensen en de hoogste in rang, de tankcommandant, is normaal gesproken twee jaar bezig. Speciaal voor de Oekraïners heeft de Bundeswehr het programma heel erg gecomprimeerd. Dat werkte volgens de opleiders vooral omdat de Oekraïense soldaten extreem gemotiveerd en leergierig zijn. Zelfs na een werkdag van twaalf uur of meer komen ze ’s avonds nog met vragen.’
‘Er worden lange dagen gemaakt, van wel zestien uur. Soldaten zijn trots dat het lukt, de Oekraïners raakten bij de afsluitende oefening waar ik bij was 82 procent van de doelen. Ik kon niet uitgebreid met de Oekraïners spreken, uit veiligheidsoverwegingen, maar die ik sprak zeiden allemaal dat de tanks voor hen heel belangrijk zijn. Ook voor de veiligheid van de infanterie en andere troepen.
Oekraïners zijn zich duidelijk bewust van de urgentie om met deze tanks bij te dragen. Ook nu zijn de trainers zich heel bewust dat wie ze trainen na de training een strijdperk in gaan.

Het WP artikel wijst ons er op hoe zeer dit een rat race is. Wel heeft Oekraïne de kansen nu aan haar zijde. Laten we daar op vertrouwen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Kh-31 op Odesa, is dat weer een nieuw oud type raket, heb die niet eerder gezien.
Russian invaders launched a missile attack on Odesa region using tactical aircraft, according to the Operational Command South.

"Su-24 aircraft fired 4 anti-radar missiles, presumably Kh-31P, in the direction of the coast," the Operational Command South wrote on Facebook.
https://www.ukrinform.net...iles-at-odesa-region.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:27

Fanta

FordPerformance™️

YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:48:
Kh-31 op Odesa, is dat weer een nieuw oud type raket, heb die niet eerder gezien.

[...]

https://www.ukrinform.net...iles-at-odesa-region.html
Bij de laatste 'grote' aanval zijn deze ook ingezet als ik het me goed herinner. Deze raketten zijn ontworpen om luchtafweer uit te schakelen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De MiG's lijken nu eindelijk echt te komen?

/edit:
(alle andere bronnen wijzen ook naar dezelfde persco)

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 14-03-2023 14:27 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:15:
De MiG's lijken nu eindelijk echt te komen?
[Twitter]
Ja, dit lijkt hetzelfde verhaaltje als het tank-hoofdstuk te gaan worden..
- Eerst geen tanks, toen wel tanks maar geen westerse tanks, toen toch ook westerse tanks.
- Eerst geen gevechtsvliegtuigen, toen wel maar niet westers... vul maar in ;-)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
*knip* svp geen oneliners zonder onderbouwing of bronnen in dit topic, dan liever niet reageren

[ Voor 79% gewijzigd door teacup op 14-03-2023 19:59 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
*knip* svp geen oneliners zonder onderbouwing of bronnen in dit topic, dan liever niet reageren

[ Voor 71% gewijzigd door teacup op 14-03-2023 20:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Is dit een beetje angstzaaien voor de 'balans', of heb je een reden om aan te nemen dat Oekraïne er zoveel slechter voor staat dan Rusland?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:20

Garyu

WW

Fanta schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Is dit een beetje angstzaaien voor de 'balans', of heb je een reden om aan te nemen dat Oekraïne er zoveel slechter voor staat dan Rusland?
Zie de post van @teacup hierboven. Ik denk dat we niet te rooskleurig naar deze oorlog moeten kijken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Garyu schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Zie de post van @teacup hierboven. Ik denk dat we niet te rooskleurig naar deze oorlog moeten kijken.
Ja, dat is (als het allemaal klopt) een heftig verhaal, maar nog steeds in het voordeel van Oekraïne.

Jammer dat zo'n stuk gelijk voer lijkt te zijn voor de doemdenkers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Interessante passage:

De Washington Post is vaak heel erg somber en pessimistisch.
Zie dit artikel uit September 2022 over Kherson.

https://www.washingtonpos...ve-casualties-ammunition/
“We lost five people for every one they did,” said Ihor, a 30-year-old platoon commander who injured his back when the tank he was riding in crashed into a ditch.

Russian tanks emerged from newly built cement fortifications to blast infantry with large-caliber artillery, the wounded Ukrainian soldiers said. The vehicles would then shrink back beneath the concrete shelters, shielded from mortar and rocket fire.

Counter-battery radar systems automatically detected and located Ukrainians who were targeting the Russians with projectiles, unleashing a barrage of artillery fire in response.

Russian hacking tools hijacked the drones of Ukrainian operators, who saw their aircraft drift away helplessly behind enemy lines.

“Ukrainian flags are returning to the places where they should be,” Zelensky said in a video address. But it was impossible to gauge what progress Ukrainian forces have made in their push to expel the Russian invaders from Kherson.
Ondanks al die vuurkracht en onkwetsbare posities waren de Russen twee maanden later verjaagd.

Dan rijst de vraag waarom dit zo naar buiten wordt gebracht. Is het Jeff Bezos die het allemaal veel te lang vindt duren en dat Oekraine nou maar eens moet gaan onderhandelen of wordt Rusland hier een rad voor ogen gedraaid over dat Oekraine zo zwak is? Dat artikel over Kherson werd door de Russsiche propagandisten als manna uit de hemel ontvangen als teken dat daar de laatste stuiptrekkingen van Oekraine waren en ze snel zouden kunnen aanvallen richting Odessa. Nog meer werden alle ogen daar op gericht en niet op het front bij Kharkov.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:43
Garyu schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:48:
[...]

die post die afsluit met:
Het WP artikel wijst ons er op hoe zeer dit een rat race is. Wel heeft Oekraïne de kansen nu aan haar zijde. Laten we daar op vertrouwen.
?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:43
Fanta schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Ja, dat is (als het allemaal klopt) een heftig verhaal, maar nog steeds in het voordeel van Oekraïne.

*knip* Dit soort suggestieve opmerkingen helpen de sfeer in het topic niet, voortaan achterwege laten

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 14-03-2023 19:50 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
De Washington post baseert het artikel voornamelijk op directe bronnen van het slagveld.

Deze officieren /soldaten zien natuurlijk alleen hun eigen kleine stukje van de oorlog. Ze kunnen het totale grote plaatje minder goed inschatten, zoals bijv hoeveel goed getrainde reserves er zijn, hoeveel Westers materieel er nu opgebouwd is etc. Hun verslag van hun ervaring in de oorlog is niet vanzelfsprekend een goede holistische weergave van de stand can zaken en het toekomstig potentieel van UA.

En het goede nieuws is dat Rusland er nog slechter aan toe is - aldus de WP.

Wat het artikel WEL goed laat zien is dat er aan UA kant op het huidige slagveld grote problemen zijn qua (goed getrainde) manschappen en munitie. Door de slimme media positionering van UA krijgen we soms de indruk dat het UA leger een zeer geavanceerd, volledig goed georganiseerd leger is. Dit artikel nuanceert dit beeld vind ik.

Tegelijkertijd biedt het alsnog een positief beeld voor de toekomst, al zal het spannend worden en hangt veel af van de snelheid van de Westerse ondersteuning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Lijkt mij niet dat dat verhaal in het voordeel is van Oekraïne. Ja bij een (bijna) 1:2 verhouding in slachtoffers aan Oekrainse-Russische kant doen ze het beter per persoon, maar dat is niet genoeg gezien in bevolkingsaantal het ruwweg 1:3 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Sissors schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Lijkt mij niet dat dat verhaal in het voordeel is van Oekraïne. Ja bij een (bijna) 1:2 verhouding in slachtoffers aan Oekrainse-Russische kant doen ze het beter per persoon, maar dat is niet genoeg gezien in bevolkingsaantal het ruwweg 1:3 is.
Het is echt volkomen zinloos om alleen maar te kijken naar het aantal poppetjes. Ja, de bevolking van Rusland is groter dan de bevolking van Oekraïne. Maar zet 1 Oekraïense soldaat met een AK-47 tegenover 3 Russen met schoffels en ik weet wel op wie ik mijn geld zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Het is echt volkomen zinloos om alleen maar te kijken naar het aantal poppetjes. Ja, de bevolking van Rusland is groter dan de bevolking van Oekraïne. Maar zet 1 Oekraïense soldaat met een AK-47 tegenover 3 Russen met schoffels en ik weet wel op wie ik mijn geld zet.
Zodra dat daadwerkelijk het geval is, zou je dus ook geen 1:2 verhouding verwachten. Als die 1:2 wel (ruwweg) klopt, dan gok ik zo dat die drie Russen niet met enkel schoffels zijn uitgerust...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 22:15
Een tijdje geleden werd hier gemeld dat de verhouding 1:5 zou zijn. Lijkt mij ook meer aannemelijk.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Als deze discussie - die wel interessant is - hier niet thuis hoort, hoor ik het graag / verplaatsen mag.

In reactie op bovenstaande: ik denk dat je niet moet kijken naar de totale bevolking, maar de totaal mobiliseerbare bevolking.

Daarin heeft UA een voordeel: er is intrinsieke motivatie om het land te verdedigen en minder weerstand tegen additionele mobilisatie-rondes.

Voor Rusland is het maar de vraag of het naast de huidige lichting nog een grote mobilisatie ronde voor elkaar krijgt. Ja - het decreet van Putin biedt ruimte om meer te mobiliseren, maar er is angst bij het Kremlin om dit ook toe te passen omdat er een kantelpunt komt binnen de samenleving (of binnen tegenstromen in het Kremlin).

Vanuit bovenstaand perspectief doet UA het wel goed. Dat gezegd hebbende, zou je een groter verschil verwachten tussen UA en RU, gelet op het principe dat de aanvallende partij 3-1 verliest doorgaans en gelet op de beperkte middelen die de Russische gemobiliseerden tot hun beschikking krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
hansvk schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:51:
Een tijdje geleden werd hier gemeld dat de verhouding 1:5 zou zijn. Lijkt mij ook meer aannemelijk.
De 1:5 bron betreft specifiek de situatie rond Bakhmut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fanta schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Er zijn geen Russen met schoffels. Er was een verhaal dat Russen met veldscheppen werden uitgerust maar dat is (nog) niet omdat er geen vuurwapens zouden zijn. Veldscheppen (met geslepen randen) zijn gewoon een beter wapen in man tegen man gevechten. Als je in een loopgraaf moet vechten en je kunt niet schieten omdat ook jouw eigen mensen in die loopgraaf staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

downtime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Er zijn geen Russen met schoffels. Er was een verhaal dat Russen met veldscheppen werden uitgerust maar dat is (nog) niet omdat er geen vuurwapens zouden zijn. Veldscheppen (met geslepen randen) zijn gewoon een beter wapen in man tegen man gevechten. Als je in een loopgraaf moet vechten en je kunt niet schieten omdat ook jouw eigen mensen in die loopgraaf staan.
Niet alles zo letterlijk nemen, het was maar een voorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volkskrant over de trainingen in Duitsland met Leopard 2 tanks:
De vrees was dat het nog een jaar zou duren voordat de Leopard 2-tanks daadwerkelijk in Oekraïne gebruikt zouden worden. Na zes weken is de trainingsmissie in Duitsland al bijna afgerond, zag buitenlandredacteur Sterre Lindhout. ‘De militairen kunnen informatie uitwisselen.’
De trainingen duurden zes weken, de Oekraïners maakten dagen van 16 uur:
Wat is jouw indruk van de sfeer en de moraal daar?

‘Er worden lange dagen gemaakt, van wel zestien uur. Soldaten zijn trots dat het lukt, de Oekraïners raakten bij de afsluitende oefening waar ik bij was 82 procent van de doelen. Ik kon niet uitgebreid met de Oekraïners spreken, uit veiligheidsoverwegingen, maar die ik sprak zeiden allemaal dat de tanks voor hen heel belangrijk zijn. Ook voor de veiligheid van de infanterie en andere troepen.

‘Het gaat de Duitse militairen daar ook aan het hart. Ze zijn zich ervan bewust dat de Oekraïners die ze trainen teruggaan naar een wrede oorlog, ze houden er rekening mee dat deze mannen omkomen of zwaargewond raken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:13
[...]

Rusland kan het zich totaal niet veroorloven van zoveel troepen te verliezen hoor.

Ik herinner me verschillende spellen (html games en civilizations) waar je vet werd beschouwd als je een heel groot land bezit maar niet adequate verdedigingsmiddelen.
Je land ligt open voor conquest dan.

Ik ben zelf vrij zeker, dat moest Rusland geen nucleaire wapens hebben, dat deze oorlog nooit gevoerd zou geweest zijn.

Ik ben er ook zeker van dat moest Rusland geen nucleaire wapens hebben gehad, ze inmiddels al met incursions zouden zitten aan hun oost-flank van China en Japan.
Dat Georgië en Azerbajan wellicht ook al hun kleine prikken zullen uitgedeeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja deze mijnenvegers werden toch al vervangen. ;)
https://nos.nl/artikel/24...adars-en-brugslagvaartuig

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-03-2023 16:51 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

28k vrijwilligers aangemeld en de training (2 tot 4 maanden) is begonnen.
Interior minister: Ukraine almost done assembling new assault brigades

Ukraine is almost done forming new assault brigades, also known as the Offensive Guard, Interior Minister Ihor Klymenko announced on March 11.

According to Klymenko, 28,000 volunteers have already applied to join the Offensive Guard. The forces are now collecting reservists.

Training for the Offensive Guard is already underway, the minister added. Members of these units will train for two-to-four months before seeing combat, according to an earlier statement by National Guard spokesman Ruslan Muzychuk.

Ukraine Weekly quoted Klymenko as saying that these units will contain many veterans of prior combat with Russia. These include people who fought in Donbas and defended Kyiv and Kharkiv oblasts.
https://kyivindependent.c...ling-new-assault-brigades

De aanvalsbrigades:
The Offensive Guard will be made up of the following brigades:
  • Steel Border, a brigade of the State Border Service of Ukraine;
  • Chervona Kalyna, including soldiers who participated in the battles in Donetsk and Luhansk regions and defended Kyiv;
  • Lyut (Rage), a brigade of the National Police of Ukraine;
  • Rubizh (Frontier), a brigade consisting of soldiers who defended the Hostomel airport and Rubizhne in the Luhansk oblast;
  • Spartan, an assault brigade that defended Kharkiv;
  • Kara-Dag, which will focus on the liberation of Crimea;
  • Bureviy (Hurricane), which will be based on the 1st presidential brigade;
  • Azov brigade, made up of soldiers who took part in the defense of the Azovstal Steel Plant in Mariupol, Ukraine.
https://subscription.ukrw...ial-month-of-recruitment/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:05
Meer voor het opruimen na dit conflict? Ik dacht dat TR geen militaire schepen door de bosporus laat gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
burnedhardware schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Meer voor het opruimen na dit conflict? Ik dacht dat TR geen militaire schepen door de bosporus laat gaan?
Is dat niet afhankelijk van thuishaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 22:27
In het artikel staat 2025, dus het is afhankelijk hoe de oorlog er dan voor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Is dat niet afhankelijk van thuishaven?
Thuishaven en datum dat die daar geregistreerd was idd.
(dus Rusland kan niet ineens de Kuznetsov in Sebastopol registreren en dan erdoorheen varen, niet dat de Kuznetsov kan varen ;) )

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

Handige actie weer...

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik lees van verschillende twitterbronnen dat wen Reaper drone van de VS mogelijk is neergehaald boven de zwarte zee. Maar eens afwachten wat daar van waar is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Apache4u schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:57:
Ik lees van verschillende twitterbronnen dat wen Reaper drone van de VS mogelijk is neergehaald boven de zwarte zee. Maar eens afwachten wat daar van waar is.

[Embed]

[Embed]
Bevestigd door de VS:

[quote]MORE: Before #Russia|n Su-27 hit the US MQ-9 drone, "the [two] Su-27s dumped fuel on and flew in front of the MQ-9 in a reckless, environmentally unsound
and unprofessional manner" per
@US_EUCOM/]

En om de voorspelbare reacties maar even voor te zijn: nee, dit leidt niet tot WW3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoD schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:02:
[...]

En om de voorspelbare reacties maar even voor te zijn: nee, dit leidt niet tot WW3.
Voor een drone zeker niet. Het grote voordeel van onbemande toestellen is dat je zulke akkefietjes als een afschrijving kunt behandelen omdat er niemand omgekomen is.

Vraag is meer hoe de Amerikanen gaan reageren. Je wilt het ook niet helemaal negeren want dat moedigt de Russen weer aan om nog een stapje verder te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
downtime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Voor een drone zeker niet. Het grote voordeel van onbemande toestellen is dat je zulke akkefietjes als een afschrijving kunt behandelen omdat er niemand omgekomen is.

Vraag is meer hoe de Amerikanen gaan reageren. Je wilt het ook niet helemaal negeren want dat moedigt de Russen weer aan om nog een stapje verder te gaan.
Het zou een mooie gelegenheid zijn om verdere maatregelen te nemen. Sancties, aanvullende wapens voor Oekraïne (luchtverdediging bijvoorbeeld). Maar het zal wel weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ben benieuwd of ze de drone kunnen bergen. Er zit een hoop gevoelige techniek in, die je liever niet in handen van Rusland ziet vallen.

[ Voor 179% gewijzigd door wian op 14-03-2023 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wel knap.

Een reaper heeft een klein propellertje achterop de drone. Als je die weet te raken met je SU vliegtuig ben je wel heel dichtbij geweest.

Dichtbij in de trand van botsing. Ik vindt het maar een vreemd verhaal. Waarschijnlijk duurt het nog even voor we de ware toedracht horen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Toch wel interessant dat het tekort aan raketten bij de Russen zo nijpend is dat de vliegtuigen al aanvallen moeten uitvoeren met kerosine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-09 10:09
wian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:08:
Ben benieuwd of ze de drone kunnen bergen. Er zit een hoop gevoelige techniek in, die je liever niet in handen van Rusland ziet vallen.
In bedrijf genomen in 2001. Vliegt dus al 22 jaar rond.
Als de Russen zo incapabel zijn om in >2 decennia, niet 1 van de eerder neergestorte Reapers te hebben bekeken, dan hoeven we nu niet al te bang te zijn voor een succesvolle maritieme bergingsoperatie.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
Brazos schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:38:
Toch wel interessant dat het tekort aan raketten bij de Russen zo nijpend is dat de vliegtuigen al aanvallen moeten uitvoeren met kerosine.
Russische Kamikaze actie. Je zou bijna aan opzet denken.

Ik denk dat die SU ook wat onprettige schade zal hebben. Zo'n reaper gaat natuurlijk op laag tempo in een rechte lijn maar de piloot nam een groot risico.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brazos schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:38:
Misschien wilden ze het op een ongeluk laten lijken. Het ding neerhalen met 20mm is wat moeilijker uit te leggen als het wrak later geborgen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:42:
[...]

Ik denk dat die SU ook wat onprettige schade zal hebben. Zo'n reaper gaat natuurlijk op laag tempo in een rechte lijn maar de piloot nam een groot risico.
Bijna? Als ik dit zo lees is het gewoon opzet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Misschien wilden ze het op een ongeluk laten lijken. Het ding neerhalen met 20mm is wat moeilijker uit te leggen als het wrak later geborgen wordt.
Wat was dat MQ-9 ding aan het doen dat ze het nodig vonden het "neer te halen" ... dat de SU niet neergestort is teminste de propellor (als ze dat al raakte) is er bekend waar dat ding zich bevond ? teminste neem aan dat het geen papier/hout is dat bij het minste al kapot gaat .. teminste moet wel wat kunnen hebben :?

en ik neem aan dat als je de propellor raakt dat je nog kan bepalen waar je gaat landen ofzo
Anderzijds de beelden zullen wel 1:1 teruggestuurd zijn dus de elektronica zal niet veel data zelf bevatten ?

kortom meer vragen dan antwoorden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FrMjCGDXsA4SDx_?format=jpg

@The_Butler that NY-times is inlog/paywall ?

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 14-03-2023 19:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 13:06
het NY Times artikel heeft een paar extra weetjes:

-Russische vliegtuigen zijn al weken US drones aan het jennen - maar nooit zo roekeloos
-Bij dit incident werd er meerdere malen brandstof gedumpt in het vluchtpad van de US drone

@vso ik zie iid dat er een paywall is maar die activeerde bij mij niet dus ik kon het artikel gewoon lezen; weet niet of alternatieve links toegestaan zijn hier?

[ Voor 19% gewijzigd door The_Butler op 14-03-2023 19:22 ]

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:32
Het is dan wel weer het gedrag wat je verwacht van Rusland. Er zijn gedurende het conflict al vele onderscheppingen van RU vliegtuigen geweest welke op koers lagen om nationaal luchtruim in te vliegen (en zelfs gedaan hebben). Dan vliegen we er braaf achteraan, dirigeren ze in een andere richting en vervolgens is alles koek en ei.

Hoop dat 1 van die F35 piloten eens bewust de verkeerde knop indrukt zodra een RU bomber 100m nationaal luchtruim invliegt. Zou een mooi signaal zijn dat we klaar zijn met dit gedrag.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rene schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:13:
Het is dan wel weer het gedrag wat je verwacht van Rusland. Er zijn gedurende het conflict al vele onderscheppingen van RU vliegtuigen geweest welke op koers lagen om nationaal luchtruim in te vliegen (en zelfs gedaan hebben). Dan vliegen we er braaf achteraan, dirigeren ze in een andere richting en vervolgens is alles koek en ei.

Hoop dat 1 van die F35 piloten eens bewust de verkeerde knop indrukt zodra een RU bomber 100m nationaal luchtruim invliegt. Zou een mooi signaal zijn dat we klaar zijn met dit gedrag.
https://www.bnnvara.nl/jo...neer-boven-syrische-grens

totdat zoiets inderdaad gebeurt, zonder extreme escalatie is dat "what if"

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 14-03-2023 19:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
Rene schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:13:
Zoals je kan lezen is het internationaal luchtruim. Daar mag iedereen vliegen, ook de Russen.

Overigens kan de Reaper wel bewapening meenemen. Ik weet niet of het zichzelf ook kan wapenen tegen een SU, en wat het voor incident zou zijn als de Amerikanen in internationaal luichtruim een Rus neer zouden halen. Dat zal niet lief ontvangen worden aan de andere kant.

Een andere oplossing zou zijn om een USAF vliegtuig mee te sturen zodat de Russen uit de buurt blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 14-03-2023 19:20 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 12:32
asing schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Zoals je kan lezen is het internationaal luchtruim. Daar mag iedereen vliegen, ook de Russen.

Overigens kan de Reaper wel bewapening meenemen. Ik weet niet of het zichzelf ook kan wapenen tegen een SU, en wat het voor incident zou zijn als de Amerikanen in internationaal luichtruim een Rus neer zouden halen. Dat zal niet lief ontvangen worden aan de andere kant.

Een andere oplossing zou zijn om een USAF vliegtuig mee te sturen zodat de Russen uit de buurt blijven.
Ik kan prima lezen ;) daarom schreef ik ook expliciet als ze nationaal luchtruim invliegen. Zoals @vso achrijft heeft dat ze al 1 vliegtuig in het verleden gekost. Wellicht tijd om die les te herhalen. Er zijn verschillende artikelen te vinden over schending van “nationaal” luchtruim tijdens het huidige conflict.

Ik ben vooral benieuwd wat voor staartje dit gaat krijgen. En ik ben het overigens 100% met je eens dat een eerste reactie het sturen van bemande vliegtuigen kan zijn. Die zullen ze wel met rust (moeten) laten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Russia’s Mercenary Chief Prepares Ground for a Political Advance

Artikel van de New York Times over de politieke ambities van Yevgeny Prigozhin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Rene schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat voor staartje dit gaat krijgen. En ik ben het overigens 100% met je eens dat een eerste reactie het sturen van bemande vliegtuigen kan zijn. Die zullen ze wel met rust (moeten) laten.
Ik vermoed dat er een extra fancy steunpakket in elkaar gedraaid gaat worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ook de Oekraïnse productie van 125mm tank ammo is\wordt weer opgestart:
https://mil.in.ua/en/news...on-of-125-mm-tank-rounds/
Ukroboronprom State Concern started production of 125-mm ammunition for tank guns.

The press service of the concern reported this.

They added that this is the second munition to be produced in close partnership with a NATO country outside of Ukraine.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 21:04
YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:19:
Ook de Oekraïnse productie van 125mm tank ammo is\wordt weer opgestart:
https://mil.in.ua/en/news...on-of-125-mm-tank-rounds/

[...]
Bedankt Bulgarije 🇧🇬 of de Tsjechen 😘

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mektheb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Bedankt Bulgarije 🇧🇬 of de Tsjechen 😘
Bulgarije, Tsjechië, Polen of Roemenië zou ik idd ook op gokken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 28-09 19:09

Sebje

Makelaartje

https://twitter.com/wjhen...&t=tqLQZx4fZDg9h0BecmWzMw

De Reaper viel uit het raam volgens de russen

https://twitter.com/sentd...&t=tqLQZx4fZDg9h0BecmWzMw

[ Voor 26% gewijzigd door Sebje op 14-03-2023 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
De Russen zijn niet de enigen met een munitie-tekort volgens deze bron:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Apache4u schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:12:

[Embed]
Las het, ben benieuwd hoelang het daar nog duurt.

Blijft enorm onzeker, ook omdat we het plan er achter allemaal niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

[Embed]
De aanvoer staat daar idd al een tijdje flink onder druk.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 11:54

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Car blown up in Melitopol, supposedly with Russian-installed official inside

Ukrainska Pravda
A powerful explosion has occurred in the centre of the temporarily occupied city of Melitopol. An official representing the occupying authorities was likely inside the car that exploded.

RIA Melitopol, a Russian propaganda news agency reports that a car was blown up in Melitopol at Heroiv Ukrainy Street, 48. The explosion took place in the yard near a nine-story living house.
Het is nog wat onduidelijk hoeveel slachtoffers er zijn en wie het betreft:
Later, an information appeared that the car belonged to collaborationist and fireman Dmytro Kucherkov.

Collaborationist Vladimir Rogov claimed that Toyota Land Cruiser Prado, which was blown up, supposedly belonged to Ivan Tkach, the local entrepreneur who owned one of the largest private transport companies in Melitopol.

Initially, Rogov said that one person was hurt in the explosion; later, he said that it was two people, a man and a woman. Both were taken to a hospital.

He added that an improvised explosive device was used to blow up the car.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
teacup schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:30:
Car blown up in Melitopol, supposedly with Russian-installed official inside

Ukrainska Pravda
[...]
Het is nog wat onduidelijk hoeveel slachtoffers er zijn en wie het betreft:
[...]
De ironie:
a car was blown up in Melitopol at Heroiv Ukrainy Street, 48.
Heroes of Ukraine street. :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
Er zat een kopje thee in de benzinetank.

De eerste nucleair aangedreven UAV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Embed]
Deel 2 ook wel nuttig:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ergens is het geruststellend dat Oekraïne zijn kostbare westerse wapens niet gebruikt bij Bakhmut, die zijn hard nodig voor een nieuw offensief.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 15:11
Als USA hier niet (militair)op reageert lijkt me dat aardig zwak van ze eigenlijk.
Kerosine op een vliegtuig proberen te gooien is eigenlijk al een teken van wapens gebruiken tegen USA. Laat staan 'm de lucht uit "tikken"..

https://westobserver.com/...r-black-sea-cnn-politics/

"The US Defense Department is currently working to declassify imagery from the incident, Ryder said Tuesday. He also said that Russia has not recovered the downed drone."

[ Voor 38% gewijzigd door rejer op 14-03-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Ergens is het geruststellend dat Oekraïne zijn kostbare westerse wapens niet gebruikt bij Bakhmut, die zijn hard nodig voor een nieuw offensief.
Als ze in de tussentijd niet enorme verliezen oplopen wel. Goed getrainde soldaten zijn evengoed kostbaar.

Maar schijnbaar vinden ze het onder de streep nog de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 28-09 19:09

Sebje

Makelaartje

US Briefing vanaf 12:45m over het incident met de Reaper en de russische su-27’s

https://www.youtube.com/live/f242QUSMS9Q?feature=share

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rusland is iig lustig aan het vissen naar de Reaper:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Had deze nog gemist vandaag:
https://nos.nl/l/2467288#UPDATE-container-68060809
De Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe heeft een grote Russische wapenleverancier opgedragen om de productie van precisieraketten te verdubbelen. Dat meldt het Russische staatsbureau TASS.
:+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wel raar. Een 155mm excalibur round moeten ze daar toch wel ergens voor over hebben.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:07:
Rusland is iig lustig aan het vissen naar de Reaper:
[Embed][Embed]
Hmmm 🤔, gevaarlijk spel van de Russen, al happen ze toch niet vanuit de USA.

Maar als dit ervoor zorgt er wat meer spul UA zijn kant op gaat dan prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
VS benadrukt vandaag nogmaals dat ze absoluut niet tegen het leveren van vliegtuigen is O-)
https://www.ukrinform.net...ets-to-ukraine-kirby.html
He said the U.S. was not pressuring or persuading anyone when it comes to providing Ukraine with military aid. Instead, according to him, coordination is taking place at the international level, including in the format of the Ukraine Defense Contact Group.

Kirby said that if another nation wants to send fighter jets to Ukraine, the U.S. would definitely support this.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Recent draadje over de Russische vestingwerken:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FrNBqXbXgAAnsGY?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:22:
VS benadrukt vandaag nogmaals dat ze absoluut niet tegen het leveren van vliegtuigen is O-)
https://www.ukrinform.net...ets-to-ukraine-kirby.html

[...]
Je hebt er alleen in deze oorlog vrij weinig aan. Wat mij betreft zeker niet de heilige graal.

Munitie dat wordt een kostbaar goed, en daar lopen wij in Europa ook niet van over. Productiecapaciteit is niet of nauwelijks aanwezig en ingericht op capaciteit voor kortdurende conflicten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
tuinïnen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:54:
[...]
Je hebt er alleen in deze oorlog vrij weinig aan. Wat mij betreft zeker niet de heilige graal.

Munitie dat wordt een kostbaar goed, en daar lopen wij in Europa ook niet van over. Productiecapaciteit is niet of nauwelijks aanwezig en ingericht op capaciteit voor kortdurende conflicten.
Mig 29’s die kruisraketten kunnen onderscheppen en bijv onze grote stocks aan JDAM, AMRAAM en HARM etc kunnen afschieten heb je niet weinig aan?

Vliegtuig ammo is iets wat nog amper geleverd is door het westen en zou een goede aanvulling zijn juist door de mindere beschikbaarheid van andere munitie.

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 11:29
Prima score weer vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2023_03/1678860633-922.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door PASware op 15-03-2023 07:57 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:06
asing schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:42:
[...]

Bij de volgende vlucht een leuke surprise springstof ehh ik bedoel party-cracker.. aan boord?
die je op afstand kan laten ontploffen ?? "oeps , foutje, sorry put..."

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 15-03-2023 08:22 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb echt het idee dat het niet zo lekker gaat met Rusland dat ze manschappen verliezen is wel normaal alleen veel meer materieel de laatste dagen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
XWB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:52:
Recent draadje over de Russische vestingwerken:

[Twitter]

[Afbeelding]
Zijn het vestingwerken, of "vestingwerken"? Ik snap dat een loopgraaf of plastic pyramide vervelend is wanneer je er lemmings tegenaan blijft smijten, maar met fatsoenlijk drone/intel/artillerie/tank -werk is dit toch niet sustainable als verdedigingswerk?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

Alle smoesjes om Oekraine binnen te vallen hebben we hier wel voorbij zien komen in dit topic.
De kernreden wordt hier even fijntjes uitgelegd: Novorossiya.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:56:
[...]

Mig 29’s die kruisraketten kunnen onderscheppen en bijv onze grote stocks aan JDAM, AMRAAM en HARM etc kunnen afschieten heb je niet weinig aan?

Vliegtuig ammo is iets wat nog amper geleverd is door het westen en zou een goede aanvulling zijn juist door de mindere beschikbaarheid van andere munitie.
+1

artillerie is een hoop waard gebleken i.c.m. spotterdrones maar een bomb-run met jets over een lengte RU-loopgraven lost de boel een stuk sneller op.

Laat staan die compounds waar laatst foto's van verschenen, daar maak je dan heel wat sneller een grote rokende puinhoop van.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:07:
Alle smoesjes om Oekraine binnen te vallen hebben we hier wel voorbij zien komen in dit topic.
De kernreden wordt hier even fijntjes uitgelegd: Novorossiya.

[Twitter]
Wie is die man? Denkt hij dat of heeft hij een directe lijn naar het Kremlin?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
downtime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Wie is die man? Denkt hij dat of heeft hij een directe lijn naar het Kremlin?
De Novorussia natte droom van Tsaar Putin is wel redelijk bekend als narratief :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Fraggert schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:08:
[...]

+1

artillerie is een hoop waard gebleken i.c.m. spotterdrones maar een bomb-run met jets over een lengte RU-loopgraven lost de boel een stuk sneller op.

Laat staan die compounds waar laatst foto's van verschenen, daar maak je dan heel wat sneller een grote rokende puinhoop van.
Maar de bombrun's zijn die realistisch met alle luchtafweer boven UA (van beide kanten)? Lijkt mij nl. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 11:29
TrailBlazer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Ik heb echt het idee dat het niet zo lekker gaat met Rusland dat ze manschappen verliezen is wel normaal alleen veel meer materieel de laatste dagen volgens mij.
Klinkt als het 'grote' winteroffensief van ze. Ik zou ook wel willen weten op welke locaties ze vooral de verliezen hebben. Bakhmut zal vast hoog scoren.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
tuinïnen schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:27:
[...]

Maar de bombrun's zijn die realistisch met alle luchtafweer boven UA (van beide kanten)? Lijkt mij nl. niet.
Het is wel risicovol, maar de SU25's zijn ook binnen 5 km van het front actief, als je op die afstand de JDAM/AMRAAM/HARM kan afschieten heeft dat nog steeds toegevoegde waarde.

Op die afstand vliegen ze wel lager, dus het bereik van de raketten/bommen is dan iets minder dan de 60 km van de JDAM bijvoorbeeld als die van grote hoogte wordt gedropt.

/edit:
En de Poolse MiG's hebben waarschijnlijk wel de software aan boorde om de NAVO munitie correct aan te sturen, waardoor nieuwe search&destroy of locking modussen van de HARM/AMRAAM beschikbaar zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 15-03-2023 13:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:20:
[...]

De Novorussia natte droom van Tsaar Putin is wel redelijk bekend als narratief :)
Gezien alle onzin die in die Russische TV-shows voorbij komt moet je oppassen dat je het niet voor waarheid aanneemt alleen omdat het overeenkomt met jouw eigen aannames.
Dus mijn vraag is: Weet deze man wat het Kremlin denkt, omdat hij daar directe contacten heeft, of spreekt hij alleen maar zijn eigen aannames uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
downtime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Gezien alle onzin die in die Russische TV-shows voorbij komt moet je oppassen dat je het niet voor waarheid aanneemt alleen omdat het overeenkomt met jouw eigen aannames.
Dus mijn vraag is: Weet deze man wat het Kremlin denkt, omdat hij daar directe contacten heeft, of spreekt hij alleen maar zijn eigen aannames uit?
Het zijn de dromen over Katherina de Grote (stichter van Odesa etc) die uit Putin zijn speeches komen, deze denkbeelden worden niet echt op de staatstv gepropageerd.
Ik vermoed omdat die te oorlogslustig zouden overkomen.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:51
Eerste beelden van Rusland van de neergehaalde MQ9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb3QAtqKy4Vjp8vIaFpMSD5oRh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIvvVxmpplWt66cpguBa0OKX.jpg?f=fotoalbum_large

Ruski doin’ Rusky things: dit is echt heel dichtbij en de piloot scheert voorlangs, wellicht drukker met filmen dan met vliegen.

Edit:

Ondertussen op de Krim op de basisschool

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOsQIax7hUm7G4lTo4N6tw7je30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adIlUQ7eKDtw3xsyYMnCjk6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v545L6t_wEj1ZQhtCnM0CZlos2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0PgsYbr1bkVtfHd2CbdZLVb.jpg?f=fotoalbum_large

De ‘totalkrieg’ in optima forma.

[ Voor 42% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-03-2023 11:01 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

tuinïnen schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:27:
[...]

Dat spul zal (IMHO) tijdens een offensief natuurlijk grotendeels worden uitgeschakeld.

Het zal niet zo zijn dat de eerste MIG29, F16 of wat dan ook, volgeladen met JDAM's meteen richting front gaan.

Maar daar zullen ze wel over gaan nadenken me dunkt ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:57:
Eerste beelden van Rusland van de neergehaalde MQ9.

[Afbeelding]

Ruski doin’ Rusky things: dit is echt heel dichtbij en de piloot scheert voorlangs, wellicht drukker met filmen dan met vliegen.
Zag hem hier inderdaad langskomen, maar gezien de comments op de tweet weet ik niet of dit echt is of flightsim ;)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 15-03-2023 10:59 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:51
YakuzA schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Zag hem hier inderdaad langskomen, maar gezien de comments op de tweet weet ik niet of dit echt is of flightsim ;)
[Twitter][Twitter]
Evenzoveel reacties dat het echt is / kan zijn, oa door raamreflectie, vingerafdrukken, viezigheid op het raam en andere oneffendheden.

Tis onbevestigd, dus korrel zout hoort erbij - maar als het nep is, dan is er flink wat moeite gedaan het er echt uit te laten zien in ieder geval.

Edit: die Andybunchofnumbers is ook een lekker accountje btw. Ms niet de beste bron.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-03-2023 11:04 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er zouden weer wat documenten zijn buitgemaakt, deze keer een dagboek (?) van de slag bij Voehledar:
Oekraïense troepen zijn er in de buurt van de felbevochten stad Voehledar in geslaagd om een Russische officier gevangen te nemen die een interessant document bij zich droeg. In een klein schriftje hield hij volgens het Oekraïense ministerie van Defensie bij hoeveel van zijn manschappen dag na dag uitgeschakeld werden. En de cijfers bleken ontnuchterend.

Maar liefst 80 tot 97 procent van de mannen keerde niet terug in de eerste week van maart, zo blijkt. “1 maart: 100 soldaten namen deel aan een aanval; 16 blijven over”, staat er te lezen. “3 maart: van de 116 soldaten blijven er 23 over. 4 maart: van de 103 soldaten blijven er 15 over. 5 maart: van de 115 soldaten blijven er 3 over.”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:08:
Er zouden weer wat documenten zijn buitgemaakt, deze keer een dagboek (?) van de slag bij Voehledar:

[...]
Lijkt een beetje op het schrift dat bij Kharkiv was gevonden dan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
XWB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:08:

[...]
En zouden die soldaten die overblijven de volgende dag aangevuld worden met vers kanonnenvoer en hou je zo uiteindelijk van de +/- 400 er 3 over...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 28-09 22:59
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:03:
[...]Evenzoveel reacties dat het echt is / kan zijn, oa door raamreflectie, vingerafdrukken, viezigheid op het raam en andere oneffendheden.
Tis onbevestigd, dus korrel zout hoort erbij - maar als het nep is, dan is er flink wat moeite gedaan het er echt uit te laten zien in ieder geval.
offtopic:
Een beetje (text to image) AI Image Generator heeft daar geen moeite mee hoor. De zin "A photorealistic image of a drone flying above the clouds on a sunny day" levert al een plaatje op wat er op lijkt. En da's nog maar een simpel zinnetje.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:18:
[...]

En zouden die soldaten die overblijven de volgende dag aangevuld worden met vers kanonnenvoer en hou je zo uiteindelijk van de +/- 400 er 3 over...?
Reken maar van yes. Onderaan de streep benadert de overlevingskans 0. Als dit allemaal waar is dan zijn er letterlijke zelfmoordeenheden in de historie die betere overlevingskansen boden. De overlevingskansen van een kamikaze-piloot op een individuele missie waren bijvoorbeeld nog vrij redelijk omdat ze vaak hun doel niet wisten te vinden of vanwege technische problemen terug naar de basis vlogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-09 22:07

J8S

Yaksa schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:18:
[...]

offtopic:
Een beetje (text to image) AI Image Generator heeft daar geen moeite mee hoor. De zin "A photorealistic image of a drone flying above the clouds on a sunny day" levert al een plaatje op wat er op lijkt. En da's nog maar een simpel zinnetje.
Behalve dan dat dit een still is uit een video. Een video lijkt me wat lastiger om te faken.

https://www.reddit.com/r/...legrams_posted_a_russian/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

J8S schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Behalve dan dat dit een still is uit een video. Een video lijkt me wat lastiger om te faken.

https://www.reddit.com/r/...legrams_posted_a_russian/
Als je zegt dat die video uit een game komt zou ik het ook zo geloven. Op basis van deze beelden kan het van alles zijn.
Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid