Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
cacofant schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb de vorige versie gedeinstalleerd toen lukte het downloaden uit de app Store wel gewoon. Vreemd
Enige dat ik mij kan bedenken is dat je misschien nog de versie van een losse apk geïnstalleerd had staan. Die zijn ondertekend met een andere sleutel. En dan zal de store niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:42
Dan zal dat het geweest zijn !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:31
azaden schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:09:
Twan van Sessy bij Doe duurzaam - De groene Nerds, met o.a. een nieuwe hybride mode aansturing.

Fijn dat Sessy naar de community luistert. Topaanvulling!
Sessy is een heel mooi product en zelf ben ik zeer geïnteresseerd. Mede ook omdat het een Nederlands product is met zoveel als mogelijk Europese onderdelen EN dat de Sessy software ontwikkeld wordt op aanvraag van consumenten en ook in samenwerking met Nederlandse energie leveranciers.

Wij hebben een 3 fase aansluiting met de groepen verdeeld over L1 en L3. L2 wordt alleen gebruikt door de warmtepomp warm water booster en de Zappi autolader (voor beiden als ze aan gaan verbruiken ze 3 kW). We hebben ook 2 zonnepaneel omvormers aangesloten op L1 (5000 Wp) en L3 (3000 Wp).
Dus ik zie een mogelijkheid voor een Sessy voor L1 en een voor L3. 2 vragen hierover:

1. Ik zou gewoon automatisch willen dat de Sessy's zo goedkoop mogelijk opladen (dus indien zonneschijn met de eigen opgewekte energie en indien geen zonneschijn met het laagst mogelijk dynamisch tarief). Tevens willen ontladen als de dynamische tarieven het hoogst zijn, tijdens de bekende piekuren. Welke modus is dit nu van de 4 beschikbare?

2. Waarom spreekt ook Twan in genoemde "groene nerds" podcast om niet te grote / veel Sessy's te nemen van 5 kWh. Ik toch willen dat de batterijen op een zonnige dag geheel worden opgeladen (b.v. 4* 5 = 20 kWh) door zon en/of door lage of negatieve tarieven en dat ik de dagen erna dan gedurende de piekuren (06:00h - 10:00h / 16:00 - 20:00h) dan gebruik maak van de stroom uit de batterijen?

Mijn interesse gaat dus uit om de eigen opgewekte stroom zelf zoveel mogelijk te gebruiken (afgelopen jaar 44%) en de thuisbatterijen te gebruiken om bij goedkope stroom op te laden en dure stroom te ontladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
Tazzios schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:08:
Ik heb Tibber gister gemaild met de vraag of ze ook de sessy gaan ondersteunen hier hun antwoord:

[...]
Ik kreeg zojuist het volgende antwoord van Tibber
Bedankt voor je bericht. Momenteel hebben we nog geen power-up voor Sessy. We zijn wel met Sessy in gesprek. We kunnen je dus op dit moment nog geen definitieve datum vertellen, maar we zijn er wel mee bezig.
Klinkt wat positiever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:30
MajaMestreech schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:41:
[...]
1. Ik zou gewoon automatisch willen dat de Sessy's zo goedkoop mogelijk opladen (dus indien zonneschijn met de eigen opgewekte energie en indien geen zonneschijn met het laagst mogelijk dynamisch tarief). Tevens willen ontladen als de dynamische tarieven het hoogst zijn, tijdens de bekende piekuren. Welke modus is dit nu van de 4 beschikbare?
Dit zal een combinatie zijn van API en NOM. In het filmpje heeft Twan het over een hybride modus maar hoe die exact gaat werken is nog niet bekend. Een andere optie is natuurlijk zelf aansturen :D via HA, Homey etc kun je de Sessy(s) perfect zelf aansturen en kun je laden en ontladen met op die voorwaarde die jij zelf bepaalt.
[...]
2. Waarom spreekt ook Twan in genoemde "groene nerds" podcast om niet te grote / veel Sessy's te nemen van 5 kWh. Ik toch willen dat de batterijen op een zonnige dag geheel worden opgeladen (b.v. 4* 5 = 20 kWh) door zon en/of door lage of negatieve tarieven en dat ik de dagen erna dan gedurende de piekuren (06:00h - 10:00h / 16:00 - 20:00h) dan gebruik maak van de stroom uit de batterijen?
Als je alleen NOM draait moet je kijken na de hoeveelheid stroom die je tijdens de nacht gebruikt, dit moet je overbruggen. Stel dat je in de zomermaanden 4kWh in de nacht gebruikt, waarom zou je dan 20kWh aan accu's kopen?

Als je naast NOM ook bijvoorbeeld ROI of later SeccyConnect gaat gebruiken dan kunnen meer Sessy's wel wat toevoegen maar die kosten afweging moet je voor jezelf maken en zal voor iedereen anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:20:

Als je alleen NOM draait moet je kijken na de hoeveelheid stroom die je tijdens de nacht gebruikt, dit moet je overbruggen. Stel dat je in de zomermaanden 4kWh in de nacht gebruikt, waarom zou je dan 20kWh aan accu's kopen?
Omdat de dag erna de zon niet schijnt en vrouwlief toch de wasmachine, wasdroger, etc wil gebruiken. Tevens kun je bij een grote accu dan ook nog de dag erna koken, afwasmachine, etc op de accu laten draaien.
In de winter kun je bij de laagste tarieven de Sessy opladen en dan 's ochtends de warmtepomp starten via de accu. Met 5 kWh red je dat niet, met 20 kWh veel beter.

Of is dit niet haalbaar en zo niet, waarom niet?

[ Voor 18% gewijzigd door MajaMestreech op 15-03-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08 23:46
Vandaag zijn de twee Sessy's geïnstalleerd en ook ik zou graag me batterijen willen vullen met de zonnepalen en als die de twee batterijen niet vol krijgen, dan goedkoopste stroom van het net. Niet om ge handelen maar echt voor eigen gebruik. Nu begrijp ik dat je beste een Homey of HA kan aanschaffen.

Welke HA ben je nodig en ben je nog extra dingen nodig?
Toevallig iemand in Zuid Limburg die dit tegen vergoeding wil aanleggen voor me?
Het lijkt me best ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-09 15:25
PetraF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:14:
Nu begrijp ik dat je beste een Homey of HA kan aanschaffen.

Toevallig iemand in Zuid Limburg die dit tegen vergoeding wil aanleggen voor me?
Als je het zelf te ingewikkeld vind kun je beter een Homey kopen. Voor HA heb je aanzienlijk meer technische kennis nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:17
PetraF schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:14:
Vandaag zijn de twee Sessy's geïnstalleerd en ook ik zou graag me batterijen willen vullen met de zonnepalen en als die de twee batterijen niet vol krijgen, dan goedkoopste stroom van het net. Niet om ge handelen maar echt voor eigen gebruik. Nu begrijp ik dat je beste een Homey of HA kan aanschaffen.

Op zich kan je de boel prima automatiseren met Home Assistant, houd er wel rekening mee dat het je NOOIT gaat lukken om iets te maken dat 100% van de tijd werkt.

Ik heb zelf een script gebruikt wat gewoon te vinden is het op het internet en dat aangepast voor mijn eigen installatie. Ik bepaal soms zelf nog weleens of ik nu wel of niet 's nachts automatisch wil laden aangezien er niks zo wispelturig is als de weersvoorspellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2EwnjrvP1a4lPzNFuJQMQ-bP-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AlphUoCTvahrgx8bcfF4eNPP.png?f=fotoalbum_large

Maar het blijft wel een leuke sport om van je huis een 0 op de meter woning te maken (wat in de winter NOOIT gaat lukken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVJWR8_AWLLskCoYvpVsDk7y1tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXkqvyaIBDBP3SMiMVYQv69W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Sicos op 16-03-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MajaMestreech schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Omdat de dag erna de zon niet schijnt en vrouwlief toch de wasmachine, wasdroger, etc wil gebruiken. Tevens kun je bij een grote accu dan ook nog de dag erna koken, afwasmachine, etc op de accu laten draaien.
In de winter kun je bij de laagste tarieven de Sessy opladen en dan 's ochtends de warmtepomp starten via de accu. Met 5 kWh red je dat niet, met 20 kWh veel beter.

Houd er rekening mee dat Sessy maar max 1.7 kW kan ontladen, dus de vraag is of je dat wel volledig redt qua vermogen.

Zijn er hier ook tweakers die Sessy combineren met EMHass (https://emhass.readthedocs.io/en/latest/) en zo deels stuurbare loads als opladen EV, warmtepompboiler en evt kleinere dingen als wasmachine etc combineren met het laden en ontladen van de Sessy's?

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 16-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Sicos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:30:
[...]

Op zich kan je de boel prima automatiseren met Home Assistant, houd er wel rekening mee dat het je NOOIT gaat lukken om iets te maken dat 100% van de tijd werkt.

Ik heb zelf een script gebruikt wat gewoon te vinden is het op het internet en dat aangepast voor mijn eigen installatie. Ik bepaal soms zelf nog weleens of ik nu wel of niet 's nachts automatisch wil laden aangezien er niks zo wispelturig is als de weersvoorspellingen.

[Afbeelding]

Maar het blijft wel een leuke sport om van je huis een 0 op de meter woning te maken (wat in de winter NOOIT gaat lukken).

[Afbeelding]
Waarom zou het niet 100% van de tijd werken?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
John245 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Waarom zou het niet 100% van de tijd werken?
Omdat weerberichten gewoonweg niet 100% correct zijn. Als je bijvoorbeeld verwacht je accu overdag helemaal 100% kan laden en het weer is toch anders dan verwacht... dan ga je al nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sicos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Omdat weerberichten gewoonweg niet 100% correct zijn. Als je bijvoorbeeld verwacht je accu overdag helemaal 100% kan laden en het weer is toch anders dan verwacht... dan ga je al nat.
Ja maar hij schrijft dat het ook van het net mag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:08

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik had bij de hybride modus eigenlijk een andere vorm verwacht. Namelijk gratis opladen met zon en vervolgens ontladen op het duurste moment van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetraF
Homey Pro 2023 besteld. Hebben jullie daar ook een ethernet adapter bij gekocht of is het betrouwbaar genoeg via Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
Is het ook mogelijk om het opladen van een Sessy te programmeren op basis van het voltage per fase? Ik woon in het buitengebied en heb vaak te maken met hoge voltages zodra de zon begint te schijnen. Het voltage op de 3 fases wijkt ook onderling behoorlijk af. Zo kan fase 1 er voor zorgen dat mijn 3 fase omvormer uitvalt terwijl op de andere 2 fases nog prima zou kunnen worden terug geleverd. Wat ik zou willen is dat zodra het voltage op een fase richting de 250/251 volt gaat er begonnen wordt met laden op die fase en het laden stopt zodra het voltage weer onder een geprogrammeerde waarde is. En als het laden op basis van voltage mogelijk is heb je hiervoor dan 3 Sessy's nodig? En is dit iets wat standaard met een Sessy mogelijk is of heb je daar dan andere software/tools voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Bapper schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:18:
Is het ook mogelijk om het opladen van een Sessy te programmeren op basis van het voltage per fase? Ik woon in het buitengebied en heb vaak te maken met hoge voltages zodra de zon begint te schijnen. Het voltage op de 3 fases wijkt ook onderling behoorlijk af. Zo kan fase 1 er voor zorgen dat mijn 3 fase omvormer uitvalt terwijl op de andere 2 fases nog prima zou kunnen worden terug geleverd. Wat ik zou willen is dat zodra het voltage op een fase richting de 250/251 volt gaat er begonnen wordt met laden op die fase en het laden stopt zodra het voltage weer onder een geprogrammeerde waarde is. En als het laden op basis van voltage mogelijk is heb je hiervoor dan 3 Sessy's nodig? En is dit iets wat standaard met een Sessy mogelijk is of heb je daar dan andere software/tools voor nodig?
Ja dat kan prima alleen dan moet je natuurlijk wel Sessy's aan de desbetreffende fase hebben hangen. Waar meet je het hoge voltage? Is dit bij de hoofdaansluiting of bij je omvormer die ergens verderop in de keten hangt. Reden waarom ik dit vraag is omdat een dikkere kabel vanaf je omvormer naar je hoofdaansluiting soms ook nog weleens wonderen wil doen voor het voltage op een fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:54
Wat je wilt word een beetje lastig, Je meet waarschijnlijk vanaf de P1 meter de voltage's per fase.
Maar Sessy is op 1 fase aangesloten. Op welke fase moet je ook aangeven in de sessy portal.
Om via een andere fase te gaan laden, moet er dus een draad worden verwisseld en in de Instellingen aanpassingen worden gedaan.
Maar als je regelmatig kijkt naar de spanning per fase, kun je wel de meest geschikte Phase vinden om je sessy op aan te sluiten.
Zelf heb ik ook 3 Sessy's aangesloten (1 per fase ) maar heb gelukkig nooit last van te hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56
Ik wil je niet uit je droom helpen maar ik heb het met mijn Tesla eens getest. Wat doet dat met de spanning als ik over 3 fases met 16A ga laden?

Nou eigenlijk helemaal niets. Althans, niet merkbaar. Dus het laden van een Sessy gaat echt helemaal niets uitmaken voor de spanning. :/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Het ligt echt aan je thuis situatie. Ik heb bijvoorbeeld een warmtepomp en dan heb je zelfs aan 4 Sessy's op winter dagen niet genoeg... Je kunt ze dan wel ROI zetten zodat ze af en toe nog een beetje geld opbrengen maar alleen laden tijdens goedkope uren en de rest op NOM is met een warmtepomp al lastig.
heb je al eens getest met bijvoorbeeld een waterkoker (of een andere zware load) op fase 1? kun je met een zware load de spanning omlaag halen? Ik weet niet hoe het zit in het buitengebied, maar in een woonwijk is er zoveel aanbod dat je de spanning zelf niet merkbaar omlaag kan trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:12:
[...]

Het ligt echt aan je thuis situatie. Ik heb bijvoorbeeld een warmtepomp en dan heb je zelfs aan 4 Sessy's op winter dagen niet genoeg... Je kunt ze dan wel ROI zetten zodat ze af en toe nog een beetje geld opbrengen maar alleen laden tijdens goedkope uren en de rest op NOM is met een warmtepomp al lastig.

[...]

heb je al eens getest met bijvoorbeeld een waterkoker (of een andere zware load) op fase 1? kun je met een zware load de spanning omlaag halen? Ik weet niet hoe het zit in het buitengebied, maar in een woonwijk is er zoveel aanbod dat je de spanning zelf niet merkbaar omlaag kan trekken...
Daarom zou ik ook eens naar je bekabeling kijken. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk uit 2010 en hier heeft 70% van de woningen zonnepanelen, mijn buren 2 huizen verderop hebben zelfs maar liefst 11kwp op het dak liggen. Zelf heb ik ongeveer 7200wp. Toch komt bij mij zelden het voltage op de fases boven de 240 volgt... heel soms een uitschieter tot 246 maar dat is echt zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Daarom zou ik ook eens naar je bekabeling kijken. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk uit 2010 en hier heeft 70% van de woningen zonnepanelen, mijn buren 2 huizen verderop hebben zelfs maar liefst 11kwp op het dak liggen. Zelf heb ik ongeveer 7200wp. Toch komt bij mij zelden het voltage op de fases boven de 240 volgt... heel soms een uitschieter tot 246 maar dat is echt zeldzaam.
Zelf heb ik ook nergens last van :) als het bij mij boven de 240V komt dan is dat al extreem...

Maar ik heb familie en die wonen in een jaren 60 wijk en daar is het helaas al normaal dat in de zomer de omvormers uitvallen... Als daar de spanning hoger dan 250V is en je zet de waterkoker, de autolader etc tegelijk aan heb je geluk als de spanning 1 volt zakt... en dan maakt het niet uit wat voor bekabeling je na de omvormer hebt liggen. ALs je al meer 250V bij je slimmemeter hebt dan heb je gewoon een probleem wat door de netbeheerder opgelost moet worden.

Die stellen dan voor om een extra trafohuisje neer te zetten maar dat vindt iedereen natuurlijk lelijk, dan krijg je NIMBY gedrag en zit de hele wijk met een probleem in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Zelf heb ik ook nergens last van :) als het bij mij boven de 240V komt dan is dat al extreem...

Maar ik heb familie en die wonen in een jaren 60 wijk en daar is het helaas al normaal dat in de zomer de omvormers uitvallen... Als daar de spanning hoger dan 250V is en je zet de waterkoker, de autolader etc tegelijk aan heb je geluk als de spanning 1 volt zakt... en dan maakt het niet uit wat voor bekabeling je na de omvormer hebt liggen. ALs je al meer 250V bij je slimmemeter hebt dan heb je gewoon een probleem wat door de netbeheerder opgelost moet worden.

Die stellen dan voor om een extra trafohuisje neer te zetten maar dat vindt iedereen natuurlijk lelijk, dan krijg je NIMBY gedrag en zit de hele wijk met een probleem in de zomer.
Daarom was mijn eerste vraag ook... waar meet je het voltage... is het bij de hoofdaansluiting dan is het helaas pindakaas maar meet je het ergens anders dan is dikkere bekabeling een mogelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
Sicos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Daarom was mijn eerste vraag ook... waar meet je het voltage... is het bij de hoofdaansluiting dan is het helaas pindakaas maar meet je het ergens anders dan is dikkere bekabeling een mogelijke optie.
Ik meet het bij de P1 meter, het plaatje is van enkele minuten geleden, let ook op de soms extreem lage spanning. Overigens ik heb de kabel vanaf de omvormer al eens verdikt naar 6mm2. En ja met een waterkoker/vaatwasser trek ik het voltage behoorlijk omlaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1ieaOwrRh5rf4YNWQcR9cX1yi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOigpDHuVOEqN9V6SJJnkgzL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bapper op 16-03-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Bapper schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Ik meet het bij de P1 meter, het plaatje is van enkele minuten geleden, let ook op de soms extreem lage spanning. Overigens ik heb de kabel vanaf de omvormer al eens verdikt naar 6mm2.[Afbeelding]
Verzwaren van een standaard installatie is zelden noodzakelijk.
In onderstaand linkje kun je uitrekenen welke dikte kabel noodzakelijk is en het verlies van deze kabel.

https://www.kabel24.nl/ka...r/?preset=zonnepanelen-pv

Voorbeeld,
PV omvormer van 10 kWh 10 meter aansluitlengte mag op 5x2,5mm2 worden aangesloten en heeft een spanning verlies van minder dan 0,5%

Alleen bij erg lange kabels of omvormers van meer dan 3000W op 1 fase kan het zinvol zijn om je kabels te verzwaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
PetraF schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:08:
Homey Pro 2023 besteld. Hebben jullie daar ook een ethernet adapter bij gekocht of is het betrouwbaar genoeg via Wifi?
Via WiFi werkt bij mij prima. Maar als je ethernet in de buurt hebt is bekabeld altijd een meer zekere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:03
PetraF schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:08:
Zou altijd voor een vaste bekabelde verbinding gaan.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 20:47
Ik woon in het buitengebied en heb vaak te maken met hoge voltages zodra de zon begint te schijnen. Het voltage op de 3 fases wijkt ook onderling behoorlijk af.
[...]
[...]

Ik meet het bij de P1 meter, het plaatje is van enkele minuten geleden, let ook op de soms extreem lage spanning. Overigens ik heb de kabel vanaf de omvormer al eens verdikt naar 6mm2. En ja met een waterkoker/vaatwasser trek ik het voltage behoorlijk omlaag.
[...]
Maak hier sowieso ook even melding van bij je netbeheerder als je dit nog niet gedaan hebt. Het zou goed kunnen dat dit niet aan jouw bekabeling ligt, maar aan een (capaciteits)probleem op het net of jouw aansluiting.
Zeker als je met datalogging kunt aantonen dat het voltage regelmatig te hoog, te laag, of uit balans is, kunnen ze daar wat aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
PimDoos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:41:
[...]

[...]

Maak hier sowieso ook even melding van bij je netbeheerder als je dit nog niet gedaan hebt. Het zou goed kunnen dat dit niet aan jouw bekabeling ligt, maar aan een (capaciteits)probleem op het net of jouw aansluiting.
Zeker als je met datalogging kunt aantonen dat het voltage regelmatig te hoog, te laag, of uit balans is, kunnen ze daar wat aan doen.
3 fase 6mm2 is echt meeeeeerrrr dan dik genoeg voor een omvormer. Ik sluit me bij PimDoos aan dat je inderdaad beter een keer de netbeheerder kan bellen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RiendP
Goedendag,

Ik ben een actief en fervent Home Assistant gebruiker en al 25 jaar bezig met Home Automation.
Niet zo'n tweakersfan omdat die enorme topics met diverse vragen en antwoorden vaak helemaal door elkaar heen lopen. Heel inefficiënt.
Sessy heeft zelf een forum, maar daar mocht ik geen screenshots plaatsen, dus toch maar even hier.

Omdat ik het niet handig vond om belangrijke Sessy informatie op de Sessy portal te bekijken heb ik zelf wat Lovelace cards gemaakt zodat het gewoon binnen Home Assistant kan (one Point of View)
Zie screenshots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD1-FKv8yg7IKSyMOv7xQ93A1yA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yLNgZKiC0bhSrzcEAQ3fmzwY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HynIhatcgut5ILhqKvYobgnNV1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fRbinGDDu8O9YQY5sfRJfDZO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2c9q9xx_4-7SkjOgJtxq-jKf7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/krrDUQgoNJJ0WEGZqwEm6cBA.png?f=user_large

Ben nog niet helemaal tevreden, zodra ze klaar zijn zal ik ze delen met jullie.
Dit is alvast een spoiler :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Laatst online: 08:25
Ik vindt het er top uit zien. En waarom mocht je het niet plaatse? Ivm logo?.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Sander schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Houd er rekening mee dat Sessy maar max 1.7 kW kan ontladen, dus de vraag is of je dat wel volledig redt qua vermogen.
Dat is een goed punt. Hoe werkt dat dan? Stel de wasmachine staat aan en de Sessy is aan het ontladen. De wasmachine vraagt op een gegeven moment 2.5 kW. Wordt dan snel overgeschakeld naar het net? En weer terug als die piek voorbij is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
Ter info: Er is een nieuwe test-versie van de Homey app beschikbaar. Deze versie is voorbereid op de nieuwe SessyConnect modus.
Ten tweede is er nu een optie bijgekomen om handmatig een Sessy te laden/ontladen met hoge efficientie (eco).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoKPjBM4gMfZCBnY7stHWgNkH9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/683a0E1LYMa6Gh16Ml3xkKQT.jpg?f=fotoalbum_large

https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/519

[ Voor 38% gewijzigd door gruijter op 16-03-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiendP
Leoniq schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:36:
Ik vindt het er top uit zien. En waarom mocht je het niet plaatse? Ivm logo?.
Nee je kan daar helemaal geen afbeeldingen plaatsen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
RiendP schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:46:
[...]

Nee je kan daar helemaal geen afbeeldingen plaatsen :?
Nadat je een paar berichten hebt gepost op het forum kan dat wel. Dit is een anti-spam/anti-reclame maatregel om spam/reclame te voorkomen door bots die zich net geregistreerd hebben.
Deze instelling is nog niet definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 17:22

worker

2x Sessy thuisbatterij

asing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Ik wil je niet uit je droom helpen maar ik heb het met mijn Tesla eens getest. Wat doet dat met de spanning als ik over 3 fases met 16A ga laden?

Nou eigenlijk helemaal niets. Althans, niet merkbaar. Dus het laden van een Sessy gaat echt helemaal niets uitmaken voor de spanning. :/
Dan is jouw laadpaal aangelegd met dikke koperkabels.
In mijn huis ligt overal 2.5mm2 zoals bijna overal en dan is 20m afstand gewoon een paar Volt (3-4 geloof ik) als je 16A erdoor jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
vanenkelen schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:53:
Ik had bij de hybride modus eigenlijk een andere vorm verwacht. Namelijk gratis opladen met zon en vervolgens ontladen op het duurste moment van de dag.
Dan moet je de dynamische modus gebruiken. Als bij Sessy de zon schijnt, doet 'ie dat bij jou wellicht ook. Probleem opgelost.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Dat is een goed punt. Hoe werkt dat dan? Stel de wasmachine staat aan en de Sessy is aan het ontladen. De wasmachine vraagt op een gegeven moment 2.5 kW. Wordt dan snel overgeschakeld naar het net? En weer terug als die piek voorbij is?
Sessy ziet via P1 dat je energie van het net vraagt. Dat gaat 'ie proberen te compenseren (NOM) met een max van 1,7kW. Vraag je méér van het net, dan blijft Sessy 1,7kW geven. De rest komt dan van het net.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Nee dan pakt ie 1.7 van Sessy en rest van het net. Maar dat komt terug op je punt van grootte van je sessy en dat minder gebruiken prima is, maar dat totaal 0 nastreven een lastige opgave is uit meerdere perspectieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Heeft iemand al daadwerkelijk de BTW van zijn Sessy thuisbatterij terugontvangen van de Belastingdienst? En zo ja, hoe is dat berekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Roger_de_Poger schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:56:
[...]
Dan moet je de dynamische modus gebruiken. Als bij Sessy de zon schijnt, doet 'ie dat bij jou wellicht ook. Probleem opgelost.
Interessante reactie, ik was even een paar tellen aan het nadenken geslagen of het zo simpel was, maar ik twijfel er toch aan.

Mijn twijfel heeft te maken met de spread tussen laagste prijs en hoogste prijs. Op de dynamische modus gaat de Sessy alleen laden als er een minimale winst van (in mijn geval) 10 ct/kWh te behalen is. Dus er zullen (beperkt) zonnige dagen zijn dat de Sessy niet gaat laden omdat die winst niet te behalen valt.

De hybride modus die ik voor ogen had, gebruikt ieder Wh’tje zon dat er is en verkoopt die vervolgens op het duurste moment van de dag.

Dus stel de zon schijnt en de marktprijs is op dat moment 21 cent /kWh, dan gaat de Sessy gratis laden. Vervolgens is ‘s avonds de prijs 29 cent /kWh (duurste van de dag). Dan krijg ik dus meer voor mijn zonne-energie dan tijdens het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:14
vanenkelen schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Interessante reactie, ik was even een paar tellen aan het nadenken geslagen of het zo simpel was, maar ik twijfel er toch aan.

Mijn twijfel heeft te maken met de spread tussen laagste prijs en hoogste prijs. Op de dynamische modus gaat de Sessy alleen laden als er een minimale winst van (in mijn geval) 10 ct/kWh te behalen is. Dus er zullen (beperkt) zonnige dagen zijn dat de Sessy niet gaat laden omdat die winst niet te behalen valt.

De hybride modus die ik voor ogen had, gebruikt ieder Wh’tje zon dat er is en verkoopt die vervolgens op het duurste moment van de dag.

Dus stel de zon schijnt en de marktprijs is op dat moment 21 cent /kWh, dan gaat de Sessy gratis laden. Vervolgens is ‘s avonds de prijs 29 cent /kWh (duurste van de dag). Dan krijg ik dus meer voor mijn zonne-energie dan tijdens het laden.
Correct….

NOM = zon laden en ontladen als er vraag is

DYNAMISCH = laden bij goedkoop en ontladen bij duur (als daar genoeg verschil tussen zit, heelft geen relatie met zonnestroom)

Wat mooi zou zijn: laden met zon en ontladen op het voorspeld duurste moment van de dag.

Dat laat nog een gaatje voor: als er voldoende zon voorspeld is dan doen we de “wat mooi zou zijn”, als er onvoldoende zon wordt voorspeld dan doen we “dynamisch”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

helm71 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Correct….

DYNAMISCH = laden bij goedkoop en ontladen bij duur (als daar genoeg verschil tussen zit, heelft geen relatie met zonnestroom)

Wat mooi zou zijn: laden met zon en ontladen op het voorspeld duurste moment van de dag.

Dat laat nog een gaatje voor: als er voldoende zon voorspeld is dan doen we de “wat mooi zou zijn”, als er onvoldoende zon wordt voorspeld dan doen we “dynamisch”.
Ja, dit is inderdaad ook mijn gedachte bij een eventuele nieuwe hybride modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:34
helm71 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Correct….

Als je puur financieel kijkt is die mix niet interessant (denk ik), als in dynamisch is dan de way to go.
Je blijft die ca 10 cent nodig hebben als spread.

Je zou zelf ook wat simpels kunnen maken met bijvoorbeeld HA.
PV > 1500 W productie, ESS laden met 1000W.
Heb je 500W om in huis te "verbrassen".
Ontladen als prijs is > €0,10
Lang leve de API modus *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 20:27
Sander schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:45:
[...]
Zijn er hier ook tweakers die Sessy combineren met EMHass (https://emhass.readthedocs.io/en/latest/) en zo deels stuurbare loads als opladen EV, warmtepompboiler en evt kleinere dingen als wasmachine etc combineren met het laden en ontladen van de Sessy's?
Ik gebruik EMHass inderdaad. (nog) niet met een Sessy maar een gesimuleerde HA batterij. Verder solcast voor de zonnepaneelopbrengst, Tibber (herberekening vanuit Nordpool integratie). Hieruit regel ik het laden van de EV, en (bijna) het sturen van de zwembadverwarming & filterpomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Simpel360 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Als je puur financieel kijkt is die mix niet interessant (denk ik), als in dynamisch is dan de way to go.
Je blijft die ca 10 cent nodig hebben als spread.

Je zou zelf ook wat simpels kunnen maken met bijvoorbeeld HA.
PV > 1500 W productie, ESS laden met 1000W.
Heb je 500W om in huis te "verbrassen".
Ontladen als prijs is > €0,10
Lang leve de API modus *O*
Dat denk ik niet... Als je zonnestroom opwekt dan is de spread volledig het "dure tarief"...

Truuk is dat opladen met zonnestroom gratis is, het maakt dan zelfs niet meer uit hoeveel "verlies" je batterij door de conversie maakt...

Ontladen is dus altijd goed, maar als je dan -toch- ontlaad, doe het dan op het moment dat de stroom het duurst is...

Het is meer "NOM on steroids"... Je gebruikt je batterij dan niet om geld te verdienen (DYNAMISCH), maar om kosten te minimaliseren (HYBRIDE) ..

Overigens inderdaad vrij simpel te maken met Homey of HAS .. Maar leuker als het uit sessy het zelf doet..

[ Voor 5% gewijzigd door helm71 op 17-03-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:55
helm71 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Truuk is dat opladen met zonnestroom gratis is, het maakt dan zelfs niet meer uit hoeveel "verlies" je batterij door de conversie maakt...
Het mag dan wel 'gratis' zijn omdat je de stroom al 'hebt', maar je loopt dan wel opportunity costs mis in de vorm van de verkoop van die stroom. Daarnaast kost een (ont-)laadcyclus ook iets in de vorm van afschrijvingskosten. Zonnestroom is dus vooral 'gratis' als je een aantal kosten negeert.
In de dynamische modus zitten al deze kosten als het goed is al ingebakken, vandaar dat er vaak over dat verschil van 10 cent wordt gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetraF
gruijter schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:42:
Ter info: Er is een nieuwe test-versie van de Homey app beschikbaar. Deze versie is voorbereid op de nieuwe SessyConnect modus.
Ten tweede is er nu een optie bijgekomen om handmatig een Sessy te laden/ontladen met hoge efficientie (eco).
Ik kan niet wachten op mijn Homey, want dit is precies wat ik mis in de Sessy Portaal. Zoals vandaag doet beide Sessy's niks. Te weinig zon (NoM) en geen groot prijsverschil (Roi). En toch had ik vandaag graag mijn batterijen opgeladen voor de avond. Nu stroom prijs van 20 cent 2 uur lang en vanavond wanneer ik moet koken 26 cent. Helaas biedt Sessy zelf niet dat je controle hebt over het laden/ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
PetraF schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Ik kan niet wachten op mijn Homey, want dit is precies wat ik mis in de Sessy Portaal. Zoals vandaag doet beide Sessy's niks. Te weinig zon (NoM) en geen groot prijsverschil (Roi). En toch had ik vandaag graag mijn batterijen opgeladen voor de avond. Nu stroom prijs van 20 cent 2 uur lang en vanavond wanneer ik moet koken 26 cent. Helaas biedt Sessy zelf niet dat je controle hebt over het laden/ontladen.
Wat is de achterliggende reden dat je dit wil, want financieel gezien kost deze keuze je geld, dus gaat het puur om het gevoel dat de prijzen verschillen? Of omdat de stroom vanavond waarschijnlijk op een minder milieuvriendelijke manier wordt opgewekt?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:32
[...]

Sessy is volgens mij een van de weinige die je juist wel die controle geeft middels de open api.

Waarom zou je 2 uur willen laden voor 20 cent en gebruiken wanneer prijs 26 cent is? Hierdoor ben je juist alleen maar duurder uit.. omvorm verliezen, afschrijving etc.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
sparkly schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Sessy is volgens mij een van de weinige die je juist wel die controle geeft middels de open api.

Waarom zou je 2 uur willen laden voor 20 cent en gebruiken wanneer prijs 26 cent is? Hierdoor ben je juist alleen maar duurder uit.. omvorm verliezen, afschrijving etc.
Ik denk dat de Sessy al aan het laden is om de stroom pas morgen te verkopen (tegen 31 cent).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetraF
De reden waarom ik vandaag de batterij zou willen opladen is, omdat het allemaal nieuw is en graag een volle batterij wil zien. Dus dit zit tussen de oren. Maar zoals gisteren heb ik tot 12:00u op NOM gezet, daarna ROI omdat er een laadsessie was tot 14:00u maar die had ik graag verlengd tot 15:00u omdat bij Tibber tussen 2-3 uur de laagste prijs was en toen stopte Sessy met laden. De laadsessie komt niet overeen met mijn energieleverancier. Dan zou handmatig laden wel handig zijn geweest.

@sparkly precies wat je zegt, daarom ben ik blij dat ik een Homey heb aangeschaft en @gruijter hiervoor al een programmaatje (flow geloof ik) in de maak heeft, dan heb ik meer controle over me batterijen. Dat is ook waarom ik uiteindelijk voor de Sessy heb gekozen. Een batterij teveel in rust lijkt mij ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Laatst online: 17-09 21:10
PetraF schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:37:
De reden waarom ik vandaag de batterij zou willen opladen is, omdat het allemaal nieuw is en graag een volle batterij wil zien. Dus dit zit tussen de oren. Maar zoals gisteren heb ik tot 12:00u op NOM gezet, daarna ROI omdat er een laadsessie was tot 14:00u maar die had ik graag verlengd tot 15:00u omdat bij Tibber tussen 2-3 uur de laagste prijs was en toen stopte Sessy met laden. De laadsessie komt niet overeen met mijn energieleverancier. Dan zou handmatig laden wel handig zijn geweest.

@sparkly precies wat je zegt, daarom ben ik blij dat ik een Homey heb aangeschaft en @gruijter hiervoor al een programmaatje (flow geloof ik) in de maak heeft, dan heb ik meer controle over me batterijen. Dat is ook waarom ik uiteindelijk voor de Sessy heb gekozen. Een batterij teveel in rust lijkt mij ook niet goed.
Dat snap ik, wilde ik ook ;) en volgens mij is het goed om een nieuwe batterij een paar keer helemaal tot 100% te laden en te ontladen tot 0%. Goed voor de capaciteit en hij leert zo de waardes tussen 0-100% juist weer te geven.
Zolang je geen Homey of zoiets hebt kan met scripts de batterij aansturen en anders via de app MyHomeBattery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 22:01
Pibri schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Dat snap ik, wilde ik ook ;) en volgens mij is het goed om een nieuwe batterij een paar keer helemaal tot 100% te laden en te ontladen tot 0%. Goed voor de capaciteit en hij leert zo de waardes tussen 0-100% juist weer te geven.
Zolang je geen Homey of zoiets hebt kan met scripts de batterij aansturen en anders via de app MyHomeBattery.
Dat een aantal keer helemaal vol-/ontladen goed is voor een nieuwe accu geldt niet voor lithium batterijen maar was meer voor loodaccu's. Wellicht is het goed voor de software om de SOC in te leren, maar technisch is het niet nodig / perse goed voor een lithium accu.
Er staat heel veel info over diverse accu's / batterijen op de site van de Battery University.

Bijvoorbeeld : https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries

In het kort mijn interpretatie qua beste condities voor levensduur:
- Beste qua SOC zoveel mogelijk binnen de 30 - 80 % werken
- Niet langdurig > 80% opgeladen laden staan / niet gebruiken
- Beter vaak een beetje laden / ontladen dan hele grote cycles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetraF
@Pibri Ik begrijp uit jouw woorden dat jij de MyHomeBattery app gebruikt. Kan jij misschien uitleggen wat je dient in te vullen om die app aan de praat te krijgen? Ik ben waarschijnlijk enorm blond. 😆

Of misschien beter gevraagd: waar haal ik de benodigde informatie weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIGNqzUECAEDvVBf04JHryQm88Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqLJejja7NqeJqgQTSGf4rNA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PetraF op 17-03-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Info stond op de stickers zoals ze bij de Sessy geleverd zijn..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
PetraF schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:17:
@Pibri Ik begrijp uit jouw woorden dat jij de MyHomeBattery app gebruikt. Kan jij misschien uitleggen wat je dient in te vullen om die app aan de praat te krijgen? Ik ben waarschijnlijk enorm blond. 😆

[Afbeelding]
Naam mag je zelf verzinnen
Adres is het ip adres van de Sessy, die heb je bij installatie voorbij zien komen.
Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker wifi dongel vd Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
[...]

Vergeet niet om het rendement van laden en ontladen mee te nemen in je berekening, en de kosten van een yclus in termen van afschrijving. Het is nog niet zo makkelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Sicco92 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Het mag dan wel 'gratis' zijn omdat je de stroom al 'hebt', maar je loopt dan wel opportunity costs mis in de vorm van de verkoop van die stroom. Daarnaast kost een (ont-)laadcyclus ook iets in de vorm van afschrijvingskosten. Zonnestroom is dus vooral 'gratis' als je een aantal kosten negeert.
In de dynamische modus zitten al deze kosten als het goed is al ingebakken, vandaar dat er vaak over dat verschil van 10 cent wordt gesproken.
Iedereen moet zelf weten hoe hij of zij rekent hoor.

Maar als je panelen hebt dan schrijven die altijd af, of je die stroom nu zrlf verbruikt of verkoopt..

Als je echt alles door wilt rekenen moet je ook de afschrijving van de sessy meerekenen.. de dynamische modus kijkt naar prijsverschil tussen inkoop en verkoop van stroom en naar het omzetverschil dc/ac, niet naar de afschrijving van de sessy zelf…

In mijn geval hebben mijn panelen zich al lang terugverdient en is er aan die kant dus geen sprake van een kost.

Of je nu op het duurste moment van de dag zelf verbruikt of op dat moment teruglevery is bijna hetzelfde… het enige verschil dat ontstaat zit hel dan in het feit dat je wanneer je voor eigen gebruik gaat wellicht iets “over houd” van je opgeslagen zonnestroom als het stroomtarief lager is geworden…. In dat geval verdien je nog steeds met terugleveren of eigenverbruik alleen iets minder…

Dat is heel erg rekenen op de vierkante milimeter, maar dat mag natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het prima dat Sessy me een keuze geef. Welke keuze ik maak is afhankelijk van wat ik wil bereiken. Dat is in geval van mijn zonnepanelen, warmtepomp, Sessy, douche-doorstromer zeker niet “geld verdienen”, dan had ik iets anders met die euri moeten doen.

Ik vind het gewoon “mooi” om mijn eigen stroom te gebruiken en dat net ff financieel iets leuker te doen door die stroom te gebruiken als ze het duurst is (en op welk moment ik ook het net een miniem beetje ontlast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
PetraF schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:17:

[Afbeelding]
Eventueel een handleiding:

https://pbvi.nl/mobile_apps/docs/myhomebattery/manual/

Zal er ook een stukje bij zetten over toevoegen, bij edit kun je eventueel zien wat je in moet vullen, al netjes uitgelegd door pibri :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:51
De gesprekken gaan hier al enige tijd over de zin en onzin van nom. Vs. Roi en een hybride versie.

Vandaag vind ik een mooi voorbeeld waarbij een (meer) hybride modus.
Vandaag was het laagste punt ca. 20 cent en morgen is de piek ca. 31 cent. Echter de dip van 20 zat (te) ver voor de bepaling van de laadstrategie.

De data is al beschikbaar online, alleen niet bij charged blijkbaar. Dan zou die "hybride" vorm dus best aardig zijn. Waarbij je een knop hebt om de lading te starten op het laagste moment van die dat. En dan kan dat de dag erna weer ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

Ik meet het bij de P1 meter, het plaatje is van enkele minuten geleden, let ook op de soms extreem lage spanning. Overigens ik heb de kabel vanaf de omvormer al eens verdikt naar 6mm2. En ja met een waterkoker/vaatwasser trek ik het voltage behoorlijk omlaag.[Afbeelding]
Nog even een vraag of de Sessy batterij kan helpen om uitval van de zonnepaneel omvormers door te hoge spanning (253V) te voorkomen. Bij ons in de buurt is de spanning door vele zonnepanelen veel te hoog. Het laden van de EV met 11 kW maar ook met 4 kW helpt bij ons al om de omvormers minder uit te laten vallen, doordat de spanning dan net iets omlaag wordt getrokken.
Ik heb gezien dat bij voorkeur de Sessy batterij wordt aangesloten tussen de omvormer en de meterkast.

Vraag 1: Is dit op de aansluiting van de Sessy gewoon 1 op 1 doorgelust of zit daar daadwerkelijk iets van de batterij tussen die de spanning iets omlaag trekt?

Vraag 2: Heeft iemand tijdens een zonnig moment al eens de spanning gemeten tegelijkertijd op de zonnepaneel omvormer, de Sessy en de P1 slimme meter? Is hierbij enig verschil in spanning waar te nemen als de Sessy aan het opladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNOfNfW1bSqFWexVq8asxJF1FMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJAExYcJLKMgggd2PfrzXO2t.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag gaan ze niet vol. Maar genoeg voor avond en nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:33

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

MajaMestreech schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Nog even een vraag of de Sessy batterij kan helpen om uitval van de zonnepaneel omvormers door te hoge spanning (253V) te voorkomen. Bij ons in de buurt is de spanning door vele zonnepanelen veel te hoog. Het laden van de EV met 11 kW maar ook met 4 kW helpt bij ons al om de omvormers minder uit te laten vallen, doordat de spanning dan net iets omlaag wordt getrokken.
Ik heb gezien dat bij voorkeur de Sessy batterij wordt aangesloten tussen de omvormer en de meterkast.

Vraag 1: Is dit op de aansluiting van de Sessy gewoon 1 op 1 doorgelust of zit daar daadwerkelijk iets van de batterij tussen die de spanning iets omlaag trekt?

Vraag 2: Heeft iemand tijdens een zonnig moment al eens de spanning gemeten tegelijkertijd op de zonnepaneel omvormer, de Sessy en de P1 slimme meter? Is hierbij enig verschil in spanning waar te nemen als de Sessy aan het opladen is?
Op vraag 1: Deze is doorgelusd. Maar dat maakt niet uit, de enige manier om de spanning naar beneden te brengen is (veel) gebruiken. Als Sessy dat doet door op te laden is dat mooi. Of je oven aan zetten, maakt niet uit. Maar ik denk dat jij in je eentje niet echt impact hebt. Misschien met de hele straat afspreken. Maar ja, om nu alleen te gaan gebruiken om de spanning naar beneden te krijgen, kun je beter omvormer uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:50:
[...]
Ik woon in een jaren 80 wijk waar we (nog) geen last hebben van overvoltage :) Ik meet de voltages op meerdere plekken bij de Zonnepanelen, Sessy, Laadpaal en enkele kWh meters. Alleen niet bij de slimmemeter omdat dit een DSMR4 meter is.

Als ik de laadpaal vol aanzet (3x16A) en de Sessy's op max laat laden dan zakt de spanning bij mij maar 1,5 tot 2 volt. Dit ligt ook aan het tijdstip, midden in de nacht zakt het meer dan midden overdag wanneer de spanning ook wat hoger is.

De spanningsdrop ligt aan een hoop factoren waar je niet altijd zelf wat aan kunt doen. Woon je in een woonwijk of op het platteland? Zijn er veel zonnepanelen in je buurt? Heb je een modern stroomnetwerk in je wijk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DJP! schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Ik woon in een jaren 80 wijk waar we (nog) geen last hebben van overvoltage :) Ik meet de voltages op meerdere plekken bij de Zonnepanelen, Sessy, Laadpaal en enkele kWh meters. Alleen niet bij de slimmemeter omdat dit een DSMR4 meter is.

Als ik de laadpaal vol aanzet (3x16A) en de Sessy's op max laat laden dan zakt de spanning bij mij maar 1,5 tot 2 volt. Dit ligt ook aan het tijdstip, midden in de nacht zakt het meer dan midden overdag wanneer de spanning ook wat hoger is.

De spanningsdrop ligt aan een hoop factoren waar je niet altijd zelf wat aan kunt doen. Woon je in een woonwijk of op het platteland? Zijn er veel zonnepanelen in je buurt? Heb je een modern stroomnetwerk in je wijk etc.
Hier vorig jaar de kabel in de straat vernieuwd. Sindsdien geen "voltage sags" of " voltage swells" meer. Weet niet of dat ook uit te lezen is met DSMR4 (hier DSMR5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 04:18

Remco2001

Ehm, ok...

Korte vraag: kon het met de zoekfunctie niet echt vinden, maar ik las wel in dit topic dat 1 Sessy een ontlaadvermogen heeft van 1,7kW en vond verderop in het topic dat 2 Sessies daarom kunnen ontladen met in totaal 3,4kW aan je huishouden. Betekent dat dus automatisch dat 3 en 4 Sessies kunnen ontladen met in totaal respectievelijk 5,1kW en 6,8kW en zo verder of is daar een limiet op? Of ligt het überhaupt niet zo simpel?

En is dit hetzelfde als met opladen (dus kunnen op een zonnige dan al mijn zonnepanelen (piekvermogen vaak boven 6kW) al die energie kwijt aan (dus bijvoorbeeld) 3 sessies (3x2,2kW= 6.6kW))?

NB.: Uiteraard verdeeld over 3 fasen (3x25A)

[ Voor 24% gewijzigd door Remco2001 op 17-03-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Remco2001 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:20:
Korte vraag: kon het met de zoekfunctie niet echt vinden, maar ik las wel in dit topic dat 1 Sessy een ontlaadvermogen heeft van 1,7kW en vond verderop in het topic dat 2 Sessies daarom kunnen ontladen met in totaal 3,4kW aan je huishouden. Betekent dat dus automatisch dat 3 en 4 Sessies kunnen ontladen met in totaal respectievelijk 5,1kW en 6,8kW en zo verder of is daar een limiet op? Of ligt het überhaupt niet zo simpel?

En is dit hetzelfde als met opladen (dus kunnen op een zonnige dan al mijn zonnepanelen (piekvermogen vaak boven 6kW) al die energie kwijt aan (dus bijvoorbeeld) 3 sessies (3x2,2kW= 6.6kW))?
Naar mijn weten is er een limiet van 2 Sessy's/fase, daarmee max 6x 1,7 kW = 10.2 kW.

En laden kan met 2 of 2.2 kW/Sessy (staat beide op de website vermeld), maal 3 = 6-6.6 kW inderdaad.

Edit:
Deze spreken elkaar tegen:
De Sessy thuisbatterij kan met 2 kW per Sessy laden, wat betekent dat met 2 Sessy’s je tot 4 kW kunt bereiken.
&
Het laadt vermogen van Sessy thuisbatterij is 2,2 kW.
(Incl. spelfaut)

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 17-03-2024 23:33 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 04:18

Remco2001

Ehm, ok...

Taro schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
[...]

Naar mijn weten is er een limiet van 2 Sessy's/fase, daarmee max 6x 1,7 kW = 10.2 kW.

En laden kan met 2 of 2.2 kW/Sessy (staat beide op de website vermeld), maal 3 = 6-6.6 kW inderdaad.

Edit:
Deze spreken elkaar tegen:

[...]

&

[...]

(Incl. spelfaut)
2kW of 2,2kW is om het even. Maar je kunt dus de vermogens optellen lees ik, naargelang het aantal Sessies die je aansluit. Het ging namelijk vooral voor als ik ‘s avonds als het donker is de inductiekookplaat aanzet op vol vermogen (is vaak rond de 6kW) en dan al het vermogen uit de accu’s kan trekken. Dank je wel voor de info!

[ Voor 14% gewijzigd door Remco2001 op 17-03-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:08
Wat is hier aan de hand , springt van 71 ineens naar 42 accupercentage Staat in NOM

03/18/2024 08:41:17 +00:00 -98 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 42.00 -111 231800
03/18/2024 08:40:17 +00:00 -85 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 42.00 -89 231600
03/18/2024 08:39:17 +00:00 -76 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 42.00 -52 231100
03/18/2024 08:38:17 +00:00 0 SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION WAITING 42.00 0 230800
03/18/2024 08:29:34 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 71.00 0 234000
03/18/2024 08:28:34 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 71.00 0 233800
03/18/2024 08:27:34 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 71.00 0 233300
03/18/2024 08:26:33 +00:00 0 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 71.00 0 233400
03/18/2024 08:25:33 +00:00 -289 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 71.00 -306 234200
03/18/2024 08:24:33 +00:00 -303 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 -291 234400
03/18/2024 08:23:33 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 72.00 0 233100
03/18/2024 08:22:33 +00:00 0 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 0 232600
03/18/2024 08:21:33 +00:00 65 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 68 232600
03/18/2024 08:20:33 +00:00 138 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 144 234600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:51
fplin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:46:
Wat is hier aan de hand , springt van 71 ineens naar 42 accupercentage Staat in NOM

03/18/2024 08:41:17 +00:00 -98 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 42.00 -111 231800
03/18/2024 08:40:17 +00:00 -85 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 42.00 -89 231600
03/18/2024 08:39:17 +00:00 -76 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 42.00 -52 231100
03/18/2024 08:38:17 +00:00 0 SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION WAITING 42.00 0 230800
03/18/2024 08:29:34 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 71.00 0 234000
03/18/2024 08:28:34 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 71.00 0 233800
03/18/2024 08:27:34 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 71.00 0 233300
03/18/2024 08:26:33 +00:00 0 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 71.00 0 233400
03/18/2024 08:25:33 +00:00 -289 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 71.00 -306 234200
03/18/2024 08:24:33 +00:00 -303 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 -291 234400
03/18/2024 08:23:33 +00:00 0 SYSTEM_STATE_STANDBY 72.00 0 233100
03/18/2024 08:22:33 +00:00 0 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 0 232600
03/18/2024 08:21:33 +00:00 65 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 68 232600
03/18/2024 08:20:33 +00:00 138 SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE 72.00 144 234600
Hoeveel accus heb je? ik heb er 2, iets vergelijkbaars (iets dat hier in elk geval op lijkt) heb ik ook gehad, toen was 1 van de 2 accu's even "zoek". Daarop gaf de status monitor aan dat hij dus nog maar "half vol" was.
Heb je al een poging gedaan even de voeding van (beide??) accus af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
tcw82 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Hoeveel accus heb je? ik heb er 2, iets vergelijkbaars (iets dat hier in elk geval op lijkt) heb ik ook gehad, toen was 1 van de 2 accu's even "zoek". Daarop gaf de status monitor aan dat hij dus nog maar "half vol" was.
Heb je al een poging gedaan even de voeding van (beide??) accus af te halen?
Ja dat heb ik net gedaan even de spanning eraf en daarna er weer op maar is geen verschil.
Ik heb inderdaad 2 accus

En zijn beide van 71 naar 42 gesprongen. ook na de restart zijn ze beide hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik zou ze eens helemaal laden en ontladen. Dat wil ook vaak helpen. Gebruik hiervoor de my home battery app voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
Leoniq schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:21:
Ik zou ze eens helemaal laden en ontladen. Dat wil ook vaak helpen. Gebruik hiervoor de my home battery app voor.
Dat had ik gisteren ook al gedaan, en vanmorgen met 2 volle accus begonnen met NOM om 07:00 uur en om 8;30 ongeveer die rare sprong naar beneden, heb dit ook gemeld bij sessy.
Even nog wachten om hun reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Zal de drift wel zijn :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Update beschikbaar 1.6.4

Er staat een update klaar voor de Sessy.

Met deze update wordt sessy voorbereid op de SessyConnect-modus.

aanvulling:

Na de update was op eens de vulling van 53% naar 36% gegaan.
Maak ik me zorgen nee, het product is nog steeds in ontwikkeling.
Ben wel blij dat het het een Nederlands product is waarbij de lijntjes nog kort zijn.

@Twan_V, Roeland en Team complimenten

[ Voor 50% gewijzigd door psdata op 18-03-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:43
Ik had gisteren vergelijkbaar probleem in NOM SOC ging plots van 53% naar 30% zonder verandering in laden en lossen.

ga nu de update doen naar 1.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:23
vogel6 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:57:
ga nu de update doen naar 1.6.4
1.6.4? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmokk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 13:37
Oi,
Nieuw hier qua posten, niet nieuw qua post lezen

Volgende week wordt mijn sessy afgeleverd
Nou heb ik toch een vraagje

Meterkast is vorig jaar uitgebreid voor de PHEV over 3 fases

Op L1 zitten de zonnepanelen van 4400wp plus de 'oude groepen'

Op L2 zitten de wasmachine en magnetron met logischerwijs weinig activiteit

Op L3 zit de airco plus wasdroger
Airco wordt ook gebruikt als verwarming

Welke groep is nog slim om de sessy op aan te sluiten?

Er komt een aparte kabel van de meterkast naar de garage voor de sessy
Zonnepanelen gaan niet via de sessy lopen

[ Voor 4% gewijzigd door gmokk op 18-03-2024 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Taro schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
[...]
[...]
Kleine nuance: De 'maximaal 2 Sessy's per fase' regel gaat over een 3x25A aansluiting.
Eén Sessy laad of levert maximaal 10A. Op een 1x40A aansluiting zou je dus in principe 4 Sessy's per fase kwijt kunnen, en op een 3x35A aansluiting 3 Sessy's per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Updates worden vrijgegeven in fases. Dit is grofweg de volgorde volgens mij:
1. Interne tests
2. Betatesters
3. Sessy's die geregistreerd zijn in de portal
4. De rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
gmokk schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:34:
Oi,

In principe maakt het niet uit op welke fase je de Sessy aansluit. Maar ik zou hem gewoon op fase 1 aansluiten, de zonne energie die je opwekt gaat dan op die fase je accu in, indien die op laden of NOM staat natuurlijk. Dan heb je geen stromen van 2 fasen die elkaar "tegenkomen" in de meter.
Maarja bij 's avonds de warmtepomp aan en Sessy ontladen heb je dat weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Ok, duidelijk bedankt. Een reden minder om een thuisbatterij aan te schaffen, al zou dit natuurlijk niet de belangrijkste reden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Ok, duidelijk bedankt. Een reden minder om een thuisbatterij aan te schaffen, al zou dit natuurlijk niet de belangrijkste reden moeten zijn.
Mocht je het voor je eigen situatie willen checken kun je de spanning meten als je een zwaardere load (waterkoker, boiler, kookplaat etc) aanzet. Dan kun je zelf zien of een Sessy de spanning voldoende omlaag kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:04

Ik zou vooral de zonnepanelen op L3 (evt. L2) zetten mocht je een probleem hebben dat de spanning op L1 te hoog blijkt. Dan zit je meteen goed qua airco. Verder maakt het niet uit omdat er toch onder de streep wordt gekeken als het gaat om facturering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Oi,

Welke groep?
Is een beetje om het even, daar er op de meter het wordt bij elkaar word gevoegd.
Wellicht eens kijken op welke Fase je de meeste spanning hebt staan (en deze te gebruiken)
(moet je wel gedurende de dag/week eens meten (loggen) hoop dat je al een slimme meter versie 5.x hebt (daar zit het al in)

Zo wel gelijk een 3 fase kabel naar je garage trekken, zodat je later eenvoudig sessy's zou kunnen uit breiden. dikte van de kabel ligt aan de afstand maar een min is wel 4mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Zo wel gelijk een 3 fase kabel naar je garage trekken, zodat je later eenvoudig sessy's zou kunnen uit breiden. dikte van de kabel ligt aan de afstand maar een min is wel 4mm.
Bij een 3 fase aansluiting is een kabel zwaarder dan 2,5mm zelden noodzakelijk,
Zie onderstaande post. met een link waar de noodzakelijke kabel dikte kan worden berekend incl verlies.

Kabeldikte berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Peterhardenberg schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Zie onderstaande post. met een link waar de noodzakelijke kabel dikte kan worden berekend incl verlies.

Kabeldikte berekenen
Als je toch een kabel moet trekken dan kan je beter gewoon 4mm2 leggen (ook al is het op dat moment niet nodig) ... als je toch moet graven dan kan je beter gewoon op de toekomst voorbereid zijn. Het zijn nu ook echt weer niet de kosten om van een 2,5 naar een 4mm2 te gaan.... geloof me... het arbeidloon is duurder.

Je kan natuurlijk ook een mantelpijp leggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sicos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Als je toch een kabel moet trekken dan kan je beter gewoon 4mm2 leggen (ook al is het op dat moment niet nodig) ... als je toch moet graven dan kan je beter gewoon op de toekomst voorbereid zijn. Het zijn nu ook echt weer niet de kosten om van een 2,5 naar een 4mm2 te gaan.... geloof me... het arbeidloon is duurder.

Je kan natuurlijk ook een mantelpijp leggen...
Of gelijk voor 6mm2 of 10mm2 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
John245 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Of gelijk voor 6mm2 of 10mm2 gaan.
Misschien nog beter om een hoogspanningsnet aan te leggen inclusief traffo's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sicos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Misschien nog beter om een hoogspanningsnet aan te leggen inclusief traffo's :)
Dat is wat overdreven. Hier 3 maal 5 x 6 mm2 en had dat best in 10 mm2 uitgevoerd willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
John245 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Dat is wat overdreven. Hier 3 maal 5 x 6 mm2 en had dat best in 10 mm2 uitgevoerd willen hebben.
5x10mm2!!
Bij 20 meter lengte mag daar 40kW op aangesloten worden met maar 0,5% verlies
Vind ik ook wel een beetje overdreven. (dat is 100 PV panelen met maximale opbrengst)
Als de lengte 10 meter is mogen die 100 panelen ook op 6mm2 worden aangesloten :+

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Peterhardenberg schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:29:
[...]

5x10mm2!!
Bij 20 meter lengte mag daar 40kW op aangesloten worden met maar 0,5% verlies
Vind ik ook wel een beetje overdreven. (dat is 100 PV panelen met maximale opbrengst)
Als de lengte 10 meter is mogen die 100 panelen ook op 6mm2 worden aangesloten :+

Bron
Hier 35 m lengte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Er wordt grappig over gedaan, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als we geen stroomkabels maar netwerkkabels zouden trekken, iedereen hier CAT6 of sneller zou gebruiken in plaats van CAT5e. Ondanks dat CAT5e prima is voor 1 Gbit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Kurios schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:41:
Er wordt grappig over gedaan, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als we geen stroomkabels maar netwerkkabels zouden trekken, iedereen hier CAT6 of sneller zou gebruiken in plaats van CAT5e. Ondanks dat CAT5e prima is voor 1 Gbit....
Toen mijn nieuwbouwhuis werd opgeleverd in 2010 heb ik alle loze leidingen volgetrokken met inderdaad CAT6 kabel. Er zit natuurlijk wel een wereld van verschil tussen kabels en wat er aan frequentie breik doorheen kan en of ze afgeschermd zijn of niet.

Mijn keuze was toen omdat het prijs verschil niet echt hoog was om maar meteen CAT6 te doen zodat ik er hopelijk de rest van mijn leven vanaf zou zijn...

Dus ja ik heb overal CAT6 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Kurios schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:41:
Hier zelfs alles Cat7 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
Zolang je hoofdaansluiting 6mm2 is (wat bij zowat alle moderne huizen in Nederland is) heeft het weinig nut om dikkere kabels intern te leggen. Ook al zou je vermorgen van die kabel gebruiken dan heb je nog steeds een probleem om het eventueel aan het net terug te leveren...... of je moet op een boerderij wonen met 200+ zonnepanelen op je schuren en eigen traffo op je perseel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Knap dat je die nog door je leiding hebt gekregen. Ik had in 2010 al moeite om 2 cat6 kabels door dezelfde buis te krijgen.... even een aanname gedaan dat je een wanddoos hebt met 2 utp aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmokk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 13:37
Peterhardenberg schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Kabeldikte berekenen
Er wordt inderdaad een 3 fase kabel aangelegd
Lengte zal onder de 10 meter blijven

3 fases idd met oog op de toekomst
Vooralsnog alleen voor de sessy
(En 5v voor touchscreen bediening ipv de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sicos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Knap dat je die nog door je leiding hebt gekregen. Ik had in 2010 al moeite om 2 cat6 kabels door dezelfde buis te krijgen.... even een aanname gedaan dat je een wanddoos hebt met 2 utp aansluitingen.
Ja 2 UTP aansuitingen. Maar ook 2 leidingen. :)

Pagina: 1 ... 57 ... 94 Laatste