Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:05

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

timgeelen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:37:
Onderstaand 2 screenshots, lijk echt of de laad capaciteit begrensd is op totaal 1,3kwh, hij laadt ook maar 650kwh per accu, dit zou toch veel meer moeten zijn als ik op dat moment 6 kWh opwek?

Screenshots zijn allemaal op hetzelfde moment gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn ze wel op verschillende fases aangesloten? Er gaat nog wel eens wat mis op dat gebied. Soms onwetendheid, soms om kosten te besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timgeelen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-08 14:36
tcw82 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:42:
[...]

Geluid niveau op een lagere stand? Ik had ook zoiets net na levering.

Dat zit in de portal bij instellingen en dan helemaal onderin
[...]

[...]

Dit is hem, probleem is opgelost, dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:10
Maartentux schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:15:
[...]

Wel, okee. I stand corrected I guess. Ik heb een eerdere handleiding van mijn eerste Sessy in juni 2024, genaamd Installatiehandleiding-Sessy-102023.pdf en daar staat het nog niet in volgens mij. Ik heb het nu echt wel 7 keer gecheckt...
En voor de installatie van de modulaire gisteren keek ik alleen video's...

Dat gezegd hebbend, dat ding gebruiken is niet zo handig, de gaatjes erin zijn voor stofdeeltjes nog erg groot, terwijl de luchtstroom stevig wordt beperkt doordat er hooguit 50% van dit rooster open is en het ook nog tegen een ander rooster aanzit met een ander patroon. Zo blijft er maar ca. 25% airflow over. Het zou beter zijn een stukje van een 'HEPA' stofzuigerfilter uit te knippen en dat er "op een of andere manier" tegen aan te krijgen. Dan heb je in ieder geval een veel effectiever stoffilter. Maar dat is voor de hobbyist I guess.

Terzijde-overpeinzing:
Alles wat we ooit geleerd hebben in de afgelopen 25 jaar in de computerwereld over verminderen van ventilatorgeluid, met steeds grotere fans met minder RPMs omdat ze stiller zijn, het toepassen van heatpipes, en het optimaliseren van airflow, dat moeten we allemaal helemaal opnieuw gaan leren in de thuisaccu industrie... In de omvormer zitten twee van die kleine 40mm 'terreurfans' met tot wel 7000 RPM inplaats van 1 grote 120mm fan met 800 RPM...

Niets ten nadele van Charged/Sessy overigens, die kunnen ook weinig anders dan één van de omvormers kopen die de markt biedt, en de markt biedt nu gewoon nog geen stille omvormers vrees ik...

Het wordt interessant om te zien wat de tweede generatie en derde generatie thuisaccus gaan bieden.
Maarten, dit laatste (die overpeinzingen) was me ook al opgevallen. Terwijl er zoveel beschikbaar is. Voor 3d printers maakt noctus prachtige stille fans, meer opbrengst nodig, naar een merk die dat heeft.

De fans in mijn twee accus is echt abdominale slecht, lijken wel straaljagers die opstijgen. Toch lijkt er zat ruimte in de unit voor grotere stillere fans.
Ik vermoed dat uiterlijk het won van functie in het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-09 14:12
tcw82 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:34:
[...]

Maarten, dit laatste (die overpeinzingen) was me ook al opgevallen. Terwijl er zoveel beschikbaar is. Voor 3d printers maakt noctus prachtige stille fans, meer opbrengst nodig, naar een merk die dat heeft.

De fans in mijn twee accus is echt abdominale slecht, lijken wel straaljagers die opstijgen. Toch lijkt er zat ruimte in de unit voor grotere stillere fans.
Ik vermoed dat uiterlijk het won van functie in het proces.
Nouja, voor een relatief kleine fabrikant als Charged speelt natuurlijk ook dat ze ook zelf te maken hebben met garanties en regelgeving. Het eruitslopen van de twee 40mm fans en ergens in de airflow een grote stille fan plaatsen is niet zo heel ingewikkeld, maar misschien verliezen ze de veiligheidscertificering op de omvormer door zo'n modificatie...? (geen idee tbh)
Idem voor een hobbyist als ik is het niet zo'n kunstje om dit te bewerkstelligen, maar dan verlies ik mijn garantie (en zet ik potentieel mijn eigen veiligheid en die van mijn woning op het spel. Al is dat waarschijnlijk nogal overdreven, dit betreft immers enkel de omvormer, niet het BMS of de stuursoftware ofzo).

Dus men is mogelijk veroordeeld tot elkaar en het wachten is op een omvormerfabrikant die (al dan niet onder zware druk) modellen ontwerpt met veel stillere fans erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:23
Maartentux schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:09:
[...]

Nouja, voor een relatief kleine fabrikant als Charged speelt natuurlijk ook dat ze ook zelf te maken hebben met garanties en regelgeving. Het eruitslopen van de twee 40mm fans en ergens in de airflow een grote stille fan plaatsen is niet zo heel ingewikkeld, maar misschien verliezen ze de veiligheidscertificering op de omvormer door zo'n modificatie...? (geen idee tbh)
Idem voor een hobbyist als ik is het niet zo'n kunstje om dit te bewerkstelligen, maar dan verlies ik mijn garantie (en zet ik potentieel mijn eigen veiligheid en die van mijn woning op het spel. Al is dat waarschijnlijk nogal overdreven, dit betreft immers enkel de omvormer, niet het BMS of de stuursoftware ofzo).

Dus men is mogelijk veroordeeld tot elkaar en het wachten is op een omvormerfabrikant die (al dan niet onder zware druk) modellen ontwerpt met veel stillere fans erin...
Ik kan mij herinneren dat het niet zozeer de hoeveelheid lucht was maar meer de luchtdruk die nodig was voor de koeling. De lucht moet immers door de omvormer heen en die is relatief lang en smal.

Ze hebben inmiddels de Sessy's wel flink door ontwikkeld, het laatste model (1.5 volgens mij) is echt een heel stuk stiller dan de eerste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
DJP! schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:33:
[...]

Ik kan mij herinneren dat het niet zozeer de hoeveelheid lucht was maar meer de luchtdruk die nodig was voor de koeling. De lucht moet immers door de omvormer heen en die is relatief lang en smal.

Ze hebben inmiddels de Sessy's wel flink door ontwikkeld, het laatste model (1.5 volgens mij) is echt een heel stuk stiller dan de eerste modellen.
Sure. En elk model fan heeft weer zijn unieke eigenschappen. Maar doorgaans hebben centrifugale fans juist op dat vlak van air pressure veel betere papieren dan deze axiale fans. En altijd geldt: hoe groter, hoe lager het toerental, hoe lager het toerental, hoe minder storend voor het menselijk gehoor.

Maar vergis je niet, in een computer is de lengte van het luchtkanaal misschien korter, maar de lucht moet daar juist wel door een woud van heel dunne lamellen die op circa 1 mm van elkaar staan worden geperst, een object beter bekend als "CPU koeler".

Ik heb een oudere Sessy (2024) en een 1.5/modulaire Sessy. De oude had niet eens een air exhaust, alleen een intake onderin, wat mij hoogst verbaasde. Ik overweeg misschien nog eens daar iets aan te doen met een dremel, als de 'nieuwheid' er wat van af is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 08:41
Gameboy schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:14:
Een vraagje aan wie recent (afgelopen weken) een Sessy gekocht heeft: Wat was de levertijd voor alleen bezorging?

Ik wil er eentje zelf installeren, dus een afspraak met een installateur is niet nodig. Op welke levertijd kan ik rekenen?

Op de site staat "1-2 weken", en ik ben benieuwd of dat realistisch is ;)
Eh, nou. Ik heb echt mazzel gehad! Accu Today uit Enter was de installateur die Sessy voor me had gekozen voor levering van 1 unit, nadat ik maandagmiddag/avond de bestelling had geplaatst. De volgende dag gelijk alles afgestemd en rond gemaakt.

Zij hadden vandaag een klus in de buurt, en wilden mijn apparaat meenemen zonder vervoerskosten te berekenen! Ik heb dus voor alleen de aanschafprijs zelf binnen 2 dagen een Sessy geleverd gekregen! Dikke pluim!

Inmiddels draait de Sessy, en staat lekker in Eco-mode nu NOM te regelen. Kostte me wel 2 uurtjes om de installatie naar mijn zin te maken, maar ik doe nu dus mee ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:05
Maartentux schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:09:
[...]

Sure. En elk model fan heeft weer zijn unieke eigenschappen. Maar doorgaans hebben centrifugale fans juist op dat vlak van air pressure veel betere papieren dan deze axiale fans. En altijd geldt: hoe groter, hoe lager het toerental, hoe lager het toerental, hoe minder storend voor het menselijk gehoor.

Maar vergis je niet, in een computer is de lengte van het luchtkanaal misschien korter, maar de lucht moet daar juist wel door een woud van heel dunne lamellen die op circa 1 mm van elkaar staan worden geperst, een object beter bekend als "CPU koeler".

Ik heb een oudere Sessy (2024) en een 1.5/modulaire Sessy. De oude had niet eens een air exhaust, alleen een intake onderin, wat mij hoogst verbaasde. Ik overweeg misschien nog eens daar iets aan te doen met een dremel, als de 'nieuwheid' er wat van af is. ;)
De oudere heeft de uitblaas sleufjes op de achterzijde. Om deze reden heb deze Sessy op 4 plaatjes van 1cm dik gemonteerd, kan de lucht net wat makkelijker weg.
Voor het nieuwe type heb ik dit ook gedaan maar lijkt dit niet nodig. De lucht blijft bovenin en gaat keurig aan de zijkant er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 08:09
@PimDoos Wat doet deze parameter in de blueprint precies (als er geen data komt van de grid sensor)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQRm63jgkFC9KUNEysWmDhERcS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/551bL8xuQ7Zx4incpQN5XnqH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 22:24
Tim Geelen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:42:
Hallo,

Ik ben volledig nieuw, en gisteren zijn 2 Sessy's bij mij geinstalleerd.
Ik heb thuis een 3 fase aansluiting, en de accu's zijn ook op een 3 fase schakelaar in de meterkast aangesloten.

Ik heb hem ingesteld staan op NOM.

Nu valt me op, dat de accu's met maximaal 1.3kwh totaal worden geladen.
Dit terwijl ik nu al een overschot heb van 2.5kwh.

Klopt dit? Doet de Sessy dit bewust? ik dacht namelijk dat ze beide met 2.2kwh per stuk tegelijk opgeladen konden worden.
Als je 3 fase installatieautomaat beperkt is tot 3*16 A, kan er maximaal 16*230 geladen worden.
Dus 3780watt en geen 4400 watt. Per Sessy een op elke fase is dan raadzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
downhilll schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
[...]

Als je 3 fase installatieautomaat beperkt is tot 3*16 A, kan er maximaal 16*230 geladen worden.
Dus 3780watt en geen 4400 watt. Per Sessy een op elke fase is dan raadzaam.
Huh? Nou, nee. De installatieautomaat zou het beperken tot 2*16*230 = 2*3680 = 7360W. Maar elke Sessy kan slechts max. laden met 2200W, dus samen is dat 4400W.

Kijk even naar je ingestelde maxima en maximaal ventilatorniveau, misschien beperken die het.

[ Voor 20% gewijzigd door Maartentux op 11-04-2025 14:23 . Reden: oeps, 2 Sessy's ipv 3... ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timgeelen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-08 14:36
Maartentux schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:18:
[...]

Huh? Nou, nee. De installatieautomaat zou het beperken tot 2*16*230 = 2*3680 = 7360W. Maar elke Sessy kan slechts max. laden met 2200W, dus samen is dat 4400W.

Kijk even naar je ingestelde maxima en maximaal ventilatorniveau, misschien beperken die het.
Het was al opgelost, het geluidsniveau stond op het laagst. Deze heb ik op het hoogst gezet en accu’s laden nu wel op juiste waardes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ik zie nu dat de nieuwste Sessy's weer een of meerdere kleine verschillen hebben met wat er in de handleiding(en) staat.

Het voornaamste wat mij opviel bij de installatie van een Sessy die in 2025 is geproduceerd:
  1. De backplate en omvormer-chassis zijn reeds samengesteld in de doos;
  2. De P1 meter heeft een ingebouwde splitter, er wordt dus geen losse P1 splitter meer meegeleverd;
Dit zijn toch weer een paar verbetering (in mijn ogen), die de installatie net weer iets makkelijker/sneller maken.

Goed, de 48V poort is dan weer niet uitgebroken aan de onderkant, dus dat wordt nog een heel klein klusje als daar verdere uitbreidingen voor gaan komen ;)

Maar al met al ging de installatie heel soepel! Al moest ik wel het plastic afdekplaatje voor onder de stroomconnectoren een beetje trimmen, anders paste het niet om de pootjes. Dat is nog een klein dingetje om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Qua architectuur vind ik de wildgroei aan P1/CT-meters voor elke toepassing apart (batterij, laadpaal, etc) niet zo logisch/fraai. Ik heb zelf geen slimme meter, maar een eigen Eastron SDM630 kwh-meter achter de hoofdschakelaar zitten. Die lees ik lokaal 1 x per seconde uit. Van daaruit distribueer ik de data naar alle toepassingen, dashboards etc. die dat nodig hebben. Ik zie nu nog geen mogelijkheid om de Sessy-dongle via een API zelf te voorzien van de actuele verbruiksdata van de hoofdaansluiting, maar de API-informatie is wat lastig te vinden als je (nog) geen Sessy hebt.

Is er eigenlijk informatie over de interface tussen de P1/CT-dongle en de Sessy-dongles? Omdat de meterkast al vol genoeg is zit ik er eigenlijk niet op te wachten om er CT-klemmen bij te gaan proppen.
In eerste instantie zou je verwachten dat de P1/CT-dongle niet veel meer doet dan P1/CT-data doorsluizen, maar tussen de regels door lees ik ook dat de P1-dongle de loadbalancing tussen meerdere Sessy's verzorgt? Dan zit er dus deel van de intelligentie in de P1/CT-dongle en de rest in de Sessy zelf (of in de Sessy-dongle?).

Ik las in een recent bericht (Twan_V in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic" ) dat er gewerkt wordt aan een modbus-aansluiting op de P1/CT-dongle, die zou ik dan wel weer op een modbus-slave aan kunnen sluiten die zich voordoet als kwh-meter en gevoed wordt met data uit de echte kwh-meter, maar dat is een beetje een knutsel. Het zou mooier zijn als de sessy-dongle de data van je huisaansluiting ook via de API geleverd zou kunnen krijgen. Bijvoorbeeld zoals dat bij de SmartEVSE laadpaal gaat (https://github.com/dingo3...b/master/docs/REST_API.md POST:/currents ), of als de dongle-dongle-interface beschikbaar zou zijn kun je de P1/CT-dongle emuleren.

Kan een Sessy werken zonder P1/CT-dongle? Dat NoM het niet doet lijkt me logisch, maar kun je hem wel in API-mode gebruiken?
Ik zou dan nu alvast een Sessy kunnen kopen en NoM zelf bouwen via de API-mode en dan tzt evt de P1/CT-dongle kunnen emuleren. Of zeg ik nu hele gekke dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ocaj schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:45:
Qua architectuur vind ik de wildgroei aan P1/CT-meters voor elke toepassing apart (batterij, laadpaal, etc) niet zo logisch/fraai. Ik heb zelf geen slimme meter, maar een eigen Eastron SDM630 kwh-meter achter de hoofdschakelaar zitten. Die lees ik lokaal 1 x per seconde uit. Van daaruit distribueer ik de data naar alle toepassingen, dashboards etc. die dat nodig hebben. Ik zie nu nog geen mogelijkheid om de Sessy-dongle via een API zelf te voorzien van de actuele verbruiksdata van de hoofdaansluiting, maar de API-informatie is wat lastig te vinden als je (nog) geen Sessy hebt.

Is er eigenlijk informatie over de interface tussen de P1/CT-dongle en de Sessy-dongles? Omdat de meterkast al vol genoeg is zit ik er eigenlijk niet op te wachten om er CT-klemmen bij te gaan proppen.
In eerste instantie zou je verwachten dat de P1/CT-dongle niet veel meer doet dan P1/CT-data doorsluizen, maar tussen de regels door lees ik ook dat de P1-dongle de loadbalancing tussen meerdere Sessy's verzorgt? Dan zit er dus deel van de intelligentie in de P1/CT-dongle en de rest in de Sessy zelf (of in de Sessy-dongle?).

Ik las in een recent bericht (Twan_V in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic" ) dat er gewerkt wordt aan een modbus-aansluiting op de P1/CT-dongle, die zou ik dan wel weer op een modbus-slave aan kunnen sluiten die zich voordoet als kwh-meter en gevoed wordt met data uit de echte kwh-meter, maar dat is een beetje een knutsel. Het zou mooier zijn als de sessy-dongle de data van je huisaansluiting ook via de API geleverd zou kunnen krijgen. Bijvoorbeeld zoals dat bij de SmartEVSE laadpaal gaat (https://github.com/dingo3...b/master/docs/REST_API.md POST:/currents ), of als de dongle-dongle-interface beschikbaar zou zijn kun je de P1/CT-dongle emuleren.

Kan een Sessy werken zonder P1/CT-dongle? Dat NoM het niet doet lijkt me logisch, maar kun je hem wel in API-mode gebruiken?
Ik zou dan nu alvast een Sessy kunnen kopen en NoM zelf bouwen via de API-mode en dan tzt evt de P1/CT-dongle kunnen emuleren. Of zeg ik nu hele gekke dingen?
Goed nieuws de Sessy's werken ook zonder de P1 dongle :) alleen heb je dan geen nul op de meter en weet de Sessy niet hoeveel de aansluiting belast wordt om eventueel terug te regelen. Je kunt prima zelf een NOM regeling maken in Home Assistant, Homey, domotica etc.

op https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/ staan de linkjes naar de verschillende API's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Dank voor de link.
Dus stel ik implementeer iets dat volgens de P1 of CT-APi de juiste data van de hoofdaansluiting levert, dan kan ik de Sessy-dongle daar naar toe wijzen en zo de Sessy-NOM gebruiken?
Of zit de NOM-regeling in de P1/CT-dongle geïmplementeerd?

In dat geval kan ik inderdaad net zo goed de API-mode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ocaj schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:18:
Dank voor de link.
Dus stel ik implementeer iets dat volgens de P1 of CT-APi de juiste data van de hoofdaansluiting levert, dan kan ik de Sessy-dongle daar naar toe wijzen en zo de Sessy-NOM gebruiken?
Of zit de NOM-regeling in de P1/CT-dongle geïmplementeerd?

In dat geval kan ik inderdaad net zo goed de API-mode gebruiken.
De NOM regeling zit in de P1/CT dongle gebouwd. Deze dongle bepaalt ook welke Sessy wanneer bij schakelt. Je kunt deze dongle geen "eigen" date voeren.

Als je dus zonder de P1/CT dongle NOM wilt draaien zul je dat zelf moeten regelen en via de API modus de Sessy moeten aansturen. Volgens mij zit dit als XOM regeling wel ingebouwd in de Home Assistant intergratie.

Ben zelf ook wel benieuwd hoe die Easton SDM630 meter gaat werken. Hier heb ik nog een oude slimmemeter die maar 1 x per 10 seconde een telegram stuurt. Hopelijk gaat het met een Modbus meter wat sneller waardoor de NOM reling ook sneller en dus beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aha, de intelligentie zit in de P1. Jammer. Maar ik ga er van uit dat de P1-dongle dan 1 x per sec de SDM630 uitleest. Aangezien ik zelf mijn SDM630 al uitlees, zou ik dan die data moeten proxy-en op een andere modbus en dan de P1-dongle ze met 1s vertraging alsnog lezen.

Interessant tweak-projectje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ocaj schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:40:
Aha, de intelligentie zit in de P1. Jammer. Maar ik ga er van uit dat de P1-dongle dan 1 x per sec de SDM630 uitleest. Aangezien ik zelf mijn SDM630 al uitlees, zou ik dan die data moeten proxy-en op een andere modbus en dan de P1-dongle ze met 1s vertraging alsnog lezen.

Interessant tweak-projectje ;)
Hier heb ik het omgedraaid en fungeert de Sessy P1 dongle als proxy voor de rest. Doordat de Sessy alle data via de API te beschikking stelt was dat vrij simpel te doen. Helaas nog niet op de 1s resolutie basis maar wie weet gaat dat nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Gaat in mijn geval niet lukken:

Ik haal veel meer data uit de SDM630 dan de P1-dongle kan bieden. (bijvoorbeeld: alle meterstanden (import, export totaal en voor elke fase apart). Erg handig om (1 x per 5 min.) in mijn database te hebben. Ondanks dat tot voor kort nooit logde hoeveel ik lever en teruglever richting netbeheerder heb ik met terugwerkende kracht over bijna 9 jaar toch een redelijke inschatting kunnen maken over levering/teruglevering per 5 minuten. Handig om in te schatten hoe grote batterij ik nodig heb.

Naast de kwh-meter achter de hoofdschakelaar hangen er nog 3 kwh-meters in mijn meterkast (2 x PV en 1 x WP). Ik lees alle 4 kwh-meters 1 x per sec. uit en bereken daarmee PV-productie, en echte verbruik (inclusief en exclusief WP).

Je moet 1 centrale techniek-onafhankelijke hub/proxy hebben die alles verzamelt en distribueert. Ik vind het niet logisch om daar de Sessy-P1-dongle voor te gebruiken (maar als je er mee uit de voeten kan, is het natuurlijk prima).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 19:52
Bapper schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:20:
@PimDoos Wat doet deze parameter in de blueprint precies (als er geen data komt van de grid sensor)?
[Afbeelding]
Dit is de tijd dat de automation wacht op response van de grid sensor voordat een nieuwe berekening wordt gemaakt. Dus als er binnen die tijd geen nieuwe data binnenkomt, wordt de oude data nogmaals gebruikt om een nieuwe berekening te maken.

Deze parameter wordt in de huidige versie voor HA 2025.05 niet echt meer gebruikt en haal ik er waarschijnlijk binnenkort uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:37
Gameboy schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:37:
Ik zie nu dat de nieuwste Sessy's weer een of meerdere kleine verschillen hebben met wat er in de handleiding(en) staat.

Het voornaamste wat mij opviel bij de installatie van een Sessy die in 2025 is geproduceerd:
  1. De backplate en omvormer-chassis zijn reeds samengesteld in de doos;
  2. De P1 meter heeft een ingebouwde splitter, er wordt dus geen losse P1 splitter meer meegeleverd;
Dit zijn toch weer een paar verbetering (in mijn ogen), die de installatie net weer iets makkelijker/sneller maken.

Goed, de 48V poort is dan weer niet uitgebroken aan de onderkant, dus dat wordt nog een heel klein klusje als daar verdere uitbreidingen voor gaan komen ;)

Maar al met al ging de installatie heel soepel! Al moest ik wel het plastic afdekplaatje voor onder de stroomconnectoren een beetje trimmen, anders paste het niet om de pootjes. Dat is nog een klein dingetje om rekening mee te houden.
Ik ga ervan uit dat ik aanstaande dinsdag dan ook deze nieuwste opties krijg. Vanuit S&S installateurs heb ik weinig informatie ontvangen of ik iets moet voorbereiden (b.v alvast account aanmaken voor portal.sessy.nl). Vandaar mijn vraag of de installateurs alles installeren en ook de Sessy's configureren en dus werkend opleveren? Of wordt verwacht dat het "IT Technische deel" door de klant zelf wordt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
MajaMestreech schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:18:
[...]

Ik ga ervan uit dat ik aanstaande dinsdag dan ook deze nieuwste opties krijg. Vanuit S&S installateurs heb ik weinig informatie ontvangen of ik iets moet voorbereiden (b.v alvast account aanmaken voor portal.sessy.nl). Vandaar mijn vraag of de installateurs alles installeren en ook de Sessy's configureren en dus werkend opleveren? Of wordt verwacht dat het "IT Technische deel" door de klant zelf wordt gedaan.
Bij mijn installatie kreeg ik vooraf de mededeling om geen account aan te maken in de app/portal. Bij mij werd ook alles op WiFi aangesloten en kreeg ik de vraag hoe ik het aan wil gaan sturen. Maar ik had Groenpand als installateur dus voor jou kan het anders zijn. Maar verbinden met wifi is niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
MajaMestreech schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb alles zelf geïnstalleerd. Portal-account aangemaakt, app gedownload en de QR codes gescand. Voila.

Nadien wel de P1 en Sessy dongles bedraad verbonden, maar in mijn DHCP de leases beheerd. Dus de apparaten krijgen vaste IP adressen (zowel bedraad als draadloos).

De IPs in het portal heb ik nu op die van de bedrade LAN interfaces ingesteld, maar met de WLAN interfaces werkte dat ook prima...

Ik heb dus geen idee wat de installateur(s) wel of niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

Gameboy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:13:
[...]

Eh, nou. Ik heb echt mazzel gehad! Accu Today uit Enter was de installateur die Sessy voor me had gekozen voor levering van 1 unit, nadat ik maandagmiddag/avond de bestelling had geplaatst. De volgende dag gelijk alles afgestemd en rond gemaakt.

Zij hadden vandaag een klus in de buurt, en wilden mijn apparaat meenemen zonder vervoerskosten te berekenen! Ik heb dus voor alleen de aanschafprijs zelf binnen 2 dagen een Sessy geleverd gekregen! Dikke pluim!

Inmiddels draait de Sessy, en staat lekker in Eco-mode nu NOM te regelen. Kostte me wel 2 uurtjes om de installatie naar mijn zin te maken, maar ik doe nu dus mee ;)
Ik had dezelfde installateur, zeker een aanrader.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
PimDoos schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:01:
Opgepast: mijn XOM automation blueprint werkt nog niet met Home Assistant 2025.04. Nog even wachten met updaten dus.
Ik zag dat je recent iets hebt bijgewerkt aan de blueprint. Werkt deze nu met 2025.04? Bedankt voor de ontwikkeling in ieder geval! *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
balk schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:57:
[...]

Ik zag dat je recent iets hebt bijgewerkt aan de blueprint. Werkt deze nu met 2025.04? Bedankt voor de ontwikkeling in ieder geval! *O*
De huidige versie op Github lijkt goed te werken met 2025.04 :)
Wel even de nieuwe versie van de blueprint downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 16:35
PimDoos schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:03:
[...]

De huidige versie op Github lijkt goed te werken met 2025.04 :)
Wel even de nieuwe versie van de blueprint downloaden.
Inderdaad ik heb je nieuwe versie al paar dagen draaien en dit lost het ping pong gedrag op waarbij elke paar seconden een andere accu de xom ging uitvoeren. Dat was vrij inefficient en merkwaardig om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-08 12:36
Hoi, sinds kort gebruiker van Sessy en moet het nog allemaal ontdekken.

Kan iemand mij vertellen of je ergens kan zien hoeveel er aan kWh in de accu zit en hoeveel deze gegeven heeft?

De app met accupercentages weet ik, alleen ben even benieuwd of 100% ook echt 5kwh is en wat er uit gaat ook matcht als deze op bijv 90% staat.

Heb het vermoeden dat er meer % af gaat dan aan kWh, maar kan het ook verkeerd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Deussie schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:06:
Hoi, sinds kort gebruiker van Sessy en moet het nog allemaal ontdekken.

Kan iemand mij vertellen of je ergens kan zien hoeveel er aan kWh in de accu zit en hoeveel deze gegeven heeft?

De app met accupercentages weet ik, alleen ben even benieuwd of 100% ook echt 5kwh is en wat er uit gaat ook matcht als deze op bijv 90% staat.

Heb het vermoeden dat er meer % af gaat dan aan kWh, maar kan het ook verkeerd hebben.
De Sessy heeft standaard een paar kWh tellers die via de API beschikbaar zijn. Als je iets van Homey, of Home Assistant gebruikt wordt het automatisch voor je bijgehouden :)

Mocht je dat niet hebben dan kun je myhomebattery app ook gebruiken. Je moet dan alleen handmatig de kWh standen bijhouden om te bepalen hoeveel er in en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-08 12:36
@DJP! Aah ik heb homey, maar kon het daar ook niet vinden, je moet gewoon de Sessy accu’s toevoegen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Deussie schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:21:
@DJP! Aah ik heb homey, maar kon het daar ook niet vinden, je moet gewoon de Sessy accu’s toevoegen toch ?
Ik zie op de Homey community dat vanaf 2.4.0 het in Homey aanwezig zou moeten zijn

https://community.homey.a...ie,deze%20versie%20bevalt!

Maar waar het in Homey zit geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 19:47
Klopt, de Sessy app installeren en je Sessy daarmee als device toevoegen. Dan kun je veel info zien, bijhouden en de Sessy zelf aansturen als je wilt (via de api-modus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:01
Torch1969 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:25:
[...]

Klopt, de Sessy app installeren en je Sessy daarmee als device toevoegen. Dan kun je veel info zien, bijhouden en de Sessy zelf aansturen als je wilt (via de api-modus).
En daar na de tweede app instaleren PBTH (power by the hour)
En dan heb je de info beide apps komen van @gruijter .
Staan op het homey forum twee topics voor.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Even schaamteloos mijn eigen website spammen:
https://www.hellosmarthom...tterij/homey-installatie/

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 21:35
Vandaag een aardige Sessy monteur op bezoek gehad na overleg met de helpdesk. Dit ivm een nog wat onduidelijk probleem met foutieve waarden qua spanning en wisselend laadvermogen.

Na openen bleek een component (blauw; varisistor?) op de print links verbrand. Zonder gedoe werd meteen (na kort tel overleg met Andelst) de hele Sessy geruild voor een nieuw exemplaar! Alles werkt weer als een raket nu!

Nette service zou ik zeggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
Joost996me schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:15:
Vandaag een aardige Sessy monteur op bezoek gehad na overleg met de helpdesk. Dit ivm een nog wat onduidelijk probleem met foutieve waarden qua spanning en wisselend laadvermogen.

Na openen bleek een component (blauw; varisistor?) op de print links verbrand. Zonder gedoe werd meteen (na kort tel overleg met Andelst) de hele Sessy geruild voor een nieuw exemplaar! Alles werkt weer als een raket nu!

Nette service zou ik zeggen!
Hartstikke nice! Maar een varistor is een beveiligingscomponent, als die stukgaan is dat een aanwijzing dat er iets is gebeurd (overspanning, puls) die mogelijk meer dingen beschadigd heeft, en de varistor heeft letterlijk het verdedigen van de resterende elektronica met zijn leven moeten bekopen. Dat is zijn functie.

Dus de omruil is zeker terecht. Maar de oorzaak is niet de varistor, de varistor is de eh... 'dode lijfwacht'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Gisteren zijn de drie Sessy's geinstalleerd. Nu op ECO modus gezet en zojuist begon het laden. In ECO modus ingesteld 4 uur laden met 1500 W. In onderstaand plaatje zijn 2 Sessy's aan het laden en 1 aan het ontladen. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WcNc59iadRVSsN6K4xc0Sw9x90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5KmDxgftRA7wk3VwPFwBTI4U.png?f=user_large

Aangezien ik nu zie dat het laad percentage toeneemt EN dat ik in de HomeWizard P1 meter zie dat hij aan het laden is, concludeer ik alvast dat hier iets niet goed is. Maar wat? Wordt dit mijn eerste helpdesk ticket?

[ Voor 21% gewijzigd door MajaMestreech op 16-04-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:57:
Gisteren zijn de drie Sessy's geinstalleerd. Nu op ECO modus gezet en zojuist begon het laden. In ECO modus ingesteld 4 uur laden met 1500 W. In onderstaand plaatje zijn 2 Sessy's aan het laden en 1 aan het ontladen. Is dat normaal?

[Afbeelding]

Aangezien ik nu zie dat het laad percentage toeneemt EN dat ik in de HomeWizard P1 meter zie dat hij aan het laden is, concludeer ik alvast dat hier iets niet goed is. Maar wat? Wordt dit mijn eerste helpdesk ticket?
met de myhomebattery app kun je (als je op je eigen wifi netwerk zit) realtime zien wat de Sessy's doen en in welke modes ze draaien.

Misschien dat 1 van de Sessy's niet in ECO modes staat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 21:35
Maartentux schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:18:
[...]

Hartstikke nice! Maar een varistor is een beveiligingscomponent, als die stukgaan is dat een aanwijzing dat er iets is gebeurd (overspanning, puls) die mogelijk meer dingen beschadigd heeft, en de varistor heeft letterlijk het verdedigen van de resterende elektronica met zijn leven moeten bekopen. Dat is zijn functie.

Dus de omruil is zeker terecht. Maar de oorzaak is niet de varistor, de varistor is de eh... 'dode lijfwacht'.
Weet niet precies wat er stuk was. Feit is dat er iets verbrand uitzag... Anyway: fijn dat het gewerkt heeft en met name de service...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:22:
[...]

met de myhomebattery app kun je (als je op je eigen wifi netwerk zit) realtime zien wat de Sessy's doen en in welke modes ze draaien.

Misschien dat 1 van de Sessy's niet in ECO modes staat ofzo.
Bedankt voor de tip voor de My Home Battary app. Daarmee kon ik al veel meer zien en dus ook dat Sessy nummer 2 niet op L2 maar ook op L1 is geconfigureerd. Daarna de webinterface van de dongel Sessy 2 ingelogd en de fase selector naar Zwart - 2 gewijzigd. Foutje van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@KC27 ik zag onderstaande waarschuwing voorbijkomen in mijn logging van de container.
Weet niet meer precies waardoor dit is getriggerd, maar wellicht handig voor je om te weten en na te kijken:

code:
1
2
/root/dao/prog/da_report.py:2191: FutureWarning: Downcasting object dtype arrays on .fillna, .ffill, .bfill is deprecated and will change in a future version. Call result.infer_objects(copy=False) instead. To opt-in to the future behavior, set `pd.set_option('future.no_silent_downcasting', True)`
  df.fillna(0.0, inplace=True)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Torch1969 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:53:
@KC27 ik zag onderstaande waarschuwing voorbijkomen in mijn logging van de container.
Weet niet meer precies waardoor dit is getriggerd, maar wellicht handig voor je om te weten en na te kijken:

code:
1
2
/root/dao/prog/da_report.py:2191: FutureWarning: Downcasting object dtype arrays on .fillna, .ffill, .bfill is deprecated and will change in a future version. Call result.infer_objects(copy=False) instead. To opt-in to the future behavior, set `pd.set_option('future.no_silent_downcasting', True)`
  df.fillna(0.0, inplace=True)
Dank je wel. Regelnummer staat erbij.
Ik zal ernaar kijken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Excuus, bovenstaande hoorde eigenlijk in ander topic: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO ….

Maar stiekem wel een goede tip voor Sessy gebruikers icm home assistant….. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:35:
[...]

Bedankt voor de tip voor de My Home Battary app. Daarmee kon ik al veel meer zien en dus ook dat Sessy nummer 2 niet op L2 maar ook op L1 is geconfigureerd. Daarna de webinterface van de dongel Sessy 2 ingelogd en de fase selector naar Zwart - 2 gewijzigd. Foutje van de installateur.
Werkt alles nu goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Torch1969 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:03:
Excuus, bovenstaande hoorde eigenlijk in ander topic: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO ….

Maar stiekem wel een goede tip voor Sessy gebruikers icm home assistant….. :P
In de volgende versie van DAO is het opgelost!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Yes nu ziet het er beter uit in de volgende ECO modus laad sessie.
Wat mij opvalt in zowel de ECO modus laden als via de My Home Battery app en dan in API modus laden zetten dat het laad vermogen niet boven de 1250 W komt. Ik heb overal ingesteld maximaal laden 2200 W. De geluidsregelaar staat op maximaal. Er is nog genoeg vermogen beschikbaar op iedere fase. Enig idee? Welke test kan ik anders doen om het maximaal laden en ontladen te testen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWKIm0vD1ND_DLnvu_aEOOgSxN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mWCjDEOzw0wYnvaQNNjLcnTT.png?f=user_large

Tot slot: Hoe kan ik in bovenstaande overzicht van de portal de volgorde wijzigen naar L1-L2-L3 van boven naar beneden?

[ Voor 7% gewijzigd door MajaMestreech op 17-04-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Laatst online: 19-09 18:12
MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:48:
[...]

Yes nu ziet het er beter uit in de volgende ECO modus laad sessie.
Wat mij opvalt in zowel de ECO modus laden als via de My Home Battery app en dan in API modus laden zetten dat het laad vermogen niet boven de 1250 W komt. Ik heb overal ingesteld maximaal laden 2200 W. De geluidsregelaar staat op maximaal. Er is nog genoeg vermogen beschikbaar op iedere fase. Enig idee? Welke test kan ik anders doen om het maximaal laden en ontladen te testen?

[Afbeelding]

Tot slot: Hoe kan ik in bovenstaande overzicht van de portal de volgorde wijzigen naar L1-L2-L3 van boven naar beneden?
Ga eerst eens in MyHome battery alles op max zetten. Dus in jou geval 3x. Dan moet hij tegen de 2200 watt aan gaan laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0X1PkBbgwKgM7qD8zjoSeI6SCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2g1v5okZwCTXNARpOInTcHP.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Leoniq schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:15:
[...]

Ga eerst eens in MyHome battery alles op max zetten. Dus in jou geval 3x. Dan moet hij tegen de 2200 watt aan gaan laden.[Afbeelding]
Heb ik zo staan. Dus zowel in de My Home Battery als in de Sessy portal. Vandaar mijn vraag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:49:
[...]

Heb ik zo staan. Dus zowel in de My Home Battery als in de Sessy portal. Vandaar mijn vraag ook.
en als je dan in de myhomebattery het oplaad commando geeft, gaat die Sessy dan wel maximaal laden? (of ontladen bij het ontlaad commando)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:54:
[...]

en als je dan in de myhomebattery het oplaad commando geeft, gaat die Sessy dan wel maximaal laden? (of ontladen bij het ontlaad commando)
Ja zowel bij laden als ontladen maximaal zo rond 1225 W.
Maar nu zie ik onderstaande: Aantal Sessy's op deze groep, met dezelfde fase: 3. Moet dit niet 1 zijn? Zou een verklaring zijn want 3*1225 is het maximale vermogen bij 16 A groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuJtG-W2vnmo_pv8F5gpECEXzOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G04ABE5ejT8Jx0OhMrqPcIiY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:16:
[...]

Ja zowel bij laden als ontladen maximaal zo rond 1225 W.
Maar nu zie ik onderstaande: Aantal Sessy's op deze groep, met dezelfde fase: 3. Moet dit niet 1 zijn? Zou een verklaring zijn want 3*1225 is het maximale vermogen bij 16 A groep.

[Afbeelding]
Zolang de Sessy's op een andere fase zitten en je dus een 3 fase groep hebt of drie afzonderlijke groepen op elk een andere fase zou dit inderdaad 1 moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:22:
[...]

Zolang de Sessy's op een andere fase zitten en je dus een 3 fase groep hebt of drie afzonderlijke groepen op elk een andere fase zou dit inderdaad 1 moeten zijn.
Bedankt en met jouw goedkeuring ;) aangepast en nu inderdaad 2200 W laden en 1700 W ontladen. Tweede fout van de installateur. Jammer en zo zie je maar dat je alles zelf moet (kunnen) controleren. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:29:
[...]

Bedankt en met jouw goedkeuring ;) aangepast en nu inderdaad 2200 W laden en 1700 W ontladen. Tweede fout van de installateur. Jammer en zo zie je maar dat je alles zelf moet (kunnen) controleren. Bedankt voor de tips.
Ik zou gezien de fouten nu wel ook de positie van die 'selector wire' voor de fase bij alle drie gaan dubbelchecken en of dat overeenkomt met de instellingen. Het zou vervelende consequenties kunnen hebben als er fysiek twee sessys op dezelfde fase (maar niet dezelfde groep*) zitten maar ze volgens de instellingen elk op een aparte fase zitten. Dan kun je de bedrading, of de hoofdzekering overbelasten.

(*Als ze wel op dezelfde 16A groep zitten dan gaat enkel die automaat eruit, dat valt mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Excuus als ik als newbie een vraag stel die al eens aan bod is gekomen. Ik heb al heel veel van de 339 pagina's gelezen maar nog niet alles.
ECO Mode zou volgens de instructie zijn een combinatie van Dynamisch (laden gedurende de goedkoopste uren en ontladen gedurende duurste uren) en Nul op de meter (laden met overschot aan zonne energie en ontladen indien het huis erom vraagt). Echter ik zie in onderstaande dat er overschot is (708 W) echter de batterijen in ECO Mode laden niet?
Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHVZfiGBBb35MsuZyWwy-O_Xru4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMhQg9GSdk97oDuJJahQPK3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:30:
Excuus als ik als newbie een vraag stel die al eens aan bod is gekomen. Ik heb al heel veel van de 339 pagina's gelezen maar nog niet alles.
ECO Mode zou volgens de instructie zijn een combinatie van Dynamisch (laden gedurende de goedkoopste uren en ontladen gedurende duurste uren) en Nul op de meter (laden met overschot aan zonne energie en ontladen indien het huis erom vraagt). Echter ik zie in onderstaande dat er overschot is (708 W) echter de batterijen in ECO Mode laden niet?
Klopt dit?

[Afbeelding]
Bij de instellingen in de Sessy (of in het portal) is een vinkje dat heet "laden buiten de goedkoopste uren" staat dat aan? als dit vinkje aanstaat dan laad de Sessy met PV energie op buiten de goedkoopste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:16:
[...]

Bij de instellingen in de Sessy (of in het portal) is een vinkje dat heet "laden buiten de goedkoopste uren" staat dat aan? als dit vinkje aanstaat dan laad de Sessy met PV energie op buiten de goedkoopste uren.
Bedankt, dat staat inderdaad bij het ? vermeld 8)7 . Misschien een idee om de tekst "Laden buiten de goedkoopste uren" aan te passen naar "Laden met PV overschot buiten de goedkoopste uren". Of gewoon lezen wat er bij het ? staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:24
Beste @Twan_V , is er wellicht al nieuws te melden over een uitbreidingsset voor de Sessy? Erg benieuwd hoe het met de ontwikkeling gaat.
Zou in ons huishouden een uitkomst zijn: langer door/ontladen op eigen (opgewekte/opgeslagen) Energie. Meestal draaien we hier dynamisch.
In het stookseizoen trekt de hybride wp de set natuurlijk rap leeg, het plaatje is weer anders buiten het stookseizoen.
Vooruitdenkend aan 2027(exit salderen,wat in mijn geval alleen voor energiebelasting geld ivm dynamische tarieven) zou extra capaciteit om meer onder eigen dak beschikbaar te hebben bij ons goed passen, dan wsl icm eco mode. Een 2e Sessy kan ook nog, maar zou dan weer kabels trekken, werkschakelaar, programmeren(niet tegelijk laden/ontladen) betekenen.Toegegeven ook dat laatste is per dag verschillend. Keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
GroeneKees schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:18:
Beste @Twan_V , is er wellicht al nieuws te melden over een uitbreidingsset voor de Sessy? Erg benieuwd hoe het met de ontwikkeling gaat.
Zou in ons huishouden een uitkomst zijn: langer door/ontladen op eigen (opgewekte/opgeslagen) Energie. Meestal draaien we hier dynamisch.
In het stookseizoen trekt de hybride wp de set natuurlijk rap leeg, het plaatje is weer anders buiten het stookseizoen.
Vooruitdenkend aan 2027(exit salderen,wat in mijn geval alleen voor energiebelasting geld ivm dynamische tarieven) zou extra capaciteit om meer onder eigen dak beschikbaar te hebben bij ons goed passen, dan wsl icm eco mode. Een 2e Sessy kan ook nog, maar zou dan weer kabels trekken, werkschakelaar, programmeren(niet tegelijk laden/ontladen) betekenen.Toegegeven ook dat laatste is per dag verschillend. Keuzes...
Behalve dat ik ook benieuwd ben naar de status en vooral ook de capaciteit en ja ik heb geduld.

Een 2e (of volgende) Sessy(s) kan gewoon aan de vorige Sessy gekoppeld worden, kijk maar eens in de installatie schema's. De software is ook al daar op bedacht.

Bedenk ook dat je tijd nodig hebt om de Sessy (met de uitbreiding) te laden/ontladen. Een grotere accu capaciteit bekend niet automatisch een beter financieel rendement.

Een uitbreiding van 2-2,5 kWh zou in mijn beleving wel een aardige sweetspot zijn.
Uitgaande van dynamisch en de op een (1) uur gebaseerde tarieven.
Voor zover mijn bierviltje gelijk heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46
Interessant.. zo wil ik ook gaan werken.. dynamisch, ik wil dan alleen de warmtepomp instelle op gebruik maken van goedkope momenten, dan wordt de batterij door de rest van het huis op de dure momenten leeggetrokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik ben ook wel benieuwd naar die prijs delta, die nu op die bekende 10 cent staat. Is die nog altijd van toepassing als het salderen stopt? (Iets waar o.a. een ketelklets ook op afgeeft in zijn filmpjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

ThaDude

Hang Loose

@PimDoos Ik heb opnieuw de xom PimDoos/sessy-xom.yaml gedownload. Hierna de automation weggegooid en opnieuw ingesteld en gesaved, Bij mij begonnen beide sessys om en om te laden.. Mis ik iets of doe ik iets mis? Ik zit op HA 2025.4.3

Laden gaat overigens wel goed. Het ontladen lijkt mis te gaan. Om en om schieten ze naar -500 en naar 0 etc

[ Voor 19% gewijzigd door ThaDude op 20-04-2025 08:27 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
tcw82 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:52:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar die prijs delta, die nu op die bekende 10 cent staat. Is die nog altijd van toepassing als het salderen stopt? (Iets waar o.a. een ketelklets ook op afgeeft in zijn filmpjes)
Die minimale benodigde 10 cent zal niet gaan veranderen.

Het hangt nogal van je glazenbol bol af wat dan de spread gaat zijn en of je überhaupt die 10 cent gaat halen. Het is ook pas over 20 maanden zo ver.
Maar dit is meer voor in de andere topics denk ik :+ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
tcw82 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb de filmpjes van Ketelklets nog niet gezien, dus weet niet wat zijn visie is, maar die van mij is als volgt:
Op teruggeleverde stroom krijg je straks (veel) minder, 10 cent verschil heb je al snel tussen zonopwek die je teruglevert (en in je accu stopt) en je later verbruikte stroom. Dit gaat op bij laden op zonopwek en leveren tot je eigen realtime verbruik in je huis. Of je kunt laden op netstroom (‘s winters) hangt zoals Simpel360 hierboven zegt af van de glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Torch1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:11:
[...]

Ik heb de filmpjes van Ketelklets nog niet gezien, dus weet niet wat zijn visie is, maar die van mij is als volgt:
Op teruggeleverde stroom krijg je straks (veel) minder, 10 cent verschil heb je al snel tussen zonopwek die je teruglevert (en in je accu stopt) en je later verbruikte stroom. Dit gaat op bij laden op zonopwek en leveren tot je eigen realtime verbruik in je huis. Of je kunt laden op netstroom (‘s winters) hangt zoals Simpel360 hierboven zegt af van de glazen bol.
Verbruik van eigen zonnestroom is interessant (al is de terugverdientijd van een batterij twijfelachtig).

Het verdienmodel van de onbalansmarkt is dan echter wel weg, vooral omdat je dan niet alleen meer het verschil moet goedmaken tussen opslaan en loslate (ongeveer 20 procent omzettingsverlies), maar daar moet je ook nog de energiebelasting bijtellen, je moet dan heel veel verschil in prijs hebben om dat de moeite waard te laten zijn, dat komt af en toe voor maar veel te weinig om de investering van een batterij uit te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
ThaDude schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:40:
@PimDoos Ik heb opnieuw de xom PimDoos/sessy-xom.yaml gedownload. Hierna de automation weggegooid en opnieuw ingesteld en gesaved, Bij mij begonnen beide sessys om en om te laden.. Mis ik iets of doe ik iets mis? Ik zit op HA 2025.4.3

Laden gaat overigens wel goed. Het ontladen lijkt mis te gaan. Om en om schieten ze naar -500 en naar 0 etc
Hoe heb je de automation settings staan? Klinkt alsof jouw priority offset iedere iteratie wijzigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
helm71 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:13:
[...]

Verbruik van eigen zonnestroom is interessant (al is de terugverdientijd van een batterij twijfelachtig).

Het verdienmodel van de onbalansmarkt is dan echter wel weg, vooral omdat je dan niet alleen meer het verschil moet goedmaken tussen opslaan en loslate (ongeveer 20 procent omzettingsverlies), maar daar moet je ook nog de energiebelasting bijtellen, je moet dan heel veel verschil in prijs hebben om dat de moeite waard te laten zijn, dat komt af en toe voor maar veel te weinig om de investering van een batterij uit te halen..
Dat verdienmodel is gebaseerd op dat je niet alleen zo'n schema wat winst oplevert maakt, maar dat je dat ook vele vele jaren volhoudt. Maar realistisch gezien gaat dat niet gebeuren, al was het maar omdat deze (en élke) thuisaccu veel eerder al obsolete zal raken. Het is net zoiets als een plan maken hoe je je iPhone 12 in 10 jaar terugverdient, terwijl een iPhone 12 in 2030 al wordt afgedankt. Deze 5kWh Sessy concurreert in 2035 met 50 kWh natrium-ion thuisaccus die bij elke bouwmarkt staan voor samen €499...

Volgens mij moet je zo'n ding kopen om een andere reden dan terugverdienen. En als je er geld mee kunt besparen: mooi, vooral doen! Maar laat dat 'geheel terugverdienen' idee liever los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
helm71 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:13:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld met onbalansmarkt en energiebelasting bijtellen.

Mijn visie gaat over gewone vaste, variabele of dynamische contracten.
De terugleververgoeding (netto) is na 1-1-2027 voor vaste en variabele contracten maar verwachting vrijwel nihil (neem greenchoice als voorbeeld), laten we voor het gemak zeggen 0 cent. En bij dynamische contracten de kale prijs zonder energiebelasting en btw, voor het gemak neem ik een uur waarbij de kale prijs ook 0 cent is (Alles wat je binnen je huis gebruikt en opslaat heeft niets te maken met belastingen, boetes en btw).

De stroom van zonopwek die je dan opslaat kost je dus 0 cent… efficiency verlies voor laden is niet relevant want 10% verlies op 0 cent is nog steeds 0 cent (bij negatieve kale dynamische prijzen verdien je zelfs met minder efficiency….). Mooi, dan zit je accu vol voor 0 cent. Later op de dag ga je die stroom inzetten op een moment dat je uitkomt. Dan is de besparing de stroomprijs die je anders voor die momenten had moeten afnemen (incl energiebelasting, btw en opslagen). Is 20-30 cent voor vast-/variabel contract, of de hoogste uur prijzen van die dag voor dynamisch contract (25-35 cent?). Je efficiency verlies bij leveren speelt hier wel, maar is dan nog steeds maar 10% van b.v. 30 cent = 3 cent. Houdt je nog steeds voldoende over om geen verlies te draaien met je accu toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Torch1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:04:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld met onbalansmarkt en energiebelasting bijtellen.

Mijn visie gaat over gewone vaste, variabele of dynamische contracten.
De terugleververgoeding (netto) is na 1-1-2027 voor vaste en variabele contracten maar verwachting vrijwel nihil (neem greenchoice als voorbeeld), laten we voor het gemak zeggen 0 cent. En bij dynamische contracten de kale prijs zonder energiebelasting en btw, voor het gemak neem ik een uur waarbij de kale prijs ook 0 cent is (Alles wat je binnen je huis gebruikt en opslaat heeft niets te maken met belastingen, boetes en btw).

De stroom van zonopwek die je dan opslaat kost je dus 0 cent… efficiency verlies voor laden is niet relevant want 10% verlies op 0 cent is nog steeds 0 cent (bij negatieve kale dynamische prijzen verdien je zelfs met minder efficiency….). Mooi, dan zit je accu vol voor 0 cent. Later op de dag ga je die stroom inzetten op een moment dat je uitkomt. Dan is de besparing de stroomprijs die je anders voor die momenten had moeten afnemen (incl energiebelasting, btw en opslagen). Is 20-30 cent voor vast-/variabel contract, of de hoogste uur prijzen van die dag voor dynamisch contract (25-35 cent?). Je efficiency verlies bij leveren speelt hier wel, maar is dan nog steeds maar 10% van b.v. 30 cent = 3 cent. Houdt je nog steeds voldoende over om geen verlies te draaien met je accu toch?
Vooropgesteld, ik ben het met je eens hoor. Een thuisaccu heeft gewoon (ook maatschappelijk) nut, óók als je 'm niet terugverdient.

Maar als je je zou beperken tot enkel eigen PV stroom opslaan zou je daarmee niet uitkomen, reken maar mee: Stel je hebt 1 Sessy. Van de 365 dagen zul je die circa 200 dagen vol kunnen laden. Laat het anders 250 dagen zijn, want ik ben in een gulle bui. En stel, die zelf opgeslagen stroom kun je elke keer voor 25 cent 'aan jezelf verkopen'(je bespaart elke keer afname tegen 25 cent tarief). Dan is dit je jaaropbrengst: 250 x 0,25 x 5 = €312,50 per jaar. Maar dan moet er daarvoor dus heel erg veel (alles) meezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Maartentux schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:39:
[...]

Vooropgesteld, ik ben het met je eens hoor. Een thuisaccu heeft gewoon (ook maatschappelijk) nut, óók als je 'm niet terugverdient.

Maar als je je zou beperken tot enkel eigen PV stroom opslaan zou je daarmee niet uitkomen, reken maar mee: Stel je hebt 1 Sessy. Van de 365 dagen zul je die circa 200 dagen vol kunnen laden. Laat het anders 250 dagen zijn, want ik ben in een gulle bui. En stel, die zelf opgeslagen stroom kun je elke keer voor 25 cent 'aan jezelf verkopen'(je bespaart elke keer afname tegen 25 cent tarief). Dan is dit je jaaropbrengst: 250 x 0,25 x 5 = €312,50 per jaar. Maar dan moet er daarvoor dus heel erg veel (alles) meezitten.
Ook in de donkere maanden is er winst te halen. Dan laad je je accu tijdens de nachtelijke uren en gebruik je die stroom als het duurder is. Nog eens 60 euro ongeveer. Maar, het is geen vetpot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 16:37
[...]

Ik ben een Sessy fan en tevreden gebruiker, maar het is helemaal niet zeker dat een batterij financieel, maatschappij of ecologisch nut heeft.

Met name ecologische moeten we realistisch zijn en accepteren dat we in een donker grijs gebied zitten.
Er is een maatschappelijk voordeel in meer eigen stroom gebruiken maar het is moeilijk te bepalen hoe dit opweegt tegen de ecologische belasting van batterijen.
Na afschaf van de saldering lijkt een batterij voor opslag van eigen zonne energie financieel gunstig te kunnen zijn.

Als je een Sessy koopt, doe het dan wel voor de goede redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
AJediIAm schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:53:
[...]

Ik ben een Sessy fan en tevreden gebruiker, maar het is helemaal niet zeker dat een batterij financieel, maatschappij of ecologisch nut heeft.

Met name ecologische moeten we realistisch zijn en accepteren dat we in een donker grijs gebied zitten.
Er is een maatschappelijk voordeel in meer eigen stroom gebruiken maar het is moeilijk te bepalen hoe dit opweegt tegen de ecologische belasting van batterijen.
Na afschaf van de saldering lijkt een batterij voor opslag van eigen zonne energie financieel gunstig te kunnen zijn.

Als je een Sessy koopt, doe het dan wel voor de goede redenen.
Ik ben ook fan en bezitter, sinds kort van #2. In een ideale wereld had ik misschien wel gewacht tot er Natrium-ion thuisaccus zijn, maar dat geduld had ik natuurlijk niet. En in een ideale wereld had de overheid op tijd accucapaciteit bij de netbeheerders gefaciliteerd zodat niet de consument zelf moest gaan proberen netcongestie en fluctuaties dmv. honderdduizenden microaccus op te gaan vangen... maar here we are.

Hoe de casus voor specifiek thuisaccus ligt weet ik niet, maar voor EVs is al erg veel onderzocht over in welke omstandigheden je er hoelang over doet voordat de EV beter is dan het alternatief, een brandstofauto. De EV wint daar glánsrijk; zelfs een EV die rijdt op 100% kolenstroom is na vrij korte tijd al beter voor het milieu en klimaat dan een brandstofauto. Ik maak me dus over ecologisch nut van thuisaccus gevoed met PV stroom echt geen enkele zorgen.

En tja, het enige wat ik ermee wilde zeggen is: Koop een thuisaccu primair om een ándere reden dan financieel gewin. Dan word je ook niet teleurgesteld als het 'ns tegenvalt. En de karmapunten heb je zowieso al binnen. O-) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Maartentux schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:14:
[...]

Dat verdienmodel is gebaseerd op dat je niet alleen zo'n schema wat winst oplevert maakt, maar dat je dat ook vele vele jaren volhoudt. Maar realistisch gezien gaat dat niet gebeuren, al was het maar omdat deze (en élke) thuisaccu veel eerder al obsolete zal raken. Het is net zoiets als een plan maken hoe je je iPhone 12 in 10 jaar terugverdient, terwijl een iPhone 12 in 2030 al wordt afgedankt. Deze 5kWh Sessy concurreert in 2035 met 50 kWh natrium-ion thuisaccus die bij elke bouwmarkt staan voor samen €499...

Volgens mij moet je zo'n ding kopen om een andere reden dan terugverdienen. En als je er geld mee kunt besparen: mooi, vooral doen! Maar laat dat 'geheel terugverdienen' idee liever los...
Yep, helemaal eens… ik heb twee sessys, die gaan zich ooit wel terugverdienen waarschijnlijk maar daarvoor heb ik ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
balk schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:23:
[...]

Ook in de donkere maanden is er winst te halen. Dan laad je je accu tijdens de nachtelijke uren en gebruik je die stroom als het duurder is. Nog eens 60 euro ongeveer. Maar, het is geen vetpot.
Als er meer dan 20 procent prijsverschis is dan begint dat iets te worden, klopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

ThaDude

Hang Loose

PimDoos schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:51:
[...]

Hoe heb je de automation settings staan? Klinkt alsof jouw priority offset iedere iteratie wijzigt.
Zie pm voor instellingen.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
[...]

Helemaal met je eens, mijn sessy hangt er ook niet om terug te verdienen.

Ik probeerde alleen uit te leggen dat na stoppen saldering er ook situaties zijn waarin je minimaal 10 cent verschil in prijs hebt (zelfs bij vaste contracten)… 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Torch1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:20:
[...]

Helemaal met je eens, mijn sessy hangt er ook niet om terug te verdienen.

Ik probeerde alleen uit te leggen dat na stoppen saldering er ook situaties zijn waarin je minimaal 10 cent verschil in prijs hebt (zelfs bij vaste contracten)… 😀
Na salderen zou die tien cent regel niet meer zo werken, althans dat suggereert o.a. ketelklets in enkele van zijn filmpjes. Hij suggereert daarin dat het dan 22 cent zou moeten zijn.
Alleen ik kan er eigenlijk niks over terugvinden verder. Hoe zie jij dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
tcw82 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:28:
[...]

Na salderen zou die tien cent regel niet meer zo werken, althans dat suggereert o.a. ketelklets in enkele van zijn filmpjes. Hij suggereert daarin dat het dan 22 cent zou moeten zijn.
Alleen ik kan er eigenlijk niks over terugvinden verder. Hoe zie jij dat?
Momenteel saldeer je niet alleen de prijs van de stroom, maar ook de belasting.. die betaal je bij afnemen en bij terugleveren krijg je hem niet terug..

Maar dat gaat niet op bij zonnestroom, daar is alles dat je zelf kunt gebruiken 100% winst.. ook met een vast contract.

Ga je dynamisch (dat lijkt nu interessant omdat daar geen terugleverboetes zijn momenteel) dan is dat ook zo maar moet je uitkijken met situaties waarin je moet betalen voor terugleveren (dat heb je bij vaste contracten weer niet).

Op basis van de huidige contracten is volgens mij het beste:

- Dynamisch contract
- zonnepanelen uit bij negatieve prijzen (bij mij standaard optie bij solaredge)
- nom in de zonnemaanden
- eco in de niet-zonnemaanden
- gebruik zoveel mogelijk naar zonne uren shiften

Dat laatste heeft vooral zin bij:
- afwasmachine (bij mij standaard bij siemens home connect)
- wasmachine
- droger
- warmtepomp (bij mij standaard bij nibe)

Droger sowieso zo min mogelijk gebruiken, dus daar doe ik niets aan

Wasmachine start ik met delayed start overdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
helm71 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:53:
[...]

Momenteel saldeer je niet alleen de prijs van de stroom, maar ook de belasting.. die betaal je bij afnemen en bij terugleveren krijg je hem niet terug..

Maar dat gaat niet op bij zonnestroom, daar is alles dat je zelf kunt gebruiken 100% winst.. ook met een vast contract.

Ga je dynamisch (dat lijkt nu interessant omdat daar geen terugleverboetes zijn momenteel) dan is dat ook zo maar moet je uitkijken met situaties waarin je moet betalen voor terugleveren (dat heb je bij vaste contracten weer niet).

Op basis van de huidige contracten is volgens mij het beste:

- Dynamisch contract
- zonnepanelen uit bij negatieve prijzen (bij mij standaard optie bij solaredge)
- nom in de zonnemaanden
- eco in de niet-zonnemaanden
- gebruik zoveel mogelijk naar zonne uren shiften

Dat laatste heeft vooral zin bij:
- afwasmachine (bij mij standaard bij siemens home connect)
- wasmachine
- droger
- warmtepomp (bij mij standaard bij nibe)

Droger sowieso zo min mogelijk gebruiken, dus daar doe ik niets aan

Wasmachine start ik met delayed start overdag
Dank voor je uitgebreide bericht. Het is geloof ik niet helemaal wat ik zocht, maar geeft wel mooi inzicht in de mogelijkheden.
Eens kijken of ik mijn gezever wat kan verduidelijken :+
Sessy stuurt mijn accu's aan o.b.v. 10 cent tussen "in en verkoop" om het financiële resultaat van de accu te garanderen. (laad verlies, ontlaadverlies etc). Echter, als ik Ketelklets en andere goed begrijp is dat in de toekomst niet meer mogelijk en zal de delta naar bijvoorbeeld 22 cent moeten om financieel renderend te blijven. 22 cent komt veel minder vaak voor, toevallig morgen dan, 22,3 cent maar dat is echt zeldzaam.
Hieronder een linkje naar een van de meer recente clipjes waarin hij vanaf 5.18 een relaas houdt over die delta/business case.

https://youtu.be/bl5hk5aBRhI?si=rmGsQeEjoI7nJddm

De delta wordt nu bepaald door Sessy, die houden daar aan vast (zie ook eerdere posts van mij waarin ik suggereer dat de delta voor BTW vrije vs BTW niet vrije accu's ook anders zou kunnen zijn)

Persoonlijk denk ik dat het best interessant kan zijn voor mensen om de delta zelf te kunnen instellen. (misschien binnen een bandbreedte). Dat je hem bijvoorbeeld naar 9 cent kunt zetten, of (als je dat zou willen) naar 13 cent. Want als je bijvoorbeeld een terugleverboete krijgt telt dat natuurlijk ook mee in het bepalen van de delta en zou het kunnen dat het "iets eerder" afvangen van terugleveren door een lagere delta te accepteren, daarmee bespaar je dan op de boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
tcw82 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:04:
[...]

Hieronder een linkje naar een van de meer recente clipjes waarin hij vanaf 5.18 een relaas houdt over die delta/business case.

Ik heb nog geen mening hierover. Maar ik constateer wel dat hij valse argumentatie gebruikt. Dat argument "Ja maar, als het betaald wordt uit de algemene middelen wordt het uiteindelijk óók door ons betaald" vind ik zwak, om niet te zeggen onzin. Er is een zeer wezenlijk verschil, en het is ook niet voor niets dat bijv. de defensieuitgaven niet bekostigd worden uit de energiebelasting.

Fiscale belastingen zijn (in theorie althans, als we geen VVD kabinet zouden hebben) naar draagkracht; hoe meer je verdient en bezit, hoe meer je bijdraagt. De energiebelastingen zijn dat allerminst. Hier speelt dat hoe rijker iemand is, des te beter -ie in staat is om zijn energierekening te verlagen; door isolatie, door zonnepanelen, door keuze van je woning. En de mensen zonder keuze daarin, huurders in tochtige woningen bijvoorbeeld, dragen juist de zwaarste lasten. Daarnaast wordt er vrijwel nihil betaald door het bedrijfsleven, enkel particulieren. Een principieel oneerlijke belastingvorm dus.

Dus als ik zo'n onzinbetoog hoor langskomen dan heb ik al heel snel de neiging de rest van wat hij zegt ook te negeren.

Edit: maar verder maakt -ie een paar heel goede punten, dus ik zal het 'm maar snel vergeven. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 21-04-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 16:35
Hebben meer mensen die de sessy aan FrankEnergie gekoppeld geen laadschema meer voor dynamische prijzen? Het laadschema wat wordt opgehaald heeft letterlijk alleen maar 0 waarden.

Ik zou graag ook al maar ik gebruik van handelen via FE ook graag willen ontladen op dure uren aangezien ik niet de volledige accu opmaak in NOM.

Of kan ik ergens anders een laadschema ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
[...]

Dank voor je uitgebreide bericht. Het is geloof ik niet helemaal wat ik zocht, maar geeft wel mooi inzicht in de mogelijkheden.
Sessy stuurt mijn accu's aan o.b.v. 10 cent tussen "in en verkoop" om het financiële resultaat van de accu te garanderen. (laad verlies, ontlaadverlies etc). Echter, als ik Ketelklets en andere goed begrijp is dat in de toekomst niet meer mogelijk en zal de delta naar bijvoorbeeld 22 cent moeten om financieel renderend te blijven. 22 cent komt veel minder vaak voor, toevallig morgen dan, 22,3 cent maar dat is echt zeldzaam.

De delta wordt nu bepaald door Sessy, die houden daar aan vast (zie ook eerdere posts van mij waarin ik suggereer dat de delta voor BTW vrije vs BTW niet vrije accu's ook anders zou kunnen zijn)

Persoonlijk denk ik dat het best interessant kan zijn voor mensen om de delta zelf te kunnen instellen. (misschien binnen een bandbreedte). Dat je hem bijvoorbeeld naar 9 cent kunt zetten, of (als je dat zou willen) naar 13 cent. Want als je bijvoorbeeld een terugleverboete krijgt telt dat natuurlijk ook mee in het bepalen van de delta en zou het kunnen dat het "iets eerder" afvangen van terugleveren door een lagere delta te accepteren, daarmee bespaar je dan op de boete.
Ketelklets bespreekt hier specifiek de situatie dat je de accu laadt vanaf het net (en dus energie belasting betaalt) en later weer terug levert naar het net (en dus geen energiebelasting terugkrijgt), ja, dan moet je (met huidige tarieven) 12 cent extra goedmaken. Dit handelen met energie is na 1-1-2027 inderdaad vaak niet lucratief meer.

Alle situaties waar je straks laad vanaf het net en de stroom voor eigen gebruik benut op duurdere momenten (en dus niet teruglevert, maar NOM draait) heb je nog steeds alleen te maken met die 10 cent.

En nog mooier, zonopwek die je niet teruglevert kun je eigenlijk voor die prijs (ex belasting en btw, want dat had je ook niet gekregen als je had teruggeleverd) in je accu zetten, en later gebruiken voor de prijs die stroom van het net je anders had gekost. Dus in dat geval bespaar je de energie belasting helemaal (huidige tarieven 12 cent) en compenseer je daarmee eigenlijk die 10 cent verschil al.

Kortom, wat je na 1-1-2027 niet meer moet doen is terugleveren vanuit je accu, voor de rest is het gaan met die banaan d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
Torch1969 schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:16:
[...]

Ketelklets bespreekt hier specifiek de situatie dat je de accu laadt vanaf het net (en dus energie belasting betaalt) en later weer terug levert naar het net (en dus geen energiebelasting terugkrijgt), ja, dan moet je (met huidige tarieven) 12 cent extra goedmaken. Dit handelen met energie is na 1-1-2027 inderdaad vaak niet lucratief meer.

Alle situaties waar je straks laad vanaf het net en de stroom voor eigen gebruik benut op duurdere momenten (en dus niet teruglevert, maar NOM draait) heb je nog steeds alleen te maken met die 10 cent.

En nog mooier, zonopwek die je niet teruglevert kun je eigenlijk voor die prijs (ex belasting en btw, want dat had je ook niet gekregen als je had teruggeleverd) in je accu zetten, en later gebruiken voor de prijs die stroom van het net je anders had gekost. Dus in dat geval bespaar je de energie belasting helemaal (huidige tarieven 12 cent) en compenseer je daarmee eigenlijk die 10 cent verschil al.

Kortom, wat je na 1-1-2027 niet meer moet doen is terugleveren vanuit je accu, voor de rest is het gaan met die banaan d:)b
Volgens mij vervalt bij zelf gebruiken en dus nihil terugleveren die hele 10 cent ook. Je haalt de stroom die je wilt gebruiken simpelweg vroeger van het net, op een voor jou gunstig moment. Op dat moment betaal je alle belastingen die je anders op het latere tijdstip ook zou hebben betaald. Het netto effect is nihil. Je betaalt zeker geen belasting of BTW dubbel.

Het enige nadeel dat je ervaart zijn de 10 a 20% accu omzetverliezen. Maar dat is geen centenbedrag maar een percentage. Bij een tarief van 25 cent /kWh zou dat dus hooguit 5 cent per kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:28

worker

2x Sessy thuisbatterij

Je vergeet afschrijving van je accu. Dat ligt rond de 10ct/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:28

worker

2x Sessy thuisbatterij

Dus als je eerst stroom van het net haalt voor 5ct en later zelf gebruikt, dan kost die stroom jou 15ct (en nog iets meer vanwege verliezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
worker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:06:

Je vergeet afschrijving van je accu. Dat ligt rond de 10ct/kWh

Dus als je eerst stroom van het net haalt voor 5ct en later zelf gebruikt, dan kost die stroom jou 15ct (en nog iets meer vanwege verliezen)
Hm. Dat is maar de vraag. Als je zou besluiten om die stroom niet van het net te halen dan houd je die afschrijving op je accu, want die is nu eenmaal aangeschaft, of je er nu elektra mee opslaat of niet. Okay hij zal een klein beetje minder afwaarderen omdat hij minder slijt als je 'm niet gebruikt. Maar de waardevermindering door voortschrijdende techniek gaat onverminderd door...

Je berekening maakt wel sense wanneer je vooraf een kosten-baten analyse maakt of je tot aanschaf wilt overgaan. Maar als dat al een feit is en je moet puur besluiten of je 'm in idle houdt of ermee laadt dan is het prijsverschil daartussen maar 5 ct / kWh. En ook niet "nog iets meer vanwege verliezen", die 5 ct zijn de laad-leververliezen, althans als die 20% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
[...]

Het klopt dat die tien cent straks niet meer genoeg is, dat is denk ik bedoeld om laadverlies op te vangen.

Bij gebruik van eigen zonnestroom is dat niet interessant omdat inkoop daar gratis is.

In eco modus is die tien cent straks te weinig, daar zou je de energiebelasting nog bij moeten tellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik draai hier alleen maar dynamische modus. Heb ook een dynamische contract.

Dat wordt dus omzetten naar eco?

Of toch naar Frank overstappen en ook de kwartier handel meepakken.

Het gaat niet om geld verdienen, mocht die suggestie wel boven komen. Het gaat om zo min mogelijk interactie met de hard en software met een zo optimaal mogelijke strategie die eventueel geld mag opleveren, zeker niks mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
helm71 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:47:
[...]

In eco modus is die tien cent straks te weinig, daar zou je de energiebelasting nog bij moeten tellen..
Kun je dat uitleggen? De eco-modus is toch een NOM sturing die in de goedkope uren bijlaad vanaf het net? Dan heb je toch niet te maken met teruglevering? En maakt wel/niet salderen toch niets uit? Die blijft precies werken zoals nu ook al. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
helm71 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:47:
[...]

Het klopt dat die tien cent straks niet meer genoeg is, dat is denk ik bedoeld om laadverlies op te vangen.

Bij gebruik van eigen zonnestroom is dat niet interessant omdat inkoop daar gratis is.

:? Dat snap ik echt niet. Wat is de berekening daarvoor dan precies? Eco modus levert nooit terug, dus er vindt ook nooit dubbele energiebelasting plaats. Het enige wat er gebeurt is dat het tijdstip waarop de energiebelasting betaald wordt een aantal uur verschuift. Toch??

Bij dynamische modus wordt er wel teruggeleverd, dan ligt alles anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DJP! schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:28:
[...]

De NOM regeling zit in de P1/CT dongle gebouwd. Deze dongle bepaalt ook welke Sessy wanneer bij schakelt. Je kunt deze dongle geen "eigen" date voeren.

Als je dus zonder de P1/CT dongle NOM wilt draaien zul je dat zelf moeten regelen en via de API modus de Sessy moeten aansturen. Volgens mij zit dit als XOM regeling wel ingebouwd in de Home Assistant intergratie.

Ben zelf ook wel benieuwd hoe die Easton SDM630 meter gaat werken. Hier heb ik nog een oude slimmemeter die maar 1 x per 10 seconde een telegram stuurt. Hopelijk gaat het met een Modbus meter wat sneller waardoor de NOM reling ook sneller en dus beter wordt.
Ik heb nu ook een SDM630 besteld. Mijn plan was om met ESPHome deze uit te lezen en dan @PimDoos XOM script na te maken in ESPHome. Die praat dan met de power setpoint in Home Assistant en daarmee met de API. Wellicht laat ik ESPHome zelf met de API praten, maar dat is voor een tweede versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Inmiddels is er op het Sessy-forum ook een nieuwe gebruikerswens opgevoerd om data uit een kwh-meter aan de P1/CT-dongle te kunnen voeden via een API, zie https://forum.sessy.nl/ge...hoofdaansluiting-via-api/ .

Daarmee zou je de logica van Sessy kunnen gebruiken ipv alles zelf na te bouwen.

(geen idee of/hoe snel Sessy dit soort dingen oppakt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:04
Voor diegenen die met hun Sessy handelen op de onbalans via Frank Energie.

Zoals wellicht bekend is via het Onbalansmarkt.com platform mogelijk je handelsresultaten onderling met elkaar te vergelijken. In mijn geval betreft het een thuisbatterij-systeem van 3 Sessy's waarover ik rapporteer.

Mocht je een eveneens een Homey hebben dan is hiervoor een Advanced Flow beschikbaar.

Zie voor verdere info de posting die ik specifiek al bij Frank Energie Slim Handelen heb uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 07:55
ocaj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:27:
Inmiddels is er op het Sessy-forum ook een nieuwe gebruikerswens opgevoerd om data uit een kwh-meter aan de P1/CT-dongle te kunnen voeden via een API
De specificatie van wat er over de P1 poort gaat is natuurlijk gewoon publiek bekend.
Je zou dus vrij eenvoudig zelf de benodigde telegrammen op kunnen bouwen op basis van je metingen uit je kWh-meter. Een soort Modbus-naar-DSMR adapter dus.

Een collega van mij heeft dit gedaan voor een andere thuisbatterij.
Zijn meter rapporteert vrij traag (om de 10 seconden geloof ik) en daar ging de desbetreffende batterij niet zo lekker mee om.
Nu genereert hij gewoon zelf de telegrammen op basis van andere meetdata en loopt het een stuk soepeler.
Hetzelfde zou je hier kunnen toepassen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@itavero Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat klinkt als een interessant tweaker-waardig projectje :)

Nou heb ik zelf geen P1-meter, dus berichten "afkijken/clonen" is wat lastig, maar de DSMR-specificaties zijn wel publiek beschikbaar, dus dat zou moeten kunnen.

Heeft die kennis toevallig ergens wat code die ik ter inspiratie zou kunnen bekijken?
De P1-poort is toch gewoon serieel? Ik lees mijn kwh-meters nu via Modbus uit op een Raspberry Pi. Dan zou het slechts een kwestie zijn om na het uitlezen de juiste berichten naar de seriële poort te sturen (en nog een mooie USB -> RJ12-kabel knutselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:01
Kijk hier. Al veel over geschreven
Slimme meter uitlezen via P1-poort

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
Maartentux schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:58:
[...]

:? Dat snap ik echt niet. Wat is de berekening daarvoor dan precies? Eco modus levert nooit terug, dus er vindt ook nooit dubbele energiebelasting plaats. Het enige wat er gebeurt is dat het tijdstip waarop de energiebelasting betaald wordt een aantal uur verschuift. Toch??

Bij dynamische modus wordt er wel teruggeleverd, dan ligt alles anders.
Ik haalde inderdaad dynamisch en eco door elkaar. Als je in eco alleen je verbruik verplaatst naar een goedkoop moment hoef je alleen het omzettingsverlies te compenseren, en daar is die tien cent voor.. excuus voor het misverstand !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

ocaj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:38:
@itavero Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat klinkt als een interessant tweaker-waardig projectje :)

Nou heb ik zelf geen P1-meter, dus berichten "afkijken/clonen" is wat lastig, maar de DSMR-specificaties zijn wel publiek beschikbaar, dus dat zou moeten kunnen.

Heeft die kennis toevallig ergens wat code die ik ter inspiratie zou kunnen bekijken?
De P1-poort is toch gewoon serieel? Ik lees mijn kwh-meters nu via Modbus uit op een Raspberry Pi. Dan zou het slechts een kwestie zijn om na het uitlezen de juiste berichten naar de seriële poort te sturen (en nog een mooie USB -> RJ12-kabel knutselen).
Niet gewoon serieel, de bits zijn geïnverteerd. Bij een aantal usb/serieelomzetters kun je dat met een utility instellen, zo heb ik het ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@itavero @psdata @rene037 Dank voor de denkrichtingen. Aangezien ik geen slimme meter heb, had ik me nooit zo in het P1-formaat/protocol verdiept, maar inmiddels heb ik een kleine inhaalslag gedaan. Daar zit genoeg potentie om iets mee te doen. Dat zal nog wel wat puzzelen/tweaken worden voor het werkt, maar ziet er haalbaar uit.

Mijn Sessy is nog niet besteld, maar denk dat ik veilig voor een bestelling met p1-dongle ipv ct-dongle kan gaan: In eerste instantie kan ik de Sessy in API-only draaien, en tegelijkertijd op mijn gemakje een P1-simulator knutselen. Daarna heb ik de volledige sessy-functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

ocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:43:
@itavero @psdata @rene037 Dank voor de denkrichtingen. Aangezien ik geen slimme meter heb, had ik me nooit zo in het P1-formaat/protocol verdiept, maar inmiddels heb ik een kleine inhaalslag gedaan. Daar zit genoeg potentie om iets mee te doen. Dat zal nog wel wat puzzelen/tweaken worden voor het werkt, maar ziet er haalbaar uit.

Mijn Sessy is nog niet besteld, maar denk dat ik veilig voor een bestelling met p1-dongle ipv ct-dongle kan gaan: In eerste instantie kan ik de Sessy in API-only draaien, en tegelijkertijd op mijn gemakje een P1-simulator knutselen. Daarna heb ik de volledige sessy-functionaliteit.
Maar als je geen slimme meter hebt, heb je die dongle niet nodig, je kunt via de api Sessy rechtstreeks aansturen. (Via Homey, home assistant of wat dan ook.) Ik heb wel een slimme meter, maar gebruik de dongle ook niet omdat ik dat P!-data al uitlees en dan 'voer' aan de besturing van Sessy.
Pagina: 1 ... 85 ... 94 Laatste