Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Ford 2000 Daar is een werkwijze voor (https://github.com/john30/ebusd/wiki/HowTos), ik vermoed dat daar serieus tijd in gaat zitten en ik weet niet of iemand (in dit topic) dat pad al eerder ingeslagen is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-04 19:52
Nu mijn Vaillant warmtepomp 125/6 eindelijk een beetje fatsoenlijk draait na vele problemen en het daarover meerdere keren mijn kennis delen op Tweakers (zie Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen")
ga ik nu proberen Home Assistant aan de praat te krijgen om inzicht te krijgen in de gegevens van mijn Vaillant warmtepomp met toebehoren. Het gaat om alleen gegevens inzien, aanpassingen niet.
Het probleem is dat het voor mij wel allemaal erg technisch is.
Voor de installatie van Home Assistant zelf krijg ik de nodige ondersteuning, maar voor het installeren van de ebusd schrik ik nog terug.
Natuurlijk heb ik zoveel mogelijke posts op dit forum doorgelezen, gekeken welke adapter (al dan niet met een voeding?) ik nodig zou hebben, welke software, hoe de software te installeren etc.
Dat gaat mij, moet ik helaas bekennen, zo niet lukken.
Wie kan mij helpen aan de meest eenvoudige ‘plug-and-play’ methode voor het installeren van Ebus (welke adapter, software e.d.), hopelijk zonder dat ik allerlei codes moet aanpassen of andere voor mij ingewikkelde zaken moet oplossen.
Kortom, hoe krijg ik, als leek, Ebus aan de praat op een zo simpel mogelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 16:25
Ik heb ook zo'n systeem: HA / EBUS / VWL125/6 / geen CV. Alles werkt naar behoren via MQTT. Echter heb je veel tijd nodig om alles aan het praat te krijgen.

Het beste is dat je een replica HA / EBUS van mij krijgt die ik thuis ga installeren/aansluiten op mijn ebus. Hiervoor moet je een nieuwe raspberry pi / ebus adapter aanschaffen. Het zal wel 1 avond werk zijn maar het probleem is dat ik geen tijd heb ivm andere thuis project.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-04 19:52
@Eriko, Dank voor je reactie en voor het aanbod. Ik heb inmiddels een simpele oplossing gevonden die geen gebruik maakt van ebus maar van de API uit de myvaillant app. Zie https://community.home-as...illant-integration/542610 .
Zal wel wat simpeler zijn vergeleken met een directe aansluiting via ebus, maar zo in de beginfase is dat voldoende voor mij.
Nogmaals bedankt voor je aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Het zal wel werken maar gedetaileerde info krijg je het niet.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:12
@Arkor

Ik heb beide. Ebusd is echt een engineering sample, als je weinig kennis in die hoek hebt is het een flinke kluif, ik heb wel wat kennis maar ik liep tegen onverklaarbaar gedrag van de ebusd in combinatie met MQTT aan en dat is lastig debuggen. Support vanuit ebus.de is maar spaarzaam, [@PeterJones heeft een eigen repo en ook veel kennis van zaken en geeft meer support dan de eigenaren van de ebusd/repo.

De ebusd integratie via HA is relatief simpel op te zetten maar die geeft ook niet constant de data die je wil. de integratie zit ook vol met data die niet van toepassing is, of (voor mij) niet interressant/relevant

De myvaillant API integratie geeft je nog minder data maar wel de data die relevant zijn voor het functioneel besturen van de installatie, maar: Vaillant heeft een limiet op de API gezet dus je kan daar niet onbeperkt data uit ophalen. De energie data heb ik op 2u staan en dan al maanden krijg ik niks en een log vol quota exceeded. Al zou ik data krijgen is elke 2u een update nutteloos, dus maar uit gezet.
De reguliere info zoals temperaturen zijn beschikbaar en kan je ook controleren, maar verwacht niet elke minuut een update.

Ik heb de ebusd nu stabiel en werkend (in Node Red via http calls trek ik de JSON data er uit, ik heb de integratie met HA zelf opgezet) en ben grotendeels afgestapt van de data uit de vaillant API halen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV * Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawizze
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-03 16:35
Heeft er al iemand de vochtigheid kunnen uitlezen uit de vrc700? Of is dat enkel lokaal en staat dat register niet op de bus?

Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:32
@dawizze met mijn VRC720 (icm aroTHERM Plus en Ai Plus) is dat ctlv2 —> z1RoomHumidity
Of dat voor de VRC700 hetzelfde is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawizze
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-03 16:35
Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:26:
@dawizze met mijn VRC720 (icm aroTHERM Plus en Ai Plus) is dat ctlv2 —> z1RoomHumidity
Of dat voor de VRC700 hetzelfde is weet ik niet.
Dat topic heb ik al proberen te pollen zonder succes helaas. Zal mss niet mogelijk zijn met de 700..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Binnenkort aan de warmtepomp. Wellicht een AroTherm 75/5 + VWL 78/5 icm VVW.
Wensen m.b.t. aansturen en automatisatie:

uitlezen van data

algemene temperatuur (thermostaat) op afstand bedienen
eigenverbruik PV maximaliseren: bij overschot temperatuur SWW vat verhogen, legionella run slim plannen
COP warmtepomp optimaliseren door langere runs i.p.v. pendelgedrag
vvw als warmtebuffer gebruiken en slim anticiperen op toekomstige weersveranderingen

Zijn deze zaken inmiddels matuur en betrouwbaar genoeg te doen met ebusd (in combinatie met Home Assistant) of kijk ik beter naar bijvoorbeeld een Loxone integratie?

Anders gezegd ik kan niet inschatten hoe stabiel en 'productieklaar' de huidige software zoals ebusd is. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarten_NL
Als je het eenmaal aan de gang hebt is de ebus deamon en hardware wel stabiel. We hebben begin vorig jaar een ebusd csv repo update gehad waardoor diverse wp regelingen gek gedrag gingen vertonen, naar overstappen naar de @PeterJones repo was dat gedrag weg maar ik bleef hie en daar vreemde dingen houden (tijdens SWW bedrijf ging de 3-weg zo af en toe voor 2 min terug naar CV) hoe en waarom heb ik de vinger nooit achter kunnen krijgen maar ik ben van MQTT integratie afgestapt en haal alles via HTTP/JSON uit de ebus deamon.

Home assistant is door doorlopende updates met een spinneweb aan afhankelijkheden en zwitsersmes functionaliteit naar mijn idee niet het platform waar je deze regeling bouwt.

Ik gebruik HA wel als dashboard en voor simpele regelingen, de meer complexe heb ik in Node red zitten en stukje bij beetje verhuis ik alles die kant op om alles ook overzichtelijk te houden.

Vaillant AroTHERM+ WP - 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV * Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04 20:36

Dinand Mentink

Software Engineer

Hallo. Nieuw in dit topic, hoewel ik het al een tijdje lees.

Sinds gisteren aan de slag gegaan om met ebusd proberen de data uit te lezen. Ben handig genoeg maar loop toch tegen eea aan, hoop dat iemand me in de juiste richting kan wijzen.

Twee doelen:

1. Data in influxdb krijgen die ik al heb draaien zodat ik er wat dashboards mee kan maken en beetje in kan grasduinen.
2. Koppeling met home assistant zodat ik daar de data ook heb, en vooral om enkele minimale wijzigingen vanuit ha te kunnen doen.

Hardware:

- VWL 75/6
- VRC 720
- VWZ AI
- Ebus adapter via elecrow (https://www.elecrow.com/ebus-adapter-shield-c6.html) via https://ebusd.eu/myadapter/ . Heb het idee overigens dat leveringsproblemen sinds nieuwjaar beetje voorbij zijn. In mijn geval lag ie in 2 weken vanuit china hier op de mat.
- huisserver met docker compose

Software:

Allemaal in de docker compose op huisserver.

- ebusd
- mqtt (eclipse-mosquitto)
- home assistant

Installatie tot dusver:

- Ebus shield installeren was een eitje, aansluiten op usb kabeltje, op wifi inloggen, eigen wifi instellen. Doet het. Wel onder de indruk van een pcb van tientjes. Nette interface geen klachten.
- ebusd als docker container. De documentatie is niet top, maar na wat rommelen draait het stabiel.
- mqtt als docker container, ook allemaal prima. Draait en er komen berichten binnen.

Waar ik nu sta:

Ik krijg netjes berichten in mqtt met daarin json met data. Ik herken buitentemperatuur, flow temperatuur, pompstatus en getallen die me minder zeggen met ambigu naamgeving zoals "energy_1". Er worden 3 apparaten op de ebus gevonden en herkend (buitenunit, thermostaat en binnenunit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaKxopaepYthNaHO5ZbP_-ObI5I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T242iwJS0eW1EE7tgEfa6e25.png?f=user_large

Vragen:

- Wat is de gemakkelijkste manier om die json om te zetten naar influxdb met relevante naamgeving. Als dit via home assistant moet ook prima. Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om van alle geneste json velden 3 niveau's diep met namen als "energy" te gaan uitzoeken wat het betekent. Is hier een referentie voor?
- Is er een manier om home assistant (eventueel via mqtt) ook commando's naar de ebus te laten sturen? Ik zit niet vast aan mqtt. Als het zonder mqtt kan/moet ook prima. Is het het makkelijkste om toch ebusd te draaien op home assistant (https://www.home-assistant.io/integrations/ebusd)? Dan mijn vraag, het "circuit" veld is verplicht, wat moet je daar dan invullen?

Hoop dat iemand wat pointers kan geven.

Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@Dinand Mentink

Ik gebruik MQTT alleen richting HA.

Data uit de ebusd trekken doe ik via HTTP in node red en dan per individuele entiteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzQ0vooreXijmGRNM6isfM1FOxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRnms2KGm3sTRwBO6NLgB3rG.png?f=fotoalbum_large

HTTP request:

http://192.168.0.3:8889/data/basv/Hc1FlowTemp?maxage=60

Het antwoord:

{"messages":{"Hc1FlowTemp":{"name":"Hc1FlowTemp","passive":false,"write":false,"lastup":1736706670,"zz":21,"fields":{"tempv":{"value":21.5}}}}}

Rechts duw ik het dan gelijk door naar een MQTT topic.

Ik gebruik de global variabelen op een andere tab om de entiteiten dan in 1x influxDB in te duwen en er eventueel logica mee te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

maarten_NL schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:32:
@Dinand Mentink

Ik gebruik MQTT alleen richting HA.

Data uit de ebusd trekken doe ik via HTTP in node red en dan per individuele entiteit:

[Afbeelding]

HTTP request:

http://192.168.0.3:8889/data/basv/Hc1FlowTemp?maxage=60

Het antwoord:

{"messages":{"Hc1FlowTemp":{"name":"Hc1FlowTemp","passive":false,"write":false,"lastup":1736706670,"zz":21,"fields":{"tempv":{"value":21.5}}}}}

Rechts duw ik het dan gelijk door naar een MQTT topic.

Ik gebruik de global variabelen op een andere tab om de entiteiten dan in 1x influxDB in te duwen en er eventueel logica mee te voeden.
Ah. Bedankt! Dit beantwoord een deel van mijn vragen. Nml dat het toch mogelijk is die api aan te roepen.

Voor wie dit later nog lezen. Ik heb voor nu alles via mqtt werkend. Zoals altijd rtfm. Hoewel eerlijk gezegd de documentatie van ebusd beter kan. De http api stond daar gewoon beschreven, maar dan moet je het wel vinden.

Voor home assistant is de truc om de automatic configuration over mqtt aan te zetten: https://github.com/john30....-Automatic-configuration. Dan worden alle entities vanzelf netjes aangemaakt en kun je dashboards bouwen.

Omdat home assistant alle data toch al doorpompt naar influxdb ben ik er nu. Ik ga dashboards maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:25
Is er iemand al geupdate naar Ebus 24.1 binnen Home Assistant? Een bleef alles werken? :p

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsrab
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 16:05
Ik lees al een tijdje mee tot nu toe niet actief meegedaan aan dit topic maar bovenstaande vraag kan ik beantwoorden voor mijn situatie.

Ik heb de update gedaan, en helaas stopte de boel met werken. Veel de hmu, basv2 en vwzio werden niet meer geladen bij de start scan. Ik heb een combinatie gebruikt van de repo van john30, jonespd en nog 1 andere, welke dat was weet ik even niet meer.

Hij gaf daarna nog de volgende error op sommige regels: ERR element not found.
Nadat ik de regels in commentaar heb gezet die voor deze foutmelding zorgde werkte alles weer.

Mijn systeem bestaat uit onderstaande binnen en buiten unit:
unitower pure vwl 108/7.2
varotherm pure vwl 85/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

@maarten_NL, of iemand anders die het weet. Ik zie hier dat je elke 2 minuten deze waarde opvraagt en misschien ook nog wel andere. Als ik in de logging van ebusd kijk zie ik dat deze daadwerkelijk via de ebus aan het apparaat opgevraagd worden.

Nu valt het me op dat er veel, relevante, waarden zijn die niet standaard geüpdate worden via de ebus. Bijvoorbeeld de tempFlow, huidige verbruik, huidige afgifte in kW. Nu kan ik gemakkelijk via /data/hmu/?maxage=10 een aanvraag doen en alle nieuwe waarden worden dan netjes over mqtt verstuurd. Dan heb ik ze in home assistant.

Echter, alle "verouderde" waarden worden dan via ebus op dat moment uitgevraagd.

Mijn vraag: bestaat er zoiets als het overbelasten van ebus? Kan ik probleemloos bv elke 10 seconden alle waarden opvragen? Of heeft dan b.v. de binnenunit moeite om te communiceren met de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 21:25
Broodro0ster schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:20:
Is er iemand al geupdate naar Ebus 24.1 binnen Home Assistant? Een bleef alles werken? :p
Ik draai Ebusd in een docker container op k8s:
code:
1
image: john30/ebusd:v24.1

Werkt nog steeds naar behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 21:25
Dinand Mentink schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:43:
[...]

@maarten_NL, of iemand anders die het weet. Ik zie hier dat je elke 2 minuten deze waarde opvraagt en misschien ook nog wel andere. Als ik in de logging van ebusd kijk zie ik dat deze daadwerkelijk via de ebus aan het apparaat opgevraagd worden.

Nu valt het me op dat er veel, relevante, waarden zijn die niet standaard geüpdate worden via de ebus. Bijvoorbeeld de tempFlow, huidige verbruik, huidige afgifte in kW. Nu kan ik gemakkelijk via /data/hmu/?maxage=10 een aanvraag doen en alle nieuwe waarden worden dan netjes over mqtt verstuurd. Dan heb ik ze in home assistant.

Echter, alle "verouderde" waarden worden dan via ebus op dat moment uitgevraagd.

Mijn vraag: bestaat er zoiets als het overbelasten van ebus? Kan ik probleemloos bv elke 10 seconden alle waarden opvragen? Of heeft dan b.v. de binnenunit moeite om te communiceren met de buitenunit.
Ik vraag continue nieuwe waardes op, al is het wel sequentieel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C541km0fWoO0QsFyO6p1pXgvIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3JdbY7SpFlOAqcDCmbsThJZN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm068hqQ8n-4yf319JBajwQ6DNE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gEtF3yM8petUSQTiYTTjE6ft.png?f=fotoalbum_large

Dat gaan tot nu toe zonder problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kaspers op 13-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik ken het ebusd protocol niet in detail en ik kan ook zo niks over prioriteit vinden in de ebusd wiki @PeterJones misschien?

Ik zit meer in de J1939 CAN/RS485 hoek en daar heb je altijd een bus arbitratie stap voordat een node op de bus mag zenden. Theoretisch gezien kan je die bus niet overloaden of de functionele communicatie verstoren omdat een lage prio het altijd zal verliezen van de hoge prioriteit berichten.

Waar je naar mijn idee wel over na moet denken is het niveau detail (en bulk data) wat je van een traag regelend systeem als een warmtepomp vraagt.

Wat wil je regelen op 10 seconden?

Voordat de warmtepomp "aan" is ben je minuten verder, voor de aanvoer temperatuur gestegen is nog meer minuten en voor er voldoende warm water bij de verwarmingen aan is gekomen ben je zo 15 min verder.

Als je hmu? stuurt krijg je alles wat je in de csv hebt staat. Ik ben eerst begonnen met alles uit de csv halen wat ik niet nodig heb of niet werkt en dan vraag ik die losse waardes per stuk op. Dan houd je de requests zo klein mogelijk en kan je bijv de ene waarde vaker ophalen dan andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Ik wil niet zoveel regelen per 10 seconden hoor. Meeste dingen die ik op basis van stroomverbruik (slimme meterkast) al gezien heb had ik met data per minuut ook wel gezien. Ik ben gewoon benieuwd naar wat ongeveer een interval is waarmee ik de zooi niet overbelast.

Daarnaast. Ik weet nog niet zo goed wat handig is om te loggen. Zodra je weet welke data je moet hebben heb je de data niet meer nodig. Dus ik ben simpelweg begonnen met alles per minuut naar influxdb sturen.

Wat betreft csv. Ik heb de autodiscover gebruikt door EBUSD_CONFIGPATH: "https://ebus.github.io/next" op te geven en de meeste waardes die ik dan krijg zijn bruikbaar.

Het is een beetje snelle stappen snel thuis, maar ik heb hier een kleine rondlopen dus de meeste dagen ben ik blij als ik een half uurtje heb om een paar stappen te maken. Als het een beetje kan wil ik einde maand toch kijken of me nog dingen opvallen. Dan maar wat teveel data opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 17:00
Dinand Mentink schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:43:
Nu valt het me op dat er veel, relevante, waarden zijn die niet standaard geüpdate worden via de ebus. Bijvoorbeeld de tempFlow, huidige verbruik, huidige afgifte in kW.
Vorige week heb ik mijn ebusd setup bijgewerkt en nu zie ik iets vergelijkbaars. Registers die met mijn oude setup wel automatisch uitgelezen worden, moet ik nu handmatig uitlezen.

Oude setup
Esera EBC 100 USB (12001)
ebus 23.3
JonesPD repo van +/- augustus 2024

Nieuwe setup
eBUS C6 shield op een RPi4
ebus 24.1
JonesPD repo huidig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Iemand een idee hou ik dat oplos ...

Het is koud buiten.

2025-01-20 08:19:48.221 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.number] Invalid value for number.ebusd_700_outsidetempavg_tempv: -0.472656 (range 0.0 - 100.0)

Ik zie nergens in home assistant hoe ik kan instellen dat dat bv van -100 tot 100 mag.

[ Voor 33% gewijzigd door Tomsworld op 20-01-2025 16:19 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hier ook geupdate naar 24.1 en ik mis ook waardes die ik vroeger wel had. Ik gebruik PDJones zijn files dus nu ook maar even de laatste versie afgehaald in de hoop dat het daarmee opgelost is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-04 16:41
Wil graag een specifieke waarde uit de eusd in een grafiekje hebben. Ik zie die wel in mqtt explorer staan. Maar als ik dan bij de sensoren ga zoeken is die niet in de lijst aanwezig (wel heel veel andere ). Hoe krijg ik deze waarde toch als sensor in de lijst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM0fpTxGJ9i_TWv1YFjp5t1gjag=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/anf1XzfHHn1upmeIEAxJfB1K.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUtzy4ewLeLcfHZ8asCSOEd2j6o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Mp4fMp0YPlQEZDOycqLTI5H5.png?f=fotoalbum_tile

code:
1
 WaterPressure = { "pressv": {"value": 1.4}}

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:04
Ik zou graag met eBusd in willen stellen op welk tijdstip de SWW-run plaats mag vinden.

Dit zijn de relevante parameters die ik zie:
code:
1
2
3
ctlv3 hwcTimer.Config = 00 03 0a 0a 01 01 23 46 00
ctlv3 hwcTimer.Friday = ERR: end of input reached
ctlv3 hwcTimer.Monday = ERR: end of input reached

Heeft iemand die hwcTimer.Config misschien al eens ontcijferd? Of analoog daaraan: de ctlv3 silentTimer.Config?

code:
1
silentTimer.Config = 00 0c 0a 00 00 00 ff ff 00

Dit zou moeten betekenen: elke dag van 00:00 - 07:00 en van 23:00 tot 00:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 20:02
Sinds de laatste update naar ebusd 24.1 lijken de configuratie files van @PeterJones niet meer te werken. In ieder geval niet in de discovery van de devices in Domoticz, meer mensen met een vergelijkbare uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
marcop23 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:56:
Ik zou graag met eBusd in willen stellen op welk tijdstip de SWW-run plaats mag vinden.

Dit zijn de relevante parameters die ik zie:
code:
1
2
3
ctlv3 hwcTimer.Config = 00 03 0a 0a 01 01 23 46 00
ctlv3 hwcTimer.Friday = ERR: end of input reached
ctlv3 hwcTimer.Monday = ERR: end of input reached

Heeft iemand die hwcTimer.Config misschien al eens ontcijferd? Of analoog daaraan: de ctlv3 silentTimer.Config?

code:
1
silentTimer.Config = 00 0c 0a 00 00 00 ff ff 00

Dit zou moeten betekenen: elke dag van 00:00 - 07:00 en van 23:00 tot 00:00
Als je de timer een uur verzet, wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:22
Klaaz Vaak schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:17:
Sinds de laatste update naar ebusd 24.1 lijken de configuratie files van @PeterJones niet meer te werken. In ieder geval niet in de discovery van de devices in Domoticz, meer mensen met een vergelijkbare uitdaging?
I've updated my repository back in October given the breaking changes in 24.1. Have you tried to update the configuration files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
PeterJones schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:03:
[...]

I've updated my repository back in October given the breaking changes in 24.1. Have you tried to update the configuration files?
Ja heb ik geprobeerd, maar er lijkt ook breder een uitdaging te zijn. Ook bij @Broodro0ster Dus met de nieuwe files werkt het ook niet. Dank voor je ondersteuning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Klaaz Vaak schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Ja heb ik geprobeerd, maar er lijkt ook breder een uitdaging te zijn. Ook bij @Broodro0ster Dus met de nieuwe files werkt het ook niet. Dank voor je ondersteuning!
Voor mij werkt het terug met @PeterJones zijn geupdate files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb nog een stomme noob-vraag die ik hier nog niet meteen gevonden heb in dit topic (iedereen lijkt al net iets beter ingelezen/bekend met):

Dit weekend komt er installateur een gas-CV installeren (Vaillant ecoTEC plus VCW 32 CS). Vraagjes:
  • Kan ik daar rechtstreeks een ebus-adapter op aansluiten of moet daar ook nog een Vaillant VR33-module voor gekocht worden. Ik vermoed dat dit niet nodig is maar wil het ding niet slopen nog voor ik het gebruikt heb ;^).
  • Zou ik met diezelfde ebus-adapter via homeassistant de thermostaat functie kunnen emuleren? Ik heb in alle ruimtes temperatuursensoren alsook buiten en in HA een "schema" opzetten is ook een kleintje. Omgaan met stooklijnen ed (zoals ik hier in het topic soms zie) is natuurlijk nog wel wat geavanceerder dan een weekschema'tje opzetten in HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
Broodro0ster schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:12:
[...]

Voor mij werkt het terug met @PeterJones zijn geupdate files.
Mag ik vragen hoe je die hebt geïnstalleerd / welke optie je hebt meegegeven aan ebusd? Welke files heb je gebruikt, een paar of de hele repository?

[ Voor 63% gewijzigd door Klaaz Vaak op 05-02-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Klaaz Vaak schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Mag ik vragen hoe je die hebt geïnstalleerd / welke optie je hebt meegegeven aan ebusd? Welke files heb je gebruikt, een paar of de hele repository?
Voorlopig heb ik nog niets geïnstalleerd, laat staan geconfigureerd, de CV-ketel wordt pas dit weekend geplaatst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Klaaz Vaak schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Ik heb die repo gedownload en in mijn HA config folder gezet. Wel enkel 2.1 en EN, de overige heb ik er uit geladen. En dan dat path in mijn config gestoken.
Hieronder mijn config in YAML.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
scanconfig: true
loglevel_all: notice
mqtttopic: ebusd
mqttint: /etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg
mqttjson: true
network_device: 10.0.0.10.:9999
mode: enh
configpath: /config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:22
Klaaz Vaak schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Sorry voor het Engelse antwoord, ik zat blijkbaar in work mode. 😳

Volgens mij zit je uitdaging dan in HA kant. Daar kan ik je niet mee helpen, want dat gebruik ik niet. Mocht je echter zien dat het in de CSV definitie zit, dan hoor ik graag hoe en wat ik daar andere mee kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
PeterJones schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Sorry voor het Engelse antwoord, ik zat blijkbaar in work mode. 😳

Volgens mij zit je uitdaging dan in HA kant. Daar kan ik je niet mee helpen, want dat gebruik ik niet. Mocht je echter zien dat het in de CSV definitie zit, dan hoor ik graag hoe en wat ik daar andere mee kan helpen.
Dank, het werkt met een aantal wijzigingen in de domoticz plugin!

[ Voor 22% gewijzigd door Klaaz Vaak op 08-02-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutersa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04 23:25
daxy schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:06:
[...]

Even een paar pointers om je op weg te helpen:
  • Sluit je Shield C6 aan op je CV/WTW/nogiets
Misschien een enorme Noob vraag, maar toch:
Ik heb vandaag mijn ebus adapter ontvangen (https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html) en wil deze nu graag aansluiten, maar waar? Ik heb een Vaillant VWZ MEH 61 unit (https://www.vaillant.be/d...gen-vwz-meh-61-698820.pdf). Als ik deze open zie ik wel een aansluiting "BUS", waar al iets op aangesloten is (ik vermoed mijn VRC 700/6 thermostaat). zie "aansluiting 10" op onderstaande afbeelding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BhKn2sYTdIPRhoNgraDGQds7gw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OwIVTwm7znVGmT7LYhJXYaO8.png?f=fotoalbum_large

Kan ik mijn ebus adapter hier gewoon "bijprikken"?

Alvast dank,
Anton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Ja je kunt het gewoon prikken. Het doet er niet toe waar je op deze kabel gaat aansluiten: bij de thermostaat, in de MEH, of ergens ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 12:43
woutersa schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Misschien een enorme Noob vraag, maar toch:
Ik heb vandaag mijn ebus adapter ontvangen (https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html) en wil deze nu graag aansluiten, maar waar? Ik heb een Vaillant VWZ MEH 61 unit (https://www.vaillant.be/d...gen-vwz-meh-61-698820.pdf). Als ik deze open zie ik wel een aansluiting "BUS", waar al iets op aangesloten is (ik vermoed mijn VRC 700/6 thermostaat). zie "aansluiting 10" op ondxerstaande afbeelding: [Afbeelding]

Kan ik mijn ebus adapter hier gewoon "bijprikken"?

Alvast dank,
Anton
Als je de Duitse versie van de handleiding bekijkt, dan is aansluiting 10 inderdaad "10 eBUS-Anschluss".
Ik zou daar de adapter op aansluiten. Let op dat als het niet werkt, je de kabels even moet omdraaien (wel of niet "gekruisd" zegmaar). Succes!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 19:04
Hoe kom ik in dit scherm van mijn ebusd ?

Ik heb het gehad maar weet niet meer hoe ik het gedaan heb ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFfL03Q1uYyqwShd0XamdNjCMRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kw0ZTRvSaKmUsTATAkcVPY7Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 13:42
Wat is het verschil/voordeel van de Home Assistant ebusd addon tov de data binnen halen via mqtt?

Het lijkt er namelijk op dat de adapter c6 zelf connectie kan maken met een mqtt broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@hjzwiers dat is de webinterface, heb je het ipadres achter ens: als eens geprobeerd? (zonder wat er achter de : staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@Snippo

Beide werken via MQTT. Via de HA addon heb je het voordeel dat de eigenschappen van de sensoren enzo al gelijk goed staan.

Ik heb zelf afscheid genomen van de ebusd MQTT integratie want dan is het soms afwachten wanneer er weer een update van een bepaalde data langs komt. Via HTTP kan je het opvragen van de data zelf bepalen en actief laten verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
@maarten_NL

Dat heb ik verschillende malen geprobeerd, was ook hoe ik het vorige keer heb gedaan, maar dat werkt niet meer. Dacht dat er een andere methode was ....

Heb alles opnieuw opgestart "sudo docker compose up -d" en "docker stop container nummer" en rm, resultaat is ook niets.

docker run -d --name=ebusd -p 8888 -v /docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en:/config john30/ebusd --scanconfig=full -d ens:192.168.2.99:9999 --mqttint=/ect/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqttport=1883 --mqtthost=192.168.2.71 --configpath=/config

Dus ik zoek op http://192.168.2.99:9999

Alles werkt, zie ook alles in MQTT Explorer, echter krijg de site niet up and running.

Hij komt met de error "err_connection_refused"

[ Voor 3% gewijzigd door hjzwiers op 19-02-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
maarten_NL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:26:
@Snippo

Beide werken via MQTT. Via de HA addon heb je het voordeel dat de eigenschappen van de sensoren enzo al gelijk goed staan.

Ik heb zelf afscheid genomen van de ebusd MQTT integratie want dan is het soms afwachten wanneer er weer een update van een bepaalde data langs komt. Via HTTP kan je het opvragen van de data zelf bepalen en actief laten verversen.
De ebusd addon doet hier helemaal niets (geen enkele entry, waarschijnlijk door de cascade opstelling).

De HTTP API gaf in eerste instantie alleen lege gegevens (no data stored in ebusctl), maar als je ?maxage[=seconds] aan je request plakt haalt hij deze allemaal netjes op :) .

Hoe krijg ik de gegevens van een HTTP call in het Home Assistant dashboard?

@hjzwiers
Dat is het dashboard van je ebusd adapter, niet van je ebusd docker instance. Die zou dan te vinden moeten zijn op http://192.168.2.99

[ Voor 20% gewijzigd door Snippo op 19-02-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
@Snippo

http://192.168.2.99 heb ik meerdere keren geprobeerd, geen respons

Ik zie de ebus adapter wel bij mijn router in de lijst staan

[ Voor 108% gewijzigd door hjzwiers op 19-02-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Snippo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Hoe krijg ik de gegevens van een HTTP call in het Home Assistant dashboard?
De HTPP calls doe ik in Node red en duw dat door naar MQTT

Voor HA heb ik de autodiscovery topics nagemaakt zodat HA die sensoren automatisch op pikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjzwiers
Ik heb het werkend: "https://192.168.2.99/#/status" moest je intikken.

Ik heb via de computer de dongle aangeloten, geupgrade, en geconnect. Toen kreeg is de volgende website te zien.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-04 17:43
Dag allemaal, ik heb 3 Vaillaint pompen en wil gaan starten met het uitlezen ervan.
Wil een ebusd adapter gaan kopen
https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html
of
https://www.elecrow.com/ebus-adapter-shield-c6.html

Voorkeur gaat uit naar de C6, mocht later blijken dat ik niet alle 3 de pompen op 1 ebus adapter ga krijgen, dan vermoed ik dat meerdere actieve v5-2 lastig uit elkaar te houden gaat zijn. (iemand ervaring mee?) (zal ook een VR32 in de pomp moeten zetten omdat ze anders niet uit elkaar te houden zijn)

Is er iemand die er nog een ebusd heeft liggen en die weg wil doen, anders bestel ik er daan een

[ Voor 3% gewijzigd door schemert op 21-02-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
schemert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:51:
Dag allemaal, ik heb 3 Vaillaint pompen en wil gaan starten met het uitlezen ervan.
Wil een ebusd adapter gaan kopen
https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html
of
https://www.elecrow.com/ebus-adapter-shield-c6.html

Voorkeur gaat uit naar de C6, mocht later blijken dat ik niet alle 3 de pompen op 1 ebus adapter ga krijgen, dan vermoed ik dat meerdere actieve v5-2 lastig uit elkaar te houden gaat zijn. (iemand ervaring mee?) (zal ook een VR32 in de pomp moeten zetten omdat ze anders niet uit elkaar te houden zijn)

Is er iemand die er nog een ebusd heeft liggen en die weg wil doen, anders bestel ik er daan een
Hier werkt het met één adapter i.c.m. drie warmtepompen:
https://pastebin.com/DU89Z9L9

Het lijkt er alleen op dat de VR71 niet goed wordt uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-04 17:43
Ik heb alleen die VR71 niet, dus alleen 3 stuks geoTHERM VWS 36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

moozzuzz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:06:
Ik heb nog een stomme noob-vraag die ik hier nog niet meteen gevonden heb in dit topic (iedereen lijkt al net iets beter ingelezen/bekend met):

Dit weekend komt er installateur een gas-CV installeren (Vaillant ecoTEC plus VCW 32 CS). Vraagjes:
  • Kan ik daar rechtstreeks een ebus-adapter op aansluiten of moet daar ook nog een Vaillant VR33-module voor gekocht worden. Ik vermoed dat dit niet nodig is maar wil het ding niet slopen nog voor ik het gebruikt heb ;^).
  • Zou ik met diezelfde ebus-adapter via homeassistant de thermostaat functie kunnen emuleren? Ik heb in alle ruimtes temperatuursensoren alsook buiten en in HA een "schema" opzetten is ook een kleintje. Omgaan met stooklijnen ed (zoals ik hier in het topic soms zie) is natuurlijk nog wel wat geavanceerder dan een weekschema'tje opzetten in HA...
Ben je hiermee al aan de slag geweest:)? Heb soortgelijk plan in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
AOC schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 02:32:
[...]

Ben je hiermee al aan de slag geweest:)? Heb soortgelijk plan in gedachten.
Nog niet omdat mijn plan wat complexer is geworden dan initieel gedacht. Mijn initiële idee was een HA-addon te vinden die ebus spreekt, maar @Septillion heeft me al met de voetjes op de grond gezet: dat bestaat nog niet (ook zelf al github afgeschuimd).

Eigenlijk heb je alsnog een thermostaat nodig (lelijk, duur, 250€). Een ebus adapter laat dan toe om bepaalde instellingen via ebusd addon in te stellen; in de praktijk enkel van de thermostaat: er is namelijk nog geen addon die de logica (hoe modulerend aansturen) van de thermostaat kan vervangen. Er zijn wel tig (softwarematige )thermostaten die aan/uit kunnen aansturen.

Huidig plan of attack voor maart:
  • Checken of de CV ketel ondersteund wordt door ebusd (denk van wel)
  • Automatisatie bouwen die aan/uit thermostaat simuleert op de ebusd manier (het lijkt hardwarematig niet mogelijk om zowel ebus-aan te sturen als ouderwets aan/uit aan te sturen via een klassieke thermostaat)
  • Switchen van fysieke aan/uit thermostaat naar softwarematige aan/uit
  • Hopen dat ik met wat tijd en boterhammen een 'echte' thermostaat logica kan bouwen met de bouwstenen (HA, ebusd) die ter beschikking zijn, zodat modulatie ook kan gebruikt worden. Op reddit is er al iemand die het leek klaar te spelen.
Voor opentherm lijkt er wel al zo'n addon te bestaan, via otgw (hardware, 30€) en (in België) de Vaillant VR33 (hardware, 100€).
Nog niet geëxploreerd. Maar mss een veiliger alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

moozzuzz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:23:
[...]
Nog niet

Voor opentherm lijkt er wel al zo'n addon te bestaan, via otgw (hardware, 30€) en (in België) de Vaillant VR33 (hardware, 100€).
Nog niet geëxploreerd. Maar mss een veiliger alternatief?
Thanks voor je uitgebreide reactie.

Gisternacht had ik in een opwelling bijna de ebus adapter gekocht. Met de gedachte die aan de ketel te hangen en dan d.m.v. Home assistent/mqtt aan te sturen met behulp van een addon.

Maar niet mogelijk dus zoals je al aangeeft :) of ik moet een simpele thermostaat ertussen zetten, maar ik wil ook meerdere zones aansturen. Wil dat eigenlijk met de sonoff je panel doen, maar moet nog uitzoeken wat er werkelijk mogelijk is.

Belangrijkste is iig de setpoint voor de ketel per verwarmingsgroep te kunnen aanpassen

Wellicht toch de OpenTherm? Kan iig op mijn ecotec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:50
Ik heb een nieuwe HA installatie gedaan en nu probeer ik ebusd weer aan de praat te krijgen helaas zonder succes. Ik zie ook in de wiki dat ze de CSV files hebben vervangen voor typespec files.

Krijg het volgende in de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
> ebusd --foreground --mqtthost=core-mosquitto --mqttport=1883 --mqttuser=addons --mqttpass=daekaeph3quiequei0aej6paeTh6aidaiheiquee9ahnoh1xu3he6ohMaegichei --scanconfig --mqttjson --latency=10 --pollinterval=30 --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqtttopic=ebusd --device=ens:ens:192.168.1.82:9999 --log=all:notice
2025-03-13 07:47:34.039 [main error] unable to create protocol/device ens:ens:192.168.1.82:9999
s6-rc: info: service legacy-services: stopping
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped

Config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
scanconfig: true
loglevel_all: notice
mqtttopic: ebusd
mqttint: /etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg
mqttjson: true
mode: ens
network_device: ens:192.168.1.82:9999
latency: 10
pollinterval: 30

Iemand een idee wat ik fout doe ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Cyrus The Virus :
--device=ens:ens:192.168.1.82:9999
moet waarschijnlijk zijn:
--device=ens:192.168.1.82:9999

[ Voor 10% gewijzigd door gns1l op 13-03-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Kan het pollen ook sneller?
Ik zou graag wat vaker de temp vd boiler binnen krijgen in HA.
Dit gaat nu om de 10 minuten

Poll for data staat nu op 1 seconde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtAdghV0HyV8crThsGmJjXreF-M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Al79JvoFBVQnmwZ3TXHeKVLv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmarchand
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-04 20:29
We hebben volgende warmtepomp: Bulex Geniaset Split
Dit type warmtepomp is ook op de markt als AWB, Saunier Duval en wss nog een paar merken van de Vaillant groep.

Ebusd detecteert volgende toestellen:
- CTLS3: Mipro Sense regeling
- HMU08: Buitenunit
- VWZIO: Binnenunit

configuratie 15.CTLS3.CSV bestaat niet, hier heb ik de configuratie CTLV2 gebruikt.
Een aantal zaken werken, maar de legionella sturing krijg ik niet werkend.
HwcLegionellaDay hier een andere dag op instellen heeft geen resultaat.

Iemand tips hoe ik dit beste aanpak, of iemand een kant en klare configuratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
@monesj de ebusd deamon kan je ook via http pollen.

De HTTP GET, waar de waarde van de entiteit niet ouder dan 60s seconden mag zijn, anders wordt die actief gepolled:

http://<<ip van de ebusd deamon>>:8889/data/basv/HwcStorageTemp?maxage=60

[ Voor 8% gewijzigd door maarten_NL op 21-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:19
monesj schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:11:
Kan het pollen ook sneller?
Ik zou graag wat vaker de temp vd boiler binnen krijgen in HA.
Dit gaat nu om de 10 minuten

Poll for data staat nu op 1 seconde

[Afbeelding]
Ik doe het via een aantal automations:
https://imgur.com/a/vR4CSZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
maarten_NL schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:17:
@monesj de ebusd deamon kan je ook via http pollen.

De HTTP GET, waar de waarde van de entiteit niet ouder dan 60s seconden mag zijn, anders wordt die actief gepolled:

http://<<ip van de ebusd deamon>>:8889/data/basv/HwcStorageTemp?maxage=60
Ik neem aan dat ik het IP van HA dan moet gebruiken?

Dit werkt bij mij echter niet: --> http://192.168.1.4:8889/data/basv/HwcStorageTemp?maxage=60

192.168.1.4 heeft de verbinding geweigerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monesj
Dit werkt perfect.
Thx :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Heeft iemand een idee of en hoe ik de temperatuur van het buffervat kan verhogen, of via ebusd het volgende kan activeren?

"PV: de aangesloten fotovoltaïsche installatie genereert over-
tollige stroom, die voor de CV-installatie gebruikt moet wor-
den. De systeemthermostaat activeert eenmalig de functie 1
x boilerlading. Blijft het signaal aan de ingang bestaan, dan
activeert de systeemthermostaat het laden van het buffervat
in het CV-circuit. Daarbij wordt het buffervat met de aanvoer-
temperatuur en de Offset voor buffervat (→ Pagina 12) zo-
lang geladen, tot het signaal op de ingang van de warmte-
pomp weer daalt."

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
b7v AdaptHeatCurve = no
b7v BankHolidayEndPeriod = no data stored
b7v BankHolidayStartPeriod = no data stored
b7v CcTimer_Friday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v CcTimer_Monday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v CcTimer_Saturday = 07:30;23:30;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v CcTimer_Sunday = 07:30;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v CcTimer_Thursday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v CcTimer_Tuesday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v CcTimer_Wednesday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v ContinuosHeating = no data stored
b7v Currenterror = no data stored
b7v CylinderChargeHyst = no data stored
b7v CylinderChargeOffset = no data stored
b7v Date = no data stored
b7v DisplayedOutsideTemp = 12.6875
b7v Errorhistory = no data stored
b7v FrostOverRideTime = no data stored
b7v GlobalSystemOff = no data stored
b7v Hc1ActualFlowTempDesired = 21
b7v Hc1AutoOffMode = night
b7v Hc1CircuitType = no data stored
b7v Hc1ExcessTemp = 0.0
b7v Hc1FlowTemp = 23
b7v Hc1HeatCurve = 0.2
b7v Hc1HeatCurveAdaption = 0.0
b7v Hc1MaxFlowTempDesired = 45
b7v Hc1MinFlowTempDesired = 19
b7v Hc1MixerMovement = no data stored
b7v Hc1PumpStatus = 1
b7v Hc1RoomTempSwitchOn = modulating
b7v Hc1Status = 1
b7v Hc1SummerTempLimit = 16
b7v Hc2ActualFlowTempDesired = 22.8213
b7v Hc2AutoOffMode = night
b7v Hc2CircuitType = no data stored
b7v Hc2ExcessTemp = 0.0
b7v Hc2FlowTemp = 23.5
b7v Hc2HeatCurve = 0.2
b7v Hc2HeatCurveAdaption = 0.0
b7v Hc2MaxFlowTempDesired = 45
b7v Hc2MinFlowTempDesired = 19
b7v Hc2MixerMovement = no data stored
b7v Hc2PumpStatus = 1
b7v Hc2RoomTempSwitchOn = modulating
b7v Hc2Status = 1
b7v Hc2SummerTempLimit = 16
b7v Hc3ActualFlowTempDesired = 0.0
b7v Hc3AutoOffMode = night
b7v Hc3CircuitType = no data stored
b7v Hc3ExcessTemp = 0.0
b7v Hc3FlowTemp = 13.0625
b7v Hc3HeatCurve = 0.1
b7v Hc3HeatCurveAdaption = 0.0
b7v Hc3MaxFlowTempDesired = 35
b7v Hc3MinFlowTempDesired = 15
b7v Hc3MixerMovement = no data stored
b7v Hc3PumpStatus = 0
b7v Hc3RoomTempSwitchOn = modulating
b7v Hc3Status = 0
b7v Hc3SummerTempLimit = 12
b7v HcStorageTempBottom = -
b7v HcStorageTempTop = -
b7v HolidayEndPeriod = no data stored
b7v HolidayStartPeriod = no data stored
b7v HolidayTemp = 10
b7v HwcBankHolidayEndPeriod = no data stored
b7v HwcBankHolidayStartPeriod = no data stored
b7v HwcFlowTemp = 0.0
b7v HwcHolidayEndPeriod = no data stored
b7v HwcHolidayStartPeriod = no data stored
b7v HwcLockTime = no data stored
b7v HwcMaxFlowTempDesired = 80
b7v HwcOpMode = day
b7v HwcParallelLoading = no data stored
b7v HwcSFMode = auto
b7v HwcStorageTemp = 38.5
b7v HwcStorageTempBottom = -
b7v HwcStorageTempTop = -
b7v HwcTempDesired = 40
b7v HwcTimer_Friday = 08:00;16:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v HwcTimer_Monday = 08:00;16:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v HwcTimer_Saturday = 08:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v HwcTimer_Sunday = 08:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v HwcTimer_Thursday = 08:00;16:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v HwcTimer_Tuesday = 08:00;16:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v HwcTimer_Wednesday = 08:00;16:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v HydraulicScheme = no data stored
b7v Installer1 = no data stored
b7v Installer2 = no data stored
b7v KeyCodeforConfigMenu = no data stored
b7v MaintenanceDate = no data stored
b7v MaintenanceDue = no data stored
b7v ManualCooling = no data stored
b7v MaxCylinderChargeTime = no data stored
b7v MaxRoomHumidity = 40
b7v MultiRelaySetting = no data stored
b7v NoiseReductionTimer_Friday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v NoiseReductionTimer_Monday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v NoiseReductionTimer_Saturday = 07:30;23:30;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v NoiseReductionTimer_Sunday = 07:30;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v NoiseReductionTimer_Thursday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v NoiseReductionTimer_Tuesday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v NoiseReductionTimer_Wednesday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v OpMode = day
b7v OpModeCooling = auto
b7v OpModeEffect = 1
b7v OpModeVentilation = auto
b7v OutsideTempAvg = 10.2344
b7v PhoneNumber1 = no data stored
b7v PhoneNumber2 = no data stored
b7v PrEnergySum = 27174
b7v PrEnergySumHc = 24533
b7v PrEnergySumHcLastMonth = 1947
b7v PrEnergySumHcThisMonth = 1072
b7v PrEnergySumHwc = 2641
b7v PrEnergySumHwcLastMonth = 114
b7v PrEnergySumHwcThisMonth = 79
b7v PrFuelSum = no data stored
b7v PrFuelSumHc = no data stored
b7v PrFuelSumHcLastMonth = no data stored
b7v PrFuelSumHcThisMonth = no data stored
b7v PrFuelSumHwc = no data stored
b7v PrFuelSumHwcLastMonth = no data stored
b7v PrFuelSumHwcThisMonth = no data stored
b7v PumpAdditionalTime = no data stored
b7v SFMode = no data stored
b7v SolarYieldTotal = 0
b7v SystemFlowTemp = 22.75
b7v TariffTimer_Friday = 11:00;13:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v TariffTimer_Monday = 11:00;13:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v TariffTimer_Saturday = 11:00;13:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v TariffTimer_Sunday = 11:00;13:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v TariffTimer_Thursday = 11:00;13:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v TariffTimer_Tuesday = 11:00;13:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v TariffTimer_Wednesday = 11:00;13:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v Time = no data stored
b7v VentilationDay = no data stored
b7v VentilationNight = no data stored
b7v VentilationTimer_Friday = -:-;-:-;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v VentilationTimer_Monday = -:-;-:-;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v VentilationTimer_Saturday = -:-;-:-;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v VentilationTimer_Sunday = -:-;-:-;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v VentilationTimer_Thursday = -:-;-:-;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v VentilationTimer_Tuesday = -:-;-:-;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v VentilationTimer_Wednesday = -:-;-:-;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v WaterPressure = no data stored
b7v YieldTotal = 85088
b7v Z1ActualRoomTempDesired = 19
b7v Z1BankHolidayEndPeriod = no data stored
b7v Z1BankHolidayStartPeriod = no data stored
b7v Z1CoolingTemp = 24
b7v Z1CoolingTimer_Friday = 06:00;22:00;-:-;-:-;-:-;-:-
b7v Z1CoolingTimer_Monday = no data stored
b7v Z1CoolingTimer_Saturday = no data stored
b7v Z1CoolingTimer_Sunday = no data stored
b7v Z1CoolingTimer_Thursday = no data stored
b7v Z1CoolingTimer_Tuesday = no data stored
b7v Z1CoolingTimer_Wednesday = no data stored
b7v Z1DayTemp = no data stored
b7v Z1HolidayEndPeriod = no data stored
b7v Z1HolidayStartPeriod = no data stored
b7v Z1HolidayTemp = no data stored
b7v Z1Name1 = no data stored
b7v Z1Name2 = no data stored
b7v Z1NightTemp = no data stored
b7v Z1OpMode = no data stored
b7v Z1OpModeCooling = no data stored
b7v Z1QuickVetoTemp = no data stored
b7v Z1RoomTemp = no data stored
b7v Z1RoomZoneMapping = no data stored
b7v Z1SFMode = no data stored
b7v Z1Shortname = no data stored
b7v Z1Timer_Friday = no data stored
b7v Z1Timer_Monday = no data stored
b7v Z1Timer_Saturday = no data stored
b7v Z1Timer_Sunday = no data stored
b7v Z1Timer_Thursday = no data stored
b7v Z1Timer_Tuesday = no data stored
b7v Z1Timer_Wednesday = no data stored
b7v Z1ValveStatus = no data stored
b7v Z2ActualRoomTempDesired = no data stored
b7v Z2BankHolidayEndPeriod = no data stored
b7v Z2BankHolidayStartPeriod = no data stored
b7v Z2CoolingTemp = no data stored
b7v Z2CoolingTimer_Friday = no data stored
b7v Z2CoolingTimer_Monday = no data stored
b7v Z2CoolingTimer_Saturday = no data stored
b7v Z2CoolingTimer_Sunday = no data stored
b7v Z2CoolingTimer_Thursday = no data stored
b7v Z2CoolingTimer_Tuesday = no data stored
b7v Z2CoolingTimer_Wednesday = no data stored
b7v Z2DayTemp = no data stored
b7v Z2HolidayEndPeriod = no data stored
b7v Z2HolidayStartPeriod = no data stored
b7v Z2HolidayTemp = no data stored
b7v Z2Name1 = no data stored
b7v Z2Name2 = no data stored
b7v Z2NightTemp = no data stored
b7v Z2OpMode = no data stored
b7v Z2OpModeCooling = no data stored
b7v Z2QuickVetoTemp = no data stored
b7v Z2RoomTemp = no data stored
b7v Z2RoomZoneMapping = no data stored
b7v Z2SFMode = no data stored
b7v Z2Shortname = no data stored
b7v Z2Timer_Friday = no data stored
b7v Z2Timer_Monday = no data stored
b7v Z2Timer_Saturday = no data stored
b7v Z2Timer_Sunday = no data stored
b7v Z2Timer_Thursday = no data stored
b7v Z2Timer_Tuesday = no data stored
b7v Z2Timer_Wednesday = no data stored
b7v Z2ValveStatus = no data stored
b7v Z3ActualRoomTempDesired = no data stored
b7v Z3BankHolidayEndPeriod = no data stored
b7v Z3BankHolidayStartPeriod = no data stored
b7v Z3CoolingTemp = no data stored
b7v Z3CoolingTimer_Friday = no data stored
b7v Z3CoolingTimer_Monday = no data stored
b7v Z3CoolingTimer_Saturday = no data stored
b7v Z3CoolingTimer_Sunday = no data stored
b7v Z3CoolingTimer_Thursday = no data stored
b7v Z3CoolingTimer_Tuesday = no data stored
b7v Z3CoolingTimer_Wednesday = no data stored
b7v Z3DayTemp = no data stored
b7v Z3HolidayEndPeriod = no data stored
b7v Z3HolidayStartPeriod = no data stored
b7v Z3HolidayTemp = no data stored
b7v Z3Name1 = no data stored
b7v Z3Name2 = no data stored
b7v Z3NightTemp = no data stored
b7v Z3OpMode = no data stored
b7v Z3OpModeCooling = no data stored
b7v Z3QuickVetoTemp = no data stored
b7v Z3RoomTemp = no data stored
b7v Z3RoomZoneMapping = no data stored
b7v Z3SFMode = no data stored
b7v Z3Shortname = no data stored
b7v Z3Timer_Friday = no data stored
b7v Z3Timer_Monday = no data stored
b7v Z3Timer_Saturday = no data stored
b7v Z3Timer_Sunday = no data stored
b7v Z3Timer_Thursday = no data stored
b7v Z3Timer_Tuesday = no data stored
b7v Z3Timer_Wednesday = no data stored
b7v Z3ValveStatus = no data stored
Broadcast ControlCmd = no data stored
Broadcast Datetime = no data stored
Broadcast Error = no data stored
Broadcast HwcStatus = no data stored
Broadcast Id = no data stored
Broadcast IdAnswer = no data stored
Broadcast Load = no data stored
Broadcast Netloss = no data stored
Broadcast Netresetcfg = no data stored
Broadcast Netresetstate = no data stored
Broadcast Outsidetemp = 12.938
Broadcast RcOperation = no data stored
Broadcast RcTarget = no data stored
Broadcast Signoflife = no data stored
Broadcast Vdatetime = 16:55:53;26.03.2025
General Valuerange = no data stored
hmu AirIntakeTemp = no data stored
hmu BuildingCircuitFlow = no data stored
hmu BuildingPumpHours = no data stored
hmu BuildingPumpHours = no data stored
hmu BuildingPumpStarts = no data stored
hmu BuildingPumpStarts = no data stored
hmu CompressorHours = no data stored
hmu CompressorHours = no data stored
hmu CompressorHysteresisCooling = no data stored
hmu CompressorHysteresisHc = no data stored
hmu CompressorStarts = no data stored
hmu CompressorStarts = no data stored
hmu ConsumptionThisYear10 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear11 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear12 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear1 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear2 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear3 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear4 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear5 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear6 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear7 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear8 = no data stored
hmu ConsumptionThisYear9 = no data stored
hmu ConsumptionTotal = no data stored
hmu CopHc = no data stored
hmu CopHcMonth = no data stored
hmu CopHwc = no data stored
hmu CopHwcMonth = no data stored
hmu CurrentCompressorUtil = no data stored
hmu CurrentConsumedPower = no data stored
hmu Currenterror = no data stored
hmu CurrentYieldPower = no data stored
hmu DateTime = no data stored
hmu EEVSteps = no data stored
hmu EEVSteps = no data stored
hmu EnergyIntegral = no data stored
hmu Errorhistory = no data stored
hmu Fan1Hours = no data stored
hmu Fan1Hours = no data stored
hmu Fan1Starts = no data stored
hmu Fan1Starts = no data stored
hmu Fan2Hours = no data stored
hmu Fan2Hours = no data stored
hmu Fan2Starts = no data stored
hmu Fan2Starts = no data stored
hmu FlowPressure = no data stored
hmu FlowTemp = no data stored
hmu FourWayValveHours = no data stored
hmu FourWayValveHours = no data stored
hmu FourWayValveSwitches = no data stored
hmu FourWayValveSwitches = no data stored
hmu FourWayValveSwitchingOperations = no data stored
hmu FourWayValveSwitchingOperations = no data stored
hmu HcBivalencePoint = no data stored
hmu HcModeActive = no data stored
hmu HeatCurve = no data stored
hmu Hours = no data stored
hmu HoursCool = no data stored
hmu HoursHc = no data stored
hmu HoursHwc = no data stored
hmu HwcBivalencePoint = no data stored
hmu HwcChargeHysteresis = no data stored
hmu HwcMode = no data stored
hmu HwcModeActive = no data stored
hmu ImmersionHeaterMode = no data stored
hmu MaxFlowTemp = no data stored
hmu MinFlowTemp = no data stored
hmu RunDataAirInletTemp = no data stored
hmu RunDataBuildingCPumpPower = no data stored
hmu RunDataCompressorInletTemp = no data stored
hmu RunDataCompressorOutletTemp = no data stored
hmu RunDataCompressorSpeed = no data stored
hmu RunDataEEVOutletTemp = no data stored
hmu RunDataEEVPositionAbs = no data stored
hmu RunDataElectricPowerConsumption = no data stored
hmu RunDataFan1Speed = no data stored
hmu RunDataFan2Speed = no data stored
hmu RunDataHighPressure = no data stored
hmu RunDataStatuscode = no data stored
hmu RunStats4PortValveHours = no data stored
hmu RunStats4PortValveSwitches = no data stored
hmu RunStatsBuildingCPumpStarts = no data stored
hmu RunStatsBuildingPumpHours = no data stored
hmu RunStatsCompressorHc = no data stored
hmu RunStatsCompressorHours = no data stored
hmu RunStatsCompressorHwc = no data stored
hmu RunStatsCompressorStarts = no data stored
hmu RunStatsFan1Hours = no data stored
hmu RunStatsFan1Starts = no data stored
hmu RunStatsFan2Hours = no data stored
hmu RunStatsFan2Starts = no data stored
hmu RunStatsHcHours = no data stored
hmu RunStatsHMUHours = no data stored
hmu RunStatsHwcHours = no data stored
hmu SetMode = off;-;-;-;0;0;0;0;0;0
hmu SourcePressure = no data stored
hmu SourceTempOutput = no data stored
hmu State = 0;28;192;0
hmu Status01 = 15.0;17.5;-;-;-;off
hmu Status02 = no data stored
hmu Status16 = no data stored
hmu Status = no data stored
hmu StatusCirPump = on
hmu SummerSwitchOffTemp = no data stored
hmu TargetFlowTemp = no data stored
hmu TargetTempHc = no data stored
hmu TargetTempHwc = no data stored
hmu TotalEnergyUsage = no data stored
hmu YieldCoolDay = no data stored
hmu YieldHc = no data stored
hmu YieldHcDay = no data stored
hmu YieldHcMonth = no data stored
hmu YieldHwc = no data stored
hmu YieldHwcDay = no data stored
hmu YieldHwcMonth = no data stored
hmu YieldThisYear10 = no data stored
hmu YieldThisYear11 = no data stored
hmu YieldThisYear12 = no data stored
hmu YieldThisYear1 = no data stored
hmu YieldThisYear2 = no data stored
hmu YieldThisYear3 = no data stored
hmu YieldThisYear4 = no data stored
hmu YieldThisYear5 = no data stored
hmu YieldThisYear6 = no data stored
hmu YieldThisYear7 = no data stored
hmu YieldThisYear8 = no data stored
hmu YieldThisYear9 = no data stored
hmu YieldTotal = no data stored
Memory Eeprom = no data stored
Memory Ram = no data stored
Scan Id = no data stored
scan.08  = Vaillant;HMU00;0607;5103
Scan.08 Id = 21;22;29;0010021626;0001;006619;N7
scan.15  = Vaillant;B7V00;0422;5503
Scan.15 Id = 21;22;46;0020197207;0082;014437;N9
scan.18  = Vaillant;V32;0106;6004
scan.26  = Vaillant;VR_71;0104;0503
Scan.26 Id = 21;21;42;0020184847;0082;014070;N6
scan.35  = Vaillant;VR_91;0415;4803
Scan.35 Id = 21;22;13;0020171334;0082;009053;N8
scan.38  = Vaillant;V32;0106;6004
scan.75  = Vaillant;VR_91;0415;4803
Scan.75 Id = 21;22;21;0020171334;0082;009711;N7
scan.76  = Vaillant;VWZIO;0202;0103
Scan.76 Id = 21;22;37;0010031645;0082;005974;N7
vr_71 Currenterror = no data stored
vr_71 Errorhistory = no data stored
vr_71 SensorData1 = 22.69;23.56;24.00;13.00;22.94;-;-;00 3c
vr_71 SensorData2 = -;-;-;-;0.00;8.00;80 57 05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@Snippo

Regel 80 b7v HwcTempDesired = 40

Die moet je opkrikken. ik draai normaal op 52, hysterese op 10c. Afhankelijk van zon overschot pomp ik die al bij 44c op naar 62/68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
bartmarchand schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:57:
We hebben volgende warmtepomp: Bulex Geniaset Split
Dit type warmtepomp is ook op de markt als AWB, Saunier Duval en wss nog een paar merken van de Vaillant groep.

[...]

Iemand tips hoe ik dit beste aanpak, of iemand een kant en klare configuratie?
Heb je de ebusd configuratie van PeterJones al geprobeerd? Gewoonlijk werkt die het best.
https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
maarten_NL schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:54:
@Snippo

Regel 80 b7v HwcTempDesired = 40

Die moet je opkrikken. ik draai normaal op 52, hysterese op 10c. Afhankelijk van zon overschot pomp ik die al bij 44c op naar 62/68
Dat is de boiler, niet het buffervat. Op de VRC700 is ook niets te vinden qua buffervat temperatuur instelling, dus ik ben bang dat het er niet in zit. Ik vind het hele systeem overigens vrij dom, want met een gigantisch buffervat is het nog van mening dat de warmtepomp drie keer aan en uit moet in de ochtend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Aha, je bedoelde het CV buffervat.

Heb je aparte pomp voor je CV? Anders dan kan je het vat niet opwarmen zonder dat je CV mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• activebyte
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-04 16:08
basfromasd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Heb je de ebusd configuratie van PeterJones al geprobeerd? Gewoonlijk werkt die het best.
Ik heb deze net eens getest op mijn eigen Bulex Geniaset Split maar werkt bijna niets van.

Ik zoek al een hele tijd naar een config waarmee ik de gewenste aanvoer zelf kan sturen.

Mijn thermostaat wordt erkend als CTLS2 en is een MiPro Set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmarchand
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-04 20:29
basfromasd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Uiteraard. maar dan nog zijn er veel zaken die niet uitleesbaar zijn, of niet in te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:56

Jag

JHL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:29:
Eigenlijk kom ik hier hulp zoeken maar wil wel even samenvatten hoe mijn traject tot nu toe verlopen is - in de hoop dat anderen hier iets aan hebben.
Hardware
eBUS Adapter Shield C6 aangekocht op Elecrow
Dit toestel aan de praat krijgen ging redelijk vlot. Waar ik twijfelde was de fysieke verbinding met ebus. Dit bleek redelijk eenvoudig te zijn: gewoon kabeltje mee in de ebus stekker van een van de Vaillant toestellen steken. Een ebus kabel open knippen, weer verbinden met wago'tjes en extra kabeltje hier verbinden zou ook lukken.
Verbinding met HA
Dit verliep nogal moeizaam. eBUSd add-on installeren verliep vlot. Maar het was me lang niet duidelijk hoe verbinging gemaakt kon worden. Wat voor mij de kritische hordes bleken te zijn waren:
  • In de configuratie van de adaptor shield (browse naar IP van device) MQTT Broker/Topic juist zetten. Deze ziet er nu zo uit: mqtt://<credentials>@<URL>/homeassistant/ebusd met <credentials> standaard mqtt:mqttpwd.
  • De ebusd add-on correct configureren door mode op ens te zetten en het IP adres:poort in te vullen in het veld voor network adaptor. Deze info vind je ook terug boven in het configuratiescherm van je adaptor shield onder ebusd device string. In tegenstelling tot wat de UI tips in HA doen vermoeden mag de ens: prefix niet mee geïncludeerd te worden. Deze wordt er blijkbaar door de software bij aangeplakt wat de foutmelding geeft dat ens:ens:192.168.123.456:9999 niet geldig is.
Hiermee lukte de verbinding en werd er iets, maar zeker niet alles herkend.
Toestellen herkend krijgen
Om wat zicht te krijgen op de situatie maakte ik gebruik van MQTT explorer. In de details van scan.xx (xx = nummer) items kan je de naam van toestellen terugvinden die gedetecteerd werden. Zo gaf scan.26 "ID":{"value": "VR_71"} als toestel info. Dit toestel werd vlot herkend waardoor er ook een vr_71 werd aangemaakt met daarin de data die uit dit toestel komt. Heel wat andere toestellen werden niet direct herkend.
In dit forum leerde ik dat er een alternatieve repository is van configuratiebestanden - waarvoor dank! Om deze te gebruiken zijn 2 stappen nodig in HA.
  1. Lokale kopie maken van de configuratiebestanden. Open hiervoor de terminal, navigeer naar config folder en voer het volgende commando uit:
    code:
    1

git clone https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration.git
  2. Stel in dat ebusd gebruik moet maken van deze lokale configuratiebestanden door config path in te vullen:
    code:
    1

/config/ebusd-configuration/latest/en
Zo werden al heel wat meer toestellen herkend. Helaas nog niet alles.
En dan nu mijn vraag naar hulp
De configuratiefile voor de controller van mijn installatie is 15.ctlv3.csv (wat eigenlijk gewoon een kopie is van v2). Hiermee lukt het om met HA zaken als de temperatuur in een bepaalde zone uit te lezen en hier regelmatig updates van te krijgen. Voor vochtigheid wordt echter geen entity aangemaakt. Ook in MQTT explorer kon ik initieel z1RoomHumidity niet terug vinden. Mijn hypothese was dan dat deze info niet rondgestuurd wordt op het bussysteem en dat ik misschien actief de info moest opvragen. Geen idee of deze redenering klopt. In dit forum las ik ergens dat door, in het configuratiebestand, r te vervangen door r1 (of r2, r3, ...) het pollen aangepast kon worden. Hiermee kwam ik een klein stapje verder: in MQTT explorer zie ik nu wel een z1RoomHumidity entry. Hier komen echter, na de initiële waarde of die na een restart, geen updates op binnen. HA maakt ook geen entity aan voor de vochtigheidssensor.
Heeft er iemand tips hoe HA z1RoomHumidity als entity kan herkennen en hier regelmatig updates voor krijgt?
Inmiddels mijn Shield c6 binnen. Firmware geupdate. Verbinding met mijn wifi netwerk. In de adapter de verbinding op tcp gezet en de url voor de broker/topic ingesteld. In home assistant de eBUSd add on geinstalleerd en mode ens geselecteerd en het adapter adres zonder prefix ingevuld.

Sja, hoe kom ik er nu achter of er een connectie is van de adapter (die nog niet aan de ebus hangt) met home assistant? Het logboek van ebusd zegt "er zijn geen fouten gemeld". Erg mand

Heb mqtt explorer geinstalleerd maar wordt nog niet wijzer. Hoe zie ik of er verbinding is? Ebus aansluiten noodzakelijk? Zoeken op ebus in mqtt explorer? Help :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:56

Jag

Inmiddels wat verder. De Ebusd add on bleek gewoon niet opgestart te hebben :+

Inmiddels heeft de ebusd add on verbinding met de adapter. Heb hem nu via USB en een kabel getrokken en fysiek verbonden met de ebus. Op de adapter status pagina geeft hij nu ook aan een ebus signaalte te hebben. Ik heb ook de mqtt mosquito broker add on geinstalleerd en ik zie nu 2 Vaillant apparaten verschijnen eentje die HMU heet (zal de warmtepomp zijn) en ctlv2 (de vrc 720).

Ik draai nog met een automatisch gevonden configuratie. In totaal krijg ik iets van 600 entiteiten binnen waarvan er best een heel aantal ook een waarde geven. Ik zie ook nog wel een hoop unknown commando;s langskomen. Dit is wat het logboek zegt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
2025-04-16 13:32:58.396 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0522;5103
2025-04-16 13:32:58.396 [update notice] store 08 ident: done
2025-04-16 13:32:58.396 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;HMU00;0522;5103
2025-04-16 13:32:58.396 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0522;5103
2025-04-16 13:32:58.685 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5120e1123021a02ce01e4010b12070000 / 020232
2025-04-16 13:32:58.812 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2025-04-16 13:32:58.998 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2025-04-16 13:32:59.184 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2025-04-16 13:32:59.376 [main notice] read scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0522, HW5103
2025-04-16 13:32:59.376 [main notice] found messages: 226 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 29 update)
2025-04-16 13:32:59.520 [update notice] sent unknown MS cmd: 3108b5090124 / 09003231323235303030
2025-04-16 13:32:59.653 [update notice] sent read Scan.08 Id QQ=31: 
2025-04-16 13:32:59.788 [update notice] sent read Scan.08 Id QQ=31: 
2025-04-16 13:32:59.922 [update notice] sent read Scan.08 Id QQ=31: 21;22;50;0010021623;1610;005692;N9
2025-04-16 13:32:59.922 [bus notice] scan 08: ;21;22;50;0010021623;1610;005692;N9
2025-04-16 13:33:01.111 [update notice] received read hmu State QQ=71: 0;41;193;8
2025-04-16 13:33:02.076 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;CTLV2;0514;1104
2025-04-16 13:33:02.076 [update notice] store 15 ident: done
2025-04-16 13:33:02.076 [update notice] sent scan-read scan.15  QQ=31: Vaillant;CTLV2;0514;1104
2025-04-16 13:33:02.076 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;CTLV2;0514;1104
2025-04-16 13:33:02.211 [update notice] sent unknown MS cmd: 3115b5090124 / 09003231323233343030
2025-04-16 13:33:02.343 [update notice] received read hmu Status01 QQ=10: 34.0;33.5;-;-;-;off
2025-04-16 13:33:02.434 [update notice] sent read Scan.15 Id QQ=31: 
2025-04-16 13:33:02.568 [update notice] sent read Scan.15 Id QQ=31: 
2025-04-16 13:33:02.701 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 094343e30cff5d000043
2025-04-16 13:33:02.791 [update notice] sent read Scan.15 Id QQ=31: 21;22;34;0020260913;0953;025037;N9
2025-04-16 13:33:02.791 [bus notice] scan 15: ;21;22;34;0020260913;0953;025037;N9
2025-04-16 13:33:03.003 [bus notice] max. symbols per second: 169
2025-04-16 13:33:03.012 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0201 / 07eb02001e020bff
2025-04-16 13:33:03.058 [main notice] read scan config file vaillant/15.ctlv2.csv for ID "ctlv2", SW0514, HW1104
2025-04-16 13:33:03.058 [main notice] found messages: 672 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 29 update)
2025-04-16 13:33:03.224 [update notice] received unknown BC cmd: 10feb505025c00
2025-04-16 13:33:03.489 [update notice] received update-write hmu SetMode QQ=10: auto;30.0;-;-;0;1;1;0;0;0
2025-04-16 13:33:03.751 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b51009000000ffffff010000 / 0101
2025-04-16 13:33:04.018 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5040100 / 0a0305331316040325e30c
2025-04-16 13:33:04.256 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b50702093c / 026a02
2025-04-16 13:33:04.495 [update notice] received update-read Broadcast Vdatetime QQ=10: 13:33:02;16.04.2025
2025-04-16 13:33:04.587 [update notice] received read hmu State QQ=71: 0;41;193;8
2025-04-16 13:33:04.807 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110100 / 0923020b000008000000
2025-04-16 13:33:05.025 [update notice] received update-read Broadcast Outsidetemp QQ=10: 12.938

08.hmu.csv is dan de config die hij zelf heeft ingeladen?
Is het sowieso nodig om handmatig een andere config toe te wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Weet iemand hoe ik de waarde van de
WaterPressure = {"value":{"value:null"}
uit kan lezen, alles doet het verder. Ik lees de kamer thermostaat en buiten temperatuur prima uit (via MQTT).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:24:
08.hmu.csv is dan de config die hij zelf heeft ingeladen?
Is het sowieso nodig om handmatig een andere config toe te wijzen?
Waar hij die vandaan heeft is me niet helemaal duidelijk uit de log.
Handmatig een andere config toewijzen zorgt in ieder geval dat je elke herstart dezelfde config gebruikt.
Voordeel is voorspelbaarheid (geen ongevraagde nieuwe bugs), nadeel is dat je niet automatisch config bugfixes en uitbreidingen krijgt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
hjzwiers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:36:
uit kan lezen, alles doet het verder. Ik lees de kamer thermostaat en buiten temperatuur prima uit (via MQTT).
Je kunt via MQTT ook een read forceren. Komt hij dan nog niet binnen, dan is het niet goed reverse engineered voor jouw installatie (andere versie bijvoorbeeld).

https://github.com/john30/ebusd/wiki/3.3.-MQTT-client
This is supported by using a specific suffix to the topic:

/get: initiates an active refresh of a read message from the eBUS.
When the message was read, ebusd sends the corresponding topic to MQTT.[...]

In addition to that, appending a question mark and a poll priority digit allows adjusting the poll priority for read messages and enables automatic polling. This can be used as suffix to the topic or in the payload for read messages.

For example, using mosquitto_pub -m '?3' -t 'ebusd/uih/YieldSum/get' would set the uih/YieldSum message to be polled with priority 3 and is equivalent to issuing ebusctl -c uih -p 3 YieldSum' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:37
hjzwiers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:36:
Ik dacht, die wil ik ok uitlezen ;) Maar moet je niet de hmu FlowPressure ? HMU = de AI die de waterdruk meet. De 700 is de kamerthermostaat. Die rapporteert hooguit de waterdruk.
code:
1
2
3
4
5
$ ebusctl read -c 700 WaterPressure
empty

$ ebusctl read -c hmu FlowPressure
2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Hoe lees ik die waarde in, ik draai vanuit een docker?

597931e57b2d john30/ebusd "/docker-entrypoint.…" 2 months ago Up 7 days 0.0.0.0:32770->8888/tcp, [::]:32770->8888/tcp ebusd
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste