Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:09
Ik heb mijn SDM630 intussen geïnstalleerd in de meterkast maar ik kan de modbus nog niet uitlezen. Binnenkort hang ik er een esp aan. Daarna ga ik die gebruiken om netto import aan HA te voeren, en later om direct via de api mijn twee Sessy's aan te sturen. Ik begreep dat elke seconde een setpoint update naar zolder geen probleem is voor de Sessy's. Eventueel ook nog een p1 simulator er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
rene037 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:58:
[...]

Maar als je geen slimme meter hebt, heb je die dongle niet nodig, je kunt via de api Sessy rechtstreeks aansturen. (Via Homey, home assistant of wat dan ook.) Ik heb wel een slimme meter, maar gebruik de dongle ook niet omdat ik dat P!-data al uitlees en dan 'voer' aan de besturing van Sessy.
Daar heb je op zich gelijk in. Ik heb geen idee hoe slim de Sessy-regeling is en hoeveel ik daarvan zelf opnieuw zou moeten gaan bedenken. Van de andere kant: NOM volgen is misschien ook niet zo heel spannend. Klein beetje ruis wegfilteren (Quooker die 2 keer per uur voor 10 s 2000W trekt of zo, heeft weinig zin om daar de batterij voor bij te laten springen) en verder niet te snel regelen: Bijv. 1 x per sec het Sessy-target verhogen/verlagen met de helft van het verschil naar 0 op de meter en ik vermoed dat het dan aardig in de buurt van de 0 blijft.

Mijn gedachte zat er meer in dat ik bij de meeste zaken in huis probeer een functioneel huis achter te laten mocht er ooit iets met mij gebeuren. Dan is het simpeler als ik gewoon de Sessy-regeling zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:28
ocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:56:
[...]

Mijn gedachte zat er meer in dat ik bij de meeste zaken in huis probeer een functioneel huis achter te laten mocht er ooit iets met mij gebeuren. Dan is het simpeler als ik gewoon de Sessy-regeling zou kunnen gebruiken.
Kun je dan niet beter de Slimme meter laten plaatsen als je toch je achter blijvers wilt ontzorgen
Dan werkt je sessy ECO, ROI en NOM out off the box.

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ha ja, dat zou inderdaad een betere optie zijn. Maar ja, principes he O-) , ik had er destijds geen goed gevoel bij dat privacy/security etc. goed geregeld was bij de slimme meters. Daarom geweigerd.

Daar betaal ik nu de prijs van (geen dynamisch contract mogelijk). Voor nu maar even afwachten, wie weet wordt met de nieuwe energiewet (2027?) de slimme meter alsnog verplicht en dan komt de netbeheerder hem vast gratis vervangen. Op dit moment heb ik daar dus nog geen €223 voor over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Ik hoorde laaste dat iemand die ook altijd weigerde, toen hij toch de overstap wilde maken naar dynamische.
De nieuwe leverancier de wisseling naar slimme meter voor hem had geregeld (zonder kosten).
Wellicht nog een onderzoek cq vraag waardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
ocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:45:
Ha ja, dat zou inderdaad een betere optie zijn. Maar ja, principes he O-) , ik had er destijds geen goed gevoel bij dat privacy/security etc. goed geregeld was bij de slimme meters. Daarom geweigerd.

Daar betaal ik nu de prijs van (geen dynamisch contract mogelijk). Voor nu maar even afwachten, wie weet wordt met de nieuwe energiewet (2027?) de slimme meter alsnog verplicht en dan komt de netbeheerder hem vast gratis vervangen. Op dit moment heb ik daar dus nog geen €223 voor over....
Ik heb mijn aansluiting 2 jaar geleden laten verzwaren van 1 x 40 naar 3 x 25 ... dan krijg je ook een "gratis" slimme meter. Je betaalt "alleen" voor de kosten van het aanpassen van je aansluiting ... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:54

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

En volgens mij kun je bij een slimme meter aangeven dat je de info niet wilt delen. Maar het lijkt me logisch dat ze niet achteraf een slimme meter gratis komen plaatsen zonder kosten als je de data niet wilt delen.
(Een kennis heeft dat, die wilde ook geen slimme meter, tot de oude meter aan vervanging te was, maar ze kon eenvoudig bezwaar maken tegen het uploaden van de data.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 22:41

SPT

Er zit als ik het goed begrijp geen fysieke poort op de Sessy om het laden (bijvoorbeeld via een stroomrelais) te laten stoppen? Ik heb mijn PV-installatie in de garage aangesloten op een driefasen PV-verdeler, waar de groep voor het laadpunt van de auto an de PV-installatie op zitten. Dat is natuurlijk een perfecte setup zolang het ene deel alleen stroom verbruikt, en het andere deel alleen stroom terug levert, maar gaat fout als de auto met 16A laadt terwijl de Sessy ook aan het laden is. Dit is allemaal via de API op te lossen, maar het nadeel daarvan is dat dat een custom oplossing zal gaan worden, die afhankelijk is van een correcte werking van mijn netwerkapparatuur en server, en ook niet gemakkelijk over te dragen is op iemand anders als ik mijn huis ooit verkoop. Het mooiste zou een simpele fysieke oplossing zijn, bijvoorbeeld door het laadpunt via een stroomrelais (dat dan bij 6A zou moeten schakelen) aan te sluiten, die dan een stuurstroom naar de Sessy stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:54

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik weet niet wat simpeler is, maar ovef het 'ooit' verkopen van je huis zou ik me geen zorgen maken, als die mensen sessy erbij willen hebben, gaan ze ook wel een vorm van domotica gebruiken. Als tegen die tijd sessy al niet afgeschrdven is. En dan extra relais erbij lijkt me meer bezwaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

rene037 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:19:
Ik weet niet wat simpeler is, maar ovef het 'ooit' verkopen van je huis zou ik me geen zorgen maken, als die mensen sessy erbij willen hebben, gaan ze ook wel een vorm van domotica gebruiken. Als tegen die tijd sessy al niet afgeschrdven is. En dan extra relais erbij lijkt me meer bezwaarlijk.
Er moet sowieso 'iets' in de PV-verdeler komen. Als het alleen via de API kan, dan denk ik aan een Shelly driefasen stroomverbruiksmeter die de stroom per fase naar het laadpunt meet. Vanuit de server poll ik die dan elke seconde (of elke paar seconden), net als de P1-poort van de meter. Op basis van die info en de actuele stroomprijzen kan het laden en ontladen van de Sessy dan worden geoptimaliseerd, waarbij de som van de laadstroom van de Sessy en de stroom naar het laadpunt de 16A niet mag overschrijden. Op zich een leuk project, maar wordt sowieso een custom oplossing.

Die Sessy gewoon meenemen - mocht ik ooit verhuizen, wat ik overigens helemaal niet per se van plan ben - is overigens idd. ook een oplossing. Ik zie dit soort dingen als onderdeel van de elektrische installatie van het huis, maar misschien is een thuisaccu wat dat betreft echt iets anders dan een PV-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:31
SPT schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:59:
Er zit als ik het goed begrijp geen fysieke poort op de Sessy om het laden (bijvoorbeeld via een stroomrelais) te laten stoppen? Ik heb mijn PV-installatie in de garage aangesloten op een driefasen PV-verdeler, waar de groep voor het laadpunt van de auto an de PV-installatie op zitten. Dat is natuurlijk een perfecte setup zolang het ene deel alleen stroom verbruikt, en het andere deel alleen stroom terug levert, maar gaat fout als de auto met 16A laadt terwijl de Sessy ook aan het laden is. Dit is allemaal via de API op te lossen, maar het nadeel daarvan is dat dat een custom oplossing zal gaan worden, die afhankelijk is van een correcte werking van mijn netwerkapparatuur en server, en ook niet gemakkelijk over te dragen is op iemand anders als ik mijn huis ooit verkoop. Het mooiste zou een simpele fysieke oplossing zijn, bijvoorbeeld door het laadpunt via een stroomrelais (dat dan bij 6A zou moeten schakelen) aan te sluiten, die dan een stuurstroom naar de Sessy stuurt.
Hoe zou dat "mis" gaan? Als je alles correct hebt aangesloten, en de Sessy('s) correct hebt ingesteld qua fasen en groepen, dan blijft dat toch werken?

Kun je eens een tekening maken van het aansluitschema? Hoe zit de Sessy in je elektra, hoe lopen de stromen, etc...?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Gameboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:46:
[...]

Hoe zou dat "mis" gaan? Als je alles correct hebt aangesloten, en de Sessy('s) correct hebt ingesteld qua fasen en groepen, dan blijft dat toch werken?

Kun je eens een tekening maken van het aansluitschema? Hoe zit de Sessy in je elektra, hoe lopen de stromen, etc...?
Hier een foto van toen ik de PV-verdeler aan het maken was. De auto laad ik op het rode stopcontact. Linksonder is de aanvoer vanuit de meterkast (3x16A). In de PV-verdeler zitten drie groepen: een krachtgroep voor het rode stopcontact, een groep voor de Gateway en een groep voor de PV-panelen. Als het laadpunt op vol vermogen wordt gebruikt, dan geldt dat als de zonnepanelen méér stroom leveren, de stroom vanuit de meterkast juist kleiner wordt. Een ontladende Sessy heeft precies hetzelfde effect, maar een ladende Sessy zal de stroom vanuit de meterkast juist vergroten. Je kan/mag een Sessy dus wel op één groep aansluiten (of via een PV-verdeler op één groep) als daarop alleen de zonnepanelen en de Sessy zitten, maar dit kan (op een PV-verdeler, op één groep mag dat natuurlijk sowieso niet) niet zonder meer als op de PV-verdeler ook andere grote verbruikers zitten aangesloten.

Nu heb ik ook wel andere mogelijkheden om de Sessy aan te sluiten (bijvoorbeeld op zolder op een geheel eigen groep), maar ik vind deze plek eigenlijk wel mooi (zowel ivm. brandgevaar van thuisaccu's als omdat ik mijn zolder vrij netjes heb afgewerkt). Bovendien loop je ook met de Sessy op een eigen groep tegen het probleem aan dat 16A van het laadpunt + 10A laadstroom Sessy + xA van wat er verder nog op die fase zit boven de maximale 25A van de hoofdzekering gaat uitkomen. Er is dus sowieso één of andere vorm van softwarematige begrenzing nodig. Mocht er iets mis gaan met die softwarematige aansturing, dan heb ik liever dat de 16A groep van de PV-verdeler er uit vliegt dan de hoofdzekering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKgHmfP6rgbiTmBo_vDHjZ821ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFIlb3bCNo8qdMAXSiqhFDVE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door SPT op 26-04-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:45:
De function creep is er iig al : https://www.security.nl/p...van+huishoudens+gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
SPT schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:03:
[...]

Hier een foto van toen ik de PV-verdeler aan het maken was. De auto laad ik op het rode stopcontact. Linksonder is de aanvoer vanuit de meterkast (3x16A). In de PV-verdeler zitten drie groepen: een krachtgroep voor het rode stopcontact, een groep voor de Gateway en een groep voor de PV-panelen. Als het laadpunt op vol vermogen wordt gebruikt, dan geldt dat als de zonnepanelen méér stroom leveren, de stroom vanuit de meterkast juist kleiner wordt. Een ontladende Sessy heeft precies hetzelfde effect, maar een ladende Sessy zal de stroom vanuit de meterkast juist vergroten. Je kan/mag een Sessy dus wel op één groep aansluiten (of via een PV-verdeler op één groep) als daarop alleen de zonnepanelen en de Sessy zitten, maar dit kan (op een PV-verdeler, op één groep mag dat natuurlijk sowieso niet) niet zonder meer als op de PV-verdeler ook andere grote verbruikers zitten aangesloten.

Nu heb ik ook wel andere mogelijkheden om de Sessy aan te sluiten (bijvoorbeeld op zolder op een geheel eigen groep), maar ik vind deze plek eigenlijk wel mooi (zowel ivm. brandgevaar van thuisaccu's als omdat ik mijn zolder vrij netjes heb afgewerkt). Bovendien loop je ook met de Sessy op een eigen groep tegen het probleem aan dat 16A van het laadpunt + 10A laadstroom Sessy + xA van wat er verder nog op die fase zit boven de maximale 25A van de hoofdzekering gaat uitkomen. Er is dus sowieso één of andere vorm van softwarematige begrenzing nodig. Mocht er iets mis gaan met die softwarematige aansturing, dan heb ik liever dat de 16A groep van de PV-verdeler er uit vliegt dan de hoofdzekering.
Nogmaals: als je de Sessy correct aansluit, dan is er niets aan de hand. Je geeft in de instellingen op hoeveel Sessy's je in huis hebt, en op welke fase(n) en achter wat voor hoofdzekering en groepenautomaat.

Als je dat correct doet en invult, dan weet de Sessy zelf hoeveel er geladen of ontladen kan worden om de groepenautomaat en de hoofdzekering niet te overbelasten. De P1 meter van de Sessy weet immers precies hoeveel stroom er over de fasen wordt getransporteerd.

Met PV is het aanbevolen om de PV AC kabel eerst naar de Sessy te verbinden op de PV ingang, en dan de Sessy zelf weer aan te sluiten op de automaat of werkschakelaar waar eerst de PV op zat. Dan hoef je geen extra automaten te plaatsen, alleen een extra kabel aansluiten en voila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-04 23:53
Gameboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:16:
[...]

Nogmaals: als je de Sessy correct aansluit, dan is er niets aan de hand. Je geeft in de instellingen op hoeveel Sessy's je in huis hebt, en op welke fase(n) en achter wat voor hoofdzekering en groepenautomaat.

Als je dat correct doet en invult, dan weet de Sessy zelf hoeveel er geladen of ontladen kan worden om de groepenautomaat en de hoofdzekering niet te overbelasten. De P1 meter van de Sessy weet immers precies hoeveel stroom er over de fasen wordt getransporteerd.

Met PV is het aanbevolen om de PV AC kabel eerst naar de Sessy te verbinden op de PV ingang, en dan de Sessy zelf weer aan te sluiten op de automaat of werkschakelaar waar eerst de PV op zat. Dan hoef je geen extra automaten te plaatsen, alleen een extra kabel aansluiten en voila.
Nee. Volgens mij niet. Zo'n PV verdeler is een beetje ugly hack van de normstellers. In de Sessy vul je 16A en 25A in, maar dat na de 16A automaat in de PV verdeler nog een sectie naar de groepenkast loopt die maar 16A verdraagt maar deze desondanks moet delen met een EV charger weet de Sessy niet. Het kan heel goed dat de stroom van de betreffende fase <25A blijft door de hoofdzekering, maar >16A door de ader van groepenkast naar PV verdeler.

Volgens mij is de toepassing van een PV verdeler enkel legaal mogelijk wanneer je er naast de load een stroombron op aansluit. Wanneer je er een stroomafnemer op zet breek je de 'contractvoorwaarden' voor een PV verdeler. Ergo: Ik denk dat een sessy niet op een PV verdeler mag.

Je huis zal niet in de fik vliegen, want de PV verdeler is natuurlijk afgezekerd met 16A in de groepenkast, dus die automaat zou dan klappen. Maar daar wordt de gebruiker niet blij van, en de installatie niet reglementair.

[ Voor 6% gewijzigd door Maartentux op 27-04-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:24:
[...]

Nee. Volgens mij niet. Zo'n PV verdeler is een beetje ugly hack van de normstellers. In de Sessy vul je 16A en 25A in, maar dat na de 16A automaat in de PV verdeler nog een sectie naar de groepenkast loopt die maar 16A verdraagt maar deze desondanks moet delen met een EV charger weet de Sessy niet. Het kan heel goed dat de stroom van de betreffende fase <25A blijft door de hoofdzekering, maar >16A door de ader van groepenkast naar PV verdeler.

Volgens mij is de toepassing van een PV verdeler enkel legaal mogelijk wanneer je er naast de load een stroombron op aansluit. Wanneer je er een stroomafnemer op zet breek je de 'contractvoorwaarden' voor een PV verdeler. Ergo: Ik denk dat een sessy niet op een PV verdeler mag.

Je huis zal niet in de fik vliegen, want de PV verdeler is natuurlijk afgezekerd met 16A in de groepenkast, dus die automaat zou dan klappen. Maar daar wordt de gebruiker niet blij van, en de installatie niet reglementair.
Ah ja, als de PV niets opwekt *en* de Sessy oplaadt *en* de auto ook oplaadt, dan zou er inderdaad meer dan 16A kunnen lopen tussen groepenkast en PV verdeler.

Als work-around zou je dan de Sessy kunnen configureren met 16A voor de hoofdzekering (aansluitwaarde). Dan zal de sturing van Sessy ervoor zorgen dat er nooit meer dan die ingestelde 16A op de groep (=PV verdeler) zal lopen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om een volwaardige onderverdeler te plaatsen in plaats van die PV verdeler. Die kun je dan afzekeren met 20 of zelfs 25A (selectiviteit is niet echt meer een verplichte norm voor woningen als ik het goed heb).

Maar goed, als je een nieuwe kabel had kunnen trekken dan had je die PV verdeler ook niet nodig gehad denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Gameboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:57:
[...]

Het mooiste zou natuurlijk zijn om een volwaardige onderverdeler te plaatsen in plaats van die PV verdeler. Die kun je dan afzekeren met 20 of zelfs 25A (selectiviteit is niet echt meer een verplichte norm voor woningen als ik het goed heb).
Ik lees daar verschillende dingen over. Enerzijds lees ik dat Nen1010 nooit toestaat om 2,5mm² met meer dan 16A te beveiligen, anderzijds zie ik ook tabellen met toegestane waardes bij bepaalde lengtes en draaddoorsnee in diezelfde Nen1010 norm. Een en ander dan ook nog afhankelijk van stelsel (TT of TN) en automaat versus smeltveiligheid, en soort bedrading.
Hier laat ik dus verstek gaan. Dit laat ik graag over aan de experts/installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:45:
[...]

Ik lees daar verschillende dingen over. Enerzijds lees ik dat Nen1010 nooit toestaat om 2,5mm² met meer dan 16A te beveiligen, anderzijds zie ik ook tabellen met toegestane waardes bij bepaalde lengtes en draaddoorsnee in diezelfde Nen1010 norm. Een en ander dan ook nog afhankelijk van stelsel (TT of TN) en automaat versus smeltveiligheid, en soort bedrading.
Hier laat ik dus verstek gaan. Dit laat ik graag over aan de experts/installateurs.
Ik had het dan ook niet over 2,5 mm2 ;) Ik had het over het trekken van een nieuwe kabel, omdat de standaard 2,5 mm2 niet voldoet voor meer dan 16A.

Dat heb ik niet expliciet benoemd, maar dat was impliciet wel de boodschap. Een onderverdeler heeft een nieuwe kabel nodig, en dan was er geen PV verdeler nodig. Want dat doe je alleen als je niet een andere, dikkere kabel kunt trekken naar de plek waar je het PV systeem op je AC bekabeling aansluit, of niet een tweede kabel voor alleen de PV groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:24:
[...]
Dank voor jullie reacties! Volgens mij mag dit wel degelijk, net als dat de som van het vermogen van de eindgroepen in een meterkast ook een veel meer mag zijn van het maximale vermogen dat de hoofdzekering toelaat. Alleen ben je er dan wel zelf verantwoordelijk voor dat het totale vermogen niet te groot wordt: net zoals je geen 8 straalkachels van 2kW op de stopcontacten van één groep aansluit. Dat die groep netjes conform NEN1010 is aangelegd doet daarbij verder niet terzake.
Gameboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:57:
[...]
Als work-around zou je dan de Sessy kunnen configureren met 16A voor de hoofdzekering (aansluitwaarde). Dan zal de sturing van Sessy ervoor zorgen dat er nooit meer dan die ingestelde 16A op de groep (=PV verdeler) zal lopen.
Die Sessy laten denken dat de hoofdzekering 16A is, is natuurlijk de perfecte oplossing! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.Ik denk dat dat nauwelijks beperkend zal zijn in de praktijk.
Het verzwaren van de groep van de PV-verdeler is vrij gemakkelijk te realiseren, omdat ik die buis in 25mm heb laten uitvoeren om de mogelijkheid van een upgrade naar 22kW te hebben. Daar zou 5x4mm2 zonder problemen doorheen moeten kunnen. Alleen is selectiviteit van eindgroepen t.o.v. de hoofdzekering wel degelijk verplicht, en ook wenselijk. Daarom heb ik deze groep in de meterkast ook gewoon afgezekerd op B16: bij B20 of C16 is selectiviteit al niet meer gegarandeerd. Verzwaren hoofdzekering is natuurlijk niet aan de orde bij de huidige capaciteitstarieven, tenzij 'betalen' je hobby is. Er gaat ook nog een 19mm buis naar de meterkast, maar die gebruik ik nu voor utp. Wil ik liever niet opofferen.

Edit: wacht even, zo'n PV-verdeler telt zelf zeker niet als een eindgroep. In dat geval zou verzwaren wel een optie zijn. Zal er nog eens over nadenken; is iets meer werk maar misschien wel de beste oplossing. Achteraf spijt van dat ik niet meteen 4mm2 kabels heb getrokken, toen ik toch bezig was.

[ Voor 7% gewijzigd door SPT op 27-04-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:22:
[...]

Er gaat ook nog een 19mm buis naar de meterkast, maar die gebruik ik nu voor utp. Wil ik liever niet opofferen.
Over of het officieel mag ga ik uiteraard niets zeggen, maar ik heb weleens glasvezel getrokken door een 16mm buis waar al groengeel, blauw en bruin liepen. Ik moest wel eerst de glasvezel trekken en daarna (of er achteraan) de VD draden, want die LC connectortjes krijg je er anders niet doorheen. In 19mm zal dat veel makkelijker zijn. Zolang de draden niet te zeer in de verdrukking komen is dit compleet veilig, glasvezel geleidt niet en wordt niet warm. En het is stukken dunner dan UTP. Dus je UTP vervangen door een glasvezel paar is misschien een optie? ;) 8) Krijg je nog een betere verbinding ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
[...]

Dat die groep netjes conform NEN1010 is aangelegd doet daarbij verder niet terzake.
Dat is hier niet relevant. Die groep was NEN1010 conform tótdat jij daar iets aan verandert, en een Sessy extra aansluiten is zo'n verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 21:45
Sinds twee weken ben ik eigenaar van een Sessy thuisaccu. Momenteel in gebruik met NOM configuratie, in de toekomst mogelijk één van de andere opties icm met een dynamisch contract.

Vandaag rond 14:00 was de accu leeg na laden van een EV, daarna zou de accu zich in ~2,5 uur weer vol moeten laden met overcapaciteit aan zonne-energie. Helaas is dit niet het geval omdat de accu een
code:
1
temp out of range
status geeft in Home Assistant en meerdere keren per uur naar een lage laadsnelheid terug schakelt.
Het is zo'n 24 graden op zolder vlakbij de Sessy. Voldoende ventilatieruimte onder/boven/naast de accu. De kast voelt warm aan maar zeker niet zorgwekkend warm.

Op echt bloedhete zomerdagen zou ik dit gedrag wel begrijpen maar 24 graden zou toch geen probleem op moeten leveren? Ik geloof niet dat de temperatuursensor direct uitgelezen kan worden?

Edit: ik bedenk me wel dat het boekje met QR-codes van de Sessy bóvenop de accu lag. Ik zie zojuist dat hier een opening onder zit. Mogelijk heeft dit de ventilatie nadelig beïnvloed?

[ Voor 9% gewijzigd door chielmi op 27-04-2025 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
chielmi schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:37:
Vandaag rond 14:00 was de accu leeg na laden van een EV, daarna zou de accu zich in ~2,5 uur weer vol moeten laden met overcapaciteit aan zonne-energie. Helaas is dit niet het geval omdat de accu een
code:
1
temp out of range
status geeft in Home Assistant en meerdere keren per uur naar een lage laadsnelheid terug schakelt.
Het is zo'n 24 graden op zolder vlakbij de Sessy. Voldoende ventilatieruimte onder/boven/naast de accu. De kast voelt warm aan maar zeker niet zorgwekkend warm.
Hoe staat je "Maximale geluidsniveau" ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:32:
[...]Dat is hier niet relevant. Die groep was NEN1010 conform tótdat jij daar iets aan verandert, en een Sessy extra aansluiten is zo'n verandering.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er gewoon meerdere groepen in een verdeelkast mogen, ook al komen die tezamen boven de aansluitwaarde van de verdeelkast uit. Net als dat het heel normaal is om in een meterkast achter een 3x 25A hoofdzekering drie aardlekschakelaar met tot 12 16A automaten te plaatsen (en dat mogen ook krachtgroepen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 21:45
Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:08:
[...]

Hoe staat je "Maximale geluidsniveau" ingesteld?
Op de hoogste waarde (5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:22:
[...]

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er gewoon meerdere groepen in een verdeelkast mogen, ook al komen die tezamen boven de aansluitwaarde van de verdeelkast uit. Net als dat het heel normaal is om in een meterkast achter een 3x 25A hoofdzekering drie aardlekschakelaar met tot 12 16A automaten te plaatsen (en dat mogen ook krachtgroepen zijn).
Zeker. Het is bij jou ook (voor mij iig) een beetje een vreemde setup, want wat ik ken als een "PV verdeler" is een eenfasige kast. Ik heb zelf genoeg ervaring met sub-groepenkasten op verschillende lokaties. Leidend blijft altijd de draaddikte (en lengte) in waarmee je dient af te zekeren aan de voedingszijde.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy

Het verzwaren van de groep van de PV-verdeler is vrij gemakkelijk te realiseren, omdat ik die buis in 25mm heb laten uitvoeren om de mogelijkheid van een upgrade naar 22kW te hebben. Daar zou 5x4mm2 zonder problemen doorheen moeten kunnen. Alleen is selectiviteit van eindgroepen t.o.v. de hoofdzekering wel degelijk verplicht, en ook wenselijk.

[...]
Ik meen te hebben gelezen dat de selectiviteits-eis niet (meer?) geldt voor reguliere woningen, maar dat zou je wellicht kunnen navragen in het grote elektra topic:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Het gaat dan alleen om het stukje kabel tussen hoofd-kast en onderverdeler, die kabel kun je denk ik prima met alleen een 20A automaat zekeren (aardlek hoeft niet, dat doe je in/voor de eindgroepen), en dan alle eindgroepen in de onderverdeler met 16A afzekeren.

Dan heb je alsnog duidelijke selectiviteit op je eindgroepen, waar alle verbruikers/opwekkers achter zitten. Alleen het stuk kabel is dan ook netjes beveiligd, mits je dat minimaal 4 mm2 maakt.

Volgens mij zou dat mogen en kunnen, maar goed, dat is slechts 1 mening... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:16

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik wil een Eastron wifi of Homewizard kWh meter installeren om mijn Sessy's (2 stuks) te meten/monitoren.

Beetje een domme vraag misschien, maar ik zit ineens te twijfelen.

Ik heb Sessy 1 op fase 1 en Sessy 2 op fase 2 aangesloten, kan ik nu beter twee losse 1-fase meters kopen of een 3-fase meter, waarbij 1 fase niets te doen heeft... :-o.

Edit: Volgens mij is dit echt een domme vraag, want je monteert de kWh meter natuurlijk na de automaat, dus per definitie een enkelfasige meter... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door vanenkelen op 28-04-2025 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
vanenkelen schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:24:
Ik wil een Eastron wifi of Homewizard kWh meter installeren om mijn Sessy's (2 stuks) te meten/monitoren.

Ik heb Sessy 1 op fase 1 en Sessy 2 op fase 2 aangesloten, kan ik nu beter twee losse 1-fase meters kopen of een 3-fase meter, waarbij 1 fase niets te doen heeft... :-o.

Edit: Volgens mij is dit echt een domme vraag, want je monteert de kWh meter natuurlijk na de automaat, dus per definitie een enkelfasige meter... 8)7
Ik zou gewoon gaan voor twee enkele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
vanenkelen schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:24:

Je kunt natuurlijk ook de kwh-meter vóór de automaten installeren. Het voelt niet helemaal netjes, maar het kán wel. Dan ben je alleen niet beschermd tegen kortsluiting/fouten in je kwh-meter. Of het echt verboden is, weet ik niet. Je kunt nog steeds je hele installatie spanningsloos maken met de hoofdschakelaar.

De nette oplossing is inderdaad om de kwh-meter(s) pas achter een automaat te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:59
@Twan_V @PimDoos

Vanaf juni 2025 gaan Dynamische energieprijzen van uur- naar kwartier prijzen(day ahead)

Mijn aanname is dat dit dan mogelijk impact heeft op de effectiviteit van dynamische modus van Sessy/blueprint van Pim

Om het nog mooier te maken gaan (nog) niet alle aanbieders van Dynamische contracten over op kwartierprijzen; afhankelijk van je leverancier dus uurs of kwartier prijzen (handig🙄)

Zijn er ontwikkelingen gaande voor Sessy dynamisch/ blue print, als in uur/kwartiervariant ?

geen idee wat de verschil in prijs gaat brengen natuurlijk, en mijn huidige leverancier Anwb blijft nog op uur prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:37
GroeneKees schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:09:
@Twan_V @PimDoos

Vanaf juni 2025 gaan Dynamische energieprijzen van uur- naar kwartier prijzen(day ahead)

Mijn aanname is dat dit dan mogelijk impact heeft op de effectiviteit van dynamische modus van Sessy/blueprint van Pim

Om het nog mooier te maken gaan (nog) niet alle aanbieders van Dynamische contracten over op kwartierprijzen; afhankelijk van je leverancier dus uurs of kwartier prijzen (handig🙄)

Zijn er ontwikkelingen gaande voor Sessy dynamisch/ blue print, als in uur/kwartiervariant ?

geen idee wat de verschil in prijs gaat brengen natuurlijk, en mijn huidige leverancier Anwb blijft nog op uur prijzen.
Zou het iets toevoegen als we een poll starten om in te schatten waar of dat het meerendeel van de gebruikers zit? (Mogelijk weet sessie/charged dat al?) En dan te richten op de grote vissen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Kwartier prijzen lijkt mij op dit moment meer voor de handel tussen de leveranciers en de aanbieders (wind/zonne/accu-parken) op de markt. En wellicht de groot verbruikers die kunnen sturen.
Daarnaast dat de kleine eindgebruikers gewoon op 1 uur tarief blijft afrekenen.
Denk dat zowel de eindgebruiker als de energie leveranciers niet op die 72 extra factuur regels p/dag zitten te wachten.
Ook al is de huidige dsrm reeds uitgevoerd dat hij kwartier verbruik 1 maal p/dag verstuurd naar de instatie die dat doet voor de gemeenschappelijke netbeheerders. Van uit hier gat het dan door naar de e-leveranciers.
Zie iinfo plaatjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWDn0At4XHqFbWF7NvKPFTDzBD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecRqUzxhu0r6fLMFlkd4lMG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDOWC-AHSknVT1vqwBNNn-hKpqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQUblANGegqghh8LWJ7oA02Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 22:26
GroeneKees schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:09:
@Twan_V @PimDoos

NOM en XOM werken onafhankelijk van prijzen, puur in het hier en nu.
Eventuele dynamische regelingen bovenop XOM moeten mogelijk worden aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
psdata schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:50:
Kwartier prijzen lijkt mij op dit moment meer voor de handel tussen de leveranciers en de aanbieders (wind/zonne/accu-parken) op de markt. En wellicht de groot verbruikers die kunnen sturen.
Denk dat zowel de eindgebruiker als de energie leveranciers niet op die 72 extra factuur regels p/dag zitten te wachten.
Vergis je niet, Tibber heeft al in februari aangekondigd kwartierprijzen te gaan toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
chielmi schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:37:
Sinds twee weken ben ik eigenaar van een Sessy thuisaccu. Momenteel in gebruik met NOM configuratie, in de toekomst mogelijk één van de andere opties icm met een dynamisch contract.

code:
1
temp out of range

Op echt bloedhete zomerdagen zou ik dit gedrag wel begrijpen maar 24 graden zou toch geen probleem op moeten leveren? Ik geloof niet dat de temperatuursensor direct uitgelezen kan worden?

Edit: ik bedenk me wel dat het boekje met QR-codes van de Sessy bóvenop de accu lag. Ik zie zojuist dat hier een opening onder zit. Mogelijk heeft dit de ventilatie nadelig beïnvloed?
Mijn Sessy's konden bij 28°C op zolder ook prima functioneren. Mogelijk is er iets mis met jouw unit. Neem even contact op met Sessy:
https://www.sessy.nl/technische-supportvraag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dat was ook de reden dat ik er een vraagje en suggestie voor poll over plaatste... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
psdata schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:50:
Ook al is de huidige dsrm reeds uitgevoerd dat hij kwartier verbruik 1 maal p/dag verstuurd naar de instatie die dat diet voor de gemeenschappelijke netbeheerders. Van uit hier gat het dan door naar de e-leveranciers.
Zie iinfo plaatjes
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tibber, coolblue en nieuwe stroom starten al wel met de dynamische kwartiersprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
GroeneKees schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:28:
[...]

Tibber, coolblue en nieuwe stroom starten al wel met de dynamische kwartiersprijzen
Ben benieuwd hoe dat precies gaat werken. Waar je nu een stap hebt van 10 cent bijvoorbeeld, wordt die dan in blokjes van 2.5 cent per kwartier? Dat is minder ideaal.
Of gaat het anders en krijg je veel meer sprongen op en neer per kwartier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
tcw82 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:36:
[...]

Ben benieuwd hoe dat precies gaat werken. Waar je nu een stap hebt van 10 cent bijvoorbeeld, wordt die dan in blokjes van 2.5 cent per kwartier? Dat is minder ideaal.
Of gaat het anders en krijg je veel meer sprongen op en neer per kwartier?
Tibber heeft er een artikel over geschreven, gaat echt per 15 minuten berekend worden, en zou voordelig(er) kunnen uitvallen; rest de vraag hoe bv een Sessy daarmee omgaat in Dynamische modus, vooralsnog is het laad/ontlaadschema gebaseerd op de day ahead uurprijzen denk ik?
mogelijk elk kwartier een andere laad/ontlaadvermogen in de centenmarge lijkt me dan ook weer niet echt wenselijk voor de Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
GroeneKees schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:12:
[...]

Tibber heeft er een artikel over geschreven, gaat echt per 15 minuten berekend worden, en zou voordelig(er) kunnen uitvallen; rest de vraag hoe bv een Sessy daarmee omgaat in Dynamische modus, vooralsnog is het laad/ontlaadschema gebaseerd op de day ahead uurprijzen denk ik?
mogelijk elk kwartier een andere laad/ontlaadvermogen in de centenmarge lijkt me dan ook weer niet echt wenselijk voor de Sessy
Dat 15 minuten verhaal is helder, dat is niet mijn vraag. De vraag is hoe dat gaat werken. En wat is er dan voordeliger? En voor wie, de klant of de leverancier? Zoals ik het beschreef is het niet voordeliger voor de accu bezitter. Je krijgt dan kortere periodes met voldoende prijs verschil en daarmee gaat de dynamische modus van de accu (nog) minder opleveren. (Zeker in combinatie met het stoppen van de salderingsregeling).

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 30-04-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
tcw82 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:16:
[...]

Dat 15 minuten verhaal is helder, dat is niet mijn vraag. De vraag is hoe dat gaat werken. En wat is er dan voordeliger? En voor wie, de klant of de leverancier? Zoals ik het beschreef is het niet voordeliger voor de accu bezitter. Je krijgt dan kortere periodes met voldoende prijs verschil en daarmee gaat de dynamische modus van de accu (nog) minder opleveren. (Zeker in combinatie met het stoppen van de salderingsregeling).
Ah bedoelde je hem zo; het moet allemaal nog gaan blijken natuurlijk, Tibber schrijft in het artikel als voordeliger voor de consument en dat er nog beter gebruik gemaakt kan worden om slim te werken met een thuisaccu.
Dan is er nog de keus voor leveranciers die vooralsnog met dynamische uurprijzen blijven werken zoals Anwb-Frank-Zonneplan.
Vanaf Juni komt de Data beschikbaar, vandaar mijn vraag aan @Twan_V over ontwikkeling en visie over deze ontwikkeling met kwartiersprijzen icm Dynamische modus.

[ Voor 17% gewijzigd door GroeneKees op 30-04-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:25
tcw82 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat dit een zachte dwang naar meer NOM gaat zijn.
Voordeel voor het netwerk is dan minder klappers en dus vloeiender en beter voorspelbaar gebruik van het netwerk en het meer kunnen uitsmeren, ook in tijd, van de upgradekosten.
Het zal juist wel meer gebruik van de accu geven, zeker icm de terugleververgoeding (boete).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:36
GroeneKees schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:54:
[...]

Ah bedoelde je hem zo; het moet allemaal nog gaan blijken natuurlijk, Tibber schrijft in het artikel als voordeliger voor de consument en dat er nog beter gebruik gemaakt kan worden om slim te werken met een thuisaccu.
Dan is er nog de keus voor leveranciers die vooralsnog met dynamische uurprijzen blijven werken zoals Anwb-Frank-Zonneplan.
Vanaf Juni komt de Data beschikbaar, vandaar mijn vraag aan @Twan_V over ontwikkeling en visie over deze ontwikkeling met kwartiersprijzen icm Dynamische modus.
Waarschijnlijk komt er in de portal een optie bij om te kiezen tussen een 15 minuten interval en een 60 minuten interval. De dynamische modus zal daar dan rekening mee houden.
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste