Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

Tazzios

..

Ik heb Tibber gister gemaild met de vraag of ze ook de sessy gaan ondersteunen hier hun antwoord:
Thank you for your message. We value transparency highly, so I won't beat around the bush: We've had conversations with Sessy, but it hasn't led to a collaboration yet. The requirements Tibber has for Grid Rewards currently do not align with the product properties of Sessy, especially concerning the inverters capacity and its responsiveness to control. Nonetheless, we'll continue to follow Sessy's developments with interest. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 11:08
Daarom gisteren ook overstap aangevraagd van Tibber naar Frank :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:55
Tazzios schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:08:
Ik heb Tibber gister gemaild met de vraag of ze ook de sessy gaan ondersteunen hier hun antwoord:

[...]
Eerlijk en duidelijk antwoord! Toch wel blij met de overstap naar Frank Energie. Jammer dat de maandelijkse vaste kosten ietsje hoger zijn en dat het salderen ietsje anders werkt, aan de andere kant is de inkoop vergoeding lager met het slim handelen contract..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:22
bedankt voor je info duidelijk antwoord van tibber
Vertaalresultaat
Bedankt voor je bericht. Wij hechten veel waarde aan transparantie, dus ik zal er niet omheen draaien: we hebben gesprekken gehad met Sessy, maar het heeft nog niet tot een samenwerking geleid. De eisen die Tibber stelt aan Grid Rewards komen momenteel niet overeen met de producteigenschappen van Sessy, vooral wat betreft de capaciteit van de omvormer en de reactiesnelheid op besturing. Niettemin blijven wij de ontwikkelingen van Sessy met belangstelling volgen. 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
heb ik dit goed uitgerekend? Graag comments.
vanmorgen was een grote prijsuitschieter waarschijnelijk een centrale getript en snel weer bij
invoeden bracht even €1887 / MWh op
als ik dan 1 sessy standbij heb staan voor onbelans handel wat brengt dat dan bruto op?

8-3-2024 onbelans 7:58 tot8:06
a € 1.887 €/Mwhr
b € 1,887 €/Kwhr b=a/1000
c € 0,03145 per min/kwhr c=b/60
d 8 minuten onbelans

e 1 sessy 1,7 kw/hr onlaad cap.
f ontlaad cap 0,0283 kwhr/min
g bruto opbrengst € 0,0071 per onbelans g=f*c*d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinwd
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-04-2024
vogel6 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:49:
heb ik dit goed uitgerekend? Graag comments.
Je zit er een factor 60 naast:

EUR 1,887 per kWh is EUR 1,881 voor 1 kW continu gedurende 1 uur.
Dit is EUR 0,03145 per minuut bij 1 kW continu.
Met 1,7 kW output van de Sessy is dat EUR 0,053465 per minuut bij maximale output van de Sessy.
Maal 8 minuten is dan EUR 0,42772 opbrengst.

[ Voor 12% gewijzigd door edwinwd op 08-03-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
klinkt beter ,bedankt voor de correctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK198
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-04 20:49
Ik lees hier al een tijdje met veel interesse mee over de Sessy thuis batterij.
Zelf heb ik (nog) geen sessy aangeschaft, maar heb wel een vraagje.
Wat is in ROI modus het prijs verschil wat Sessy hanteert om te gaan laden of is dit vrij instelbaar?
Ik dacht dit al eens in dit topic te hebben gezien maar kan het niet terug vinden.
De chatbot op de website van Sessy geeft helaas ook geen antwoord waar ik iets mee kan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47
RK198 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:04:
Ik lees hier al een tijdje met veel interesse mee over de Sessy thuis batterij.
Zelf heb ik (nog) geen sessy aangeschaft, maar heb wel een vraagje.
Wat is in ROI modus het prijs verschil wat Sessy hanteert om te gaan laden of is dit vrij instelbaar?
Ik dacht dit al eens in dit topic te hebben gezien maar kan het niet terug vinden.
De chatbot op de website van Sessy geeft helaas ook geen antwoord waar ik iets mee kan…
Dit kun je zelf aangeven in de Sessy portal ook is het mogelijk om de Sessy zelf aan te sturen,
Daar is veel over te vinden hier op het forum.
Maar onder de € 0,12 verschil valt er niets te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:23
vogel6 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:41:
klinkt beter ,bedankt voor de correctie
Bovendien handel je niet zelf, maar de aggregator waarbij je bent aangesloten (b.v. Frank Energie). In feite stel je je Sessy aan de aggregator ter beschikking. In ruil daarvoor krijg je een vergoeding. Je moet afwachten welk deel van de verdienste uiteindelijk bij jou terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK198
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-04 20:49
Peterhardenberg schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Dit kun je zelf aangeven in de Sessy portal ook is het mogelijk om de Sessy zelf aan te sturen,
Daar is veel over te vinden hier op het forum.
Maar onder de € 0,12 verschil valt er niets te verdienen.
Bedankt voor de reactie.
Mooi dat dit in de Sessy portal zelf is aan te geven. De investering is immers niet voor iedereen gelijk (recente prijs verhoging, wel/niet zelf plaatsen etc.)
Verder ben ik bekend met de aansturing middels de API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:07
Tazzios schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:08:

[...]
Ik zie vandaag ook tibber advertenties langskomen waarin ze een eigen pakket van ca.500 euro aanbieden om te kunnen "handelen". Mogelijk had Frank die systemen niet en was de samenwerking daarmee logisch.

Edit: zie nu dat het om een laadpaal oplossing gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frxqgChLyuN-kvXBrTshvdVlUlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgPBAwbfpDFoYIp4NYw1TfAm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door tcw82 op 08-03-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-05 08:28
Torch1969 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Bovendien handel je niet zelf, maar de aggregator waarbij je bent aangesloten (b.v. Frank Energie). In feite stel je je Sessy aan de aggregator ter beschikking. In ruil daarvoor krijg je een vergoeding. Je moet afwachten welk deel van de verdienste uiteindelijk bij jou terechtkomt.
Duidelijk, er is alleen 1 ding wat ik nog niet begrijp. Krijg je de vergoeding over wat de batterij opslaat / levert of wordt er gekeken wat er langs je meter gaat? Hoop dat er puur naar de batterij gekeken wordt. Bij lage stroomkosten zet ik nl mijn grote verbruikers (ev lader/wp boiler etc) aan en hoop niet dat dit het handelen in de weg staat en iets is waar ik rekening mee moeten houden qua verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:01
Arnold79 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Duidelijk, er is alleen 1 ding wat ik nog niet begrijp. Krijg je de vergoeding over wat de batterij opslaat / levert of wordt er gekeken wat er langs je meter gaat? Hoop dat er puur naar de batterij gekeken wordt. Bij lage stroomkosten zet ik nl mijn grote verbruikers (ev lader/wp boiler etc) aan en hoop niet dat dit het handelen in de weg staat en iets is waar ik rekening mee moeten houden qua verbruik.
De batterij heeft toch geen MID meter?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 13:33
FYI Zonneplan afnemers:

Bedankt voor je bericht.
Een samenwerking met zonneplan kan natuurlijk wel. Beide partijen moeten natuurlijk willen.
Wij staan open om met zoveel mogelijk leveranciers in zee te gaan.
Dus er komen nog zeker ontwikkelingen.

---------------
Onderwerp: Re: Handelen op de onbalansmarkt met Sessy en Frank Energie.

Goedemorgen Sessy Team,

Dit is goed nieuws voor de (terug)betaalbaarheid van Sessy! Ik zit echter niet bij Frank, maar bij Zonneplan.
Zijn er ook ontwikkelingen om met deze leverancier in zee te gaan, of wordt dat onmogelijk wegens positionering van de eigen Nexus thuisbatterij die men promoot?
Zo nee, dan zal overstappen van leverancier de enige mogelijkheid zijn om van de onbalansmarkt gebruik te kunnen maken.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-05 08:28
John245 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:17:
[...]

De batterij heeft toch geen MID meter?
Geen MID meter, maar de P1 meter is onderdeel van het Sessy systeem.
Het doel is om het net te balanceren en vermogen aan/uit te zetten in het systeem. Daarom lijkt mij dat puur de batterij aangestuurd wordt en dat dit de basis is voor de vergoeding.
Je moet het denk ik zo zien dat je je batterij ter beschikking stelt aan Frank Energie. Dat het ding in mijn huishouden / achter mijn P1 meter hangt moet ik denk ik los zien. Maar zou dit graag zeker willen weten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:01
DaCootMeister schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:46:
FYI Zonneplan afnemers:

Bedankt voor je bericht.
Een samenwerking met zonneplan kan natuurlijk wel. Beide partijen moeten natuurlijk willen.
Wij staan open om met zoveel mogelijk leveranciers in zee te gaan.
Dus er komen nog zeker ontwikkelingen.

---------------
Onderwerp: Re: Handelen op de onbalansmarkt met Sessy en Frank Energie.

Goedemorgen Sessy Team,

Dit is goed nieuws voor de (terug)betaalbaarheid van Sessy! Ik zit echter niet bij Frank, maar bij Zonneplan.
Zijn er ook ontwikkelingen om met deze leverancier in zee te gaan, of wordt dat onmogelijk wegens positionering van de eigen Nexus thuisbatterij die men promoot?
Zo nee, dan zal overstappen van leverancier de enige mogelijkheid zijn om van de onbalansmarkt gebruik te kunnen maken.
Zal Zonneplan niet dezelfde argumenten hebben als Tibber om geen integratie te maken voor Sessy? Gezien het feit dat ze de capaciteit van 10kW zo belangrijk vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 09-03-2024 09:34 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
Denk eerder dat men zit met het omvormer vermogen, wat bij een sessy relatief "klein" is.
Het gaat juist bij de onbalans markt om het opvangen van snelle pieken per kwartier.

We gaan zien hoe "FrankEnergie" het gaat doen op de Sessy's, wellicht kunnen die gene die al om zijn gegaan hier een samenvatting maken na een maand van gebruik.
Ben benieuwd wat het opleverd

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 09-03-2024 10:32 ]

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 21:47
Misschien wel goed om te weten dat Frank toeslag berekend op de totale productie + totale consumptie van stroom per maand.
Leveranciers zoals Tibber berekenen opslag op productie - consumptie van stroom per maand.

Handelen op de onbalans markt met Sessy zorgt voor meer stroom transport en dus meer inkomsten voor Frank!

Natuurlijk is er niets mis met een bedrijf dat geld probeert te verdienen, maar waar ligt het omslagpunt?
Wanneer is het voor de consument voordeliger om een ROI strategie bij Rubber af te nemen en wanneer levert de Frank strategie voldoende op om voor de hogere kosten te compenseren?

Ok deze vraag te beantwoorden heb ik data nodig (want ik zit niet bij Frank). Ik wil een Excel sheet maken die op basis van het aantal sessies, stroom verbruik en stroom productie de omslagpunt laat zien zodat iedereen een geïnformeerde keus kan maken op basis van historische data (zonder garanties voor de toekomst)

Hier is een overzicht van de verschillende dynamische energie leverancier en de kosten: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De bonus bij een jaartje Frank is al 2x zoveel dan wat de Sessy mij heeft opgeleverd met ROI. Dus durf het wel een jaartje aan, mijn verbruik is ook maar +-2400.
Indien Tibber ook met onbalans komt of een andere partij kijken we wel weer opnieuw wat het voordeligst is.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 09-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ik zeg altijd: Wat een ander aan jou verdient, kun je dat zelf OOK via jouw kanalen. Dus waarom zou je laten 'misbruiken' door een ander.

[ Voor 7% gewijzigd door yingli405 op 09-03-2024 11:38 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
yingli405 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:36:
Mijn spreekwoord is altijd: Wat een ander aan jou verdient, kun je dat zelf OOK via jouw kanalen. Dus waarom zou je laten 'misbruiken' door een ander.
Als je 1+ MW op de plank hebt liggen wel ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
AJediIAm schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:42:
Misschien wel goed om te weten dat Frank toeslag berekend op de totale productie + totale consumptie van stroom per maand.
Leveranciers zoals Tibber berekenen opslag op productie - consumptie van stroom per maand.

Handelen op de onbalans markt met Sessy zorgt voor meer stroom transport en dus meer inkomsten voor Frank!

Natuurlijk is er niets mis met een bedrijf dat geld probeert te verdienen, maar waar ligt het omslagpunt?
Wanneer is het voor de consument voordeliger om een ROI strategie bij Rubber af te nemen en wanneer levert de Frank strategie voldoende op om voor de hogere kosten te compenseren?

Ok deze vraag te beantwoorden heb ik data nodig (want ik zit niet bij Frank). Ik wil een Excel sheet maken die op basis van het aantal sessies, stroom verbruik en stroom productie de omslagpunt laat zien zodat iedereen een geïnformeerde keus kan maken op basis van historische data (zonder garanties voor de toekomst)

Hier is een overzicht van de verschillende dynamische energie leverancier en de kosten: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Hier heb ik dus ook naar zitten kijken omdat Frank de opslag niet saldeert. Maar op het moment dat je een slim handelen module activeert(?) dan is die opslag maar 0,6 cent/kWh ipv 2,53 cent/kWh (volgens de tabel uit het genoemde topic) dit scheelt dus al best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
tcw82 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:45:
[...]

Ik zie vandaag ook tibber advertenties langskomen waarin ze een eigen pakket van ca.500 euro aanbieden om te kunnen "handelen". Mogelijk had Frank die systemen niet en was de samenwerking daarmee logisch.

Edit: zie nu dat het om een laadpaal oplossing gaat.
[Afbeelding]
Grappig dat ze hun naam durven verbinden aan een laadpaal fabrikant die (zacht gezegd) niet echt een lekkere reputatie heeft afgelopen jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Tazzios schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:27:
De bonus bij een jaartje Frank is al 2x zoveel dan wat de Sessy mij heeft opgeleverd met ROI. Dus durf het wel een jaartje aan, mijn verbruik is ook maar +-2400.
Indien Tibber ook met onbalans komt of een andere partij kijken we wel weer opnieuw wat het voordeligst is.
Wat bedoel je met "bonus"?
Kan je wat details geven van je verbruik, productie (indien je zonnepanelen hebt) en de "bonus" zodat ik het op kan nemen in de excel sheet?

Nog een kleine toevoeging: niks mis met Frank.
Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik niet zo van hun dubbele opslag hou, maar het is voor sommige mensen de beste keus. Dat wil ik dus objectief doorrekenen.

[ Voor 22% gewijzigd door AJediIAm op 09-03-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 09:39

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Sinds oktober 1 Sessy in huis en binnenkort (23 maart) komt mijn tweede. Nu zit ik een beetje op 2 sporen hoe ze in te zetten:

1. Ik wil (hobby/duurzaamheid) een aantal zonnepanelen gebruiken om nul op de meter te draaien. Gewoon leuk en interessant om op deze manier met je eigen energieproductie en consumptie om te gaan.

2. Ook interessant (zowel vanuit interesse hoe deze markt werkt als vanuit financieel oogpunt) is de recente optie met Frank energie.

Is het mogelijk om de ene Sessy op NOM te laten draaien en de andere op de Frank propositie?

Iemand zijn Sessy’s al eens tegelijkertijd voor verschillende doelen ingezet? Moet je dan 2 verschillende portals inrichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevenski
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ter info: Sessy heeft een poll op (o.a.) Youtube gezet met de vraag welke energieleverancier als volgende moet worden ‘aangesloten‘ bij Sessy tbv handelen op de onbalans markt:

https://youtube.com/@sessythuisbatterij?si=M_iq_cuPS-_mIuav (onder ‘Community’)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jq3x_TCHo0txNjwSwQEs4999sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9yiouM7aM7cerG3ZCMkYrMY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Stevenski schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:11:
Ter info: Sessy heeft een poll op (o.a.) Youtube gezet met de vraag welke energieleverancier als volgende moet worden ‘aangesloten‘ bij Sessy tbv handelen op de onbalans markt:

[Afbeelding]
Er is al een reactie van tibber hier in dit draadje geplaatst dat suggereert dat tibber geen interesse heeft.

Tazzios in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 09-03-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
vanenkelen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:56:
Sinds oktober 1 Sessy in huis en binnenkort (23 maart) komt mijn tweede. Nu zit ik een beetje op 2 sporen hoe ze in te zetten:

1. Ik wil (hobby/duurzaamheid) een aantal zonnepanelen gebruiken om nul op de meter te draaien. Gewoon leuk en interessant om op deze manier met je eigen energieproductie en consumptie om te gaan.

2. Ook interessant (zowel vanuit interesse hoe deze markt werkt als vanuit financieel oogpunt) is de recente optie met Frank energie.

Is het mogelijk om de ene Sessy op NOM te laten draaien en de andere op de Frank propositie?

Iemand zijn Sessy’s al eens tegelijkertijd voor verschillende doelen ingezet? Moet je dan 2 verschillende portals inrichten?
Dit is niet zo verstandig om te doen

Als je op 1 accu aan het handelen bent,
Voorbeeld,
Accu1 Frank zegt maximaal laden van het net. Je gaat dan 2200W laden
P1 meter heeft dan huisverbruik .. plus 2200W

Accu 2 NOM, ziet hoog P1 meter verbruik van meer dan 2200W en gaat dus max. 1700W terug leveren
Effect voor het handelen is dus geen 2200W maar 2200-1700= 500W

Bij ontladen heb je de zelfde problemen.

2 accu's moeten altijd het zelfde doen of 1 accu uitzetten en 1 accu aan kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Als je kan aansturen via HA ofzo dan kam het wel en zou je sessy 1 kunnen uitsluiten van de NoM berekening. Hier kan je het XoM script van PimDoos voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
niels.p schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:25:
Als je kan aansturen via HA ofzo dan kam het wel en zou je sessy 1 kunnen uitsluiten van de NoM berekening. Hier kan je het XoM script van PimDoos voor gebruiken.
Klopt helemaal,
Maar kun je dan niet beter beide accu's gebruiken voor NOM of handelen en hier via de API in schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

niels.p schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:25:
Ik gebruik HA niet, heb thuis alles op Homey draaien. De Sessy ook de laatste tijd. @gruijter heeft daar ook hele mooie apps voor ontwikkeld.

Ik blijf HA net een te hoge drempel vinden, op de een of andere manier klikt het niet in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Peterhardenberg schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Dit is niet zo verstandig om te doen

Als je op 1 accu aan het handelen bent,
Voorbeeld,
Accu1 Frank zegt maximaal laden van het net. Je gaat dan 2200W laden
P1 meter heeft dan huisverbruik .. plus 2200W

Accu 2 NOM, ziet hoog P1 meter verbruik van meer dan 2200W en gaat dus max. 1700W terug leveren
Effect voor het handelen is dus geen 2200W maar 2200-1700= 500W

Bij ontladen heb je de zelfde problemen.

2 accu's moeten altijd het zelfde doen of 1 accu uitzetten en 1 accu aan kan wel.
Ja klinkt logisch inderdaad… hmmm nog eens goed over nadenken. Met behulp van Homey kan ik denk ik ook wel flows maken om te switchen…

Hardop nadenkend:
- Wanneer gaat Frank mijn accu laden? Op het moment dat er overschot is, dus als mijn zonnepanelen ook aan het leveren zijn. Dus de ene accu laadt omdat Frank het wil de ander omdat ik het wil. Lijkt elkaar niet te bijten.

- Wanneer gaat Frank mijn accu ontladen? Op het moment dat er verbruikspieken zijn toch, dus dat lijkt me dan bijvoorbeeld tussen 17 en 20 uur ‘s avonds als iedereen zijn inductie kookplaat en/of ovens aanzet. Ook dat zijn momenten dat mijn 2e Sessy gaat ontladen om in mijn huis nul op de meter te houden. Ook dat lijkt elkaar niet te bijten dan toch?

Zijn er situaties mogelijk op die onbalansmarkt dat laden en ontladen tegen elkaar in zullen gaan? Ik ken de eigenschappen van die markt niet zo goed, maar het lijkt me dan minder waarschijnlijk toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
vanenkelen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Ja klinkt logisch inderdaad… hmmm nog eens goed over nadenken. Met behulp van Homey kan ik denk ik ook wel flows maken om te switchen…

Hardop nadenkend:
- Wanneer gaat Frank mijn accu laden? Op het moment dat er overschot is, dus als mijn zonnepanelen ook aan het leveren zijn. Dus de ene accu laadt omdat Frank het wil de ander omdat ik het wil. Lijkt elkaar niet te bijten.

- Wanneer gaat Frank mijn accu ontladen? Op het moment dat er verbruikspieken zijn toch, dus dat lijkt me dan bijvoorbeeld tussen 17 en 20 uur ‘s avonds als iedereen zijn inductie kookplaat en/of ovens aanzet. Ook dat zijn momenten dat mijn 2e Sessy gaat ontladen om in mijn huis nul op de meter te houden. Ook dat lijkt elkaar niet te bijten dan toch?

Zijn er situaties mogelijk op die onbalansmarkt dat laden en ontladen tegen elkaar in zullen gaan? Ik ken de eigenschappen van die markt niet zo goed, maar het lijkt me dan minder waarschijnlijk toch?
Ik zou het nog wat simpeler maken. Ik zou de power van de Sessy die door Frank aangestuurd wordt als Grid Setpoint van De P1 dongle gebruiken. De tweede Sessy kan dan gewoon NOM draaien en negeert de andere Sessy.

Zo wil ik het ook gaan laten draaien als 1 van de Sessy door Frank aangestuurd wordt.

Jammer dat je bij YouTube moet inloggen om te stemmen… had graag op Tibber gestemd.

[ Voor 6% gewijzigd door DJP! op 09-03-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

AJediIAm schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Wat bedoel je met "bonus"?
overstap bonus van 83 euro: Arnold79 in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
(kan ook via cashbackxl.nl)
Kan je wat details geven van je verbruik, productie (indien je zonnepanelen hebt) en de "bonus" zodat ik het op kan nemen in de excel sheet?

...
1 sessy. 1 zonnepaneel 380kWh. verbruik: airco 500kWh verwarmen 500kWh koelen + 1100kWh voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:39
DJP! schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:02:
[...]

Ik zou het nog wat simpeler maken. Ik zou de power van de Sessy die door Frank aangestuurd wordt als Grid Setpoint van De P1 dongle gebruiken. De tweede Sessy kan dan gewoon NOM draaien en negeert de andere Sessy.

Zo wil ik het ook gaan laten draaien als 1 van de Sessy door Frank aangestuurd wordt.

Jammer dat je bij YouTube moet inloggen om te stemmen… had graag op Tibber gestemd.
Ik wordt getriggerd door je gridSetpoint. Het was me al opgevallen dat deze op de api van de p1 zit. Echter is er geen documentatie en vroeg ik me al af wat dit precies is. Ik zie nog niet helemaal hoe je met de gridpoint 1 accu als nom kunt gebruiken en de andere om mee te handelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
JeroendeGroot schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Ik wordt getriggerd door je gridSetpoint. Het was me al opgevallen dat deze op de api van de p1 zit. Echter is er geen documentatie en vroeg ik me al af wat dit precies is. Ik zie nog niet helemaal hoe je met de gridpoint 1 accu als nom kunt gebruiken en de andere om mee te handelen?
Het Grid Setpoint is eigenlijk het setpoint wat de Nul op de Meter gebruikt als nul. Als je bij Grid Setpoint 100 zou invullen zal de NOM regeling ipv 0 dus 100 aanhouden.

Stel dat Sessy 1 ter beschikking van Frank Energy staat, en Sessy 2 standaard in NoM modus draait. Als je dan de power neemt van Sessy 1 en die bij de P1 (actual usage) optelt en instelt als Grid Setpoint negeer je als het ware Sessy 1. Zo laad Sessy 2 nog steeds netjes op met de output van de PV en ontlaad niet als Sessy 1 aan het opladen is.

Het een en ander staat ook beschreven in de TS en wordt ook wel XOM (x op de meter) genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:19
@Twan_V had het laatst over een forum. Zou mooi zijn als sessy gebruikers daar hun how-to's kunnen droppen. En alleen toegankelijk voor sessy owners.

Hier verdwaald veel goede info in de hoeveelheid pagina's.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
Leoniq schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:15:
@Twan_V had het laatst over een forum. Zou mooi zijn als sessy gebruikers daar hun how-to's kunnen droppen. En alleen toegankelijk voor sessy owners.

Hier verdwaald veel goede info in de hoeveelheid pagina's.
Deed effe een wilde gok en voerde in bij me brouwser https://forum.sessy.nl/
En wat blijkt het staat al online met 3 post's :)

Nu niet gelijk hier allemaal weg gaan :) en off gaan crossposten want dan word het echt on overzichtelijk

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Het Grid Setpoint is eigenlijk het setpoint wat de Nul op de Meter gebruikt als nul. Als je bij Grid Setpoint 100 zou invullen zal de NOM regeling ipv 0 dus 100 aanhouden.

Stel dat Sessy 1 ter beschikking van Frank Energy staat, en Sessy 2 standaard in NoM modus draait. Als je dan de power neemt van Sessy 1 en die bij de P1 (actual usage) optelt en instelt als Grid Setpoint negeer je als het ware Sessy 1. Zo laad Sessy 2 nog steeds netjes op met de output van de PV en ontlaad niet als Sessy 1 aan het opladen is.

Het een en ander staat ook beschreven in de TS en wordt ook wel XOM (x op de meter) genoemd.
Hoe XOM in de TS wordt beschreven is met een vaste waarde voor het Grid Setpoint toch? En voor alle Sessy’s tegelijk alsof ze 1 accu zijn (als je er meer hebt).

In deze situatie wil je 2 Sessy’s apart van elkaar laten werken en voor 1 van die 2 wil je dan een dynamische Grid Setpoint gebruiken (het vermogen van de andere Sessy).

Dat zie ik nog even niet voor me hoe dat dan werkt. Moet voor iedere Sessy een eigen portal aangemaakt worden en hoe krijg ik die dynamische waarde ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:30
Als je een Grid Setpoint instelt laadt je Sessie ook van het net als er geen PV energie bschikbar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
vanenkelen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:32:
[...]

Hoe XOM in de TS wordt beschreven is met een vaste waarde voor het Grid Setpoint toch? En voor alle Sessy’s tegelijk alsof ze 1 accu zijn (als je er meer hebt).

In deze situatie wil je 2 Sessy’s apart van elkaar laten werken en voor 1 van die 2 wil je dan een dynamische Grid Setpoint gebruiken (het vermogen van de andere Sessy).

Dat zie ik nog even niet voor me hoe dat dan werkt. Moet voor iedere Sessy een eigen portal aangemaakt worden en hoe krijg ik die dynamische waarde ingevoerd?
Bij de Nul op de Meter regeling meet de P1 dongle (via de slimmemeter) het actuele vermogen en verdeelt dit over de aanwezige Sessy's. Stel dat de P1 meter 1000W meet en er zijn twee Sessy's aangemeld bij de P1 dongle dan zal de P1 dongle beide Sessy's een power setpoint van 500W geven. Dit om ervoor te zorgen dat het actuele vermogen naar 0W gaat, het is immers een Nul op de Meter regeling.

De P1 dongle verdeelt het benodigde vermogen dus over de Sessy's die in NOM modus staan en vermogen kunnen opnemen of leveren. Als de Sessy "battery empty" is zal deze dus geen vermogen kunnen leveren maar wel kunnen opnemen. Omgekeerd natuurlijk bij "battery full".

Als een Sessy op API, ROI of IDLE modus staat is deze dus niet aangemeld bij de P1 dongle. De P1 dongle zal dus geen setpoint sturen na de Sessy en al het benodigde vermogen naar de overige Sessy(s) sturen.

Als je 1 Sessy in ROI modus zet zal deze dus niet na de P1 meter kijken maar wel gaan laden en ontladen door middel van het ROI schema. Als Sessy 2 dan in NOM modus staat zal de P1 meter (die dus alleen Sessy 2 ziet) gaan proberen de 0 op de meter te houden door Sessy 2 het vermogen van Sessy 1 te laten compenseren. Dit is niet efficiënt... Je hebt in dit geval teveel AC-->DC-->AC etc verliezen.

Om het toch mogelijk te maken om 1 Sessy in ROI te hebben en de andere Sessy in NOM moet je dus de power van de Sessy die in ROI staat als offset gebruiken voor je NOM regeling. Dit kun je doen door het actief aansturen van het gridsetpoint in de P1 meter. Het grindsetpoint is dan dus de "actuele P1 vermogen" + "Sessy ROI power". Nu zal de andere Sessy die in NOM staat dus netje met je PV opladen en ontladen als meer verbruik dan opwek heb. Maar de Sessy in NOM zal de andere Sessy in ROI dus niet gaan compenseren.

Dit is helemaal te automatiseren via Homey, Home Assistant etc. in plaats van 0 op de meter heb je nu een X op de meter regeling.

Bovenstaande verhaal is al standaard aanwezig in de XOM blueprint van @PimDoos https://github.com/PimDoo...ueprints/automation/sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Voor vandaag en morgen zou ik dus een iets afwijkende strategie willen.
De prijzen van morgen zijn bijna de hele dag +10cent tov het huidige laad moment.
Dus, ik denk er sterk over om nu te laden (is al gaande) maar dan niet de geplande ontlading te doen later vandaag. I.p.d.v. zou ik dan morgen of NOM of ontladen op de piek willen doen.
Dit zit niet in de strategie van sessie nu, denk ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDaF1lRq8YTDQb8o79BGEfbjvzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pGsMvLWLkl2y4xtwyEUEQ6y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvJpWtikvFHUYisaTiNLTaOKL00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8thgqoRY7QYBEnWC515KXpEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Even lekker op mezelf reageren. De strategie voor vandaag is aangepast. Nu ontladen we niet meer vandaag, maar morgen. Heel mooi dit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 14:51
tcw82 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:36:
Even lekker op mezelf reageren. De strategie voor vandaag is aangepast. Nu ontladen we niet meer vandaag, maar morgen. Heel mooi dit!!
Ik praat ook geregeld met mezelf voor de spiegel hoor dus zo bijzonder is je reactie niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
tcw82 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:34:
Voor vandaag en morgen zou ik dus een iets afwijkende strategie willen.
De prijzen van morgen zijn bijna de hele dag +10cent tov het huidige laad moment.
Dus, ik denk er sterk over om nu te laden (is al gaande) maar dan niet de geplande ontlading te doen later vandaag. I.p.d.v. zou ik dan morgen of NOM of ontladen op de piek willen doen.
Dit zit niet in de strategie van sessie nu, denk ik?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke app is dat bovenste plaatje met de energie prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
Gert2761 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Welke app is dat bovenste plaatje met de energie prijzen?
Dat is de app van Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Sicos schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Ik praat ook geregeld met mezelf voor de spiegel hoor dus zo bijzonder is je reactie niet :)
_O-
Daar is bij mij geen spiegel voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 10-03-2024 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
Stevenski schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:11:

[Afbeelding]
Uiteraard even gevote, sessy tibber flink aan de lead. Helaas niet heel veel votes. 68% uit 38 stemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stevenski
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DeKoetsier schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Uiteraard even gevote, sessy flink aan de lead. Helaas niet heel veel votes. 68% uit 38 stemmen
Ik neem aan "Tibber flink aan de lead" :)

Vandaag nog contact gehad met Tibber over eventuele integratie met Sessy: ze zeggen dat ze nog steeds in gesprek zijn om een manier van samenwerken te vinden. Dus: fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbert B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-04 00:23

Herbert B.

Altijd wat.

Krijg net een e-mail van nextenergy met de uitleg over handelen met hun eigen batterij.
Dus daar zal weinig samenwerking inzitten vermoed ik.
https://www.nextenergy.nl/smart-home/thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Herbert B. schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:04:
Krijg net een e-mail van nextenergy met de uitleg over handelen met hun eigen batterij.
Dus daar zal weinig samenwerking inzitten vermoed ik.
https://www.nextenergy.nl/smart-home/thuisbatterij
Thuis batterijen hebben het risico een vendor lock in te worden voor de nietsvermoedende consument. Met een Open API zoals die van Sessy hoeven we ons daar gelukkig geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 16:30
Knip, offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:38
Knip, offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 16:30
Knip, offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 15:53
Knip, offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:54
Knip, offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:43 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:54
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 12-03-2024 23:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Zullen we het weer over de Sessy hebben ipv Tibber GvO's & zonnepanelen?

Tibber is hier wel ontopic als het het handelen op de onbalansmarkt icm Sessy betreft.

[ Voor 43% gewijzigd door Taro op 13-03-2024 08:44 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@Twan_V Firmware 1.6.3 heeft absoluut niks gedaan aan het drift issue.. nu weer twee accus op hol :-(
Ene is bij 3% "Empty", de andere nu bij 7% ...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hier ook een vrij driftende Sessy, na een uurtje laden op 1.1 kW is hij van 0%->33% (volgens BMS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
cacofant schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:42:
@Twan_V Firmware 1.6.3 heeft absoluut niks gedaan aan het drift issue.. nu weer twee accus op hol :-(
Bij mij was alles opgelost toen ik even de stroom van de beide Sessy's haalde. Een geforceerde update hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
cacofant schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:42:
Ik gebruik XOM, en heb dat dan niet. Bij NOM wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wie kan iets zeggen over de betrouwbaarheid van de onboard kWh meters van de Sessy? Ik meet óók extern met een MID meter en zie de getallen steeds verder uit elkaar drijven.

Ik zie ook dat Sessy leeg is maar de API zegt dat er tegelijkertijd ergens een slordige 8(!)kW discharged is. Rara... Iets klopt hier niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDPBNV8yGfvKo2oz58p21TzkQCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ArKJmZDemNWajkY6lkd2sOT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQNGaLBo9DcG4q4nZT3_BYeJTuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96cZnnD4EStuAqTwa3mJJ80X.png?f=fotoalbum_large

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb mijn 3 sessy's op een 3 kwh meter van Home wizzard zitten. Die van de sessy gebruik ik niet. Maar de wizzard kwh is wel nauwkeurig. Is ook een MID meter. (Estron).

Nu kan je goed de RTE uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Leoniq schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:52:
Ik heb mijn 3 sessy's op een 3 kwh meter van Home wizzard zitten. Die van de sessy gebruik ik niet. Maar de wizzard kwh is wel nauwkeurig. Is ook een MID meter. (Estron).

kunt je melden hoeveel de RTE is en over welke periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:32
Ik dacht de Sessy maar met maximaal 1,7 kW kon ontladen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Leoniq schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:52:

Je ziet hier de getallen zoals ze uit de HA integratie komen. De integratie geeft de getallen wer zoals Sessy ze uitspuugt. Het probleem zit 'm in dat uitspugen. Of is dat het 'drift" probleem zoals eerder besproken?

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Ik dacht de Sessy maar met maximaal 1,7 kW kon ontladen.
Dat bedoel ik. Sessy spuugt rare getallen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Hier een screendump uit HA. Je zou denken dat het aantal kWh's charge en discharge redelijk bij elkaar in de buurt blijft. Wat erin gaat, moet er ook een keer uit. Ik kan er niets van bakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fnxtyn_3ZEyc4R6kxbqUniMzxbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6oWl1peQryaR60cUSBFqYUiA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
In een uur tijd 8kWh ontladen in NOM modus met een grijze buitenlucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptkW6iaasDWiKG5LF_eI8_MRCEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpMeQgXz5Hz8r7g51jmtZpD4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Nou, voor de volledigheid nog effe de imp en exp van de externen MID meter, en die is wel logisch verklaarbaar. Geen activiteit. Conclusie: sessy is van de leg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bm9ErhS73n6TTz_p6sp4dwTL98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roqCZYWbkLc8HRe0plNFEcgv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPluB-jyMsmjWxeCGhjiNrNo8CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3TQfBeBFfyBg1doV0l1qrgsI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
sinds half januari heb ik bi-directionele meting van de sessy's tussen de meterkast en de batterijen merk shelly, daar ik ook twijfelde over de laad/ontlaad metingen van de sessy's

enkele cijfers van af 1-2-24 t/m 13-3-24 alles in kwhr.

typen shelly sessy verschil %
laden 1043 1064 21 2,00
ontladen 823 875 52 6,30
verschil 220 189
RTE % 21,1 17,7 of te wel 78.9% en 82.3%

schatting
gemid laden API 500-1700
gemid ontladen API 500-1500
gemid laden /ontladen op NOM 50 -1500
Ham vraag wat is juist, zelf geef ik de voorkeur aan de shelly meting, gezien ook de vele tweakers vragen over de betrouwbaarheid van de software sessy metingen.

zijn er meer gebruikers welke vergelijkbare metingen hebben (om een algeheel beeld te vormen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Wat er vervelend aan is, is dat de externe meting lijkt te kloppen, maar dáár baseert Sessy z'n activiteit niet (mede) op. Ik zal de roundtrip eens gaan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
vogel6 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:54:
[...]

kunt je melden hoeveel de RTE is en over welke periode?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tnqMokJYS9gZE3sXaPwzLw0WqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLZsM3BfUj0oBO3QUlfxJpyK.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is van eind januari tot nu. Met experimenteren zoals volle snelheid laden, laden met 200watt etc.

485 kwh geladen en 387 kwh ontladen. Geeft RTE van 79,8 %.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Voor wat betreft de Sessy charged/discharged totalen, die heb je denk ik zelf moeten toevoegen: heb je hiervoor de juiste soort van Riemann som gebruikt (left)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Leoniq schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:52:
[...]
Dit is van eind januari tot nu. Met experimenteren zoals volle snelheid laden, laden met 200watt etc.

485 kwh geladen en 387 kwh ontladen. Geeft RTE van 79,8 %.
Hier 284 kWh en 237 kWh, respectievelijk, voor 83,7% RTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
ErnstH schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:53:
Voor wat betreft de Sessy charged/discharged totalen, die heb je denk ik zelf moeten toevoegen: heb je hiervoor de juiste soort van Riemann som gebruikt (left)?
is gewoon een handmatige schatting van dagelijks gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
ErnstH schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:55:
[...]

Hier 284 kWh en 237 kWh, respectievelijk, voor 83,7% RTE.
vraag ;is dit een sessy meting? zoja dan is dat vergelijkbaar met mij, of is de een aparte (niet sessy meting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
vogel6 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:01:
[...]

vraag ;is dit een sessy meting? zoja dan is dat vergelijkbaar met mij, of is de een aparte (niet sessy meting)?
Ik gebruik de PimDoos home assistant integratie, deze getallen zijn op basis van de gerapporteerde charge/discharge power van die integratie. Dus dat zal idd van de Sessy komen.

Edit: het klopt ook wel met andere data (p1, energie leverancier data).

[ Voor 8% gewijzigd door ErnstH op 13-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Hier zijn de Sessy’s aangesloten op een Eastron SDM72D MID meter met ModBus. Ik lees de vermogens van de Sessy’s en die van de kWh meter elke paar seconden uit. Aangezien de Sessy alleen vermogens metingen heeft en geen energy metingen kan ik alleen de vermogens (Watt) vergelijken. De vermogens van de Sessy en die van de kWh meter komen bijna exact overeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwbm6JzLpDm5jDftRzu1l5Eo0CQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNEC3Lid4bz3g2otQevPgJdL.jpg?f=fotoalbum_medium

Zie screenshot van vandaag, de lijntjes van de kWh meter en de Sessy liggen netjes over elkaar heen.

Qua kWh meet de Sessy zelf niets, dit is ook niet beschikbaar in de Sessy zelf. Wat er vaak gedaan wordt in HA is dat er een paar Riemann intergraties toegevoegd worden zodat je data voor het Energy dashboard hebt. Maar deze intergraties zijn erg afhankelijk van de uitlees snelheid. Als de Sessy bijvoorbeeld NOM draait dan kan het laden/ontladen best snel veranderen, je bent dan afhankelijk van de uitleessnelheid van de data om die Riemann intergraties correct te krijgen. Ik denk dat hier de afwijkingen door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
ErnstH schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:53:
yep. left idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:51:
Hier zijn de Sessy’s aangesloten op een Eastron SDM72D MID meter met ModBus. Ik lees de vermogens van de Sessy’s en die van de kWh meter elke paar seconden uit. Aangezien de Sessy alleen vermogens metingen heeft en geen energy metingen kan ik alleen de vermogens (Watt) vergelijken. De vermogens van de Sessy en die van de kWh meter komen bijna exact overeen.

[Afbeelding]

Zie screenshot van vandaag, de lijntjes van de kWh meter en de Sessy liggen netjes over elkaar heen.

Qua kWh meet de Sessy zelf niets, dit is ook niet beschikbaar in de Sessy zelf. Wat er vaak gedaan wordt in HA is dat er een paar Riemann intergraties toegevoegd worden zodat je data voor het Energy dashboard hebt. Maar deze intergraties zijn erg afhankelijk van de uitlees snelheid. Als de Sessy bijvoorbeeld NOM draait dan kan het laden/ontladen best snel veranderen, je bent dan afhankelijk van de uitleessnelheid van de data om die Riemann intergraties correct te krijgen. Ik denk dat hier de afwijkingen door komen.
Interesant. Die laat ik effe bezinken tijdens een bak koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Die Riemann intergratie zullen best goed werken bij een vast vermogen zonder te veel afwijkingen maar ik denk bij NOM of API met veel wijzigingen in vermogen dat ze aardig de mist in kunnen gaan. Juist hiervoor heb ik zelf die externe kWh meter er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Mee eens. Heb die delen van de integratie eruit gekieperd en lees nu alleen de tussenmeter af.
M'n voorhoofd droogt gelijk weer op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 02:00

worker

2x Sessy thuisbatterij

Roger_de_Poger schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:43:
Wie kan iets zeggen over de betrouwbaarheid van de onboard kWh meters van de Sessy? Ik meet óók extern met een MID meter en zie de getallen steeds verder uit elkaar drijven.

Ik zie ook dat Sessy leeg is maar de API zegt dat er tegelijkertijd ergens een slordige 8(!)kW discharged is. Rara... Iets klopt hier niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De sprongen die jij ziet komen niet uit de Sessy toch? Die kWh meter heb jij zelf gemaakt in HA? Met een helper?
Dit probleem los je op door de juiste integratiemethode te kiezen tijdens het aanmaken van deze helper. Ik heb dat al een keer in dit topic uitegelegd, misschien dat je even de zoekfunctie kan gebruiken
Bij mij verdwenen deze vreemde sprongen als sneeuw voor de zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 02:00

worker

2x Sessy thuisbatterij

DJP! schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:51:

[Afbeelding]

Nee, dit veroorzaakt niet de afwijkingen. Het ligt echt aan de integratiemethode bij het aanmaken van de Riemann helper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
worker schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:23:
[...]

De sprongen die jij ziet komen niet uit de Sessy toch? Die kWh meter heb jij zelf gemaakt in HA? Met een helper?
Dit probleem los je op door de juiste integratiemethode te kiezen tijdens het aanmaken van deze helper. Ik heb dat al een keer in dit topic uitegelegd, misschien dat je even de zoekfunctie kan gebruiken
Bij mij verdwenen deze vreemde sprongen als sneeuw voor de zon
-edit: never mind. ik gebruik de tussenmeter wel.-

[ Voor 10% gewijzigd door Roger_de_Poger op 13-03-2024 19:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
Een leuk interview met de bouwer van Sessy

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@Sandburd ik kan niet updaten naar de nieuwe versie van je app. Geeft foutmeldingen

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
cacofant schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:44:
@Sandburd ik kan niet updaten naar de nieuwe versie van je app. Geeft foutmeldingen
Kun je dat wat meer definieren? Wat voor foutmelding bijvoorbeeld? (eventueel via dm met een screenshot oid)

[ Voor 7% gewijzigd door Sandburd op 14-03-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Leuk filmpje! We krijgen naast de SessyConnect dus ook nog een hybride modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Hybride modus lijkt me interessant. Wat ik eruit begrepen heb kun je dus tegelijkertijd onballans en je eigen zonnestroom toch benutten. Maar binnenkort zal er wel meer info komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 23:09
Leoniq schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:07:
Hybride modus lijkt me interessant. Wat ik eruit begrepen heb kun je dus tegelijkertijd onballans en je eigen zonnestroom toch benutten. Maar binnenkort zal er wel meer info komen.
Hmm, ik heb het begrepen als tussenvorm tussen de bestaande ROI en NOM. Laden wanneer het goedkoop is en daarna de NOM modus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
Faceless schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:18:
[...]

Hmm, ik heb het begrepen als tussenvorm tussen de bestaande ROI en NOM. Laden wanneer het goedkoop is en daarna de NOM modus.
Dat laden wanneer het goedkoop is kan je ook prima zelf doen als je zoiets gebruikt als Home Assistant, neemt natuurlijk niet weg dat het een mooie toevoeging is voor de minder technisch onderlegde mensen onder ons.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:23
Twan van Sessy bij Doe duurzaam - De groene Nerds, met o.a. een nieuwe hybride mode aansturing.

Fijn dat Sessy naar de community luistert. Topaanvulling!

[ Voor 13% gewijzigd door azaden op 14-03-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Sandburd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Kun je dat wat meer definieren? Wat voor foutmelding bijvoorbeeld? (eventueel via dm met een screenshot oid)
Ik heb de vorige versie gedeinstalleerd toen lukte het downloaden uit de app Store wel gewoon. Vreemd

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 13:33
DJP! schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:09:
[...]
Leuk filmpje! We krijgen naast de SessyConnect dus ook nog een hybride modus.
Ja en dat is fijn want momenteel speel ikzelf nog de "hybride modus" in huis. Ben veel (te veel?) bezig met kijken naar de day ahead prijsdelta, verwachte zon -of wind energie, en op basis hiervan schakelen tussen XOM en ROI.
Natuurlijk, als ik snel/slim genoeg was geweest had ik dit zelf in HA of Homey al gescript middels https://github.com/corneel27/day-ahead maar de curve is nu nog te groot. (smoes=te weinig tijd)

Check da Specz

Pagina: 1 ... 56 ... 86 Laatste