Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
TweakerBram schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Vanochtend is de Sessy er weer mee opgehouden. Ik heb de Sessy-dongel losgehaald en weer gemonteerd en nu doet 'ie het weer. Ik vind deze random onderbrekingen niet echt een stabiele, werkbare situatie. Iemand anders ervaring hiermee?
Neem contact op met sessy, dan kunnen zij er waarschijnlijk wat aan doen. Kijk eventueel alvast op http://<ipadres>/errors wat daar te zien is zodat je dat meteen door kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Turrican schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Volgens mij is dat wel precies wat er gebeurt bij de Zonneplan Nexus. Daar kun je niet zelf de batterij instellen.
Zou ook een mooie boel worden als je zo makkelijk de voorwaarden van de subsidie/btw-teruggave kunt omzeilen!
Maar bij Zonneplan zal dat alleen met toestemming vooraf bijv. in de leveringsvoorwaarden) of als uitdrukkelijk onderdeel van het product zelf kunnen (als Zonneplan uitsluitend geheel door haar bestuurde accu's levert dan is dat logisch). Jij pleitte voor een (nieuwe) verplichting voor Charged terwijl die partij geen enkel onderdeel is van de subsidieovereenkomst anders dan als leverancier van de accu.

Subsidies zijn juist bedoeld om te gebruiken. In het algemeen wordt daar vrij weinig misbruik van gemaakt. Ga je er ook voor pleiten dat er iemand in de winter komt controleren of je het raam al of niet open hebt staan als je HR++ subsidie hebt ontvangen? Merkwaardig is ook dat je er blijkbaar vanuit gaat dat een dynamisch contract i.s.m. de Sessy duurder uitvalt dan NOM.

"BTW-teruggave omzeilen": wat bedoel je? Het is een bedrijfsmatige investering en natuurlijk kan mijn bedrijf daar de BTW van terugvragen, gewoon als normaal onderdeel van de BTW aangifte. Dat heeft niets met RVO subsidievoorwaarden of de Sessy of NOM/ROI te maken.

En nee, dit is niet bedoeld om er geld mee te verdienen, maar om een bijdrage aan een duurzamere wereld te leveren. En precies dat wil RVO middels subsidies stimuleren. Een Sessy is meestal niet terug te verdienen, ook niet met EIA (waar trouwens gewoon inkomstenbelasting over moet worden betaald). Ik vind het juist mooi dat RVO stimuleert om een Sessy te kopen. Dat was het goede nieuws dat ik dacht te brengen, maar dan is er blijkbaar meteen de gedachte dat er wel van zakkenvullen sprake zal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door joostmaas op 17-02-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerBram
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-06 12:29
tcw82 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Wifi of bedraad aangesloten op de dongel ?
Bedraad. Ook wifi ingesteld maar de IP van bedraad wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:54
De Ip's ook vastgezet in de router?

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:02
TweakerBram schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:19:
[...]

Bedraad. Ook wifi ingesteld maar de IP van bedraad wordt gebruikt.
jammer (soort van dan) ik had moeite met wifi, bedraad ging het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob927
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
Vraagje ik lever stroom terug na plaatsing sessy ik dacht dat deze opbrengst in de batterij wordt opgeslagen. Ik bedoel dus de opbrengst die meer is dan het verbruik op dat moment.
Een dag is de accu bijgeladen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:32
Rob927 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:37:
Vraagje ik lever stroom terug na plaatsing sessy ik dacht dat deze opbrengst in de batterij wordt opgeslagen. Ik bedoel dus de opbrengst die meer is dan het verbruik op dat moment.
Een dag is de accu bijgeladen
Over hoeveel teruglevering gaat het?

Een Sessy kan met 2200W opladen. Alles daarboven zal dus het net opgaan om terug geleverd te worden. Als de Sessy vol is gaat de rest van de stroom ook het net op. Als de PV stroom niet genoeg is en de Sessy is opgeladen zal deze in NOM modus gaan leveren. Als je thuis een boiler, Quooker, elektrische kookplaat etc hebt dan wil het gebeuren dat je af en toe een heel klein beetje terug levert. Dit komt omdat de NOM regeling de pieken van de genoemde elektrische apparaten niet snel genoeg kan compenseren. Deze regeling is bijvoorbeeld afhankelijk van de je slimme meter en deze geeft (bij sommige modellen) maar 1x per 10 seconde een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_mk
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10-2024
DJP! schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Over hoeveel teruglevering gaat het?

Een Sessy kan met 2200W opladen. Alles daarboven zal dus het net opgaan om terug geleverd te worden. Als de Sessy vol is gaat de rest van de stroom ook het net op. Als de PV stroom niet genoeg is en de Sessy is opgeladen zal deze in NOM modus gaan leveren. Als je thuis een boiler, Quooker, elektrische kookplaat etc hebt dan wil het gebeuren dat je af en toe een heel klein beetje terug levert. Dit komt omdat de NOM regeling de pieken van de genoemde elektrische apparaten niet snel genoeg kan compenseren. Deze regeling is bijvoorbeeld afhankelijk van de je slimme meter en deze geeft (bij sommige modellen) maar 1x per 10 seconde een update.
Ook kan het zijn dat je met 150 watt aan het terugleveren bent ... en je (of die van mij in ieder geval) batterij gaat pas laden bij 200+ watt.
Dit is ook wenselijk .. want met 150 Watt laden is niet heel efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:04
Mijn sessy's waren de laatste tijd nogal eens onbereikbaar. Nu heb ik ze op de kabel aangesloten, echter zie ik in de portal.sessy.nl nog steeds het ip van de wifi connectie. Ik zie ook al het verkeer tussen de p1 en de sessy's nog steeds via wifi is. Dit wil ik juist niet meer. Ik kan nergens de optie vinden om de wifi te disabelen of de ip adressen aan te passen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 08:17
JeroendeGroot schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:06:
Mijn sessy's waren de laatste tijd nogal eens onbereikbaar. Nu heb ik ze op de kabel aangesloten, echter zie ik in de portal.sessy.nl nog steeds het ip van de wifi connectie. Ik zie ook al het verkeer tussen de p1 en de sessy's nog steeds via wifi is. Dit wil ik juist niet meer. Ik kan nergens de optie vinden om de wifi te disabelen of de ip adressen aan te passen
Gewoon geen WIFI netwerk kiezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Even de Sessy herstarten, op het moment dat de Sessy opstart en via een kabel is aangesloten dan gaat de wifi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 17:23
Portal.sessy.nl loopt achter in het correct weergeven van IP adressen. Als je het niet goed ziet, terwijl het wel goed zou moeten zijn, dan eens 24u wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PimDoos
  • Laatst online: 22-09 20:47
Gelikt nieuw filmpje van Sessy met een korte blik achter de schermen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJP!
En vandaag was het de beurt aan Twan:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Vannacht gaat het weer een keertje laden.
Twee uurtjes zag ik.
Dank u storm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Firmware update 1.6.2
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Een aantal algemene verbeteringen zijn toegevoegd.

.....

Wat mij persoonlijk een beetje opvalt in de laatste versies is dat er bijna niks meer gelogged wordt in het status scherm voorheen stond dit bij mij vol met allerlei meldingen maar tegenwoordig zie ik daar amper nog iets.

Ik zie bijvoorbeeld op vandaag een BMS error maar als ik "Alleen vandaag laten zien" uit zet dan is die ineens foetsie.

Zelf even geen idee of dit nu goed of slecht is.... ga maar even ervan uit dat het goed is aangezien mijn Sessy's prima werken.

[ Voor 71% gewijzigd door Sicos op 23-02-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:15:
Firmware update 1.6.2
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Een aantal algemene verbeteringen zijn toegevoegd.

.....

Wat mij persoonlijk een beetje opvalt in de laatste versies is dat er bijna niks meer gelogged wordt in het status scherm voorheen stond dit bij mij vol met allerlei meldingen maar tegenwoordig zie ik daar amper nog iets.

Ik zie bijvoorbeeld op vandaag een BMS error maar als ik "Alleen vandaag laten zien" uit zet dan is die ineens foetsie.

Zelf even geen idee of dit nu goed of slecht is.... ga maar even ervan uit dat het goed is aangezien mijn Sessy's prima werken.
Als ik dat vinkje uitzet dan duurt het soms een tijd voordat de statussen geladen zijn. Soms is het er binnen een paar seconden, soms duurt het meer dan 30 seconden.

@tcw82 Het valt wel op dat de prijzen de laatste weken erg vlak (en goedkoop) zijn, weinig spread... Ik weet alleen niet of dit normaal is voor deze tijd van het jaar. Ik kan het ook niet verglijken met vorig jaar omdat ik nog niet zolang een dynamisch contract heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:42:
Als ik dat vinkje uitzet dan duurt het soms een tijd voordat de statussen geladen zijn. Soms is het er binnen een paar seconden, soms duurt het meer dan 30 seconden.
Inderdaad .... blijkbaar was ik te ongeduldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weltevree
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 16:06
Vandaag zijn er weer twee bijgekomen en tevens de sessie app geïnstalleerd, wat trouwens super werktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ok_rW13eXkomCNTv9suDsgxso8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2u1v4qDGttkpL8DAOTvFj6BK.png?f=fotoalbum_large

My home batery

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weltevree
Zo is het Nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPPeiNbGlHAgdkga_pu6EZUaiBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK3mSssBtGKR4GJF1wm6rrOH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Op naar de volgende vier dan maar... je hebt nog ruimte zat onder de huidige rij. Met 3 rijen wordt het wellicht wat krap en ook met je aansluiting als je 3 x 25A hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltevree
Dat kan zelfs ook al zijn er meer als 6. Want hij gaat gewoon de laadspanning dan verlagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
@Weltevree Mooi setup. En vooral de loodaccu onder op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:23
Hoeveel kan ik er bij mij kwijt dan? 1 fase 35A hoofdzekering. Eigen groep (van de zonnepanelen) 16A.
Heb er nu twee hangen, dat is dan wel de max zeker ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:59
cacofant schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:03:
Hoeveel kan ik er bij mij kwijt dan? 1 fase 35A hoofdzekering. Eigen groep (van de zonnepanelen) 16A.
Heb er nu twee hangen, dat is dan wel de max zeker ?
Dat klopt, meer dan 2 Sessy's heeft geen zin met een 1 fase aansluiting.
Maar 2 Sessy's kunnen ook een behoorlijk dag verbruik afdekken.
Wat is je verbruik per dag? zomer/winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@Weltevree Zeer strakke setup!

@cacofant Een Sessy neemt is max 10A, je kunt dus 3,5 Sessy kwijt op je hoofdzekering. Op je 16A eindgroep kun je dus net 2 Sessy's kwijt als je deze een beetje gaat knijpen. Mocht je dus meer Sessy's willen moet je een extra groep installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltevree
Dat niemand reageert op de sessie app die is nieuw welteverstaan en werkt zeer handig ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Peterhardenberg schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:15:
[...]
Dat klopt, meer dan 2 Sessy's heeft geen zin met een 1 fase aansluiting.
Tuurlijk wel. Je hebt dan nog steeds meer capaciteit, dus dat is helemaal afhankelijk van je verbruik en opwek, Je zult alleen hun vermogen moeten cappen (wat op zich ook nog 'ns gunstig is, want ze zijn het meest efficient bij iets van 60% van hun piekvermogen, als ik het me goed herinner) of ze in tijd moeten spreiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Weltevree schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:23:
Dat niemand reageert op de sessie app die is nieuw welteverstaan en werkt zeer handig ook nog
Die app is hier al aardig ingeburgerd :D met dank aan @Sandburd die de app heeft gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leoniq
Die app was voor mij de aanleiding om sessy's te bestellen. Hij is nog wat meer aan het fine tunen. Heb hem gevraagd een toggle functie om bij meerdere sessy's alles in 1x in te kunnen stellen. Niet zoals nu telkens naar de andere sessy en instellingen. Wellicht dat @Sandburd hier een update wil neerzetten wat er nog meer mogelijk is. Maar top app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:42:
[...]

@tcw82 Het valt wel op dat de prijzen de laatste weken erg vlak (en goedkoop) zijn, weinig spread... Ik weet alleen niet of dit normaal is voor deze tijd van het jaar. Ik kan het ook niet verglijken met vorig jaar omdat ik nog niet zolang een dynamisch contract heb.
Ik vind het ook vlakjes... Weinig zon. Af en toe wind.
En mogelijk hogere stabiele vraag door verlichting en verwarming. Dat geeft gewoon minder pieken en dalen. Ik blijf hopen dat de zomer met veel zon wat meer dalen overdag gaat veroorzaken.
Ik hoop dat het bericht van ketelklets niet te veel roet in het hosanna verhaal over accus gaat gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtqWL0mElEclPMGTUBH2HP_3b54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42rVhfLQz1QvP0VDRWchIU5m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:25
tcw82 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:21:
[...]
Ik hoop dat het bericht van ketelklets niet te veel roet in het hosanna verhaal over accus gaat gooien.

[Afbeelding]
Het is een beetje om het even. Ja, zoveel GWh aan accucapaciteit gaat het idee van bijvoorbeeld Zonneplan flink ondermijnen. Ben ik het helemaal mee eens. Wat Ketel Klets even verzuimt te melden is dat ons stroomnet vol zit en je op de plekken waar je het nodig hebt geen grote aansluiting kan realiseren om die accus op aan te sluiten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
asing schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Het is een beetje om het even. Ja, zoveel GWh aan accucapaciteit gaat het idee van bijvoorbeeld Zonneplan flink ondermijnen. Ben ik het helemaal mee eens. Wat Ketel Klets even verzuimt te melden is dat ons stroomnet vol zit en je op de plekken waar je het nodig hebt geen grote aansluiting kan realiseren om die accus op aan te sluiten.
Behalve dat die accus natuurlijk juist tegen de congestie in werken. Ik kan me best voorstellen dat netbeheerders best constructief mee willen denken bij aansluitingen die specifieke voorwaarden hebben om onbalans te helpen tegengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:49
De Sessy draait. Nu nog de HomeAssistant integratie.
De integratie op zich is goed gegaan en ik zie ook de entities.

Maar hoe krijg ik de Sessy in mijn Energy dashboard?
Als ik in het lijstje kijk staat die er niet tussen en na wat zoekwerk kom ik bij Developer Tools > States
waar staat "device_class must be energy for electricity grid, solar or battery".
Kan ik dat zomaar wijzigen en indien ja, welke entities moet ik dan wijzigen zodat de Sessy in het Energy dashboard zichtbaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Weltevree schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:42:
Vandaag zijn er weer twee bijgekomen en tevens de sessie app geïnstalleerd, wat trouwens super werkt[Afbeelding]

My home batery
Ziet er goed uit. Gefeliciteerd..

Ik zie trouwens in je app screenshot dat je 2 sessys op NoM hebt en 2 op Dynamisch.. dir zou ik niet doen.. zodra de Dynamische sessys het commando krijgen om te laden, proberen de NoM sessys de laadcapaciteit te compenseren.. dus dan ga je laden uit je sessys.. niet echt efficiënt 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
tcw82 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Ik vind het ook vlakjes... Weinig zon. Af en toe wind.
En mogelijk hogere stabiele vraag door verlichting en verwarming. Dat geeft gewoon minder pieken en dalen. Ik blijf hopen dat de zomer met veel zon wat meer dalen overdag gaat veroorzaken.

[Afbeelding]
68 Giga Watt is echt een hoop!

68 GW = 68.000 MW = 68.000.000 KW = 68.000.000.000 W dat zou dan het vermogen zijn van 34 miljoen Sessy’s zijn. Klopt dit wel? Lijkt mij een hoop voor een landje als Nederland.

@Frappuccino Readme van de HA integratie gelezen? Laatste puntje bij configuration is nodig voor het energy dashboard.

[ Voor 6% gewijzigd door DJP! op 23-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
@DJP! Thanks. Dat had ik even gemist.
Ik ga een poging wagen.

[ Voor 126% gewijzigd door Frappuccino op 23-02-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Het toevoegen van die helpers heeft nog niet veel geholpen.

Sessy Battery Discharged is te selecteren in het Energy dashboard, maar Sessy Battery Charged niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Frappuccino schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:44:
Het toevoegen van die helpers heeft nog niet veel geholpen.

Sessy Battery Discharged is te selecteren in het Energy dashboard, maar Sessy Battery Charged niet.
Geef het even tijd, waarschijnlijk ontlaad je de Sessy nu? Dan wordt de discharged sensor met zijn eigen statistics gelijk aangemaakt. De charged sensor heeft nog geen statistics en werkt daarom (nog) niet.

Er staat volgens mij ook dat dit tot 2 uur kan duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
DJP! schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Geef het even tijd, waarschijnlijk ontlaad je de Sessy nu? Dan wordt de discharged sensor met zijn eigen statistics gelijk aangemaakt. De charged sensor heeft nog geen statistics en werkt daarom (nog) niet.

Er staat volgens mij ook dat dit tot 2 uur kan duren :)
De charged sensor staat inderdaad nog op unknown dus dat zou de oorzaak kunnen zijn.

Straks nog eens kijken, of anders morgen.
Van laden met NOM zal vandaag toch niet veel meer komen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08 23:46
Heeft iemand hier met een Tibber contract al een aanvraag ingediend voor de BTW terug op de Sessy batterij?

Ik stuit namelijk tegen het probleem op dat Tibber geen contract of overeenkomst heeft om met de BTW aanvraag mee te sturen. Wat hebben jullie meegstuurd bij de aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Vraagje: ik wil iets meer met de Portal instellen. Heb 3 sessy's. Maar het laden en ontladen geldt dan voor alle 3. Of zie ik daar iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
PetraF schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:30:
Heeft iemand hier met een Tibber contract al een aanvraag ingediend voor de BTW terug op de Sessy batterij?

Ik stuit namelijk tegen het probleem op dat Tibber geen contract of overeenkomst heeft om met de BTW aanvraag mee te sturen. Wat hebben jullie meegstuurd bij de aanvraag?
Wij hebben dat gedaan.
We hebben een soort " welkom bij tibber" email gehad. Die hebben we aan " de centrale " aangeboden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Leoniq schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:45:
Die app was voor mij de aanleiding om sessy's te bestellen. Hij is nog wat meer aan het fine tunen. Heb hem gevraagd een toggle functie om bij meerdere sessy's alles in 1x in te kunnen stellen. Niet zoals nu telkens naar de andere sessy en instellingen. Wellicht dat @Sandburd hier een update wil neerzetten wat er nog meer mogelijk is. Maar top app.
Ik ben op het moment bezig om te detecteren dat iemand een CT meter heeft (als je die invult bij de P1 meter) en de app die dan uit laten lezen. Je krijgt dan veel minder data te zien aangezien de CT meter enkel het verbruik en de voltages / vermogens uitleest.
Wilde niet dat je dan zelf een ander type device op moet voeren, gewoon "P1 meter kiezen en de app zoekt het uit". Wel zo gebruiksvriendelijk.
En ben onder water bezig om de code bij te werken richting de nieuwste versie van Flutter en Material Design 3. Het framework evolueert en ik dien mee te gaan met mijn code.

Die "koppel functie" ga ik ook naar kijken hoe dat te realiseren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Laatst online: 22-09 20:47
Sandburd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:43:
[...]

Ik ben op het moment bezig om te detecteren dat iemand een CT meter heeft (als je die invult bij de P1 meter) en de app die dan uit laten lezen.
In SessyPy (basis library voor de Home Assistant integratie) gebruik ik de combinatie van serienummer (username) en een API call ter verificatie van het type device.
Eerste letter van het serienummer is het type board.
D = Sessy Dongle
P = Sessy P1 Meter
C = Sessy CT Meter
A = Sessy AC Board (interne microcontroller in Sessy, heeft geen web API)

Zie hier de code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Mooi dat jullie er zo de minder getallenteerde Tweaker's mee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
review: Handelen op de onbalansmarkt - Nieuw verdienmodel voor een thuisaccu

Best een aardig artikel, jammer dat Sessy (het woord) nul keer voorkomt.

Zonneplan slechts 22 keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Toch is het wel een leuk stuk om te lezen! Sessy heeft al aangegeven hier ook mee bezig te zijn dus hopelijk komt dat snel. Ik denk wel dat deze markt op termijn minder interessant zal worden door die 68GW aan accu’s die ze willen plaatsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Oh, wacht er is wel een plaatje van een Sessy, maar daar doen we dan geen onderschrift bij. :? : :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:52:
Toch is het wel een leuk stuk om te lezen! Sessy heeft al aangegeven hier ook mee bezig te zijn dus hopelijk komt dat snel. Ik denk wel dat deze markt op termijn minder interessant zal worden door die 68GW aan accu’s die ze willen plaatsen…
Er is een verschil tussen willen plaatsen en het uitgevoerd hebben. Als we in Nederland ergens goed in zijn dan is het wel het bureaucratische proces waardoor het een eeuwigheid kan duren voordat iets gerealiseerd is.

En het is ook maar de plaatst waar ze die accu's neer willen zetten want anders heb je ook nog bezwaarschriften en een eventuele rechtgang waar je tegenaan kan lopen wat zomaar een paar jaar in beslag kan nemen .... als je mazzel hebt.

Dat is nu eenmaal het nadeel van Nederland wat al lekker overvol is met vanalles en nog wat.

En iedereen wil vanalles zolang zijn of haar uitzicht maar niet wordt bedorven in zijn of haar achtertuin.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicos op 25-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Sicos schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Er is een verschil tussen willen plaatsen en het uitgevoerd hebben. Als we in Nederland ergens goed in zijn dan is het wel het bureaucratische proces waardoor het een eeuwigheid kan duren voordat iets gerealiseerd is.

En het is ook maar de plaatst waar ze die accu's neer willen zetten want anders heb je ook nog bezwaarschriften en een eventuele rechtgang waar je tegenaan kan lopen wat zomaar een paar jaar in beslag kan nemen .... als je mazzel hebt.

Dat is nu eenmaal het nadeel van Nederland wat al lekker overvol is met vanalles en nog wat.

En iedereen wil vanalles zolang zijn of haar uitzicht maar niet wordt bedorven in zijn of haar achtertuin.
Flauwe opmerkingen modus:
Ik zou met liefde een paar toren flats achter mijn (das ten noord oosten van) huis willen.
Schijnt dat vliegtuigen daardoor niet goed kunnen opstijgen en landen enzo. :+

Zeg maar daarzo....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3aVs7Gqs_v0pD-PuZLww2IhqtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GW0X6eZDsYSjRn9Qk9pylk0O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DJP! schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:05:
[...]

68 Giga Watt is echt een hoop!

68 GW = 68.000 MW = 68.000.000 KW = 68.000.000.000 W dat zou dan het vermogen zijn van 34 miljoen Sessy’s zijn. Klopt dit wel? Lijkt mij een hoop voor een landje als Nederland.
Ja. Als we aannemen dat dit GWh zijn, dan kun je heel Nederland daar makkelijk 8 uur van van stroom voorzien.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Maasluip schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Ja. Als we aannemen dat dit GWh zijn, dan kun je heel Nederland daar makkelijk 8 uur van van stroom voorzien.
Volgens https://solarmagazine.nl/...-batterijen-op-wachtlijst gaat het om 68GW aansluit vermogen, hoeveel GWh daar achter zit vertellen ze niet.

Vooral als je leest dat volgens Netbeheer Nederland 10GW voldoende zou zijn ben ik benieuwd hoeveel van die 68GW ooit gerealiseerd gaat worden. Precies wat @Sicos dus ook zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
PimDoos schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:48:
[...]

In SessyPy (basis library voor de Home Assistant integratie) gebruik ik de combinatie van serienummer (username) en een API call ter verificatie van het type device.
Eerste letter van het serienummer is het type board.

Zie hier de code.
Dat is een makkelijke manier. Ik had nu ingebouwd dat ik de verschillende url's probeer en kijk wat ik terug krijg. Deze oplossing scheelt weer een call

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:36
tcw82 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Flauwe opmerkingen modus:
Ik zou met liefde een paar toren flats achter mijn (das ten noord oosten van) huis willen.
Schijnt dat vliegtuigen daardoor niet goed kunnen opstijgen en landen enzo. :+

Zeg maar daarzo....[Afbeelding]
Klassiek "kip en ei" vraagstuk :+

Flauwe opmerking modus uit.

De spread voor het nuttig gebruik van de Sessy laat wel wat te wensen over de laatste tijd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DJP! schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:05:
[...]

Volgens https://solarmagazine.nl/...-batterijen-op-wachtlijst gaat het om 68GW aansluit vermogen, hoeveel GWh daar achter zit vertellen ze niet.

Vooral als je leest dat volgens Netbeheer Nederland 10GW voldoende zou zijn ben ik benieuwd hoeveel van die 68GW ooit gerealiseerd gaat worden. Precies wat @Sicos dus ook zegt.
Ja, dat is heel veel overkill. 10 GW elektriciteitsvraag is er nu nog niet eens.
68GW is 8 kW per huishouden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:07
Heb twee Sessys in bestelling staan. Dus ik ervaar nog niet empirisch de kick van het gebruik ;-)

Mijn vraag gaat over of 'slim' (dagelijks) schakelen tussen NOM en DYN modi wenselijk is, wanneer blijkt dat de spread op de Day-ahead markt te laag is om te handelen. M.a.w. als het niet opportuun is om te handelen, maar gunstig genoeg om stroom te leveren aan je huisapparatuur en gaat dat dan via NOM of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Naar aanleiding van review: Handelen op de onbalansmarkt - Nieuw verdienmodel voor een thuisaccu

Kan je met een Sessy ook handelen op de onbalansmarkt en wat zou er voor nodig zijn om dat te mogen/kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
azaden schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:43:
Heb twee Sessys in bestelling staan. Dus ik ervaar nog niet empirisch de kick van het gebruik ;-)

Mijn vraag gaat over of 'slim' (dagelijks) schakelen tussen NOM en DYN modi wenselijk is, wanneer blijkt dat de spread op de Day-ahead markt te laag is om te handelen. M.a.w. als het niet opportuun is om te handelen, maar gunstig genoeg om stroom te leveren aan je huisapparatuur en gaat dat dan via NOM of ...?
Je kunt zelf schakelen zoals je zelf wilt. Dit kun je zelf via de myhomebattery of het Sessy Portal. Je kunt het zelf ook automatiseren via een domotica systeem. Je kunt dan een regel maken voor als de spread lager is dan x cent dat de Sessy naar NoM schakelt of iets dergelijks.
Kurios schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:58:
Naar aanleiding van review: Handelen op de onbalansmarkt - Nieuw verdienmodel voor een thuisaccu

Kan je met een Sessy ook handelen op de onbalansmarkt en wat zou er voor nodig zijn om dat te mogen/kunnen doen?
Dit is (nog) niet mogelijk… maar Sessy heeft al wel aangekondigd hier mee bezig te zijn. Zou mij niets verbazen als dit op korte termijn geïmplementeerd gaat worden.

Op https://www.youtube.com/@sessythuisbatterij staan weer nieuwe filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
Onbalans is het verschil tussen productie en verbruik binnen een kwartier.
Tennet rekent onbalans met programmaverantwoordelijke (PV) partijen af tegen de onbalansprijs.
Handelen op de onbalans markt betekent dat je binnen 4 -30 sec ., alles op klokkwartier
Direct vermogen beschikbaar moet hebben ,dus (een volle batterij van 5kw). Ontladen max 1.7 kw/uur.
Direct vermogen beschikbaar moet hebben ,dus (een lege batterij van 5kw). Laden max 1.8-2.2 kw/uur.
Het niet na komen van de afgesproken vermogens (op of afroep) geeft direct boetes.
Je raad het al 2 batterijen zijn niet beschikbaar voor andere taken !!! staan dus de afgesproken tijd stand-by voor afroep door Tennet .
Theoretisch kan alles maar ik zie niet hoe dit praktisch tot een verdien model kan leiden voor sessy gebruikers ,de tussen handel zal er met de evt voordelen aan verdienen.
Ik kom zelf uit de tuinbouw ,daar wordt op aut, afroep door tennet echt direct MgW, op en af geregeld dmv. eco-boilers en/of afschakelen van belichting en /of wkk.in/uitschakelen.
Vergeet niet dat de tuinbouw de grootste net regelaar is van Tennet ,dit gebeurt allemaal in stilte en automatisch.
Plus dat er Giga watt’s aan batterijen aangevraagd zijn door grote partijen welke op alle net regelmarkten kunnen gaan werken.
Zomaar een voorbeeld van een verdien model voor sessy zou kunnen zijn .
Beter zou zijn als sessy gebruiker bij negatieve stroom prijs de batterijen vol kan laden met de beursprijs zonder EB,btw en inkoopvergoeding ,dit is goed voor iedereen en ontlast het net ,eigen opwekking wordt dan toch al afgezet!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:24
Ik ben heel simpel bezig.
Ik laad als de zon schijnt (NOM) en gebruik het in de avonduren.
Gewoon met 1 Sessy.

[ Voor 3% gewijzigd door rtunru op 27-02-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:00
Hebben anderen ook het idee dat sinds 1.6.1 / 1.6.2 het percentage van de lading veel slechter kloppen?

Ik draai in api mode via Home Assistant sinds eind september 2023 met 2 Sessy's. Ik laad op 1250 en ontlaad op 1000. Vaak van 100 naar 0 en andersom. Ik had eigenlijk nooit zo'n last dat de percentage's helemaal niet klopte. Hoogop met een paar procent.

Nu klopt er eigenlijk helemaal niks meer van. Laadt hij nog 2 uur verder als hij op 100% staat en ontladen ook 2 uur verder als hij op 0 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:23
Precies en juist dit zou aangepakt worden met 1.6.2 ... wordt er allemaal niet beter op @Twan_V

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:40
Bij mij lijkt het bij beide Sessy's goed te gaan. Ik ervaar in ieder geval geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:05
cacofant schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:41:
Precies en juist dit zou aangepakt worden met 1.6.2 ... wordt er allemaal niet beter op @Twan_V
Jammer om te horen dat het bij jullie fout loopt, ik heb er namelijk geen last van, en laad en ontlaad gematigd.
Zelf besuur ik hem Dmv API met een Homey (@gruijter Nog steeds goed.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Laatst online: 17-09 21:10
Mr_thebrown schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:31:
Hebben anderen ook het idee dat sinds 1.6.1 / 1.6.2 het percentage van de lading veel slechter kloppen?

Ik draai in api mode via Home Assistant sinds eind september 2023 met 2 Sessy's. Ik laad op 1250 en ontlaad op 1000. Vaak van 100 naar 0 en andersom. Ik had eigenlijk nooit zo'n last dat de percentage's helemaal niet klopte. Hoogop met een paar procent.

Nu klopt er eigenlijk helemaal niks meer van. Laadt hij nog 2 uur verder als hij op 100% staat en ontladen ook 2 uur verder als hij op 0 staat.
Bij mij ging ie vanmorgen van 47 % in no time naar 100%. Niet eerder gehad en ja ook met 1.6.2.
Vanmiddag even testen om 18 uur met ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
Pibri schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Bij mij ging ie vanmorgen van 47 % in no time naar 100%. Niet eerder gehad en ja ook met 1.6.2.
Vanmiddag even testen om 18 uur met ontladen.
Kan ook zijn dat vanmorgen 47% 97% zou moeten zijn omdat de afbouw na 100% net als anders ging, vrij snel.
Afgelopen zondag zie ik dat ie van 60% naar 40% sprong tijden laden met 1000W, daarna weer rustigsteeg naar 50%. Dat was met 1.6.1. Denk dat er een dip zat in het percentage wat niet overeen kwam met werkelijke lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 22:00

Ik heb juist het idee dat het er wel beter op geworden is. De afwijkingen rond 0% en 100% heb ik nu niet meer en ook niet lang doorladen/ontladen bij die percentage’s.
Maar ik moet toegeven dat mijn Sessy de afgelopen periode weinig actief is, weinig prijsverschil en weinig zonnestroom overschot helaas.
psdata schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Jammer om te horen dat het bij jullie fout loopt, ik heb er namelijk geen last van, en laad en ontlaad gematigd.
Zelf besuur ik hem Dmv API met een Homey (@gruijter Nog steeds goed.
Dit klopt voor mij ook, aansturing vanuit homey met gematigde vermogens (rond 1000 W)

[ Voor 17% gewijzigd door Torch1969 op 27-02-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:03
In het begin dacht ik dat het beter ging nu zie ik ruim 6% verschil. Ook ik heb dus niet het idee dat het er beter op geworden is :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Bij mij was er dus eigenlijk nooit iets mis. Ik laad/ontlaad ook matig, altijd gedaan. Zit zo rond de 12% verlies met een roundtrip.

Lijkt mij dat aansturen via api geen verschil maakt of het Home Assistant of Homey is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Roundtrip van 12 %. Met welke instellingen werk je. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
1250W laden en 1000W ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ga ik dat ook eens doen. Maar je draait dan geen NOM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
De portal en HA lopen niet geheel in sync.

Althans det batterij linksboven met de daarin aangegeven lading matcht niet met de waarde in de grafiek en die van HA.

Dat verschil met HA zou ik nog niet eens zo raar vinden, maar dat het niet klopt tov de grafiek die ook in de portal staat vind ik dan weer opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Nee geen NOM. Hier zie je goed de efficiëntie:

https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Frappuccino schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:00:
De portal en HA lopen niet geheel in sync.

Althans det batterij linksboven met de daarin aangegeven lading matcht niet met de waarde in de grafiek en die van HA.

Dat verschil met HA zou ik nog niet eens zo raar vinden, maar dat het niet klopt tov de grafiek die ook in de portal staat vind ik dan weer opmerkelijk.
Dat is mij nooit opgevallen, veel kan het toch niet zijn lijkt mij. Maar ik heb het ook niet over een klein verschil hoor. Hij zit er van de 5 uur laden tot 100% 2 uur naast nu bij mij. Dus na 3 uur zegt hij al 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Mr_thebrown schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Dat is mij nooit opgevallen, veel kan het toch niet zijn lijkt mij. Maar ik heb het ook niet over een klein verschil hoor. Hij zit er van de 5 uur laden tot 100% 2 uur naast nu bij mij. Dus na 3 uur zegt hij al 100%
De batterij icoon 'hangt' op 15% en de grafiek is 43% waar HA 45% aangeeft.
Lijkt me toch een een aanzienlijk verschil.

Edit:
En net nadat ik bovenstaande post wordt ook het batterij icoontje wakker. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Frappuccino op 27-02-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ooooh zo, ik las het te snel. Je bedoelt echt het icoontje op de portal. Daar heb ik nog nooit naar gekeken.

Verschil in grafiek en HA is er bij mij niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17

State of Charge wijkt verder af na update 1.6.1/2

Bug waarschijnlijk gevonden. Bij het updaten kan een specifieke configuratie overgeslagen worden, daardoor gaat de soc nog gekker doen dan eerst 😅

Voor hen die er last van hebben en het zelf willen oplossen: "Have you tried turning it off and on again" (force update of restart van Sessy). De config wordt dan gecontroleerd en gecorrigeerd.
Uiteraard lossen we dit op in een nieuwe release zodat je zelf geen actie hoeft te ondernemen.

Dit is een mooi voorbeeld waarbij de blast radius release een rol had kunnen spelen maar we hoorden alleen maar "wanneer krijg ik de nieuwe update" en niet "de soc wijkt nog meer af". Dus, volgende keer gerust melden (dat kan dan op het Sessy forum 🥳)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Sessy forum top. Allemaal alles beter gerangschikt. " When Release".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
Twan_V schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:54:
[...]

Bug waarschijnlijk gevonden. Bij het updaten kan een specifieke configuratie overgeslagen worden, daardoor gaat de soc nog gekker doen dan eerst 😅

Voor hen die er last van hebben en het zelf willen oplossen: "Have you tried turning it off and on again" (force update of restart van Sessy). De config wordt dan gecontroleerd en gecorrigeerd.
Uiteraard lossen we dit op in een nieuwe release zodat je zelf geen actie hoeft te ondernemen.

Dit is een mooi voorbeeld waarbij de blast radius release een rol had kunnen spelen maar we hoorden alleen maar "wanneer krijg ik de nieuwe update" en niet "de soc wijkt nog meer af". Dus, volgende keer gerust melden (dat kan dan op het Sessy forum 🥳)
Ik had Sessy vandaag opnieuw gestart en inderdaad kloppen de percentages weer, net 2 uur op NOM gedraaid van 100% tot 72%. Alles lijkt weer normaal. Bedankt Twan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Twan_V schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:54:
[...]

Yes bij mij ook opgelost! Dank!
Bij was het wel pas opgelost nadat ik de stroom van de accu's afgehaald was. En niet bij een geforceerde update.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:35
Ik hou dus al een poosje het verschil in kWh prijs bij gedurende de dag. (Overigens, ik heb geen dynamisch contract :9 )
Iedere dag handmatig het verschil in excel gezet en een grafiek gemaakt vanaf 1 jan 2022.
Dacht dit zal een aantal van jullie vast wel interesseren.

Voor diegene die een thuisaccu als businesscase zien toch wel een vervelende trend waarneembaar.

Dus berekend = Duurste uur van de dag - Goedkoopste uur van de dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Et8d0QpIHPQ-hWUSNEX1Qi56cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K07AFxRE5JmqzTZW8m93poyn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door sparkly op 28-02-2024 20:12 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:50
sparkly schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:07:
Ik hou dus al een poosje het verschil in kWh prijs bij gedurende de dag. (Overigens, ik heb geen dynamisch contract :9 )
Iedere dag handmatig het verschil in excel gezet en een grafiek gemaakt vanaf 1 jan 2022.
Dacht dit zal een aantal van jullie vast wel interesseren.

Voor diegene die een thuisaccu als businesscase zien toch wel een vervelende trend waarneembaar.

Dus berekend = Duurste uur van de dag - Goedkoopste uur van de dag

[Afbeelding]
De Nexus heeft gisteren anders Euro 20,41 verdiend.

Bron: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:35
Best mogelijk, die batterij is vrij uniek (zowel positief als negatief) omdat hij ook in andere markten actief is.
Om een businesscase te maken wordt dat in mijn ogen ook noodzakelijk, in mijn grafiek zie je dus waarom.

Echter, er staat zo'n 70GW aan batterijvermogen in de wachtrij, waar netbeheerders zeggen aan 10GW voldoende te hebben. Dus wordt een gevalletje "Early bird catches the worms".

[ Voor 17% gewijzigd door sparkly op 28-02-2024 20:23 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@sparkly leuke grafiek! Ook goed te zien dat Rusland Oekraïne binnenviel en de effecten daarvan op de energie prijs. Aan de ene kant is het goed dat de prijs stabiliseert maar aan de andere kant is het voor batterij bezitters die ROI draaien wel jammer. Ik denk dat de zon en wind ook wel een aardige invloed kunnen hebben op deze prijs en laat het de laatste maanden (in ieder geval voor mijn gevoel) wel erg grijs te zijn geweest. Weinig zon en weinig wind. Hopelijk gaat het de komende tijd beter qua verschil in prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanze
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 16:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-fkdJTG1pcU-Usr5wsbFp4LS6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xe3baXWAgJwgF1MsJn3lEbFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb sinds 9 maanden een Sessy draaien aangestuurd mbv Home Assistant. Vorig jaar vnl NOM gedraaid en vanaf 1 jan een dynamisch contract en wat geëxperimenteerd met andere mogelijkheden. Dat heeft tot nu toe al die tijd feilloos gefunctioneerd.

Na de update naar 1.6.2 is er van alles fout met de weergave van de SOC, zoals te zien is in bijgaand screenshot van de periode vanaf 19.00 -22.00 vanavond. Vanaf 19.15 gaf de SOC 0% aan, maar pas om 22.50 veranderde de system state van Running Safe naar Battery Empty en in die 3 en een half uur was er een doorlopend ontlaadvermogen van zo'n 350 W in NOM modus met een aantal rare uitschieters naar boven. Voor mij totaal onverklaarbaar.

Ik zag in eerdere berichten dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ook zag ik het bericht van Sessy dat er een mogelijke oorzaak was gevonden. In tegenstelling tot anderen heeft een herstart van mijn Sessy geen soelaas geboden, dus ik hoop dat er snel een update komt waar dit probleem opgelost is. Het komt overigens niet allen bij ontaden voor maar ook bij laden, waar dit na de 100% nog een paar uur doorgaat.

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
Ik heb 3 Sessy's en 2 vd 3 geven nu een juiste SoC verloop na een geforceerde update en herstart, maar 1 nog niet die laad nog een 1 uur door na 100%. Ik ga deze nog een keer update geven en opnieuw opstarten, hopelijk gaat het nu wel goed...

Een ander vraagje, weet iemand als je via de API mode zelf de Sessy bestuurd via bijv HomeAssistant of je dan het volledige bereik van 0% - 100% kunt gebruiken? Ik meen dat de Sessy 5,2kWh beschikbaar heeft maar fysiek een capaciteit van 5,5kWh dus 0,3kWh die niet gebruikt wordt voor veiligheid/levensduur. Ik kwam er namelijk achter door de kWh meter dat er om volledig op te laden ong 6,4 kWh ingaat en na volledig ontladen er 5,25 uitkomt (18% round trip effiency verlies). Maar als de omvormer bij ontladen een verlies heeft van 8-10% dan kom ik zelfs nog boven de 5,5kWh uit en zou de batterij volledig leeg zijn. Zie ik iets over het hoofd?

• Peterhardenberg
Kan dit het zijn??

Om te laden is er nodig 6,4 kWh
Verlies is 10% dus er gaat 6,4x0,9 = 5,79 kWh de accu in.
Ontladen ook 10% verlies = 5,79x0,9=5,18 kWh
fraserboer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:01:
Ik heb 3 Sessy's en 2 vd 3 geven nu een juiste SoC verloop na een geforceerde update en herstart, maar 1 nog niet die laad nog een 1 uur door na 100%. Ik ga deze nog een keer update geven en opnieuw opstarten, hopelijk gaat het nu wel goed...

Een ander vraagje, weet iemand als je via de API mode zelf de Sessy bestuurd via bijv HomeAssistant of je dan het volledige bereik van 0% - 100% kunt gebruiken? Ik meen dat de Sessy 5,2kWh beschikbaar heeft maar fysiek een capaciteit van 5,5kWh dus 0,3kWh die niet gebruikt wordt voor veiligheid/levensduur. Ik kwam er namelijk achter door de kWh meter dat er om volledig op te laden ong 6,4 kWh ingaat en na volledig ontladen er 5,25 uitkomt (18% round trip effiency verlies). Maar als de omvormer bij ontladen een verlies heeft van 8-10% dan kom ik zelfs nog boven de 5,5kWh uit en zou de batterij volledig leeg zijn. Zie ik iets over het hoofd?

• fraserboer

Even met Sessy gebeld omdat de SoC toch nog niet goed was. Advies om de batterij nog wat meer 'leertijd' te geven en bij elke keer dat ie vol gaat de SoC getallen beter zou moeten worden, ik houd het nog even in gaten.

mbt laden 0-100% Dat kun je dus in de API gewoon gebruiken en dan blijft er altijd nog een klein beetje over, niet heel veel. 5-95% zou nog wel wat beter kunnen zijn voor de levensduur. Het zijn allemaal geen exacte getallen begrijp ik. De leverancier van de accu cellen levert ze met een minimum van 336 Wh aan Sessy, er zijn er 16 dus 5376 Wh. Dit loopt bij in gebruik name in het begin nog op waarna door degradatie van de accu het langzaam zal afnemen.

round trip efficiency van 18% (op vol vermogen) vond hij wel wat aan de hoge kant. In het ideale laad ontlaad gebied van 1000 - 1500 W zou 14-15% moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetraF
  • Laatst online: 04-08 23:46
Peterhardenberg schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:29:
Kan dit het zijn??

Om te laden is er nodig 6,4 kWh
Verlies is 10% dus er gaat 6,4x0,9 = 5,79 kWh de accu in.
Ontladen ook 10% verlies = 5,79x0,9=5,18 kWh

[...]
Als die stelling juist is of zelfs 15% dan zou het inkopen en verkopen van stroom nauwelijks uitkunnen in mijn berekening:

2x Sessy batterij = 12,8 kWh waarbij opladen dan 12,8 maal 0.215 cent kost, dus 2,75 euro.
En ontladen (100% even genomen) max 10,6 kWh vanwege verlies tegen een prijs van 0.26 cent, wat ook uitkomt op 2,75 euro.

Je dient eerst de 15% of 18% verschil al goed te moeten maken en als ik kijk naar de laagste en hoogste prijs op een dag bij Tibber, dan is dat gemiddeld 5 cent verschil.
Of hou ik ergens geen rekening mee?

[ Voor 11% gewijzigd door PetraF op 29-02-2024 14:20 ]

• Kurios
  • Niet online
PetraF schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Als die stelling juist is of zelfs 15% dan zou het inkopen en verkopen van stroom nauwelijks uitkunnen in mijn berekening:

2x Sessy batterij = 12,8 kWh waarbij opladen dan 12,8 maal 0.215 cent kost, dus 2,75 euro.
En ontladen (100% even genomen) max 10,6 kWh vanwege verlies tegen een prijs van 0.26 cent, wat ook uitkomt op 2,75 euro.

je mist nog de afschrijving

• Peterhardenberg
PetraF schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Je dient eerst de 15% of 18% verschil al goed te moeten maken en als ik kijk naar de laagste en hoogste prijs op een dag bij Tibber, dan is dat gemiddeld 5 cent verschil.
Ik kan niets anders bedenken,
RTE van 80% betekend 10 kWh inkopen 8 kWh verkopen :'(

• Torch1969

Misschien het eigen verbruik van de Sessy van 20 W gedurende de duur dat je laad en ontlaadt. Dit zit niet verwerkt in die efficiencygrafieken. Dit hakt er bij lage vermogens relatief hard in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fraserboer
Ben even aan het rekenen geslagen om de 'break even' punten te bepalen. Er zal vast een formule voor zijn, maar daar kwam ik even niet uit. Dus dan maar empirisch met tabel in Excel. Het resultaat hieronder is puur op basis van prijsverschillen en dus zonder afschrijving, die kun je er zelf bij optellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma4OQnM19-eupCCeMpHh5YKYQlc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qbACtVo9wr8PJ9MzITDI8bje.png?f=user_large
(dus bijboorbeeld: RTE 84%, inkoopprijs was 20 cent, dan moet de terugleverprijs 3,8c hoger zijn voor break even)

voorbeeld data tabel voor bepalen break even punt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnejR1-IgP8cFOwx1yHtqoTyEy0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5FNIKDSv0CRF8f9QsEEOHAW.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Top. Inclusief afschrijving zou dat betekenen dat je minstens 13.8 cent verschil moet halen om de kosten eruit te halen. Lager dan dat moet je de batterij dus eigenlijk niet gebruiken.

[ Voor 46% gewijzigd door Kurios op 29-02-2024 22:49 ]

• fraserboer
Daar is de Dynamische modus voor die dat dan automatisch voor je doet. Maar ik wil dit soort dingen vaak zelf wel beter doorgronden hoe het werkt.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
mooie tabel
snelle minimum prijs voor handelen mag zijn ,
RTE 100-84=16
prijs € 0.20 * 1.16= € 0.232 (break even)

hierboven is winst!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
vogel6 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:33:
mooie tabel
snelle minimum prijs voor handelen mag zijn ,
RTE 100-84=16
prijs € 0.20 * 1.16= € 0.232 (break even)

hierboven is winst!!!
Ik zou eerder zeggen, bij inkoopprijs van 20 cent is alles boven de 33 cent winst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
fraserboer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:55:
Ben even aan het rekenen geslagen om de 'break even' punten te bepalen. Er zal vast een formule voor zijn, maar daar kwam ik even niet uit. Dus dan maar empirisch met tabel in Excel. Het resultaat hieronder is puur op basis van prijsverschillen en dus zonder afschrijving, die kun je er zelf bij optellen.

[Afbeelding]
(dus bijboorbeeld: RTE 84%, inkoopprijs was 20 cent, dan moet de terugleverprijs 3,8c hoger zijn voor break even)

voorbeeld data tabel voor bepalen break even punt:
[Afbeelding]
Je gaat er in je berekening van uit dat de teruglevering altijd constant 5,2 kWh is. Dat is niet zo, dat hangt af van de efficiency bij teruglevering op basis van je teruglever vermogen. Het totaal van efficiency van laden, ontladen en eigen verbruik van de omvormer bepalen de RTE.

Voor het gemak kun je de RTE dus verdelen over laad en ontlaad verlies. Dus RTE van 84%, dan 8% verlies bij laden en 8% verlies bij ontladen. Op basis daarvan je laad en ontlaad kWh berekenen. En op basis daarvan dan je prijsverschillen.
Pagina: 1 ... 54 ... 94 Laatste