ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Daarnaast zou ik met het minimale aan stroom willen laden maar wil ik eigenlijk bij verbruik mijn minimale 'drempelwaarde' wat hoger zetten bijvoorbeeld naar 300w (3 sessy's). Als ik hem nu verhoog dan laad hij ook minder...
Er wordt een vervanger gestuurd !helm71 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:47:
Foutmelding gevonden:
[Afbeelding]
Dat lijkt me vrij helder. Ik heb Charged gemailed.
De stand idle in de app zou hetzelfde moeten zijn als de stand inactief binnen het portal. Misschien dat je last hebt van wat drift?Heintje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:20:
[...]
De stand 'inactief' als keuze bij 'laadstrategie' in de Sessy portal werkt wel als een 'passieve laadstrategie'. Mijn Sessy laadt dan heel langzaam op met de PV-opwek die niet direct door het huis wordt opgegeten.
Is dat niet hetzelfde commando als 'idle' in de My Home Battery app?
Zelf heb ik een cronjob die de sessy 's nachts laat laden (ergens in dit topic staat daar het script voor), is geen ROI maar gewoon "fixed, ga laden". Drempelwaarde heb ik ook op 300W staan. Dat heeft tot gevolg dat de NOM modus niets doet totdat hij een keer over die drempel heen gaat.Sparky669 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:39:
Heeft er iemand een soort blauwdruk of script/automation om in de avond te schakelen naar ROI (voor opladen in de nacht) en na vulling weer naar NOM?
Daarnaast zou ik met het minimale aan stroom willen laden maar wil ik eigenlijk bij verbruik mijn minimale 'drempelwaarde' wat hoger zetten bijvoorbeeld naar 300w (3 sessy's). Als ik hem nu verhoog dan laad hij ook minder...
En kijk met laden ook even met hoeveel Watt je dan wilt laden, staat in dit topic ook een mooie grafiek met de efficiency hier
Is er ook een optie voor Linux noobs?Sandburd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Zelf heb ik een cronjob die de sessy 's nachts laat laden (ergens in dit topic staat daar het script voor), is geen ROI maar gewoon "fixed, ga laden". Drempelwaarde heb ik ook op 300W staan. Dat heeft tot gevolg dat de NOM modus niets doet totdat hij een keer over die drempel heen gaat.
En kijk met laden ook even met hoeveel Watt je dan wilt laden, staat in dit topic ook een mooie grafiek met de efficiency hier
En ook daar zit wat kroms. Wij kopen met z'n allen een thuisaccu terwijl het veel efficiënter is om met wijkaccu's te gaan werken. Daar lees ik nooit wat over. Straks is er gedoe en gezemel over al die thuisaccu's waardoor die wijkaccu's daar weer last van hebben (technisch of financieel of whatever). Die komen ook too little too late.Sicos schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:
[...]
Nee ik heb nergens last van maar heel veel bedrijven en nieuwe woonwijken wel want die kunnen gewoonweg niet meer worden aangesloten. Er worden zelfs nieuwbouwwijken opgeleverd waar gewoon maanden tot jaren een aggregaat staat te ronken om de boel van stroom te voorzien.
Dus dat vind ik to little to late... je kan niet aan de ene kant roepen dat iedereen van het gas af moet en full electric moet, dat we in hoog tempo huizen bij moeten bouwen en dan niet voorzien dat het stroomnet het niet meer aan kan.
Maar gelukkig is dat niet mijn probleem.
Waar ik woon willen ze vanaf volgend jaar ook 700 huizen bij gaan bouwen... nou ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar willen krijgen met het stroomnet.
Maar goed... back to Sessy's
Heintje, je trekt onterecht conclusies denk ik. Als jij ziet dat de accu in idle aan het laden is, zou het dan kunnen dat je naar drift van de SOC zit te kijken? In Idle staat de inverter uit, er wordt niet geladen en niet ontladen (op het eigen verbruik van de BMS na)Heintje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:20:
[...]
De stand 'inactief' als keuze bij 'laadstrategie' in de Sessy portal werkt wel als een 'passieve laadstrategie'. Mijn Sessy laadt dan heel langzaam op met de PV-opwek die niet direct door het huis wordt opgegeten.
Is dat niet hetzelfde commando als 'idle' in de My Home Battery app?
Dat is ook niet helemaal waar over die wijkaccu. Als ik mijn opgewekte stroom gewoon achter de meter houd heeft niemand daar last van. Wel is het waarschijnlijk goedkoper om een wijkaccu te bouwen i.v.m. schaalgrootte, en mensen die geen plek hebben voor een accu of er gewoonweg geen willen.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:40:
[...]
En ook daar zit wat kroms. Wij kopen met z'n allen een thuisaccu terwijl het veel efficiënter is om met wijkaccu's te gaan werken. Daar lees ik nooit wat over. Straks is er gedoe en gezemel over al die thuisaccu's waardoor die wijkaccu's daar weer last van hebben (technisch of financieel of whatever). Die komen ook too little too late.
Of handmatig via de mooie app van Sandburd (moet je allen een wekker zetten)
Of via een intergratie van Homey of HA
Dan hoef je geen criptjes te draaien
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
De homey integratie ziet er heel mooi uit...psdata schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:38:
[...]
Of handmatig via de mooie app van Sandburd (moet je allen een wekker zetten)
Of via een intergratie van Homey of HA
Dan hoef je geen criptjes te draaien
En dan met HDashboard een dashboardje eroverheen, super...!
Ok. Toch is hij van 17% naar 27% gegaan. Is dat ook driften?worker schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Heintje, je trekt onterecht conclusies denk ik. Als jij ziet dat de accu in idle aan het laden is, zou het dan kunnen dat je naar drift van de SOC zit te kijken? In Idle staat de inverter uit, er wordt niet geladen en niet ontladen (op het eigen verbruik van de BMS na)
Ps Ik ben dol op driften, maar dan met auto's.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik ben er inmiddels achter. Toen ik op de juist werkende sessy opzoek was naar foutmeldingen zag ik bij netwerk dat het eigen netwerk van de andere sessy (dus via 10.10.10.10 te benaderen was). Ik heb de dongel opnieuw geïnstalleerd. Intern netwerk van dongel was niet meer zichtbaar. En nu werken de batterijen weer zoals hoort.
Mocht iemand anders tegen connectie problemen, of wegvallen van dongel/batterij aanlopen. Controleer dan eerst of het intern wifi-netwerk van de dongel nog actief is.
@anboni Ik heb vandaag m'n 3 Sessy's geïnstalleerd en leek goed te werken. Vanavond even het laden testen via API modus en 1 vd Sessy's gaf "inverter_internal: Fault: Short circuit". Nu zag ik dat jij dit in ook hebt gehad, wat was de oplossing uiteindelijk. Ik ben van plan de helpdesk te raadplegen morgen maar was even benieuwd naar jou verhaal.anboni schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:03:
Gisteren is de unit met de snerpende fan vervangen. De nieuwe is inderdaad een heel stuk stiller, dus da's goed. Alleen jammer dat ik van de nieuwe in de /errors pagina nu steeds "inverter_internal: Fault: Short circuit" langs zie komen. Waarschijnlijk mag ik weer een paar dagen op een monteur wachten.
Ding is vervangen.fraserboer schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:39:
[...]
@anboni Ik heb vandaag m'n 3 Sessy's geïnstalleerd en leek goed te werken. Vanavond even het laden testen via API modus en 1 vd Sessy's gaf "inverter_internal: Fault: Short circuit". Nu zag ik dat jij dit in ook hebt gehad, wat was de oplossing uiteindelijk. Ik ben van plan de helpdesk te raadplegen morgen maar was even benieuwd naar jou verhaal.
Mijn sessy werd woensdag geinstalleerd, ook een short circuit. Wordt nu vervangen. Vervelend dat dat gebeurt, maar het wordt wel direct opgepakt.fraserboer schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:39:
[...]
@anboni Ik heb vandaag m'n 3 Sessy's geïnstalleerd en leek goed te werken. Vanavond even het laden testen via API modus en 1 vd Sessy's gaf "inverter_internal: Fault: Short circuit". Nu zag ik dat jij dit in ook hebt gehad, wat was de oplossing uiteindelijk. Ik ben van plan de helpdesk te raadplegen morgen maar was even benieuwd naar jou verhaal.
Het extra verdien maken de Nextenergy en Zonneplan oplossing wel interessanter.
Dat kan je ook gewoon met een Sessy doen door deze op ROI te zetten of bedoel je dat niet?Tazzios schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:06:
Zijn er voor sessy eigenlijk plannen bekend voor de onbalans markt?
https://www.sessy.nl/verdienmodellen-van-een-thuisbatterij/Tazzios schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:06:
Zijn er voor sessy eigenlijk plannen bekend voor de onbalans markt?
Ze zijn er dus wel mee bezig
Idealiter kun je iets "partitioneren" in je gebruik... Zodat je kunt voorkomen dat je stroom inkoopt omdat je net daarvoor je batterij hebt leeggedrukt...DJP! schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:01:
[...]
https://www.sessy.nl/verdienmodellen-van-een-thuisbatterij/
Ja ze zullen de hete adem van andere bedrijven ook wel in hun nek voelen. Tot 2 jaar terug (toen ze met de kickstart begonnen) waren ze nog "vrij" uniek maar nu lijkt iedereen ineens op de thuis accu markt te duiken.DJP! schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:01:
[...]
https://www.sessy.nl/verdienmodellen-van-een-thuisbatterij/
Feitelijk hebben de zonnepanelen 1,2 kW teruggegeven aan het net en 1,3 kW in Sessy opgeslagen.
In Home Assistant wordt de opbrengst van die panelen weergegeven als 1,2 kW
Heeft iemand een idee wat ik kan doen om dit correct (2,5 kW) weer te geven?
Ik heb 1 Sessy die aangesloten is tussen omvormer en meterkast
Ik denk dat je wat extra sensors moet aanmaken net zoals je voor de Sessy hebt gedaan maar dan voor de zonnepanelen.rtunru schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:46:
@Sicos Dank voor jouw tip.
Je hebt waarschijnlijk een omvormer met een API.
De mijne heeft dat niet
Dus deze handleiding volgen:
https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8
Alleen als input sensors nu de renewable sensors gebruiken.
Wat wel een voordeel is is dat Charged de hele Sessy zelf ontwikkelt heeft en dus niet afhangkelijk is van een derde partij voor software updates om extra/andere features toe te voegen.Sicos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:19:
[...]
Ja ze zullen de hete adem van andere bedrijven ook wel in hun nek voelen. Tot 2 jaar terug (toen ze met de kickstart begonnen) waren ze nog "vrij" uniek maar nu lijkt iedereen ineens op de thuis accu markt te duiken.
[ Voor 35% gewijzigd door DJP! op 26-01-2024 13:54 ]
Wellicht handig om hier te laten weten wat voor PV inveter je hebt.rtunru schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:46:
De mijne heeft dat niet
Of toch wellicht als je geen input kunt krijgen van je PV inveter (direct of cloud), om een eastron/homewizard SMD230 op tenemen in je kabel van je PV naar je meterkast (groep).
Dan kun je het gelijk meten.
Denk niet dat ze als kleine partij aan deze onbalans markt kunnen deelnemen, je moet nog al wat vermogen snel kunnen leveren dan wel opnemen (zoals het project nexus Zonneplan op basis van 10Kw) ipv de Sessy op 1,7/2.0.Sicos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:19:
[...]
Ja ze zullen de hete adem van andere bedrijven ook wel in hun nek voelen. Tot 2 jaar terug (toen ze met de kickstart begonnen) waren ze nog "vrij" uniek maar nu lijkt iedereen ineens op de thuis accu markt te duiken.
Wat ik gelezen gehoord hebt moet je toch op een termijn van enige minuten of sneller kunnen starten met op of afnemen van enige 100Kw in klok tijden van 15 minuten.
Op dit moment is de markt hier op natuurlijk te versplinterd en allemaal met eigen interface's Mocht er ooit een standaard komen dan zouden wellicht partijen als Victron, Deye en wellicht Sessy hier hun interface aan zou kunnen passen zodat je vanuit uit 1 partij de besturing neemt over deze gehele groep accu/batterij installatie's. En dat wij dan natuurlijk ook keurig onze installie op status remote/onbalans zetten.
Maar ja dan mis je natuurlijk wel eigen PV opbrengst opslaan, eigen verbruik eerst ect.
En je moet denk ik ook de regelgeving die zonneplan je nu zou bieden zelf moet gaan organiseren.
Het blijft in je glazen bol kijken.
Ik heb een simpele Omnik omvormer.psdata schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Wellicht handig om hier te laten weten wat voor PV inveter je hebt.
Of toch wellicht als je geen input kunt krijgen van je PV inveter (direct of cloud), om een eastron/homewizard SMD230 op tenemen in je kabel van je PV naar je meterkast (groep).
Dan kun je het gelijk meten.
Het idee van SMD230 is ook leuk
Ik heb een growatt omvormer en gebruik dit --> https://github.com/johanmeijer/grott om de data netjes in Home Assistant te krijgen. Je kon dit ook via de cloud doen maar de Growatt servers lagen er geregeld uit en een handig iemand heeft een keer uitgezocht hoe de dongle van growatt werkt en daar een service voor gemaakt die je aan HA kan koppelen via MQQTrtunru schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:46:
De mijne heeft dat niet
en heb je aan die Omnik omvormer niet de Wifi dongle ziten voor monitoring via de app / beheersite van Sollis.rtunru schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Ik heb een simpele Omnik omvormer.
Het idee van SMD230 is ook leuk
Zo iets al dit
:fill(white):strip_exif()/f/image/NxB02iUONonEtYZbuuf1kqKn.png?f=user_large)
Ik heb wel WiFi dongle en werkte met Solarman voor de monitoring.psdata schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:17:
[...]
en heb je aan die Omnik omvormer niet de Wifi dongle ziten voor monitoring via de app / beheersite van Sollis.
Zo iets al dit
[Afbeelding]
Dat heb ik echter uitgezet wegens berichten over hacken van omvormers.
Ik denk dat ik het idee van @DJP! ga uitproberen.
Wat voor sensor gebruik je om te meten hoeveel je zonnepanelen doen ?rtunru schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:32:
Ik krijg mijn zonnepanelen opbrengst niet correct weergegeven in Energie Dashboard van Home Assistant.
Feitelijk hebben de zonnepanelen 1,2 kW teruggegeven aan het net en 1,3 kW in Sessy opgeslagen.
In Home Assistant wordt de opbrengst van die panelen weergegeven als 1,2 kW
Heeft iemand een idee wat ik kan doen om dit correct (2,5 kW) weer te geven?
Ik heb 1 Sessy die aangesloten is tussen omvormer en meterkast
Klinkt een beetje alsof je dat meet -na- de sessy (in je meterkast bijvoorbeeld)... Als dat zo is dan "klopt" het, die sensor kan niet zien dat sessy een gedeelte van je opbrengst heeft afgesnoept..
Je moet dan:
- Je omvormer zelf uitlezen (als die een API heeft oid)
- Een meter tussen omvormer en Sessy plaatsen (en die uitlezen)
- De API van je zonnepanelensysteem uitlezen (als je die hebt)
Wat ik nu gedaan heb, is een Helper maken met Sessy Renewable Energy Phase1 Power en het lijkt te werken.helm71 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:11:
[...]
Wat voor sensor gebruik je om te meten hoeveel je zonnepanelen doen ?
Klinkt een beetje alsof je dat meet -na- de sessy (in je meterkast bijvoorbeeld)... Als dat zo is dan "klopt" het, die sensor kan niet zien dat sessy een gedeelte van je opbrengst heeft afgesnoept..
Je moet dan:
- Je omvormer zelf uitlezen (als die een API heeft oid)
- Een meter tussen omvormer en Sessy plaatsen (en die uitlezen)
- De API van je zonnepanelensysteem uitlezen (als je die hebt)
Met dat "hack" probleem kan ik je niet helpen, maar die module is wel de weg naar de beschikbaarheid van je data naar je lan.rtunru schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:09:
[...]
Ik heb wel WiFi dongle en werkte met Solarman voor de monitoring.
Dat heb ik echter uitgezet wegens berichten over hacken van omvormers.
Ik denk dat ik het idee van @DJP! ga uitproberen.
Dat omtrend ie hack was een mooi verhaal maar de 1/2 zou waarschijnlijk gedaan kunnen worden (inzicht in je opbrengst). Het besturen van je Inverter is nooit bewezen.
Ik heb op 1 kant (Nw) ook nog een Omnik hangen met zo'n dongle en ik haal de info gewoon met de solis inverter App binnen HA. Er is ook een weg binnen door dat je ook wel de dongle gebruikt, maar deze rechtstreeks inleest. Heb ik toen der tijd geen tijd meer aan besteed (daar het ook in een IoT Vlan hangt).
Maar een lose SMD230 in je stroom circuit werkt natuurlijk. Ook van die heb ik er hier een paar ingebruik, om detail cijfer naar boven te krijgen van Ver(ge)bruik.
Via de ROI mode maak je gebruik van day ahead / dynamische prijzen. De Zonneplan accu kan ook op andere markten (bijv. onbalans) handelen waar de prijsverschillen en daarmee opbrengsten hoger zijn.Sicos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:47:
[...]
Dat kan je ook gewoon met een Sessy doen door deze op ROI te zetten of bedoel je dat niet?
Dus nee, dat is niet hetzelfde.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Nee,Sicos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:47:
[...]
Dat kan je ook gewoon met een Sessy doen door deze op ROI te zetten of bedoel je dat niet?
YouTube: #20 Zo VERDIEN JE GELD met een THUISBATTERIJ
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 26-01-2024 20:01 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Hou er wel rekening mee dat het vermogen van een Sessy zeer laag is (Zonneplan gaat niet voor niets voor 10 kW systsemen).JBtL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:01:
Ik wil eigenlijk wel gaan onderzoeken of en hoe we met een 'Tweakers-collectief/cooperatie' met thuisbatterijen eventueel deel kunnen nemen aan de andere elektriciteitsmarkten dan de Day-ahead. Wilde het in eerste instantie beperken tot Victron en Deye systemen, maar Sessy's zijn ook goed aan te sturen volgens mij - stuur even een PM als je al een systeem hebt of op korte termijn een gaat installeren en interesse zou hebben om aan zo'n pool mee te doen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik denk dat je straks als Sessy het gaat aanbieden, je -optioneel- kan intekenen hierop. En dat dan vanaf de cloud een seintje gegeven wordt om te gaan laden of ontladen en dit dan dus automatisch gestart wordt voor iedereen die ingetekend heeft. Als er maar genoeg mensen mee doen is dit dus gewoon haalbaar.psdata schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:07:
[...]
Denk niet dat ze als kleine partij aan deze onbalans markt kunnen deelnemen, je moet nog al wat vermogen snel kunnen leveren dan wel opnemen (zoals het project nexus Zonneplan op basis van 10Kw) ipv de Sessy op 1,7/2.0.
Wat ik gelezen gehoord hebt moet je toch op een termijn van enige minuten of sneller kunnen starten met op of afnemen van enige 100Kw in klok tijden van 15 minuten.
Voor een enkele particuliere batterij eigenaar is het lastig om deel te nemen aan de onbalans markt. Vergis je echter niet over de schaal van Sessy. Napkin math:psdata schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:07:
[...]
Denk niet dat ze als kleine partij aan deze onbalans markt kunnen deelnemen, je moet nog al wat vermogen snel kunnen leveren dan wel opnemen (zoals het project nexus Zonneplan op basis van 10Kw) ipv de Sessy op 1,7/2.0.
De onbalans markt start voor regelvermogens van 1 MW of groter. Met inmiddels meer dan 2000 Sessy's in het wild (stand december) met ieder 1,7 kW op/afregelvermogen is de totale pool dus meer dan 3,4 MW.
Mits ongeveer 1 op de 3 Sessy eigenaren mee wil doen aan een collectieve pool is dit dus best mogelijk.
Stel dat er om X vermogen wordt gevraagd, je dat toezegt, op de knop drukt om dat te gaan leveren en alle Sessy's die meedoen zijn leeg, krijg je dan geen/minder vergoeding, of krijg je een boete?Faceless schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:12:
[...]
Ik denk dat je straks als Sessy het gaat aanbieden, je -optioneel- kan intekenen hierop. En dat dan vanaf de cloud een seintje gegeven wordt om te gaan laden of ontladen en dit dan dus automatisch gestart wordt voor iedereen die ingetekend heeft. Als er maar genoeg mensen mee doen is dit dus gewoon haalbaar.
Zonneplan heeft controle over laden, ontladen en kent de beschikbare capaciteit. Die ken je niet van alle wildvreemden. Mogelijk gebruiken die ondertussen hun API ook nog voor andere zaken. De administratie kan ook lastig worden.
Als je geen boete krijgt, dan is het het proberen waard, maar ik neem aan dat je op zo'n moment een toezegging doet en die ook waar moet gaan maken. Ik zou het risico niet durven nemen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
vraagje... waar haal je de Sessy Charged kWh vandaan, is dat een berekende waarde?Sicos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:37:
Geen idee of je er iets aan hebt maar bij mij staat het zo ingesteld
[Afbeelding]
En dat ziet er dan zo uit
[Afbeelding]
Ik denk eerder dat het straks per tijdseenheid gaat. Je staat dan bijvoorbeeld voor 24 uur controle over de Sessy af aan bedrijf X. Bedrijf X kan dan net als bij Zonneplan de batterij aansturen zoals zij dat willen. En hier krijg je als eigenaar dan een vergoeding voor. Zit je alleen nog met je eigen energie maatschappij… maar misschien springen die juist wel in dit gat. Zou me niets verbazen als bijvoorbeeld een bedrijf als Tibber dit zou gaan aanbieden.Taro schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:05:
[...]
Stel dat er om X vermogen wordt gevraagd, je dat toezegt, op de knop drukt om dat te gaan leveren en alle Sessy's die meedoen zijn leeg, krijg je dan geen/minder vergoeding, of krijg je een boete?
Zonneplan heeft controle over laden, ontladen en kent de beschikbare capaciteit. Die ken je niet van alle wildvreemden. Mogelijk gebruiken die ondertussen hun API ook nog voor andere zaken. De administratie kan ook lastig worden.
Als je geen boete krijgt, dan is het het proberen waard, maar ik neem aan dat je op zo'n moment een toezegging doet en die ook waar moet gaan maken. Ik zou het risico niet durven nemen.
Zou mij ook niet verbazen. Want die komen ook met een eigen batterij. https://tibber.com/nl/homevoltDJP! schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:13:
[...]
Ik denk eerder dat het straks per tijdseenheid gaat. Je staat dan bijvoorbeeld voor 24 uur controle over de Sessy af aan bedrijf X. Bedrijf X kan dan net als bij Zonneplan de batterij aansturen zoals zij dat willen. En hier krijg je als eigenaar dan een vergoeding voor. Zit je alleen nog met je eigen energie maatschappij… maa4 misschien springen die juist wel in dit gat. Zou me niets verbazen als bijvoorbeeld een bedrijf als Tibet dit zou gaan aanbieden.
Zie https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8fraserboer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:08:
[...]
vraagje... waar haal je de Sessy Charged kWh vandaan, is dat een berekende waarde?
@PimDoos misschien even een note/link naar deze ‘issue’ in de readme van de integratie.. hij komt toch redelijk vaak terug.fraserboer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:08:
[...]
vraagje... waar haal je de Sessy Charged kWh vandaan, is dat een berekende waarde?
Goed punt. Bij deze toegevoegd aan de readme.niels.p schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:15:
[...]
@PimDoos misschien even een note/link naar deze ‘issue’ in de readme van de integratie.. hij komt toch redelijk vaak terug.
Dat is dit --> https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8fraserboer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:08:
[...]
/f/image/foILzGQYJbDd6fqvblI76xom.png?f=fotoalbum_large)
En dat allemaal dankzij de koperen ploert :-) ... de zon voor de jongelingen onder ons.
/f/image/f97G0p3diWnBcPA5ja9k0gBv.png?f=fotoalbum_large)
Het blijft leuk spelen met je eigen energie verbruik.... nu alleen dat gas nog een keer de deur uit
/f/image/7SRyFA4IrPTUd0EW4k95jFox.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Sicos op 27-01-2024 11:32 ]
Maar ik heb nu ook home assistant.
Het valt mij ons op dat de Sessy's 15 seconden nodig heeft om bij te sturen, maar dit bijsturen duurt ook weer 15 seconden. Dit houd dus in dat veel overcapaciteit van de zonnepanelen alsnog geëxporteerd worden naar het grid of dat de sessy's naar de grid aan het leveren zijn. Ik had verwacht dat de sessies heel; snel zouden ingrijpen over het veranderen vermogen van mijn huis
Als voorbeeld vannacht tussen 00:00 en 06:00 heeft de sessy's 2kwh geleverd, maar daarvan is 0.5kwh geëxporteerd naar het grid. Maar overdag met grotere vermogens, word dit nog erger
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Wat is de refresh rate. Ik verwacht juist dat je met CT klemmen nauwkeuriger stuur dan met P1 signaal aangezien de refresh rate van het P1 signaal zeer laag is.Leoniq schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:52:
Ik heb gisteren 3 sessy laten installeren met CT klemmen. Deze zitten op een eigen groep, omdat ik er een home wizard 3-fase meter ertussen wilde hebben om de accu te monitoren in home wizzard.
Maar ik heb nu ook home assistant.
Het valt mij ons op dat de Sessy's 15 seconden nodig heeft om bij te sturen, maar dit bijsturen duurt ook weer 15 seconden. Dit houd dus in dat veel overcapaciteit van de zonnepanelen alsnog geëxporteerd worden naar het grid of dat de sessy's naar de grid aan het leveren zijn. Ik had verwacht dat de sessies heel; snel zouden ingrijpen over het veranderen vermogen van mijn huis
Als voorbeeld vannacht tussen 00:00 en 06:00 heeft de sessy's 2kwh geleverd, maar daarvan is 0.5kwh geëxporteerd naar het grid. Maar overdag met grotere vermogens, word dit nog erger
Wat is een normale reactie tijd van een sessy met een P1 meter.John245 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:04:
[...]
Wat is de refresh rate. Ik verwacht juist dat je met CT klemmen nauwkeuriger stuur dan met P1 signaal aangezien de refresh rate van het P1 signaal zeer laag is.
Met CT is het ongeveer 15 seconden voordat de sessy reageert, en dan nog 15 seconden om zijn vermogen te verhogen/verlagen, dat gaat ook niet snel.
*edit*
Ik heb alleen vandaag al 3.5KWh terug geleverd aan het grid, wat in de sessy's had moeten komen (en nee sessy's zijn 40% geladen)
[ Voor 12% gewijzigd door Leoniq op 27-01-2024 13:01 ]
Denk dat het aan je type slimme meter ligt, ik heb een versie 5 en die kan ik zo goed als real-time uitlezen. Als ik bijvoorbeeld naar de P1 dongle kijk en ik ververs deze pagina om de seconde --> http://192.168.1.29/api/v2/p1/details dan zie ik zo goed als elke seconde de waarde van power veranderen. Idem dito voor mijn Sessy's http://192.168.1.36/api/v1/power/statusLeoniq schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Wat is een normale reactie tijd van een sessy met een P1 meter.
Met CT is het ongeveer 15 seconden voordat de sessy reageert, en dan nog 15 seconden om zijn vermogen te verhogen/verlagen, dat gaat ook niet snel.
*edit*
Ik heb alleen vandaag al 3.5KWh terug geleverd aan het grid, wat in de sessy's had moeten komen (en nee sessy's zijn 40% geladen)
Gebruik je Pim Doos zijn HA script of gebruik je NOM van Sessy zelf?
SMR 5
De volgende slimme meters zijn SMR versie 5 en kunnen de Wi-Fi P1 meter direct van stroom voorzien zonder adapterset. De data-interval op deze meters is elke seconde stroom en elke 5 minuten gas.
SMR 2 en 4
De volgende slimme meters zijn SMR 2 of 4 en hebben een stroom adapter set (excl) nodig om de Wi-Fi P1 meter van stroom te voorzien. De data-interval op deze meters is elke 10 seconden stroom en elk uur gas.
En hier een handige tabel --> https://smart-stuff.nl/verschillende-slimme-meters/
[ Voor 31% gewijzigd door Sicos op 27-01-2024 13:53 ]
Lees je dat af van de home Wizard of van de slimme meter? Wat de slimme meter aangeeft lijkt mij het belangrijkst.Leoniq schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Wat is een normale reactie tijd van een sessy met een P1 meter.
*edit*
Ik heb geen slimme meter, ik maak gebruik van de ct-klemmen van sessy. En op dit moment nog NOMSicos schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:40:
[...]
Denk dat het aan je type slimme meter ligt, ik heb een versie 5 en die kan ik zo goed als real-time uitlezen.
Ik lees dit af van de home wizard meter, die ik zeg maar als slimme meter gebruik.Tazzios schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Lees je dat af van de home Wizard of van de slimme meter? Wat de slimme meter aangeeft lijkt mij het belangrijkst.
Maar ik kom er achter dat het telwerk van mijn domme digitale grid meter wel juist lijkt te zijn.
Ik denk zelf dat de home wizard meter niet sommeert. Met andere woorden, als 1 fase bijvoorbeeld 1000 watt terug 1 uur leverend, en een andere fase 1000 verbruikt, ben je netto 0 watt/0 KWh, maar de homewizard meter geeft dan 1 KWh import, en 1 KWh export aan.
En de digital domme grid meter sommeert wel en houd beide telwerken op 0 KWh
Foto laat dit ook zien; Active Power komt van de homewizard 3 fase meter, en de sessy ct klemmen geeft weer wat de sessy zelf meet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DzN0dJDl0H25YdochvrQfEws.jpg?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Leoniq op 27-01-2024 17:06 . Reden: foto toevoegen ]
Zitten via CT klemmen aangesloten. Heb geen slimme meter.
Tevens zitten ze op een eigen groep in de meterkast met een 3kwh Home wizard meter.
Nu eens 1 weekje het allemaal bekijken.
:strip_exif()/f/image/XFfYCiJCEGjLshGAGJXTL7Nv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KB2ZGMPOzmnSj7pwnugWQDXE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0VDwYU8M5TU894JykvuIS7QX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Leoniq op 28-01-2024 17:18 ]
Herbert B. hier. Nieuw op het forum en nieuw met sessy, maar meteen een vraag na het doorlezen van dit topic.
Ik heb Domoticz op een raspberry pi draaien voor het schakelen van mijn verlichting, maar is het ook mogelijk om naast domoticz ook home assistant te draaien om met sessy aan de slag te gaan.
Ik hoor graag van 1 jullie.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank
Herbert B.
In de TS staat de home-automation vermeld waarmee de sessy's zijn aan te sturen.. Dit zijn Home Assistant, Homey, en Domoticz. En wie weet vergeet ik er nog eentje.Herbert B. schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:30:
Hallo allemaal,
Herbert B. hier. Nieuw op het forum en nieuw met sessy, maar meteen een vraag na het doorlezen van dit topic.
Ik heb Domoticz op een raspberry pi draaien voor het schakelen van mijn verlichting, maar is het ook mogelijk om naast domoticz ook home assistant te draaien om met sessy aan de slag te gaan.
Ik hoor graag van 1 jullie.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank
Herbert B.
Kortom, veel mogelijkheden om zelf een sessy aan te sturen.
Leuke installatie! Ik kan het niet terug vinden maar volgens mij is er ergens op Tweakers iemand die ook deze issue had met de HomeWizzard meter. Het bleek dat er ergens in instelling is die alleen het totaal verwerkt en niet de afzonderlijke fases.Leoniq schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:01:
Sinds vrijdag hangen hier ook 3 Sessy's. Alleen Home assistant heeft een vriend gedaan. Is mij een bridge to far. Heb het puur voor monitoring. Script voor auto lader zit erop. Dat ie geen accu gebruikt tijdens laden en automatisch van NOM naar APi gaat en terug. Zonneenergie gaat wel op dat moment de accu in.
Zitten via CT klemmen aangesloten. Heb geen slimme meter.
Tevens zitten ze op een eigen groep in de meterkast met een 3kwh Home wizard meter.
Nu eens 1 weekje het allemaal bekijken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Herbert B. Het mooiste vindt ik om alles in 1 systeem te hebben. Dan kun je ook makkelijk zien hoe de energy stromen door je huis lopen. Welk systeem dat is is aan jezelf. Domoticz is simpel in gebruik maar visueel niet sterk. Homey is duur om te starten maar daarna wel simpel in gebruik met een leuke user interface. Home Assistant is lastiger om te installeren en om er dingen mee te automatiseren maar heeft een leuke user interface en is gratis. Uiteraard is dit mijn mening.... Door de open API interface van de Sessy is het vrij simpel om het in elk domotica systeem te intergeren.
Snappen doe ik het nog niet.
Begrijp dat de Sessy's duurder gaan worden over 12 dagen.
:strip_exif()/f/image/n7HEz3mtK6wyJvfPKj5TxCpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Doorgaans verhoog je je prijs alleen als de vraag hoger is dan je kan aanbieden. Dat is op zich een mooi teken voor een Nederlands bedrijf. Ben wel nieuwgierig hoeveel er naar het buitenland worden geleverd.
Gelukkig zijn die investeerders akkoord gegaan met een minderheidsbelang. Ofwel, de founders Roelof en Twan hebben nog de meerderheid (vermoed ik, hoop ik).
Slimme investeerders in een bewezen product, want welke thuis-accu-leverancier kan zeggen dat ie er al 2100 heeft verkocht? Geen een vermoed ik. Of weten jullie toevallig van andere leveranciers de verkoopaantallen?
Waar heb je dat getal van 50 euro vandaan?RonaldHeirbaut schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:23:
Blij dat ik hem vorige week al besteld heb. Het zal niet bij een 50 euro prijsverhoging blijven, vermoed ik.
Doorgaans verhoog je je prijs alleen als de vraag hoger is dan je kan aanbieden. Dat is op zich een mooi teken voor een Nederlands bedrijf. Ben wel nieuwgierig hoeveel er naar het buitenland worden geleverd.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Victron Energy had in 2018 al een omzet van 30 miljoenKoQuest schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:17:
Charged heeft net een extra financieringsronde van Eur 2 mio binnengesleept. Zie artikel in de Telegraaf.
Gelukkig zijn die investeerders akkoord gegaan met een minderheidsbelang. Ofwel, de founders Roelof en Twan hebben nog de meerderheid (vermoed ik, hoop ik).
Slimme investeerders in een bewezen product, want welke thuis-accu-leverancier kan zeggen dat ie er al 2100 heeft verkocht? Geen een vermoed ik. Of weten jullie toevallig van andere leveranciers de verkoopaantallen?
Uit mijn dikke duim. Ik bedoelde ermee te zeggen dat een Sessy wel duurder wordt dan 3300 (ipv 3250 nu); dat vermoed ik. Ik gok dat het 3450 wordt
In dit artikel worden o.a. de plannen voor een Virtual Power Plant genoemd, totaal geïnstalleerde vermogen en capaciteit, en de investering vanuit SHII.KoQuest schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:17:
Charged heeft net een extra financieringsronde van Eur 2 mio binnengesleept. Zie artikel in de Telegraaf.
https://www.change.inc/en...j-miljoeneninjectie-40755
Mooi om te horen dat zij daar ook mee bezig zijn!PimDoos schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:58:
[...]
In dit artikel worden o.a. de plannen voor een Virtual Power Plant genoemd, totaal geïnstalleerde vermogen en capaciteit, en de investering vanuit SHII.
Ik hoop niet dat ze de prijs verhogen met de hoogte van de terug te vragen BTW..RonaldHeirbaut schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:52:
[...]
Uit mijn dikke duim. Ik bedoelde ermee te zeggen dat een Sessy wel duurder wordt dan 3300 (ipv 3250 nu); dat vermoed ik. Ik gok dat het 3450 wordt
Dank voor het delen. Interessant artikel. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen op dit gebied. Vooral het voorkomen van netcongestie. En of we daar wat aan kunnen bijdragen en verdienen.PimDoos schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:58:
[...]
In dit artikel worden o.a. de plannen voor een Virtual Power Plant genoemd, totaal geïnstalleerde vermogen en capaciteit, en de investering vanuit SHII.
Ik ben één van de deelnemers aan die pilot in Ooststellingwerf
Kun je iets meer vertellen over die pilot? Heeft Liander bijvoorbeeld (gedeeltelijke) controle over de Sessy? Of zijn het alleen adviezen?Torch1969 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Dank voor het delen. Interessant artikel. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen op dit gebied. Vooral het voorkomen van netcongestie. En of we daar wat aan kunnen bijdragen en verdienen.
Ik ben één van de deelnemers aan die pilot in Ooststellingwerf. Bij een bijeenkomst kortgeleden van die pilot vertelde de vertegenwoordiger van Liander dat het laden / ontladen op goedkope momenten niet meteen helpt om lokale netcongestie te voorkomen. B.v. Als de prijs laag is (wind) op momenten dat er veel gebruik is. Het verzoek is dan ook om b.v. geen accu te laden van 17 u tot 20 u in de wintermaanden.
Ja, ik vind dit ook wel interessant om te weten want zo kan de levenduur van je Sessy wel negatief beinvloed worden doordat een netbeheerder actief jouw batterijen laadt/ontlaadt.DJP! schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:32:
[...]
Kun je iets meer vertellen over die pilot? Heeft Liander bijvoorbeeld (gedeeltelijke) controle over de Sessy? Of zijn het alleen adviezen?
6000 Cycli is nog onder garantie, alles daarboven niet meer.
Ik ontvang op 12 feb de vervangende sessy. Keurig op de hoogte gehouden.helm71 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 06:44:
[...]
Mijn sessy werd woensdag geinstalleerd, ook een short circuit. Wordt nu vervangen. Vervelend dat dat gebeurt, maar het wordt wel direct opgepakt.
Charged/Sessy of de netbeheerder kan niet zomaar jouw accu besturen. Daar zul jij toestemming voor moeten geven, en dat doe jij natuurlijk alleen als ze een goed verhaal hebben (lees:er financieel iets tegenover staat)DaCootMeister schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Ja, ik vind dit ook wel interessant om te weten want zo kan de levenduur van je Sessy wel negatief beinvloed worden doordat een netbeheerder actief jouw batterijen laadt/ontlaadt.
6000 Cycli is nog onder garantie, alles daarboven niet meer.
Klopt maar bij het businessmodel van bv. Zonneplan Nexus gebeurt dat wel terdege door de netbeheerder. Zonneplan heeft afspraken gemaakt met de beheerder(s) dat zij de onbalans mogen managen als de vraag er naar is. Daar wordt de klant ook voor gecompenseerd en kunnen zij adverteren met 950 euro winst per jaar. Of de batterijen dan ook 5+ jaar meegaan, dat weten we (nu) niet.worker schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:31:
[...]
Charged/Sessy of de netbeheerder kan niet zomaar jouw accu besturen. Daar zul jij toestemming voor moeten geven, en dat doe jij natuurlijk alleen als ze een goed verhaal hebben (lees:er financieel iets tegenover staat)
Als de pilot, waar hier over gesproken wordt, eenzelfde methodiek hanteert gaat dat ten koste van jouw laad en ontlaad cycli.
Maar misschien wordt de soep niet zo heet gegeten, zou kunnen.
Hoe zou men dan op afstand jou Sessie kunnen bedienen? Alleen via de P1meter toch? Als we dat niet willen moeten we een oplossing zien te vinden.DaCootMeister schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:23:
[...]
Klopt maar bij het businessmodel van bv. Zonneplan Nexus gebeurt dat wel terdege door de netbeheerder. Zonneplan heeft afspraken gemaakt met de beheerder(s) dat zij de onbalans mogen managen als de vraag er naar is. Daar wordt de klant ook voor gecompenseerd en kunnen zij adverteren met 950 euro winst per jaar. Of de batterijen dan ook 5+ jaar meegaan, dat weten we (nu) niet.
Als de pilot, waar hier over gesproken wordt, eenzelfde methodiek hanteert gaat dat ten koste van jouw laad en ontlaad cycli.
Ik verwacht 3750 https://www.facebook.com/watch?v=299170336501631RonaldHeirbaut schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:23:
Blij dat ik hem vorige week al besteld heb. Het zal niet bij een 50 euro prijsverhoging blijven, vermoed ik.
Ze hangen. Beide hangen aan de muur. Ik heb pas 1 ook (voorlopig) aangesloten.
Misschien vanavond de tweede en het kabel management nog wat op poetsen.
Het instellen kostte wat hoofdbrekers, mijn Chinese telefoon doet soms wat raar met dit soort niet internet biedende AP’s.
Ik heb gisteren de P1 meter in de meterkast in kunnen stellen. Misschien is daar een verbeterpuntje mogelijk, ik zag namelijk wel mijn IP adres voor bij flitsen, maar dat heb ik later maar uit mijn router gevist, want dat ging wat snel. Misschien kan het ding een vraag stellen over een email adres alvorens de update gedaan wordt en daar dan het gebruikte IP adres heen mailen?
Daarna de dongel van de sessie zelf, ook hier floepte het IP adres vrij snel door het beeld, ik heb een screen shot weten te maken. (anders had ik ook die uit de router gevist natuurlijk). Ik vermoed dat mijn telefoon hier ook weer een rol in gespeeld heeft.
Uiteindelijk gelukt, denk ik… vanmorgen moest ik inloggen met username en paswoord en dat lukte niet. Vanavond maar weer verder puzzelen.
Vannacht is er iets terug geleverd, Home Wizzard heeft dat als zonne-energie gelogd 😊, ik had de accu als NOM ingesteld.
Anyway, voor mij begint nu het echte avontuur Home assistent integratie.
Er gaat dus even 500 bovenopJohn245 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Ik verwacht 3750 https://www.facebook.com/watch?v=299170336501631

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Die oplossing heb je toch al?Pibri schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Hoe zou men dan op afstand jou Sessie kunnen bedienen? Alleen via de P1meter toch? Als we dat niet willen moeten we een oplossing zien te vinden.
Waar zijn anders de verschillende modi voor.
Hoe denk je dat nu de dynamische modus werkt?
Die inzetdata komt nu ook van de server van Sessy echter die is vrijblijvend en kun je kiezen.
Als je mee gaat doen met onbalansmarkt zal het alleen dwingender worden, er zijn boetes als je je niet aan de afspraken houdt als e-handelaar.
Wie ook die e-handelaar gaat zijn voor Charged/Sessy aansturing zal bepalend zijn voor de voorwaarden, winsten, kosten, afdekken risico's en draaien aan de knoppen.
Voor de dynamische markt zijn de prijzen de laatste maanden niet bijzonder, de spotprijzen zijn wel interessant.
Ik heb geen Facebook. Ik heb niks van de Ayatollah Zuckerburg. Maar ik begrijp 3750. Dat is een stevige verhoging. Blij dat ik de mijne al besteld had. Met twee Sessy's ben ik wel onder de pannen. Pas met een EV worden meer thuisaccu's (wellicht) interessanter. Tenzij de EV ook kan gaan terugleveren en als thuisaccu kan fungeren.John245 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Ik verwacht 3750 https://www.facebook.com/watch?v=299170336501631
Als je de link zou volgen kom je op een filmpje met een interview met de directeur van Sessy. De interviewster vraagt ergens halverwege aan hem wat een Sessy kost en het antwoord is "ergens rond de 3750".RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Ik heb geen Facebook. Ik heb niks van de Ayatollah Zuckerburg. Maar ik begrijp 3750. Dat is een stevige verhoging. Blij dat ik de mijne al besteld had. Met twee Sessy's ben ik wel onder de pannen. Pas met een EV worden meer thuisaccu's (wellicht) interessanter. Tenzij de EV ook kan gaan terugleveren en als thuisaccu kan fungeren.
Het klinkt alsof je zoekt naar een mogelijkheid om te voorkomen dat "ze je sessy bedienen".Pibri schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Hoe zou men dan op afstand jou Sessie kunnen bedienen? Alleen via de P1meter toch? Als we dat niet willen moeten we een oplossing zien te vinden.
Die optie is makkelijk: niet meedoen aan die "netontlastingsfunctie" die ze gaan lanceren...
Het hele principe van die functie is dat je niet zelf bepaald wanneer er gecharged ot ontladen wordt.. Maar dat dat "geduwd wordt vanaf buiten op de momenten dat dit goed is voor het net.
Heel mooi natuurlijk, maar ik ben toch niet verantwoordelijk voor wat er VOOR mijn meter gebeurt? Ik wil daar best aan meehelpen, maar dan wil ik daar voor betaald worden.helm71 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Het hele principe van die functie is dat je niet zelf bepaald wanneer er gecharged ot ontladen wordt.. Maar dat dat "geduwd wordt vanaf buiten op de momenten dat dit goed is voor het net.
Gewoon even afwachten hoe de functie er uit komt te zien.
Oke duidelijk. Inderdaad hou ik dat liever in eigen hand. En ik hou zelf ook rekening met het net, zoveel mogelijk 's nachts of onder de middag met zon Sessy laden en groot verbruikers aan en later rond 17.00 uur Sessy op NOM.helm71 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Het klinkt alsof je zoekt naar een mogelijkheid om te voorkomen dat "ze je sessy bedienen".
Die optie is makkelijk: niet meedoen aan die "netontlastingsfunctie" die ze gaan lanceren...
is dit niet gewoon de prijs zoals je die nu inc installatie betaalt?asing schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:22:
[...]
Als je de link zou volgen kom je op een filmpje met een interview met de directeur van Sessy. De interviewster vraagt ergens halverwege aan hem wat een Sessy kost en het antwoord is "ergens rond de 3750".
Als je kiest voor een lage aanbetaling en de full service installatie wel ja.GoeniGoeGoe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:44:
[...]
is dit niet gewoon de prijs zoals je die nu inc installatie betaalt?
Dat is toch precies wat er ook gebeurt ? Als je meedoet aan dat plan dan wordt je daarvoor betaald, heb je daar geen zin in en wil je je batterij gewoon voor jezelf gebruiken dan doe je niet mee, wordt je batterij niet van buiten aangestuurd en krijg je ook niet betaald..RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:30:
[...]
Heel mooi natuurlijk, maar ik ben toch niet verantwoordelijk voor wat er VOOR mijn meter gebeurt? Ik wil daar best aan meehelpen, maar dan wil ik daar voor betaald worden.
En ook de nieuwsbrief van Charged aan gebruikers. Nieuwe prijs wordt € 200 hoger. BTW teruggave kan tot juni, ook als je in 2023 aangeschaft hebt. Kun je zelf doen (Niet echt veel werk) of via hun voor € 89 ipv € 99. Je moet dan wel een dynamisch contract hebben. Tot eind 11 feb 2023 kun je nog voor huidige prijs bestellen.D_aniel schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:36:
Zag dit net voorbij komen:
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Dit klopt niet helemaal. Luister deze podcast maar eens van de groene nerds daarin legt iemand van zonneplan uit hoe het werkt en waar de verdienste zit. Zonneplan heeft inderdaad volledige controle. Het verdienmodel zit op het corrigeren van onbalans tussen stroom die ze hebben ingekocht en stroom die daadwerkelijk verbruikt wordt. Bij verschil zitten daar boetes of bonussen op. Door de accu’s op commando te laden/ontladen kunnen ze die onbalans voor zonneplan voorkomen en daarmee dus besparen, waar de deelnemers dus een deel van krijgen.DaCootMeister schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:23:
[...]
Klopt maar bij het businessmodel van bv. Zonneplan Nexus gebeurt dat wel terdege door de netbeheerder. Zonneplan heeft afspraken gemaakt met de beheerder(s) dat zij de onbalans mogen managen als de vraag er naar is. Daar wordt de klant ook voor gecompenseerd en kunnen zij adverteren met 950 euro winst per jaar. Of de batterijen dan ook 5+ jaar meegaan, dat weten we (nu) niet.
De pilot bij ons in de gemeente richt zich echt op regionale congestie. Eerst nog met afspraken en adviezen (dynamisch laden/ontladen obv ROI en niet laden tussen 17 en 20 in de wintermaanden). Roeland van Charged gaat kijken hoe dit gestuurd kan worden vanuit Sessy. Inderdaad op soortgelijke wijze als de ROI modus. Echt lokaal aansturen vergt nog veel meer van Liander, ik verwacht dat niet op korte termijn, maar ben wel zeer geïnteresseerd in hoe dat zou kunnen werken. Ik denk dat hier meer verdienpotentieel in zit dan de ROI modus (zeker als er meer balans in laden en leveren wordt gebracht, zullen de prijsverschillen langzamerhand ook kleiner worden vermoed ik).
Precies hierom zitten er QR-codes op de sticker van de dongles. Via deze QR codes kun je rechtstreeks naar de webpagina van de dongle nadat deze verbonden is met je eigen WiFi netwerk.tcw82 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:03:
Ik heb gisteren de P1 meter in de meterkast in kunnen stellen. Misschien is daar een verbeterpuntje mogelijk, ik zag namelijk wel mijn IP adres voor bij flitsen, maar dat heb ik later maar uit mijn router gevist, want dat ging wat snel. Misschien kan het ding een vraag stellen over een email adres alvorens de update gedaan wordt en daar dan het gebruikte IP adres heen mailen?
Daarna de dongel van de sessie zelf, ook hier floepte het IP adres vrij snel door het beeld, ik heb een screen shot weten te maken. (anders had ik ook die uit de router gevist natuurlijk).
Dat gaat via mDNS op 'http://sessy-xxxx.local/', waarbij 'xxxx' de eerste 4 tekens van het serienummer van de dongle zijn. Zo heb je het IP adres niet nodig
@tcw82PimDoos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:41:
[...]
Precies hierom zitten er QR-codes op de sticker van de dongles. Via deze QR codes kun je rechtstreeks naar de webpagina van de dongle nadat deze verbonden is met je eigen WiFi netwerk.
Dat gaat via mDNS op 'http://sessy-xxxx.local/', waarbij 'xxxx' de eerste 4 tekens van het serienummer van de dongle zijn. Zo heb je het IP adres niet nodig
Tevens staan op die stickers ook de bij horende user namen en passwords per inlog (Batterij en P1)
Dit is dus NIET het portaal inlog (wat je zelf hebt bedacht)
[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 30-01-2024 19:48 ]
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
1 ding weet je nu dus echt zeker: goedkoper dan nu wordt het nooit!Killerbert schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:01:
Tja, ik zit al langer dit topic en de nieuwsbrief te volgen. Nu gaat de prijs helaas (weer) omhoog. Ik heb al wel een dynamisch contract en ik zie goede ervaringen met Sessy. Tja, nu instappen of later (tegen hogere prijs)....
En laat ik mezelf maar citeren van een post van 30 maart 2023:
"Nou, even afgezien van de salderingsregeling (die echt wel gaat blijven, gezien de Eerste Kamer samenstelling.
De prijs van thuisaccu's gaat stijgen, want:
- Amerika subsidieert groene zaken enorm, $350 miljard, dus vraagtoename.
- de EU moet dan ook mee met subsidiëring dus vraagtoename.
- de Europese autobouwers willen versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de japanse autobouwers gaan versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de chinese autobouwers bouwen veel en goedkopere elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de Europese huishoudens met zonnepanelen, en zeker Duitsland, Belgie en Nederland, willen een thuisaccu, dus vraagtoename.
Kortom, enorme toename in de vraag naar batterijen, dus die prijzen gaan echt stijgen. Daaroverheen nog eens de inflatie van 9%. Goedkoper dan vandaag wordt het dus echt niet. Advies: nu je thuisaccu's kopen.
Zelf heb ik augustus 2022 nog 2 sessy's kunnen kopen, komt neer op Eur 550,-- per Kw. Probeer dat tegenwoordig nog maar eens te vinden.
"
In Duitsland is de installatie van thuisbatterijen vorige jaar met 172% gegroeid.
Desondanks, je hebt nu wel het meeste geld bespaard: niet uitgeven.
[ Voor 60% gewijzigd door KoQuest op 30-01-2024 20:13 ]
Nexus 399KoQuest schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:08:
[...]
1 ding weet je nu dus echt zeker: goedkoper dan nu wordt het nooit!
En laat ik mezelf maar citeren van een post van 30 maart 2023:
"Nou, even afgezien van de salderingsregeling (die echt wel gaat blijven, gezien de Eerste Kamer samenstelling.
De prijs van thuisaccu's gaat stijgen, want:
- Amerika subsidieert groene zaken enorm, $350 miljard, dus vraagtoename.
- de EU moet dan ook mee met subsidiëring dus vraagtoename.
- de Europese autobouwers willen versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de japanse autobouwers gaan versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de chinese autobouwers bouwen veel en goedkopere elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de Europese huishoudens met zonnepanelen, en zeker Duitsland, Belgie en Nederland, willen een thuisaccu, dus vraagtoename.
Kortom, enorme toename in de vraag naar batterijen, dus die prijzen gaan echt stijgen. Daaroverheen nog eens de inflatie van 9%. Goedkoper dan vandaag wordt het dus echt niet. Advies: nu je thuisaccu's kopen.
Zelf heb ik augustus 2022 nog 2 sessy's kunnen kopen, komt neer op Eur 550,-- per Kw. Probeer dat tegenwoordig nog maar eens te vinden.
"
In Duitsland is de installatie van thuisbatterijen vorige jaar met 172% gegroeid.
Desondanks, je hebt nu wel het meeste geld bespaard: niet uitgeven.
Victron kan daar nog onder als je grote capaciteit neem
Bedoel je de NeXus Rollator III Standaard?John245 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Nexus 399
Victron kan daar nog onder als je grote capaciteit neem