• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:25

Jag

tcw82 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:40:
[...]

Ander mapje omdat er nu een standaard map is waar die in moeten? (Ik weet dat er dingen anders moeten. Heb zitten pielen maar lijk iets te missen, ik weet alleen niet wat).
Ik denk dat dat een home assistant wide verandering is; alle config bestanden van addons moeten in \addon_configs\ en dan in een submap van de addon

De configuratie van ebusd zelf, heeft een andere syntax. Er staat een soort conversie tabel op de link die ik eerder gaf.

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-04 14:48
Ik heb een VR32 op mijn 2e warmtepomp gezet en onderdeel gemaakt vd de ebus kabel, alles parallel
De VR32 schakelaar heb ik op 1 gezet, deze warmtepomp volgt dan de andere warmtepomp, blijkt. Op een ander stand gebeurt er niets.
Als ik met ebusctl kijk, zie ik alleen de VR32 niet in de lijst staan.

version: ebusd 26.1.26.1
device: /dev/serial/by-id/usb-Espressif_USB_JTAG_serial_debug_unit_E4:B0:63:4C:03:38-if00, serial high speed, enhanced, firmware 1.1[6104].1[6104]
signal: acquired
symbol rate: 48
max symbol rate: 96
min arbitration micros: 3
max arbitration micros: 8
min symbol latency: 4
max symbol latency: 5
scan: finished, some messages pending
reconnects: 0
masters: 3
conditional: 0
poll: 207
update: 14
address 03: master #11
address 08: slave #11, scanning
address 10: master #2
address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=CTLV2;SW=0514;HW=1104", loaded "vaillant/15.ctlv2.csv"
address 31: master #8, ebusd
address 36: slave #8, ebusd

Als ik de andere posts goed begrijp zou de VR32 in de lijst moeten komen op 18, 38 of 78
Maar die verschijnt dus niet

(ebusd is net herstart, dus weet hij nog niet dat 08 de hoofdwarmtepomp is).

doe ik iets fout?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:47
Ik wil mijn ebus shield aansluiten op mijn VR70. Wat voor kabel hebben jullie gebruikt? Ik heb nog wat UTP kabel thuis, maar Vaillant geeft aan dat die niet gebruikt mag worden.
Kan ik UTP gebruiken, of kan ik beter wat 2-aderige signaal kabel kopen?

Hail to the king baby!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:48
urk_forever schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:30:
Ik wil mijn ebus shield aansluiten op mijn VR70. Wat voor kabel hebben jullie gebruikt? Ik heb nog wat UTP kabel thuis, maar Vaillant geeft aan dat die niet gebruikt mag worden.
Kan ik UTP gebruiken, of kan ik beter wat 2-aderige signaal kabel kopen?
Ik heb gewoon 'signaaldraad' gebruikt. Speakerkabel zou ook moeten werken dacht ik.

• LEHE
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:59
Misschien handig om eens te lezen: Vaillant ebus bekabeling technische omschrijving aanleg.pdfAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBn24SUU8KGwMGWLCOe8GPvUo4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zvx4sOpVpUFxfbvNYaaQFkQ8.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dWcNOiZgepZpW9aSveaK2Wlg-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ffvXQjUKAH9wJiSSq2OC0kdC.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEtfmxQ8gac61rEDZiYi3HrIJlM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fTBwueM2ZHliGQTGeS0Ba8PN.png?f=fotoalbum_large

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:12
LEHE schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:32:
Misschien handig om eens te lezen:
Het klinkt allemaal spannend, maar die H05VV is standaard flexibel snoer van de bouwmarkt. Meestal is die er "plat" en "rond" (laatste neemt wat meer ruimte in). Kon ik ook meteen gebruiken voor verlengen van de buitensensor, de boilersensor en de driewegklep(pen)!

• martijnst
Ik ben alles weer heel eigenwijs aan het doen. Een Arotherm Plus 55/6 met alléén een VWZ AI Plus controller. Dit werkt momenteel heel goed als autonome sturing, hoewel hij bv. geen legionellaprogramma doet.

Er is een gloednieuwe C6 ebus adapter shield die zelf al een wifi-kaartje heeft en de ebus-berichten het netwerk op stuurt. Op de laptop run ik ebusd via een docker image. Probleem: die standaard-CSV's van ebusd bevatten vrijwel geen berichten voor de VWZ AI. Ik vermoed (hoop) dat ik de VWZ wel kan aansturen.

De CSV's bij jonesPD bevatten wel veel meer definities voor de VWZ AI. Alleen is de syntax wat veranderd waardoor ik deze handmatig moet vertalen. Omdat ik weinig ervaring heb gaat dat erg traag.

1. Weet iemand of er zulke uitgebreide CSV's zijn die de modernere syntax gebruiken?

2. Iemand ervaring met aansturen van de VWZ zonder systeemthermostaat?

Ik heb de meeste basisgetallen er wel al uit. Ik ben vooral ook aan het kijken of het lukt om bijvoorbeeld de grens van de energie-integraal aan te passen of bijv. een boilerload te starten of uit te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door martijnst op 28-03-2026 16:03 ]

• martijnst
Inzicht: hoewel je best wat uit de VWZ AI kunt halen, kun je de HeatCurve instellen door een bericht naar de warmtepomp zelf te sturen (de HMU). Hier is ook nog wat mis met de nieuwste definitie-files van ebusd, maar deze route lukt wel handmatig.

Ben wel benieuwd of anderen zonder systeemthermostaat hebben gewerkt!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Onlangs ben ik verhuist naar een woning met een AWB ThermoMaster C-XV. Als ik die wil koppelen aan HASS, kan dat dan met behoud van de bestaande thermostaat zoals bij de OTGW kan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
@Raven Als die ketel ebusd communiceert dan kan je dmv een adapter toe te voegen in het netwerk inderdaad koppelen met Home Assistant en de rest intact houden

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@xarow De adapter wordt dus dan parallel aangesloten over de draden naar de thermostaat in de woonkamer?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• xarow
@Raven Klopt. Een paar posts boven je staat er een beschrijving van de ebusd verbinding en hoe te installeren.

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-04 14:38
Ik heb wat uitdagingen met mijn installatie:
- Vaillant VWL 75/6 Monoblock
- VWZ AI (+)
- VRC 720/3
- VRC - DCF 9535
- 2x VR10 voelers
- ebusd Adapter Stick C6 (met USB-c gevoed, WiFi verbonden)

ebusd info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
-ebusd:/# ebusctl info
version: ebusd 26.1.26.1
device: 192.168.2.3:9999, TCP, enhanced, firmware 1.1[631e].1[631e]
access: *
signal: acquired
symbol rate: 60
max symbol rate: 201
min arbitration micros: 1
max arbitration micros: 398
min symbol latency: 0
max symbol latency: 50
scan: finished
reconnects: 3
masters: 5
conditional: 0
poll: 278
update: 29
address 00: master #1
address 03: master #11
address 08: slave #11, scanned "MF=Vaillant;ID=HMU00;SW=0905;HW=5103", loaded "vaillant/08.hmu.csv"
address 10: master #2
address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=CTLV3;SW=0808;HW=8004", loaded "vaillant/15.ctlv3.csv"
address 31: master #8, ebusd
address 36: slave #8, ebusd
address 71: master #9
address 76: slave #9, scanned "MF=Vaillant;ID=VWZIO;SW=0202;HW=0103", loaded "vaillant/76.vwzio.csv"
Uitlezen via MQTT gaat prima, ik krijg waardes te zien in Home Assistant, alleen de thermostaat en doeltemperatuur SWW veranderen via Home Assistant wil niet of is zeer tijdelijk (2min).

Ik zou hem graag software-matig SG Ready maken, of met een relais maar dan moet ik wel waardes in het register blijvend kunnen veranderen.

Mijn climate entiteit ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
climate:
  - name: "Woonkamer Thermostaat"
    unique_id: "ebusd_woonkamer_thermostat"
    current_temperature_topic: "ebusd/ctlv3/Z1RoomTemp"
    current_temperature_template: "{{ value_json.value.value | round(1) }}"

# We kijken naar de ActualDesired voor de status in de grafiek
    temperature_state_topic: "ebusd/ctlv3/Z1ActualRoomTempDesired"
    temperature_state_template: "{{ value_json.value.value }}"

temperature_command_topic: "ebusd/ctlv3/Z1QuickVetoTemp/set"

mode_state_topic: "ebusd/ctlv3/Z1OpMode"
    mode_state_template: >
      {% set map = {'auto': 'auto', 'manual': 'heat', 'off': 'off', 'summer': 'off', 'cool': 'cool'} %}
      {{ map[value_json.opmode.value] if value_json.opmode is defined else 'auto' }}
    mode_command_topic: "ebusd/ctlv3/Z1OpMode/set"
    modes:
      - "auto"
      - "heat"
      - "off"
      - "cool"

min_temp: 15
    max_temp: 30
    temp_step: 0.5
Ook als ik tijdelijk de Veto aanpas, wordt ie in de VRC720/3 niet aangepast
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
number:
  - name: "Tijdelijke Temperatuur (Veto)"
    unique_id: "ebusd_ctlv3_z1_quick_veto_temp" # Altijd een unique_id toevoegen!
    state_topic: "ebusd/ctlv3/Z1QuickVetoTemp"
    command_topic: "ebusd/ctlv3/Z1QuickVetoTemp/set"
    value_template: >
      {% if value_json is defined and value_json.value is defined %}
        {{ value_json.value.value }}
      {% else %}
        {{ value }}
      {% endif %}
    min: 15
    max: 25
    step: 0.5
    unit_of_measurement: "°C"
    mode: box
Mijn doeltemperatuur voor SWW ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
number:
  - name: "Instellen Warm Water Temperatuur"
    unique_id: "ebusd_set_hwc_temp"
    state_topic: "ebusd/ctlv3/HwcTempDesired"
    command_topic: "ebusd/ctlv3/HwcTempDesired/set"
    value_template: >
      {% if value_json is defined and value_json.value is defined %}
        {{ value_json.value.value }}
      {% else %}
        {{ value }}
      {% endif %}
    min: 35
    max: 65
    step: 1
    unit_of_measurement: "°C"
    mode: box
Het lijkt alsof er een planning actief is in de VRC720, maar die heb ik (nog) niet ingesteld

Waar sla ik de plank mis?

• xarow
@Turk Heb je wel je schrijfrechten goed staan? Wordt de weggeschreven waarde ook zichtbaar op je thermostaat voordat die weer terug gaat?

Aangezien je waardes na een korte tijd weer terug gaan lijkt het er namelijk op dat je wel iets probeert te schrijven, maar dat je dit in je mqtt config niet hebt geactiveerd.

[ Voor 39% gewijzigd door xarow op 02-04-2026 09:29 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

xarow schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:43:
@Raven Klopt. Een paar posts boven je staat er een beschrijving van de ebusd verbinding en hoe te installeren.
Wilde net gaan shoppen, €55, beetje prijzig :/

Oscar Wilde

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-04 14:38
xarow schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:28:
@Turk Heb je wel je schrijfrechten goed staan? Wordt de weggeschreven waarde ook zichtbaar op je thermostaat voordat die weer terug gaat?

Aangezien je waardes na een korte tijd weer terug gaan lijkt het er namelijk op dat je wel iets probeert te schrijven, maar dat je dit in je mqtt config niet hebt geactiveerd.
De waardes werden wel weggeschreven en weer teruggezet (van de boiler niet meer, terwijl ik daar niks aan heb veranderd), de thermostaat schreef weg naar
code:
1
ebusd/ctlv3/Z1QuickVetoTemp/set
en dat moest
code:
1
ebusd/ctlv3/Z1DayTemp/set
zijn.

Ik heb in de thermostaat verder geen planning staan dus neem ik aan dat hij altijd op "Day" blijft. Hiermee kan ik in Home Assistant dan de nachtverlaging regelen.

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:48
Heeft er hier al iemand voorgehad dat de adapter stuk ging? Ik moest vandaag een stekker verplaatsen dus de adapter kwam zonder stroom te zitten via de USB adapter.

Dit gaf plots issues dat de adapter geen stroom meer wou nemen. Ik heb toen het aangesloten aan mijn Mac, en toen ging het. Ook dan terwijl eens de firmware geüpdatet. Sindsdien kan het de EBUS niet meer uitlezen. Webportal blijft werken van de adapter. Maar signaal met de bus is er niet meer.

Bekabeling zit zoals ervoor. De bus heeft stroom (18V) en werkt want de LEDs knipperen. Toch blijft er staan dat er geen bus signaal is.

Uiterst vreemd. Ik heb alvast een nieuwe C6 adapter besteld. Maar tot dan weet ik het niet goed. Ik kan nieuwe firmware flashed en resets uitvoeren, maar doet allemaal niets.

Ik vermoed toch dat er een hardware issue is. Kan het niet anders verklaren. Toch gevoelig precies met gewoon plots stroomverlies.

• xarow
Turk schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
[...]

De waardes werden wel weggeschreven en weer teruggezet (van de boiler niet meer, terwijl ik daar niks aan heb veranderd), de thermostaat schreef weg naar
code:
1
ebusd/ctlv3/Z1QuickVetoTemp/set
en dat moest
code:
1
ebusd/ctlv3/Z1DayTemp/set
zijn.

Ik heb in de thermostaat verder geen planning staan dus neem ik aan dat hij altijd op "Day" blijft. Hiermee kan ik in Home Assistant dan de nachtverlaging regelen.
Als je de waardes werkelijk op je thermostaat ziet wijzigen zou er toch iets niet goed staan in de thermostaat.

Anders stap voor stap de communicatie monitoren, dus checken of er mqtt berichten worden gestuurd en/of dat je in de rauwe ebusd log kan zien wat je temperatuur schakelt.

• martijnst
Proton_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:53:
Intussen heb ik ook een lange-run-maker geknutseld waarbij de aanvoertemperatuur mag oplopen als het minimaal vermogen te hoog is. Het gebruikt alleen informatie die op ebus beschikbaar is (en een maximum en minimum om gekke dingen te voorkomen).
(zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )
Ik denk dat het vrij aardig vertaalt naar willekeurige domotica-oplossingen, maar eigenlijk kan het over een half jaar pas goed getest worden.
Dus ter info :)
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
public void UpdateMinimumFlowTemp(EbusMeter settings, double currentMinimum, double actualFlowTemp, double desiredFlowTemp, double modulation)
        {
            if (currentMinimum < settings.MinimumFlowTemperature)
            {
                _logger.LogInformation("Reset temperature, it was lower than the configured minimum.");
                SetMinimumFlowTemp(settings.MinimumFlowTemperature);
            }
            else if (desiredFlowTemp < currentMinimum && currentMinimum > settings.MinimumFlowTemperature)
            {
                _logger.LogInformation("Reset temperature, it was higher and there is no longer heat requested.");
                SetMinimumFlowTemp(settings.MinimumFlowTemperature);
            }
            else if (actualFlowTemp > desiredFlowTemp &&
                     modulation < 2 &&
                     actualFlowTemp < settings.MaximumFlowTemperature &&
                     desiredFlowTemp >= settings.MinimumFlowTemperature)
            {
                // The flow temperature overshoots the setpoint while on minimum modulation;
                // make the setpoint at least the acual temperature to extend the run.
                _logger.LogInformation("Extend the run");
                SetMinimumFlowTemp(actualFlowTemp);
            }
            else
            {
                _logger.LogDebug("Nothing to do, all is well");
            }
        }
@Proton_ Ik heb deze geïmplementeerd (heel fijn dat je het ooit gepubliceerd hebt) maar ik begrijp niet onder welke voorwaarden de run wordt afgebroken. Als de min flow omhoog gaat, dan leest de target flow temp precies zo hoog uit. Dus ik zie niet hoe desiredFlowTemp < currentMinimum kan raken. Hoe werkt dat bij jou? Is het de thermostaat die een override doet waardoor de target flow temp toch wel omlaag gaat ondanks het minimum?

(Context: de pomp staat nu een uurtje of 10 te pruttelen op 30rps, huis perfect op temp gebleven, maar nu de dag aanbreekt wordt het duidelijk warmer en zou de run mogen afbreken. Ik kan dat ook wel regelen op overshoot van de kamertemperatuur maar ben héél benieuwd hoe jij dit hebt.)

[ Voor 5% gewijzigd door martijnst op 11-04-2026 09:14 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@martijnst thermostaat op Uitgebreid, dan is de woonkamer leidend.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• martijnst
Proton_ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:56:
@martijnst thermostaat op Uitgebreid, dan is de woonkamer leidend.
Duidelijk. Ik heb geen thermostaat, maar dan weet ik welke kant ik op moet ;-)
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste