Dat geloof ik graag, maar ik zou toch graag meer achtergrondinformatie over het bij de Sessy toegepaste BMS zien. Ik hoor teveel verhalen over:
- Helemaal moeten ontladen of tot 100% laden om het geheel weer op de rit te krijgen
- Driften van het percentage
- Onterecht vol of leeg aangeven
Als ik besluit om 4 Sessy's aan te schaffen ipv bijv. een Victron of ander systeem, dan wil ik wel zeker weten dat ik voor >12.000 Euro een product aanschaf dat daadwerkelijk gaat handelen en laadt/ontlaadt wanneer ik dat verwacht ipv dat ik bijv. moet constateren dat ik regelmatig handmatig moet bijsturen omdat 1 of meerdere accu's van de leg af zijn. Bij een Victron systeem kan ik zelf voor een BMS kiezen en weet ik waar ik aan toe ben, maar, ik geef de voorkeur aan een plug & play systeem zoals een Sessy omdat ik het niet zie zitten om de rest zelf aan te moeten sluiten met alle gevolgen van dien.
Ik zit hier niet om te klagen of een product af te zeiken, ik kom hier regelmatig langs omdat ik bijna een verbouwing van de garage achter de rug heb en de volgende stap is om er een thuisaccu te plaatsen. Door de berichten die ik lees word ik steeds terughoudender. Ik proef hier ook een bias vanuit de mensen die al een Sessy hebben, dat is prima, maar ik hoop niet dat over enige tijd de capaciteit van de Sessy's terugloopt en er steeds meer problemen naar voren komen omdat er sprake is van een BMS dat niet voldoende presteert.
Er wordt geen inzicht in voltages per cell en het toegepaste BMS gegeven en dat zorgt voor enige, en mogelijke onterechte, argwaan aan mijn kant.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP