mannowlahn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:13:
Jij doet een aanname dat het encrypte shards zijn. Indien ledger de mogelijkheid bied via een softwarematige firmware update de seed te exporten, is daarmee de het doel van de ledger teniet gedaan. Dat men het op drie of tig plekken gaat bewaren doet niets af dat er blijkbaar GEEN hardwarematige beperking in zit. Als een firmware de seed alsnog kan exporteren is er gewoon een probleem.
Ik doe geen aanname, dat is letterlijk wat Ledger bevestigd heeft. Enkel het SE heeft toegang tot de keys, de SE firmware krijgt een functie die de private key in 3 stukken hakt en die 3 shards gaat encrypteren en naar buiten brengen. Die functionaliteit kan enkel gebruikt worden wanneer je fysiek bevestigt met de knoppen op de Ledger. Exact zoals signen.
Natuurlijk is er wel een hardwarematige bescherming, dat is net het hele punt van een SE? Er is geen mogelijkheid om een Ledger open te schroeven en m.b.v. tools de private key uit de SE te extracten. Dat is je hardwarematige bescherming. Dat heeft niks te maken met het feit dat er een hoop componenten samengeknoopt worden in software.
Jij redeneert over een situatie over het kraken van encryptie op de hardware zelf. Dat zou idd wellicht moeilijk te kraken zijn. Maar in welk licht plaats jij dit als slechts een firmware update dit blijkbaar wel kan? Zit in de firmware dan de encryptie methode ingebakken? Bv dezelfde nonce voor signed van transacties? Zelf dan nog, er is een backdoor die geen hardware beperking meer kent.
Misschien heb ik het te bondig uitgelegd, maar dat wat niet wat ik bedoelde. Wat ik bedoelde: ZELFS al krijgt een derde partij op 1 of andere manier toegang tot je Ledger (fysiek of via software) en ZELFS al slagen ze erin om de export van 3 shards op het SE te triggeren zonder dat je fysiek moet bevestigen op de Ledger, DAN NOG heb je alleen maar 3 encrypted shards waar je de decryption keys niet van hebt.
En dan komt de aap uit de mouw...
Als dat keys zijn die op voorhand vastliggen (PSK) en waarover de 3 partijen beschikken waar de shards gestald worden, dan is dat natuurlijk een waardeloos systeem. Zowel de 3 partijen kunnen dan een shard decrypted, alswel om het even wie waar de die PSK naartoe lekt.
Zijn het echter keys die door het SE zelf gegenereerd worden, die enkel ter beschikking blijven binnen het SE, en die NOOIT in handen komen van een derde partij, dan zit je alsnog mogelijks safe, mits ze geen foute of kwetsbare implementatie gemaakt hebben.
Dit impliceert dus wel dat je ENKEL EN ALLEEN een private key kan restoren op exact dezelfde Ledger als waar hij al op stond, want enkel die welbepaalde Ledger (en zijn SE) beschikt over de decryption keys voor de shards.
Dat bedoelde ik met:
Slonzo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:30:
Afhankelijk van welke encryptie ze gebruiken, welke mode, welke key length, en nog vele factoren, kan het alsnog tientallen of honderden jaren duren voor iemand die versleuteling kan breken. En niemand gaat honderdduizenden/miljoenen dollars betalen voor de rekencapaciteit om de encryption keys voor jouw shards te breken, als er niet meer op je Ledger te rapen valt.
Worden er PreShared Keys gebruikt voor de shard encryption, of zijn de encryption keys op een andere manier gekend door partijen anders dan jijzelf, dan is het een waardeloze boel. Niet gebruiken dus.
Ik gebruik ledger omdat ik er op kon vertrouwen dat de seed eenmalig bekend was tijdens initalisatie. Dat gaf mij vertrouwen dat mijn ledger veilig was. Nu blijkt dat die belofte die men meerdere malen textiel gemaakt heeft incorrect is. Preshared keys doen er niet toe, de encrypte sleutel betreft je je private key die dmv pincode geencrypt is. Er niks preshared oid hier aan. Het hele concept gaat er om dat er een eenmalig write is mbt de seed en dat je pin de boel encrypt.
Het afwegen dat er een manuele actie moet plaats vinden is naar mijn mening niet correct. Het feit dat de seed geΓ«xporteerd kan worden door firmware is het probleem. Jij redeneert in een stadium wat er volgens mij niet toe doet. Naar mijn mening zit het gevaar hem in een stadium ervoor.
Je private key wordt nog altijd nooit exported, enkel de 3 encrypted shards. En dat kan enkel als je manueel bevestigt dat dat mag.
De
flowchart i.c.m. de quote hieronder kan je helpen om voor jezelf te bepalen of je dat aanvaardbaar veilig vindt of niet

Er ontbreken nog wat technische details, dus ik vind het nog te vroeg om het af te schrijven.
Slonzo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:30:
Afhankelijk van welke encryptie ze gebruiken, welke mode, welke key length, en nog vele factoren, kan het alsnog tientallen of honderden jaren duren voor iemand die versleuteling kan breken. En niemand gaat honderdduizenden/miljoenen dollars betalen voor de rekencapaciteit om de encryption keys voor jouw shards te breken, als er niet meer op je Ledger te rapen valt.