Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Precies, daar wil ik het over hebben. Is een accu rendabel?
Iedereen die het als hobby ziet, mag effe koffie gaan drinken.

Maar het is een beetje flauw om een artikel dat heel duidelijk over "rendabel" gaat om te buigen naar "maar je moet het zien als hobby" en die redenering te gebruiken om er inhoudelijk niet op in te gaan.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
Rendabel of niet,

Daar was toch al een topic voor? Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Kunnen we het hier weer over de Sessy thuis accu hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Peterhardenberg op 09-02-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:06
Sandburd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:26:
My Homebattery heeft een update gehad, nieuwste versie is nu 1.2.0

Nieuwe functies:
- P1 meter kan worden toegevoegd, heeft ook eigen instellingen bij geavanceerd om zaken aan of uit te zetten
- Bij het uitvragen van de data wordt 1x in de zoveel tijd (na 600 requests) aan de Sessy en P1 meter gevraagd te kijken of er nieuwe firmware is

Verder is de UI intern verbeterd qua opbouwen ervan, enige wat je daar van merkt is dat er nu een placeholder neer wordt gezet als de ui zichzelf nog "recht aan het trekken is op basis van de data"
Dank je.
De uitbreiding met P1 is heel nuttig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 19:29

hamsteg

Species 5618

Zolang de saldering niet afbouwt, zal een batterij niet financieel gunstig zijn. Klaar. Salderen levert geen conversie verliezen op.

Ik wacht ook even op wat de Eerste Kamer doet, mijn doel is op zich geen winst maken maar een beetje neutraal uitkomen zou leuk zijn. Mijn vrouw zeurt nog over de keuken dus als de saldering overeind blijft, krijgt de keuken voorrang. Geld kan ik helaas maar één keer uitgeven.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:16:
[...]

:? :? Ik snap er allemaal niets van, maar het werkt fantastisch _/-\o_ _/-\o_
bedankt voor deze prachtige app

Was de zon maar net zo betrouwbaar als deze app :?

[Afbeelding]
Dank je wel :)
Eventueel kun je trouwens de vermelding van gas verbergen (zie dat het 0.0 is, vermoed dat je geen gas hebt). Zit bij het gevanceerde stukje bij bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
Sandburd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Eventueel kun je trouwens de vermelding van gas verbergen (zie dat het 0.0 is, vermoed dat je geen gas hebt). Zit bij het gevanceerde stukje bij bewerken.
Mooi, direct uit gezet in de details van de P1

Mijn pv panelen lopen niet via de accu's
@Sandburd Ideetje voor een volgende update om deze data ook te kunnen verbergen??

thx,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Mooi, direct uit gezet in de details van de P1

Mijn pv panelen lopen niet via de accu's
@Sandburd Ideetje voor een volgende update om deze data ook te kunnen verbergen??

thx,
Zal er een toggle voor inbouwen

Edit: Versie 1.2.1 is aangeboden bij de stores ter review, die bevat de toggle

[ Voor 10% gewijzigd door Sandburd op 09-02-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 19:55
hamsteg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:29:
Zolang de saldering niet afbouwt, zal een batterij niet financieel gunstig zijn. Klaar. Salderen levert geen conversie verliezen op.

Ik wacht ook even op wat de Eerste Kamer doet, mijn doel is op zich geen winst maken maar een beetje neutraal uitkomen zou leuk zijn. Mijn vrouw zeurt nog over de keuken dus als de saldering overeind blijft, krijgt de keuken voorrang. Geld kan ik helaas maar één keer uitgeven.
Ik denk dat de salderingsregeling wel zal blijven staan. Dus vanuit dat perspectief heeft een accu wat minder nut.

Aan de andere kant zijn de energieleveranciers druk bezig om hun verlies van die regeling af te wentelen op bezitters van zonnepanelen. Denk aan geen welkomstbonus en hogere tarieven voor stroom en gas voor mensen met panelen. Het wordt goed zoeken naar een leverancier die niet op die manier benadeeld. Als ze dat allemaal gaan doen dan moet je de kosten die je dan extra hebt meenemen in je ROI van de accu.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Sandburd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Gas wordt bij mij niet gerapporteerd ondanks ik het wel heb. Ook niet in homeassistant, dus het ligt niet aan je app.
De Homewizard P1 geeft wel gas data weer.
Bugje in de firmware gok ik, een reset heeft niet geholpen.

/api/v2/p1/details
{
"status": "ok",
"state": "P1_OK",
"dsmr_version": 50,
"power_consumed_tariff1": 9956982,
"power_produced_tariff1": 4033806,
"power_consumed_tariff2": 7507104,
"power_produced_tariff2": 9715582,
"tariff_indicator": 2,
"power_consumed": 2008,
"power_produced": 0,
"power_total": 2008,
"power_failure_any_phase": 2,
"long_power_failure_any_phase": 1,
"voltage_sag_count_l1": 4,
"voltage_sag_count_l2": 0,
"voltage_sag_count_l3": 0,
"voltage_swell_count_l1": 42,
"voltage_swell_count_l2": 0,
"voltage_swell_count_l3": 0,
"voltage_l1": 231000,
"voltage_l2": 0,
"voltage_l3": 0,
"current_l1": 9000,
"current_l2": 0,
"current_l3": 0,
"power_consumed_l1": 2008,
"power_consumed_l2": 0,
"power_consumed_l3": 0,
"power_produced_l1": 0,
"power_produced_l2": 0,
"power_produced_l3": 0,
"gas_meter_value_time": "",
"gas_meter_value": 0

}

[ Voor 49% gewijzigd door DaCootMeister op 09-02-2024 12:54 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 08:17
hamsteg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:29:

Als we het heel technisch bekijken is dat ook niet helemaal 100% waar. Zolang je saldatie op het laagspanningsnet blijft dan klopt het maar als om 1 of andere reden je saldatie op het middenspanningsnet terecht komt dan heb je wel conversie verliezen omdat een trafo het dan van laagspanning naar middenspanning om gaat zetten en daarbij komt ook warmte vrij.

Het is wel muggenziften wat ik nu doe hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
asing schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat de salderingsregeling wel zal blijven staan. Dus vanuit dat perspectief heeft een accu wat minder nut.
Het is speculeren maar ik denk van niet. De staatskas is leeg en dit soort verkapte vorm van subsidie voor louter zonnepaneel eigenaren kost jaarlijks de regering teveel eurie.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
DaCootMeister schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Gas wordt bij mij niet gerapporteerd ondanks ik het wel heb. Ook niet in homeassistant, dus het ligt niet aan je app.
Bugje in de firmware gok ik
Bij mij staat Gas op 7284.225
ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren

Ik heb gelukkig ook nog Energy Dasboard van HA die het gas verbruik per dag aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:03
rtunru schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Bij mij staat Gas op 7284.225
ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren

Ik heb gelukkig ook nog Energy Dasboard van HA die het gas verbruik per dag aangeeft.
Is gewoon de totale aantal m3 die je de afgelopen jaren (sinds start) hebt afgenomen.

Vanuit de SM komt Gas (telegram bericht van uit je P!) alleen maar het totaal afgenomen getal. Je andere energie dashboard slaat de stand van 00:00 op en doet dan een verschil (dat is dan je dag verbruik)

Het gas bericht komt ook niet zou vaak voor bij daar het alleen maar een enkelvoudig verbruiks getal is.

[ Voor 10% gewijzigd door psdata op 09-02-2024 12:48 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:14
hoevenpe schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Het bezit van een auto maakt dat je je comfortabel van A naar B kunt verplaatsen, een thuisbatterij laat je geen dingen doen die met alleen het stroomnet onmogelijk zijn. Alleen daarom al onvergelijkbaar.
Niet helemaal.

Een thuisbatterij kan een UPS functie hebben.
Een thuisbatterij kan aan peakshaving doen waardoor je meer stroom kan afnemen als je aansluiting aan kan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
John245 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Niet helemaal.

Een thuisbatterij kan een UPS functie hebben.
Een thuisbatterij kan aan peakshaving doen waardoor je meer stroom kan afnemen als je aansluiting aan kan.
Die UPS functie heb je nog niet echt veel aan als je meterkast daar ook niet op is aangepast aangezien de meeste accu's gewoon uitvallen als de stroom op het net uitvalt (omdat het moet). Je zou dan je meterkast moeten ombouwen zodat je automatisch of handmatig offgrid gaat. Met de Sessy hebben we er zo ie zo nog niks aan want die kan niet offgrid werken.

Peakshaving is wel mogelijk een ding in de toekomst. In Belgie betalen mensen ook een soort "boete" als ze langer dan een kwartier een bepaald vermorgen afnemen, met een Sessy zou je dit een heel stuk omlaag kunnen drukken en dus goedkoper uit zijn maar voor als nog speelt dat niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Sandburd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:51:
[...]

@Sandburd

Deze versie werkt bij mij niet goed meer. Bij opstarten zie ik wazige iconen, verder niets. Kun je dit fixen ?!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BqMcEFrBPmL_8QFyOcn9Ngy3Ro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3FqrcDbQo6Kgw6mIHC0x5Yvt.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Peterhardenberg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:32:
Rendabel of niet,

Daar was toch al een topic voor? Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Kunnen we het hier weer over de Sessy thuis accu hebben.
Eens! Onze sessy is overigens een stuk rendabeler dan
-een whirlpool
-een terrasheater
-een electrische bbq
-etc

En toch hebben legio mensen die ook gekocht...😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 14:04
Sandburd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Zojuist geupdated, ziet er goed uit!

Is er wellicht ook een kans dat je ooit iets met timers kunt of wil gaat doen voor charge/discharge/nom/roi/idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Luke the Duke schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Zojuist geupdated, ziet er goed uit!

Is er wellicht ook een kans dat je ooit iets met timers kunt of wil gaat doen voor charge/discharge/nom/roi/idle?
Lastige daarvan is dat dat alleen gaat werken als je telefoon op het moment van de timer binnen je thuisnetwerk moet zijn (thuis-wifi of via vpn). Dat gaat zo’n feature wel erg onduidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:47
DaCootMeister schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:16:
Bugje in de firmware gok ik, een reset heeft niet geholpen.
Meld dit even bij Sessy i.c.m. het type en/of generatie van jouw slimme meter. Waarschijnlijk komt jouw data op een iets andere manier binnen via P1 en kan dit aangepast worden in de firmware van de P1 Dongle van Sessy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
PimDoos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Meld dit even bij Sessy i.c.m. het type en/of generatie van jouw slimme meter. Waarschijnlijk komt jouw data op een iets andere manier binnen via P1 en kan dit aangepast worden in de firmware van de P1 Dongle van Sessy.
Dank voor je reactie Pim, dat had ik mijzelf ook bedacht dus vanmiddag een mailtje die kant opgestuurd. Meter is DSMR 5.0 Landis + Gyr.
Niets kritisch natuurlijk, maar zou leuk zijn als het werkte.

[ Voor 3% gewijzigd door DaCootMeister op 09-02-2024 19:56 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-09 16:54
@cacofant

Ik heb dit ook na toevoeging in dit geval CT meter van sessy. Maar als je op het willetje bovenin duwt en terug dan is het wazige weer over en de p1 en of CT toevoeging ook weg. Snap dat het zo niet zal moeten werken maar om alles opnieuw te moeten invoeren wellicht even mogelijkheid.

@Sandburd Ik neem aan dat de toevoeging van de CT klemmen die ook wifi is geen probleem zou moeten zijn.

Verder vindt ik dit een top app. Nogmaals dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiUU-Rgsm4-cS1_LAEn39l1oeyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgaU784kn8Tqg4tERAxsw5Ia.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Leoniq op 10-02-2024 09:22 ]

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
zins gisteren ook in de app.
bemerkte ook dat die wazig is/werd.
ontdekte ook dat de batterij van mijn iphone <40 % was ,hierna opgeladen tot>60 % weer ok
vandaag opende ik weer de app ,was niet wazig maar werd niet ververst batterij app was 42%
hierna opgeladen ook weer>60% en doet het weer .
app versie is 1.2

Is app gevoelig voor batterij spanning iphone!!!!!??

[ Voor 11% gewijzigd door vogel6 op 10-02-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Leoniq schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:17:

@Sandburd Ik neem aan dat de toevoeging van de CT klemmen die ook wifi is geen probleem zou moeten zijn.

Verder vindt ik dit een top app. Nogmaals dank.

[Afbeelding]
Als je een "pull to refresh" doet gaat het wazige dan weg? (Dat is alles naar beneden trekken en loslaten).

De UI wordt op een iets andere manier opgebouwd, en het wazig maken komt daar vandaan. Zal even kijken of er nu dus een bug in geslopen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
vogel6 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:24:
zins gisteren ook in de app.
bemerkte ook dat die wazig is/werd.
ontdekte ook dat de batterij van mijn iphone <40 % was ,hierna opgeladen tot>60 % weer ok
vandaag opende ik weer de app ,was niet wazig maar werd niet ververst batterij app was 42%
hierna opgeladen ook weer>60% en doet het weer .
app versie is 1.2

Is app gevoelig voor batterij spanning iphone!!!!!??
Daar kijkt de app niet naar :) Vrees dat ik een bug geïntroduceerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
En even als extra aanvulling/vraag, @Leoniq , @vogel6 hebben jullie een P1 meter of een CT meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
@Sandburd Bij een pull to refresh gaat het niet weg. Alleen naar settings en terug alsmede op de + en terug dan is het weg. Dan zie je dus ook het toegevoegde apparaat niet meer. Die kan je als gebruiker er ook niet uitgooien.

Ik gebruik een Sessy CT klem, deze is altijd wifi en niet bedraad. Dat ter info.

Wacht even dat je een eventuele oplossing hebt gevonden. Alles weeg toevoegen is altijd mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Leoniq op 10-02-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Nu online
Pull to refresh blijft het wazig bij mij..

Kan ik terug naar de wel werkende versie @Sandburd

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
cacofant schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:00:
Pull to refresh blijft het wazig bij mij..

Kan ik terug naar de wel werkende versie @Sandburd
Ik ben een fix richting de stores aan het pushen. Het probleem zit hem erin dat de app toegestaan heeft dat je de ct klemmen als p1 meter toevoegt. Die moet op een andere manier uitgevraagd worden dan de "normale" p1 meter.
De app raakt nu in de war en bevriest daarom bij kaart voor de P1 meter. Hierdoor blijft het scherm "wazig" en zie je een blanco kaart.

Ik heb nu een aanpassing gedaan zodat het _en_ niet meer mogelijk is om de ct klemmen als p1 meter toe te voegen (heb zelf geen ct klem, dus moet opzoeken wat daaruit terug komt zodat ik die goed uit kan vragen) en dat de app negeert dat er een verkeerde config in staat. Je kunt dan de kaart weg gooien (zal gevuld zijn met allemaal 0-en). Dan is het simpel aantikken en verwijderen kiezen.

Zodra de versie approved is zul je kunnen updaten en doet de app het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
@Sandburd

Wat heb je voor info nodig van de CT klemmen? Wellicht kan ik je daar aan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
antwoord op jou vraag

ik heb shelly bi-directionele ct klemmen zitten tussen batterijen en grid

in de app stel je toch de P1 meter in !!!! komt toch uit de slimme meter?
nu 12:00 app doet het goed ververst steeds en de iphone batterij is 49%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
In mijn geval is er geen slimme meter, dus geen P1. Daarom is Sessy met de CT uitgerust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzHhN-R26rAGSz77ICuaRvS-zus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pt8YZXnlPRD0wF2bdpaksM4E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Leoniq op 10-02-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
vogel6 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:16:
antwoord op jou vraag

ik heb shelly bi-directionele ct klemmen zitten tussen batterijen en grid

in de app stel je toch de P1 meter in !!!! komt toch uit de slimme meter?
nu 12:00 app doet het goed ververst steeds en de iphone batterij is 49%.
De p1 meter die de app verwacht is de p1 meter die geleverd wordt door Charged. Hij "weet" hoe hij die uit moet vragen. Van andere meters weet hij dat niet, dus dan kan het uitvragen mis gaan.

En ik bedacht me nog dat de iPhone misschien het verversen uit zet als de batterij leger begint te raken, mijn S24 killed standaard het verversen nadat de app een tijdje in de achtergrond heeft gestaan. Daar is die pull to refresh voor ingebouwd. Dus misschien dat hij daarom stopt met verversen, na een pull to refresh moet hij het overigens dan wel weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ersus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:45:
[...]

Uit nieuwsgierigheid;
Als je de tijd meet tussen de vermogens aanpassingen van de Sessy, wat is dan de tijd die daar tussenin zit?
Het was een tijdelijk fenomeen. Inmiddels draaien ze weer als vanouds!

Gemiddeld op deze bewolkte dagen zo'n 0.5 kwh onbedoelde teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een verschil zit tussen de api van de p1 dongle en de ct dongle.. zou erg omslachtig zijn, en er is in de sessy settings ook nergens een instelling waar je kiest tussen P1 of ct. Je geeft alleen IP adres op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Nu online
@Sandburd

helaas nog steeds hetzelfde probleem ook met de nieuwe versie! Ik heb overigens alleen een P1 meter geen CT klemmen...

[ Voor 4% gewijzigd door cacofant op 10-02-2024 19:22 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:39
niels.p schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:12:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een verschil zit tussen de api van de p1 dongle en de ct dongle.. zou erg omslachtig zijn, en er is in de sessy settings ook nergens een instelling waar je kiest tussen P1 of ct. Je geeft alleen IP adres op.
Vanuit een Sessy batterij gezien zit er geen verschil tussen de P1 en CT meter. Ze geven allebei een setpoint in NOM modus. Voor beide meters is dat hetzelfde adres.

Alleen een P1 meter heeft meer informatie, bijvoorbeeld meterstanden, voltages, tarief etc. Deze informatie gebruikt de Sessy batterij niet maar wordt wel weergegeven in de app... Dus voor een app of een home automatie systeem is het wel degelijk van belang om te weten of het een CT of P1 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Ow jah.. die extra info vergat ik even. Daar kan de app idd wel op stuk lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
cacofant schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:21:
@Sandburd

helaas nog steeds hetzelfde probleem ook met de nieuwe versie! Ik heb overigens alleen een P1 meter geen CT klemmen...
Ik heb je een dm gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Heb je voor mij ook een mogelijkheid om makkelijk terug te kunnen naar werkende versie. ? Wacht ik wel dat je een versie voor de CT versie hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Leoniq op 10-02-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Leoniq schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:59:
[...]
Heb je voor mij ook een mogelijkheid om makkelijk terug te kunnen naar werkende versie. ? Wacht ik wel dat je een versie voor de CT versie hebt.
ook jij hebt een dm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hullieman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-06 17:56
Goedemiddag,

Gisteravond is mijn Omniksol 3k tl van de muur losgeraakt en gevallen. Daarbij zijn een paar kabelaansluitingingen en de wifi antenne losgeraakt/verbogen. Hij heeft vanaf april 2013 dienst gedaan zonder problemen. Nu vragen ik mij af of een Sessy thuisbatterij ook rechtstreeks, dus zonder zonnepaneel omvormer, op de zonnepanelen kan worden aangesloten, aangezien de Sessy een eigen omvormer heeft.
Ik ben technisch niet heel erg onderlegd, dus graag in de reacties hier rekening mee houden.
Ik heb 12 zonnepanelen die in 2013 zijn geïnstalleerd met toen totaal 3 kwh piekvermogen. Uitleg welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Hullieman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:40:
Goedemiddag,

Gisteravond is mijn Omniksol 3k tl van de muur losgeraakt en gevallen. Daarbij zijn een paar kabelaansluitingingen en de wifi antenne losgeraakt/verbogen. Hij heeft vanaf april 2013 dienst gedaan zonder problemen. Nu vragen ik mij af of een Sessy thuisbatterij ook rechtstreeks, dus zonder zonnepaneel omvormer, op de zonnepanelen kan worden aangesloten, aangezien de Sessy een eigen omvormer heeft.
Ik ben technisch niet heel erg onderlegd, dus graag in de reacties hier rekening mee houden.
Ik heb 12 zonnepanelen die in 2013 zijn geïnstalleerd met toen totaal 3 kwh piekvermogen. Uitleg welkom!
Nee, Sessy kan niet direct worden aangesloten op de zonnepanelen.
Je kunt jouw omvormer vervangen met bijvoorbeeld Growatt MIN 3000 TL-X of Solis-3K-S6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hullieman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-06 17:56
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Hullieman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:40:
Goedemiddag,

Ik begrijp dat je omvormer van de muur is gevallen en nu niet meer werkt. Ook heb je panelen van 250Wp.

Wat is wijsheid in dit geval? Een Sessy (en anderen) hebben een inherent probleem. Een accu is DC (gelijkstroom), en het net is AC (wisselstroom). Voor een Sessy moet je dus van AC naar DC omzetten (verlies), en als je het wilt inzetten weer van DC naar AC (nog een keer verlies).

Als je dan toch aan een nieuwe omvormer moet zou ik een hybride exemplaar kiezen. Bijvoorbeeld de SolarEdge Wave. Een zonnepaneel levert namelijk ook DC af, dus dat kan zonder omzetten een hoog voltage DC accu in. Je kan ook nu al die hybride omvormer kopen en later de accu denk ik. Terugleveren op je dynamische contract zal ook wel mogelijk worden.

De prijzen zijn overigens laag, dus je zou ook je panelen kunnen vervangen. Reken op bijna 2kW extra. Ze zijn een stuk beter geworden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2024 14:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
asing schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Ik begrijp dat je omvormer van de muur is gevallen en nu niet meer werkt. Ook heb je panelen van 250Wp.

Wat is wijsheid in dit geval? Een Sessy (en anderen) hebben een inherent probleem. Een accu is DC (gelijkstroom), en het net is AC (wisselstroom). Voor een Sessy moet je dus van AC naar DC omzetten (verlies), en als je het wilt inzetten weer van DC naar AC (nog een keer verlies).

Als je dan toch aan een nieuwe omvormer moet zou ik een hybride exemplaar kiezen. Bijvoorbeeld de SolarEdge Wave. Een zonnepaneel levert namelijk ook DC af, dus dat kan zonder omzetten een hoog voltage DC accu in. Je kan ook nu al die hybride omvormer kopen en later de accu denk ik. Terugleveren op je dynamische contract zal ook wel mogelijk worden.

De prijzen zijn overigens laag, dus je zou ook je panelen kunnen vervangen. Reken op bijna 2kW extra. Ze zijn een stuk beter geworden.
Hij heeft al een Sessy, dus een hybride omvormer is weggegooid geld omdat het duurder is en onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rtunru schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Hij heeft al een Sessy, dus een hybride omvormer is weggegooid geld omdat het duurder is en onnodig.
Dat stukje info had ik even niet. Dus een normale omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 15:10
helm71 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Er wordt een vervanger gestuurd !
Vervanger is vandaag geleverd en is braaf aan het werk.

dongle van de batterij is gelijk gebleven, home assistant werkt nog prima, thuis nog even testen of dat ook voor homey geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
Zo is de levertijd 6 weken en zo is de levering al in goed twee weken.

Zeker veel afzeggers door onderstaand artikel?

https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Frappuccino schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:09:
Zo is de levertijd 6 weken en zo is de levering al in goed twee weken.

Zeker veel afzeggers door onderstaand artikel?

https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen
In het Dynamische Energiecontract topic werd deze aangehaald : https://www.zonneplan.nl/...ing-reactie-op-rtl-nieuws

Het verhaal gaat volgens Zonneplan dus niet op voor hun accu.

Mijn 2 centen, voor wat ze waard zijn: het verdienmodel van een energiemaatschappij is het verkopen van energie. Ze vinden concurrentie op hun verdienmodel niet leuk. En dat is wat je doet als je met je eigen installatie stroom teruglevert. Dat zie je nu bij maatschappijen met een vaste contractvorm als Vandebron. Als men overstapt op een dynamisch tarief en daarna gaat terugleveren tegen de hoogste dagprijzen, dan strijkt men ook tegen de haren van de energiemaatschappij in.

De salderingsregeling zal hoe dan ook een keer gaan vallen en de ACM is niet in staat om iets te doen aan de truucjes die er nu al worden uitgehaald. Dus hou in je achterhoofd dat geld verdienen aan terugleveren linksom of rechtsom onrendabel wordt gemaakt. Hetzij door een soort boete, hetzij door een laag teruglevertarief.

Het heeft daarom zin om je eigenverbruik op te schroeven en als het nodig is stroom in te kopen op het goedkoopste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Knip, offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 12-02-2024 22:11 ]

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54

worker

2x Sessy thuisbatterij

Knip, volgende keer graag rapporteren

[ Voor 79% gewijzigd door Taro op 12-02-2024 22:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-09 15:40
We, mensen, reageren vaak impulsief. Oorlog in Oekraïne, gasleiding dicht, gasprijs omhoog, elektriciteitsprijs omhoog, dus bedenken we iets om de kosten te drukken. Een thuisaccu lijkt (!) dan een oplossing.
Nu gaan de prijzen weer naar beneden, dus is de accu ineens niet meer interessant.

Maar wie weet hoe het ervoor staat in 2030? Het aantal elektrische auto's zal zijn toegenomen, fossiele brandstoffen nemen af en worden duurder. Gas dus ook. Elektriciteit dus ook. Zon en wind doen in 2030 (of 2050) nog ongeveer hetzelfde als vandaag. Kernfusie is er dan nog niet en een nieuwe kerncentrale is in 2030 ook nog niet operationeel.

Staat Putin, als hij dan nog leeft, in Berlijn? Is de pleuris uitgebroken in het Midden-Oosten?

Al met al, alles is onzeker. Wat ik zeker weet: ik heb twee Sessy's gekocht voor 6500 euro. Voorlopig doen die het nog wel. Misschien verdien ik er nu helemaal niks mee. Maar wat ze doen in 2030? Geen idee, maar ze kostten me nog steeds 6500 euro en werken vast nog wel en lach ik me dan de ballen uit mijn broek met amper elektriciteitskosten.

Wist ik het allemaal wel, had ik geen Sessy's gekocht, of misschien wel 100. Of het hele bedrijf...

[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 13-02-2024 08:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicos
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:55:
We, mensen, reageren vaak impulsief. Oorlog in Oekraïne, gasleiding dicht, gasprijs omhoog, elektriciteitsprijs omhoog, dus bedenken we iets om de kosten te drukken. Een thuisaccu lijkt (!) dan een oplossing.
Nu gaan de prijzen weer naar beneden, dus is de accu ineens niet meer interessant.

Maar wie weet hoe het ervoor staat in 2030? Het aantal elektrische auto's zal zijn toegenomen, fossiele brandstoffen nemen af en worden duurder. Gas dus ook. Elektriciteit dus ook. Zon en wind doen in 2030 (of 2050) nog ongeveer hetzelfde als vandaag. Kernfusie is er dan nog niet en een nieuwe kerncentrale is in 2030 ook nog niet operationeel.

Staat Putin, als hij dan nog leeft, in Berlijn? Is de pleuris uitgebroken in het Midden-Oosten?

Al met al, alles is onzeker. Wat ik zeker weet: ik heb twee Sessy's gekocht voor 6500 euro. Voorlopig doen die het nog wel. Misschien verdien ik er nu helemaal niks mee. Maar wat ze doen in 2030? Geen idee, maar ze kostten me nog steeds 6500 euro en werken vast nog wel en lach ik me dan de ballen uit mijn broek met amper elektriciteitskosten.

Wist ik het allemaal wel, had ik geen Sessy's gekocht, of misschien wel 100. Of het hele bedrijf...
Als je overal 100% zeker over wilt zijn voordat je iets koopt dan kan je niks meer kopen. Er is 1 ding 100% zeker en dat is dat niks 100% zeker is.

Overigens is zonneplan zijn business case gewoon aan het verdedigen.... dat doen de meeste bedrijven als ze iets willen verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sicos op 13-02-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
https://www.nu.nl/politie...jaren-niet-afgebouwd.html

Dit zal wel impact hebben op de batterijenverkoop denk ik...

Wanneer je saldeert is die batterij eigenlijk kapitaalvernietiging (omdat je door opslaan en weer vrijgeven verlies hebt wat je niet hebt bij saldering)

Ben overigens nog steeds blij dat ik mijn sessy heb :-)

[ Voor 55% gewijzigd door helm71 op 13-02-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
helm71 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:33:
https://www.nu.nl/politie...jaren-niet-afgebouwd.html

Dit zal wel impact hebben op de batterijenverkoop denk ik...

Wanneer je saldeert is die batterij eigenlijk kapitaalvernietiging (omdat je door opslaan en weer vrijgeven verlies hebt wat je niet hebt bij saldering)

Ben overigens nog steeds blij dat ik mijn sessy heb :-)
Ja, dat is best wel een bummer voor de rendabiliteit van Sessy, of welke thuisbatterij dan ook.
Die moeten het dan gaan hebben van onbalans in de markt, een functie die nu nog niet voorhanden is bij Sessy, en/of ontladen in de avond/nacht met NOM.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 11:35
Mijn Sessy en dongles zijn vandaag naar versie 1.7.1. geupdated.
Heeft iemand een changelog gezien? Ik ben altijd nieuwsgierig wat er aangepast is .....

Verder draait mijn Sessy nu 2 weken. Ik zie het als hobby om te spelen met NOM en ROI . Geld verdienen was en is mijn insteek niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
BerndGaykema schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
Heeft iemand een changelog gezien? Ik ben altijd nieuwsgierig wat er aangepast is .....

Verder draait mijn Sessy nu 2 weken. Ik zie het als hobby om te spelen met NOM en ROI . Geld verdienen was en is mijn insteek niet.
Change logs staan altijd op de portal van Sessy als bericht.

portal.sessy.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:06
DaCootMeister schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Ja, dat is best wel een bummer voor de rendabiliteit van Sessy, of welke thuisbetterij dan ook.
Die moeten het dan gaan hebben van onbalans in de markt, een functie die nu nog niet voorhanden is bij Sessy, en/of ontladen in de avond/nacht met NOM.
ja klopt had er nog een tweede besteld maar heb deze geannuleerd achteraf leuke investering maar niet echt rendabel.

enige waarbij sessy kan helpen als je problemen hebt met terugleveren bij piekuren en het dan in je sessy opslaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Michel242186 op 13-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ben ik dan dom in rekenen als het gaat om rendabiliteit van een thuis-accu?!

Ik gebruik ong 10KWh/dag. Ik heb 2 Sessy's die samen 10KWh/dag kunnen leveren. Vanwege pieken en dalen zal ik altijd stroom van het net moeten afnemen evenals ik de pieken van mijn zonnepanelen niet in mijn accu's kwijt kan.
Maar stel dat ik 200 van de 365 dagen mijn accu's tot 100% gevuld krijg (en die andere 165 dagen helemaal nada niks noppes), dan spaar ik toch 200 x 10KWh x 20 cent = 400 euro per jaar uit? Dan heb ik ze over iets meer dan 16 jaar terugverdiend. Worst case want ik denk dat er meer zon-dagen zijn en de prijs van 20 cent veel te laag is.

Op hele mooie dagen leveren mijn zonnepanelen 30-40KWh, dus uiteindelijk verdien ik die ook wel terug zolang we mogen salderen. Als dat stopt, duurt het alleen wat langer.

Nu doen we net of je ze helemaal nooit meer terugverdiend. Bovendien, wat ik vandaag koop voor een euro is over 10 jaar nog maar 70 cent ivm inflatie, Op de bank is de rendabiliteit lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Sicos schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Change logs staan altijd op de portal van Sessy als bericht.

portal.sessy.nl
Inderdaad. Ik zie nu het belletje rechts bovenaan met een 1 erbij. Daar inderdaad de changelog gevonden. Weet ik nu ook .... . Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:46
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:39:

Ik gebruik ong 10KWh/dag. Ik heb 2 Sessy's die samen 10KWh/dag kunnen leveren. Vanwege pieken en dalen zal ik altijd stroom van het net moeten afnemen evenals ik de pieken van mijn zonnepanelen niet in mijn accu's kwijt kan.
Maar stel dat ik 200 van de 365 dagen mijn accu's tot 100% gevuld krijg (en die andere 165 dagen helemaal nada niks noppes), dan spaar ik toch 200 x 10KWh x 20 cent = 400 euro per jaar uit? Dan heb ik ze over iets meer dan 16 jaar terugverdiend. Worst case want ik denk dat er meer zon-dagen zijn en de prijs van 20 cent veel te laag is.

Op hele mooie dagen leveren mijn zonnepanelen 30-40KWh, dus uiteindelijk verdien ik die ook wel terug zolang we mogen salderen. Als dat stopt, duurt het alleen wat langer.

Nu doen we net of je ze helemaal nooit meer terugverdiend. Bovendien, wat ik vandaag koop voor een euro is over 10 jaar nog maar 70 cent ivm inflatie, Op de bank is de rendabiliteit lager.
Volgens mij vergeet je dat wat je nu in je accu op slaat, niet teruggeleverd word aan het net. En wat je teruglevert daar krijg je een vergoeding voor en die mist in je bierviltjes berekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
AWEF schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Volgens mij vergeet je dat wat je nu in je accu op slaat, niet teruggeleverd word aan het net. En wat je teruglevert daar krijg je een vergoeding voor en die mist in je bierviltjes berekening
Dat hangt van je aanpak af. Ik doe NOM (vooralsnog), dus ik lever niks terug; alleen uit mijn panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:46
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:22:
[...]

Dat hangt van je aanpak af. Ik doe NOM (vooralsnog), dus ik lever niks terug; alleen uit mijn panelen.
Ook als je NOM doet dan mis je de terugleververgoeding.

Voorbeeld:
Je hebt 15 kWh opgewekt. Zonder accu zou je hier 5 kWh direct van verbruiken en 10 kWh terug leveren. Dan zou je voor die 10 kWh gemiddeld 20 ct/kWh krijgen (even fictief). Dat zou je die dag 2 euro opleveren. Op het moment dat je het in je accu stopt, dan mis je die 2 euro. Het "voordeel" is dat je niet 's avonds voor 30 ct/kWh (wederom fictief) hoeft te betalen. Alleen is dan het verschil 10 ct/kWh (verliezen even niet mee gerekend), dus je terugverdien tijd word langer.
En nee, ik wil niet de terugverdientijd discussie opnieuw aanwakkeren.

[ Voor 19% gewijzigd door AWEF op 13-02-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
DaCootMeister schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Ja, dat is best wel een bummer voor de rendabiliteit van Sessy, of welke thuisbatterij dan ook.
Was Sessy niet (ook) bezig met een handels optie à la zonneplan waarbij je dus kan laden en ontladen op de onbalans markt (niet zijnde de day ahead markt)?
@Twan_V ......Ik geloof dat deze Twan dicht in de buurt van het vuur zit... misschien dat daarmee de sessy wel (veel) interessanter wordt?

Die van mij hangt nu al een dag of 3 "werkeloos" aan de muur (met zijn 2en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
parallel denkend:
Er komen mogelijk veel meer zonnepanelen (ik zie de verkopers al handenwrijvend de inbox scannen, immers er is nu duidelijkheid hollanders willen graag duidelijkheid). Die panelen gaan op pieken veel aanbod genereren, dat de prijs (flink (Hoop hoop)) gaat drukken. Als iedereen dan in de avond de AC's aan knalt... laat ik met liefde mijn 10Kwtjes het net in stromen (of ik vreet het zelf op en bespaar daarmee de in te kopen kwhtjes)

Word je er rijk van, vast niet. is het leuk om mee te spelen en geeft het een warm gevoel (al was het maar van de energie omzetting in de omvormer) JAzekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
tcw82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:34:
laat ik met liefde mijn 10Kwtjes het net in stromen (of ik vreet het zelf op en bespaar daarmee de in te kopen kwhtjes)

Word je er rijk van, vast niet. is het leuk om mee te spelen en geeft het een warm gevoel (al was het maar van de energie omzetting in de omvormer) JAzekers.
Ga jij dan in het donker zitten, zonder TV en computer aan en in de kou? Je hebt het zelf toch ook nodig, misschien wel de hele nacht?
Ik zal aan mij liggen, maar dit lijkt me pennywise-poundfoolish.

Weet je waarop ik zit te wachten? Het moment dat ik mijn thuisaccu kan blijven gebruiken als de stroom uitvalt, dus als noodstroomvoorziening. Want dat zie ik in de toekomst nog wel vaker gebeuren; stroomuitval door een net wat niet in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
AWEF schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:19:
[...]

Ook als je NOM doet dan mis je de terugleververgoeding.

Voorbeeld:
Je hebt 15 kWh opgewekt. Zonder accu zou je hier 5 kWh direct van verbruiken en 10 kWh terug leveren. Dan zou je voor die 10 kWh gemiddeld 20 ct/kWh krijgen (even fictief). Dat zou je die dag 2 euro opleveren. Op het moment dat je het in je accu stopt, dan mis je die 2 euro. Het "voordeel" is dat je niet 's avonds voor 30 ct/kWh (wederom fictief) hoeft te betalen. Alleen is dan het verschil 10 ct/kWh (verliezen even niet mee gerekend), dus je terugverdien tijd word langer.
En nee, ik wil niet de terugverdientijd discussie opnieuw aanwakkeren.
Die 20 cent is wel heel optimistisch en waarschijnlijk alleen mogelijk bij een dynamisch contract. Niet iedereen heeft/wil een dynamisch contract.

Los daarvan maken energieleveranciers het ook steeds onaantrekkelijker om terug te leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helm71
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:39:

Op het moment dat je saldeert verdien je niets maar gooi je zelfs een klein beetje geld weg..

Als je zon teruglevert, zeg 10kwh, dan mag je later ook 10kwh terugnemen. Met de batterij krijg je “minder terug” dan dat je erin stopt door het omzettingsverlies.

Dat omzettingsverlies moet je ook meerekenen in je businesscase.

Als ik hem zelf doorreken kom ik ook op een terugverdientijd van een dikke 10 jaar.

Maar goed, ik doe het niet voor de poen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
tcw82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:31:
[...]
Was Sessy niet (ook) bezig met een handels optie à la zonneplan waarbij je dus kan laden en ontladen op de onbalans markt (niet zijnde de day ahead markt)?
@Twan_V ......Ik geloof dat deze Twan dicht in de buurt van het vuur zit... misschien dat daarmee de sessy wel (veel) interessanter wordt?
https://www.sessy.nl/verdienmodellen-van-een-thuisbatterij/

Uiteraard mee bezig! Binnenkort gaan de eerste stapjes live. De potentie om geld te besparen of te zelfs te verdienen is er maar het blijft ook een onzekere markt. Wij doen er in ieder geval alles aan om meer gebruikerswaarde toe te blijven voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:55
BerndGaykema schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
1.7.1? Bedoel je misschien 1.6.1?

Ik zit nog op 1.5.7. Zowel in portal als in webinterface van Sessy zelf geen update….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Ga jij dan in het donker zitten, zonder TV en computer aan en in de kou? Je hebt het zelf toch ook nodig, misschien wel de hele nacht?
Ik zal aan mij liggen, maar dit lijkt me pennywise-poundfoolish.

Weet je waarop ik zit te wachten? Het moment dat ik mijn thuisaccu kan blijven gebruiken als de stroom uitvalt, dus als noodstroomvoorziening. Want dat zie ik in de toekomst nog wel vaker gebeuren; stroomuitval door een net wat niet in balans is.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Het voorbeeld is voor de zomer periode. Dan zijn de invloed van (veel meer) panelen tot grotere verschillen kunnen leiden.

Teruglevering tegen 20cent meer dan je geladen hebt. Of zelf opnemen voor TV etc. (als je die hebt inderdaad) van stroom die je hebt kunnen laden voor 20cent minder dan de marktprijs op dat moment dat jij het nodig hebt, lijkt mij dezelfde situatie en in beide gevallen voordelig.

Of mis ik iets?

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 13-02-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Torch1969 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Ik zit nog op 1.5.7. Zowel in portal als in webinterface van Sessy zelf geen update….
Heb jij geen tijdsmachine bij je sessy gekregen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:55
tcw82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Heb jij geen tijdsmachine bij je sessy gekregen :+
Nou blijkbaar wel, ik zit sinds 17:54 ineens op versie 1.6.1….. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
Torch1969 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:15:
[...]

Nou blijkbaar wel, ik zit sinds 17:54 ineens op versie 1.6.1….. :Y
@Twan_V las mee en heeft je ff gebumpt 😄

Thanks voor de update Twan. We zijn erg benieuwd 🥳

[ Voor 10% gewijzigd door niels.p op 13-02-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerBram
  • Laatst online: 28-06 12:29
Hallo, ik heb afgelopen weekend een Sessy geïsntalleerd en die doet het heel soms maar meestal niet. Ik heb Sessy-NOM geprobeerd en Homey-NOM maar meestal doet 'ie niets. Volgens mij wordt het setpoint wel goed verstuurd maar Sessy doet er niets mee. Ook heb ik een continue offset van ongeveer 130W op de PV-ingang (ook 's nachts, nu is het bewolkt en geeft 'ie 251W dus 120W van de zonnepanelen extra)) Iemand een idee? Enphase micro omvormers op fase 3, Sessy omvormer op fase 3 en Sessy op fase 3 groepenkast (fase 1 en 2 niet aangesloten).
Groeten,
Bram

sessy
state_of_charge 0.600000023841858
power 0
power_setpoint 281

system_state "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE"
system_state_details ""
frequency 50020
renewable_energy_phase1
voltage_rms 0
current_rms 0
power 0
renewable_energy_phase2
voltage_rms 0
current_rms 0
power 0
renewable_energy_phase3
voltage_rms 232190
current_rms 1083
power 251

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
TweakerBram schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:23:
Hallo, ik heb afgelopen weekend een Sessy geïsntalleerd en die doet het heel soms maar meestal niet. Ik heb Sessy-NOM geprobeerd en Homey-NOM maar meestal doet 'ie niets. Volgens mij wordt het setpoint wel goed verstuurd maar Sessy doet er niets mee. Ook heb ik een continue offset van ongeveer 130W op de PV-ingang (ook 's nachts, nu is het bewolkt en geeft 'ie 251W dus 120W van de zonnepanelen extra)) Iemand een idee? Enphase micro omvormers op fase 3, Sessy omvormer op fase 3 en Sessy op fase 3 groepenkast (fase 1 en 2 niet aangesloten).
Groeten,
Bram

sessy
state_of_charge 0.600000023841858
power 0
power_setpoint 281

system_state "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE"
system_state_details ""
frequency 50020
renewable_energy_phase1
voltage_rms 0
current_rms 0
power 0
renewable_energy_phase2
voltage_rms 0
current_rms 0
power 0
renewable_energy_phase3
voltage_rms 232190
current_rms 1083
power 251
Heb je hem al eens handmatig helemaal opgeladen? Ik weet niet of je een domotica systeem hebt, anders kun je het ook via de myhomebattery app regelen.

Bij een Sessy nieuw uit de doos moet de State of charge nog in leren. Deze is dus niet altijd nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerBram
De Sessy doet het af en toe, gister een paar uur. Ik heb de Sessy net opnieuw opgestart en nu doet 'ie het weer. Eens kijken hoe lang dat goed gaat... Hij is aan het laden met een doelvermogen vanuit Homey.

[ Voor 15% gewijzigd door TweakerBram op 14-02-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:03
TweakerBram schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:25:
De Sessy doet het af en toe, gister een paar uur. Ik heb de Sessy net opnieuw opgestart en nu doet 'ie het weer. Eens kijken hoe lang dat goed gaat... Hij is aan het laden met een doelvermogen vanuit Homey.
Wellicht moet je de aanbeveling van @DJP! ook aannemen, dat advies zou ik ook geven.
Download de tool "myhomebattery" zowel voor Android als Iphone in de desbetreffende store.
Koppel je Sessy('s) en je P1.
En zet je Sessy eens eenmalig op charge totdat hij vol is, doe het op moment wanneer het jou gunstig uitkomt (of veel zon of tijdens lage (prijs dynamische) uurtje.

Plaats de Sessy daarna eens een tijd (tot dat hij leeg is) op z'n eigen NOM instelling. Kun je kijken of dat werkt, daarna zou ik hem pas aan Homey off HA hangen. (en ja je kunt al tijd blijven monitoren via de beide platvormen maar bestuur hem even niet.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerBram
Ik ben 'm nu aan het laden met een setpoint vanuit Homey en ga 'm vol laden en daarna eens leeg om 'm te kalibreren (dat advies volg ik op, maar dan moet 'ie het wel doen...) Dat setpoint vanuit Homey ging goed, wat zou het verschil zijn met die "myhomebattery" app? Ik neem aan dat ze allebei dezelfde API aanroep gebruiken, misschien zou het zelfs met curl kunnen :-)

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerBram op 14-02-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
TweakerBram schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:57:
Ik ben 'm nu aan het laden met een setpoint vanuit Homey en ga 'm vol laden en daarna eens leeg om 'm te kalibreren (dat advies volg ik op, maar dan moet 'ie het wel doen...) Dat setpoint vanuit Homey ging goed, wat zou het verschil zijn met die "myhomebattery" app? Ik neem aan dat ze allebei dezelfde API aanroep gebruiken, misschien zou het zelfs met curl kunnen :-)
Beide gebruiken dezelfde API, en ja die kun je ook via scriptjes bedienen. Das het mooie van een open API. Als je meer over die API wilt weten dan kun je het IP adres van de Sessy /api gebruiken. Hier staat beschreven hoe de API werkt.

Als je Sessy handmatig niet op en ontlaad moet je kijken of je niet een ander probleem hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
TweakerBram schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:23:
Ook heb ik een continue offset van ongeveer 130W op de PV-ingang (ook 's nachts, nu is het bewolkt en geeft 'ie 251W dus 120W van de zonnepanelen extra)) Iemand een idee? Enphase micro omvormers op fase 3, Sessy omvormer op fase 3 en Sessy op fase 3 groepenkast (fase 1 en 2 niet aangesloten).
Groeten,
Bram
Via de My Home Battery app zie ik ook continue ongeveer 81w zonne-energie in de avond en nacht. Charged zei dat dat met een toekomstige update mogelijk verholpen zou worden...
Ik heb mijn Sessy al een paar keer volledig opgeladen en ontladen.
Heb dezelfde fase 3 situatie als jij.

[ Voor 0% gewijzigd door Heintje op 14-02-2024 17:36 . Reden: Homey vervangen door My Home Battery ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• DaCootMeister
Er zit sinds vannacht een " Export Telemetry Data " functie in de portal van Sessy.
Heb 'm even geprobeerd maar er zit een bug in. De datarange die je selecteert (max 30 dagen) wordt niet toegepast op de te exporteren data (max=2).
Heb een melding gemaakt bij Sessy.

Update:
De datageschiedenis moet nog helemaal overgezet worden.
Gisteren heeft een grote data migratie/onderhoud aan het portaal plaats gevonden en we zijn nu dus nog op de achtergrond de geschiedenis aan het toevoegen.

[ Voor 31% gewijzigd door DaCootMeister op 15-02-2024 08:45 ]

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Torch1969 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Inderdaad 1.6.1
De 7-toets zit te dicht bij de 6-toets.... 8)7

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:07

Tazzios

..

1.6.2 vandaag geïnstalleerd changelog
Een aantal algemene verbeteringen zijn toegevoegd.

[ Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 15-02-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
DannyOosterveer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:02:
[...]

Thnx, ik zie het. De URL van de energielijst is aangepast naar https://www.rvo.nl/sites/...A-Energielijst-2023_0.pdf. Ik ga 'm even updaten.

Ik had doorgekregen dat er wat aangepast was, en dat is nu ook in het document te zien:

251118 [W] [GEWIJZIGD]
Accu voor opslag van duurzaam opgewekte elektriciteit
Bestemd voor: stationaire opslag van elektrische energie,
en bestaande uit: accu met een vermogen van ten minste 5 kVA en een capaciteit van ten minste 15 kWh,
(eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) regelsysteem. Accu’s van (interne) transportmiddelen2
komen niet in aanmerking.

Er staat nu idd een minimumcapaciteit bij. Met 3 Sessy's voldoe je daar aan, maar er onder niet. Opvallend is dat deze voorwaarde NIET genoemd staat bij 260101. Je zou dan denken dat als je op die code aanspraak doet, dat je wellicht wel met 1 of 2 Sessy's aanspraak kunt doen. Zie:

260101 [W]
Opslag van elektrische energie
Bestemd voor: stationaire opslag van overtollige elektrische energie door het automatisch in- of uitschakelen
afhankelijk van een elektrische deelmarkt,
en bestaande uit:
a. Lithium accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware14;
b.NaS accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware;
c. Redox flow batterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware;
d.zoutwaterbatterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
Toelichting:
• Een accu/batterij die niet met software aan een elektrische deelmarkt gekoppeld is komt niet in aanmerking.
• Voor opslag van duurzaam opgewekte elektriciteit zie code 251118, voor opslag in transportsystemen zie code 241215
Ik heb zojuist goedkeuring gekregen voor EIA aftrek voor een Sessy voor mijn zzp-bedrijf (afzonderlijke werkruimte waar de Sessy wordt geplaatst, wel gewone huisaansluiting). Code 251118 was inderdaad geen optie, maar.onder code 260101 van de Energielijst 2023 is het wel goedgekeurd. Die blijkt oorspronkelijk juist bedoeld te zijn voor zeer grote accu’s, maar er is inderdaad geen voorwaarde aan de grootte gesteld. Het had eerst nog wel wat voeten in de aarde (aanvraag 24 november), maar de betrokken ambtenaar was zeer behulpzaam en hij heeft ook nog met Sessy overleg gehad. De eis was deelname aan een deelmarkt (dus werd ik eerst gevraagd naar mijn contracten met Aliander/Tennet...), maar mijn argumentatie dat Sessy dat in feite voor mij doet samen met een dynamisch contract is blijkbaar afdoende geweest (mogelijk samen met wat andere argumenten). Andere codes zijn niet voor de Sessy geschikt, omdat deze qua (bijvoorbeeld) grootte buiten de boot valt. Goedkeuring kan mogelijk nog wel afhangen van overige omstandigheden die per zzp-er kunnen verschillen, maar proberen kan dus zeker geen kwaad (netto wordt je er trouwens natuurlijk niet echt rijk van). Ik weet trouwens niet of dit ook voor 2024 nog geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 00:08
joostmaas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:29:
[...]
De eis was deelname aan een deelmarkt (dus werd ik eerst gevraagd naar mijn contracten met Aliander/Tennet...), maar mijn argumentatie dat Sessy dat in feite voor mij doet samen met een dynamisch contract is blijkbaar afdoende geweest (mogelijk samen met wat andere argumenten).
Wel apart, want je kunt de Sessy volgens mij alsnog in een andere modus dan ROI zetten, toch? Dat zou dan m.i. ook door Charged geblokkeerd moeten worden.

Wie controleert dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Turrican schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Wel apart, want je kunt de Sessy volgens mij alsnog in een andere modus dan ROI zetten, toch? Dat zou dan m.i. ook door Charged geblokkeerd moeten worden.

Wie controleert dat?
Elke subsidie heeft vereisten. Daar moet je bij aanvraag aan voldoen. Hoe er wordt gecontroleerd wordt meestal niet vermeld, maar je blijft natuurlijk gebonden aan de eisen van de subsidie. Mocht je daar niet (meer) aan voldoen dan kan de subsidie worden teruggevorderd. Het zou best kunnen dat ik t.z.t. wordt gevraagd om bewijs van een dynamisch contract plus allerhande overzichten om bewijs te leveren dat ik daadwerkelijk aan de voorwaarden voor de subsidie heb voldaan. Maar dit is geheel tussen gebruiker en RVO. Sessy heeft hierin geen enkele rol. Zou ook mooie boel worden als Sessy je accu uit eigen beweging mag gaan blokkeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:56
joostmaas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Elke subsidie heeft vereisten. Daar moet je bij aanvraag aan voldoen. Hoe er wordt gecontroleerd wordt meestal niet vermeld, maar je blijft natuurlijk gebonden aan de eisen van de subsidie. Mocht je daar niet (meer) aan voldoen dan kan de subsidie worden teruggevorderd. Het zou best kunnen dat ik t.z.t. wordt gevraagd om bewijs van een dynamisch contract plus allerhande overzichten om bewijs te leveren dat ik daadwerkelijk aan de voorwaarden voor de subsidie heb voldaan. Maar dit is geheel tussen gebruiker en RVO. Sessy heeft hierin geen enkele rol. Zou ook mooie boel worden als Sessy je accu uit eigen beweging mag gaan blokkeren!
Tja dat wordt nog interessant. Als ik Sessy op NOM heb staan lever ik ook terug. Alleen ik gebruik het zelf weer. Of ik lever nog meer terug, is ie eerder leeg of ik doe iets langer op NOM. Maar ik zorg wel dat de net belasting minder is. Dus ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt met het moeten bewijzen van de ROI stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
joostmaas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:09:
[...]
Maar dit is geheel tussen gebruiker en RVO. Sessy heeft hierin geen enkele rol. Zou ook mooie boel worden als Sessy je accu uit eigen beweging mag gaan blokkeren!
Volgens mij is dat wel precies wat er gebeurt bij de Zonneplan Nexus. Daar kun je niet zelf de batterij instellen.
Zou ook een mooie boel worden als je zo makkelijk de voorwaarden van de subsidie/btw-teruggave kunt omzeilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Pibri schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Tja dat wordt nog interessant. Als ik Sessy op NOM heb staan lever ik ook terug.
Daar gaat het niet om, dat is niet hetzelfde als ermee handelen. Ermee handelen heeft neem ik aan in principe als doel er geld mee te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Turrican schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Daar gaat het niet om, dat is niet hetzelfde als ermee handelen. Ermee handelen heeft neem ik aan in principe als doel er geld mee te verdienen.
Het is een beetje zoals iemand anders hier op het forum het al vertelde... als je een fiets via je werk koopt... fiets je er dan ook altijd mee naar je werk en wat is de kans dat ze het komen controleren?

https://www.belastingdien...lening%20af%20te%20lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
En geloof me ... grote bedrijven halen ook smerige truukjes uit om maar zoveel mogelijk belasting te ontduiken. In Nederland (hoofddorp) zit de hoofdvestiging van Walt Disney ... en daar komen zelden mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Sicos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:30:
En geloof me ... grote bedrijven halen ook smerige truukjes uit om maar zoveel mogelijk belasting te ontduiken. In Nederland (hoofddorp) zit de hoofdvestiging van Walt Disney ... en daar komen zelden mensen.
Het woordje "ook" hier vind ik veelzeggend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
De fiets prive plannen lijken mij hier ook redelijk van toepassing.

De voorwaarden van de fiets zijn "minimaal 50% van de ritten deels of helemaal" op de fiets uit het plan. Als je de fiets uit je schuurtje haalt en naar de voortuin rolt ben je er al.

Wat wel een ding is, is dat nom in essentie ook een handels activiteit is.

De controle is nu nog vrij makkelijk (want nog beperkt aantal aanvragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Turrican schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Het woordje "ook" hier vind ik veelzeggend...
Ik bedoelde daar natuurlijk niet de huis tuin en keuken tweaker mee maar meer dat iedereen gewoon belastingvoordeel probeert te halen en dat grote bedrijven elke bocht uitproberen om maar zo weinig mogelijk te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerBram
TweakerBram schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:25:
Ik heb de Sessy net opnieuw opgestart en nu doet 'ie het weer.
Hij doet het nog steeds, gevalletje PTP. Sorry voor de eerdere forumspam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerBram
TweakerBram schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Hij doet het nog steeds, gevalletje PTP. Sorry voor de eerdere forumspam...
Vanochtend is de Sessy er weer mee opgehouden. Ik heb de Sessy-dongel losgehaald en weer gemonteerd en nu doet 'ie het weer. Ik vind deze random onderbrekingen niet echt een stabiele, werkbare situatie. Iemand anders ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
TweakerBram schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Vanochtend is de Sessy er weer mee opgehouden. Ik heb de Sessy-dongel losgehaald en weer gemonteerd en nu doet 'ie het weer. Ik vind deze random onderbrekingen niet echt een stabiele, werkbare situatie. Iemand anders ervaring hiermee?
Wifi of bedraad aangesloten op de dongel ?
Pagina: 1 ... 53 ... 94 Laatste