Als je kunt zien dat de auto gaat laden (bv. api op de lader, API auto of gewoon vermogen huis boven 6-8 kw): dan sessy in idle zetten en weer terug als klaar.Kurios schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Ja goed punt. Ik gebruik gemiddeld zo'n 8kWh per dag(over het hele jaar), maar ik rij dan ook zeer weinig. De grote oplaadbeurten zou je dan alsnog van het net kunnen trekken.
Maargoed is snap het punt: beter gewoon direct van het net laden, bijvoorbeeld snachts of in de zomer overdag als dat mogelijk is.
Voor het bepalen van mijn benodigde capaciteit: moet ik dan kijken naar mijn huisgebruik(excl auto) of juist zonnepaneel capaciteit.
Huiscapaciteit is puur 'de dag doorkomen' en volgende dag weer of opladen vanaf de panelen (en de rest terugleveren) of in de winter snachts goedkoper laden.
Of
Alle opbrengst zonnepanelen kunnen opslaan (want dat brengt niks op zonder saldering) en dat savonds juist terugleveren tegen een hoger tarief
Ik doe dat als de sessy wil ontladen, zodra die wil laden dan niet (dan laad die dus de EV en de accu). Dat doe ik omdat de EV automatisch laad als de stroom goedkoop is (gaat via tibber), vaak ook goedkoop genoeg voor de Sessy (dat is met name in de winter, dan laden de EV's in de nacht).
In de zomer met zat PV, laad ik gewoom max. Het extra stukje trekt die dan van het net, maar dat zijn bijna altijd toch al goedkope uren. Je kunt ook PV only laden (niet zoveel winst en duurt langer, minder vermogen beschikbaar.....PV geeft levert geen 11Kw bij mij, 8-9 is max). Maar ik rij niet veel (1x week laden is meestal voldoende).