Ledger Q&A
Ja, indien je nooit gebruik gemaak hebt van de dienst, kan je je Ledger blijven gebruiken.
Heb je de sharding ooit toegestaan op de Ledger, dan is het aangeraden om een nieuwe wallet aan te maken en alles daarheen te verhuizen.
---------------------------------------------
Disclaimer: dit is allemaal samengepuzzeld van informatie op Reddit en de Ledger site, mogelijks heb ik zaken gemist, verkeerd geinterpreteerd, ... Ik heb mijn best gedaan om het zo accuraat mogelijk te maken, maar vertrouw deze Q&A ook niet zomaar als bron van de waarheid.
Waar gaat de hetze over?
Ledger brengt nieuwe firmware uit voor de Ledger Nano X waarbij de mogelijkheid ontstaat om je private key in 3 encrypted shards te exporteren.
Ben ik verplicht om dit te gebruiken?
Nee, als jij er niet voor kiest om dat te gebruiken (door het expliciet manueel toe te staan op de Ledger hardware), dan gebeurt er ook niets.
Wat is een encrypted shard in godsnaam?
Een shard is gewoon een andere naam voor 'een stuk', 'een deel'. Het gaat dus over je private key die in 3 stukken gehakt wordt, 3 zogeheten shards. Die shards worden individueel geencrypteerd zodat je private key niet zomaar te reconstrueren valt zonder de decryption keys.
Wie heeft de decryption keys voor die shards?
EDIT 20230520: De encryption/decryption keys voor de shards zijn blijkbaar in handen van Ledger of andere derde partijen. Dit is dus een absolute no-go.
Waarom 3 stukken?
Dit is gebaseerd op het principe van Shamir secret sharing, waarbij 3 stukken het minimum is.
Net zoals je dat voor je seed phrase kan doen. Deze techniek zorgt er voor:
- dat 1 partij nooit over de volledige secret beschikt
- dat je genoeg hebt met 2 stukken om de volledige secret te reconstrueren
- dat je dus eigenlijk 1 random stuk kan verliezen en toch je secret nog terug kan krijg
Van de 3 stukken wordt telkens 1 stuk bij 1 van de 3 relevante partijen gestald.
Hoe helpt zoiets mij?
Ledger koppelt de 3 shards aan je identiteit. Bij verlies van je seed phrase, kan je je identiteit bewijzen aan Ledger, waarna zij zorgen dat je je Private Key kan restoren op je Ledger.
!! LET OP: als de keys in het SE zitten, kan je enkel je Private Key restoren op de Ledger waar hij origineel al op stond !! Dus NIET op een nieuwe Ledger. Als dit toch het geval blijkt te zijn, dan zijn de shard encryption keys dus NIET alleen in jouw bezit en dienen alle Ledgers waar je de dienst op gebruikt effectief als compromised beschouwd te worden.
EDIT 20230520: interview met de Ledger CTO waarin hij bevestigt dat ze effectief kunnen decrypten als 2 v/d 3 bedrijven een encrypted shard lekken/aanleveren/whatever: https://www.thebigwhale.i...-totalement-irrationnelle
Hoe wordt die Private Key dan gerestored?
Na bewijs van je identiteit aan Ledger voor te leggen, zorgen zij ervoor dat je Ledger 2 van de 3 encrypted shards terugkrijgt. Je Ledger beschikt over de decryption keys voor deze shards, waardoor hij je Private Key kan reconstrueren.
Is dat niet gevaarlijk?
De operatie waarbij je de Private Key gaat restoren uit 2 encrypted shards is op zich niet risicovol.
Alles gebeurt binnen de Secure Element chip, waardoor je de Private Key zelf nooit zou kunnen lekken.
De risico's over de encrypted shards zelf worden hieronder beschreven.
EDIT 20230520: JA, dit is gevaarlijk - de shard encryption keys blijken in handen te zijn van derde partijen, dus dit moet je NOOIT willen.
Ik wil mijn identiteit niet voorleggen aan Ledger.
Fair enough, ik ook niet. Dan gebruik je de dienst dus gewoon niet.
Iedereen kan dus zomaar mijn Private Key exporteren uit mijn Ledger?
Nee. Daarvoor is om te beginnen fysieke of softwarematige toegang nodig tot je Ledger. Daarnaast dien je deze actie manueel na te kijken en te bevestigen op de Ledger zelf. Net zoals je een transactie dient na te kijken en te bevestigen.
Dat vertrouw ik niet.
Als je dat niet vertrouwt, moet je het signen van transacties ook niet vertrouwen.
Exact hetzelfde principe.
Wat als iemand de fysieke/manuele bevestiging weet te omzeilen en de 3 encrypted shards weet te exporteren?
Dat heb je 3 encrypted shards waar je de decryption keys niet van hebt.
Blijkbaar zijn de encryption/decryption keys in handen van derde partijen.
Als die onverhoopt lekken, samen met minstens 2 van je 3 shards, heb je een erg groot probleem.
Kan ik die decryption keys niet breken?
Misschien, ja. Daar hebben we nog niet genoeg details van.
Maar als ze hun werk goed doen, zal je per key een paar honderden of duizenden jaren nodig hebben om 'm te bruteforcen op je PC'tje thuis. De geldsom en de rekenkracht die je nodig hebt om een key op (relatief) korte termijn te kraken, is dusdanig groot dat die de waarde van je cryptocoins al snel zal overstijgen. Dat maakt het dus helemaal de moeite niet waard.
Als ze hun werk niet goed doen, dan kan het desastreus worden.
Is er een risico dat iemand custom firmware kan ontwerpen, met de juiste key kan signen en op een Ledger kan flashen?
Ja.
Dat risico is er altijd al geweest. En het is nog altijd even groot als gisteren, eergisteren, vorig jaar, ...
Wat als iemand er ondanks de beschermingsmechanismes TOCH in slaagt om custom firmware op het SE geflashed te krijgen?
In het zeer onwaarschijnlijke geval dat iemand daar in slaagt, zijn alle Ledgers op slag waardeloos.
Maar als je geen vertrouwen hebt in public/private key cryptografie, heb ik slecht nieuws voor je...
Kan ik Ledger Live nog gebruiken?
Ja, Ledger Live is gewoon een front-end voor je hardware wallet.
Je veiligheid (private key) ligt nog altijd bij je Ledger, niet bij Ledger Live.
Maar kan iemand bvb. een malware versie van Ledger Live uitbrengen?
Dat kan. Dat risico is er altijd al geweest, dat is niet veranderd.
Je dient nog steeds alle transacties manueel op de Ledger na te kijken en te bevestigen.
Merk je iets op dat niet klopt, dan weiger je de transactie en heb je nog steeds geen probleem.
Ik heb bovenstaande gelezen maar ik spring toch liever op de haat-trein.
Jij je ding. Choo choo.
Maar: opbokken, trut.
Reference quotes uit de Reddit sticky (in geval ze zich genoodzaakt zien hem te editen en ik hier complete onzin lijk te vertellen
) hieronder.
EDIT 20230520: naar aanleiding van informatie die aan het licht kwam, is het nu 200% afgeraden om de Recovery dienst ooit te gebruiken. Elke Ledger die ooit van Recovery gebruik gemaakt heeft (of een gedeelde seed ervan) dient onmiddellijk als compromised beschouwd te worden. Heb je de dienst toch gebruikt, maak dan meteen een volledig nieuwe wallet aan en verhuis al je crypto naar de nieuwe wallet.
Is mijn Ledger/seed nog veilig als ik de dienst nooit gebruikt heb?Ja, indien je nooit gebruik gemaak hebt van de dienst, kan je je Ledger blijven gebruiken.
Heb je de sharding ooit toegestaan op de Ledger, dan is het aangeraden om een nieuwe wallet aan te maken en alles daarheen te verhuizen.
---------------------------------------------
Disclaimer: dit is allemaal samengepuzzeld van informatie op Reddit en de Ledger site, mogelijks heb ik zaken gemist, verkeerd geinterpreteerd, ... Ik heb mijn best gedaan om het zo accuraat mogelijk te maken, maar vertrouw deze Q&A ook niet zomaar als bron van de waarheid.
Waar gaat de hetze over?
Ledger brengt nieuwe firmware uit voor de Ledger Nano X waarbij de mogelijkheid ontstaat om je private key in 3 encrypted shards te exporteren.
Ben ik verplicht om dit te gebruiken?
Nee, als jij er niet voor kiest om dat te gebruiken (door het expliciet manueel toe te staan op de Ledger hardware), dan gebeurt er ook niets.
Wat is een encrypted shard in godsnaam?
Een shard is gewoon een andere naam voor 'een stuk', 'een deel'. Het gaat dus over je private key die in 3 stukken gehakt wordt, 3 zogeheten shards. Die shards worden individueel geencrypteerd zodat je private key niet zomaar te reconstrueren valt zonder de decryption keys.
Wie heeft de decryption keys voor die shards?
EDIT 20230520: De encryption/decryption keys voor de shards zijn blijkbaar in handen van Ledger of andere derde partijen. Dit is dus een absolute no-go.
Waarom 3 stukken?
Dit is gebaseerd op het principe van Shamir secret sharing, waarbij 3 stukken het minimum is.
Net zoals je dat voor je seed phrase kan doen. Deze techniek zorgt er voor:
- dat 1 partij nooit over de volledige secret beschikt
- dat je genoeg hebt met 2 stukken om de volledige secret te reconstrueren
- dat je dus eigenlijk 1 random stuk kan verliezen en toch je secret nog terug kan krijg
Van de 3 stukken wordt telkens 1 stuk bij 1 van de 3 relevante partijen gestald.
Hoe helpt zoiets mij?
Ledger koppelt de 3 shards aan je identiteit. Bij verlies van je seed phrase, kan je je identiteit bewijzen aan Ledger, waarna zij zorgen dat je je Private Key kan restoren op je Ledger.
!! LET OP: als de keys in het SE zitten, kan je enkel je Private Key restoren op de Ledger waar hij origineel al op stond !! Dus NIET op een nieuwe Ledger. Als dit toch het geval blijkt te zijn, dan zijn de shard encryption keys dus NIET alleen in jouw bezit en dienen alle Ledgers waar je de dienst op gebruikt effectief als compromised beschouwd te worden.
EDIT 20230520: interview met de Ledger CTO waarin hij bevestigt dat ze effectief kunnen decrypten als 2 v/d 3 bedrijven een encrypted shard lekken/aanleveren/whatever: https://www.thebigwhale.i...-totalement-irrationnelle
Het is dus TEN STERKSTE AFGERADEN om de dienst ooit te gebruiken.Si la justice ordonne à deux fournisseurs (Ledger, Coin Cover ou Tessi) de fournir les morceaux qu’ils stockent, peut-elle prendre le contrôle du wallet d’un client ?
Si des États le demandaient, d’un point de vue cryptographique, oui, c’est possible.
Hoe wordt die Private Key dan gerestored?
Na bewijs van je identiteit aan Ledger voor te leggen, zorgen zij ervoor dat je Ledger 2 van de 3 encrypted shards terugkrijgt. Je Ledger beschikt over de decryption keys voor deze shards, waardoor hij je Private Key kan reconstrueren.
Is dat niet gevaarlijk?
De operatie waarbij je de Private Key gaat restoren uit 2 encrypted shards is op zich niet risicovol.
Alles gebeurt binnen de Secure Element chip, waardoor je de Private Key zelf nooit zou kunnen lekken.
De risico's over de encrypted shards zelf worden hieronder beschreven.
EDIT 20230520: JA, dit is gevaarlijk - de shard encryption keys blijken in handen te zijn van derde partijen, dus dit moet je NOOIT willen.
Ik wil mijn identiteit niet voorleggen aan Ledger.
Fair enough, ik ook niet. Dan gebruik je de dienst dus gewoon niet.
Iedereen kan dus zomaar mijn Private Key exporteren uit mijn Ledger?
Nee. Daarvoor is om te beginnen fysieke of softwarematige toegang nodig tot je Ledger. Daarnaast dien je deze actie manueel na te kijken en te bevestigen op de Ledger zelf. Net zoals je een transactie dient na te kijken en te bevestigen.
Dat vertrouw ik niet.
Als je dat niet vertrouwt, moet je het signen van transacties ook niet vertrouwen.
Exact hetzelfde principe.
Wat als iemand de fysieke/manuele bevestiging weet te omzeilen en de 3 encrypted shards weet te exporteren?
Dat heb je 3 encrypted shards waar je de decryption keys niet van hebt.
Blijkbaar zijn de encryption/decryption keys in handen van derde partijen.
Als die onverhoopt lekken, samen met minstens 2 van je 3 shards, heb je een erg groot probleem.
Kan ik die decryption keys niet breken?
Misschien, ja. Daar hebben we nog niet genoeg details van.
Maar als ze hun werk goed doen, zal je per key een paar honderden of duizenden jaren nodig hebben om 'm te bruteforcen op je PC'tje thuis. De geldsom en de rekenkracht die je nodig hebt om een key op (relatief) korte termijn te kraken, is dusdanig groot dat die de waarde van je cryptocoins al snel zal overstijgen. Dat maakt het dus helemaal de moeite niet waard.
Als ze hun werk niet goed doen, dan kan het desastreus worden.
Is er een risico dat iemand custom firmware kan ontwerpen, met de juiste key kan signen en op een Ledger kan flashen?
Ja.
Dat risico is er altijd al geweest. En het is nog altijd even groot als gisteren, eergisteren, vorig jaar, ...
Wat als iemand er ondanks de beschermingsmechanismes TOCH in slaagt om custom firmware op het SE geflashed te krijgen?
In het zeer onwaarschijnlijke geval dat iemand daar in slaagt, zijn alle Ledgers op slag waardeloos.
Maar als je geen vertrouwen hebt in public/private key cryptografie, heb ik slecht nieuws voor je...
Kan ik Ledger Live nog gebruiken?
Ja, Ledger Live is gewoon een front-end voor je hardware wallet.
Je veiligheid (private key) ligt nog altijd bij je Ledger, niet bij Ledger Live.
Maar kan iemand bvb. een malware versie van Ledger Live uitbrengen?
Dat kan. Dat risico is er altijd al geweest, dat is niet veranderd.
Je dient nog steeds alle transacties manueel op de Ledger na te kijken en te bevestigen.
Merk je iets op dat niet klopt, dan weiger je de transactie en heb je nog steeds geen probleem.
Ik heb bovenstaande gelezen maar ik spring toch liever op de haat-trein.
Jij je ding. Choo choo.
Maar: opbokken, trut.
Reference quotes uit de Reddit sticky (in geval ze zich genoodzaakt zien hem te editen en ik hier complete onzin lijk te vertellen
Let's clear up some misconceptions in this thread...
The secure element chip in the device is a little computer that is completely programmable. The program that runs on this chip can access and manipulate your seed, so obviously the security surrounding this code is very very important.
There are strong security mechanisms in place that ensure that only code that is written by Ledger can run on your device, and that any code with access to the seed cannot be modified by an attacker.
There are also mechanisms in place to ensure a rogue actor inside of Ledger cannot push firmware updates without buy-in from all key stakeholders within the company.
Ledger designs what the code can and cannot do with the seed, and this has always been the case. As always, we design this code meticulously and with true security in mind every step of the way.
The new 2.2.1 firmware contains new code that can manipulate the seed in order to split it into 3 separate encrypted shards.
This new sharding feature, as with every other interaction that touches your seed, requires your consent with a physical button press in order to create the encrypted shards of your seed. If you're worried about this feature, you could choose to never trigger or accept the seed sharding operation.
It's worth repeating: No sharding can happen without your explicit consent. It requires a physical confirmation on the device itself.
The rest of the Ledger Recover service, where the shards are transported to and held by 3 separate and independent companies, the KYC, and the rest, are all upstream of this. If you are not the kind of person to want a secure backup of your seed phrase, then it's totally your choice to never use this service and ignore that it exists.
When you see us saying "it's optional," I want to be clear this is what they mean. If you never click the button to create the shards, then the rest of the service can be totally ignored, and you can be confident you're not at all interacting with any of it.
Ledger Recover is an optional subscription for users who want a backup of their secret recovery phrase. You don’t have to use it, and can continue managing your recovery phrase yourself if that’s why you bought a Ledger.
This is not automatically enabled by any firmware updates. This is your choice.
For full FAQs:https://support.ledger.com/hc/articles/9579368109597?docs=true
But first and foremost, how is your Secret Recovery Phrase (SRP) generated? Ledger uses the BIP39 standard for the generation of the SRP on all of our devices.
This is generated by the secure element of your device and is ONLY ever shared with you. Never us.
More here: https://support.ledger.co...recovery-phrase?docs=true
If you choose to subscribe, Ledger Recover encrypts a version of your private key and splits it into three fragments (using Shamir Secret Sharing) - all of this happens on the Secure Element chip, so your Secret Recovery Phrase is not at risk.
These encrypted fragments are stored by 3 different parties on cryptographically-secure Hardware Security Modules.
Individually, these encrypted fragments are completely useless. When you want to restore your keys, 2 of these 3rd parties will send back their fragments to your Ledger device (and not us as an organization), which will be able to reconstitute your Secret Recovery Phrase.
Decryption can ONLY happen on a Ledger’s Secure Element chip, which has never been compromised. So why did we develop Ledger Recover? To provide full peace of mind to some of our users.
You need to approve the service on your Ledger, otherwise the backup is never created. This is why we have secure hardware and a secure screen - trust your device. There's no backdoor to a backup.
[ Voor 60% gewijzigd door Slonzo op 20-05-2023 19:40 ]