Toon posts:

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste
Acties:
  • 392.772 views

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:13

Zewatanejo

Fine Thanks!

TheBrut3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:11:
Ik denk eigenlijk dat de Krim pas als laatste aan de beurt is.
Lijkt mij logischer dat ze nu eerst vanuit Zaporizja naar Melitopol en de kust gaan. Daarna kunnen ze naar het westen oprukken en ook gaan drukken vanuit Cherson. De Russen zitten dan vast en kunnen alleen nog maar naar de Krim terugtrekken. Oekraïne kan het terugtrekken erg moeilijk maken als ze Perekop in bereik hebben. Oekraïne kan dan het noorden van de Krim dichtzetten met relatief weinig mensen en de focus verleggen naar het oosten van het land. Ondertussen kunnen ze met raketten zoveel mogelijk doelen in de haven van Sebastopol proberen te raken. Na een tijdje ook de bruggen in het oosten opblazen en natuurlijk de watertoevoer zo snel mogelijk blokkeren.

Pas als het oosten van Oekraïne vrij is denk ik dat de focus naar de Krim gaat. Want we hebben het nu vaak over Rusland die troepen door de meatgrinder duwt, maar de Krim proberen te veroveren terwijl het andere land ook nog een actieve vloot heeft is pas een meatgrinder voor de Oekraïense trroepen.
Daar ben ik het mee eens. Im verwacht zelfs eerder een voorjaars offensief in Luhansk dan in het zuiden. Oekraïne heeft nog meer tijd nodig voor om materieel op te bouwen voor een aanval Melitopol.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:06

Polycom

Poes van goud

Voor degene die geïnteresseerd zijn in het 'hoe en wat' van een verovering van de Krim, wil ik de volgende video aanraden: YouTube: Why Ukraine Re-Taking Crimea Will Destroy Russia

Conclusie
De Krim neem je echt niet zo maar even in.
Als je de Krim toch hebt ingenomen is het game-over voor Rusland.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

Polycom schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:01:
Voor degene die geïnteresseerd zijn in het 'hoe en wat' van een verovering van de Krim, wil ik de volgende video aanraden: YouTube: Why Ukraine Re-Taking Crimea Will Destroy Russia

Conclusie
Reden te meer voor Oekraïne om de Krim niet voor het laatst te bewaren. Dan lopen ze namelijk het risico dat er krachten gaan spelen om de Krim maar helemaal te laten zitten.

[Voor 15% gewijzigd door Fiber op 25-03-2023 11:37]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 23:20
TheBrut3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:11:
Ik denk eigenlijk dat de Krim pas als laatste aan de beurt is.
Lijkt mij logischer dat ze nu eerst vanuit Zaporizja naar Melitopol en de kust gaan. Daarna kunnen ze naar het westen oprukken en ook gaan drukken vanuit Cherson. De Russen zitten dan vast en kunnen alleen nog maar naar de Krim terugtrekken. Oekraïne kan het terugtrekken erg moeilijk maken als ze Perekop in bereik hebben. Oekraïne kan dan het noorden van de Krim dichtzetten met relatief weinig mensen en de focus verleggen naar het oosten van het land. Ondertussen kunnen ze met raketten zoveel mogelijk doelen in de haven van Sebastopol proberen te raken. Na een tijdje ook de bruggen in het oosten opblazen en natuurlijk de watertoevoer zo snel mogelijk blokkeren.

Pas als het oosten van Oekraïne vrij is denk ik dat de focus naar de Krim gaat. Want we hebben het nu vaak over Rusland die troepen door de meatgrinder duwt, maar de Krim proberen te veroveren terwijl het andere land ook nog een actieve vloot heeft is pas een meatgrinder voor de Oekraïense trroepen.
De Russen bezig houden op verschillende fronten lijkt mij wel voordeel hebben, zeker als Wagner effectief wegtrekt, en dus niet te wachten tot enkel de Krim over blijft. Daarnaast is de Krim tot het laatste houden risicovol dat ze door het westen tot een compromis zullen worden gedwongen.

Van Oekrainse kant gezien heeft het voordeel om nu alvast zo veel mogelijk materieel te verzamelen van het westen zodat de Krim lukt zonder dat het westen er mee over kan beslissen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een artikel in de NYT over de buitenlandse vrijwilligers die richting UA zijn vertrokken en dat dat soms niet geheel zonder leugens gaat. Veelal vanwege zelfverrijking en/ of zelfverheerlijking.

https://www.nytimes.com/2...eers-us-ukraine-lies.html

Het bekendste voorbeeld is dan toch wel James Vasquez waarvan ik ook dacht dat ie legit was.
One of the best-known Americans on the battlefield is James Vasquez. Days after the invasion, Mr. Vasquez, a Connecticut home-improvement contractor, announced that he was leaving for Ukraine. His local newspaper told the tale of a former U.S. Army staff sergeant who left behind his job and family and picked up a rifle and a rucksack on the front line.

Since then, he has posted battlefield videos online, at least once broadcasting his unit’s precise location to everyone, including the opposing side. He used his story to solicit donations. “I was in Kuwait during Desert Storm, and I was in Iraq after 9/11,” Mr. Vasquez said in a fund-raising video. He added, “This is a whole different animal.”

Mr. Vasquez, in fact, was never deployed to Kuwait, Iraq or anywhere else, a Pentagon spokeswoman said. He specialized in fuel and electrical repairs. And he left the Army Reserve not as a sergeant as he claimed, but as a private first class, one of the Army’s lowest ranks.

Still, Mr. Vasquez had easy access to weapons, including American rifles. Where did they come from? “I’m not exactly sure,” Mr. Vasquez said in a text message. The rifles, he added, were “brand-new, out of the box and we have plenty.” He also tweeted that he should not have to worry about international rules of war while in Ukraine.
He fought alongside Da Vinci’s Wolves, a Ukrainian far-right battalion, until this past week, when The Times asked about his false military service claims. He immediately deactivated his Twitter account and said that he might leave Ukraine because the authorities had discovered that he was fighting without a required military contract.

Dat betekent, stam + t .

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:05
Het zou mij niet verbazen dat het veroveren van de Krim ook misleiding kan zijn om zodoende op een totaal onverwacht punt aan te vallen

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:18

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Zewatanejo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Daar ben ik het mee eens. Im verwacht zelfs eerder een voorjaars offensief in Luhansk dan in het zuiden. Oekraïne heeft nog meer tijd nodig voor om materieel op te bouwen voor een aanval Melitopol.
Ik verwacht net andersom.

Een offensief in het noorden zal alleen maar honderden kilometers extra front opleveren met maar weinig kwa steden etc.
Militair gezien niet veel waarde.

Afsnijden van de landbrug door naar de zee van Azov door te breken is militair en politiek gezien een veel zinniger doel.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:42
Polycom schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:01:

Conclusie
Ik heb het voor de helft gezien. RealLifeLore bekijkt hoe de Krim veroverd kan worden, en welke corridor ze door moeten. De Krim zou daarmee een soort fort zijn.

Waar het filmpje aan voorbijgaat is dat de Krim zelf bijna niks heeft. Alles maar dan ook alles moet aangevoerd worden. Wapens, munitie, eten, brandstof, water, alles. Er zijn maar 3 aanvoerroutes en als je die 3 weet te blokkeren dan is het gewoon wachten tot de supplies op raken. Raken die op, dan gaan we hetzelfde zien als in Kherson Oblast, waar de Russen het hazepad kozen.

Met andere woorden, als Oekraïne de supply chain weet plat te leggen dan is het daarna een kwestie van geduld. Ik zal niet beweren dat het simpel is maar als ze het voor elkaar krijgen om een corridor in het zuiden te handhaven dan zitten de Russen op de Krim opgesloten in hun fort.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:49
asing schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Met andere woorden, als Oekraïne de supply chain weet plat te leggen dan is het daarna een kwestie van geduld. Ik zal niet beweren dat het simpel is maar als ze het voor elkaar krijgen om een corridor in het zuiden te handhaven dan zitten de Russen op de Krim opgesloten in hun fort.
Hier zat ik dus ook aan te denken.
Russen die veel manschappen naar de Krim brengen waarna UA de gehele Krim isoleert en elders een offensief gaat beginnen.
Een kleine groep manschappen kan dan de Krim in de gaten houden..

..maar ja, ik ben geen strateeg.. :)

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Op Reddit UkraineWarVideoReport, een heftige drone-opname van >9 min; Russische infanterie aanval op een Oekraïnse loopgraaf positie, wordt afgeslagen met hulp van artillerie ondersteuning.

'Ukrainian soldiers saved by danger close artillery'.

Vnl. vogelvlucht beeld/geen gory details maar evengoed NSFW dus geen directe link hier.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als bureaustoel strateeg zo direct mogelijk de Zee van Azov bereiken waardoor je ook gericht kunt schieten op de Kerchbrug. Sluit de Krim daarmee compleet af.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:30

ZenTex

Doet maar wat.

Kadett schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:55:
Als bureaustoel strateeg zo direct mogelijk de Zee van Azov bereiken waardoor je ook gericht kunt schieten op de Kerchbrug. Sluit de Krim daarmee compleet af.
Of juist niet?

De krim is een eiland, aanvoer is lastig, maar andersom ook.

Oekraïne kan lekker lopen roeptoeteren dat de krim hierna aan de beurt is And daar e Russisch materieel en makracht op de krim vastpinnen totdat het te laat is en een offensief elders start, ergens dat wel goede aanvierroutes heeft die je af kunt snijden zodat de Russen tussen de krim en en het offensief vaan aanvoer verstoken blijven.

De landbruggen op de krim zullen juist een hel zijn om te veroveren en over te steken, de aanvoerroutes juist weer makkelijk uit te schakelen. Als ik Oekraïne was zou ik me daar niet aan wagen, en ik vermoed zo dat de troepen in de krim vooral defensief bedoeld zijn, dus miner zorgen over een tegenoffensief in het zuiden.

Edit: Autocorrect heeft iets tegen de krim en wijzigt het elke keer automagisch. Zo heb ik gehad: de krik, de krom, de krib.

[Voor 5% gewijzigd door ZenTex op 25-03-2023 14:23]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Kort achtergrond artikel over de Oekraïnse geheime dienst:
https://nos.nl/l/2468801
Hoe de Oekraïense geheime dienst verraders in eigen land opspoort en uitschakelt

PSN

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:14
ZenTex schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Of juist niet?

Oekraïne kan lekker lopen roeptoeteren dat de krim hierna aan de beurt is And daar e Russisch materieel en makracht op de krim vastpinnen totdat het te laat is en een offensief elders start, ergens dat wel goede aanvierroutes heeft die je af kunt snijden zodat de Russen tussen de krim en en het offensief vaan aanvoer verstoken blijven.

De landbruggen op de krim zullen juist een hel zijn om te veroveren en over te steken, de aanvoerroutes juist weer makkelijk uit te schakelen. Als ik Oekraïne was zou ik me daar niet aan wagen, en ik vermoed zo dat de troepen in de krim vooral defensief bedoeld zijn, dus miner zorgen over een tegenoffensief in het zuiden.

Edit: Autocorrect heeft iets tegen de krim en wijzigt het elke keer automagisch. Zo heb ik gehad: de krik, de krom, de krib.
De Krim afsluiten wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk begint met innemen. Alleen afsluiten zal er al voor zorgen dat er relatief veel verdediging moet blijven staan omdat de aanval er altijd aan kan komen, maar tegelijkertijd verzwak je ze continue doordat die aanvoer zo lastig is. Puur door het af te snijden krijg je daardoor al 2 fronten en maak je het de russen veel lastiger om de bevoorrading op peil te houden.

[removed]

• asing
ZenTex schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Of juist niet?

Oekraïne kan een heel eind komen. Als ze de lijn Zaporizha - Melitopol weten af te snijden dan kunnen de Russen ten westen van die lijn geen kant meer op. De Dnipro oversteken gaat niet lukken dus als je ze daar weg drijft dan moeten ze op een gegeven moment oversteken naar de Krim.

Als vervolgens alle toevoer van goederen is afgesloten en er is een constante stroom aanvallen op troepenconcentraties en voorraden, dan is alleen evacuatie via water nog een oplossing.

Met de nieuwe 150 km raketten kunnen ze de brug net raken als ze de zee van Azov kunnen bereiken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

redwing schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:31:
[...]

De Krim afsluiten wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk begint met innemen.
Correct, dat had ik inderdaad verkeer gelezen.

Anderzijds blijf ik erbij dat de krim afsluiten al mogelijk is door ruim noordelijk van de krim een wig door de Russische linies en aanvierroutes te drijven.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

asing schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Oekraïne kan een heel eind komen. Als ze de lijn Zaporizha - Melitopol weten af te snijden dan kunnen de Russen ten westen van die lijn geen kant meer op.
Uiteraard, dat opperde ikzelf een half jaar geleden al toen het kharviv offensief nog gaande was.
Maar dat was toen, de Russen zien het ook aankomen want erg voor de hand liggend, dus ik vrees dat de weerstand daar het grootst gaat zijn.

Ik hoop maar dat Oekraïne weer een konijn uit de hoge hoed kan toveren, want elke dag dat de Russen daar longer zitten word het moeilijker.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22
Baserk schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:41:
Op Reddit UkraineWarVideoReport, een heftige drone-opname van >9 min; Russische infanterie aanval op een Oekraïnse loopgraaf positie, wordt afgeslagen met hulp van artillerie ondersteuning.

'Ukrainian soldiers saved by danger close artillery'.

Vnl. vogelvlucht beeld/geen gory details maar evengoed NSFW dus geen directe link hier.
Muziekje maakt het er niet beter op, even ongeacht wie wie is.

Vraag me wel af, zie maar een vrij korte UA loopgraaf op een zeer groot gebied.
Wat is daar het nut of bedoeling van?

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:07
Is er een andere bron die dit kan bevestigen?

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-68309462

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:43

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Apache4u schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:53:
Een artikel in de NYT over de buitenlandse vrijwilligers die richting UA zijn vertrokken en dat dat soms niet geheel zonder leugens gaat. Veelal vanwege zelfverrijking en/ of zelfverheerlijking.

https://www.nytimes.com/2...eers-us-ukraine-lies.html

Het bekendste voorbeeld is dan toch wel James Vasquez waarvan ik ook dacht dat ie legit was.

[...]
Ja dit vond ik ook echt bizar. Dacht ook dat ie legit was.

Blijkt nu dat ten tijde van Desert Storm, mr vasquez slechts 16 jaar was. Oekraïnse leger heeft hem geweigerd ivm ontbreken militaire ervaring. Beweert bij die wolves te zitten en was op een uitvaart, maar niemand kende hem daar. Ze ergerden zich vooral, omdat iedereen uit respect voor de gevallen soldaat knielde en hij druk bezig was met zijn Twitter/TikTok feeds en bleef staan.

Zijn 'unit' waren gewoon wat mensen die hij had verzameld. Ze bewogen zich ver van de frontlinie en filmden dus op grondgebied wat veilig was verklaard en zette acties in scène.

Vervolgens sliepen ze dus gewoon in hotels en tanken whisky aan de bar.

3 miljoen dollar is nog spoorloos wat aan hem is gedoneerd. Reacties van mensen gezien die een deel van hun pensioenopbouw hebben ingelegd om die mensen te helpen.

Mr Vasquez is dus nu verdwenen overal.

• Sissors
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Wel samen met een hoop burgers, en je kan Russische leger niet uithongeren zonder de burgers ook uit te hongeren.

• asing
Sissors schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Wel samen met een hoop burgers, en je kan Russische leger niet uithongeren zonder de burgers ook uit te hongeren.
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Dan kan je zeggen dat de keuze opties je niet bevallen, maar er zal iets gekozen moeten worden.

Keuze 1 : supply routes onder vuur nemen waardoor er honger is maar de oorlog daar gestopt kan worden
Keuze 2 : supply routes in tact laten en de oorlog gaat verder in dat gebied

Nou, kies maar :/

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:17
AndereKoekoek schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:50:
Reacties van mensen gezien die een deel van hun pensioenopbouw hebben ingelegd
Ja sorry hoor, maar dat is wel een stukje eigen schuld dikke bult.
Als je al zover gaat dat je pensioeninleg gaat inzetten voor een goed doel, doe het dan via een officieel kanaal. Ik heb ook wat gedoneerd aan bijv. die frietbakkers uit Waspik, maar grote(re) bedragen gaan bij mij toch echt via Giro 555 of dat soort zaken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:14
Nee, dat zullen we de komende tijd pas kunnen zien. Dit zijn uitspraken van 1 van de partijen, en hoewel ze meestal redelijk betrouwbaar zijn, kan het alsnog voor een deel propaganda zijn. Voorlopig worden de aanvallen iig afgeslagen en krijgen ze ook nog nieuwe troepen de stad in. Dus voor nu zal die uitspraak best kloppen, alleen of de russen echt uitgeput raken blijft natuurlijk de vraag.

[removed]

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:02
[...]

Blijkt nu dat ten tijde van Desert Storm, mr vasquez slechts 16 jaar was. Oekraïnse leger heeft hem geweigerd ivm ontbreken militaire ervaring. Beweert bij die wolves te zitten en was op een uitvaart, maar niemand kende hem daar. Ze ergerden zich vooral, omdat iedereen uit respect voor de gevallen soldaat knielde en hij druk bezig was met zijn Twitter/TikTok feeds en bleef staan.

Zijn 'unit' waren gewoon wat mensen die hij had verzameld. Ze bewogen zich ver van de frontlinie en filmden dus op grondgebied wat veilig was verklaard en zette acties in scène.

3 miljoen dollar is nog spoorloos wat aan hem is gedoneerd. Reacties van mensen gezien die een deel van hun pensioenopbouw hebben ingelegd om die mensen te helpen.

Nog niet verdwenen, maar wel in de ontkenningsfase:

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Oekraïne: situatie rond Bachmoet stabiliseert zich
Je kan gewoon door de afgelopen dagen heen klikken op Deepstate map om dat zelf te bevestigen toch? ;)

https://deepstatemap.live/en#11/48.5909/37.9409

Maar verder zul je specifieker je ‘dit’ moeten definiëren.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 25-03-2023 18:46]

PSN

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:52
[...]

Je zou verwachten dat Oekraïne hem al lang had aangepakt of online iedereen waarschuwingen over hem had gegeven als dit niet zou kloppen. Hij is zo bekend dat ik me het niet kan voorstellen dat ze dit niet gezien hebben

• Fiber

Fiber

[...]

Je kan toch gewoon een paar ontsnappingsroutes open laten voor de burgerbevolking? Lijkt me niet zo heel ingewikkeld. Wie daar weg wil moet gewoon weg kunnen. En zelfs al sluipen er wat Russische militairen mee weg, lekker laten gaan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber

Fiber

Brinkiewestland schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Je zou verwachten dat Oekraïne hem al lang had aangepakt of online iedereen waarschuwingen over hem had gegeven als dit niet zou kloppen. Hij is zo bekend dat ik me het niet kan voorstellen dat ze dit niet gezien hebben
Ik denk dat ze in Oekraïne wel iets anders aan hun hoofd hebben dan zich druk maken om zo'n gelukzoeker/oplichter.

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
:D

PSN

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Nu op discovery bear grills in Oekraïne.
Nog 20 minuten ongeveer.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Ossi
  • Laatst online: 17:20
Ronald.42 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:10:
Nu op discovery bear grills in Oekraïne.
Nog 20 minuten ongeveer.
Zeker samen met James Vasquez in het hotel :')

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Ossi schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Zeker samen met James Vasquez in het hotel :')
Ik vond het wel een aardig stukje, heb het eerste deel gemist maar kwam het toevallig tijdens het zappen tegen.

Ja die James Vasquez dat is ook wel een bijzonder verhaal.
Heb wel een paar filmpjes van hem gezien op Twitter en had deze uitkomst niet verwacht eigenlijk.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Weer een klassieker gespot op de weg in Rusland:

Wikipedia: Katyusha rocket launcher

[Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 25-03-2023 22:15]

PSN

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ronald.42 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:32:
[...]

Ik vond het wel een aardig stukje, heb het eerste deel gemist maar kwam het toevallig tijdens het zappen tegen.

Ja die James Vasquez dat is ook wel een bijzonder verhaal.
Heb wel een paar filmpjes van hem gezien op Twitter en had deze uitkomst niet verwacht eigenlijk.
Ik heb iets gemist denk ik, wat is er met James Vasquez gebeurd?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoD schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb iets gemist denk ik, wat is er met James Vasquez gebeurd?
Het lijkt erop dat hij een toerist was en niet als militair in Oekraine zat. Heeft gelogen over zijn verleden en schijnt zijn volgers voor een flink bedrag opgelicht te hebben.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:45
downtime schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:20:
[...]

Het lijkt erop dat hij een toerist was en niet als militair in Oekraine zat. Heeft gelogen over zijn verleden en schijnt zijn volgers voor een flink bedrag opgelicht te hebben.

Vooralsnog lijkt het erop dat in ieder geval niet duidelijk is waar de donaties precies heen gingen - er zijn dingen geregeld, er lijkt ook geld niet op de juiste plek terecht gekomen te zijn.

Voor meer info/beschuldigingen kun je deze dame volgen:

Doesn’t look great.

Edit:

Ook dit nog, incl link naar NY times artikel:

[Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2023 22:26]

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wow, dit had ik totaal niet verwacht. :/ We hadden natuurlijk onze "Canadian volunteer", maar ik had gedacht dat Vasquez wel echt was, aangezien hij ook een tijdje met de Oekraïense soldaten heeft meegevochten, voordat hij terug ging naar de VS (en daarna weer terugging naar Oekraïne).

Edit: artikel heeft ook weinig goeds te melden over het International Legion. Oef.

[Voor 12% gewijzigd door RoD op 25-03-2023 22:38]

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RoD schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:28:
Wow, dit had ik totaal niet verwacht. :/ We hadden natuurlijk onze "Canadian volunteer", maar ik had gedacht dat Vasquez wel echt was, aangezien hij ook een tijdje met de Oekraïense soldaten heeft meegevochten, voordat hij terug ging naar de VS (en daarna weer terugging naar Oekraïne).

Edit: artikel heeft ook weinig goeds te melden over het International Legion. Oef.
Volgens mij was Vasquez juist hard bezig tegen die Canadees. Dat ie een fraud was etc.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:45
Ik heb hetzelfde @RoD. Denk zelfs dat ik hem of die andere club waar hij aan gelieerd was financieel gesteund heb. Balen, maargoed. Tis wat het is, dit risico is er helaas.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb dat NYT artikel gelezen (https://www.nytimes.com/2...eers-us-ukraine-lies.html) maar het is allemaal nogal vaag. Sommige mensen hebben over hun militaire verleden gelogen om maar mee te mogen doen in Oekraine en Vasquez is mogelijk één van die mensen. Het zal de komende dagen wel duidelijker worden hoe het nu zit.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Definieer 'echt'.
De eerste de beste Amerikaanse zandhaas heeft hoogstwaarschijnlijk een betere training achter de rug dan de gemiddelde mobik. Kan nog waarde hebben.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:28:
[...]

Definieer 'echt'.
De eerste de beste Amerikaanse zandhaas heeft hoogstwaarschijnlijk een betere training achter de rug dan de gemiddelde mobik. Kan nog waarde hebben.
Het gaat niet om waarde. Het gaat om de vraag of hij echt is wie (en wat) hij beweerde te zijn. Hij heeft over van alles gelogen. Wat was er wel waar? Waar zijn de donaties terecht gekomen? Het gaat ook om andere mensen die daar rondlopen. Mensen die logen over hun verleden en daardoor misschien taken kregen waar ze niet geschikt voor zijn.

Dit soort dingen ondermijnen de geloofwaardigheid van het vreemdelingenlegioen en kunnen de indruk wekken dat hulp in de verkeerde zakken eindigt.

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-06 06:30
[...]

Dat kan natuurlijk wel, net als dat je burgers kunt evacueren bij aanvallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit echt is. Het zijn allemaal verschillende type voertuigen lijkt het. Ik zou meerdere voertuigen van hetzelfde type verwachten. Zijn deze lui niet op weg naar een tentoonstelling of rollenspel ofzo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToyotaMR2
Ik zou ook gelogen hebben over mijn eventuele militaire ervaring als ik daardoor wel een plekje zou kunnen krijgen om in Oekraïne te kunnen helpen aan het front.

Mijn motivatie is dan wel om UA te helpen tegen de indringers en zou niks doen met sociale media en donaties etc.

(vorig jaar maart ook al paar keer aangegeven hier thuis, mocht ik nog vrijgezel geweest zijn -geen vrouw en 2 kinderen- was ik allang daar geweest)

[Voor 20% gewijzigd door ToyotaMR2 op 26-03-2023 08:51]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Muncher schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit echt is. Het zijn allemaal verschillende type voertuigen lijkt het. Ik zou meerdere voertuigen van hetzelfde type verwachten. Zijn deze lui niet op weg naar een tentoonstelling of rollenspel ofzo?
Het lijkt erg veel op dat deze op weg zijn naar een parade. Net zoals die Sherman tank bij een bevrijdingsoptocht vorig jaar werd gebracht als boeren die in hun strijd tegen de overheid tanks gingen inzetten.

Ook grappig dat er een Amerikaanse Studebaker truck in de kolonne zit.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Muncher schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:29:
[...]
Het is sowieso echt, want je ziet ze zelf rijden in het filmpje.

Ik claim ook expres niet in de post dat ze richting Oekraïne gaan ;)

PSN

Acties:
  • +10Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:31

nst6ldr

Down with Big Tech.

ToyotaMR2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:46:
Ik zou ook gelogen hebben over mijn eventuele militaire ervaring als ik daardoor wel een plekje zou kunnen krijgen om in Oekraïne te kunnen helpen aan het front.

Mijn motivatie is dan wel om UA te helpen tegen de indringers en zou niks doen met sociale media en donaties etc.
Levensgevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar je zadelt je ploeg ook met onnodig veel risico op.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Sissors
  • Nu online
sprhnk schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:03:
[...]

Dat kan natuurlijk wel, net als dat je burgers kunt evacueren bij aanvallen.
Kan je uitleggen hoe je kan zorgen dat militairen in een gebied geen eten meer hebben maar burgers in hetzelfde gebied nog wel?

En burgers evacueren? Er wonen 2.4 miljoen mensen in de Krim, dat evacueer je niet zomaar. Zeker niet zolang de Russen daar toch de controle hebben. (En nee, iedereen zeggen dat ze een maand hebben om weg te komen en daarna worden ze als legitiem doelwit gezien is niet acceptabel. Wanneer Rusland dat zou doen zouden we het beestje ook bij zijn naam noemen, een oorlogsmisdaad).

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:16
Sissors schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Kan je uitleggen hoe je kan zorgen dat
Dit lijkt mij allemaal wat te off-topic gaan voor dit topic.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:51

Jiffy

God, you're ugly!

IJzerlijm schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:51:
[...]
Ook grappig dat er een Amerikaanse Studebaker truck in de kolonne zit.
Daar zijn in WO2 grote aantallen van geleverd aan de Sovjet-Unie, samen met fikse hoeveelheden ander oorlogsmateriaal. Denk aan konvooien als PQ-17 (naar Moermansk).

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sissors schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:42:
[...]

En burgers evacueren? Er wonen 2.4 miljoen mensen in de Krim, dat evacueer je niet zomaar. Zeker niet zolang de Russen daar toch de controle hebben. (En nee, iedereen zeggen dat ze een maand hebben om weg te komen en daarna worden ze als legitiem doelwit gezien is niet acceptabel. Wanneer Rusland dat zou doen zouden we het beestje ook bij zijn naam noemen, een oorlogsmisdaad).
Of je maakt een eerdere oorlogsmisdaad, de zuivering van de Krim van niet-Russen en vervanging door Russen ongedaan. Bevolkingen uitwisselen kan ook een manier zijn om een duurzame vrede te bereiken. Zouden we beter af zijn geweest als bijvoorbeeld de Grieks-Turkse Wikipedia: Population exchange between Greece and Turkey niet was gebeurd en al die mensen in vluchtelingenkampen waren opgevangen om tot de dag van vandaag te dromen van en strijden voor een terugkeer? Voor het organiseren van deze 'oorlogsmisdaad' is zelfs de Nobelprijs voor de Vrede gegeven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:13

Tens

My brain hurts

ToyotaMR2 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Muziekje maakt het er niet beter op, even ongeacht wie wie is.

Vraag me wel af, zie maar een vrij korte UA loopgraaf op een zeer groot gebied.
Wat is daar het nut of bedoeling van?
Filmpje niet gezien, maar:

locatie iets hoger dan de omgeving, met zicht op een weg/kruispunt in de richting waar de Russen vandaan komen? niet alles hoef je met veel mensen/materieel te verdedigen, mogelijk is het een soort van forward control om artillerie aan te sturen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:17

dr.lowtune

Deugt niet

Tens schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Filmpje niet gezien, maar:

locatie iets hoger dan de omgeving, met zicht op een weg/kruispunt in de richting waar de Russen vandaan komen? niet alles hoef je met veel mensen/materieel te verdedigen, mogelijk is het een soort van forward control om artillerie aan te sturen.
Bosrand + akkertje. Russen kruipen over de akker, Oekraïense soldaten in een klein loopgraafje in de bosrand.

Vooral de afstand waarop die granaten neerkomen ten opzichte van de Oekraïense soldaten is bizar…echt dichtbij. Verder zie je er niet zoveel aan.

• ToyotaMR2
nst6ldr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Levensgevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar je zadelt je ploeg ook met onnodig veel risico op.
Mwa, dat lijkt me wel mee te vallen.
In het begin waren er ook oproepen vanuit UA voor vrijwilligers.

Je moet me natuurlijk niet bij de Special Forces zetten.
Maar er stonden destijds genoeg mensen aan het front (ook van UA zelf) zonder militaire ervaring.

Ik heb vuurwapen/schiet-ervaring;
Genoeg oorlogsfilms gezien en games gespeeld, om daar de nodige bruikbare elementen uit te gebruiken;
En daarbij slim genoeg om "on the fly" zaken snel op te pakken en te leren.

Het was geen geplande inval of inzet hè.
Het was een noodsituatie waarin zoveel mogelijk hulp gewenst was.
Denk niet dat ik voor zoveel gevaar voor eigen mensen had gezorgd.

Moderatie comment:
Lees eens iets over het Dunning-krugereffect. Een verkeerd beeld geven over eigen kunnen is in deze kritische setting ronduit ongewenst.

[Voor 12% gewijzigd door teacup op 26-03-2023 15:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
YakuzA schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Het is sowieso echt, want je ziet ze zelf rijden in het filmpje.

Ik claim ook expres niet in de post dat ze richting Oekraïne gaan ;)
Het was nog vroeg…

Acties:
  • +18Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

ToyotaMR2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Maar er stonden destijds genoeg mensen aan het front (ook van UA zelf) zonder militaire ervaring.

Genoeg oorlogsfilms gezien en games gespeeld, om daar de nodige bruikbare elementen uit te gebruiken;

Een "normale" infanterist gaat al 4 maanden in opleiding om te leren z'n eigen broek op te houden, dat staat nog los van enige functie die hij kan gaan vervullen - daar staat weer een andere opleiding voor. Denk bij dit soort beginselen aan:

Je krijgt een lege plate carrier met molle componenten: hoe kleed je je aan?
Je krijgt water in je laarzen: wat moet je doen?
Je moet oprukken: hoe coordineer je dat?
Je krijgt coordinaten om naar terug te trekken: waar is dat?
Je treft een landmijn aan: en nu?
Je hebt vuursteun nodig: hoe geef je dat aan?
Je buddy raakt gewond: wat doe je?
Je hebt munitie nodig: aan wie vraag je dat?
Je wapen gaat in storing: wat doe je?
Er komt een vijandelijke gepantserde kolonne aan: wat communiceer je aan wie door?
Je moet een gebouw bezetten: wat heb je nodig?
Je moet een gebouw vrij maken: waar begin je?

Dit is precies de reden waarom de beroepsmilitairen zo neerkijken op onze nationale reserve, ze krijgen maar 2 weken training en mogen zelf de rest bij elkaar sprokkelen (wat dus amper gebeurd). Daarom stellen ze altid zo diplomatiek en geforceerd: "de natres is een enthousiaste en gemotiveerde club", meer valt er niet over te zeggen namelijk. Het komt gewoon niet uit, hoe hoog je K/D in Call of Duty ook moge zijn.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:05
Gisteren vertelde m'n Oekraïense collega dat een vriend van haar recent is omgekomen na een bombardement aan het front. Begin 20. Weer een leven (en een familie) naar de gallemiezen.

Haar man heeft verder uitgebreid verteld over de geschiedenis van de Krim en hoe daar decennia geleden al Tataren werden gedeporteerd. Erg inzichtvol, zeker aangezien de geschiedschrijving over de Krim niet altijd eenduidig lijkt overgebracht te worden in het westen. Overigens vind ik het bewonderenswaardig hoe geduldig en rustig deze Oekraïners zijn met het beantwoorden van allerlei vragen. Laatst nog bracht een andere Nederlander in zijn bijzijn het bekende lulkoekverhaal over NAVO uitbreiding/"agressie" ter tafel, ondanks mijn verzoek (daarvoor) om daar heel voorzichtig mee te zijn. Hij bleef kalm en kon met goede argumenten het verhaal weerleggen. Ik zou er in zijn plaats helemaal klaar mee zijn eerlijk gezegd.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:05
Ligt het aan mij of lijkt er weinig beweging aan het front? Stilte voor de storm?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nst6ldr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Een "normale" infanterist gaat al 4 maanden in opleiding om te leren z'n eigen broek op te houden, dat staat nog los van enige functie die hij kan gaan vervullen - daar staat weer een andere opleiding voor. Denk bij dit soort beginselen aan:

Je krijgt een lege plate carrier met molle componenten: hoe kleed je je aan?
Je krijgt water in je laarzen: wat moet je doen?
Je moet oprukken: hoe coordineer je dat?
Je krijgt coordinaten om naar terug te trekken: waar is dat?
Je treft een landmijn aan: en nu?
Je hebt vuursteun nodig: hoe geef je dat aan?
Je buddy raakt gewond: wat doe je?
Je hebt munitie nodig: aan wie vraag je dat?
Je wapen gaat in storing: wat doe je?
Er komt een vijandelijke gepantserde kolonne aan: wat communiceer je aan wie door?
Je moet een gebouw bezetten: wat heb je nodig?
Je moet een gebouw vrij maken: waar begin je?

Dit is precies de reden waarom de beroepsmilitairen zo neerkijken op onze nationale reserve, ze krijgen maar 2 weken training en mogen zelf de rest bij elkaar sprokkelen (wat dus amper gebeurd). Daarom stellen ze altid zo diplomatiek en geforceerd: "de natres is een enthousiaste en gemotiveerde club", meer valt er niet over te zeggen namelijk. Het komt gewoon niet uit, hoe hoog je K/D in Call of Duty ook moge zijn.
Kijken ze bij de natres wel genoeg oorlogsfilms dan? :+

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned

• Fiber

Fiber

barry86 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:46:
Ligt het aan mij of lijkt er weinig beweging aan het front? Stilte voor de storm?
Er gebeurt genoeg hoor, al liggen de fronten inderdaad relatief stil. Het blijft wachten tot de grond weer stevig is en de modder opgedroogd is.

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Noord Macedonië stuurt nu ook de Mi24 heli’s

Of wordt definitief op de 29e

[Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 26-03-2023 12:30]

PSN

Acties:
  • +6Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Maar er stonden destijds genoeg mensen aan het front (ook van UA zelf) zonder militaire ervaring
Geen militaire ervaring is niet erg. Maar daarover liegen is letterlijk dodelijk voor jezelf en de mensen om je heen. Geef ze dan tenminste de kans om jou eerst te trainen voordat je andere mensen in gevaar brengt aan het front.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:17
YakuzA schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:15:
Noord Macedonië stuurt nu ook de Mi24 heli’s
[Embed]

Of wordt definitief op de 29e
[Embed]
Noord Macedonië heeft zelf niks meer zo. Eerst al hun tanks weggegeven en nu ook alle helikopters... Zouden ze oude F16's van bijvoorbeeld Nederland gaan inkopen? Zelf helemaal geen middelen meer hebben is ook niet handig.

• Sissors
  • Nu online
IJzerlijm schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Of je maakt een eerdere oorlogsmisdaad, de zuivering van de Krim van niet-Russen en vervanging door Russen ongedaan. Bevolkingen uitwisselen kan ook een manier zijn om een duurzame vrede te bereiken. Zouden we beter af zijn geweest als bijvoorbeeld de Grieks-Turkse Wikipedia: Population exchange between Greece and Turkey niet was gebeurd en al die mensen in vluchtelingenkampen waren opgevangen om tot de dag van vandaag te dromen van en strijden voor een terugkeer? Voor het organiseren van deze 'oorlogsmisdaad' is zelfs de Nobelprijs voor de Vrede gegeven.
Het ging hier over het laten verhongeren van miljoenen als ze niet weggingen. Dat is natuurlijk iets heel anders dan in vrede een overeenkomst te sluiten om bevolking te "ruilen". Als we "maar daar hadden ze niet horen te wonen" gaan accepteren als rede voor oorlogsmisdaden, dan kunnen er nog heel veel worden gepleegd.

[Voor 19% gewijzigd door Sissors op 26-03-2023 12:47]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:16
TheBrut3 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Noord Macedonië heeft zelf niks meer zo. Eerst al hun tanks weggegeven en nu ook alle helikopters... Zouden ze oude F16's van bijvoorbeeld Nederland gaan inkopen? Zelf helemaal geen middelen meer hebben is ook niet handig.
Zouden wij een voorbeeld aan moeten nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
[...]

Ze zijn langzaam aan het overstappen op US gear lijkt het:
Wikipedia: List of equipment of the Army of North Macedonia
54 Strykers besteld etc.
Van de tanks hadden ze er 8 van de 40 gedoneerd lijkt het?, dus ook (nog) niet alles.

Maar met 9000 soldaten heb je ook niet heel veel equipment nodig.

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 26-03-2023 13:05]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik dacht ergens te lezen dat het om niet-werkend materieel gaat. Goed als bron voor reserve-onderdelen maar meer ook niet. Gewoon te lang verwaarloosd.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:33

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Graag de discussie over een eventuele herinrichting van de Krim verder laten rusten. Een dergelijke discussie is speculatief. Het is nog steeds geen gegeven dat de Krim het doel zal zijn van een Oekraïnse operatie.

Hiernaast is de Krim, net als de rest van Oekraïne op dit moment effectief een strijdperk. Suggereren dat deze omstandigheden beheersbaar zouden zijn zou niet van realiteitszin getuigen.

Het enige comfort dat de Oekraïnse strijdkrachten wel kunnen bieden is dat die zich op militaire doelen zullen richten, en niet op burgers. Verder zijn de risico's op de Krim niet anders dan waar anders in Oekraïne.

Edit:
En zojuist wat posts over wat militairen nu wel en niet precies kwalificeert verwijderd. Ook deze discussie graag beëindigen.

[Voor 9% gewijzigd door teacup op 26-03-2023 15:13]

Acties:
  • +18Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

filmpje wat erbij gaat vind ik wel erg indrukwekkend, los van wat er gezegd word als leiding gevende van UA gewoon aan het front rond wandelen ipv in een bunker "beschermd" zitten gaat hij gewoon op pad, hopt een tankstation binnen etc etc ..

inspirerend is het wel

Tja vanalles

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:30
https://www.kyivpost.com/post/14881

Schatting aan Russische kant:

166k dood
500k gewonden waarvan 100k permanent invalide en 150k die nog altijd verzorging nodig hebben.

Ruim de helft aan RU out of action.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

[MBR]Moderatie comment:
Lees eens iets over het Dunning-krugereffect. Een verkeerd beeld geven over eigen kunnen is in deze kritische setting ronduit ongewenst.[/]
Vasquez heeft gewoon letterlijk geen enkele missie gedaan volgens mensen die wel in het Oekraïense leger zitten.

Alleen in de weg lopen met zijn telefoon om alles op Twitter te zetten.

Zulke mensen wil je daar weg hebben. Ook al zitten ze 20km vanaf de frontlinie. Ook daar zijn missies bezig tbv bevoorrading etc.

Al zijn 'missies' blijken in scène te zijn gezet. Als een soort van larper met uiteindelijk een echt geweer.

Snap niet hoe je denkt dat zulke mensen een bijdrage kunnen leveren, anders dan de hele boel te frustreren.

Iedere avond ook gewoon lekker in een hotel slapen en dan net doen of je met die lui in een loopgraaf zit.

Treurig is het gewoon... Niks anders....onzettend treurige vent.

Ook meteen zijn Twitter offline toen het bekend werd. Nu weer geactiveerd en dreigen dat ie andere mensen gaat 'outen'. Sneue bedoening..

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Rusland voert druk op voor Oekraïners om Russisch paspoort te nemen. Niet alleen om hun annexatie te legitimeren, maar ook om de Oekraïnse burgers te dwingen tot deelnemen aan de oorlog voor de russische zijde.
In May, three months after the full-scale invasion, a decree smoothed the process for granting Russian citizenship to residents of Kherson and Zaporizhzhia oblasts, and ever since people have been forced to hold Russian papers, putting them in line for conscription to Moscow’s forces.
The occupying authorities have used a carrot-and-stick approach to documentation, announcing that from March 2023, only those with Russian passports will receive pensions and other social benefits in the occupied territories. Because they have banned the circulation of the hryvnia, the Ukrainian currency, people are increasingly dependent on such payments in rubles.
Access to medical services is also denied to those without a Russian passport or proof of having applied for one. In occupied Tokmak, in Zaporizhzhia Oblast, desks have been set up in hospitals where sick people arriving for treatment have to apply for Russian papers. “People are told they need insurance, and it is only provided to citizens of the Russian Federation,” Sobolevskyi said.
Another strategy for forced passportization is firing people for the wrong papers. In occupied Horlivka, Donetsk Oblast, public sector workers have been ordered to obtain a Russian passport by July 1 or lose their jobs. Similar threats have been reported in settlements in Donetsk, Luhansk, and Zaporizhzhia oblasts.
Occupying forces have also threatened to seize vehicles if their owners do not have Russian registration documents. In Luhansk, Zaporizhzhia, and Kherson oblasts, drivers have been told to re-register their vehicles by May 1 in accordance with Russian laws – a process that requires a Russian passport – or risk losing them. No Russian passport, no car.
As Russia lines up the next cohort of recruits from occupied areas to its armed forces, high school students in Mariupol and the surrounding district have been told they must obtain Russian passports if they want to receive graduation certificates.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:45
AndereKoekoek schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Vasquez heeft gewoon letterlijk geen enkele missie gedaan volgens mensen die wel in het Oekraïense leger zitten.

Alleen in de weg lopen met zijn telefoon om alles op Twitter te zetten.

Zulke mensen wil je daar weg hebben. Ook al zitten ze 20km vanaf de frontlinie. Ook daar zijn missies bezig tbv bevoorrading etc.

Al zijn 'missies' blijken in scène te zijn gezet. Als een soort van larper met uiteindelijk een echt geweer.

Snap niet hoe je denkt dat zulke mensen een bijdrage kunnen leveren, anders dan de hele boel te frustreren.

Iedere avond ook gewoon lekker in een hotel slapen en dan net doen of je met die lui in een loopgraaf zit.

Treurig is het gewoon... Niks anders....onzettend treurige vent.

Ook meteen zijn Twitter offline toen het bekend werd. Nu weer geactiveerd en dreigen dat ie andere mensen gaat 'outen'. Sneue bedoening..
Ik ben het grotendeels met je eens, al moet ik zeggen dat er ook geluiden uit een andere richting komen. Marinier, schrijver en mediapersoonlijkheid Malcolm Nance (senior chief petty officer) neemt het bijvoorbeeld voor hem op.

[Bron]

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03

pro_6or

amateur_60r

nst6ldr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:40:
Rusland voert druk op voor Oekraïners om Russisch paspoort te nemen. Niet alleen om hun annexatie te legitimeren, maar ook om de Oekraïnse burgers te dwingen tot deelnemen aan de oorlog voor de russische zijde.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Hier draait je maag van om.

een treffende spreuk

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:47
pro_6or schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Hier draait je maag van om.
Dat zeker. Ik snap ook niet hoe dat ze kunnen verwachten dat de ene oekrainer vervolgens tegen de andere gaat vechten omdat ze hem een russisch paspoort hebben aangesmeert?

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Joeridev schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, al moet ik zeggen dat er ook geluiden uit een andere richting komen. Marinier, schrijver en mediapersoonlijkheid Malcolm Nance (senior chief petty officer) neemt het bijvoorbeeld voor hem op.

[Bron]
Dat komt omdat Malcolm Nance aan dezelfde organisatie, bijv. ripleys heroes, is gelinkt. Net als Lt Colonel Rip Rawlings.

Alhoewel deze 2 niet beweren ana de frontlinie te zitten, maar ergens anders in Oekraïne.

Er zijn meerdere twitteraars die zich er nu over uitlaten. Meeste is wel eerder genoemd hier in dit topic.

Bijv.
https://twitter.com/SarahAshtonLV

[Voor 9% gewijzigd door AndereKoekoek op 26-03-2023 18:09]

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
[...]
[...]
[...]
Vergelijkbaar draaiboek als op de Krim.
Geen Russisch paspoort? dan mag je niet meer in je eigen huis blijven wonen.

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stylezzz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Dat zeker. Ik snap ook niet hoe dat ze kunnen verwachten dat de ene oekrainer vervolgens tegen de andere gaat vechten omdat ze hem een russisch paspoort hebben aangesmeert?
Korte antwoord: Dwang. Niet anders als voor de burgers in de DPR/LPR.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03

pro_6or

amateur_60r

stylezzz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Dwang. Dat maakt het allemaal zo intens smerig. Wat mij betreft is Putin het laagste waartoe de mens in staat is.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Een marder op vakantie in Oekraïne.
(waarschijnlijk)
[Twitter: https://twitter.com/Tendar/status/1640060452561354753]

Er waren mensen die de ‘waarschijnlijk’ niet hadden gelezen:

[Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 26-03-2023 22:23]

PSN

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26

beany

Meeheheheheh

Tanks zijn op :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:05

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
ik zou het paspoort accepteren én een geheim berichtje naar Zelensky sturen

dat als ik als ik eenmaal een wapen in mijn handen geduwd krijg...
en in de buurt van russen sta.... })
ik denk jullie mij begrijpen.. O-)

niks gevaarlijker voor de russen dan "mensen met deze intenties"

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Hansieo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:26:
[...]

dit zijn helaas de mensen die in de 1e loopgraaf gaan, met barrier troops erachter.
Die kunnen niet voor- of achteruit.

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-03-2023 08:43]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Een vriendelijk 'goede morgen' in Melitopol:
https://www.ukrinform.net...n-occupied-melitopol.html
In the Zaporizhzhia region’s temporarily occupied city of Melitopol, several explosions have occurred near enemy barracks.

PSN

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:05
YakuzA schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:41:
[...]

dit zijn helaas de mensen die in de 1e loopgraaf gaan, met barrier troops erachter.
Die kunnen niet voor- of achteruit.
ik denk dat de wapens niet ín de loopgraaf uitgedeeld worden, en zo ja, dan moet de leider leren met ópen ogen te slapen.... en de barrier troops moeten buiten mijn handgranaten liggen.

érgens moet toch een "open" schakel zijn... en die zál ik dan vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:06

Qwerty-273

Meukposter

Mwa, als je de verschillende berichten leest aan Oekraïense kant over deze dingen. De burger wordt afgeraden om hier "enthousiast" op in te springen en allerlei aanvragen de deur uit te doen. Je zal eerder gezien worden als collaborateur en na de bevrijding ook zo behandeld worden.

Natuurlijk weet men dat er ook voldoende druk wordt uitgeoefend en dat op sommige momenten er geen realistische keus is, "je accepteert de Russische nationaliteit of we deporteren je ergens naar een heropvoedingskamp* diep binnen Rusland (of erger)".
* kamp klinkt georganiseerder dan wat het in de praktijk eigenlijk is

En er zit nog voldoende ondergrondse ogen binnen de regio die in de gaten houden of iets met echte dwang gebeurt, of dat je toch voornamelijk de (bedorven) vruchten wilt plukken (uitkeringen en andere lokkertjes die worden beloofd als je de Russische nationaliteit aanneemt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Hansieo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:50:
[...]
ik denk dat de wapens niet ín de loopgraaf uitgedeeld worden, en zo ja, dan moet de leider leren met ópen ogen te slapen.... en de barrier troops moeten buiten mijn handgranaten liggen.

Ik vermoed dat het toch nog wel gecompliceerd is, je krijgt bijv misschien wel een wapen, maar geen kogels etc.
:)

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Vergeet niet dat hun familie nog steeds in bezet gebied woont. Dreigen met gevolgen voor de familie is de klassieke manier om dit soort zaken te voorkomen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Ik vermoed dat het toch nog wel gecompliceerd is, je krijgt bijv misschien wel een wapen, maar geen kogels etc.
:)
Uiteindelijk is het aantal mensen wat dat echt doet maar klein. En als er toch eens een Rus omkomt is dat helemaal geen probleem voor de legertop. Die laten dagelijks honderden Russen afslachten, een handjevol officieren die door hun eigen manschappen gedood worden is ook geen probleem waar ze wakker van liggen.

Acties:
  • +24Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:49

polthemol

Moderator General Chat
Hansieo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Ik denk dat je grootspraak geen enkele eer doet aan wat mensen die gedwongen moeten gaan dienen in het Russisch leger ondergaan.

Velen hebben nog altijd familie, vrouw, misschien zelfs kinderen daar zitten. Dat zijn heel veel opties om druk te zetten op mensen.

Laat die stoerdoenerij in woorden dus gewoon achterwege, het is niet gepast en siert je ook totaal niet.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:33
Eli3l schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:20:
https://www.kyivpost.com/post/14881

Schatting aan Russische kant:

166k dood
500k gewonden waarvan 100k permanent invalide en 150k die nog altijd verzorging nodig hebben.

Ruim de helft aan RU out of action.
Dus over een jaar is het voorbij, hoeveel Oekraïners moeten daarvoor nog sterven? :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:54
ratzz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Dus over een jaar is het voorbij, hoeveel Oekraïners moeten daarvoor nog sterven? :-(
0 als Rusland zich gewoon weer aan de afgesproken grenzen van 1991 houdt en z'n troepen van Oekrains grondgebied haalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Bijna een unicum ;)
Rusland heeft dus mogelijk gisteren meer tanks geproduceerd dan dat er gesloopt zijn ;)

PSN

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:17

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Bijna een unicum ;)
Rusland heeft dus mogelijk gisteren meer tanks geproduceerd dan dat er gesloopt zijn ;)
Ze hebben gisteren met 15 tanks al een flinke voorraad er doorgejaagd..... :P

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:58
polthemol schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat je grootspraak geen enkele eer doet aan wat mensen die gedwongen moeten gaan dienen in het Russisch leger ondergaan.

Velen hebben nog altijd familie, vrouw, misschien zelfs kinderen daar zitten. Dat zijn heel veel opties om druk te zetten op mensen.

Laat die stoerdoenerij in woorden dus gewoon achterwege, het is niet gepast en siert je ook totaal niet.
+1, maar wel de kanttekening dat je af en toe wel leest over mensen die in het rond schieten in de trainingscentra. Dat zullen degene zijn die verder niets meer hebben te verliezen, dus ook geen familie, vrouw, o.i.d. en bewust hun eigen dood buiten het slagveld opzoeken.

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Caelorum schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:43:
[...]

+1, maar wel de kanttekening dat je af en toe wel leest over mensen die in het rond schieten in de trainingscentra. Dat zullen degene zijn die verder niets meer hebben te verliezen, dus ook geen familie, vrouw, o.i.d. en bewust hun eigen dood buiten het slagveld opzoeken.
Mannen uit de bezette gebieden zijn vooral in omgeving Mariupol etc al allemaal door filtratie kampen in Rusland/DPR heen gegaan.
De mensen met de Oekrainse overtuiging etc zitten daar ongetwijfeld nog gedeeltelijk ergens vast in een gulag.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:58
YakuzA schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Mannen uit de bezette gebieden zijn vooral in omgeving Mariupol etc al allemaal door filtratie kampen in Rusland/DPR heen gegaan.
De mensen met de Oekrainse overtuiging etc zitten daar ongetwijfeld nog gedeeltelijk ergens vast in een gulag.
Ik heb niet de illusie dat het merendeel van die mensen die rond beginnen te schieten pro-Oekraine zijn. Als ej keuze is tussen op het slagveld sterven of daarbuiten, en je hebt verder niets meer om voor te leven, dan krijg je dat soort fratsen. Maar dat zullen er maar een paar zijn. (en je hebt de extremisten nog die liever ook niet teveel bemoeienis vanuit de Russische overheid zien, maar dat is ook weer een geval apart).

Maar we dwalen denk ik te ver af nu :)

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:33
Aragnut schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:16:
[...]

0 als Rusland zich gewoon weer aan de afgesproken grenzen van 1991 houdt en z'n troepen van Oekrains grondgebied haalt.
Dat gaat dus niet gebeuren, NOS meldt vandaag "'Poetin gelooft nog altijd heilig in volledige overwinning in Oekraïne'".
Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee