Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06 16:22
Hielko1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:29:
Meerdere Sessy gebruikers hebben gemerkt dat het (ont)laden wordt gestopt met een foutmelding dat de cellen te warm zijn (de batterij is te warm): https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/

Sessy zou er mee bezig zijn, omdat dit in één keer bij meerdere mensen optreedt, waar het eerder niet gebeurde. Maar het onderliggende probleem is dat de batterijen warm worden en geen actieve koeling hebben. Sessy heeft mij bevestigd dat de ventilatie alleen werkt voor de inverter, en niet voor de batterijen. De omgevingstemperatuur is ok, maar de batterijen raken niet snel genoeg hun warmte kwijt wanneer er op vol vermogen wordt geladen of ontladen gedurende langere tijd (half uur/uur).

Mijn vraag: heeft iemand een goed, praktisch uitvoerbaar idee, om een luchtstroom langs de batterijen te leiden, zodat die actiever gekoeld worden? Ergens een extra ventilator plaatsen wellicht? Of een heatsink op de Sessy kast plaatsen, zou dat zinvol zijn?
Nog niet ervaren, wel na installatie tijdens vol power laden een meting gedaan met een warmtebeeld camera, destijds geen extreme temperatuur gezien, het warmste was de omvormer, zegt natuurlijk niets over de maximale batterij temp.; mocht het gemelde issue zich bij mij ook voordoen zal ik nog eens meten met de huidige firmwareAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A13EC7DGW6NE_N1uqCk3WZjXEu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDbrjCW0bDylndSonY2arpJY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYg0-fyjMYBfW8MCntYvnfJyv28=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MR4kA5yhmjGARilQ16f3zu08.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Meerdere Sessy gebruikers hebben gemerkt dat het (ont)laden wordt gestopt met een foutmelding dat de cellen te warm zijn (de batterij is te warm): https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/

Sessy zou er mee bezig zijn, omdat dit in één keer bij meerdere mensen optreedt, waar het eerder niet gebeurde. Maar het onderliggende probleem is dat de batterijen warm worden en geen actieve koeling hebben. Sessy heeft mij bevestigd dat de ventilatie alleen werkt voor de inverter, en niet voor de batterijen. De omgevingstemperatuur is ok, maar de batterijen raken niet snel genoeg hun warmte kwijt wanneer er op vol vermogen wordt geladen of ontladen gedurende langere tijd (half uur/uur).

Mijn vraag: heeft iemand een goed, praktisch uitvoerbaar idee, om een luchtstroom langs de batterijen te leiden, zodat die actiever gekoeld worden? Ergens een extra ventilator plaatsen wellicht? Of een heatsink op de Sessy kast plaatsen, zou dat zinvol zijn?
Ik vraag me af of er iets effectief gaat zijn zolang de behuizing er op zit. De warmte zit diep in de accucellen en die hebben een aardige massa. Volgens mij zou alleen de kap er af en een grote ventilator er op echt effectief zijn.

In de laatste firmware versie (1.9.1) zit een een temperatuurafhankelijke regeling. Dit werkt op zich best goed en voorkomt dat de Sessy uitschakelt met temperatuur problemen. Je merkt alleen dat die dan gaat terug regelen als je langere tijd op hoog vermogen laad/ontlaad. Het is wel mooi om te zien dat dit voor elke Sessy anders is. Oudere Sessy's regelen minder snel terug al;s nieuwere Sessy's... (dat zie ik hier tenminste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:45
DJP! schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:08:
[...]

Ik vraag me af of er iets effectief gaat zijn zolang de behuizing er op zit. De warmte zit diep in de accucellen en die hebben een aardige massa. Volgens mij zou alleen de kap er af en een grote ventilator er op echt effectief zijn.

In de laatste firmware versie (1.9.1) zit een een temperatuurafhankelijke regeling. Dit werkt op zich best goed en voorkomt dat de Sessy uitschakelt met temperatuur problemen. Je merkt alleen dat die dan gaat terug regelen als je langere tijd op hoog vermogen laad/ontlaad. Het is wel mooi om te zien dat dit voor elke Sessy anders is. Oudere Sessy's regelen minder snel terug al;s nieuwere Sessy's... (dat zie ik hier tenminste)
De optie in de 1.9.1 versie gebruik ik nu ook, maar door het terugschakelen kun je alsnog minder snel laden of ontladen op piekmomenten. Kap er af heb ik ook aan gedacht, wordt het niet echt veiliger van natuurlijk 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05:57
Is er ook bekend in welke modus dat uitschakelen gebeurd? Hier draaien ze op dynamische modus en heb het nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4HkDSU1dGhl52rGhZ_bdTS_SKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cD0FVj0jnv5DeqWkQGHtm611.png?f=user_large
Ik gebruik 1.9.1 Beta versie.
afgelopen week heb ik geoefend met de temp afhankelijke regeling instelling in het portaal
zoals aangekondigd in het wijzigingsbericht.
Als ik dit niet aan vinkt in het portaal blijf bij mij de batterijen bijna de ingestelde
setpoint volgen .
als ik het aan vinkt gaat na verloop van tijd het laad en/of los vermogen behoorlijk terug.!
de aan beveling is dat de levensduur van de batterij dan verlengt wordt .
maar zoals in de grafiek test vandaag gaat het wel terug van 2000 naar 1500 watt!!??
dit is toch wel veel
batterij 1 en 2 had ik niet aan gevinkt en de rest wel ,zie het verschil .

Het gebeurt zichbaar in de Api-en Api+ modus ( dan is er ook hoge flow's ,in de NOM zie je het
niet ,de tijds intervallen en flow 's zijn dan wisselend en lager.

Uitleg sessy 1.9.1
Nieuwe features
Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking - Past het vermogen automatisch aan op basis
van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur
wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale
webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.

vraag: kan iemand de systeem temp. uit lezen?
vraag; is 1.9.1 al uitgegeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Ik heb zelf een kast om mijn Sessy's gebouwd (3 stuks) en die op de balangsventilatie aangesloten. Ik heb 1e generatie Sessy's en nog nooit de melding gehad dat ze te warm zijn ook al hangen ze op zolder waar het in de zomer toch wel 30 graden kan worden als de zon vol op het dak staat te branden.

In dit topic staat ergens een beschrijving van hoe ik die kast heb gebouwd... even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
tcw82 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:04:
Is er ook bekend in welke modus dat uitschakelen gebeurd? Hier draaien ze op dynamische modus en heb het nog niet gehad.
In elke modus, het is niet afhankelijk van de modus, maar wordt (denk ik) door de bms geregeld op basis van de temperatuur van de batterijen. Alleen heb je bij de ene modus meer kans dat er lang aaneen geladen of ontladen wordt op maximaal vermogen, en dan loopt de temperatuur sneller op dan bij (ont)laden op wisselend niveau.

Het vreemde is dat meerdere mensen opmerken dat ze dit eerder niet hadden en nu wel, ook zonder de 1.9.1 optie voor temperatuur regeling. Hopelijk geeft Sessy binnenkort meer duidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

Mijn oplossing. Aangesloten op de centrale afzuiging onderkant van de kast is half open. Kast is van binnen akoestisch geïsoleerd (ik slaap in de naastgelegen kamer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOhJLLu4YCrOSKk4DxGiqopo2HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e33xnRs5ZIatGPTarbPLAyIy.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Nu online
Boeryepes schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:04:
[...]

Mijn oplossing. Aangesloten op de centrale afzuiging onderkant van de kast is half open. Kast is van binnen akoestisch geïsoleerd (ik slaap in de naastgelegen kamer).
[Afbeelding]
Zowat mijn oplossing :-)

Inlaatventiel dicht bij de vloer omdat koude lucht zakt en de afzuiging bovenaan omdat warme lucht stijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaNInlRKNsLqRhF5R_Rmkg_zC_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kynNNYH80khXdJx85Uh8PBBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-EhwC5rVtPyUFImAbXGjDPpKx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjIaaKDArkTrwL1rdKH1gnD3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbbFfDcKzQYbgw_p6jbsuqerE5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94zNkb5AIRnSs5QzrseWLHTV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Sicos op 28-05-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boeryepes schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:04:
[...]

[Afbeelding]
Interessant! zit de kap nog op de Sessy? Lucht komt via de onderkant binnen? Heb je daar iets van een ventilatie rooster gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:53
Waarom zit ik nog op 1.8.6 ?
Geen notificatie ontvangen over nieuwer update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
rtunru schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:07:
Waarom zit ik nog op 1.8.6 ?
Geen notificatie ontvangen over nieuwer update.
Kan paar weken duren ik heb ook nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Interessant! zit de kap nog op de Sessy? Lucht komt via de onderkant binnen? Heb je daar iets van een ventilatie rooster gemaakt?
Is een losse kap die op de Sessy hangt met afstandhouders bovenin de kap om de luchtstroom niet te belemmeren. Onderin heb ik een uitsparing gelaten voor de aanvoer van lucht.

Geluidsniveau staat op 5 en de isolatie werkt. Heb in de zomer eens 3 geprobeerd en dat ging ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFRwyLILL5mDzjRuMRu-udBQ6qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TITfAGKb0OKmQBtCVor9wttZ.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Reactie van sessy vanmorgen.

1.9.1 wordt momenteel gefaseerd uitgebracht in groepen. Hij is nu actief bij de eerste paar groepen, maar nog lang niet iedereen. Dit duurt nog wel 2 weken, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boeryepes schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Is een losse kap die op de Sessy hangt met afstandhouders bovenin de kap om de luchtstroom niet te belemmeren. Onderin heb ik een uitsparing gelaten voor de aanvoer van lucht.

Geluidsniveau staat op 5 en de isolatie werkt. Heb in de zomer eens 3 geprobeerd en dat ging ook prima.

[Afbeelding]
Duidelijk. Ik ben wel benieuwd wat het voor de koeling doet als je zo'n overzet kap maakt (met ventilatie roosters etc) hier direct een redelijke afzuiging opzet en dan de kap van de Sessy zelf weglaat. Als je voldoende airflow hebt moet je dan volgens mij wel aardig kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:18
Nou ben ik er niet zo'n fan van om de originele behuizing te gaan modden, maar kun je dan niet boven de omvormer een gat in de originele kap maken met een fanguard (plus iets wat het stof tegenhoudt maar niet de warme lucht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frappuccino schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:50:
Nou ben ik er niet zo'n fan van om de originele behuizing te gaan modden, maar kun je dan niet boven de omvormer een gat in de originele kap maken met een fanguard (plus iets wat het stof tegenhoudt maar niet de warme lucht)?
Ik zelf ook niet echt een voorstander van het modden van de behuizing. Volgens mij is de airflow van de omvormer (zeker bij het nieuwe model) goed geregeld en ligt het probleem meer bij het afvoeren van de warmte van de accu's zelf. Omdat de originele behuizing redelijk dicht op de accu's zit kun je daar niet makkelijk een grotere airflow creëren. Vandaar dat ik naar het kijken ben naar een kast om de Sessy's heen zodat het wel veilig blijft en er geen stof kan bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Misschien kan Sessy zelf een alternatieve kap ontwikkelen die iets dieper is en een betere warmteafvoer voor de accu's mogelijk maakt. Ik ga er even vanuit dat het vooral voor de eerdere versie(s) speelt omdat die laatste al een andere footprint heeft en een andere kap met roostertje rechts aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-06 18:33
Het is wel apart dat juist ik geen last heb van zulke warmteproblemen, maar wel al FW 1.9.1 heb. Want bij mij hangt 1 Sessy in een goed geisoleerde trapkast waar pretty much zero airflow naar buiten toe is...

Nouja, preciezer: de deur staat wagenwijd open als ik slaap, en potdicht overdag. Dus zero airflow gedurende 2/3 van de dag. Maar dat zijn wel de uren met PV opbrengst.

Afkloppen dan maar?

[ Voor 28% gewijzigd door Maartentux op 28-05-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Laatst online: 10-06 02:55
Sicos schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:27:
[...]

Ik heb zelf een kast om mijn Sessy's gebouwd (3 stuks) en die op de balangsventilatie aangesloten. Ik heb 1e generatie Sessy's en nog nooit de melding gehad dat ze te warm zijn ook al hangen ze op zolder waar het in de zomer toch wel 30 graden kan worden als de zon vol op het dak staat te branden.

In dit topic staat ergens een beschrijving van hoe ik die kast heb gebouwd... even zoeken.
Leuk idee.
Is dat een balansventilatiesysteem of heb je gewoon een mechanische afzuiging?
Wat is het type van je ventilatorkastje aan de muur waarop je dit hebt aangesloten?

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:11
balk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:42:
[...]

Solderen is gelukt. Ik heb nog niet alle spullekes binnen. Ik heb wel al een kabel getrokken naar de meterkast (oef, gedoe). Hopelijk komt de echte support voor 48V spoedig.
Nou, ik heb de noodstroom werkend B)
Die diode module is wel een stuk dieper dan een standaard din rail module. Zeg maar twee keer zo diep. Dus die steekt uit het simpele din rail kastje. Maar het werkt met mijn twee Sessy's (fw 1.8.6). Een stopcontact op zolder (voor de cv ketel bijvoorbeeld) en in de meterkast (daar hang ik mijn proxmox doos standaard aan) oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
balk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Die diode module is wel een stuk dieper dan een standaard din rail module. Zeg maar twee keer zo diep. Dus die steekt uit het simpele din rail kastje. Maar het werkt met mijn twee Sessy's (fw 1.8.6). Een stopcontact op zolder (voor de cv ketel bijvoorbeeld) en in de meterkast (daar hang ik mijn proxmox doos standaard aan) oOo
Vraagje pratisch; hoeveel beschikbaar vermogen laat je continu zitten in de batterij als reserve voor noodstroom? stel je dat in als min soc op de batterij?

[ Voor 3% gewijzigd door vogel6 op 29-05-2025 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
balk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Nice! Heb je ook een Phoenix omvormer gebruikt? Ik heb zelf ook een Phoenix 800 VA omvormer en heb aardig lopen tweaken met de instellingen. Zet in intergeval niet de Phoenix altijd in de "on" stand. Bij de "on" stand trekt die altijd wat vermogen waardoor de Sessy bijvoorbeeld niet in battery full gaat en altijd wat vermogen gebruikt.

Daarnaast heb ik de voltage instellingen ook aangepast zodat de Sessy in iedergeval niet naar battery empty gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Nieuwe features update 1.9.1
• Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking - Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.

Update 1.9.1 is bezig uit te geven ,eerste ervaring.
Vandaag vermogenstest gedaan met 6 batterijen met ingeschakelde temp.vermogensbeperking ,ik was benieuwd bij welke vermogens het vermogen terug geregeld wordt naar welke waarde en of de batterij vol geladen werd.
De batterij omgevingstemp was 17.0 grd C.
Alle batterijen starten de zelfde tijd op setpoint Api – (LADEN)
Nr 1 op -1000 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 2 op -1200 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 3 op -1400 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 4 op -1600 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 5 op -1800 w ( na 2:45 terug regelen naar 1500 verschil is 300 watt)
Nr 6 op -2000 w ( na 1 uur terug regelen naar 1500 verschil is 500 watt)
N3 heeft een crash gehad en een uur later een modus start gegeven . zie grafiek .
-Grafiek leert dat nr 6 en 5 werden terug geregeld op basis van de temp. vermogensregeling .
-Het op geladen vermogen van elke batterij was 5.3 5.6 5.5 5.78 5.85 5.62
- nr 1 is maar tot 92 %geladen ivm eindtijd.(had 5.6 kunnen worden).
De temp. van de batterij is niet te zien en gaat automatisch.
Het optimaal Ratio tussen snelheid van laden en levensduur batterij ligt dus tussen de 1600 en 1800 watt !!!!

Bij ontladen maximaal 1700 watt begint het terug regelen na 2,5 uur .zie grafiek
Probleem zal zich het meest voordoen in de Api modus bij volle belasting! Waarbij de batterij warmte niet voldoende tijd heeft om te koelen.
Deze update 1.9.1 geeft de gebruiker dus keuze tussen levensduur en/of snelheid van laden en ontladen en financiën!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgyrXgCA9GMCZufEPQL9aSQdIgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4O5XEvmFvbCPWydxl0C4skD.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgmyeF2w5h6F0Idif7C_DOPP8No=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SWfcmVye3pXF8xz2QkvcOyWU.png?f=user_large
tot zover

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
vogel6 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:35:
Nieuwe features update 1.9.1
• Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking - Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.

Update 1.9.1 is bezig uit te geven ,eerste ervaring.
Vandaag vermogenstest gedaan met 6 batterijen met ingeschakelde temp.vermogensbeperking ,ik was benieuwd bij welke vermogens het vermogen terug geregeld wordt naar welke waarde en of de batterij vol geladen werd.
De batterij omgevingstemp was 17.0 grd C.
Alle batterijen starten de zelfde tijd op setpoint Api – (LADEN)
Nr 1 op -1000 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 2 op -1200 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 3 op -1400 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 4 op -1600 w tijdens laden geen terug regeling
Nr 5 op -1800 w ( na 2:45 terug regelen naar 1500 verschil is 300 watt)
Nr 6 op -2000 w ( na 1 uur terug regelen naar 1500 verschil is 500 watt)
N3 heeft een crash gehad en een uur later een modus start gegeven . zie grafiek .
-Grafiek leert dat nr 6 en 5 werden terug geregeld op basis van de temp. vermogensregeling .
-Het op geladen vermogen van elke batterij was 5.3 5.6 5.5 5.78 5.85 5.62
- nr 1 is maar tot 92 %geladen ivm eindtijd.(had 5.6 kunnen worden).
De temp. van de batterij is niet te zien en gaat automatisch.
Het optimaal Ratio tussen snelheid van laden en levensduur batterij ligt dus tussen de 1600 en 1800 watt !!!!

Bij ontladen maximaal 1700 watt begint het terug regelen na 2,5 uur .zie grafiek
Probleem zal zich het meest voordoen in de Api modus bij volle belasting! Waarbij de batterij warmte niet voldoende tijd heeft om te koelen.
Deze update 1.9.1 geeft de gebruiker dus keuze tussen levensduur en/of snelheid van laden en ontladen en financiën!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
tot zover
Of het inzicht dat de accu's betere koeling kunnen gebruiken omdat ze... tegen het plafond op zolder hangen en te snel te heet worden o.i.d..

Maar... mooi onderzoekje! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
vogel6 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:28:
[...]

Vraagje pratisch; hoeveel beschikbaar vermogen laat je continu zitten in de batterij als reserve voor noodstroom? stel je dat in als min soc op de batterij?
Dat is een moeilijke inderdaad. Voorlopig ga ik er van uit dat het heel weinig voorkomt, en dan vooral kort en overdag. Dus ik hou 10% als ondergrens aan, dan heb ik circa 1kWh. Genoeg voor enkele uren.

Ik stuur mij Sessy's aan met home assistant trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door balk op 30-05-2025 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DJP! schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:51:
[...]

Nice! Heb je ook een Phoenix omvormer gebruikt? Ik heb zelf ook een Phoenix 800 VA omvormer en heb aardig lopen tweaken met de instellingen. Zet in intergeval niet de Phoenix altijd in de "on" stand. Bij de "on" stand trekt die altijd wat vermogen waardoor de Sessy bijvoorbeeld niet in battery full gaat en altijd wat vermogen gebruikt.

Daarnaast heb ik de voltage instellingen ook aangepast zodat de Sessy in iedergeval niet naar battery empty gaat.
Ik heb mijn huisserver er aan hangen als een soort ups. Ik heb dus altijd verbruik, en de Victron Phoenix 800 op "on" staan. Ik weet nog niet of dat slim is of niet. Ik heb niets aan de instellingen veranderd. Wat heb jij aangepast?
-----
Ik zie dat ik een dongle nodig heb om te kunnen configureren. Hoeveel toegevoegde waarde heeft dat? Is het de €40 waard?

[ Voor 7% gewijzigd door balk op 30-05-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
tcw82 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 06:10:
[...]

Of het inzicht dat de accu's betere koeling kunnen gebruiken omdat ze... tegen het plafond op zolder hangen en te snel te heet worden o.i.d..

Maar... mooi onderzoekje! d:)b
goede morgen;
jullie zien mijn onderzoekje vorige dag .
vraagje aan jullie welke volop bezig zijn met alternatieve omgevingskoeling van de batterijen.
kunnen jullie ook eens zo'n testje doen met jullie modificatie,kunnen we zien of dat het zinvol is hier op te anticiperen of niet ?
gevoelmatig is het toch moeilijk om een (blok batterij ) intern af te koelen .
een printplaatje is makkelijker te koelen met een fannetje .
ben benieuwd naar jullie bevinding.
grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
vogel6 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:42:
[...]

goede morgen;
jullie zien mijn onderzoekje vorige dag .
vraagje aan jullie welke volop bezig zijn met alternatieve omgevingskoeling van de batterijen.
kunnen jullie ook eens zo'n testje doen met jullie modificatie,kunnen we zien of dat het zinvol is hier op te anticiperen of niet ?
gevoelmatig is het toch moeilijk om een (blok batterij ) intern af te koelen .
een printplaatje is makkelijker te koelen met een fannetje .
ben benieuwd naar jullie bevinding.
grt
Als de update beschikbaar is voor mij, met alle plezier.
Maar, dan is het natuurlijk wel zinnig om te vermelden hoe of dat het zaakje staat op gesteld. Op zolder in de nok, naar 6Kw aan zonneomvomers? in de kelder? etc.

De grafiekjes heb je gemaakt met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
tcw82 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Als de update beschikbaar is voor mij, met alle plezier.
Maar, dan is het natuurlijk wel zinnig om te vermelden hoe of dat het zaakje staat op gesteld. Op zolder in de nok, naar 6Kw aan zonneomvomers? in de kelder? etc.

De grafiekjes heb je gemaakt met HA?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
kun je dat delen ? (dan hebben we straks allemaal dezelfde output.... ) en... ik ben lui 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Ik draai nu een paar dagen met één Sessy zonder de kast, en de ander met. Er is een significant verschil in het beperken van het laadvermogen wanneer de batterij temperatuur oploopt.

Mijn idee is dat de batterijen aan de achterkant (Sessy's hangen aan de muur) niet kunnen koelen, boven de batterijen zit de plastic kap die de luchtstroom van de inverter ventilator naar de openingen bovenin leidt (ik denk tenminste dat het daarvoor is). Maar de warmte van de batterijen blijft dus achter de batterijen hangen. Ik denk dat ik ga proberen een kleine ventilator achter onder de sessy te plaatsen die achter de batterijen een luchtstroom gaat leveren. Mogelijk dat dat helpt. Heeft iemand daar al mee geëxperimenteerd, of suggesties of dit wel/niet zinvol is?

Ik begrijp overigens niet hoe Zonneplan een 20 kwH batterijpakket heeft zonder enige actieve koeling. De inverter zit daarbij los (niet in hetzelfde blok), met heatsink koeling (ooki passief). Waarom kan dat wel? Of zouden die batterijen een korte levensduur hebben vanwege de mogelijk hoge temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hielko1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:54:
Ik draai nu een paar dagen met één Sessy zonder de kast, en de ander met. Er is een significant verschil in het beperken van het laadvermogen wanneer de batterij temperatuur oploopt.

Mijn idee is dat de batterijen aan de achterkant (Sessy's hangen aan de muur) niet kunnen koelen, boven de batterijen zit de plastic kap die de luchtstroom van de inverter ventilator naar de openingen bovenin leidt (ik denk tenminste dat het daarvoor is). Maar de warmte van de batterijen blijft dus achter de batterijen hangen. Ik denk dat ik ga proberen een kleine ventilator achter onder de sessy te plaatsen die achter de batterijen een luchtstroom gaat leveren. Mogelijk dat dat helpt. Heeft iemand daar al mee geëxperimenteerd, of suggesties of dit wel/niet zinvol is?

Ik begrijp overigens niet hoe Zonneplan een 2000 kwH batterijpakket heeft zonder enige actieve koeling. De inverter zit daarbij los (niet in hetzelfde blok), met heatsink koeling (ooki passief). Waarom kan dat wel? Of zouden die batterijen een korte levensduur hebben vanwege de mogelijk hoge temperaturen?
Hierop inhakend, weet iemand of de 2 mini turbo herrie fans van de sessy die op de inverter zitten gestuurd worden door temperatuur of door vermogen. Ja, ik snap dat daar een verband is, ik zal het anders verwoorden; de accu gaat laden op 2200 watt, gaat de fan dan loeien omdat het 2200 watt is, of omdat het warmer en warmer wordt door de input van die 2200watt. Als het dit laatste is, kan een fan (een mooie 120mm noctua of 2 ) die herrie die die kleine fans maken mogelijk behoorlijk reduceren?

2000 kWh? dat is 2 mWh ? dat is een serieus grote accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Hij regelt volgens mij op temperatuur, want ik merk dat als hij start met (ont)laden, de fan nog niet draait en als hij even bezig is wel. En ik heb eerste generatie, hij fluit meer dan dat hij loeit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
rene037 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:16:
Hij regelt volgens mij op temperatuur, want ik merk dat als hij start met (ont)laden, de fan nog niet draait en als hij even bezig is wel. En ik heb eerste generatie, hij fluit meer dan dat hij loeit...
Geinig, mijn "dreunt" brommerige zoem toon...
denk ook eerste gen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
tcw82 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:58:
[...]

8)7 20 kWh, ik heb het aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hielko1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:50:
[...]

8)7 20 kWh, ik heb het aangepast
En dat allemaal zonder fannetje 🫣😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:37
tcw82 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:58:
[...]

2 mWh is een serieus kleine accu :+
2 MWh daarentegen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
PimDoos schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:53:
[...]

2 mWh is een serieus kleine accu :+
2 MWh daarentegen... :P
Touche! Touche mr. Doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
balk schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 06:42:
[...]

Ik heb mijn huisserver er aan hangen als een soort ups. Ik heb dus altijd verbruik, en de Victron Phoenix 800 op "on" staan. Ik weet nog niet of dat slim is of niet. Ik heb niets aan de instellingen veranderd. Wat heb jij aangepast?
-----
Ik zie dat ik een dongle nodig heb om te kunnen configureren. Hoeveel toegevoegde waarde heeft dat? Is het de €40 waard?
Ik heb hier de instellingen van de voltage alarmen en trips zo ingesteld dat de Phoenix stopt net boven het "battery empty" punt. Op deze manier wordt de BMS van de Sessy nooit aangesproken en blijft de 48VDC poort werken. Via de MPPT kan ik hem dan weer opladen. Als de BMS ingrijpt schakelt deze de 48VDC poort uit en kan die alleen weer via de Sessy zelf gereset worden. En dat werkt alleen met netspanning....

Ik heb de dongle wel gekocht om de instellingen aan te passen, firmwareupdates uit te voeren en mocht het nodig zijn te troubleshooten. De VE.bus is een open communicatie bus die vrij goed staat beschreven. Zelf heb ik met een Arduino bordje een VE.bus naar Modbus convertertje gemaakt om zo de MPPT en de Phnoeix in Home Assistant te kunnen uitlezen. Dit werkt wel leuk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpKznhaRf2eG6VSJ1AHebANGEec=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/00pJaZYDzs7helGFbVAYMyR0.png?f=fotoalbum_medium

@all die met de temperatuur vermogensregeling gaan testen vermeld ook even welke versie Sessy je hebt. Ik merk hier dat de nieuwe Sessy eerder terug gaat in vermogen dan de oudere versies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DJP! schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:41:
[...]

Ik heb hier de instellingen van de voltage alarmen en trips zo ingesteld dat de Phoenix stopt net boven het "battery empty" punt. Op deze manier wordt de BMS van de Sessy nooit aangesproken en blijft de 48VDC poort werken. Via de MPPT kan ik hem dan weer opladen. Als de BMS ingrijpt schakelt deze de 48VDC poort uit en kan die alleen weer via de Sessy zelf gereset worden. En dat werkt alleen met netspanning....

Ik heb de dongle wel gekocht om de instellingen aan te passen, firmwareupdates uit te voeren en mocht het nodig zijn te troubleshooten. De VE.bus is een open communicatie bus die vrij goed staat beschreven. Zelf heb ik met een Arduino bordje een VE.bus naar Modbus convertertje gemaakt om zo de MPPT en de Phnoeix in Home Assistant te kunnen uitlezen. Dit werkt wel leuk :)

[Afbeelding]
Ik had intussen deze esphome code gevonden. Ali stuurt een ADUM 1201 naar me op. Dan kan ik ook uitlezen. Dat van het voltage is wel slim, maar ik heb geen mppt dus (nog) niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
tcw82 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:12:
[...]

kun je dat delen ? (dan hebben we straks allemaal dezelfde output.... ) en... ik ben lui 8)
sensor.sessy_xxxx_charge_power
sensor.sessy_xxxx_discharge_power
x=sessy naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 09:07
Hoort die FirePro ergens op aangesloten te zitten? Begrijp uit de datasheet dat die electrisch geactiveeerd moet worden? (Versie FP-20T).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGW0GmiCUYMSJ7PIu0ZOhULix-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKb4bHWmjDWp10zQRYQgT6If.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
  • Nu online
xantus schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:25:
Hoort die FirePro ergens op aangesloten te zitten? Begrijp uit de datasheet dat die electrisch geactiveeerd moet worden? (Versie FP-20T).
[Afbeelding]
Die "ontploffen" ook als de temperatuur te hoog wordt (in geval van brand) dus nee die hoeven niet electrisch aangesloten te worden (ook al kan dat wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Simplastic schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:10:
[...]

Ik heb de script van Balk77 kunnen importeren (was even uitzoeken) en testen. Alles werkt perfect naar behoren :)
Ook het toevoegen van een time trigger werkt prima, al is het een beetje clunky :)

Pim, is het mogelijk om een fixed time trigger rechtstreeks in de script te bouwen, net als de charge timeout?

Bedankt aan jullie beide!!!
Ik heb een entity veld toegevoegd. Hiermee kun je het setpoint uit een sensor of input_number halen
https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/pull/20 . Ik gebruik dit samen met https://github.com/corneel27/day-ahead

Wat bedoel je met fixed time trigger? Dat het script op een bepaalde vaste tijd stopt? Volgens mij maakt dat het ingewikkeld in het script en star in gebruik. Kun je niet beter een automation maken die op die fixed tijd het script stopt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
triggers:
  - trigger: time
    at: "14:00:00"
actions:
  - action: script.turn_off
    target:
      entity_id: script.sessy_charge_dao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-06 10:14
Zijn er meer mensen die alle sessy via wifi hebben verbonden en (soms) verbindingsproblemen ervaren?

Ik probeer te begrijpen wat er precies gebeurd. De signaalsterkte lijkt elke 10min ongeveer even te dippen. Of veranderd voor langere duur met 15dBm zonder van kanaal te wisselen oid. Ik heb ubiquiti zenders en heb lang geen problemen gehad. Ik heb een vermoeden dat mogelijk de buren sinds kort iets van videostreaming doen en dat de sessy dongles hier moeite mee hebben. Heel veel api calls vanuit de dongles en HA plugin gaan hierdoor fout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtkmeR4sBCC12SbG7y1F4IS8Wco=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ubXYplpKR2R6Tm3VU0VdHoyI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik had juist gehoopt dat met de laatste firmware ze eens zouden stoppen met hun AP uitzenden omdat ik ze bedraad heb aangesloten, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaro431 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:00:
Ik had juist gehoopt dat met de laatste firmware ze eens zouden stoppen met hun AP uitzenden omdat ik ze bedraad heb aangesloten, maar helaas...
Zou inderdaad mooi zijn als dit opgelost wordt! Volgens mij zijn ze er ook wel mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:17
DJP! schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Zou inderdaad mooi zijn als dit opgelost wordt! Volgens mij zijn ze er ook wel mee bezig.
Ik heb de dongles eerst via WiFi verbonden, en daarna bekabeld. De WiFi blijft verbonden, dat kost 2 DHCP leases, maar daardoor zenden ze geen eigen AP meer uit.

Ik heb in de dongles de IP adressen van de bekabelde interfaces geconfigureerd, en dat werkt allemaal prima.

Als je niet kunt wachten op een andere fix, is dit een tijdelijke work-around ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
Bij mij is sinds recent regelmatig de P1 dongle unavailable in Home Assistant.
Soms wel een uur lang. Iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

De dongle maakt verbinding via wifi en hangt net als het modem in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Eavyon schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:51:
Zijn er meer mensen die alle sessy via wifi hebben verbonden en (soms) verbindingsproblemen ervaren?

Ik probeer te begrijpen wat er precies gebeurd. De signaalsterkte lijkt elke 10min ongeveer even te dippen. Of veranderd voor langere duur met 15dBm zonder van kanaal te wisselen oid. Ik heb ubiquiti zenders en heb lang geen problemen gehad. Ik heb een vermoeden dat mogelijk de buren sinds kort iets van videostreaming doen en dat de sessy dongles hier moeite mee hebben. Heel veel api calls vanuit de dongles en HA plugin gaan hierdoor fout.
[Afbeelding]
Ik heb mogelijk nog een vermoeden. Ik heb sinds kort een tigo optimizer achter een van mijn zonnepanelen gehangen. Ik moet eens gaan testen of dit die 10min interval kan verklaren en of het probleem opspeelt wanneer dit ding moet gaan werken vanwege schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:58
Frappuccino schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:59:
Bij mij is sinds recent regelmatig de P1 dongle unavailable in Home Assistant.
Soms wel een uur lang. Iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

De dongle maakt verbinding via wifi en hangt net als het modem in de meterkast.
Zelf heb ik er geen last van, alles bekabeld.
Maar het zou kunnen zijn daar de hardware van de dongle alleen Wifi op 2,4 onder steund slecht zou kunnen opereren met ene combinatie va2,4 en 5.
Zou het een keer helpen door te testen met een extra SSID in de lucht te brengen met alleen wifi op 2,4 welke toegang geeft tot het zelfde netwerk (subnet) dit is in unifi mogelijk.
In het verleden dit met eigen ESP boardjes wel mee gemaakt. dat m'n boardje over z'n nek ging met een gecombineerde SSID 2,4 + 5.
Proberen kan denk ik geen kwaad, in het verleden al eens eerder aangegeven maar ik kan het niet meer terug vinden naar resultaat.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
psdata schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:29:
[...]

Zelf heb ik er geen last van, alles bekabeld.
Maar het zou kunnen zijn daar de hardware van de dongle alleen Wifi op 2,4 onder steund slecht zou kunnen opereren met ene combinatie va2,4 en 5.
Zou het een keer helpen door te testen met een extra SSID in de lucht te brengen met alleen wifi op 2,4 welke toegang geeft tot het zelfde netwerk (subnet) dit is in unifi mogelijk.
In het verleden dit met eigen ESP boardjes wel mee gemaakt. dat m'n boardje over z'n nek ging met een gecombineerde SSID 2,4 + 5.
Proberen kan denk ik geen kwaad, in het verleden al eens eerder aangegeven maar ik kan het niet meer terug vinden naar resultaat.
Misschien begrijp ik je verkeerd maar mijn 5GHz netwerk heeft een heel andere SSID dus ik zie daar het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Frappuccino schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd maar mijn 5GHz netwerk heeft een heel andere SSID dus ik zie daar het probleem niet.
Wat @psdata schreef en wat jij beschreef lijkt best op problemen die ik hier thuis heb gehad. Alles was hier 2.4 GHz. En werkte. Ik wilde alles op 2.4 en 5 GHz hebben en dan ook gelijke ssid voor de verschillende UniFi zenders. Dat was een drama...poh. die 5 GHz zenders gooide voor diverse dingen in het netwerk alles overhoop. Nu wel 5 GHz "beneden" maar bij de probleem zenders alleen 2.4. Misschien helpt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
Ik heb onder de Sessy, tegen de achterkant bij één van mijn Sessy's een kleine radiaal ventilator geplaatst (pakt de lucht onder de Sessy vandaan, en blaast het aan de achterkant - middenin - van de Sessy omhoog in de loze ruimte tussen de Sessy en de muur). Die lucht kan niet echt ergens naar toe, dus komt op verschillende plekken naar buiten, maar dat maakt volgens mij niet uit.

Vandaag gingen beide Sessy's lekker laden, en degene met de extra ventilator krijgt normaal gesproken als eerst beperkingen vanwege de temperatuur van het cellenpakket (de optie in versie 1.9.1). Dat was nu bijna niet het geval (alleen bij 98% na lange tijd laden, en met een minimale beperking in laadvermogen). De andere Sessy was er toen al mee gestopt vanwege te hoge temperatuur cellenpakket.

Dus ik denk dat hier winst te halen is. Nu nog een goed passende ventilator vinden die echt stil is. Suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
tcw82 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Wat @psdata schreef en wat jij beschreef lijkt best op problemen die ik hier thuis heb gehad. Alles was hier 2.4 GHz. En werkte. Ik wilde alles op 2.4 en 5 GHz hebben en dan ook gelijke ssid voor de verschillende UniFi zenders. Dat was een drama...poh. die 5 GHz zenders gooide voor diverse dingen in het netwerk alles overhoop. Nu wel 5 GHz "beneden" maar bij de probleem zenders alleen 2.4. Misschien helpt het.
Ik denk dat nu jij mij verkeerd begrijpt. Het 2.4 en 5 netwerk zij twee totaal seperate netwerken elk met een unieke SSID. Daar kan mijn inziens geen interferentie zijn. Sowieso, waarom duikt het probleem dan pas recent op terwijl die situatie altijd al zo was.

Ik geloof niet dat dit het probleem is.

Los daarvan was het 5GHz netwerk niet actief op het moment dat de dongle unavailable was. Aka, er was geen communicatie op het 5GHz netwerk.

Ik vraag me nu eigenlijk af of het probleem niet is ontstaan bij v0.8.1 van de integratie.
Net teruggegaan naar 0.7.2 om te kijken of dat verschil maakt.

Edit:
Nav onderstaande post, ik draai nog niet op 1.9.1 maar nog op 1.8.6.

[ Voor 10% gewijzigd door Frappuccino op 04-06-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:02
Meer mensen problemen met de update naar 1.9.1?

Ik kreeg vandaag om 14.16u de notificatie dat de nieuwe firmware beschikbaar is.

Precies vanaf 14.16u is ook de Sessy niet meer aan het laden of ontladen, en zijn de sensoren in Home Assistant ook niet meer beschikbaar. P1 nog wel, Sessy zelf niet meer. Ook online op de portal geen nieuwe data meer na 14.16u.

Straks als ik thuis ben maar eens de stroom eraf en weer erop?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 20:14
@Glenfiddich Bij mij was de update naar 1.9.1 ook vastgelopen/mislukt. Op de update pagina verscheen heel kort een foutmelding, te kort om te kunnen lezen. Herinstalleren via de update pagina verhielp het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
vinniefireman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:18:
@Glenfiddich Bij mij was de update naar 1.9.1 ook vastgelopen/mislukt. Op de update pagina verscheen heel kort een foutmelding, te kort om te kunnen lezen. Herinstalleren via de update pagina verhielp het probleem.
Heb je daartoe gewoon eerst de stroom er af gehaald en weer er op gezet, waarna hij weer ging werken en verbinding maken met de portal?

Ik wil namelijk even zeker weten dat het veilig is om dat te doen, zodat ik niet een updateproces wat nog ergens halverwege hangt onderbreek, en ik met een gebrickt apparaat zit dat helemaal niet meer wil opstarten :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 20:14
Glenfiddich schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Heb je daartoe gewoon eerst de stroom er af gehaald en weer er op gezet, waarna hij weer ging werken en verbinding maken met de portal?
De lokale portal (via het IP van de sessy dongle) was gewoon nog bereikbaar (ondanks dat laden/ontladen en de HA sensoren niet meer werkten). Dus ik heb hem niet van de stroom gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door vinniefireman op 04-06-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Ik heb gisteren ook een hoop gedoe gehad om de laatste versie te installeren maar ik wil niet te snel oordelen aangezien het nu weer prima werkt. Ik ben erg blij om nu de cell pack voltage te zien en het gedrag van de sessy beter te kunnen begrijpen.

Ik heb in het /errors log heel vaak gezien dat de dns niet resolved kon worden. Na vele pogingen was de update wel zichtbaar en dan kun je de dongle eerst updaten. Dit duurt niet lang, max paar minuten en ik heb daarna een extra reboot gegeven. Dan de batterij een update gegeven maar dit duurt zeker 20min. Je kunt niet zien wat er gebeurt maar mogelijk dat de interne dongle extra controles uitvoert en dus een tijd lang niet bereikbaar is voor de externe dongle. Na gewoon geduld uit te oefenen begint alles weer te werken. Wellicht wil @Twan_V dit iets verder toelichten?

Ik zou het ook top vinden als de statusmeldingen van de webpagina ook via de HA plugin te zien zijn. Zoals power reduced vanwege groep limiet. In principe worden de id's via de api al verstuurd maar ik kan voor zover de meldingen niet uit de webpagina halen van de dongle.

[ Voor 14% gewijzigd door Eavyon op 04-06-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 20:35
-delete-

[ Voor 97% gewijzigd door DaCootMeister op 04-06-2025 20:35 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-06 10:09
Glenfiddich schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Ik wil namelijk even zeker weten dat het veilig is om dat te doen, zodat ik niet een updateproces wat nog ergens halverwege hangt onderbreek, en ik met een gebrickt apparaat zit dat helemaal niet meer wil opstarten :)
Lijkt dat de automatische update niet helemaal goed gegaan is.
Ik merkte ook vandaag dat na 14 uur de Sessy's "uit" waren. Om 16 uur spanning er af en spanning er weer op. Toen zag ik via lokaal netwerk dat de Sessy's firmware 1.9.1 hadden maar de Sessy dongle's nog niet. Die heb ik handmatig naar 1.9.1 geupdate. Alles draait weer naar behoren, alleen draait de P1 dongle nog op 1.8.6.
Kan ik de P1 dongle ook handmatig updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:58
Pibri schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Kan ik de P1 dongle ook handmatig updaten?
Tuurlijk kan dat, gewoon naar het ip address gaan van je Sessy p1 dongel en inloggen met je gegevens die vast hebt op geslagen.
gaat daarna naar optie update boven in en kies voor update.
via deze weg (maar dan via het ip adres van je batt sessy('s) kun je ook je Batt dongels en de batterij na mekaar handmatig updaten.

Succes

[ Voor 15% gewijzigd door psdata op 04-06-2025 17:26 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-06 10:09
psdata schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Tuurlijk kan dat, gewoon naar het ip address gaan van je Sessy p1 dongel en inloggen met je gegevens die vast hebt op geslagen.
gaat daarna naar optie update boven in en kies voor update.
via deze weg (maar dan via het ip adres van je batt sessy('s) kun je ook je Batt dongels en de batterij na mekaar handmatig updaten.

Succes
Ja je heb gelijk, was ik even vergeten. Ik heb altijd lokaal naar de Sessy's wel de pagina open staan, alleen naar de P1 niet.

Inmiddels geupdate :) Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfHT2Wn-2xjG7aVBY7d2ft5QxHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QEwjaJP2TUWq3kCJIhz4zQNt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tyjxpL-0T91StwgSkhqitbCQRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Yu4SJrZtZ3eMe9NFsYApPs1.png?f=user_large

Ls.
deze sensor's zijn in 1.9.1 bij gekomen.
wie kan uitleggen wat deze betekenen en wat kunnen we er mee doen.?

Misschien kan Pim Doos uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door vogel6 op 04-06-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-06 03:50
Hier ook problemen met een update.. Heel de batterijen deden niks meer sinds vanmiddag. Ik heb via de console van elke batterij handmatig de Dongle update moeten installeren voordat het weer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:53
Signum666 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:28:
Hier ook problemen met een update.. Heel de batterijen deden niks meer sinds vanmiddag. Ik heb via de console van elke batterij handmatig de Dongle update moeten installeren voordat het weer werkte.
Bij mij moest ik P1 opnieuw upgraden.
Daarna werkt alles weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vogel6 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ls.
deze sensor's zijn in 1.9.1 bij gekomen.
wie kan uitleggen wat deze betekenen en wat kunnen we er mee doen.?

Misschien kan Pim Doos uitleggen?
External power is het vermogen wat door de 48VDC poort gaat. Dit kan dus bijvoorbeeld een noodstroom voorziening zijn maar ook een MPPT systeempje. Negatief is vermogen wat de Sessy ingaat, positief is vermogen wat de Sessy uitgaat.

Pack voltage is het voltage van de accu’s tezamen. Deze waarde zit ergens tussen de 48VDC als de batterij leeg is en 57VDC als de batterij vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Frappuccino schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Ik denk dat nu jij mij verkeerd begrijpt. Het 2.4 en 5 netwerk zij twee totaal seperate netwerken elk met een unieke SSID. Daar kan mijn inziens geen interferentie zijn. Sowieso, waarom duikt het probleem dan pas recent op terwijl die situatie altijd al zo was.

Ik geloof niet dat dit het probleem is.

Los daarvan was het 5GHz netwerk niet actief op het moment dat de dongle unavailable was. Aka, er was geen communicatie op het 5GHz netwerk.

Ik vraag me nu eigenlijk af of het probleem niet is ontstaan bij v0.8.1 van de integratie.
Net teruggegaan naar 0.7.2 om te kijken of dat verschil maakt.

Edit:
Nav onderstaande post, ik draai nog niet op 1.9.1 maar nog op 1.8.6.
Bij mij maakte het niet uit hoe ik het noemde.. 5G aan-> gezeik. 5G uit... geen gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
tcw82 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 00:05:
[...]

Bij mij maakte het niet uit hoe ik het noemde.. 5G aan-> gezeik. 5G uit... geen gezeik.
Zou het te maken hebben dat esp's niet kunnen verbinden met 5GHz? Maar wel problemen door bandsteering richting 5GHz? Ik heb laatst op mijn IoT netwerk 5 GHz uitgezet nadat sommige devices niet meer wilden verbinden. Ik heb geen idee wat voor chip er gebruikt is, maar het zou best een esp32 kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
vinniefireman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:29:
[...]

De lokale portal (via het IP van de sessy dongle) was gewoon nog bereikbaar (ondanks dat laden/ontladen en de HA sensoren niet meer werkten). Dus ik heb hem niet van de stroom gehad.
Dit werkte, update kunnen voltooien zonder de stroom eraf te hoeven halen (y)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
Bij het melden van de problemen met de terugval in laadvermogen en ontlaadvermogen vanwege een verhoogde temperatuur van het cellenpakket, gaf Sessy aan dat ze in de API het uitlezen van de temperatuur konden activeren voor mij. Ruim een week later melden ze dat het technische team dit niet wil vrijgeven. Grrrr, tot zover een open API.

Daar gaat m'n plan om een extra ventilator aan te sturen op basis van de temperatuur van het cellenpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 20:17
Goedemorgen,

Misschien een onbeduidend probleem, maar ik erger me aan het feit dat mijn Sessy aangeeft dat is vol is, maar dat de SoC 99% is (zie screenshot uit HA, maar is de sessy portal staat ook 99%)

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, zit op firmware level 1.8.6
Overigens ook bij Sessy gemeld, maar daar wacht ik al weken op een antwoord waar ik iets mee kan.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yx2pnYQkbpS_ZJdHAN-wuyEQ8iI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jtGGag0LOP6ZqDb6trNn2eAq.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:00
Hielko1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:16:
Bij het melden van de problemen met de terugval in laadvermogen en ontlaadvermogen vanwege een verhoogde temperatuur van het cellenpakket, gaf Sessy aan dat ze in de API het uitlezen van de temperatuur konden activeren voor mij. Ruim een week later melden ze dat het technische team dit niet wil vrijgeven. Grrrr, tot zover een open API.

Daar gaat m'n plan om een extra ventilator aan te sturen op basis van de temperatuur van het cellenpakket.
Jammer, maarrrr, wat is er mis met het zelf plakken van 1 of meerdere sensor(s) tegen het accupakket?
Je moet toch al aan de gang voor de ventilator(en).

(Ik snap dat je liever tussen de cellen wil meten maar doet de Sessy dit zelf ook?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Simpel360 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:04:
[...]

Jammer, maarrrr, wat is er mis met het zelf plakken van 1 of meerdere sensor(s) tegen het accupakket?
Je moet toch al aan de gang voor de ventilator(en).

(Ik snap dat je liever tussen de cellen wil meten maar doet de Sessy dit zelf ook?)
Ik denk dat de Sessy een beter (in het accupakket) geplaatste sensor heeft, maar je hebt gelijk, een sensor aan de buitenkant kan ook, al zal het minder accuraat zijn. Misschien doe ik voorlopig eerst wel een extra ventilator die standaard overdag aan staat met een rustige flow. Dat lijkt namelijk al een heel goed resultaat op te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hielko1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat de Sessy een beter (in het accupakket) geplaatste sensor heeft, maar je hebt gelijk, een sensor aan de buitenkant kan ook, al zal het minder accuraat zijn. Misschien doe ik voorlopig eerst wel een extra ventilator die standaard overdag aan staat met een rustige flow. Dat lijkt namelijk al een heel goed resultaat op te leveren.
Ik denk dat een sensor aan de buitenkant ook minder effectief is. Volgens mij komt de warmte echt uit de accu's zelf. Ik denk dat een sensor aan de buitenkant van de Sessy te veel last heeft van de omgevingstemperatuur. Misschien kun op het vermogen gaan regelen? Hoe meer vermogen hoe hoger de snelheid van de fan. En dan misschien nog een tijdje op lagere snelheid laten nalopen.

Mrr ik ben wel benieuwd naar je radiale ventilator! :D dat lijkt mij ook wel wat namelijk. heb je foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
De chip die wordt gebruikt is een esp32-wrover-e. Daardoor kan deze alleen op 2.4Ghz.(Mogelijk in laatste versie nieuwere esp32?) Het is jammer dat er niet de externe antenne optie is gebruikt voor de dongle aangezien nu de antenne zeer dicht bij een enorm grote metalen constructie zit. Dit maakt direct ontvangst zeer directioneel en verklaard ook waarom de sessy die bij mij net boven de grond hangt altijd de slechtste ontvangst heeft.

Ik heb ook in een enquete van charged al eens aangegeven dat ik meer sensoren wil die er in de sessy zitten. Het zou goed zijn om de temperatuursensor wel beschikbaar te stellen maar dit betekent niet dat we dan allemaal heftig die cellen moeten gaan koelen. LFP opereert graag in wat verhoogde temperaturen zolang dit maar niet over een bepaald maximum gaat of onder de 5c.
Ik ben wel benieuwd in wat voor temperaturen de cellen echt verkeren. Iemand al tegen de cellen zelf gemeten?
Edit
Ik heb net even foto gemaakt nadat de accu 10min op half vermogen staat te laden. Bovenste rij is 32c en onderste rij 28c. Let wel dit is de buitenzijde dus kan tussen de cellen wel warmer zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngG9XgC89sDpze8_TvWTzyQkSMA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5aOKpUZJpU2AKL0MHc5FuMJs.jpg?f=user_large
Zal later op vol vermogen ook nog eens meten.
Edit2
Bovenste rij 42c en onderste 38c onder 1,5 uur vol laden. Het is warm maar op het randje van acceptabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tKP99SD3bLFAD0DfNM-88_GFqI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LURoMGYqDddVFFUhWzvcNJNU.jpg?f=user_large

Ik zie nu ook 3 ic, wat ik vermoed temperatuursensors zijn, los bovenop de cellen. Niet de meest ideale manier van meten. En er is inderdaad een verschil tussen eerdere generatie sessy(mijne) waar de luchtstroom nog makkelijk langs de cellen afgaat is dit in nieuwe versie lastiger vanwege de modulaire metalen box om de cellen. Mogelijk verklaart dat het verschil.

[ Voor 38% gewijzigd door Eavyon op 05-06-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
DJP! schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat een sensor aan de buitenkant ook minder effectief is. Volgens mij komt de warmte echt uit de accu's zelf. Ik denk dat een sensor aan de buitenkant van de Sessy te veel last heeft van de omgevingstemperatuur. Misschien kun op het vermogen gaan regelen? Hoe meer vermogen hoe hoger de snelheid van de fan. En dan misschien nog een tijdje op lagere snelheid laten nalopen.

Mrr ik ben wel benieuwd naar je radiale ventilator! :D dat lijkt mij ook wel wat namelijk. heb je foto's?
Voor nu heb ik eentje van WIYETY omdat die met voeiding en regelaar kwam maar ook met eigen voeding kan worden aangestuurd (via Amazon), en hangt die provisorisch onder de Sessy, zonder die ronde uitlooop (dat is een los opzetstuk), waar die naar boven blaast, in de opening tussen muur en metalen frame.
Ik wil nog verder zoeken naar een geschikte en beter passende mini ventilator, liefst eentje die smal genoeg is om achter de Sessy te kunnen, van onderaf z'n lucht pakt, en het naar boven uitblaast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzrHjNnoUeS09ionwMfyec09-Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JpWQm0XdMBWPJcofclVFVCD5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:11
Sinds de update 1.9.1 vallen de 2 accus telkens uit (accu pakket te warm). telkens rond de 80% SOC.
Laad altijd op max 2200 watt . Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
fplin schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:09:
Sinds de update 1.9.1 vallen de 2 accus telkens uit (accu pakket te warm). telkens rond de 80% SOC.
Laad altijd op max 2200 watt . Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een update.
Het kan wel de bedoeling zijn als je anders over 3 jaar hier post dat je accus overleden zijn. De temperatuur mag best oplopen, alleen te heet is niet goed voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
tcw82 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 00:05:
[...]

Hier speelt dat niet. Ik heb de vorige integratie 0.7.2 in HA gezet en nu is het probleem er niet.
Dus het lijkt mij iets in de 0.8.1 Sessy HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
fplin schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:09:
Check het Sessy forum: https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/
En meld het probleem bij Sessy, ze hebben toegezegd er naar te kijken maar er is nog geen nieuws.

Mogelijk hebben ze nu betere detectie van te hoge temperatuur van het cellenpakket, maar dat is niet controleerbaar. Dus als genoeg mensen gaan klagen, gaan ze hopelijk hier duidelijkheid over geven. Het kan niet zomaar anders gaan, zonder dat ze op z'n minst bevestigen dat dit gewenste functionaliteit is, en niet een bug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fplin
Hielko1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Check het Sessy forum: https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/
En meld het probleem bij Sessy, ze hebben toegezegd er naar te kijken maar er is nog geen nieuws.

Mogelijk hebben ze nu betere detectie van te hoge temperatuur van het cellenpakket, maar dat is niet controleerbaar. Dus als genoeg mensen gaan klagen, gaan ze hopelijk hier duidelijkheid over geven. Het kan niet zomaar anders gaan, zonder dat ze op z'n minst bevestigen dat dit gewenste functionaliteit is, en niet een bug.
Ik had het al gemeld bij sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:59
Dit weekend komt iemand mijn twee Sessy's overnemen (ivm verhuizing aan mijn kant).

Wat is het makkelijkste om het over te dragen? Mijn accounr hernoemen naar die persoon z'n emailadres en die persoon een wachtwoord aan te laten maken?

Of mijn account gewoon helemaal deleten. En de koper de Sessy's opnieuw toe te voegen in de portal onder een nieuw account?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
cacofant schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:10:
Dit weekend komt iemand mijn twee Sessy's overnemen (ivm verhuizing aan mijn kant).

Wat is het makkelijkste om het over te dragen? Mijn accounr hernoemen naar die persoon z'n emailadres en die persoon een wachtwoord aan te laten maken?

Of mijn account gewoon helemaal deleten. En de koper de Sessy's opnieuw toe te voegen in de portal onder een nieuw account?
Wat heeft Charged/Sessy als antwoord op deze vraag gegeven?

Een beller is wellicht nog sneller :+

Maar waarom niet zelf mee nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 06-06-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:59
Ik heb nog geen ander huis dus dan is het voor nu zonde. Dan kijk ik op dat moment wel weer wat ik doe.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
cacofant schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:10:

Ik heb charged gevraagd de sessy vrij te geven zodat ik ze kon toevoegen. Was zo gebeurd toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn Sessy geïnstalleerd. Dat ging op zich allemaal vrij soepel.
Echter ik krijg geen updates binnen. Ik heb hier natuurlijk al gelezen dat nieuwe updates soms enkele weken vertraagd binnenkomen. Mijn Sessy kwam echter uit de doos met versie 1.7.5. Als ik inlog op de Dongle, dan staat daar dat dat de nieuwste versie is.
Ik zie hem wel een lookup naar ota.sessy.nl doen en dan wat (TLS)-verkeer naar een Azure-server, maar blijkbaar is dat niet genoeg om een nieuwe versie te vinden?

Ik heb mijn Sessy overigens nog niet bij de portal aangemeld, dat lijkt me niet nodig toch? Ik ben sowieso van plan de Sessy zelf aan te sturen en in principe komt hij in een netwerk zonder internet. Mijn idee is om alleen als er updates zijn ik hem tijdelijk aan het internet kan hangen. Maar dan moet het knopje "Controleer updates" wel werken natuurlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocaj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:39:
Echter ik krijg geen updates binnen. Ik heb hier natuurlijk al gelezen dat nieuwe updates soms enkele weken vertraagd binnenkomen. Mijn Sessy kwam echter uit de doos met versie 1.7.5. Als ik inlog op de Dongle, dan staat daar dat dat de nieuwste versie is.
Ik zie hem wel een lookup naar ota.sessy.nl doen en dan wat (TLS)-verkeer naar een Azure-server, maar blijkbaar is dat niet genoeg om een nieuwe versie te vinden?

Ik heb mijn Sessy overigens nog niet bij de portal aangemeld, dat lijkt me niet nodig toch? Ik ben sowieso van plan de Sessy zelf aan te sturen en in principe komt hij in een netwerk zonder internet. Mijn idee is om alleen als er updates zijn ik hem tijdelijk aan het internet kan hangen. Maar dan moet het knopje "Controleer updates" wel werken natuurlijk....
Volgens mij moeten de Sessy's we in de portal geregistreerd staan voor firmware updates. Helemaal zeker weten doe ik dit niet... Dit kun je het beste even navragen bij Sessy zelf!

Als je de Sessy zonder internet wilt gebruiken, wat overigens prima gaat zou ik in de Sessy zelf en in de P1 meter de portal link even uitschakelen. En daarna pas de internet verbinding blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eavyon
ocaj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:39:

Ik heb een jaar lang ze niet in de portal geconfigureerd maar dan kom je als allerlaatste aan de beurt voor updates. Ook had ik ze geblokkeerd voor internet.

In principe zou het moeten werken maar ik merkte wel dat de dongles continu request uitsturen waaronder de ntp(die niet instelbaar is) waardoor deze hier erg veel cpu cycles aan kwijt zijn en ze soms niet goed reageren. Ik heb dit probleem nu nog maar nu vanwege haperende wifi.

Ik heb dit lijstje opgesteld wat nodig was om ze werkend te krijgen zonder volledig internet te geven. Wellicht inmiddels alweer incompleet.
ota.sessy.nl
socket.sessy.nl
iothub.sessy.nl
charged-iot-prod.azure-devices.net
charged-storage-prod-ega2bkf9gsdrapbu.z01.azurefd.net
europe.pool.ntp.org
pool.ntp.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Eavyon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Ik heb een jaar lang ze niet in de portal geconfigureerd maar dan kom je als allerlaatste aan de beurt voor updates. Ook had ik ze geblokkeerd voor internet.
Als allerlaatste is niet zo erg, maar versie 1.7.6 is van 24-10-2024. Ik zou verwachten dat als ik hem nu koppel met internet en expliciet op "controleren op updates" klik dat hij wel wat nieuwers dan 1.7.5 zou moeten kunnen vinden....
In principe zou het moeten werken maar ik merkte wel dat de dongles continu request uitsturen waaronder de ntp(die niet instelbaar is) waardoor deze hier erg veel cpu cycles aan kwijt zijn en ze soms niet goed reageren. Ik heb dit probleem nu nog maar nu vanwege haperende wifi.
Die NTP had ik al gelezen, ik heb in mijn firewall een NTP-only profiel (SmartEVSE heeft daar ook last van: geen instelbare NTP en dus internet nodig ipv het adres van de NTP-server gebruiken die de DHCP-server uitdeelt).
Ik heb dit lijstje opgesteld wat nodig was om ze werkend te krijgen zonder volledig internet te geven. Wellicht inmiddels alweer incompleet.
ota.sessy.nl
socket.sessy.nl
iothub.sessy.nl
europe.pool.ntp.org
pool.ntp.org
Mooi lijstje, bedankt!

Ik kijk het even een paar dagen aan en zal maandagavond Sessy wel mailen als hij het dan nog steeds niet doet (neem aan dat ze in weekend en met pinksteren toch niet werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eavyon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:55:
[...]

ota.sessy.nl
socket.sessy.nl
iothub.sessy.nl
europe.pool.ntp.org
pool.ntp.org
Heb jij de portal verbinding aanstaan in de Sessy?

Ik ben wel eens aan het testen geweest om internet te blokkeren voor de Sessy's. Als ik het internet in de firewall blokeer dan merk ik dat de Sessy's inderdaad druk zijn om de internet verbinding te checken/herstellen. Hierdoor begon bijvoorbeeld de P1 meter ook af en toe errors te geven. Na het uitzetten van de portal verbinding werkte alles een stuk stabieler, ook als ik het internet in de firewall blokeer.

De portal verbinding moet je per Sessy device uitzetten onder de geavanceerde internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
DJP! schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:33:
[...]

Heb jij de portal verbinding aanstaan in de Sessy?

Ik ben wel eens aan het testen geweest om internet te blokkeren voor de Sessy's. Als ik het internet in de firewall blokeer dan merk ik dat de Sessy's inderdaad druk zijn om de internet verbinding te checken/herstellen. Hierdoor begon bijvoorbeeld de P1 meter ook af en toe errors te geven. Na het uitzetten van de portal verbinding werkte alles een stuk stabieler, ook als ik het internet in de firewall blokeer.

De portal verbinding moet je per Sessy device uitzetten onder de geavanceerde internet verbinding.
Ik heb momenteel bij alle portal verbinding aanstaan omdat ik via FE met onbalans wou handelen. Dat is een ander verhaal maar heb het nu nog ingeschakeld staan omdat anders de dongles nog meer problemen dan ze nu al doen. Dit probleem ligt bij Charged en is 'bekend' maar ik heb alweer een tijd niks van ze gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:50
Ik heb per ongeluk tijdens het laden firmware update gedaan (per ongeluk in die zin dat ik niet wist dat je beter kan doen na volledig standby). Nu ging de batterij op 0% terwijl dat niet het geval is (geheugen is gereset). Klopt het dat het hersteld wordt bij volledige ontladen of volledige lading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
psdata schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:40:
Wellicht overbodig om te melden maar er staat weer ene update klaar, binnen kort kunnen jullie deze ook op jullie eigen Sessy verwachten:

1.9.1 19-05-2025

Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Nieuwe features
  • Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking – Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.
  • Voorbereiding 48V poort – Ter voorbereiding van de release waarin we de 48V poort bruikbaar maken zijn er in deze release alvast een aantal functies toegevoegd.
  • Batterij‑SOC (state of charge) wordt nu bijgewerkt tijdens laden/ontladen via de 48 V‑poort.
  • Events battery_full en battery_empty worden ook gegenereerd op basis van 48 V‑activiteiten.
  • Automatische begrenzing van de interne elektronica wanneer er via de 48 V‑poort wordt geladen of ontladen.
  • Verbeteringen
  • Nul op de meter – In de vorige release is er voor de landis GYR E350 versie A slimme meter een configuratie gewijzigd in de nul op de meter regeling. Voor versie B van deze slimme meter is de configuratie nu ook aangepast wegens dezelfde datafouten bij deze slimme meter.
Ben benieuwd of hij er voor 19 juni inzit bij mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
tcw82 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:44:
[...]

Ben benieuwd of hij er voor 19 juni inzit bij mij....
Geduld is a bitch O-)

4-6 was ik pas aan de beurt.
Gelukkig doet ie het ook zonder deze update :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Simpel360 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:58:
[...]

Geduld is a bitch O-)

4-6 was ik pas aan de beurt.
Gelukkig doet ie het ook zonder deze update :+
"Payback" zou een bitch kunnen zijn, maar "geduld" 🤷🏼🤷🏼 Of is dit ☝️☝️nieuwe taal? Ik dacht dat geduld een schone zaak was.

We merken het vanzelf, dat is een ding wat zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
Ik heb in ieder geval alleen problemen sinds de update 1.9.1. als het vermogen word verminderd duurt het laden minstens 1,5 uur langer (weg goedkoopste drie uur) staat nu al twee dagen de melding op het portal.

ℹ️ Sessy beperkt het (ont)laad vermogen, zodat het cellenpakket niet te warm wordt (sinds 2 dagen geleden)

Sessy is inmiddels op de hoogte en er is een ticket voor aangemaakt. Komt zeker goed, hoop doet leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolshema
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:38
Je kunt het uitzetten;

Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking - Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste