Mr. Unexist schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:45:
Ik zit bij Nexo, ben platinum en heb de Nexo card sinds een paar maanden, maar nog niet gebruikt... Het houd me een beetje tegen een lening aan te gaan en rente te betalen als ik het ook gewoon direct kan betalen en dus gebruik ik de CDC card en krijg ik maar 1% cashback.
Een debit card optie met 2% cashback bij Nexo zou ik graag gebruiken.
Of zie ik iets over het hoofd en zie ik het verkeerd?

tldr aan het eind.
Er is geen Nexo topic (wel op Reddit) dus even een korte samenvatting en klaar daarna? Of vinden de 'krachten die zijn' het even goed omdat er toch weinig te melden is over reguliere crypto en er in elk geval geen shitcoin galore voorbij komt?
Er zijn natuurlijk goede handleidingen op de Nexo websites en een reddit sub, maar voor degenen die alleen op Tweakers lezen en verder alleen YT en X kennen

:
Er zijn nu (binnenkort, voor de meesten) dus twee manieren om de card te gebruiken.
1. de oude manier, 'credit'
(betalingssysteem ziet het toch gewoon als een debit card, het is/was nooit een credit card zoals een Visa of MC dat zijn).
Je hebt wat crypto in je credit line wallet. Elke crypto heeft zijn eigen LTV (loan to value) percentage, USDT en USDC bijv. 90% en Nexo 15%, BTC, ETH 50%. Het is dus 'over collateralized´: je hebt altijd meer waarde aan
crypto nodig voor je lening. 100 Euro lenen tegen 200 aan BTC.
Je kan het ook in je savings wallet houden en 'rente' vangen. In je credit line wallet vang je geen rente. Er is een instelling om automatisch savings->creditline te doen op het moment dat je te weinig in je credit line hebt. Dat verplaatst als eerste USDT of USDC omdat die de hoogste LTV hebben.
Als je minder dan 20% van je besteedbare creditline gebruikt betaal je 0% rente op je 'lening'. Als je netjes de dag erna terugbetaalt (als het meer is) betaal je ook 0%. Als je meer dan 20% gebruikt betaal je vanaf de tweede dag het percentage afhankelijk van je loyalty level (ofwel % Nexo t.o.v. je totale hoeveelheid) aan debetrente.
Voordeel: als je het goed speelt heb je:
- cashback
- rente in je savings wallet voor al je crypto (Nexo in je creditline geeft als enige óók rente) en EURx die staan te wachten om uitgegeven te worden
- soms een dagje wat minder rente op crypto onderpand als je een groot bedrag uitgeeft en je pas de dag erna je rekening afbetaalt en je onderpand terug naar savings verplaatst.
- je betaalt elke dag terug gewoon in EUR (of, pro tip, in rentedragende USDC afhankelijk van volatiliteit van EUR/USD)
Nadeel:
- je moet er crypto als onderpand bewaren (maar dat kan gewoon USDC/T zijn waarmee je ook je 'leningen' kan afbetalen)
- je moet eraan denken je credit->savingswallet bij te werken als je rente wil houden na grote uitgaven
2. de nieuwe manier, 'debit'
ofwel zoals het bijv. bij Binance ging. Je stalt er Euro (wordt EURx maar effectief 1 euro). Zodra je betaalt wordt van diezelfde euro (of GBP, USD) afgehaald. 1-1.
Voordeel:
- je vangt rente over de gestalde Euro
- eenvoudig proces, duidelijk navolgbaar 1-1 verwerking
- geen crypto nodig als onderpand
Nadeel:
- geen cashback
- nog geen automatisch terugbetalen in crypto (zoals bij Binance ka/on), maar wie, behalve OG's, wil dat
Voor beide gevallen en het hele platform geldt natuurlijk dat er voordelen zijn als je bepaalde percentages aan Nexo coins aanhoudt (% ten opzichte van je totale waarde op het platform).
Zoals hogere 'rentes' op alle coins incl. EURx, USDx, gratis withdrawal van BTC/ETH per maand (meeste andere coins zijn al gratis), rente op Nexo in credit line wallet.
Afhankelijk van je wensen, hebzucht en risicobereidheid kun je dus alle kanten op. Minst risicovol is je card op debit zetten en er elke maand je boodschappengeld stallen waar je dan 7-9% rente op vangt. Kleingeld, maar voor de vele schrale atsers hier interessant.
Ietsje risicovoller en ook wat meer werk is credit mode, 10% van je maandelijkse boodschappengeld in Nexo credit line stallen, 50% naar USDC of USDT omzetten, op je euro 9% en USDC/T 11% vangen en elke dag netjes terugbetalen in EUR of USDT/C.
Nog risicovoller is ook je dipjes in BTC daar kopen (met boodschappengeld, risico van een boze Mrs) en maandelijks je gratis withdrawal naar je hww gebruiken. En er een beetje spaargeld stallen.
Meest risicovol is een hele berg eur, crypto, nexo enz. daar te stallen met fixed terms voor de beste rentes. Maar dat is niet mijn Spiel: spreiden, flexibiliteit en goed risicobeleid blijven goede ideeën. Bovendien hebben ze sinds kort wel héél hoge rentes. Ondanks dat hun overcollateralized businessmodel wel goed lijkt, weet ik nog niet precies wat ik van die enorme rentes moet vinden. Dus ik laat er een paar maanden boodschappengeld rijpen en speel met de creditline wallet, maar dip-BTC en ETH DCA gaat regelmatig (gratis) koud.
Geld op of van Nexo krijgen is tegenwoordig retesnel:
Zoals ik eerder al zei gaat dat instant SEPA heen en weer omdat iedereen zijn eigen Maltees IBAN krijgt. Je schrijft EUR over naar je IBAN en voordat je op f5 hebt geklikt of pull down op je telli staat het op je Nexo of (terugweg) je eigen bankrekening.
Let op: er zijn twee 'lenen' bij Nexo: 1. is geld dat je uitgeeft met je card en dat dan vanzelf een 'lening' tegen crypto wordt. Dat kun je elke dag erna terugbetalen. Het is een 'tijdelijke' lening zoals bij een creditcard die je maandelijks volledig aflost.
2. is geld dat je letterlijk leent (borrow-functie), dus je neemt handmatig een bepaald bedrag in USD op als lening tegen crypto-onderpand. Dan moet je minimaal 30 dagen lang rente betalen, ook als je daarna gaat betalen met je kaart.
Dus nooit 'borrow' doen, tenzij je echt ouderwets wil 'lenen'.
tldr;
sorry, ben een geïnformeerde risicomanagende fan die ook 'peanuts' interessant vindt; geen shill; maar je moet het toch allemaal lezen. En: zorg dat je de risico's kent. Nexo is (nog) geen bank, dus geen (bank)garanties enzo! De enige garantie in crypto is het risico!
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity