De nieuwe format is nog steeds csv. Het is enkel zo dat de typescript bestanden worden gebruikt voor engineering en dan vervolgens als geconverteerd worden naar CSV voor eBusd. De nieuwe csv bestanden zijn hier te vinden: https://github.com/eBUS/ebus.github.io/tree/main/en/vaillant. Daar kan je wellicht kijken of er meer berichten zijn dan die je nu binnen krijgtRobust2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:44:
Hallo allemaal,
Ik heb een Vaillant ecoCompact, die sinds een tijdje aan mn ebus adapter hangt met PeterJones zn config repo en naar HA logt. Ik zou echter vooral inzicht willen krijgen in het pendelgedrag en vermogen vraag van de Tado thermostaat die er aan hangt - die naar mijn gevoel absoluut niet doet wat ik verwacht of niet goed compatibel is met het vermogen van m'n boiler (en ik dus zo ook kennis kan krijgen hoe ik een nieuwe ketel zou dimensioneren).
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer naar welke MQTT topics ik nu juist moet kijken. De FlowTemp en FlowTempDesired en de verhouding ertussen lijken weinig steek te houden bijvoorbeeld (FlowTempDesired staat min of meer altijd op 50, maar FlowTemp gaat hoofdzakelijk op en neer tussen 30 en 40 met soms een uitschieter naar boven). HcPumpStarts en HcStarts/HcUnderHundredStarts daarintegen lijkt mij zorgwekkend gezien het snel naar omhoog klimt, wat mij doet denken dat mijn ketel gewoon continu aan het pendelen is.
Ik zoek echter welke topic ik best in de gaten kan houden om te weten wanneer de ketel draait, hoe hard hij draait en of hij continu aan een bepaald pitje draait of op en neer pendelt.
Iemand met een gelijkaardige gascondensatie ketel die zn kennis wil delen? Is er ergens een topic die aanduid of hij in z'n "cooldown" zit en er toch al vraag zou zijn?
Tweede kleine vraag: PeterJones zn config lijkt nog in het "oude" formaat te zijn vergeleken met de officiele config files die nu in typescript zijn. Ik ben niet helemaal mee of ik nu hierdoor iets mis of niet?
Dan over jou probleem, welke csv bestanden worden er in jou installatie gebruikt?
[ Voor 4% gewijzigd door xarow op 30-10-2025 09:39 ]
/f/image/gb7XrUZNaLBhgJ9maBELekGL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D1et0lQ48XuWj8pPS83dDoCS.png?f=fotoalbum_large)