Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:19
fraserboer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:55:
Ben even aan het rekenen geslagen om de 'break even' punten te bepalen. Er zal vast een formule voor zijn, maar daar kwam ik even niet uit. Dus dan maar empirisch met tabel in Excel. Het resultaat hieronder is puur op basis van prijsverschillen en dus zonder afschrijving, die kun je er zelf bij optellen.

[Afbeelding]
(dus bijboorbeeld: RTE 84%, inkoopprijs was 20 cent, dan moet de terugleverprijs 3,8c hoger zijn voor break even)

voorbeeld data tabel voor bepalen break even punt:
[Afbeelding]
Je heb toch conversieverliezen bij inkoop en verkoop wat 2 verschillende tarieven zijn. Hier moet je ook rekening mee houden dus het verschil moet nog iets groter zijn. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-06 20:23
Torch1969 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:01:
[...]

Je gaat er in je berekening van uit dat de teruglevering altijd constant 5,2 kWh is. Dat is niet zo, dat hangt af van de efficiency bij teruglevering op basis van je teruglever vermogen. Het totaal van efficiency van laden, ontladen en eigen verbruik van de omvormer bepalen de RTE.

Voor het gemak kun je de RTE dus verdelen over laad en ontlaad verlies. Dus RTE van 84%, dan 8% verlies bij laden en 8% verlies bij ontladen. Op basis daarvan je laad en ontlaad kWh berekenen. En op basis daarvan dan je prijsverschillen.
Je hebt gelijk, maar voor de berekening maakt het niet uit. Het is een Round trip efficiency dus maakt niet uit waar de verliezen zitten. Ook maakt het niet uit als er bijvoorbeeld maar 5,0 uitkomt, dan is er ook minder ingegaan om die RTE te halen. Ik kan het inmiddels berekenen. Het gaat dus om het verliesdeel wat je met hogere prijs moet goedmaken. En aangezien RTE een % is het voor elke grote gelijk, het % blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Je heb toch conversieverliezen bij inkoop en verkoop wat 2 verschillende tarieven zijn. Hier moet je ook rekening mee houden dus het verschil moet nog iets groter zijn. :)
Dat klopt maar dat zit hier al in, de RTE is al het totale verlies van laden en ontladen. Wat er in gaat betaal je de inkoopprijs voor en wat eruit komt krijg je de terugleververgoeding voor. Zolang we nog salderen is dat inc belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
fraserboer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Je hebt gelijk, maar voor de berekening maakt het niet uit. Het is een Round trip efficiency dus maakt niet uit waar de verliezen zitten. Ook maakt het niet uit als er bijvoorbeeld maar 5,0 uitkomt, dan is er ook minder ingegaan om die RTE te halen. Ik kan het inmiddels berekenen. Het gaat dus om het verliesdeel wat je met hogere prijs moet goedmaken. En aangezien RTE een % is het voor elke grote gelijk, het % blijft gelijk.
Tja, maar het maakt toch verschil of je 5,4 of 5,0 kWh terugkrijgt voor de prijs bij ontladen? Nu reken je alle verlies bij de hoge prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Torch1969 op 01-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukyluke112
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-05 20:52
Maar als ik het goed begrijp is het "grote" probleem van de onbalansmarkt. Dat ook al ondersteunt de Sessy het koop en verkoop op de onbalansmarkt, moet je nog steeds een energieleverancier vinden die je laat handelen op die markt. Want als ik een beetje rondkijk moet je eigenlijk de batterijen van die energieleveranciers hebben om er aan mee te mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 21:05
lukyluke112 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:17:
Maar als ik het goed begrijp is het "grote" probleem van de onbalansmarkt. Dat ook al ondersteunt de Sessy het koop en verkoop op de onbalansmarkt, moet je nog steeds een energieleverancier vinden die je laat handelen op die markt. Want als ik een beetje rondkijk moet je eigenlijk de batterijen van die energieleveranciers hebben om er aan mee te mogen doen.
Als je een dynamisch contract hebt dan onderhandel je al aangezien je uurprijzen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukyluke112
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-05 20:52
Sicos schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Als je een dynamisch contract hebt dan onderhandel je al aangezien je uurprijzen hebt.
Check, maar de onbalansmarkt is toch een heel ander energiemarkt? Daar heb je veel meer variatie in de prijzen dan op de prijs per uur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicos
lukyluke112 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Check, maar de onbalansmarkt is toch een heel ander energiemarkt? Daar heb je veel meer variatie in de prijzen dan op de prijs per uur
Als je deelneemt aan de onbalans markt dan heb je een soort contract met bijvoorbeeld Charged B.V. (makers van de Sessy) aangezien ze er wel van op aan moeten dat ze gebruik kunnen maken van je Sessy. Je geeft min of meer de controle over je Sessy uit handen.

Wikipedia: Onbalansmarkt

[ Voor 11% gewijzigd door Sicos op 01-03-2024 14:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fraserboer
Torch1969 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Tja, maar het maakt toch verschil of je 5,4 of 5,0 kWh terugkrijgt voor de prijs bij ontladen? Nu reken je alle verlies bij de hoge prijs.
Nee want het wordt ingegeven door de efficiëntie getallen. Een voorbeeld: Stel je laad op 1100 watt en ontlaad ook op 1100 watt, stel dat het laden een efficiëntie van 92% en ontladen 91,4% (dit is beide ingegeven door de omvormer op dit wattage), samen geeft dat een totale laad-ontlaad cyclus efficiëntie van 84% Stel ik wil 2 uur laden, dan haal ik 2,2kWh van het net, stel voor 20 cent/kWh. Van die 2,2 kWh blijft er na de omzetting 2,2 x 92% = 2,02 kWh over en zit dan in de batterij. Een paar uur later ga ik dit weer ontladen om aan het net terug te leveren. Van de 2,02kWh die in de batterij zat is na omzetting 2,02 x 91,4% = 1,85 kWh en gaat richting het net. Deze 1,85 staat vast nav de efficiëntie verschillen en is dus altijd procentueel tov wat je er instopt, als je andere vermogens gaat draaien zul je ook andere output krijgen omdat de efficiëntie anders is.

Dus eerst betaal je voor de 2,2 kWh en daarna krijg je betaald voor de 1,85kWh. Om quitte te spelen zal het verschil tussen de 2,2 en 1,85 moeten worden goedgemaakt. Dus in dit geval 0,35kWh, deze moet worden gecompenseerd door over de 1,85 terugleveren voor een hogere prijs. Dus om het uit te rekenen:

((kWh_in - kWh_uit) x inkoopprijs) / kWh_uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fraserboer
Sicos schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Met een dynamisch contract heb je te maken met de 'day ahead' markt. uur prijzen die dag van te voren bekend worden. De onbalansmarkt is om op de dag zelf onbalans te compenseren, dit gaat via kwartierprijzen en worden enkele minuten voor dit kwartier ingaat bekend en daar kun je dan op 'inschrijven'. Dan moet je dat kwartier ook echt afnemen of leveren wat is afgesproken, anders dikke boete. Dus veel minder vrijblijvend en er moet alla minuut worden beslist. En je moet als partij een grote hoeveelheid, iets van minstens 1 MW als ik me niet vergis. Dus heel veel sessy bij elkaar in een pool zou kunnen, en dan met een overkoepelende partij die het regelt, dit hoeft dan volgens mij geen Charged te zijn maar we zullen zien wat er in de toekomst komt. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan. Je bent bijvoorbeeld de controle over je Sessy kwijt als je daar in deelneemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06 18:11
Zoo mijn tweede Sessy hangt ook en is in bedrijf. Had even een probleem met de melding "overfrequency"

Support van Sessy heeft even op afstand geholpen. Ik had de fase van de nieuwe Sessy, in de portal verkeerd staan. Weer wat geleerd. Bedankt support!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:03
Wel weer leuk om te zien dat de Sessy’s laatste dagen weer volop bezig zijn in NOM. Afgelopen dagen bijna zelfvoorzienend op het laden van de auto na…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:31
Gisteren en vandaag kan ik al zelfvoorziening draaien. Warmtepomp droger en wasmachine als airco voor verwarmen. Dat is leuk. En al vroeg in het jaar. Met 3 sessy's draai ik nu XOM. Hulp mer HA was noodzakelijk.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetraF
  • Laatst online: 19-06 22:34
Mijn twee Sessy's batterijen worden 15 maart geïnstalleerd. Ook heb ik zonnepanelen die jaarlijks 3450 WP doen. De Sessy's worden niet aan de omvormer gehangen omdat het bij hittegolven te warm op de zolder wordt. Het wordt nu in de garage geplaats wat de koelste plek in huis is op woonkamer na (airco). Nu vroeg ik me af op welk programma ik het beste kan draaien, daarom mijn vraag:

Draaien jullie op het programma van Sessy zelf of welke programma voor HA en waarom daarvoor gekozen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pibri
PetraF schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:57:
Mijn twee Sessy's batterijen worden 15 maart geïnstalleerd. Ook heb ik zonnepanelen die jaarlijks 3450 WP doen. De Sessy's worden niet aan de omvormer gehangen omdat het bij hittegolven te warm op de zolder wordt. Het wordt nu in de garage geplaats wat de koelste plek in huis is op woonkamer na (airco). Nu vroeg ik me af op welk programma ik het beste kan draaien, daarom mijn vraag:

Draaien jullie op het programma van Sessy zelf of welke programma voor HA en waarom daarvoor gekozen?
Mijn 2 Sessy's heb ik ook in de garage geplaatst. Mijn omvormers hangen ook op zolder. Afgelopen winter voornamelijk in de nacht laten laden op goedkope momenten, handmatig met scripts aangestuurd. In de avond op NOM.

Nu met meer zon gaat het steeds meer NOM worden. Afgelopen twee dagen zijn de Sessy's met zonne energie gevuld en al 2 dagen neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
En er is een nieuwe update voor je Sessy.... 1.6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:59:
Mooi dat ze de cloud communicatie hebben aangepakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zie dat er al veel geschreven is over het geluid van Sessy, en ik zag ergens in dit forum een post met een foto van het inwendige. Het valt mij op dat de fans niet met rubber fan mounts gemonteerd zijn. Dat had flink wat resonantie gescheeld denk ik.
Sinds gisteren hangt mijn Sessy draaiend en wel, maar moeder de vrouw is niet blij met die straaljager op zolder... en ergens snap ik dat wel. Is er meer modificatie mogelijk om dat geluid te temperen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxUhMPn8Db00fSwbISt1oZVkz6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P7YZz31I2MpdHAGYUjMwE12G.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_smkNKupbuqvg0NGNKx-nCew3NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow7uQ9tmxKlI0mHwpzDXZeaE.jpg?f=fotoalbum_large

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:02:
Ik zie dat er al veel geschreven is over het geluid van Sessy, en ik zag ergens in dit forum een post met een foto van het inwendige. Het valt mij op dat de fans niet met rubber fan mounts gemonteerd zijn. Dat had flink wat resonantie gescheeld denk ik.
Sinds gisteren hangt mijn Sessy draaiend en wel, maar moeder de vrouw is niet blij met die straaljager op zolder... en ergens snap ik dat wel. Is er meer modificatie mogelijk om dat geluid te temperen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon een kast met ventilatie opening eromheen bouwen.... dat scheelt heel erg veel. Ik heb daar ook een post over gemaakt in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-06 12:15
Dit weet je al denk ik, maar je kunt het fan noise temperen in de instelingen, ze gaan dan langzamer draaien, minder koelen , de ouput van de sessy wordt dan geknepen om dat te compenseren..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
onbegrijpelijk dat er zulke minuscule notoire herriemakers worden gebruikt. Hopelijk dat in een volgende iteratie daar naar gekeken wordt en grotere ventilatoren kunnen worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
helm71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:09:
Dit weet je al denk ik, maar je kunt het fan noise temperen in de instelingen, ze gaan dan langzamer draaien, minder koelen , de ouput van de sessy wordt dan geknepen om dat te compenseren..
...sorry, maar dat vind ik de omgekeerde wereld. Als ik een straaljager wilde, had ik die wel gekocht.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:18:
[...]

...sorry, maar dat vind ik de omgekeerde wereld. Als ik een straaljager wilde, had ik die wel gekocht.
Als je een straaljager kan vinden met dezelfde decibels als een sessy, stuur je dan even een filmpje met geluid? Wel met contact aan cq straaljager in bedrijf graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torch1969
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:18:
[...]

@Roger_de_Poger je vraagt in dit topic je mede tweakers om hulp wat te doen aan het geluid van je Sessy dat meer is dan verwacht. Je krijgt dan oplossingen aangedragen die we al hebben bedacht en toegepast. Wij kunnen je hier niet adviseren om je Sessy te verbouwen, dat zul je via support met Charged moeten afstemmen. En ik begrijp dat je wat stoom wilt afblazen over een tegenvaller met de Sessy, maar ontevredenheid over het product kun je ook het beste die kant opsturen. Ik vermoed dat je niet op reacties als “het valt wel mee”, of “dan ga je niet op zolder zitten” zit te wachten ;)

Misschien zit er een constructiefout in jouw exemplaar, dat kunnen ze vanuit charged het beste beoordelen.

Ik hoor mijn Sessy ook echt wel als die goed bezig is, maar ervaar dat meer als stevig suizen en niet als een straaljager. Hij hangt bij mij in de gang en ik hoor het geluid amper in andere ruimtes.

[ Voor 9% gewijzigd door Torch1969 op 05-03-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Ik hoef geen stoom af te blazen. Het is niet alleen meer dan ik verwacht, maar ook meer dan waar Sessy zelf mee te koop loopt. Daar hebben ze het over 30>40dB. Maar het is toch raar dat ik het ding moet knijpen om te zorgen dat ie geen "herrie" maakt? Nou, ik timmer er wel een blimp omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik vind het totaal niet storen waar ze bij mij hangen. Hoor het zelfs graag als ik in die ruimte ben. Maar dat is voor iedereen anders. En de plek is dan ook debet eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 11:33
Ik heb nog de eerste en het geluid is best aanwezig, ook al hangt Sessie achter een deur op zolder.
Maar het knijpen naar 1700W scheelt en via de api zorg ik dat Sessie uit gaat op zaterdag tussen 9:00 en 10:00 als er op zolder een online sessie is.
Eigenlijk wil ik nog een keer een fysiek knopje maken (richting homeassistant) die je kan indrukken zodat Sessie een uur naar 200-300 watt terug gaat. Dan is het geluid vrijwel weg als je een keer op zolder bezig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:43
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:20:
Het is niet alleen meer dan ik verwacht, maar ook meer dan waar Sessy zelf mee te koop loopt. Daar hebben ze het over 30>40dB. Maar het is toch raar dat ik het ding moet knijpen om te zorgen dat ie geen "herrie" maakt?
Hier een filmpje van hoe een Sessy klinkt met en zonder fan controller. Lijkt het bij jou meer op de eerste of tweede in dit filmpje? Als jouw Sessy continu meer klinkt zoals de eerste dan zou het kunnen zijn dat de fancontroller niet goed werkt. Neem dan even contact op met Sessy support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:31
Wij hebben nu twee jaar een nieuwbouwhuis dat is opgeleverd als energieneutraal met een grondwarmtepomp en 20 zonnepanelen. N.a.v. het nieuws over de salderingsregeling vroeg mijn vriendin of we meer zonnepanelen zouden moeten plaatsen (er is nog plek op het dak aan de zuidkant voor 6 extra panelen).

Maar als ik mijn homeassistant data mag geloven, gebruiken we echter max. 50% van onze zonnepanelen capaciteit zelf en vaak zelfs maar 10-15%. Daarom dacht ik dat het misschien handiger is om 1 a 2 5kWh thuisbatterijen aan te schaffen, zodat we de energie vanuit de zonnepanelen kunnen opslaan om ook 's avonds en 's nachts deze energie te kunnen gebruiken ipv dan de dure stroom van het net te moeten halen.

Klopt die aanname? Of is het financieel beter om toch die extra zonnepanelen plaatsen en terug televeren?
En natuurlijk gaat de vlieger in de winterperiode niet echt op omdat er dan veel minder opgewekt wordt via de paneeltjes. Ik wil de batterij dan eigenlijk niet laden vanaf het net, ook omdat we net een 2-jarig vast contract hebben afgesloten. Mijn aanname is dat laden vanaf het net alleen handig is als je ook dynamische prijzen hanteert, correct? Is het uberhaupt nuttig c.q. financieel aantrekkelijk om een thuisbatterij te plaatsen bij een vast energiecontract?

[ Voor 4% gewijzigd door Chevalric op 05-03-2024 15:29 ]

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
Chevalric schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:24:
[...]
Maar als ik mijn homeassistant data mag geloven, gebruiken we echter max. 50% van onze zonnepanelen capaciteit zelf en vaak zelfs maar 10-15%. Daarom dacht ik dat het misschien handiger is om 1 a 2 5kWh thuisbatterijen aan te schaffen, zodat we de energie vanuit de zonnepanelen kunnen opslaan om ook 's avonds en 's nachts deze energie te kunnen gebruiken ipv dan de dure stroom van het net te moeten halen.
[...]
Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen in Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Dit hangt sterk af van welke voorwaarden jouw energieleverancier hanteert m.b.t. terugleveren en hoeveel overschot je hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pibri
Chevalric schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:24:
Wij hebben nu twee jaar een nieuwbouwhuis dat is opgeleverd als energieneutraal met een grondwarmtepomp en 20 zonnepanelen. N.a.v. het nieuws over de salderingsregeling vroeg mijn vriendin of we meer zonnepanelen zouden moeten plaatsen (er is nog plek op het dak aan de zuidkant voor 6 extra panelen).

Klopt die aanname? Of is het financieel beter om toch die
extra zonnepanelen plaatsen en terug televeren?
En natuurlijk gaat de vlieger in de winterperiode niet echt op omdat er dan veel minder opgewekt wordt via de paneeltjes. Ik wil de batterij dan eigenlijk niet laden vanaf het net, ook omdat we net een 2-jarig vast contract hebben afgesloten. Mijn aanname is dat laden vanaf het net alleen handig is als je ook dynamische prijzen hanteert, correct? Is het uberhaupt nuttig c.q. financieel aantrekkelijk om een thuisbatterij te plaatsen bij een vast energiecontract?
Dat is precies zoals wij het doen, 23 zonnepanelen en 2 sessy's. Onder de middag sessy's vullen en daarna in dure uren eigen stroom gebruiken. In de winter laden tijdens goedkope uren en in dure uren eigen stroom gebruiken. Ook hier een dynamisch contract. Dus een batterij loont zeker.
Financieel weet ik niet precies hoe of wat maar ik vind het gewoon geweldig om zo je eigen centrale te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
https://www.frankenergie....-thuisbatterij-ons-redden

Leuk stuk van Frank Energie, zo te zien gaan ze de Sessy ook ondersteunen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leoniq
@Pibri Dit is mijn centrale.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hyoENW-CO9iLZAfaztecxzbUPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuA4k6T4FtEByCUMNVscJbKq.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 08:45
Sessy kan nu vanaf 1 mei ook de onbalansmarkt op icm met Frank Energie.

https://www.sessy.nl/handelen-op-de-onbalansmarkt/

https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen

[ Voor 27% gewijzigd door sparkly op 05-03-2024 19:38 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Kan het niet terug vinden op die sites maar op het LinkedIn nieuwsbericht staat dat het per 1 Mei gaat werken via SessyConnect. Ben benieuwd of er nog meer energie maatschappijen volgen!

Ik blijf de open houding van Sessy leuk vinden. Hopelijk sluiten meer energie bedrijven (bijvoorbeeld Tibber 8)) zich snel aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
DJP! schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Kan het niet terug vinden op die sites maar op het LinkedIn nieuwsbericht staat dat het per 1 Mei gaat werken via SessyConnect. Ben benieuwd of er nog meer energie maatschappijen volgen!

Ik blijf de open houding van Sessy leuk vinden. Hopelijk sluiten meer energie bedrijven (bijvoorbeeld Tibber 8)) zich snel aan!
Hier ook tibber en daar wacht ik even op (ze hebben al credits als je je EV gebrukt voor onbalans). Denk dat nu veel gaan volgen. De zonneplan 20kw is overigens best concurrend en is ook gewoon zonder zonneplan te gebruiken (bv. Bliq, daar staat die al gepland om aan te sturen).

ZP accu 20Kw voor 8K (excl. btw, maar die krijg je terug) incl. installatie. Sessy is 20kw voor 11,7K excl. installatie (400,-). 4K duurder is best veel.

Met 1 of 2 Sessy's valt het verschil overigens mee.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 05-03-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
prettig schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Hier ook tibber en daar wacht ik even op (ze hebben al credits als je je EV gebrukt voor onbalans). Denk dat nu veel gaan volgen. De zonneplan 20kw is overigens best concurrend en is ook gewoon zonder zonneplan te gebruiken (bv. Bliq, daar staat die al gepland om aan te sturen).

ZP accu 20Kw voor 8K (excl. btw, maar die krijg je terug) incl. installatie. Sessy is 20kw voor 11,7K excl. installatie (400,-). 4K duurder is best veel.

Hoe heb je het verschil berekend, want alle 3 de zonneplan accu's zijn 10kW. En dat maakt een aanzienlijk verschil.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
sparkly schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Hoe heb je het verschil berekend, want alle 3 de zonneplan accu's zijn 10kW. En dat maakt een aanzienlijk verschil.
https://start.zonneplan.n...21-44e1-85e2-e4c9b7a8928e

10, 15 en 20kw accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Sorry ik wil niet vervelend doen maar nee: 10, 15 en 20, kWh. En alle 3 10kW vermogen.
Dat is een wezenlijk verschil als je dat door elkaar haalt met terugverdientijd berekeningen.

3 sessy's doen gecombineerd 6,6kW (laden) of 5,1 kW (ontladen) en de zonneplan allemaal 10kW. Zeker op de onbalansmarkt is kortstondig veel vermogen leveren (kW) belangrijker dan de hoeveelheid opslag (kWh dus)

En hier zie je waarom:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

[ Voor 8% gewijzigd door sparkly op 05-03-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja de zonneplan accu heeft meer laad en ontlaad vermogen (beter), je hebt meer capaciteit en is gewoon door iedereen aan te sturen (Solis omvormer).

De overcapaciteit kan je dus ook gebruiken (Frank wil dat gaan doen voor eigen thuisgebruik). En dan nog: ik koop voor 4K minder 25% meer accu met met hoger vermogen. Stopt salderen dan heb ik 20Kw accu die ik zelf kan aansturen of via andere partij.

Heb een Sessy, denk alleen dat ik er geen meer bijkoop maar andere accu ernaast zet. En dan kan ik bv. 5-10 kw zelf gebruiken de rest voor onbalans. Gewoon flexibeler en goedkoper.

5-10 kw is verschil niet zo groot. Maar ik heb 20Kw nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door prettig op 05-03-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
prettig schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:24:
Ja de zonneplan heeft meer laad en ontlaad vermogen (beter), je hebt meer capaciteit en is gewoon door iedereen aan te sturen (Solis omvormer).

De overcapaciteit kan je dus ook gebruiken (Frank wil dat gaan doen voor thuisgebruik). En dan nog: ik koop voor 4K minder 25% meer accu met met hoger vermogen. Stopt salderen dan heb ik 20Kw accu die ik zelf kan aansturen of via andere partij.

Heb een Sessy, denk alleen dat ik er geen meer bijkoop maar andere accu ernaast zet. En dan ga ik bv. 5-10 kw gebruiken.
Meer laad of ontlaad vermogen is niet altijd beter. Het hangt ervan af waar je hem voor wil gebruiken. De zonneplan Nexus is door de grotere omvormer hoogstwaarschijnlijk veel minder efficiënt bij lagere vermogens dan de Sessy.
De Sessy is dan waarschijnlijk zinvoller want efficienter om in je nachtverbruik te voorzien.
De Nexus effectiever op bijv de onbalansmarkt.

Je koopt voor 4k minder 25% meer accucapaciteit met hoger maximaal vermogen, klopt ja maar als je hem verkeerd gebruikt kan een Sessy toch op de lange termijn goedkoper zijn.

Een 20kW accu waar je naar verwijst ben ik in NL nog niet tegengekomen voor consumenten. 8)7 Dit mag namelijk niet op 3x25A aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Die 20 kw kun je gewoon kopen (vanmiddag met ze gebeld) en waarschijnlijk.......heb ik niet zoveel aan.

Feit: 99,1% efficiency (opgave Solis). Accu is ook gerenormeerd merk (en modulair).
3x25A met 10kw omvormer mag (accu capaciteit is niet van belang).

Nachtverbruik: kan ook (https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie).
"Jij kunt bij Frank als klant straks je strategie aanpassen. Je kan er voor kiezen (een deel) van je energie opwek toch zelf te gebruiken, mits je bereid bent daar een stukje handelsresultaat voor in te leveren."
--> dat gaan straks meerdere doen of Frank gaat ook de Nexus van ZP aansturen (bij Bliq staat die overigens al gepland)

Maar ieder zijn eigen ding......voor mij is het duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 05-03-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
prettig schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:40:
Die 20 kw kun je gewoon kopen (vanmiddag met ze gebeld) en waarschijnlijk.......heb ik niet zoveel aan.

Feit: 99,1% efficiency (opgave Solis). Accu is ook gerenormeerd merk (en modulair).
3x25A met 10kw omvormer mag (accu capaciteit is niet van belang).

Nachtverbruik: kan ook (https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie).
"Jij kunt bij Frank als klant straks je strategie aanpassen. Je kan er voor kiezen (een deel) van je energie opwek toch zelf te gebruiken, mits je bereid bent daar een stukje handelsresultaat voor in te leveren."
--> dat gaan straks meerdere doen of Frank gaat ook de Nexus van ZP aansturen (bij Bliq staat die overigens al gepland)

Maar ieder zijn eigen ding......voor mij is het duidelijk.
Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt afhankelijk van het doel. Ik koop voorlopig ook geen extra Sessy en probeer je nergens van te overtuigen.
Ik probeer alleen voorzichtig te zeggen dat je kW en kWh door elkaar heen gebruikt wat nogal verwarrend is. 20kW biedt zonneplan namelijk niet aan, je zekeringen gaan er dan uit. Tenzij je 3x35A hebt..

Nog even over de efficiency dan, dat is in het optimale gebied (uiteraard). En zonneplan geeft zelf 95% aan overigens. Maar wat is de efficiency bij 0,5-1kW? Daar zul je echt van schrikken. Daarom is het belangrijk goed te kijken naar waar je hem voor wil gebruiken.

EDIT:

Zo ziet de efficiency curve van alle omvormers er ongeveer uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wRU-F6bi5hDTpuwwcVkuBPlIAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FT6IYKMcXxFa1vQIDhw0N8bj.jpg?f=user_large

Laten we zeggen dat je sluipverbruik snachts ongeveer 200 watt is.
Sessy heeft dan >90% efficiency
De zonneplan nexus <75% efficiency

Hopelijk verduidelijkt dit een beetje waarom het gebruiksdoel zo belangrijk is bij het kiezen van je omvormervermogen. Groter/meer is niet altijd beter.

[ Voor 16% gewijzigd door sparkly op 05-03-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja die kw en kwh gebruik ik wel eens door elkaar. Maar de omvormer kan op 3x25A. En efficiency op laag vermogen.......heb de grafiek niet, maar de oude Solis was al 96% bij 5% vermogen.

Ik verbruik nu (huis met WP) al 1,5kw (kom niet onder de 600w). Daarom heb ik ook grotere accu nodig (en liefst modulair uit te breiden, ZP is een pylontech force modulaire accu).

Overigens blijft de sessy concurrerend bij 5-10 kWh, bij 20 kWh niet meer (ik heb 20+ nodig). Sessy was de eerste echt open accu en voor mij goede test om inzicht te krijgen (en werkt prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16
Let even op : als je bij Frank kiest voor 3 fase, dan krijg je iets van 4 of meer sessys. 2 of 3 is ook mogelijk, maar dat krijg je niet te zien als je voor 3 fase kiest.

Ik vind het wel een goed plan van Frank Energie. Je kan zelf besluiten of je alleen maar gaat handelen, of 0 op de meter, of een combinatie. Het "open model" zal er ook voor zorgen dat je op een gegeven moment niet meer vast zit aan Frank, maar ook kan switchen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
asing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Let even op : als je bij Frank kiest voor 3 fase, dan krijg je iets van 4 of meer sessys. 2 of 3 is ook mogelijk, maar dat krijg je niet te zien als je voor 3 fase kiest.

Ik vind het wel een goed plan van Frank Energie. Je kan zelf besluiten of je alleen maar gaat handelen, of 0 op de meter, of een combinatie. Het "open model" zal er ook voor zorgen dat je op een gegeven moment niet meer vast zit aan Frank, maar ook kan switchen.
Is gewoon goede ontwikkeling (Sessy heeft daar aan meegeholpen): meer open systemen die elke leverancier kan aansturen en waarbij de klant kan gaan bepalen hoe hij de accu (of deel) wil gebruiken.

Je kunt dan ook bv. een Sessy nemen voor verbruik en een ZP accu voor handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 10:32

Bravo

Second Best

Let er bij Frank Energie wel op dat hij een fee per kWh rekent van 0.02 euro 0.006 euro. Zowel import als export, deze worden niet tegen elkaar weggestreept of gesaldeerd.
.

[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 07-03-2024 10:42 . Reden: andere tarieven bij contractvorm voor onbalansmarkt ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06 15:45
Sicos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:59:
Ik heb hier nog niks over zien staan bij mij in de portal.
Andere ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 07:09
KoQuest schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Andere ook niet?
Hier ook nog niets zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
DJP! schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:29:
https://www.frankenergie....-thuisbatterij-ons-redden

Leuk stuk van Frank Energie, zo te zien gaan ze de Sessy ook ondersteunen :D
De samenwerking is daar ; https://www.sessy.nl/handelen-op-de-onbalansmarkt
NB; sorry, is al gemeld gisteren...

[ Voor 6% gewijzigd door DaCootMeister op 06-03-2024 11:36 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 13:42
Ik hoop eigenlijk dat er wel nog andere samenwerkingen komen. Ik zit nu bij Zonneplan en zo op het eerste (snelle) gezicht is Frank Energie wel duurder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Mr_thebrown schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:39:
Ik hoop eigenlijk dat er wel nog andere samenwerkingen komen. Ik zit nu bij Zonneplan en zo op het eerste (snelle) gezicht is Frank Energie wel duurder...
Uit de mail van Sessy van vandaag:
In de toekomst zullen we via SessyConnect ook koppelingen realiseren met andere energieleveranciers die actief zijn op de onbalansmarkt. Zodra we meer informatie hebben, stellen we je op de hoogte.
Meer koppelingen zijn dus onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:30
Net alles in kannen en kruiken voor de btw terug vraag (in ons geval tibber)....gaan we maar weer schakelen. We hadden wel al gas bij Frank... Dus dat wordt nu gas en elektriciteit. Behalve dan dat electrische energie dan op mijn partners naam komt... Ben benieuwd of de administratie dat aankan 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinwd
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-04-2024
Mr_thebrown schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:39:
Op de website van Frank staat:
Het Frank Slim energiecontract (stroom) wordt automatisch toegepast bij activatie van één van onze slimme diensten. Dat contract kent een inkoopvergoeding van slechts 0,006 EUR/kWh.
Frank is inderdaad 75 cent per maand duurder aan vaste leveringsvergoeding (€6,25 voor zonneplan versus €7,00 voor frank), maar de inkoopvergoeding is een stuk lager volgens bovenstaande: 0,6 cent / kWh voor Frank versus 2,0 cent / kWh voor zonneplan. Afhankelijk van je verbruik per maand kan Frank dus best goedkoper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
edwinwd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Op de website van Frank staat:

[...]

Frank is inderdaad 75 cent per maand duurder aan vaste leveringsvergoeding (€6,25 voor zonneplan versus €7,00 voor frank), maar de inkoopvergoeding is een stuk lager volgens bovenstaande: 0,6 cent / kWh voor Frank versus 2,0 cent / kWh voor zonneplan. Afhankelijk van je verbruik per maand kan Frank dus best goedkoper zijn.
Rendabel bij 53kWh/maand ;) . Dus dat redt je wel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Die 0,6cent vergoeding maakt het wel heel interessant! Zo te zien kun je dagelijks overstappen, mocht het dan alsnog tegenvallen of Tibber zich aansluit bij SessyConnect ben je ook zo weer overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
DJP! schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:41:
Die 0,6cent vergoeding maakt het wel heel interessant! Zo te zien kun je dagelijks overstappen, mocht het dan alsnog tegenvallen of Tibber zich aansluit bij SessyConnect ben je ook zo weer overgestapt.
Je kan ook Tibber even mailen/appen/Tweeten of ze de intentie hebben om mee te doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:57
vraagje wie weet het;

de inkoop/verkoopvergoeding van € 0.006 /kwhr begrijp ik is voor de stroom welke in de onbelans modus de batterij in en uit gaat . maar de overtollige zonnen en eigen gebruik stroom is daar deze in/verkoop vergoeding ook voor geldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vogel6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:58:
vraagje wie weet het;

de inkoop/verkoopvergoeding van € 0.006 /kwhr begrijp ik is voor de stroom welke in de onbelans modus de batterij in en uit gaat . maar de overtollige zonnen en eigen gebruik stroom is daar deze in/verkoop vergoeding ook voor geldig?
Zo staat het wel in de FAQ. Volgens mij kunnen ze het verschil ook niet zien tussen de stroom die uit je accu’s komt of die van je PV :)

Op het moment dat jij die slimme aansturing vanuit Frank Energie dus aanzet verlagen ze de inkoop vergoeding van 2,53 cent naar 0,6 cent voor al het verbruik en de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-06 10:14
prettig schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Ter aanvulling:
De 5 kWh Sessy heeft ook 5kWh bruikbare capaciteit (5.5 kWh max capaciteit).
De 20 kWh van Zonneplan is gelijk max capaciteit, waarvan 90% bruikbaar, dus effectief 18 kWh.
Je hebt dus 4 Sessy's nodig om Zonneplan te overtreffen qua bruikbare capaciteit, 5 Sessy's om het laad vermogen te overtreffen en zelfs 6 stuks om het leververmogen te overtreffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
https://www.frankenergie.nl/nl/voorwaarden

Frank Energie “Smart Charging” Gebruiksvoorwaarden

Je 'miJimum batterijJiveau' is iJgesteld op 4›% of lager eJ je
'maximale batterijJiveau' is iJgesteld op 90% of >oger, of >et
versc>il tusseJ je miJimaal eJ maximaal geweJste
batterijJiveau is miJsteJs 28 kW>D

wie kan dit uitleggen?(even de tekst lezen op blz 1)
Gebruiksvoorwaarden slim laden.

ps ik vergis me bovenstaande is voor auto laden,sorry
voor batterijen
https://cdn.sanity.io/fil...1e7088cfb3b4e0a0e899d.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door vogel6 op 06-03-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
vogel6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:09:
https://www.frankenergie.nl/nl/voorwaarden

Frank Energie “Smart Charging” Gebruiksvoorwaarden

Je 'miJimum batterijJiveau' is iJgesteld op 4›% of lager eJ je
'maximale batterijJiveau' is iJgesteld op 90% of >oger, of >et
versc>il tusseJ je miJimaal eJ maximaal geweJste
batterijJiveau is miJsteJs 28 kW>D

wie kan dit uitleggen?(even de tekst lezen op blz 1)
Gebruiksvoorwaarden slim laden.
Dat is voor slim laden van je ev auto, dat is wat anders dan slim handelen waar we het hierboven over hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Torch1969 op 06-03-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
KoQuest schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Andere ook niet?
Bij mij om 18:45 geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-06 00:11
Heeft iemand al aan Tibber gevraagd of ze ook mee gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
gruijter schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:26:
Heeft iemand al aan Tibber gevraagd of ze ook mee gaan doen?
Ik heb ze een mailtje gestuurd dat ik naar Frank Energie ga overstappen ivm de Sessy ondersteuning. En als Tibber de Sessy gaat ondersteunen ik weer terug kom naar Tibber.

Nog geen antwoord gehad…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06 15:45
Torch1969 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Bij mij om 18:45 geïnstalleerd.
Yep, heb ik net ook kunnen doen; we zijn weer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:55
DJP! schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:32:
[...]

Ik heb ze een mailtje gestuurd dat ik naar Frank Energie ga overstappen ivm de Sessy ondersteuning. En als Tibber de Sessy gaat ondersteunen ik weer terug kom naar Tibber.

Nog geen antwoord gehad…
Zal ook even een aanvraag doen. Hoe meer hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
DJP! schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Op het moment dat jij die slimme aansturing vanuit Frank Energie dus aanzet verlagen ze de inkoop vergoeding van 2,53 cent naar 0,6 cent voor al het verbruik en de levering.
De vergoeding is in 2024 verlaagd naar €0,018150 als ik het hier goed lees, maar voor teruglevering hanteren ze een hogere variabele vergoeding van €0,03509.
Let dus op met Frank energie als je alleen wilt handelen op EPEX (ROI van Sessy), dan betaal je in ene uur €0,018150 per kWh aan kosten voor het laden van je Sessy en daarna in een ander uur nogmaals €0,03509 per kWh aan kosten voor het terugleveren. Dat betekent dat je €0,05324 per kWh extra aan prijsverschil moet goedmaken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Torch1969 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:45:
[...]

De vergoeding is in 2024 verlaagd naar €0,018150 als ik het hier goed lees, maar voor teruglevering hanteren ze een hogere variabele vergoeding van €0,03509.
Let dus op met Frank energie als je alleen wilt handelen op EPEX (ROI van Sessy), dan betaal je in ene uur €0,018150 per kWh aan kosten voor het laden van je Sessy en daarna in een ander uur nogmaals €0,03509 per kWh aan kosten voor het terugleveren. Dat betekent dat je €0,05324 per kWh extra aan prijsverschil moet goedmaken!
Volgens mij gaat dat niet op als je een “slim handelen” contract hebt. Zie onderaan https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie

Quote van die pagina:
Het Frank Slim energiecontract (stroom) wordt automatisch toegepast bij activatie van één van onze slimme diensten. Dat contract kent een inkoopvergoeding van slechts 0,006 EUR/kWh. En die vergoeding is hetzelfde voor je verbruik als voor je teruglevering. Je krijgt het verschil ten opzichte van je actuele contract uitgekeerd in de vorm van een korting op je factuur
Dus volgens mij heb je (als je de slim handelen module activeert) maar 0,6 cent inkoop vergoeding voor levering en gebruik 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
DJP! schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:51:
[...]

Volgens mij gaat dat niet op als je een “slim handelen” contract hebt. Zie onderaan https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie

Quote van die pagina:

[...]

Dus volgens mij heb je (als je de slim handelen module activeert) maar 0,6 cent inkoop vergoeding voor levering en gebruik 8)
Klopt, mijn reactie is op de 2,53 cent die je noemt, dat is inmiddels lager voor inkoop, maar hoger voor verkoop en die wordt dus ook echt gerekend bij Frank Energie, vandaar mijn waarschuwing voor ROI (dan heb je geen slim contract).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-06 14:08
Heel interessant dat handelen op de onbalansmarkt!
Ik heb me net aangemeld bij Frank Energie. Als je via shopbuddies.nl naar overstappen.nl gaat en een contract afsluit bij Frank Energie krijg je EUR 18 cashback van shopbuddies. Via overstappen.nl krijg je nog een korting van EUR 65 bij Frank op je eerste jaarrekening. Op deze manier pak je dus EUR 83 extra mee. Let wel : de cashbacks via shopbuddies duurt wel enkele maanden voordat ze goedgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Torch1969 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Klopt, mijn reactie is op de 2,53 cent die je noemt, dat is inmiddels lager voor inkoop, maar hoger voor verkoop en die wordt dus ook echt gerekend bij Frank Energie, vandaar mijn waarschuwing voor ROI (dan heb je geen slim contract).
Ahh oké, daar had ik even overheen gelezen. Als je alleen de ROI functie gebruikt kun je beter niet bij Frank Energie zitten. Dan is Tibber beter, die saldeert tenminste de inkoop vergoeding…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
vraagje
mijn MY Home Battery sessy app werkt niet meer op mijn mobiel!

zijn er meer met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:11
vogel6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
vraagje

Hier werkt MHB nog prima met 3 sessy,s en de P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
vogel6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
vraagje

Hier werkt het ook goed! Wel verbonden met je thuisnetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
v1.6.3 geistalleerd,nu doet het weer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
Sinds firmware 1.6.3 is mijn 'spookvermogen' van de zonnepanelen verdwenen. Staat nu 's nachts gewoon op 0 ipv op 83.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Ik meen een bug ontdek te hebben in de timer functie. Als ik de batterij instel om NIET actief te zijn tussen 01:25 en 04:05, dan wordt dat niet uitgevoerd. Het lijkt erop alsof de software moeite heef om de klok rond te gaan. Ik kwam erachter omdat mijn EV altijd laadt tussen 01:30 en 04:00. Onzin om de Sessy in de EV leeg te kieperen omdat het dan veelal reeds goedkoop laden is. Beter bewaar ik die 5kW voor de spitsuren. Echter nu zag ik vanochtend dat de Sessy de hele nacht heeft ontladen. Bijgevoegd de instellingen in de portal, alsook uit Home Assistant. @Twan_V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcJrpOaPBaVfs6V0jLvZG4Zd9cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOtayxc9J5KcjVVCv2anOfuf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQU08wDaCpFJ7EnCcV95iSDN8Co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vuQfU5YafLKjrGY1kRxEvYgP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_k-VO05awv8Qw2rDoDvnu3bda8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTQKhk4OZjznD2ng7DgV3o5S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Laatst online: 01:36
Denk niet dat het een "bug" maar een feit dat het niet geimplementeerd is.
Wellicht een optie binnen Sessy om de selectie juist om te draaien (Niet aktieve periode maar inaktief periode)
Of een tweede selectie er bij op nemen, zodat je zou kunnen kiezen 00:00-01:25 en een tweede van 04:05-24:00.

Maar je zou dit beter kunnen oplossen door in HA een schedulle op te nemen om je Sessie gedurende deze uren in de "inaktief" mode te zetten ipv "API"
En wellicht nog mooier om eerst te kijken of de auto is connected en dan pas op inaktief te zetten gedruende deze uren.

Wellicht dat @PimDoos in HA wellicht dat selectie scherm zo kunnen aanpassen zodat de instelling die jij daar maakt niet mogelijk is, met de huidige implementatie van tijd binnen Sessy.
Wederom denk ik geen bug maar gewoon kwestie van implemtatie van API mogelijkheden.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:54

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nou in dat geval is de bug wel dat er niet gecontroleerd wordt of starttijd voorbij begintijd ligt. Nu wordt de indruk gewekt dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
HA zou niet relevant mogen zijn. Ik mag erop vertrouwen dat de sliders het doen. Prima als dat niet zo is, maar dan weten we dat nu. Overigens heb ik een meer "normale" timer functie niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Zojuist getest. Mits je niet voorbij 00:00 gaat in je logica, werkt de slider (of HA).
Maar stel: je hebt last van het geluid, dan wil je 'm al om 22:30 uit zetten tot bijv 07:00. Dat kan dus niet, blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Roger_de_Poger schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:39:
Zojuist getest. Mits je niet voorbij 00:00 gaat in je logica, werkt de slider (of HA).
Maar stel: je hebt last van het geluid, dan wil je 'm al om 22:30 uit zetten tot bijv 07:00. Dat kan dus niet, blijkt.
Vermoed dat dit inderdaad een bug is. In de lokale web UI wordt hier wel op gevalideerd, maar er wordt niet afgedwongen dat de starttijd kleiner moet zijn dan de eindtijd. In de portal kun je de sliders ook gewoon zo instellen zonder foutmelding. Als gebruiker zou ik dan verwachten dat Sessy deze tijden netjes volgt, maar dat lijkt dus niet te gebeuren.
Ik heb het even opgegooid bij Sessy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-06 14:45
Arnold79 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:01:
Ik heb me net aangemeld bij Frank Energie. Als je via shopbuddies.nl naar overstappen.nl gaat en een contract afsluit bij Frank Energie krijg je EUR 18 cashback van shopbuddies. Via overstappen.nl krijg je nog een korting van EUR 65 bij Frank op je eerste jaarrekening. Op deze manier pak je dus EUR 83 extra mee. Let wel : de cashbacks via shopbuddies duurt wel enkele maanden voordat ze goedgekeurd worden.
Ik heb nu ook Tibber, maar voor gas heb ik al Frank.. loont het dan om over te stappen?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 13:04
Arnold79 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:01:
Goeie tip, ik ben zojuist via shopbuddies en overstappen.nl op Frank Energie dynamisch contract overgestapt. Moest even in 't filter van overstappen.nl aangeven dat ik dynamische contracten wilde zien. Standaard staat alleen vast en variabel aangevinkt. Ik kreeg zelfs €130 korting op de jaarrekening van FE aangeboden. Gelijk maar geaccepteerd. :)
Edit: Ik denk dat ik 2*€65 krijg, ben voor gas en elektra overgestapt.

[ Voor 3% gewijzigd door ReconE op 07-03-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-06 12:15
psdata schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:17:
Denk niet dat het een "bug" maar een feit dat het niet geimplementeerd is.
Wellicht een optie binnen Sessy om de selectie juist om te draaien (Niet aktieve periode maar inaktief periode)
Of een tweede selectie er bij op nemen, zodat je zou kunnen kiezen 00:00-01:25 en een tweede van 04:05-24:00.

Maar je zou dit beter kunnen oplossen door in HA een schedulle op te nemen om je Sessie gedurende deze uren in de "inaktief" mode te zetten ipv "API"
En wellicht nog mooier om eerst te kijken of de auto is connected en dan pas op inaktief te zetten gedruende deze uren.

Wellicht dat @PimDoos in HA wellicht dat selectie scherm zo kunnen aanpassen zodat de instelling die jij daar maakt niet mogelijk is, met de huidige implementatie van tijd binnen Sessy.
Wederom denk ik geen bug maar gewoon kwestie van implemtatie van API mogelijkheden.
Ik heb een stroommeter aan het contact van de auto, zo snel die laadgedrag laat zien "zie ik dat" (ik onthoud dan de huidige stand van de meter), als hij klaar is zie ik dat doordat het stroomverbruik terugvalt (daar zitten wat zandlopertjes tussen om zeker te weten dat hij -echt- klaar is), dan kijk ik ook weer naar de stand, bereken het verschil en laat de Alexa dan roepen hoeveel mijn vrouw moet bijbetalen aan het verbruikspotje :-)

In die flow ben ik van plan die "inactief" / "actief" schakeling op te nemen... easy peasy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 00:20
Komt er nog eentje, nieuw hier... :) Ik heb in dit topic gezocht naar ventilator en geluid

Heel erg bedankt voor het reeds gedeelde foto en video materiaal wat een goede indruk geeft.
Zijn er ondertussen nog meer mensen die video/audio opnames online hebben van de 'stille' Sessy?
Ik werk er op zolder bijna dagelijks 5 meter naast wat me enerzijds aan een bekisting laat denken, of een andere creatieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Laatst online: 01:36
Zoek eens wat @Sicos gebouwd heeft
Ja, hij is natuurlijk niet muis stil zeker als je er echt naast zit.

Wellicht een knop maken (via HA, Homey) of via de app "My Home Battery" ten tijde dat je er zit je Sessy op een lager pitje zetten.
Sicos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:18:
Zow ... omdat ik de Sessy's voornamelijk op vol vermogen toch wel redelijk wat herrie vond maken op een open zolder van dit....

[Afbeelding]

Via dit...

[Afbeelding]
Gewoon zoeken op @Sicos

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 00:20
psdata schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:04:
Zoek eens wat @Sicos gebouwd hheft

Wellicht een knop maken (via HA, Homey) of via de app "My Home Battery" ten tijde dat je er zit je Sessy op een lager pitje zetten.

[...]
Die heb ik idd voorbij zien komen in de zoekactie en hou ik achter de hand.
Ergens hoop ik dat op 5 m afstand het geluid als een zachte fan aan hoort, mocht iemand zo'n situatie hebben.

Ik heb nu enkel af en toe een klik-klack solar inverter geluidje.

Tijd voor een nieuw Twitch kanaal: buzzing inverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Morgen geen laadstrategie. Zou ik wel verwachten op basis van de prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ov5-CnYdtw3s_NqZXFF-bMDsuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQWyqP73HMZtPCoFlKKjOGtP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1Ulwt_rr--EoCvHmwEdRLXG_2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2kksN9OcMgkCF6nFp0Npyzr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door tcw82 op 07-03-2024 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:50:
Morgen geen laadstrategie. Zou ik wel verwachten op basis van de prijs.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet zo dat er bijvoorbeeld ook veel zonnestroom verwacht wordt en dat hij gewoon vanuit je zonnepanelen gevoed kan worden? Dat is altijd nog goedkoper dan ervoor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:19
Kurios schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Is het niet zo dat er bijvoorbeeld ook veel zonnestroom verwacht wordt en dat hij gewoon vanuit je zonnepanelen gevoed kan worden? Dat is altijd nog goedkoper dan ervoor betalen.
En als de zon dan tegenvalt heb je pech?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Ik weet niet of het per Sessy gaat of dat het met je prijs instellingen te maken heeft maar hier heb ik een strategie voor morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoNMuSfRTnUAK9sl3SwWTIfzpeE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiukNg6t8DIrn8rHIAFlXmlU.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Kurios schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Ja, maar zo werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Kijk!
Hier nu ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVc39BPv76HoeED3pFCv1HXBQ1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFuI5vmtwSJ0PumG1QzSpJ91.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Als de sessy gaat laden en er is veel zonnestroom, dan trek je gewoon minder of niks van het net.. hoeft de sessy geen rekening mee te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-06 14:08
cacofant schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Ik heb nu ook Tibber, maar voor gas heb ik al Frank.. loont het dan om over te stappen?
Je neemt nu stroom af bij Tibber met wisselende prijs per uur. Frank Energie/Sessy biedt vanaf 1-5 het handelen op de onbalansmarkt aan. Verwachting is dat je hier een beter financieel rendement mee kan halen. Dus financieel loont het, het hangt er uiteraard vanaf wat jij persoonlijk wilt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:04:
Zoek eens wat @Sicos gebouwd heeft

[...]

Gewoon zoeken op @Sicos
Dan hoef je niet meer te zoeken.... volgens mij was ik totaal iets van 250 euro kwijt voor alles. Dat was dus meubelplaat (inclusief op maat laten zagen, afwerking kanten en vervoerskosten ... aangezien zoiets echt niet in mijn Ford Fiesta past).

Meubelplaat komt hier vandaan ---> https://www.meubelpanelen...-gemelamineerd-w1000-st9/

Je kan de boel aan huis laten bezorgen maar dat kost natuurlijk wel wat.

De beugels om alles aan elkaar te laten te zetten had ik nog liggen maar je had ook een optie bij het bestellen van de meubelplaten om meteen pen gat verbindingen te laten maken. De volgende keer zou ik daar voor kiezen want alles aan elkaar lijmen en schroeven duurtje wel een uurtje of wat en achteraf was het gewoon veel makkelijker geweest om pen gat verbindingen te gebruiken. Ook zou ik de volgende keer alle kanten af laten werken (kost ook extra) maar ik had ervoor gekozen om de kanten die je niet ziet niet te laten afwerken. De volgende keer zou ik dat niet meer doen. Ik dweil bijvoorbeeld mijn vloer en die open kanten (hoewel min of meer watervast) zuigen toch wat vocht op en dan loop je de kans dat het plastic laagje van het hout afspringt. Bij mij is dat trouwens al een klein beetje gebeurd met het verschuiven van de kast (dus nog een reden om alle kanten af te werken).

De afzuig buis en ventielen waren ook niet echt duur... 40 euro volgens mij.... deze komen van https://www.ventilatielan...ventilatieventielen/1061/

Het ventiel heeft totaal 7 standen waarmee je het debiet van afzuigen kan bepalen. Wanneer je een ongebruikte ingang van je ventielatie box gebruikt dan dien je je ventilatie box wel opnieuw in te regelen. Bij mijn Duco Box silent is er een optie om dat automatisch te doen. Officieel met je daarna wel met een debiet meter alle ingangen weer opnieuw afregelen maarja.... het is mijn eigen woonhuis dus ik heb gewoon een goedkoop flow metertje van ALI express gebruikt om te kijken wat het debiet is...

De ronde gaten in de meubelplaat heb ik gewoon met een super goedkoop gatenboor setje van bol.com gedaan... voor een enkel gebruik is dat prima --> https://www.bol.com/nl/nl...9AvQ.4_24.35.ProductTitle

Om te voorkomen dat het plastic laagje op de meubel plaat gaat splinteren kan je deze het beste eerst goed afplakken met goede schilderstape... dan uitmeten waar het hart van het gat komt, deze voorboren en daarna met de gatenset voorzichting (dus langzaam) boren totdat je merkt dat je door de plastic bovenlaag bent. Daarna kan je gewoon op volle snelheid doorboren.

Ik ben totaal een kleine middag bezig geweest om alles in elkaar te zetten en aan te sluiten.

Aan de binnenkant van de kast heb ik een aquara temperatuur sensor geplaats die vanuit mijn Home Assistant wordt uitgelezen en als die merkt dat het te warm wordt in de kast de afzuiging een standje hoger zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpD_uUIMxfHbQ0Ya_-VtW-PNEC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yolbhEj7hSSStPZQc1fEwuHy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbbFfDcKzQYbgw_p6jbsuqerE5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94zNkb5AIRnSs5QzrseWLHTV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65ZOkXNdxlSUTCST0qJdsbX6m74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXEGrv7PdUnWkeoQFMGAVqEM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLNBNGOqM5sY44unC-uCcK9y2hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaYBTuNZ24AlXzFIDfjYJ2o9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-EhwC5rVtPyUFImAbXGjDPpKx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjIaaKDArkTrwL1rdKH1gnD3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Fksc6NvgWGP060sWMPy6zvx6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdSpmPz94aVzq5OXJTCf0OCa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Sicos op 08-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Mooi! Netjes weggewerkt zo. Heb je de Sessys zelf aangesloten, aangezien er geen kabels zichtbaar zijn? (ik neem aan dat die achter die panelen lopen?)

Heb je m direct op je mechanische ventilatie aangesloten? Want ik zie geen outtake fan?

Mijn ervaring met flexibele buis is wel dat de airflow een stuk slechter is en veel meer geluid maakt. De standaard metalen buizen werken een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Kurios schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:45:
Mooi! Netjes weggewerkt zo. Heb je de Sessys zelf aangesloten, aangezien er geen kabels zichtbaar zijn? (ik neem aan dat die achter die panelen lopen?)

Heb je m direct op je mechanische ventilatie aangesloten? Want ik zie geen outtake fan?

Mijn ervaring met flexibele buis is wel dat de airflow een stuk slechter is en veel meer geluid maakt. De standaard metalen buizen werken een stuk beter.
Ja ik heb alles zelf aangesloten en inderdaad rechtstreeks op een ingang van de duco box, alle bekabeling zoals YMVK kabel en netwerk kabel loopt achter het kniebeschot.

Voor die korte afstand is die flexibele buis prima, nadeel van een metalen buis is dat je die elke keer los moet halen als je die kast wilt verschuiven als je om wat voor reden dan ook bij de Sessy moet zijn.... bijvoorbeeld om de batterij van de aquara temperatuur sensor te vervangen.

Uiteindelijk wil ik die Duco Silent ventilatie box ook nog een keer wegwerken achter het knieschot maar dat is een klusje voor als ik aan de warmte pomp ben want nu hangt deze aan de plaat waar ook de gasketel aan hangt en zoals dat in mijn nieuwbouw huis (uit 2010) is gemaakt kan je je wel eens afvragen wat voor super goedkope oplossing de architect bedacht heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4ueGtt6N-fQrCF_DwC6WLGxyTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acZ9lh1v5Dd2IA1rCQdxDe7S.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder zit ook een losse groepenkast die met een 6mm2 3 fase aan de groepenkast beneden is aangesloten. De Sessy's zijn dan weer aangesloten op de groepenkast boven op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8wnIC_Y2oL-8Gp_e9sfQdGQA_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0iQ8aImlwGA8ikLovHMUSj2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Sicos op 08-03-2024 10:55 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 89 Laatste