Als je ook een dynamisch contract zou je eens kunnen kijken naar https://emhass.readthedocs.io/en/latest/. Wat complexer om op te zetten maar heel erg veel mogelijkheden. Hier is de doelstelling om zoveel mogelijk zonne energie zelf te gebruiken en de overige energie zo goedkoop mogelijk in te kopen. Dus inderdaad in de winter tijdens de nacht opladen en zo lang mogelijk (in ieder geval de duurste uren) NoM te draaien. In de zomer zal het altijd NoM zijn.helm71 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Dat is precies wat ik ook wil... En volgens mij is dat precies wat de Sessy ook kan, dat zijn welliswaar twee "standen", maar die kun je natuurlijk gewoon omzetten...
Dat zou je zelfs kunnen automatiseren maar elk jaar is anders dus volgens mij is dat ook prima met de hand te doen.... En als je het helemaal leuk wilt doen gebruik je binnen home assistant forecast.solar ... Die geeft je een inschatting van de zonneopbrengst morgen, op basis daarvan schakel je de Sessy in de avond naar de juiste stand voor de morgen...
Die van mij komt volgende week woensdag en ik heb er nu al zin in dat in elkaar te gaan prutsen..
Ben benieuwd naar je bevindingen! Ik zat inderdaad ook aan zoiets te denken.helm71 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Dat is precies wat ik ook wil... En volgens mij is dat precies wat de Sessy ook kan, dat zijn welliswaar twee "standen", maar die kun je natuurlijk gewoon omzetten...
Dat zou je zelfs kunnen automatiseren maar elk jaar is anders dus volgens mij is dat ook prima met de hand te doen.... En als je het helemaal leuk wilt doen gebruik je binnen home assistant forecast.solar ... Die geeft je een inschatting van de zonneopbrengst morgen, op basis daarvan schakel je de Sessy in de avond naar de juiste stand voor de morgen...
Die van mij komt volgende week woensdag en ik heb er nu al zin in dat in elkaar te gaan prutsen..
Alleen hier nog even kijken of we er financieel al aan willen. Al is de kans wel groot dat, eens het salderen definitief gaat stoppen, er een run komt op batterijsystemen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Weet iemand hoe je de instellingen van de fase van de Sessy kunt aanpassen?
Wij zijn omgezet van een 1-fase 35A aansluiting naar een 3x25A hoofdaansluiting. De Sessy is daarbij op fase 3 gezet. Ik kan in de Sessy configuratie-instelling echter niet de fase aanpassen. Daar staat in het grijs 'Geïnstalleerd op fase 1' en dat kan ik als enige veld niet aanpassen.
Het lijkt overigens ook alsof de verbruiksmeter ook maar 1 fase ziet, maar ook daar (als ik daarop inlog) zie ik in de settings niets om dit aan te passen.
De slimme meter geeft naar de loadbalancer van de laadpaal en de Iungo domotica wel keurig de 3 fasen en de belasting per fase door. Dus het zit naar mijn idee niet aan de kant van de slimme meter.
Ik kan in de FAQ van Sessy ook niet echt iets vinden m.b.t. het instellen van je fases.
Als iemand een goed idee heeft, dan hou ik me aanbevolen!
Wij zijn omgezet van een 1-fase 35A aansluiting naar een 3x25A hoofdaansluiting. De Sessy is daarbij op fase 3 gezet. Ik kan in de Sessy configuratie-instelling echter niet de fase aanpassen. Daar staat in het grijs 'Geïnstalleerd op fase 1' en dat kan ik als enige veld niet aanpassen.
Het lijkt overigens ook alsof de verbruiksmeter ook maar 1 fase ziet, maar ook daar (als ik daarop inlog) zie ik in de settings niets om dit aan te passen.
De slimme meter geeft naar de loadbalancer van de laadpaal en de Iungo domotica wel keurig de 3 fasen en de belasting per fase door. Dus het zit naar mijn idee niet aan de kant van de slimme meter.
Ik kan in de FAQ van Sessy ook niet echt iets vinden m.b.t. het instellen van je fases.
Settings kun je lokaal in de Sessy aanpassen. Dit kun je doen door lokaal (lokale ip adres van de Sessy) in te loggen op de Sessy en dan via instellingen —> geavanceerde instellingen de fase aanpassen. Hier kun je ook de waarde van de hoofdzekering aanpassen.mattijssch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:44:
Moet je hem niet fysiek ook op de 3e fase aansluiten? Of bedoel je dat al met "is daarbij op fase 3 gezet". Bij het aansluiten van de Sessy op de groep kun je kiezen of je de fasedraad op de bruine, zwarte of grijze terminal ("klemmenstrook") van Sessy aansluit.mattijssch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:44:
/f/image/0i2e0rurzfRhh5jw4VP9HnTf.png?f=fotoalbum_large)
@mattijssch YouTube: Sessy thuisbatterij installatie
iemand was me net voor, maar hier heb je het instructiefilmpje. Of dit de manier is weet ik niet, ik heb zelf geen sessy. Vergeet niet alles uit te schakelen voor je dit gaat doen, zonnepanelen, automaat etc.
iemand was me net voor, maar hier heb je het instructiefilmpje. Of dit de manier is weet ik niet, ik heb zelf geen sessy. Vergeet niet alles uit te schakelen voor je dit gaat doen, zonnepanelen, automaat etc.
[ Voor 47% gewijzigd door DustPhyte op 16-01-2024 15:02 ]
Aha! Dat zal de truc zijn inderdaad. In de meterkast zit de Sessy nu wel op een groep die aan fase 3 hangt, maar kennelijk moet ik ook nog een draadje in de Sessy verplaatsen.vanenkelen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Moet je hem niet fysiek ook op de 3e fase aansluiten? Of bedoel je dat al met "is daarbij op fase 3 gezet". Bij het aansluiten van de Sessy op de groep kun je kiezen of je de fasedraad op de bruine, zwarte of grijze terminal ("klemmenstrook") van Sessy aansluit.
[Afbeelding]
Thanks!
Wellicht alleen maar als je je sessy ook met een 3fase kabel hebt aangesloten. Daar je uit een 1 faseig systeem komt denk ik niet.mattijssch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:18:
[...]
Aha! Dat zal de truc zijn inderdaad. In de meterkast zit de Sessy nu wel op een groep die aan fase 3 hangt, maar kennelijk moet ik ook nog een draadje in de Sessy verplaatsen.
Thanks!
Je instalateur heeft de kabel(enkelvoudig) van je sessy gewoon geplaatst op fase 3.
Dus gewoon in de gui van je sessy(locale inlog) zelf effe de fase aanpassen. Dan ben je er.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Wellicht alleen maar als je je sessy ook met een 3fase kabel hebt aangesloten. Daar je uit een 1 faseig systeem komt denk ik dat niet het geval is.mattijssch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:18:
[...]
Aha! Dat zal de truc zijn inderdaad. In de meterkast zit de Sessy nu wel op een groep die aan fase 3 hangt, maar kennelijk moet ik ook nog een draadje in de Sessy verplaatsen.
Thanks!
Je instalateur heeft de kabel(enkelvoudig) van je sessy gewoon geplaatst op fase 3.
Dus gewoon in de gui van je sessy(locale inlog) zelf effe de fase aanpassen. Dan ben je er.
In de gui is het veld juist niet aanpasbaar.. ah, maar als ik lokaal inlog, dan zou ik de instelling wel moeten kunnen aanpassen?psdata schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:03:
[...]
Wellicht alleen maar als je je sessy ook met een 3fase kabel hebt aangesloten. Daar je uit een 1 faseig systeem komt denk ik niet.
[ Voor 8% gewijzigd door mattijssch op 16-01-2024 17:14 ]
Lokaal kun je de fase wel aanpassen. Zorg er wel voor dat de instelling het zelfde is al de locatie van de fase zoals aangeven in het plaatje enkele posts geleden.
De terugverdientijd is flink lang… ik denk dat als het om het gewin gaat je je geld beter op een andere manier kunt investeren… ik vind het vanuit de hobby heel interessant en er is ook nog een (discutabele) milieu-winst, dat vind ik ook niet vervelend..eymey schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:38:
[...]
Ben benieuwd naar je bevindingen! Ik zat inderdaad ook aan zoiets te denken.
Alleen hier nog even kijken of we er financieel al aan willen. Al is de kans wel groot dat, eens het salderen definitief gaat stoppen, er een run komt op batterijsystemen.
Ik denk dat die run op batterijen inderdaad gaat komen, belangrijke reden dat ik dit nu doe..
Tegelijkertijd zie ik ook als een reeele mogelijkheid dat 100% salderen nog een jaar langer doortrekt.. maar goed.. dan kan ik zonder risico goed inregelen..
Battery full en -empty komen denk ik niet uit het BMS, maar wordt door de Sessy software bepaald. De Sessy software ziet dat het vermogen sterk wordt begrensd door het BMS, en trekt na een tijdje zijn conclusie dat de accu vol of leeg is.rene037 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:05:
Dank voor deze details en uitleg Twan!
Wat ik mij nog wel afvraag (Hoewel ik me daar helemaal niet zo druk om maak), is hoe dan battery_full en battery_empty bepaald worden (ik neem aan de TI-chip van het BMS van hierboven) en waarom op dat moment niet gereset wordt naar 100% resp 0%. Ik lees immers nogal eens dat er een lager/hoger percentage weergegeven wordt terwijl de status toch vol/leeg is.
Ik ga ervan uit dat daar een (goede) reden voor is, maar wellicht haalt een toevoeging daarover ook wat ongerustheid/gemor weg.
Ik vermoed dat Sessy niet kan “schrijven” in het BMS (de SOC overrulen dus). En daarom zijn die 2 zaken niet altijd in sync.
@PimDoos vanavond zie ik dat bij xom energie van het net wordt gebruikt en bij NOM energie van de batterijen wordt gebruikt. kun je enige toelichting geven op hoe het eea werkt bij xom?
Misschien een wat rare (off-topic) vraag, maar wat als je flink hebt geïnvesteerd in een Sessy batterij en het bedrijf over een bepaalde tijd failliet gaat. Garantie dat een (veelbelovend) bedrijf/startup voor altijd blijft bestaan heb je natuurlijk niet. Neem bijvoorbeeld VanMoof, veelbelovend Nederlands bedrijf ging toch failliet en nu zitten heel wat fiets eigenaren met de gebakken peren.
Kortom, stel Sessy gaat failliet of stopt ermee, in hoeverre zijn de accus dan nog te gebruiken door de gebruiker die ze thuis heeft hangen?
Kortom, stel Sessy gaat failliet of stopt ermee, in hoeverre zijn de accus dan nog te gebruiken door de gebruiker die ze thuis heeft hangen?
In de Topic Start staat redelijk goed beschreven hoe NoM en XoM werken. Grote verschil is dat bij NoM de Slimmemeter zoveel mogelijk op 0 wordt gehouden en bij XoM op een zelf ingestelde waarde.DGvdE schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:12:
@PimDoos vanavond zie ik dat bij xom energie van het net wordt gebruikt en bij NOM energie van de batterijen wordt gebruikt. kun je enige toelichting geven op hoe het eea werkt bij xom?
Als Sessy failliet gaat en de servers dus uitgaan stopt de ROI modus er mee. De setpoints worden immers niet meer geupdate en verstuurd. De NoM en API modus blijven gewoon werken omdat die lokaal draaien. Bij een faillissement heb je dus nog een werkende thuisbatterij die je zelf kan aansturenDGvdE schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:12:
De accus zijn via een lokale api aan te sturen, dus dat zou moeten blijven werken. Belangrijke vraag overigens..DanielvE schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:17:
Misschien een wat rare (off-topic) vraag, maar wat als je flink hebt geïnvesteerd in een Sessy batterij en het bedrijf over een bepaalde tijd failliet gaat. Garantie dat een (veelbelovend) bedrijf/startup voor altijd blijft bestaan heb je natuurlijk niet. Neem bijvoorbeeld VanMoof, veelbelovend Nederlands bedrijf ging toch failliet en nu zitten heel wat fiets eigenaren met de gebakken peren.
Zo sta ik er ook in hoor. Het gaat me absoluut niet om er zo snel mogelijk rendement uit te halen. Maar evengoed is het toch een uitgave die we wel even voor onszelf moeten verantwoorden, met ook alle andere dingen die nog op onze (woon)wensenlijst staan.helm71 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:05:
[...]
De terugverdientijd is flink lang… ik denk dat als het om het gewin gaat je je geld beter op een andere manier kunt investeren… ik vind het vanuit de hobby heel interessant en er is ook nog een (discutabele) milieu-winst, dat vind ik ook niet vervelend..
Ik denk dat die run op batterijen inderdaad gaat komen, belangrijke reden dat ik dit nu doe..
Tegelijkertijd zie ik ook als een reeele mogelijkheid dat 100% salderen nog een jaar langer doortrekt.. maar goed.. dan kan ik zonder risico goed inregelen..
Maar voor mij (en m'n vriendin overigens ook), is het allerbelangrijkste dat het gewoon interessant is om ermee bezig te zijn, en het idee meer van de opbrengst van eigen zonnepanelen zelf te gebruiken, zeker ook omdat het er toch op gaat lijken dat steeds meer energieleveranciers je 'financieel willen prikkelen' om zo weinig mogelijk terug te leveren aan het net.
Als Van de Bron en Budget Energie de enige blijven, dan valt het nog te overzien, maar als 'ze' het straks allemaal gaan doen (en je maar moet hopen dat ze er weer mee stoppen als er vanuit de overheid eindelijk een strak plan komt als alternatief voor de salderingsregeling).....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
SamenOm en Vrijopnaam doen het ook al per 1-1-2024, dus ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat zoiets straks bij ieder vast/variabel contract gaat gebeuren.eymey schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:17:
[...]
Als Van de Bron en Budget Energie de enige blijven, dan valt het nog te overzien, maar als 'ze' het straks allemaal gaan doen (en je maar moet hopen dat ze er weer mee stoppen als er vanuit de overheid eindelijk een strak plan komt als alternatief voor de salderingsregeling).....
Dynamische contracten doen het niet, en gaan het ook niet doen zviw...
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Weet iemand hoe het zit met de BTW terugvragen als al ondernemer bent en je vrouw ook?
Snap dat het voor particulieren onder de KOR valt omdat je geen verdere inkomsten hebt en dan moet je weer voldoen aan die regels die in het artikel gesteld zijn. Maar als ik nou gewoon ondernemer ben met omzet hoef je in principe niet aan die regels van je moet een dynamisch contract hebben te voldoen, en neem je de kosten/en omzet die de accu genereert toch gewoon me in je boekhouding.
Snap dat het voor particulieren onder de KOR valt omdat je geen verdere inkomsten hebt en dan moet je weer voldoen aan die regels die in het artikel gesteld zijn. Maar als ik nou gewoon ondernemer ben met omzet hoef je in principe niet aan die regels van je moet een dynamisch contract hebben te voldoen, en neem je de kosten/en omzet die de accu genereert toch gewoon me in je boekhouding.
Mja, is het niet zo dat je bij Dynamische contracten sowieso al geld toe moet leggen als je teruglevert opm momenten dat bv. de stroomprijs negatief is ?Gameboy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:27:
[...]
SamenOm en Vrijopnaam doen het ook al per 1-1-2024, dus ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat zoiets straks bij ieder vast/variabel contract gaat gebeuren.
Dynamische contracten doen het niet, en gaan het ook niet doen zviw...
Nou is het sowieso wel de vraag hoe erg het is dat de 'gewone' energiemaatschappijen deze maatregel ineens invoeren. Als ik zie wat ik nu (mede ook nog door het salderen) bespaar, dan wordt die besparing wel minder met deze maatregel, helemaal omdat ik toch best fors teruglever. Maar het is nou ook weer niet zo dat ineens m'n hele 'winst' verdampt, al wordt dat zo in media en bij zonnepanelen-haters wel ge-framed.
Maar hoe dan ook, met een Sessy zouden we toch weer wat minder afhankelijk zijn van deze 'praktijken'
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 17-01-2024 09:33 ]
Zeker, maar dan kun je ervoor kiezen om je accu te laden, of je auto, of je zet desnoods de PV omvormer(s) uit als je per se niet wilt terugleveren dan. Er komen inmiddels al omvormers op de markt die dat automatisch kunnen.eymey schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:32:
[...]
Mja, is het niet zo dat je bij Dynamische contracten sowieso al geld toe moet leggen als je teruglevert opm momenten dat bv. de stroomprijs negatief is ?
Dynamische contracten maken dit soort incentives direct duidelijker en stuurbaarder, wat op de lange termijn denk ik voor iedereen beter is.
Verder doe ik een aanname over het gemiddelde teruglevertarief wat berekend wordt door leveranciers met variabele en vaste contracten. Die gedachtengang is als volgt:
Leveranciers met een variabel/vast contract bepalen een teruglevertarief waarmee ze natuurlijk gegarandeerd "veilig" zitten. Daarmee bedoel ik dat het vastgestelde tarief wat ze bieden voor teruglevering, altijd lager is dan het verwachte gemiddelde stroomtarief over die periode (maand/jaar) tijdens de zonneschijn-uren, met wat marge voor onzekerheden. Hoe langer die tariefperiode, hoe groter de onzekerheden en dus marges, wat zich vertaalt in lagere teruglevertarieven voor contracten met langere tariefperiodes. Dat kun je ook wel zien als je bij leveranciers de tariefbladen erbij pakt voor variabele en vaste contracten.
Dus: langere tariefperiodes = lager teruglevertarief.
Dat houdt dus ook in dat kortere tariefperiodes = hoger (gemiddeld) teruglevertarief.
Daarom denk ik dat het gemiddelde teruglevertarief (=stroomtarief bij zonneschijn) met een dynamisch contract hoger kan uitvallen dan wat leveranciers met langere periodes berekend hebben als gemiddelde. En zeker als je bij negatieve tarieven niet meer teruglevert, gaat je gerealiseerde gemiddeld teruglevertarief nog verder omhoog.
Maar goed, ik weet nog niet hoe het uiteindelijk daadwerkelijk gaat uitpakken. Ik heb sinds 1-1 een dynamisch contract bij Tibber, nog geen accu en geen EV, maar ik kan dan wel per maand en over een jaar het gemiddelde teruglevertarief berekenen voor mijn teruggeleverde energie.
@13:45 Toevoeging: Zolang je nog mag salderen, *EN* je minder teruglevert dan je afneemt (kortom: als je *al* je invoeding kunt salderen), is het pas financieel voordelig om te stoppen met invoeden wanneer de totaalprijs, dus inclusief belastingen, onder de 0 komt (en dat is nog vrijwel nooit voorgekomen vziw). Want immers, je krijgt dan ook nog de belastingen terug voor die kWh's vanwege de salderigsregeling.
Pas wanneer je jaarlijks meer invoedt dan dat je mag salderen, kan het goedkoper zijn om te stoppen met invoeden bij negatieve kale prijzen...
[ Voor 11% gewijzigd door Gameboy op 17-01-2024 13:47 ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Hi, weet je hoe dit dan in z'n werk gaat bij aangiftes? Je verdient nu eenmaal met de inkoop/verkoop van stroom (in mijn geval even in de context van de nieuw aangekondigde Zonneplan Nexus, maar dit geldt ook voor de Sessy denk ik).DannyOosterveer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:51:
[...]
Hey, ik ben de auteur van dat stuk en ik kan verifiëren dat het zo werkt. Belangrijke disclaimer is dat ik geen fiscalist oid ben. De voorwaarde is dat je ze uiteraard wel plaatst in het pand waar vanuit je werkt. Daarnaast geldt er een minimumbedrag aan energie-investeringen van € 2.500 per bedrijfsmiddel om in aanmerking te komen voor de EIA. Ik durf even zo snel niet te zeggen of je dat met 1 Sessy redt. Verder moet je wel ondernemer voor de belastingdienst zijn, en btw-plichtig zijn om gebruik te kunnen maken van de btw-teruggave.
Ik verwacht dat de rest dit op de eoa manier ook gaat doen...eymey schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:17:
[...]
Zo sta ik er ook in hoor. Het gaat me absoluut niet om er zo snel mogelijk rendement uit te halen. Maar evengoed is het toch een uitgave die we wel even voor onszelf moeten verantwoorden, met ook alle andere dingen die nog op onze (woon)wensenlijst staan.
Maar voor mij (en m'n vriendin overigens ook), is het allerbelangrijkste dat het gewoon interessant is om ermee bezig te zijn, en het idee meer van de opbrengst van eigen zonnepanelen zelf te gebruiken, zeker ook omdat het er toch op gaat lijken dat steeds meer energieleveranciers je 'financieel willen prikkelen' om zo weinig mogelijk terug te leveren aan het net.
Het is allemaal een kwestie van hoe je je erop inzet.
Ik heb op piekdagen in de zomer 60Kwh per dag uit de panelen waarbij ik er per dag in de zomer niet meer dan een dikke 15 gebruik... Met 3 sessy systemen (en nu 1 om mee te starten en ervaring op te doen verwacht ik het grootste gedeelte van dezomer te kunnen draaien zonder het net significant te gebruiken.
Als het meer wordt dan is dat "gratis om te gebruiken" dat betekend dat ik mijn zwembad ga verwarmen, of misschien toch maar een airco ga kopen, die draait in de zomer dan gratis en kan ik direkt in de winter ook voor bijverwarming gebruiken zodat de vloerverwarming op all-electric warmtepomp weer iets lager kan...
Als ik dan nog "piek" en aan die piek verdien ik niets (bij zowel van de bron als budget verdien je nog steeds aan terugleveren alleen minder) of ga ik negatief dan kan ik ook nog 50% van mijn installatie uitzetten, ik heb namelijk twee omvormers en twee panelensets...
Ik zie dit allemaal (dus ook de batterijen) als gereedschap in de gereedschapskist om zo goed mogelijk te gebruiken als het nodig is...
Ok, vraagje, de btw teruggave lijkt hier te kunnen. Maar wat is precies het bestand dat je mag uploaden met de veelzeggende titel "contract aansturings software" iemand daar al mee aan de slag gegaan?
Het is niet dat ik de airco niet gun, maar ergens is toch te zot voor woorden? Door overheidsbeleid wat inzet op slimmer omgaan met energie en vooral zuiniger, er een algemene tendens is met zuiniger zijn met grondstoffen en hulpbronnen, ga jij (gaan we) dan maar een airco kopen?! Ligt het dan aan mij of is dit nu een averechts gevolg van het gekozen beleid? Volgens mij is het weer de wereld op zijn kop met onze overheid.helm71 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Als het meer wordt dan is dat "gratis om te gebruiken" dat betekend dat ik mijn zwembad ga verwarmen, of misschien toch maar een airco ga kopen, die draait in de zomer dan gratis en kan ik direkt in de winter ook voor bijverwarming gebruiken zodat de vloerverwarming op all-electric warmtepomp weer iets lager kan...
Nogmaals, het is niet persoonlijk bedoeld; je moet doen met je geld wat je wil.
Heb je vorig jaar besteld? Sessy neem ik aan.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Ik heb net voor kerst besteld.Leoniq schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:31:
Heb je vorig jaar besteld? Sessy neem ik aan.
Hier idem. Maar je hebt dan een rekening van 2023. Terugwerkende kracht?. Of bij definitieve plaatsing dit jaar de officiële rekening.
Dat heeft helemaal niets met overheidsbeleid te maken, het is een keuze die ik zelf (misschien) ga maken…RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:16:
[...]
Het is niet dat ik de airco niet gun, maar ergens is toch te zot voor woorden? Door overheidsbeleid wat inzet op slimmer omgaan met energie en vooral zuiniger, er een algemene tendens is met zuiniger zijn met grondstoffen en hulpbronnen, ga jij (gaan we) dan maar een airco kopen?! Ligt het dan aan mij of is dit nu een averechts gevolg van het gekozen beleid? Volgens mij is het weer de wereld op zijn kop met onze overheid.
Nogmaals, het is niet persoonlijk bedoeld; je moet doen met je geld wat je wil.
En op zich is er nog niet eens veel mis mee… als je die dingen echt alleen gebruikt als je overschot hebt dan ontneem je geen stroom van een ander..
En het hoeft natuurlijk ook niet.. je kunt je omvormers ook gewoon uit zetten, solaredge (mijn systeem) heeft daar zelfs al iets voor ingebouwd.
Kijk, je kunt overal natuurlijk negatief tegenaan kijken, maar ik probeer dat niet te doen (anders was ik na de uitslag van de verkiezingen al van de brug gesprongen)
(op het gevaar af om de 'Toorn van Taro' over me af te roepen vanwege off-topic) ;-))helm71 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Dat heeft helemaal niets met overheidsbeleid te maken, het is een keuze die ik zelf (misschien) ga maken…
En op zich is er nog niet eens veel mis mee… als je die dingen echt alleen gebruikt als je overschot hebt dan ontneem je geen stroom van een ander..
En het hoeft natuurlijk ook niet.. je kunt je omvormers ook gewoon uit zetten, solaredge (mijn systeem) heeft daar zelfs al iets voor ingebouwd.
Kijk, je kunt overal natuurlijk negatief tegenaan kijken, maar ik probeer dat niet te doen (anders was ik na de uitslag van de verkiezingen al van de brug gesprongen)
Conclusie kan zijn: vooral het tarief van gas en Kwh's brengt een gedragsverandering teweeg?
Bekijk ook vooral een aflevering van VPRO Tegenlicht met Nate Hagens:
YouTube: Energieblindheid volgens Nate Hagens | VPRO Tegenlicht
En nu weer als de sodemieter on-topic mensen.
Uit het telefoongesprek met charged (dat je aan de lijn krijgt als je het nummer op de sessie site belt) vertelde de mevrouw dat het ook met terugwerkende kracht kon.Leoniq schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:35:
Hier idem. Maar je hebt dan een rekening van 2023. Terugwerkende kracht?. Of bij definitieve plaatsing dit jaar de officiële rekening.
Of dat steekhoudend is, geen idee. Tot maandag hadden we geen teruggave, nu misschien. Dan heb ik misschien nu circa 1200 euro in de coulissen staan. Als dat lukt, mooi. Lukt het niet... (Heeel) jammer.
Wel heel erg shady dat die "Centrale" voor teruggave BTW die wordt aangeraden door Sessy helemaal nergens op hun website vermeldt welke vergoeding zij rekenen voor het uit handen nemen van de rompslomp. Bijzonder.
Google zegt Euro 99 ex BTWzaphod_b schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:16:
Wel heel erg shady dat die "Centrale" voor teruggave BTW die wordt aangeraden door Sessy helemaal nergens op hun website vermeldt welke vergoeding zij rekenen voor het uit handen nemen van de rompslomp. Bijzonder.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
99 euro.zaphod_b schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:16:
Oh...wat hij zegt...
[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 17-01-2024 20:35 ]
Zou sjiek zijn als die tent daar transparant over zou zijn....!
En het zou ook sjiek zijn als de belasting dienst er duidelijk over is wat ze zien als geregeld handelen? Is dat minimaal 1 keer per jaar / maand / week / dag ???zaphod_b schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:39:
Zou sjiek zijn als die tent daar transparant over zou zijn....!
Bedoel zo nu en dan gebruik ik de Sessy weleens in ROI mode maar niet altijd...
Bedoel er zijn ook bedrijven die heel weinig omzet hebben, bijvoorbeeld eenmanszaken die zo nu en dan een klusje doen.
Ik denk dat het beter is om dit toch wat vaag te houden. Geeft meer gebruikers een potentiële fit.Sicos schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:56:
[...]
En het zou ook sjiek zijn als de belasting dienst er duidelijk over is wat ze zien als geregeld handelen? Is dat minimaal 1 keer per jaar / maand / week / dag ???
Bedoel zo nu en dan gebruik ik de Sessy weleens in ROI mode maar niet altijd...
Bedoel er zijn ook bedrijven die heel weinig omzet hebben, bijvoorbeeld eenmanszaken die zo nu en dan een klusje doen.
Daarom eigenlijk de vraag... bedoel wanneer wordt het gezien als handelen?tcw82 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:05:
[...]
Ik denk dat het beter is om dit toch wat vaag te houden. Geeft meer gebruikers een potentiële fit.
Misschien benaderen als de "fiets van de zaak" daarin zijn ook voorwaarden dat het voor woon werk verkeer gebruikt moet worden, althans een beetje dan toch. (Minimaal de helft van de ritten geheel of deels, dus van de schuur naar de auto 2 keer per week en je voldoet.)Sicos schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:08:
[...]
Daarom eigenlijk de vraag... bedoel wanneer wordt het gezien als handelen?
Staat toch wel groot op hun batterij paginazaphod_b schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:16:
"De kosten voor de btw teruggave bedragen € 99,- ex btw (de € 20,79 btw vragen wij ook terug van de belastingdienst).( No cure no pay)."
Whoo whoo whoo, dan moet je doorklikken enzo...heel onduidelijk dat internetpsdata schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:15:
[...]
Staat toch wel groot op hun batterij pagina
"De kosten voor de btw teruggave bedragen € 99,- ex btw (de € 20,79 btw vragen wij ook terug van de belastingdienst).( No cure no pay)."

Ik heb zo'n 5-10 minuten doorgeklikt en op de FAQ gekeken. Niet te vinden.tcw82 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Whoo whoo whoo, dan moet je doorklikken enzo...heel onduidelijk dat internet![]()
Het is (zonder Google klik mee te tellen) letterlijk 1 klik.zaphod_b schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 01:03:
[...]
Ik heb zo'n 5-10 minuten doorgeklikt en op de FAQ gekeken. Niet te vinden.
Na Google kom je hier (klik 0):
:strip_exif()/f/image/InUUw9C4juu1wyK8WKIpOQMF.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan klik je op die groene knop (klik 1).
Dat brengt je hier, daar staan de kosten, onderin beeld.
:strip_exif()/f/image/navhKw3VN1uvM7NstbIemAPO.jpg?f=fotoalbum_large)
voor de zekerheid maar even een directe link:
https://de-centrale.nl/btw-teruggave-thuisbatterij/
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 18-01-2024 10:47 ]
Mocht je denken dat Zonneplan met hun Nexus batterij deal een scherpere prijs dan Sessy heeft (het scheelt niet veel, maar toch), bedenk je dan de volgende calculatie:
Configuratie: Zonneplan Nexus 10 kWh
Inbegrepen: Powerplay aansturing
Inbegrepen: All-in installatie
Inbegrepen: Zonneplan app
Inbegrepen: Btw-teruggave service
Te betalen voor levering: € 7247,90
Btw teruggave 21%: € -1257,90
Netto investering: € 5990,00
Een € 150 forfait wordt ingehouden op de btw-teruggave
Als je 2 Sessy's bestelt incl. installatie (is wel in prijs omhoog gegaan);
Sessy's (2) | 20% aanbetaling ; €1340,-
Installatie | Basis Installatie; €225,-
Aanbetaling (vandaag); €1565,-
Restbedrag bij installatie ; €5360,-
Totaal; € 6925,-
Als je hier de BTW van terugvraagt - €1.201,86 ben je € 5.723,14 euro kwijt voor dezelfde capaciteit.
Alleen geen mooi geintegreerd menuutje in je energie app en je moet (nu) nog zelf de BTW terugvragen.
Ach ja... er zullen steeds meer concurrenten komen
Totaal; € 6925,-
Als je hier de BTW van terugvraagt - €1.201,86 ben je € 5.723,14 euro kwijt voor dezelfde capaciteit.
Alleen geen mooi geintegreerd menuutje in je energie app en je moet (nu) nog zelf de BTW terugvragen.
Maar kan die van Zonneplan ook vrij aangestuurd worden door smart-home-automation en zodoende opgenomen in een energie-strategie die ik voor mijn eigen huis wil maken? Waarmee ik echt mijn eigen situatie qua verbruik kan optimaliseren. Ieder huishouden is immers anders.DaCootMeister schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:49:
Mocht je denken dat Zonneplan met hun Nexus batterij deal een scherpere prijs dan Sessy heeft (het scheelt niet veel, maar toch), bedenk je dan de volgende calculatie:
Totaal; € 6925,-
Zo niet, dan adviseer ik iedereen de Sessy.
Ook lijkt het erop dat Zonneplan een aparte omvormer voor de batterij heeft? Toch weer een extra apparaat dat extra ruimte vergt in de relatief kleine Nederlandse rijtjeshuizen waar 85% van Nederland in woont. Sessy heeft alles in een.
Daarnaast weet ik niet of Zonneplan en hun accu-pack compleet chinees zijn?
Ofwel, hoe groter het nederlandse gehalte in een nederlands bedrijf, hoe liever ik het heb.
[ Voor 6% gewijzigd door KoQuest op 18-01-2024 09:11 ]
Nou de Sessy's zijn ook redelijk Chinees hoor. De kast zal vast niet uit China komen maar de accu's en de omvormer vast wel. Maar van de andere kant, in China maken ze ook gewoon goede spullen, niet alles komt van ALI-Express waar de meest grote troep wordt verkocht.KoQuest schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]
Maar kan die van Zonneplan ook vrij aangestuurd worden door smart-home-automation en zodoende opgenomen in een energie-strategie die ik voor mijn eigen huis wil maken? Waarmee ik echt mijn eigen situatie qua verbruik kan optimaliseren. Ieder huishouden is immers anders.
Ook lijkt het erop dat Zonneplan een aparte omvormer voor de batterij heeft? Toch weer een extra apparaat dat extra ruimte vergt in de relatief kleine Nederlandse rijtjeshuizen waar 85% van Nederland in woont. Sessy heeft alles in een.
Ofwel, hoe groter het nederlandse gehalte in een nederlands bedrijf, hoe liever ik het heb.
Details over aansturing is men vrij karig over op dit moment. Zonneplan wil dit natuurlijk als dummy proof oplossing positioneren, closed ecosystem, en waarschijnlijk blijft dat zo vanuit commercieel opzicht.KoQuest schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]
Maar kan die van Zonneplan ook vrij aangestuurd worden door smart-home-automation en zodoende opgenomen in een energie-strategie die ik voor mijn eigen huis wil maken? Waarmee ik echt mijn eigen situatie qua verbruik kan optimaliseren. Ieder huishouden is immers anders.
Het is dan wachten op de eerste hack. Dat hebben we ook gezien bij Eneco's Toon.
Hij ziet er wel gelikt uit https://assets.super.so/3...4a7-9d9a-0619619fafe7.mp4 en de omvormer is embedded in de batterij/behuizing zo te zien.
[ Voor 5% gewijzigd door DaCootMeister op 18-01-2024 09:39 ]
Heb er ook naar zitten kijken, het handelen op de onbalans markt is zeker interresant. Maar de vendor lock-in is voor mij wel een no-go. Mocht je om wat voor reden dan ook van het zonneplan contract af willen zit je met een accu die amper zelf aan te sturen is.DaCootMeister schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Details over aansturing is men vrij karig over op dit moment. Zonneplan wil dit natuurlijk als dummy proof oplossing positioneren, closed ecosystem.
Hij ziet er wel gelikt uit https://assets.super.so/3...4a7-9d9a-0619619fafe7.mp4 en de omvormer is embedded in de batterij/behuizing zo te zien.
Volgens mij zit de omvormer los van de batterijen en dus niet ingebouwd. Die witte boxen zijn volgens mij 5kWh batterijen, de top box is de BMS en dan komt de omvormer nog ergens los te hangen. In het filmpje zie je ook dat er MC4 stekkers gebruikt worden. Volgens mij is dit de verbinding tussen de batterijen en de omvormer.
Mee eens, vendor lock-in, zeker qua besturing, is altijd een grote min.DJP! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Heb er ook naar zitten kijken, het handelen op de onbalans markt is zeker interresant. Maar de vendor lock-in is voor mij wel een no-go. Mocht je om wat voor reden dan ook van het zonneplan contract af willen zit je met een accu die amper zelf aan te sturen is.
Volgens mij zit de omvormer los van de batterijen en dus niet ingebouwd. Die witte boxen zijn volgens mij 5kWh batterijen, de top box is de BMS en dan komt de omvormer nog ergens los te hangen. In het filmpje zie je ook dat er MC4 stekkers gebruikt worden. Volgens mij is dit de verbinding tussen de batterijen en de omvormer.
En zo dacht ik het ook te zien, dat er een losse omvormer wordt gebruikt.
Ok, lekker mezelf quoten. Ik heb de "de centrale" maar even opgebeld, de vraag over het " contract aansturingssoftware" gesteld en daaruit krijg ik een voorbeeld toegestuurd. Als ik dat heb en het is screenshotbaar zal ik het delen.tcw82 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:02:
Om het specifiek te maken. Het gaat om deze bestanden.
[Afbeelding]
Update: helaas kan de centrale me niks mailen, want persoonsgebonden (klinkt niet heel waarschijnlijk) maar wel een stukje toelichting dat Sessie waarschijnlijk weet wat het is en dat zij het ook zouden "moeten" leveren.
Dus, het kastje heeft gesproken, op naar de muur.
[ Voor 17% gewijzigd door tcw82 op 18-01-2024 10:54 ]
Krijg zojuist een Zonneplan mail over hun introductie van een thuisbatterij:
https://start.zonneplan.n...il&utm_campaign=ZB-Launch
Wat denken jullie? Interessant in vergelijking met Sessy?
/f/image/z4ghS0KYtGzcRNvv4OOBkLhg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/z4ghS0KYtGzcRNvv4OOBkLhg.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MSrRn7mjoSOK1NqfAUwIM3g4.png?f=user_large)
[ Voor 48% gewijzigd door spartacusNLD op 18-01-2024 11:27 ]
iemand heeft al rekensommen gemaakt over de onderlinge vergelijking.spartacusNLD schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:26:
Krijg zojuist een Zonneplan mail over hun introductie van een thuisbatterij:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
staan hier iets boven, of via deze link:
https://gathering.tweaker...message/77845280#77845280
verder wordt vaak de term "vendor-lockin" genoemd, ook hierboven.
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 18-01-2024 11:29 ]
Ik moet beter lezen.. excuustcw82 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:28:
[...]
iemand heeft al rekensommen gemaakt over de onderlinge vergelijking.
staan hier iets boven, of via deze link:
https://gathering.tweaker...message/77845280#77845280
verder wordt vaak de term "vendor-lockin" genoemd, ook hierboven.

Zou het op prijsstelling om hier weer over Sessy's te spreken. Begint nu op een romelig topic te worden is mijn bescheiden mening.
@Leoniq ja, sorry. vind je dat BTW teruggaaf (voor een sessie) hier hoort?
Een apart BTW teruggave topic voor thuisbatterijen (incl. sessie) zie ik ook wel als een mogelijkheid, dan halen we de post van mij (en eventueel andere) uit dit draadje als voeding voor een nieuw topic.
Een apart BTW teruggave topic voor thuisbatterijen (incl. sessie) zie ik ook wel als een mogelijkheid, dan halen we de post van mij (en eventueel andere) uit dit draadje als voeding voor een nieuw topic.
@Leoniq en @tcw82 laten we het in dit topic vooral hebben over de Sessy, de aansturing van de Sessy, de ontwikkelingen bij Charged etc. in het Thuisaccu: al interessant (voor mij)? kan dan de hele BTW discussie plaatsvinden. (en eventuele andere thuisbatterijen) Dan blijft dit topic over de Sessy gaan en het Thuisaccu: al interessant (voor mij)? over de algemene dingen (BTW teruggave etc) wat voor alle thuis batterijen interresant is.
Dat is een goed plan lijkt me. Dit is meer een technisch topic.
Heb zojuist via de centrale een BTW teruggave gestart. Sessys besteld en aanbetaald in 2022, geplaatst en restbetaling in 2023.
Voor het 'Contract aansturingssoftware' heb ik niks aangeleverd en bij de opmerkingen dat dit meegeleverd wordt/ingebouwd zit bij de Sessy.
Ben benieuwd..
Is toch een aardig bedragje voor 2 sessys dat potentieel weer terug gestort gaat worden.
Voor het 'Contract aansturingssoftware' heb ik niks aangeleverd en bij de opmerkingen dat dit meegeleverd wordt/ingebouwd zit bij de Sessy.
Ben benieuwd..
Hebben ze aanggevenn dat het mogelijk i svoor in het verleden bestelde systemen?niels.p schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:11:
Heb zojuist via de centrale een BTW teruggave gestart. Sessys besteld en aanbetaald in 2022, geplaatst en restbetaling in 2023.
Ben benieuwd..Is toch een aardig bedragje voor 2 sessys dat potentieel weer terug gestort gaat worden.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Laatste bericht over de BTW teruggave, anders wordt @DJP! boos..
Volgens de dame aan de telefoon zou het in principe tot 5 jaar terug kunnen. Heel benieuwd naar hoe ze dat doen, maar zullen met zonnepanelen ook wel vaak met dat bijltje gehakt hebben. To be continued.. maar dan in een ander topic
Volgens de dame aan de telefoon zou het in principe tot 5 jaar terug kunnen. Heel benieuwd naar hoe ze dat doen, maar zullen met zonnepanelen ook wel vaak met dat bijltje gehakt hebben. To be continued.. maar dan in een ander topic
Hoofdredenen om voor de Sessy te gaan waren:
- Vendor onafhakelijk (zit bij Tibber, want die kan mijn laders en EV's aansturen)
- Sessy kun je zelf aansturen
- Niet alleen PV gestuurt (PV omvormers leveranciers vallen dus af, heb Enphase.....maar geen dynamische tarieven, puur PV en niet zelf aan te sturen).
Kortom flexibilitiet (mits de prijs ok is en dat is die).
- Vendor onafhakelijk (zit bij Tibber, want die kan mijn laders en EV's aansturen)
- Niet alleen PV gestuurt (PV omvormers leveranciers vallen dus af, heb Enphase.....maar geen dynamische tarieven, puur PV en niet zelf aan te sturen).
Voor mij geldt ook nog: “Koopt Hollandsche waar”prettig schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:57:
Man die procent drift is echt niet top, nu op 24% weer de accu "leeg" switch naar 30w laden
Hier kun je niet op automaten...
Klopt, wat mee gespeeld en kun je (nog) niet op regelen.mtotheathe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:37:
Man die procent drift is echt niet top, nu op 24% weer de accu "leeg" switch naar 30w laden
Nu:
- Zodra de WP aan gaat gaat (verwarmen) sessy in ROI en anders op NOM, super eenvoudige regeling (de WP verbruikt eigenlijk al gelijk alle PV). Schakel dus in principe 2x jaar.
Bij 24% een battery empty is extreem. Laad en ontlaad je wel eens van 0 tot 100%? Dat lost hier het driften (tijdelijk) op.mtotheathe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:37:
Wat ik zelf ook wel prettig vind is dat de Sessy aan de wand kan hangen. Hier hangt de Sessy in de garage waar ook de fietsen staan, waar geklust wordt etc. Ik vind het wel een prettig idee dat de kids niet met de fiets tegen de batterij aan kunnen botsen, of met de vingers iets kunnen aanraken wat niet de bedoeling is.prettig schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:57:
DJP, wat is tijdelijk?.DJP! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:43:
[...]
Bij 24% een battery empty is extreem. Laad en ontlaad je wel eens van 0 tot 100%? Dat lost hier het driften (tijdelijk) op.
Hier zijn de Sessy's meestal elke week of om de week wel een keer helemaal leeg of vol. Ik zie daardoor eigelijk nooit meer dan 5% drift... Ik heb zelf ook niet geautomatiseerd op basis van de SoC. Ik ga er vanuit dat ik volledig kan laden en opladen en dat de BMS in de Sessy zorgt dat de batterij 'gezond' blijft (niet te diep ontladen of te ver opladen)
De Sessy's doen de laatste tijd niet veel op basis van dynamische prijzen. de spread is daarvoor niet groot genoeg. Maar op dagen zoals vandaag (was hier best zonnig) zijn de Sessy's tot bijna 80% opgeladen. Om 20:00 uur zijn ze op idle gegaan met iets van 35% SoC. Morgen om 8:00 gaan ze weer op NoM. En dan zijn ze morgen aan het einde van de dag waarschijnlijk wel leeg. Er is morgen niet veel zonneschijn. Door het op deze manier te doen gebruik ik zo veel mogelijk zonne energie zelf op momenten dat de dynamische prijs hoog is.
Was inderdaad een mooie dag, maar hier liggen de panelen nog flink ingesneeuwd.
Maar hoeveel sessy's heb je?. Ik krijg er volgende week 3 geplaatst. Wil alleen NOM draaien. Kan ze dan toch ook met netspanning laden met de software (portal)?. Ja, omdat ik begreep dat dat in de NOM in de eerste weken na de eerste uitlevering er tijdelijk op zat. Ga niet dynamisch en HA puur voor monitoring.
Ga niet wachten op de zon als ze hangen.
Jij doet het met HA dat switchen.?
Maar hoeveel sessy's heb je?. Ik krijg er volgende week 3 geplaatst. Wil alleen NOM draaien. Kan ze dan toch ook met netspanning laden met de software (portal)?. Ja, omdat ik begreep dat dat in de NOM in de eerste weken na de eerste uitlevering er tijdelijk op zat. Ga niet dynamisch en HA puur voor monitoring.
[ Voor 4% gewijzigd door Leoniq op 18-01-2024 22:47 ]
Ik heb twee Sessy’s. Panelen liggen hier onder een hoek van 40 graden, sneeuw was er dus zo afLeoniq schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:45:
Was inderdaad een mooie dag, maar hier liggen de panelen nog flink ingesneeuwd.
Je kunt de Sessy’s aansturen zoals je zelf wil. Standard kunnen ze Nul op de meter, Return of Investment of via de open modus werken. Via bij voorbeeld de myhomebattery app op je mobiel of via HA kun je ze handmatig ook laden en ontladen.
Hier zit worden ze aangestuurd door een combinatie van HA en Node Red.
De myhome battery staat al op mijn Phone.
Dat werkt denk ik voor mij in het begin het makkelijkst. Dan kan ik ze als ik het goed begrijp zo volslagen via netspanning om te experimenteren.
NOM werkt toch alleen als er zo'n schijnt?
Dat werkt denk ik voor mij in het begin het makkelijkst. Dan kan ik ze als ik het goed begrijp zo volslagen via netspanning om te experimenteren.
"met netspanning laden."?Leoniq schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:02:
De myhome battery staat al op mijn Phone.
NOM (nul op de meter) betekend dat je probeert niets van het net af toenemen en ook niets naar het net te sturen.
Als de zon schijnt en er word meer opgewekt dan verbruikt, dan wordt de accu opgeladen. als er meer vraag is in de woning dan dat de panelen opwekken dan levert de accu stroom.
Dus het klopt dat NOM alleen werkt als de zon schijnt, Of als je nog voldoende stroom in de accu hebt.
Als de accu leeg is en de zon schijnt niet, dan houd NOM op
Als de zon schijnt en de accu zit vol, dan word er weer stroom terug geleverd
Dat ik schreef van net spanning laden is om nu tijdelijk te oefenen. Nu in dit seizoen krijg ik er te weinig in om wat uit te proberen.
Dus kan ik ze laden via netspanning via de myhome battery app of via de portal?
ja, dat kan zeker.Leoniq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:24:
Dat ik schreef van net spanning laden is om nu tijdelijk te oefenen. Nu in dit seizoen krijg ik er te weinig in om wat uit te proberen.
Of je kiest voor ROI modus als je stroom hebt op basis van dynamische prijzen. Dan laadt de sessy op als de stroom goedkoop is en heeft hij terug wanneer de stroom duur is. Of je zet hem dan op NOM als hij vol is. Gewoon, omdat het kan en leuk is.
Maar ik heb geen slimme meter en geen dynamisch. (Oude stempel). Hoe kan ik dat dan doen. Krijg een vriend uit Friesland een paar dagen op bezoek die HA opnieuw installeert, en dan moeten de accu's wel vol zijn. Ik ga via HA alleen monitoren.
Ik woon in Zuid-Limburg. Dus even hem laten komen is er niet bij.
[ Voor 12% gewijzigd door Leoniq op 19-01-2024 08:54 ]
Als je geen Slimme meter hebt, heb je dan gekozen voor de uitlezing netgebruilk voor de CT klemmen optie?Leoniq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:51:
Maar ik heb geen slimme meter en geen dynamisch. (Oude stempel). Hoe kan ik dat dan doen. Krijg een vriend uit Friesland een paar dagen op bezoek die HA opnieuw installeert, en dan moeten de accu's wel vol zijn. Ik ga via HA alleen monitoren.
zie : https://www.sessy.nl/wp-c...handleiding-CT-dongel.pdf
Je kunt je vriend (uit Friesland) altijd dmv een vpn verbinding of via HA-cloud toegang geven tot je setup
Ja, met ct klemmen is aangevraagd.
En dat op afstand is een goede optie. Maar eerst lokaal alles opnieuw installeren, is al veel zonder de Sessy's.
Maar kan ik ze laden via netstroom als ze hangen in mijn situatie.?
En dat op afstand is een goede optie. Maar eerst lokaal alles opnieuw installeren, is al veel zonder de Sessy's.
Maar kan ik ze laden via netstroom als ze hangen in mijn situatie.?
Ja gewoon op de knop charge drukken.Leoniq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:24:
[Afbeelding]
Dacht dat charge met de app dat zou kunnen?
Dit is een voorbeeld hierboven van de app store.
Dan kun je via HA ook gewoon het laden en onladen regelen.
Maar je kunt ook gewoon in het begin de twee standaard sessy mode's laten draaien, denk wel in jou situatie met name NOM (als je ook PV hebt)
[ Voor 17% gewijzigd door psdata op 19-01-2024 09:31 ]
@psdata op die manier kan ik ze laden zonder zonnestroomz?.Dan is mijn gedachte kronkel op gelost.
@Leoniq er is ook een kleine handleiding van de app: https://www.pbvi.nl/mobile_apps/docs/myhomebattery/manual/
Ja idd, heb m afgelopen weekend op aanraden van Charged tot 100% geladen en ontladen, nu weer zelfde issueDJP! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:43:
[...]
Bij 24% een battery empty is extreem. Laad en ontlaad je wel eens van 0 tot 100%? Dat lost hier het driften (tijdelijk) op.
Geen pijl op te trekken zo, hoop maar dat t iets softwarematigs is wat op te lossen is
Heb hem doorgelezen. Maar is me niet duidelijk of je met de charge knop puur netspanning kan laden.Sandburd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:15:
@Leoniq er is ook een kleine handleiding van de app: https://www.pbvi.nl/mobile_apps/docs/myhomebattery/manual/
Heb mailtje naar ontwikkelaar gestuurd. Hij zit hier ook, ben zijn naam even kwijt.
Laat het weten als ik antwoord heb.
Als jij op Charge drukt, gaat je Sessy in laad modus, ongeacht wat voor energie er beschikbaar is. Maakt voor Sessy niet of je op dat moment PV of Grid. Hij gaat laden.Leoniq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Heb hem doorgelezen. Maar is me niet duidelijk of je met de charge knop puur netspanning kan laden.
Heb mailtje naar ontwikkelaar gestuurd. Hij zit hier ook, ben zijn naam even kwijt.
Net zoals je op Discharge drukt, je sessy gaat energie leveren.
Via instellingen kun je nog het geleverde laad/ontlaad vermogen instellen (staat standaard volgens mij op 1500)
Bedankt allen voor jullie support.
Nu ben ik gerust.
Nu ben ik gerust.
Je quote de reactie van de ontwikkelaarLeoniq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Heb hem doorgelezen. Maar is me niet duidelijk of je met de charge knop puur netspanning kan laden.
@Sandburd vraagje ;,ik heb 2 sessies opgevoerd in de app. Bij 1 sessy laat de app een getal zien van mijn PV installatie, bij de ander staat dit op 0. Moet dit getal niet worden onderverdeeld over de 2 sessies?
:strip_exif()/f/image/W9dyo79XYrU1y5vXsFleWxCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligt er aan hoe jij ze hebt aangesloten je beide sessy'sDaCootMeister schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:00:
@Sandburd vraagje ;,ik heb 2 sessies opgevoerd in de app. Bij 1 sessy laat de app een getal zien van mijn PV installatie, bij de ander staat dit op 0. Moet dit getal niet worden onderverdeeld over de 2 sessies?
[Afbeelding]
Beide op een groep, of op twee groepen en heb je op 1 je PV door gelust.
Hij zal kijken naar je eigen Sessy instellingen onder PV-Hostnaam
Hier heb je het ip adress ingevuld van je SEssy waarop je je PV hebt doorgelust.
Aha dat zal het dan zijn. Ik heb ze doorgelust op 1 groep zitten.psdata schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Ligt er aan hoe jij ze hebt aangesloten je beide sessy's
Beide op een groep, of op twee groepen en heb je op 1 je PV door gelust.
Hij zal kijken naar je eigen Sessy instellingen onder PV-Hostnaam
Hier heb je het ip adress ingevuld van je SEssy waarop je je PV hebt doorgelust.
Terugkoppeling gehad van Sandburd.
Hij doet wat ik wil, de charge knop. Wilde ik even mededelen.
Hij doet wat ik wil, de charge knop. Wilde ik even mededelen.
Dat is precies hoe ik ook dacht dat het zou werken…prettig schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:06:
[...]
Klopt, wat mee gespeeld en kun je (nog) niet op regelen.
Nu:
- Zodra de WP aan gaat gaat (verwarmen) sessy in ROI en anders op NOM, super eenvoudige regeling (de WP verbruikt eigenlijk al gelijk alle PV). Schakel dus in principe 2x jaar.
@DJP! Waar heb jij die kwh dan tussen zitten?DJP! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:30:
Leuk dat er ook een kWh meter voor zit, ben benieuwd hoe efficient het gaat draaien! De Sessy hangt hier ook achter een kWh meter en ik probeer ook een beetje bij te houden hoe efficeit de Sessy is. Alles bij elkaar it bij mij de efficentie op 82%. Nu draait die nog net geen week dus heel betrouwbaar is het nog niet. Ben benieuwd of er nog iets te optimaliseren valt.
Heb nog 1x de Homewizzard 3kwh besteld
Heb je wel een kWh meter die laden en ontladen uit elkaar houd.Leoniq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:24:
[...]
@DJP! Waar heb jij die kwh dan tussen zitten?
Een kWh pulsteller doet dit namelijk niet en telt laden en ontladen bij elkaar op.
De kWh meter zit bij mij tussen de meterkast en de Sessy’s in. Ik heb verder geen zonnepanelen op de Sessy aangesloten en meet dus alleen de Sessy’s.Leoniq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:24:
[...]
@DJP! Waar heb jij die kwh dan tussen zitten?
Ik lees de meter (Eastron SDM72D MID Modbus) via ModBus uit. Ik kan dus per fase de spanning, stroom, vermogen etc uitlezen. Daarnaast zitten er ook nog totaal counter voor productie en levering in. Die meters zijn best uitgebreid qua uitlezenPeterhardenberg schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:17:
[...]
Heb je wel een kWh meter die laden en ontladen uit elkaar houd.
Een kWh pulsteller doet dit namelijk niet en telt laden en ontladen bij elkaar op.