Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Kurios schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Ja goed punt. Ik gebruik gemiddeld zo'n 8kWh per dag(over het hele jaar), maar ik rij dan ook zeer weinig. De grote oplaadbeurten zou je dan alsnog van het net kunnen trekken.

Maargoed is snap het punt: beter gewoon direct van het net laden, bijvoorbeeld snachts of in de zomer overdag als dat mogelijk is.

Voor het bepalen van mijn benodigde capaciteit: moet ik dan kijken naar mijn huisgebruik(excl auto) of juist zonnepaneel capaciteit.

Huiscapaciteit is puur 'de dag doorkomen' en volgende dag weer of opladen vanaf de panelen (en de rest terugleveren) of in de winter snachts goedkoper laden.
Of
Alle opbrengst zonnepanelen kunnen opslaan (want dat brengt niks op zonder saldering) en dat savonds juist terugleveren tegen een hoger tarief
Als je kunt zien dat de auto gaat laden (bv. api op de lader, API auto of gewoon vermogen huis boven 6-8 kw): dan sessy in idle zetten en weer terug als klaar.

Ik doe dat als de sessy wil ontladen, zodra die wil laden dan niet (dan laad die dus de EV en de accu). Dat doe ik omdat de EV automatisch laad als de stroom goedkoop is (gaat via tibber), vaak ook goedkoop genoeg voor de Sessy (dat is met name in de winter, dan laden de EV's in de nacht).

In de zomer met zat PV, laad ik gewoom max. Het extra stukje trekt die dan van het net, maar dat zijn bijna altijd toch al goedkope uren. Je kunt ook PV only laden (niet zoveel winst en duurt langer, minder vermogen beschikbaar.....PV geeft levert geen 11Kw bij mij, 8-9 is max). Maar ik rij niet veel (1x week laden is meestal voldoende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Ik heb mijn dynamische energie-kosten van zonneplan in de sessy portal gezet, maar toch komen de totaalprijzen per uur in het grafiekje niet overeen met wat er in de zonneplan app staat. Zit zeker wel 2 ct /kwh verschil tussen in het voordeel van de app. Iemand een idee?

Opslag: 2ct / kwh
Energiebelasting: 13ct / kwh

Uurprijs morgen 4 uur
Portal: 19,2 ct
Zonneplan app: 16,5 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:23

vanenkelen

uhmmm.....speechless

niels.p schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:21:
Ik heb mijn dynamische energie-kosten van zonneplan in de sessy portal gezet, maar toch komen de totaalprijzen per uur in het grafiekje niet overeen met wat er in de zonneplan app staat. Zit zeker wel 2 ct /kwh verschil tussen in het voordeel van de app. Iemand een idee?

Uurprijs morgen 4 uur
Rekening gehouden met de btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
vanenkelen schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Rekening gehouden met de btw?
Voor zover ik weet zijn beide prijzen inclusief alles..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 20:24

Uurprijs morgen 4 uur
Rekening houdend met verlies? De kWh die door je meter gaan komen niet allemaal in je batterij. Dus de kWh in je batterij zijn daardoor duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:05
Vraagje over roi; als je de accu op roi stand hebt staan EN je hebt zonnepanelen opbrengst, gaat die zonne energie dan altijd naar het net? Of gaat het, indien ruimte beschikbaar, ook naar de accus?

Ik vraag het omdat ik nu dagelijks even een kijkje neem in portal en dan handmatig kies of ik roi wil aanhouden (gisteren was roi) of naar nom schakel. Vandaag zou roi niets gedaan hebben. Omdat ik dat heen en weer schakelen doe, heb ik nog niet een roi dag met veel zon (en niet volledig geladen) sessies gehad.

Of is dit geheel zinloos?

Ik hoop dat de toelichting begrijpelijk overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:32
tcw82 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:03:
Vraagje over roi; als je de accu op roi stand hebt staan EN je hebt zonnepanelen opbrengst, gaat die zonne energie dan altijd naar het net? Of gaat het, indien ruimte beschikbaar, ook naar de accus?

Ik vraag het omdat ik nu dagelijks even een kijkje neem in portal en dan handmatig kies of ik roi wil aanhouden (gisteren was roi) of naar nom schakel. Vandaag zou roi niets gedaan hebben. Omdat ik dat heen en weer schakelen doe, heb ik nog niet een roi dag met veel zon (en niet volledig geladen) sessies gehad.

Of is dit geheel zinloos?

Ik hoop dat de toelichting begrijpelijk overkomt.
In ROI modus gaat de Sessy laden en ook ontladen zonder naar de P1 meter of na de zonnepanelen te kijken. Mocht de Sessy gaan laden en de PV levert dan ook stroom dan zal dat na de Sessy gaan en dus niet na het net.

Uurprijs morgen 4 uur
De energie belasting moet je volgens mij zonder BTW invoeren. Dit moet dan 10.88 cent zijn volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door DJP! op 02-02-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
DJP! schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:11:
[...]

De energie belasting moet je volgens mij zonder BTW invoeren. Dit moet dan 10.88 cent zijn volgens mij.
Ja, dat zal em zijn. Sessy berekent er zelf idd nog btw over. Thanks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:17
Pibri schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:38:
Even zomaar een vraag..
Wordt er in Sessy ook een logfile bijgehouden over het aantal laad en ontlaadcycli en gebruikte en geleverde vermogens en zo ja waar kan ik dat zien? Puur uit interesse. Ik kan het zo gauw niet vinden
prettig schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:37:
[...]
Best goede vraag (6000 cycli)...... hoe kunnen ze anders zien of de garantie nog van toepassing is. Zal ergens wel gelogged moeten worden. Nog ver weg maar je gaat anders straks "leuke" discussies krijgen.
En wat is een cycli: 0-100 en 100-0 of elke keer dat die "iets" laad/ontlaad en met welk vermogen !?
Temperatuur accu heeft ook invloed.
Deze data wordt door het BMS bijgehouden maar is nog niet inzichtelijk als eindgebruiker. Wellicht dat dit in de toekomst nog een keer wordt toegevoegd aan de portal, Web UI of API.

Een cyclus wordt gerekend als 100% stijgen en 100% dalen. Dus 0-100-0 is één cyclus, 50-100-0-50 is één cyclus. Bij normaal gedrag zit je op één cyclus per dag (1x helemaal vol, 1x helemaal leeg). De accu heeft dan na 6000 dagen oftewel ruim 16 jaar nog gegarandeerd 80% van zijn capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
PimDoos schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:32:
[...]

[...]

Deze data wordt door het BMS bijgehouden maar is nog niet inzichtelijk als eindgebruiker. Wellicht dat dit in de toekomst nog een keer wordt toegevoegd aan de portal, Web UI of API.

Een cyclus wordt gerekend als 100% stijgen en 100% dalen. Dus 0-100-0 is één cyclus, 50-100-0-50 is één cyclus. Bij normaal gedrag zit je op één cyclus per dag (1x helemaal vol, 1x helemaal leeg). De accu heeft dan na 6000 dagen oftewel ruim 16 jaar nog gegarandeerd 80% van zijn capaciteit.
Di 80% zou mooi zijn

Maar degeneratie onafhankelijk van van het aantal cycli, dus gewoon pure ouderdom daar kan iedereen maar naar raden denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24
Wat je eigenlijk zou willen is een modus die:

- zonnestroom laad
- ontlaad op het duurste moment van de dag

Gaat lukken met een flow ..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PimDoos
Zojuist gereleased: ha-sessy v0.5.6
Deze versie zorgt voor compatibiliteit met de Home Assistant 2024.02 update van volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:11:
[...]

In ROI modus gaat de Sessy laden en ook ontladen zonder naar de P1 meter of na de zonnepanelen te kijken. Mocht de Sessy gaan laden en de PV levert dan ook stroom dan zal dat na de Sessy gaan en dus niet na het net.

[...]

Helder, weet je toevallig of iemand al een "automatische" omschakeling heeft gemaakt in (bijvoorbeeld en bij voorkeur..) HA?
Een omschakeling die dus kijkt naar de dag van morgen. Als er die dag dan een laad/ontlaad moment gepland is door de Sessy (plaatje van portal.sessy.nl hieronder). Dan zou ik hem in ROI willen (laten) zetten.
Als er geen acties gepland zijn, dan wil ik hem graag naar NOM schakelen/houden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de accu toevallig gaat laten (op ROI) als de zon schijnt, maar zeker in dit jaargetijde is het voor mijn gevoel meer in de nacht laden en rond 1800 ontladen. (toevallig ook zo op het plaatje zichtbaar hieronder)

plaatje 1: accu in NOM schakelen of houden voor die dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSfSTX5GGHilgYbbL1sjf05rmBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xI5ZxUp4u7d7H2dIDv8SorVP.png?f=user_large
plaatje 2: accu in ROI schakelen of houden voor die dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq6owCREn6h5bvZZ85zP65pPN5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mJuMaLwIlTdYdRCm9WEgHjHK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
tcw82 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:28:
[...]

Helder, weet je toevallig of iemand al een "automatische" omschakeling heeft gemaakt in (bijvoorbeeld en bij voorkeur..) HA?
Een omschakeling die dus kijkt naar de dag van morgen. Als er die dag dan een laad/ontlaad moment gepland is door de Sessy (plaatje van portal.sessy.nl hieronder). Dan zou ik hem in ROI willen (laten) zetten.
Als er geen acties gepland zijn, dan wil ik hem graag naar NOM schakelen/houden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de accu toevallig gaat laten (op ROI) als de zon schijnt, maar zeker in dit jaargetijde is het voor mijn gevoel meer in de nacht laden en rond 1800 ontladen. (toevallig ook zo op het plaatje zichtbaar hieronder)

plaatje 1: accu in NOM schakelen of houden voor die dag.
[Afbeelding]
plaatje 2: accu in ROI schakelen of houden voor die dag.
[Afbeelding]
Dat moet niet ingewikkeld zijn… er zijn voorspellende addons voor zonneopnrengst, op basis daarvan kun je dit doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
helm71 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:34:
[...]

Dat moet niet ingewikkeld zijn… er zijn voorspellende addons voor zonneopnrengst, op basis daarvan kun je dit doen..
Is het niet makkelijker om dat schakelmoment te maken op basis van de prijs delta in een dag? Min of meer wat de sessy portal ook doet?

delta hoger dan X -> ROI
delta lager dan X -> nom (want geen schakelen op ROI)

Het is me overigens nog niet helemaal duidelijk of er ook echt een voordeel aan zit, voor mijn gevoel is het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
helm71 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:13:
Wat je eigenlijk zou willen is een modus die:

- zonnestroom laad
- ontlaad op het duurste moment van de dag

Gaat lukken met een flow ..
gaat lukken met een flow zegt ie :) grapjas ;)
op dit moment ben ik al mega blij als ik een lamp kan laten aan gaan via HA :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:11
tcw82 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:39:
[...]

op dit moment ben ik al mega blij als ik een lamp kan laten aan gaan via HA :o :o
Ik denk dat je met Homey wel veel verder zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
gruijter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:22:
[...]

Ik denk dat je met Homey wel veel verder zou komen.
Als ik honey Google zie units van 65 en 300 euro langskomen. Of is er ook een budget vriendelijke versie?

Eerlijk gezegd de denk ik dat ik even bij HA Blijf. Ik heb net een rpi gekocht a 125 euro. Hobby is leuk, maar het was niet mijn plan elke variant van huis automatisering te gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:33
Niet geheel toevallig dat de prijsverhoging ongeveer samenvalt met het besluit of de salderingsregeling stand houdt. Misschien willen ze toch nog gauw mensen over de streep trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
speedmetal35 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:12:
Niet geheel toevallig dat de prijsverhoging ongeveer samenvalt met het besluit of de salderingsregeling stand houdt. Misschien willen ze toch nog gauw mensen over de streep trekken.
De salderingsregeling doet er eigenlijk niet zoveel meer toe. Als je het kanaal KetelKlets op Youtube een beetje volgt dan had je de afgelopen weken kunnen zien dat diverse energiemaatschappijen een vorm van corrigerende maatregel hebben genomen. Dat kan zijn het vervallen van de welkomstbonus, hogere tarieven voor stroom én gas (jaja), een teruglever "boete" of een combinatie van dat alles.

Het enige wat je hoeft te doen is bij een willekeurige energieleverancier voor jezelf checken, en daarna dezelfde check voor eenzelfde woning in de buurt zonder panelen. Dan zal je zien bij bijvoorbeeld Essent dat hun verlies op jou wordt afgewenteld.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:29
asing schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:34:
Dan zal je zien bij bijvoorbeeld Essent dat hun verlies op jou wordt afgewenteld.
De vraag is dan enkel of een thuisbatterij daar verandering in brengt en dat je niet sowieso de klos bent omdat je energiemaatschappij weet dat je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Hier nog geen Sessy, wel heel sterk over na aan het denken. En eigenlijk was ik nog de kat uit de boom aan het kijken omdat een kennis van me recent een Sessy heeft aangeschaft en deze nog moet plaatsen. Ik wilde eigenlijk over een tijdje kijken hoe het bevalt. Ik ben me er van bewust dat zijn situatie niet gelijk is aan de mijne.

Maar nu moet het eigenlijk alsnog een impulsieve aankoop worden. Het is door de grote hoeveelheid variabelen al lastig uitrekenen of het rendabel gaat zijn (fratsen op de energiemarkt, opbrengst zonnepanelen etc) en dat wordt er met 500 euro extra af moeten tikken niet rendabeler op. Ik hoef er geen winst mee te maken maar een investering van een dergelijk bedrag (grotendeels) terugverdienen is toch wel fijn.

--------

Even voor de zekerheid, ik heb een PHEV welke ik meestal op 10A laad (grannylader) De Sessy kan max 1.7kw ontladen, dat is dus ca 7.4A. Als ik dan op 10A (2.3kw) laad dan trek ik op dat moment de Sessy op maximale capaciteit leeg en het tekort van 0.6kW komt uit het net? Of denk ik nu te simpel? Ik kan met de grannylader ook op 6A laden maar dan duurt het uiteraard langer voor de hybrideaccu vol is.

[ Voor 3% gewijzigd door Frappuccino op 03-02-2024 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:38
Frappuccino schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:26:
Even voor de zekerheid, ik heb een PHEV welke ik meestal op 10A laad (grannylader) De Sessy kan max 1.7kw ontladen, dat is dus ca 7.4A. Als ik dan op 10A (2.3kw) laad dan trek ik op dat moment de Sessy op maximale capaciteit leeg en het tekort van 0.6kW komt uit het net? Of denk ik nu te simpel? Ik kan met de grannylader ook op 6A laden maar dan duurt het uiteraard langer voor de hybrideaccu vol is.
Hallo Frappuccino
Ga geen EV laden via een sessy, maar doe dat op gestuurde momenten (goedkopere dynamische tarief)
Je krijgt dubble verliezen in omzettingen.

Mensen toch lees toch even de vele bovenliggende pagina's van dit topic. En gebruik het vergrootglas om te zoeken.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Frappuccino schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:26:
Hier nog geen Sessy, wel heel sterk over na aan het denken. En eigenlijk was ik nog de kat uit de boom aan het kijken omdat een kennis van me recent een Sessy heeft aangeschaft en deze nog moet plaatsen. Ik wilde eigenlijk over een tijdje kijken hoe het bevalt. Ik ben me er van bewust dat zijn situatie niet gelijk is aan de mijne.

Maar nu moet het eigenlijk alsnog een impulsieve aankoop worden. Het is door de grote hoeveelheid variabelen al lastig uitrekenen of het rendabel gaat zijn (fratsen op de energiemarkt, opbrengst zonnepanelen etc) en dat wordt er met 500 euro extra af moeten tikken niet rendabeler op. Ik hoef er geen winst mee te maken maar een investering van een dergelijk bedrag (grotendeels) terugverdienen is toch wel fijn.

--------

Een auto opladen uit de accu is nooit rendabel. Je hebt 3x een conversie verlies. Dan moet het prijsverschil wel heel hoog zijn om dit goed te maken. Hier laad de auto op als de prijs laag is. De accu's laden alleen op als het prijsverschil groot genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
tcw82 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Ik gebruik zelf home en home assistant, lukt met beide wel hoor… een beetje tweaker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
helm71 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Ik gebruik zelf home en home assistant, lukt met beide wel hoor… een beetje tweaker ;-)
Hier wordt alles weer gegeven in Home Assistant. Ik ben alleen nog niet bedreven genoeg in HA om hier ook alles in te automatiseren. Gelukkig heeft HA een zeer goede intergratie in Node-Red. Node-Red is een soort grafische programmeren zie Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica) voor meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
psdata schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Hallo Frappuccino
Ga geen EV laden via een sessy, maar doe dat op gestuurde momenten (goedkopere dynamische tarief)
Je krijgt dubble verliezen in omzettingen.

Mensen toch lees toch even de vele bovenliggende pagina's van dit topic. En gebruik het vergrootglas om te zoeken.
DJP! schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Een auto opladen uit de accu is nooit rendabel. Je hebt 3x een conversie verlies. Dan moet het prijsverschil wel heel hoog zijn om dit goed te maken. Hier laad de auto op als de prijs laag is. De accu's laden alleen op als het prijsverschil groot genoeg is.
Dit topic lezen is leuk, en zeker interessant, maar er kleven ook nadelen aan. In die ruim 200 pagina's zit namelijk ook heel veel ruis en daardoor is er in dergelijke topics haast geen doorkomen aan.

Maar dan verder, niet iedereen heeft een dynamisch contract. Daar ben ik er eentje van en ik weet ook niet of ik daar op korte termijn aan begin. Ik heb de indruk dat je dan als je thuis komt van je werk nog dagelijks een bijbaan thuisenergiebeheer hebt en ik wil toch ook nog wel tijd voor andere dingen overhouden. Al is zo'n Sessy op zich natuurlijk ook een leuk object om je kennis van thuisaccu's op te schroeven/te krijgen.

De PHEV laden vanuit het net en de Sessy gebruiken voor het resterende stroomverbruik kan natuurlijk ook altijd.

Edit:

Nog even terugkomend op dat laatste. In mijn huidige situatie met variabel contract, dus niet dynamisch, wil ik natuurlijk de Sessy zoveel mogelijk laden met PV opbrengst wanneer mogelijk. Maar als ik de PHEV blijplug is dat natuurlijk de grootste consument van energie. Wat voor verdeling van energie mag ik dan verwachten? Stopt de Sessy dan met laden en laad ik dan de PHEV enkel op PV of gaat de Sessy dan ook leveren? Of kan ik dat (elke keer dat dit zich voordoet) instellen in de Sessy?

[ Voor 14% gewijzigd door Frappuccino op 03-02-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DJP! schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Hier wordt alles weer gegeven in Home Assistant. Ik ben alleen nog niet bedreven genoeg in HA om hier ook alles in te automatiseren. Gelukkig heeft HA een zeer goede intergratie in Node-Red. Node-Red is een soort grafische programmeren zie Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica) voor meer info.
Yep, lijkt op advanced flow van homey, is makkelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Frappuccino schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:55:
[...]

[...]

Dit topic lezen is leuk, en zeker interessant, maar er kleven ook nadelen aan. In die ruim 200 pagina's zit namelijk ook heel veel ruis en daardoor is er in dergelijke topics haast geen doorkomen aan.

Maar dan verder, niet iedereen heeft een dynamisch contract. Daar ben ik er eentje van en ik weet ook niet of ik daar op korte termijn aan begin. Ik heb de indruk dat je dan als je thuis komt van je werk nog dagelijks een bijbaan thuisenergiebeheer hebt en ik wil toch ook nog wel tijd voor andere dingen overhouden. Al is zo'n Sessy op zich natuurlijk ook een leuk object om je kennis van thuisaccu's op te schroeven/te krijgen.

De PHEV laden vanuit het net en de Sessy gebruiken voor het resterende stroomverbruik kan natuurlijk ook altijd.
Ik heb nog tot medio 2025 een vast contract…. Ik heb het juist om de reden die jij noemt nu gedaan.. risicoloos experimenteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Is er een apart aansluitschema/handleiding voor het aansluiten van een tweede en derde sessy ?

Ik ben geen electricien maar niet bang voor wat installatiewerk…

En zelf ophalen en installeren scheelt nogal een stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
helm71 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:12:
Is er een apart aansluitschema/handleiding voor het aansluiten van een tweede en derde sessy ?

Check even de laatste pagina's (vanaf pagina 36) van de installatiehandleiding. Hierin staan verschillende aansluitschema's voor verschillende situaties beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
helm71 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:12:

Als je effe leest op sessy.nl of op meerdere plaatsen hier boven zie je sessy handleidingen
Maar ok: https://www.sessy.nl/wp-c...dleiding-Sessy-102023.pdf
voor jou pagina 42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
PimDoos schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Check even de laatste pagina's (vanaf pagina 36) van de installatiehandleiding. Hierin staan verschillende aansluitschema's voor verschillende situaties beschreven.
Thanks ! Had wel gekeken in de handleiding maar kennelijk niet goed genoeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Frappuccino schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:16:
[...]

De vraag is dan enkel of een thuisbatterij daar verandering in brengt en dat je niet sowieso de klos bent omdat je energiemaatschappij weet dat je zonnepanelen hebt.
Je hebt in dit geval meerdere versies van de klos zijn. Er zijn maatschappijen die de welkiomstbonus schrappen (aka je bent eigenlijk niet welkom hier maar we kunnen je ook niet weigeren) en daarbij ook nog eens hogere tarieven voor stroom en gas rekenen. Dan heb je het echt over nadeel.

Je hebt ook een vandebron, die je alleen nadeel laat ondervinden voor wat je teruglevert. Daar is een Sessy dus een uitkomst, domweg omdat je meer zelf verbruikt en minder teruglevert. Zo had ik in afgelopen jaar bijna 750kWh niet hoeven inkopen als ik een Sessy had gehad.

In mijn persoonlijke situatie : ik heb wegens de enorme hitte van afgelopen zomer besloten om een aantal airco units te laten plaatsen. Daar werd mee geadverteerd dat ze ook kunnen verwarmen. Dus een lucht-lucht warmtepomp zeg maar. Eerst zien dan geloven dacht ik. Het zou leuk zijn als ze een beetje bij konden verwarmen.

Het resultaat is dat de CV ketel meerendeel uit staat. De airco's doen het werk en pakken dagelijks 4-6kWh aan stroom bij 3-6 graden buitentemperatuur. Omgerekend is dat 1-1.5m3 gas en ik had anders 5-8m3 gas nodig gehad om het huis te verwarmen. Ze hangen sinds januari, dus heel februari mogen ze aan de bak. Dan weet ik wat ik ongeveer heb bespaard. Ik zit er nu op te broeden om nog een unit te plaatsen waar er nu geen hangt, en een Mixergy op zolder te zetten. Dat zou mijn jaren 80 woning van het gas kunnen halen.

Een Sessy zou dan met een dynamisch contract kunnen helpen om de energierekening nog verder omlaag te krijgen.

Nogmaals, het is mijn persoonlijke situatie en ik ben gelukkig in de omstandigheid dat ik dat soort dingen kan doen. De airco installatie was een heftige investering maar als ik nu naar het verbruik kijk (nog geen kWh vandaag) dan kan ik alleen maar heel blij zijn met die beslissing.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
helm71 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Thanks ! Had wel gekeken in de handleiding maar kennelijk niet goed genoeg !
Dat ziet er prima te doen uit…

Heeft elke sessy zijn eigen dongle nodig of bestuurt 1 dongle alle aangesloten sessies.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 19:17
Mijn Sessy heeft zich verslapen afgelopen nacht, niet geladen en dus niks te ontladen straks, stond wel in de forecast van Sessy, ik ben vast niet de enige, is heel lang goed gegaan tot vandaag dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYLUCYzueiTZGJ-Vw3gTnquu9wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2C42jmMw11Joaq7xGgfuvcgQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HxVixDeiSAOwj_vReHAL0iAuU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNCaivyVg2LsBmiOpokF5kiL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
helm71 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:01:
[...]
Heeft elke sessy zijn eigen dongle nodig of bestuurt 1 dongle alle aangesloten sessies.. ?
Iedere sessy heeft z'n eigen batterij dongle. En je hebt 1 P1 dongle tot je beschiking

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 03-02-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Op dit moment probeer ik de Sessy te laten op ladan door het "Sessy Full charge script" ( https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples)

Na dat ik de accus heb ingegeven, een start tijd gegeven, een laad vermogen (1500) en etc. -> opslaan en dan run script gedaan.
ik krijg dan deze terug melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZszN7AD4p9y54SmEhOq-BmheQvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xCX9FkBfVyqrzm06hT8WW6cl.png?f=user_large

Als ik naar trace ga, zit het in de parellel stap en de 2 rechter volgende stappen in de splitsing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXNgTEQCXYVWQJ4-F_6AZJOtx6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A9xLtnAy3E1YBoY8m4aePZQU.png?f=user_large

Waar begin ik met zoeken, heb ik iets vergeten te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
GroeneKees schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:19:
Mijn Sessy heeft zich verslapen afgelopen nacht, niet geladen en dus niks te ontladen straks, stond wel in de forecast van Sessy, ik ben vast niet de enige, is heel lang goed gegaan tot vandaag dan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jammer dat hij zich verslapen heeft. Ergens had ik verwacht dat hij vannacht (vanaf ca. 0300) wel weer zou gaan laden, maar Charged heeft anders bedacht en doet morgen een rust dagje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ0GPv2nlpfFPXpG_0cD02PvbLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T2wxY1ZSRW4KgoocWqMvavZn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
tcw82 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:46:
Op dit moment probeer ik de Sessy te laten op ladan door het "Sessy Full charge script" ( https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples)

Na dat ik de accus heb ingegeven, een start tijd gegeven, een laad vermogen (1500) en etc. -> opslaan en dan run script gedaan.
ik krijg dan deze terug melding.

[Afbeelding]

Als ik naar trace ga, zit het in de parellel stap en de 2 rechter volgende stappen in de splitsing.

[Afbeelding]

Waar begin ik met zoeken, heb ik iets vergeten te installeren?
Ik gebruik dat script ook, maar jouw screenshot en het instellen van een starttijd komt me niet bekend voor.. weet je zeker dat je de goede hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
niels.p schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Ik gebruik dat script ook, maar jouw screenshot en het instellen van een starttijd komt me niet bekend voor.. weet je zeker dat je de goede hebt?
Eerlijk gezegd, nee, dat weet ik niet zeker.
Wat je ziet heb ik opgehaald van github, daarna kan je dus beginnen met invullen.
Hoe ziet het er bij jou uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Toegevoegd als blueprint, daarna vanuit Blurprints nieuwe aangemaakt en na instellen en opslaan staat ie bij scripts, en dit is de yaml van het script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Sessy Full Charge
use_blueprint:
  path: PimDoos/sessy-full-charge.yaml
  input:
    battery_device:
      - 1fb583b6e07139755252e1df6ed97906
      - 282e94eb5da4f8a88ba1ee26b4b5a4c1
    charge_timeout:
      hours: 3
      minutes: 0
      seconds: 0
    end_strategy: idle
icon: mdi:battery-charging-100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
niels.p schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:11:
Toegevoegd als blueprint, daarna vanuit Blurprints nieuwe aangemaakt en na instellen en opslaan staat ie bij scripts, en dit is de yaml van het script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
use_blueprint:
  input:
    battery_device:
      - 1fb583b6e07139755252e1df6ed97906
      - 282e94eb5da4f8a88ba1ee26b4b5a4c1
    charge_timeout:
      hours: 3
    end_strategy: idle
icon: mdi:battery-charging-100
Ik heb de "start tijd" eruit gegooid. Dan start het laden direct als ik het script run. Dus, dat versmalt het zoeken.
Het starten van laden "nu" is leuk, het is alleen niet handig om je wekker te zetten om 0300 _O- .

Dat klinkt heel bekend. Met dat bedoel ik de blueprints import.

De yaml code die ik heb is veel uitgebreider, dit is de yaml met poging start tijd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
use_blueprint:
  input:
    battery_device:
      - 04664a990e57307bbbc3ddf3832b7fea
      - 027e6bfe287d2952aaa40c021cb8738f
    start_action:
      - service: time.set_value
        metadata: {}
        data:
          time: "03:00:00"
        target:
          device_id:
          entity_id:
            - time.sessy_damx_start_time
            - time.sessy_ddyl_start_time
      - device_id: 04664a990e57307bbbc3ddf3832b7fea
        domain: number
        entity_id: 5bc15855c7d591ea7a45f1aa8e0c3d55
        type: set_value
        value: 1500
      - device_id: 027e6bfe287d2952aaa40c021cb8738f
        entity_id: 59577c0b5dc78e9466f0ce2a722416bb
    charge_timeout:
      hours: 4
    end_action:
        domain: select
        entity_id: 5d2a23106ea582978190fb7ef2985460
        type: select_option
        option: nom
        domain: select
        entity_id: a9eb96d585ee1061403b169b45daa690
        type: select_option
        option: nom
    end_strategy: nom
icon: mdi:alarm-light-outline

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq8vK7C6MzDEBVQBk35cApJcrq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlRqMoX9P2mr6BEMv4CjqPKP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekTYd8cwjDuDL1TqKos0soQIhDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joukIbgrb7sYxZo3rKHEBVxT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zn5VqYy4tbs5--aYQBln4xlr04c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxYlFrul6PHoqyJ7jNIJevh2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u7R8Clznf2Mrd56j2ERoQ6RyGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7MMtuENo8r35ZWTPBqHE5QJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsQl9ni6h-bw5OVEwle8fjlnj9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncvbRmvHel2VHTpYsKbOT66N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaSDgYmunmQRG_KkcOwwzqRXab8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b28f4WZD8XWQ7zv8Zilotv2h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CC3rbKbdFdzC12JsvzhlkIRyMZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWuh85m3t5rerf69j7JLfdsb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 03-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
Vanavond constateerde ik toevallig dat een sessy leverde en de andere sessy daarvan iets gebruikte om te laden. De instelling op dat moment was NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q7I2dyDpvGL8xghUmIdYrKZUSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LiEsYQNBUcK9BcOGOe52Ut8W.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd4aGabuFUsOutwotQ1effpjZe8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZZ2yXFY1lgKJCzzKLxpmegGk.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 sessy's en 2 afzondelijke PV systemen. Elke sessy heeft, via een PV leiding een eigen groep in de meterkast. (3x25A) Ik heb een dynamisch contract en wissel, afhankelijk van de situatie, af en toe tussen ROI en NOM.
Klopt het dat de ene sessy de andere dan kan opladen? Was me nog niet eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:51
Ronbebelaar schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:55:

Klopt het dat de ene sessy de andere dan kan opladen? Was me nog niet eerder opgevallen.
Nee, het zijn verschillende fases, dus ze kunnen elkaar niet opladen. Ze doen wel precies wat je vraagt: de meter op 0 houden door afname van het net op de ene fase te compenseren met teruglevering op de andere fase. Zoek in dit topic op 'sommeren' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:40
Vanavond constateerde ik toevallig dat een sessy leverde en de andere sessy daarvan iets gebruikte om te laden. De instelling op dat moment was NOM.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Ik heb 2 sessy's en 2 afzondelijke PV systemen. Elke sessy heeft, via een PV leiding een eigen groep in de meterkast. (3x25A) Ik heb een dynamisch contract en wissel, afhankelijk van de situatie, af en toe tussen ROI en NOM.
Dat mag natuurlijk nooit gebeuren, maar 1 accu staat de tijd van 22.03 uur en de andere accu 22.08 uur misschien dat dat de oorzaak is dat je 1 accu ziet ontladen en de andere op laden staat.

maar wel in de gaten blijven houden dat het niet op het zelfde moment gebeurd. houd ons op de hoogte.

oeps niet goed gekeken andere voorbeeld staat de zelfde tijd bij laden en leveren.. dat is niet goed.
heeft verder niets te maken met welke fase er is aan gesloten. NOM is 0 over de gesommeerde fase's

[ Voor 7% gewijzigd door Peterhardenberg op 03-02-2024 23:51 . Reden: niet alle plaatjes bekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
tcw82 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:43:
[...]
De yaml code die ik heb is veel uitgebreider, dit is de yaml met poging start tijd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
use_blueprint:
  input:
    battery_device:
    start_action:
        data:
          time: "03:00:00"
        target:
          device_id:
          entity_id:
            - time.sessy_damx_start_time
            - time.sessy_ddyl_start_time
        entity_id: 5bc15855c7d591ea7a45f1aa8e0c3d55
        entity_id: 59577c0b5dc78e9466f0ce2a722416bb
[...]

[...]
Ik zie dat je hier Power Setpoint instelt in de start actions, maar dat is dubbelop. Het script doet dit zelf ook al na het uitvoeren van de start actions.
Je start actions mislukten nu, omdat je probeert het Power Setpoint in te stellen voordat het script de strategie op 'API' heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
anboni schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:37:
[...]

Nee, het zijn verschillende fases, dus ze kunnen elkaar niet opladen. Ze doen wel precies wat je vraagt: de meter op 0 houden door afname van het net op de ene fase te compenseren met teruglevering op de andere fase. Zoek in dit topic op 'sommeren' .
Volgens mij klopt dit niet helemaal. De sessys kijken niet naar de losse fases, maar maar het totaal van de fases. Dus op nom zouden beide sessys hetzelfde moeten doen.

Denk dat het komt door waardes van verschillende tijden. Probeer eens te kijken via de MyHomeBattery app. Die laat gelijktijdige waardes zien.

Edit: zie nu wel dat ze laden met <50 watt. Dat is wel vreemd volgens mij. Is het minimale vermogen niet 50W??

[ Voor 7% gewijzigd door niels.p op 04-02-2024 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

worker

2x Sessy thuisbatterij

[Afbeelding] [Afbeelding]

Weet je heel zeker dat allebei de Sessy’s op NOM stonden? Ik zie dat niet terug in je screenshots
Wat @anboni zegt klopt niet: NOM werkt niet per fase. De P1 meter geeft alle Sessy’s hetzelfde setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
PimDoos schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:26:
[...]

Ik zie dat je hier Power Setpoint instelt in de start actions, maar dat is dubbelop. Het script doet dit zelf ook al na het uitvoeren van de start actions.
Je start actions mislukten nu, omdat je probeert het Power Setpoint in te stellen voordat het script de strategie op 'API' heeft gezet.
Ok, dit is nog wat onwennig voor me, ben er net mee begonnen. Het weghalen geeft een script dat direct de accus gaat laden als ik het run. Ook als er een start tijd ingegeven wordt. De laadtijd is inderdaad 25 seconden als test.
Wat is een handige manier om een geplande start toe te voegen die zorgt dat hij niet direct begint.
Zou ook een externe trigger mogen of kunnen zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Sessy Full Chargetest
use_blueprint:
  input:
    battery_soc_max: 100
    battery_device:
    charge_timeout:
      hours: 0
      seconds: 25
    start_action:
        data:
          time: '03:00:00'
        target:
          device_id:
    end_strategy: roi
icon: mdi:account-group

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels.p
tcw82 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:50:
[...]

Ok, dit is nog wat onwennig voor me, ben er net mee begonnen. Het weghalen geeft een script dat direct de accus gaat laden als ik het run. Ook als er een start tijd ingegeven wordt. De laadtijd is inderdaad 25 seconden als test.
Wat is een handige manier om een geplande start toe te voegen die zorgt dat hij niet direct begint.
Zou ook een externe trigger mogen of kunnen zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Sessy Full Chargetest
use_blueprint:
  input:
    battery_soc_max: 100
    battery_device:
    charge_timeout:
      hours: 0
      seconds: 25
    start_action:
        data:
          time: '03:00:00'
        target:
          device_id:
    end_strategy: roi
icon: mdi:account-group
Die start actions is niet een trigger waarop het script start. Dat is meer om acties te laten uitvoeren voordat het laden begint. Ik zet daarmee bijvoorbeeld een andere automation eerst uit.

Verder gebruik ik de local agenda integratie om het laad-script te triggeren. Ik heb een ‘sessy’ agenda aangemaakt en dan met een automation luister ik naar items in die agenda. Zodra er een item instaat om bijv 3:00 uur, dan start de automation het script.

Ik zet deze items nu nog handmatig in de agenda, maar er zijn ook automations die iedere dag kijken naar de uurprijs en dan op de x goedkoopste uren een item in de agenda zetten.

Mijn auromation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Charge sessy
description: ""
trigger:
  - platform: calendar
    event: start
    offset: "0:0:0"
    entity_id: calendar.sessy_charger
condition: []
action:
  - service: script.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: script.recharge_sessys
mode: parallel
max: 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
niels.p schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Die start actions is niet een trigger waarop het script start. Dat is meer om acties te laten uitvoeren voordat het laden begint. Ik zet daarmee bijvoorbeeld een andere automation eerst uit.

Verder gebruik ik de local agenda integratie om het laad-script te triggeren. Ik heb een ‘sessy’ agenda aangemaakt en dan met een automation luister ik naar items in die agenda. Zodra er een item instaat om bijv 3:00 uur, dan start de automation het script.

Ik zet deze items nu nog handmatig in de agenda, maar er zijn ook automations die iedere dag kijken naar de uurprijs en dan op de x goedkoopste uren een item in de agenda zetten.

Mijn auromation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Charge sessy
description: ""
trigger:
  - platform: calendar
    event: start
    offset: "0:0:0"
    entity_id: calendar.sessy_charger
condition: []
action:
  - service: script.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: script.recharge_sessys
mode: parallel
max: 3
Dank je, ik ga hier eens mee stoeien. Ik had wel al de prijzen van tibber bedacht als trigger. Agenda is ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
niels.p schreef op zondag 4 februari 2024 @ 01:14:
[...]

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De sessys kijken niet naar de losse fases, maar maar het totaal van de fases. Dus op nom zouden beide sessys hetzelfde moeten doen.

Denk dat het komt door waardes van verschillende tijden. Probeer eens te kijken via de MyHomeBattery app. Die laat gelijktijdige waardes zien.

Edit: zie nu wel dat ze laden met <50 watt. Dat is wel vreemd volgens mij. Is het minimaIn dele vermogen niet 50W??
De MyHomeBattery app gebruik ik doorgaans om te controleren en eventueel te schakelen. Daar heb ik dit 'fenomeen' echter nog nooit gezien. Inderdaad is het wattage van laden erg laag, heb het minimum op 100W staan.

Heb de sessy's nu enkele maanden in gebruik en het valt mij wel op ze onafhankelijk en soms wat afwijkend van elkaar omgaan met NOM of ROI. (Beiden staan altijd in dezelfde functie)
Heb ook een Wallbox met loadbalancing waarvoor een Carlo Gavani EM340 in de meterkast is geplaatst.
Die houdt keurig het maximale stroom gebruik in de gaten als de auto wordt opgeladen met maximaal 11kWh. Ik neem aan dat de werking van de sessy's hier ook door beïnvloed kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y8q5pe6o1uKruyyimrOklh75SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeTziNManRK9a7H3iXYHhfp4.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry dat het plaatje gedraaid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Ronbebelaar schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:38:
[...]

De MyHomeBattery app gebruik ik doorgaans om te controleren en eventueel te schakelen. Daar heb ik dit 'fenomeen' echter nog nooit gezien. Inderdaad is het wattage van laden erg laag, heb het minimum op 100W staan.

Heb de sessy's nu enkele maanden in gebruik en het valt mij wel op ze onafhankelijk en soms wat afwijkend van elkaar omgaan met NOM of ROI. (Beiden staan altijd in dezelfde functie)
Heb ook een Wallbox met loadbalancing waarvoor een Carlo Gavani EM340 in de meterkast is geplaatst.
Die houdt keurig het maximale stroom gebruik in de gaten als de auto wordt opgeladen met maximaal 11kWh. Ik neem aan dat de werking van de sessy's hier ook door beïnvloed kan worden.
[Afbeelding]

Vreemd. Bij mij doen de sessys zowel in NoM danwel ROI praktisch hetzelfde.
Heb je als eens ingelogd op de sessys zelf? Dus via IP van de sessys, en dan even kijken naar het groene of oranje bolletje links boven. Of anders even kijken of er in http://IP.XX.XX.XX/errors nog afwijkende errors staan. Er lijkt me toch iets niet helemaal OK, zou ook in de aansluiting/config kunnen zitten.

Die wallbox zou sowieso geen invloed op ROI mode moeten hebben.. die is helemaal onafhankelijk van je meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ronbebelaar schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]

De NOM regeling wordt aangestuurd door de P1 Dongle en in normale situaties zouden beide Sessy's hetzelfde moeten doen. De P1 meter verdeelt de load namelijk gelijk over de Sessy's. Nu is het portal niet (helemaal) live qua data dat kan dus een beetje afwijken. Je kunt hiervoor beter de myhomebattery app gebruiken. Deze data is wel live. In die app kun je ook zien of beide Sessy's wel in NOM draaien.

het kan zijn dat de linkse Sessy al leeg is en dat de SoC is gaan driften...

Anders zoals @niels.p ook al vertelde even lokaal inloggen en kijken of je iets raars zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-09 16:54
Ik heb een vraag over laad en ontlaadt omzet verliezen.

Onderstaande foto bovenin de 3-sessys. Elk op een eigen fase en een eigen groep met een 3-kwh meter.

Ik zie dat ie tijdens deze zonnige dag vanuit leeg begon te laden (nom stand).

12, 7 Kwh geladen en voor ontladen tot leeg
bleek hij dus 10,2 over te hebben.

Is dit normaal? Vindt het knap veel, is mijn gedachte. Wellicht heeft iemand voor dit een goede uitleg voor. Is toch 20% omzet verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPqaEB_ceCS734jthuAzJOYRGIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7M78K6NnI2KYnYs2twKaMdw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Leoniq op 04-02-2024 17:58 ]

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 08:17
Leoniq schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:15:
Ik heb een vraag over laad en ontlaadt omzet verliezen.

Onderstaande foto bovenin staan de 3-sessys. Elk op een eigen fase en een eigen groep met een 3-kwh meter.

Ik zie dat ie tijdens deze zonnige dag vanuit leeg begon te laden (nom stand).

12, 7 Kwh geladen en voor ontladen tot leeg
bleek hij dus 10,2 over te hebben.

Is dit normaal? Vindt het knap veel, is mijn gedachte. Wellicht heeft iemand voor dit een goede uitleg voor. Is toch 24% verlies?

[Afbeelding]
In principe gaat er volgens de natuurwetten nooit energie verloren maar gaat die over in een andere vorm. In dit geval is dat waarschijnlijk gewoon warmte waardoor je dus op de heen weg en terug weg rond de 10% van je electriciteits vermorgen verliest.

Je kan trouwens op de website van Sessy gewoon zien wat de efficientie is van je Sessy's met welke laad/ontlaad vermogens.

In de omvormer van je zonnepanelen heb je trouwens precies hetzelfde maar daar hoor je mensen nooit over "klagen" omdat ze het gewoon niet weten. Het vermogen wat je panelen in de omvormer stopt is niet het vermorgen wat er op de AC zijde uit komt.

Als je echt "efficient" wilt zijn dan kan je beter gaan voor een PV omvormer waarop je rechtsreeks accu's kan aansluiten aangezien je dan minder verlies hebt omdat je zonnepanelen al DC zijn en je accu's ook. Het "nadeel" van het laden van een Sessy vanuit je PV omvormer is dat je van DC naar AC gaat om er in de Sessy van AC weer DC van te maken zodat je het in je accu kan stoppen.

Het nadeel van accu's die aan een PV omvormer hangen is dan weer waarschijnlijk dat je ze alleen kan laden vanuit je zonnepanelen want de meeste PV omvormers worden vanuit de DC zijde gevoed... is er geen zon dan doet je PV omvormer helemaal niks. Wil je dan weer wel je accu's die aan je PV omvormer zitten toch kunnen laden vanuit de AC zijde dan zullen ze die omvormer moeten aanpassen zodat die ook uit de AC zijde gevoed kan worden...

..... maar dan heb je eigenlijk gewoon een Sessy waar ook zonnepanelen op aangesloten kunnen worden :-)

[ Voor 33% gewijzigd door Sicos op 04-02-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
De sessy's gaan rechtstreeks naar de meterkast. Laadt dus niet rechtstreeks via de omvormers.

Maar mij hoor je niet klagen over mijn zonnepaneel omvormers. Maar komt wellicht ook dat niet veel mensen de laad en ontlaad van hun accu zo monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 08:17
Leoniq schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:37:
De sessy's gaan rechtstreeks naar de meterkast. Laadt dus niet rechtstreeks via de omvormers.

Maar mij hoor je niet klagen over mijn zonnepaneel omvormers. Maar komt wellicht ook dat niet veel mensen de laad en ontlaad van hun accu zo monitoren.
Als je een 1 fase aansluiting hebt in je huis dan maakt het in principe niet uit waar je Sessy is aangesloten aangezien dan eigenlijk alles gewoon aan elkaar zit. Ook al zit je PV omvormer op een andere groep in je meterkast en staat je Sessy te laden dan wordt die toch nog "rechtstreeks" gevoed vanuit je PV omvormer als die vermogen staat te produceren.

Een PV omvormer verhoogt namelijk het voltage op de fase en je Sessy "verlaagt" het voltage dus dan kiezen de electronen in je stroomnetwerk gewoon de weg van de minste weerstand en stromen dus naar je Sessy toe.

Heb je echter een 3 fase aansluiting dan is het andere koek aangezien dit echt van elkaar gescheiden zit. Zit je Sessy op fase 1 en je PV omvormer op fase 3 dan zullen die nooit iets met elkaar te maken hebben maar aangezien je PV omvormer dan het vermogen het net op duwt en je Sessy het uit het net trekt en je "slimme" meter dit tegen elkaar wegstreept maakt het onder de streep eigenlijk ook gewoon weer niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb het bewust zo laten aansluiten. Dan heb ik niet dat de zonnepanelen en de accu's op dezelfde groep zitten. En ik ook zo exact de laad ontlaadt zelf kan zien.

Wat je beschrijft hierboven snap ik. Dit is de duurdere vorm van aansluiten, maar bewust voor gekozen. Blijft staan dat de omzet verliezen behoorlijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@Leoniq op https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/ staan de efficiency curves. Met 12,7kWh laden en 10,2kWh ontladen zit je op een RTE (Round Trip Efficiency) van 80%. Dit zou je wat kunnen verbeteren door bijvoorbeeld bij lage vermogens 1 of 2 Sessy's af te schakelen zodat de overgebleven Sessy wat efficiënter kan werken.

Als ik naar mijn eigen Sessy's kijk dan zit mijn overall (vanaf eind Mei) RTE op 81%. Ik heb wel eens een tijdje geëxperimenteerd met het optimaal laden en ontladen en dan gaat de RTE richtring de 85%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Hoi @DJP!

Zie dat het bij mij inderdaad 20% is. Zal dat aanpassen.

Deling andersom heb ik gedaan.

Maar kwam vorig jaar 700 kwh te kort op een teruglevering van 6717 kwh.

Dat betekend dus 6717 kwh - 20% = 5737
Wat betekend 981 Kwh omzet verlies + 700kwh ik eigenlijk 1681 kwh meer panelen moet leggen ongeveer. Afgerond 2000 Kwh.

Zeg maar als ik fout redeneer.

Of het aquarium de deur uit die goed is voor die hoeveelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaV7ORvBNb_WN7Hj01Sz_W75G-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U876aCKtnNpFZNUJRLto0Ciu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:22
Ik laad en ontlaad de laatste tijd steeds tussen 800-1300 W, dan kom je op 85%. Dat is het meest optimale wat er te halen is. Verlies van ongeveer 7,5% bij laden en 7,5% bij ontladen. De efficiency grafieken op die site van Sessy houden geen rekening met het eigen verbruik van de Sessy als die in actie is. Dat is 20 W. Dat moet je dus ook nog van de efficiency afhalen. 20W bij 1000W is 2% extra verlies. 20 W bij 100W is 20% extra verlies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Torch1969 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:59:
Ik laad en ontlaad de laatste tijd steeds tussen 800-1300 W, dan kom je op 85%. Dat is het meest optimale wat er te halen is. Verlies van ongeveer 7,5% bij laden en 7,5% bij ontladen. De efficiency grafieken op die site van Sessy houden geen rekening met het eigen verbruik van de Sessy als die in actie is. Dat is 20 W. Dat moet je dus ook nog van de efficiency afhalen. 20W bij 1000W is 2% extra verlies. 20 W bij 100W is 20% extra verlies!
Doe je dat door gewoon in de portal de slider op minimum 800W maximaal 1300W te zetten? Of stuur je hem zelf aan met een eigen script?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Leoniq schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:56:
Hoi @DJP!

Zie dat het bij mij inderdaad 20% is. Zal dat aanpassen.

Deling andersom heb ik gedaan.

Maar kwam vorig jaar 700 kwh te kort op een teruglevering van 6717 kwh.

Dat betekend dus 6717 kwh - 20% = 5737
Wat betekend 981 Kwh omzet verlies + 700kwh ik eigenlijk 1681 kwh meer panelen moet leggen ongeveer. Afgerond 2000 Kwh.

Zeg maar als ik fout redeneer.

Of het aquarium de deur uit die goed is voor die hoeveelheid.

[Afbeelding]
Om je aquarium even als voorbeeld te nemen :)

Op een mooie zomerse dag zal overdag je aquarium gevoed worden uit je zonnepanelen. Alle overtollige stroom gaat de Sessy's in en daarna het net in. Pas als de zon ondergaat en de Sessy's draaien NOM zal de stroom uit de Sessy's komen. De verliezen zitten in het omzetten, overdag heeft je aquarium hier dus al geen last van..

Tijdens een winterdag wekt de PV niet heel veel op en zal de stroom voor je aquarium voor een groot deel uit het net komen. Omdat de PV op grijze winterse dagen niet heel doet zal de Sessy in NOM dus ook niet veel doen, je hebt dus ook niet veel verlies...

Hoeveel verlies je dus over een jaar hebt hangt van heel veel variabelen af en is moeilijk te voorspellen. Ik denk dat je moet kijken na het nacht verbruik in de zomermaanden. Dit zal met de Sessy's in NOM dan niet meer uit het maar uit de Sessy's komen. De rest van het jaar is lastig te voorspellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
@DJP! We gaan het zien. Mag aannemen dat andere systemen die op ac zijn aangesloten in de zelfde range zitten.

Morgen een test. Laden tot 75% met 1500 watt. Kijken wat ie dan doet. Gaat dan automatisch naar idle. Dus testen wat en hoe.

Maar 2000 wattpiek bij leggen is dus geen goede zet.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Leoniq schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:44:
@DJP! We gaan het zien. Mag aannemen dat andere systemen die op ac zijn aangesloten in de zelfde range zitten.

Morgen een test. Laden tot 75% met 1500 watt. Kijken wat ie dan doet. Gaat dan automatisch naar idle. Dus testen wat en hoe.

Je kunt met niet meer dan 1700 Watt ontladen. Dit is de max. levering van 1 Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Leoniq schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:44:

Op dit moment is meer PV altijd een goede zet! zeker met de huidige saldering is het slim om te doen. Volgens je signature heb je 10320WP, das nog lang geen 3x25A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
@Peterhardenberg 1700 watt weet ik. Maar kan dat zelf niet in HA veranderen.
Gebruik de portal nog niet.

@DJP! Veel plaats is er niet over. Liggen 23 op hoofdak en 8 op bijbouw. Kan er denk ik nog 4 of 6 kwijt. Maar dan is het echt op.
De meeste hebben hier minder liggen. Kwam omdat Panasonic net de juiste maat was. Maar dat is nog een overweging. Moer er nog 1 lichtkoepel uit. Dan zij die ook van 4 naar 1 stuks over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-09 08:17
Naar aanleiding van discussie efficiëntie van laden en ontladen van sessy batterijen.
Even bij mij zelf wat data teruggerekend;Bevindingen start batterijen juli 2023
A vanaf juli vorig jaar tot 1-2-2024 was omzettingsverlies van 14.3%
B de laatste 2 mnd dec. en jan. kom ik richting de 18-20% verlies!
C vraag aan mij zelf “hoe kan dit?”
Even over nagedacht en kom tot de volgende overweging en redernering.De meeste zon schijn is in de periode van juli aflopend naar einde jaar.
De zon schijnt gaat het laden op NOM met een snelheid van +-50watt tot +- 1300watt per uur per sessy.Het ontladen in NOM gaat met een snelheid van schat ik op 50 - +-900watt per uur .
Beide zullen met laag omzettingsverlies gaan!!!
In de maanden dec. en jan. was er weinig zon en veel op API geladen met 1700 watt en ontladen met 1000-1700watt per uur dit zal met hoger omzettingsverlies gegaan zijn, vandaar de 18%-20% afgelopen 2 mnd.!!!
Dit is een verklaring naar mij zelf toe, heb nog geen andere verklaring.Ik zal wel mijn API laad/ontlaad strategie vermogen wat aanpassen(als ook de prijs dat toelaat) om omzetting verlies te gaan beperken .4% tot 6% is toch wel de moeite waard ,verlies wordt allen omgezet naar warmte en is niet de bedoeling.Eigen verbruik batterijen in rusttoestand ( 0%) was 13 watt (bijna geen hoorbare fan) dit kan best oplopen naar 20watt bij vol vermogen!!

oe meet je het eigen gebruik van de Sessy in ruststand? Als de Sessy in rust is, dan is de AC omvormer uitgeschakeld en is er dus geen AC stroom. Als de Sessy's hier idle/battery full/battery empty staan meet ik ook geen AC stroom.

Een omzet verlies van 14,3% round trip (AC -> DC -> AC) is erg netjes! 18 tot 20% is redelijk normaal voor een Sessy volgens mij.
[/quote]

Misschien hebben jullie andere bevindingen.
Tot zover .

oe meet je het eigen gebruik van de Sessy in ruststand? Als de Sessy in rust is, dan is de AC omvormer uitgeschakeld en is er dus geen AC stroom. Als de Sessy's hier idle/battery full/battery empty staan meet ik ook geen AC stroom.

Een omzet verlies van 14,3% round trip (AC -> DC -> AC) is erg netjes! 18 tot 20% is redelijk normaal voor een Sessy volgens mij.
[/quote]

dit moment staan mijn batterijen stil soc is 0%
en meet toch 17 watt .terwijl er geen geluid van een fan is bij de sessy.
waarom meet ik dan 17 watt?
even bakkie gedaan ,3 weken terug heb ik een shelly 3 EM bi-directionele meter met 3 clamps geïnstalleerd tussen de meterkast en de batterijen .nu geeft die 17 watt aan .
even in de device specificatie gekeken blijkt de shelly <3watt eigen gebruik te hebben,dit verklaart het stilstaand gebruik ,dus de sessy gebruikt 17-3= 14/6 =2,22 watt per sessy stroom als die niet in gebruik is!!!
aldoende vermeende probleem opgelost.!!! of niet.

[ Voor 31% gewijzigd door vogel6 op 04-02-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vogel6 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:34:
Naar aanleiding van discussie efficiëntie van laden en ontladen van sessy batterijen.
Even bij mij zelf wat data teruggerekend;Bevindingen start batterijen juli 2023
A vanaf juli vorig jaar tot 1-2-2024 was omzettingsverlies van 14.3%
B de laatste 2 mnd dec. en jan. kom ik richting de 18-20% verlies!
C vraag aan mij zelf “hoe kan dit?”
Even over nagedacht en kom tot de volgende overweging en redernering.De meeste zon schijn is in de periode van juli aflopend naar einde jaar.
De zon schijnt gaat het laden op NOM met een snelheid van +-50watt tot +- 1300watt per uur per sessy.Het ontladen in NOM gaat met een snelheid van schat ik op 50 - +-900watt per uur .
Beide zullen met laag omzettingsverlies gaan!!!
In de maanden dec. en jan. was er weinig zon en veel op API geladen met 1700 watt en ontladen met 1000-1700watt per uur dit zal met hoger omzettingsverlies gegaan zijn, vandaar de 18%-20% afgelopen 2 mnd.!!!
Dit is een verklaring naar mij zelf toe, heb nog geen andere verklaring.Ik zal wel mijn API laad/ontlaad strategie vermogen wat aanpassen(als ook de prijs dat toelaat) om omzetting verlies te gaan beperken .4% tot 6% is toch wel de moeite waard ,verlies wordt allen omgezet naar warmte en is niet de bedoeling.Eigen verbruik batterijen in rusttoestand ( 0%) was 13 watt (bijna geen hoorbare fan) dit kan best oplopen naar 20watt bij vol vermogen!!
Misschien hebben jullie andere bevindingen.
Tot zover .
Hoe meet je het eigen gebruik van de Sessy in ruststand? Als de Sessy in rust is, dan is de AC omvormer uitgeschakeld en is er dus geen AC stroom. Als de Sessy's hier idle/battery full/battery empty staan meet ik ook geen AC stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:22
Glenfiddich schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Doe je dat door gewoon in de portal de slider op minimum 800W maximaal 1300W te zetten? Of stuur je hem zelf aan met een eigen script?
Ik stuur hem zelf aan met een script vanaf mijn homey.
Beetje combi van ROI en NOM. Laden in de goedkoopste uren van de dag (ik heb dynamisch tarief), liefst een periode van 4-6 uur. Afgelopen maanden dus vooral in de nacht. Ontladen op de duurste uren van de dag, dan met name om mijn eigen verbruik terug te leveren, liefst ook periode van 4-6 uur. Ik heb geen echte NOM, maar kijk naar kWh per uur, die probeer ik op 0 te krijgen, voordeel is dat je dan met een wat hoger vermogen gaat draaien zodra het te leveren vermogen boven een ingestelde grenswaarde komt. Of minimaal die bepaalde grenswaarde leveren om wat extra te leveren voor ROI.

Als de zon weer meer gaat schijnen ga ik me richten op overdag laden op zon opwek (tijdens goedkoopste uren).

Goedkope uren reken ik als prijs meer dan 10% onder gemiddelde dagprijs zit, dure uren als de prijs meer dan 10% boven de gemiddelde dagprijs zit. Vanwege het NOM karakter gebruik ik daaroverheen niet ook nog eens de minimaal 10 cent verschil voor afschrijving, dan hangt de Sessy werkeloos aan de muur…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb geen dynamisch contract of slimme meter. Dus jouw strategie kan ik nog niet uitvoeren. Maar dacht dat sessy voir dynamisch laadt met 0.12 cent verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
DJP! schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:19:
[...]

De NOM regeling wordt aangestuurd door de P1 Dongle en in normale situaties zouden beide Sessy's hetzelfde moeten doen. De P1 meter verdeelt de load namelijk gelijk over de Sessy's. Nu is het portal niet (helemaal) live qua data dat kan dus een beetje afwijken. Je kunt hiervoor beter de myhomebattery app gebruiken. Deze data is wel live. In die app kun je ook zien of beide Sessy's wel in NOM draaien.

het kan zijn dat de linkse Sessy al leeg is en dat de SoC is gaan driften...

Anders zoals @niels.p ook al vertelde even lokaal inloggen en kijken of je iets raars zien.
Heb vandaag om te controleren beide sessy's tot 100% opgeladen en laten egaliseren. Daar is in ieder geval niets mis mee. Voor de nacht staan ze weer in ROI mode.
Op de myhomebattery app kreeg ik af en toe wel een fout melding op de linker sessy, maar die veranderde vriij snel weer naar standby (veilig) of In Bedrijf (veilig)
Lokaal inloggen op de sessy is niet gelukt op de manier waarop ik lokaal op de PV omvormer kan inloggen. Kan dus nog geen error log produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Iemand had het over dat zijn accu zich verslapen had, en daarmee een lading gemist hadden.

Vanmorgen zie ik dat charged toch een laad/ontladen schema heeft opgegeven voor vannacht. Terwijl gisteren om. 2300 daar geen spraken van was. Dus, accus zijn niet geladen hier thuis. Ze stonden niet op roi, maar op nom er zou toch niet geladen gaan worden.
Teleurstellend is een passend woord.

Tot gisteren avond (laat) was er geen laadschema, nu wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VbewDfs-BpuninEP3YSH7K2i2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5I59EZKyTbXbFkaJ8RNRdp5B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 05-02-2024 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Dat laden/ontladen voor die paar centen schiet toch niet op:

https://www.nextenergy.nl/actuele-energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Het had mij een "gratis" dag opgeleverd. Waarbij ik had kunnen laden voor 0 cent (ex btw enzo) en de rest van de dag had kunnen teren op die lading.

Of, het had me geld (paar cent is paar cent) opgeleverd.

Laatst postte iemand hier (hier op tweakers, niet hier op dit topic) dat hij het overschakelen van cv naar wp maar onzin vindt. Voor die 140 euro per maand besparing. Ja, kan je vinden. Dat is 10.000 euro in krap zes jaar, zonder rekening te houden met rente op rente. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Zei Monty Python niet every penny is Sacred of was dat toch net anders.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 23:17
Nu er al heel wat sessy gebruikers hier aanwezig zijn heb ik 2 vragen;

Wij hebben 3 dakvlakken met micro omvormers waarbij ze allemaal met een eigen groep naar de meterkast gaan. Op onze bovenste verdieping komt dit voor 2 dakvlakken binnen en kan ik gemakkelijk de sessy er tussen zetten (bijv. 1 per groep of doorlussen). Alleen vraag ik mij af of het laden altijd op basis van de P1 data (alle dakvlakken) gaat of dat hij kijkt wat er van het dak afkomt?

Nu ben ik tevens aan het kijken naar de terugverdientijd (tja nederlander heh) Maar zonder subsidie of als iedereen een zonnepanelen boete gaat introduceren gaat het erg lang duren. Moet ik dit meer als een leuk nieuw hobby project zien?

Hierbij mijn P1 data over heel 2023 (simulatie is een indicatie)
https://mijn-thuisbatteri...js_afname=0.31&vermogen=5

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
gielz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:36:
Nu er al heel wat sessy gebruikers hier aanwezig zijn heb ik 2 vragen;

Wij hebben 3 dakvlakken met micro omvormers waarbij ze allemaal met een eigen groep naar de meterkast gaan. Op onze bovenste verdieping komt dit voor 2 dakvlakken binnen en kan ik gemakkelijk de sessy er tussen zetten (bijv. 1 per groep of doorlussen). Alleen vraag ik mij af of het laden altijd op basis van de P1 data (alle dakvlakken) gaat of dat hij kijkt wat er van het dak afkomt?

Nu ben ik tevens aan het kijken naar de terugverdientijd (tja nederlander heh) Maar zonder subsidie of als iedereen een zonnepanelen boete gaat introduceren gaat het erg lang duren. Moet ik dit meer als een leuk nieuw hobby project zien?

Hierbij mijn P1 data over heel 2023 (simulatie is een indicatie)
https://mijn-thuisbatteri...js_afname=0.31&vermogen=5
vraag 1:
Sessy kijkt alleen naar de P1 data en niet naar de PV opbrengst,

Vraag 2:
Terugverdientijd??? Salderen, boete's, toekomstige energieprijzen. dat is toch een beetje een glazenbol.
Een leuk hobby project is het zeker >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Vandaag niet nee. Het is alleen niet zo verstandig om je conclusie te trekken op 1 dag. Kijk je nu naar afgelopen kerst dan ziet het er heel anders uit. Het waaide zo hard dat de beursprijs in de nacht 0 cent was. Rond 19:00-21:00 uur gingen massaal de gourmetapparaten aan en dan is de stroom ineens 17 cent. En zo zijn er meer dagen met een significant verschil over de dag.

Verder is het gewoon een wazige glazen bol zoals @Peterhardenberg ook aangeeft. Niemand weet wat de toekomst brengt. Op de korte termijn lijkt het erop dat de salderingsregeling niet gaat sneuvelen. Op de langere termijn zal je zien dat de energiemaatschappijen zich gaan wapenen tegen deze kostenpost door de panelenbezitters te bestraffen. Dit doen ze door hogere tarieven te rekenen en geen bonussen meer te geven. Ook zal je zien dat de overheid de groene agenda zal blijven doordrukken. De energiebelasting op gas en stroom wijzigt jaarlijks, waarbij de belasting op gas sinds 2019 is verdubbeld van 29 cent naar 58 cent en voor stroom is de prijs juist weer iets aan het dalen.

Nu is het afhankelijk van wat je zelf kan doen, maar je kan op 2 vingers natellen dat de groene agenda wordt doorgedrukt. Dat zorgt ervoor dat je eigenlijk af wil van je gasaansluiting en zoveel mogelijk zelfvoorzienend wil zijn in je stroombehoeftes. Een Sessy accu sluit aan op die behoeftes.

Is het financieel een goed idee? Misschien, maar je moet een lange adem hebben. Extra isoleren verdien je ook heel moeilijk terug, het is meer comfort verhogend. Een accu is één keer goed investeren en daarna dalen je maandlasten. Daarna kunnen allerlei prijzen de lucht in schieten, het effect op jouw persoonlijke situatie wordt verminderd door de maatregelen die je hebt getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
asing schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Vandaag niet nee. Het is alleen niet zo verstandig om je conclusie te trekken op 1 dag. Kijk je nu naar afgelopen kerst dan ziet het er heel anders uit. Het waaide zo hard dat de beursprijs in de nacht 0 cent was. Rond 19:00-21:00 uur gingen massaal de gourmetapparaten aan en dan is de stroom ineens 17 cent. En zo zijn er meer dagen met een significant verschil over de dag.

Verder is het gewoon een wazige glazen bol zoals @Peterhardenberg ook aangeeft. Niemand weet wat de toekomst brengt. Op de korte termijn lijkt het erop dat de salderingsregeling niet gaat sneuvelen. Op de langere termijn zal je zien dat de energiemaatschappijen zich gaan wapenen tegen deze kostenpost door de panelenbezitters te bestraffen. Dit doen ze door hogere tarieven te rekenen en geen bonussen meer te geven. Ook zal je zien dat de overheid de groene agenda zal blijven doordrukken. De energiebelasting op gas en stroom wijzigt jaarlijks, waarbij de belasting op gas sinds 2019 is verdubbeld van 29 cent naar 58 cent en voor stroom is de prijs juist weer iets aan het dalen.

Nu is het afhankelijk van wat je zelf kan doen, maar je kan op 2 vingers natellen dat de groene agenda wordt doorgedrukt. Dat zorgt ervoor dat je eigenlijk af wil van je gasaansluiting en zoveel mogelijk zelfvoorzienend wil zijn in je stroombehoeftes. Een Sessy accu sluit aan op die behoeftes.

Is het financieel een goed idee? Misschien, maar je moet een lange adem hebben. Extra isoleren verdien je ook heel moeilijk terug, het is meer comfort verhogend. Een accu is één keer goed investeren en daarna dalen je maandlasten. Daarna kunnen allerlei prijzen de lucht in schieten, het effect op jouw persoonlijke situatie wordt verminderd door de maatregelen die je hebt getroffen.
Mee eens, daarom spaar ik de cycli voor de toekomst. Nu doen ze nom om een beetje fot te blijven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Tazzios

..

Ander verdienmodel voor de mensen met 1 fase: netaansluiting verlagen naar 10 ampere.
Bespaart bij Stedin 282 euro per jaar.

In appartementen met stadsverwarming zul je alleen meer dan 10 nodig hebben tijdens inductie en de wasmachine.

Ik zou hierbij dan wel direct om een automaat vragen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
GroeneKees schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het vandaag wel goed gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 01:45
Tazzios schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:53:
Ander verdienmodel voor de mensen met 1 fase: netaansluiting verlagen naar 10 ampere.
Bespaart bij Stedin 282 euro per jaar.

In appartementen met stadsverwarming zul je alleen meer dan 10 nodig hebben tijdens inductie en de wasmachine.

Ik zou hierbij dan wel direct om een automaat vragen. :+
Als leek zijnde:
Met o.a. zonnepanelen, inductiekoken, airco's lijkt me dit niet geheel haalbaar?
Stedin meldt dat 10A is voor voor :
"straatmeubilair, abri's, informatieborden, zendmasten
en sirenemasten, of centrale trapverlichting en beltrafo's"

Bij de evt. kosten die komen bij een verlichting van 35A naar 10A staat alleen een zekering vermeld.
(https://www.stedin.net/aansluiting/rekenmodule#stap1)
Plaatsen ze in basis dan weer een smeltzekering als je die nu al hebt?
(Heb geen idee wat ik nu heb nl., neem aan dat ik er zo een heb met smeltzekering, googlen levert plaatjes op met òf dichte hoofdzekeringskasten, òf met zichtbare automaten.)

Edit:
1)Wellicht komt er nog een Sessy bij.

2) Deze besparing is p.j. ca. €282, maar indien ik weer naar grotere capaciteit moet, kan ik niet meer terug naar 35A en is alleen (minstens) 3x25A mogelijk.
De aanpassing van mijn groepenkast naar 3 fasen gaat ook wel wat kosten vrees ik, buiten Stedin om die er >€450 voor vraagt.

[ Voor 13% gewijzigd door Peet-je op 05-02-2024 16:04 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
tcw82 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Is het vandaag wel goed gegaan?
Voor morgen staat er ook nog geen strategie klaar, maar gezien de max prijsdelta kan je er vanuit gaan dat er in de loop van de nacht nog een strategie wordt toegevoegd. Dus zet em maar mooi op ROI vanavond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
niels.p schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:56:
[...]
Voor morgen staat er ook nog geen strategie klaar, maar gezien de max prijsdelta kan je er vanuit gaan dat er in de loop van de nacht nog een strategie wordt toegevoegd. Dus zet em maar mooi op ROI vanavond.
En dat is nou wel iets wat ik zelf in de hand wil hebben dmv een homey Flow met berekende delta ipv manueel schakelen.
https://community.homey.a...ssy-thuisbatterij/78156/2
Voorkomt ook teleurstelling als de stategie niet, of niet op tijd in de portal verschijnt. >:)

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
niels.p schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Ga ik zeker doen, ik heb charged gesproken per telefonische verbinding om wat na vraag te doen. De man aan de lijn vertelde dat het elke dag tussen 15 en 18u online moet komen en dan naar de sessy verzonden wordt. Hij kon niet zien waarom het gisteren niet online was maar wist zeker dat het voor de dag van morgen goed ging komen. Ze hanteren 10cent prijs verschil voor roi modus. Als het op de dag binnen die delta blijft zal hij niets doen. Morgen is 13 (of 12 cent). Dus er komt een programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
DaCootMeister schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:46:
[...]

En dat is nou wel iets wat ik zelf in de hand wil hebben dmv een homey Flow met berekende delta ipv manueel schakelen.
https://community.homey.a...ssy-thuisbatterij/78156/2
Voorkomt ook teleurstelling als de stategie niet, of niet op tijd in de portal verschijnt. >:)
Ja, via Homey en de apps van @gruijter Sessy en PBTH werkt dat best wel goed.
Maar je krijgt het zelfde ook wel goed door de tools van @PimDoos op basis van HA.
Helaas, niet in 1 keer vanuit de Sessy zelf, en wellicht ook beter, maar via de API kun je heel goed besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
tcw82 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:15:
[...]

Ga ik zeker doen, ik heb charged gesproken per telefonische verbinding om wat na vraag te doen. De man aan de lijn vertelde dat het elke dag tussen 15 en 18u online moet komen en dan naar de sessy verzonden wordt. Hij kon niet zien waarom het gisteren niet online was maar wist zeker dat het voor de dag van morgen goed ging komen. Ze hanteren 10cent prijs verschil voor roi modus. Als het op de dag binnen die delta blijft zal hij niets doen. Morgen is 13 (of 12 cent). Dus er komt een programma.
Het is nu al na 18:00 en nog geen programma van morgen ondanks de komende delta van over de 10 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Maar om even over na te denken, en misschien zit ik er helemaal naast, maar:
Wanneer je geen gebruik van geavanceerde flows of automations heeft het helemaal geen zin om te schakelen tussen de Sessy ROI of NoM…

Je kiest óf voor handelen via ROI, óf voor NoM omdat je graag groen en milieu bewust wilt en je PV overschot graag ‘s avonds wilt gebruiken ipv bruine stroom uit het net.

Als er géén ROI strategie is, is de prijsdelta dus niet groot genoeg, en in dat geval krijg je overdag dus een betere prijs voor terugleveren, in tegenstelling tot opslaan en later verbruiken. Opslaan en later verbruiken levert ook pas wat op als die prijsdelta van 10€cent er is…

Of klopt hier nou niks van wat ik hier loop te raaskallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
niels.p schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:42:
Wanneer je geen gebruik van geavanceerde flows of automations heeft het helemaal geen zin om te schakelen tussen de Sessy ROI of NoM…

Je kiest óf voor handelen via ROI, óf voor NoM omdat je graag groen en milieu bewust wilt en je PV overschot graag ‘s avonds wilt gebruiken ipv bruine stroom uit het net.

Als er géén ROI strategie is, is de prijsdelta dus niet groot genoeg, en in dat geval krijg je overdag dus een betere prijs voor terugleveren, in tegenstelling tot opslaan en later verbruiken. Opslaan en later verbruiken levert ook pas wat op als die prijsdelta van 10€cent er is…

Je moet in deze tijd rekening houden met het feit dat de beursprijs op bepaalde dagen meer dan 10 cent kan fluctueren. Je moet er ook rekening mee houden dat er dagen zijn dat je panelen ineens wel leveren want er is zon. Ik had een de afgelopen tijd een paar keer dat ik terugleverde.

Dus eigenlijk wil je dat de Sessy doorheeft dat er in de komende 24 uur zonnestroom is (en ongeveer hoeveel) en dus een beetje plek over heeft om dat op te slaan. Zolang er geen interface is naar een solar forecast dienst zal je het zelf moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Even een andere vraag. Heb dus 3 sessy's op elk een fase. Kan je dan op 1 van de 3 fase nog een 4e plaatsen. Want begreep dat je van 3 naar 6 moest uitbreiden?.

En als dat wel kan wat voor problemen krijg je dan omdat op 1 fase dan 2 stuks hangen. Puur informatief dit. Of .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
asing schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Je moet in deze tijd rekening houden met het feit dat de beursprijs op bepaalde dagen meer dan 10 cent kan fluctueren. Je moet er ook rekening mee houden dat er dagen zijn dat je panelen ineens wel leveren want er is zon. Ik had een de afgelopen tijd een paar keer dat ik terugleverde.

Dus eigenlijk wil je dat de Sessy doorheeft dat er in de komende 24 uur zonnestroom is (en ongeveer hoeveel) en dus een beetje plek over heeft om dat op te slaan. Zolang er geen interface is naar een solar forecast dienst zal je het zelf moeten regelen.
Maar dan nog.. als de zonneopwek niet samenvalt met een ROI laadmoment, dan is het voordeliger om terug te leveren.

Als de dal prijs 15ct is, en de piek prijs 28ct, dan wil je niet gaan laden als de uurprijs dat moment 20ct is. Dan verlies je erop..
Edit: en laden van net of PV maakt dan niks uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
niels.p schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:42:

Hier probeer ik zo veel mogelijk NOM te draaien, maar als er te weinig zon is laad ik de Sessy's wel op het goedkoopste moment op om zou de kosten te kunnen drukken. Dus ik schakel regelmatig, gelukkig doet HA dit voor me :)

Ben nog steeds aan het testen met het voorspellen van de PV opbrengst. Hiervoor gebruik ik Solcast en forecast.solar. Beide zijn alleen nog niet heel betrouwbaar... Voorspellen vaak (veel) meer dan er daadwerkelijk aan opbrengst is.

@Leoniq Je kunt rustig meerdere Sessy's aan 1 fase hangen. Nadeel is wel dat ze dan samen meer als 16A kunnen trekken en je dus of je groep moet verhogen om de Sessy's moet limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
niels.p schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Maar dan nog.. als de zonneopwek niet samenvalt met een ROI laadmoment, dan is het voordeliger om terug te leveren.

Als de dal prijs 15ct is, en de piek prijs 28ct, dan wil je niet gaan laden als de uurprijs dat moment 20ct is. Dan verlies je erop..
Edit: en laden van net of PV maakt dan niks uit..
Mijn laatste topdag was 1 februari. Ik heb toen 7.5kWh teruggeleverd. De delta stroomprijs was 8 cent. Dat had elkaar niet dwars gezeten. Maar ik snap wat je bedoelt. Als je automatisch het maximale eruit wilt halen dan dan moet je Sessy wel alle gegevens hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Leoniq schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:54:
Even een andere vraag. Heb dus 3 sessy's op elk een fase. Kan je dan op 1 van de 3 fase nog een 4e plaatsen. Want begreep dat je van 3 naar 6 moest uitbreiden?.

En als dat wel kan wat voor problemen krijg je dan omdat op 1 fase dan 2 stuks hangen. Puur informatief dit. Of .......
Nee hoor je kunt ook gewoon 4 plaatsen (zoals je zelf aan geeft op 1 van de fases 2 sessy's)
Dit geef je dan netjes op in het portaal. aantal sessy's 4 en bij die twee op 1 fase geef je dat ook even aan 2 op deze fase/groep

Zie de extra instellingen in het portaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 23:52
Hoi allen, dit topic een beetje aan het doorlezen.
Eigen situatie: 17kwp zonnepanelen, verbruik ongeveer hetzelfde (2x ev, wp, elektrische boiler, inductie (2×) en oa airco's.
Zo lang we salderen op zich geen grote problemen.
Maar, ik wil toch verder kijken. Bij mij wordt het langzamerhand een beetje frustrerend om in de zomer de hele dag door de zonnepanelen te zien uitvallen. Ik laad mijn ev val in de nacht (overdag gebuik ik de ev).

Kunnen gebruikers hier bevestigen dat er minder uitval kan zijn door toevoegen meerdere sessy's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Voor de Domoticz gebruikers hier.
Ik heb van mijn python script een nieuwe versie gemaakt.
Deze ondersteund ook een 2.9" Epaper.

Afbeeldingslocatie: https://www.mijnzon.info/images/sessy/Sessy_Epaper.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Mike70 op 05-02-2024 20:50 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
DJP! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:16:
[...]

Hier probeer ik zo veel mogelijk NOM te draaien, maar als er te weinig zon is laad ik de Sessy's wel op het goedkoopste moment op om zou de kosten te kunnen drukken. Dus ik schakel regelmatig, gelukkig doet HA dit voor me :)

Ben nog steeds aan het testen met het voorspellen van de PV opbrengst. Hiervoor gebruik ik Solcast en forecast.solar. Beide zijn alleen nog niet heel betrouwbaar... Voorspellen vaak (veel) meer dan er daadwerkelijk aan opbrengst is.
Maar mijn punt is dus dat wanneer je ‘snachts laadt voor zeg 18ct en dit een paar uur later gaat gebruiken via je NoM regeling, terwijl de uurprijs dan 22ct is, je dus eigenlijk geld aan het verliezen bent (door het 20% efficientie verlies en de sessy afschrijving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
niels.p schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Maar mijn punt is dus dat wanneer je ‘snachts laadt voor zeg 18ct en dit een paar uur later gaat gebruiken via je NoM regeling, terwijl de uurprijs dan 22ct is, je dus eigenlijk geld aan het verliezen bent (door het 20% efficientie verlies en de sessy afschrijving)
Ik gebruik een scriptje in HA die aan de hand van de Tibber prijzen het x aantal duurste uren en het x aantal goedkoopste uren bepaalt. De Sessy's staan dan zo ingesteld dat bij de laagste uren deze gaan laden (vooral 's nachts) en bij de duurste uren in NOM draaien om mijn eigen verbruik te compenseren.

Voor nu werkt dat best aardig. Uiteindelijk wil ik EMHASS werkend krijgen zodat alles in 1 geïntegreerd systeem komt te zitten. Nu hebben de Sessy's, laadpaal en de warmtepomp nog ieder een eigen regeling.
Pagina: 1 ... 51 ... 94 Laatste