Zo heb ik ChatGPT ingezet bij Home Assistant
Vooraf: ik gebruik de betaalde versie van ChatGPT. Of dat strikt nodig is weet ik niet, maar het werkte voor mij prettig.
1) Ik begin altijd met het vragen om een stappenplan
• Ik startte elk onderwerp met: “Geef me een duidelijk stappenplan voor [doel], voor een leek.”
Voorbeelden: C6-adapter flashen en aansluiten, eBUSd-add-on instellen, MQTT controleren, dashboards bouwen.
• ChatGPT kwam dan met een reeks concrete stappen (aansluiten, flashen, add-on installeren, instellingen, testen).
2) Werken in mini-stappen + screenshots
• Ik voerde steeds exact één stap uit, maakte een screenshot, en vroeg: “Bedoel je dit? Zo goed? Wat nu?”
• Dat herhaalde ik bij elke stap. Ik heb echt honderden screenshots teruggekoppeld.
• Snapte ik iets niet, dan zei ik letterlijk: “Ik begrijp dit niet, leg het nog eens uit alsof ik een beginner ben.”
Resultaat: simpelere uitleg of alternatieve route.
3) Voorkomen dat je in rondjes blijft lopen
• Als een oplossing bleef vastlopen, gaf ik terug: “Je blijft in een kringetje draaien; kijk hier fundamenteel anders naar.”
Dat zet de ChatGTP in een andere denkstand en leverde vaak wél een doorbraak op.
4) Voorbeeld: Dashboards & kaarten bouwen (YAML)
• Ik vroeg gericht: “Maak een kaart/tegel die sensor X laat zien (bijv. Energy Integral).”
• Als er om de exacte sensor-naam werd gevraagd, vroeg ik: “Zeg me precies waar ik die sensor vind in HA.”
Daarna deed ik dat stap voor stap en stuurde weer screenshots/tekst terug.
• Belangrijk: als een kaart niet goed was, plakte ik de héle YAML terug met: “werk het bij en geef een volledig bijgewerkte kaart terug.”
Zo voorkom je halve stukjes die je zelf moet samenplakken.
5) Complete bestanden laten aanpassen
• Als ChatGPT stukjes voor configuration.yaml of automations.yaml gaf, plakte ik het hele bestand terug met de opdracht:
“Pas het aan en geef het volledige, bijgewerkte bestand terug.”
Dan kun je het 1-op-1 terugzetten zonder puzzelen.
6) Voorbeeld: Grote config opsplitsen naar packages
• Mijn configuration.yaml werd lang. Ik vroeg: “Hoe maak ik hier packages van?”
• Daarna stuurde ik de volledige config met de opdracht:
“Maak hier geschikte packages van en pas ook mijn configuration.yaml aan zodat die de packages laadt.”
• Vervolgens heb ik die packages aangemaakt en de aangepaste config teruggezet.
7) Voorbeeld: Helpers, automations en validatie
• Voor snelle updates (bijv. Energy Integral) vroeg ik: “Maak helpers/automations die X vaker updaten en geef de volledige YAML.”
• Na elke wijziging controleerde ik in HA of de entiteiten waardes kregen. Zo niet, dan: “Ik zie geen waarde; corrigeer dit en geef de volledige, werkende versie.”
Algemene werkwijze (mijn “regels”)
• Kleine stappen. Elke stap uitvoeren → screenshot → feedback vragen, ook simpele vragen stellen: wat is een package? Moet ik recorder.yaml nog aanpassen, hoe doe ik dat?
• Altijd volledige bestanden laten genereren, niet alleen diffjes.
• Concreet en dwingend formuleren. “Volledig bestand terug”, “Volledige kaart”, “Exacte sensor-naam en locatie”.
• Veel tijd investeren. Het is stapsgewijs; je leert HA én je bouwt sneller door.
Kortom: ik heb ChatGPT veelvuldig gebruikt: eerst een helder stappenplan, daarna elke stap met bewijs (screenshot/tekst) terugkoppelen, en steeds vragen om compleet bijgewerkte YAML/kaarten/bestanden. Zo voorkom je misverstanden, ga je niet in cirkels, en krijg je Home Assistant stap voor stap strak werkend. Maar het kost echt heel veel tijd, ik ben er weken mee bezig geweest.
ik heb niet alleen dit en andere dashboards op deze wijze gemaakt, ook mijn EV laadt door het gebruik van HA automatisch op als de prijzen die Tibber doorgeeft laag zijn en onder een bepaald door mijn ingesteld niveau zijn, bijv 15 cent.
Heb je nog vragen, laat het me weten.