Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:36
Ik kan de Ebusd adapter prima uitlezen in HA

maar hoe kan ik deze gegevens ook wijzigen ??

zou de ebusd_bai_status_hwcmode gaag van auto naar uit willen zitten kijken wat er dan gebeurt !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg4zJP9h4N7YSA3bwJnFr_9x4UU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VU2BNceOYcqxRheJvfNhlhG4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door frans3 op 30-05-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:41
Is er al iemand in geslaagd de koeling van een vloerverwarmingskring bij een Vaillant warmtepomp aan te sturen. Ik gebruik mqtt om de gegevens te lezen en te schrijven. Verwarmingstemperaturen zetten lukt allemaal wel.
Maar nu de saldering van zonnepanelen eraf gaat probeer ik kwh sinks te vinden, aldus de warmtepompkoeling. Maar als ik het systeem in manuele koeling zet via de thermostaat, zie ik nergens een setting in mqtt wijzigen. Dus ik heb ook geen idee hoe ik het moet aansturen, dit zijn de cooling settings die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFAb-RTe1aMh8MzxGa_kvyw3szk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Uvr4fwL8mkluC3M9Z8WGwSEA.png?f=user_large

volgens de 15.700.csv config file zou er een waarde ManualCooling moeten zijn die je kan lezen en schrijven, maar die zie ik dus niet. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:35
Hert schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:18:
Is er al iemand in geslaagd de koeling van een vloerverwarmingskring bij een Vaillant warmtepomp aan te sturen. Ik gebruik mqtt om de gegevens te lezen en te schrijven. Verwarmingstemperaturen zetten lukt allemaal wel.
Maar nu de saldering van zonnepanelen eraf gaat probeer ik kwh sinks te vinden, aldus de warmtepompkoeling. Maar als ik het systeem in manuele koeling zet via de thermostaat, zie ik nergens een setting in mqtt wijzigen. Dus ik heb ook geen idee hoe ik het moet aansturen, dit zijn de cooling settings die ik heb:
[Afbeelding]

volgens de 15.700.csv config file zou er een waarde ManualCooling moeten zijn die je kan lezen en schrijven, maar die zie ik dus niet. Iemand enig idee?
Vind je niets terug in je HMU/VZW AI (MEH) van de binnenunit? Je lijkt nu enkel events van je thermostaat te bekijken.

Als ik koelen op manueel zet zie ik sensor.ebusd_hmu_setmode_releasecooling veranderen van 0 naar 1.

(ik weet evenwel nog niet of mijn koeling überhaupt werkt - mogelijks ontbreek ik een koelstekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
@Hert

Ik gebruik deze parameter om de flow temperatuur te regelen. Overdag pruttelen op 12c om het huis koel te houden en dan tegen 16u terug naar 7c.

ebusd/basv/Hc1MinCoolingFlowTempDesired

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
StefBon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Vind je niets terug in je HMU/VZW AI (MEH) van de binnenunit? Je lijkt nu enkel events van je thermostaat te bekijken.

Als ik koelen op manueel zet zie ik sensor.ebusd_hmu_setmode_releasecooling veranderen van 0 naar 1.

(ik weet evenwel nog niet of mijn koeling überhaupt werkt - mogelijks ontbreek ik een koelstekker).
Die setting heb ik idd gevonden, maar zelfs als ik de manuele koeling aan of uit zet blijft deze op 0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
maarten_NL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:55:
@Hert

Ik gebruik deze parameter om de flow temperatuur te regelen. Overdag pruttelen op 12c om het huis koel te houden en dan tegen 16u terug naar 7c.

ebusd/basv/Hc1MinCoolingFlowTempDesired
Die setting heb ik niet, wss heb jij ergens een ander onderdeel want ik heb geen basv device zo te zien.

Maar dit geeft me wel het idee om mss de koelingstemperatuur te regelen, dat kan ik wel. Als je niet wil koelen die op 35 graden zetten of zo...

[ Voor 15% gewijzigd door Hert op 03-06-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Nu online
Hert schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Die setting heb ik idd gevonden, maar zelfs als ik de manuele koeling aan of uit zet blijft deze op 0 staan.
Heb je koelbedrijf in de thermostaat wel aan staan? Alles is via ebusd te regtelen maar mogelijk zijn niet alle benodigde registers in de ebusd csv bekend dus dan is de vaillant thermostaat de enige optie.

Welke devices heb je allemaal in je systeem en ziet de ebusd?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
maarten_NL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Heb je koelbedrijf in de thermostaat wel aan staan? Alles is via ebusd te regtelen maar mogelijk zijn niet alle benodigde registers in de ebusd csv bekend dus dan is de vaillant thermostaat de enige optie.
Ik denk het wel, ik zie de cooling settings in de thermostaat. Ik heb 3 thermostaten (kringen), cooling staat enkel aan voor de vloerverwarming. Heb dit in de vorige jaren ook (manueel) gebruikt.
Welke devices heb je allemaal in je systeem en ziet de ebusd?
ik heb:
hmu
vr_71
700

als devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
PeterJones schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:15:
@robertoz1982 dank voor de credits maar dat ben ik niet. Maar inderdaad een goed uitgeschreven stuk.
Hey PeterJones, ben jij al naar 25.1 geupgrade? Ik gebruik jouw config files met nog steeds 24.1. Ik durf bijna niet te upgraden want bij 23.X => 24.X ging er vanalles kapot. Gelukkig was met update van de files het weer opgelost. Nu zie ik geen updates van de files op Github dus of er breekt niks of je hebt 25.1 nog niet getest? :D

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:37
@Broodro0ster 25.1 draait zonder breaking changes (afaik).

Ik dacht met de updatecheck=off setting een auto update te voorkomen, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Welke instelling gebruik jij om auto updates te voorkomen?
Wellicht dat ik ook de update via apt moet blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
PeterJones schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:41:
@Broodro0ster 25.1 draait zonder breaking changes (afaik).

Ik dacht met de updatecheck=off setting een auto update te voorkomen, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Welke instelling gebruik jij om auto updates te voorkomen?
Wellicht dat ik ook de update via apt moet blokkeren?
Ik heb de ebus addon in HA geïnstalleerd. Als je daar auto updates niet aanzet, gaat ie wel melding geven maar niks installeren.

Ik ga de 25.1 update proberen, maar eerst een goede backup nemen :D

EDIT: niks gebroken na de update _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 06-06-2025 13:55 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 07:23
Ik heb een vraagje. ik wil mij homeautomation omzetten naar docker files en wil hiervoor mijn ebusd verbinding op orde hebben. Ik ben van plan "dockge" te gebruiken.

Nu heb ik mijn file ingevoerd en omgezet naar een docker file:

Ik heb nu:

services:
ebusd:
image: john30/ebusd
container_name: ebusd
restart: unless-stopped
ports:
- 8888:8888
environment:
EBUSD_DEVICE: ens:192.168.2.99:9999
EBUSD_SCANCONFIG: Full
EBUSD_MQTTHOST: 192.168.2.71
EBUSD_MQTTPORT: "1883"
EBUSD_CONFIGLANG: "en"
EBUSD_MQTTINT: /etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg
EBUSD_LOGFILE: /var/log/ebusd.log
networks: {}

Ik moest mijn device rebooten, toen ging van alles goed!

[ Voor 58% gewijzigd door hjzwiers op 06-06-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Nu online
Hert schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:58:
[...]

Ik denk het wel, ik zie de cooling settings in de thermostaat. Ik heb 3 thermostaten (kringen), cooling staat enkel aan voor de vloerverwarming. Heb dit in de vorige jaren ook (manueel) gebruikt.

[...]

ik heb:
hmu
vr_71
700

als devices
Ik zie dat jij wel een 700 device hebt, dat is je thermostaat vermoed ik (zit op hetzeflde adres als mijn basv), daar heb je de zone regeling (als het goed is Z1,Z2,Z3 bij jou) in zitten, als je daar de doel temperatuur van kan vinden en die lager zet dan de actuele doel temp dan gaat de warmtepomp in koelbedrijf om de actuele temperatuur te verlagen.

Als ik in de 15.700.csv kijk zie ik:

r;w,,z1CoolingTemp,cooling setpoint zone 1,,,,0200,,,tempv,,,desired cooling setpoint for zone 1

Als je die voor de juiste zone eens minimaal 1c lager zet dan de actuele temp?

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste