Zoals dat Amerikaanse begrotingsgeld dat onchain via FTX weer bij de partijen terecht is gekomen.
Dat zal dan aan de orde van de dag zijn, want niet meer te verstoppen hoe de geldstroom loopt.
Ik zal wel iets missen...
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Dat er 2 komen? Een retail CBDC en een wholesale CBDC...
Excuus, maar ik moest (onverwacht) een lang weekend weg voor werk. Jullie antwoorden waren zeker niet voor niets hoor. Alles lezende heb ik besloten een Ledger nano S plus te kopen. Er is ook net een prijsdaling geweest en voor € 55 heb ik dan in elk geval een stuk meer zekerheid dat mijn coins in mijn bezit blijven.Wiley99 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:51:
Hij zit nu gewoon te trollen joh, gek toch dat we er met z'n allen op ingaan terwijl @Kluifjes met de echte vraag zich niet meer laat zien.
Hoe ik ze op de ledger krijg is voor mij nog abracadabra, maar daar zullen ongetwijfeld duidelijke uitleggen voor zijn dus daar duik ik dan nog even in.
Goeie keuze!Kluifjes schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:30:
[...]
Excuus, maar ik moest (onverwacht) een lang weekend weg voor werk. Jullie antwoorden waren zeker niet voor niets hoor. Alles lezende heb ik besloten een Ledger nano S plus te kopen. Er is ook net een prijsdaling geweest en voor € 55 heb ik dan in elk geval een stuk meer zekerheid dat mijn coins in mijn bezit blijven.
Hoe ik ze op de ledger krijg is voor mij nog abracadabra, maar daar zullen ongetwijfeld duidelijke uitleggen voor zijn dus daar duik ik dan nog even in.
Welkom bij de Ledger club Patrick
UberLurker Departement #GG.
Zo'n ledger heeft veel voordelenKluifjes schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:30:
[...]
Excuus, maar ik moest (onverwacht) een lang weekend weg voor werk. Jullie antwoorden waren zeker niet voor niets hoor. Alles lezende heb ik besloten een Ledger nano S plus te kopen. Er is ook net een prijsdaling geweest en voor € 55 heb ik dan in elk geval een stuk meer zekerheid dat mijn coins in mijn bezit blijven.
Bitcoin - A weapon of mass disruption
We will miss you (Too-)Slow(-A-)Chat!
Excellence does not require perfection.
Jij had ook nog zon lekkere ADA bagg toch ?
https://nl.cryptonews.com...rt-gaat-ada-instorten.htm
Dit kan wel eens wat shit veroorzaken nog.
Waarschijnlijk mis je dat de digitale euro voor basisbetalingen bedoeld is en niet om in te sparen of verbergenMicroWhale schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:09:
Zeg die CBDC hè? ... Ik zag net de aankondiging van IMF en las over een pilot in Zwitserland. Dat willen alle regeringen en (centrale) banken toch helemaal niet? Dan is dus ook hun corruptie super eenvoudig te traceren?
Zoals dat Amerikaanse begrotingsgeld dat onchain via FTX weer bij de partijen terecht is gekomen.
Dat zal dan aan de orde van de dag zijn, want niet meer te verstoppen hoe de geldstroom loopt.
Ik zal wel iets missen...
Zie ook vraag 9.
Dat dit niet wat vaker en beter wordt uitgelegd begrijp ik dan weer niet, maar overheid en communicatie zijn wel vaker een bijzondere mix.
Kwam laatst ook in één van de podcasts van BNR voorbij. Limiet zou geloof ik ergens rond de duizenden euro's of lager moeten liggen als ik het me goed herinner.
Dat zit wel Schnorr.
Bijvoorbeeld: het gepeupel mag lekker gaan fietsen omdat hun CO2 krediet op is. De top heeft geen limiet / koopt extra krediet / neemt prive vliegtuig.
Verder zie je ook wel dat als er zaken naar boven komen er amper een gepaste straf wordt opgelegd...
Er was een sf verhaal waarbij men een soortgelijk systeem had met een ondergrondse crypto-like economie. Bullish...
@Stukfruit hehe die in het boek waren ook wat minder soft dan de NL blauwe pet. Daar heb je inderdaad weinig van te vrezen
[ Voor 8% gewijzigd door sh4d0wman op 28-06-2023 07:54 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Buiten dat het CO2-kredietsysteem sowieso een (gemeenschappelijk gezien goed bedoeld, maar individueel) slecht idee is heeft de politie nu al niet eens tijd of mankracht om een enkele crimineel op te pakkensh4d0wman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:35:
Er was een sf verhaal waarbij men een soortgelijk systeem had met een ondergrondse crypto-like economie. Bullish...Je viel dan wel buiten de normale maatschappij maar dat is voor de tweaker geen probleem toch? Oh ja de politie jaagt wel actief op je dan
Dat zit wel Schnorr.
Stukfruit schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:26:
[...]
Waarschijnlijk mis je dat de digitale euro voor basisbetalingen bedoeld is en niet om in te sparen of verbergen
Zie ook vraag 9.
Dat dit niet wat vaker en beter wordt uitgelegd begrijp ik dan weer niet, maar overheid en communicatie zijn wel vaker een bijzondere mix.
Kwam laatst ook in één van de podcasts van BNR voorbij. Limiet zou geloof ik ergens rond de duizenden euro's of lager moeten liggen als ik het me goed herinner.
"de bedoeling is"
Hahaahahaha. Heerlijk naief.
Bottom line is dat als die CDBC er eenmaal is (met die limiet), de ECB opeens tegen banken zegt: Zeg, die bankrekeningen, dat is vanaf nu allemaal in Digitale Euro's... dus stuur alle informatie van transacties boven bedrag X maar naar ons... pas je algemene voorwaarden maar aan (als dat niet al gebeurd is voor die tijd).
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Meer! Groter! Gekker!
Alles moet groeien om alles in gang te blijven houden! Ik denk dat zo’n digitale euro een minimale spending krijgt! Alles opmaken jullie arbeiders!
Op naar de macdonalds voor de day shift!
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
+
https://nos.nl/artikel/24...-om-66-miljard-euro-extra
= met een complete CBDC kun je het vragen simpelweg achterwege laten.
Maar we dwalen wat af. Wen 400k BTC?
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
... ja, dat is ook nog een scenario, maar ik denk (gezien de incompetentie van dit soort instellingen op digitaal gebied... inclusief bijv. banken als ING) dat ECB dit niet compleet centraal wil gaan regelen.sh4d0wman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:04:
"CBDCs could allow consumers to store digital currencies directly with the central bank rather than through commercial banks."
+
https://nos.nl/artikel/24...-om-66-miljard-euro-extra
= met een complete CBDC kun je het vragen simpelweg achterwege laten.
Wat mij betreft morgen.Maar we dwalen wat af. Wen 400k BTC?
Richting einde jaar zie ik wel een sprint omhoog ontstaan:
- Zeker: BTC halving medio April 2024
- Zeker: Ongelimiteerd geld printen door de FED (plafond is er af)
- 50/50: Positief nieuws over inflatie
- 50/50: Blackrock Spot ETF (medio augustus)
- en misschien ook: die Russische soapserie die tot een abrupt einde komt
Voor iemand die mij heerlijk naïef noemt straal je in deze reactie weinig relevante kennis uit. Ik zal de directe reactie maar negeren.MicroWhale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:54:
[...]
![]()
"de bedoeling is"
Hahaahahaha. Heerlijk naief.Sorry dat ik lach, maar resultaten uit het verleden zeggen mij dat dit verhaal niet de uiteindelijke bedoeling is. Hoe ik dat weet? Kijk eens naar de privatisering van de zorg (slecht idee, 12 jaar geleden gestart met een heel verhaal dat het beter zou worden, zorg veel duurder en door het putje), of de ouderenzorg... of de stufi regeling in al haar vormen... Overheden of overkoepelende instellingen hebben vaak een heel ander belang dan dat van jou.
De voorbeelden waar je mee komt zijn inderdaad het resultaat van slecht beleid, als luie reactie op problemen die daadwerkelijk bestaan en opgelost moeten worden, zoals bijvoorbeeld de vergrijzing. De gekozen oplossingen vind ik net zo slecht als jij.
Maar we hebben het hier dus over de ECB en niet over Nederlandse wetgeving voor o.a. private banken.Bottom line is dat als die CDBC er eenmaal is (met die limiet), de ECB opeens tegen banken zegt: Zeg, die bankrekeningen, dat is vanaf nu allemaal in Digitale Euro's... dus stuur alle informatie van transacties boven bedrag X maar naar ons... pas je algemene voorwaarden maar aan (als dat niet al gebeurd is voor die tijd).
Hoe slecht ik de beslissingen van Europese instanties soms persoonlijk ook mag vinden, tot nu toe is het de beste samenwerking geweest om verstrengeling te voorkomen (of aan te pakken) sinds de periode waarin Duitsland en Frankrijk elkaar nog in de haren vlogen.
Ik weet dat ik in dit topic dan vloek in de kerk, maar het niveau mag hier soms best wel een beetje omhoog zodat feit en fictie elkaar niet te snel doorkruisen. Het blijft Tweakers he? Niet FOK!.
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 45% gewijzigd door Alpina op 28-06-2023 08:47 ]
Je gaat er in mijn ogen van uit (correct me if I'm wrong) dat een bank (centraal of niet) het beste met je voorheeft. En dat ze 'er voor jou zijn'. Ik denk daar anders over om verschillende redenen:
- Uitleg van systeem in "The origin of wealth"
- => banken willen winst en gebruiken jouw geld om dat te kunnen doen. Meer niet.
- Ontwikkelingen bij de overheid (afbrokkelende bescherming burgers, transacties boven 100 euro monitoren?)
- Gedrag van banken (0% rente, betalen om je geld te stallen, uit moeten leggen waarom je in 2021 maar liefst 3000 euro aan Albert Heijn hebt betaald, zonder pardon je rekening afsluiten, etc...).
Ik hoor daarom graag waarom je denkt dat een CBDC een goed idee gaat zijn en waarom dit 'verstrengeling gaat voorkomen' (van wat en tussen wie?). Het blijft namelijk gewoon geld, in welke vorm je het ook steekt. Het enige wat verandert is de wie de controle er over heeft en op welke termijn die controle uitgeoefend kan worden.
'Not your keys, not your coins' geldt eigenlijk nu ook al voor het stallen bij een bank. Bij CBDC zie ik die beweging versterken. Het is nog minder van jou (of: het kan je sneller zonder pardon afgepakt worden).
Zie ook het hele WeChat (Pay) verhaal in China, waar mensen afgesloten worden omdat ze een andere mening hebben. Ik zeg niet dat we daar naartoe gaan, maar het feit (ja dat is een feit) dat een bedrijf als ECB de mogelijkheid krijgt om dit te doen, is voor mij al een reden om daar tegen te zijn.
Ik hoop dat je dit wat meer op niveau vindt en hoor graag welke elementen jij ziet die je CBDC doen omarmen.
BTC: store of value
CBDC: de ECB-backed USDT.
En dan? Waarom is dat erg?
Heb je het WRR rapport en wellicht ook de kritieken van Paul Buitink (indien je tijd wilt besparen) inmiddels kunnen lezen? If not, denk dat je dit zeker interessant vindt.Stukfruit schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Voor iemand die mij heerlijk naïef noemt straal je in deze reactie weinig relevante kennis uit. Ik zal de directe reactie maar negeren.
De voorbeelden waar je mee komt zijn inderdaad het resultaat van slecht beleid, als luie reactie op problemen die daadwerkelijk bestaan en opgelost moeten worden, zoals bijvoorbeeld de vergrijzing. De gekozen oplossingen vind ik net zo slecht als jij.
[...]
Maar we hebben het hier dus over de ECB en niet over Nederlandse wetgeving voor o.a. private banken.
Hoe slecht ik de beslissingen van Europese instanties soms persoonlijk ook mag vinden, tot nu toe is het de beste samenwerking geweest om verstrengeling te voorkomen (of aan te pakken) sinds de periode waarin Duitsland en Frankrijk elkaar nog in de haren vlogen.
Ik weet dat ik in dit topic dan vloek in de kerk, maar het niveau mag hier soms best wel een beetje omhoog zodat feit en fictie elkaar niet te snel doorkruisen. Het blijft Tweakers he? Niet FOK!.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73347400
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
-gebruik je geld voor 31 dec, daarna vervalt het
-dat je niet mag tanken omdat je al op je limiet zit.
-BTC mag je niet kopen, ter "bescherming" van de burger
nothing stops this train
Ma ma maar Kaag zij dat het niet programmeerbaar ging worden?Kol Nedra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
CBDC is programmable, dat maakt het zo gevaarlijk. of een houdbaarheid datum erop geven zodat je niet je vermogen kan opbouwen.
Ze kunnen je rekening nu ook bevriezen of bepaalde tegenrekeningen blokkeren.Kol Nedra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
CBDC is programmable, dat maakt het zo gevaarlijk. of een houdbaarheid datum erop geven zodat je niet je vermogen kan opbouwen.
Het is nu een centrale partij en het blijft een centrale partij.
Je kunt het ook omdraaien, CBDC is programmable maar ook verifieerbaar. Stiekem print kan dan ook niet meer, puur vertrouwen op de gepubliceerde grafieken van de money supply ook niet.
Het is ook een beetje hypocriet. Geen probleem om schatrijk te worden van ETH (van PoW naar PoS, geen probleem jongens), maar een centraal uitgegeven digitale currency is toch echt niet acceptabel. Duizenden euro's vastzetten op een gure blockchain ook geen probleem, dat is dikke tech. Al je informatie bij CZ uploaden om te kunnen traden, ook geen probleem.
[ Voor 19% gewijzigd door BTC100K2021 op 28-06-2023 09:34 ]
Ik zou echt wensen dat ik zo naïef als jou was. Dat moet fucking heerlijk zijn in deze tijden!BTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:28:
[...]
Ze kunnen je rekening nu ook bevriezen of bepaalde tegenrekeningen blokkeren.
Je kunt het ook omdraaien, CBDC is programmable maar ook verifieerbaar. Stiekem print kan dan ook niet meer, puur vertrouwen op de gepubliceerde grafieken van de money supply ook niet.
Het is ook een beetje hypocriet. Geen probleem om schatrijk te worden van ETH (van PoW naar PoS, geen probleem jongens), maar een centraal uitgegeven digitale currency is toch echt niet acceptabel. Duizenden euro's vastzetten op een gure blockchain ook geen probleem, dat is dikke tech. Al je informatie bij CZ uploaden om te kunnen traden, ook geen probleem.
nou ik verwacht niet dat we met zijn allen op de blockchain mogen kijken hoor!BTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:28:
[...]
cbdc is verreweg het slechtste wat je kan bedenken. ik zie geen enkel voordeel in.
nothing stops this train
Wat een enorm wantrouwen.Kol Nedra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
Ja, we moeten hier voorzichtig mee zijn, maar aan de andere kant hebben alle burgers samen waarschijnlijk meer te zeggen over de politiek rondom de ECB, dan over lokale banken zoals een ING. Wat mij betreft mogen de ING, Rabobank, etc. snel verdwijnen als middleman met winstoogmerk en backup vanuit de overheid (en daarmee de burger, hun klant), waardoor ze kieskeurig kunnen zijn en tegelijkertijd risico's nemen die hun klanten mogen afdekken. Stop met al die complexe financiële producten waar je mee kunt goochelen.
De ING maakt er een potje van qua storingen, de app is een reclamewinkel geworden voor producten die ik niet wil en goedbedoelde beveiligingsadviezen die niet op mij aansluiten (2x per dag negeren/wegklikken van die troep) en dat alles mag ik voor ze betalen door steeds hoger wordende maandelijkse kosten. Daarnaast ken ik voldoende programmeurs die voor banken werken en wat ik vaak terugkrijg is dat ons geld niet zo goed besteed wordt. Net als bij de overheid trouwens, maar dat is niet nieuw.
Als we de aarde willen redden dan zal er ingegrepen moeten worden. Maar niet door CO2 budgetten aan CBDC's te koppelen, maar door het voor iedereen aantrekkelijk te maken er aan mee te helpen tijdens het dagelijkse leven ipv weerstand op te roepen bij een gedeelte van de bevolking dat alles in twijfel trekt en daar een dagtaak van lijkt te maken.
Afijn, een CBDC lijkt mij prima en het elimineert de middleman, mits het gewoon een centrale versie van de Euro wordt en geen controlemechanisme met verregaande gevolgen die je niet aan je geld zou moeten koppelen om wantrouwen en het uitwijken naar andere betaalmiddelen te voorkomen (al is dat in ons voordeel
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Naïef of realist.dehardstyler schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:36:
[...]
Ik zou echt wensen dat ik zo naïef als jou was. Dat moet fucking heerlijk zijn in deze tijden!
Laat even weten waar jullie allemaal samen neerstrijken. Met zijn allen in een stuk bos, lekker off the grid buiten de lange arm van de overheid. Samen beginnen jullie een nieuwe ruilhandel in kiezelsteentjes. Niet op de blockchain want de batterij van je telefoon is al lang geleden leeg geraakt.
Je hebt brandnetelthee gemaakt die je voor 2 steentjes aan de man brengt. Het mooie is: geen 50% belasting, beide steentjes steek je lekker in eigen zak!
Maar dan ook niet het ziekenhuis bellen als je iets hebt, want dan wordt je geregistreerd in het centrale systeem en heeft de overheid je alsnog te pakken!
Owja lekkere dooddoener. Je bent tegen het CBDC, dus moet je in het bos gaan wonen en mag je geen gebruik maken van het ziekenhuis. Jij bent inderdaad zeer realistisch.BTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Naïef of realist.
Laat even weten waar jullie allemaal samen neerstrijken. Met zijn allen in een stuk bos, lekker off the grid buiten de lange arm van de overheid. Samen beginnen jullie een nieuwe ruilhandel in kiezelsteentjes. Niet op de blockchain want de batterij van je telefoon is al lang geleden leeg geraakt.
Je hebt brandnetelthee gemaakt die je voor 2 steentjes aan de man brengt. Het mooie is: geen 50% belasting, beide steentjes steek je lekker in eigen zak!
Maar dan ook niet het ziekenhuis bellen als je iets hebt, want dan wordt je geregistreerd in het centrale systeem en heeft de overheid je alsnog te pakken!
Ik ben ook tegen het scannen van telefoons door de overheid, zoals hier beschreven: nieuws: Apple protesteert ook tegen Brits wetsvoorstel over scannen naar kind...
Laat me raden: het bos in?
Dat is natuurlijk niet het punt noch de oplossing. Ik ben echter van mening dat de banken en overheid op dit moment voldoende inzicht en controle hebben, en als ze aanvullende informatie nodig hebben mogen zij me altijd bellen(I 've got nothing to hide). Een digitale euro/ dollar/ enzovoort - in hoeverre dat nu al niet het geval is - heb ik ook niets op tegen. Programeer- en aanpasbaar digitaal geld, daar heb ik totaal geen vertrouwen in(de voordelen wegen niet op tegen de nadelen). De politiek waait mij veelte veel met de wind meeBTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Naïef of realist.
Dus elimineren van commerciële banken ten faveure van één centrale bank vind je een goed idee. Dat schreeuwt alleen al Single Point of Failure. Zou je dat ook goed vinden als ING de IT-tak zou gaan verzorgen?Taro schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Wat een enorm wantrouwen.
Ja, we moeten hier voorzichtig mee zijn, maar aan de andere kant hebben alle burgers samen waarschijnlijk meer te zeggen over de politiek rondom de ECB, dan over lokale banken zoals een ING. Wat mij betreft mogen de ING, Rabobank, etc. snel verdwijnen als middleman met winstoogmerk en backup vanuit de overheid (en daarmee de burger, hun klant), waardoor ze kieskeurig kunnen zijn en tegelijkertijd risico's nemen die hun klanten mogen afdekken. Stop met al die complexe financiële producten waar je mee kunt goochelen.
De ING maakt er een potje van qua storingen, de app is een reclamewinkel geworden voor producten die ik niet wil en goedbedoelde beveiligingsadviezen die niet op mij aansluiten (2x per dag negeren/wegklikken van die troep) en dat alles mag ik voor ze betalen door steeds hoger wordende maandelijkse kosten. Daarnaast ken ik voldoende programmeurs die voor banken werken en wat ik vaak terugkrijg is dat ons geld niet zo goed besteed wordt. Net als bij de overheid trouwens, maar dat is niet nieuw.
Als we de aarde willen redden dan zal er ingegrepen moeten worden. Maar niet door CO2 budgetten aan CBDC's te koppelen, maar door het voor iedereen aantrekkelijk te maken er aan mee te helpen tijdens het dagelijkse leven ipv weerstand op te roepen bij een gedeelte van de bevolking dat alles in twijfel trekt en daar een dagtaak van lijkt te maken.
Afijn, een CBDC lijkt mij prima en het elimineert de middleman, mits het gewoon een centrale versie van de Euro wordt en geen controlemechanisme met verregaande gevolgen die je niet aan je geld zou moeten koppelen om wantrouwen en het uitwijken naar andere betaalmiddelen te voorkomen (al is dat in ons voordeel). En ja, daar wordt over gesproken en zijn voorstellen voor, maar volgens mij bereik je meer door mensen mee te krijgen en de samenwerking op te zoeken dan verscherpte controle, extra toezicht en het wantrouwen van de bevolking in de overheid nog verder toe te laten nemen.
Die mitsen van je (centrale versie Euro + geen controlemiddel) ben ik het helemaal mee eens. Het probleem hier is dat ECB een bedrijf is dat aangestuurd wordt door de politiek. En dan helaas voor ons een stukje politiek waar wij niet direct, maar zeer indirect een stem hebben (het Europese Parlement). Je argument dat 'we meer te zeggen hebben over de politiek rond ECB' gaat mijns inziens dus niet op. We hebben als klant van een commerciële bank meer invloed op hoe die zich gedraagt dan we op het gedrag van de ECB hebben. Tenzij je met 'we' de Nederlandse politiek bedoelt.
Het zwaard snijdt hier aan twee kanten, want het is mijns inziens het kiezen tussen twee kwaden. Persoonlijk zou ik het liefst een meer decentrale opzet hebben zodat je baas blijft over eigen portemonnee en informatie. Die strijd is met informatie al tientallen jaren aan de gang (EPD, eigen overheidsinformatie beheren, AVG/GDPR, etc...) maar zal mijns inziens, gezien de enorme (winst)belangen, nooit van de grond komen voor finance.
When Bitcoin 100k?BTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Naïef of realist.
Een tijd terug gingen je posts alleen over Bitcoin en zilver.
Dit is wel weer het andere uiterste
Misschien hoeft het allemaal niet zo extreem te zijn en kan eea naast elkaar lopen.
We gaan het vanzelf meemaken.
Er is nu niets aan de hand. En dat blijft zo.BTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:28:
[...]
*
Tot er een partij aan de macht komt die -niet- het beste met je voor heeft.
Oeps.
https://en.wikipedia.org/wiki/First_they_came_...
[ Voor 3% gewijzigd door resusaapje op 28-06-2023 10:03 ]
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Flauwe post van mij inderdaad. Zilver heeft nog steeds een plekje in mijn hart hoor, helaas houden de hoge premiums aan.Alpina schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:00:
[...]
When Bitcoin 100k?
Een tijd terug gingen je posts alleen over Bitcoin en zilver.
Dit is wel weer het andere uiterste
Misschien hoeft het allemaal niet zo extreem te zijn en kan eea naast elkaar lopen.
We gaan het vanzelf meemaken.
Wordt tijd dat we weer de bull in gaan met BTC, wordt het hier weer gezelliger.
BTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Flauwe post van mij inderdaad. Zilver heeft nog steeds een plekje in mijn hart hoor, helaas houden de hoge premiums aan.
Wordt tijd dat we weer de bull in gaan met BTC, wordt het hier weer gezelliger.
Wat ik vooral lastig vind, is dat ik de voordelen van een digitale munt wel zie, dat ik de toegevoegde waarde van een organisatie die een oogje in het zeil houdt en kan ingrijpen indien nodig ook zie. Maar dat ik aan de andere kant ook de bedreigingen van beiden zie. Ja, je kan partijen (burgers, bedrijven, anders) hiermee wellicht makkelijker uitsluiten van de maatschappij, je kan sneller bijdrukken enzovoort.
Echter kan dit met het huidige stelsel ook, zij het wellicht trager (geld moet daadwerkelijk geprint worden en mensen/instanties uitsluiten van een monetair systeem is niet te doen met één druk op de knop).
Het blijft lastig, het is een systeem wat hoe dan ook hiaten heeft maar dat heeft het huidige systeem ook. En ik vraag me af of een waterdicht systeem wel kan. Maar goed, ik weet misschien sowieso te weinig van de materie om er echt over mee te kunnen discussiëren
Ik hoop vooral dat de discussie constructief blijft hier, voor mij is de snelste manier om wat meer van de materie weten te komen de interessante standpunten hier te lezen namelijk
Ik had het niet beter kunnen verwoorden @YESYES schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:05:
Het is goed te discussiëren en ook heel erg interessant (ik vind standpunten van beide kanten van het spectrum interessant en vaak ook wel valide, vind het zelf dan ook heel moeilijk een kant te kiezen), maar ik denk dat het bovenal goed is elkaar enigszins te blijven respecteren, ook als je standpunt helemaal afwijkt van de ander. Het polariseert nu al een beetje als ik bepaalde reacties lees, dat is volgens mij niet wat we moeten willen in een discussie.
Wat ik vooral lastig vind, is dat ik de voordelen van een digitale munt wel zie, dat ik de toegevoegde waarde van een organisatie die een oogje in het zeil houdt en kan ingrijpen indien nodig ook zie. Maar dat ik aan de andere kant ook de bedreigingen van beiden zie. Ja, je kan partijen (burgers, bedrijven, anders) hiermee wellicht makkelijker uitsluiten van de maatschappij, je kan sneller bijdrukken enzovoort.
Echter kan dit met het huidige stelsel ook, zij het wellicht trager (geld moet daadwerkelijk geprint worden en mensen/instanties uitsluiten van een monetair systeem is niet te doen met één druk op de knop).
Het blijft lastig, het is een systeem wat hoe dan ook hiaten heeft maar dat heeft het huidige systeem ook. En ik vraag me af of een waterdicht systeem wel kan. Maar goed, ik weet misschien sowieso te weinig van de materie om er echt over mee te kunnen discussiëren
Ik hoop vooral dat de discussie constructief blijft hier, voor mij is de snelste manier om wat meer van de materie weten te komen de interessante standpunten hier te lezen namelijk
/f/image/RbOOCmowYYegHKbt58owcbva.png?f=fotoalbum_large)
Hopelijk zakken we niet weer terug het channel in en komt hier een bounce, anders komen we nooit voor morgenochtend op de 69k. Voor mij is dat een absolute voorwaarde voor een fatsoenlijke kwantiteit en kwaliteit aan memes i.p.v. geruzie over een inferieur digitaal muntje van fossiele bankiers die ons alles willen afnemen.
In mijn ogen kan een CBDC zeker wel acceptabel zijn... met een groot aantal mitsen (o.a. die @Taro noemt).BTC100K2021 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:28:
[...]
Ik zou daarom graag maatregelen zien die het bij (onomkeerbare) wet onmogelijk maken om bijvoorbeeld die verregaande controlefunctie te gaan uitoefenen of iemand het recht te ontnemen een rekening te hebben of betaling te verrichten. Een Europese Wet dus, zoals ook AVG/GDPR, die de rechten van de burger op financieel gebied beschermt.
Die wetgeving is er nu niet, dus een bedrijf als ECB kan tot die tijd zelf (als beleid) bepalen wat wel/niet goed is qua witwascontroles, afsluiten bankrekening, etc... En het Europees Parlement kan, los van de kiezer (want die kiest de regering van een land, niet het EP), bepalen wat zij goede wetgeving vinden...
Samengevat dus een grondwettelijk "recht op transacties".MicroWhale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:09:
[...]
In mijn ogen kan een CBDC zeker wel acceptabel zijn... met een groot aantal mitsen (o.a. die @Taro noemt).
Ik zou daarom graag maatregelen zien die het bij (onomkeerbare) wet onmogelijk maken om bijvoorbeeld die verregaande controlefunctie te gaan uitoefenen of iemand het recht te ontnemen een rekening te hebben of betaling te verrichten. Een Europese Wet dus, zoals ook AVG/GDPR, die de rechten van de burger op financieel gebied beschermt.
Die wetgeving is er nu niet, dus een bedrijf als ECB kan tot die tijd zelf (als beleid) bepalen wat wel/niet goed is qua witwascontroles, afsluiten bankrekening, etc... En het Europees Parlement kan, los van de kiezer (want die kiest de regering van een land, niet het EP), bepalen wat zij goede wetgeving vinden...
Kan het even niet zo snel terugvinden, maar zag vorig jaar een eye-opener waarin werd uitgelegd dat het nietbestaande "recht op transacties" eigenlijk de basis is van alle andere grondrechten:
Recht op:
- gelijke behandeling
- in openbare dienst benoembaar
- verkiezing van/tot openbaar vertegenwoordigers
- bijeenkomst
- drukpers
- vereniging
- vergadering en betoging
- privacy
- etc
Allemaal niet afdwingbaar zonder geld, zonder transactie van geld naar iemand die er verstand van heeft: advocaat bv. Plus er is vaak budget nodig voor transport en dergelijke. Met name als jij voor anderen zou willen betalen.
Busje huren voor een niet-toegestane demo? Block!
Drukker betalen voor posters? Block!
Reizen naar vergaderlocatie? Block!
Ouwehoeren over Ripple? Block!
Het is m.i. beter om bij nieuwerwetse dingen te kijken naar hoe rusland en china dat toepassen, dan naar onze toch nog engszins goedwillende overheid.
[/rant]
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Zo beter?YES schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:08:. Voor mij is dat een absolute voorwaarde voor een fatsoenlijke kwantiteit en kwaliteit aan memes i.p.v. geruzie over een inferieur digitaal muntje van fossiele bankiers die ons alles willen afnemen.
Verwijderd
Zo kun je bijvoorbeeld als overheid makkelijker ingrijpen op corruptie en grootschalige zwarte handel, helemaal wanneer je grote sommen cash geld buiten de deur houdt.
Vind ik eigenlijk hartstikke prima, vooral met de opkomst van de vele privé legers van warlords binnen russische grenzen.
Die oosterburen van ons, daar gaat heel wat achter weg komen komende decennia en ik zie Westerse CBDC's dan ook vooral als een kortere lijn tussen overheid en ongewenste zwarte handel.
Dat we hier vooral focussen op onze privacy en vrijheden is enigsinds begrijpelijk en daar moeten we ook zeker kritisch op blijven, maar Westerse CBDC's kunnen ook zeker een financiële bewapening bieden tegen ongewenste handel.
Enige wat ze niet weten zijn je sats. Stack sats, not fiat.
De tijd leert of het tij keert
En dan nog die andere Pipo met z'n food stamps
Zolang burgers voor bedrijven werken en daar geld mee verdienen en burgers middelen van bedrijven blijven afnemen is daar volgens mij niets mis mee.raq schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:03:
Ik benader veel van wat vanaf 'de overheid' komt erg sceptisch, het is mij het afgelopen decennia erg duidelijk geworden dat de belangen van het bedrijfsleven het vrijwel altijd winnen van de belangen van burgers. De overheid heeft al inzage en controle genoeg, je BD-aangifte is al vooraf voor 90% ingevuld.
Heel veel mensen zijn tegen Shell, maar de volgende dag willen ze wel kunnen tanken. Of ze zijn tegen het gasverbruik van kassen, maar de volgende dag willen ze wel aardbeien buiten het seizoen om kunnen kopen. Of men spreekt graag kwaad over de grote tankers die enorm veel stookolie verbruiken tijdens het overbruggen van de oceanen, om daarna wel een fluorescerende My Little Pony icm 4 goedkope batterijen uit China hierheen te laten verschepen via ome Ali en te doen alsof die spullen hier gewoon op de deurmat spawnen.
Er wordt te weinig naar verbanden, oorzaak en gevolg en het grote geheel gekeken. Iedereen wil wel geld verdienen via/bij bedrijven, of subsidies vanuit de overheid ontvangen, maar tegelijkertijd zijn we ook graag tegen diezelfde bedrijven en overheid omdat het altijd aan een ander ligt en immers nooit aan jezelf.
Ondertussen zie ik ook mensen die tegen KYC zijn bij een exchange en wel dagelijks met een crypto card met cashback afrekenen en overal gevolgd kunnen worden.....
Wel de rechten, niet de plichten en vooral cherry picken wanneer het goed uitkomt.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Alles valt of staat hoe het centrale orgaan met zo'n instrument omgaat.
En daar zit mijn zorgpunt; de overheid is daar vaak ofwel niet bekwaam mee of heeft last van een glijdende schaal waardoor er ernstige doelverschuiving plaatsvindt. Al dan niet onder invloed van lobbyisten uit het bedrijfsleven. In discussies winnen dan loze onderbuikargumenten als criminaliteitsbestrijding (waar natuurlijk altijd de meerderheid voor is) zonder dat positieve en negatieve effecten duidelijk tegen elkaar zijn afgemeten. Dat de overheid er voor de burger is, is een naïeve gedachte. De overheid is in de eerste plaats een systeem dat zichzelf in stand moet houden.
Kijk bijv maar naar de privacybescherming van burgers en bijv de ANPR-camera's. Aanvankelijk gekomen voor trajectcontrole totdat de overheid zich realiseerde dat je er ook allerlei andere leuke dingen mee kan doen.
Je ziet dat deze technieken hele fijne controlemiddelen voor de overheid zijn, die mij uiteindelijk beperken in mijn vrijheid. En dan is hier in NL nog een soort van democratisch regime...
Nog zo eentje; Al die 'Calimero-like' haters op de aandeelhouders van bijv. een Shell, en dan onbewust even vergeten dat ze zelf middels hun pensioenbeheerder ook gewoon aandeelhouder zijn.Taro schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:19:
[...]
Heel veel mensen zijn tegen Shell, maar de volgende dag willen ze wel kunnen tanken.
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Die vergaderingen zijn zeker ook nog analoog?

Grapje
edit: @Verwijderd zeg opa hoe is je rollator tuning? Ik heb weer een nieuw lid voor ons clubje... @NeoflexNL
[ Voor 11% gewijzigd door sh4d0wman op 28-06-2023 12:16 ]
Spot-on. Demonstreren door verf op een gebouw te spuiten. Oh waar komt die verf eigenlijk vandaan? Komt dat van geperste biologische worteltjes of gewoon lekker uit de fabriek van Akzo nobel..Taro schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:19:
[...]
Zolang burgers voor bedrijven werken en daar geld mee verdienen en burgers middelen van bedrijven blijven afnemen is daar volgens mij niets mis mee.
Heel veel mensen zijn tegen Shell, maar de volgende dag willen ze wel kunnen tanken. Of ze zijn tegen het gasverbruik van kassen, maar de volgende dag willen ze wel aardbeien buiten het seizoen om kunnen kopen. Of men spreekt graag kwaad over de grote tankers die enorm veel stookolie verbruiken tijdens het overbruggen van de oceanen, om daarna wel een fluorescerende My Little Pony icm 4 goedkope batterijen uit China hierheen te laten verschepen via ome Ali en te doen alsof die spullen hier gewoon op de deurmat spawnen.
Er wordt te weinig naar verbanden, oorzaak en gevolg en het grote geheel gekeken. Iedereen wil wel geld verdienen via/bij bedrijven, of subsidies vanuit de overheid ontvangen, maar tegelijkertijd zijn we ook graag tegen diezelfde bedrijven en overheid omdat het altijd aan een ander ligt en immers nooit aan jezelf.
Ondertussen zie ik ook mensen die tegen KYC zijn bij een exchange en wel dagelijks met een crypto card met cashback afrekenen en overal gevolgd kunnen worden.....
Wel de rechten, niet de plichten en vooral cherry picken wanneer het goed uitkomt.
Uiteindelijk heeft iedereen principes maar als het om geld of gemak gaat gaan die snel overboord. Zo ben ik voor btc en de gedachte maar stack ik ook shitcoins die de cryptospace eigenlijk vervuilen. Maar ja, die gaan binnenkort moon. Dan ben ik rijk en kan ik een eiland kopen. Of zo iets.
Geen idee..sh4d0wman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:45:
[...]
Ging me meer om het punt dat mensen vaak vergeten dat belangen van grote bedrijven in veel gevallen gewoon overeenkomen met de belangen van 'de gewone man'. Met name het linkse spectrum heeft daar nogal een handje van.
Ohja, ik ben nog niet eens 35 man!
Wenn 32k?
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Zorgen rondom privacy zijn wat mij betreft terecht, maar moeten niet doen alsof er nu al niet veel data rondom onze betalingen wordt verzameld door verschillende instanties. Privacy (en security) gaat vaak al snel het raam uit in ruil voor gemak en korting.
Het enige wat de overheid moet doen om de CBDC's aan de man te brengen is cashback in de vorm van een token, die je vervolgens weer kunt staken om hogere cashback tiers te halen en andere voordelen zoals extra tankbeurt per maand of het unlocken van kip en steak i.p.v. insecten burgers.
jvel92 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:00:
.... of het unlocken van kip en steak ...

Long on watermeloen
Niet bij een appelboom dandehardstyler schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:54:
[...]
Ik ben ook tegen het scannen van telefoons door de overheid, zoals hier beschreven: nieuws: Apple protesteert ook tegen Brits wetsvoorstel over scannen naar kind...
Laat me raden: het bos in?
https://www.iphoned.nl/ni...s-scannen-kindermisbruik/
Bang voor concurrentie denk ik. Apple doet dit al tijden namelijk
Maar Apple wil natuurlijk bekend staan als anti-kinderporno maar als instanties die daadwerkelijk iets kunnen doen ook inzicht willen is het natuurlijk moord en brand
Ik ben ook niet vóór het scannen van telefoons, maar laten we niet doen alsof de regering evil is. Het laatste wat je wil is de regering inruilen voor corporations zoals Apple/Amazon/Google/Facebook
YouTube: Arno Wellens en Bert Slagter: De weg naar de CBDC-hel is geplaveid m...MicroWhale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:09:
[...]
In mijn ogen kan een CBDC zeker wel acceptabel zijn... met een groot aantal mitsen (o.a. die @Taro noemt).
Als er een crisis is kan vroeg of laat de programmeerbaarheid van de munt worden uitgebuit (want de mogelijkheid is er en wij bestuurders denken dat het helpt), hoe goed bedoeld de munt ook in eerste instantie was. Maar goed gaan we alsnog niks aan doen. Ding komt er gewoon en ik durf er ook wel wat sats op in te zetten dat het misbruikt gaat worden.
[ Voor 12% gewijzigd door filthy rich op 28-06-2023 12:41 ]
en aans löpt wa vast
dit idd, never waste a good 'crisis'filthy rich schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:36:
[...]
YouTube: Arno Wellens en Bert Slagter: De weg naar de CBDC-hel is geplaveid m...
Als er een crisis is kan vroeg of laat de programmeerbaarheid van de munt worden uitgebuit (want de mogelijkheid is er en wij bestuurders denken dat het helpt), hoe goed bedoeld de munt ook in eerste instantie was. Maar goed gaan we alsnog niks aan doen. Ding komt er gewoon en ik durf er ook wel wat sats op in te zetten dat het misbruikt gaat worden.
Ze gaan gewoon teveel macht hebben dan, daarom durf ik ook niet all-in te gaan op stroom only. Ben al te blij met de houtkachel en mijn benzine auto.
je wilt niet all-in gaan op 1 ding: of het nou euro's zijn of een energiebron
nothing stops this train
Gelukkig ben je voor benzine totaal niet afhankelijk van de overheidKol Nedra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:47:
[...]
dit idd, never waste a good 'crisis'
Ze gaan gewoon teveel macht hebben dan, daarom durf ik ook niet all-in te gaan op stroom only. Ben al te blij met de houtkachel en mijn benzine auto.
Stroom kun je in ieder geval nog zelf opwekken thuis. Benzine wordt wat lastiger.
Verwijderd
Met de rollator tuning gaat het redelijk, ben afgelopen week druk geweest met mijn boomer schuifpui. Daar zat wat houtrot in, dus moest ik repareren.sh4d0wman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:45:
[...]
[Afbeelding]
GrapjeMijn dochter is ziek dus verdoe mijn tijd hier op GoT vandaag. Af en toe een liter snot afsnuiten, soepje er in prakken .... The good life
Maar ze is wel lief
![]()
edit: @Verwijderd zeg opa hoe is je rollator tuning? Ik heb weer een nieuw lid voor ons clubje... @NeoflexNL
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q3l4Dz2aZS33gmnxEniPcxsV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4wbg1phMp6DwhLpjZEG4JPd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WGIRCDrvnd7oyp5AnTgxyLH9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FiQhPDuFRfkUmEJaJUJCzQbQ.jpg?f=user_large)
Nog in de grondverf gekregen voor een week regen ook.
Wel lastig werken met 2 componenten epoxy en schuren met 1 hand terwijl je nog wat steun zoekt aan je rollator met een zuurstof flesje op je rug...
Ouderdom komt met gebreken...
Verwijderd
Hier in Friesland hebben we bij iedere woning gewoon een huis tuin en keuken raffinaderij. Kan hier dus gewoon benzine raffineren uit ruwe olie die we zwart importeren uit Groningen.jvel92 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Gelukkig ben je voor benzine totaal niet afhankelijk van de overheid![]()
Stroom kun je in ieder geval nog zelf opwekken thuis. Benzine wordt wat lastiger.
Fuck the government.
Wat heeft macht met elektriciteit te maken? Het hout en de benzine reken je blijkbaar altijd contant of in natura af? En nieuwe benzine auto's bevatten dezelfde GPS en soortgelijke systemen als EV's, maar stroom kan je met panelen tenminste nog anoniem aan je auto toevoegen, benzine niet. Ik denk dus dat je bedoelt: oude analoge benzine auto's VS nieuwe benzine/EV auto's en niet zozeer benzine VS elektrisch.Kol Nedra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:47:
[...]
dit idd, never waste a good 'crisis'
Maar je gaat wel all-in op iets: Bitcoin toch?
Dit gaat weer een super interessante maand samenvatting worden van @MrMrq dit keer..Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Met de rollator tuning gaat het redelijk, ben afgelopen week druk geweest met mijn boomer schuifpui. Daar zat wat houtrot in, dus moest ik repareren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel lastig werken met 2 componenten epoxy en schuren met 1 hand terwijl je nog wat steun zoekt aan je rollator met een zuurstof flesje op je rug...
Heb net 40k ada gekocht, dus lets go!!ScuL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:49:
Cardano long.
Falling wedge op de 4H, RSI ook in een wedge met sterke compressie. momenteel onderkant trendlijn
(SL 0.27)
Wat dacht je, ik schrijf even op waar ik mee bezig ben? Straks vergeet ik het weerVerwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Met de rollator tuning gaat het redelijk, ben afgelopen week druk geweest met mijn boomer schuifpui. Daar zat wat houtrot in, dus moest ik repareren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
UberLurker Departement #GG.
Nee joh, daar heeft hij de woorden van zn Ledger opgeschreven en meteen overschildertSkrunsies schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Wat dacht je, ik schrijf even op waar ik mee bezig ben? Straks vergeet ik het weer![]()
[Afbeelding]
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant
https://coinedition.com/a...ew-days-predicts-analyst/ScuL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:49:
Cardano long.
Falling wedge op de 4H, RSI ook in een wedge met sterke compressie. momenteel onderkant trendlijn
(SL 0.27)
Moet je opa @Verwijderd zijn gezicht morgen eens zien als hij er achter komt dat dit de woning van de buren is.Skrunsies schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Wat dacht je, ik schrijf even op waar ik mee bezig ben? Straks vergeet ik het weer
Lekker gewerkt pik
Hoi Simon van W.
Bezig met verhuizen van fondsen van Nance naar elders.
Ik heb 43k ApeNFT
Transactiekosten: 31k ApeNFT
Joh, stik d'r maar in
Ben ook niet tegen die bedrijven ofzo, ik doe zakelijk precies hetzelfde: winstmaximalisatie. Bedrijven hebben (korte termijn) winstmaximalisatie als doel, iets anders verwacht ik ook niet van Ali/Tata/NAM/Meta/Ahold.Taro schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:19:
[...]
Zolang burgers voor bedrijven werken en daar geld mee verdienen en burgers middelen van bedrijven blijven afnemen is daar volgens mij niets mis mee.
...
De belangen van mensen en bedrijven lopen grotendeels gelijk, maar op de momenten dat dit niet overeenkomt wordt de burger doorgaans gefopt ten gunste van de belangen van de aandeelhouders (ja, ook zoals ik). Daar is m.i. wel wat mis mee en zou de politiek moeten ingrijpen om mensen te beschermen tegen (de greed van) bedrijven. Politiek heeft wél de macht om bedrijven bij te sturen, maar volgens mij hebben bedrijven de politiek meer in hun macht dan andersom. Het individu heeft m.i. juist de politiek aangesteld om grote complexe problemen op te lossen. Burgers gaan het verschil niet maken en de politiek doet het ook niet. Dat maakt me bij voorbaat sceptisch.
De tijd leert of het tij keert
[ Voor 7% gewijzigd door Pelox op 28-06-2023 15:13 ]
Zero.
Sony invests $3.5 million into layer-1 blockchain developer Startale Labs https://t.co/b1eyjUjYPv
— Sota | Astar + Startale (@WatanabeSota) 28 juni 2023
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
20k incoming...MicroStrategy has acquired an additional 12,333 BTC for ~$347.0 million at an average price of $28,136 per #bitcoin. As of 6/27/23 @MicroStrategy hodls 152,333 $BTC acquired for ~$4.52 billion at an average price of $29,668 per bitcoin. $MSTR https://t.co/joHo1gEnR0
— Michael Saylor⚡️ (@saylor) 28 juni 2023
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Stick that up ur *** US of AGipsy King schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:47:
semoga harimu menyenangkan semuanya !
https://captainaltcoin.co...rrencies-now-commodities/
Dit is inderdaad een stuk beter. DankMicroWhale schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:10:
@Stukfruit het was geen persoonlijke aanval hoor. Ik probeer een gesprek op niveau te houden, heb inmiddels wat koffie op en zal het wat nader toelichten.
Je gaat er in mijn ogen van uit (correct me if I'm wrong) dat een bank (centraal of niet) het beste met je voorheeft. En dat ze 'er voor jou zijn'. Ik denk daar anders over om verschillende redenen:Dat eerste punt is een beetje als facebook dat jouw gegevens nodig heeft om zoveel mogelijk advertentieinkomsten te krijgen. Of een energiemaatschappij die eigenlijk alleen jouw tellerstanden nodig heeft om zijn miljarden te verdienen met de koop en verkoop van certificaten (want daar zit de echte winst, niet in het cateren van huishoudens). Jij bent voor de bank verworden tot een 'verschaffer van middelen' om met 10x jouw inleg winst te mogen maken. En als je buiten hun 'ideale profiel' valt, dan zijn ze je liever kwijt dan rijk. Dat geldt voor social media, energiemaatschappijen én dus ook banken. Ze willen allemaal wel de lusten (winst) maar niet de lasten (de lastige leverancier (merk op dat ik hier expres geen gebruiker of klant zeg))
- Uitleg van systeem in "The origin of wealth"
- => banken willen winst en gebruiken jouw geld om dat te kunnen doen. Meer niet.
- Ontwikkelingen bij de overheid (afbrokkelende bescherming burgers, transacties boven 100 euro monitoren?)
- Gedrag van banken (0% rente, betalen om je geld te stallen, uit moeten leggen waarom je in 2021 maar liefst 3000 euro aan Albert Heijn hebt betaald, zonder pardon je rekening afsluiten, etc...).
Ik hoor daarom graag waarom je denkt dat een CBDC een goed idee gaat zijn en waarom dit 'verstrengeling gaat voorkomen' (van wat en tussen wie?). Het blijft namelijk gewoon geld, in welke vorm je het ook steekt. Het enige wat verandert is de wie de controle er over heeft en op welke termijn die controle uitgeoefend kan worden.
'Not your keys, not your coins' geldt eigenlijk nu ook al voor het stallen bij een bank. Bij CBDC zie ik die beweging versterken. Het is nog minder van jou (of: het kan je sneller zonder pardon afgepakt worden).
Zie ook het hele WeChat (Pay) verhaal in China, waar mensen afgesloten worden omdat ze een andere mening hebben. Ik zeg niet dat we daar naartoe gaan, maar het feit (ja dat is een feit) dat een bedrijf als ECB de mogelijkheid krijgt om dit te doen, is voor mij al een reden om daar tegen te zijn.
Ik hoop dat je dit wat meer op niveau vindt en hoor graag welke elementen jij ziet die je CBDC doen omarmen.
Wat ik hier in deze reactie terugzie, en wat je extra benadrukt, is dat de ECB een bedrijf zou zijn ipv een onderdeel van de instellingen waaruit de Europese Unie bestaat. Je lijkt ook, zoals ik eerder aangaf, private en publieke middelen door elkaar te halen. Waar komt deze blik op de ECB vandaan?
Ik ben verder niet voor of tegen de CBDC. Zelf zie ik het alleen als extra betaalmiddel en niet als meer dan dat.
Om een paar punten op te pakken:
- Banken willen winst: klopt, de banken die jij en ik direct gebruiken hebben inderdaad een winstoogmerk. Het zijn commerciële instanties. De ECB is dit niet en de geldschieters zijn dit expliciet ook niet.
- Ontwikkelingen bij de overheid: bedoel je hier de lokale overheden (bv. NL) of de Europese?
- Een beetje als facebook: nee, sorry. Facebook is niet de overheid waarvoor we met z'n allen betalen om publieke voorzieningen te regelen. Ver daarvan. Ik vind dit geen goede vergelijking en daarom ook niets om toekomstige angsten op te baseren.
- Voor de bank verworden tot een 'verschaffer van middelen' om met 10x inleg winst te mogen maken: dat is nou eenmaal hoe een economie draait. Dat dit eerlijker moet kunnen ben ik overigens wel met je eens, maar dan spreek ik wel 100% vanuit eigen perspectief. Op die manier kan ik namelijk ook zeggen dat Bitcoin of Ethereum niet eerlijk zijn (zoals @Taro geloof ik ook al ergens ongeveer opmerkte), terwijl je hier de verdeling van middelen los zou "moeten" zien van "eigendom".
- Als je buiten hun 'ideale profiel' valt, dan zijn ze je liever kwijt dan rijk: ja, dat is inderdaad het probleem met commerciële bedrijven. Daarom hou ik zo uitdrukkelijk de scheiding tussen privaat en publiek aan. Overigens kun je dankzij Europese wetgeving trouwens een Basisbankrekening aanvragen als je niet bij de commerciëlen terecht kan.
Verder ben ik net zo stevig tegen bijvoorbeeld een hele bult met maatregelen die het leven voor de armere medemens een stuk moeilijker maken terwijl dat redelijk vaak niet in verhouding staat tot wat men probeert tegen te houden. Moet daar iets aan worden gedaan? Jazeker. Wordt dat gedaan op het niveau van een digitale munt? Niet echt. Dat is waarom ik er niet erg bang voor ben. Lastige maatregelen worden genomen op ander niveau's. Een voorbeeld is de overwaarde van je woning: daar kun je zeker in deze tijd leuke dingen mee doen, maar alleen als je strak in het keurslijf zit. Is dat belachelijk? (het is tenslotte je "eigen" woning) Ja. Komt dat door wetgeving die aan alle kanten de boel dicht heeft geslagen? Yep. Zou men dit via analoge of digitale munten regelen? Tell me how.
Dat zit wel Schnorr.
Staat nog steeds op m'n lijstJedi_Pimp schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:17:
[...]
Heb je het WRR rapport en wellicht ook de kritieken van Paul Buitink (indien je tijd wilt besparen) inmiddels kunnen lezen? If not, denk dat je dit zeker interessant vindt.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73347400
Misschien is het sowieso wel een goed idee om dit eens als los topic op te pakken?
Dat zit wel Schnorr.
Dag Henk. Wat ben je er vroeg bij dit jaar.
Electriciteit is de enige energiebron die we zonder gezeik zelf kunnen opwekken in Nederland. Sterker nog: je hebt er Nederland niet eens voor nodig. Heb je een eigen stukje grond, dan kan je na een relatief lage investering voor jarenlang energie opwekken uit de zon en wind.Kol Nedra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:47:
daarom durf ik ook niet all-in te gaan op stroom only
Dat is met hout voor in je houtkachel al een heel stuk lastiger (energie per m2 zal dan laag zijn), laat staan met olie, dat zullen we altijd uit landen moeten importeren waar vage figuren aan de leiding staan.
Sowieso: iedere vorm van energie is om te zetten in elektriciteit. Alleen dat simpele feit zou eigenlijk overtuigend genoeg voor iedereen moeten zijn om júíst all-in op elektriciteit te gaan.
BTC nodes werken niet voor niks op stroom ipv benzine, denk daar maar eens over na
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Some say....Richh schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:33:
[...]
BTC nodes werken niet voor niks op stroom ipv benzine, denk daar maar eens over na
He runs a bitcoin node on pellets.
Verwijderd
Mijn Bitcoin node staat gewoon aan een diesel aggregaat want ik vertrouw ons zonnestelsel nog minder dan de overheid. De zon is echt ongelooflijk instabiel en schijnt te bestaan uit louter waterstoffusie.NeoflexNL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:38:
[...]
Some say....
He runs a bitcoin node on pellets.
Dat trek ik echt bizar slecht, teveel variabelen om enige vorm van zekerheid te verschaffen. Eigenlijk ook bizar dat dit al zolang goed is gegaan op onze platte aarde.
En dan maken we ons hier soms druk om monetair beleid van overheden. Nou, als je dat al slecht trekt kijk dan maar niet naar het universum, dat is echt één grote beerput van random onzekerheden...
Nee, zelf houd ik van wat meer zekerheid. Heb daarom 5 diesel aggregaten parallel geschakeld staan, wanneer er 1 uitvalt schakelt het systeem over op de volgende, met behulp van een noodbatterij systeem die met backup dynamo ook weer parallel geschakeld staat aan 5 noodbatterij systemen die op zijn beurt weer aangesloten staan op een backup circuit van een backup circuit die ook weer 3 aggregaten heeft maar ook een 5e backup dynamo.
Ooit uitgerekend dat de kans op falen minder dan 0.00000000000000000000000000000000000000000000069% is.
Neemt allemaal wel bar veel ruimte in en maakt ook gigantisch veel herrie op zolder... En geeft ook wel wat rookgassen in de slaapkamers als de wind uit het oosten komt. Maarja, je kunt niet alles hebben.
Die node ligt er wel constant uit door brakke WiFi maar aan de energievoorziening zal het niet liggen.
Je zou een bedrijf moeten opzetten om vuilnis te verbranden. Zooi importeren uit Italie en geld vangen, vervolgens de boel verbranden en gratis stroom produceren om je node te draaien.Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:53:
[...]
Mijn Bitcoin node staat gewoon aan een diesel aggregaat want ik vertrouw ons zonnestelsel nog minder dan de overheid. De zon is echt ongelooflijk instabiel en schijnt te bestaan uit louter waterstoffusie.
Dat trek ik echt bizar slecht, teveel variabelen om enige vorm van zekerheid te verschaffen. Eigenlijk ook bizar dat dit al zolang goed is gegaan op onze platte aarde.
En dan maken we ons hier soms druk om monetair beleid van overheden. Nou, als je dat al slecht trekt kijk dan maar niet naar het universum, dat is echt één grote beerput van random onzekerheden...
Nee, zelf houd ik van wat meer zekerheid. Heb daarom 5 diesel aggregaten parallel geschakeld staan, wanneer er 1 uitvalt schakelt het systeem over op de volgende, met behulp van een noodbatterij systeem die met backup dynamo ook weer parallel geschakeld staat aan 5 noodbatterij systemen die op zijn beurt weer aangesloten staan op een backup circuit van een backup circuit die ook weer 3 aggregaten heeft maar ook een 5e backup dynamo.
Ooit uitgerekend dat de kans op falen minder dan 0.00000000000000000000000000000000000000000000069% is.
Neemt allemaal wel bar veel ruimte in en maakt ook gigantisch veel herrie op zolder... En geeft ook wel wat rookgassen in de slaapkamers als de wind uit het oosten komt. Maarja, je kunt niet alles hebben.
Die node ligt er wel constant uit door brakke WiFi maar aan de energievoorziening zal het niet liggen.
Ator island?Don Guacamole schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:54:
[...]
Spot-on. Demonstreren door verf op een gebouw te spuiten. Oh waar komt die verf eigenlijk vandaan? Komt dat van geperste biologische worteltjes of gewoon lekker uit de fabriek van Akzo nobel..
Uiteindelijk heeft iedereen principes maar als het om geld of gemak gaat gaan die snel overboord. Zo ben ik voor btc en de gedachte maar stack ik ook shitcoins die de cryptospace eigenlijk vervuilen. Maar ja, die gaan binnenkort moon. Dan ben ik rijk en kan ik een eiland kopen. Of zo iets.
Dus, als jij die aggregaten van je uitzet haalt Jetten zijn doelstelling om de opwarming van de aarde met 0,000036 graden te verminderen?Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:53:
[...]
Mijn Bitcoin node staat gewoon aan een diesel aggregaat want ik vertrouw ons zonnestelsel nog minder dan de overheid. De zon is echt ongelooflijk instabiel en schijnt te bestaan uit louter waterstoffusie.
Makkelijk verdiend zo die 28 miljard.
Het is een privacy coin dus dat zit wel goed dan.
$1 soon.
Projects with heavy potential .$Ator$Dione$Kas$Rio$Chnge$velo $Route$Uno$Dsla$Mtrg$Rosx
— Crypto Ideology ✍🏻 (@crypto_ideology) 28 juni 2023
These projects i believe will change many lives in the upcoming bull szn . We already got dip entries and some have already generated multiples after our entry .
Am I missing… pic.twitter.com/7ptT5RMAkF
Dit topic is gesloten.
![]()
- Relevante & inhoudelijke berichten die ook voor anderen interessant zijn horen in het Nieuws, koers en handel topic: ~[NK] Cryptocurrency nieuws, koers & handel topic #3 (Zie ook dit bericht over SC vs NK topic).
- Blijf on-topic.
- "Wat vinden jullie van coin X?" of "Wat is jullie mening over cryptocurrency Y?" vragen horen niet in dit topic thuis. Onderbouw je vraag, of stel hem niet.
- Het aankondigen of initiëren van pumps en dumps is verboden. Net als het zonder nuttige toelichting linken en shillen van coins met als enige doel anderen aan te zetten tot het kopen ervan.
- Post geen Telegram groups, Discord servers of andere "signal" chat kanalen
- Invites en referrals zijn verboden. Dit betreft zowel het linken, aanbieden als vragen. Referrallinks zijn ook niet toegestaan in je signature/handtekening.
- Wees vriendelijk, reageer niet op de man.
- Commentaar op de moderatie per DM of in het feedbacktopic, niet hier.
- Dit is geen NSFW-topic. Babes posten is prima, maar hou het een beetje fatsoenlijk. Geldt natuurlijk ook voor "groene dildo's" en dat soort plaatjes.
- Geen crossposts! Post je vraag of opmerking in 1 topic, niet meerdere. Kies daarvoor het topic dat het best bij je vraag/opmerking past. Voor meer info: Welkom in het cryptocurrency forum. LEES DIT EERST!.
- Dit topic is niet bedoeld voor simpele vragen. Eigen inzet blijft gewenst en lees vooral eerst de topicstart.
En zoals altijd: investeer nooit meer geld dan je bereid bent te verliezen!
:strip_exif()/f/image/AbHqmVH7rfirMWSp1AUaRKZT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sRCsHqlsHqEL8ckR3EqA7qXA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KaMUkJfxaMqMp0FVG97HqJr0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fZDmEOblnbbMacgmpNSHWbjC.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oPMGoK8e7fkgtrgXeQX2f6G1.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Jfv7CwgcJFasqYLk6b6rk9du.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gEGbDwz38ghcyRvFyuPzJThQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/EJEqdXKlu0nutybjGPxabQr8.jpg?f=fotoalbum_large)