Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:
  • 400.131 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Muncher schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:26:
[...]
Misschien een kleine side-step, maar het is toch echt bijzonder dat de EU dit zo gaat doen. Als je een 1.5/2 jaar geleden had gezegd dat de EU gezamelijk munitie zou inkopen, zou je uitgelachen worden. Ik denk dat in die zin corona de geesten rijp heeft gemaakt. Daarmee bedoel ik dat er destijds gezamelijke inkoop van vaccins is opgestart, waarmee nog maar eens onderstreept werd hoe belangrijk gezamelijk optreden is. Om nog maar te zwijgen van de euro-bonds. Ik ben in ieder geval zeer blij met deze ontwikkeling.
En vrij recent een voorbeeld met de inkoop van gas.
Toen duidelijk werd dat iedereen tegen elkaar op liep te bieden werd er iets gezamenlijks opgezet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:22
[Twitter: https://mobile.twitter.com/olgatokariuk/status/1638942765961584665]
Heel weinig bevestiging nog, maar als dit waar is vraag ik me af of dit het begin is van het offensief.

Edit: nu ik het nog eens lees... Een terugtrekking en een bevrijding zijn niet per se dezelfde dingen

[ Voor 22% gewijzigd door Zeus op 23-03-2023 17:47 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:50
Zeus schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:46:
[Twitter]
Heel weinig bevestiging nog, maar als dit waar is vraag ik me af of dit het begin is van het offensief.

Edit: nu ik het nog eens lees... Een terugtrekking en een bevrijding zijn niet per se dezelfde dingen
mooi, dan zijn ze het water overgestoken... zou de weg nu vrij openliggen??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:21
[Twitter]

Is wel een beetje in lijn met dit:

https://www.ukrinform.net...tbank-kherson-region.html

De Russische artillerie buiten bereik van Kherson proberen te krijgen. Maar slechts één (beschadigde) brug beschikbaar voor aanvoer, niet ideaal voor een offensief alleen uit die richting.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 21:44
[Twitter]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]

Dat zou heel verrassend zijn als er een offensief op de linkeroever van de Dnipro plaats zou vinden. Dat is wel de laatste plek waar ik het zou verwachten. Met je leger een rivier oversteken en het daarna blijven bevoorraden was een uitdaging die voor de Russen (meer dan eens) te groot was. Het zou een verrassing zijn als Oekraine daarvoor kiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 23:00

Sebje

Makelaartje

[Twitter]

Schijnt slechts een troepenrotatie te zijn helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door Sebje op 23-03-2023 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Is wel een beetje in lijn met dit:

https://www.ukrinform.net...tbank-kherson-region.html

De Russische artillerie buiten bereik van Kherson proberen te krijgen. Maar slechts één (beschadigde) brug beschikbaar voor aanvoer, niet ideaal voor een offensief alleen uit die richting.
Soms worden de Russen wat ehmm.... voorspelbaar.... Zoals de Russische traditie het inmiddels vereist:
Reuters:
Ukraine says Russian forces leave southern town; Russia denies it
Vladimir Saldo, the Russian-installed governor of Kherson region, denied the report.
En met wiskundige precisie staat ook het volgende gegeven haaks op wat op allerlei andere manieren gewoon is vast te stellen:
"All Russian military personnel in Nova Kakhovka, as well as in other locations on the left (eastern) bank of the Dnipro remain in their place," Saldo said on Telegram.
Maar in die voorspelbaarheid zijn Russen ook wel weer heel consequent, waaruit we dan toch kunnen afleiden dat ze toch echt weg zijn.....
The General Staff report said Russian troops had stolen appliances, valuables, clothing and mobile telephones from nearby houses as they departed.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als een eenheid gerouleerd is dan is beiden waar. De eenheden die daar gelegerd waren zijn vertrokken maar de stad is nog steeds in Russische handen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:10
IJzerlijm schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:42:
Als een eenheid gerouleerd is dan is beiden waar. De eenheden die daar gelegerd waren zijn vertrokken maar de stad is nog steeds in Russische handen.
Ik vind het dan wel raar dat ze dat rouleren dus schijnbaar doen door eerst met zijn allen weg te trekken, om dan daarna met nieuwe troepen terug te komen. Lijkt me niet de meest logische manier van rouleren.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Oekraïnse berichtgeving over terugtrekking van Russische troepen uit Nova Kahkovka is ingetrokken.
Ukraine’s military has now withdrawn its claim Russian troops had left Nova Kahkovka.

The general staff of the Ukrainian armed forces, in a rare retraction, said Russian troops remained in the town on the east bank of the Dnipro River. It said the initial report had been issued “as a result of incorrect use of available data” but gave no details.
https://www.theguardian.c...er-for-summit#top-of-blog

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Slowaaks filmpje van de MiG transfer:

Ik blijf het ook mooie vliegtuigen blijven deze mig’s.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 23-03-2023 21:33 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Terwijl de aandacht, begrijpelijkerwijs, naar Bakhmut gaat, is de berichtgeving op YouTube kanaal 'Reporting from Ukraine' dezer dagen op Avdiivka gericht.
Ook daar krijgen de Russen stevig klop, zo lijkt het.
Zou me niet verbazen als de dagelijkse cijfers voor tanks/BMP's, vnl daar vandaan komen.

YouTube: 22 Mar: Ukrainians DEMOLISH RUSSIAN TANK ASSAULT | War in Ukraine Ex...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Baserk schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:32:
Oekraïnse berichtgeving over terugtrekking van Russische troepen uit Nova Kahkovka is ingetrokken.

[...]

https://www.theguardian.c...er-for-summit#top-of-blog
Goed teken. Ik heb niet de illusie dat alles wat Oekraïne zegt klopt, maar het is goed dat ze dit soort feitelijke informatie intrekken als die niet blijkt te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:10

Fiber

Beaches are for storming.

YakuzA schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:48:
[Embed]

Bijna net zo mooi als een F15... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sorry dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Jerie op 23-03-2023 23:45 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
honey schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Tja, als de kill ratio inderdaad 1:5 is, dan hoeven de Russen maar 6 x zoveel manschappen te investeren en winnen ze gewoon. De taktiek van massa is al vaker effectief gebleken. Zolang er geen groot materiaal wordt ingezet en de ratio meer richting 1:10+ gaat, zet ik mijn geld nog niet in op een partij. Oekraïne moet het maar volhouden en dat is mijn grootste zorg. Over een paar dagen weer een nieuwe aflevering van https://art19.com/shows/veldheren Misschien gaan ze hier op in.
Toevallig ben ik deze podcast gaan luisteren (inmiddels 5 afleveringen), en deze heren beweren (ik meen in de laatste aflevering) dat Poetin deze oorlog niet meer gaat winnen. Bijvoorbeeld de Russen zouden met een offensief komen maar dat zijn slechts plaatselijke, kleine overwinningen. Een grootschalig offensief van Russische zijde zit er niet in, en Westerse inlichtingendiensten zouden dit ook van te voren waarnemen.

Wat mij betreft is het op 1 hand te tellen: Vuhledar (afgeslagen), Andiivka (kleine terreinwinst RU, vooralsnog geen omsingeling), en tenslotte Bakhmut (langzaam steeds meer omsingeld en tereinverlies met de nadruk op langzaam).

Bakhmut wordt zoals het er naar uitziet nog meer een pyrhusoverwinning dan Sievierdonetsk, Lysychansk, en Mariupol.

In aflevering #3 van 9 maart 2023 op 37 min hebben ze het dan ook over dat UA stand blijft houden in Bakhmut, dat het RU offensief niet op gang komt, en dat RU hun doelen dit jaar niet gaan verwezenlijken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Transport vanuit Spanje komt ook op gang:
The first six modern Leopard 2A4 battle tanks will be sent to Ukraine by the end of next week, the Spanish Ministry of Defense said this in a statement on Thursday.
https://www.ukrinform.net...-by-end-of-next-week.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:48:
[Embed]

Mooi nummer,

YouTube: 🇺🇦 🇵🇱 Гей, соколи! / Hej, sokoły! – Ukrainian/Polish folk song

Onder het filmpje dat je linkte zag ik deze

[Twitter: https://twitter.com/SlavaUk30722777/status/1638937168071770117/mediaViewer?currentTweet=1638937168071770117&currentTweetUser=SlavaUk30722777]

Ooggetuige en slachtoffer deportatie van Kherson kinderen, ontvoering/vrijheidsberoving, kindermishandeling. Voer voor ICC.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fr9uk2eX0AMW6sT?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
Opgeblazen APC's laatste vijf dagen: 16/10/8/11/23

Dat zijn aardig wat opgeblazen troepen verplaatsingen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
Jerie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:22:
[...]

Toevallig ben ik deze podcast gaan luisteren (inmiddels 5 afleveringen), en deze heren beweren (ik meen in de laatste aflevering) dat Poetin deze oorlog niet meer gaat winnen. Bijvoorbeeld de Russen zouden met een offensief komen maar dat zijn slechts plaatselijke, kleine overwinningen. Een grootschalig offensief van Russische zijde zit er niet in, en Westerse inlichtingendiensten zouden dit ook van te voren waarnemen.

Wat mij betreft is het op 1 hand te tellen: Vuhledar (afgeslagen), Andiivka (kleine terreinwinst RU, vooralsnog geen omsingeling), en tenslotte Bakhmut (langzaam steeds meer omsingeld en tereinverlies met de nadruk op langzaam).

Bakhmut wordt zoals het er naar uitziet nog meer een pyrhusoverwinning dan Sievierdonetsk, Lysychansk, en Mariupol.

In aflevering #3 van 9 maart 2023 op 37 min hebben ze het dan ook over dat UA stand blijft houden in Bakhmut, dat het RU offensief niet op gang komt, en dat RU hun doelen dit jaar niet gaan verwezenlijken.
Ik luister ook naar de podcast. Erg interessant altijd. Het valt me op dat ze genuanceerde antwoorden geven en ook zij kunnen niet in de toekomst kijken. Ik denk dat het belangrijkste is niet wat Rusland kan, maar wat Oekraïne kan. Oekraïne moet het kunnen volhouden en gebrek aan munitie, manschappen of motivatie kan uiteindelijk de doorslag geven. Rusland hoopt ook dat Oekraïne of het Westen het niet meer kan of wil volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 10:12

polthemol

Moderator General Chat
honey schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Tja, als de kill ratio inderdaad 1:5 is, dan hoeven de Russen maar 6 x zoveel manschappen te investeren en winnen ze gewoon.
Volgens mij werkt de wiskunde achter deze statistiek zo ook weer niet. Stel, waar ze nu een aanvalsgroep van 10 man het veld oversturen, daar maak je een groep van 60 van volgens jouw idee: diezelfde granaat uit een houwitser gaat dan 60 man neerleggen ipv 10 (nu werkt wat ik zeg ook nie thelemala precies zo, fair is fair :P maar het gaat dieper dan simpelweg meer mensen uit de loopgraaf het veld over sturen. WOI heeft laten zien dat dat echt een heel stompzinnig idee is omdat de verdedigende partij heel veel middelen heeft die heel efficiënt zijn in het uitschakelen van je troepen).

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 24-03-2023 08:38 . Reden: hauwitzer, houwitser ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:46
polthemol schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:35:
[...]

Volgens mij werkt de wiskunde achter deze statistiek zo ook weer niet. Stel, waar ze nu een aanvalsgroep van 10 man het veld oversturen, daar maak je een groep van 60 van volgens jouw idee: diezelfde granaat uit een houwitser gaat dan 60 man neerleggen ipv 10 (nu werkt wat ik zeg ook nie thelemala precies zo, fair is fair :P maar het gaat dieper dan simpelweg meer mensen uit de loopgraaf het veld over sturen. WOI heeft laten zien dat dat echt een heel stompzinnig idee is omdat de verdedigende partij heel veel middelen heeft die heel efficiënt zijn in het uitschakelen van je troepen).
De Russische wiskunde werkt toch anders; als jij meer soldaten hebt dan de tegenstander kogels win jij.

Bovendien is de economie ook in Ruslands voordeel. Oekraïne kost het een paar granaten van een paar k€. Rusland heeft een besparing van enkele k€ op gevangenis kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 10:12

polthemol

Moderator General Chat
Gebanned schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:46:
[...]

De Russische wiskunde werkt toch anders; als jij meer soldaten hebt dan de tegenstander kogels win jij.

Bovendien is de economie ook in Ruslands voordeel. Oekraïne kost het een paar granaten van een paar k€. Rusland heeft een besparing van enkele k€ op gevangenis kosten.
ook dat is niet waar :) Die wiskunde werkt niet zo simpel, want je bent op je eigen economie in aan het teren. Oorlogen zijn funest voor een demografie (eigenlijk is elke vorm van een gebeurtenis waarbij veel mensen van een specifieke leeftijdsgroep het leven laten op korte tijd funest voor je demografie). Daarbij is men al lang niet gevangenen aan het sturen. De mensen die nu worden uitgeschakeld gaan niets meer bijdragen aan je economie, je kunt zelf minder en minder produceren omdat je minder mankracht hebt om te werken, enz.

Dus 'de economie' is ook wat complexer dan hoe je het voorstelt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Gebanned schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Er is echt wel een turning point, die 6x zoveel manschappen kosten ook allemaal materiaal, materiaal wat steeds minder in aantal en kwaliteit wordt (het gaat helaas niet zo snel als we hopen, maar het gebeurd wel). Het is een strijd van de lange adem, dat moeten we niet vergeten. Daarbij, wat Polen aangaf; als Oekraïne dreigt te vallen zullen we toch echt zelf in moeten stappen.

Ook snap ik je economische verhaal niet. Oekraïne heeft vrijwel alle grote Westerse economieën achter zich staan. Die paar pepernoten die Rusland bespaard door gevangen in Oekraïne de doodstraf te geven zullen nog geen deuk in een pakje boter slaan op de begroting. Demografisch gezien is Rusland zichzelf nu kapot aan het maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:46
polthemol schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:50:
[...]

ook dat is niet waar :) Die wiskunde werkt niet zo simpel, want je bent op je eigen economie in aan het teren. Oorlogen zijn funest voor een demografie (eigenlijk is elke vorm van een gebeurtenis waarbij veel mensen van een specifieke leeftijdsgroep het leven laten op korte tijd funest voor je demografie). Daarbij is men al lang niet gevangenen aan het sturen. De mensen die nu worden uitgeschakeld gaan niets meer bijdragen aan je economie, je kunt zelf minder en minder produceren omdat je minder mankracht hebt om te werken, enz.

Dus 'de economie' is ook wat complexer dan hoe je het voorstelt.
Die lange termijn effecten mag je negeren; het enige langetermijn effect dat Putin interesseert is dat hij als Vladimir de Veroveraar de geschiedenis in gaat.

(Verder ben ik het geheel met je eens dat de demografische gevolgen rampzalig gaan zijn; maar de echte schade daarvan treed pas over 20 jaar op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
dr.lowtune schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Er is echt wel een turning point, die 6x zoveel manschappen kosten ook allemaal materiaal, materiaal wat steeds minder in aantal en kwaliteit wordt (het gaat helaas niet zo snel als we hopen, maar het gebeurd wel). Het is een strijd van de lange adem, dat moeten we niet vergeten. Daarbij, wat Polen aangaf; als Oekraïne dreigt te vallen zullen we toch echt zelf in moeten stappen.

Ook snap ik je economische verhaal niet. Oekraïne heeft vrijwel alle grote Westerse economieën achter zich staan. Die paar pepernoten die Rusland bespaard door gevangen in Oekraïne de doodstraf te geven zullen nog geen deuk in een pakje boter slaan op de begroting. Demografisch gezien is Rusland zichzelf nu kapot aan het maken.
Zeker mee eens, want hoe ver laat je het nog doorgaan, uiteindelijk worden we er vroeg of laat toch bij betrokken lijkt me, ik zou dan ook heel graag zien dat de US de pleister er maar in een kaar vanaf trekt dan hebben we het maar gehad.
Gewoon in een grote aanvalsgolf alles terug veroveren en dan heeft de Nato alsnog niets gedaan.
Rusland zal bij het zien van de aanvoer van een Amerikaanse brigade direct eieren voor zijn geld kiezen daar ben ik van overtuigd.
Whisfull denken 😎

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:43
Gazet Van Antwerpen publiceerde vandaag 2 artikels, beiden achter een paywall.
Het eerste artikel is geschreven naar aanleiding van uitspraken van de Oekraïnse opperbevelhebber van de grondtroepen.
https://m.gva.be/cnt/dmf20230323_97538375
“Heel binnenkort” zal Oekraïne in de tegenaanval gaan in Bachmoet. Dat zei de opperbevelhebber van de grondtroepen donderdag. Het leger wil de vruchten plukken van de uitputtingsslag rond de kleine stad. Als de wurggreep wordt doorbroken, is dat een zware symbolische slag voor Poetin.

De huurlingen van Wagner hebben aanzienlijk aan kracht ingeboet en zijn stilaan buiten adem”, zei kolonel-generaal Oleksandr Syrskyi. “Heel binnenkort zullen we gebruikmaken van deze opportuniteit, zoals we dat deden in Kyiv, Charkov, Balaklija en Koepjansk.” Daarmee verwees hij naar vorige succesvolle tegenoffensieven waarvan hij zelf de architect was. Het momentum in Bachmoet is volgens hem hetzelfde als toen. De vijand is uitgeput, de logistiek achter de frontlinie verstoord en het Oekraïense leger is gehergroepeerd.

Ook het Britse ministerie van Defensie en het Institute for the Study of War stellen dat Rusland aan Bachmoet door de beste krachten heen zit. Het aantal aanvallen is teruggelopen, de beschietingen zijn verminderd. Het bezoek van Zelensky sprak boekdelen over de verbeterde situatie rond de stad. De laatste overwinning die Wagner claimde, dateert al van vorige week: de inname van Zaliznvanskoe, een dorp met drie huizen en twee bewoners. Woensdag circuleerden beelden van een eerste beperkt Oekraïens tegenoffensief ten zuidwesten van de stad. De actie was erop gericht om de veiligheid van de bevoorradingsroute te verhogen. En er werden eerder al zware aanvallen uitgevoerd op Russische logistiek, wapendepots en brandstoftanks achter de linies. Ook dat doet denken aan het scenario van vorige zomer en herfst.

Toch zijn er tekenen dat het grote lenteoffensief nog niet voor “heel binnenkort” is. De dooi in het land is ingezet, waardoor het gebruik van zwaar rollend materiaal de komende weken nog lastig zal zijn. Volgens Zelensky’s adviseur Mykhailo Podolyak komt er pas op langere termijn een tegenoffensief. “We hebben een tegenaanval nodig. Maar de komende maanden moeten de middelen worden aangelegd die vereist zijn voor een echt offensief. Die aanval moet ook een verrassing zijn.”

Oekraïne moet een nieuw elan vinden, zoals Podolyak zei. Sinds november is het land in verdediging gedrongen. Dat is niet goed voor het moreel. Het doet ook bondgenoten twijfelen.
Het terugslaan van de Russische troepen aan Bachmoet kan volstaan. Het zal de westerse kritiek op de Oekraïense aanpak rond de stad verstommen. Er werd gevreesd dat Kyiv te veel offers bracht voor een zuiver symbolische strijd. Als hun offensief er komt en slaagt, zal het een dubbelslag zijn.

Meer nog dan Oekraïne heeft Rusland een triomf nodig. Hun laatste significante overwinning dateert van begin juli. Bachmoet moest absoluut die trofee worden. Wagner-baas Yevgeny Prighozin toonde zich pessimistisch. In een dramatische boodschap aan Russische defensieminister Sergej Sjojgoe stelde hij dinsdag dat Oekraïne probeert het Russische leger af te snijden van zijn huurlingen.
Het tweede artikel is een interview met Sven Biscop. En die man is een stuk pessimistischer.
Stand-upcomedian Jan Jaap Van der Wal noemde hem een partypooper omdat hij zo lauw reageerde op de levering van tanks terwijl half Europa enthousiast was.

https://m.gva.be/cnt/dmf20230323_96515058
Het CV van Sven Biscop

- Directeur van het programma ‘Europa in de wereld’ van het Egmontinstituut, een denktank voor internationale betrekkingen die verbonden is aan de FOD Buitenlandse Zaken. Sven Biscop analyseert vooral de relaties tussen de grootmachten en de Europese defensie.
- Regelmatige gastspreker aan o.a. de Koninklijke Militaire School in Brussel en gastdocent aan de Volksuniversiteit in Peking.
- Professor aan de UGent met twee vakken: het buitenlands en defensiebeleid van België (met veel gastsprekers uit de praktijk, zoals diplomaten en militairen), en de grootmachten en hun strategieën.
- In 2020 onderscheiden met het kruis van officier in de Kroonorde en in 2017 met het groot ereteken van verdienste van Oostenrijk.
Hebben we het ook niet zelf aangewakkerd door onnodig te flirten met Oekraïne? In 2004, toen de westers gerichte presidentskandidaat Viktor Joesjtsjenko steeds populairder werd in het westen van het land, hebben de oostelijke regio’s Charkov, Loehansk en Donetsk al eens samengezeten om zich eventueel autonoom te verklaren. Het oosten van Oekraïne heeft nooit veel interesse gehad in het Westen. Het zuiden evenmin.
“Toen Oekraïne in 2004 een buurland werd van de EU, was het Europese beleid: als Oekraïne relaties met ons wil dan kan dat, maar Oekraïne mag zeker ook relaties hebben met Moskou, een mogelijke Russische reactie indachtig. Daarom ook dat de EU niet akkoord was met de VS toen die in 2008 pushten om Oekraïne bij de NAVO te nemen. Toch is de EU meegegaan met de VS en hebben wij gezegd: kom maar bij de NAVO, maar zonder datum en we schuiven het op de lange baan. Alleen hebben de Oekraïners en vooral ook de Russen dat zo niet gezien en is dat in 2014 een eerste keer geëxplodeerd. Je kunt stellen dat wij voor een stuk mee verantwoordelijk zijn voor wat nu gebeurt, maar het is geen excuus voor een invasie.”

In de aanloop naar de presidentsverkiezingen in 2000 heeft Poetin gesuggereerd dat Rusland lid zou kunnen worden van de NAVO. Na de aanslagen van 11 september 2001 voelde hij mee met de Amerikanen. Waar is het fout gelopen?
“Dat is de vraag van één miljoen. Rusland bij de NAVO heeft hij volgens mij nooit echt gemeend, maar het was wel een uiting van een goed nabuurschapsbeleid. Ik denk dat wij, en de VS nog iets meer, de Russen te vaak het gevoel gegeven hebben dat ze niet serieus genomen werden. Bovendien hebben de VS in de voorbije jaren wel wat eenzijdige beslissingen genomen die ze in Rusland niet geapprecieerd hebben. De invasie in Irak bijvoorbeeld. Juridisch gezien is die even illegaal als de Russische invasie in Oekraïne. Dat wil niet zeggen dat de Russen daardoor een joker hebben en ook een land mogen binnenvallen, maar het geeft wel het idee dat de VS zich als enige grootmacht boven de rest zet. Los daarvan heeft ook het richten op het Westen van ex-Sovjetrepublieken als Georgië en Oekraïne een rol gespeeld. Dat kan Poetin moeilijk verkroppen.”

Volgens auteur Robert Kaplan stond Poetin nooit sterker dan op de avond voor de invasie, toen heel Europa naar hem luisterde en hij wellicht een neutraliteitsverdrag had kunnen onderhandelen om Oekraïne uit de EU en de NAVO te houden. Door ook echt binnen te vallen, heeft hij zijn troefkaart verspeeld. Maar toch: hadden we hem toen geen neutraliteit moeten aanbieden?
“In Europa viel toen niet over die neutraliteit te praten, maar in mijn ogen had dat wel op tafel mogen liggen. Op dat moment was dat een kleine toegeving om een oorlog te vermijden. Bovendien is Europa nooit voorstander geweest van Oekraïne in de NAVO. Maar quid pro quo, alleen als de Russen ook iets doen. Zich terugtrekken uit de Donbas bijvoorbeeld en de Krim behouden. Dat zou geen rechtvaardig, maar wel een stabiel compromis geweest zijn.”

Wat met het groots aangekondigde lenteoffensief van de Oekraïners?
“Dat zal in eerste instantie standhouden worden en geen terrein meer prijsgeven, veel meer dan een groot offensief van de bevrijding. De Russen zijn nog niet uitgeteld. Ze hebben veel meer mensen en zullen op den duur opnieuw meer materieel hebben. Wij zitten niet stil, Oekraïne zeker niet, maar de Russen ook niet.”

U verwacht ook niet veel van de honderd moderne Leopard-tanks die er zitten aan te komen.
“Nee, daarmee gaat Oekraïne het verschil niet maken. Na een maand vechten zijn die misschien opgebruikt.”

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Arator schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:08:
Het eerste artikel is geschreven naar aanleiding van uitspraken van de Oekraïnse opperbevelhebber van de grondtroepen.

[...]

Het tweede artikel is een interview met Sven Biscop. En die man is een stuk pessimistischer.
Stand-upcomedian Jan Jaap Van der Wal noemde hem een partypooper omdat hij zo lauw reageerde op de levering van tanks terwijl half Europa enthousiast was.

Het CV van Sven Biscop

- Directeur van het programma ‘Europa in de wereld’ van het Egmontinstituut, een denktank voor internationale betrekkingen die verbonden is aan de FOD Buitenlandse Zaken. Sven Biscop analyseert vooral de relaties tussen de grootmachten en de Europese defensie.
- Regelmatige gastspreker aan o.a. de Koninklijke Militaire School in Brussel en gastdocent aan de Volksuniversiteit in Peking.
- Professor aan de UGent met twee vakken: het buitenlands en defensiebeleid van België (met veel gastsprekers uit de praktijk, zoals diplomaten en militairen), en de grootmachten en hun strategieën.
- In 2020 onderscheiden met het kruis van officier in de Kroonorde en in 2017 met het groot ereteken van verdienste van Oostenrijk.

[...]
Het tweede artikel zit vrij ver van de waarheid. Vooral de laatste alinea is onzin. Rusland heeft maar een zeer beperkte productiecapaciteit (hij is er wel). Rusland kan de huidige verliezen niet goed opvangen in materiaal en alhoewel ze heel veel mensen (slechts 3 x wat Oekraïne heeft) kunnen ze die niet onvoorwaardelijk optrommelen. Ik hoor ook veel Rusland propaganda in dat verhaal. De opening bijvoorbeeld dat wij dit zelf schuld zijn (de invasie van Oekraïne) is onzin. Rusland had zat andere politieke oplossingen voor de problemen met Oekraïne op te lossen maar maakte hier geen gebruik van. Helaas heeft iedere oorlog last van een flinke scheut Neville Chamberlain's heeft die denken dat oorlog altijd valt te verhinderen via appeasement terwijl dit bijna altijd een slecht idee is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:35
Gebanned schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:56:
(Verder ben ik het geheel met je eens dat de demografische gevolgen rampzalig gaan zijn; maar de echte schade daarvan treed pas over 20 jaar op)
Nu is er toevallig net iemand bij Putin langsgeweest die een overschot aan single jonge mannen heeft. Het zou me niets verbazen als jonge Russusche vrouwen in de toekomst worden "aangemoedigd" om met een Chinese man aan te pappen. In welk land dit koppel dan uiteindelijk gaat wonen kunnen ze laten bepalen door de social credit score van de Chinese man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:29
ErikT738 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Nu is er toevallig net iemand bij Putin langsgeweest die een overschot aan single jonge mannen heeft. Het zou me niets verbazen als jonge Russusche vrouwen in de toekomst worden "aangemoedigd" om met een Chinese man aan te pappen. In welk land dit koppel dan uiteindelijk gaat wonen kunnen ze laten bepalen door de social credit score van de Chinese man.
Zonder teveel over China door te gaan, die hebben het zelf al onvoldoende jonge mannen, een vergrijzende economie en minder stellen willen/nemen "vroeg" kinderen. Die gaan echt niet naar Rusland uitwijken. Ik vind het persoonlijk vergezocht.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
Arator schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:08:

[...]

Het CV van Sven Biscop

[...]
Tsja, het grote offensief, lijkt er op dat de Russen er nog meer over praten dan wij. Rusland is druk met verdediging opbouwen. We weten niks, en zullen het pas horen als het begonnen is.

en dat tweede stuk.... Krampachtig op zoek naar 'het goede' in Rusland.
een beetje de RdW van België

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:35
basjuh schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Zonder teveel over China door te gaan, die hebben het zelf al onvoldoende jonge mannen, een vergrijzende economie en minder stellen willen/nemen "vroeg" kinderen. Die gaan echt niet naar Rusland uitwijken. Ik vind het persoonlijk vergezocht.
Eh, mogelijk. Het was geïnspireerd door een bericht wat ik gisteren las over een Chinese door de staat gesponsorde dating app. Ik denk dat ze de single Russische vrouwen best willen hebben, al schiet Xi daar natuurlijk meer mee op dan Putin.

Maar wordt inderdaad een beetje off-topic hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:58
Tens schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Tsja, het grote offensief, lijkt er op dat de Russen er nog meer over praten dan wij. Rusland is druk met verdediging opbouwen. We weten niks, en zullen het pas horen als het begonnen is.

en dat tweede stuk.... Krampachtig op zoek naar 'het goede' in Rusland.
een beetje de RdW van België
Tis wel interessant dat als Rusland zich collectief zorgen maakt om een offensief van UA, en UA in alle talen zwijgt je wellicht kunt stellen dat Rusland wel een beetje gelijk heeft. Voor deze ene keer dan. Tis ook die Wagner baas toch, die daar zo dramatisch over doet de laatste weken?

Tis namelijk vast al opgevallen dat het niet is opgevallen dat die toegezonden voertuigen en wapens ingezet worden aan een front. Die houdt men dus achter. Ben benieuwd wanneer het droog genoeg is om de start te maken en waar precies - Rusland lijkt vooral rekening te houden met het zuiden terwijl ze zelf duwen op het oosten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:40
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Tis wel interessant dat als Rusland zich collectief zorgen maakt om een offensief van UA, en UA in alle talen zwijgt je wellicht kunt stellen dat Rusland wel een beetje gelijk heeft. Voor deze ene keer dan. Tis ook die Wagner baas toch, die daar zo dramatisch over doet de laatste weken?

Tis namelijk vast al opgevallen dat het niet is opgevallen dat die toegezonden voertuigen en wapens ingezet worden aan een front. Die houdt men dus achter. Ben benieuwd wanneer het droog genoeg is om de start te maken en waar precies - Rusland lijkt vooral rekening te houden met het zuiden terwijl ze zelf duwen op het oosten.
Ik ga er nog steeds van uit dat ze het front in 2en willen snijden richting Mariupol, ook omdat ze laatst aan het scouten waren ter hoogte van Polohy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Dat niet alleen, maar opeens gaan er vanuit Canada, finland en spanje zowat gelijktijdig leopards naar UA, de Bradleys waren de amerikanen ook mee bezig dacht ik. De AMX-en van Frankrijk zijn al geleverd of in ieder geval onderweg. De marders van DE zijn vd week ook voorbij gekomen en dan nog de mig's. Toevallig komt alles in een tijdspan van 2 weken binnen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

Jerie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:22:
[...]

Weet iemand eigenlijk hoe goed de mobiele Anti-tank spullen van de Russen zijn en hoe veel ze er van hebben?

We zien nu dat UA bij Vuhledar en Andiivka het Russische spul goed kapot weet te maken. Mijnen, Javelin, RAAM, Artillerie, ga zo maar door. Hierdoor komt RU niet door die verdediging heen.

Mijn vrag is vooral: Hoe goed is RU daar in? Ofwel, als UA ineens begint met zeg 10 Leopards en een bergje Bradleys, hoe goed kan RU daar echt (nog) iets tegen doen?

Een Leo2 gaat ook gewoon kapot in een mijnenveld en ook een AT maakt een Leo kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Weet iemand eigenlijk hoe goed de mobiele Anti-tank spullen van de Russen zijn en hoe veel ze er van hebben?

We zien nu dat UA bij Vuhledar en Andiivka het Russische spul goed kapot weet te maken. Mijnen, Javelin, RAAM, Artillerie, ga zo maar door. Hierdoor komt RU niet door die verdediging heen.

Mijn vrag is vooral: Hoe goed is RU daar in? Ofwel, als UA ineens begint met zeg 10 Leopards en een bergje Bradleys, hoe goed kan RU daar echt (nog) iets tegen doen?

Een Leo2 gaat ook gewoon kapot in een mijnenveld en ook een AT maakt een Leo kapot.
Rusland heeft iig de Cornet serie etc. (Volgens mij in 4 varianten)
Das zo’n 3poot waar ze zelf nog naast moeten zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gop3imfc54Rj8Gbhcmd9x88VDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qYq6sOm0FxZOsWjHz5mWhNbg.png?f=user_large
Maar daarvan lijken de varianten met de langste ranges op te raken was pas in het ‘nieuws’.

En verder uiteraard de klassieke rpg7’s etc.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-03-2023 10:06 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 21:04
Snow_King schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:57:
[...]

De russen reden op mijnenvelden die met 155mm artillerie is aangelegd in een gebied die de russen dachten vrij te hebben gemaakt. Bij mijn weten hebben de russen niet een dergelijke techniek. Daarnaast is bij andere offensieven zichtbaar geweest dat de tactieken van UA wat moderner zijn (en beter werken) dan van de Russen. Tevens zijn er de nodige mijnenveger voertuigen geleverd aan de Oekrainers wat ook zal helpen. De Russen hebben wel anti tank spul, dus helemaal zonder verliezen oor Oekraine zal wel een utopie zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Ik hoor ook veel Rusland propaganda in dat verhaal. De opening bijvoorbeeld dat wij dit zelf schuld zijn (de invasie van Oekraïne) is onzin. Rusland had zat andere politieke oplossingen voor de problemen met Oekraïne op te lossen maar maakte hier geen gebruik van. Helaas heeft iedere oorlog last van een flinke scheut Neville Chamberlain's heeft die denken dat oorlog altijd valt te verhinderen via appeasement terwijl dit bijna altijd een slecht idee is.
Altijd ook die klacht dat de VS fout zaten door Oekraine perspectief op NATO-lidmaatschap te geven. Dat kun je even makkelijk omdraaien, Europa zat fout door het tegen te houden, want deze oorlog was niet gebeurd als Oekraine lid van NATO was geworden. Maar dat hoor je nooit. En die bias begint op te vallen.

Ook bijzonder dat dit soort mensen meent dat Rusland een grote macht is die "recht" op een invloedsfeer heeft. Maar waarom heeft Europa dat recht dan niet? Wat zijn wij dan?

Rusland is door hun eigen falen geen supermacht meer. Ze hebben boven hun stand geleefd en konden het niet volhouden. Ze zullen ermee moeten leren leven, ze zullen een toontje lager moeten zingen, en het is geen reden om aan de frustraties van de Russen over vergane glorie toe te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@downtime en dan te bedenken dat als je dit soort vergelijkingen voor zover ze ooit klopten aan zou passen aan de recente ontwikkelingen qua verliezen dan is wellicht een betere vraag waar Rusland na de oorlog in UA staat.

We vonden het voor de oorlog een grootmacht, wat het wellicht niet was, maar perceptie wint over feiten in deze. Nu is zowel die perceptie weg, als het stukje macht wat er nog resteerde.

Maargoed, dit komt altijd weer neer op jamaarnukes voor de geoefende Rusland-minnende 'experts'.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Rusland heeft iig de Cornet serie etc. (Volgens mij in 4 varianten)
Das zo’n 3poot waar ze zelf nog naast moeten zitten:
[Afbeelding]
Maar daarvan lijken de varianten met de langste ranges op te raken was pas in het ‘nieuws’.

En verder uiteraard de klassieke rpg7’s etc.
Maar de vraag is dan: Hoe veel hebben ze er? Hoe goed verdeeld staan deze over de frontlinie?

Ja, RU heeft ze, maar kunnen ze ze ook echt goed inzetten?
Aragnut schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:02:
[...]

De russen reden op mijnenvelden die met 155mm artillerie is aangelegd in een gebied die de russen dachten vrij te hebben gemaakt. Bij mijn weten hebben de russen niet een dergelijke techniek. Daarnaast is bij andere offensieven zichtbaar geweest dat de tactieken van UA wat moderner zijn (en beter werken) dan van de Russen. Tevens zijn er de nodige mijnenveger voertuigen geleverd aan de Oekrainers wat ook zal helpen. De Russen hebben wel anti tank spul, dus helemaal zonder verliezen oor Oekraine zal wel een utopie zijn.
Ja, dat is zeker anders, maar ik wil alleen wel stellen dat UA zeker ook spullen gaat verliezen. We gaan een kapotte Leo2 zien, daar ben ik wel zeker van.

St Javelin heeft hier wel weer goed zijn werk gedaan:

De vraag blijft dus: Kan RU het zelfde als UA kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:24
downtime schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Ook bijzonder dat dit soort mensen meent dat Rusland een grote macht is die "recht" op een invloedsfeer heeft. Maar waarom heeft Europa dat recht dan niet? Wat zijn wij dan?
Ik voel dit tot op grote hoogte ook zo. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat dit het Westerse perspectief is.

Rusland ziet dat het westen actief in haar invloedsfeer landjes zit te verwerven. Dat maakt ze kwaad. Ergens kan ik dat nog wel begrijpen.

Wat ik niet kan begrijpen dat ze dan maar een heel land in de as leggen. Dat maakt mij woedend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:09:
[...]
Maar de vraag is dan: Hoe veel hebben ze er? Hoe goed verdeeld staan deze over de frontlinie?

Ja, RU heeft ze, maar kunnen ze ze ook echt goed inzetten?
Das de grap idd.
Nobody knows :)
Ja, dat is zeker anders, maar ik wil alleen wel stellen dat UA zeker ook spullen gaat verliezen. We gaan een kapotte Leo2 zien, daar ben ik wel zeker van.
Jup, maar aangezien we kapotte Leo2's ook in Syrie hebben gezien is dat ook niet meer zo nieuwswaardig natuurlijk :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:09:
St Javelin heeft hier wel weer goed zijn werk gedaan:

[YouTube: 23 Mar: Genius. Ukrainians USE JAVELINS TO DESTROY RUSSIAN ATGM SYSTEMS | War in Ukraine Explained]

De vraag blijft dus: Kan RU het zelfde als UA kan?
Volgens mij heeft UA teveel anti-tank wapens, zie nu ook steeds meer filmpjes langs komen waar ze Stugna-P gebruiken om groepjes van ca 5 infanterie op te blazen op afstand.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@YakuzA zowel Soedie Arabie als Turkije hebben bewezen met gemak high end Abrams en Leopards te kunnen verliezen. De eerste tank bestand tegen onkunde moet nog uitgevonden worden, daarbij zijn ze ook nog steeds niet onkwetsbaar tegen ATGM's, mijnen en andere tanks.

Maargoed, je weet dat de eerste die sneuvelt op repeat gaat in de Russische propaganda machine, zoals het andersom net zo goed gebeurt. Eerst zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 17:50
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:45:
@YakuzA zowel Soedie Arabie als Turkije hebben bewezen met gemak high end Abrams en Leopards te kunnen verliezen. De eerste tank bestand tegen onkunde moet nog uitgevonden worden, daarbij zijn ze ook nog steeds niet onkwetsbaar tegen ATGM's, mijnen en andere tanks.

Maargoed, je weet dat de eerste die sneuvelt op repeat gaat in de Russische propaganda machine, zoals het andersom net zo goed gebeurt. Eerst zien wat er gebeurt.
Ah de welbekende spook claims, net als die 24000 HIMARS die de russen ondertussen al vernietigd hebben, zullen de Amerikanen en European tranen met tuiten laten om de 37000 vernietigde tanks... ;(

Ik ben persoonlijk wel benieuwd wat de Russen echt nog tegenover de Westerse tanks kunnen zetten. Zou me persoonlijk namelijk niets verbazen wanneer blijkt dat ook al dat spul helemaal niet effectief blijkt. Want de onkunde die je aanhaalt werkt natuurlijk ook gewoon de andere kant op. :+

Die onkunde aan de Russische zijde daar verwacht ik persoonlijk wel wat meer van. :9

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 24-03-2023 14:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@TIGER1125 helemaal eens hoor: ik wil ook zeker niet impliceren dat de UA troepen er incompetent mee om zullen gaan.

In tegendeel: men heeft bewezen juist wel competent te zijn en dan zijn goede wapens een force multiplier.
Mijn verwachtingen van NAVO-pantser in UA handen zijn dan ook hooggespannen. En we weten al dat het beste wat Rusland heeft alleen op papier bestaat en dat wat op het slagveld rondrijdt en loopt weliswaar dodelijk kan zijn maar doorgaans matig ingezet wordt.

Toch voetnoot met zorgen: het gebied wat heroverd moet worden is enorm, ligt vol met mijnen en is bezaaid met troepen die niet spontaan opgeven. Het wordt nog een lange adem, al zal het ongetwijfeld weer met horten en stoten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:45:

Uiteraard. Het is geen wondermiddel, als ze onverwoestbaar waren had je er aan ééntje genoeg gehad.

Het zijn goed tanks, niet meer en niet minder, maar ook die kunnen gewoon stuk. Vandaar dat er ook aantallen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:50
DeKever schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Ik voel dit tot op grote hoogte ook zo. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat dit het Westerse perspectief is.

Rusland ziet dat het westen actief in haar invloedsfeer landjes zit te verwerven. Dat maakt ze kwaad. Ergens kan ik dat nog wel begrijpen.

Wat ik niet kan begrijpen dat ze dan maar een heel land in de as leggen. Dat maakt mij woedend.
Als een land vrij is om te kiezen óf ze willen aansluiten bij links / rechts of neutraal, is er niets aan de hand.

Had Rusland maar betere "deals" op tafel moeten leggen dan de EU /rest.

Wat ze te bieden hadden stond UK dus niet aan -O- en dát terwijl ze n.b. uit het RU regime komen.

Dan heb je als RU wel héél RUK voorstellen gedaan. _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Indoubt schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Uiteraard. Het is geen wondermiddel, als ze onverwoestbaar waren had je er aan ééntje genoeg gehad.

Het zijn goed tanks, niet meer en niet minder, maar ook die kunnen gewoon stuk. Vandaar dat er ook aantallen nodig zijn.
Zag wel een vergelijkingsfoto tussen een Challenger 2 en een T-55 en wat je daar in ieder geval ziet is dat een challenger pakweg 4 x zo groot is. Dat moet het moreel toch ook aardig verpesten als dat op je af komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB7aMsoYH2szOQo8cERH1SBjvso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10D5U0TBXT6xPa6kK8RVaIaP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@NiGeLaToR Als het goed is zal men die tank niet snel van dichtbij zien toch ;)

Maar het verschil in grootte heeft ook nadelen natuurlijk. Die stuur je niet zomaar even elk bruggetje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hippocampus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:10:
@NiGeLaToR Als het goed is zal men die tank niet snel van dichtbij zien toch ;)

Maar het verschil in grootte heeft ook nadelen natuurlijk. Die stuur je niet zomaar even elk bruggetje over.
Ik zie akelig veel beelden waarbij ze met tanks de loopgraven pakweg in moeten rijden om de bewoners eruit te jagen. Dus.. tjah.. idealiter niet wellicht, maar 'trench warfare'.. no fun.

En qua bruggen eens - dat is wel interessant in hoeverre ze veel bruggen over moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hansieo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Als een land vrij is om te kiezen óf ze willen aansluiten bij links / rechts of neutraal, is er niets aan de hand.

Had Rusland maar betere "deals" op tafel moeten leggen dan de EU /rest.

Wat ze te bieden hadden stond UK dus niet aan -O- en dát terwijl ze n.b. uit het RU regime komen.

Dan heb je als RU wel héél RUK voorstellen gedaan. _O-
Wat je hier doet is het bekijken vanuit de Westerse gedachtegang. Vanuit rusland hoort Oekraine simpelweg bij rusland, en zeker niet bij de NAVO/het Westen. Wij vinden dat dat een keuze zou moeten zijn, vanuit rusland is er echter helemaal geen keuze.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Zag wel een vergelijkingsfoto tussen een Challenger 2 en een T-55 en wat je daar in ieder geval ziet is dat een challenger pakweg 4 x zo groot is. Dat moet het moreel toch ook aardig verpesten als dat op je af komt.

[Afbeelding]
Groter betekend ook makkelijker te raken :P

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Wat je hier doet is het bekijken vanuit de Westerse gedachtegang. Vanuit rusland hoort Oekraine simpelweg bij rusland, en zeker niet bij de NAVO/het Westen. Wij vinden dat dat een keuze zou moeten zijn, vanuit rusland is er echter helemaal geen keuze.
En misschien is de westerse gedachtengang wel een stuk gezonder en moeten we die andere gedachtengang maar negeren.

In onze gedachtengang zijn we blij met non-EU buren als Noorwegen, IJsland of Zwitserland omdat ze rijk, stabiel en vreedzaam zijn. De Russen zouden dat als een probleem zien wat opgelost moet worden. Zij zien landen als Belarus als de ideale buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:00:
Toch voetnoot met zorgen: het gebied wat heroverd moet worden is enorm, ligt vol met mijnen en is bezaaid met troepen die niet spontaan opgeven. Het wordt nog een lange adem, al zal het ongetwijfeld weer met horten en stoten gaan.
Als ze doen wat iedere youtuber voorspelt, en dat is het stuk doorkruisen richting Mariupol of Melitopol, dan is het bezette deel in tweeën gesplitst.

Het oostelijk gelegen deel heeft weinig problemen want bevoorrading kan gewoon doorgaan. Alles ten westen van de veroverde lijn + de Krim heeft een ontzettende uitdaging omdat de bevoorrading om zeep is. Dat laatste deel zal beter te doen zijn dan de Donbass.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@asing ja Krim isoleren klinkt als een plausibele strategie, dat is een relatief kleine ingreep met direct fatale gevolgen voor Rusland capaciteiten. Over zee kunnen ze immers ook niets en die brug is nog maar net gerepareerd (en dan wellicht al binnen bereik vanaf de kust?

Maargoed, we tellen allemaal af naar een onbekend moment heb ik het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:37:
@asing ja Krim isoleren klinkt als een plausibele strategie, dat is een relatief kleine ingreep met direct fatale gevolgen voor Rusland capaciteiten. Over zee kunnen ze immers ook niets en die brug is nog maar net gerepareerd (en dan wellicht al binnen bereik vanaf de kust?

Maargoed, we tellen allemaal af naar een onbekend moment heb ik het idee.
De brug is 150-200 km ver, beetje afhankelijk van het punt waarvan je schiet. Nu schijnt dat ding nog niet operationeel te zijn voor zware treinen.

Het zou mooi zijn als Oekraïne dat ding onder vuur kon nemen net voor of zodra de brug gereed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:57:
[...]

De brug is 150-200 km ver, beetje afhankelijk van het punt waarvan je schiet. Nu schijnt dat ding nog niet operationeel te zijn voor zware treinen.

[Twitter]

Het zou mooi zijn als Oekraïne dat ding onder vuur kon nemen net voor of zodra de brug gereed is.
Die rechtse foto uit de tweet komt me bekend voor, de opstelling van de ‘onderdelen’ op die wagons is een aantal maanden geleden ook al eens voorbij gekomen. Kan toeval zijn maar het kan ook zomaar een oude foto zijn.

Desalniettemin schijnt er geen treinverkeer overheen te gaan momenteel en goederen die per trein komen gaan via het vaste land. Als je dat afsnijdt als UA zijnde zal Rusland alles per vrachtwagen over de grens moeten rijden en daar is ook nogal een tekort aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
downtime schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:18:
[...]
En misschien is de westerse gedachtengang wel een stuk gezonder en moeten we die andere gedachtengang maar negeren.
Tja, en dan maar afvragen waar al die culturele problemen toch vandaan komen. Het meest domme wat je kunt doen is de verschillen negeren/niet willen erkennen (en dat is wat anders dan accepteren). Andere culturen zijn anders, dus als je enige kans op samenwerking wil hebben zul je daar wat mee moeten doen. Het kan geen kwaad om je daarvan bewust te zijn en in je voordeel te gebruiken. En daarmee kan het dus geen kwaad om te bedenken wat je anders had kunnen doen om de uitkomst te veranderen (en nogmaals, daarmee ben je dus niet verantwoordelijk voor wat er gebeurd)

Maar we dwalen af van het topic, dus weer naar de dagelijkse beslommeringen :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 15:50
Ik weet niet in hoeverre dit al eerder is geplaatst, maar de Amerikaanse soldaat James Vasquez is ontmaskert en blijkt een fraudeur. Althans, dat zijn de geluiden op Twitter en YouTube (Speak the Truth).

Ik blijf er een beetje een dubbel gevoel bij houden. Enerzijds is hij ontmaskert vanwege het feit dat James heeft toegegeven nooit onder contract te hebben gestaan bij het leger van Oekraïne. Aan de andere kant ging ik hier zelf ook al nooit vanuit. Ik dacht dat hij deel uitmaakte van een vreemdelingenlegioen. Bovendien lijken zijn Tweets mij niet nep, hij was er wel degelijk. Alleen is het de vraag of hij daadwerkelijk heeft gevochten. Maar zouden soldaten je toestaan met ze op de foto te gaan als je een soort toerist bent?

Hoe dan ook, de ontmaskering roept een hoop vragen op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 25-09 19:52

bloody

0.000 KB!!

Eigenlijk iets voor het CSTO topic, maar ook wel weer heel actueel, dus even hier.

Dit zal Putin wel erg tegenvallen..

Achtergrondartikel: https://armenpress.am/eng/news/1107128.html

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 25-09 19:52

bloody

0.000 KB!!

En dit is ook nieuw? NAVO jachtvliegtuigen boven de Zwarte Zee?
[Twitter: https://twitter.com/GDarkconrad/status/1639255957443059715]
(Let ook op de callsigns..)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bloody schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:59:
[Twitter]
Zie dat niet vaak nee, het is interessant dat het Eurofighter toestellen zijn.

Ik had ergens gehoopt op een herhaling van een 'you better go home' incidentje als met de Iraanse F-14's een tijdje geleden, met een paar F-22's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 24-09 08:53
bloody schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:59:
[Twitter]
Wat is er met de callsigns? Ik zit niet in het jargon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
honey schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:38:
[...]

Wat is er met de callsigns? Ik zit niet in het jargon.
Twee jachttoestellen vliegen met een tanker KC135 rivet joint intelligence toestel mee en dragen callsign Dread###, waarbij dread engels is voor 'vrees'. Denk dat die er dus niet vliegen met als doel 'friendship' uit te stralen.

Overigens kun je ze publiekelijk tracken dus maken ze er expliciet geen geheim zijn dat ze er zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-03-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
saikol schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Die rechtse foto uit de tweet komt me bekend voor, de opstelling van de ‘onderdelen’ op die wagons is een aantal maanden geleden ook al eens voorbij gekomen. Kan toeval zijn maar het kan ook zomaar een oude foto zijn.

Desalniettemin schijnt er geen treinverkeer overheen te gaan momenteel en goederen die per trein komen gaan via het vaste land. Als je dat afsnijdt als UA zijnde zal Rusland alles per vrachtwagen over de grens moeten rijden en daar is ook nogal een tekort aan.
het is ook een tweet van 2 maart ;)
Dus je hebt hem hier eerder gezien idd :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:40:
Twee jachttoestellen vliegen met een tanker mee
Een tanker? Dat is een intelligence/tap vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheBrut3 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Een tanker? Dat is een intelligence/tap vliegtuig.
Oh my bad, dacht een KC135 te zien.

Edit: Duh, tis er eentje maar een andere uitvoering zoals je terecht zegt inderdaad.

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-03-2023 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Oh my bad, dacht een KC135 te zien.

Edit: Duh, tis er eentje maar een andere uitvoering zoals je terecht zegt inderdaad.
de Britse airbus is wel een tanker dacht ik. Geen fighters in de lucht zonder een tanker in de buurt. Meestal vliegt de hele club net boven Roemenië. Het feit dat ze met transponders aan boven de Zwarte Zee gaan is wel een klein statement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tens schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:45:
[...]

de Britse airbus is wel een tanker dacht ik. Geen fighters in de lucht zonder een tanker in de buurt. Meestal vliegt de hele club net boven Roemenië. Het feit dat ze met transponders aan boven de Zwarte Zee gaan is wel een klein statement.
Zag op Twitter bericht van de Russische whatnot dat ze de toestellen ook hadden ‘gedetecteerd’. Wat ik erg grappig vind als je ze gewoon kon zien in flightradar - dan is het net alsof ze zelf ook verbaasd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:36
Misschien kan iemand helpen, ik heb het nog niet helder of gemist;
Deze Valerii https://t.me/United24media/6864 (Telegram) is toch de man van de dagelijkse update op YT
YouTube: 23 Mar: Genius. Ukrainians USE JAVELINS TO DESTROY RUSSIAN ATGM SYST...

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Blijkbaar vinden de Russen dat nu zelf ook dat het heroveren van de Krim een plausibele strategie is.

Ukrainska Pravda
Russian occupiers sell their property in Crimea and evacuate their families
Andrii Yusov, spokesman for Ukraine’s Defence Intelligence, said that Russian occupation authorities in Crimea have started evacuating from the Ukrainian peninsula.

The Defence Intelligence spokesman said that Russian authorities and officials from the Russian occupation administration in Crimea are rushing to sell their property and evacuate their families from the peninsula.
En de Russen blijven gesteld op hun traditie:
"Meanwhile, they tell the rank and file officials not to worry, that everything is fine and everything is under control… All this resembles the [Russians saying] that their ‘special operation’ is going according to the plan…" Yusov said.
Maar geëvacueerd wordt er..
"Families linked to the Russians are being evacuated, and quite urgently. This is food for thought for everyone who tied their lives to Putin’s malicious ruscist regime. They better leave Crimea while they still can."
Nog wat informatie over een Radio boodschap gisteren. Weet Rusland iets wat wij nog niet zeker weten?
The Defence Intelligence spokesman recalled that the day before, on 23 March, a message was broadcast on the radio in Sevastopol, Crimea, urging local residents – especially those who collaborated with the Russian occupation regime – to prepare to evacuate.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@teacup Ik vraag me wie er daar nu vastgoed wil overnemen. Ik dacht dat de krim al stevig gerussificeerd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Het valt me wel op dat er op TikTok weer een lading rus-bots is opengetrokken. De vorige keren dat dat gebeurde ging dat vooraf aan taktische terugtrekkingen. We zullen zien, maar ergens moet het zwaardere westerse materieel toch opduiken, want buiten de lichtere infanterie-voertuigen is er de laatste tijd maar heel weinig daarvan voorbij gekomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:26
redwing schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:37:
Het valt me wel op dat er op TikTok weer een lading rus-bots is opengetrokken. De vorige keren dat dat gebeurde ging dat vooraf aan taktische terugtrekkingen. We zullen zien, maar ergens moet het zwaardere westerse materieel toch opduiken, want buiten de lichtere infanterie-voertuigen is er de laatste tijd maar heel weinig daarvan voorbij gekomen.
Naja volgens mij is er al aardig wat deze week aangekomen.

En vaak als de aankondiging er is, zijn ze er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hippocampus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:37:
@teacup Ik vraag me wie er daar nu vastgoed wil overnemen. Ik dacht dat de krim al stevig gerussificeerd was.
Die vraag had ik ook al, wie koopt dit nu, in deze fase van de strijd, met een herovering mogelijk op komst. Zouden originele bewoners in het Russische beleg zijn weggejaagd dan wachten die wel tot de Krim heroverd zou raken.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de prijzen heel, heel laag zullen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mektheb schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Naja volgens mij is er al aardig wat deze week aangekomen.

En vaak als de aankondiging er is, zijn ze er al.
Dat bedoelt hij ook. Ze zijn er zeker wel, maar nog niet aan het front, maar ergens in het achterland, wachtend tot de tijd rijp is en de grond hard genoeg is om te gaan stormen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Kyiv Independent

Germany delivers Dachs vehicles, machine guns to Ukraine

The German government reported on March 24 it handed Ukraine three engineering vehicles Dachs for the first time as well as additional MG3 machine guns and drone detection systems.

In its weekly update, the German government wrote that it sent Ukraine 70 more MG3 machine guns for Leopard tanks, Marder, and Dachs vehicles, increasing the total number to 100.

Maar even verder gekeken naar die "Dachs Vehicles", ik dacht eerst een Bergingstank (Armoured Recovery Vehicle ARC) maar het blijkt een Armoured Engineer Vehicle (AEV) te zijn. In plaats van de kraan op de ARV heeft de AEV een telescopische arm met een happer. Zie Tank Masters voor een visuele roundup. Dan weten we dat ook weer :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 10:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
GRECO vindt dat Oekraïne ondanks de oorlog en de daaruit voortvloeiende krijgswet/staat van beleg toch nog voortgang maakt met corruptiebestrijding:
The authorities of Ukraine explain that the Russian Federation’s large-scale unprovoked and unjustified armed aggression has had an impact in many public governance reforms which were underway, including on the anti-corruption front.
8. At the same time, the authorities also underline their efforts (and commitment) to advance in implementing GRECO recommendations despite extremely critical conditions in the country. The Anti-Corruption Strategy for 2021-2025 was adopted in June 2022. On that basis, the National Agency on Corruption Prevention (hereinafter, the National Agency) developed an Anti-Corruption Programme (hereinafter, SAP), which contains detailed measures to achieve the goals set by the aforementioned Strategy. The SAP was adopted by the Cabinet of Ministers on 4 March 2023.
https://rm.coe.int/fourth...-of-members-of/1680aaa790

Dat is natuurlijk belangrijk in de context van verdere integratie met EU / het westen:
Ukraine was granted European Union (EU) candidate status on 24 June 2022 subject to the condition that seven key steps be taken1 ; a preliminary assessment of their implementation is to be made by the European Commission in spring 2023.
On 3 February 2023, the Ukraine-EU Summit was held in Kyiv. The EU acknowledged the considerable efforts made by Ukraine in difficult times and encouraged the country over its membership application. With particular reference to corruption reforms, the EU particularly welcomed progress in ensuring the independent and effective operation of anti-corruption institutions2. Notable action in this regard has
taken place in the recent months including through the appointment of the Head of the Specialised Anti-Corruption Prosecutor’s Office (SAPO), proactive and effective investigation of (high-level) corruption and building a track-record of successful prosecutions and convictions, and the launching of the competition for a new Director of the National Anti-Corruption Bureau (NABU)3.
166. In light of the foregoing, GRECO welcomes the progress reported by Ukraine and is pleased to conclude that the current level of compliance with the recommendations is no longer “globally unsatisfactory” in the meaning of Rule 31, paragraph 8.3 of the Rules of Procedure. It therefore decides not to continue applying Rule 32 concerning members found not to be in compliance with the recommendations contained in the Evaluation Report.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 24-03-2023 22:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

teacup schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:06:
Kyiv Independent

Germany delivers Dachs vehicles, machine guns to Ukraine

The German government reported on March 24 it handed Ukraine three engineering vehicles Dachs for the first time as well as additional MG3 machine guns and drone detection systems.

In its weekly update, the German government wrote that it sent Ukraine 70 more MG3 machine guns for Leopard tanks, Marder, and Dachs vehicles, increasing the total number to 100.

Maar even verder gekeken naar die "Dachs Vehicles", ik dacht eerst een Bergingstank (Armoured Recovery Vehicle ARC) maar het blijkt een Armoured Engineer Vehicle (AEV) te zijn. In plaats van de kraan op de ARV heeft de AEV een telescopische Arm met een happer. Zie Tank Masters voor een visuele roundup. Dan weten we dat ook weer :+
Zit je daar als Russische Mobik lekker in je loopgraaf en dan komt er zo'n enorme bulldozer op je af... :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:26:
Blijkbaar vinden de Russen dat nu zelf ook dat het heroveren van de Krim een plausibele strategie is.
Aangenomen dat Ukrainska Pravda het qua feiten bij het rechte eind heeft, is er nog een andere optie, wat naar mijn idee een groter risico voor die mensen is.

Er zijn maar twee manieren om de Krim in en uit te komen. Via het vasteland (Istmus van Perekop of de ferry) en via de Krimbrug. De route via het vasteland kan afgesneden raken door het Oekrainse offensief. Dan is alleen de Krimbrug nog over.
Als al het militaire verkeer via de Krimbrug moet gaan dan is de kans groot dat die gesloten wordt voor burgerverkeer. Dus die militairen hoeven helemaal niet bang voor een offensief op de Krim te zijn om hun familie daar toch nu al weg te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Fiber schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Zit je daar als Russische Mobik lekker in je loopgraaf en dan komt er zo'n enorme bulldozer op je af... :z
Hoeft volgens mij niet eens, de loopgraven worden bedaard telescopisch leeggeschept :) .

Zal wel niet, maar laten we deze voertuigen niet onderschatten. We zijn vaak bezig met schietend materieel, maar dit soort voertuigen kunnen een strijdperk herdefiniëren. Beesten van dingen, met vaak een hele goede power to weight ratio. Zeker met die Russische loopgraven kunnen deze voertuigen een verschil maken. Heb een Leo I ARV bezig gezien, dat ding sprong gewoon, wat een vermogen om dingen klaar te spelen.

Het zou mij niet verbazen als deze levering niet willekeurig is maar toegespitst is voor een specifiek doel waar Oekraïne het in haar plannen nodig heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Russia Braces For Attack By 50,000 Ukrainian Kamikaze Drones, Seeks Shotguns
“Recently, it has become known that, in terms of drones, buyers of the Armed Forces of Ukraine have bought up almost the entire market of FPV drone components in China, according to indirect estimates, by 50-100 thousand units,” writes Russian Engineer. “They have already trained more than a thousand operators of these models. They make them into kamikaze with a shaped charge warhead from RPG-7, or with a fragmentation grenade. And they have accumulated all this before the offensive.”
Russian Engineer ponders how to counter the kamikazes. Radio jamming is the obvious methods, but this has so far not been effective against FPV drones.

“Our EW [Electronic Warfare] installations have many drawbacks - there are not many of them, they are large, and are in themselves interesting targets. You need a lot of small EW installations so that they are everywhere,” writes Russian Engineer, noting that this would take time and money, which the Russians do not have. He also mentions the shortage of portable anti-drone guns which also jam the drones’ control signals.

[ Voor 24% gewijzigd door nst6ldr op 24-03-2023 22:49 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
downtime schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Aangenomen dat Ukrainska Pravda het qua feiten bij het rechte eind heeft, is er nog een andere optie, wat naar mijn idee een groter risico voor die mensen is.

Er zijn maar twee manieren om de Krim in en uit te komen. Via het vasteland (Istmus van Perekop of de ferry) en via de Krimbrug. De route via het vasteland kan afgesneden raken door het Oekrainse offensief. Dan is alleen de Krimbrug nog over.
Als al het militaire verkeer via de Krimbrug moet gaan dan is de kans groot dat die gesloten wordt voor burgerverkeer. Dus die militairen hoeven helemaal niet bang voor een offensief op de Krim te zijn om hun familie daar toch nu al weg te halen.
Ja, dat is op zich een nuancering, effectief is de Krim dan alleen geen leefomgeving meer.

Stel trouwens dat de landbrug afgesloten zou zijn en alleen de de brugverbinding nog open is dan bereiken we een "metastabiele" situatie. Die brug verbinding is dan gedoemd om vernield te raken. Het is de logische stap om te nemen. Dan zou alleen bevoorrading vanaf de Zwarte zee nog mogelijk zijn. Ook voor Russische militairen dan geen houdbare situatie meer. Eigenlijk verwacht ik niet dat, zou ze eenmaal beginnen, dat Oekraïne het niet veel tijd gunt. Of de Russen overgave van plan waren of niet.

De intentie van Oekraïne is op zich wel duidelijk aan het worden. Een vraag is wel hoe aangesloten de Russen zijn op de huidige context en hoe ze op een Oekraïense actie zullen reageren. Dat blijft de onbekende factor hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Fiber schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Voor degenen die het Duits niet zo machtig zijn :) , er bestaat zoiets als een Dachshund, oftewel een teckel. Van origine een jachthond voor boven en onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
teacup schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:26:

Ukrainska Pravda
Russian occupiers sell their property in Crimea and evacuate their families

[...]

En de Russen blijven gesteld op hun traditie:

[...]

Maar geëvacueerd wordt er..

[...]

Nog wat informatie over een Radio boodschap gisteren. Weet Rusland iets wat wij nog niet zeker weten?

[...]
Die radioboodschap werd op Reddit geclaimd als vanuit gehackte toestand van de radio.

Linksom of rechtsom is de timing goed: denk dat de paniek van onze grote Wagnerbaas bijvoorbeeld ook wel lekker werkt.

Tis overigens niet de eerste keer dat er een soort verkoopgolf op gang komt op de Krim - tijd terug begreep ik dat de FSB vrinden met fijne verblijven hun bezittingen al van de hand deden.

Het is essentieel dat dit gebeurt overigens: wanneer de mensen die er nu intrek hebben genomen zich er niet meer veilig wanen heeft het voor Rusland steeds minder zin om er tijd en energie in te stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:03:
[...]

Het is essentieel dat dit gebeurt overigens: wanneer de mensen die er nu intrek hebben genomen zich er niet meer veilig wanen heeft het voor Rusland steeds minder zin om er tijd en energie in te stoppen.
Het blijft essentieel voor Rusland. De burgers doen er niet toe. Alleen Sebastopol doet er echt toe. Eén van de belangrijkste Russische marinehavens die controle geeft over de Zwarte Zee en over de aanvoerroutes naar de Oekraiense havensteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter: https://twitter.com/misfit_4/status/1639380592302362625]
(filmpje met voertuigen)
Dit lijkt me wel intressant ??? natuurlijk geen locat ie oid .. maar hmm overgens time of posting is het nu 01:37 kiyv tijd .. dit lijkt me iets in de ochtend gemaakt (ook dat slaapmeuk ingepakt word) .. maar goed I could be wrong

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:04
Ook leuk;

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FsA2sFGXgAAGP6q?format=jpg&name=4096x4096

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Die vraag had ik ook al, wie koopt dit nu, in deze fase van de strijd, met een herovering mogelijk op komst. Zouden originele bewoners in het Russische beleg zijn weggejaagd dan wachten die wel tot de Krim heroverd zou raken.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de prijzen heel, heel laag zullen zijn.
Investeerders overal kijken simpel naar kosten, mogelijke opbrengsten en risico. Wat is de ksns dat het Russisch blijft? Wat is de kans zich voor te doen als pro-Oekraine en zo de huizen te behouden?

Die balansinschatting ligt voor iedereen anders - maar de prijzen zullen niet aan het stijgen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:18
vso schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:38:
[Twitter]
(filmpje met voertuigen)
Dit lijkt me wel intressant ??? natuurlijk geen locat ie oid .. maar hmm overgens time of posting is het nu 01:37 kiyv tijd .. dit lijkt me iets in de ochtend gemaakt (ook dat slaapmeuk ingepakt word) .. maar goed I could be wrong
Reddit zegt training grounds in Germany.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
NeutraleTeun schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:09:
[...]

Reddit zegt training grounds in Germany.
Linkje naar de Reddit thread?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
BlackShadow schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:37:
[...]

Linkje naar de Reddit thread?
Deze gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De vuistregel is dat als Chuck het claimt, het niet klopt ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:38:
[Twitter]
(filmpje met voertuigen)
Leuk filmpje, maar is idd niet in Oekraïne gezien het totale gebrek aan markeringen op mensen en wagens.
Ook zonder geolocatie is dat wel te concluderen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik denk eigenlijk dat de Krim pas als laatste aan de beurt is.
Lijkt mij logischer dat ze nu eerst vanuit Zaporizja naar Melitopol en de kust gaan. Daarna kunnen ze naar het westen oprukken en ook gaan drukken vanuit Cherson. De Russen zitten dan vast en kunnen alleen nog maar naar de Krim terugtrekken. Oekraïne kan het terugtrekken erg moeilijk maken als ze Perekop in bereik hebben. Oekraïne kan dan het noorden van de Krim dichtzetten met relatief weinig mensen en de focus verleggen naar het oosten van het land. Ondertussen kunnen ze met raketten zoveel mogelijk doelen in de haven van Sebastopol proberen te raken. Na een tijdje ook de bruggen in het oosten opblazen en natuurlijk de watertoevoer zo snel mogelijk blokkeren.

Pas als het oosten van Oekraïne vrij is denk ik dat de focus naar de Krim gaat. Want we hebben het nu vaak over Rusland die troepen door de meatgrinder duwt, maar de Krim proberen te veroveren terwijl het andere land ook nog een actieve vloot heeft is pas een meatgrinder voor de Oekraïense trroepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyNQ0Jt3ENDrz37edqpgHZw3_DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqEHWW1RZgp5BsVYtgo1I41r.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid