Beter forum voor dat onderwerp
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2163934
Hmmm... ben het hier niet mee eens om dit gescheiden te bespreken. Ik heb ook een dymamisch contract en ben aan het oriënteren voor een thuisbatterij. De kosten/baten analyse van de Sessy heb ik nog niet goed voorbij zien komen. Sessy's lijken ook meer een soort hobby dan een volwaardig product als ik de reacties zo her en der lees. (Als ik wat verder zou willen gaan zou je ook kunnen concluderen dat het product gewoon nog niet af is).WillemD61 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:43:
Beter forum voor dat onderwerp
Helemaal met je eens, ik merk dat er vaak bijna gelijke discussie (door de zelfde personen) plaats vinden op de verschillende topic's.vanenkelen schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:39:
I
En ja, daar valt vast heel veel op af te dingen en over te discussiëren. Dat gebeurt al genoeg in het dynamische energietarieven topic of in het algemene thuisbatterijen topic, toch?
Die topics staan ook al vol met discussies of er wel voldoende geld mee te verdienen is. Ik zou persoonlijk veel meer discussie willen zien over optimaliseren van het energiesysteem, nut- en noodzaak van thuis- of wijkbatterijen, optimaliseren van PV en accu systemen, etc. etc.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Tja, kosten/baten analyse van een Sessy is niets anders dan van andere thuisbatterijen, dus prima te bespreken in dat algemene topic.Thorne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:02:
[...]
Hmmm... ben het hier niet mee eens om dit gescheiden te bespreken. Ik heb ook een dymamisch contract en ben aan het oriënteren voor een thuisbatterij. De kosten/baten analyse van de Sessy heb ik nog niet goed voorbij zien komen. Sessy's lijken ook meer een soort hobby dan een volwaardig product als ik de reacties zo her en der lees. (Als ik wat verder zou willen gaan zou je ook kunnen concluderen dat het product gewoon nog niet af is).
Het product is en blijft wel interessant... ik blijf dit topic nog wel even volgen. Als er iemand is dit wel aantoonbaar geld verdiend met een 'standaard' Sessy (zonder HA-aansturing e.d.) dan ga ik misschien ook we overstag.
[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 05-01-2024 13:36 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Perfect! Hij werkt! Thanks voor het delen!erik.h schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:15:
[...]
Ik roep EMHASS aan via een shell command in mijn configuration.yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 post_mpc_optim: "curl -i -H \"Content-Type: application/json\" -X POST -d '{ \"load_cost_forecast\":{{((state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_today') | map(attribute='price') | list + state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_tomorrow') | map(attribute='price') | list))[now().hour:][:24] }}, \"prod_price_forecast\":{{((state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_today') | map(attribute='price') | list + state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_tomorrow') | map(attribute='price') | list))[now().hour:][:24] }}, \"pv_power_forecast\": {{([states('sensor.apf_solar_entity')|int(0)] + state_attr('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today', 'detailedHourly') | selectattr('period_start','gt',utcnow()) | map(attribute='pv_estimate')|map('multiply',1000)|map('int')|list + state_attr('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow', 'detailedHourly') | map(attribute='pv_estimate')|map('multiply',1000)|map('int')|list)|tojson}}, \"prediction_horizon\":{{min(24, ((state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_today') | map(attribute='price') | list + state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_tomorrow') | map(attribute='price') | list)[now().hour:][:24]|list|length))}}, \"soc_init\":{{(states('sensor.battery_sim_sessy') | float(0))/5}}, \"soc_final\":0.05, \"def_total_hours\":[2, 3]}' http://localhost:5000/action/naive-mpc-optim"
Ik doe deze aanroep 1 keer per uur en een publish command iedere 5 minuten, beiden via een automation.
De prediction horizon is afhankelijk van de Entsoe energie prijzen, afhankelijk van de tijd van de dag.
Ik gebruik voor de PV de Solcast Integration sensor, deze geeft ook voorspellingen per uur (attribute detailedHourly).
Die 'sensor.apf_solar_entity' is mijn actuele opbrengst in Watt van mijn zonnepanelen. De lijst met Solcast-data geef ik dus als eerste argument mijn huidige opbrengst mee.MarcoPolet schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Perfect! Hij werkt! Thanks voor het delen!
Heb jouw script aangepast aan mijn sensoren e.d., o.a. naar mijn nordpool->tibberprijzen sensor.
Enige wat ik niet kon thuis brengen is dit stukje: [states('sensor.apf_solar_entity')|int(0)] +
Wat geeft die sensor terug?
200% met je eens... Ik doe hetzelfde... Als het om "geld verdienen" ging dan zou ik met die investering hele andere dingen doen.vanenkelen schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:39:
Ik blijf me verbazen over het aantal mensen voor wie energie, zonnepanelen, thuisbatterijen, etc alleen maar een middel lijkt om geld te verdienen.
Voor mij persoonlijk zijn er twee redenen dat ik een Sessy gekocht heb.
1. Ik vind het leuk en interessant (dus ja hobby)
2. Ik zie het als mijn persoonlijke (hele kleine) bijdrage aan een steeds groter wordend energie- en diententgevolge uitstootprobleem.
Als ik er geld aan over hou, is het mooi meegenomen, als ik er quitte mee speel, ben ik tevreden. En als het me geld kost dan is dat dan maar de investering in een kleine persoonlijke bijdrage aan een beter energiesysteem.
En ja, daar valt vast heel veel op af te dingen en over te discussiëren. Dat gebeurt al genoeg in het dynamische energietarieven topic of in het algemene thuisbatterijen topic, toch?
Die topics staan ook al vol met discussies of er wel voldoende geld mee te verdienen is. Ik zou persoonlijk veel meer discussie willen zien over optimaliseren van het energiesysteem, nut- en noodzaak van thuis- of wijkbatterijen, optimaliseren van PV en accu systemen, etc. etc.
[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 06-01-2024 14:05 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Sorry hoor maar dat vind ik onzin, je gaat geen 3000 euro investeren om er na 7 jaar 1000 euro mee te besparen om dan te zeggen "ik heb meegeholpen met de energietransitie".vanenkelen schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:39:
Ik blijf me verbazen over het aantal mensen voor wie energie, zonnepanelen, thuisbatterijen, etc alleen maar een middel lijkt om geld te verdienen.
Voor mij persoonlijk zijn er twee redenen dat ik een Sessy gekocht heb.
1. Ik vind het leuk en interessant (dus ja hobby)
2. Ik zie het als mijn persoonlijke (hele kleine) bijdrage aan een steeds groter wordend energie- en diententgevolge uitstootprobleem.
Als ik er geld aan over hou, is het mooi meegenomen, als ik er quitte mee speel, ben ik tevreden. En als het me geld kost dan is dat dan maar de investering in een kleine persoonlijke bijdrage aan een beter energiesysteem.
En dat is dus het verschil tussen jou en mij (en degene waar je op reageert en de 11 duimpjes daarop): Ik heb een bedrag in Sessy (Charged B.V.) geinvesteerd, waardoor dat bedrijf (en wij als maatschappij als geheel) ruimte krijgt om ervaring op te doen met het concept thuisbatterij. Als ik daar aan het eind van de rit zelf voordeel mee heb behaald, is dat mooi meegenomen, maar dat is dus niet het doel. En misschien blijkt over een paar jaar wel dat een thuisbatterij helemaal niet zinvol is, maar moet het op wijkniveau geregeld worden. Prima, dan heeft mijn investering er hopelijk aan bijgedragen dat Charged ook voldoende ervaring heeft om op dat niveau een rol te spelen.jellybrah schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Sorry hoor maar dat vind ik onzin, je gaat geen 3000 euro investeren om er na 7 jaar 1000 euro mee te besparen om dan te zeggen "ik heb meegeholpen met de energietransitie".
Ik denk eerder dat het voor jou een kleiner bedrag is dan voor mij. Uiteraard is terugverdienen dan niet zo boeiend.anboni schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:17:
[...]
En dat is dus het verschil tussen jou en mij (en degene waar je op reageert en de 11 duimpjes daarop): Ik heb een bedrag in Sessy (Charged B.V.) geinvesteerd, waardoor dat bedrijf (en wij als maatschappij als geheel) ruimte krijgt om ervaring op te doen met het concept thuisbatterij. Als ik daar aan het eind van de rit zelf voordeel mee heb behaald, is dat mooi meegenomen, maar dat is dus niet het doel. En misschien blijkt over een paar jaar wel dat een thuisbatterij helemaal niet zinvol is, maar moet het op wijkniveau geregeld worden. Prima, dan heeft mijn investering er hopelijk aan bijgedragen dat Charged ook voldoende ervaring heeft om op dat niveau een rol te spelen.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Da's goed mogelijk, maar dat maakt het nog geen onzin.jellybrah schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:24:
[...]
Ik denk eerder dat het voor jou een kleiner bedrag is dan voor mij. Uiteraard is terugverdienen dan niet zo boeiend.
Hoe dan?Leoniq schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:04:
Neem een warmtefonds lening. 0% Rente.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Heb er een afgesloten voor 0%. Cash blijft king. En kan je dus gewoon een thuis batterij voor aanschaffen.Devil schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:48:
[...]
Hoe dan?
Effectieve jaarrente bij 7 jaar 4.2%
Effectieve jaarrente bij 10 jaar 4.2%
Effectieve jaarrente bij 15 jaar 4.5%
Effectieve jaarrente bij 20 jaar 4.55%
[ Voor 40% gewijzigd door Leoniq op 07-01-2024 07:41 ]
En dat is dus precies wat ik wel gedaan heb en wat ik hoop te kunnen zeggen.jellybrah schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Sorry hoor maar dat vind ik onzin, je gaat geen 3000 euro investeren om er na 7 jaar 1000 euro mee te besparen om dan te zeggen "ik heb meegeholpen met de energietransitie".
Ehm: wel … ! En dat is 100% waar want het gaat over mezelf.jellybrah schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Die 0% was dus van voor de tijd van oplopende rente. Inmiddels is het dus rond de 4.5%.Leoniq schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:41:
@Devil
[...]
Heb er een afgesloten voor 0%. Cash blijft king. En kan je dus gewoon een thuis batterij voor aanschaffen.
Maar je mag niet meer dan 60k inkomen hebben.
Effe puzzelen op hun site, en besteld en was snel geregeld.
[Afbeelding]
Update:
[Afbeelding]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ik denk dat dat op zich gewoon moet kunnen, dit kun je allemaal instellen op iedere Sessy:Leoniq schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:26:
Vraagje: Er komen in Q1 3 sessy's. Elke op 1 fase. Je kunt niet een 4e bijplaatsen op de meest verbruikende fase? Dan is de volgende stap alleen 6?.
Hier helaas nog niet... de warmtepomp heeft nog te veel stroom nodig, zal de komende dagen niet anders zijn ben ik bang voor.Pibri schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:16:
Yess eindelijk zon en Sessie op NOM, hij laadt nu even maxiaal op zonne energie.
Je kunt in de portal rechtsboven naar de volgende dag klikken, dan krijg je de prijzen en de strategie voor de volgende dag als deze bekend is.Sparky669 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:16:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er al eens een feature request geweest om iets meer vooruit te kunnen kijken op de portal? Nu weet je de strategie pas 00:01.
Volgens mij is er al iemand met 10 Sessy's, zolang je de verdeling een beetje op orde hebt qua groepen en hoofdzekering moet het geen probleem zijn.Leoniq schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:37:
Stel de vraag om met de plek rekening te houden voor een eventuele 4e. Sommeren begrijp ik. Zie nu wel dat het een duidelijk instellingen menu is. Thnx.
Je kunt in de portaal gewoon al eerder de strategie van morgen bekijken, gewoon rechtboven dag verder zetten en naar beneden scrollenSparky669 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:16:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er al eens een feature request geweest om iets meer vooruit te
Ik denk dat een beetje overkill zou zijn zowel in Homey als in HA is de NOM en de ROI behoorlijk beter uitgewerkt dan in Homey zelf. dit door dat je meer eigen factoren kunt instellen.Sparky669 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:16:
Daarnaast zou het mooi zijn om deze strategie met de api binnen te hengelen in HA en vervolgens je eigen strategie er overheen te kunnen gooien. Door aanpasbare blauwdruk als het ware. Qua ontwikkeling bestaat de strategie al de ontwikkeling van het scripten vindt dan veder door de tweakers plaats in HA… weet het soms lijkt het makkelijk maar is het dat niet..
[ Voor 13% gewijzigd door psdata op 07-01-2024 15:51 ]
Dat zit er eigenlijk al in. Het heet XoM. Je moet dan wel een meter hebben op je zonneproductie (kan die van Sessy zelf zijn als al je panelen daar op zitten aangesloten). Dat vermogen stuur je vervolgens regelmatig als X instelling. Kan bv met HA of Homey. Als je het in Sessy zelf ingebouwd wilt hebben kun je natuurlijk altijd een feature request doen naar Charged.anboni schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
't zou leuk zijn als de Sessy een standaard strategie had om alleen zon overschot op te nemen maar eventueel meerverbruik van het net te laten komen. Op dit moment trekt de WP aanzienlijk meer dan de panelen opwekken, maar dat kan over 'n half uur anders zijn. NOM is op dit moment dus niet geschikt, maar over 'n half uur misschien weer wel.
Snelste manier is om even de werkschakelaar/groep uit en aan te schakelen.Grandma-nerd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:57:
Even een n00b vraag... mijn Sessy is offline (niet de P1), ook bij bedraad aansluiten komt 'ie niet up.
Is er een manier om 'm opnieuw te starten?
Heb de blueprints opgestart.PimDoos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Zie dit issue op GitHub voor het toevoegen van energiesensoren voor het energy dashboard:
https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8
Wat de blueprint betreft: De defaults zijn vaak prima om mee te beginnen. De grid sensor en battery inputs zijn de enige die echt verplicht zijn om aan te passen. Grid is een sensor die het netto vermogen op jouw netaansluiting meet (bijvoorbeeld slimme meter)
Toevallig staat het antwoord een post boven jeSilver surfer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:26:
Ook waarschijnlijk een noob-vraag, maar hoe krijg ik in home-assistant de Sessy in mijn energie dashboard? Het is me wel gelukt om de P1-meter erin te krijgen, maar van de Sessy krijg ik niet de entiteiten te zien.[Afbeelding]
O ja, gelijk toch maar even vragen. Het gasverbruik staat op ft3 in plaat van m3 (kubieke meter). Waar pas ik dit aan?
Top bedankt! (Hopen dat het gaat lukken.)DJP! schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:31:
[...]
Toevallig staat het antwoord een post boven je![]()
Kijk dus even op https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8 hoe de de sensors kunt toevoegen.
De (4) sensors die je wilt toevoegen, staan alle 4 al netjes op je screenshotSilver surfer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:26:
Ook waarschijnlijk een noob-vraag, maar hoe krijg ik in home-assistant de Sessy in mijn energie dashboard? Het is me wel gelukt om de P1-meter erin te krijgen, maar van de Sessy krijg ik niet de entiteiten te zien.[Afbeelding]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Zojuist deze vraag aan de chatbot op de Sessy website gesteld.DGvdE schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:12:
Kom erachter dat een actieve P1 splitter nodig is om zowel de Sessy P1 als Tibber Pulse uit te lezen via HA.
Welke actieve P1 splitters werken goed met de Sessy?
Volgens mij is de splitter die bij de Sessy komt geen actieve variant.Peterhardenberg schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Zojuist deze vraag aan de chatbot op de Sessy website gesteld.
onderstaand het antwoord. ( ik ga er vanuit dat de bijgeleverde splitter goed werkt)
Ja, bij de levering van Sessy is een P1 splitter inbegrepen. Hiermee kun je de P1-poort van je slimme meter gebruiken om gegevens naar Sessy te verzenden. Heb je nog andere vragen?
https://www.sessy.nl/handleidingen/?nab=0
Dank voor de reacties. Er is inderdaad splitter geleverd, maar die opzet werkt niet met Tibber. Van Tibber gehoord dat een actieve splitter nodig is om voldoende signaal te krijgen op beide P1 dongles.berendhaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Volgens mij is de splitter die bij de Sessy komt geen actieve variant.
Zelf gebruik ik de splitter van HomeWizard, werkt perfect
Ik heb 3 Sessy's en 1 daarvan toont exact jouw beschreven probleem. Ik heb hier toevallig vandaag nog een uitgebreide mail naar Sessy over verstuurd. Persoonlijk denk ik dat het iets softwarematig is waardoor de berekening van het setpoint alle kanten op flippert maar aangezien ik niet weet hoe de boel werkt wacht ik even het antwoord van Sessy af.Sarcomorbato schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:38:
Ik vind dat mijn sessy's (2x) een beetje vreemd doen. Ik heb gisteren bijvoorbeeld. 0.9 kwh teruggeleverd aan het net terwijl de accu lang niet vol waren. Ook vandaag schiet leveren en laden heen en weer. Alsof de sessy's minder goed reageren als voorheen.
Herkent iemand dit beeld?
<frustratiemode>DGvdE schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Dank voor de reacties. Er is inderdaad splitter geleverd, maar die opzet werkt niet met Tibber. Van Tibber gehoord dat een actieve splitter nodig is om voldoende signaal te krijgen op beide P1 dongles.
https://xkcd.com/927/Gameboy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:45:
[...]
<frustratiemode>
Het zou zo mooi zijn als iedereen die ook maar *iets* met P1 data wil doen, gewoon een enkele, universele P1 meter kan uitlezen, ongeacht wie die maakt of levert. De data die eruit komt, is voor iedereen toch hetzelfde!
</frustratiemode>
Een actieve splitter doet toch niets met de data in het signaal? Het zorgt er toch alleen maar voor dat het signaal voldoende versterkt wordt zodat er niet 1 maar b.v 4 afnemers kunnen zijn?Gameboy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:45:
[...]
<frustratiemode>
Even een volledig zijspoor: ik vind het überhaupt van de zotte dat er meer dan 1 P1 meter nodig is! Als je een dynamisch contract hebt bij bijv. Tibber, en een Sessy, en een laadpaal met load-balancing (die niet compatibel is met de Tibber Powerups), dan heb je al 3(!) verschillende P1 dingen ingeprikt. Ik heb zelf ook nog een ESPHome P1 lezer, puur voor het uitleesgemak met HomeAssistant.
Het zou zo mooi zijn als iedereen die ook maar *iets* met P1 data wil doen, gewoon een enkele, universele P1 meter kan uitlezen, ongeacht wie die maakt of levert. De data die eruit komt, is voor iedereen toch hetzelfde!
</frustratiemode>
Maar goed, laat dat niet afleiden van de discussie over de Sessy accu
[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 08-01-2024 15:42 ]
Daar ging het me niet omWillemD61 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:39:
[...]
Een actieve splitter doet toch niets met de data in het signaal? Het zorgt er toch alleen maar voor dat het signaal voldoende versterkt wordt zodat er niet 1 maar b.v 4 afnemers kunnen zijn?
Een niet-actieve splitter splits alleen de draadjes, zonder versterking.
Mijn sessy's reageren traag. Het duurt lang om het geleverde vermogen af te bouwen. En tijdens het afbouwen loopt het soms weer op. Tot nu toe 0.6 kwh aan overshoot teruggeleverd. Ik zal morgen eens bellenSicos schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Ik heb 3 Sessy's en 1 daarvan toont exact jouw beschreven probleem. Ik heb hier toevallig vandaag nog een uitgebreide mail naar Sessy over verstuurd. Persoonlijk denk ik dat het iets softwarematig is waardoor de berekening van het setpoint alle kanten op flippert maar aangezien ik niet weet hoe de boel werkt wacht ik even het antwoord van Sessy af.
Accu 3 is bij mij de accu die ineens vol gaat ontladen en dan kort daarna weer normaal werkt... en een tijdje later gaat die bij vraag ineens laden... etc...
Ter vergelijking staat er ook een grafief van mijn 2e accu die gewoon normaal gedrag vertoond.
Al mijn 3 accu's staan op NOM dus ik had min of meer een gelijkwaardige grafiek verwacht.
Accu 3:
[Afbeelding]
Accu 2:
[Afbeelding]
Het gaat zeker snel, 6-11-2023 (nog) 2 accu's besteld, worden morgen geleverd.Leoniq schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:36:
Vandaag installatie gegevens opvraag binnen gekregen. Gaat lekker snel. 🙂
Dank! En werkt weer als een zonnetjePimDoos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:00:
[...]
Snelste manier is om even de werkschakelaar/groep uit en aan te schakelen.
Ik heb Tibber Pulse en de Sessy P1 meter beide op de door Sessy geleverde splitter. Werkt hier prima !DGvdE schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Dank voor de reacties. Er is inderdaad splitter geleverd, maar die opzet werkt niet met Tibber. Van Tibber gehoord dat een actieve splitter nodig is om voldoende signaal te krijgen op beide P1 dongles.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Omdat de basis gewoon 1:1 is, de slimme meter spuugt serieel de telegrams uit en de Sessy leest die precies zoals ze eruit komen. Wil je meer apparaten hetzelfde laten doen dan spilt je dat gewoon, veel simpeler dan P1 -> Serieel -> DSMR Reader -> MQTT pub -> ethernet/wifi -> MQTT broker <- ethernet/wifi <- MQTT sub <- Sessy.RonaldHeirbaut schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:57:
Ik gebruik DSMR reader en die publiceert het hele telegram op MQTT. Jammer dat je in de Sessy daar nog niet op kan abonneren. Dat had die hele extra P1 splitter overbodig gemaakt
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Zeker simpeler, hoewel ik het met wat minder stappen doe, maar één kabeltje uit je kWh-meter of er een hele kerstboom er aan met USB voeding ziet er niet uit. Bovendien meet ik stromen per fase met CT's voor mijn SmartEVSE, dat is per seconde, mijn oude meter doet het maar per 10 sec. (Mijn P1-output log ik al een jaar of 15 zijn absolute meterstanden en die CT-data is handig voor smart EVSE en leuk voor Node-red dashboard.)sjimmie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Omdat de basis gewoon 1:1 is, de slimme meter spuugt serieel de telegrams uit en de Sessy leest die precies zoals ze eruit komen. Wil je meer apparaten hetzelfde laten doen dan spilt je dat gewoon, veel simpeler dan P1 -> Serieel -> DSMR Reader -> MQTT pub -> ethernet/wifi -> MQTT broker <- ethernet/wifi <- MQTT sub <- Sessy.
Ook hier bij 1 van de twee sessys raar gedrag. Via api setpoint op ontladen, gaat ie laden met 40W en bij setpoint op laden flippert ie tussen laden en ontladen. Heb em nu maar uit en draai XoM van HA met overgebleven Sessy zonder problemen.Sicos schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Ik heb 3 Sessy's en 1 daarvan toont exact jouw beschreven probleem. Ik heb hier toevallig vandaag nog een uitgebreide mail naar Sessy over verstuurd. Persoonlijk denk ik dat het iets softwarematig is waardoor de berekening van het setpoint alle kanten op flippert maar aangezien ik niet weet hoe de boel werkt wacht ik even het antwoord van Sessy af.
Accu 3 is bij mij de accu die ineens vol gaat ontladen en dan kort daarna weer normaal werkt... en een tijdje later gaat die bij vraag ineens laden... etc...
Ter vergelijking staat er ook een grafief van mijn 2e accu die gewoon normaal gedrag vertoond.
Al mijn 3 accu's staan op NOM dus ik had min of meer een gelijkwaardige grafiek verwacht.
Accu 3:
[Afbeelding]
Accu 2:
[Afbeelding]
Ik heb vandaag een e-mail van Sessy gehad dat het iets met de omvormer is en dat de accu wordt omgeruild. Dus het lijkt me handig als je gewoon Sessy een e-mail stuurt en aangeeft wat voor probleem je hebt.niels.p schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:59:
[...]
Ook hier bij 1 van de twee sessys raar gedrag. Via api setpoint op ontladen, gaat ie laden met 40W en bij setpoint op laden flippert ie tussen laden en ontladen. Heb em nu maar uit en draai XoM van HA met overgebleven Sessy zonder problemen.
@Twan_V lezen jullie mee? Of willen jullie per mail nog een melding?
[ Voor 20% gewijzigd door Sicos op 09-01-2024 13:15 ]
Klopt, heb je ook gelijk in. Maar als ze al een issue op het oog hebben, kunnen ze dmv dit soort berichten in fora wel inschatten hoe veel de issue voorkomt.Sicos schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:12:
[...]
Ik heb vandaag een e-mail van Sessy gehad dat het iets met de omvormer is en dat de accu wordt omgeruild. Dus het lijkt me handig als je gewoon Sessy een e-mail stuurt en aangeeft wat voor probleem je hebt.
Bij mij doet de accu het min of meer prima zolang het setpoint maar niet boven 450 komt, alles daarboven geeft vaak erg vreemd gedrag zoals juist met de waarde gaan laden waarmee je wilt ontladen.
P.S. Tweakers.net is natuurlijk geef officieel support kanaal van Sessy he ,,,, daar heb je gewoon info@sessy.nl voor of je belt ze.
Hier in Zuid-Limburg zelfs alle twee op 97% 👍KoQuest schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:10:
Alletwee de batterijen met dit zonnetje toch op 87% gekomen. Niet verkeerd. :-)
Dan liggen je panelen een stuk gunstiger dan bij mijD_aniel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Hier in Zuid-Limburg zelfs alle twee op 97% 👍
..... Eindelijk weer eens zon ......
Goeie vraag. Ik heb er twee in de schuur achter in de tuin hangen.Leoniq schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:35:
Hoe is de ervaring van mensen die de accu op een niet verwarmde plek hebben hangen. Garage of zolder nu het kouder is met laden?
[ Voor 17% gewijzigd door KoQuest op 10-01-2024 09:24 ]
Zolang het niet idioot koud wordt zal het allemaal wel meevallen... en anders belast je je accu's gewoon even goed dan wordt het vanzelf weer een paar graden warmer in je schuur.KoQuest schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:22:
[...]
Goeie vraag. Ik heb er twee in de schuur achter in de tuin hangen.
Wat zouden we willen weten?
En hoe is dat te meten?
Vooralsnog merk ik weinig verschil, maar goed, wellicht valt het niet op, of kan ik het niet meten met de sensoren van de Sessy-P1 of de batterij-dongels?
Kan ook, en morgen is de kou weer uit de lucht.Sicos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Zolang het niet idioot koud wordt zal het allemaal wel meevallen... en anders belast je je accu's gewoon even goed dan wordt het vanzelf weer een paar graden warmer in je schuur.
Wat een geweldige app, doen de Sessy's wat ik wil? ( ben idd niet zo computer technisch)Sandburd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:17:
Het heeft even geduurd, maar..... de "My Home Battery" app staat in de Apple Store:
https://apps.apple.com/us/app/my-home-battery/id6471917586
De mensen die testflight gebruikten zagen vanochtend waarschijnlijk ook opeens de nieuwe versie, Apple heeft na contact zoeken alles goedgekeurd
Dankje is een geweldige appSandburd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:17:
Het heeft even geduurd, maar..... de "My Home Battery" app staat in de Apple Store:
De mensen die testflight gebruikten zagen vanochtend waarschijnlijk ook opeens de nieuwe versie, Apple heeft na contact zoeken alles goedgekeurd
Geweldig dankjewel!Sandburd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:17:
Bij mij niks op de zon (10kw PV). De WP verbruikt alles (die trekt 2-2,5kw met de vorst).D_aniel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Hier in Zuid-Limburg zelfs alle twee op 97% 👍
..... Eindelijk weer eens zon ......
Bij mij is dat wel zichtbaar.Pibri schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Geweldig dankjewel!
Ik zie dat de knop "idle" weggelaten is in de nieuwe versie. Een bewuste keuze? Ik test nu de discharge en dat gaat prima.
[ Voor 7% gewijzigd door fplin op 10-01-2024 20:09 ]
Ik had in versie 1.0 de knoppen charge, zero on meter, idle, sessy ROI.fplin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:07:
[...]
Bij mij is dat wel zichtbaar.
Maar wat doet hij eigenlijk in deze stand ?
Je kunt de idle knop toch gewoon aanzetten? Als je in de app op een Sessy klikt, dan op settings, advanced kun je daar de idle knop aan/uit zetten toch?Pibri schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Ik had in versie 1.0 de knoppen charge, zero on meter, idle, sessy ROI.
In versie 1.1.0 heb ik charge, discharge, zero on meter, Sessy ROI
De idle stand is als je wilt dat Sessy even helemaal niets doet, geen strategie niets, standby stand. Ik stuur Sessy met scripts aan zoals ROI doet en bijv na een paar uur laden of ontladen zet ik hem in Idle tot een volgend schakelmoment.
Super,DJP! schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Je kunt de idle knop toch gewoon aanzetten? Als je in de app op een Sessy klikt, dan op settings, advanced kun je daar de idle knop aan/uit zetten toch?
Het is niet nodig. Als je een 3 fase aansluiting hebt en je hebt op elke fase 1 Sessy en je warmte pomp hangt ook aan 1 fase dan wordt alles in de slimme meter tegen elkaar weg gestreept.Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:17:
Ik had een vraag over een bepaalde situatie en of iemand dit al heeft geimplementeerd.
Is het mogelijk om bij een 3x25 [A] aansluiting 1,2 of 3 sessies per fase aan te sluiten, waarbij je de ontlading kan regelen over mogelijk een andere fase door daarin te schakelen.
Mijn PV installatie is een 3 fase systeem en zal dan 3 sessy's kunnen opladen per fase.
Mijn warmtepomp (grootste verbruiker) is 1 fase.
Zou ik een regeling kunnen maken, waarbij als 1 batterij 'leeg' is over kan schakelen naar batterij 2 of 3?
Het lijkt mij, dat dit door relais regeling bijvoorbeeld via een ESP (incl. beveiligingen) en home assistant dit mogelijk zou moeten zijn?
Verzin ik nu iets raars? Heeft iemand dit al eventueel toegepast? Zijn er andere limitaties, zoals verzekeringtechnisch.
Het forumtopic is erg groot en heb getracht dit te zoeken, mogelijk is dit onderwerp al behandeld excuses hiervoor.
[ Voor 6% gewijzigd door Sicos op 11-01-2024 10:43 ]
Het gaat dus om per saldo wat je afneemt en teruglevertSicos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Het is niet nodig. Als je een 3 fase aansluiting hebt en je hebt op elke fase 1 Sessy en je warmte pomp hangt ook aan 1 fase dan wordt alles in de slimme meter tegen elkaar weg gestreept.
Bijvoorbeeld:
- Je warmte pomp en 1 Sessy zit op fase 1
- Sessy 2 zit op fase 2
- Sessy 3 zit op fase 3
Je warmte pomp verbruikt 15KW ... zo maar een getal ... op fase 1 ... dan zal elke Sessy (als deze helemaal vol zit) 5KW terug leveren op elke fase.
De slimme meter ziet dit dan als volgt:
Fase 1: verbruik 10kw ... want je Sessy die op die fase zit heeft die 5KW geleverd
Fase 2: 5KW terug geleverd
Fase 3: 5KW terug geleverd
Het reken sommetje in de slimme meter is dan:
+ 10KW verbuik
- 5KW terug levering
- 5KW terug levering
= 0 verbruik.
Technisch gezien heb jij op fase 1 10KW uit het net gehaald en hebben je buurtgenoten die 5KW die je op de andere fases hebt terug geleverd verbruikt.
Maar goed het is zo wettelijk geregeld dat je slimme meter dit ziet als 0 verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door Karmusch op 11-01-2024 10:45 ]
Per fase kun je 2 accu's aansluiten anders kom je boven de 25A per faseKarmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:17:
Ik had een vraag over een bepaalde situatie en of iemand dit al heeft geimplementeerd.
Is het mogelijk om bij een 3x25 [A] aansluiting 1,2 of 3 sessies per fase aan te sluiten, waarbij je de ontlading kan regelen over mogelijk een andere fase door daarin te schakelen.
Mijn PV installatie is een 3 fase systeem en zal dan 3 sessy's kunnen opladen per fase.
Mijn warmtepomp (grootste verbruiker) is 1 fase.
Zou ik een regeling kunnen maken, waarbij als 1 batterij 'leeg' is over kan schakelen naar batterij 2 of 3?
Het lijkt mij, dat dit door relais regeling bijvoorbeeld via een ESP (incl. beveiligingen) en home assistant dit mogelijk zou moeten zijn?
Verzin ik nu iets raars? Heeft iemand dit al eventueel toegepast? Zijn er andere limitaties, zoals verzekeringtechnisch.
Het forumtopic is erg groot en heb getracht dit te zoeken, mogelijk is dit onderwerp al behandeld excuses hiervoor.
Nog wel, maar de veranderingen gaan snel.Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Het gaat dus om per saldo wat je afneemt en teruglevert
Dank voor je uitgebreide toelichting, dit is het beste antwoord wat je me had kunnen geven.
Ik zat dus al blijkbaar veel te moeilijk te denken, top dank!
Even ter check, na afloop saldering blijft dit dus ook zo als ik jou goed interpreteer.
Volgens mij belasten ze mensen in Belgie ook voor het PIEK verbruik. Trek jij om 1 of andere reden even kort een hele hoge load op een fase dan krijg je hier min of meer een piek verbruik boete voor. Zal ook wel weer een manier zijn om te proberen om de balans over de fases min of meer gelijk te houden en het extra geld zullen ze vast ook niet erg vinden.ybos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Nog wel, maar de veranderingen gaan snel.
Tijdje geleden extra kosten wanneer je teruglevert met zonnepanelen.
Las van de week dat eigenaren van panelen hoger kwh tarief betalen dan wanneer je geen zonnepanelen hebt bij sommige energieaanbieders.
Wellicht is de volgende stap dat onbalans tussen de fasen ook kosten met zich mee gaat brengenWho knows, maar zou me niks verbazen
[ Voor 29% gewijzigd door Sicos op 11-01-2024 11:15 ]
Voor zover ik weet wel want het is in je slimme meter die dat weggestreept alles wat je daarboven nog terug levert en wat je daarvoor krijgt is natuurlijk afhankelijk van de afbouw van de salderingsregeling maar alles wat je meter tegen elkaar weg kan strepen heeft daar niks mee te maken.Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Het gaat dus om per saldo wat je afneemt en teruglevert
Dank voor je uitgebreide toelichting, dit is het beste antwoord wat je me had kunnen geven.
Ik zat dus al blijkbaar veel te moeilijk te denken, top dank!
Even ter check, na afloop saldering blijft dit dus ook zo als ik jou goed interpreteer.
Ook in Nederland worden piek belasting i.p.v. de huidige CapTar besproken. Ik ben er inmiddels alweer een paar jaar uit en weet dus verdere plannen hierop niet. Eens dat de kloof wel groter wordt qua kennis en handelen daarin.Sicos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:10:
[...]
Volgens mij belasten ze mensen in Belgie ook voor het PIEK verbruik. Trek jij om 1 of andere reden even kort een hele hoge load op een fase dan krijg je hier min of meer een piek verbruik boete voor. Zal ook wel weer een manier zijn om te proberen om de balans over de fases min of meer gelijk te houden en het extra geld zullen ze vast ook niet erg vinden.
Edit: Zo te zien is het wat je als piek in een kwartier verbruikt.
https://www.test-aankoop....22?updateBeanConsent=true
Maar goed mochten ze dat ooit hier in Nederland invoeren dan heb je weer mazzel als je een Sessy of ander soort accu systeem hebt want die vlakt die piek weer af. Het beste is dan weer wel om alles zo gelijkmatig mogelijk over de fases te verdelen zodat je piekbelasting zo laag mogelijk blijft.
Einde verhaal is dan weer wel dat ze de mensen die niet technisch onderlegd zijn gewoon naaien want die hebben echt geen idee hoe ze alles zo goed mogelijk over de fases kunnen verdelen... die zijn al lang blij dat de boel het gewoon doet.
Ik zie dat je inmiddels gevonden hebt waar hij zit. Maar het is inderdaad een bewuste keuze om hem "default" niet te tonen. Ik test zelf op een iPhone SE die maar een heel klein scherm heeft. Zo kwam ik erachter dat je op dat schermformaat moet gaan schuiven om de knop naar boven te halen (je ziet hem maar een klein beetje). Dat schuiven kan, is ingebouwd, maar vond het daarom wel netjes om de knop onder een setting te plaatsen.Pibri schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Geweldig dankjewel!
Ik zie dat de knop "idle" weggelaten is in de nieuwe versie. Een bewuste keuze? Ik test nu de discharge en dat gaat prima.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq