3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
:strip_exif()/f/image/resBd8t3hYRUpIceLDkLUH5V.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar mijn zonnepanelen compleet vol liggen met sneeuw heeft mijn zoon op de HA (in Star Trek Style) de mogelijkheid gecreëerd (80%) om tot een max percentage bij een maximale prijs (€0,21) van het net te laden.
Bij een minimale prijs (€0,23) levert de batterij voor zover nodig aan het huis.
Indien een bepaalde prijs wordt overschreden (€0,27) wordt daar bovenop tot aan de maximale ontladingsnelheid voor zover hoger dan (50%) teruggeleverd aan het net.
Alleen, ik kan er niet bij zijn.
Mijn partner neemt ze in ontvangst. Opzich helemaal goed. Echter, het verleden leert dat bezorgers van zwaardere voorwerpen (denk....pallets met tegels, badkuip, stapels met hout voor tuinhuis... Dat soort dingen) geregeld de neiging hebben (ervaring uit het verleden ) om de spullen bij de tuin ingang achter te willen laten en/of excuses te bedenken om niet tot aan de garage deur te willen rijden/leveren.
We hebben een grindvlak, met daaromheen een tegelpad. Pompwagens kunnen daarop (zowel het grind als de tuinpaden) prima uit de voeten. Dit is namelijk, na overtuigen van de voorgaande bezorgers, al gebleken.
Weet iemand hoe de sessy's (we krijgen er 2) precies geleverd worden ? Is dat een pallet? Losse dozen? Wordt het met een palletwagen verplaatst?
Misschien maak ik me druk om niks, maar zou het zuur vinden om morgenavond 2 verlepte dozen in de regen aan te treffen.

Die zitten in dozen van het formaat bananendoos. Ze komen meestal met een busje (volgens mij een sprinter). Ze hebben altijd een steekwagentje bij dus ik denk niet dat het echt een probleem is om de boel bij je schuur af te leveren of je pad moet wel heel erg onbegaanbaar zijn.tcw82 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:22:
Ok, lekker handig. Morgen worden 2 sessy's geleverd. Super leuk natuurlijk.
Alleen, ik kan er niet bij zijn.
Mijn partner neemt ze in ontvangst. Opzich helemaal goed. Echter, het verleden leert dat bezorgers van zwaardere voorwerpen (denk....pallets met tegels, badkuip, stapels met hout voor tuinhuis... Dat soort dingen) geregeld de neiging hebben (ervaring uit het verleden ) om de spullen bij de tuin ingang achter te willen laten en/of excuses te bedenken om niet tot aan de garage deur te willen rijden/leveren.
We hebben een grindvlak, met daaromheen een tegelpad. Pompwagens kunnen daarop (zowel het grind als de tuinpaden) prima uit de voeten. Dit is namelijk, na overtuigen van de voorgaande bezorgers, al gebleken.
Weet iemand hoe de sessy's (we krijgen er 2) precies geleverd worden ? Is dat een pallet? Losse dozen? Wordt het met een palletwagen verplaatst?
Misschien maak ik me druk om niks, maar zou het zuur vinden om morgenavond 2 verlepte dozen in de regen aan te treffen.
Helaas heeft een 2e Sessy van mij kuren, deze komen ze a.s. woensdag omwisselen (garantie)... maar het lijkt of ze die dingen steeds zwaarder maken. Vandaag dat ding maar weer van mijn zolder (waar ze hangen) naar beneden "gesleept" ....
Ik heb in elk geval mijn workout wel weer gehad.... wat een gewicht hebben die dingen toch :-)... ze doen daar bij Sessy in elk geval niet te luchting over goede accu's
Dankje, dit helpt!Sicos schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Die zitten in dozen van het formaat bananendoos. Ze komen meestal met een busje (volgens mij een sprinter). Ze hebben altijd een steekwagentje bij dus ik denk niet dat het echt een probleem is om de boel bij je schuur af te leveren of je pad moet wel heel erg onbegaanbaar zijn.
Met een knipoog...dit helpt niet. Ze moeten hier ook naar zolder. En dan ook nog "hoog" aan de muur.Sicos schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:00:
Ik heb zojuist maar een verzoek ingeschoten bij de mensen van Sessy of ze niet een POC kunnen starten om de Sessy's minimaal 30 kilo lichter te krijgen![]()
.
Helaas heeft een 2e Sessy van mij kuren, deze komen ze a.s. woensdag omwisselen (garantie)... maar het lijkt of ze die dingen steeds zwaarder maken. Vandaag dat ding maar weer van mijn zolder (waar ze hangen) naar beneden "gesleept" ....
Ik heb in elk geval mijn workout wel weer gehad.... wat een gewicht hebben die dingen toch :-)... ze doen daar bij Sessy in elk geval niet te luchting over goede accu's
[ Voor 13% gewijzigd door Frappuccino op 21-01-2024 16:16 ]
Als je ze hoog moet hangen dan zou ik dat toch echt met 2 personen doen. Bij mij hangen ze aan het knieschot van het dak (wat ik voor de zekerheid ook nog had verstevigd aan de achterkant met wat balken) dus ik hoef ze maar 30 centimeter van de vloer te tillen.tcw82 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:12:
[...]
Met een knipoog...dit helpt niet. Ze moeten hier ook naar zolder. En dan ook nog "hoog" aan de muur.
Het lastige van de Sessy's is dat je het voor je gevoel gewoon een vierkant blok beton is wat ook niet echt heel erg makkelijk op te pakken is aangezien het gewoon een vierkante doos is zonder handgrepen.
Ziet er leuk uit! Ben wel benieuwd hoe het in HA is geprogrammeerd, kun je dat delen? Hou er wel rekening mee dat de SoC kan afwijken. Zeker als je niet volledig laad en ontlaad wil de SoC gaan driften.Tsjedzjoe schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:36:
[Afbeelding]
Daar mijn zonnepanelen compleet vol liggen met sneeuw heeft mijn zoon op de HA (in Star Trek Style) de mogelijkheid gecreëerd (80%) om tot een max percentage bij een maximale prijs (€0,21) van het net te laden.
Bij een minimale prijs (€0,23) levert de batterij voor zover nodig aan het huis.
Indien een bepaalde prijs wordt overschreden (€0,27) wordt daar bovenop tot aan de maximale ontladingsnelheid voor zover hoger dan (50%) teruggeleverd aan het net.
[ Voor 67% gewijzigd door DJP! op 21-01-2024 21:32 ]
Wat is mijn setup en wat waren/zijn mijn wensen? Ik heb twee Sessy's die elk 1 van mijn twee PV sets als voeding hebben en dan op fase 2 en fase 3 terug leveren. Ik heb twee elektrische auto's op fase 1 en een warmtepomp als de grootste verbruikers. Ik wil het liefst de NOM mode gebruiken en was verrast dat er in de winter geen automatisch bijladen gedurende de goedkope nachtelijke uren in NOM zat. Dat heb ik dus zelf in HA opgezet. Ook wilde ik voorkomen dat mijn elektrische auto uit de accus geladen worden. Hiervoor heb ik in Home Assistant (HA) een automation aangemaakt die de Sessy's in of IDLE of API zet. Met API kan ik de accus volladen en met IDLE wachten de (volle) accus tot de auto geladen is in de nacht.
Ik heb nu twee dagen het systeem tot mijn tevredenheid lopen. Vanochtend gingen de accus van 2% naar 100% terwijl ook de auto geladen werd. Dat tegen ca 18ct all in bij Tibber. Met een uur bijladen om 12 uur kom ik zo volledig door de dag op NOM modus.
De automation(s) en scripts deel ik gaarne als er interesse bestaat. Ik hoor het graag. Highlevel: Ik kijk om 02:00 uur wat de SOC (state of charge) van de accus is en heb 4 bandbreedtes aangemaakt. 0-10% SOC 11-30; 31-50; 51-70 en 71 tot 100. Deze automation triggerd dan een script die de Sessys in de juiste modus zet en dan oplaad (dank aan Pim voor de blueprint hiervoor) De scripten verschillen alleen in de duur van het laden. Aan het einde van de script gaan de Sessy's in IDLE. Een andere automation checkt constant of een auto geladen wordt. Mits het antwoord nee is gaat deze automation de Sessys in NOM zetten en gaan ze door de dag heen. Rond 12:00 laad ik 1 uur bij via een tweede script als de SOC onder de 70% is gekomen.
Wat is me ondank een paar pogingen nog niet gelukt? Ik heb op dit moment 02.00 uur en 12:00 uur als hardcoded tijden in de automations staan. Heeft iemd een Yaml voorbeeld voor HA waarin er automatisch naar de 4 goedkoopste uren van de ochtend/dag wordt gezocht en deze dan als starttijd voor de Sessy's ingesteld? Er zijn een aantal voorbeelden op Intternet, maar het is me toch niet gelukt deze goed voor mekaar te krijgen. Als iemand dat wel heeft dan hoor ik het graag (Tibber/Sessy/ENTSOE of Nordpool).
Als ik mijn automations en scripten hier moet/mag delen dan hoor ik het van jullie!
Leuk dat je je ervaringen deelt! Op https://www.creatingsmart...utomation-non-sequential/ staat een stukje code wat de prijzen bij Noordpool ophaalt en aan de hand daarvan wat agenda items en triggers aanmaakt als de prijs goedkoop is. Aan de hand hiervan kun je dan de Sessy’s opladen.Axel1965 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:45:
Onder het motto "sharing is caring" wilde ik even mijn eerste ervaringen met de 2 Sessy's delen die sinds 18 januari bij mij draaien. Ook wil ik voor andere newbees mijn nu werkende Home Assistant code delen die ik gebruik.
Wat is mijn setup en wat waren/zijn mijn wensen? Ik heb twee Sessy's die elk 1 van mijn twee PV sets als voeding hebben en dan op fase 2 en fase 3 terug leveren. Ik heb twee elektrische auto's op fase 1 en een warmtepomp als de grootste verbruikers. Ik wil het liefst de NOM mode gebruiken en was verrast dat er in de winter geen automatisch bijladen gedurende de goedkope nachtelijke uren in NOM zat. Dat heb ik dus zelf in HA opgezet. Ook wilde ik voorkomen dat mijn elektrische auto uit de accus geladen worden. Hiervoor heb ik in Home Assistant (HA) een automation aangemaakt die de Sessy's in of IDLE of API zet. Met API kan ik de accus volladen en met IDLE wachten de (volle) accus tot de auto geladen is in de nacht.
Ik heb nu twee dagen het systeem tot mijn tevredenheid lopen. Vanochtend gingen de accus van 2% naar 100% terwijl ook de auto geladen werd. Dat tegen ca 18ct all in bij Tibber. Met een uur bijladen om 12 uur kom ik zo volledig door de dag op NOM modus.
De automation(s) en scripts deel ik gaarne als er interesse bestaat. Ik hoor het graag. Highlevel: Ik kijk om 02:00 uur wat de SOC (state of charge) van de accus is en heb 4 bandbreedtes aangemaakt. 0-10% SOC 11-30; 31-50; 51-70 en 71 tot 100. Deze automation triggerd dan een script die de Sessys in de juiste modus zet en dan oplaad (dank aan Pim voor de blueprint hiervoor) De scripten verschillen alleen in de duur van het laden. Aan het einde van de script gaan de Sessy's in IDLE. Een andere automation checkt constant of een auto geladen wordt. Mits het antwoord nee is gaat deze automation de Sessys in NOM zetten en gaan ze door de dag heen. Rond 12:00 laad ik 1 uur bij via een tweede script als de SOC onder de 70% is gekomen.
Wat is me ondank een paar pogingen nog niet gelukt? Ik heb op dit moment 02.00 uur en 12:00 uur als hardcoded tijden in de automations staan. Heeft iemd een Yaml voorbeeld voor HA waarin er automatisch naar de 4 goedkoopste uren van de ochtend/dag wordt gezocht en deze dan als starttijd voor de Sessy's ingesteld? Er zijn een aantal voorbeelden op Intternet, maar het is me toch niet gelukt deze goed voor mekaar te krijgen. Als iemand dat wel heeft dan hoor ik het graag (Tibber/Sessy/ENTSOE of Nordpool).
Als ik mijn automations en scripten hier moet/mag delen dan hoor ik het van jullie!
Je kunt het script ook omdraaien, dan krijg je een trigger wanneer de prijzen het hoogst zijn.
Zeker benieuwd naar de scripts die hierachter zitten!Axel1965 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:31:
Bedankt DJP! Ik ga nog een poging wagen :-)
Thanks voor je ervaringen. Leuk om te lezen en ook hier interesse voor je scripts.Axel1965 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:45:
Onder het motto "sharing is caring" wilde ik even mijn eerste ervaringen met de 2 Sessy's delen die sinds 18 januari bij mij draaien. Ook wil ik voor andere newbees mijn nu werkende Home Assistant code delen die ik gebruik.
Als je de XoM automation van Pim gebruikt, kunnje de autolader sensor uitsluiten van de benodigde power berekening. Dus dan hoef je ook niet meer te schakelen tussen Nom en idle.
Als ik NOM draai en ik zou de optie aanzetten, dan laat ie de hoeveelheid energie die de lader nodig heeft buiten beschouwing, maar de accu blijft via NOM langzaam ontladen om de "basis last" naar 0 te brengen. Dus je accu gaat minder SOC overhouden. Stel ik start de laadsessie tijdens de goedkoopste uren, dan kan, in mijn optiek, de stroom voor "het huis" gerust van het net komen, want het zijn de goedkoppste uren. Als het laden klaar is wisselt de accu van IDLE of API terug naar NOM en is of even vol als voor het starten van de laadsessie of voller mits ik paralel met autoladen ook de accu laad.
ok dit was een lange zin, maar zie je wat ik probeer te bereiken.....of...maak ik toch een denkfout ? ;-)
Ik zou je tijden toch even updaten… hier “plant” de regeling pas als de prijzen voor de volgende dag bekend zijn.Axel1965 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:14:
Hi DJP! bedankt voor de link! Draait nu na een beetje puzzelen. Nu hopen dat ie uit zichzelf on 23:00 begint ;-)
Ik denk dat je regelingen voor de winter wel volstaan. In de winter zijn de prijzen ‘s nachts laag, overdag hoog en doet de PV niet zoveel. Maar in de zomer is het lastiger. Dan zijn de prijzen laag overdag als de PV maximaal opwekt en ‘s nachts hoog. Hier is de regeling in de zomer zo dat de laadpaal laadt als er genoeg PV energie is. Ik lees de hoeveelheid PV stroom uit, doe daar een correctie factor vanaf aan de hand van de SoC van de Sessy en dat wordt dan het setpoint van de laadpaal. Door het op deze manier te doen laden zowel de auto als de Sessy’s op op zonne-energie
Ik moet alleen nog even bedenken wat ik ga doen als de prijzen negatief zijn… dat zit nog niet in de regeling voor de zomer.
Misschien waren de accu's leeg. Scheelt toch weer wat massa.tcw82 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:45:
Ze zijn geleverd!! 😁😁. Die beste man tilt ze zo hup uit de bus en loopt ze zo naar binnen, als of het een kratje bier is.
E=m*c²
Heb de zelfde chauffeur aan huis gehad met het zelfde gemak tilde hij ook een volle accu,gruijter schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:52:
[...]
Misschien waren de accu's leeg. Scheelt toch weer wat massa.
E=m*c²
Respect voor deze Sessy bezorger
Ik heb tot nu toe 2 verschillende bezorgers gehad;Peterhardenberg schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Heb de zelfde chauffeur aan huis gehad met het zelfde gemak tilde hij ook een volle accu,![]()
Respect voor deze Sessy bezorger![]()
- Een wat oudere man die een steekwagentje gebruikte
- En een jonge donkere man maar die gebruikte ook gewoon een steekwagentje
Volgens mij huurt Sessy gewoon mensen in van een arbeidsbureau voor de bezorging.
Misschien gaat het wel handig worden om er een te hebben, niet vanwege het terugleveren of 's nachts de eigen opgewekte stroom te verbruiken. Maar om niet zonder te zitten.
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
De overheid moet er gewoon voor zorgen dat de bevolking niet zo hard groeit en er mogen ook best wat minder bedrijven in Nederland zijn. Altijd maar dat excuus dat de economie moet blijven groeien is de aller grootste flauwekul die er bestaat.Nobby schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 01:58:
https://www.telegraaf.nl/...mnet-af-bij-overbelasting
Misschien gaat het wel handig worden om er een te hebben, niet vanwege het terugleveren of 's nachts de eigen opgewekte stroom te verbruiken. Maar om niet zonder te zitten.
Toen ik jong was stond er langs de snelweg amper bebouwing, tegenwoordig staat alles vol met voornamelijk distributie centrums. Idem dito met de huizenbouw. Als je in dat tempo Nederland blijft vol bouwen dan is er straks aan alles tekort.
Van 10 miljoen (wishfull thinking) mensen minder in Nederland gaat de economie echt niet kapot, er zijn misschien wat ultra rijken die wat minder rijk worden maar is dat nu zo erg?
In een land als Noorwegen wonen iets meer dan 5 miljoen mensen (op een groter oppervlakte als Nederlands) en daar zitten ze van armoede ook niet op een houtje te bijten.
Van de andere kant had onze overheid toch ook wel 10 jaar geleden op hun klompen kunnen aanvoelen dat als je iets subsidieert dat het dan wel eens heel snel kon gaan met het leggen van zonnepanelen... we zijn tenslotte Nederlands he.... maar goed .... korte termijn visie denken zullen we maar zeggen.
En nu weer verder over Sessy's :-)
[ Voor 18% gewijzigd door Sicos op 23-01-2024 07:11 ]
Sowieso open je hier een wespennest. Elektriciteit (verwarming) is een eerste levensbehoefte. Dat kun je niet zomaar afschakelen.
Sowieso zijn zonnepanelen het probleem niet.
Signatures zijn voor boomers.
Waarom kan dat niet? In Belgie zijn daar afschakelplannen voor.Maasluip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:32:
Sowieso open je hier een wespennest. Elektriciteit (verwarming) is een eerste levensbehoefte. Dat kun je niet zomaar afschakelen.
Sowieso zijn zonnepanelen het probleem niet.
https://economie.fgov.be/...te/het-afschakelplan-en-u
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
... gecensureerd ...
Er zijn ook nog andere systemen als bijvoorbeeld Victron.hamsteg schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:10:
Gaat een Batterij helpen om je lokale energie te stabiliseren? Dat betwijfel ik. Daar is de Sessy niet op geprogrammeerd toch? Bij wegvallen van toelevering mag ook de Sessy niets meer doen, dus als de dip te groot is, werkt sowieso de Sessy ook niet meer.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat doet ie weldegelijk, als jij bijvoorbeeld zonnepanelen hebt en je staat je overschot op te slaan in je thuisaccu dan sta je niet onnodig het voltage te verhogen op het net waardoor de boel stabieler blijft.hamsteg schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:10:
Gaat een Batterij helpen om je lokale energie te stabiliseren? Dat betwijfel ik. Daar is de Sessy niet op geprogrammeerd toch? Bij wegvallen van toelevering mag ook de Sessy niets meer doen, dus als de dip te groot is, werkt sowieso de Sessy ook niet meer.
Idem dito voor als je veel vermogen nodig hebt en je Sessy kan een groot deel leveren, je trekt dan niet de spanning omlaag op het net.
... oftwel je helpt de boel mee stabiliseren.
Op zich leggen ze het hier wel leuk uit --> YouTube: Dit wordt HET JAAR van de THUISBATTERIJ 🔋 ... het is natuurlijk wel een verkooppraatje voor Zonneplan maar het is nu ook weer niet dat ze vanuit de achterkant van hun nek staan te lullen.
[ Voor 16% gewijzigd door Sicos op 23-01-2024 10:28 ]
Waarbij je rekeing moet houden met nog de nodige verbouwing van je meterkast. Verdeling van essential en nonessential groepen (en deze appart voeden vanuit je Victron.John245 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Er zijn ook nog andere systemen als bijvoorbeeld Victron.
De oplossingen als Sessy (Zelf beheren en besturen) of de zonneplan nexus (uitbesteed, geen inbreng)
Zijn nagenoeg "stekkerklare" oplossingen/toepassingen
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Hier gewoon alles op essential gezet.psdata schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Waarbij je rekeing moet houden met nog de nodige verbouwing van je meterkast. Verdeling van essential en nonessential groepen (en deze appart voeden vanuit je Victron.
De oplossingen als Sessy (Zelf beheren en besturen) of de zonneplan nexus (uitbesteed, geen inbreng)
Zijn nagenoeg "stekkerklare" oplossingen/toepassingen
En inderdaad ieder systeem heeft voordelen en nadelen. Daarom is het ook belangrijk een PvE op te stellen en op basis hiervan tot een keuze te komen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ze vertellen geen onwaarheden, maar "vergeten" wel wat belangrijke puntjes. Zoals je "verplichting" om bij ZP te blijven.Sicos schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:25:
[...]
Dat doet ie weldegelijk, als jij bijvoorbeeld zonnepanelen hebt en je staat je overschot op te slaan in je thuisaccu dan sta je niet onnodig het voltage te verhogen op het net waardoor de boel stabieler blijft.
Idem dito voor als je veel vermogen nodig hebt en je Sessy kan een groot deel leveren, je trekt dan niet de spanning omlaag op het net.
... oftwel je helpt de boel mee stabiliseren.
Op zich leggen ze het hier wel leuk uit --> YouTube: Dit wordt HET JAAR van de THUISBATTERIJ 🔋 ... het is natuurlijk wel een verkooppraatje voor Zonneplan maar het is nu ook weer niet dat ze vanuit de achterkant van hun nek staan te lullen.
En de opmerking dat 10kwh een volledig dagelijks verbruik is en vervolgens melden dat de accu naast de warmtepomp komt te hangen? Mijn 5kwh thermisch Wptje heeft vandaag al 5,8 kWh opgesnoept (tussen middernacht en het schrijven van dit berichtje). Met minder warm weer tikt die de 20 kwh per dag wel aan. Als je all electric hebt, kan dat ook nog wel meer zijn, denk ik.
Volgens mij leggen ze een ding niet uit, die wel essentieel is. Wat Zonneplan doet is alleen maar actiever handelen op de energiemarkt (vergeleken met Sessy) . Ze noemen het AI maar in werkelijkheid is het gewoon patroonherkenning toepassen. Hoe meer input (gedrag afgelopen weken, weer (wind, zon, temperatuur)) hoe beter het patroon maar dit is geen AI want dit concept blijft altijd binnen de gestelde parameter grenzen. AI zou opzoek gaan naar meer mogelijke parameters (wijk gedrag bijvoorbeeld). Kanttekening op de mooie berekeningen, nu is mogelijk het rendement voor de 20kw versie 20% maar dit gaat snel naar beneden als meer batterijoplossingen worden geïnstalleerd.Sicos schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:25:
[...]
In Nederland kun je in principe niet autonoom draaien en verbonden zijn aan het netwerk. Dit is een veiligheidseis om te voorkomen dat transformator monteurs opdonders krijgen of kleiner dat jij in je huis de groep eruit hebt liggen maar er stiekem toch spanning is. Simpel gezegd, de omvormer meet of er spanning (binnen een bepaalde grens) is en zo ja, dan wordt er geleverd en anders niet. Bij een bovengrens worden PV's afgeschakeld en gaat er ook niets naar een batterij.
Sessy en Nexus zullen bij outage dus niet op de batterij overgaan (ook bij overproductie!). Wat een spanningsdip doet op het gedrag van stabiliseren binnen huis, geen idee. Ben wel zeer benieuwd wat de ondergrens is om te moeten uitschakelen, zijn er mensen die daarmee ervaring hebben?
Victron ken ik niet, zie dat het een acculeverancier is, dus kan mij indenken dat deze een (of meerdere) groepen op de netwerkbeheerdersgroepenkast heeft voor input en die vervolgens een eigen groepenkast heeft (fysiek kan dit in dezelfde kast). Deze zou met de juiste configuratie kunnen leveren aan aan je essentials (of alles).
... gecensureerd ...
Dit zou fantastisch zijn!!Pibri schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:14:
Victron is een gerenomeerd merk op het gebied van omvormers. Als Charged de 48 V uitgang van Sessy vrijgeeft kan je bijv. een noodoplossing bedenken en met een Victron 48/2000 van 48 volt 230 wissel maken, 2000 Watt. Dat zou je dan kunnen gebruiken in je thuis installatie, MAAR dan moet je wel met de hoofdschakelaar in de meterkast van het openbare net afgescheiden zijn.
Gisteren hadden we al een aantal stroomstoringen!
Woon je dan zowel in Utrecht als in Amsterdamrtunru schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Dit zou fantastisch zijn!!
Gisteren hadden we al eeen aantal stroomstoringen!
Dan mag je ook eerst wel een PvE maken (zoals eerder genoemd), dan vooral keuzes maken en wat blijft er in de buitenwereld nog werken na zeg een 2 uur zonder "prik".rtunru schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Dit zou fantastisch zijn!!
Gisteren hadden we al eeen aantal stroomstoringen!
Misschien wel moeten beginnen met een PvE.Simpel360 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Dan mag je ook eerst wel een PvE maken (zoals eerder genoemd), dan vooral keuzes maken en wat blijft er in de buitenwereld nog werken na zeg een 2 uur zonder "prik".
Natuurlijk is het te combineren. Maar ik vraag me af of het in dat geval niet goedkoper was geweest om gelijk voor een 48/2000 te gaan?
Ik ken de situatie natuurlijk niet en weet ook niet hoeveel Sessy's er in bezit zijn.
Entsoe geeft % van max. tarief, daar al naar gekeken.Axel1965 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:45:
Ik wou dat gebruiken, onder de 80% is zinvol om te laden, echter dat is niet zo vaak in de winter. Dus nu blijft die in de Sessy ROI mode staan (EV's laden doe ik hetzelfde: IDLE, tenzij de Sessy laad......want dat is dan goedkope stroom). Ook Tibber hier (die stuurt de laders). Alleen als ik biede EV's gelijktijdig moet laden zou ik de sessy (als die laad) uit moeten zetten, maar ze hebben range zat en zelden dat ze gelijktijg laden.
Zodra de WP uitgaat gaat die naar NOM (WP verbruikt toch alle PV, want dan heb ik zat PV over.
[ Voor 99% gewijzigd door helm71 op 23-01-2024 19:51 ]
Hang er UPS tussenhelm71 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:49:
[...]
Dat gaat je niet helpen. Thuisbatterijen en zonnepanelen kunnen niet werken als er geen netspanning is.
Als je dat wil heb je een uitbreiding nodig voor “eilandbedrijf”, Sessy heeft een aansluiting die daarvoor geschikt te maken zou zijn, maar dit produkt is niet te koop en ook niet aangekondigd.
Ben even de naam kwijt, maar je hebt hoofdschakelaars die automatisch uitschakelen als het net wegvalt (soort nullast schakelaar). Handmatig weer inschakelen. Volautomaten zijn er ook (stukje duurder).
Noodstroom: je accu's dienen dan altijd vol te zijn ! In iedergeval vol genoeg om aantal uren te overbruggen, veel langer ligt het er hier meestal niet uit. Lijkt me niet handig met Sessy's (en duur), aggregaat lijkt me slimmer.
Eiland mode: dan ben je dus altijd volledig los van het net en draai je op PV en de accu, werkt prima in zonnige gebieden. In NL in de winter niet echt of je verbruik moet heel laag zijn met heeeel veel PV. Voor mijn situatie is dat kansloos.
Wat is het nut? want als het bet wegvalt heb je al geen stroom.prettig schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Ben even de naam kwijt, maar je hebt hoofdschakelaars die automatisch uitschakelen als het net wegvalt (soort nullast schakelaar). Handmatig weer inschakelen. Volautomaten zijn er ook (stukje duurder).
Of bedoel je een ATS?
:fill(white):strip_exif()/f/image/1j7o9qEiGtBozjZehpINQBKQ.png?f=user_large)
Nu is het net een flipperkast. Soms is de power strategy bereikbaar. Vervolgens is aan/uit repeat.
Iemand een idee?
Nullastschakelaar worden bv. op machines gebruikt, spanning weg en uiteraard machine uit, Spanning weer terug en machine blijft uit (veiligheid). Ben de juiste naam even kwijt, maar die heb je ook als hoofdschakleaar.John245 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:45:
[...]
Wat is het nut? want als het bet wegvalt heb je al geen stroom.
Of bedoel je een ATS?
ATS, schakelt om tussen bv. net en aggregaat of accu (kan natuurlijk ook zonder backup spanning, dan gooit die in iedergeval het net los).
Lijkt e rop dat je Sessy je P1 niet goed kan bereiken, na 1 miss request word hij weer beantwoord.NukeMe2000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:22:
Weet iemand hoe ik deze fout kan oplossen of wat de oorzaak is?
[Afbeelding]
Nu is het net een flipperkast. Soms is de power strategy bereikbaar. Vervolgens is aan/uit repeat.
Iemand een idee?
Wellicht even een uitleg hoe je systeem is ingericht?
Alles op Wifi of aangesloten via netwerkkabels.
Staan je P1 host name als "name" Mdns of als een numriek IP adres in je config van de batterij.
Hebben beide Sessy’s die meldingen?NukeMe2000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:44:
Twee batterijen naast elkaar. Wifi punt zit binnen 1 meter op een ubiquiti netwerk. Via IP-adres config batterij.
Je mist nog wat in je onderverdeler.Leoniq schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:43:
Thnx voor de Quick response.
[Afbeelding]
Kan er dadelijk mee begonnen worden.
Hij mist in elk geval geen borrelnootjes om onder het sleutelen even tussendoor te snacken
@John245 Oeps, ben een leek. En dat is?
Ik zou er een hoofdschakelaaar bij zetten.
Hoeft toch niet als de andere kast een hoofdschakelaar heeft?John245 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Ik zou er een hoofdschakelaaar bij zetten.
:strip_exif()/f/image/uQ2lMhrm1i2ESUQTV3o8HpkU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door Leoniq op 24-01-2024 10:32 ]
Ligt eraan waar de kast komt.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:28:
[...]
Hoeft toch niet als de andere kast een hoofdschakelaar heeft?
Twee uurtjes werk en de Sessy hangt en is al braaf aan het werk.
- Sessy werkt
- App werkt
- Toevoegen in Home Asisstant is ook gelukt.
Wat ik nou zou willen is de batterij ook toevoegen in home assistant energy... Maar daar lijk ik de sensoren voor leveren en opslaan niet te kunnen vinden.... Heeft iemand dit al voor elkaar ?
Deze ben je geheid vergeten toe te voegen
Staat hier boven vast wel ergens
Gevonden : https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8
[ Voor 17% gewijzigd door psdata op 24-01-2024 11:43 ]
Ah top.. Inderdaad.. die had ik gemist...psdata schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:42:
Zoek even naar het toevoegen van 2 helpers "Integratie - Riemann"
Deze ben je geheid vergeten toe te voegen
Staat hier boven vast wel ergens
Gevonden : https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8
Hij werkt !
:fill(white):strip_exif()/f/image/RBEyBGaY1H9Hpk9vGofOZonC.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door helm71 op 24-01-2024 11:54 ]
:strip_exif()/f/image/3Cfy5rv1GW8tqAZcQjEbPBkG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zat ook een nieuw fragiel afdekplaatje bij maar dat past niet en het knokje brak al af toen ik het probeerde te plaatsen. Gelukkig het afdek klepje van mijn andere Sessy bewaard en dat past gewoon prima, is overigens ook een heel stuk steviger
:strip_exif()/f/image/dNp1jSE2kNAIOHvDPUsSckv7.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor mensen die net zoals mij de Sessy's op een open zolder hebben hangen. Mijn kast die ik er omheen heb gebouwd, prima tevreden over aangezien het erg goed dempt
:strip_exif()/f/image/DjIaaKDArkTrwL1rdKH1gnD3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kynNNYH80khXdJx85Uh8PBBj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hovNUTnAEbIl4gYi2DwUHfQE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Sicos op 24-01-2024 14:17 ]
(afvoer warmte door het rooster, of het lichter maken (of dat beter is))
Maar een mooi inkijkje en dat je de temperatuur meet met een Aqara temperatuur sensor (laaste foto)
Topper en bedankt voor je inkijk.
Bedankt,psdata schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:50:
toch een mooie opstelling @Sicos, zie je toch dat er ontwikkeling in de sessy's zit.
(afvoer warmte door het rooster, of het lichter maken (of dat beter is))
Maar een mooi inkijkje en dat je de temperatuur meet met een Aqara temperatuur sensor (laaste foto)
Topper en bedankt voor je inkijk.
Mijn andere tech hoekje. PV omvormer en groepen kast die met een 3 fase 6mm2 op de meterkast beneden is aangesloten. Alles zelf gedaan, even een kanttekening dat hoewel ik ondertussen al weer meer dan 20 jaar als software engineer werk ik vroeger technische informatica heb gestudeerd en enkele jaren bij een elektrotechniek bedrijf aan fabrieksautomatiserig heb gedaan. Dus ik ben niet blanco op electro techniek gebied.
Alle bekabeling zit achter het knieschot dus bijna nergens lelijke kabelgoten
:strip_exif()/f/image/2cWkYgYfFJfcC90JWSzuWDhv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Sicos op 24-01-2024 15:25 ]
Leuk om de foto’s te zien. Dat filtertje dat heb ik nog niet eerder gezien. Dat zou op de onderkant geplakt moeten worden?Sicos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:11:
Iemand die weet wat dit is? Is dat een stoffilter? Past precies op het ventilatie rooster onderop de Sessy (zat bij de nieuwe Sessy die vandaag geleverd is vanwege een omruiling ivm garantie op een andere Sessy die heel vreemd laadgedrag had) maar het valt er bij de minste trilling al vanaf. Mijn Sessy's hangen aan het knieschot van het dak en omdat het nu redelijk hard waait wiebelt dat een heel klein beetje en dat is dus al genoeg om het er af te laten vallen
[Afbeelding]
Zat ook een nieuw fragiel afdekplaatje bij maar dat past niet en het knokje brak al af toen ik het probeerde te plaatsen. Gelukkig het afdek klepje van mijn andere Sessy bewaard en dat past gewoon prima, is overigens ook een heel stuk steviger
[Afbeelding]
En voor mensen die net zoals mij de Sessy's op een open zolder hebben hangen. Mijn kast die ik er omheen heb gebouwd, prima tevreden over aangezien het erg goed dempt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die linker Sessy op de foto, is dat een ultra-wide Sessy
Ja dat is een telefoon groothoek lens sessyDJP! schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:25:
[...]
Leuk om de foto’s te zien. Dat filtertje dat heb ik nog niet eerder gezien. Dat zou op de onderkant geplakt moeten worden?
Die linker Sessy op de foto, is dat een ultra-wide Sessy? Hij lijkt een stuk breder dan de rechter twee.
Mijn nieuwe Sessy was trouwens een versie 1.1 Sessy... bouwjaar 2024
Jammer dat er nu 2 Sessy zijn omgeruild omdat de eerste het nooit heeft gedaan en die van vandaag gek laad gedrag had maar verder prima tevreden aangezien er nooit moeilijk over garantie is gedaan. Tevens vind ik het wel leuk om hier aan te sleutelen
[ Voor 27% gewijzigd door Sicos op 24-01-2024 15:32 ]
Hier ook een Sessy Versie 1.1 alleen bouwjaar 2023 en zonder filtertje. Volgens mij is het verschil tussen V1 en V1.1 dat de V1.1 pootjes kan hebben en de V1 niet.Sicos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Ja dat is een telefoon groothoek lens sessy
Mijn nieuwe Sessy was trouwens een versie 1.1 Sessy... bouwjaar 2024
Jammer dat er nu 2 Sessy zijn omgeruild omdat de eerste het nooit heeft gedaan en die van vandaag gek laad gedrag had maar verder prima tevreden aangezien er nooit moeilijk over garantie is gedaan. Tevens vind ik het wel leuk om hier aan te sleutelen
10:30?helm71 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:12:
Raad eens wanneer de Sessy is aangezet :-)
[Afbeelding]
Jij wint de koelkast ;-)
Best tof om te zien...
Mijn panelen deden vandaag 7,76 Kwh terwijl er slechts 0,45Kwh is teruggeleverd, Sessy heeft er dus voor gezorgd dat praktisch alle zon binnenshuis is gebleven !
En hij is nog 51% vol !
[ Voor 3% gewijzigd door helm71 op 24-01-2024 16:16 ]
helm71 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:15:
[...]
Jij wint de koelkast ;-)
Best tof om te zien...
Mijn panelen deden vandaag 7,76 Kwh terwijl er slechts 0,45Kwh is teruggeleverd, Sessy heeft er dus voor gezorgd dat praktisch alle zon binnenshuis is gebleven !
Daar zijn we tweakers voor hé, lekker pionieren en dan volgt de rest van de meute op een gegeven moment ook wel en kunnen wij weer vooruit kijken naar andere dingen.
Iedereen stond mij ook voor gek uit te maken toen ik 13 jaar geleden zonnepanelen op mijn huis liet leggen... moet je nu eens kijken hoeveel er liggen.
Ik hen zelfs afgelopen jaar toen de panelen Spotgoedkoop waren zelfs mijn dak op het noorden nog helemaal vol gelegd... maken ze je weer voor gek uit maar daardoor dek ik zelfs wel mijn gemiddeld gebruik in de winter mee af. Ja het klopt dat je nooit 100 procent vermogen eruit gaat halen ... eerder max 40% maar het is genoeg voor in de winter en wat ik al zei... ik was voor 2500 euro helemaal klaar... wel weer de kanttekening dat ik alles zelf heb gedaan
En hij is nog 51% vol !
Als ik hem wil laden (gewoon om even te proberen) dan lijkt hij niet te reageren… Alsof hij “hangt”, is dit een bekend iets ?
Welke app gebruik je om de Sessy te bedienen? Als je alleen de myhomebattery app hebt van @Sandburd dsn zou een druk op charge genoeg moeten zijn om te laden.
Als je naast de app ook nog iets van HA of Homey hebt draaien moet je even kijken of die niet iets sturen naar de Sessy.
Dat begrijp ik en dat wilde ik dus ook doen, maar hij reageert niet…. Niet in de portal, niet met de myhomebattery app en niet vanuit homey.DJP! schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:18:
Het beste kun je de Sessy bij het eerste gebruik even helemaal opladen en dan helemaal ontladen.
Welke app gebruik je om de Sessy te bedienen? Als je alleen de myhomebattery app hebt van @Sandburd dsn zou een druk op charge genoeg moeten zijn om te laden.
Als je naast de app ook nog iets van HA of Homey hebt draaien moet je even kijken of die niet iets sturen naar de Sessy.
Die 31 procent klopt volgens mij ook niet.. dan had hij met nom moeten leeglopen en dat deed hij niet..
Lijkt alsof de brains de batterij niet meer kan aansturen oid ?
Hij geeft nu “waiting in safe situation”
Dongle reset commando gegeven (via home assistant), dongle ging offline en weer online, dis dat deed iets…. Bij opkomst nog steeds 32%
Doet nog steeds niets..
Ik krijg nu ook een foutmelding in de portal:
:strip_exif()/f/image/UL9rkSatY0oj1d5TA1inS5dO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 131% gewijzigd door helm71 op 24-01-2024 20:05 ]
En als je lokaal inlogt in de Sessy. Dus gewoon het lokale ip adres in de browser intypen en dan de username en wachtwoord die aan de zijkant van de Sessy staan gebruiken. Dan linksboven op het groene/oranje bolletje klikken. Staat er dan iets bijzonders?helm71 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:31:
Maar hij blijft standby en gaat niet laden..
Die 31 procent klopt volgens mij ook niet.. dan had hij met nom moeten leeglopen en dat deed hij niet..
Lijkt alsof de brains de batterij niet meer kan aansturen oid ?
Hij geeft nu “waiting in safe situation”
Dongle reset commando gegeven (via home assistant), dongle ging offline en weer online, dis dat deed iets…. Bij opkomst nog steeds 32%
Doet nog steeds niets..
Ik krijg nu ook een foutmelding in de portal:
[Afbeelding]
Net een beetje beter voor mezelf kunnen zorgen, als de zon schijnt. Nu nog even kijken op welke fase ik hem ga gooien...
Heb je vast al geprobeerd, maar ik merk het toch even op.helm71 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:30:
Jep, ik kan hem in de api modus zetten met de app, en in de portal verandert hij dan ook braaf naar api..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zowel je P1 dongle als je gehele sessy een restart geven.
P1 dongle effe de voeding eruit.
Van je Sessy Bat deze even via de groep in de MK uit schakelen en weer in.
Dan gelijk even kijken op welke firmware hij nu draait bij jou moet nu wel op 1.5.7 staan. check dit op je P1 dongle, en op iedere Sessy (een sessy heeft twee maal een firmware (Dongle en Batterij
Gedaan en heeft geen effect.psdata schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:26:
[...]
Heb je vast al geprobeerd, maar ik merk het toch even op.
Zowel je P1 dongle als je gehele sessy een restart geven.
P1 dongle effe de voeding eruit.
Van je Sessy Bat deze even via de groep in de MK uit schakelen en weer in.
Dan gelijk even kijken op welke firmware hij nu draait bij jou moet nu wel op 1.5.7 staan. check dit op je P1 dongle, en op iedere Sessy (een sessy heeft twee maal een firmware (Dongle en Batterij
Versie is bij beide 1.5.7.
Inmiddels brandt het lampje binnenin Sessy ook rood.
Charged gemailed.
Je bedoelt inloggen op de “wifi dongle” ? Dat ip adres is bereikbaar, ik krijg dan een isername/password box, als ik daar die combinatie gebruik “web ui geb/ww” dan wil hij daar niet mee inloggen..DJP! schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:
[...]
En als je lokaal inlogt in de Sessy. Dus gewoon het lokale ip adres in de browser intypen en dan de username en wachtwoord die aan de zijkant van de Sessy staan gebruiken. Dan linksboven op het groene/oranje bolletje klikken. Staat er dan iets bijzonders?
Inmiddels is het lampje binnenin rood en heeft een herstart via de meterkast ook niets gedaan, ik heb charged gemailed.
Hoe zit de boel aangesloten? Wifi of bekabeld?helm71 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:59:
[...]
Je bedoelt inloggen op de “wifi dongle” ? Dat ip adres is bereikbaar, ik krijg dan een isername/password box, als ik daar die combinatie gebruik “web ui geb/ww” dan wil hij daar niet mee inloggen..
Inmiddels is het lampje binnenin rood en heeft een herstart via de meterkast ook niets gedaan, ik heb charged gemailed.
Je moet even goed opletten waarmee je inlogged. Je hebt de gebruikersnaam en wachtwoord nodig van de dongle. NIET die van de locale WIFI. Dat is precies andersom... en het is allemaal hoofdletters maar dat zal je vast opgevallen zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Sicos op 25-01-2024 07:07 ]
[ Voor 30% gewijzigd door helm71 op 25-01-2024 07:07 ]
Dat is me helemaal helder. Ik probeer niet op de sessy in te loggen met zijn lokale wifi wachtwoord ;-)Sicos schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:04:
[...]
Hoe zit de boel aangesloten? Wifi of bekabeld?
Je moet even goed opletten waarmee je inlogged. Je hebt de gebruikersnaam en wachtwoord nodig van de dongle. NIET die van de locale WIFI. Dat is precies andersom... en het is allemaal hoofdletters maar dat zal je vast opgevallen zijn.
Inmiddels heb ik de sessy even uit laten staan en weer aangezet, het lukt nu wel om op de dongle in te loggen:
:strip_exif()/f/image/bTOCNlc4h203kkGMkGMPQA5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zich ziet dat er niet verkeerd uit, alleen doet de batterij niets..
De sessy brandt onderin (led aan de binnenkant) rood.
Jetten heeft zijn keutel alweer ingetrokken. Sowieso is dit een onderwerp of beslissing (die natuurlijk nog niet gemaakt is) waar een demissionair minister niet over zou mogen beginnen.Nobby schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 01:58:
https://www.telegraaf.nl/...mnet-af-bij-overbelasting
Vond het anders ook wel een beetje inbraak op je privacy, sorry maar je gebruikt op dit moment teveel stroom omdat je onder de douche staat (of iets dergelijks)... even je boiler of warmtepomp uitzetten zodat je koud water hebt.Maasluip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:15:
[...]
Jetten heeft zijn keutel alweer ingetrokken. Sowieso is dit een onderwerp of beslissing (die natuurlijk nog niet gemaakt is) waar een demissionair minister niet over zou mogen beginnen.
En op zich heeft de overheid geen ene reet te maken over hoe je je stroom verbruikt zolang je maar binnen de verbruikswaarde van je aansluiting blijft... daar betaal je tenslotte ook voor. Als je een zwaardere aansluiting nodig hebt dan betaal je er ook meer voor.
Dat is zeker waar, maar ik ben blij dat we in een land wonen waarin de levering van elektriciteit net zo zeker is als die van klagende Nederlanders, droogte in de zomer en regen in de winter. Er zijn nogal wat landen dat je sowieso blij mag zijn dat er een paar uurtjes stroom is.Sicos schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:20:
[...]
Vond het anders ook wel een beetje inbraak op je privacy, sorry maar je gebruikt op dit moment teveel stroom omdat je onder de douche staat (of iets dergelijks)... even je boiler of warmtepomp uitzetten zodat je koud water hebt.
En op zich heeft de overheid geen ene reet te maken over hoe je je stroom verbruikt zolang je maar binnen de verbruikswaarde van je aansluiting blijft... daar betaal je tenslotte ook voor. Als je een zwaardere aansluiting nodig hebt dan betaal je er ook meer voor.
Als ons net niet wordt aangepast, komt de leveringszekerheid gewoon in gevaar. En dan zit je met je warmtepomp...
Ja maar dat is iets van de overheid en netbeheerders die daar ook voor betaalt krijgen om daar iets aan te doen. Maar in dit geval is het to little to late...RonaldHeirbaut schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:41:
[...]
Dat is zeker waar, maar ik ben blij dat we in een land wonen waarin de levering van elektriciteit net zo zeker is als die van klagende Nederlanders, droogte in de zomer en regen in de winter. Er zijn nogal wat landen dat je sowieso blij mag zijn dat er een paar uurtjes stroom is.
Als ons net niet wordt aangepast, komt de leveringszekerheid gewoon in gevaar. En dan zit je met je warmtepomp...
Overheid en netbeheerders worden inderdaad betaald om hier op te anticiperen, maar soms gaan dingen wel heel snel. Zo leg je ook niet even een Lelylijn (spoor) aan, of een nieuwe snelweg. Infrastructurele wijzigingen kosten nu eenmaal tijd. Laat onverlet dat een beetje haast maken wel nodig is; mee eens.
Nee ik heb nergens last van maar heel veel bedrijven en nieuwe woonwijken wel want die kunnen gewoonweg niet meer worden aangesloten. Er worden zelfs nieuwbouwwijken opgeleverd waar gewoon maanden tot jaren een aggregaat staat te ronken om de boel van stroom te voorzien.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:12:
Too little too late? Heb je al last van structurele stroomuitval dan?
Overheid en netbeheerders worden inderdaad betaald om hier op te anticiperen, maar soms gaan dingen wel heel snel. Zo leg je ook niet even een Lelylijn (spoor) aan, of een nieuwe snelweg. Infrastructurele wijzigingen kosten nu eenmaal tijd. Laat onverlet dat een beetje haast maken wel nodig is; mee eens.
Dus dat vind ik to little to late... je kan niet aan de ene kant roepen dat iedereen van het gas af moet en full electric moet, dat we in hoog tempo huizen bij moeten bouwen en dan niet voorzien dat het stroomnet het niet meer aan kan.
Maar gelukkig is dat niet mijn probleem.
Waar ik woon willen ze vanaf volgend jaar ook 700 huizen bij gaan bouwen... nou ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar willen krijgen met het stroomnet.
Maar goed... back to Sessy's