Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ah okay, duidelijk, dank.
Voor 399,-- dus wel vendor lock-in, en niet zelf aan te sturen.
En is het net zoveel Nederlands fabrikaat en Nederlands bedrijf als de Sessy?
[ Voor 29% gewijzigd door KoQuest op 30-01-2024 20:58 ]
Kreeg je dit extra stofrooster bij de genoemde brief in je brievenbus?GroeneKees schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:38:
#Addon ;keurige brief ontvangen van Charged, door ervaring en onderzoek blijkt in sommige situaties stof op te kunnen hopen, wat op termijn de koeling en daarmee vermogen kan beïnvloeden.
Hij zit er op, mijn snelste modificatie/upgrade ever😉[Afbeelding]
Zijn er meer Sessy eigenaren die dit hebben ontvangen?
Businesscase thuisbatterijen: opslaan zonne-energie en energiehandel
alles over batterijen ,EB belasting,saldering,dynamisch enz.
https://ce.nl/wp-content/...-energietransitie_Def.pdf
Top, vogel6, zeker nuttig, dank!vogel6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:24:
Rapport; Thuisbatterijen in de energietransitie ;recent rapport okt 2023 is heel breed uitgelegd, zeker voor geïnteresseerde welke meer achtergrond willen lezen.
(wel in 't achterhoofd houden dat Huawei opdrachtgever was van het rapport, dus zoals altijd zelf blijven nadenken en meerdere bronnen raadplegen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ebi9dvYgI3UlP0kW1PjJINEZ.jpg?f=user_large)
pictogrammen vlgs voorschrift
-apparaat onder spanning
-laden en lossen van batterij
-interne brandblusser aanwezig
-externe brandblusser in garage was al aan wezig (geschikt voor stroom)
alvast vooruitlopend op (de nieuwe omgevingswet)
in voorgaande bericht van mij staat een en ander ook vermeldt.
[ Voor 7% gewijzigd door vogel6 op 30-01-2024 21:54 ]
Duizenden inspecteurs gaan onderweg als batterijpolitie om alle thuisbatterijen te controleren ;-)vogel6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:50:
[Afbeelding]
-apparaat onder spanning
Dank voor delen, zeer interessant!vogel6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:24:
Rapport; Thuisbatterijen in de energietransitie ;recent rapport okt 2023 is heel breed uitgelegd, zeker voor geïnteresseerde welke meer achtergrond willen lezen.
Even inzoomend op mijn eigen situatie (Huishouden met zon-pv, kleine batterij, dynamisch contract):
- Wordt gerekend met investeringskosten van 5560 euro over periode van 15 jaar. Denk dat dit in het geval van de sessy en met de nieuwe btw-teruggaaf regeling een stuk lager zal zijn, eerder richting de 3500-4000 euro
- Berekende baten in scenario 'optimaal verlagen energiekosten en terugleveren elektriciteit via day-ahead-markt': 2200 euro

batterijen moeten aangemeld worden bij netbeheerder en deze (is voorstel) jou gegevens doorgeven aan de plaatselijke brandweer welke bij jou koffie komen drinken. .lees voorgaande publicatie maar na.
brandweer wil gaan weten waar batterijen geplaats zijn; {helaas steeds meer regels!!)
Waar heb je deze stickers besteld. Zou ze ook graag erop willen.vogel6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:50:
[Afbeelding]
-apparaat onder spanning
-externe brandblusser in garage was al aan wezig (geschikt voor stroom)
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
zoekveld p003 w012 w026
[ Voor 30% gewijzigd door vogel6 op 30-01-2024 22:31 ]
Ik heb hem ook ontvangen.Gert2761 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:20:
[...]
Kreeg je dit extra stofrooster bij de genoemde brief in je brievenbus?
:strip_exif()/f/image/F7YOXPW5iZ0WomiAU00hnk8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes dat ze dit naleveren!
Catch a smile out there!
Heel netjes dat ze het doen! Kun je dat filter er onder klikken? Of zitten daar magneetjes aan ofzo?Glenfiddich schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:39:
[...]
Ik heb hem ook ontvangen.
[Afbeelding]
Magnetisch lijkt het. Heb het nog niet goed bekeken, net thuis na een lange dagDJP! schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:41:
[...]
Heel netjes dat ze het doen! Kun je dat filter er onder klikken? Of zitten daar magneetjes aan ofzo?
Catch a smile out there!
Ik had er vandaag ook 3 in de bus.Gert2761 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:20:
[...]
Las vandaag ook de details over de aankomende prijsverhoging. Zit al ff in dubio of ik m'n installatie wil uitbreiden naar 6 stuks. Die beslissing zal dan in de komende week moeten vallen, ben bang dat het na die verhoging helemaal niet interessant meer is..
Ja met de post, de rest zal ongetwijfeld volgenGert2761 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:20:
[...]
weet iemand of dat de inwendige temperatuur van de sessy batterij is uit te lezen in Home assistant?
zo ja hoe en op welke manier?
alvast dank.
Kan je trouwens ook nu aanschaffen en later btw terug vragen in november ofzo,? Als je dan bent overgestapt naar een dynamisch contract?
Motieven/Verdienmodel aankoop batterijen.
Hobby in brede zin en je moet het leuk vinden. (mag wat kosten !)
1. Inzicht energie beheer .
2. Zelf handelen op prijzen dmv ROI,NOM,Api.
3. Totaal energie kosten beheersen inclusief gas en stroom ink/verk.
4. Eigen opwek zoveel mogelijk zelf benutten dmv NOM en opslag.
5. Vermijden van terug levering vergoeding bij negatieve stroom prijzen.
6.Het is frustrerend om pv’s uit te schakelen ivm neg. prijzen, daar heb je ze niet voor.! Heb in 2023 schatting voor +- 700 kwh afgeschakeld op momenten dat de prijzen slecht waren, heb 16300 Wpiek Pv leggen en dan gaat het hard, het afschakelen begon al in 2022.
7. Op tweekers kom ik veel tegen over stroomprijzen ink.verk. doe ik zelf ook, maar wat nog belangrijker wordt is de toename van de neg, stroom prijzen en de bewegelijkheid van de stroom prijzen komende jaren het zij door de markt en of wetgeving.
Wat was mijn overweging om batterijen te nemen? zal het proberen uit te leggen.In de zomer van 2022 begon het afschakelen van de PV,s in de meterkast ivm neg prijzen en het terug leveren veel geld ging kosten.in eerste half jaar 2023 tot +- sept ook veel afgeschakeld tot de batterijen kwamen daarna hoefde het niet meer tevens liep naar de herfst toe.
Wat zijn de mogelijkheden om de afgeschakelde stroom een ander bestemming te geven, volgende overweging.
-. Niets doen en gewoon betalen.
- Batterijen.
- E-boiler voor seizoenopslag voor rendement verbetering van de W-W Warmtepomp.
- Telkens harde afschakeling is toch niet zo goed voor de omvormers!
De eerste ROI berekening in zomer 2022 gaf aan dat de investering met veel aandacht binnen 5 jr terug verdient zou zijn met de prijzen van 2022 (grote verschillen in uurprijzen). In zomer 2022 ben ik alvast overgegaan op dyn. stroom contract om ervaring op te doen .
Mijn ervaring tot nu toe 4a5 mnd is dat de stroom prijzen vlakker zijn dan in 2022 ,dus de verdien cap.is lager maar mijn verwachting is dat de neg. prijzen zeer sterk gaan toe nemen van af maart tot okt waardoor ik niet hoeft af te schakelen waardoor het verdien model sterker wordt (en minder of geen afschakel frustratie meer heb) .positief nadeeltje is dat het veel hobby tijd vreet!!
een grootte afweging voor mij was het afschakelen in de meterkast ivm neg prijzen ,dat vond ik frustrerend
en lastig te regelen .
grt
Helaas niet aanwezig in de huidige software / apivogel6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:50:
vraagje
weet iemand of dat de inwendige temperatuur van de sessy batterij is uit te lezen in Home assistant?
alvast dank.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
De capaciteit is 5kwh
Stel ik laad de Sessy elke dag volledig op met PV en in de avond/nacht gebruik ik alle stroom uit de Sessy. Steeds maar weer.
Dan heb ik dus elke dag 5kwh die ik zelf gebruik in plaats van uit het net trek.
Per jaar zou dat (gemakshalve 5% verlies genomen) dan uitkomen op 1750kwh
Deze 1750 kost met een vastcontract op het net zo’n 35ct en daar stond dan 10ct voor als teruglevering van m’n PV. Dus 1750x0.25 = 437,- bespaard paar jaar.
Uitgaande van een 100% salderingsregeling en uitgaande van optimaal gebruik (95%) van een Sessy.
Bij een investering van 1 sessy.
Kosten 3500 / opbrengst 437,- = 8 jaar tvt
Pakken we de salderingsregeling er toch nog even bij. Gedurende de afbouw in 10. jaar is de gemiddelde saldering 30% en is de tvt dus 12 jaar bij gelijkblijvende prijzen.
Mis ik dan iets?
Misschien iets realistischer rekenen met 20% verlies.Voois schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:05:
Even makkelijk rekenen.
De capaciteit is 5kwh
Stel ik laad de Sessy elke dag volledig op met PV en in de avond/nacht gebruik ik alle stroom uit de Sessy. Steeds maar weer.
Dan heb ik dus elke dag 5kwh die ik zelf gebruik in plaats van uit het net trek.
Deze 1750 kost met een vastcontract op het net zo’n 35ct en daar stond dan 10ct voor als teruglevering van m’n PV. Dus 1750x0.25 = 437,- bespaard paar jaar.
Uitgaande van een 100% salderingsregeling en uitgaande van optimaal gebruik (95%) van een Sessy.
Pakken we de salderingsregeling er toch nog even bij. Gedurende de afbouw in 10. jaar is de gemiddelde saldering 30% en is de tvt dus 12 jaar bij gelijkblijvende prijzen.
Mis ik dan iets?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
>15 jaar terugverdientijd is idd ook wat eerder genoemde rapport voor dit scenario benoemd: https://ce.nl/wp-content/...-energietransitie_Def.pdfVoois schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:05:
Even makkelijk rekenen.
De capaciteit is 5kwh
Mis ik dan iets?
Een van de 2 accus geeft problemen.psdata schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:46:
[...]
@tcw82
Tevens staan op die stickers ook de bij horende user namen en passwords per inlog (Batterij en P1)
Dit is dus NIET het portaal inlog (wat je zelf hebt bedacht)
Als ik dongel a in accu A doe, krijg ik heel sketchie verbinging (WIFI valt weg etc, komt weer terug, heel lage signaal sterkte)
als ik dongel b in accu B doe, werkt dongel / accu combinatie b/B prima.
als ik dan dongel a in accu B doe, werkt dongel / accu combie a/B ook goed. Maar combinatie b/A werkt niet goed meer (sketchie verbinding etc.).
Daarop heb ik de dongel bedraad verbonden, daarmee kon ik de dongel / accu combinatie wel goed bereiken.
op het portal.sessy.nl heb ik alle serie nummers toegevoegd (3 stuks).
hieronder 2 snips van het portaal. De rode knop met de tekst " de sessys staan "uit"" snap ik niet helemaal, gisteren hebben ze hard hun best gedaan om de woning "NOM" te maken. met 45% lading in de ene en 9 % in de andere accu was dat niet heel lang.
![]() | ![]() |
[ Voor 38% gewijzigd door tcw82 op 31-01-2024 09:34 ]
Voor mij is het met dynamisch contract en early adapter prijs van 2750 ook weer anders.
Ik begreep juist dat de kWh prijs gaat dalen door het (nog) meer beschikbaar komen van wind en zonne-energie.rene037 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:25:
Je moet een thuisbatterij vooral niet nemen om er rijk van te worden. Maar over 5 of 10 jaar is de kWh prijs wel wat hoger. Dus 15 jaar rekenen met de prijs van nu is ook weer niet realistisch. Projecteer het prijsverloop van de afgelopen tijd eens op het niveau van nu.
Voor mij is het met dynamisch contract en early adapter prijs van 2750 ook weer anders.
Prijs verloop van de afgelopen 10 jaar:
/f/image/tlabtabhMrQNsuiFECsfv4pu.png?f=fotoalbum_large)
de structurele verhoging is mogelijk gelinkt aan conflict?
Daarvoor was het stabiel en in de tussen tijd is er meer kwh op het net bijgekomen.
Ik denk dat deze discussie naar een ander topic zou moeten verhuizen.
Dat is een van de redenen dat ik Wifi zelden/niet gebruik als het bedraad kan.tcw82 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Als ik dongel a in accu A doe, krijg ik heel sketchie verbinging (WIFI valt weg etc, komt weer terug, heel lage signaal sterkte)
als ik dongel b in accu B doe, werkt dongel / accu combinatie b/B prima.
als ik dan dongel a in accu B doe, werkt dongel / accu combie a/B ook goed. Maar combinatie b/A werkt niet goed meer (sketchie verbinding etc.).
Kijk eens of je 2.4GHz en/of 5GHz gebruikt. Ik denk dat de Sessy alleen op 2.4 wil. Als er dan ook een 5GHz AP is met dezelfde naam, dan levert dat vaak problemen op.
Bedankt, daar (mDNS op 'http://sessy-xxxx.local/',) wordt in de handleiding dan weer wat minder aandacht aangeven. Of in het 10.10.10.10 deel van het instellen. Je zult eerst de 10.10.10.10 gerelateerde stappen moeten doorlopen om de verbinding naar je eigen netwerk te maken. in het "10.10" deel wordt enkel de opmerking gemaakt dat je het IP adres moet opslaan, als dat dan door het beeld flitst kan je daar natuurlijk wat nerveus van worden als je niet weet waar je het eventueel kunt terugvinden.PimDoos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:41:
[...]
Precies hierom zitten er QR-codes op de sticker van de dongles. Via deze QR codes kun je rechtstreeks naar de webpagina van de dongle nadat deze verbonden is met je eigen WiFi netwerk.
Dat gaat via mDNS op 'http://sessy-xxxx.local/', waarbij 'xxxx' de eerste 4 tekens van het serienummer van de dongle zijn. Zo heb je het IP adres niet nodig
Met de groei wens van Charged, zullen er mogelijk ook meer en meer mensen komen die wel handig zijn in het installeren van de hardware, maar onvoldoende de weg weten in het software deel. Mijn feedback is dan ook niet bedoel als zeuren, het is bedoeld om het product een beetje beter te maken voor een volgende gebruiker. En ik heb waarschijnlijk nog zat hulp nodig (met HACS om maar wat te noemen), dus nogmaals, dankbare feedback met het doel het nog wat beter te maken.
Ik vraag mij echt af of de Sessy wel voldoet aan de voorwaarden van deze regeling. Ik interpreteer het zodanig dat je daadwerkelijk moet handelen met de accu, en hem dan dus alleen maar in ROI-modus mag gebruiken. Ook omdat je iets lijkt te moeten bewijzen qua "contract voor softwareaansturing".rene037 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:07:
[...]
BTW teruggave kan tot juni, ook als je in 2023 aangeschaft hebt. Kun je zelf doen (Niet echt veel werk) of via hun voor € 89 ipv € 99. Je moet dan wel een dynamisch contract hebben.
Dus niet aansturen via NOM-modus, en ook niet in API-modus met HomeAssistant, tenzij je kan bewijzen dat je ermee handelt.
Zie ook https://www.sessy.nl/btw-...vragen-het-kan-vanaf-nu/:
En ook op de site van De Centrale BTW Teruggave staat bij het aanmeldformulier deze waarschuwing:Waar moet je aan voldoen om je btw voor een thuisbatterij terug te krijgen?
...
Je Sessy thuisbatterij draait op de dynamische modus
De mogelijkheid om BTW terug te krijgen via De Centrale is exclusief voor thuisbatterijen die geïnstalleerd zijn met slimme aansturing. Dit systeem zorgt ervoor dat energie voordelig wordt ingekocht en tegen een hogere prijs wordt verkocht.
Let Op!: De btw op de aanschaf van een batterij kan alleen worden teruggevraagd indien de batterij wordt gebruikt om energie tegen een gunstig tarief in te kopen en tegen een hoger bedrag te verkopen (trading). Indien de batterij alleen wordt gebruikt om de zelf met de zonnepanelen opgewekte energie op te slaan om later weer te verbruiken, dan is de btw teruggave op de aanschaf van de batterij niet mogelijk.
Beetje:Voois schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:05:
Even makkelijk rekenen.
De capaciteit is 5kwh
Mis ik dan iets?
- zolang er een salderingsregeling is waar je ook gebruik van maakt dan lever een batterij (en dus ook een sessy) alleen maar verlies op. 5kwh die je teruglevert in saldering kun je namelijk ook als 5kwh weer terugpakken. Laden en ontladen van eem batterij geneert verlies, 5kwh opgeslagen is niet 5kwh eruit maar minder.
- in de zomermaanden (in mijn geval voor ongeveer 8 maanden) klopt je berekening, in die overige 4 is er niet genoeg zon om inderdaad op te slaan, dus voor 4/12 heb je die nachtelijke teruglevering helemaal niet. Ik heb best veel panelen, bij mij zijn het 8 maanden waarin ik dit kan doe , als je er minder hebt dan kan dat ook 6 worden.
Alles bij elkaar is een terugverdientijd van 15 jaar wel ongeveer redelijk.
Maat het hangt ervan af hoe je rekent. Ik zie mijn zonnepanelen als de “moneymaker”. Mijn panelen hebbem zich al terugbetaald en ieder jaar saldering levert genoeg op voor 1 sessy. Terugverdientijd dus 1 jaar, daarna is alles wat ze opbrengen mooi meegenomen..
Dat is precies wat ik juist heb ingesteld in de week voor de sessys kwamen, om het hele huis van 1 SSID te voorzien, ik gebruik van die Ubiquiti - UniFi. Daarnaast alle 2.4 en 5 GHz antennes geactiveerd. o.a. met het oog op het gebruiken van de HA.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:39:
[...]
Dat is een van de redenen dat ik Wifi zelden/niet gebruik als het bedraad kan.
Kijk eens of je 2.4GHz en/of 5GHz gebruikt. Ik denk dat de Sessy alleen op 2.4 wil. Als er dan ook een 5GHz AP is met dezelfde naam, dan levert dat vaak problemen op.
Je hebt 3500,- op de bank staan. Hier kun je 10 jaar lang 5% rendement ophalen als je een beetje je best doet.
Met rente op rente levert dat na 10 jaar een banksaldo op van € 5.700,- (3500*1,05^10)
Als je deze 3500,- investeerd in een Sessy dan ontvang je elk jaar (bij 0% saldering) 437,- welke je ook op de bank kunt zetten en 5% rendement op kunt maken.
Dat 10 jaar lang en ook rente op rente gerekend dan levert dat onder aan de streep 5770,- euro op.
Na 10 jaar kom je op hetzelfde rendement van je investering of je het nu op de bank zet of in een energieneutrale oplossing stopt.
TVT is dan wel lang maar het is geen slechte investering.
Mis ik iets?
Ik heb een AP (in Unifi) met zowel 2.4GHz als 5GHz en een aparte IOT-wifi-AP met alleen 2.4GHz. Dat werkt op zich wel. Alleen ben ik geen Wifi-fan.tcw82 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:06:
[...]
Dat is precies wat ik juist heb ingesteld in de week voor de sessys kwamen, om het hele huis van 1 SSID te voorzien, ik gebruik van die Ubiquiti - UniFi. Daarnaast alle 2.4 en 5 GHz antennes geactiveerd. o.a. met het oog op het gebruiken van de HA.
Mijn advies is daar waar mogelijk is bedraad je installatie, en gebruik Wifi zoveel mogelijk voor mobile connectie's.tcw82 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:06:
[...]
Dat is precies wat ik juist heb ingesteld in de week voor de sessys kwamen, om het hele huis van 1 SSID te voorzien, ik gebruik van die Ubiquiti - UniFi. Daarnaast alle 2.4 en 5 GHz antennes geactiveerd. o.a. met het oog op het gebruiken van de HA.
Heb je maar 1 draad (UTP) naar je meerdere sessy's lopen, plaats een kleine switchje er bij. In de meterkast voor je Sessy P1 heb je al vaak gewoon een poortje beschikbaar.
Ik heb zelf mijn sessy's besteld en aanbetaald in Juli '22. Ze waren operationeel in Juli '23. Heb toen de factuur voldaan. kunnen we dan de BTW terugvragen met terugwerkende kracht via die KOR regeling?
Kan op het moment niet uitgelezen worden.vogel6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:50:
vraagje
alvast dank.
heb het zelf opgelost door een Aquara sensor op de buitenkant te plakken (weet je natuurlijk niet precies hoe het intern is, maar geeft wel een idee)
:strip_exif()/f/image/CAO0mI3MAymJWHioNhET87t7.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon terugvragen.procyon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:31:
Ik las net een mail van Sessy over het kunnen aanvragen van de subsidie in sommige gevallen.
Ik heb zelf mijn sessy's besteld en aanbetaald in Juli '22. Ze waren operationeel in Juli '23. Heb toen de factuur voldaan. kunnen we dan de BTW terugvragen met terugwerkende kracht via die KOR regeling?
Idem hier... ik had ook 3 Sessy's van 2750 euro... kreeg nog 2500 euro groen subsidie van mijn werk (sigaar uit eigen doos) en met een beetje mazzel nog de btw terug dus dan ben ik voor 3 accu's met iets meer dan 4000 euro klaar...rene037 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:25:
Je moet een thuisbatterij vooral niet nemen om er rijk van te worden. Maar over 5 of 10 jaar is de kWh prijs wel wat hoger. Dus 15 jaar rekenen met de prijs van nu is ook weer niet realistisch. Projecteer het prijsverloop van de afgelopen tijd eens op het niveau van nu.
Maar ik deed het ook niet echt om het geld maar vind het gewoon leuk om met deze dingen bezig te zijn.
Ik heb zelf 2x een Sessy en zonnepanelen. Normaal gesproken is een dynamisch energiecontract niet echt gunstig met zonnepanelen. Dankzij de Sessy's kan ik nu wel gewoon een dynamisch contract hebben.helm71 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:01:
[...]
Beetje:
- zolang er een salderingsregeling is waar je ook gebruik van maakt dan lever een batterij (en dus ook een sessy) alleen maar verlies op. 5kwh die je teruglevert in saldering kun je namelijk ook als 5kwh weer terugpakken. Laden en ontladen van eem batterij geneert verlies, 5kwh opgeslagen is niet 5kwh eruit maar minder.
- in de zomermaanden (in mijn geval voor ongeveer 8 maanden) klopt je berekening, in die overige 4 is er niet genoeg zon om inderdaad op te slaan, dus voor 4/12 heb je die nachtelijke teruglevering helemaal niet. Ik heb best veel panelen, bij mij zijn het 8 maanden waarin ik dit kan doe , als je er minder hebt dan kan dat ook 6 worden.
Alles bij elkaar is een terugverdientijd van 15 jaar wel ongeveer redelijk.
Maat het hangt ervan af hoe je rekent. Ik zie mijn zonnepanelen als de “moneymaker”. Mijn panelen hebbem zich al terugbetaald en ieder jaar saldering levert genoeg op voor 1 sessy. Terugverdientijd dus 1 jaar, daarna is alles wat ze opbrengen mooi meegenomen..
Gemiddeld is de prijs die ik nu per kwh betaal veel lager dan ik ooit zou kunnen krijgen met een vast energiecontract. Eigenlijk zou je dat dan ook mee moeten nemen in een berekening.
Een belangrijke component van je berekening is de rente-op-rente. Als je heel netjes rekent, dan zet je de besparing van je sessy op een spaarrekening om de rente-op-rente te compenseren.Voois schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:06:
Nog een andere rekensom.
Je hebt 3500,- op de bank staan. Hier kun je 10 jaar lang 5% rendement ophalen als je een beetje je best doet.
Met rente op rente levert dat na 10 jaar een banksaldo op van € 5.700,- (3500*1,05^10)
Als je deze 3500,- investeerd in een Sessy dan ontvang je elk jaar (bij 0% saldering) 437,- welke je ook op de bank kunt zetten en 5% rendement op kunt maken.
Dat 10 jaar lang en ook rente op rente gerekend dan levert dat onder aan de streep 5770,- euro op.
Na 10 jaar kom je op hetzelfde rendement van je investering of je het nu op de bank zet of in een energieneutrale oplossing stopt.
TVT is dan wel lang maar het is geen slechte investering.
Mis ik iets?
When life gives you lemons, start a battery factory
Dat heb ik idd zo meegenomen. Dus jaar 1 437*1,05^9 en jaar 9 is het 437*1.05^1KabouterSuper schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Een belangrijke component van je berekening is de rente-op-rente. Als je heel netjes rekent, dan zet je de besparing van je sessy op een spaarrekening om de rente-op-rente te compenseren.
Wat is btw forfait?
. Deze belasting, ook wel forfait genoemd, is een eenmalig bedrag .
Omdat er gebruik wordt gemaakt van de Kleine Ondernemersregeling (KOR) – net zoals in het verleden het
geval was bij zonnepanelen – hoeft er niet jaarlijks BTW afgedragen te worden maar betaal je eenmalig een
klein forfaitair bedrag (ongeveer €15,- per kWh capaciteit van de thuisbatterij).12 jan 2024
ps heb dit bedrag bij de belasting nog niet kunnen vinden, maar circuleerd op het internet!
zie ook deze link
https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/
Let Op!: De btw op de aanschaf van een batterij kan alleen worden teruggevraagd indien de batterij wordt gebruikt om energie tegen een gunstig tarief in te kopen en tegen een hoger bedrag te verkopen (trading). Indien de batterij alleen wordt gebruikt om de zelf met de zonnepanelen opgewekte energie op te slaan om later weer te verbruiken, dan is de btw teruggave op de aanschaf van de batterij niet mogelijk.!
[ Voor 23% gewijzigd door vogel6 op 31-01-2024 14:08 ]
Een forfaitaire vergoeding is een vooraf (contractueel) vastgelegd bedrag of percentage dat in bepaalde situaties verschuldigd is. Hierbij wordt dan een gefixeerd bedrag gehanteerd in plaats van naar de werkelijke kosten te kijken.
Welk type sensor is dat?Sandburd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Kan op het moment niet uitgelezen worden.
heb het zelf opgelost door een Aquara sensor op de buitenkant te plakken (weet je natuurlijk niet precies hoe het intern is, maar geeft wel een idee)
[Afbeelding]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Nee. Althans niet direct. Als je kijkt op CO2 monitor en dan rechts bij bron op stroom, dan zie je wat de oorzaak is. Het gebrek aan groene energie wordt weggewerkt door de gasgestookte centrales een paar tandjes hoger te zetten.tcw82 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:31:
de structurele verhoging is mogelijk gelinkt aan conflict?
Met andere woorden, er is een causaal verband tussen de gasprijs en de stroomprijs op het moment dat andere energiebronnen onze vraag niet kunnen dekken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Standaard Zigbee temperatuur sensor. (Aqara temperature, humidity and pressure sensor (WSDCGQ11LM)
by Xiaomi)
Ongetwijfeld ook ergens bij een winkel in Nederland te koop, maar even een chinees linkje: https://nl.aliexpress.com/item/1005004790139359.html
Vermoed dat hier exact dezelfde regel geldt. (mede zzp-er hier)RonaldHeirbaut schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:23:
Volgens mij is het terugvragen van BTW voor alleenstaande ZZP-ers weer niet geregeld, net als toen bij de zonnepanelen. Dan gaan de accu's op de balans en mag je de stroom ook zakelijk verrekenen met alle rompslomp van dien. Of mis ik iets?!
Klopt. HelaasSandburd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Vermoed dat hier exact dezelfde regel geldt. (mede zzp-er hier)
Als ik zou kijk is het een Tuya zigbee thermo.
https://www.elektramat.nl...wobonKf9OYWhoCvbkQAvD_BwE
Of voor minder dan de helft via alibaba.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Niet rechtstreeks. Maar via Zigbee2MQTT wel (ook een appie van mijcacofant schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:10:
Jammer niet compatibel met Homey,?!
Tesla Model 3 RWD (2023)
Bedoel je die tuya thermometer?cacofant schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:10:
Jammer niet compatibel met Homey,?!
Werkt gewoon met de tuya zigbee app.
Reden van mijn vraag is het verlies van ongeveer 10% dat ik in 2023 heb gehad vanwege te hoge spanning (> 253VAC) van de omvormers omdat in onze wijk veel zonnepanelen zijn en de netspanning hierdoor flink omhoog gaat. Bedankt.
Dat eerste moet lukken met een flow…MajaMestreech schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:52:
Vraagje: Kun je de bij de Sessy ook het laden starten op basis van de spanning van de Zonnepaneel omvormers indien die groter wordt dan 250 VAC? En trekt de Sessy met het laden dan ook de spanning omlaag?
Reden van mijn vraag is het verlies van ongeveer 10% dat ik in 2023 heb gehad vanwege te hoge spanning (> 253VAC) van de omvormers omdat in onze wijk veel zonnepanelen zijn en de netspanning hierdoor flink omhoog gaat. Bedankt.
Of dat voldoende effect heeft om uitschakeling te voorkomen vraag ik me af… dat hoge voltage zit veel verder dan alleen bij jou thuis..
Chances are dat de stroom op dat moment gratis is, dan laad je gewoon van het grid ;-)
Ik zou een accu vooral nemen als UPS functie. Maar ik kan niet terugvinden of dat met Sessy wel mogelijk is.rene037 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:25:
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Kan niet.onetime schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 01:03:
[...]
Ik zou een accu vooral nemen als UPS functie. Maar ik kan niet terugvinden of dat met Sessy wel mogelijk is.
Zit wel een 48vdc connector op maar hiervoor is (nog) niets beschikbaar.
Die vraag heb ik eigenlijk ook. Iemand ideeen?Sarcomorbato schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:42:
Hoe zou je het eenvoudigst tijdelijk of grid kunnen gaan met je sessy's? Iets van victron denk ik maar dat is een black box voor mij.
Mijn huidige 2 sessy's zitten op een aparte 3-fase groep, Enphase in de zonnepanelen. Ik ga er een 3e bij bestellen.
Dat kan niet. Zonnepanelen en batterijen werken alleen met een aangesloten grid.KoQuest schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:46:
[...]
Die vraag heb ik eigenlijk ook. Iemand ideeen?
Mijn huidige 2 sessy's zitten op een aparte 3-fase groep, Enphase in de zonnepanelen. Ik ga er een 3e bij bestellen.
Sessy is voorbereid op het toevoegen van een extra device waarmee dit mogelijk wel zou kunnen.
Dan maar hopen dat dit device snel komt.helm71 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:53:
[...]
Dat kan niet. Zonnepanelen en batterijen werken alleen met een aangesloten grid.
Sessy is voorbereid op het toevoegen van een extra device waarmee dit mogelijk wel zou kunnen.
Victron kan ook werken zonder grid.helm71 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:53:
[...]
Dat kan niet. Zonnepanelen en batterijen werken alleen met een aangesloten grid.
Er is ook iets van ecoflow maar dan moet je groepen kiezen die je in de lucht wil houden
Sure... Maar we hadden het over sessy..
Victron heeft die toevoeging die er voor sessy nog niet is al ingebouwd.
Dat laatste ook... Wat veel mensen vergeten is dat het bij een accu niet alleen gaat om het vermogen dat je er in kunt stoppen, het is ook heel belangrijk hoe snel het er uit kan.Sarcomorbato schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:51:
Maar wat van victron heb je dan nodig? Ook een accu neem ik aan.
Er is ook iets van ecoflow maar dan moet je groepen kiezen die je in de lucht wil houden
Vergelijk het met een ton met 100 liter water, daar kan een groot gat in zitten zodat die 100 liter er in 1 seconde uitvalt, maar het kan ook een klein gaatje zijn waardoor het misschien wel een uur duurt voordat alles er uit is..
Als je je batterij als backup voor je hele huis wilt houden moet het totaalvermogen dat je huis trekt niet meer worden dan de snelheid waarmee de batterij kan leeglopen, anders overvraag je dat ding en dan gaat hij uit.
Daarom zijn "eillandbedrijf" installaties meestal gekoppeld aan gescheiden stroomcircuits, een apart stukje meterkast voor "dit moet altijd in de lucht blijven" en een stukje voor "als de stroom uitvalt laat dit dan maar zitten".
Dat vereist de nodige intelligentie want waarschijnlijk wil je de batterij (als er -wel- netstroom is) gewoon inzetten om ook -alle- apparatuur van stroom te voorzien...
In Amerika hebben veel preppers dat soort voorzieningen, staat voldoende over op youtube, maar dat is niet eenvoudig en duur. Dat moet je wel afzetten tegen de kwaliteit van ons stroomnet en de mate waarin er ueberhaupt uitval is, en wat je eigen verwachting richtijng toekomst daarbij is..
Sarcomorbato schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:51:
Maar wat van victron heb je dan nodig? Ook een accu neem ik aan.
:strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large)
Mag dit in de TS? Dan weet iedereen die UPS functie wil van een accu hier verder niet hoeft te kijken.Simpel360 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:22:
[...]Kan niet.
Zit wel een 48vdc connector op maar hiervoor is (nog) niets beschikbaar.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Iemand een idee wat de prijsverhoging kan worden? Zou het net zo'n stap worden als in het begin? Van 2750 naar 3250? Dan is het misschien toch interressant om er nu een aan te schaffen.
[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 01-02-2024 11:05 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Sessy is geen lithium-ion accu maar een ijzerfosfaat accu. Nu kan alles branden natuurlijk, maar deze durfde ik wel op zolder te hangen.zonoskar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:05:
Ik vind het nl. een beetje eng om zo'n accu op de zolder onder een houtendak te zetten ivm brandgevaar.
3550 wordt het.zonoskar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:05:
Iemand een idee wat de prijsverhoging kan worden? Zou het net zo'n stap worden als in het begin? Van 2750 naar 3250? Dan is het misschien toch interressant om er nu een aan te schaffen.
Volgens mij werd de nieuwe prijs 3550 en ik heb mijn accu's ook gewoon onder een houten dak hangen. Dit zijn geen LI-ION accu's waarvan je weleens enge verhalen ziet op TV en in de krant. Waarschijnlijk is de kans groter dat je brand krijgt door een wasdroger dan door een Sessy (waar ook een interne brandblusser in zit)zonoskar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:05:
Ik neem aan dat als je zo'n Sessy ophangt in de garage en aansluit op 1 fase, dat je ook gewoon gebruik kunt maken van de stroom in een 3 fase huishouden? En als je de auto laadt dat de Sessy dan zijn max vermogen levert (1.7kW?) en de rest dan uit het net komt? Of moet de Sessy op een speciale manier in de meterkast aangesloten worden? Ik vind het nl. een beetje eng om zo'n accu op de zolder onder een houtendak te zetten ivm brandgevaar.
Dat klopt, maar, ik heb voor de zekerheid 2x temperetuursensor aan dat ding geplakt en gemonitord met HA die dan een alarm laat afgaan indien de temperatuur boven 40 graden stijgt.Sicos schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:19:
[...]
Volgens mij werd de nieuwe prijs 3550 en ik heb mijn accu's ook gewoon onder een houten dak hangen. Dit zijn geen LI-ION accu's waarvan je weleens enge verhalen ziet op TV en in de krant. Waarschijnlijk is de kans groter dat je brand krijgt door een wasdroger dan door een Sessy (waar ook een interne brandblusser in zit)
Last but not least ook een CO2 blusser binnen handbereik.
Je kunt hem gewoon op1 fase (wellicht wel een eigengroep) in je garage ophangen.zonoskar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:05:
Ik neem aan dat als je zo'n Sessy ophangt in de garage en aansluit op 1 fase, dat je ook gewoon gebruik kunt maken van de stroom in een 3 fase huishouden? En als je de auto laadt dat de Sessy dan zijn max vermogen levert (1.7kW?) en de rest dan uit het net komt? Of moet de Sessy op een speciale manier in de meterkast aangesloten worden? Ik vind het nl. een beetje eng om zo'n accu op de zolder onder een houtendak te zetten ivm brandgevaar.
Je Slimme meter sommerd het totaal van je 3 fases (eerder al aan bod geweest doe een zoek hier boven).
Dat zou kunnen indien je hem op NOM zet, maar het is niet de economische methode (om je EV te voeden met je batterij)
Prijs verhoging gaat naar 3550 en de installatie wordt duurder
Wordt er in Sessy ook een logfile bijgehouden over het aantal laad en ontlaadcycli en gebruikte en geleverde vermogens en zo ja waar kan ik dat zien? Puur uit interesse. Ik kan het zo gauw niet vinden
Heb een berekening gedaan t.o.v. Sessy. Dit bleek vanaf 20 kWh goedkoper te zijn. En aangezien we willen uitbreiden naar 60 kWh in de toekomst.
ik denk dat jij een van deze 2 opties zoekt, uit de handleiding geknipt:zonoskar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:05:
![]() | ![]() |
Linkje naar handleiding:
https://www.sessy.nl/wp-c...dleiding-Sessy-102023.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 01-02-2024 12:55 ]
Allemaal correctzonoskar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:05:
In de schuur
Op 1 fase
Levert maximaal op basis van wat je op 3 fases gebruikt
(Eigenlijk kijkt sessy hoeveel je van het net trekt en dat gaat hij ook ontladen, in basis ben je dan misschien aan het gebruiken van fase 2 en aan het terugleveren op fase 3, maar in de meterkast wordt dat in de slimme meter tegen elkaar weggestreept..
Nog een nuance over de prijsverhoging. Het hangt er wel van af wat je kiest.[b]
Bij 3 Sessy’s en zelf installeren en zelf ophalen is het € 66 per Sessy duurder. Of het andere uiterste bij 1 Sessy en installatie en bezorgen kan het aardig oplopen tot € 450 meer dan nu (basis installatie was €225).
Hier de volledige tekst van Sessy:
:strip_exif()/f/image/tmj0uQLgYtm4xLczBGzIa1Lw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk het niet. Niet in de portal waar de gewone stervelingen het mee moeten doen in ieder geval.Pibri schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:38:
Even zomaar een vraag..
Wordt er in Sessy ook een logfile bijgehouden over het aantal laad en ontlaadcycli en gebruikte en geleverde vermogens en zo ja waar kan ik dat zien? Puur uit interesse. Ik kan het zo gauw niet vinden
Wat ik even mis is de aanbetalingsoptie. Die is er nu wel waardoor je 100 euro korting krijgt op de aanschaf als je 100% aanbetaalt.fraserboer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:15:
[...]
Nog een nuance over de prijsverhoging. Het hangt er wel van af wat je kiest.
Bij 3 Sessy’s en zelf installeren en zelf ophalen is het € 66 per Sessy duurder. Of het andere uiterste bij 1 Sessy en installatie en bezorgen kan het aardig oplopen tot € 450 meer dan nu (basis installatie was €225).
Hier de volledige tekst van Sessy:
[Afbeelding]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wat is het bereik van een Aquara sensor? 10-15 meter?Sandburd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Kan op het moment niet uitgelezen worden.
[Afbeelding]
Is er ook een Zwave oplossing die werkt met Homey?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Goedkoper kan altijd als je bij alibaba kijkt maar deze bij robcacofant schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:22:
[...]
Wat is het bereik van een Aquara sensor? 10-15 meter?
https://www.robbshop.nl/a...emperatuur-en-vochtsensor
Het zigbee netwerk vormt net als z-wave een mesh. Dus als er een (zigbee) router in de buurt zit kom je heel ver. (Net als met z-wave)cacofant schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:22:
[...]
Wat is het bereik van een Aquara sensor? 10-15 meter?
Ik vermoed het ook, gelijk aan zonnepanelen. Dus 1x BTW terugvragen en daarna jaarlijks privegebruik BTW terugbetalen. Kan je je natuurlijk afvragen of je daar dan op lange termijn voordeel uit haalt.Sandburd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Vermoed dat hier exact dezelfde regel geldt. (mede zzp-er hier)
Als je na aanschaf in de KOR gaat, dan hoef je niet meer jaarlijks privegebruik BTW af te dragen, dus dan heb je voordeel. In ons geval helaas niet.
Overigens zijn er voor zonnepanelen sinds dit jaar forfaitbedragen die je kan gebruiken om de privé BTW uit te rekenen. Voor batterijen heb ik die niet gezien, het lijkt me ook behoorlijk lastig om uit te rekenen.
Een andere vraag die ik hier zou willen stellen: Hoe zit het met ontladen: Ik heb bijv een electrische auto die met 11kW maximaal kan laden, kan ik deze direct met dat vermogen uit de Sessy halen, of heb ik er meerdere nodig die in een bepaalde opstelling geplaatst moeten worden?
Best goede vraag (6000 cycli)...... hoe kunnen ze anders zien of de garantie nog van toepassing is. Zal ergens wel gelogged moeten worden. Nog ver weg maar je gaat anders straks "leuke" discussies krijgen.Pibri schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:38:
Even zomaar een vraag..
En wat is een cycli: 0-100 en 100-0 of elke keer dat die "iets" laad/ontlaad en met welk vermogen !?
6000 cycli van 100-0 en 0-100 op vol vermogen: hogere slijtage dan max 50% vermogen en alleen 10-90% range.
Temperatuur accu heeft ook invloed.
[ Voor 18% gewijzigd door prettig op 02-02-2024 09:42 ]
Nou hoop toch niet dat laatste want anders is het wel hard gegaan met de laadcycli deze week aangezien we wat dagen hadden met zon, wolken, zon, weer een wolk... repeat...prettig schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:37:
[...]
Best goede vraag (6000 cycli)...... hoe kunnen ze anders zien of de garantie nog van toepassing is. Zal ergens wel gelogged moeten worden. Nog ver weg maar je gaat anders straks "leuke" discussies krijgen.
En wat is een cycli: 0-100 en 100-0 of elke keer dat die "iets" laad/ontlaad en met welk vermogen !?
Dan zie ik mijn accu's even laden en wat later weer ontladen.
Ik heb een nieuwbouw woning waar de aannemer bij de bouw in 2020 ook een aantal indak zonnepanelen heeft geplaatst (20x Exasun panelen, dat zijn kleinere panelen die 70Wp per stuk leveren, gekoppeld aan 4 Enphase microinverters) wat mij ongeveer 1000kWh per jaar oplevert. Veel komt niet voorbij de meter, afgelopen jaar heb ik maar 250kWh teruggeleverd aan het net. De Enphase omvormer en Engage hangen op zolder, niet in de meterkast.
Ik vraag mij dus af of de Sessy hier direct aan kan worden gehangen of dat er vanuit de meterkast op een aparte groep wat naar de zolder moet worden aangelegd.
Ik heb wel een dynamisch energiecontract en een Nibe WP die aan het internet hangt en rekening houdt met de day ahead prijzen. Wat ik lees op de Sessy website zou dat dus ook goed samenwerken met hun accu's. Maar ik twijfel dus of het uberhaupt zin heeft het te koppelen aan mijn kleinere PV installatie of gewoon apart en puur op basis van de dynamische prijzen het meeste uit de Sessy te halen.
Kan, maar is het verstandig (lees in 1 van de vele post's hier boven).Kurios schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:26:
[...]
Een andere vraag die ik hier zou willen stellen: Hoe zit het met ontladen: Ik heb bijv een electrische auto die met 11kW maximaal kan laden, kan ik deze direct met dat vermogen uit de Sessy halen, of heb ik er meerdere nodig die in een bepaalde opstelling geplaatst moeten worden?
Dubbele omzettingen en het opgeslagen vermogen in een Sessy is maar 5kWh (dus gelijk leeg) en je kunt maar ontladen van de sessy met 1,7kW (dus de overige kW bijna 10kW) moet toch uit het net komen.
Je zult hier boven (te lezen) veelvuldig lezen dat men de Sessy's aktief op pause (idle) ten tijde van het laden van je EV.
Ook dit kun je vaak plannen om te laden ten tijde van de goekopere uurtjes dmv je dynamische energie tarief.
Op je afweging kan ik alleen maar wijzen op de tabel boven in bij de TS.kazuka schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
Volg het thuisaccu topic al enige tijd en met name de Sessy en Nexus accus lijken me interessant op papier maar ik twijfel of het echt van toegevoegde waarde is in mijn situatie, omdat die qua zonnepanelen een beetje apart is.
Ik vraag mij dus af of de Sessy hier direct aan kan worden gehangen of dat er vanuit de meterkast op een aparte groep wat naar de zolder moet worden aangelegd.
Ik heb wel een dynamisch energiecontract en een Nibe WP die aan het internet hangt en rekening houdt met de day ahead prijzen. Wat ik lees op de Sessy website zou dat dus ook goed samenwerken met hun accu's. Maar ik twijfel dus of het uberhaupt zin heeft het te koppelen aan mijn kleinere PV installatie of gewoon apart en puur op basis van de dynamische prijzen het meeste uit de Sessy te halen.
Voor de plaatsing, kun je hem gewoon (wellicht voor jou ook beter) daar waar je ruimte hebt en je nog een aparte groep beschibaar (of kunt aanlegen) vanaf je meterkast. (naar de zolder hoeft echt niet)
En daarna kun je aan de slag met Sessy en het aktief aan sturen van je Sessy, WP icm je dynamische prijzen.
Je auto moet je niet (willen) opladen vanuit Sessy. Daar is in dit topic al veel over geschreven. Je hebt dat 3x conversie verlies tegenover 1x (net of ZOP --> Sessie, Sessie --> Net, Net --> Auto tegenover alleen Net --> Auto.)Kurios schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:26:
[...]
Het plannen snap ik in de winter, want dan is snachts vaak de goedkoopste stroom.psdata schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:04:
[...]
Kan, maar is het verstandig (lees in 1 van de vele post's hier boven).
Dubbele omzettingen en het opgeslagen vermogen in een Sessy is maar 5kWh (dus gelijk leeg) en je kunt maar ontladen van de sessy met 1,7kW (dus de overige kW bijna 10kW) moet toch uit het net komen.
Je zult hier boven (te lezen) veelvuldig lezen dat men de Sessy's aktief op pause (idle) ten tijde van het laden van je EV.
Ook dit kun je vaak plannen om te laden ten tijde van de goekopere uurtjes dmv je dynamische energie tarief.
Echter in de zomer is dat moment juist overdag, maar dan is de auto ~4 vd 7 dagen niet thuis. Dus om een extra voordeel te behalen is het overdag(tijdens de zonnepiek) batterijen volladen en de auto vervolgens ermee kunnen opladen, zodra deze thuis is.
hmm goed punt inderdaad. Ook als ik reken denk ik niet dat het zin zou hebben om extra batterijen voor de auto aan te schaffen. Ik zou er hooguit 300 euro per jaar mee kunnen besparen schat ik zo in.rene037 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:15:
[...]
Je auto moet je niet (willen) opladen vanuit Sessy. Daar is in dit topic al veel over geschreven. Je hebt dat 3x conversie verlies tegenover 1x (net of ZOP --> Sessie, Sessie --> Net, Net --> Auto tegenover alleen Net --> Auto.)
Bovendien als je met 11 kW wilt laden, heb je 11/1,65 (maximaal 1650 W vermogen ontladen per Sessy) dus bijna 7 Sessy’s nodig. Het kunnen maximaal 6 zijn, dus maximaal vermogen is dan 9,9 kW. De capaciteit is bovendien 6x5 kWh is 30 kWh, daarmee laad je je EV niet vol vermoed ik.Kurios schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:19:
[...]
hmm goed punt inderdaad. Ook als ik reken denk ik niet dat het zin zou hebben om extra batterijen voor de auto aan te schaffen. Ik zou er hooguit 300 euro per jaar mee kunnen besparen schat ik zo in.
Dus nog een reden om een thuis accu (in ieder geval je Sessy) niet als buffer voor het laden van je EV te gaan gebruiken.
Ja goed punt. Ik gebruik gemiddeld zo'n 8kWh per dag(over het hele jaar), maar ik rij dan ook zeer weinig. De grote oplaadbeurten zou je dan alsnog van het net kunnen trekken.Torch1969 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Bovendien als je met 11 kW wilt laden, heb je 11/1,65 (maximaal 1650 W vermogen ontladen per Sessy) dus bijna 7 Sessy’s nodig. Het kunnen maximaal 6 zijn, dus maximaal vermogen is dan 9,9 kW. De capaciteit is bovendien 6x5 kWh is 30 kWh, daarmee laad je je EV niet vol vermoed ik.
Dus nog een reden om een thuis accu (in ieder geval je Sessy) niet als buffer voor het laden van je EV te gaan gebruiken.
Maargoed is snap het punt: beter gewoon direct van het net laden, bijvoorbeeld snachts of in de zomer overdag als dat mogelijk is.
Voor het bepalen van mijn benodigde capaciteit: moet ik dan kijken naar mijn huisgebruik(excl auto) of juist zonnepaneel capaciteit.
Huiscapaciteit is puur 'de dag doorkomen' en volgende dag weer of opladen vanaf de panelen (en de rest terugleveren) of in de winter snachts goedkoper laden.
Of
Alle opbrengst zonnepanelen kunnen opslaan (want dat brengt niks op zonder saldering) en dat savonds juist terugleveren tegen een hoger tarief
[ Voor 20% gewijzigd door Kurios op 02-02-2024 12:57 ]