Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 10:28
stoner1978 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:55:
Hallo,

Zonet viel mij op dat 1 van de Sessy's niet meer aan het laden is. blijkt een temp out of range.
dit gebeurd bij de Sessy met de "nieuwe" hardware versie namelijk 1.5. ik heb er ook 1 met versie 1.3. deze maakt wat meer geluid maar is nog nooit uitgevallen.
Is er nog iets wat ik hier tegen kan doen? terug in vermogen liever niet.
Kan ik de fans updaten of uitbreiden met extra fans aan de buitenkant? iets met een esp bordje ofzo is geen probleem.

Alvast bedankt voor eventuele oplossingen!
Ik had dit gisterenmiddag ook bij 1 van de sessy's. Die van mij geeft/gaf aan: Waiting for peripherals, BMS error en temp out of range. Vanmorgen even opengschroefd, het enige wat ik kon ontdekken is dat de PET sheet nog niet van het model is met het mooie omgebogen randje, maar een vlak stukje pet is. Aan de linkerkant was het scheef afgeknipt om een of andere reden, en stond een beetje omhoog. MIsschien is de koeling daardoor niet geweldig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:35
Sinds ik mijn EV laad en de accus zit ik met regelmaat tegen de 25A van mijn aansluiting. Ik heb uit mijn eerste Sessy aanschaf een CT-meter van ze en later ook een P1-meter.

Beide zijn aangesloten en komen redelijk overeen. Onder 500watt is het verschil onder de 50watt, niet perfect maar voldoende om meeste automatiseren mee aan te sturen. Echter wanneer ik boven de 22A op de P1 kom worden de verschillen te groot en lijkt te CT niet goed meer te werken.

Als ik op de CT 25A meet, zit de P1 op 31A. Ik heb met een stroomtang dit nagemeten en ja dit klopt. Gelukkig brand de stop niet meteen door en kan ik de netbeheerder bellen maar ik ben per direct gestopt met het vertrouwen van de CT metingen. Ik kan moeilijk urenlang de EV laden op deze manier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG-tAvD9-d4mzm_0KQ-4ihCLoWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEOPZWTH61RZLFMCuLUXuaQn.png?f=fotoalbum_large

Helaas is de P1 ook niet ideaal. Ik krijg alleen spanning en stroom in hele cijfers en geen decimalen. Al mijn automatiseren zijn gebouwd op 1 decimaal. De CT geeft wel 3 decimalen en is natuurlijk meer analoog en directer dan de P1. Mijn 3 fasen slimme meter is T211 ESMR5 en werkt met DSMR5 en zou ook decimalen moeten kunnen weergeven lijkt me.

- Zijn er meer mensen die werken met CT meter en merken dat dit niet gecalibreerd is en/of enorme afwijking bij 25A?
- Kan de P1 meter van sessy geen decimalen of zit het probleem ergens anders?

Ik ga dit uiteindelijk ook bij charged voorleggen maar heb helaas op dit moment al een groter probleem bij ze liggen waardoor de accus soms in storing gaan en ik helemaal niks kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:51
Eavyon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:02:
Sinds ik mijn EV laad en de accus zit ik met regelmaat tegen de 25A van mijn aansluiting. Ik heb uit mijn eerste Sessy aanschaf een CT-meter van ze en later ook een P1-meter.

Beide zijn aangesloten en komen redelijk overeen. Onder 500watt is het verschil onder de 50watt, niet perfect maar voldoende om meeste automatiseren mee aan te sturen. Echter wanneer ik boven de 22A op de P1 kom worden de verschillen te groot en lijkt te CT niet goed meer te werken.

Als ik op de CT 25A meet, zit de P1 op 31A. Ik heb met een stroomtang dit nagemeten en ja dit klopt. Gelukkig brand de stop niet meteen door en kan ik de netbeheerder bellen maar ik ben per direct gestopt met het vertrouwen van de CT metingen. Ik kan moeilijk urenlang de EV laden op deze manier.
[Afbeelding]

Helaas is de P1 ook niet ideaal. Ik krijg alleen spanning en stroom in hele cijfers en geen decimalen. Al mijn automatiseren zijn gebouwd op 1 decimaal. De CT geeft wel 3 decimalen en is natuurlijk meer analoog en directer dan de P1. Mijn 3 fasen slimme meter is T211 ESMR5 en werkt met DSMR5 en zou ook decimalen moeten kunnen weergeven lijkt me.

- Zijn er meer mensen die werken met CT meter en merken dat dit niet gecalibreerd is en/of enorme afwijking bij 25A?

Ik ga dit uiteindelijk ook bij charged voorleggen maar heb helaas op dit moment al een groter probleem bij ze liggen waardoor de accus soms in storing gaan en ik helemaal niks kan.
Ik heb zelf alleen een oude DSMR4.2 slimme meter en hier komen ook alleen maar hele getallen uit. Voor het vermogen (Watt) niet erg maar de stroom per fase is inderdaad niet heel precies zo. Om het toch wat preciezer te maken berekening zelf de stroom aan de hand van het vermogen en de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Laatst online: 16:19
HeroS schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:03:
[...]

Hier ook hetzelfde probleem. Sessy is er naar aan het kijken.
Ik heb dit probleem ook, als sinds Sessy nr 2 en Sessy nr 3 zijn geïnstalleerd in Augustus vorig jaar.
Best wel veel mailverkeer en gesprekken over gehad met Sessy, eindconclusie was toendertijd ‘het werkt zoals het hoort’.
Zo te lezen zijn er meer gebruikers met hetzelfde probleem en wordt er nu blijkbaar wel naar gekeken en gezocht naar een oplossing, ik zal het toch nog eens aankaarten bij Sessy.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
DJP! schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Ik heb zelf alleen een oude DSMR4.2 slimme meter en hier komen ook alleen maar hele getallen uit. Voor het vermogen (Watt) niet erg maar de stroom per fase is inderdaad niet heel precies zo. Om het toch wat preciezer te maken berekening zelf de stroom aan de hand van het vermogen en de spanning.
Weet wel dat je dan geen reeel vermogen meet. Ik heb standaard 2A schijnbaar vermogen vanwege omvormers en daar kon de CT meter lange tijd niet mee omgaan. Ik had altijd 500watt idle verbruik volgens de meter terwijl dit maar 120watt echt was. Maar Charged heeft vorig jaar dit eindelijk opgelost en daardoor krijg je nu wel correcte meetwaarden, afgezien van de calibratie uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
Eavyon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:02:

[Afbeelding]

De CT klem is geen MID gecertificeerde meter maar 6A is wel veel :? nieuwe opsturen moet geen probleem zijn.
De slimme meter geeft helaas niet meer info, anders hadden we dat natuurlijk wel in de API gezet. De nauwkeurigste oplossing is een in-lijn-meter, bijvoorbeeld de Eastron SDM630. Die moet dan wel in je kast passen. De p1 meter heeft (sinds eind 2023) een modbus aansluiting om zo'n in lijn meter uit te lezen, de code is nagenoeg af, maar nog niet gemerged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Twan_V schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:38:
[...]

De CT klem is geen MID gecertificeerde meter maar 6A is wel veel :? nieuwe opsturen moet geen probleem zijn.
De slimme meter geeft helaas niet meer info, anders hadden we dat natuurlijk wel in de API gezet. De nauwkeurigste oplossing is een in-lijn-meter, bijvoorbeeld de Eastron SDM630. Die moet dan wel in je kast passen. De p1 meter heeft (sinds eind 2023) een modbus aansluiting om zo'n in lijn meter uit te lezen, de code is nagenoeg af, maar nog niet gemerged.
Ah bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb in het verleden zelf een CT meter gebouwd en met calibratie had ik heel acceptabele lineaire meetwaarden. Helaas lost dat niet de afwijking op waarbij de CT klem last te hebben van saturatie oid. Ik moet eigenlijk eens proberen de klemmen om te wisselen om te kijken of het specifiek die ene is die een afwijking heeft maar dan moet het hele huis van de stroom wil ik dat enigzins veilig doen.(10mm2 kabel waar ze omheen moeten)

Ik heb wel express nog ruimte over gelaten naast de hoofdschakelaar om een meter te installeren in de toekomst. Dus dat zou zeker een goede oplossing zijn. Ik zat te kijken naar Fronius Smart Meter TS 65A-3 vanwege de Fronius omvormer. In principe zelfde soort meter als de SDM630 en praat modbus maar ik betwijfel of dit compatibel gaat zijn. Nog tweakers die hier ervaring mee hebben? Anders ga ik binnenkort wel een SDM630 erin schroeven en kan ik dit wel testen.

Edit: @Twan_V Ik heb al een SDM630 bemachtigt dus ga die morgen monteren. De P1 heeft een groene stekker wat ik vermoed modbus is. Ik kan dus wel gaan testen ermee.

[ Voor 5% gewijzigd door Eavyon op 15-05-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Hier zit er ook een SDM630 in. Ik zag vorig jaar dat de spanning in de zomer aardig opliep en wilde dit graag gaan monitoren. Omdat mijn slimme meter nog oud is en de spanning niet doorgeeft gekozen voor de tussenmeter. Een paar weken nadat ik de meter had geplaatste heeft de netbeheerder werkzaamheden uitgevoerd en is de spanning nu eerder te laag dan te hoog... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 09:36
Ik las hier laatst iets over een aparte inverter direct aansluiten op de accu van een Sessy, dit om backup stroom te genereren.

Nu is mijn vraag: in het geval van stroomuitval èn het afschakelen van de hoofdschakelaar, zou je dan met die extra inverter de zonnepanelen kunnen 'jumpstarten', om dan daarmee dan weer de Sessy op te laden?

Of klinkt dit leuk, maar is het een slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
BosGnoom schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:11:
Ik las hier laatst iets over een aparte inverter direct aansluiten op de accu van een Sessy, dit om backup stroom te genereren.

Nu is mijn vraag: in het geval van stroomuitval èn het afschakelen van de hoofdschakelaar, zou je dan met die extra inverter de zonnepanelen kunnen 'jumpstarten', om dan daarmee dan weer de Sessy op te laden?

Of klinkt dit leuk, maar is het een slecht idee?
Ik ben bang dat dit niet goed gaat werken. Je zult naast de PV omvormer ook de Sessy zelf moeten aansluiten op die extra omvormer. De Sessy dongle krijgt zijn voeding namelijk van het net. Zonder 'net' dus ook geen controle over de Sessy. Maar stel dat je ze beide (PV omvormer en de Sessy) aansluit en ze gaan aan, kun je dan snel genoeg de Sessy regelen?

Simpel gezegd gaat een PV omvormer leveren door de spanning te verhogen. Op het moment dat je dan het vermogen niet af kan nemen schiet de spanning omhoog en bij 253V zal de PV omvormer maar ook de Sessy weer uitschakelen. Je moet dus echt snel de Sessy op en af regelen om die PV onder controle te houden.

Makkelijker is om de PV via de 48VDC aansluiting aan te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01:29
DJP! schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Ik ben bang dat dit niet goed gaat werken. Je zult naast de PV omvormer ook de Sessy zelf moeten aansluiten op die extra omvormer. De Sessy dongle krijgt zijn voeding namelijk van het net. Zonder 'net' dus ook geen controle over de Sessy. Maar stel dat je ze beide (PV omvormer en de Sessy) aansluit en ze gaan aan, kun je dan snel genoeg de Sessy regelen?

Simpel gezegd gaat een PV omvormer leveren door de spanning te verhogen. Op het moment dat je dan het vermogen niet af kan nemen schiet de spanning omhoog en bij 253V zal de PV omvormer maar ook de Sessy weer uitschakelen. Je moet dus echt snel de Sessy op en af regelen om die PV onder controle te houden.

Makkelijker is om de PV via de 48VDC aansluiting aan te sluiten :)
Daar sluit ik me bij aan, dat gaat waarschijnlijk niet werken.

De enige kans die je hebt is dat je via de API de Sessy op "laden" instelt, en wel op het max. vermogen dat de Victron inverter aan kan, laten we zeggen 800W. Dan zou (hopelijk!) in theorie in elke situatie waar de Sessy tussen 0 watt en die 800 watt vraagt er voldaan zijn aan de voorwaarde(n); de Sessy 'ziet' een netfrequentie, en de Victron kan leveren waar de Sessy om vraagt. Je gaat dan feitelijk verlieslijdend energie in een kringetje rondpompen; van de Sessy naar de Victron en weer terug de Sessy in.
Wanneer dat werkt (en dat is maar de vraag hoor!) en de Sessy is volop aan het laden dan kun je een PV omvormer daar aan toe proberen te voegen, en die zou dan tot die 800W laadvermogen mogen leveren. De Victron zal dan zijn bijdrage tot nul terugbrengen. En als er onverhoopt een wolkje voor de zon komt zal de Victron weer voldoen in die vraag van 800 Watt, die immers nu vast geleverd moet worden.

Als de Victron zich gedraagt als een spanningsbron en de PV omvormer als constante stroombron, dan kán dit werken. Maar: garantie tot de deur, en zelf je huis herbouwen als het mis gaat. De belangrijkste vraag is denk ik hoe de Victron het ervaart dat er ineens naast hem nog een andere energieleverancier 'opduikt'. Er is best een aardige kans dat -ie dat echt helemaal niet tof vindt... en dan zal de magische rook proberen naar buiten te komen... en als dat lukt dan is -ie kapot.

[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 16-05-2025 23:49 . Reden: div typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:06
Maartentux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:43:
[...]

Daar sluit ik me bij aan, dat gaat waarschijnlijk niet werken.

De enige kans die je hebt is dat je via de API de Sessy op "laden" instelt, en wel op het max. vermogen dat de Victron inverter aan kan, laten we zeggen 800W. Dan zou (hopelijk!) in theorie in elke situatie waar de Sessy tussen 0 watt en die 800 watt vraagt er voldaan zijn aan de voorwaarde(n); de Sessy 'ziet' een netfrequentie, en de Victron kan leveren waar de Sessy om vraagt. Je gaat dan feitelijk verlieslijdend energie in een kringetje rondpompen; van de Sessy naar de Victron en weer terug de Sessy in.
Wanneer dat werkt (en dat is maar de vraag hoor!) en de Sessy is volop aan het laden dan kun je een PV omvormer daar aan toe proberen te voegen, en die zou dan tot die 800W laadvermogen mogen leveren. De Victron zal dan zijn bijdrage tot nul terugbrengen. En als er onverhoopt een wolkje voor de zon komt zal de Victron weer voldoen in die vraag van 800 Watt, die immers nu vast geleverd moet worden.

Als de Victron zich gedraagt als een spanningsbron en de PV omvormer als constante stroombron, dan kán dit werken. Maar: garantie tot de deur, en zelf je huis herbouwen als het mis gaat. De belangrijkste vraag is denk ik hoe de Victron het ervaart dat er ineens naast hem nog een andere energieleverancier 'opduikt'. Er is best een aardige kans dat -ie dat echt helemaal niet tof vindt... en dan zal de magische rook proberen naar buiten te komen... en als dat lukt dan is -ie kapot.
Is het dan niet makkelijker om een externe (12v) auto accu oid te hebben die via een omvormer de noodzakelijke 220 en 50hz opzet zodat zonnepanelen omvormer en sessy wakker worden en aan het werk kunnen met de aangeboden zonnestroom?
Wie de sinus opzet is denk ik niet interessant voor de installatiedelen, dat hij er is wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
tcw82 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:01:
[...]

Is het dan niet makkelijker om een externe (12v) auto accu oid te hebben die via een omvormer de noodzakelijke 220 en 50hz opzet zodat zonnepanelen omvormer en sessy wakker worden en aan het werk kunnen met de aangeboden zonnestroom?
Wie de sinus opzet is denk ik niet interessant voor de installatiedelen, dat hij er is wel.
Misschien dat het gaat werken, grote kans van niet. Het grote nadeel blijft dat je de Sessy moet blijven aansturen en dat het vrij instabiel wordt.

Ik ben zelf aan het testen met een PV MPPT die de PV direct op de 48VDC poort aansluit. Dit werkt goed en is een stuk simpeler. Voordeel is dat je de Sessy niet van 230VAC hoeft te voorzien en ook niet hoeft aan te sturen. Daarnaast heeft de MPPT ook wat beveiligingen ingebouwd die er voor zorgen dat de PV wordt terug geregeld als de batterij volzit.

Het grote nadeel van die MPPT oplossing is dat je maar een beperkt vermogen kan aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
DJP! schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Misschien dat het gaat werken, grote kans van niet. Het grote nadeel blijft dat je de Sessy moet blijven aansturen en dat het vrij instabiel wordt.

Ik ben zelf aan het testen met een PV MPPT die de PV direct op de 48VDC poort aansluit. Dit werkt goed en is een stuk simpeler. Voordeel is dat je de Sessy niet van 230VAC hoeft te voorzien en ook niet hoeft aan te sturen. Daarnaast heeft de MPPT ook wat beveiligingen ingebouwd die er voor zorgen dat de PV wordt terug geregeld als de batterij volzit.

Het grote nadeel van die MPPT oplossing is dat je maar een beperkt vermogen kan aansluiten...
Een bijkomend voordeel van DC is dat je minder conversieverliezen heb,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
tcw82 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:01:
[...]

Er zijn twee uitdagingen. De ene is een opslagvat creëren waar de overtollige energie vrij in kan vloeien, de ander is een 50Hz bron maken die het niet erg vindt dat hij feed-in krijgt. Mijn kennis is relatief beperkt, maar here we go (sorry voor de mansplaining):

Er bestaan twee typen elektrische energiebron, de constante-spanning bron en de constante-stroom bron. De eerste ken je uit het dagelijks leven: het stopcontact, een batterij, een accu zijn allemaal constante-spannings bronnen: er komt X volt uit, en afhankelijk van wat je er aan aansluit loopt er dan Y stroom, en Y mag ook nul zijn.

Een constante-stroom bron is iets wat we niet kennen van de dagelijkse praktijk. Je zou kunnen zeggen dat het vergelijkbaar is met een kraan waar een straaltje uit loopt, maar wanneer je dit straaltje water wilt stoppen loopt de druk gigantisch op en kun je het water niet tegenhouden. Oftewel, het systeem doet zijn uiterste best om niet meer, maar ook niet minder dan exact dat dunne straaltje water te laten stromen. Super raar, maar wel nuttig in sommige gevallen!

Een PV omvormer is zo'n constante-stroombron. Hij wil slechts een beperkte hoeveelheid energie leveren, en zolang dat niet lukt zal hij de druk (spanning) opvoeren. Als die energie nergens heen kan gaat de spanning omhoog tot de 253V bereikt wordt, en dan gaat alles uit. Die energie MOET dus ergens heen. Een Sessy batterij is niet zo geschikt als opslagvat, want die vangt niet zomaar energie op, die beslist zelf óf en zo ja hoeveel energie -ie opneemt. Maar dan is het al te laat.

Een 'normale' inverter of bijv. een UPS zijn constante spanningsbronnen. Hierbij is het dus geen verplichting om stroom af te nemen, of je nu stroom vraagt of niet, de spanning zal constant blijven. Prima geschikt als 50 Hz bron dus. Maar wat gaat er gebeuren met de regel-elektronica wanneer je 'm van buitenaf energie teruglevert, zoals een aangesloten constante-stroombron zal proberen te doen? Dát is de grote vraag. Doet -ie boem? Of niet?

Zo'n Victron omvormer, of jouw accu omvormer, hebben beide hetzelfde probleem; doorstaan die het als een externe bron energie in 'm gaat 'terugdouwen'? Of doet het dan boem?

En mijn vermoeden (...) is dus dat je probleemloos constante-stroombronnen kunt samenvoegen (dat is feitelijk precies wat er gebeurt wanneer je PV installaties aansluit op het grid), maar dat dat met constante-spanningsbronnen niet gaat. Die proberen hun spanning constant te houden, en als externe bronnen zich daarmee gaan bemoeien door er lukraak stroom bij te gooien gaat het mis (vgl. twee kapiteins op een schip).

[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 17-05-2025 21:48 . Reden: afterthought ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:10

worker

2x Sessy thuisbatterij

Wat een kletsverhaal. Als je er geen verstand van hebt, ga dan geen mensen van advies voorzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maartentux
worker schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:12:
Wat een kletsverhaal. Als je er geen verstand van hebt, ga dan geen mensen van advies voorzien.
Het is geen advies. En fijn dat je zelf ook argumenten aandraagt, dat helpt vast enorm met gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
worker schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:12:
Wie heeft er een klets verhaal geschreven? Er waren best wat berichtjes met "advies" hierboven. Of vind je ze allemaal klets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Wellicht overbodig om te melden maar er staat weer ene update klaar, binnen kort kunnen jullie deze ook op jullie eigen Sessy verwachten:

1.9.1 19-05-2025

Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Nieuwe features
  • Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking – Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.
  • Voorbereiding 48V poort – Ter voorbereiding van de release waarin we de 48V poort bruikbaar maken zijn er in deze release alvast een aantal functies toegevoegd.
  • Batterij‑SOC (state of charge) wordt nu bijgewerkt tijdens laden/ontladen via de 48 V‑poort.
  • Events battery_full en battery_empty worden ook gegenereerd op basis van 48 V‑activiteiten.
  • Automatische begrenzing van de interne elektronica wanneer er via de 48 V‑poort wordt geladen of ontladen.
  • Verbeteringen
  • Nul op de meter – In de vorige release is er voor de landis GYR E350 versie A slimme meter een configuratie gewijzigd in de nul op de meter regeling. Voor versie B van deze slimme meter is de configuratie nu ook aangepast wegens dezelfde datafouten bij deze slimme meter.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdboer68
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:50
Staat er al op zie ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
psdata schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:40:

1.9.1 19-05-2025
Nieuwe features

[list]
• Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking – Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.
Ik heb net even gehecked, hij komt nog niet binnen met forceren dus dat is rustig afwachten. De functie achter Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking vind ik interressant want zou dat ook temperatuur waarden aflezen betekenen?
Morgen weet ik het... misschien :-)
Ik zie dat @PimDoos HA integratie nog niet klaar is voor deze versie van de firmware, klopt dat Pim? https://github.com/PimDoos/ha-sessy/releases

NB: herstel:->Compatibility : Sessy firmware: 1.8.3 and up

[ Voor 3% gewijzigd door DaCootMeister op 19-05-2025 22:18 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
Bekent dit ook dat de 48V poort nu op dit moment nog niet bruikbaar is? Ik ben druk bezig met de aanleg van omvormer enzo. Hopelijk komt de echte ondersteuning snel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:44
balk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:40:
Bekent dit ook dat de 48V poort nu op dit moment nog niet bruikbaar is? Ik ben druk bezig met de aanleg van omvormer enzo. Hopelijk komt de echte ondersteuning snel....
Ik ben ook benieuwd naar de status (en beoogde prijsstelling) van de uitbreidingsunit. Ik ben zeker geïnteresseerd in een eenvoudige uitbreiding van de capaciteit van mijn ene bestaande Sessy, zonder een tweede complete Sessy te hoeven plaatsen... ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:49
Gameboy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de status (en beoogde prijsstelling) van de uitbreidingsunit. Ik ben zeker geïnteresseerd in een eenvoudige uitbreiding van de capaciteit van mijn ene bestaande Sessy, zonder een tweede complete Sessy te hoeven plaatsen... ;)
Het zou mooi zijn als je gewoon een extra accu pack kan plaatsen en die kan aansluiten via de 48 volt-poort. Je hebt tegenwoordig zat modulaire batterijen die ook op deze manier werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
Sicos schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Het zou mooi zijn als je gewoon een extra accu pack kan plaatsen en die kan aansluiten via de 48 volt-poort. Je hebt tegenwoordig zat modulaire batterijen die ook op deze manier werken.
Dat is exact waar ik op doel, Sessy is daar al een tijdje mee bezig. Daarom wil ik graag weten hoe ver het met de implementatie is ;)

https://forum.sessy.nl/postid/1318/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:12
Gameboy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Dat is exact waar ik op doel, Sessy is daar al een tijdje mee bezig. Daarom wil ik graag weten hoe ver het met de implementatie is ;)

https://forum.sessy.nl/postid/1318/
In de uitrol van de nieuwe firmware zitten zoals je al kunt lezen al aanpassingen.
Tis een kwestie van geduld O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
Simpel360 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:40:
[...]

In de uitrol van de nieuwe firmware zitten zoals je al kunt lezen al aanpassingen.
Tis een kwestie van geduld O-)
Dat klopt, maar als ik het goed lees met name mbt het laden en ontladen van de Sessy via de 48V poort (dus b.v toepassing als noodstroom, of rechtstreeks zonnepanelen aansluiten). Ik neem aan dat een uitbreidingspakket niet op die manier wordt geladen…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:12
Torch1969 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Dat klopt, maar als ik het goed lees met name mbt het laden en ontladen van de Sessy via de 48V poort (dus b.v toepassing als noodstroom, of rechtstreeks zonnepanelen aansluiten). Ik neem aan dat een uitbreidingspakket niet op die manier wordt geladen…..
Dat verwacht ik ook niet.
Geeft wel aan dat ze bezig zijn, zeker als er breed software wordt verspreid.

En een product waar je geen gedoe mee wil is nu eenmaal niet in een paar maanden klaar, kost tijd en daardoor ook geld.

Er is wel nu al wat mogelijk, kijk maar naar wat o.a. @DJP! al gemaakt heeft en getest en vooral hier heeft gepost. d:)b
Ook te zien op het Sessy Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Simpel360 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:45:
[...]

Dat verwacht ik ook niet.
Geeft wel aan dat ze bezig zijn, zeker als er breed software wordt verspreid.

En een product waar je geen gedoe mee wil is nu eenmaal niet in een paar maanden klaar, kost tijd en daardoor ook geld.

Er is wel nu al wat mogelijk, kijk maar naar wat o.a. @DJP! al gemaakt heeft en getest en vooral hier heeft gepost. d:)b
Ook te zien op het Sessy Forum.
Hm. Er is nu juist nog niets mogelijk. Zo is het ooit beloofde formuliertje waarmee je zo'n speciale 48V connector zou kunnen bestellen/aanvragen/kopen nog niet verschenen bij mijn weten. DJP lijkt betatester c.q. (mede)ontwikkelaar, maar zijn er anderen ook aan de slag gegaan? Volgens mij niet, simpelweg omdat je zonder zo'n plug weinig kunt uitrichten.

Voor mijn Sessy's is er nog geen update beschikbaar overigens. Wachtend op de volgende batch...
al vind ik de signalen niet heel bemoedigend, zie Sessy forum (accutemperatuur meldingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Ondanks geen formulier, kun je gewoon een mail sturen naar info@sessy.nl met het verzoek om de 48 uitbreidings plug.
Vragen kan altijd toch, ze zullen het toch wel druk hebben met productie, onderhoud huidige software, en de ontwikkeling van nieuwe dingen, (betere besturing, externe accu uitbreiding, nieuwe versie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Maartentux schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Hm. Er is nu juist nog niets mogelijk. Zo is het ooit beloofde formuliertje waarmee je zo'n speciale 48V connector zou kunnen bestellen/aanvragen/kopen nog niet verschenen bij mijn weten. DJP lijkt betatester c.q. (mede)ontwikkelaar, maar zijn er anderen ook aan de slag gegaan? Volgens mij niet, simpelweg omdat je zonder zo'n plug weinig kunt uitrichten.

Voor mijn Sessy's is er nog geen update beschikbaar overigens. Wachtend op de volgende batch...
al vind ik de signalen niet heel bemoedigend, zie Sessy forum (accutemperatuur meldingen).
Ik ben inderdaad betatester en via die weg heb ik de pluggen ook gekregen. Ik weet ook dat Sessy erg druk is om de puntjes op de I te zetten om de 48VDC poort inclusief het formuliertje gereed te maken :)

Ik zou echter echt even wachten om iets op de 48VDC poort aan te sluiten tot dat die echt ondersteund is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
psdata schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:41:
Ondanks geen formulier, kun je gewoon een mail sturen naar info@sessy.nl met het verzoek om de 48 uitbreidings plug.
Vragen kan altijd toch, ze zullen het toch wel druk hebben met productie, onderhoud huidige software, en de ontwikkeling van nieuwe dingen, (betere besturing, externe accu uitbreiding, nieuwe versie.)
Mijn nieuwere Sessy's (hw 1.5) hebben een xt90h connector
https://droneshop.nl/xt90h-connector

@DJP! Heb jij een speciale firmware? Of ergens een vinkje aan gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
balk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:38:
[...]

@DJP! Heb jij een speciale firmware? Of ergens een vinkje aan gezet?
Yes ik heb op dit moment wat andere firmware draaien.

van die XT90H stekker kun je het beste zowel het mannetje als het vrouwtje bestellen. als je dan gaat solderen prik je de stekkers even inklaar dan is de kans dat de stekker gaat smelten een stuk kleiner... Die stekkers voor oudere Sessy's zijn in dat opzichte wat makkelijker met solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DJP! schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:18:
[...]

Yes ik heb op dit moment wat andere firmware draaien.

van die XT90H stekker kun je het beste zowel het mannetje als het vrouwtje bestellen. als je dan gaat solderen prik je de stekkers even inklaar dan is de kans dat de stekker gaat smelten een stuk kleiner... Die stekkers voor oudere Sessy's zijn in dat opzichte wat makkelijker met solderen.
Solderen is gelukt. Ik heb nog niet alle spullekes binnen. Ik heb wel al een kabel getrokken naar de meterkast (oef, gedoe). Hopelijk komt de echte support voor 48V spoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
balk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:42:
[...]

Solderen is gelukt. Ik heb nog niet alle spullekes binnen. Ik heb wel al een kabel getrokken naar de meterkast (oef, gedoe). Hopelijk komt de echte support voor 48V spoedig.
Nice! Wat ga je allemaal aansluiten en op hoeveel Sessy's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DJP! schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Nice! Wat ga je allemaal aansluiten en op hoeveel Sessy's?
Ik heb er twee. Ik hang er nu slechts een Victron Phoenix aan, als noodstroom. Met zekeringen en diode uiteraard (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
DJP! schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Ik ben inderdaad betatester en via die weg heb ik de pluggen ook gekregen. Ik weet ook dat Sessy erg druk is om de puntjes op de I te zetten om de 48VDC poort inclusief het formuliertje gereed te maken :)

Ik zou echter echt even wachten om iets op de 48VDC poort aan te sluiten tot dat die echt ondersteund is!
Ja.
Ik bedoelde het ook niet als kritiek op Charged, puur als "Ho ho, volgens mij is het gewoon nog niet klaar nu"

Mijn eigen ongeduld (op het gebied van een ext accu pack, een UPS heb ik al) bestaat zeer zeker, maar dat heb ik afgekocht door een tweede Sessy te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
balk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:38:
[...]

Ja... Ik snapte die keuze voor de 'gekke' connector wel, want die had ook 4 data wires naast de twee power wires. Dan heb je de sturing en de power ineen. En lastig aan te komen, dus je remt meteen al te enthousiaste hobbyisten voordat die met kilowatts gaan jongleren.

Maar de tweepolige XT90 connector biedt geen van deze beide voordelen. En dan snap ik eigenlijk niet zo goed waarom er niet is gekozen voor dé de-facto standaard accu plug: Anderson SB50 of SB120, kleur blauw.

Maar goed, ze zullen hun redenen hebben. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeXE8eWzzbvv2elLzIFkLLfwdDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCCEv8m81KZuY0ou6rmb0dRM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Even voor een inschatting van de mogelijkheden en beperkingen, heb ik goed begrepen dat op termijn:
- Er een extra accupack aangesloten kan worden op de 48v-poort (Dat was evident)
- Je een hybride omvormer op de 40 poort kunt aansluiten zodat Sessy geladen wordt met de omvormer
- Een combinatie van beide met extra hardware om sessy en andere accu op te laden dan wel terug te leveren uit sessy en andere accu.
- Dat de max stroom in/uit de 48V poort 20A continu is, ofwel 960W. (Piek 30A) Dat is niet veel toch?
- Als je meerdere sessies (Of Sessy's?) hebt, kun je die 48V poorten niet zomaar combineren. (Als gedachte dat mensen met meerdere Sessy's ook wel ruim PV hebben en een 3 fase hybride omvormer waar misschien wel 100A uit de 48V poort komt.)

Ik bedoel het niet als kritiek, maar even om het plaatje wat duidelijker te maken. Ben heel blij met mijn Sessy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:42
psdata schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:41:
Heb ik geprobeerd, leveren ze niet.

Uiteindelijk heb ik het gewoon zonder de plug gedaan, ik heb de nieuwere hardware variant met interne XT90 plug, deze zijn normaal verkrijgbaar. Victron Phoenix eraan (met zekering automaat), werkt prima.

[ Voor 6% gewijzigd door vinniefireman op 21-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
rene037 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:58:
Even voor een inschatting van de mogelijkheden en beperkingen, heb ik goed begrepen dat op termijn:
- Er een extra accupack aangesloten kan worden op de 48v-poort (Dat was evident)
- Je een hybride omvormer op de 40 poort kunt aansluiten zodat Sessy geladen wordt met de omvormer
- Een combinatie van beide met extra hardware om sessy en andere accu op te laden dan wel terug te leveren uit sessy en andere accu.
- Dat de max stroom in/uit de 48V poort 20A continu is, ofwel 960W. (Piek 30A) Dat is niet veel toch?
- Als je meerdere sessies (Of Sessy's?) hebt, kun je die 48V poorten niet zomaar combineren. (Als gedachte dat mensen met meerdere Sessy's ook wel ruim PV hebben en een 3 fase hybride omvormer waar misschien wel 100A uit de 48V poort komt.)

Ik bedoel het niet als kritiek, maar even om het plaatje wat duidelijker te maken. Ben heel blij met mijn Sessy.
Haha. Dat zijn 'gevaarlijke' vragen. Als ze met 'ja' beantwoord worden schept dat verwachtingen, en als ze met 'nee' beantwoord worden kan dat invloed hebben op keuzes die consumenten maken. Da's dus gewoon marktaandeel en omzet.

Puur technisch kun je wel een paar dingen zeggen, bijvoorbeeld wat de 'rating' van de plug en kabel is. Ik ga het nu niet opzoeken, maar 20A klinkt bekend en redelijk. Maar je kunt natuurlijk ook niet uitsluiten dat ze overstappen op een andere plug. XT90 is bijv. goed voor, je raad het al, 90A piek en 45A continu. Daarmee is de plug dan niet langer de bottleneck.

Wat versta je onder "hybride omvormer" ? Het zal niet zo zijn dat je bestaande (dus evident 230VAC) omvormer kan worden aangesloten op de 48V poort, uitzonderingen daargelaten. Hooguit dat je een beperkt aantal van je panelen met een nieuw aan te schaffen MPPT omvormer eraan kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Aan een hybride omvormer kan een 48v accu, dus zo gek nu ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:52
Goed nieuws voor wie met de 48V-poort bezig wil: In ha-sessy v0.8.2 kun je nu ook het Pack Voltage uitlezen, evenals het vermogen over de 48V poort (External Power).
Deze sensoren zijn beschikbaar vanaf Sessy firmware 1.9.1. Zoals altijd: Heb je die nog niet, dan komt dat vanzelf nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Maartentux schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Wat versta je onder "hybride omvormer" ? Het zal niet zo zijn dat je bestaande (dus evident 230VAC) omvormer kan worden aangesloten op de 48V poort [...]
Dat is dus precies wat een hybride omvormer is. ;)
Een hybride omvormer heeft - naast de DC terminals voor je PV-strings en je AC aansluiting voor het net - ook DC terminals voor het opladen van een DC accu. De omvormer kan je batterijen dan direct opladen met de DC stroom van je panelen, wat dus weer een conversieslag scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
PimDoos schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Dat is dus precies wat een hybride omvormer is. ;)
Een hybride omvormer heeft - naast de DC terminals voor je PV-strings en je AC aansluiting voor het net - ook DC terminals voor het opladen van een DC accu. De omvormer kan je batterijen dan direct opladen met de DC stroom van je panelen, wat dus weer een conversieslag scheelt.
Ah cool, TIL! Maar is dat compatible met een hele reeks accu voltages of met maar enkele? Of is bijna alles al 'toevallig' meestal 48V ?

Ik weet niet of dit ooit voor mij gaat werken, ik ben afhankelijk van ofwel optimizers ofwel micro omvormers. Maar wie weet wat er op de markt komt en is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:55
Ik wil graag een Sessy laten aansluiten, en het liefst plaats ik het in de kelder. Daar hangt ook de omvormer (SolarEdge), zie de foto in de hoek links. Ik kan voldoende plek maken om de Sessy te laten hangen.

Het is een kelder van een huis uit 1911, en er liggen schelpen om evt. vocht tegen te houden. Ik heb de vochtigheid niet getest, maar het voelt wel wat klammer daar. Zou het een probleem zijn om de Sessy daar in de kelder aan de muur te hangen, aangezien het een batterij is? Of is het totaal niet geschikt die plek...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZpkezCWZGCB8S4kopKRybDtrwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbH2bnulGt3EEKRr140ps49u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
SuperCrisz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:40:
Ik wil graag een Sessy laten aansluiten, en het liefst plaats ik het in de kelder. Daar hangt ook de omvormer (SolarEdge), zie de foto in de hoek links. Ik kan voldoende plek maken om de Sessy te laten hangen.

Het is een kelder van een huis uit 1911, en er liggen schelpen om evt. vocht tegen te houden. Ik heb de vochtigheid niet getest, maar het voelt wel wat klammer daar. Zou het een probleem zijn om de Sessy daar in de kelder aan de muur te hangen, aangezien het een batterij is? Of is het totaal niet geschikt die plek...
De meeste elektronica houdt niet zo van vocht, maar Sessy is daar niet een speciale uitzondering in. Dus als je SolarEdge daar hangt dan kan een Sessy ook wel. Waar batterijen/accus wel bezwaar tegen maken is vorst, maar dat zal bij jou niet kunnen vriezen ga ik vanuit.

Je zou er natuurlijk ook een hygrometer kunnen hangen, dan weet je iets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Beetje simpele conclusie 'als de solaredge er hangt....'.
Je kunt ook zeggen 'als de solaredge door oxidatie vroeg aan zijn eind komt, geldt dat ook voor de sessy'. Maar ik weet niet welke ip-klasse ze hebben. Sommige omvormers kun je buiten hangen, sessy niet. Dus ff in doc kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:37
Maartentux schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:22:
[...]

Ah cool, TIL! Maar is dat compatible met een hele reeks accu voltages of met maar enkele? Of is bijna alles al 'toevallig' meestal 48V ?

Ik weet niet of dit ooit voor mij gaat werken, ik ben afhankelijk van ofwel optimizers ofwel micro omvormers. Maar wie weet wat er op de markt komt en is...
Het zal misschien zijn oorsprong hebben in het feit dat auto accu's 12V en vrachtwagens 24V gebruiken.
Loodaccus van 12V bestaan uit 6 cellen van ongeveer 2V
Lithium accus van 12V bestaan uit 4 cellen van ongeveer 3V

Er zijn dus acculaders voor 12/24/48Volt. Je kan 2 identieke accus van 24V in serie gebruiken om een 48V systeem te maken.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
SuperCrisz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:40:

[Afbeelding]
Meestal staat er ergens in de specificaties wat de luchtvochtigheid range is.. dat staat niet in de specsheet van Sessy. Misschien kun je deze vraag daarom het beste even aan Sessy zelf vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DJP! schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:29:
[...]

Meestal staat er ergens in de specificaties wat de luchtvochtigheid range is.. dat staat niet in de specsheet van Sessy. Misschien kun je deze vraag daarom het beste even aan Sessy zelf vragen.
Sessie installatiehandleiding sectie 4.3.1: De luchtvochtigheid is onder de 90%.

https://www.sessy.nl/wp-c...dleiding-Sessy-082024.pdf

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
Ik heb een time remaining sensor gemaakt om een indruk te hebben wanneer de accu vol of leeg is ongeveer. Hierdoor weet ik wanneer ik weer de EV kan gaan laden oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gjywbpKoPlVXz6RWFxNFzpyz1U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eYFdtqPkvUBHT1d5JlRHZo6R.png?f=user_large

Ik heb een helper template sensor aangemaakt om de SOC om te zetten in kWh.
code:
1
{{(int(states('sensor.sessy_dmxc_state_of_charge')) / 100 * 5.376) | round(1)}}

En voeg dit toe aan je configuration.yaml van HA en pas even de sensoren aan jouw sessy naam.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
template:
  - triggers:
      - trigger: time_pattern
        minutes: /1
    sensor:
      - name: "Sessy-DMXC Remaining Time"
        unique_id: sessy-dmxc_remaining_time
        state: >
            {% if states('sensor.sessy_dmxc_state_of_charge') | int < 100 and states('sensor.sessy_dmxc_charge_power') | int > 100  %}
            {% set minutes = (((5.5 - float(states('sensor.sessy_dmxc_capacity'))) * 1000) / int(states('sensor.sessy_dmxc_charge_power'))*60) | round(0) %}
            {{ now() + timedelta(minutes=(minutes)) }}
            {% endif %}
            {% if states('sensor.sessy_dmxc_state_of_charge') | int > 0 and states('sensor.sessy_dmxc_discharge_power') | int > 50  %}
            {% set minutes = (((float(states('sensor.sessy_dmxc_capacity'))) * 1000) / int(states('sensor.sessy_dmxc_discharge_power'))*60) | round(0) %}
            {{ now() + timedelta(minutes=(minutes)) }}
            {% endif %}
        device_class: "Timestamp"
    conditions:
      - or:
          - condition: numeric_state
            entity_id: "sensor.sessy_dmxc_power"
            above: 50
          - condition: numeric_state
            entity_id: "sensor.sessy_dmxc_power"
            below: 50

Ik heb ook geprobeerd iets te maken om de efficientie te bepalen van de laad en ontlaad cycli maar dat heeft nog even nodig. Ik weet namelijk nog niet wat ik moet maken van de huidige 15% of meer verlies(laad+ontlaad)

Nog meer slimme inzichten? Laadcycli en SOH op termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
mgroen81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:04:
[...]

Het zal misschien zijn oorsprong hebben in het feit dat auto accu's 12V en vrachtwagens 24V gebruiken.
Loodaccus van 12V bestaan uit 6 cellen van ongeveer 2V
Lithium accus van 12V bestaan uit 4 cellen van ongeveer 3V

Er zijn dus acculaders voor 12/24/48Volt. Je kan 2 identieke accus van 24V in serie gebruiken om een 48V systeem te maken.
Dat weet ik maar dat is niet wat ik bedoel. In mijn kleine UPS zit een string van 2 12V loodaccus, 24V dus. In mijn grote UPS zit een string van 5 12V loodaccus, 60V dus. Sessy heeft 48V, en voor mijn SolarEdge zou ik zelfs een HV 400V accu moeten hebben (en die keuze heb ik dus niet gemaakt).
Daarnaast hebben verschillende accu types verschillende laadcurves en spanningen. Je kunt met een lood accu lader geen lithium accu opladen, en ook LiFePo en Li-Ion laders zijn niet onderling uitwisselbaar. Ook zulke zaken zal een MPPT lader mee te maken hebben toch?

Wat ik dus bedoelde is: Kan een typische hybride omvormer met een aanzienlijk deel van deze batterijconfiguraties werken of moet de omvormer specifiek gekozen worden op type accu en -spanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
rene037 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:05:
Beetje simpele conclusie 'als de solaredge er hangt....'.
Je kunt ook zeggen 'als de solaredge door oxidatie vroeg aan zijn eind komt, geldt dat ook voor de sessy'. Maar ik weet niet welke ip-klasse ze hebben. Sommige omvormers kun je buiten hangen, sessy niet. Dus ff in doc kijken.
Hoewel je een punt hebt, waar ik ook al mee worstelde, kan ik natuurlijk moeilijk een antwoord geven als "Kijk even hoe die SolarEdge erbij hangt over 10 jaar, dan weet je of het kon" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simplastic
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-05 23:20
@PimDoos Ik krijg de laatste maanden af en toe problemen met mijn P1 dongle entity in Home Assistant, de datastream onderbreekt. Als het gebeurt, gebeurt het meestal als ik HA open heb staan, maar soms gewoon op random momenten.

Vandaag had ik een notificatie om mijn Sessy Integration te updaten naar 0.8.1, wat ik gedaan heb. Sindsdien heb ik een foutmelding bij the P1: "Failed to set up: could not authenticate". Beide Sessy's werken prima in HA. Ik heb mijn Raspberry Pi gereboot, maar dat helpt niet. Er lijkt niets met de P1 dongle zelf te mankeren - NOM werkt naar behoren en ik zie in de Portal van Sessy dat het P1 data actueel blijft, maar in HA heb ik geen data.

Enig idee waaraan het kan liggen? BVD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:37
Maartentux schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:47:
[...]
Wat ik dus bedoelde is: Kan een typische hybride omvormer met een aanzienlijk deel van deze batterijconfiguraties werken of moet de omvormer specifiek gekozen worden op type accu en -spanning...
De acculader moet inderdaad geconfigureerd worden voor het type accu dat erop aangesloten wordt.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Maartentux schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:22:
[...]

Er zijn verschillende soorten, voornamelijk afhankelijk van het vermogen van de installatie. Bij een hoger voltage kun je namelijk meer vermogen over dezelfde kabeldikte laten lopen.
Mijn 3,68 kW SolarEdge-omvormer werkt bijvoorbeeld met accu's op 400V DC, maar er zijn ook kleinere omvormers die op 48V werken. Bijvoorbeeld deze omvormer van Deye (die ik volgens mij ook bij Sessy in de loods heb zien hangen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Simplastic schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:26:
@PimDoos Ik krijg de laatste maanden af en toe problemen met mijn P1 dongle entity in Home Assistant, de datastream onderbreekt. Als het gebeurt, gebeurt het meestal als ik HA open heb staan, maar soms gewoon op random momenten.

Vandaag had ik een notificatie om mijn Sessy Integration te updaten naar 0.8.1, wat ik gedaan heb. Sindsdien heb ik een foutmelding bij the P1: "Failed to set up: could not authenticate". Beide Sessy's werken prima in HA. Ik heb mijn Raspberry Pi gereboot, maar dat helpt niet. Er lijkt niets met de P1 dongle zelf te mankeren - NOM werkt naar behoren en ik zie in de Portal van Sessy dat het P1 data actueel blijft, maar in HA heb ik geen data.

Enig idee waaraan het kan liggen? BVD.
Check even of de web UI van jouw P1 dongle nog volledig werkt. Er zit een bug in de firmware van de dongle waardoor soms niet alle API's goed worden geregistreerd tijdens het opstarten. Vooral http://sessy-meter.local/api/v1/ota/status heeft hier vaak last van.
Vaak is dit met een herstart van de dongle opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simplastic
Check even of de web UI van jouw P1 dongle nog volledig werkt. Er zit een bug in de firmware van de dongle waardoor soms niet alle API's goed worden geregistreerd tijdens het opstarten. Vooral http://sessy-meter.local/api/v1/ota/status heeft hier vaak last van.
Vaak is dit met een herstart van de dongle opgelost.
Bedankt voor je snelle reactie, Pim. Trouwens ik ben de laatste ander half jaar enorm dankbaar voor jouw super software :)
Ik heb de dongle herstart, hielp niet.
De web UI heeft een groen licht en staat er "Er worden momenteel geen problemen gedetecteerd in uw Sessy."
ota/status zegt:
"status": "ok",
"self": {
"installed_firmware": {
"version": "1.8.6"
},
"available_firmware": {
"version": "1.8.6"
},
"state": "OTA_UP_TO_DATE",
"update_progress": 0
},
"serial": {
"installed_firmware": {
"version": ""
},
"available_firmware": {
"version": ""
},
"state": "OTA_DISABLED",
"update_progress": 0
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Ik had deze fout ook bij de laatste sessy update, ik heb mijn P1 in HA verwijderd en weer aangemaakt. Dat was bij mij de oplossing in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simplastic
OsiriS.nl schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:43:
Ik had deze fout ook bij de laatste sessy update, ik heb mijn P1 in HA verwijderd en weer aangemaakt. Dat was bij mij de oplossing in ieder geval.
Bedankt OsiriS.nl, dat werkte.
Het was even uitzoeken hoe dat moet. Ik moest het IP adres gebruiken als hostname, plus username en password van de stikker op de dongle, dan deed hij het meteen. Fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simplastic
@PimDoos Mag ik hier ook een paar features aanvragen (ik heb geen github account)? Ik gebruik vrijwel dagelijks jou Sessy Full Charge Blueprint. In de winter voor opladen en in de zomer voor verkopen.

1. Wat niet werkt bij ontladen is de Maximum State of Charge slider. Ik zou dus een Minimum State of Charge voor ontladen willen zien, of een aparte Discharge Blueprint. Kan dat?

2. Ik heb zelf ook een delay timer via een start action toe kunnen voegen, maar dan moet ik altijd rekenen wat die delay moet zijn (is simpel rekenen, weet ik). Maar ik weet niet hoe ik een echte starttijd (HH:MM) toe kan voegen. Is dat makkelijk voor mij te doen, of moet jij dat aan de blueprint toevoegen?

Ik heb zelf de vaardigheden niet om met YAML te spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Simplastic op 23-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Simplastic schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:06:
@PimDoos Mag ik hier ook een paar features aanvragen (ik heb geen github account)? Ik gebruik vrijwel dagelijks jou Sessy Full Charge Blueprint. In de winter voor opladen en in de zomer voor verkopen.

1. Wat niet werkt bij ontladen is de Maximum State of Charge slider. Ik zou dus een Minimum State of Charge voor ontladen willen zien, of een aparte Discharge Blueprint. Kan dat?
Ik heb een tijdje geleden een PR ingediend voor een Discharge Blueprint; tot nu toe aan de aandacht van Pim ontglipt ;) . Zou jij die eens willen proberen? https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/pull/14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos

Hier heeft @balk een PR voor gemaakt, maar die heb ik nog niet getest aangezien ik mijn Sessy's volledig op XOM laat draaien. Test die vooral eens uit, als het werkt kan ik die toevoegen aan het repository :)

2. Ik heb zelf ook een delay timer via een start action toe kunnen voegen, maar dan moet ik altijd rekenen wat die delay moet zijn (is simpel rekenen, weet ik). Maar ik weet niet hoe ik een echte starttijd (HH:MM) toe kan voegen. Is dat makkelijk voor mij te doen, of moet jij dat aan de blueprint toevoegen?
Je kunt wellicht de 'Wait for trigger' action hiervoor gebruiken i.c.m. een Time trigger met een fixed time.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 17:44
Major nieuwe Homey app versie is beschikbaar als test: https://community.homey.a...huisbatterij-nl/78156/748
  • Added battery voltage for Home Battery
  • Added external power for Home Battery
  • Added Homey Energy properties for Home Battery.
  • Added Sessy Power and inverted Homey Power as required by Homey Energy.
  • Added separate PV driver.
  • Minor fixes.

[ Voor 56% gewijzigd door gruijter op 25-05-2025 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

HeroS

SmartHome Nerd

gruijter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:36:
Major nieuwe Homey app versie is beschikbaar als test: https://community.homey.a...huisbatterij-nl/78156/748
  • Minor fixes.
Noh, nice!

Vooral dit:
En als klap op de vuurpijl: Zonnepanelen die zijn aangesloten op een Sessy kunnen nu als separaat PV apparaat aan Homey worden toegevoegd. Uiteraard volledig compatible met Homey Energy. :sun_with_face:

Mijn omvormer krijg ik namelijk niet in de Homey. Heb nu met een omweg. Dus fijn dat dit direct kan.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Ik loop wel eens tegen het maximum van mijn 3-phase aansluiting aan en het viel me op dat Sessy niet langzamer gaat laden als dit gebeurt.
Gelukkig doet de laadpaal dit wel. Om prioriteit te geven heb ik Sessy ingesteld op 22A per fase en 16A per groep. Toch blijft Sessy maximaal laden als het vermogen richting de 25A gaat.

Klopt het dat de Sessy firmware nog geen load balancing toe past?
Weet iemand of daar plannen voor zijn?

Het is op te lossen met een Home Assistant automation, dus geen groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Gebruik je de API besturing of run je een van de sessy eigen modi's?
Bij eigen besturing dmv api (HA Homey ect) moet je volgens mijn info het zelf bij programeren (bij houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:53
gruijter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:36:
  • Minor fixes.
Doet het prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
psdata schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:29:
Gebruik je de API besturing of run je een van de sessy eigen modi's?
Bij eigen besturing dmv api (HA Homey ect) moet je volgens mijn info het zelf bij programeren (bij houden).
Normaal gebruik ik dynamische modus, maar als de spanning te hoog wordt wissel is naar API om het wat bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
AJediIAm schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:19:
Ik loop wel eens tegen het maximum van mijn 3-phase aansluiting aan en het viel me op dat Sessy niet langzamer gaat laden als dit gebeurt.
Gelukkig doet de laadpaal dit wel. Om prioriteit te geven heb ik Sessy ingesteld op 22A per fase en 16A per groep. Toch blijft Sessy maximaal laden als het vermogen richting de 25A gaat.

Sessy limiteert wel. Ik zit ook met regelmaat tegen het limiet aan van de groep of de aansluiting en dan wordt daadwerkelijk het vermogen teruggeschroefd. Controleer nog eens goed of je alles goed hebt ingesteld op de sessy ten aanzien van de aansluiting en of voer eens lagere waarden in. Dan zou je wel iets moeten zien gebeuren.

Heb je een P1 of CT meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82

Sessys kunnen 1700 of 2200 ontladen / laden.
Met 230 volt is dat iets onder de 10 amp?
Twee sessies op dezelfde fase zou dan 20 amp zijn..

Meer sessies mogen niet op 1 fase.

Hoe krijg je dat wattage voor laden dan naar 2800 watt?

Ontladen is 1700 en lijkt daarmee geen rol te spelen in dit verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Alleen tijdens NOM wordt er na de P1 meter gekeken en is er dus loadbalancing. Bij de andere standen is dit dus niet het geval.

Zelf heb ik er ook last van, als de Sessy's volluit laden knijp ik de laadpaal dynamisch via Home Assistant. Als de Sessy aan loadbalancing zou doen gaat dat in combinatie met een laadpaal ook denk ik instabiel worden. Je hebt dan 2 kapiteins die naar dezelfde P1 meter kijken en daar het vermogen op gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Mijn laadpaal (SmartEVSE) regelt op stroomsterkte en de Sessy-setpoints regelen volgens mij op vermogen?
Kan me wel voorstellen dat dat instabiel regelt. Zodra mijn Sessy er is ben ik van plan om de Sessy uit te zetten tijdens het laden.

Ik zie bij mijn laadpaal als hij in de Solar-stand staat dat hij weliswaar opgeteld over de fasen op 0A regelt, maar dat er nog steeds 50-100W teruggeleverd wordt.

Verschil zit hem volgens mij in blindvermogen, apparatuur in huis met een PF <1, maar dat vind ik een ingewikkeld stukje natuurkunde, dus negeer ik het maar gewoon :-)

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 25-05-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Volgens mij doet de sessy hetzelfde als de SmartEVSE. Ze limiteren op stroomsterkte want dat is uiteindelijk wat de kabel opwarmt. Verder compenseert de sessy in NOM op reeel vermogen.

Blindvermogen is vervelend maar voor ons niet zo relevant hierdoor. Ik betaal(of ontvang) gelukkig nog steeds alleen voor het reeel vermogen van de energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Sessy doet niet hetzelfde als (alle?) laadpalen. Er zit géén load balancing in.
Sessy kijkt alleen naar het vermogen van de groep, en zorgt ervoor dat de stroom niet boven het maximum uitkomt. Dat is eigenlijk alleen relevant als je meerdere Sessy’s op een 16A groep hebt aangesloten. Hij houdt dat ook rekening met binnenkomend PV vermogen (als dit via een Sessy is aangesloten).

Verbruik op andere groepen die op dezelfde fase zitten worden straal genegeerd, dus het is wel degelijk mogelijk om je hoofdzekering kapot te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door worker op 26-05-2025 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Eavyon schreef op maandag 26 mei 2025 @ 01:39:
Volgens mij doet de sessy hetzelfde als de SmartEVSE. Ze limiteren op stroomsterkte want dat is uiteindelijk wat de kabel opwarmt. Verder compenseert de sessy in NOM op reeel vermogen.
Maar met het sturen van het setpoint via de API stel je toch het vermogen in en niet de stroom?
Of is er ook een "current/setpoint"-endpoint in de API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ocaj schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:21:
Mijn laadpaal (SmartEVSE) regelt op stroomsterkte en de Sessy-setpoints regelen volgens mij op vermogen?
Kan me wel voorstellen dat dat instabiel regelt. Zodra mijn Sessy er is ben ik van plan om de Sessy uit te zetten tijdens het laden.

Ik zie bij mijn laadpaal als hij in de Solar-stand staat dat hij weliswaar opgeteld over de fasen op 0A regelt, maar dat er nog steeds 50-100W teruggeleverd wordt.

Verschil zit hem volgens mij in blindvermogen, apparatuur in huis met een PF <1, maar dat vind ik een ingewikkeld stukje natuurkunde, dus negeer ik het maar gewoon :-)
Volgens mij kunnen ze hartstikke goed samenwerken zolang er maar 1 systeem aan loadbalancing doet… en tijdens de winter kan dit ook wel handig zijn. Hier komt het dan best vaak voor dat tijdens de goedkope uren zowel de Sessy’s als de auto moet opladen. Wel fijn dat er dan na de hoofdzekering gekeken wordt :)

Iemand nog een groene Sessy kopen? https://solarmagazine.nl/...n-van-thuisbatterij-sessy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Haha, is het al 1 april geweest? Limited edition en verzamelaarswaarde... we verwachten dat hij snel uitverkocht is... afdeling marketing beetje doorgeschoten. Bij thuisbatterij.nl dan. Maar in zijn algemeenheid kan andere kleur mooi zijn, ware het niet dat hij teveel lawaai maakt om in het zicht te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simplastic
PimDoos schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Hier heeft @balk een PR voor gemaakt, maar die heb ik nog niet getest aangezien ik mijn Sessy's volledig op XOM laat draaien. Test die vooral eens uit, als het werkt kan ik die toevoegen aan het repository :)

[...]

Je kunt wellicht de 'Wait for trigger' action hiervoor gebruiken i.c.m. een Time trigger met een fixed time.
Bedankt voor je reactie. Ik ga zowel de script als de trigger proberen. Ik weet nog niet hoe het allemaal moet, anders kom ik op je terug.

Trouwens, gisteren viel mijn P1 datastream weer uit op het moment dat ik HA opendeed. Het haperde even en 50 minuten later werd weer stabiel, zie afbeelding. Zou het aan mijn RasPi 4 kunnen liggen? Max CPU of zo iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoVehMBFiytmHdbtTPEgF7UcJHw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PUwZGj728plRyux6c8cNo183.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Simplastic op 26-05-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Simplastic schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ga zowel de script als de trigger proberen. Ik weet nog niet hoe het allemaal moet, anders kom ik op je terug.

Trouwens, gisteren viel mijn P1 datastream weer uit op het moment dat ik HA opendeed. Het haperde even en 50 minuten later werd weer stabiel, zie afbeelding. Zou het aan mijn RasPi 4 kunnen liggen? Max CPU of zo iets?

[Afbeelding]
Controleer eens of de wifi verbinding stabiel is zo rond die tijd. Ik heb momenteel een probleem wat de dongles ook onbereikbaar maakt en de wifi zeer instabiel wordt. Helaas als dit gebeurd dan komen de dongles niet terug en moet ik de dongle loskoppelen om het weer te laten werken. PM even als je meer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
ocaj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:06:
[...]

Maar met het sturen van het setpoint via de API stel je toch het vermogen in en niet de stroom?
Beide werken met met de setpoint. De current limieten staan hier los van en de sessy regelt terug wanneer deze overschreden worden en dan zie je dat de setpoint lager wordt dan je hebt ingesteld. En de sessy ziet dan ook weer dat de current lager is en wordt de limiet niet meer overschreden.

Verlagen van setpoint/vermogen verlaagd ook de stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Even een korte vraag tussendoor:

Hoe lang duurt het doorgaans uiterlijk voordat een nieuwe firmware versie geinstalleerd wordt?

Ik heb in het portal ingesteld dat installatie van nieuwe firmware "Na akkoord" mag, maar ik heb nog geen notificatie gezien, een week na de release van de nieuwste firmware.

Ook op de lokale GUI van de dongles wordt er nog geen nieuwe firmware gevonden.

Ik ben benieuwd nar de ervaringen hier ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
Twan_V schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:55:
[...]

Er zijn op dit moment 5 release groepen en meer dan 5 redenen om gefaseerd te releasen. Uiteindelijk krijgt iedereen binnen 1-3 weken toegang tot de nieuwste firmware. Nagenoeg alle problemen die er in een release kunnen zitten voorkomen we natuurlijk door zelf op 10+ sessy's intern te testen. Daarna gaat de release naar een aantal beta testers om de Sessy aan diverse real life scenario's bloot te stellen. Als er geen vreemde dingen naar boven komen geven we de release vrij aan 1 groep. Dat laten we een tijdje draaien, als we geen nieuwe problemen horen of zien dan gaat de release na 1-7 dagen door naar een volgende groep enz. Als we iets constateren wat gebruikersongemak of de customer support ongemak zou kunnen veroorzaken is dat een reden om de release niet verder door te zetten maar dit op te lossen in de volgende release. Zo is de ervaring voor jullie èn voor ons beter.
dit uit een oude post van @Twan_V waarin hij het update beleid in batches/groepen uit een zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
psdata schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:23:
[...]

dit uit een oude post van @Twan_V waarin hij het update beleid in batches/groepen uit een zet
Ah, die info had ik over het hoofd gezien, dank voor je reactie!

1 - 3 weken na release-datum is de verwachting dus, good to know! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simplastic
Eavyon schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Controleer eens of de wifi verbinding stabiel is zo rond die tijd. Ik heb momenteel een probleem wat de dongles ook onbereikbaar maakt en de wifi zeer instabiel wordt. Helaas als dit gebeurd dan komen de dongles niet terug en moet ik de dongle loskoppelen om het weer te laten werken. PM even als je meer wilt weten.
Ik ben vrijwel zeker dat dit aan Home Assistent ligt. Er is geen onderbreking in de data op de Sessy Portal, en dat gebruikt dezelfde wifi verbinding en datastream als HA.Ook blijft de nul-op-de-meter van Sessy (niet HA) prima functioneren, wat ook de P1 data gebruikt. Plus, ik heb nooit een signaal probleem met de twee accu's gehad en de P1 dongle zit letterlijk in de ruimte tussen de twee accu's, en alles op 3 meter afstand van mijn wifi router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
ocaj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:06:
[...]

Stroom en vermogen kun je (in dit éne geval) wel door elkaar gebruiken, aangezien de spanning constant is. Zowel stroom als vermogen hebben dan namelijk een lineair verband met elkaar; P=V·I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simplastic
PimDoos schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:12:
[...]

[...]

Ik heb de script van Balk77 kunnen importeren (was even uitzoeken) en testen. Alles werkt perfect naar behoren :)
Ook het toevoegen van een time trigger werkt prima, al is het een beetje clunky :)

Pim, is het mogelijk om een fixed time trigger rechtstreeks in de script te bouwen, net als de charge timeout?

Bedankt aan jullie beide!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Simplastic schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:10:
[...]
Ook het toevoegen van een time trigger werkt prima, al is het een beetje clunky :)

Pim, is het mogelijk om een fixed time trigger rechtstreeks in de script te bouwen, net als de charge timeout?
Ik laat dit liever modulair m.b.v. de start/stop actions, omwille van het simpel houden van de code. Als je graag automatisch wil starten op een specifiek moment, kun je het script met een automation laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
Maartentux schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Stroom en vermogen kun je (in dit éne geval) wel door elkaar gebruiken, aangezien de spanning constant is. Zowel stroom als vermogen hebben dan namelijk een lineair verband met elkaar; P=V·I
Bij mij vliegt de spanning ook heen en weer tussen 230 V en 250 V, telt dat niet mee? Vermogen is toch gevolg van stroom * spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Torch1969 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Bij mij vliegt de spanning ook heen en weer tussen 230 V en 250 V, telt dat niet mee? Vermogen is toch gevolg van stroom * spanning?
Klopt, de norm zegt dat afwijkingen +10% en -15% mogen zijn van de 230V. Dus ja, er zit een beetje marge in. Maar lijkt me niet genoeg om ons daar zorgen om te maken. Maar inderdaad, afhankelijk van de spanning kan je waterkoker de ene dag 1573 Watt zijn en de andere dag slechts 1430 W... 1500 W is enkel de nominale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:10
@PimDoos Misschien niet helemaal de locatie om het aan te kaarten, maar ik ontdekte net je Sessy Battery Status card. Enkel in je image folder ontbreken sessy-discharging.png en sessy-charging.png.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Hier is de spanning inderdaad ook verre van constant. Oud huis met een 4x6mm2 aansluiting op de straat die zowel mijn huis als dat van de buren voedt.
Volgens mij is tegenwoordig elk huis apart aangesloten en ook met wat dikkere kabels.

Maar die variatie is precies waarom ik me afvroeg of de NoM nou op stroom of op vermogen regelt.... En waarom de API alleen een setpoint voor vermogen en niet voor stroom heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

NOM werkt op reeel vermogen.

Je 2e vraag kunnen we hier alleen over speculeren (waarom je alleen een setpoint heeft voor vermogen en niet voor stroom). Ik vermoed dat dit komt omdat reeel vermogen is wat je betaalt. En daarom dat is wat de meeste mensen op nul willen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Dat klinkt inderdaad wel als een logische verklaring waarom de Sessy op vermogen regelt en mijn laadpaal op stroom: In het geval van de laadpaal is het primaire doel om de hoofdzekering niet over te belasten en bij de Sessy gaat het om de rekening op 0 te houden.
(En omdat zekeringen zich niks van vermogen aantrekken, maar vooral van stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:53
ocaj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:04:
Dat klinkt inderdaad wel als een logische verklaring waarom de Sessy op vermogen regelt en mijn laadpaal op stroom: In het geval van de laadpaal is het primaire doel om de hoofdzekering niet over te belasten en bij de Sessy gaat het om de rekening op 0 te houden.
(En omdat zekeringen zich niks van vermogen aantrekken, maar vooral van stroom)
Het komt er vermoedelijk wel aan, er is een tijdke geleden aangekondigd dat ze iets met peak shaving wilden gaan doen in relatie tot Belgie.. en daar betaal je voor vermogen bij mijn weten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Eavyon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:58:
[...]
Sessy limiteert wel. Ik zit ook met regelmaat tegen het limiet aan van de groep of de aansluiting en dan wordt daadwerkelijk het vermogen teruggeschroefd. Controleer nog eens goed of je alles goed hebt ingesteld op de sessy ten aanzien van de aansluiting en of voer eens lagere waarden in. Dan zou je wel iets moeten zien gebeuren.

Heb je een P1 of CT meter?
P1. Ook met een lagere waarde blijft Sessy maximaal ontladen.
Goed om te weten dat het wel zou moeten werken (bij bepaalde instellingen). Dan ligt het probleem waarschijnlijk een instelling aan mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
tcw82 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Hoe krijg je dat wattage voor laden dan naar 2800 watt?

Ontladen is 1700 en lijkt daarmee geen rol te spelen in dit verhaal.
3-phase EV lader + 1 Sessy + stukje huis > 25A

[ Voor 3% gewijzigd door AJediIAm op 27-05-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82

AJediIAm schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:49:
[...]

3-phase EV lader + 1 Sessy + stukje huis > 25A
Dit verklaart wel iets, je schreef namelijk....
Om prioriteit te geven heb ik Sessy ingesteld op 22A per fase en 16A per groep. Toch blijft Sessy maximaal laden als het vermogen richting de 25A gaat
Dat deed mij vermoeden dat jouw sessy harder zou kunnen laden dan de specs opgeven. Dat zou ik ook wel willen. Met mate dan toch.
Maar dit blijkt toch niet helemaal te zitten hoe ik het begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:20
Meerdere Sessy gebruikers hebben gemerkt dat het (ont)laden wordt gestopt met een foutmelding dat de cellen te warm zijn (de batterij is te warm): https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/

Sessy zou er mee bezig zijn, omdat dit in één keer bij meerdere mensen optreedt, waar het eerder niet gebeurde. Maar het onderliggende probleem is dat de batterijen warm worden en geen actieve koeling hebben. Sessy heeft mij bevestigd dat de ventilatie alleen werkt voor de inverter, en niet voor de batterijen. De omgevingstemperatuur is ok, maar de batterijen raken niet snel genoeg hun warmte kwijt wanneer er op vol vermogen wordt geladen of ontladen gedurende langere tijd (half uur/uur).

Mijn vraag: heeft iemand een goed, praktisch uitvoerbaar idee, om een luchtstroom langs de batterijen te leiden, zodat die actiever gekoeld worden? Ergens een extra ventilator plaatsen wellicht? Of een heatsink op de Sessy kast plaatsen, zou dat zinvol zijn?
Pagina: 1 ... 87 ... 94 Laatste