Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ben ik de enige die de ventilator behoorlijk rumoerig vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:17
Frappuccino schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:38:
Ben ik de enige die de ventilator behoorlijk rumoerig vindt?
Volgens mij hebben we deze discussie al vaker gevoerd, even goed zoeken in dit forum voor meer info over wat normaal is wat betreft geluid en wat niet.

Als de ventilator niet als een idioot staat te janken (opstijgende straaljager) wanneer de Sessy op vol vermogen staat te laden dan heb je een normale Sessy.

Als het stiller is dan dit --> YouTube: Sessy in actie dan heb je de zogenaamde stille variant.... en anders kan je er altijd nog een kast omheen bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sicos op 19-03-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:54
En als je er echt last van hebt dan kun je altijd in je instellingen het geluidsniveau aanpassen. Je knijpt hiermee het vermogen waardoor de Sessy minder warm wordt en daardoor dus minder warmte hoeft af te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:06:
En als je er echt last van hebt dan kun je altijd in je instellingen het geluidsniveau aanpassen. Je knijpt hiermee het vermogen waardoor de Sessy minder warm wordt en daardoor dus minder warmte hoeft af te voeren.
En dat is de reden waarom het wel wat geluid produceert als de boel op vol vermogen staat te laden... die hele kleine ventilatortjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX7BZXuUMBPGHTVjuTTYiVfUSj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PPQwggYHXpOzUuapTLdTmN2.jpg?f=fotoalbum_large

En zo zie je 3 Sessy's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaNInlRKNsLqRhF5R_Rmkg_zC_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kynNNYH80khXdJx85Uh8PBBj.jpg?f=fotoalbum_large

En zo heb je er een kast met afzuiging er omheen dat 80% van het geluid dempt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbbFfDcKzQYbgw_p6jbsuqerE5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94zNkb5AIRnSs5QzrseWLHTV.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je dat ook zelf willen bouwen.... een stuk of 10 pagina's terug heb ik er nog een hele uitgebreide post over gemaakt.

[ Voor 37% gewijzigd door Sicos op 19-03-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:32
Sicos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:11:
[...]
En zo heb je er een kast met afzuiging er omheen dat 80% van het geluid dempt

Mocht je dat ook zelf willen bouwen.... een stuk of 10 pagina's terug heb ik er nog een hele uitgebreide post over gemaakt.
Misschien wil ik dat nog wel eens doen. Niet dat ik nu veel last heb van het geluid, maar het is nog geen zomer. Maar waar laat je die warme lucht? Gooi je die gewoon de zolderruimte in? Heb je er een buisventilator ingezet? (heb je tekening niet bekeken...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:21:
[...]

Misschien wil ik dat nog wel eens doen. Niet dat ik nu veel last heb van het geluid, maar het is nog geen zomer. Maar waar laat je die warme lucht? Gooi je die gewoon de zolderruimte in? Heb je er een buisventilator ingezet? (heb je tekening niet bekeken...)
Op de eerste foto zie je een buis zitten (zeg maar zo'n buis die je ook bij een wasdroger hebt) ... die zit vast aan mijn balansventilatie box die de warme lucht naar buiten zuigt. Rechtsonder in de kast zit een intake filter waar de "koele" lucht naar binnen komt (omdat warme lucht opstijgt)..

Er zit ook een aquara temperatuur sensor in de kast die automatisch de balans ventilatie een standje hoger zet als het te warm wordt in de kast.

Op deze foto kan je als je goed kijkt zien dat die aan die groene ventilatie box zit vastgemaakt.... dus je hebt eigenlijk een continue airflow door die kast heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-EhwC5rVtPyUFImAbXGjDPpKx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjIaaKDArkTrwL1rdKH1gnD3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Sicos op 20-03-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Sicos schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Daarom zou ik ook eens naar je bekabeling kijken. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk uit 2010 en hier heeft 70% van de woningen zonnepanelen, mijn buren 2 huizen verderop hebben zelfs maar liefst 11kwp op het dak liggen. Zelf heb ik ongeveer 7200wp. Toch komt bij mij zelden het voltage op de fases boven de 240 volgt... heel soms een uitschieter tot 246 maar dat is echt zeldzaam.
Dat kan een kwestie van tijd zijn tot al je buren PV installaties hebben en gaan terugleveren als de vraag laag is. Ik heb het in mijn redelijk nieuwbouwwijk ook gezien. In 2018 nog 0 problemen, in 2023 vanaf april tot augustus 30-40x per dag uitschakelene omvormers.
Gelukkig heeft Stedin vorig jaar (oktober) de wijkbekabeling qua laagspanningsnet verzwaard waardoor het nu lijkt alsof de problemen zijn verholpen.
Dit was geen sinecure want het kostte veel moeite om awareness bij Stedin te kweken.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:51
Weet iemand wat voor fans er nu inzitten, wat voor specs? Hier thuis rommel ik wel eens met 3d printers en daar zijn "noctua" fans helemaal hot, muis stil en toch voldoende flow. Mogelijk is dat voor bepaalde locaties of situaties een uitstekende oplossing.

Ohja, met muis stil bedoel ik echt muisstil.

https://noctua.at/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
tcw82 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:58:
Weet iemand wat voor fans er nu inzitten, wat voor specs? Hier thuis rommel ik wel eens met 3d printers en daar zijn "noctua" fans helemaal hot, muis stil en toch voldoende flow. Mogelijk is dat voor bepaalde locaties of situaties een uitstekende oplossing.

Ohja, met muis stil bedoel ik echt muisstil.

https://noctua.at/
Geen idee, volgens mij komt de omvormer trouwens gewoon uit China waar de mensen van Sessy vervolgens de sticker waar de specs opstaan vanaf halen. Je ziet namelijk nog precies waar de sticker heeft gezeten door de lijmlaag die is achter gebleven.

Ik heb weleens op ali express en dat soort sites naar die omvormer zitten zoeken maar helaas heb je 1000+ verschillende modellen dus dat had ik maar opgegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicos op 20-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Peeters1 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:56:
Heeft iemand al daadwerkelijk de BTW van zijn Sessy thuisbatterij terugontvangen van de Belastingdienst? En zo ja, hoe is dat berekend?
Nee nog niet , maar ik ontving wel mijn BTW regitstratie afgelopen week. Denk dat het niet heel lang meer zal duren.
Alles geregeld via https://de-centrale.nl/

Edit: de BTW is inmiddels op mijn rekening gestort, fijn!

[ Voor 8% gewijzigd door DaCootMeister op 26-03-2024 16:06 ]

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
DaCootMeister schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Nee nog niet , maar ik ontving wel mijn BTW regitstratie afgelopen week. Denk dat het niet heel lang meer zal duren.
Alles geregeld via https://de-centrale.nl/
Dan zal het bij mij ook wel niet meer zo lang duren... alleen nog geen b.t.w. registratie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08 23:46
@DaCootMeister en @Sicos mag ik vragen bij welke energieleverancier jullie zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 21:10
PetraF schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:15:
@DaCootMeister en @Sicos mag ik vragen bij welke energieleverancier jullie zitten?
Jahoor, dynamisch contract bij de ANWB. Super tevreden over, goed ingeschat vast maandbedrag. Ow je vroeg het niet aan mij haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Pibri op 21-03-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:56
Zijn er meer mensen die Zijn er meer mensen die na de update naar 1.6.4 hun sessy offline hebben?
P1 meter is nog wel online.

EDIT:
Zekering eruit, dat is niet zo fraai door een update. @Twan_V

ff onderzoek:
Sessy L1: Dongle 1.64
Battterij L1: Onbekende versie

Sessy L2: Dongle 1.63
Battterij L2: 1.63

Sessy L3: Dongle 1.63
Battterij L3 1.6.3

Updates lopen nu,
op L1 nu deze melding:
🚫 De fabriek partitie is niet in staat op te starten (sinds één minuut geleden)

5min verder:
alle 3 de sessy up to date, alleen Sessy L1 is zijn settings kwijt over zijn fase en strategie.
Dit opnieuw ingeschoten via de portal (die kende settings nog).
Alles draait weer :) Het recovery mechnaism werkt dus best goed, op de settings na.
En ja die zekering, dat is wel apart. De PV stond vol te leveren,

[ Voor 90% gewijzigd door luccie op 21-03-2024 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lukyluke112
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08 16:27
luccie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:30:
Zijn er meer mensen die Zijn er meer mensen die na de update naar 1.6.4 hun sessy offline hebben?

EDIT:

ff onderzoek:

Battterij L3 1.6.3

Updates lopen nu,
op L1 nu deze melding:
Het klinkt alsof je ze beter even een mailtje kan sturen dan hier een berichtje plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
luccie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:30:

EDIT:

ff onderzoek:

Battterij L3 1.6.3

Updates lopen nu,
op L1 nu deze melding:

5min verder:
alle 3 de sessy up to date, alleen Sessy L1 is zijn settings kwijt over zijn fase en strategie.
Dit opnieuw ingeschoten via de portal (die kende settings nog).
Alles draait weer :) Het recovery mechnaism werkt dus best goed, op de settings na.
En ja die zekering, dat is wel apart. De PV stond vol te leveren,
Goede recovery test! :)

Eerste keer dat die zekering eruit sprong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:25
Over welke zekering heb je het? Die van de groepenkast?

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Alweer een update:
Firmware update 1.6.5
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Nieuwe features
API voor dynamische modus - De nationale energieprijzen zijn nu samen met de Sessy strategie uit te lezen via de lokale api. Dit maakt het mogelijk om lokaal de day-ahead prijzen en de Sessy strategie te visualiseren.

Bug fixes
De actieve periode laat nu ook vanuit de embedded firmware geen omgekeerde tijd meer toe.
QR code login met mDNS en inloggegevens hersteld.

Hier al aktief.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
DJP! schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Goede recovery test! :)

Eerste keer dat die zekering eruit sprong?
Ja eerste keer ja,

De zekering in de groepenkast inderdaad.

Opstelling is:
Meterkast -> 3 fase aarlekautomaat - kabel - Sessy L1-L2-L3
PV hangt aan Sessy L1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:43
oeps
batterij stond lage prijs te laden tijdens update 1.6.5 na update was laden gestopt door de update!

dit is toch niet de bedoeling van updaten?

zijn er meer met dit euvel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukyluke112
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08 16:27
Ik kom ineens achter dat Sessy zelf ook een forum heeft nu. Hoelang is dat al een ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
vogel6 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:16:
oeps
batterij stond lage prijs te laden tijdens update 1.6.5 na update was laden gestopt door de update!

Aha, dat was dus de reden dat hij gestopt was, ik vroeg het me al af (mijne is nu ook 1.6.5)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
vogel6 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:16:
oeps

Na update/restart is de sessy z'n laad strategie kwijt.
Of vanuit je eigen Homey/HA weer opnieuw laten starten vaak ieder uurbij ROI variant.
Of vanuit de sessy cloud (ROI), maar die word niet zo vaak gepushed.
Een NOM (X) regeling zou gelijk weer opgepakt moeten worden.

Dus bekend euvel, waar je weinig aan kunt doen, behalve niet updaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Nu online
Shit, ik heb er net 1.64 via de portal ingeschoten. Maar ik ben 'regular' user.

[ Voor 9% gewijzigd door Frappuccino op 21-03-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
Net na een portal push (auto updates van auto -> Na akkoord gezeT) ineens een AC inverter error.
L3 Sessy ging in Inverter error,
En L1 ging in een Fan Failure en steeg bijna op van de muur af :P

Loste zich niet op, zekereign aan en uitgezet om hele spul te herstarten.
Niet ideaal, wel raar,

Afgelopen 2 maanden probleemloos gewerkt.

[ Voor 14% gewijzigd door luccie op 21-03-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier lopen de updates eigenlijk best goed, je drukt op update in de portal, de Sessy's gaan updaten en komen daarna weer online. Omdat ik ze lokaal nog aanstuur worden ze vanzelf weer in de gewenste strategie gezet.

@Frappuccino updates worden in batches uitgerold. Niet iedereen krijgt op hetzelfde moment de update beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Nu online
@DJP Die indruk had ik al. Geen probleem verder. Zal hier volgende week ook wel beschikbaar zijn.

Enige wat opmerkelijk is is dat ik (en anderen) gewoon een volledige versie achterlopen.
Dus dat je de update binnen hebt en dat de ander op hetzelfde moment al de volgende binnenhaalt.

Meestal is er wel een gat tussen releases waar iedereen al op dezelfde release zit voordat de nieuwe release beschikbaar komt die dan ook weer in batches wordt uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb nog steeds de 1.6.3
Maar als ze dus beschikbaar komen niet de laatste nieuwe nemen (1.6.5) maar eerst de 1.6.4 installeren eb dan de 1.6.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
Frappuccino schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:34:
@DJP Die indruk had ik al. Geen probleem verder. Zal hier volgende week ook wel beschikbaar zijn.

Enige wat opmerkelijk is is dat ik (en anderen) gewoon een volledige versie achterlopen.
Dus dat je de update binnen hebt en dat de ander op hetzelfde moment al de volgende binnenhaalt.

Meestal is er wel een gat tussen releases waar iedereen al op dezelfde release zit voordat de nieuwe release beschikbaar komt die dan ook weer in batches wordt uitgerold.
Mocht er in een update een bug zitten waar men veel last van heeft (denk met name richting de cloud handeling) dan zal Sessy vaker direct een update uitrollen om problemen daar te voor komen.

En wellicht zit ik in een first batch met 1ste generatie Sessy's (luide)

En ja het is wat @DJP! je drukt op de knop (ja geen auto install) en alles wordt geupdate. en door eigen aansturing gaat het gelijk weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
ANWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hier is er weinig zorg te melden.
De accus werken op dynamische mode en de updates rollen rustig door.
Er zitten ook geen gekke sprongen in het SOC verhaal en de drift die ik initieel wel heb gezien lijkt nu ook verdwenen.

@vogel6 @psdata Qua dat laadstrategie kwijt zijn, er was de 21e geen laadstrategie, toch? De dynamische prijzen waren niet verschillend genoeg om financieel zinnig te laden/ontladen. EDIT... IK had geen laadstrategie en vraag me nu dus af of de laad strategieën per gebruiker individueel getuned zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 22-03-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:33

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Zelfs als ik 'controleer op updates' doe, krijg ik 1.63.

Wel gekke melding bij systeemstatus, hij heeft van de week nog (ont)laden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk6B2hPDyJbe2Q0tukfnGLaL0qE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9cs7rJAlSk5Jl0dfSFqWGyvu.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
RiendP schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:08:
Goedendag,

Ik ben een actief en fervent Home Assistant gebruiker en al 25 jaar bezig met Home Automation.
Niet zo'n tweakersfan omdat die enorme topics met diverse vragen en antwoorden vaak helemaal door elkaar heen lopen. Heel inefficiënt.
Sessy heeft zelf een forum, maar daar mocht ik geen screenshots plaatsen, dus toch maar even hier.

Omdat ik het niet handig vond om belangrijke Sessy informatie op de Sessy portal te bekijken heb ik zelf wat Lovelace cards gemaakt zodat het gewoon binnen Home Assistant kan (one Point of View)
Zie screenshots
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben nog niet helemaal tevreden, zodra ze klaar zijn zal ik ze delen met jullie.
Dit is alvast een spoiler :-)
Zie https://github.com/RienduPre/Sessy-HA-views voor de code en uitleg.
Veel plezier ermee, feedback en tips zijn altijd welkom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-09 09:54
Sinds gisteravond update 1.6.5 doorgevoerd. Helaas is hierbij een van de sessys alle instellingen kwijtgeraakt. Wel kunnen pushen via de portal, dus gelukkig weer snel online.

Met home assistant helaas iets minder geluk. De ene sessy is onbereikbaar. Bij onderzoek is de webinterface alleen te benaderen via ip en niet via hostname. In mijn netwerk zie ik dat deze sessy hostname: sessy heeft. Waarbij alle andere sessy's netjes sessy-xxx.local hebben staan. Hier is aan de netwerkkant geen aanpassing in geweest.

Mail gestuurd naar Sessy met het vermoeden dat dit door de update van 1.6.5 komt. In afwachting van een antwoord.

Wellicht iemand nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Sparky669 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:15:
Sinds gisteravond update 1.6.5 doorgevoerd. Helaas is hierbij een van de sessys alle instellingen kwijtgeraakt. Wel kunnen pushen via de portal, dus gelukkig weer snel online.

Met home assistant helaas iets minder geluk. De ene sessy is onbereikbaar. Bij onderzoek is de webinterface alleen te benaderen via ip en niet via hostname. In mijn netwerk zie ik dat deze sessy hostname: sessy heeft. Waarbij alle andere sessy's netjes sessy-xxx.local hebben staan. Hier is aan de netwerkkant geen aanpassing in geweest.

Mail gestuurd naar Sessy met het vermoeden dat dit door de update van 1.6.5 komt. In afwachting van een antwoord.

Wellicht iemand nog een ander idee?
Mij is het nog nooit gelukt om de wifi dongles met .local te bereiken. Geen idee waarom dat niet werkt ... wellicht dat het aan mijn DrayTek glasvezel router ligt. Ik gebruik altijd ip nummers die ik gewoon vast zet in de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Mij is het nog nooit gelukt om de wifi dongles met .local te bereiken. Geen idee waarom dat niet werkt ... wellicht dat het aan mijn DrayTek glasvezel router ligt. Ik gebruik altijd ip nummers die ik gewoon vast zet in de router.
Bij mij werkt het alleen als ze via wifi zijn aangesloten. Bedraad werkt dit (bij mij) niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Bij mij werkt het alleen als ze via wifi zijn aangesloten. Bedraad werkt dit (bij mij) niet.
Ik bedraad standaard alles wat ik kan bedraden dus ook de "wifi" dongles.

Bij mij valt het met WIFI netwerken in de buurt wel mee maar meestal heb je veel te veel gezeik met wifi bereik dus kabels waar het kan..... scheelt een hele hoop frustraties in de toekomst.

Ja wifi is sneller aan te leggen dus gemakzucht komt dan vaak om de hoek kijken maar de extra tijd die ik aan een draad kwijt ben valt ook wel weer mee.

[ Voor 37% gewijzigd door Sicos op 23-03-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Hier is ook standaard alles bedraad. Maar omdat het .local adres niet werkte ben ik eens gaan testen met Wifi. En met wifi werkt het dus wel. Voor mij maakt het verder niet zoveel uit. De IP adressen zijn vastgezet en veranderen daardoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
Sicos schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Ik ook.
Maar ik zie dan wel allerlei meldingen over onbereikbare wifi uit de dongles ontstaan in mijn HA loggings. Dat worden er langzamerhand wel erg veel na een jaar accu's in gebruik (HA gebruikt nu 55Gb en dat is echt niet alleen de history uit mn P1-meter). Iemand vergelijkbare ervaringen? Of doorverwijzing naar site met goede uitleg over purgen HA-loggings etc? (noob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
KoQuest schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Ik ook.
Maar ik zie dan wel allerlei meldingen over onbereikbare wifi uit de dongles ontstaan in mijn HA loggings. Dat worden er langzamerhand wel erg veel na een jaar accu's in gebruik (HA gebruikt nu 55Gb en dat is echt niet alleen de history uit mn P1-meter). Iemand vergelijkbare ervaringen? Of doorverwijzing naar site met goede uitleg over purgen HA-loggings etc? (noob)
Home Assistant maakt gewoon een log bestand aan die je "gewoon" kan verwijderen. Ik gebruik de Samba add in om vanuit mijn Windows PC bij Home-assistant te kunnen komen om zo nu en dan wat op te schonen.

Oude backups weggooien van HA doet ook wonderen want bij elke update maakt HA weer een nieuwe "incremental" backup

[ Voor 7% gewijzigd door Sicos op 23-03-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Sicos schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Home Assistant maakt gewoon een log bestand aan die je "gewoon" kan verwijderen. Ik gebruik de Samba add in om vanuit mijn Windows PC bij Home-assistant te kunnen komen om zo nu en dan wat op te schonen.
Ah okay, dat klinkt makkelijker dan ik dacht :9 . Kga ff pielen.
Yep, de backups zijn al minimaal, dank.

[ Voor 5% gewijzigd door KoQuest op 23-03-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
KoQuest schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Ah okay, dat klinkt makkelijker dan ik dacht :9 . Kga ff pielen.
Yep, de backups zijn al minimaal, dank.
Samba maakt een share aan en met SQLLite kan je eventueel nog historie uit de database gooien maar dan heb je wel goede SQL kennis nodig aangezien je dan wel heel low level zit te hakken in HA en je makkelijk iets kapot maakt (dus van te voren een goede backup maken is wel slim)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dm6-chyysFM4csJct3-gNBvnU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wGUY9NVKm0duXnV4lid8bckd.png?f=user_large

Zo ziet HA eruit via de samba share

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_F4XTNEDboQ3pYZznarNPK9Ohk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ngYqAXXjipIHi9qgG6mcD3n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Sicos op 23-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
Sicos schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Samba maakt een share aan en met SQLLite kan je eventueel nog historie uit de database gooien maar dan heb je wel goede SQL kennis nodig aangezien je dan wel heel low level zit te hakken in HA en je makkelijk iets kapot maakt (dus van te voren een goede backup maken is wel slim)

[Afbeelding]

Zo ziet HA eruit via de samba share

[Afbeelding]
Okay dank voor de toelichting. (en met MariaDb idem dito natuurlijk).

(was weer genoeg off-topic imho, terug naar de sessy accu's.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-09 09:54
Ik heb uiteraard ook alles bedraad. Niet alleen bij de Sessy's, maar zo veel mogelijk door het hele huis. Alleen wat ik merk is dat hij af en toe toch de WiFi pakt. Het zijn niet erg stabiele dongels heb ik gemerkt.

Inmiddels gelukt opnieuw de sessy toe te voegen. Blijft nog wel steeds vreemd dat de hostname van de dongle na de update zomaar gewijzigd is. Ik werd getriggerd door de bugfix in het update bericht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Sparky669 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:51:
Ik heb uiteraard ook alles bedraad. Niet alleen bij de Sessy's, maar zo veel mogelijk door het hele huis. Alleen wat ik merk is dat hij af en toe toch de WiFi pakt. Het zijn niet erg stabiele dongels heb ik gemerkt.

Inmiddels gelukt opnieuw de sessy toe te voegen. Blijft nog wel steeds vreemd dat de hostname van de dongle na de update zomaar gewijzigd is. Ik werd getriggerd door de bugfix in het update bericht...
Gewoon geen netwerk kiezen in je wifi dongle dan ben je van dat probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Na alle update perikelen van andere hier toch ook iets vreemds. Vannacht (om 00.00 uur) is de accu "vanzelf??" Naar NOM gesprongen . De uren daarvoor was in actief (gekozen). In de tussentijd wel op dynamische stand terug gezet, maar dat is dus niet goed gegaan. Nu 50% leeg, waar ze dus 100% waren tot middernacht. Dat vind ik jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
tcw82 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:29:
Na alle update perikelen van andere hier toch ook iets vreemds. Vannacht (om 00.00 uur) is de accu "vanzelf??" Naar NOM gesprongen . De uren daarvoor was in actief (gekozen). In de tussentijd wel op dynamische stand terug gezet, maar dat is dus niet goed gegaan. Nu 50% leeg, waar ze dus 100% waren tot middernacht. Dat vind ik jammer.
Goed moment om nu te laden aangezien de stroom "gratis" is als je een dynamisch contract hebt... alleen nog even de energie toeslag en b.t.w. aftikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Sicos schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Goed moment om nu te laden aangezien de stroom "gratis" is als je een dynamisch contract hebt... alleen nog even de energie toeslag en b.t.w. aftikken :)
Klopt! Alleen dat eigen willetje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:33

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

tcw82 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Klopt! Alleen dat eigen willetje....
Ja, vanwege het prijsverschil gaat hij niet laden, maar eigenlijk zou hij beneden een bepaalde prijs sowieso moeten laden. Gisteren en vandaag maar handmatig op laden gezet, want je kunt de inhoud de komende dagen zeker met voldoende prijsverschil terugleveren. Hij zou dan moeten onthouden voor welk bedrag er geladen is, want ontladen moet hij dan niet doen met de prijs van afgelopen periode in gedachten.

Hoe hoog dat niveau voor 'altijd' gaan laden dan is, is een beetje een gok, maar zou ingegeven kunnen worden door de 'verwachtingen'. Maar rond de 15ct inc toslagen is reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-09 15:25
rene037 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Ja, vanwege het prijsverschil gaat hij niet laden, maar eigenlijk zou hij beneden een bepaalde prijs sowieso moeten laden. Gisteren en vandaag maar handmatig op laden gezet, want je kunt de inhoud de komende dagen zeker met voldoende prijsverschil terugleveren. Hij zou dan moeten onthouden voor welk bedrag er geladen is, want ontladen moet hij dan niet doen met de prijs van afgelopen periode in gedachten.

Hoe hoog dat niveau voor 'altijd' gaan laden dan is, is een beetje een gok, maar zou ingegeven kunnen worden door de 'verwachtingen'. Maar rond de 15ct inc toslagen is reëel.
Met de Homey ROI is hij wel lekker vol gaan laden. Komt omdat Homey (PBTH app) ook prijsvoorspelingen voor de dag erna meeneemt in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
[...]

Ja, behalve dat het om ontladen gaat. Hij is op nom gesprongen om middernacht, terwijl ik roi wenste.
Dat is het eigen willetje dat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09 20:18
Hi All,

Ik overweeg een Sessy aan te schaffen, heb een 10 tal zonnepanelen liggen en wil een dynamisch contract gaan afsluiten. Ik weet dat de vraag heel open is maar als jullie voor deze keuze zouden staan, welke energie leverancier zouden jullie dan nu kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:14
.

[ Voor 99% gewijzigd door helm71 op 24-03-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:52
Jeroennus schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:57:
Hi All,

Ik overweeg een Sessy aan te schaffen, heb een 10 tal zonnepanelen liggen en wil een dynamisch contract gaan afsluiten. Ik weet dat de vraag heel open is maar als jullie voor deze keuze zouden staan, welke energie leverancier zouden jullie dan nu kiezen?
Tibber, zonneplan

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Frank Energie heb ik gekozen vanwege onbalanshandel vanaf mei met 2 sessy batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
een goeie site met prijsvergelijking en overzichtelijk

https://jeroen.nl/dynamische-energie

moet wel erbij melden dat tibber per 1 apr 2024 de abbo prijs van 3,99 euro verhoogt naar 5,99 euro.
op die site staat nu nog op 3,99 euro.
en onbalans fee bij tibber wordt 1,75cent. staat nu op 1,80cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09 20:18
Wat een goede aanbevelingen dankjewel! Mijn huidige contract bij Greenchoice loopt nog tot 1 Juli, wellicht al slim om eerder over te stappen. (50 euro opzegvergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
tcw82 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:12:
[...]

Ja, behalve dat het om ontladen gaat. Hij is op nom gesprongen om middernacht, terwijl ik roi wenste.
Dat is het eigen willetje dat ik bedoelde.
Weet je zeker dat het op afstand aangepast is? Niet dat je eigen domotica systeem iets heeft gedaan? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Sessy dit bewust op afstand zou doen.
ari2asem schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:16:
een goeie site met prijsvergelijking en overzichtelijk

https://jeroen.nl/dynamische-energie

moet wel erbij melden dat tibber per 1 apr 2024 de abbo prijs van 3,99 euro verhoogt naar 5,99 euro.
op die site staat nu nog op 3,99 euro.
en onbalans fee bij tibber wordt 1,75cent. staat nu op 1,80cent
Leuke prijsvergelijker! kende ik nog niet. Ze gaan alleen wel de mist in bij Frank Energie als je een Sessy hebt. Als je bij Frank Energie de module 'slim handelen' aanzet kun je wat extra geld verdienen op de onbalans markt met je Sessy. De inkoopkosten zijn dan 0,6 Cent per kWh ipv 2 Cent die de prijsvergelijker toont.
Jeroennus schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:25:
Wat een goede aanbevelingen dankjewel! Mijn huidige contract bij Greenchoice loopt nog tot 1 Juli, wellicht al slim om eerder over te stappen. (50 euro opzegvergoeding).
Op dit moment is als je een Sessy hebt en op de onbalans markt geld wil verdienen eigenlijk alleen Frank Energie interessant. Er schijnt ook met andere energie leveranciers gepraat te worden maar welke dit zijn en op welke termijn ze de Sessy ondersteunen is niet bekend.

Als je alleen voor de dynamische tarieven kiest dan zijn er inderdaad meerdere energie aanbieders interessant. Zelf zit ik nog bij Tibber maar ik stap wel over na Frank Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
DJP! schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:39
[...]

Leuke prijsvergelijker! kende ik nog niet. Ze gaan alleen wel de mist in bij Frank Energie als je een Sessy hebt. Als je bij Frank Energie de module 'slim handelen' aanzet kun je wat extra geld verdienen op de onbalans markt met je Sessy. De inkoopkosten zijn dan 0,6 Cent per kWh ipv 2 Cent die de prijsvergelijker toont.
met die 2 cent bedoel je de opslag per kwh, zoals dit op die site vermeld staat?

die site meldt alleen de dagprijzen. die site meldt niets mbt onbalans.
DJP! schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:39
Op dit moment is als je een Sessy hebt en op de onbalans markt geld wil verdienen eigenlijk alleen Frank Energie interessant. Er schijnt ook met andere energie leveranciers gepraat te worden maar welke dit zijn en op welke termijn ze de Sessy ondersteunen is niet bekend.
frank energie heeft meerdere batterijen/merken/modellen op hun site staan. ik vraag me af of je met al die verschillende accu's ook op onbalans kan handelen.

https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen

ik weet dat frank energie op onbalans markt ondersteuning heeft voor sessy en bliq accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ari2asem schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:07:
[...]

met die 2 cent bedoel je de opslag per kwh, zoals dit op die site vermeld staat?

die site meldt alleen de dagprijzen. die site meldt niets mbt onbalans.

[...]
frank energie heeft meerdere batterijen/merken/modellen op hun site staan. ik vraag me af of je met al die verschillende accu's ook op onbalans kan handelen.

https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen

ik weet dat frank energie op onbalans markt ondersteuning heeft voor sessy en bliq accu's
Ja, die 2 cent wordt dus 0,6 cent bij een slim handelen contract.

Zie ook https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie. Hier staat het een en ander ook leuk uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:39:
[...]

Weet je zeker dat het op afstand aangepast is? Niet dat je eigen domotica systeem iets heeft gedaan? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Sessy dit bewust op afstand zou doen.

[...]

[...]

Als je alleen voor de dynamische tarieven kiest dan zijn er inderdaad meerdere energie aanbieders interessant. Zelf zit ik nog bij Tibber maar ik stap wel over na Frank Energie.
Ik denk dat dit gebeurd is:
Ik heb de accu op nom gezet met een actieve periode tot 1700. Bewust, omdat de prijzen laag waren en ik overtuigd ben dat laden voor 17 cent zeker een ontlaad moment of tig oplevert verder in de week. En omdat de prijzen om 1700 weer omhoog schoten gekozen voor de inactief vanaf 1700 stand. Vanaf 1700 is de hele zaak op inactief gesprongen. In die inactieve periode heb ik geprobeerd de zaak weer op roi te zetten maar kreeg een aantal foutmelding. Uiteindelijk stond het pulldown menu wel op dynamische mode. En heb ik op opslaan gedrukt.

De inactieve tijd heb ik niet aangepast (zeer waarschijnlijk) en toen het middernacht werd, is hij toch op nom blijven hangen. (Die foutmeldingen waren in de lijn van "geen contact met accu" etc. )

Alles is nu weer vol.

Ik heb (nog) geen domotica systeem en gebruik de "my home Battery" app ook niet. (Op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
DJP! schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Ja, die 2 cent wordt dus 0,6 cent bij een slim handelen contract.

Zie ook https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie. Hier staat het een en ander ook leuk uitgelegd.
die 2 cent is dus de handling fee die je
betaalt voor dynamische dagprijzen. die site van jeroen houdt dus geen rekening met onbalans.

hij meldt alleen prijzen voor dynamische-markt.

maar op die propositie-link mis ik dus met welke accu's ik op onbalans kan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:15

vanenkelen

uhmmm.....speechless

[...]

Ja, vanwege het prijsverschil gaat hij niet laden, maar eigenlijk zou hij beneden een bepaalde prijs sowieso moeten laden.

Dit zou ik inderdaad een interessante aanvulling vinden. Ook ik heb afgelopen dagen de Sessy een aantal keer met de hand op opladen gezet. Bij mij draait hij trouwens de PBTH ROI stand. Maar die zou maar 1 of 2 kWh gaan laden.

Ik zou hem eigenlijk bij een kWh prijs onder de 15 cent (of liefst instelbaar) altijd met maximale efficiënte vol willen laden. Behalve als er natuurlijk in de komende 24-48 uur een nog lagere prijs op komst is.

@gruijter is dit iets wat onderdeel zou kunnen worden van de PBTH app? (Stiekeme feature request 😇)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
vanenkelen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Dit zou ik inderdaad een interessante aanvulling vinden. Ook ik heb afgelopen dagen de Sessy een aantal keer met de hand op opladen gezet. Bij mij draait hij trouwens de PBTH ROI stand. Maar die zou maar 1 of 2 kWh gaan laden.

Ik zou hem eigenlijk bij een kWh prijs onder de 15 cent (of liefst instelbaar) altijd met maximale efficiënte vol willen laden. Behalve als er natuurlijk in de komende 24-48 uur een nog lagere prijs op komst is.

@gruijter is dit iets wat onderdeel zou kunnen worden van de PBTH app? (Stiekeme feature request 😇)
Je zou ook (net als een aantal andere sessy gebruikers) mijn Home Assistant addon in kunnen zetten: Day Ahead Optimization . Die rekent genoeg vooruit met een generieke lineaire optimalisering om o.a. een thuisaccu optimaal in te zetten. Dit was zijn berekening voor mijn situatie gistermiddag om 14:00 uur (toen de prijzen van vandaag bekend waren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFpMcwMbuLhKANzk5qpzpRX5a0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NrCJ75cMYER6Cx0SkZKWrO8O.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
vanenkelen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Gewoon de prijsvoorspelling aanzetten, en de winst per kWh lager instellen (ik gebruik 7 cent)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
ReconE schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:03:
Frank Energie heb ik gekozen vanwege onbalanshandel vanaf mei met 2 sessy batterijen.
Zelf totaal geen fan van Frank Energy.... ze wilden dat ik een borg betaalde van 700 euro. Toen ik vroeg waarom dat was omdat ik geen BKR registratie of schulden heb (ook geen hypotheek) kwamen ze met een vaag verhaal aanzetten dat ik in een risico groep viel. Toen ik vroeg hoe ze dat bepalen en welk bedrijf dan bepaalt heeft dat ik in een risico groep val .... kwamen ze ook met een vaag verhaal aanzetten dat ze niet aan wilden geven wie dat bepaald had.

Dus toen was het meteen exit Frank Energie, dezelfde dag nog bij de ANWB een contract afgesloten en dat kon allemaal zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op maandag 25 maart 2024 @ 06:21:
[...]

Zelf totaal geen fan van Frank Energy.... ze wilden dat ik een borg betaalde van 700 euro. Toen ik vroeg waarom dat was omdat ik geen BKR registratie of schulden heb (ook geen hypotheek) kwamen ze met een vaag verhaal aanzetten dat ik in een risico groep viel. Toen ik vroeg hoe ze dat bepalen en welk bedrijf dan bepaalt heeft dat ik in een risico groep val .... kwamen ze ook met een vaag verhaal aanzetten dat ze niet aan wilden geven wie dat bepaald had.

Dus toen was het meteen exit Frank Energie, dezelfde dag nog bij de ANWB een contract afgesloten en dat kon allemaal zonder problemen.
Ik ben eigenlijk ook geen grote fan van Frank Enerie maar ga ze wel de kans geven. Het afsluiten ging simpel en snel. Ik heb ook geen borg moeten betalen. Ze factureren alleen wat complexer, ze schatten vooraf je gebruik in, brengen dat in rekening en coorigeren dat achteraf. Hoe ze die inschatting maken geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:15

vanenkelen

uhmmm.....speechless

gruijter schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:47:
[...]

Gewoon de prijsvoorspelling aanzetten, en de winst per kWh lager instellen (ik gebruik 7 cent)
Waar kan je trouwens de prijsvoorspelling aanzetten? Was tijdje geleden al door mijn Homey heengeklikt, maar dacht het niet gevonden te hebben.

Op 7 cent zetten dat kan, maar ik zou het liefste de delta hoger dan 7 cent willen hebben. Ik heb het idee dat ik de laatste tijd een paar keer gezien heb dat de prijzen rond de 15 cent zitten en dat dit een paar dagen aanhoud, de hogere tarieven op die dagen zijn dan ook niet veel hoger dan 23-24 cent. Dan ziet de app onvoldoende potentie om te gaan laden. En op het moment dat de piekprijzen weer stijgen ben je dan net te laat om met die 15 cent te gaan laden. Dus een soort minimum treshold zou denk ik extra handig zijn, dat geeft je nog meer flexibiliteit.

Ik denk dat het ook wel in Homey voor elkaar te krijgen is met een flow, maar dan gaat het weer van meerdere flows aan elkaar hangen. Ik zou het dan liever een beetje centreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
vanenkelen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Waar kan je trouwens de prijsvoorspelling aanzetten? Was tijdje geleden al door mijn Homey heengeklikt, maar dacht het niet gevonden te hebben.

Op 7 cent zetten dat kan, maar ik zou het liefste de delta hoger dan 7 cent willen hebben. Ik heb het idee dat ik de laatste tijd een paar keer gezien heb dat de prijzen rond de 15 cent zitten en dat dit een paar dagen aanhoud, de hogere tarieven op die dagen zijn dan ook niet veel hoger dan 23-24 cent. Dan ziet de app onvoldoende potentie om te gaan laden. En op het moment dat de piekprijzen weer stijgen ben je dan net te laat om met die 15 cent te gaan laden. Dus een soort minimum treshold zou denk ik extra handig zijn, dat geeft je nog meer flexibiliteit.

Ik denk dat het ook wel in Homey voor elkaar te krijgen is met een flow, maar dan gaat het weer van meerdere flows aan elkaar hangen. Ik zou het dan liever een beetje centreren.
Prijsvoorspelling zit in de settings van de DAP. Bij hele lage prijzen (rond 15ct) zijn de voorspellingen voor de komende dag vaak gunstiger dan ze werkelijk worden. Dus dan gaat het algoritme de accu toch helemaal volladen.
De 7 cent is echte winst na verrekening van de ca. 20% RTE-verliezen. Dat is dus niet hetzelfde als een minimaal prijsverschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Sicos schreef op maandag 25 maart 2024 @ 06:21:
[...]

Ja dat is vreemd. Misschien zijn ze uiteindelijk toch met jouw feedback aan de slag gegaan, ik hoefde geen borg te leveren. Ik ga het komende jaar aankijken, komt vast goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik begrijp niet wat in Sessy Portaal wordt weergegeven als Totaal Huisvermogen.
Weet iemand het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 22:35

Ethirty

Who...me?

Voor ik mezelf in een uitgebreid en langdurig onderzoekstraject stort (ik ken mezelf):

Ik heb maar 1 fatsoenlijke plek in huis waar ik Sessy (max 3x) kwijt zou kunnen. Daar loopt maar 1 loze leiding naar toe en de wifi ontvangst is matig op zijn best. Direct aansluiten op de PV valt daarmee sowieso al af.

Wat is de kans van slagen om ze daar te plaatsen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Ethirty schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:46:
Voor ik mezelf in een uitgebreid en langdurig onderzoekstraject stort (ik ken mezelf):

Ik heb maar 1 fatsoenlijke plek in huis waar ik Sessy (max 3x) kwijt zou kunnen. Daar loopt maar 1 loze leiding naar toe en de wifi ontvangst is matig op zijn best. Direct aansluiten op de PV valt daarmee sowieso al af.

Wat is de kans van slagen om ze daar te plaatsen?
Beetje vaag verhaal.... welke plek wat voor een soort loze leiding en welke problemen zie je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sicos schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Beetje vaag verhaal.... welke plek wat voor een soort loze leiding en welke problemen zie je?
Hoezo vaag?

Het is een (betonnen) keldertje aan de verre kant van het huis. Er loopt daar 1 loze 19mm buis naar toe. Daar kan alleen 5x 2,5mm2 doorheen, geen 2e kabel en/of ethernet.

Extra buizen moeten helemaal buitenom gegraven worden, dat zie ik niet zitten.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Hoezo vaag?

Het is een (betonnen) keldertje aan de verre kant van het huis. Er loopt daar 1 loze 19mm buis naar toe. Daar kan alleen 5x 2,5mm2 doorheen, geen 2e kabel en/of ethernet.

Geen probleem. Ze boren zo door 375 mm beton. En er zijn speciale pluggen om ervoor te zorgen dat het waterdicht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xdnJaRbQjZCZa018KT3H8hd1W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/855PXTlbX1ATX2kHpVlpKJYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYtRS1NSWID61dURsrDhrpNIR2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9521AFzM4IEFAcaXuKOWnV4z.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
[...]

Hoezo vaag?

Je kan je ethernet ook gewoon met een powerline adapter regelen. Heb ik ook gedaan naar mijn schuur want daar lag ook geen mantelbuis of iets dergelijks.... werkt prima...

En 5x2,5mm2 is toch prima voor 3 sessy's?

Ik neem aan dat je 3 fases een nul en gronddraad met die 5x2,5mm2 bedoelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sicos op 25-03-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
[...]

Hoezo vaag?

Dus door die buis kan dus gewoon een 3 fase aansluiting van 2,5mm2
Wellicht werkt een powerline adapter naar je kelder, ik zou wel 1 kieze welke ook een ethernet poort heeft zodat je daarna in kelder een switchje kunt plaatsen.

Kun je er gewoon 3 kwijt op iedre fase 1

Ik probeer met je mee te denken in een oplossing niet in doem denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMLLFwELS_q8Cl_O3Tb2oNQRbEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Se2eAPdZip9J0CCeEHqxR0sE.jpg?f=user_large
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Wellicht een andere set dit is puur ter illustratie

@Sicos we bedoelen het zelfde :)

[ Voor 5% gewijzigd door psdata op 25-03-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Dus door die buis kan dus gewoon een 3 fase aansluiting van 2,5mm2
Wellicht werkt een powerline adapter naar je kelder, ik zou wel 1 kieze welke ook een ethernet poort heeft zodat je daarna in kelder een switchje kunt plaatsen.

Kun je er gewoon 3 kwijt op iedre fase 1

Ik probeer met je mee te denken in een oplossing niet in doem denken.
[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Wellicht een andere set dit is puur ter illustratie

@Sicos we bedoelen het zelfde :)
Inderdaad... enige jammere aan powerline adapters vind ik altijd dat je weer een stopcontact moet maken. Helaas kan je nergens gewoon powerline adapters kopen die je bijvoorbeeld in een groepenkastje kan plaatsen op een din rail... om de 1 of andere reden gaan alle fabrikanten er altijd vanuit dat je een huis tuin en keuken gebruiker bent die gewoon ethernet door zijn stopcontacten heen wil jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
Sicos schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Inderdaad... enige jammere aan powerline adapters vind ik altijd dat je weer een stopcontact moet maken. Helaas kan je nergens gewoon powerline adapters kopen die je bijvoorbeeld in een groepenkastje kan plaatsen op een din rail... om de 1 of andere reden gaan alle fabrikanten er altijd vanuit dat je een huis tuin en keuken gebruiker bent die gewoon ethernet door zijn stopcontacten heen wil jagen.
He @Sicos

Ze zijn er wel maar nog niet echt beschikbaar, heb ooit al iets all dit mogen testen vanuit de OEM market.
The gui was nog nog taiwanees, dus vele kinder ziektes in instellingen
Product als dit zal wellicht deze zomer beschibaar zijn/komen:
https://www.devolo.global/magic-2-lan-dinrail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Powerline is inderdaad nog wel een goede fallback optie. Mijn gedachte was dat het zonder stabiele wifi en met alleen de Sessy's op hun eigen groep de functionaliteit beperkt of onbetrouwbaar zou worden.
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Geen probleem. Ze boren zo door 375 mm beton. En er zijn speciale pluggen om ervoor te zorgen dat het waterdicht is.
Dat het kan weet ik, maar dat is het me (nu) sowieso niet waard. De kelder zelf moet sowieso eerst grondig gerenoveerd worden om betrouwbaar waterdicht te zijn en blijven.

Ik heb in ieder geval even een handvat om verder te gaan onderzoeken. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb een vraagje; vandaag de 3 sessy's vol geladen. Dit met de instelling NOM.
Vermogen tussen 700-1200.

Hoe of wat is nu het verlies? Weet niet wat er exact ingaat. Lijkt me meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vO7fQTm4WgiLGk6PFmqHnCqFV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPK2P0TwNQzNIZnKnlbE6GeW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Leoniq op 25-03-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:09:
Powerline is inderdaad nog wel een goede fallback optie. Mijn gedachte was dat het zonder stabiele wifi en met alleen de Sessy's op hun eigen groep de functionaliteit beperkt of onbetrouwbaar zou worden.

[...]

Dat het kan weet ik, maar dat is het me (nu) sowieso niet waard. De kelder zelf moet sowieso eerst grondig gerenoveerd worden om betrouwbaar waterdicht te zijn en blijven.

Ik heb in ieder geval even een handvat om verder te gaan onderzoeken. :)
In een niet waterdichte kelder zou ik persoonlijk geen batterij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Het is niet ideaal als je kelder niet 100% waterdicht is maar je hebt ook gewoon kelders met een dompelpomp die gewoon automatisch aanslaan als er bijvoorbeeld wat water in je kelder staat.

Het vocht en schimmel zou ik eerder een probleem vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Leoniq schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:26:
Ik heb een vraagjez; vandaag de 3 sessy's vol geladen. Dit met de instelling NOM.
Vermogen tussen 700-1200.

Hoe of wat is nu het verlies? Weet niet wat er exact ingaat. Lijkt me meer.
Vandaag heb je dus de Sessy's met 90% a 95% efficentie opgeladen. Dat betekend dat er tussen de 5 a 10% van de energie verloren is gegaan aan warmte of andere omzet verliezen.

Je hebt op dit moment 6,2kWh aan AC energie gebruikt om 1 Sessy 100% op te laden. In de Sessy zit op dit moment iets van 5,7kWh aan energie.

Als je straks gaat ontladen met weer tussen de 90% a 95% efficentie dan gaat er dus weer iets van 5 tot 10% aan energie verloren aan omzet verlies of warmte. Effectief betekend dit dus dat je 5,1kWh aan energie weer uit de Sessy kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sicos schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Het is niet ideaal als je kelder niet 100% waterdicht is maar je hebt ook gewoon kelders met een dompelpomp die gewoon automatisch aanslaan als er bijvoorbeeld wat water in je kelder staat.

Het vocht en schimmel zou ik eerder een probleem vinden.
Ja ik verwacht een hoge RV waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Uiteraard, maar het onderzoek richt zich eerst op de vraag: generieke restauratie of voorbereiding voor accu opslag. ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Als je de sessy's flink laadt en ontlaadt is die kelder zo droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Leoniq schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:04:
Als je de sessy's flink laadt en ontlaadt is die kelder zo droog.
Ligt er aan. Wij hebben hier een kelder van 64m2. Als daar het water 2 meter hoog in zou staan dan moet je toch 128.000 liter water verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Ligt er aan. Wij hebben hier een kelder van 64m2. Als daar het water 2 meter hoog in zou staan dan moet je toch 128.000 liter water verdampen.
En die damp moet ook ergens naar toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ben langzaam aan het oriënteren voor een sessy om uit te breiden naar 3, maar ik vraag me af of de kabel dik genoeg is. Ik zal het kort uitleggen.

We hebben een schuur met 14 zonnepanelen (en een SMA Tripower 4.0 inverter). Aangesloten met een 50 meter lange 4x2.5mm grondkabel naar het huis op de 3x25 meterkast.

Heb ik goed gerekend als ik stel dat deze kabel te dun is om ook in de schuur 3 sessy's te draaien?

3 sessy's tegelijk opladen trekt 26A, klopt dat? En als de sessy's gaan leveren komt er max 22A over die kabel richting het huis, maar daar komt nog een beetje zon bij in sommige gevallen. Als bij het huis de auto gaat opladen kan die kabel naar de schuur dus overbelast worden lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Pixal schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:45:
Ben langzaam aan het oriënteren voor een sessy om uit te breiden naar 3, maar ik vraag me af of de kabel dik genoeg is. Ik zal het kort uitleggen.

We hebben een schuur met 14 zonnepanelen (en een SMA Tripower 4.0 inverter). Aangesloten met een 50 meter lange 4x2.5mm grondkabel naar het huis op de 3x25 meterkast.

Heb ik goed gerekend als ik stel dat deze kabel te dun is om ook in de schuur 3 sessy's te draaien?

3 sessy's tegelijk opladen trekt 26A, klopt dat? En als de sessy's gaan leveren komt er max 22A over die kabel richting het huis, maar daar komt nog een beetje zon bij in sommige gevallen. Als bij het huis de auto gaat opladen kan die kabel naar de schuur dus overbelast worden lijkt me?
Is het echt een 4x2,5mm2 kabel? Zit er geen aardscherm om? Meestal heb je namelijk of een 3x2,5mm2 of een 5x2,5mm2 kabel. 4x2,5mm2 kan wel maar is niet standaard.

Er vanuit gaande dat de kabel 5x2,5mm2 is (je hebt een 3 fase PV omvormer) kun je elke Sessy op z'n eigen fase aansluiten. Aangezien de Sessy max 10A is en je PV omvormer max 5,8A (per fase) is zou je zelfs aan een 16A groep genoeg hebben :) Ik zou wel voor een 20A automaat gaan omdat je langere tijd meer dan 80% van 16A uitkomt.

Sluit wel de PV omvormer op 1 van de Sessy's aan, de Sessy's zorgen er dan zelf voor dat het vermogen dan niet boven de 16A op die groep uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

DJP! schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Is het echt een 4x2,5mm2 kabel? Zit er geen aardscherm om? Meestal heb je namelijk of een 3x2,5mm2 of een 5x2,5mm2 kabel. 4x2,5mm2 kan wel maar is niet standaard.

Er vanuit gaande dat de kabel 5x2,5mm2 is (je hebt een 3 fase PV omvormer) kun je elke Sessy op z'n eigen fase aansluiten. Aangezien de Sessy max 10A is en je PV omvormer max 5,8A (per fase) is zou je zelfs aan een 16A groep genoeg hebben :) Ik zou wel voor een 20A automaat gaan omdat je langere tijd meer dan 80% van 16A uitkomt.

Sluit wel de PV omvormer op 1 van de Sessy's aan, de Sessy's zorgen er dan zelf voor dat het vermogen dan niet boven de 16A op die groep uitkomt.
Dank voor heldere uitleg. Dit is de kabel die er toen voor is besteld. (54m maar nog wat meters over)

Grondkabel VO-YMvKas 4x2.5mm² grijs Dca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
de SMA Tripower 4.0 inverter) is een 3 fase omvormer. dus iedere Sessy krijgt z'n deel PV doorgelust.
Kabel is dus er een met een aardscherm dus ook OK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luccie
DJP! schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Dit heb ik ook, 3 sessys op een 5x2,5mm² met ook nog een 4kw PV erop.
Dit alles op een 16A aardlek automaat 3 fases.

Dat lokaal dicht bij elkaar met een ubiquity POE switch, (scheelt weer wcd aanleggen)
op de L1 sessy de PV aangesloten, en de L2 en L3 sessy wel netjes met 5,2,5mm² aangesloten op elkaar. Zodat je later op de sessy nog met het kabeltje de fase zou kunnen switchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJeRbvogHn3xIni0S6hAX_Jom-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zv0LQxxkCF1AMSo44Id0s9Yu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:34
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Volgens mij zitten de accu's dan ook onder water en je verdeler enz. 2 mtr O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Zonneplan.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Nee, want die hang je natuurlijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Simpel360 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Wel cool..... watergekoelde accu's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sicos schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:57:
[...]

Wel cool..... watergekoelde accu's :)
Ik vroeg me altijd af waarom onze bouwkundig adviseur in 2013 adviseerde om geen kelder met een hoogte van 2,40m te bouwen maar deze hoger te maken.

Deze had gewoon een vooruitziende blik. Goed dat we destijds geluisterd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Extreme drift momenteel: al vanaf gisteren 23:50 uur staat SOC op 0% terwijl de Sessy maar stroom blijft leveren, inmiddels al 1.7 kWh uit een zogenaamd lege accu getrokken :+

Catch a smile out there!

Pagina: 1 ... 58 ... 94 Laatste