Verwarming uitlezen met ebusd

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-10 07:41
De strijd met de eBUSd Adapter C6 en de Vaillant-warmtepomp
Een paar weken geleden had ik geen idee wat eBUS, CSV-bestanden of MQTT-topics precies waren.
Ik wilde gewoon mijn Vaillant aroTHERM plus-warmtepomp (AroTHERM plus 125/6, Buffervat allSTOR VPS 800 met 6 zonnecollectoren (VFK 155), warmwatermodule en zonnemodule, VWZ AI, VR71 en VRC720) zichtbaar maken in Home Assistant, zodat ik eindelijk kon zien wat het ding allemaal doet.
Dat bleek het begin van een avontuur vol kabels, configuraties, frustraties en vooral veel leren en proberen.

De start: de mysterieuze Adapter C6
De eBUSd Adapter C6 leek op papier de oplossing: aansluiten, eBUSd starten en klaar.
In werkelijkheid kreeg ik hem met geen mogelijkheid stabiel.
De logboeken zaten vol met meldingen als “no signal”, “invalid argument” en “buffer overflow” en in Home Assistant kreeg ik niets zichtbaar.
Ik had werkelijk geen idee waar ik moest beginnen.

ChatGPT als gids in de chaos
Als volstrekte leek heb ik vanaf het begin ChatGPT gebruikt
Ik heb gewoon gedaan wat ik wél kon: screendumps maken, logregels kopiëren en simpele vragen stellen als:
Wat betekent dit?
Hoe los ik dit op?
Waar moet dit CSV-bestand eigenlijk staan?
ChatGPT gaf telkens uitleg wat ik moest doen en hielp me stap voor stap door de fouten heen. Maar soms bleef ook ChatGTP in een kringetje draaien en kwam steeds met niet werkende oplossingen. Maar dan vroeg ik om het probleem eens vanuit een heel andere hoek te bekijken en dat werkte (meestal).
Zo leerde ik hoe de configuratiepaden werken, hoe ik oude bestanden moest opschonen en waarom sommige CSV-sets mijn adapter lieten vastlopen.
Na tientallen herstarts, testcommando’s en YAML-aanpassingen begon het systeem eindelijk logischer te worden.

De doorbraak
De echte doorbraak kwam niet door het vinden van de perfecte CSV-combinatie, maar door de volledige herinstallatie van de Adapter C6 én het wissen van alle oude, foutieve CSV-bestanden die in allerlei submappen stonden na het proberen van vele CSV bestanden.
Pas toen die rommel volledig was opgeschoond en na een complete herinstallatie en de koppeling van de adapter via USB (en niet via Ethernet of WiFi), startte eBUSd eindelijk schoon op.
Na die herinstallatie verscheen er voor het eerst geen “No Signal” meer in de logboeken — en tot mijn verbazing werden de juiste CSV-bestanden daarna automatisch geladen.
Hoe dat laatste precies kon gebeuren weet ik nog steeds niet, maar het werkt.
Sindsdien draait eBUSd stabiel, zonder foutmeldingen, en zijn er inmiddels meer dan 300 sensoren actief.
Van temperaturen en compressorstarts tot energieverbruik en statuscodes: alles komt nu netjes binnen in Home Assistant.

De eerste resultaten
De eerste dashboards zijn inmiddels zichtbaar (zie screenshot hieronder): live waarden, kleurcodes per status en overzichtskaarten met ΔT-berekeningen.
Alle kaarten en tegels zijn door ChatGPT gemaakt — ik hoefde alleen de sensor-namen in te vullen en de YAML-code te plakken. En uiteraard kan ik via Home Assistent de gewenste kamertemperatuur, de stooklijn en de minimaal gewenste aanvoertemperatuur eenvoudig instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKdpvTPv9QgN72_wnOiY4sVHpvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nn3fGYCUIVe9zF4kZ0MeNbe8.png?f=fotoalbum_large

Ik ben geen programmeur, maar ik heb gemerkt dat je met geduld, nieuwsgierigheid en een beetje AI-hulp verrassend ver kunt komen.
Door gewoon te blijven vragen, uitleg te laten genereren en elke foutregel met ChatGPT te ontleden, heb ik iets gebouwd dat ik zelf nooit voor mogelijk had gehouden.
En werkt dan nu alles goed? Nee, de berekening van het aantal minuten dat de warmtepomp per start draait werkt nog niet en de update van meerdere sensoren, zoals sensor.ebusd_hmu_targetflowtempen sensor.ebusd_hmu_energyintegral duurt veel te lang. Daar zou veel sneller een update van moeten komen. Iemand een idee waar dat aanligt?

[ Voor 6% gewijzigd door Arkor op 11-10-2025 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Ik ben sinds kort ook aan het experimenteren om mijn warmtepomp uit te lezen met ebusd. Ik was even in de war tussen de verschillende opties in HA, zoals plugin en integratie. Maar samen met ChatGPT kom je wel ver. De stappen die ik heb gevolgd, die werken:
  • C6 shield verbinden met wifi en MQTT configureren, dit werkte direct goed en ik kon de message feed uitlezen met MQTT Explorer
  • ebusd docker container installeren, inclusief de mqtt-hassio.cfg inladen, zie docker compose code hieronder
  • Nu wordt een deel van de data automatisch gevonden in HA
Het gekke is alleen dat dit maar een deel van de data is die door de C6 shield in MQTT wordt gepubliceerd. Een heel aantal velden worden niet automatisch gemapped. Ik heb al zitten zoeken in de mqtt-hassio.cfg file, maar ik kan daar het probleem ook niet vinden.

Wat ik bijvoorbeeld niet terugvind ik HA is WaterPressure. Deze wordt wel naar MQTT gepubliceerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJ2yBGEDTqQPDx7xYcg7CneKXUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PTMJMVTwqbaitvRhULTdjlLz.png?f=user_large

Ook heb ik bijvoorbeeld niet het modulatielevel van de buitenunit.

Ebusd lijkt met de automatische scan de juiste csv's in te laden. Dit is de hardware in mijn systeem

scan.08 = Vaillant;HMU00;0905;5103
scan.15 = Vaillant;CTLV3;0808;8004
scan.76 = Vaillant;VWZIO;0904;5103
scan.f6 = Vaillant;NETX3;0127;0404

Vooral de HMU00 en CTLV3 zijn relevant (warmtepomp en binnen thermostaat).

Heeft iemand een tip hoe ik deze velden in HA kan krijgen? Ik kan ze wel handmatig via de MQTT integratie mappen, maar ik heb liever alles automatisch gemapped via ebusd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  ebusd:
    image: john30/ebusd:latest
    container_name: ebusd
    restart: unless-stopped
    network_mode: host    # handig voor serial/tcp en MQTT - vereenvoudigt toegang
    volumes:
      - ${HOME_DIR}/ebusd/mqtt-hassio.cfg:/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg:ro #zorgen dat de HA MQTT discovery de MQTT berichten van ebusd automatisch oppakt
    command:
      - --scanconfig
      - -d
      - "ens:192.168.200.13:9999"        # jouw eBUS gateway (C6)
      - --mqttjson                       # JSON output aanzetten
      - --mqtthost=192.168.200.101       # jouw MQTT broker IP
      - --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg
      - --mqttport=1883
      - --mqttuser=ebus_c6
      - --mqttpass=xxxx
      - --mqtttopic=homeassistant/%circuit/%name
      - --loglevel=notice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Arkor schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:49:
De strijd met de eBUSd Adapter C6 en de Vaillant-warmtepomp
Een paar weken geleden had ik geen idee wat eBUS, CSV-bestanden of MQTT-topics precies waren.
Ik wilde gewoon mijn Vaillant aroTHERM plus-warmtepomp (AroTHERM plus 125/6, Buffervat allSTOR VPS 800 met 6 zonnecollectoren (VFK 155), warmwatermodule en zonnemodule, VWZ AI, VR71 en VRC720) zichtbaar maken in Home Assistant, zodat ik eindelijk kon zien wat het ding allemaal doet.
Dat bleek het begin van een avontuur vol kabels, configuraties, frustraties en vooral veel leren en proberen.

De start: de mysterieuze Adapter C6
De eBUSd Adapter C6 leek op papier de oplossing: aansluiten, eBUSd starten en klaar.
In werkelijkheid kreeg ik hem met geen mogelijkheid stabiel.
De logboeken zaten vol met meldingen als “no signal”, “invalid argument” en “buffer overflow” en in Home Assistant kreeg ik niets zichtbaar.
Ik had werkelijk geen idee waar ik moest beginnen.

ChatGPT als gids in de chaos
Als volstrekte leek heb ik vanaf het begin ChatGPT gebruikt
Ik heb gewoon gedaan wat ik wél kon: screendumps maken, logregels kopiëren en simpele vragen stellen als:
Wat betekent dit?
Hoe los ik dit op?
Waar moet dit CSV-bestand eigenlijk staan?
ChatGPT gaf telkens uitleg wat ik moest doen en hielp me stap voor stap door de fouten heen. Maar soms bleef ook ChatGTP in een kringetje draaien en kwam steeds met niet werkende oplossingen. Maar dan vroeg ik om het probleem eens vanuit een heel andere hoek te bekijken en dat werkte (meestal).
Zo leerde ik hoe de configuratiepaden werken, hoe ik oude bestanden moest opschonen en waarom sommige CSV-sets mijn adapter lieten vastlopen.
Na tientallen herstarts, testcommando’s en YAML-aanpassingen begon het systeem eindelijk logischer te worden.

De doorbraak
De echte doorbraak kwam niet door het vinden van de perfecte CSV-combinatie, maar door de volledige herinstallatie van de Adapter C6 én het wissen van alle oude, foutieve CSV-bestanden die in allerlei submappen stonden na het proberen van vele CSV bestanden.
Pas toen die rommel volledig was opgeschoond en na een complete herinstallatie en de koppeling van de adapter via USB (en niet via Ethernet of WiFi), startte eBUSd eindelijk schoon op.
Na die herinstallatie verscheen er voor het eerst geen “No Signal” meer in de logboeken — en tot mijn verbazing werden de juiste CSV-bestanden daarna automatisch geladen.
Hoe dat laatste precies kon gebeuren weet ik nog steeds niet, maar het werkt.
Sindsdien draait eBUSd stabiel, zonder foutmeldingen, en zijn er inmiddels meer dan 300 sensoren actief.
Van temperaturen en compressorstarts tot energieverbruik en statuscodes: alles komt nu netjes binnen in Home Assistant.

De eerste resultaten
De eerste dashboards zijn inmiddels zichtbaar (zie screenshot hieronder): live waarden, kleurcodes per status en overzichtskaarten met ΔT-berekeningen.
Alle kaarten en tegels zijn door ChatGPT gemaakt — ik hoefde alleen de sensor-namen in te vullen en de YAML-code te plakken. En uiteraard kan ik via Home Assistent de gewenste kamertemperatuur, de stooklijn en de minimaal gewenste aanvoertemperatuur eenvoudig instellen.

[Afbeelding]

Ik ben geen programmeur, maar ik heb gemerkt dat je met geduld, nieuwsgierigheid en een beetje AI-hulp verrassend ver kunt komen.
Door gewoon te blijven vragen, uitleg te laten genereren en elke foutregel met ChatGPT te ontleden, heb ik iets gebouwd dat ik zelf nooit voor mogelijk had gehouden.
En werkt dan nu alles goed? Nee, de berekening van het aantal minuten dat de warmtepomp per start draait werkt nog niet en de update van meerdere sensoren, zoals sensor.ebusd_hmu_targetflowtempen sensor.ebusd_hmu_energyintegral duurt veel te lang. Daar zou veel sneller een update van moeten komen. Iemand een idee waar dat aanligt?
Fantastisch dat je dit met ChatGPT voor mekaar hebt gekregen, heb er gisteren ook eens mijn tijd ingestoken, maar ik vind de oplossingen of hullp maar vrij matig, ik moet enorm veel details geven en dan nog.. Hoe heb jij je vraagstelling geformuleerd als ik mag vragen? Mooi en netjes dashboard trouwens 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkor
Zo heb ik ChatGPT ingezet bij Home Assistant
Vooraf: ik gebruik de betaalde versie van ChatGPT. Of dat strikt nodig is weet ik niet, maar het werkte voor mij prettig.

1) Ik begin altijd met het vragen om een stappenplan
• Ik startte elk onderwerp met: “Geef me een duidelijk stappenplan voor [doel], voor een leek.”
Voorbeelden: C6-adapter flashen en aansluiten, eBUSd-add-on instellen, MQTT controleren, dashboards bouwen.
• ChatGPT kwam dan met een reeks concrete stappen (aansluiten, flashen, add-on installeren, instellingen, testen).

2) Werken in mini-stappen + screenshots
• Ik voerde steeds exact één stap uit, maakte een screenshot, en vroeg: “Bedoel je dit? Zo goed? Wat nu?”
• Dat herhaalde ik bij elke stap. Ik heb echt honderden screenshots teruggekoppeld.
• Snapte ik iets niet, dan zei ik letterlijk: “Ik begrijp dit niet, leg het nog eens uit alsof ik een beginner ben.”
Resultaat: simpelere uitleg of alternatieve route.

3) Voorkomen dat je in rondjes blijft lopen
• Als een oplossing bleef vastlopen, gaf ik terug: “Je blijft in een kringetje draaien; kijk hier fundamenteel anders naar.”
Dat zet de ChatGTP in een andere denkstand en leverde vaak wél een doorbraak op.

4) Voorbeeld: Dashboards & kaarten bouwen (YAML)
• Ik vroeg gericht: “Maak een kaart/tegel die sensor X laat zien (bijv. Energy Integral).”
• Als er om de exacte sensor-naam werd gevraagd, vroeg ik: “Zeg me precies waar ik die sensor vind in HA.”
Daarna deed ik dat stap voor stap en stuurde weer screenshots/tekst terug.
• Belangrijk: als een kaart niet goed was, plakte ik de héle YAML terug met: “werk het bij en geef een volledig bijgewerkte kaart terug.”
Zo voorkom je halve stukjes die je zelf moet samenplakken.

5) Complete bestanden laten aanpassen
• Als ChatGPT stukjes voor configuration.yaml of automations.yaml gaf, plakte ik het hele bestand terug met de opdracht:
“Pas het aan en geef het volledige, bijgewerkte bestand terug.”
Dan kun je het 1-op-1 terugzetten zonder puzzelen.

6) Voorbeeld: Grote config opsplitsen naar packages
• Mijn configuration.yaml werd lang. Ik vroeg: “Hoe maak ik hier packages van?”
• Daarna stuurde ik de volledige config met de opdracht:
“Maak hier geschikte packages van en pas ook mijn configuration.yaml aan zodat die de packages laadt.”
• Vervolgens heb ik die packages aangemaakt en de aangepaste config teruggezet.

7) Voorbeeld: Helpers, automations en validatie
• Voor snelle updates (bijv. Energy Integral) vroeg ik: “Maak helpers/automations die X vaker updaten en geef de volledige YAML.”
• Na elke wijziging controleerde ik in HA of de entiteiten waardes kregen. Zo niet, dan: “Ik zie geen waarde; corrigeer dit en geef de volledige, werkende versie.”

8) Algemene werkwijze (mijn “regels”)
• Kleine stappen. Elke stap uitvoeren → screenshot → feedback vragen, ook simpele vragen stellen: wat is een package? Moet ik recorder.yaml nog aanpassen, hoe doe ik dat?
• Altijd volledige bestanden laten genereren, niet alleen diffjes.
• Concreet en dwingend formuleren. “Volledig bestand terug”, “Volledige kaart”, “Exacte sensor-naam en locatie”.
• Veel tijd investeren. Het is stapsgewijs; je leert HA én je bouwt sneller door.

Kortom: ik heb ChatGPT veelvuldig gebruikt: eerst een helder stappenplan, daarna elke stap met bewijs (screenshot/tekst) terugkoppelen, en steeds vragen om compleet bijgewerkte YAML/kaarten/bestanden. Zo voorkom je misverstanden, ga je niet in cirkels, en krijg je Home Assistant stap voor stap strak werkend. Maar het kost echt heel veel tijd, ik ben er weken mee bezig geweest.
ik heb niet alleen dit en andere dashboards op deze wijze gemaakt, ook mijn EV laadt door het gebruik van HA automatisch op als de prijzen die Tibber doorgeeft laag zijn en onder een bepaald door mijn ingesteld niveau zijn, bijv 15 cent.
Heb je nog vragen, laat het me weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:42
rik_1984 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:11:

Wat ik bijvoorbeeld niet terugvind ik HA is WaterPressure. Deze wordt wel naar MQTT gepubliceerd:
[Afbeelding]

Ook heb ik bijvoorbeeld niet het modulatielevel van de buitenunit.
Heb je meldingen in de homeassistant log staan? Aangezien ze wel via MQTT doorgestuurd worden lijkt het er op dat ze wel aangemeld worden, maar dat er iets fout is waardoor HA ze niet accepteert.
RaptorKid schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Oke ik loop tegen een probleem aan, ik kan, na installatie van samba en file editor, mijn hassio.cfg file nergens vinden, althans niet op de HA-OS pc, ofwel doe ik iets fout ofwel is er iets mis, ook HA herstarten geeft geen oplossing, kan er iemand een beetje uitleg geven hoe ik dat voor elkaar krijg, wordt enorm gewaardeerd 😃
Ik dacht dat de mqtt-hassio.cfg automatisch terug te vinden was in de /ebusd-configuration folder. Maar deze dien je blijkbaar zelf daar te plaatsen als je niet het standaard bestand wilt gebruiken. Zie de documentatie van de ebusd addon: https://github.com/LukasG...s/blob/main/ebusd/DOCS.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
  • Nu online
xarow schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Heb je meldingen in de homeassistant log staan? Aangezien ze wel via MQTT doorgestuurd worden lijkt het er op dat ze wel aangemeld worden, maar dat er iets fout is waardoor HA ze niet accepteert.

[...]
Er staat niets geks in de log als ik zoek naar MQTT. Ik heb eventjes debug aangezet bij de MQTT integratie, maar die wordt overspoeld met binnenkomende sensor updates. Daar kan ik niet zo snel uithalen wat niet goed gaat.

Zijn er nog andere mensen met het probleem dat een deel van de sensor waarden niet meekomt naar HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
xarow schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

[...]

Ik dacht dat de mqtt-hassio.cfg automatisch terug te vinden was in de /ebusd-configuration folder. Maar deze dien je blijkbaar zelf daar te plaatsen als je niet het standaard bestand wilt gebruiken. Zie de documentatie van de ebusd addon: https://github.com/LukasG...s/blob/main/ebusd/DOCS.md
Inderdaad ik vind deze nergens, ik neem het topic even door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maximusrychus
  • Laatst online: 25-10 07:58
Morguh!

Ik heb een eBUS Adapter Shield C6 + 3D printed case en RJ45 module gekocht, gebruikt en helaas vastgesteld dat het niet passend is voor mijn setup. Heeft iemand interesse om deze van mij over te nemen? Zacht prijsje, wel verzending vanuit België. Wellicht niet het juiste draadje maar dit is zo'n niche product dat marktplaats echt geen optie lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:13
maximusrychus schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:03:
Morguh!

Ik heb een eBUS Adapter Shield C6 + 3D printed case en RJ45 module gekocht, gebruikt en helaas vastgesteld dat het niet passend is voor mijn setup. Heeft iemand interesse om deze van mij over te nemen? Zacht prijsje, wel verzending vanuit België. Wellicht niet het juiste draadje maar dit is zo'n niche product dat marktplaats echt geen optie lijkt.
Ik heb je een berichtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whampsy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-10 17:35
Arkor schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:41:
Zo heb ik ChatGPT ingezet bij Home Assistant
Bedankt! Ik heb jouw post in zijn geheel aan ChatGPT gegeven en gezegd dat ik ook op die manier wil werken. Hij geeft nu hele duidelijke stappenplannen en vraagt mij regelmatig om even een screenshot, log of yaml-kopie te sturen om te checken of het eruit ziet als bedoeld.
Dit werkt fantastisch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 10:06
Ik ben nu ook druk bezig met het aansluiten. Maar waar kan ik specfiek mijn CSV vinden voor mijn devices:

- Vaillant aroTHERM plus
- VWL 75/6 VWZ MEH 97/6
- VRC 720

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
  • Nu online
water_escape schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:12:
Ik ben nu ook druk bezig met het aansluiten. Maar waar kan ik specfiek mijn CSV vinden voor mijn devices:

- Vaillant aroTHERM plus
- VWL 75/6 VWZ MEH 97/6
- VRC 720
Ik heb exact dezelfde setup en heb hem aan de praat gekregen (zonder CSV, deze wordt automatisch ingeladen). Zie een paar posts hierboven voor een korte beschrijving. Ik heb alleen zelf nog het probleem dat niet alle data overkomt in de sensors van HA. Ik ben benieuwd of dit wel voor jou gaat werken, en hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-10 14:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:12:

- Vaillant aroTHERM plus
- VWL 75/6 VWZ MEH 97/6
- VRC 720
Kijk eens in de topicstart... :)
doe een gitclone van https://github.com/john30...ree/master/ebusd-2.1.x/en repository, kijk naar een CSV van een toestel dat in dezelfde categorie valt als die van jou, en geeft die directory mee aan de ebusd-service bij opstarten.
Bovenstaande repository staan de meeste CSV bestanden wel in (en er zijn wel meer repository's op internet). Het is in mijn ervaring een beetje trial and error om de "beste" csv te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 20-10-2025 13:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Question Mark schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Kijk eens in de topicstart... :)

[...]

Bovenstaande repository staan de meeste CSV bestanden wel in (en er zijn wel meer repository's op internet). Het is in mijn ervaring een beetje trial and error om de "beste" csv te vinden.
Thanks. Vandaar mijn vraag, want chatgpt komt er ook niet uit.
ik was naar deze aan het kijken maar krijg hem niet aan de praat: https://github.com/jonesP...n/tree/master/ebusd-2.1.x

Over John30 zegt chatgpt dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Exact — en dat stukje tekst dat je nu citeert is belangrijk:
John30 is inderdaad overgestapt van CSV naar TypeSpec (.tsp).

Dat betekent concreet:

De nieuwe src/-map bevat brondocumenten (in TypeSpec)

Die zijn niet direct bruikbaar voor eBUSd zelf.

Je kunt ze alleen gebruiken als je ze eerst omzet (compileert) naar CSV met de officiële TypeSpec tools van eBUSd.

💡 Samengevat:

De tekst die jij citeert zegt letterlijk: “the CSV files are kept for convenience, but have been replaced by TypeSpec”

Dat wil zeggen dat eBUSd nog steeds CSV-bestanden nodig heeft, tenzij je zelf die TypeSpec-definities omzet.

Jij gebruikt eBUSd in Home Assistant — en die ondersteunt alleen CSV-configs, niet TypeSpec.

✅ Dus:
→ Gebruik de jonesPD repository (die nog CSV’s bevat) of
→ Pak een oudere release van John30’s repo waar de CSV’s nog aanwezig zijn (zoals in de archived/ map).

[ Voor 54% gewijzigd door water_escape op 20-10-2025 14:47 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
rik_1984 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Ik heb exact dezelfde setup en heb hem aan de praat gekregen (zonder CSV, deze wordt automatisch ingeladen). Zie een paar posts hierboven voor een korte beschrijving. Ik heb alleen zelf nog het probleem dat niet alle data overkomt in de sensors van HA. Ik ben benieuwd of dit wel voor jou gaat werken, en hoe
CSV krijg ik niet geladen, maar weet ook niet of ik de juiste heb. Dat is nog allemaal wat onduidelijk dus hopelijk kan iemand hier tips geven.

Ik zie nu heel veel entiteiten, maar bijna alles is Unknown or Not available.

Ben dus ver gekomen zonder kennis, maar nu loop ik vast en roep ik hier voor hulp.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
Whampsy schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

Bedankt! Ik heb jouw post in zijn geheel aan ChatGPT gegeven en gezegd dat ik ook op die manier wil werken. Hij geeft nu hele duidelijke stappenplannen en vraagt mij regelmatig om even een screenshot, log of yaml-kopie te sturen om te checken of het eruit ziet als bedoeld.
Dit werkt fantastisch :9
Ik ben er ook nog steeds mee bezig, is toch een werk van zeer lange adem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-10 00:30
Hmmm, ik heb de v5, precies hetzelfde probleem.
Hardwarematig alles aangesloten, signaal op de aansluiting (15-20V).
ebusd in slave gezet, veel aanpassingen gedaan in YAML, ENS, VR921 losgekoppeld.
no signal is de enige stabiele factor.
Momenteel knippert hij 9xgroen en 1x blauw, maar kan niks ontcijferen van de ebus.
Heeft iemand hetzelfde gehad en op weten te lossen of heb ik iets over het hoofd gezien ?
Beetje moedeloos wordt je ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-10 14:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
ik was naar deze aan het kijken maar krijg hem niet aan de praat: https://github.com/jonesP...n/tree/master/ebusd-2.1.x
Meest makkelijke is om alle csv's te download (gewoon de complete inhoud van de map "EN"), en deze lokaal op je Home Assistent te plaatsen.

Ik heb deze in de map "config/Ebusd"geplaatst.

Vervolgens geef je in de config van de eBUSd addon op, dat het config path "/config/Ebusd" is. (let op: hoofdlettergevoelig).

Na (her)starten van de eBUSd add-on zal deze de config-directory scannen op bruikbare csv's. En daar zul je nog wat aan moeten tweaken. Zo zul je zien dat het bestand "15.720.csv" voor een thermostaat eigenlijk leeg is, en niks anders dan een pointer naar het bestand "15.700.csv" is. Je zult die pointer dan even opnieuw aan moeten maken, of wat ik doe: maak een kopie van 15.700.csv en noem deze 15.720.csv.

De logging van de eBUSd add-on is een goede om tijdens het starten van de add-on in de gaten te houden. Hierin komt voorbij welke config-directory gebruikt wordt, en welke csv's hij gevonden heeft. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
@water_escape Ik heb lange tijd lopen worstelen om de juiste set CSV bestanden binnen te halen. Dan bleken er weer bestanden in een set te ontbreken, dan weer een verkeerde naam of een leeg bestand.
Uiteindelijk mbv ChatGTP de oplossing gevonden ("Hoe kan ik zorgen dat de eBusd add-on automatisch de juiste CSV laadt en niet afhankelijk is van lokale CSV bestanden") en heb allereerst ALLE oude CSV bestanden met File editor verwijderd. Tot er echt geen eentje meer overbleef.
Dat was in mijn situatie belangrijk omdat HA om onbekende reden steeds weer lokale CSV bestanden probeerde te gebruiken. (en die niet werkten)
Vervolgens de eBusd add-on verwijderd, inclusief alle bijbehorend bestanden ("Verwijder ook definitief de gegevens van deze add-on?") en de Add-on opnieuw geïnstalleerd.
In het Configuratieblad het Configpath leeg gelaten en voilà, na het opnieuw opstaren pakte hij automatisch de juiste CSV bestanden steeds online erbij. Geen lokale CSV bestanden meer en alles werkt.
Bij iedere stap bij het invullen van het Configuratieblad heb ik een screendump toegestuurd aan ChatGTP met de vraag of het zo goed was. Uiteindelijk is het gelukt. Zie ook mijn eerdere post hierboven Arkor in "Verwarming uitlezen met ebusd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Arkor schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:17:
@water_escape Ik heb lange tijd lopen worstelen om de juiste set CSV bestanden binnen te halen. Dan bleken er weer bestanden in een set te ontbreken, dan weer een verkeerde naam of een leeg bestand.
Uiteindelijk mbv ChatGTP de oplossing gevonden ("Hoe kan ik zorgen dat de eBusd add-on automatisch de juiste CSV laadt en niet afhankelijk is van lokale CSV bestanden") en heb allereerst ALLE oude CSV bestanden met File editor verwijderd. Tot er echt geen eentje meer overbleef.
Dat was in mijn situatie belangrijk omdat HA om onbekende reden steeds weer lokale CSV bestanden probeerde te gebruiken. (en die niet werkten)
Vervolgens de eBusd add-on verwijderd, inclusief alle bijbehorend bestanden ("Verwijder ook definitief de gegevens van deze add-on?") en de Add-on opnieuw geïnstalleerd.
In het Configuratieblad het Configpath leeg gelaten en voilà, na het opnieuw opstaren pakte hij automatisch de juiste CSV bestanden steeds online erbij. Geen lokale CSV bestanden meer en alles werkt.
Bij iedere stap bij het invullen van het Configuratieblad heb ik een screendump toegestuurd aan ChatGTP met de vraag of het zo goed was. Uiteindelijk is het gelukt. Zie ook mijn eerdere post hierboven Arkor in "Verwarming uitlezen met ebusd"
Ik had jou stuk gelezen idd, daarom benik er aan begonnen :).

Hoe staat jou config ingesteld nu? Ik heb net alles verwijdered en EbusD opnieuw geinstalled.
Hoe weet ik nu of ik alles krijg wat mogelijk is en hoe krijg ik nu write rechten?

dit geeft gpt aan op de error
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Goed nieuws: je bus leest en schrijft nu wél—zie o.a.

read hmu Status01 / RunDataElectricPowerConsumption 6.5 (live waarden)

update-write hmu SetMode ... (schrijven lukt)

De overgebleven fouten zijn van config/decoding, niet van de hardware:

received unknown MS cmd = bericht zonder (juiste) definitie in de CSV-config. Dat is normaal zolang nog niet alles gemapt is. 
Home Assistant Community
+1

ERR: invalid position bij basv CcTimer_* = je configbestand verwacht data op posities/lengtes die niet kloppen voor jouw firmware/regelaar. Dit is een bekende categorie issues in de ebusd-config repo. 
GitHub

Fix in 5 stappen

Gebruik de nieuwste configbuild (juiste mapping).
Zet je configpath op de actuele build en niet op verouderde lokale CSV’s.

Aanbevolen: configpath: "https://cfg.ebusd.eu/" (served vanaf de laatste mapping build van 2025-09-28). 
eBUS configuration files

Verwijder/rename eventuele lokale *.csv zodat de add-on ze niet preferent pakt.

Ik zie dit in MQTT, meeste op unknown, en de ebus CTLV is helemaal weg nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a8WKbEkZ2hSXdbkc7v4J1pDaZk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/94kTMVK1dvY0fQCazsDhqIAq.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door water_escape op 21-10-2025 10:45 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
De csv's van PeterJones/ merge request zijn inderdaad een aantal releases terug blijkbaar al doorgevoerd in de main repo. Lokaal de CSV bestanden kopieren is dus niet meer perse benodigd.

@water_escape --mqttvar=filter-direction=r|u|^w als startup parameter meegeven zou ook de schrijfbare variabelen beschikbaar moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@xarow , waar in de settings stel ik dat in?

Gisteren had ik wat csv's ingeladen. Toen kreeg ik meer entiteiten te zien. Nu opnieuw gedaan met de basis en is veel not available. Ik heb nu geen config path staan, dus standaard? Of moet ik ergens naar verwijzen online?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
In de configuratie van de eBUSd Addon in de regel "Custom Command Line Options" zet je --mqttvar=filter-direction=r|u|^w.

Voor de config path is dit volgens mij de correcte link: https://ebus.github.io/ of als je al de configuraties voor de volgende release wilt proberen: https://ebus.github.io/next/

[ Voor 19% gewijzigd door xarow op 21-10-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@xarow sorry dubbel check:

in je eerste post staat:
--mqttvar="filter-direction=r|u|^w"

In je bovenstaande staat:
--mqttvar=filter-direction=r|u|^w.

welke is de correct om toe te voegen? Dank.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xarow
water_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:13:
@xarow sorry dubbel check:

in je eerste post staat:
--mqttvar="filter-direction=r|u|^w"

In je bovenstaande staat:
--mqttvar=filter-direction=r|u|^w.

welke is de correct om toe te voegen? Dank.
--mqttvar=filter-direction=r|u|^w

Ik heb de eerste post aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

--mqttvar=filter-direction=r|u|^w

Ik heb de eerste post aangepast :)
Dan heb ik hem zo.
Maar in het onderscript staat een andere url. of is dat als voorbeeld.

Read CSV config files from custom path. You can create a local copy of https://github.com/john30/ebusd-configuration in your "/config" folder and change configpath to e.g. "/config/ebusd-configuration/latest/en" [http://ebusd.eu/config/]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3l8ybsJLKBPVKIKQpSzPKt4D4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QARuEHsa8vBga0JUtCedHdm.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg nu meer waardes te zien, maar ik mis de EbusD ctlv2 nog steeds , die is nodig geloof ik om temp in te stellen van warm water bijvboorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 21-10-2025 15:50 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
water_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Dan heb ik hem zo.

Read CSV config files from custom path. You can create a local copy of https://github.com/john30/ebusd-configuration in your "/config" folder and change configpath to e.g. "/config/ebusd-configuration/latest/en" [http://ebusd.eu/config/]

[Afbeelding]

Ik krijg nu meer waardes te zien, maar ik mis de EbusD ctlv2 nog steeds , die is nodig geloof ik om temp in te stellen van warm water bijvboorbeeld.
Dat is de oude link. In een van de updates afgelopen jaar is er overgestapt op nieuwe bestanden en dus ook op die nieuwe locatie.

Specifiek is dat gebeurt bij de 13-07-2024 update (https://github.com/john30.../blob/master/ChangeLog.md)

[ Voor 6% gewijzigd door xarow op 21-10-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Dat is de oude link. In een van de updates afgelopen jaar is er overgestapt op nieuwe bestanden en dus ook op die nieuwe locatie.

Specifiek is dat gebeurt bij de 13-07-2024 update (https://github.com/john30.../blob/master/ChangeLog.md)
Ah top, ik zie het idd dankejwel.

Maar nu begrijp ik niet waarom ik de EbusD ctlv2 niet te zien krijg in mqtt overzicht. Bij een van de csv's was dat wel.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
@water_escape zo staat mijn Config ingesteld. Config path is leeg om te voorkomen dat hij lokale csv gaat zoeken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LCa1ac3qEYF_4Yxt77zsA0TFSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8mqRKEdIgZBP95v30Lvyg7Dk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Arkor schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:13:
@water_escape zo staat mijn Config ingesteld. Config path is leeg om te voorkomen dat hij lokale csv gaat zoeken

[Afbeelding]
Klopt, maar dan krijg je bijna geen waardes toch? Ik heb nu die url erin gezet en dat werkt.
Ik mis alleen de CTLV2 en al de entiteiten daarvan nu.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
Ik zie wel ctlv2 sensoren, meeste unavailable of op 0, maar wel stooklijn en flowtemp e.d. ik zie meer sensoren bij HMU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Arkor schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:10:
Ik zie wel ctlv2 sensoren, meeste unavailable of op 0, maar wel stooklijn en flowtemp e.d. ik zie meer sensoren bij HMU.
HMU heeft er veel en BASV de meeste. Maar om de warm water temp in een automation aan te sturen heb ik cltv2 nodig.

Enig idee hoe ik die weer tevoorschijn kan krijgen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
@water_escape Ik heb aan ChatGTP gevraagd om aan te geven waarom je geen CTLV2 entiteiten ziet.
Dat kan aan de configuratiebron liggen die eBUSd gebruikt, was het antwoord en hij gaf de volgende suggesties

🔧 1. Config goed zetten
In de eBUSd add-on configuratie:
CONFIG_PATH: ""
CONFIG_URL: "https://github.com/john30/ebusd-configuration"
CONFIG_TYPE: "file"
CONFIG_LANG: "en"
Dus géén lokaal pad en ook geen /latest/ of /de/vaillant eraan toegevoegd.
Daarmee haalt eBUSd zelf de juiste bestanden online binnen.

🔄 2. Oude rommel verwijderen
Verwijder via File Editor eerst alles in /config/ebusd-configuration/
(dus echt de hele map leegmaken).
Daarna de eBUSd add-on verwijderen, inclusief data →
“Verwijder ook definitief de gegevens van deze add-on” aanvinken → opnieuw installeren.

🚀 3. Restart
Na herinstallatie Home Assistant volledig herstarten.
Controleer daarna in de eBUSd-log of je regels ziet zoals:
notice config file vaillant/cltv2.csv loaded
notice config file vaillant/hmu.csv loaded
→ Als cltv2.csv niet verschijnt, check dan even of je CONFIG_URL exact hebt overgenomen.

🧰 4. Check of CLTV2 op de bus zit
Open de log en kijk of er iets staat als:
found new device vaillant/cltv2
Als dat er niet staat, wordt de CLTV2-controller zelf nog niet herkend.
In dat geval: in de eBUSd webinterface → Devices → “Scan” uitvoeren.

💡 5. Testen
Na ±30 seconden zouden de CLTV2-entiteiten zichtbaar moeten zijn (flowtemp, setpoint, enz.).
Dit zou moeten werken, zonder één lokaal CSV-bestand meer nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
als het dan nog niet werkt geeft Chat GTP het volgende advies:
@water_escape
Als HMU en BASV bij jou al goed werken maar CLTV2 niet verschijnt, ligt het waarschijnlijk niet meer aan de CSV-bestanden maar aan de busdetectie.
De CLTV2-module meldt zich soms niet automatisch op de eBUS, waardoor eBUSd hem niet toevoegt.
Probeer dit even stap voor stap:

🔍 1️⃣ Check of CLTV2 op de bus zit
Ga in de eBUSd-webinterface naar Devices → Scan
→ wacht een halve minuut tot alles verschijnt.
In de log hoort dan iets te staan als:
found new device vaillant/cltv2 id=15
Zie je dat niet? Dan moet je het apparaat handmatig toevoegen.

⚙️ 2️⃣ Handmatig toevoegen via Terminal
Open Terminal & SSH en voer uit:
ebusctl find
Zoek in de output naar een onbekend adres, bijvoorbeeld unk 36 of unk 15.
Dat is meestal de CLTV2-module.
Voeg hem vervolgens handmatig toe:
ebusctl add vaillant/cltv2 36
(vervang 36 door het adres dat jij bij find zag)
Daarna:
ebusctl refresh

🔁 3️⃣ Controleer de log
Als je nu ziet:
device vaillant/cltv2 added
dan zit het goed — eBUSd heeft het apparaat gekoppeld en de juiste CSV geladen.

✅ 4️⃣ Controleer in HA
Binnen ±30 seconden moeten de entiteiten zoals:
sensor.ebusd_cltv2_flowtemp
sensor.ebusd_cltv2_returntemp
weer verschijnen.
Als dat nog niet lukt, controleer even of de CLT-module fysiek op de eBUS is aangesloten (sommige installateurs koppelen hem alleen via de HMU).

Tot zover ChatGTP.
Ik raad je aan om ieder stap of verandering die je doet met een screendump aan ChatGTP voor te leggen. Vraag bijv aan ChatGTP: Wat is een CLT-module? Geef concreet aan hoe ik kan checken of CLTV2 op de bus zit (stap1). Als dat lukt, ga dan verder met een volgende vraag aan ChatGTP: ik zie, zie bijgaande screendump, dat CLTV2 op de bus zit. Hoe nu verder? OF; ik begrijp het niet, leg het eenvoudiger uit.
etc etc , stap voor stap.
Het kost veel tijd, ik ben er uiteindelijk weken mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Arkor schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:45:
@water_escape Ik heb aan ChatGTP gevraagd om aan te geven waarom je geen CTLV2 entiteiten ziet.
Dat kan aan de configuratiebron liggen die eBUSd gebruikt, was het antwoord en hij gaf de volgende suggesties

🔧 1. Config goed zetten
In de eBUSd add-on configuratie:
CONFIG_PATH: ""
CONFIG_URL: "https://github.com/john30/ebusd-configuration"
CONFIG_TYPE: "file"
CONFIG_LANG: "en"
Dus géén lokaal pad en ook geen /latest/ of /de/vaillant eraan toegevoegd.
Daarmee haalt eBUSd zelf de juiste bestanden online binnen.

🔄 2. Oude rommel verwijderen
Verwijder via File Editor eerst alles in /config/ebusd-configuration/
(dus echt de hele map leegmaken).
Daarna de eBUSd add-on verwijderen, inclusief data →
“Verwijder ook definitief de gegevens van deze add-on” aanvinken → opnieuw installeren.

🚀 3. Restart
Na herinstallatie Home Assistant volledig herstarten.
Controleer daarna in de eBUSd-log of je regels ziet zoals:
notice config file vaillant/hmu.csv loaded
→ Als cltv2.csv niet verschijnt, check dan even of je CONFIG_URL exact hebt overgenomen.

🧰 4. Check of CLTV2 op de bus zit
Open de log en kijk of er iets staat als:
found new device vaillant/cltv2
Als dat er niet staat, wordt de CLTV2-controller zelf nog niet herkend.
In dat geval: in de eBUSd webinterface → Devices → “Scan” uitvoeren.

💡 5. Testen
Na ±30 seconden zouden de CLTV2-entiteiten zichtbaar moeten zijn (flowtemp, setpoint, enz.).
Dit zou moeten werken, zonder één lokaal CSV-bestand meer nodig te hebben.
Ik heb hem zichtbaar gehad toen ik iets met csv's aan het testen was.

Hierna heb ik alles opgeschoont, alle mappen weg. Bij Mqtt alles gewist en Ebusd addon verwijderd.
Daarna Ebusd opnieuw geinstalled en alleen https://ebus.github.io/ als ConfigPath.

De config setting in stap 1 kunnen niet? Er is geen ConfigPath en ConfigUrl als optie.
Wat is de ebus webinterface, ik zie deze opties niet.
Ik kan niks handmatig toevoegen, ik heb geen terminal. Ik draai HAOS op een PI, verder niks.

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 21-10-2025 19:06 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
@water_escape kan je de log hier eens posten nadat je ebusd addon hebt gestart? En dan met name het stuk waarin wordt aangegeven welke apparaten er gevonden worden op het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:06:
@water_escape kan je de log hier eens posten nadat je ebusd addon hebt gestart? En dan met name het stuk waarin wordt aangegeven welke apparaten er gevonden worden op het netwerk
zoiets? IP weggehaald.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
> ebusd --foreground --mqtthost=core-mosquitto --mqttport=1883 --mqttuser=addons --mqttpass=xxxxx --scanconfig --mqttjson --configpath=https://ebus.github.io/  --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqtttopic=ebusd --device=ens:192.xxxxxx:9999 --log=all:notice --mqttvar=filter-direction=r|u|^w
2025-10-21 19:06:59.941 [device notice] transport opened
2025-10-21 19:06:59.948 [main notice] ebusd 25.1.p20250414 started with broadcast scan on device: 192.xxxxxxxx:9999, TCP, enhanced
2025-10-21 19:07:00.572 [bus notice] bus started with own address 31/36
2025-10-21 19:07:00.572 [device notice] reset, supports info
2025-10-21 19:07:00.572 [bus notice] signal acquired
2025-10-21 19:07:00.575 [device notice] extra info: firmware 1.1[560f].1[560f], jumpers 0x0b
2025-10-21 19:07:01.261 [mqtt notice] connection established
2025-10-21 19:07:03.343 [bus notice] new master 71, master count 2
2025-10-21 19:07:03.402 [bus notice] new master 03, master count 3
2025-10-21 19:07:03.402 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a004400c0003c00000000
2025-10-21 19:07:03.746 [update notice] received unknown MS cmd: 0376b51206130014000006 / 0200ff
2025-10-21 19:07:06.110 [bus notice] new master 10, master count 4

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
2025-10-21 19:07:20.899 [main error] scan config 08: ERR: read timeout
2025-10-21 19:07:23.068 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;BASV3;0708;4304
2025-10-21 19:07:23.068 [update notice] store 15 ident: done
2025-10-21 19:07:23.068 [update notice] sent scan-read scan.15  QQ=31: Vaillant;BASV3;0708;4304
2025-10-21 19:07:23.068 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;BASV3;0708;4304
2025-10-21 19:07:23.522 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2025-10-21 19:07:23.723 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2025-10-21 19:07:23.921 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv

[ Voor 15% gewijzigd door water_escape op 21-10-2025 19:10 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
Nog een stukje meer. Welke csvs worden er gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:11:
Nog een stukje meer. Welke csvs worden er gekoppeld?
even gezocht op csv:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2025-10-21 19:07:23.522 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2025-10-21 19:07:23.723 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2025-10-21 19:07:23.921 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2025-10-21 19:07:24.042 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a004400c0003c00000000
2025-10-21 19:07:24.182 [update notice] received unknown MS cmd: f115b52406020003001b00 / 0601031b000000
2025-10-21 19:07:24.236 [main notice] read scan config file vaillant/15.basv.csv for ID "basv3", SW0708, HW4304

2025-10-21 19:07:28.518 [main notice] read scan config file vaillant/76.vwzio.csv for ID "vwzio", SW0905, HW5103
2025-10-21 19:07:28.518 [main notice] found messages: 500 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 14 update)

2025-10-21 19:08:34.602 [main notice] read scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0905, HW5103
2025-10-21 19:08:34.602 [main notice] found messages: 706 (0 conditional on 0 conditions, 176 poll, 29 update)

2025-10-21 19:10:36.783 [main notice] update check: revision 25.1 available, device firmware v5-c6 1[560f] up to date, vaillant/08.hmu.csv: different version available

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 21-10-2025 19:14 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xarow
Ctlv een basv lijken beide identificatie 15 te hebben (ook aan de csv namen te zien in de repo). Dat is normaal niet de bedoeling op een bus netwerk. Ebusd pakt dus de eerste csv die in de lijst gevonden wordt.

Je kan eens die csv in de repo door scrollen om te kijken of die toch niet in de andere csvs te vinden is en dat het gewenste signaal wellicht wordt weggefilterd.

Ik ben nu even sporten, als ik tijd heb zal ik verder kijken of ik nog iets weet voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:39:
Ctlv een basv lijken beide identificatie 15 te hebben (ook aan de csv namen te zien in de repo). Dat is normaal niet de bedoeling op een bus netwerk. Ebusd pakt dus de eerste csv die in de lijst gevonden wordt.

Je kan eens die csv in de repo door scrollen om te kijken of die toch niet in de andere csvs te vinden is en dat het gewenste signaal wellicht wordt weggefilterd.

Ik ben nu even sporten, als ik tijd heb zal ik verder kijken of ik nog iets weet voor je
Ik zie dit in de repro idd. Maar wat ik er dan nu mee kan weet ik weer niet helaas :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xJeqjr-mTlN6Jla7vvH0D1w75Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JKq46vnvhPzzmdfEirJb8B0g.png?f=user_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
@water_escape Zou je nog is een keer de log kunnen sturen bij het opstarten? Worden daar ook 2 apparaten met id 15 gevonden?

code:
1
address 26: slave, scanned „MF=Vaillant;ID=VR_71;SW=0203;HW=5904", loaded "vaillant/26.vr_71.csv“

Dit stuk moet je 2* tegen komen met adress 15. Dan vind ebusd ze in ieder geval wel beide. Welke apparaten heb je eigenlijk allemaal op je netwerk?

Wat je denk ik het beste kan doen is de csv bestanden weer lokaal te zetten. En dan zou ik alle bestanden uit de laatste repo nemen en dan enkel de 15.ctlv2.csv uit de oude repo proberen.

[ Voor 31% gewijzigd door xarow op 21-10-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:06:
@water_escape Zou je nog is een keer de log kunnen sturen bij het opstarten? Worden daar ook 2 apparaten met id 15 gevonden?

code:
1
address 26: slave, scanned „MF=Vaillant;ID=VR_71;SW=0203;HW=5904", loaded "vaillant/26.vr_71.csv“

Dit stuk moet je 2* tegen komen met adress 15. Dan vind ebusd ze in ieder geval wel beide. Welke apparaten heb je eigenlijk allemaal op je netwerk?

Wat je denk ik het beste kan doen is de csv bestanden weer lokaal te zetten. En dan zou ik alle bestanden uit de laatste repo nemen en dan enkel de 15.ctlv2.csv uit de oude repo proberen.
De log na een restart:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2025-10-21 22:15:47.432 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0905;5103
2025-10-21 22:15:47.432 [update notice] store 08 ident: done
2025-10-21 22:15:47.432 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;HMU00;0905;5103
2025-10-21 22:15:47.432 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0905;5103
2025-10-21 22:15:47.929 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2025-10-21 22:15:48.127 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2025-10-21 22:15:48.326 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2025-10-21 22:15:48.541 [main notice] read scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0905, HW5103

2025-10-21 22:21:05.822 [bus notice] scan 08: ;21;25;28;0010021626;3133;127139;N7
2025-10-21 22:21:06.005 [update notice] received read hmu State QQ=71: 0;68;192;0
2025-10-21 22:21:07.468 [update notice] received read hmu RunDataElectricPowerConsumption QQ=f1: 6.5
2025-10-21 22:21:07.644 [update notice] received read hmu Status01 QQ=f1: 15.5;16.5;-;-;-;off
2025-10-21 22:21:07.988 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;BASV3;0708;4304
2025-10-21 22:21:07.988 [update notice] store 15 ident: done
2025-10-21 22:21:07.988 [update notice] sent scan-read scan.15  QQ=31: Vaillant;BASV3;0708;4304
2025-10-21 22:21:07.988 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;BASV3;0708;4304
2025-10-21 22:21:08.071 [update notice] received unknown MS cmd: 0376b51206130013000006 / 0200ff
2025-10-21 22:21:08.189 [update notice] sent unknown MS cmd: 3115b5090124 / 09003231323530373030
2025-10-21 22:21:08.342 [update notice] sent scan-read Scan.15 Id QQ=31: 
2025-10-21 22:21:08.504 [update notice] sent scan-read Scan.15 Id QQ=31: 
2025-10-21 22:21:08.653 [update notice] sent scan-read Scan.15 Id QQ=31: 21;25;07;0020328845;0082;010133;N2
2025-10-21 22:21:08.653 [bus notice] scan 15: ;21;25;07;0020328845;0082;010133;N2
2025-10-21 22:21:08.906 [main notice] read scan config file vaillant/15.basv.csv for ID "basv3", SW0708, HW4304
2025-10-21 22:21:08.906 [main notice] found messages: 696 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 29 update)
2025-10-21 22:21:09.459 [update notice] received read hmu State QQ=71: 0;68;192;0
2025-10-21 22:21:11.085 [bus notice] scan 76: ;Vaillant;VWZIO;0905;5103
2025-10-21 22:21:11.085 [update notice] store 76 ident: done
2025-10-21 22:21:11.085 [update notice] sent scan-read scan.76  QQ=31: Vaillant;VWZIO;0905;5103
2025-10-21 22:21:11.085 [bus notice] scan 76: ;Vaillant;VWZIO;0905;5103

deze komt er nu niet in voor na een restart:
code:
1

Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Waarom uit de oude repro, bestandsnaam blijft hetzelfde?

Ik heb het volgende:
- Vaillant aroTHERM plus
- VWL 75/6 VWZ MEH 97/6
- VRC 720 (draadloze thermostaat)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@water_escape: De files in je screendump zijn allemaal links naar 15.ctlv2.csv. Het maakt dus niet uit dat de log zegt dat 15.basv.csv gelezen wordt. Dan wordt in werkelijkheid 15.ctlv2.csv gelezen.
Ik begrijp trouwens niet waarom jouw VRC720 als een basv3 geïdentificeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
gns1l schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:34:
@water_escape: De files in je screendump zijn allemaal links naar 15.ctlv2.csv. Het maakt dus niet uit dat de log zegt dat 15.basv.csv gelezen wordt. Dan wordt in werkelijkheid 15.ctlv2.csv gelezen.
Ik begrijp trouwens niet waarom jouw VRC720 als een basv3 geïdentificeerd wordt.
De basv.csv wordt doorgelinkt naar de 700.csv. en inderdaad raar dat de 720 zo geïdentificeerd wordt. Ik dacht eerst dat hij 2 apparaten met adress 15 had, maar dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@water_escape: Ik zie dat je ebusd opstart met --scanconfig
Kun je eens --scanconfig=full uitproberen ipv --scanconfig ?

[ Voor 23% gewijzigd door gns1l op 21-10-2025 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
water_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Dan heb ik hem zo.

[Afbeelding]

Kijk dit bedoel ik dus, ik apprecieer enorm de hulp en kennis / vaardigheden die hier worden aangeboden, de aanpak van de problemen en mogelijke oplossingen, ik steek er in ieder geval veel van op, bedankt aan allen die iedereen hier ook een helpende hand bied !!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
water_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

HMU heeft er veel en BASV de meeste. Maar om de warm water temp in een automation aan te sturen heb ik cltv2 nodig.

Enig idee hoe ik die weer tevoorschijn kan krijgen?
@water_escape Ik zit even terug te lezen en vraag me af welke waarde je precies mist in de BASV. Wil je het warme water van je sanitair water hebben of van je verwarmings circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:48:
@water_escape: Ik zie dat je ebusd opstart met --scanconfig
Kun je eens --scanconfig=full uitproberen ipv --scanconfig ?
Waar stel ik die in? In de config zie ik het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
scanconfig: true
loglevel_all: notice
mqtttopic: ebusd
mqttint: /etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg
mqttjson: true
network_device: 192.xxxx:9999
mode: ens
commandline_options: "--mqttvar=filter-direction=r|u|^w"
configpath: https://ebus.github.io/

is een toggle die aan staat:
Scan Config (default: on)
Pick CSV config files matching initial scan (ADDR="none" or empty for no initial scan message "full" for full scan, or a single hex address to scan, default is to send a broadcast ident message).

[ Voor 18% gewijzigd door water_escape op 22-10-2025 08:43 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:44:
[...]

@water_escape Ik zit even terug te lezen en vraag me af welke waarde je precies mist in de BASV. Wil je het warme water van je sanitair water hebben of van je verwarmings circuit?
Ik wil de salmonellarun uit zetten en zelf sturen wanneer hij dat moet doen. Nu gebruikt hij de BUH daarvoor wat zeer veel stroom gebruikt. In mijn initiele setup kon ik dat doen binnen de ctlv2. zie post hier water_escape in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

dus ik vraag mij af waarom hij nu niet meer zichtbaar is. Dan zal ik vast iets goeds hebben gedaan met de csv's in het begin, maar dat gaf zoveel andere errors dat ik alles opnieuw gedaan heb en nu configpath: https://ebus.github.io/ gebruik.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
RaptorKid schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:59:
[...]

Kijk dit bedoel ik dus, ik apprecieer enorm de hulp en kennis / vaardigheden die hier worden aangeboden, de aanpak van de problemen en mogelijke oplossingen, ik steek er in ieder geval veel van op, bedankt aan allen die iedereen hier ook een helpende hand bied !!! :)
exact! ik waardaar de hulp enorm. erg leerzaam Als straks alles gelukt is deel ik mijn stappenplan ook voor een volgende die aan dit avontuur wil beginnen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:34:
Ik zie achterop staan VRC720 F/3

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@water_escape: Op de eerste regel van je YAML heb je "scanconfig: true" staan.
Maak daar "scanconfig: all" van (zonder quotes).

Ik denk dat ebusd dan probeert een betere fit voor device 15 te vinden en dan wel je VRC720 herkent.
Waarschijnlijk gaat HA dan ook betere sensoren vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door gns1l op 22-10-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:07:
@water_escape: Op de eerste regel van je YAML heb je "scanconfig: true" staan.
Maak daar "scanconfig: all" van (zonder quotes).

Ik denk dat ebusd dan probeert een betere fit voor device 15 te vinden en dan wel je VRC720 herkent.
Waarschijnlijk gaat HA dan ook betere sensoren vinden.
Dat mag niet, als ik "all" of "full" gebruik geeft hij error en slaat hij de settings niet op.
lijkt dus alleen true of false te mogen. (toggle on / toggle off)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vqJCfTN-MGogmmr1LJ4lpEIYIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdXGy4RiFXcrEimRGyhXhEbf.png?f=fotoalbum_large

Failed to save add-on configuration, expected boolean. Got {'scanconfig': 'all', 'loglevel_all': 'notice', 'mqtttopic': 'ebusd', 'mqttint': '/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg', 'mqttjson': True, 'network_device': '192.xxxxx:9999', 'mode': 'ens', 'commandline_options': '--mqttvar=filter-direction=r|u|^w', 'configpath': 'https://ebus.github.io/'}

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Ik zag in je log dat ebusd niet in de achtergrond loopt, en dacht dus dat je ebusd op de commandline opstart.

> ebusd --foreground --mqtthost=core-mosquitto --mqttport=1883 --mqttuser=addons --mqttpass=xxxxx --scanconfig --mqttjson --configpath=https://ebus.github.io/ --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqtttopic=ebusd --device=ens:192.xxxxxx:9999 --log=all:notice --mqttvar=filter-direction=r|u|^w

Kun je dan niet daar --scanconfig=all opgeven ?

Of doet HA dat dan voor je? Merkwaardig dat ebusd dan niet in de achtergrond opgestart wordt.
Anders bij commandline_options in je YAML toevoegen.

[ Voor 33% gewijzigd door gns1l op 22-10-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:36:
Ik zag in je log dat ebusd niet in de achtergrond loopt, en dacht dus dat je ebusd op de commandline opstart.

> ebusd --foreground --mqtthost=core-mosquitto --mqttport=1883 --mqttuser=addons --mqttpass=xxxxx --scanconfig --mqttjson --configpath=https://ebus.github.io/ --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqtttopic=ebusd --device=ens:192.xxxxxx:9999 --log=all:notice --mqttvar=filter-direction=r|u|^w

Kun je dan niet daar --scanconfig=all opgeven ?

Of doet HA dat dan voor je? Merkwaardig dat ebusd dan niet in de achtergrond opgestart wordt.
Anders bij commandline_options in je YAML toeveoegen.
Ik heb HAOS op de pi draaien en dus EBUSD addon en mqtt addon draaien.
Hoe voeg ik nog iets toe in die regel? Er staat al:

edit: volgens chatgpt moet dat gewoon met een spartie erachter. Maar dan start de hele addon niet meer op. Ik kan er niks achter zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door water_escape op 22-10-2025 09:44 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
commandline_options: "--mqttvar=filter-direction=r|u|^w --scanconfig=all"

Mogelijk krijg je nu een foutmelding dat --scanconfig dubbel staat, maar misschien gebruikt ie gewoon de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Je hebt geen /etc/default/ebusd file op je rPi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:45:
Je hebt geen /etc/default/ebusd file op je rPi?
Ik weet niet hoe ik daar zou moeten komen binnen HA.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Ik zou via ssh op je Pi inloggen en dat buiten HA om doen, maar dan is de YAML aanpassen wellicht eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:47:
Ik zou via ssh op je Pi inloggen en dat buiten HA om doen, maar dan is de YAML aanpassen wellicht eenvoudiger.
Dat gaat niet toch? Ik draai HAOS op de pi, niks anders.
Maar de YAML aanpassen in de addon mag dus niet?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Ik heb HAOS op de pi draaien en dus EBUSD addon en mqtt addon draaien.
Hoe voeg ik nog iets toe in die regel? Er staat al:

edit: volgens chatgpt moet dat gewoon met een spartie erachter. Maar dan start de hele addon niet meer op. Ik kan er niks achter zetten.
Weet je zeker dat de quotes goed staan?

Probeer anders als test alleen:
commandline_options: "--scanconfig=all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Weet je zeker dat de quotes goed staan?

Probeer anders als test alleen:
commandline_options: "--scanconfig=all"
Goeie, maar helaas. Dan kan hij de addon niet meer starten.

@Question Mark had jij niet dezelfde setup als ik?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Dat gaat niet toch? Ik draai HAOS op de pi, niks anders.
Maar de YAML aanpassen in de addon mag dus niet?
De ssh demon kun je in de meeste rPi distributies aanzetten of installeren.
Meer het lijkt me voor nu eenvoudiger om de YAML in de addon aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

De ssh demon kun je in de meeste rPi distributies aanzetten of installeren.
Meer het lijkt me voor nu eenvoudiger om de YAML in de addon aan te passen.
Welke YAML doel je nu op? Want als ik naar config , edit in yaml in de addon ga, dat is wat we net allemaal geprobeerd hadden helaas.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Ik bedoelde de YAML van de addon.
Kun je ergens dat ADDR in die toggle aanpassen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XATPoOGCy1uwLjqnocCkK4y5l8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JdXGy4RiFXcrEimRGyhXhEbf.png?f=user_large

Ze zeggen dat je ADDR="full" kunt gebruiken ipv de default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Ik wil de salmonellarun uit zetten en zelf sturen wanneer hij dat moet doen. Nu gebruikt hij de BUH daarvoor wat zeer veel stroom gebruikt. In mijn initiele setup kon ik dat doen binnen de ctlv2. zie post hier water_escape in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

dus ik vraag mij af waarom hij nu niet meer zichtbaar is. Dan zal ik vast iets goeds hebben gedaan met de csv's in het begin, maar dat gaf zoveel andere errors dat ik alles opnieuw gedaan heb en nu configpath: https://ebus.github.io/ gebruik.
Ik denk dat je de legionella run bedoelt ;)

Heb jij nu niet in de basv de optie "HwcTempDesired"? Die zit namelijk in de csv en dat is denk ik de temperatuur van je boilervat.

Edit: Ik heb ook de csv bestanden van de ctlv2 en 700 (basv) naast elkaar gehouden en alle adressen komen overeen. Ik denk dus dat je met de huidige setup alles hebt wat je nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door xarow op 22-10-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:43:
Ik bedoelde de YAML van de addon.
Kun je ergens dat ADDR in die toggle aanpassen?
[Afbeelding]

Ze zeggen dat je ADDR="full" kunt gebruiken ipv de default.
Ja dat hadden we gedaan.

hierin hadden we scanconfig: full gezet, en dan start hij niet meer op. Dit mag alleen true of fals zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
scanconfig: true
loglevel_all: notice
mqtttopic: ebusd
mqttint: /etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg
mqttjson: true
network_device: 192xxxxx:9999
mode: ens
configpath: https://ebus.github.io/

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat je de legionella run bedoelt ;)

Heb jij nu niet in de basv de optie "HwcTempDesired"? Die zit namelijk in de csv en dat is denk ik de temperatuur van je boilervat.

Edit: Ik heb ook de csv bestanden van de ctlv2 en 700 (basv) naast elkaar gehouden en alle adressen komen overeen. Ik denk dus dat je met de huidige setup alles hebt wat je nodig hebt.
haha ja die bedoel ik :).

Ja ik zie in basv idd "HwcTempDesired" staan.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

haha ja die bedoel ik :).

Ja ik zie in basv idd "HwcTempDesired" staan.
Is die ook schrijfbaar? Zo ja, dan kan je die automatisering maken die je wilt. Zo nee, dan moeten we even kijken waarom die niet schrijfbaar is. Maar je csvs worden in ieder geval gewoon goed geladen *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Is die ook schrijfbaar? Zo ja, dan kan je die automatisering maken die je wilt. Zo nee, dan moeten we even kijken waarom die niet schrijfbaar is. Maar je csvs worden in ieder geval gewoon goed geladen *O*
Dit zou dan goed moeten zijn :)
Nu nog een automation die de waarde dan weer terug zet naar 55 ofzo na x tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F20oU_D8WzfwtD6R4mrDl29Mu9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2H0zPHO1Hza8oqiYWCznpz2.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Ik gebruikte tot nu toe de configuratie repo van JonesPD. Eigelijk alleen HMU00 en VWZIO.
Gezien de positieve geluiden over https://ebus.github.io/ daar eens gekeken.
Ziet er netjes uit en daarom overgeschakeld naar https://ebus.github.io/ in de verwachting dat dat zou kunnen.

Dat was een teleurstelling; het grootste deel van de parameters die ik log hebben een andere naam gekregen. Meestal met een zinloze toevoeging waardoor de lengte van de parameternaam vaak verdubbeld.
Gauw weer teruggegaan naar JonesPD. Zal het later wel eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
gns1l schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:48:
Ik gebruikte tot nu toe de configuratie repo van JonesPD. Eigelijk alleen HMU00 en VWZIO.
Gezien de positieve geluiden over https://ebus.github.io/ daar eens gekeken.
Ziet er netjes uit en daarom overgeschakeld naar https://ebus.github.io/ in de verwachting dat dat zou kunnen.

Dat was een teleurstelling; het grootste deel van de parameters die ik log hebben een andere naam gekregen. Meestal met een zinloze toevoeging waardoor de lengte van de parameternaam vaak verdubbeld.
Gauw weer teruggegaan naar JonesPD. Zal het later wel eens uitzoeken.
Dit is voor mij ook de reden dat ik zelf niet overstap naar de link. Dan ben ik gelijk alle historie weer kwijt. Daarnaast heb ik in de lokale csv bestanden ook alle berichten uitgeschakeld die ik toch niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
mag ik vragen wat jullie gebruik is , wat doe je met welke berichten? @xarow @gns1l . Misschien zit er inspiratie bij voor mij.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xarow
Heel eerlijk. Bijna niks momenteel :henk

Ik monitor vooral het systeem op mijn dashboard en pas soms wat instellingen aan. Ik heb een losse wp boiler die ik nog eens op de ebusd wil aansluiten, maar nog niet aan toegekomen. Verder ben ik aan het kijken of ik via day ahead optimizer de warmtepomp iets kan bijsturen om vooral op goedkopere momenten stroom te verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
het enige lastige is dat de free version van chagpt echt na enkele vrage hetal opgeeft en je met een soort van dod tijd zit voor ie weer verder kan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
RaptorKid schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:46:
het enige lastige is dat de free version van chagpt echt na enkele vrage hetal opgeeft en je met een soort van dod tijd zit voor ie weer verder kan..
Daarom heb ik een betaalde. Ik zal chatgpt mijn notities even uit laten werken en hier posten.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Daarom heb ik een betaalde. Ik zal chatgpt mijn notities even uit laten werken en hier posten.
Dat zou werkelijk fantastisch zijn! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
De afgelopen weken heb ik hier mee zitten lezen omdat ik een warmtepomp liet plaatsen. Wat ik las was een ver van mijn bed show. Met de hulp van chatgpt en de members hier krijg ik nu alle data binnen in HA. Ik ga nu dus een volgende fase in... wat kan ik allemaal met deze data om slim en efficient energie te gebruiken. Ik denk nu, als mij dit is gelukt, moet iedereen dit lukken. Onderstaand mijn setup en stappenplan.

⚙️ eBUSd Installatie — met Adapter Shield C6

🧩 Overzicht
Doel: eBUSd koppelen aan Home Assistant (OS) op een Raspberry Pi voor uitlezing en besturing van de Vaillant aroTHERM plus warmtepomp via MQTT.

Hardware:
  • Vaillant aroTHERM plus
  • VWL 75/6 + VWZ MEH 97/6 (binnenunit)
  • VRC 720 F/3 (draadloze thermostaat)
  • VR940F (internetmodule)
  • eBUSd Adapter Shield C6
  • Home Assistant OS op Raspberry Pi
  • MQTT Broker (Mosquitto)
🔌 1. Fysieke aansluiting (C6-specifiek)
  1. Sluit de C6-shield via USB-C aan op je laptop (of direct op je Pi).
  2. Verbind met het Wi-Fi-netwerk ‘ebusd’ (geen wachtwoord).
  3. Open in je browser: http://192.168.4.1
  4. Stel daar je thuis-wifi in zodat de adapter in je eigen netwerk komt.
🌐 2. Netwerk & Firmware
  1. Zoek het nieuwe IP-adres van de C6 via je router of een netwerkscan.
  2. Open dat IP in je browser → Je ziet nu weer de eBUSd webinterface.
  3. Controleer de firmwareversie en update indien nodig.
🧠 3. Configuratie in Home Assistant

3.1 MQTT-Broker (Mosquitto)
  • Als je al een Mosquitto broker draait (voor andere integraties), kun je deze gewoon hergebruiken.
  • Zorg dat de broker in HA actief is en dat de eBUSd-add-on daarmee kan verbinden. Bij mij automatisch.
💡 Heb je nog geen broker?
➡️ Installeer de Mosquitto broker add-on via de Add-on Store en start hem één keer op.

3.2 eBUSd-Add-on installeren
  • In HA → Add-on Store → eBUSd → Installeren.
  • Ga naar Configuration → klik op Show unused optional configuration options.
  • Bij mode selecteer je "ENS"
  • Bij Network adapter address vul je je string in: 192.123.456.789:9999 (vervang door het IP van jouw C6-shield)
  • Save en Start de add-on.
  • Open de addon Logs en controleer of de verbinding tot stand komt.
🔁 4. Controle en MQTT-koppeling
  • Herstart Home Assistant.
  • Controleer of de Mosquitto broker de eBUS-topics ontvangt.
🔧 5. Aansluiten op de warmtepomp
  1. Schakel de stroom uit af van al je warmtepomp elementen (meterkast)
  2. Verbind de C6-eBUS-klemmen (2-polig, geen polariteit) met de eBUS-poort van de binnenunit (VWZ MEH 97/6).
  3. Schakel alle stroom weer in.
  4. Zodra de verbinding loopt, verschijnt er veel data in de eBUSd-log.
  5. Kijk bij je MQTT integration of je daar nu al je hardware ziet met entiteiten.
⚙️ 6. Aanvullende configuratie

In de eBUSd-configuratie (via HA) kun je extra opties instellen:
Vul onderstaande in bij "Custom command line options" , hiermee krijg je ook "write" rechten waardoor je ook daadwerklijk met HA settings kan gaan aanpassen.
code:
1
--mqttvar=filter-direction=r|u|^w,filter-name=

Vul bij Config Path de volgende url in:
code:
1
https://ebus.github.io/

De meeste moderne devices worden hiermee ondersteund en zou je voldoende aan moeten hebben om al je entiteiten binnen te krijgen. Er zal ook veel unavailable tussen zitten, maar die heb je niet nodig of zijn gewoon niet beschikbaar.

Wil je echt alleen zien wat je nodig hebt, dan moet je met CSV's gaan werken. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan.

🧩 7. Handmatige CSV-configuratie (optioneel)

Als de auto-detectie niet werkt of als je waardes wil filteren kan je handmatig CSV’s toevoegen voor je warmtepomp.

Bronnen: Peter Jones repo of Officiële eBUS repo.
  • Download de juiste CSV's set (alles in de EN folder)
  • Plaats deze in een folder in HA
  • veranderen je "Config Path" naar die locatie en restart alles.
  • In de logs moet je nu zien dat je gekozen CSV's worden ingeladen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Weet iemand welke waarde "Water Pressure" aangeeft. Dus hoeveel bar er in het systeem zit.
Deze komt wel binnen via de Vaillant addon (welke niet meer werkt) , maar ik zie hem niet in de EbusD waardes.

hetzelfde voor de thermostaat , welke waardes kunnen dit vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFudVNqitVqSPJ4uA44A-clhc38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqZOxvcrPM0QKgyhxy9CKmEP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door water_escape op 24-10-2025 10:20 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
FlowPressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Die heb ik niet in EbusD zitten. Ik zie niks qua druk.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Merkwaardig, FlowPressure zit gewoon in 08.hmu.csv (ook in de configuratie van ebus.github.io)
Wellicht kun je vanaf een andere PC testen buiten HA of je ebusd hem wel kent.

ebusctl -s 192.168.xxx.xxx r -c hmu FlowPressure
(192.168.xxx.xxx vervangen door het ip-adres van de Raspberry Pi met HaOS)

Eventueel locaal op die rPi met ebusctl r -c hmu FlowPressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gns1l schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:08:
Merkwaardig, FlowPressure zit gewoon in 08.hmu.csv (ook in de configuratie van ebus.github.io)
Wellicht kun je vanaf een andere PC testen buiten HA of je ebusd hem wel kent.

ebusctl -s 192.168.xxx.xxx r -c hmu FlowPressure
(192.168.xxx.xxx vervangen door het ip-adres van de Raspberry Pi met HaOS)

Eventueel locaal op die rPi met ebusctl r -c hmu FlowPressure
Lokaal op Pi kan niet want daar staat alleen HAOS op.
Remote weet ik niet hoe dat moet, als ik dit in terminal doe op de macbook dan geeft hij error.

Maar dan lijkt het toch dat nog een hoop waardes mis eventueel...
Is er iemand met dezelfde setup als ik die de csv's goed heeft staan en kan delen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
@water_escape Ik zag dat er een apart veld was voor de mqtt variabelen in de add-on. Probeer eens het volgende:
code:
1
2
commandline_options:
mqttvar: filter-direction=r|u|^w,filter-name=

Hopelijk heb je dan zowel je flow als ook de schrijfbare operation modes. Operation modes staan namelijk wel als schrijfbaar geconfigureerd in de csv bestanden

[ Voor 29% gewijzigd door xarow op 24-10-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-10 15:55
@water_escape
Ik gebruik ebusd/bai/WaterPressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:38:
@water_escape Ik zag dat er een apart veld was voor de mqtt variabelen in de add-on. Probeer eens het volgende:
code:
1
2
commandline_options:
mqttvar: filter-direction=r|u|^w,filter-name=

Hopelijk heb je dan zowel je flow als ook de schrijfbare operation modes. Operation modes staan namelijk wel als schrijfbaar geconfigureerd in de csv bestanden
Ik moest hem zo neerzetten: --mqttvar=filter-direction=r|u|^w,filter-name=
Nu heb ik extra waardes, waaronder de pressure.

Ik kan alleen nog steeds geen waardes in de HMU aanpassen , dat is wel nodig.

de onderste 4 zijn er ook bijgekomen, maar kan je verder niks mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idj30677RZeh2ml6JkevuYs1kEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n75imf3zK0Z9tAARCDMnxezw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door water_escape op 24-10-2025 15:57 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
SCO89 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
@water_escape
wat is dat precies?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
Die hwcmode moet in de basv zitten en schrijfbaar zijn..

Enige wat jij volgens mij nu nog anders hebt dan in mijn installatie is de acceslevel in de addon config. Die kan je eens op * zetten. Ik heb geen idee wat dit doet, maar wellicht werkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
SCO89 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
@water_escape
Water_escape heeft geen bai in zijn systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:15:
Die hwcmode moet in de basv zitten en schrijfbaar zijn..

Enige wat jij volgens mij nu nog anders hebt dan in mijn installatie is de acceslevel in de addon config. Die kan je eens op * zetten. Ik heb geen idee wat dit doet, maar wellicht werkt het
Heb je een screenshot van bij jou?
Ik zie HWCopMode, maar de waardes daar slaan nergens op :)

In HMU heb ik wel HwcMode, die staat op eco, maar is niet instelbaar. Niks in HMU. Of kijk ik fout?
* toegevoegd, maar ik zie geen verschil.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
HwcMode van de hmu is inderdaad niet schrijfbaar. Wat geeft hwcopmode voor waarde dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:03:
HwcMode van de hmu is inderdaad niet schrijfbaar. Wat geeft hwcopmode voor waarde dan?
Ik zie onderstaande, en jij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW24CtvZz9Q5UM8fJBMP9RUWDus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YFWMDRKxDf9sVG6ChPRidwjx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLKHYZjCQ0WnFijkeoFBqvpGi-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UmMvNppet3gQ9GH4zzSorSPR.png?f=user_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
Maar dan is hwcopmode dus wel schrijfbaar? Ik heb zelf geen boiler dus ik heb die signalen ook niet. Heb je al geprobeerd om die eens op een andere stand te zetten om te zien wat er dan gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
Eindelijk weer eens met Ebusd aan de slag om onze waterpomp en boiler van Vaillant weer een beetje te controleren vanuit de domotica van Loxone.

Veel lukt al: De boel uitzetten voor op vakantie, temperatuur van warm water verhogen, een boiler run starten... Maar nu probeer ik om ons piekverbruik (hallo Vlaanderen) want in te dammen door te voorkomen dat er een warmwater run start als het huis al veel stroom verbruikt.

Vraag is nu: doe ik dat via HwcOpMode = 0 dat eigenlijk de hele warmwatermodule uitschakelt, of is er nog een mooiere manier? Iemand enig idee wat HwcSFMode = veto eigenlijk doet? Andere suggesties zijn ook welkom!

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
Na een paar dagen dit even opzij te laten liggen en het kopke een beetje leeg te maken, er mij deze nacht eens terug over buigen, heb wel het een en ander in orde gekregen maar kon uit bepaalde zaken nog niet volledig uit, zou ik de ingeladen bestanden .tsp niet best lokaal zetten? In geval deze ooit verdwijnen?

Ook het uitfilteren van bepaalde zaken die ik niet hoef te zien (enkel VVW is erop aangesloten) SWW is aparte boiler, dus de 2 andere kringen zou ik ook willen wegfilteren..
Kortom het wordt een nachtje pennen, zoeken, testen, en opnieuw en opnieuw, met verse moed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
minitrue schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:40:
Eindelijk weer eens met Ebusd aan de slag om onze waterpomp en boiler van Vaillant weer een beetje te controleren vanuit de domotica van Loxone.

Veel lukt al: De boel uitzetten voor op vakantie, temperatuur van warm water verhogen, een boiler run starten... Maar nu probeer ik om ons piekverbruik (hallo Vlaanderen) want in te dammen door te voorkomen dat er een warmwater run start als het huis al veel stroom verbruikt.

Vraag is nu: doe ik dat via HwcOpMode = 0 dat eigenlijk de hele warmwatermodule uitschakelt, of is er nog een mooiere manier? Iemand enig idee wat HwcSFMode = veto eigenlijk doet? Andere suggesties zijn ook welkom!
Dit is interessant, ik volg mee, dit is inderdaad in het Belgenland zo.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xarow
RaptorKid schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:25:
Na een paar dagen dit even opzij te laten liggen en het kopke een beetje leeg te maken, er mij deze nacht eens terug over buigen, heb wel het een en ander in orde gekregen maar kon uit bepaalde zaken nog niet volledig uit, zou ik de ingeladen bestanden .tsp niet best lokaal zetten? In geval deze ooit verdwijnen?

Ook het uitfilteren van bepaalde zaken die ik niet hoef te zien (enkel VVW is erop aangesloten) SWW is aparte boiler, dus de 2 andere kringen zou ik ook willen wegfilteren..
Kortom het wordt een nachtje pennen, zoeken, testen, en opnieuw en opnieuw, met verse moed!
Als je bestanden lokaal zet moet je wel de csv bestanden pakken. De tsp zijn enkel om het opzetten van de signalen makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
minitrue schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:40:

Zoals ik het begrijp wordt met veto de gewenste temperatuur overschreden tot het volgende tijd window. De veto waarde is dan wat je bij veto temp opgeeft.
@water_escape wellicht ook een idee voor jou om te gebruiken voor de legionella run ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorKid
  • Nu online
xarow schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Als je bestanden lokaal zet moet je wel de csv bestanden pakken. De tsp zijn enkel om het opzetten van de signalen makkelijker te maken.
Oke ik bekijk het even wat het makkelijkste is, dat ik mezelf niet met de rug tegen de muur zet |:(
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste