Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09 11:47
Vreemd, de tweede accu is nu nog 14 procent, staat op Nul op de meter, huis verbruikt nu 400 W, maar het komt op een of andere manier niet uit de accu. Daar zie ik nu staan "laden" met rond de 20W.

Zou toch gewoon uit de accu moeten komen nog? Waarom gaat ie nu laden?

Mijn Homey loopt nog niet, moet ik nog aanpassen op de tweede accu, vandaar nu Sessy NOM. Maar ik vind dit wel raar eigenlijk..

Toch iets verkeerd aangesloten? Kan toch haast niet..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:39
cacofant schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:23:
Vreemd, de tweede accu is nu nog 14 procent, staat op Nul op de meter, huis verbruikt nu 400 W, maar het komt op een of andere manier niet uit de accu. Daar zie ik nu staan "laden" met rond de 20W.

Zou toch gewoon uit de accu moeten komen nog? Waarom gaat ie nu laden?

Mijn Homey loopt nog niet, moet ik nog aanpassen op de tweede accu, vandaar nu Sessy NOM. Maar ik vind dit wel raar eigenlijk..

Toch iets verkeerd aangesloten? Kan toch haast niet..
Klopt de SoC? Heb je de Sessy al een keer helemaal ontladen en geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nee nog niet want na montage zat er nog 45 procent in. Maar er staat nu niet dat ie leeg is, en het laden met 20-25W vind ik ook vreemd.

Nu is het weer gestopt, maar huis loopt nog steeds niet op de accu. Nou morgen maar verder kijken :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
cacofant schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:36:
Nee nog niet want na montage zat er nog 45 procent in. Maar er staat nu niet dat ie leeg is, en het laden met 20-25W vind ik ook vreemd.

Nu is het weer gestopt, maar huis loopt nog steeds niet op de accu. Nou morgen maar verder kijken :-)
Ik zou hem vanacht even helemaal opladen, dan is de kans dat de SoC morgen correct is een stuk groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Het lijkt dat accu 1 de tweede accu gaat opladen als ik accu 2 met de hand op laden zet.. is dat goed?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAJfdxMDabyOXMFFBBmvseRPfhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rR13mTxyRSVF1749eXfo3a9D.png?f=fotoalbum_large

En op de tweede Sessy zie ik steeds 0 staan bij de zonnepanelen. Kan accu 1 alleen maar opgeladen worden met zonnepanelen? Hoe komt accu 2 dan vol?

Ik dacht dat ze tegelijkertijd geladen zouden worden als er voldoende zon schijnt?!

[ Voor 21% gewijzigd door cacofant op 30-12-2023 10:26 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:28

worker

2x Sessy thuisbatterij

Dat is toch logisch? Je laadt via de API mode accu 2 op. En accu 1 probeert de meter op nul te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Is niet goed voor je portemonnee natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Wat je PV doet staat hier volledig los van.
Het is logisch dat er maar bij 1 Sessy een PV vermogen staat, want als het goed is is de PV maar op 1 Sessy aangesloten

[ Voor 59% gewijzigd door worker op 30-12-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:34
worker schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:44:
Dat is toch logisch? Je laadt via de API mode accu 2 op. En accu 1 probeert de meter op nul te houden.
Hier een ander systeem. Maar dit vind ik niet logisch. Dit is wel heel erg inefficient.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Dus als ik een van de twee wil vol laden moeten ik accu 1 in idle zetten, met als gevolg dat wat de zon nu opwekt in accu 2 verdwijnt samen met aanvoer van het net?

Dit ziet er beter uit..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyAJFPct4LIIG-yjVlNqr2XXIEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aFCvIu9VIWAl0uJDwlOHiyXZ.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
cacofant schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:02:
Dus als ik een van de twee wil vol laden moeten ik accu 1 in idle zetten, met als gevolg dat wat de zon nu opwekt in accu 2 verdwijnt samen met aanvoer van het net?

Dit ziet er beter uit..[Afbeelding]
Ook niet efficient beide batterijen ,met zo'n laadeffcientie. Zie: https://www.sessy.nl/tech...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
@John245 wat wil je nu zeggen eigenlijk? Ik heb nu eenmaal Sessy's hangen en u blijkbaar niet? Gefeliciteerd :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 16:39

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Als ik het goed begrijp heb je één Sessy in NOM staan en de ander op 'laden'. Dat is niet logisch.
De Sessy die NOM staat probeert het totaal op 0 te houden. Wat je verder ook doet, met ZP of Sessy.
Je zei eerder ook dat één Sessy geen ZP opbrengst aangaf. Heb je de ZP in twee strengen verdeeld dan, waarbij ze ieder door een 'eigen' Sessy gaan? Zo niet, is het ook logisch. dat maar één Sessy opbrengst aangeeft.
Je wilt de Sessy laden met de ZP. Maar dat is ook niet altijd handig. Je hebt Tibber, dus dynamisch contract. Zet ze beide dan in ROI, dat is handiger. NOM is bij dynamisch contract niet efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
cacofant schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:17:
@John245 wat wil je nu zeggen eigenlijk? Ik heb nu eenmaal Sessy's hangen en u blijkbaar niet? Gefeliciteerd :-)
Nee dat wil ik niet zeggen, anders had ik dat wel gezegd en je ook geen link naar de documentatie gegeven. Maar waarschijnlijk wordt dit niet gewaardeerd. Dus ik zal je geen goedbedoelde adviesen meer geven.

Ik wil zeggen kijk hoe je dit efficienter kan regelen. Ik weet dat veel gebruikers HA gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik had het efficiënt geregeld met maar 1 Sessy via Homey en een NOM script. Nu is er echter een Sessy bij gekomen en nu werkt dat script even niet meer omdat de tweede Sessy daar dus niet bekend is. Vandaar dat ik nu even aan het draaien ben op Sessy NOM. Ik wilde batterij 2 vol hebben omdat die niet goed gecalibreerd is, vandaar de vraag.

@rene037 ROI houdt de meter dan ook op 0 ? En dan gaat het in de nacht volle bak laden of ontladen (dus herrie denk ik). Daar zit ik niet op te wachten. :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

cacofant schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:25:
Ik had het efficiënt geregeld met maar 1 Sessy via Homey en een NOM script. Nu is er echter een Sessy bij gekomen en nu werkt dat script even niet meer omdat de tweede Sessy daar dus niet bekend is. Vandaar dat ik nu even aan het draaien ben op Sessy NOM. Ik wilde batterij 2 vol hebben omdat die niet goed gecalibreerd is, vandaar de vraag.

@rene037 ROI houdt de meter dan ook op 0 ? En dan gaat het in de nacht volle bak laden of ontladen (dus herrie denk ik). Daar zit ik niet op te wachten. :-)
Ja, als het 's nachts goedkoop is, gaat hij laden. Je kunt bij de instellingen aangeven dat het ventialtorniveau laag blijft. Hij (ont)laadt dan trager, maar maakt minder herrie.
Als je die ene helemaal vol wilt, kun je die andere beter afschakelen. Als één door Homey bestuurd wordt en de ander niet, weten ze van elkaar niet wat ze doen.
Overigens, vestig niet teveel hoop op die calibratie. Ik heb dat totaal laten zitten. De status battery full en battery empty is waar ik naar kijk, de rest zal wel. Ik weet niet helemaal waarom de 99% geen 100% wordt, of soms met nog meer afwijking, hopelijk niet omdat ze de AD-converters in de ESP32 gebruikt hebben. Want die krijg je per definitie niet goed. (Weet ik uit ervaring, wilde voor mijn werktafel de netspanning en stroom meten, maar dat werd niets. Externe AD-converter werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
De nieuwe accu gaf overal nog 12 procent aan, en geen battery empty. Maar er kwam ook niets meer uit. Vandaar dat ik nu eerst tot 100 procent aan het laden ben.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
rene037 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:13:
[...]
Overigens, vestig niet teveel hoop op die calibratie. Ik heb dat totaal laten zitten. De status battery full en battery empty is waar ik naar kijk, de rest zal wel. Ik weet niet helemaal waarom de 99% geen 100% wordt, of soms met nog meer afwijking, hopelijk niet omdat ze de AD-converters in de ESP32 gebruikt hebben. Want die krijg je per definitie niet goed. (Weet ik uit ervaring, wilde voor mijn werktafel de netspanning en stroom meten, maar dat werd niets. Externe AD-converter werkt wel.
Waarom zou dit niet gewoon een combinatie van LFP eigenschappen icm BMS zijn? Ik heb er al een aantal keren iets over geschreven met nul reactie. Ben wel benieuwd of hier een toekomstige uitdaging in gaat zitten bij de Sessy.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zojuist is een update (1.1.0) van de Home Battery app live gegaan in de Google Play Store

Wijzigingen:
Globale instellingen
- Labels, je kunt de naam van de sessy op de "kaart" laten tonen
- Units of measure, voegt watt toe aan de getallen
- Refresh interval, hoe vaak wordt de data ververst (standarad 10 seconden)

Instellingen per batterij
- Charge amount, met hoeveel watt moet de batterij laden in de "Charge modus"
- Discharge amount, met hoeveel watt moet de batterij ontladen in de "Discharge modus"
- Show/hide idle button, op kleine schermen bleek je te moeten gaan scrollen als er ook nog een idle button onder de rest staat. (test ook op een iPhone SE 2020)

En een kleine bug in de "pull to refresh" is opgelost. Sommige telefoons (mijn eigen S23 bijvoorbeeld) killen de timers die gebruikt worden voor de data refresh wanneer de app naar de achtergrond gaat. Pull to refresh herstart de handel (of je kunt natuurlijk gewoon de app opnieuw starten)

De mensen die testflight op apple gebruiken zien ook de nieuwe versie. En heb nu maar de nieuwe versie ingediend bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-09 21:00
Mooi dat je dit gemaakt hebt Sandburd. Sessy's staan in bestelling. Maar zal deze app gaan gebruiken. Een maat maakt HA voor mij, maar dat puur voor monitoring. Te ingewikkeld voor mij. Dus dit is top. Wellicht een domme vraag, maar buiten Engels is NL instellen ook mogelijk?.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
@Sandburd mooie update! Bedankt weer!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Taro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:23:
[...]

Waarom zou dit niet gewoon een combinatie van LFP eigenschappen icm BMS zijn? Ik heb er al een aantal keren iets over geschreven met nul reactie. Ben wel benieuwd of hier een toekomstige uitdaging in gaat zitten bij de Sessy.
Ja, kan zeker ook. Vooral omdat bij het gebruikte type accu de spanningsverschillen niet zo groot zijn bij bijna vol en bijna leeg. Zoals ook al eerder gesuggereerd zou je ook bij full/empty het percentage kunnen resetten. Het BMS stopt niet zomaar. Ik ga ervan uit dat Sessy/charged gegronde redenen heeft dat niet op die manier in de firmware te regelen. Ze hebben zeker bij charged al wat langer dan ik/wij ervaring met accu's en BMS-en denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

rene037 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:42:
[...]
Ze hebben zeker bij charged al wat langer dan ik/wij ervaring met accu's en BMS-en denk ik.
Dat geloof ik graag, maar ik zou toch graag meer achtergrondinformatie over het bij de Sessy toegepaste BMS zien. Ik hoor teveel verhalen over:
  • Helemaal moeten ontladen of tot 100% laden om het geheel weer op de rit te krijgen
  • Driften van het percentage
  • Onterecht vol of leeg aangeven
Als ik besluit om 4 Sessy's aan te schaffen ipv bijv. een Victron of ander systeem, dan wil ik wel zeker weten dat ik voor >12.000 Euro een product aanschaf dat daadwerkelijk gaat handelen en laadt/ontlaadt wanneer ik dat verwacht ipv dat ik bijv. moet constateren dat ik regelmatig handmatig moet bijsturen omdat 1 of meerdere accu's van de leg af zijn. Bij een Victron systeem kan ik zelf voor een BMS kiezen en weet ik waar ik aan toe ben, maar, ik geef de voorkeur aan een plug & play systeem zoals een Sessy omdat ik het niet zie zitten om de rest zelf aan te moeten sluiten met alle gevolgen van dien.

Ik zit hier niet om te klagen of een product af te zeiken, ik kom hier regelmatig langs omdat ik bijna een verbouwing van de garage achter de rug heb en de volgende stap is om er een thuisaccu te plaatsen. Door de berichten die ik lees word ik steeds terughoudender. Ik proef hier ook een bias vanuit de mensen die al een Sessy hebben, dat is prima, maar ik hoop niet dat over enige tijd de capaciteit van de Sessy's terugloopt en er steeds meer problemen naar voren komen omdat er sprake is van een BMS dat niet voldoende presteert.

Er wordt geen inzicht in voltages per cell en het toegepaste BMS gegeven en dat zorgt voor enige, en mogelijke onterechte, argwaan aan mijn kant.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Dat BMS is inderdaad echt wel een dingetje. Zojuist is batterij 1 er dus mee gestopt vanwege "leeg" maar percentage is nog 9 procent. Hier is geen touw aan vast te knopen..

Het hoeft echt niet met LFP batterijen, mijn Tesla Model 3 vertoond dit gedrag niet, dat zou lekker zijn. Dan stond je vaak langs de kant van de weg met een lege accu :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Leoniq schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:41:
Mooi dat je dit gemaakt hebt Sandburd. Sessy's staan in bestelling. Maar zal deze app gaan gebruiken. Een maat maakt HA voor mij, maar dat puur voor monitoring. Te ingewikkeld voor mij. Dus dit is top. Wellicht een domme vraag, maar buiten Engels is NL instellen ook mogelijk?.
Onder water heb ik inmiddels ingebouwd dat ik hem kan vertalen, dus Nederlands staat als volgende feature op de planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

cacofant schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:32:
Dat BMS is inderdaad echt wel een dingetje. Zojuist is batterij 1 er dus mee gestopt vanwege "leeg" maar percentage is nog 9 procent. Hier is geen touw aan vast te knopen..

Het hoeft echt niet met LFP batterijen, mijn Tesla Model 3 vertoond dit gedrag niet, dat zou lekker zijn. Dan stond je vaak langs de kant van de weg met een lege accu :-)
Exact, een LFP batterij is prima, maar dan wel icm een goed BMS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Taro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:02:
[...]

Exact, een LFP batterij is prima, maar dan wel icm een goed BMS.
Soms mis ik ook wel een beetje meer inzicht in de BMS. Aan de andere kant begrijp ik Sessy ook wel. Wij als Tweakers zitten daar misschien op meer data van het BMS te wachten, maar zijn wij de doelgroep van Sessy? Ik denk dat een hoop mensen die een Sessy kopen een stuk minder technisch zijn dan wij als Tweakers. Hoe meer data zij krijgen hoe meer vragen zij gaan stellen. Vragen die misschien niet terecht zijn omdat ze niet precies weten wat ze van de data moeten vinden.

Volgens mij (met mijn beperkte inzicht) doet de BMS wat die moet doen. De accu laad en ontlaad netjes en zolang je af en toe de 0 en 100% aantikt blijft de SoC ook redelijk nauwkeurig. Hoe lang de Sessy meegaat en wat de kwaliteit van de accu's over X jaar is zal de tijd moeten leren. Zonder meer data (van de BMS) kun je daar nu nog weinig over zeggen denk ik.

Maar meer data om dit te bewijzen en een nauwkeuriger SoC onder alle omstandigheden is natuurlijk altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@DJP! Daar zit zeker een kern van waarheid in. Echter is bij veel producten extra achterliggende kennis niet of minder relevant, als het product maar werkt is het al snel goed. Een niet-Tweaker zal bij een Sessy tegen dezelfde constateringen aanlopen, dat mogelijk voor lief nemen en daar niet teveel achter zoeken. Een wel-Tweaker zoekt naar de achterliggende oorzaak en dan komt al snel het BMS naar voren. Met een niet optimaal functionerend BMS zal het voltageverschil tussen de verschillende cellen steeds verder toenemen met als gevolg:
  • Eerder leeg
  • Eerder vol
  • Minder bruikbare capaciteit
  • Hogere belasting van bepaalde cellen dan andere cellen
  • Snellere degradatie dan je standaard mag verwachten
En dan is er nog een argument ivm 6000 cycles en reservecapaciteit, maar je koopt 5 relatief dure kWh's met als doel om of zoveel mogelijk opwek zelf te verbruiken of er door de ROI mode zoveel en snel mogelijk mee terug te verdienen. Daarvoor heb je natuurlijk graag zo lang mogelijk 100% van de 5 kWh capaciteit tot je beschikking. En dat dat dan na bijv. 2 jaar 5-10% minder is door natuurlijke degradatie hoort erbij. Maar als je accu na enige maanden in gebruik te zijn bij 9% al aangeeft leeg te zijn of niet meer tot 100% laadt dan loopt de capaciteit die je juist zo graag wil benutten en inzetten wel erg snel terug.

Het zou fijn zijn als hier toch meer informatie over kan worden gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Taro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:32:
@DJP! Daar zit zeker een kern van waarheid in. Echter is bij veel producten extra achterliggende kennis niet of minder relevant, als het product maar werkt is het al snel goed. Een niet-Tweaker zal bij een Sessy tegen dezelfde constateringen aanlopen, dat mogelijk voor lief nemen en daar niet teveel achter zoeken. Een wel-Tweaker zoekt naar de achterliggende oorzaak en dan komt al snel het BMS naar voren. Met een niet optimaal functionerend BMS zal het voltageverschil tussen de verschillende cellen steeds verder toenemen met als gevolg:
  • Eerder leeg
  • Eerder vol
  • Minder bruikbare capaciteit
  • Hogere belasting van bepaalde cellen dan andere cellen
  • Snellere degradatie dan je standaard mag verwachten
En dan is er nog een argument ivm 6000 cycles en reservecapaciteit, maar je koopt 5 relatief dure kWh's met als doel om of zoveel mogelijk opwek zelf te verbruiken of er door de ROI mode zoveel en snel mogelijk mee terug te verdienen. Daarvoor heb je natuurlijk graag zo lang mogelijk 100% van de 5 kWh capaciteit tot je beschikking. En dat dat dan na bijv. 2 jaar 5-10% minder is door natuurlijke degradatie hoort erbij. Maar als je accu na enige maanden in gebruik te zijn bij 9% al aangeeft leeg te zijn of niet meer tot 100% laadt dan loopt de capaciteit die je juist zo graag wil benutten en inzetten wel erg snel terug.

Het zou fijn zijn als hier toch meer informatie over kan worden gegeven.
Qua capaciteit kan ik alleen naar mijn eigen cijfers kijken. Als de Sessy volledig is opgeladen kost dat rond de 6,2 kWh en komt er 5,2 kWh uit. Dit is tot nu toe aardig stabiel en ik zie er nog geen teruggang in. Ik meet dit met een kWh meter die ik via ModBus kan uitlezen. Uiteraard bewaar ik deze data om over een langere termijn iets van een terugloop van efficiëntie/capaciteit te ontdekken.

Volgens mij is tijdens de Tweakers Teams sessie met Sessy (ergens begin dit jaar geweest) door de mensen van Sessy bevestigd dat er wel zicht is op de cell voltages. Deze zijn alleen niet via de API beschikbaar, of dit ooit nog komt moet je aan Sessy zelf vragen. Waar ik wel benieuwd naar ben is of dit actief gemonitord wordt door Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DJP! schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:19:
[...]
Deze zijn alleen niet via de API beschikbaar, of dit ooit nog komt moet je aan Sessy zelf vragen. Waar ik wel benieuwd naar ben is of dit actief gemonitord wordt door Sessy.
Ik hoef niet per se inzicht in de afzonderlijke cellen te hebben, ik wil vertrouwen in het geheel hebben voordat ik tot aanschaf over ga. Dat vertrouwen heb ik nu onvoldoende op basis van de berichten die ik hier zie langskomen. Voor bijv. 1 Sessy en om te proberen geloof ik het wel, maar voor 4 of meer wacht ik eerst verdere berichtgeving af, gelukkig geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
DJP! schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:16:
[...]

Soms mis ik ook wel een beetje meer inzicht in de BMS. Aan de andere kant begrijp ik Sessy ook wel. Wij als Tweakers zitten daar misschien op meer data van het BMS te wachten, maar zijn wij de doelgroep van Sessy? Ik denk dat een hoop mensen die een Sessy kopen een stuk minder technisch zijn dan wij als Tweakers. Hoe meer data zij krijgen hoe meer vragen zij gaan stellen. Vragen die misschien niet terecht zijn omdat ze niet precies weten wat ze van de data moeten vinden.

Volgens mij (met mijn beperkte inzicht) doet de BMS wat die moet doen. De accu laad en ontlaad netjes en zolang je af en toe de 0 en 100% aantikt blijft de SoC ook redelijk nauwkeurig. Hoe lang de Sessy meegaat en wat de kwaliteit van de accu's over X jaar is zal de tijd moeten leren. Zonder meer data (van de BMS) kun je daar nu nog weinig over zeggen denk ik.

Maar meer data om dit te bewijzen en een nauwkeuriger SoC onder alle omstandigheden is natuurlijk altijd welkom!
Ik ben zo'n niet technische sessy bezitter. Met de bms data zou ik helemaal niets kunnen.

Mijn kennis van de elektrotechniek beperkt zich tot de kleuren van de installatiedraad (oppassen voor de groene draad van voor 1970) en meer watt=dikkere draad.

Toch wil ik ook wel zicht houden op de kwaliteit van mijn accu's (garantie?) en vind ik het best irritant dat mij sessy's stoppen met ontladen bij 9% en niet verder laden dan 88% maar dat dus eigenlijk 0 en 100% schijnt te zijn.

Het bovengenoemde is dan ook wel het enige wat ik op de sessy heb aan te merken. Fijne lui daar in Andelst en de sessy's werken natuurlijk machtig mooi met de NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik vind juist de Sessy NOM niet goed werken, vooral niet in de nacht. Mijn tweede accu is bijna niet ontladen vannacht, terwijl als ik hiervoor Homey gebruik, ik wel gewoon energie uit de accu krijg. Dus daar kan echt nog wel wat aan verbeterd worden.

Iemand een idee hoe Sessy NOM flow via Homey aan te passen op twee batterijen?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
cacofant schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:17:
Ik vind juist de Sessy NOM niet goed werken, vooral niet in de nacht. Mijn tweede accu is bijna niet ontladen vannacht, terwijl als ik hiervoor Homey gebruik, ik wel gewoon energie uit de accu krijg. Dus daar kan echt nog wel wat aan verbeterd worden.

Iemand een idee hoe Sessy NOM flow via Homey aan te passen op twee batterijen?
Wij hebben een heel laag rustverbruik (300wh) dus dat pakt hij niet op.

Maar nu wat anders: de sessy's doen het niet. In de portal staat in het venster verbruiksmeter ''Koppel de verbruiksmeter met het serienummer voor verbruiksdata''

Weet iemand wat daar mee bedoeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik heb ook een heel laag rustverbruik,echter via Homey kan ik dan toch eerder de batterij aanspreken, Sessy NOM reageert in mijn ogen nog steeds veel te traag. Hopelijk passen ze dit bij Sessy nog eens aan.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sarcomorbato schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:03:
[...]

Ik ben zo'n niet technische sessy bezitter. Met de bms data zou ik helemaal niets kunnen.

Mijn kennis van de elektrotechniek beperkt zich tot de kleuren van de installatiedraad (oppassen voor de groene draad van voor 1970) en meer watt=dikkere draad.

Toch wil ik ook wel zicht houden op de kwaliteit van mijn accu's (garantie?) en vind ik het best irritant dat mij sessy's stoppen met ontladen bij 9% en niet verder laden dan 88% maar dat dus eigenlijk 0 en 100% schijnt te zijn.

Het bovengenoemde is dan ook wel het enige wat ik op de sessy heb aan te merken. Fijne lui daar in Andelst en de sessy's werken natuurlijk machtig mooi met de NOM.
Als je de Sessy handmatig (via de API) helemaal ontlaad en daarna helemaal oplaad. Dan zou de SoC weer van 0 naar 100% moeten werken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sarcomorbato schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:22:
[...]

Maar nu wat anders: de sessy's doen het niet. In de portal staat in het venster verbruiksmeter ''Koppel de verbruiksmeter met het serienummer voor verbruiksdata''

Ik denk dat je je P1 dongel niet gekoppeld hebt. Als je naar het IP-adres van je Sessy gaat, zie je dan bij
Hernieuwbare energie instellingen het IP-adres van je dongel staan? Zo niet, daar invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:37
Sarcomorbato schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:22:
[...]

Heb je de handleiding gevolgt, met het kopelen van de Batterij en de P1 dongle in het portaal, je moet beide opvoeren. maar je ziet op het einde alleen je active Sessy's.
https://www.sessy.nl/wp-c...portal_aanmelden-v0.2.pdf

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik.h
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14:00
MarcoPolet schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:26:
Met betrekking tot EMHASS: ben een paar uur bezig geweest om 't aan de praat te krijgen als Add-on binnen HAOS, maar krijg het niet voor elkaar dat hij sensoren (zoals stroomgebruik en zonneenergie opwek) op kan vragen bij HomeAssistant. Inmiddels de Docker geinstalleerd op een OMV-servertje, dat werkt gelukkig vrij snel en kan dezelfde sensoren nu wel prima uitlezen, geen idee waarom. Nu verder stoeien. Tip voor wie het wil proberen: bij de Docker kun je 't best starten met de voorbeeld config_emhass.yaml, en daarbinnen dan je eigen parameters aanpassen. Dit is binnen de Add-on niet mogelijk, ze hebben niet hetzelfde format.
Ik heb de EMHASS Add-on al een tijdje draaien in Home Assistant. De eerste configuratie heeft een vrij hoge leercurve en ook klopt het standaard config bestand niet helemaal, waardoor het niet wil opslaan in de Add-on. Maar als je het eenmaal hebt draaien heeft het heel erg veel mogelijkheden om apparaten automatisch te laten schakelen afhankelijk van de "forecast", op basis van stroomprijzen, zonnepanelen, accu('s) en actueel huisgebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door erik.h op 31-12-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
erik.h schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:00:
[...]

Ik heb de EMHASS Add-on al een tijdje draaien in Home Assistant. De eerste configuratie heeft een vrij hoge leercurve en ook klopt het standaard config bestand niet helemaal, waardoor het niet wil opslaan in de Add-on. Maar als je het eenmaal hebt draaien heeft het heel erg veel mogelijkheden om apparaten automatisch te laten schakelen afhankelijk van de "forecast", op basis van stroomprijzen, zonnepanelen, accu('s) en actueel huisgebruik.
Zijn er betere voorbeelden voor de EMHASS Add-on config dan op https://emhass.readthedocs.io/en/latest/config.html beschreven? Ik kom er nog niet helemaal uit.. |:(

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:38
Ik heb EMHASS inmiddels draaien binnen een Docker, is inderdaad een hele curve, maar is wel erg mooi als het eenmaal werkt. Het voorbeeldbestand is een yaml bestand wat je binnen een Docker of standalone omgeving kunt gebruiken. Als je de add-on gebruikt werkt het anders en kun je het configureren via de user-interface binnen HA doen, alleen kreeg ik dat niet aan de praat.
@erik.h Welke solar voorspeller gebruik jij? Ik heb de gratis-versie van solcast in gebruik, maar ben met het heen-en-weer gepruts steeds heel snel door de max. 10 api calls heen, en moet dan weer een dag wachten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:12
Sandburd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:25:
Zojuist is een update (1.1.0) van de Home Battery app live gegaan in de Google Play Store

Wijzigingen:
Globale instellingen
- Labels, je kunt de naam van de sessy op de "kaart" laten tonen
- Units of measure, voegt watt toe aan de getallen
- Refresh interval, hoe vaak wordt de data ververst (standarad 10 seconden)

Instellingen per batterij
- Charge amount, met hoeveel watt moet de batterij laden in de "Charge modus"
- Discharge amount, met hoeveel watt moet de batterij ontladen in de "Discharge modus"
- Show/hide idle button, op kleine schermen bleek je te moeten gaan scrollen als er ook nog een idle button onder de rest staat. (test ook op een iPhone SE 2020)

En een kleine bug in de "pull to refresh" is opgelost. Sommige telefoons (mijn eigen S23 bijvoorbeeld) killen de timers die gebruikt worden voor de data refresh wanneer de app naar de achtergrond gaat. Pull to refresh herstart de handel (of je kunt natuurlijk gewoon de app opnieuw starten)

De mensen die testflight op apple gebruiken zien ook de nieuwe versie. En heb nu maar de nieuwe versie ingediend bij Apple.
Dank je!
Ik heb de update inmiddels uitgevoerd.
Mooie uitbreidingen, echt heel nuttig

Fijne jaarwisseling en een goed 2024 toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:54
rtunru schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:12:
[...]

Dank je!
Ik heb de update inmiddels uitgevoerd.
Mooie uitbreidingen, echt heel nuttig

Fijne jaarwisseling en een goed 2024 toegewenst.
Ik zie hem wel in google play, maar nog niet bij apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
fplin schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:32:
[...]
Ik zie hem wel in google play, maar nog niet bij apple.
Heb je op je Apple wel testflight geinstaleerd staan. In de normale Apple store nog niet aanwezig.
Zie originele bericht van @Sandburd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:54
psdata schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:10:
[...]

Heb je op je Apple wel testflight geinstaleerd staan. In de normale Apple store nog niet aanwezig.
Zie originele bericht van @Sandburd
Ja dat bedoelde ik eigenlijk, nog niet bij testflight zichtbaar voor mij. alleen versie 1.0.0 (9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 10:35
fplin schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:17:
[...]

Ja dat bedoelde ik eigenlijk, nog niet bij testflight zichtbaar voor mij. alleen versie 1.0.0 (9)
Ik had al even bij Sandburd gevraagd, de nieuwe versie is aangeboden bij Apple, maar daar gaat t allemaal niet zo snel. We moeten even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Het is redelijk frustrerend dat het bij Apple helaas zo moeizaam gaat.

Kreeg te horen dat ik geduld moest hebben en vervolgens leek er helemaal niets meer te gebeuren. Op aanraden van een mede-tweaker de app opnieuw gesubmit, toen bleef hij op "waiting for review" staan en gebeurde er ook geheel niets.

Heb nu de allernieuwste versie aangeboden, ook een "mocksessy" actief gemaakt zodat ze de app in een soort demo modus kunnen testen, wie weet dat dit helpt.

Voor mij is het hele Apple gebeuren ook een leercurve. Apps voor Android had ik al eerder gemaakt.

Maar genoeg geklaagd, nu weer on-topic.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@Sandburd om MyHomeBattery via Internet te benaderen, welke poort moet ik opgeven?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
rene037 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:27:
[...]

Ik denk dat je je P1 dongel niet gekoppeld hebt. Als je naar het IP-adres van je Sessy gaat, zie je dan bij
Hernieuwbare energie instellingen het IP-adres van je dongel staan? Zo niet, daar invullen.
psdata schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:31:
[...]

Heb je de handleiding gevolgt, met het kopelen van de Batterij en de P1 dongle in het portaal, je moet beide opvoeren. maar je ziet op het einde alleen je active Sessy's.
https://www.sessy.nl/wp-c...portal_aanmelden-v0.2.pdf
Ik heb geen idee hoe ik het ip adres van een sessy zou kunnen achterhalen.

Als ik in de portal de p1 probeer toe te voegen dan zegt hij dat hij al geïnstalleerd is.

Het is overigens wel zo dat de slimme meter binnenkort vervangen wordt. Hij geeft alleen verbruik maar geen opwek door naar eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Te vroeg gejuigd. In de homewizard app vliegt het vermogen heen en weer.

Heb ze uitgezet.

[ Voor 93% gewijzigd door Sarcomorbato op 01-01-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 18:18
Ja zou in je router een dynamisch ip kunnen toevoegen, of controleren wat het huidige ip is via de DHCP lease. welke router / provider heb je?

Als je windows gebruiker hebt heb je wellicht iets aan https://nmap.org/zenmap/ of nog makkelijker voor de leek: https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/ (deze kan je runnen zonder te installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:01
Sarcomorbato schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:52:

De makkelijkste manier om de webpagina van sessy te benaderen is http://sessy-xxxx.local/, waarbij 'xxxx' de eerste 4 cijfers van het serienummer van de dongle zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
PimDoos schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:07:
[...]

De makkelijkste manier om de webpagina van sessy te benaderen is http://sessy-xxxx.local/, waarbij 'xxxx' de eerste 4 cijfers van het serienummer van de dongle zijn.
Ik krijg dan de melding: deze site is niet bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sarcomorbato schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Ik krijg dan de melding: deze site is niet bereikbaar
Als je op het Portal (Portal.sessy.nl) inlogt staan daar bij de Sessy’s als het goed is het IP adres. Het IP adres van de P1 dongle staat in het Portal onder instellingen bij “Verbruiksmeter hostnaam / IP adres”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
DJP! schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Als je op het Portal (Portal.sessy.nl) inlogt staan daar bij de Sessy’s als het goed is het IP adres. Het IP adres van de P1 dongle staat in het Portal onder instellingen bij “Verbruiksmeter hostnaam / IP adres”.
Okay, im in like sin.

Zie nu een grafiekje met energiestatus waar staat geleverd vermogen -1 watt. Ik kan ook nog naar netwerk en update maar verder is hier niet veel te beleven.

Ik zou wel vanaf 0 alles opnieuw willen installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
cacofant schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:42:
@Sandburd om MyHomeBattery via Internet te benaderen, welke poort moet ik opgeven?
Hoe bedoel je dit? Je wilt een poort gaan forwarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja want ik wil die handige app ook gebruiken als ik niet thuis ben :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
@Sandburd misschien moet je ergens een grote disclaimer maken dat de app alleen bedoeld is om te werken op het (WIFI) netwerk waar de Sessy’s ook op aangesloten zijn. Dat de app niet bedoeld is voor gebruik buitenshuis en als dat wel gewenst is dat er dan naar een VPN oplossing gekeken moet worden.

Een Sessy d.m.v poort forwards aan internet hangen lijkt me echt geen goed idee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
VPN oplossing ook goed, iemand een handige manier?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
DJP! schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:48:
@Sandburd misschien moet je ergens een grote disclaimer maken dat de app alleen bedoelt is om te werken op het (WIFI) netwerk waar de Sessy’s ook op aangesloten zijn. Dat de app niet bedoeld is voor gebruik buitenshuis en als dat wel gewenst is dat er dan naar een VPN oplossing gekeken moet worden.

Een Sessy d.m.v poort forwards aan internet hangen lijkt me echt geen goed idee…
@cacofant ik ben het met @DJP! eens dat je dan beter gebruik kunt maken van een VPN oplossing.
En wellicht dat @Sandburd dit wellicht kan meenemen in een info scherm of blokje in de app.

Het kan natuurlijk wel maar je maakt het voor je zelf er wel moeilijker op. (je zou dan ook een goede local DNS moeten hebben draaien om zowel de buiten naam, als de intern goed te laten resolven.

Op basis van security zou ik het in z'n geheel afraden, het Sessy hardware platform is daar niet geschikt en er is ook geen enkele andere security in gebruikt dan het vaste username en vaste wachtwoord.

Dacht dat de basis van deze interfaces op het ESP32 platform gebaseerd zijn (verbeter me als ik het fout heb)
Dat zijn snelle bouwstenen om icm een web omgeving kleine programmaatjes te laten draaien, waar geen andere security mogelijkheden te gebruiken zijn zonder dat het impact heeft op geheugen en preformence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
cacofant schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:57:
Op je router is er wellicht een mogelijkehid anders op je NAS (ook die vind ik al te discussie) of op een loaze Raspbery PI (met OpenVPN of Wirecast).
Zijn vast wel genoeg mogelijkheden te vinden op Internet.
En daar zijn genoeg andere forum voor te vinden ook hier op tweakers.
Zoektermen openVPN, wirecast, je router merk met VPN aangevuld ect.

Denk niet dat we die discussie hier verder moeten voeren (vervreemd zich te veel van het Topic)
je mag me PM voor een 1:1 advies.

[ Voor 13% gewijzigd door psdata op 01-01-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
cacofant schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:57:
Is het dan niet handiger om naar een oplossing als Home Assistant te kijken? Die kun je wel relatief veilig openzetten naar internet en dan kun je je Sessys ook bedienen via de prima integratie van @PimDoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
psdata schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:06:
[...]

[...wellicht kan meenemen in een info scherm of blokje in de app.
Ik zou deze rubbertegel niet fijn vinden. Mensen blijven daarbij toch fröbelen, trekken zich nergens wat van aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
anboni schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Is het dan niet handiger om naar een oplossing als Home Assistant te kijken? Die kun je wel relatief veilig openzetten naar internet en dan kun je je Sessys ook bedienen via de prima integratie van @PimDoos.
Niet iedereen heeft er een Smarthome "systeem er naast draaien" als HA of Homey.

Bedoel je dan HA via de cloud inlog deze kost je naar de proefmaand 7,50 p/m

Tevens denk dat iemand die HA heeft draaien (geinstaleerd) ook wel een VPN kan opzetten.

Je zou ook voor de Homey als (Smarthome Hub) manier kunnen gaan, alleen de opstart is daar veel duurder van ipv HA maar je hebt dan geen Maandelijkse kosten voor remote acces. (en kun je ook je Sessy bedienen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 20:11
psdata schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Niet iedereen heeft er een Smarthome "systeem naast draaien" als HA of Homey.

Bedoel je dan HA via de cloud inlog deze kost je naar de proefmaand 7,50 p/m

Tevens denk dat iemand die HA heeft draaien (geinstaleerd) ook wel een VPN kan opzetten.

Je zou ook voor de Homey als (Smarthome Hub) manier kunnen gaan, alleen de opstart is daar veel duurder van ipv HA maar je hebt dan geen Maandelijkse kosten voor remote acces. (en kun je ook je Sessy bedienen)
En Homey heeft een hele goede mobiele app met goede beveiliging. Je kunt bv 2-factor authenticatie gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je HA hebt draaien is de wireguard addon een hele veilige, makkelijke en gratis ip tunnel naar je huis.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik.h
DaCootMeister schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:44:
[...]

Zijn er betere voorbeelden voor de EMHASS Add-on config dan op https://emhass.readthedocs.io/en/latest/config.html beschreven? Ik kom er nog niet helemaal uit.. |:(
Je kunt het beste beginnen met de standaard configuratie van de Add-on en dan daar stap voor stap je eigen veranderingen in aanbrengen. De configuratie is erg gevoelig voor elke typfout, verkeerde spatie, etc. Controleer in ieder geval de tijdnotatie van de peakhours:
code:
1
2
- peak_hours_periods_start_hours: "07:00"
- peak_hours_periods_end_hours: "21:00"

In de standaard configuratie wil daar nog wel eens een tijd zonder " of : staan. De configuratie geeft dan een foutmelding bij het opslaan.
Ik ben verder behoorlijk enthousiast over EMHASS. Als het een keer draait heb je er geen omkijken meer naar. Ook is er een behoorlijk actieve community:
https://community.home-as...gement-for-home-assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik.h
MarcoPolet schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:01:
Ik heb EMHASS inmiddels draaien binnen een Docker, is inderdaad een hele curve, maar is wel erg mooi als het eenmaal werkt. Het voorbeeldbestand is een yaml bestand wat je binnen een Docker of standalone omgeving kunt gebruiken. Als je de add-on gebruikt werkt het anders en kun je het configureren via de user-interface binnen HA doen, alleen kreeg ik dat niet aan de praat.
@erik.h Welke solar voorspeller gebruik jij? Ik heb de gratis-versie van solcast in gebruik, maar ben met het heen-en-weer gepruts steeds heel snel door de max. 10 api calls heen, en moet dan weer een dag wachten :-)
Ik heb deSolcast Integratie geinstalleerd in Home Assistant. Deze blijft netjes binnen de 10 api calls. De solcast sensor geef ik dan elk uur mee in een post-mpc-optim call. Veel informatie hierover kan je vinden op:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
cacofant schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:46:
Ja want ik wil die handige app ook gebruiken als ik niet thuis ben :-)
Het is ook door de anderen al gezegd, maar dan kun je beter naar een VPN oplossing kijken, het verkeer naar de Sessy is niet versleuteld dus als iemand meekijkt hebben ze het wachtwoord te pakken en kunnen ze jouw Sessy besturen. Immers, je hebt hem "open naar buiten" staan.

Dus dat is echt niet een goed idee. Ik snap dat het handig is, zelf kan ik ook bij de Sessy vanaf buiten maar dan wel via een VPN (gebruik zelf Wireguard).
DJP! schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:48:
@Sandburd misschien moet je ergens een grote disclaimer maken dat de app alleen bedoeld is om te werken op het (WIFI) netwerk waar de Sessy’s ook op aangesloten zijn. Dat de app niet bedoeld is voor gebruik buitenshuis en als dat wel gewenst is dat er dan naar een VPN oplossing gekeken moet worden.

Disclaimers gaan niet echt helpen denk ik. Mensen zullen toch gaan proberen/rommelen.
Ik zal het in de store erbij zetten dat de app bedoeld is om via "je eigen netwerk" verbinding te maken met de batterij. Een melding in de app lijkt me een beetje overkill (en gaat vanzelf tot irritatie leiden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Wij hebben op het dak PV liggen voor zo'n 3100kWh per jaar, op een "domme" Growatt 2500W omvormer (die op zolder hangt).
Verder liggen er op een schuur nog wat panelen voor zo'n 400kWh per jaar achter een nog dommere omvormer.

Beide omvormers zijn 1-fase, onze aansluiting is wel 3-fase. Er ligt dus momenteel 1-fase van de meterkast naar de omvormer op zolder.

Vervangen van de omvormer vind ik zonde en kostbaar, want het is een 2-MPTT wegens oost/west opstelling.

Begrijp ik goed dat de sessie letterlijk TUSSEN de omvormer en de meterkast komt en dat de Sessy daarnaast op basis van de (slimme) meter bepaalt of hij levert of consumeert?

Zou het daarbij nog nut hebben om de Sessy dan 1-fase aan de omvormer te koppelen en 3-fase aan de meterkast?

Verder iets minder relevant, we zijn gasloos en hebben een Panasonic WP met boiler.
Momenteel 0 op de meter, dus met de huidige saldering nog fijn.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Sessy is gewoon een 1 fase systeem (het bied aansluiting en door lussen tbv 3 fases)

En ja Sessy is gewoon tussen of naast je huidige PV op 1 fase te monteren. (of natuurlijk op z'n eigen groep)

De standaard besturing gaat via een Sessy eigen P1 monitor. tbv (nul op de meter ect)
Er bestaat een standaard tbv ROI (handels optie ) indien je bv een dynamische contract hebt.

En je kunt het zelf aan sturen dmv een API via HA of Homey of eigen bouwsel

Maar het product is in priciepe out off the box geinstaleerd werkzaam (dus een hoge WAF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
psdata schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:40:
Sessy is gewoon een 1 fase systeem (het bied aansluiting en door lussen tbv 3 fases)

En ja Sessy is gewoon tussen of naast je huidige PV op 1 fase te monteren. (of natuurlijk op z'n eigen groep)

De standaard besturing gaat via een Sessy eigen P1 monitor. tbv (nul op de meter ect)
Er bestaat een standaard tbv ROI (handels optie ) indien je bv een dynamische contract hebt.

En je kunt het zelf aan sturen dmv een API via HA of Homey of eigen bouwsel

Maar het product is in priciepe out off the box geinstaleerd werkzaam (dus een hoge WAF)
Hmm, interessant... Roept wel meteen vragen op.

Ik zal wel dat Sessy 1 "omvormer" heeft en dus op 1-fase werkt. Maar 3-fase doorlussen snap ik niet. Je kan toch niet zomaar ff een draadje tussen je fasen leggen, hoe moet ik dat dan wel zien?

Oja, en ik kan dus ook evt de Sessy beneden hangen op een eigen groep, dus niet TUSSEN de PV omvormer en de meterkast?

HA heb ik inderdaad, ik had al wel begrepen dat daar mijn feestje zit. ;)

Waar ik nog wel een beetje mee zit is dat je op internet batterij-sets van een paar kWh tegenkomt van amper 2000 euro en Sessy toch wel dik anderhalf keer meer kost.

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 03-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Ik zal wel dat Sessy 1 "omvormer" heeft en dus op 1-fase werkt. Maar 3-fase doorlussen snap ik niet. Je kan toch niet zomaar ff een draadje tussen je fasen leggen, hoe moet ik dat dan wel zien?
er zit gewoon een doorlus aansluit blok op de onderkant en doormiddel van jumper draad selecteer de gebruikte fase. zie handleiding Sessy.
[...]
Oja, en ik kan dus ook evt de Sessy beneden hangen op een eigen groep, dus niet TUSSEN de PV omvormer en de meterkast?
Yep, dat is juist de besturing gaat dmv de P1 monitor de doorlussing van je PV is een aansluit gemak.
[...]
HA heb ik inderdaad, ik had al wel begrepen dat daar mijn feestje zit. ;)
Dat is dan zeker in je voordeel, kun je zelf laad en ontlaad strategien bedenken en monitoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CoYdSU2fsHRjXfEyuxagoF3emk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LBV9xwtHuG57rq6cI6gk70Bg.png?f=user_large
Komt uit de sessy intergratie binnen HA.
[...]
Waar ik nog wel een beetje mee zit is dat je op internet batterij-sets van een paar kWh tegenkomt van amper 2000 euro en Sessy toch wel dik anderhalf keer meer kost.
De meeste aangeboden accus oplossingen op internet zijn met een BMS maar zonder de besturing kom je toch weer op extra apparatuur om dat te kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
psdata schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:59:
[...]

er zit gewoon een doorlus aansluit blok op de onderkant en doormiddel van jumper draad selecteer de gebruikte fase. zie handleiding Sessy.

[...]

Yep, dat is juist de besturing gaat dmv de P1 monitor de doorlussing van je PV is een aansluit gemak.

[...]

Dat is dan zeker in je voordeel, kun je zelf laad en ontlaad strategien bedenken en monitoren
[Afbeelding]
Komt uit de sessy intergratie binnen HA.

[...]

De meeste aangeboden accus oplossingen op internet zijn met een BMS maar zonder de besturing kom je toch weer op extra apparatuur om dat te kunnen realiseren.
Thanks.
En ik draai al een aantal maanden de battery sim in HA (al moet ik zeggen dat ik daar niet veel mee heb gedaan qua analyse, dus wat een 5kWh Sessy in de praktijk precies gaat doen weet ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:55
[...]

Voordeel voor jou, door de Sessy wel tussen pv-omvormer en pv-groep in de meterkast te hangen, is dat je dan via de Sessy inzicht krijgt in je pv-opwek vermogen (wat je nu niet hebt t.g.v. je “domme” omvormer). De Sessy meet dit namelijk en geeft dat via de api terug, dat kun je dus mooi monitoren en loggen in HA.

Let wel, alleen actuele vermogen (W), niet opgewekte energie (Wh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Torch1969 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:03:
[...]
Maar die kun je dan weer met een Integration helper (Riemann sum) in HA registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Torch1969 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Voordeel voor jou, door de Sessy wel tussen pv-omvormer en pv-groep in de meterkast te hangen, is dat je dan via de Sessy inzicht krijgt in je pv-opwek vermogen (wat je nu niet hebt t.g.v. je “domme” omvormer). De Sessy meet dit namelijk en geeft dat via de api terug, dat kun je dus mooi monitoren en loggen in HA.

Nouja, de omvormer (Growatt) rapporteert wel, zo slim is hij nog wel. Met "dom" bedoelde ik dat er geen integratie mogelijk is tussen PV omvormer en thuisbatterij.

Ha, ook dat was serieus bijna 10 jaar geleden een projectje van me, ik had als eerste de bytes van de Growatt omvormer naar server.growatt.com onderschept en daar de data uitgelepeld. Toen nog met packet-capture op mijn openwrt internetrouter en een scriptje die het dan ontcijferde en naar een webservertje stuurde.
(toen onder mijn naam jvdmast en later opgepakt door @splug )

Jaren later meegedaan om de ITHO ecofan te ontcijferen https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT
Wat inmiddels "standaard" is geworden als plugin voor espeasy enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Die“domme” omvormer" kun je heel snel ook slimmer krijgen door een Homewizzard tussen meter https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ er bij te plaatsen op je PV Groep(en).
Ik heb er zelfs een aantal ingebruik om bepaalde groepn te monitoren (PV, Sessy's, technicheruimte (serverroom))
En je kunt ook weer binnen HA of Homey intergreren.
PS je kun ook de een Eastron los kopen (soms goedkoper) en gewoon de app van homewizzard gebruiken (opdit moment bij amazon.nl 45 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
psdata schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
Die“domme” omvormer" kun je heel snel ook slimmer krijgen door een Homewizzard tussen meter https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ er bij te plaatsen op je PV Groep(en).
Ik heb er zelfs een aantal ingebruik om bepaalde groepn te monitoren (PV, Sessy's, technicheruimte (serverroom))
En je kunt ook weer binnen HA of Homey intergreren.
PS je kun ook de een Eastron los kopen (soms goedkoper) en gewoon de app van homewizzard gebruiken (opdit moment bij amazon.nl 45 euro
Euh, ik heb er al jaren eigen spulletjes tussen op basis van een pulsemeter en een esp2866 enzovoorts. die schoffelt zowel de pulsemeters als de P1 naar mijn HA.
(edit: zie ook mijn post net voor de jouwe, ik hobby al tig jaar zo)

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 03-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Euh, ik heb er al jaren eigen spulletjes tussen op basis van een pulsemeter en een esp2866 enzovoorts. die schoffelt zowel de pulsemeters als de P1 naar mijn HA.
(edit: zie ook mijn post net voor de jouwe, ik hobby al tig jaar zo)
Hou er wel rekening mee dat een Sessy dan best saai is… :D

De API is goed gedocumenteerd. Er zijn standaard integraties beschikbaar voor de grotere domotica pakketten. En als die eenmaal aan de wand hangt (of op de grond staat) heb je er ook geen omkijken meer na. Weinig wat nog te pionieren valt volgens mij… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGvdE
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Vorige week zijn er drie Sessy's geinstalleerd bij ons. Hebben ook zonnepanelen en EV. Nu zou ik graag optimale strategie implementeren op via Home Assistant en zie dat @PimDoos aantal prachtige blueprints heeft ontwikkeld. Echter als newby in batterij-land, heb ik geen flauw idee hoe deze te configureren. Is er ergens een beschrijving hoe dat op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
DGvdE schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:20:
zie dat @PimDoos aantal prachtige blueprints heeft ontwikkeld. Echter als newby in batterij-land, heb ik geen flauw idee hoe deze te configureren. Is er ergens een beschrijving hoe dat op te zetten?
Zie :
https://github.com/PimDoos/ha-sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:38
erik.h schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Ik heb deSolcast Integratie geinstalleerd in Home Assistant. Deze blijft netjes binnen de 10 api calls. De solcast sensor geef ik dan elk uur mee in een post-mpc-optim call. Veel informatie hierover kan je vinden op:
Ah ik gebruikte het via een curl commandline, die integratie is inderdaad een stuk handiger! Maar welke sensor gebruik jij dan? De attributes van die van de integratie zijn anders die ik heb... Of heb jij er nog een sensor overheen zoals zoiets, deze gebruik ik nu, maar helaas kan ik dat niet zomaar omzetten naar de integratie-versie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: template
  sensors:
    solcast_24hrs_forecast : #let op in half uur slots
      value_template: >-
        {%- set power = state_attr('sensor.solcast_forecast_data', 'forecasts') | map(attribute='pv_estimate') | list %}
        {%- set values_all = namespace(all=[]) %}
        {% for i in range(power | length) %}
          {%- set v = (power[i] | float |multiply(1000) ) | int(0) %}
          {%- set values_all.all = values_all.all + [ v ] %}
        {%- endfor %} {{ (values_all.all)[:48] }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGvdE
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
[quote]psdata schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Deze integratie heb ik al draaien en werkt goed. Maar dan begint de pret pas echt.
1. opnemen van de Sessy's in Energy Dashboard
2. Automation maken om het laden van de EV en Sessy's aan te sturen. De blueprint (ha-sessy-examples) lijken een oplossing te bieden, maar heb geen idee wat de werking van de parameters is (Grid, smoothing value, max optimal power, target value, offset entities, update interval, etc).

ter info. voor het opladen van de EV gebruik ik al enige tijd de integratie EV Smart Charging (zie hieronder). Deze werkt prima. Nu de batterijen zijn toegevoegd wordt het een ander verhaal..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLjCFORIvTgIOYSIpeMa9pqtX3k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NCa63jz9I47cId4tqMeAZyh4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:01
DGvdE schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:01:
Dank voor je snelle reactie. Deze integratie heb ik al draaien en werkt goed. Maar dan begint de pret pas echt.
1. opnemen van de Sessy's in Energy Dashboard
2. Automation maken om het laden van de EV en Sessy's aan te sturen. De blueprint (ha-sessy-examples) lijken een oplossing te bieden, maar heb geen idee wat de werking van de parameters is (Grid, smoothing value, max optimal power, target value, offset entities, update interval, etc).
Zie dit issue op GitHub voor het toevoegen van energiesensoren voor het energy dashboard:
https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8

Wat de blueprint betreft: De defaults zijn vaak prima om mee te beginnen. De grid sensor en battery inputs zijn de enige die echt verplicht zijn om aan te passen. Grid is een sensor die het netto vermogen op jouw netaansluiting meet (bijvoorbeeld slimme meter)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 20:11
Sinds vanmiddag weer een mooie functie voor Homey gebruikers. Het draaien van een NOM/XOM besturing door Homey is hiermee een stukje taart:
https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/356

Ook de slimme Homey ROI besturing (met dynamisch vermogen) is nog iets makkelijker gemaakt. Het vermogen wordt automatisch op de juiste tijd en het juiste vermogen aangepast (op de minuut nauwkeurig). Deze ROI flow is alleen voor de Homey Pro 2023 beschikbaar: https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik.h
MarcoPolet schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Ah ik gebruikte het via een curl commandline, die integratie is inderdaad een stuk handiger! Maar welke sensor gebruik jij dan? De attributes van die van de integratie zijn anders die ik heb... Of heb jij er nog een sensor overheen zoals zoiets, deze gebruik ik nu, maar helaas kan ik dat niet zomaar omzetten naar de integratie-versie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: template
  sensors:
    solcast_24hrs_forecast : #let op in half uur slots
      value_template: >-
        {%- set power = state_attr('sensor.solcast_forecast_data', 'forecasts') | map(attribute='pv_estimate') | list %}
        {%- set values_all = namespace(all=[]) %}
        {% for i in range(power | length) %}
          {%- set v = (power[i] | float |multiply(1000) ) | int(0) %}
          {%- set values_all.all = values_all.all + [ v ] %}
        {%- endfor %} {{ (values_all.all)[:48] }}
Ik roep EMHASS aan via een shell command in mijn configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  post_mpc_optim: "curl -i -H \"Content-Type: application/json\" -X POST -d '{
      \"load_cost_forecast\":{{((state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_today') | map(attribute='price') | list + state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_tomorrow') | map(attribute='price') | list))[now().hour:][:24] }},
      \"prod_price_forecast\":{{((state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_today') | map(attribute='price') | list + state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_tomorrow') | map(attribute='price') | list))[now().hour:][:24] }},
      \"pv_power_forecast\": {{([states('sensor.apf_solar_entity')|int(0)]  + state_attr('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today', 'detailedHourly') | selectattr('period_start','gt',utcnow()) | map(attribute='pv_estimate')|map('multiply',1000)|map('int')|list  + state_attr('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow', 'detailedHourly') | map(attribute='pv_estimate')|map('multiply',1000)|map('int')|list)|tojson}}, 
      \"prediction_horizon\":{{min(24, ((state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_today') | map(attribute='price') | list  + state_attr('sensor.entsoe_average_electricity_price_today', 'prices_tomorrow') | map(attribute='price') | list)[now().hour:][:24]|list|length))}},
      \"soc_init\":{{(states('sensor.battery_sim_sessy') | float(0))/5}},
      \"soc_final\":0.05,
      \"def_total_hours\":[2, 3]}' http://localhost:5000/action/naive-mpc-optim"

Ik doe deze aanroep 1 keer per uur en een publish command iedere 5 minuten, beiden via een automation.
De prediction horizon is afhankelijk van de Entsoe energie prijzen, afhankelijk van de tijd van de dag.
Ik gebruik voor de PV de Solcast Integration sensor, deze geeft ook voorspellingen per uur (attribute detailedHourly).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 20:43
Sandburd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:25:
Nice! En bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
Zojuist de Sessy ontdekt. best wel een hoop vragen.
Zelf heb ik dynamisch contract bij zonneplan, verbruik afgelopen jaar was 3400 kWh.
Zonnepanelen met vermogen 2000Wp. afgelopen jaar ongeveer 1200 kWh teruggeleverd, de rest zelf verbruikt.

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoeveel je nu (ongeveer) kunt besparen, kan iemand dat uitleggen?
zolang er op dit moment nog jaarlijks te salderen is, is er in mijn geval geen besparing of denk ik dan verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:17
HBO88 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:59:
Zojuist de Sessy ontdekt. best wel een hoop vragen.
Zelf heb ik dynamisch contract bij zonneplan, verbruik afgelopen jaar was 3400 kWh.
Zonnepanelen met vermogen 2000Wp. afgelopen jaar ongeveer 1200 kWh teruggeleverd, de rest zelf verbruikt.

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoeveel je nu (ongeveer) kunt besparen, kan iemand dat uitleggen?
zolang er op dit moment nog jaarlijks te salderen is, is er in mijn geval geen besparing of denk ik dan verkeerd?
ik ben juist weer bij zonneplan weg gegaan omdat ik toch gebruik wilde maken van de saldering.
je kunt natuurlijk altijd nog een beetje verdienen met je accu door te laden op momenten dat de stroom bijna gratis is en weer terug te leveren wanneer hij duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 17:13
Michel242186 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:16:
[...]

ik ben juist weer bij zonneplan weg gegaan omdat ik toch gebruik wilde maken van de saldering.
je kunt natuurlijk altijd nog een beetje verdienen met je accu door te laden op momenten dat de stroom bijna gratis is en weer terug te leveren wanneer hij duur is.
Wat heeft een al dan niet dynamisch contract met de salderingsregeling te maken? Alle leveranciers moeten salderen, en doen dat ook...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Michel242186 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Ja precies, ik zit nu een jaar bij zonneplan. Daar saldeer je in principe niet, wat je teruglevert is gemiddeld tegen een lager tarief dan dat je verbruikt. Daarom twijfel ik om een jaarcontract te nemen bij een scherpe aanbieding van vereninging eigen huis, maar toen kwam ik de sessy tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Gameboy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Wat heeft een al dan niet dynamisch contract met de salderingsregeling te maken? Alle leveranciers moeten salderen, en doen dat ook...
ja en nee. wat ik teruglever, krijg je het tarief op dat moment. Vaak is dat dus een stuk lager omdat ik overdag teruglever en s'avonds afneem.

Ze salderen wel, maar doen dat enkel voor de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
HBO88 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:28:
[...]

ja en nee. wat ik teruglever, krijg je het tarief op dat moment. Vaak is dat dus een stuk lager omdat ik overdag teruglever en s'avonds afneem.

Je zit hier in een topic over thuisbatterijen.. Bij uitstek een hulpmiddel om die teruglevering naar de hogere prijzen te verschuiven (of in ieder geval je eigen verbruik tijdens die duurdere uren uit eigen opwek te doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
anboni schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Je zit hier in een topic over thuisbatterijen.. Bij uitstek een hulpmiddel om die teruglevering naar de hogere prijzen te verschuiven (of in ieder geval je eigen verbruik tijdens die duurdere uren uit eigen opwek te doen)
ja, maar het is dus lastig om daar een soort inschatting te maken wat je besparing gaat zijn? Ik ben wel geinteresseerd, maar 3250 euro blijft een hoop geld zonder dat ik weet wat het op kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
[...]

Ja klopt, maar noem het dan anders. Dat je nu zegt "..ik wil toch weer salderen..." geeft aan dat je denkt dat er nu niet gesaldeerd wordt, terwijl dat wel zo is.

Je bedoelt dus dat je hetzelfde teruglevertarief wilt voor je injectie, als het levertarief voor afname. Voor de duidelijkheid van andere lezers zou het denk ik dan ook handig zijn omdat als zodanig te benoemen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
[...]

En daarom heb je dus een Sessy :D zorgen dat je bij een lage prijs kunt opladen en bij een hoge prijs kunt ontladen. Dus in de zomer overdag de Sessy opladen en ‘s nachts als de prijs lager is ontladen.

Op dit moment laad ik de Sessy’s ‘s nachts met een lage prijs op. Als de prijs dan hoog is ontlaad ik ze weer. In de zomer laad ik de Sessy’s op met de PV en is ‘s nachts worden ze dan ontladen op het moment dat de prijs hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
DJP! schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
[...]

En daarom heb je dus een Sessy :D zorgen dat je bij een lage prijs kunt opladen en bij een hoge prijs kunt ontladen. Dus in de zomer overdag de Sessy opladen en ‘s nachts als de prijs lager is ontladen.

Op dit moment laad ik de Sessy’s ‘s nachts met een lage prijs op. Als de prijs dan hoog is ontlaad ik ze weer. In de zomer laad ik de Sessy’s op met de PV en is ‘s nachts worden ze dan ontladen op het moment dat de prijs hoog is.
Wat "verdien" je daar dan ongeveer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
HBO88 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:34:
[...]

ja, maar het is dus lastig om daar een soort inschatting te maken wat je besparing gaat zijn? Ik ben wel geinteresseerd, maar 3250 euro blijft een hoop geld zonder dat ik weet wat het op kan leveren.
Ik zit sinds 1-1 bij Tibber, dynamisch dus. Ik heb jaarlijks een verwacht ruim overschot van zonne-energie. Ik heb ook nog niet duidelijk of dat nu slim is, en wat het eventueel oplevert.

Aangezien ik geïnteresseerd ben in een thuis-accu op den duur, heb ik nu alvast de battery_sim integratie in mijn HomeAssistant meedraaien, die op basis van de dynamische tarieven ook aangeeft wat het me met 1 Sessy zou besparen aan import. Deze berekent ook de gemiste inkomsten van niet aan het net teruggeleverde opwek.

Zo kan ik hopelijk over een jaar kijken wat het verschil zou zijn met mijn actuele kosten/baten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
HBO88 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Wat "verdien" je daar dan ongeveer mee?
Te weinig denk ik… Ik heb nog niet zo lang een dynamisch contract bij Tibber en kan dan ook nog niet zeggen hoeveel ik “verdien”. Voor nu is het ook meer hobbymatig dan dat ik er veel mee wil verdienen.

Aan de andere kant afgelopen zomer was ik voor een zeer groot deel bijna helemaal zelf voorzienend. En had ik dus geen stroom uit het net nodig. Alles kwam uit de Sessy’s en de PV panelen :)

Ik ben wel benieuwd hoe het aankomende zomer gaat met het dynamische contract. Hoevaak we negatieve prijzen krijgen etc.

Ik denk dat er voor nu ook nog te veel onzekere variabelen zijn om te zeggen dat je de Sessy met X jaar hebt terug verdient.. (denk aan salderen etc)

Aan de andere kant de Sessy helpt wel goed om de maandlasten aardig te drukken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 13:04
HBO88 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Met salderen niets…

Je verliest zelfs.. bij de batterij heb ke omzettingsverlies en bij salderen niet… marginaal, maar toch.

Zonder salderen verschuif je je verbruik…. Van gratis (zon) naar ‘s avonds (donker) en in de winter van goedkope stroom (middag) naar dure stroom (avond).

In mijn geval: geschatte terugverdientijd: 10 jaar.
Pagina: 1 ... 44 ... 94 Laatste