Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
DJP! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Ik gebruik een scriptje in HA die aan de hand van de Tibber prijzen het x aantal duurste uren en het x aantal goedkoopste uren bepaalt. De Sessy's staan dan zo ingesteld dat bij de laagste uren deze gaan laden (vooral 's nachts) en bij de duurste uren in NOM draaien om mijn eigen verbruik te compenseren.

Voor nu werkt dat best aardig. Uiteindelijk wil ik EMHASS werkend krijgen zodat alles in 1 geïntegreerd systeem komt te zitten. Nu hebben de Sessy's, laadpaal en de warmtepomp nog ieder een eigen regeling.
Ah okee. Zo’n script had ik ook al eens naar gekeken.. doe jij dan ook nog wat met het berekenen van de prijs-delta en afhankelijk daarvan wel of niet laden?

EMHASS ook al eens naar gekeken, maar voor de HA beginner ging dat nog even iets mijn pet te boven.. en verder heb ik nog geen WP of EV. Maar geloof wel dat die ook rekening houdt met verwachte PV opbrengst. Misschien toch nog maar eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
Zijn er nog meer Sessy eigenaren die deze email hebben gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TErRWsVLXwNmwsCU2y0OB6oDnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BSkCl2jFfgLeaRnuGDFakn2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 20:56
fraserboer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:03:
[Afbeelding]
Nee, maar dit lijkt heel erg op spam of fishing, In ieder geval niet op de link klikken. Ik denk niet dat Charged het op deze manier zou doen. En je kan zelf ook zien of je een storing hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
[Afbeelding]
Dit komt wel van Sessy, voor bezorging van mij Sessy's kreeg ik de zelfde link waar ik een formulier kon invullen, waarna alles netjes werd geregeld.
Google anders ff op deze link.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DJP! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Ik gebruik een scriptje in HA die aan de hand van de Tibber prijzen het x aantal duurste uren en het x aantal goedkoopste uren bepaalt. De Sessy's staan dan zo ingesteld dat bij de laagste uren deze gaan laden (vooral 's nachts) en bij de duurste uren in NOM draaien om mijn eigen verbruik te compenseren.

Voor nu werkt dat best aardig. Uiteindelijk wil ik EMHASS werkend krijgen zodat alles in 1 geïntegreerd systeem komt te zitten. Nu hebben de Sessy's, laadpaal en de warmtepomp nog ieder een eigen regeling.
Ik heb een add-on voor Home Assistant gemaakt waarmee je je thuisbatterijen optimaal kunt inzetten. Het programma haalt de zonvoorspelling voor jouw locatie op en berekent productie van je panelen. Laad je ev auto('s) op de goedkoopste momenten op en zet je wp en boiler optimaal in.
Je kunt kiezen uit twee strategieën: minimale kosten (heet hier ROI) of minimaal inkoop (heet hier NOM).
Alle communicatie met de batterij en de andere apparaten loopt via sensoren in HA.
Het script draait ieder uur en vergeet nooit om te laden of te ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7t6HesvX3JbdwnsuKmb5GCD3YI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YotdvfF75I1AnSQEoSxK1Tr1.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
Oei.... Boter en suiker *O* *O* *O* *O* *O*

Je kan niet zien wat er onder de klik staat. Dat kan iets heel anders zijn,

Ik probeerde het hier maat het forum trapte er niet in. >:)

[ Voor 33% gewijzigd door asing op 05-02-2024 23:14 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
KC27 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Ik heb een add-on voor Home Assistant gemaakt waarmee je je thuisbatterijen optimaal kunt inzetten. Het programma haalt de zonvoorspelling voor jouw locatie op en berekent productie van je panelen. Laad je ev auto('s) op de goedkoopste momenten op en zet je wp en boiler optimaal in.
Je kunt kiezen uit twee strategieën: minimale kosten (heet hier ROI) of minimaal inkoop (heet hier NOM).
Alle communicatie met de batterij en de andere apparaten loopt via sensoren in HA.
Het script draait ieder uur en vergeet nooit om te laden of te ontladen:
[Afbeelding]
Wow, ziet er interessant uit!
Paar vragen.
  • Hoe is de ervaring met de zonvoorspellingen, kloppen deze? Ik heb zelf bijv. Solar.forecast gebruikt en ik vind dat niet tijd accuraat.
  • Zijn er parameters zelf aan te passen? Bijvoorbeeld bij welk prijsverschil het laden/ontladen plaatsvindt om rekening te houden met afschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 19:17
tcw82 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Is het vandaag wel goed gegaan?
Jazeker, en inmiddels uitgevonden dat een invertor error de bron was van niet laden/ontladen; na reset is die weggebleven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 08:17
bkruyver schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:18:
Hoi allen, dit topic een beetje aan het doorlezen.
Eigen situatie: 17kwp zonnepanelen, verbruik ongeveer hetzelfde (2x ev, wp, elektrische boiler, inductie (2×) en oa airco's.
Zo lang we salderen op zich geen grote problemen.
Maar, ik wil toch verder kijken. Bij mij wordt het langzamerhand een beetje frustrerend om in de zomer de hele dag door de zonnepanelen te zien uitvallen. Ik laad mijn ev val in de nacht (overdag gebuik ik de ev).

Kunnen gebruikers hier bevestigen dat er minder uitval kan zijn door toevoegen meerdere sessy's?
Ja dat kan maar je hebt dan wel meerdere keren omzet verlies.

Waar je ook nog eens naar kan kijken is hoe dik de bekabeling is die tussen je PV omvormer en je groepenkast zit. Soms wil het nog wel eens "wonderen" doen om een maatje dikkere bekabeling er tussen te stoppen.

Een koperen kabel heeft namelijk ook weerstand die het voltage omhoog duwt en hoe dikker de bekabeling hoe lager de weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:16
GroeneKees schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:34:
[...]

Jazeker, en inmiddels uitgevonden dat een invertor error de bron was van niet laden/ontladen; na reset is die weggebleven
Hopen dat het een glitch was.
Bij ons is vannacht ook geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 15:10
[Afbeelding]
Ja ik, maar mijn sessy was al aangemeld voor vervanging aanstaandr maandag omdat hij na installatie direct al niet werkte..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herbert B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-09 09:04

Herbert B.

Altijd wat.

[Afbeelding]
Wat is er mis met even bellen met sessy.
Heb je meteen antwoord..
Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Herbert B. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:11:
[...]

Wat is er mis met even bellen met sessy.
Heb je meteen antwoord..
Herbert
Was gewoon even benieuwd, interpreteerde het eerst als een soort recall actie dat misschien meerdere sessys betrof. Ben wel van plan te bellen inderdaad maar was al laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
fraserboer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:12:
[...]

Wow, ziet er interessant uit!
Paar vragen.
  • Hoe is de ervaring met de zonvoorspellingen, kloppen deze? Ik heb zelf bijv. Solar.forecast gebruikt en ik vind dat niet tijd accuraat.
  • Zijn er parameters zelf aan te passen? Bijvoorbeeld bij welk prijsverschil het laden/ontladen plaatsvindt om rekening te houden met afschrijving?
De zonvoorspelling is via Meteoserver afkomstig van het KNMI en wordt iedere 6 uur geupdated. De informatie over de uurlijkse globale straling wordt voor jouw panelenset(s) omgerekend naar de verwachte uurlijkse opbrengst.
Van iedere accuset zijn alle parameters instelbaar zoals:
  • penalty voor iedere kWh die erin of eruit gaat
  • minimum en maximum voor de soc
  • minimum en maximum voor het vermogen (laden en ontladen)
  • per vermogen stap de efficiëntie van de omvormer
  • enz enz

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
KC27 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:33:
[...]

De zonvoorspelling is via Meteoserver afkomstig van het KNMI en wordt iedere 6 uur geupdated. De informatie over de uurlijkse globale straling wordt voor jouw panelenset(s) omgerekend naar de verwachte uurlijkse opbrengst.
Van iedere accuset zijn alle parameters instelbaar zoals:
  • penalty voor iedere kWh die erin of eruit gaat
  • minimum en maximum voor de soc
  • minimum en maximum voor het vermogen (laden en ontladen)
  • per vermogen stap de efficiëntie van de omvormer
  • enz enz
Super gaaf. Ga ik zeker even naar kijken. Werkt het ook als je geen Tibber hebt maar bv Zonneplan? Weet namelijk niet of zij een history api hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
niels.p schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:40:
[...]

Super gaaf. Ga ik zeker even naar kijken. Werkt het ook als je geen Tibber hebt maar bv Zonneplan? Weet namelijk niet of zij een history api hebben.
Het werkt wel zonder Tibber, maar de rapportages zijn dat wat trager.
Op mijn to do lijst staat o.a. een taak om de koppeling met Tibber door te knippen (facultatief), zodat we niet meer leveranciersafhankelijk zijn (geen vendor lock-in :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
KC27 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Het werkt wel zonder Tibber, maar de rapportages zijn dat wat trager.
Op mijn to do lijst staat o.a. een taak om de koppeling met Tibber door te knippen (facultatief), zodat we niet meer leveranciersafhankelijk zijn (geen vendor lock-in :) )
Cool, daar houden we wel van: zonder vendor lock-in.
Wat zorgt ervoor dat de rapportages langzamer gaan? Kan je wellicht ook iets met de verbruikdata in HA zelf uit de energy dashboard? Of wordt die niet gelogd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Sessy Firmware update 1.6.1
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

We hebben veel veranderd binnen de Sessy ter voorbereiding van een aantal nieuwe functies en verbeteringen, daarover snel meer!

Verbeteringen
Systeemstatus - De Sessy systeeminformatie is opgedeeld in; informatie, waarschuwingen en errors. Dit stelt ons in staat om de Sessy's in het veld beter te monitoren en de software te verbeteren daar waar dit het hardst nodig is.
Batterijpercentage - Het batterijniveau van de Sessy kon in de loop van der tijd steeds verder afwijken, dit is verbeterd om een duidelijker beeld te geven van het huidige batterijpercentage. De nieuwe firmware zal nog moeten inregelen, op basis van nieuwe data gaan we dit nòg verder finetunen.

Bug fixes
Lokale grafiek P1 meter - Bij de vorige update is er bug ingeslopen waardoor de grafiek niet meer de juiste waarde weergaf, dit is opgelost.

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ervaring met de accu van Akutan.nl? Het lijkt een goedkopere versie van de Sessy, maar het staat me een beetje tegen dat er vrijwel geen info op de website staat, behalve dan een telefoonnummer waar je info kunt opvragen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
zonoskar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:18:
Heeft iemand ervaring met de accu van Akutan.nl? Het lijkt een goedkopere versie van de Sessy, maar het staat me een beetje tegen dat er vrijwel geen info op de website staat, behalve dan een telefoonnummer waar je info kunt opvragen.
Je hebt wel een hybride omvormer erbij nodig.
De prijs is dus hoger dan alleen de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@rtunru Ja, dat had ik erbij willen zetten of die omvormer nou nodig is voor de accu of niet. Helaas wel dus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:27
Firmware update staat bij mij nog niet klaar..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
zonoskar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:18:
Ik vind het zo ie zo een beetje obscuur dat je persoonsgegevens moet invullen als je de brochure wilt downloaden. Dit zou bij mij al een showstopper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DaCootMeister schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:01:
Sessy Firmware update 1.6.1
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

We hebben veel veranderd binnen de Sessy ter voorbereiding van een aantal nieuwe functies en verbeteringen, daarover snel meer!

Verbeteringen
Systeemstatus - De Sessy systeeminformatie is opgedeeld in; informatie, waarschuwingen en errors. Dit stelt ons in staat om de Sessy's in het veld beter te monitoren en de software te verbeteren daar waar dit het hardst nodig is.
Batterijpercentage - Het batterijniveau van de Sessy kon in de loop van der tijd steeds verder afwijken, dit is verbeterd om een duidelijker beeld te geven van het huidige batterijpercentage. De nieuwe firmware zal nog moeten inregelen, op basis van nieuwe data gaan we dit nòg verder finetunen.

Bug fixes
Lokale grafiek P1 meter - Bij de vorige update is er bug ingeslopen waardoor de grafiek niet meer de juiste waarde weergaf, dit is opgelost.
Het zou inderdaad wel mooi zijn als ze dat driften van het laad percentage opgelost krijgen want dat vond ik toch wel het meest irritante aan een Sessy. Ik heb het tot nu toe maar zo opgelost dat Home Assistant 1 keer in de zoveel tijd de accu helemaal leeg maakt zodat de boel weer "gereset"werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
niels.p schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Cool, daar houden we wel van: zonder vendor lock-in.
Wat zorgt ervoor dat de rapportages langzamer gaan? Kan je wellicht ook iets met de verbruikdata in HA zelf uit de energy dashboard? Of wordt die niet gelogd?
Ja maar als je dan verbruiken en kosten per maand wil berekenen en rapporteren, rekent ie wel lang. Met een geconsolideerde database waar deze per uur instaan is ie in een seconde klaar (op Rpi4):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1sLvd8F95xwAsdx-aNl9XartkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ocJTAaW7zTcOjiBImAYqi4O6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door KC27 op 06-02-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54

worker

2x Sessy thuisbatterij

bkruyver schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:18:
Hoi allen, dit topic een beetje aan het doorlezen.
Eigen situatie: 17kwp zonnepanelen, verbruik ongeveer hetzelfde (2x ev, wp, elektrische boiler, inductie (2×) en oa airco's.
Zo lang we salderen op zich geen grote problemen.
Maar, ik wil toch verder kijken. Bij mij wordt het langzamerhand een beetje frustrerend om in de zomer de hele dag door de zonnepanelen te zien uitvallen. Ik laad mijn ev val in de nacht (overdag gebuik ik de ev).

Kunnen gebruikers hier bevestigen dat er minder uitval kan zijn door toevoegen meerdere sessy's?
Ik heb (zover ik weet) nog nooit gehad dat mijn PV zichzelf uitschakelt, maar ik kan wel melden dat als ik met mijn 2 sessy’s maximaal ga laden de spanning bij mijn PV met een paar Volt (3-4 denk ik) daalt (PV inverter en Sessy’s hangen beiden op zolder aan 1 fase)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
Had vandaag wel een roi schema verwacht eigenlijk. Delta is toch groter dan 10 ct..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
niels.p schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:02:
Had vandaag wel een roi schema verwacht eigenlijk. Delta is toch groter dan 10 ct..
dat maakt 2.

vanaf middernacht uurtje laden en rond 1800 (uit mijn hoofd) uurtje ontladen?
ja, 18 en 18,6 00:00 en 01:00 en 29,6 om 1800, dat zou voldoende ruimte moeten bieden.

Eigenlijk zou het uurtje 2300: - 00:00 van gisteren ook een uitstekende laad prijs geweest zijn voor de ontlading van 18:00 vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kan je de Sessy eigenlijk ook aan een plafond hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
zonoskar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:02:
Kan je de Sessy eigenlijk ook aan een plafond hangen?
Dat zou ik niet doen.
Als Sessy loslaat dan valt wel ruim 40 kg op jouw hoofd en of teen,
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:47
Ik denk niet dat het kan. Als ik het goed gezien heb in de installatieinstructies haak je de Sessie als het ware in de bevestigingsbeugel. Vraag me af hoe je dat aan het plafond voor elkaar denkt te krijgen, en ook te borgen zodat ie niet uit de beugel schiet met z'n 46 kg.

En dat nog los van de eventuele thermische nadelen ivm horizontale luchtstroom ipv verticale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ok, dat van de luchstroom klinkt logisch. Ik zou hem ook niet aan de beugel ophangen, maar zelf 2 beugels maken die aan de balken in het plafond vast maken. Het zou me een hoop ruimte schelen in de garage, wandruimte is kostbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
ik heb nog steeds geen nieuwe firmware klaar staan... iemand al wel?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
cacofant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:13:
ik heb nog steeds geen nieuwe firmware klaar staan... iemand al wel?
Als je lokaal naar de IP adressen gaat, kan je daar vandaan ook de updates doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukyluke112
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08 16:27
rtunru schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Als je lokaal naar de IP adressen gaat, kan je daar vandaan ook de updates doen.
Als ik daarvoor updates zoek dan krijg ik te zien dat alles up to date is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 21:39
zonoskar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:06:
Ok, dat van de luchstroom klinkt logisch. Ik zou hem ook niet aan de beugel ophangen, maar zelf 2 beugels maken die aan de balken in het plafond vast maken. Het zou me een hoop ruimte schelen in de garage, wandruimte is kostbaar :)
Ik zou hiermee echt oppassen. De Sessy is ontwikkeld om verticaal te werken. Als je zoekt op plaatjes in dit topic zul je ook een paar foto's van de binnenkant van de Sessy zien. Het interne frame van de Sessy is ook zo gemaakt dat het de accu's netjes ondersteunt als deze in verticale positie staat. Als je de Sessy in een paar beugels hangt dan hang je de Sessy als het ware op aan de buitenkant en is het interne frame niet ondersteunt.

Daarnaast zit aan de achterkant van de Sessy een ventilatie rooster. Als je deze richting het plafond plaatst dan werkt dit ook niet meer.
lukyluke112 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Als ik daarvoor updates zoek dan krijg ik te zien dat alles up to date is
Volgens mij worden de update in batches uitgerold zodat niet iedereen tegelijk op de update knop drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
update in batches.. het lijkt Tesla wel :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukyluke112
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08 16:27
cacofant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:27:
update in batches.. het lijkt Tesla wel :-)
Het is op zich niet heel gek scheelt server capaciteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Ik zou hiermee echt oppassen. De Sessy is ontwikkeld om verticaal te werken. Als je zoekt op plaatjes in dit topic zul je ook een paar foto's van de binnenkant van de Sessy zien. Het interne frame van de Sessy is ook zo gemaakt dat het de accu's netjes ondersteunt als deze in verticale positie staat. Als je de Sessy in een paar beugels hangt dan hang je de Sessy als het ware op aan de buitenkant en is het interne frame niet ondersteunt.

Daarnaast zit aan de achterkant van de Sessy een ventilatie rooster. Als je deze richting het plafond plaatst dan werkt dit ook niet meer.

[...]

Volgens mij worden de update in batches uitgerold zodat niet iedereen tegelijk op de update knop drukt.
Voor wat foto's ... omdat ik nieuwsgierig was en er iets rammelde aan de binnenkant van mijn vervangings Sessy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX7BZXuUMBPGHTVjuTTYiVfUSj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PPQwggYHXpOzUuapTLdTmN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LO1Ea1MKwRLz4fMRdqCNbUo7-bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/822B5d0tRjlQsIcJZLYDr1bH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0FYV9r_qUta3WXeo4wj7m0p-gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4X1py6TdzHwzMHHX19Kuub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0y08m-RrpD9jZyYgK7p6FYAFfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TY4vi1V5nqsCAtKDcaejKX8d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1MPjalrMc7ZC57o---qXOu5vOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stWmeBW8HXV8yFiR2jhQg94L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62RVdWAThT51ryx21OMSQ3YWT74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv8rrMpp4IUVzAWPXAEQ6RDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUbAoAK4EMAKPo5KfxSuRZ18gQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhj0JoCqlYTN3b4AnQzVHoJj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:59

Tazzios

..

@niels.p @tcw82
Het goede nieuws: ontladen in de avond staat nu wel gepland,
het slechte nieuws: met lege accu heb je daar weinig aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Sicos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Voor wat foto's ... omdat ik nieuwsgierig was en er iets rammelde aan de binnenkant van mijn vervangings Sessy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ho eens even! :o

Dit lijkt een brandblusser die door een electrische impuls moet worden geactiveerd. Waarom zijn dan de voedingskabels niet aangesloten?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Glenfiddich schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Ho eens even! :o

Dit lijkt een brandblusser die door een electrische impuls moet worden geactiveerd. Waarom zijn dan de voedingskabels niet aangesloten?
Volgens mij is dit de Firepro FP-20T, deze kan zowel electrisch als thermisch geactiveerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
DJP! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Volgens mij is dit de Firepro FP-20T, deze kan zowel electrisch als thermisch geactiveerd worden...
Ja, beiden kan, maar volgens mij maar één van beiden en niet beiden tegelijk. Afhankelijk van of er een BA (Bulb Activator) of electrische activator in zit!

https://www.firepro.com/en/products/cylindrical-generators

https://www.combinoord.nl...gebruikershandleiding.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Glenfiddich op 07-02-2024 11:36 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zie op die foto's geen enkele reden waarom de unit niet aan het plafond kan. Heel misschien dat die brandblusser minder efficient is als hij hangt ipv staat.. Als hij tegen een wand hangt, heb je van achteren ook geen ventilatie mogelijkheid. Maar goed, ik zoek wel een plekje aan de muur.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 07-02-2024 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:47
@zonoskar Je kunt natuurlijk ook de vraag bij Sessy neerleggen.

[ Voor 76% gewijzigd door Frappuccino op 07-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Glenfiddich schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Ja, beiden kan, maar volgens mij maar één van beiden en niet beiden tegelijk. Afhankelijk van of er een BA (Bulb Activator) of electrische activator in zit!

en als je https://www.fireprouk.com/media/8032/fp20.pdf sheet leest zou je denken dat de FP-20T beide heeft...

De sheets spreken elkaar een beetje tegen. Ben ook wel benieuwd of Sessy hier mee getest heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
zonoskar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:38:
Ik zie op die foto's geen enkele reden waarom de unit niet aan het plafond kan. Heel misschien dat die brandblusser minder efficient is als hij hangt ipv staat.. Als hij tegen een wand hangt, heb je van achteren ook geen ventilatie mogelijkheid. Maar goed, ik zoek wel een plekje aan de muur.
Als je in de handleiding : https://www.sessy.nl/wp-c...dleiding-Sessy-102023.pdf kijkt naar pagina 16 zie je dat de ophanging daarvoor niet geschikt is.
Alleen maar een enkelvoudige beugel aan de boven kant. (met de vergrendeling dmv het naar links schuiven en een kleine schroef.

[ Voor 39% gewijzigd door psdata op 07-02-2024 11:52 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
DJP! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:50:
[...]

en als je https://www.fireprouk.com/media/8032/fp20.pdf sheet leest zou je denken dat de FP-20T beide heeft...

De sheets spreken elkaar een beetje tegen. Ben ook wel benieuwd of Sessy hier mee getest heeft :)
De sheets zijn wat onduidelijk inderdaad, maar:

hier staat: Activation Method
• Electrical (FP-20T)
• Thermal (FP-20TH)

De Benelux site zegt over de FP-20, https://firepro.nl/product/fp-20/
"De FP-20 kan op twee manieren worden geactiveerd. Dit door een elektrische impuls of door de warmte van de brand zelf. "

Kijk je naar een ander model, de FP-40, dan staat op de Benelux site, https://firepro.nl/product/fp-40/
"De FP-40 is een aerosol blussysteem welke zowel elektrisch als door middel van een bulb actuator kan worden geactiveerd."

Maar de FP-40 heeft dan ook zichtbaar 2 activators aan de bovenkant zitten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Frappuccino schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:44:
@zonoskar Je kunt natuurlijk ook de vraag bij Sessy neerleggen.
Antwoord van Sessy:
Dat zou waarschijnlijk wel kunnen.
Maar het de Sessy weegt 44kg en is dus best wel zwaar om helemaal tegen het plafond te hangen.
Die gaat niemand boven zijn hoofdhouden en dan ophangen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:03:
[...]

• Electrical (FP-20T)
• Thermal (FP-20TH)

"De FP-20 kan op twee manieren worden geactiveerd. Dit door een elektrische impuls of door de warmte van de brand zelf. "

Kijk je naar een ander model, de FP-40, dan staat op de Benelux site, https://firepro.nl/product/fp-40/
"De FP-40 is een aerosol blussysteem welke zowel elektrisch als door middel van een bulb actuator kan worden geactiveerd."

@Twan_V en @Legan2 zouden jullie hier jullie licht eens over willen laten schijnen? :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Glenfiddich schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:03:
[...]

• Electrical (FP-20T)
• Thermal (FP-20TH)

Heb de vraag toch even aan Sessy voorgelegd :) en er zit toch iets van een temperatuur activatie in. Dit hebben ze bij Sessy ook getest…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
DJP! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Heb de vraag toch even aan Sessy voorgelegd :) en er zit toch iets van een temperatuur activatie in. Dit hebben ze bij Sessy ook getest…
Dank :)

Maar “iets van een temperatuur activatie”, hebben we het dan over elektrische activatie op basis van een temperatuursensor, of over zo’n glazen buisje in de brandblusser die knapt bij een hoge temperatuur?

Het is overigens niet mijn bedoeling om twijfel of angst te zaaien oid, maar die specificaties van FirePro suggereren wel dat een FP-20 óf thermisch is (FP-20TH) óf elektrisch (FP-20T). Dus ik snap het gewoon niet, en zou het wel graag willen snappen :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Ik hoop thermisch.. zou wat sneu zijn als bij brand/hitte in zo’n embedded systeem kabeltjes zijn doorgebrand die de boel moeten triggeren… maar weet zeker dat Twan en Roeland en team daar goed over nagedacht hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
niels.p schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:41:
Ik hoop thermisch.. zou wat sneu zijn als bij brand/hitte in zo’n embedded systeem kabeltjes zijn doorgebrand die de boel moeten triggeren… maar weet zeker dat Twan en Roeland en team daar goed over nagedacht hebben.
Heel de Sessy is gecertificeerd... dat hebben ze vast niet gehad bij de aankoop van een pak melk.... dus ik zou me er niet teveel druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Tazzios schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:00:
@niels.p @tcw82
Het goede nieuws: ontladen in de avond staat nu wel gepland,
het slechte nieuws: met lege accu heb je daar weinig aan. :+
Helaas ging hij hier niet ontladen. Er zat 36% in.
Stond op roi, maar mooi niet.
Best wel jammer. Gaat allemaal wat stroefjes zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Dank :)

Maar “iets van een temperatuur activatie”, hebben we het dan over elektrische activatie op basis van een temperatuursensor, of over zo’n glazen buisje in de brandblusser die knapt bij een hoge temperatuur?

Het is overigens niet mijn bedoeling om twijfel of angst te zaaien oid, maar die specificaties van FirePro suggereren wel dat een FP-20 óf thermisch is (FP-20TH) óf elektrisch (FP-20T). Dus ik snap het gewoon niet, en zou het wel graag willen snappen :)
Ik denk dat ik het inmiddels begrijp:

Hoewel de verschillende specificatiebladen het hebben over óf elektrisch óf dmv een glazen buisje (waarvan verschillende versies bestaan afhankelijk van welke temperatuur je als trigger wil) lijkt het er op dat al deze units daarnaast ook nog vanzelf activeren bij ongeveer 300 graden celsius. Dat werkt als volgt.

Een van de bestanddelen van de unit is de SBC, de Solid Bound Compound. Deze wordt in alle gevallen geactiveerd door het bereiken van een bepaalde temperatuur. Ook met de elektrische ontsteking: er wordt dan een spoel opgewarmd, zie pagina 43 van de handleiding.

Zonder externe "ontsteker" activeert deze SBC vanzelf bij 300 graden. Zie pagina 34.

Dit wordt in de specificatiebladen niet consistent genoemd, bij sommige modellen staat het er wel bij en bij andere niet. Ik vond dit Australische specificatieblad van de PF-20T waar het wél op genoemd wordt:
https://fsequip.au/files/firepro/fp_0020_d.2.pdf

Corrigeer me vooral als ik het mis heb!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
tcw82 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Is een bekend probleem ligt aan de portal ik heb ook 1 van de drie accu's die al sinds 04-02-2024 00:42 niet meer werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 20:56
Om even te delen. Ik zie dat de ROI soms niet aangestuurd wordt door de portal. Heel veel mensen hebben het geautomatiseerd via HA of Homey.
Ik doe de aansturing van mijn Sessy handmatig via Crontab. Hier een voorbeeld van de afgelopen dagen:

0 2 6 2 * /users/pieter/SessyLaden.sh
0 6 6 2 * /users/pieter/SessyIdle.sh
0 17 6 2 * /users/pieter/SessyNOM.sh
0 20 6 2 * /users/pieter/SessyIdle.sh
0 2 5 2 * /users/pieter/SessyLaden.sh
0 6 5 2 * /users/pieter/SessyIdle.sh
0 17 5 2 * /users/pieter/SessyNOM.sh
0 12 6 2 * /users/pieter/SessyIdle.sh
0 0 5 2 * /users/pieter/SessyDYN.sh
0 20 6 2 * /users/pieter/SessyIdle.sh
0 18 26 1 * /users/pieter/SessyOntladen.sh

De *.sh zijn de sessy scripts die hier vaak voorbij komen.

2e,3e en 4e getal zijn: tijd, dag en maand.
Crontab werkt op linux en Mac, ik heb een oude Mac die jaar in jaar uit draait voor diverse zaken.
Deze aansturing is super betrouwbaar, ik moet alleen elke dag, als ik dat wil, een paar regels aanpassen maar dat is minuten werk. Voor windows zijn er alternatieven maar daar ben ik niet zo in thuis.

Komt er op neer dat ik of 's nachts laadt, indien gunstig of overdag op zonne energie NOM en overdag op dure uren ook op NOM, om dan Sessy weer te belasten met verbruikers.

Gewoon om even te delen als alternatef voor de aansturing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:59

Tazzios

..

ROI schema vandaag ontgaat mij ook de logica van: Laden bij 24, en ontladen bij 28/31 cent.

Het ontladen nu maar stop gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 08-02-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Sicos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVNQFUtAZ0p9nKiVgDSe4zlHb4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8PPQwggYHXpOzUuapTLdTmN2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EojwL-SnuFtslSH_3afPz0sHhSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/822B5d0tRjlQsIcJZLYDr1bH.jpg?f=user_large

Het vierkante zilveren blok is een soort heatsink? Of is dat ook een deksel?
De twee fans boven in dat blok zijn dat ook de Fans die je hoort lopen als je op hogere vermogens gaat laden / ontladen? Ze zien er wat beperkt uit en snap wel dat het wat meer volume produceert. Een paar grote noctuas die deze taak overnemen zou best een flinke geluidsbesparing kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
tcw82 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het vierkante zilveren blok is een soort heatsink? Of is dat ook een deksel?
De twee fans boven in dat blok zijn dat ook de Fans die je hoort lopen als je op hogere vermogens gaat laden / ontladen? Ze zien er wat beperkt uit en snap wel dat het wat meer volume produceert. Een paar grote noctuas die deze taak overnemen zou best een flinke geluidsbesparing kunnen opleveren.
Denk dat daar gewoon de omvormer in zit en die fans zijn voor de koeling aangezien het omvormen warmte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
Tazzios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:43:
ROI schema vandaag ontgaat mij ook de logica van: Laden bij 24, en ontladen bij 28/31 cent.

Het ontladen nu maar stop gezet.
Mij ontgaat de logica ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
fplin schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Mij ontgaat de logica ook.
Misschien zijn ze te druk met het mailen van alle mensen in de database met de vraag of ze niet nog snel een sessy willen bijkopen?

Of het uitrollen van de update? (Ik zit nog op 1.5.7.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
hier ook nog steeds op 1.5.7 :-(

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Je kan ook gewoon naar de portal van Sessy gaan en dan vanuit daar de update pushen.

Overigens zie je verder weinig aan de nieuwe update.... alleen dat ze nu blijkbaar hebben ingebouwd dat als de Sessy vol is dat ze dan het accu percentage resetten naar 100%.

Bij mij staat nu tenminste elke keer als de accu vol is gewoon netjes 100% en het ontladen van de 3 accu's lijkt nu ook heel gelijkmatig te verlopen... niet dat de ene accu zegt 80% vol en de andere 90% vol ook al worden ze vrij gelijkmatig ontladen.

[ Voor 50% gewijzigd door Sicos op 08-02-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
tcw82 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Misschien zijn ze te druk met het mailen van alle mensen in de database met de vraag of ze niet nog snel een sessy willen bijkopen?

Of het uitrollen van de update? (Ik zit nog op 1.5.7.)
Jah die mail had ik ook gehad .... ik heb er al 3 dat is voorlopig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
portal staat ook geen nieuwe versie klaar..

lokaal ook niet.

[ Voor 21% gewijzigd door cacofant op 08-02-2024 11:41 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjjlll
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 17:13
Sicos schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Jah die mail had ik ook gehad .... ik heb er al 3 dat is voorlopig genoeg.
Hoe zien jullie wat welke versie geinstalleerd is, en hoe kan je de update pushen in de portal?
Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
tcw82 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Waarschijnlijk heeft dat te maken met het ingestelde tarief dat bij jou net iets anders is. Andere leverancier, andere prijzen; rubber, anwb, energievanons, zonneplan. Het fijne van sessy is dat je zelf het tarief kunt (moet) instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
jjjlll schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Hoe zien jullie wat welke versie geinstalleerd is, en hoe kan je de update pushen in de portal?
Joep
Optie 1
Via Leuke tool " MyHomeBattery: eerste scherm na selectie van je Sessy rechts boven aan

Optie 2
Via lokale inlog op IP adress > Top menu > Update

In de "cloud" inlog kun je alleen zien of er update's zijn (in top menu > belletje rechts boven.)
Je kun hier wel als er update's zijn ze in 1 keer laten instaleren. Al je sessy's en je P1 (dongle)

In al je sessy's zelf zit twee maal een firmware in (batterij en dongle)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 20:55
HaraldBou schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Waarschijnlijk heeft dat te maken met het ingestelde tarief dat bij jou net iets anders is. Andere leverancier, andere prijzen; rubber, anwb, energievanons, zonneplan. Het fijne van sessy is dat je zelf het tarief kunt (moet) instellen.
Hiermee suggereer je dat Charged voor iedere accu een specifieke laad/ontlaad strategie bepaald afhankelijk van je prijs instellingen?

Volgens mij is het niet zo geavanceerd (en volgens mij ook niet nodig). Charged bepaald dit puur op de kale marktprijzen als algemene ROI strategie voor alle accu's. De vaste opslagen daarboven op geven geen verschil in het absolute verschil in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
psdata schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Optie 1
Via Leuke tool " MyHomeBattery: eerste scherm na selectie van je Sessy rechts boven aan

Optie 2
Via lokale inlog op IP adress > Top menu > Update

In de "cloud" inlog kun je alleen zien of er update's zijn (in top menu > belletje rechts boven.)
Je kun hier wel als er update's zijn ze in 1 keer laten instaleren. Al je sessy's en je P1 (dongle)

In al je sessy's zelf zit twee maal een firmware in (batterij en dongle)
Optie 3; via portal.sessy.nl
Op dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9hC6k6V7zrkL3J044iDp3NrzZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mStHcwuLjQCkiCyHRTkECgdr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
HaraldBou schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Zo begreep ik het niet uit het telefoongesprek. Ze halen de prijs op van een dynamische aanbieder en obv de basis prijs maken ze een schema. Die basis zou overal gelijk moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Naar aanleiding van het bericht van Sessy dat je de btw terug kunt vragen ben ik me even gaan verdiepen in de kleine ondernemersregeling (KOR). Ik heb in 2020 een PV-installatie gekocht, en middels de KOR de BTW terug ontvangen. Echter, als je in de KOR zit, kun je niet opnieuw BTW terug vragen.

Als je je afmeldt voor de KOR kun je je na 3 jaar pas weer aanmelden. In die 3 jaar zul je dus aangifte omzetbelasting moeten doen, en betaal je voor het forfait van de PV-installatie en de Sessy.
In mijn geval zou ik voor mijn PV al bijna €300 per jaar aan forfait moeten betalen, nog excl de Sessy. Daarmee zou het al weinig zin meer hebben om de btw terug te vragen van de Sessy's.

Erg jammer, maar zo blijkt het dus te zitten.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
TKroon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:52:
Naar aanleiding van het bericht van Sessy dat je de btw terug kunt vragen ben ik me even gaan verdiepen in de kleine ondernemersregeling (KOR). Ik heb in 2020 een PV-installatie gekocht, en middels de KOR de BTW terug ontvangen. Echter, als je in de KOR zit, kun je niet opnieuw BTW terug vragen.

Als je je afmeldt voor de KOR kun je je na 3 jaar pas weer aanmelden. In die 3 jaar zul je dus aangifte omzetbelasting moeten doen, en betaal je voor het forfait van de PV-installatie en de Sessy.
In mijn geval zou ik voor mijn PV al bijna €300 per jaar aan forfait moeten betalen, nog excl de Sessy. Daarmee zou het al weinig zin meer hebben om de btw terug te vragen van de Sessy's.

Kan je niet de "alles op naam partner" route nemen? Die gaan wij hier (letterlijk) morgen inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Kan je niet de "alles op naam partner" route nemen? Die gaan wij hier (letterlijk) morgen inschieten.
Dat hebben we in 2022 gedaan met nog meer PV :P

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
TKroon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Heb bij 2e set PV's hetzelfde traject genomen in 2022. Meer zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41
TKroon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Hier heeft de belastingdienst gewoon voor 2 systemen KOR op een (1) naam toegekend. Was wel een bijzondere situatie en voor de 2e keer ook geen papieren ingevuld.. Heeft de belastingdienst gewoon gelijk in het systeem geregeld.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
TKroon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:52:

Per 2025 schijnt de KOR regeling aangepast te worden.

Ik zit in eenzelfde schuitje. Ik heb geen partner om iets op te zetten en heb mijn BTW over de panelen teruggevraagd en de KOR aangezet om van alle rompslomp af te zijn. Dat nekt zich nu. Had ik geweten dat dit eraan zat te komen dan had ik misschien een ander besluit genomen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Laatst online: 24-09 18:58

Ersus

Zuid-Limburg

Sarcomorbato schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Mijn sessy's reageren traag. Het duurt lang om het geleverde vermogen af te bouwen. En tijdens het afbouwen loopt het soms weer op. Tot nu toe 0.6 kwh aan overshoot teruggeleverd. Ik zal morgen eens bellen
Uit nieuwsgierigheid;
Als je de tijd meet tussen de vermogens aanpassingen van de Sessy, wat is dan de tijd die daar tussenin zit?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@Twan_V wanneer komt de nieuwe update ook naar mijn Sessy's ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
My Homebattery heeft een update gehad, nieuwste versie is nu 1.2.0

Nieuwe functies:
- P1 meter kan worden toegevoegd, heeft ook eigen instellingen bij geavanceerd om zaken aan of uit te zetten
- Bij het uitvragen van de data wordt 1x in de zoveel tijd (na 600 requests) aan de Sessy en P1 meter gevraagd te kijken of er nieuwe firmware is

Verder is de UI intern verbeterd qua opbouwen ervan, enige wat je daar van merkt is dat er nu een placeholder neer wordt gezet als de ui zichzelf nog "recht aan het trekken is op basis van de data"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat vinden we van dit artikel op de RTL NIeuws site?
Steeds meer bedrijven bieden een thuisbatterij aan. Maar een eenvoudig rekensommetje maakt duidelijk dat je zo'n apparaat niet moet kopen om je energiekosten omlaag te krijgen. Zelfs niet als ze zwaar gesubsidieerd worden.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Roger_de_Poger schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:32:
Wat vinden we van dit artikel op de RTL NIeuws site?

[...]
Wie nu offertes aanvraagt voor zonnepanelen krijgt vaak te horen dat ze geschikt zijn voor een thuisbatterij. Zo ben je klaar voor de toekomst, zeggen ze erbij.

Wat een flauwekul zin... je zonnepanelen hebben geen drol te maken met een thuis accu. Zelfs 20 jaar oude zonnepanelen zijn geschikt voor een accu. Ze hadden beter kunnen schrijven dat als je een goede omvormer koopt waar je accu's op kan aansluiten dat je dan klaar bent voor de toekomst... je zit dan wel vast aan dat merk maar ja...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:37

mattijssch

Model 3 LR

Op dit moment kloppen die analyses die RTL nieuws aanhaalt wel behoorlijk. Weinig spread en dus weinig dagen dat je je thuisbatterij winstgevend kan inzetten.

Maar met het besluit om de salderingsregeling voorlopig in stand te houden krijgen we in de zomer nog weinig prikkels om je eigen zonnestroom vooral zelf te gebruiken, dus dat zal in de zomer naar mijn idee alleen maar voor een hogere spread zorgen waarbij je in de weekenden bijvoorbeeld overdag zelfs geld toe krijgt om je batterij te vullen.

Het is dus net als met alles, niemand kan in de toekomst kijken en zien wat de ontwikkelingen worden en wat daar dan weer het effect zal zijn op de vergoedingen. Ik zou in ieder geval nu niet in een thuisbatterij investeren om er winst mee te maken. Dan kan je beter naar het casino gaan, net zoveel/weinig kans, maar wel veel sneller resultaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sicos
mattijssch schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:45:
Op dit moment kloppen die analyses die RTL nieuws aanhaalt wel behoorlijk. Weinig spread en dus weinig dagen dat je je thuisbatterij winstgevend kan inzetten.

Maar met het besluit om de salderingsregeling voorlopig in stand te houden krijgen we in de zomer nog weinig prikkels om je eigen zonnestroom vooral zelf te gebruiken, dus dat zal in de zomer naar mijn idee alleen maar voor een hogere spread zorgen waarbij je in de weekenden bijvoorbeeld overdag zelfs geld toe krijgt om je batterij te vullen.

Het is dus net als met alles, niemand kan in de toekomst kijken en zien wat de ontwikkelingen worden en wat daar dan weer het effect zal zijn op de vergoedingen. Ik zou in ieder geval nu niet in een thuisbatterij investeren om er winst mee te maken. Dan kan je beter naar het casino gaan, net zoveel/weinig kans, maar wel veel sneller resultaat.
Auto's zijn ook niet rendabel maar de meeste mensen kopen er toch 1. Je auto wordt al minder waard als je het terein van de dealer of rijdt. Maar als alles om rendabelheid draait dan kan je bijna niks meer kopen. Het blijft gewoon koffiedik kijken. Ik heb er in elk geval geen spijt van dat ik 3 Sessy's heb gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Sicos op 09-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Sicos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:49:
Auto's zijn ook niet rendabel maar de meeste mensen kopen er toch 1. Je auto wordt al minder waard als je het terein van de dealer of rijdt. Maar als alles om rendabelheid draait dan kan je bijna niks meer kopen.
Het bezit van een auto maakt dat je je comfortabel van A naar B kunt verplaatsen, een thuisbatterij laat je geen dingen doen die met alleen het stroomnet onmogelijk zijn. Alleen daarom al onvergelijkbaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
hoevenpe schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Het bezit van een auto maakt dat je je comfortabel van A naar B kunt verplaatsen, een thuisbatterij laat je geen dingen doen die met alleen het stroomnet onmogelijk zijn. Alleen daarom al onvergelijkbaar.
Je kan ook comfortabel met de bus en trein van A naar B maar het zal waarschijnlijk een stuk langer duren.

In mijn geval heel veel langer want hier rijdt pas vanaf 9 uur een buurtbus (ik woon in een gehucht) en daarna moet ik weer overstappen op een gewone bus om naar het trein station te gaan. De fiets is veel sneller.

[ Voor 20% gewijzigd door Sicos op 09-02-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:13

The Zep Man

🏴‍☠️

Sicos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:52:
Je kan ook comfortabel met de bus en trein van A naar B maar het zal waarschijnlijk een stuk langer duren.
De definitie van comfortabel is subjectief. Ik kan verklappen dat mijn auto een stuk comfortabeler is dan menig vervoersmiddel dat mij niet ophaalt vanaf een locatie waar ik ben, dat mij brengt naar een locatie waar ik niet wil zijn, en dat allemaal op tijdstippen en met een reistijd die mij niet uitkomen. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
[...]

Auto's zijn ook niet rendabel maar de meeste mensen kopen er toch 1. Je auto wordt al minder waard als je het terein van de dealer of rijdt. Maar als alles om rendabelheid draait dan kan je bijna niks meer kopen.
Waarom zou je een accu willen kopen als ie niet rendadabel is? Kun je je geld net zo goed gelijk in de kliko mikken. Met een auto kun je nog naar je werk rijden.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Roger_de_Poger schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Waarom zou je een accu willen kopen als ie niet rendadabel is? Kun je je geld net zo goed gelijk in de kliko mikken. Met een auto kun je nog naar je werk rijden.
Waarom kopen mensen een beest van een computer en doen ze niks anders dan een beetje internetten en e-mailen? .... waarschijnlijk omdat de verkoper ze het geadviseerd heeft.

Er zijn ook genoeg mensen die een hele dure auto hebben en er amper mee rijden.

Ik doe zelf aan mountainbiken en heb een redelijk goede fiets maar ik zie ook weleens mensen voorbij komen op veel duurdere fietsen die helemaal geen conditie hebben en veel te zwaar zijn.... die hebben waarschijnlijk alleen maar die fiets om te laten zien dat ze het kunnen betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sicos op 09-02-2024 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
[...]

Ik heb er in elk geval geen spijt van dat ik 3 Sessy's heb gekocht.
Maar welk concreet voordeel geniet je dan nu, dat maakt dat je geen spijt hebt? Al dat geleuter over fietsen en auto's. Ik wil graag getallen en beweegredenen horen ipv subjectieve beleving...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Sicos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Waarom kopen mensen een beest van een computer en doen ze niks anders dan een beetje internetten en e-mailen? .... waarschijnlijk omdat de verkoper ze het geadviseerd heeft.

Er zijn ook genoeg mensen die een hele dure auto hebben en er amper mee rijden.

Ik doe zelf aan mountainbiken en heb een redelijk goede fiets maar ik zie ook weleens mensen voorbij komen op veel duurdere fietsen die helemaal geen conditie hebben en veel te zwaar zijn.... die hebben waarschijnlijk alleen maar die fiets om te laten zien dat ze het kunnen betalen.
Je vergeet de terugverdientijd van de nieuwe tv mee te rekenen. ;) ;)

Hier hangt de accu omdat we wat spaargeld over hadden, ik het leuk vind om met verduurzaming bezig te zijn, mijn zoontje daar ook in mee gaat (met zijn bijna 7 jaar) en ik denk dat het voor de langere termijn wel degelijk kan helpen.
En mijn vriendin vindt het leuk dat ik haar niet de hele tijd lastig val :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sicos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:57:
Beetje flauwe discussie: een auto, fiets of computer voegt daadwerkelijk iets toe wat je daarvoor nog niet had. Of dat in verhouding staat kan je over discusieren maar een batterij heeft buiten het financiele aspect geen toegevoegde waarde: ons elektriciteitsnet is stabiel, blackouts voorkomen (nog) geen factor van betekenis.

Het financiele plaatje moet kloppen, dat zie ik net als het RTL artikel op korte termijn niet (meer) gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 19:29

hamsteg

Species 5618

Roger_de_Poger schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Maar welk concreet voordeel geniet je dan nu, dat maakt dat je geen spijt hebt? Al dat geleuter over fietsen en auto's. Ik wil graag getallen en beweegredenen horen ipv subjectieve beleving...
Als je een nieuw tuin inricht, welk concreet voordeel geniet je dan? Ik kan me indenken dat het gevoel dat je meer autonoom bent je doelstelling is. Als je je daar goed bij voelt is dat toch een concreet voordeel? Niet alles is in € of $ uit te drukken.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 00:08
Sicos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Wie nu offertes aanvraagt voor zonnepanelen krijgt vaak te horen dat ze geschikt zijn voor een thuisbatterij. Zo ben je klaar voor de toekomst, zeggen ze erbij.

Wat een flauwekul zin... je zonnepanelen hebben geen drol te maken met een thuis accu. Zelfs 20 jaar oude zonnepanelen zijn geschikt voor een accu. Ze hadden beter kunnen schrijven dat als je een goede omvormer koopt waar je accu's op kan aansluiten dat je dan klaar bent voor de toekomst... je zit dan wel vast aan dat merk maar ja...
Ik sluit niet uit dat ze dat ook bedoelen (een hybride omvormer dus), maar dat dat voor de lezers misschien te ingewikkeld was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
hamsteg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Als je een nieuw tuin inricht, welk concreet voordeel geniet je dan? Ik kan me indenken dat het gevoel dat je meer autonoom bent je doelstelling is. Als je je daar goed bij voelt is dat toch een concreet voordeel? Niet alles is in € of $ uit te drukken.
Zo denk ik er ook over. Ik vind het gewoon leuk om met deze technologieen bezig te zijn. Ze zeggen niet voor niks dat een hobby geld mag kosten.

Om maar weer op dat niet concrete voorbeeld van een TV terug te vallen. Mijn LCD TV is 14 jaar oud en ik zie helemaal geen reden om een nieuwe te kopen. Andere mensen die kopen om de 2 jaar een nieuwe omdat ze het beste beeld en het beste geluid willen hebben.... dan kan je als tegen argument wel weer gaan zeggen dat je op een oudere TV ook prima kan kijken maar daar hebben ze geen boodschap aan.

Zo zie ik dat ook met een Sessy. Ik vind het gewoon leuk om duurzaam bezig te zijn en persoonlijk verwacht ik nog wel dat het nog wel gaat rommelen op het stroomnet met het wishfull thinking gedacht van de snelheid waarin ze huizen willen gaan bijbouwen. Maar zoals ik al zei... het blijft koffie dik kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
hamsteg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Met een gemiddelde thuisbatterij ben je niet autonoom. Ook met een Sessy niet, en daar wil ik het ook niet over hebben. Het woord rendabel viel en daar wil ik het graag over hebben.
Is een thuisbatterij rendabel anno 2024?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
Sandburd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:26:
My Homebattery heeft een update gehad, nieuwste versie is nu 1.2.0

Nieuwe functies:
- P1 meter kan worden toegevoegd, heeft ook eigen instellingen bij geavanceerd om zaken aan of uit te zetten
- Bij het uitvragen van de data wordt 1x in de zoveel tijd (na 600 requests) aan de Sessy en P1 meter gevraagd te kijken of er nieuwe firmware is

Verder is de UI intern verbeterd qua opbouwen ervan, enige wat je daar van merkt is dat er nu een placeholder neer wordt gezet als de ui zichzelf nog "recht aan het trekken is op basis van de data"
:? :? Ik snap er allemaal niets van, maar het werkt fantastisch _/-\o_ _/-\o_
bedankt voor deze prachtige app

Was de zon maar net zo betrouwbaar als deze app :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9OtpcYo89UraAprNFV3qlRcrwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xSJ3MKDzvgEEb5YWtS5aOONZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sicos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:11:
Zo denk ik er ook over. Ik vind het gewoon leuk om met deze technologieen bezig te zijn. Ze zeggen niet voor niks dat een hobby geld mag kosten.
Als je het als hobby ziet snap ik je redenering, ook al zie ik persoonlijk de toegevoegde waarde van een ander grafiekje in de eneco-app niet zo.

Het artikel gaat over de thuisbatterij voor de massa, mensen die het niet als hobby zien maar gewoon de business case bekijken. Zoals de meeste mensen die naar hun werk moeten een Corsa, Golf of vergelijkbaar koekblik kopen en niet bezig zijn met een Lotus Elise of Jaguar F type... ;)

Pagina: 1 ... 52 ... 94 Laatste