Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
PimDoos schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:33:
[...]

Mogelijk is er bij jouw zonnepanelen omvormer sprake van blindvermogen in standby, oftewel vermogen met een erg lage power factor. Bij sommige installaties speelt dit. Sessy kan dit nog niet helemaal goed meten, je zult dan wat afwijking zien.
Ze zijn bezig met een update om dit op te lossen. Je kunt het eventueel bij ze melden, zodat ze een indicatie houden van hoe groot de groep is waarbij dit speelt.
Ik ervaar ook een aanzienlijk afwijking en heb het gemeld aan Sessy. Staat op de backlog.
Wat ik ook ervaar is dat als de zonnepanelen niets leveren en de omvormer (Growatt MTL3600) standby is, de waarde van Renewable Energy Phase 1 Power tussen 0 en 18W fluctueert.
Dat is ook het geval als ik de hoofdschakelaar van de omvormer op uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Ik kan het zo niet terug vinden in dit topic. Op met moment zijn de prijzen laag en het verschil is simpelweg te laag om te laden / ontladen zonder verlies. Nu zou ik de accus graag bijladen met de zonnestroom (ook al is het erg weinig) wat ik nu teruglever. Wanneer ik ze in NOM zet gaan ze ook ontladen. Dit wil ik juist op een ander moment doen. Wanneer ik de accus op POWER_STRATEGY_API zet met een power set point van 0 doen ze niets.

Weet iemand of dit haalbaar is met de huidige api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:26
JeroendeGroot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:12:
Ik kan het zo niet terug vinden in dit topic. Op met moment zijn de prijzen laag en het verschil is simpelweg te laag om te laden / ontladen zonder verlies. Nu zou ik de accus graag bijladen met de zonnestroom (ook al is het erg weinig) wat ik nu teruglever. Wanneer ik ze in NOM zet gaan ze ook ontladen. Dit wil ik juist op een ander moment doen. Wanneer ik de accus op POWER_STRATEGY_API zet met een power set point van 0 doen ze niets.

Met de standaard NOM modus is dit niet mogelijk. Je zult dus zelf iets moeten maken wat bij teruglevering de Sessy gaat laden en het ontladen blokkeert…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
DJP! schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:07:
[...]

Met de standaard NOM modus is dit niet mogelijk. Je zult dus zelf iets moeten maken wat bij teruglevering de Sessy gaat laden en het ontladen blokkeert…
Dat zal dus een soort omgekeerde NOM worden dan? Wanneer er bijvoorbeeld -200 op de P1 komt dan ook met -200 gaan laden oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:38

Die gedachte had ik ook maar het maakt toch geen bal uit zolang je geen dynamisch tarief hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 10:35

Met de power_ strategy_API moet ie gaan laden maar moet je wel power setpoint lager dan 0 zetten -1000 is 1000 watt laden.

Op de NOM zal ie nu gaan leveren en als er zonne energie oplevering hoger is dan je gebruikt zal ie gaan laden.

• Pa3csm
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-01 19:52
Pibri schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:15:
[...]

Beste Jan,

Ik heb een Crontab job draaien en dat kan ook op een raspberry pi volgens mij.
Ik heb daar voor alle 4 de verschillende standen van Sessy: IDLE, NOM, ROI en API(laden) regels aangemaakt. Die wijzig elke dag even afhankelijk van de kW/h prijzen. Zo kan je dus op ingestelde tijden Sessy laten laden bijv van 03-07 uur, dan op IDLE en later op de dag bijv van 17-20 uur als de kW/h prijs hoger is hem op NOM laten zetten.
Werkt super goed
Hallo ik een rasparri pi 5 besteld en zou graag met jou Crontab job proberen zou ik een copy kunnen krijgen ?

mvg Jan Borst

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Vandaag zijn de prijzen 3 uur lang (van 03:00 tot 6:00) onder de 17,8 ct (Tibber) en zijn er vervolgens 5 uren verdeeld over de dag die minstens 10 cent hoger zijn.
Toch zie ik in de portal maar 1 uur volledig en 1 uur op lager vermogen laden en 2 uur ontladen. Dat is toch een gemist uur voor zowel laden als ontladen?
Natuurlijk niet erg als dat een keer gebeurt, maar iemand een idee waarom dit zou zijn?

Edit: eenvoudig antwoord zou kunnen zijn dat Charged kiest voor 12ct delta ipv 10.

[ Voor 16% gewijzigd door DeKoetsier op 21-12-2023 13:01 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:09
Kogel is door de kerk. Vanmorgen 3 sessy's besteld. Verheug me echt hierop.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

• Pibri
Pa3csm schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:29:
[...]

Hallo ik een rasparri pi 5 besteld en zou graag met jou Crontab job proberen zou ik een copy kunnen krijgen ?

mvg Jan Borst
Hoi Jan, je hebt een pm.

• Pa3csm
Bedankt 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pa3csm
Sandburd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:40:
Omdat er belangstelling voor leek te zijn heb ik de app die ik heb gemaakt om mijn Sessy lokaal aan te kunnen sturen (gaat dus niet via portal oid) in de Google Pay store gezet.
Kreeg bericht dat ik succesvol door de hoepeltjes van Google ben gesprongen.

Aangezien het ding in Flutter is gemaakt heb ik ook een iOS versie. Maar moet even kijken wat Apple allemaal voor eisen stelt (en buiten de iOS simulator heb ik geen iPhone in mijn bezit, dus kan niet op een "echt" fysiek device testen)

Maar voor de mensen met een Android telefoon en belangstelling: My Home Battery

Edit: zag dat hij nog in het "Open testing track" zit. Heb inmiddels verzoek gedaan om hem te promoveren tot een "production" release. Dat duurt waarschijnlijk weer een paar dagen. Dat is enkel een vlaggetje en dan gaat de melding in de store weg dat het een testversie is.
Hoi Ik gebruik sinds een paardagen deze app en hij werkt prima
alleen mis ik een knop om te ontladen en een mogelijkheid om het vermogen in te stellen

mvg Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:12
Pa3csm schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:02:
[...]

alleen mis ik een knop om te ontladen en een mogelijkheid om het vermogen in te stellen

mvg Jan
Ik gebruik het ook met plezier.
Indien mogelijk zijn deze uitbreidingen heel erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 16:59

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DeKoetsier schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:07:
Vandaag zijn de prijzen 3 uur lang (van 03:00 tot 6:00) onder de 17,8 ct (Tibber) en zijn er vervolgens 5 uren verdeeld over de dag die minstens 10 cent hoger zijn.
Toch zie ik in de portal maar 1 uur volledig en 1 uur op lager vermogen laden en 2 uur ontladen. Dat is toch een gemist uur voor zowel laden als ontladen?
Natuurlijk niet erg als dat een keer gebeurt, maar iemand een idee waarom dit zou zijn?

Edit: eenvoudig antwoord zou kunnen zijn dat Charged kiest voor 12ct delta ipv 10.
Ik draai sinds kort de Homey app in waar je zelf het verschil in prijs in kunt geven op basis waarvan hij moet laden/ontladen (ROI strategie), maar ook die heeft vannacht niet geladen. Hij probeerde vanmorgen wel kort te ontladen, maar ja, als hij niet vol zit is dat van korte duur.

Blijkbaar ging er met deze condities iets niet helemaal goed in de algoritmes.

Of zijn er andere die ook de Homey app en PBTH app gebruiken bij wie er wel geladen is vannacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
vanenkelen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:56:
[...]

Ik draai sinds kort de Homey app in waar je zelf het verschil in prijs in kunt geven op basis waarvan hij moet laden/ontladen (ROI strategie), maar ook die heeft vannacht niet geladen. Hij probeerde vanmorgen wel kort te ontladen, maar ja, als hij niet vol zit is dat van korte duur.

Of zijn er andere die ook de Homey app en PBTH app gebruiken bij wie er wel geladen is vannacht?
Die van mij heeft netjes geladen, van 1 tot 6 met 10 cent prijsverschil ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 20:11
vanenkelen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:56:
[...]

Welk prijsverschil heb je ingesteld? Ik gebruik zelf 0,13 euro, en dan doet Sessy inderdaad niets met dit sombere weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

gruijter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:11:
[...]

Welk prijsverschil heb je ingesteld? Ik gebruik zelf 0,13 euro, en dan doet Sessy inderdaad niets met dit sombere weer.
Ik had 9 cent ingesteld, een centje lager dan de Homey ROI stand. Afgelopen week werkte hij al wel een keer, maar vandaag ineens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:21

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:07:

Ik heb ook Tibber, en ik zie maar 1 uur (9-10u) met een prijs hoger dan 27ct. Hoe kan jij nou 5 uren van meer dan 27ct zien? Welke uren zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
worker schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:11:
[...]

Ik heb ook Tibber, en ik zie maar 1 uur (9-10u) met een prijs hoger dan 27ct. Hoe kan jij nou 5 uren van meer dan 27ct zien? Welke uren zijn dat dan?
Kijk je wel naar de juiste datum?

[ Voor 12% gewijzigd door DeKoetsier op 23-12-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:12:
[...]

Kijk je wel naar de juiste datum?
Ik zat er inderdaad een dag naast, ik keek naar 22e en jouw bericht was van de 21e december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:12

FFW

Ik heb mijn eerste Sessy sinds een paar weken, hij is in de bijkeuken geinstalleerd, dat is ongeveer twee meter kabel naar de meterkast. Mijn eerste ervaringen zijn positief, want de unit is stil genoeg voor plaatsing binnenshuis.
Ik verbruik per week gecombineerd ongeveer 200kW ivm 90kWh EV die ik met mijn prive 30 kWh DC-lader op dalmomenten goedkoop en snel oplaad. Ja de Sessy is duur speelgoed a 4000,- maar het is wel erg leuk om op dalmomenten goedkope stroom op te slaan om die later te kunnen gebruiken. Ik heb geen intentie om zonnepanelen te laten plaatsen. Ik koop dan liever wat extra thuisaccu's. Zolang energieprijzen fluctueren is dat interessant. Als de prijzen niet meer variabel zijn loont het meer om mijn eigen energie op te wekken en gebruiken.

De Sessy doet al een paar dagen overigens erg weinig, terwijl de stroomprijs 0 is. Nu zit ik voor het eerst te tweaken, gaat hij zo vannacht weer opladen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8cUNih5Lja7OV86M3WBKg93jls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mzhc09jfjbmwvLao8vh7UNR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door FFW op 23-12-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Pa3csm schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:02:
[...]

mvg Jan
Je bedoelt dan dat je hem met een vaste waarde wilt laten ontladen? Dus bijvoorbeeld 1000 watt leveren totdat de batterij leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
Sandburd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:00:
[...]

Je bedoelt dan dat je hem met een vaste waarde wilt laten ontladen? Dus bijvoorbeeld 1000 watt leveren totdat de batterij leeg is?
Ja dat mis ik ook, zou heel handig zijn, zowel bij laden als leveren. Nu doe ik dat via de portal of rechtstreeks ingelogd met website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:22
Nou morgen heb je niet veel aan je accu als je een dynamisch tarief hebt. Zo goed als de hele dag gratis stroom

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:12
Sicos schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:37:
Nou morgen heb je niet veel aan je accu als je een dynamisch tarief hebt. Zo goed als de hele dag gratis stroom

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Voor je informatie: anwb laat niet alle kosten zien. Beter kun je hier kijken, al weet ik niet zeker of het echt compleet is qua kosten: https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:56
Wilde ik ook net zeggen. De stroom is morgen niet gratis, alles aanvinken onder de grafiek.
https://www.ecosoftenergi...history.php?l=NL&d=w&r=NL

[ Voor 12% gewijzigd door Longtree op 23-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Longtree schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:10:
Wilde ik ook net zeggen. De stroom is morgen niet gratis, alles aanvinken onder de grafiek.
https://www.ecosoftenergi...history.php?l=NL&d=w&r=NL
Je hebt gelijkt ik had dat gratis ook even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed je hebt morgen nog steeds weinig aan je accu's als de stroomprijs bijna heel de dag hetzelfde is.... voordeliger om ze gewoon niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Ik blijf die energieprijs een moeilijk concept vinden.. is het niet zo dat wanneer je netto meer teruglevert dan je afneemt, de stroom die je inkoopt in principe belastingvrij is? Aangezien er nog 100% gesaldeerd wordt, wordt de belasting tegen elkaar weggestreept.. dus dat zou betekenen dat voor sommige mensen er wel gratis stroom is..
Of zit ik er nou helemaal naast??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Sicos schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:45:
[...]

Je hebt gelijkt ik had dat gratis ook even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed je hebt morgen nog steeds weinig aan je accu's als de stroomprijs bijna heel de dag hetzelfde is.... voordeliger om ze gewoon niet te gebruiken.
Vol gooien en op later piekmoment inzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Gisteren, met hulp van de meneer van sessy, onze 2 stuks besteld. Montage ga ik zelf doen.
Ben benieuwd wanneer het deze kant op komt. (De meneer zei dat ophalen die middag nog kon, maar dat lukte dan weer net niet bij mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
tcw82. De sessy' dezelfde dag ophalen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
niels.p schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:47:
Ik blijf die energieprijs een moeilijk concept vinden.. is het niet zo dat wanneer je netto meer teruglevert dan je afneemt, de stroom die je inkoopt in principe belastingvrij is? Aangezien er nog 100% gesaldeerd wordt, wordt de belasting tegen elkaar weggestreept.. dus dat zou betekenen dat voor sommige mensen er wel gratis stroom is..
Ik denk dat er inderdaad "gratis" stroom is. Om terug te leveren heb je wel panelen oid. Nodig. Die zijn nog niet gratis.

Als je voldoende panelen hebt liggen en je wekt veel meer op dan je gebruikt, lever je dat terug en krijg je daar euros voor. (In de home wizzard kan je dat ook zien, of een ap van je energie Maatschappij), dan kan het zo zijn dat je 1000 euro aan electrische energie hebt gekocht door het jaar heen(met name in de winter maanden), maar dat je voor 2000 euro hebt teruggeleverd, met name in de zomer. Dan heb je dus 1000 euro "verdiend" dat jaar. En dan zou je over gratis stroom kunnen spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
niels.p schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:47:
Hier ben ik dus ook wel benieuwd naar. Ik zit zelf te kijken na Tibber en ben benieuwd hoe daar de saldering precies werkt. Zou inderdaad mooi zijn als de stroom gratis is :) Maar denk dat dit hier redelijk offtopic is...

@twc02 Leuk!!

@Leoniq Bij zelf installatie kan het snel gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:19

Tazzios

..

@niels.p Indien alle stroom die je afneemt (gemiddeld) 0 cent(zonder belasting) is dan ja. Maar dat is niet erg realistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 23-12-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Nee, dan snap ik er idd helemaal niks van.. maar goed, we dwalen enorm af. Iemand een linkje of tip welk topic dit beter thuis past? Back on topic: Sessys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
niels.p schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:55:
Nee, dan snap ik er idd helemaal niks van.. maar goed, we dwalen enorm af. Iemand een linkje of tip welk topic dit beter thuis past? Back on topic: Sessys!
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Leoniq schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:12:
tcw82. De sessy' dezelfde dag ophalen?.
Ja, dat zei hij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Ach, dan wordt wachten beloond. Q1 dat is nog 99 dagen wachten. Dan begint ook weer de zonneopbrengst flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

@gruijter: ik heb het hele topic nog eens gescand op efficiëntie, maar kan het antwoord niet vinden. Wel een hoop interessante grafieken en berekeningen, maar niet of dit ook in het ROI algoritme in de Homey app zit, dus toch maar even de vraag stellen.

Heb je in je ROI algoritme van de Homey app rekening gehouden met de efficiëntie van de Sessy bij verschillende vermogens? Dus als er meerdere goedkope of dure uren zijn, dat het algoritme daar rekening mee houdt en het (ont-)laden van de Sessy richting de meest efficiënte vermogens stuurt?

Edit: Trigger voor deze gedachte was deze post.

[ Voor 10% gewijzigd door vanenkelen op 24-12-2023 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
vanenkelen schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:05:

Heb je in je ROI algoritme van de Homey app rekening gehouden met de efficiëntie van de Sessy bij verschillende vermogens? Dus als er meerdere goedkope of dure uren zijn, dat het algoritme daar rekening mee houdt en het (ont-)laden van de Sessy richting de meest efficiënte vermogens stuurt?

Edit: Trigger voor deze gedachte was deze post.
Nee, dat zit er (nog) niet in bij Power By The Hour. Staat op de lijst als feature request.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

gruijter schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:51:
[...]

Nee, dat zit er (nog) niet in bij Power By The Hour. Staat op de lijst als feature request.
Top!

Super wat je neerzet qua apps en ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
@Proton_ kun je me wellicht helpen om jouw LP laadscript om te zetten naar javascript. Zie hier: https://github.com/jvail/glpk.js/issues/42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa3csm
Sandburd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:00:
[...]

Ja dat zou mooi zijn dan kan ik de energie uit de zonnepanelen terugleveren aan het net als die ik over heb. In NoM savonds

Het is eigenlijk een zelfde knop als de charge mode in API maar dan setpoint + 1500 delevery

Ik heb de sessy via een No-ip door gelinkt naar internet dus kan er overal bij met mijn mobiel met deze app en dat werkt super goed.
Mvg Jan

[ Voor 14% gewijzigd door Pa3csm op 24-12-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Pa3csm schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:40:
[...]

Ja dat zou mooi zijn dan kan ik de energie uit de zonnepanelen terugleveren aan het net als die ik over heb. In NoM savonds

Het is eigenlijk een zelfde knop als de charge mode in API maar dan setpoint + 1500 delevery

Ik heb de sessy via een No-ip door gelinkt naar internet dus kan er overal bij met mijn mobiel met deze app en dat werkt super goed.
Mvg Jan
Hoi Jan,
Weet niet precies je setup, maar zoals ik het begrijp heb je een poort forwarding open op je router, welke naar je sessy gaat?

Ik zou je zeer afraden dit op deze manier te doen. Is niet echt veilig. Als je het al zo zou willen, dan toch echt wel via een VPN tunnel naar huis.

Edit: waarom onveilig?
1. Je opent je netwerk voor onbevoegden die via eventuele beveiligingsissues in de sessy dongel toegang krijgen tot je hele netwerk
2. De verbinding naar de sessy gaat over http, dus je inloggegevens worden ‘plain-text’ verstuurd. Mocht je dit eens doen op de wifi in de trein of de starbucks, dan voor iedereen daar mee te lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door niels.p op 24-12-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa3csm
Oke Niels bedankt voor je waarschuwing
Ik gebruik nooit externe wifi als ik ergens ben, maar ik ga kijken wat de mogelijkheden heden zijn en de kosten van een vpn verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Simpele raspberry pi met openvpn, zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51
Pa3csm schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:06:
Oke Niels bedankt voor je waarschuwing
Ik gebruik nooit externe wifi als ik ergens ben, maar ik ga kijken wat de mogelijkheden heden zijn en de kosten van een vpn verbinding.
Misschien heb je een NAS die de VPN kan verzorgen. Of je firewall.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09 11:47
Ik kan het niet ergens goed terug vinden. Heeft elke Sessy die je aansluit een eigen P1 dongle nodig? Of werken die allemaal dan via 1 P1 dongle. Dit lijkt mij logisch, maar misschien kan iemand met meerdere Sessy's dit bevestigen ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
cacofant schreef op maandag 25 december 2023 @ 06:35:
Ik kan het niet ergens goed terug vinden. Heeft elke Sessy die je aansluit een eigen P1 dongle nodig? Of werken die allemaal dan via 1 P1 dongle. Dit lijkt mij logisch, maar misschien kan iemand met meerdere Sessy's dit bevestigen ?
Je hebt altijd maar 1 P1 dongle. Bij meerdere Sessy’s verdeelt die ene P1 dongle de load over meerdere Sessy’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Iemand dit al weleens gehad?

Omdat mijn Sessy's nu al bij 89% aangeven dat ze vol zitten had ik gisteren maar besloten om ze een keer helemaal te ontladen aangezien vanmiddag de stroom toch "gratis" is om ze dan weer helemaal op te laden.

Maar wat ik ook probeer... mijn 3e Sessy wil niet ontladen... elke keer als ik een ontlaad punt opgeef dan doet die precies het tegenovergestelde en gaat die juist laden met dat setpoint.

Het is ook geen weergavefout in Home Assistant want ik zie ook dat de slimme meter nu juist aangeeft dat ik stroom aan het afnemen ben.

Het lijkt net alsof de Sessy's denken dat ze allemaal op dezelfde fase aangesloten zitten.

Zie laatste screenshot voor de instellingen. Bij de andere 2 Sessy's staat er dan bij de fase selecter Zwart - 2 en Bruin - 1

Ik heb een 3x25A aansluiting. De sessy's zitten verdeelt over de 3 fases. Dus 1 sessy aan elke fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY4jjAbwLOatyWku4NBErXZGwzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yhlxR54Mu7t2Plo2oQH1PUFR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJopNA7oFnOE2sWFgHWT0VjWHjI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HiZz3mfbziwsSwqPIJNxAVvE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67PcJzHLFcwllXRncAlWC23Z2Gw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CDLehK74TTDbyQyKr22NZA2q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Sicos op 25-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-09 16:03
Heb je ze allemaal op een eigen groep? Ik denk dat aantal sessys op deze groep met gedeelde fase op 3 moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Sparky669 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:50:
Heb je ze allemaal op een eigen groep? Ik denk dat aantal sessys op deze groep met gedeelde fase op 3 moet staan?
Ja ze zitten allemaal op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Zou het soms een bug kunnen zijn? Fase 1 en 2 zijn redelijk gelijk verdeeld. Op fase 3 zit niet echt veel wat betreft belasting aangezien die is gereserveerd voor een warmtepomp die er helaas nog niet staat.

Onderstaande afbeelding geeft de belasting van de fases aan. Als ik aan Sessy 3 die op L3 zit (rode lijn) een ontlaad setpoint geef dan zie ik hem heel even ontladen en dan floep... springt die ineens om naar laden.

Kijk even niet naar alle uitschieters want die komen door mij omdat ik wat aan de instellingen van de Sessy's aan het sleutelen was om te kijken of het een instelling was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R06S_kx5fnuUAHW5ytea608fPq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iSCemV52xpJFOwlNgFbFik2v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Sicos op 25-12-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Maar een mail naar Sessy gestuurd want volgens mij zit er gewoon iets niet lekker in de software van de dongle (bug). Ik heb ze zelfs nogmaals naar de 1.5.7 versie geupdate maar dat maakt niks uit. Normaal ontlaad ik de Sessy's eigenlijk nooit zo maar gebruik ik gewoon de stroom zelf dus geen idee of dit een al bestaand probleem is. Alleen het rete irritante is dat die state of charge na verloop van tijd gewoon niks zeggend meer is omdat die zo onnoemelijk afwijkt als je de accu zo nu en dan niet eens helemaal leeg trekt.

[ Voor 22% gewijzigd door Sicos op 25-12-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:05:
Zou het soms een bug kunnen zijn? Fase 1 en 2 zijn redelijk gelijk verdeeld. Op fase 3 zit niet echt veel wat betreft belasting aangezien die is gereserveerd voor een warmtepomp die er helaas nog niet staat.

Onderstaande afbeelding geeft de belasting van de fases aan. Als ik aan Sessy 3 die op L3 zit (rode lijn) een ontlaad setpoint geef dan zie ik hem heel even ontladen en dan floep... springt die ineens om naar laden.

Kijk even niet naar alle uitschieters want die komen door mij omdat ik wat aan de instellingen van de Sessy's aan het sleutelen was om te kijken of het een instelling was.

[Afbeelding]
Als je lokaal op de Sessy inlogt zie je dan bij de systeem info nog statussen die er op wijzen dat de Sessy een probleem heeft?

Bij de API modus kijkt de Sessy niet na de P1 dongle en zou dus geen rekening moeten houden met de andere Sessy’s. De fase maakt dan ook weinig uit. Weet je zeker dat het setpoint goed aankomt bij de Sessy? Volgens mij is ontladen positief en laden negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Vraag: ik heb een stringomvormer op zolder hangen. Sessy wil ik elders plaatsen. Is het per se nodig om de kabel van de omvormer naar de Sessy te leiden en vervolgens door naar de meterkast?
Wat mis ik als ik beiden onafhankelijk in de meterkast (elke eigen groep) aansluit en is dat relevant voor de werking? Overigens ben ik voornemens om de Sessy slim aan te sturen mbv HA.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

DJP! schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:34:
[...]

Als je lokaal op de Sessy inlogt zie je dan bij de systeem info nog statussen die er op wijzen dat de Sessy een probleem heeft?
log anders lokaal in en kijk even op de pagina /errors . Het kan zijn dat daar meer staat dan in de systeem info.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Roger_de_Poger schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:46:
Vraag: ik heb een stringomvormer op zolder hangen. Sessy wil ik elders plaatsen. Is het per se nodig om de kabel van de omvormer naar de Sessy te leiden en vervolgens door naar de meterkast?
Wat mis ik als ik beiden onafhankelijk in de meterkast (elke eigen groep) aansluit en is dat relevant voor de werking? Overigens ben ik voornemens om de Sessy slim aan te sturen mbv HA.
In een hoop gevallen is het makkelijker qua installatie om de omvormer aan te sluiten op de Sessy. Dit scheelt werk in de meterkast. En door het zo aan te sluiten kun je via de Sessy ook de productie van de zonnepanelen in de gaten houden.

Als je ze beide op een eigen groep aansluit is dat ook goed, je mist in de Sessy dan de productie van de zonnepanelen. Zolang je de productie ergens anders kunt bij houden (als je dat wilt) mis je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Mike70 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:56:
[...]

log anders lokaal in en kijk even op de pagina /errors . Het kan zijn dat daar meer staat dan in de systeem info.
Kan ik op 1 of andere manier gewoon een lijst met fouten opvragen? Via dit scherm is het nogal onhandig met al die bolletjes.

Op dit moment zijn de andere 2 sessies leeg en staat de 3e op nom maar dan zie ik hem nu alle kanten opschieten van ontladen naar laden naar niet laden... etc...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEb5-MBhrRgY-4GI5-t9GPCupWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zfbucDCAp6OBuS4DwvkQo9q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:25:
[...]

Kan ik op 1 of andere manier gewoon een lijst met fouten opvragen? Via dit scherm is het nogal onhandig met al die bolletjes.

Op dit moment zijn de andere 2 sessies leeg en staat de 3e op nom maar dan zie ik hem nu alle kanten opschieten van ontladen naar laden naar niet laden... etc...

[Afbeelding]
Als je het IP adres /errors intypt krijg je een lijst met errors. P1 dongle werkt wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Error log
2023/12/25 E (13:43:39.631) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (13:40:50.700) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (13:38:11.303) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/12/25 E (13:38:11.287) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection
2023/12/25 E (13:38:06.076) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/12/25 E (13:38:06.059) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection
2023/12/25 E (13:34:40.768) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (13:33:20.289) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.1.30' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/12/25 E (13:33:20.275) http_req: Request for URL http://192.168.1.30/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/12/25 E (12:38:19.519) rest-api: Reboot required to set the settings
2023/12/25 E (12:19:42.100) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (12:08:20.882) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (12:08:18.401) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (12:02:51.882) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (12:00:12.843) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (11:59:54.963) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/12/25 E (11:59:54.476) rest-api: rest_send_err failed, with message: Failed to request power state, with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (11:59:54.474) rest-api: Failed to request power state: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/12/25 E (11:58:36.879) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (11:57:46.978) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (11:57:34.318) rest-api: rest_send_err failed, with message: Failed to get active phase in nvs, with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (11:57:34.305) rest-api: Failed to get active phase in nvs, with error ESP_ERR_TIMEOUT
2023/12/25 E (11:57:33.957) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/12/25 E (11:54:25.865) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (11:50:10.867) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (11:45:06.260) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (11:44:37.850) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (11:43:11.876) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (11:42:53.839) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (11:31:14.776) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (11:28:27.689) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
2023/12/25 E (11:24:43.611) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (11:24:40.197) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error
2023/12/25 E (11:20:43.666) cloud_telemetrics: Failed to buffer bms data, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/12/25 E (11:20:43.656) cloud_telemetrics: Failed to get the bms data from ac_board, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/12/25 E (11:20:43.606) cloud_telemetrics: Failed to buffer telemetrics, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/12/25 E (11:20:43.604) cloud_telemetrics: Failed to request power state from ac_board, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/12/25 E (11:16:08.637) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/25 E (11:13:32.401) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (11:03:31.201) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (10:53:29.901) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (10:43:28.665) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (10:33:27.365) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (10:23:26.065) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (10:13:24.765) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (10:03:23.565) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (09:53:22.265) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (09:43:20.928) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (09:33:19.728) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (09:23:18.428) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (09:13:17.128) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (09:03:15.928) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (08:53:14.628) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (08:43:13.291) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (08:33:12.091) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (08:23:10.791) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (08:13:09.491) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (08:03:08.291) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (07:53:06.991) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (07:43:05.755) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (07:38:06.106) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/12/25 E (07:38:06.040) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection
2023/12/25 E (07:33:04.455) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (07:23:03.155) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (07:13:01.955) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (07:03:00.655) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (06:52:59.455) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (06:42:58.118) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (06:32:56.918) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (06:22:55.618) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (06:12:54.318) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (06:02:53.118) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (05:52:51.818) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (05:42:50.479) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (05:32:49.279) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (05:22:47.979) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (05:12:46.679) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (05:02:45.479) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (04:52:44.179) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (04:42:42.944) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (04:32:41.644) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (04:22:40.344) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (04:12:39.144) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (04:02:37.844) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (03:52:36.544) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (03:42:35.207) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (03:32:34.007) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (03:22:32.707) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (03:12:31.507) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (03:02:30.207) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (02:52:28.907) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (02:42:27.669) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (02:32:26.369) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (02:22:25.069) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (02:12:23.769) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (02:02:22.569) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (01:52:21.269) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (01:42:20.031) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (01:32:18.731) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (01:22:17.431) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (01:12:16.231) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (01:09:43.957) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
2023/12/25 E (01:06:56.455) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1

Authorization: Basic XXXX
Sec-WebSocket-Key: XXXX
Sec-WebSocket-Version: 13
Upgrade: websocket
User-Agent: ESP32 Websocket Client
Host: socket.sessy.nl:443
Connection: Upgrade
2023/12/25 E (01:06:56.429) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/12/25 E (01:06:50.581) cloud comms: Restarting websockets client
2023/12/25 E (01:06:31.182) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1

Authorization: Basic XXXXX
2023/12/25 E (01:06:31.156) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/12/25 E (01:05:42.605) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1

2023/12/25 E (01:05:42.579) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/12/25 E (01:05:36.631) cloud comms: Restarting websockets client
2023/12/25 E (01:05:17.287) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1

2023/12/25 E (01:05:17.261) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/12/25 E (01:03:28.929) cloud comms: Restarting websockets client
2023/12/25 E (01:03:24.599) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1

Authorization: Basic XXXXXX
2023/12/25 E (01:03:24.574) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/12/25 E (01:02:59.329) WEBSOCKET_CLIENT: Error, no PONG received for more than 120 seconds after PING
2023/12/25 E (01:02:14.831) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (01:00:24.650) WEBSOCKET_CLIENT: Error receive data
2023/12/25 E (01:00:24.615) WEBSOCKET_CLIENT: Error read data
2023/12/25 E (01:00:24.613) transport_ws: Error read data
2023/12/25 E (00:52:13.531) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (00:42:12.197) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (00:32:10.997) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (00:22:09.697) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (00:12:08.397) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/25 E (00:02:07.197) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (23:52:05.897) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (23:42:04.661) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (23:32:03.361) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (23:22:02.061) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (23:12:00.861) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (23:01:59.561) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (22:51:58.361) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (22:41:57.026) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (22:31:55.826) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (22:21:54.526) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (22:11:53.326) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (22:01:52.026) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (21:51:50.726) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (21:41:49.449) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (21:31:48.149) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (21:21:46.849) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (21:11:45.649) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (21:01:44.349) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (20:51:43.149) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (20:41:41.853) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (20:31:40.653) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (20:21:39.353) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (20:11:38.053) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (20:01:36.853) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (19:51:35.553) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (19:41:34.313) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (19:38:11.352) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/12/24 E (19:38:11.335) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection
2023/12/24 E (19:38:06.108) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/12/24 E (19:38:06.054) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection
2023/12/24 E (19:31:33.013) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (19:21:31.713) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (19:11:30.513) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (19:01:29.213) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (18:51:27.913) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (18:41:26.677) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (18:31:25.377) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (18:21:24.077) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (18:11:22.777) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (18:01:21.577) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (17:51:20.277) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (17:41:19.043) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (17:31:17.743) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (17:21:16.443) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (17:11:15.143) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (17:01:13.943) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (16:51:12.643) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (16:41:11.311) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (16:31:10.111) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (16:21:08.811) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (16:11:07.611) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (16:01:06.311) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (15:51:05.111) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/12/24 E (08:16:48.769) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0
2023/12/24 E (08:10:07.028) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 25-12-2023 19:42 . Reden: Wall of text in quote ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
DJP! schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:23:
[...]

In een hoop gevallen is het makkelijker qua installatie om de omvormer aan te sluiten op de Sessy. Dit scheelt werk in de meterkast. En door het zo aan te sluiten kun je via de Sessy ook de productie van de zonnepanelen in de gaten houden.

Als je ze beide op een eigen groep aansluit is dat ook goed, je mist in de Sessy dan de productie van de zonnepanelen. Zolang je de productie ergens anders kunt bij houden (als je dat wilt) mis je niets.
Helder. Opbrengst van PV houd ik in HA bij. Evenals wat andere tussenmeters. Dat zijn allemaal MID gekeurde meters dus geen noodzaak om dat opeens bij Sessy neer te leggen. Ook qua bekabeling is het niet handig om allerlei kabels heen en weer te leggen. Het idee van cascaden staat me ook niet aan.
Voornemen is om het hele ding met HA aan te sturen ipv een van de bestaande modi te gebruiken. De logica van HA is flexibeler dan die van Sessy. :P

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hoop errors! Goed dat je Sessy al hebt ingelicht. Ben benieuwd wat het probleem nou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:23:
[...]

Hoop errors! Goed dat je Sessy al hebt ingelicht. Ben benieuwd wat het probleem nou is.
Anders ik wel, de andere 2 doen het prima en deze ook maar zo gauw ik op hoog vermogen wil ontladen dan flippert het setpoint alle kanten op. Zo lang ik niet boven de 450 watt kom lijkt er weinig aan de hand maar daarboven is het heel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
helm71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:02:
[...]

Inmiddels de zonnepanelen installateur gesproken en een solaredge installatie is bijna twee keer zo duur… niet in de laatste plaats omdat ook de omvormer vervangen moet worden… solaredge werkt aan het comparible maken van de omvormers van 2-3 jaar geleden, maar dat os nog niet zover.

Ik zie door mijn oogharen wel dat die solaredge batterij aanzienlijk duurder zal blijven..

Het zal dus de sessy worden, het prijsverschil is (veel) te groot..
De kogel is door de kerk, gisteren de eerste Sessy besteld !

Levertijd binnen twee maanden, dan issue er mooi voordat de zon er weer is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:38
Arnrd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:53:
Waar vind ik een spec van de Sessy API die zit achter: ‘Sessy mag alleen werkzaam zijn tussen’ in te stellen?
Kan iemand me uitleggen wat "werkzaam" betekent? Is dat laden en ontladen? Of alleen ontladen? Of alleen laden?

Bij mij staat het nu op 00:00-23:59 en een NoM scenario. Juist in deze sombere dagen laadt de Sessy amper op en met het kleine beetje zon wat er dan is laadt hij van 3% naar 12% om die vervolgens in no time weer kwijt te raken. Dat lijkt me niet heel goed voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 00:14
Als de zonnepanelen nu niet meer genoeg opleveren om de dag door te komen, dan zal NOM inderdaad dit effect hebben. Het probeert de energie uit de Sessy te gebruiken zodat je niets van het net hoeft te importeren.

Als je dus meer stroom nodig hebt dan de zonnepanelen genereren, dan zal je dus wel wat van het net nodig hebben

Als je dynamisch stroom contract hebt, dan kan je kan overwegen om op momenten dat het goedkoop is stroom in de accu te laden en dan vervolgens weer via NOM deze stroom te gebruiken.

Of je kijkt hoe ROI bevalt, deze laadt op goedkope momenten en verkoopt als de stroom een hoge uurtarief heeft.

Als je geen dynamisch contract hebt, dan kun je wellicht op nacht stroom nog wat extra inladen ‘s nachts en die overdag via NOM gebruiken of anders laten zoals het nu is.

De sessy vindt het niet heel erg om steeds op 0 te staan, maar ik zou adviseren om toch eens per week of zo hem even vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Nu online
Mijn Sessy moet nog geleverd, maar ik probeer alvast voor te denken.

In de “zonnemaanden” denk ik aan “0 op de meter”, en in de overige maanden vermoedik dat ik hem het beste op de api kan zetten met een kleine automatisering om hem elke week een keer te laden en te ontladen… klinkt dat logisch ?

Vanaf het moment dat mijn contract afloopt en ik dynamisch ga dan in de “niet zonnemaanden” hem zo instellen dat hij goedkoop inkoopt en vrijgeeft op dure momenten..

Klinkt dat logisch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 00:14
Dat is toch precies wat ik beschrijf in de reactie direct boven jouw reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Nu online
Faceless schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:44:
Dat is toch precies wat ik beschrijf in de reactie direct boven jouw reactie?
Dat is mooi, dan heb ik het goed begrepen. Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Ha allen, kunnen jullie meedenken over het installeren van twee Sessy's?

Ik heb twee omvormers op verschillende groepen maar dezelfde fase. De omvormers hangen in een andere ruimte. Als ik twee Sessy's zou willen, wat is dan handig: bij iedere omvormer een Sessy en die onderling verbinden tbv de communicatie (kan dat sowieso?), of er bij één omvormer twee op hangen. Mijn doel is om overdag zo veel mogelijk zonnestroom te sparen voor de avond.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

mcaklein schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:58:
Ha allen, kunnen jullie meedenken over het installeren van twee Sessy's?

Ik heb twee omvormers op verschillende groepen maar dezelfde fase. De omvormers hangen in een andere ruimte. Als ik twee Sessy's zou willen, wat is dan handig: bij iedere omvormer een Sessy en die onderling verbinden tbv de communicatie (kan dat sowieso?), of er bij één omvormer twee op hangen. Mijn doel is om overdag zo veel mogelijk zonnestroom te sparen voor de avond.
Ik heb zelf 2 omvormers en 2 sessy's. Éen omvormer op zolder en 1 in de schuur. Beide omvormers heb ik op een aparte groep zitten.Ik heb beide sessy's in de schuur hangen ivm het geluid wat ze produceren. Daar zit dus 1 omvormer achter.
Ik heb de installateur over mijn situatie gesproken en die vertelde mij dat het niet uitmaakt of je de omvormers achter de sessy's hebt of niet. De sessy's gaan toch uit van wat de P1 meter ze voorschotelt.
De enige reden dat een omvormer achter de sessy zit is dat het je een hoop geklooi met kabels trekken en een groep in je meterkast scheelt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
  • Nu online
Mike70 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb zelf 2 omvormers en 2 sessy's. Éen omvormer op zolder en 1 in de schuur. Beide omvormers heb ik op een aparte groep zitten.Ik heb beide sessy's in de schuur hangen ivm het geluid wat ze produceren. Daar zit dus 1 omvormer achter.
Ik heb de installateur over mijn situatie gesproken en die vertelde mij dat het niet uitmaakt of je de omvormers achter de sessy's hebt of niet. De sessy's gaan toch uit van wat de P1 meter ze voorschotelt.
De enige reden dat een omvormer achter de sessy zit is dat het je een hoop geklooi met kabels trekken en een groep in je meterkast scheelt.
Kijk.. weer iets geleerd, want ik heb precies dezelfde situatie: twee omvormers, zolder en garage..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gruijter
Voor Homey gebruikers die wat nieuws willen testen met dynamisch vermogen tbv ROI:
https://community.homey.a...month-and-year/20535/1995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:38
In datzelfde kader; zijn er mensen die al gestoeid hebben met EMHASS?
https://emhass.readthedocs.io/en/latest/index.html
Ik heb nog geen Sessy, maar ben wel aan het inlezen hoe ik e.e.a. zou kunnen optimaliseren. Zie redelijk wat mensen die zelf iets in elkaar zetten met HomeAssistant, maar dit is een (erg) uitgebreid pakket om bijvoorbeeld ook je 'uitstelbare' verbruikers te plannen, meenemende wat de kosten zijn, je verwachtte solar opbrengst, en dergelijke.
Ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Laatst online: 19:07
gruijter schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:22:
Voor Homey gebruikers die wat nieuws willen testen met dynamisch vermogen tbv ROI:
https://community.homey.a...month-and-year/20535/1995
Ik heb de update geïnstalleerd en ga de advanced flow uitproberen.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MarcoPolet schreef op woensdag 27 december 2023 @ 07:07:
In datzelfde kader; zijn er mensen die al gestoeid hebben met EMHASS?
https://emhass.readthedocs.io/en/latest/index.html
Ik heb nog geen Sessy, maar ben wel aan het inlezen hoe ik e.e.a. zou kunnen optimaliseren. Zie redelijk wat mensen die zelf iets in elkaar zetten met HomeAssistant, maar dit is een (erg) uitgebreid pakket om bijvoorbeeld ook je 'uitstelbare' verbruikers te plannen, meenemende wat de kosten zijn, je verwachtte solar opbrengst, en dergelijke.
Ervaringen?
Ziet er erg gaaf uit! Ik ben zelf met https://www.creatingsmart...utomation-non-sequential/ bezig geweest en dit werkt best goed. Dit script heb ik ook kunnen omdraaien zodat er bij de duurste uren bepaalde apparaten uitgaan. Nu werken dit soort scripts voor 95% van de tijd erg goed. Alleen de laatste 5% is lastig… bijvoorbeeld negatieve energy prijzen. Hoe gaat EMHASS (maar ook @gruijter zijn PBTH) hier mee om? Zitten er mogelijkheden is die applicaties mogelijkheden om de zonnepanelen uit te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:39:
[...]

Ziet er erg gaaf uit! Ik ben zelf met https://www.creatingsmart...utomation-non-sequential/ bezig geweest en dit werkt best goed. Dit script heb ik ook kunnen omdraaien zodat er bij de duurste uren bepaalde apparaten uitgaan. Nu werken dit soort scripts voor 95% van de tijd erg goed. Alleen de laatste 5% is lastig… bijvoorbeeld negatieve energy prijzen. Hoe gaat EMHASS (maar ook @gruijter zijn PBTH) hier mee om? Zitten er mogelijkheden is die applicaties mogelijkheden om de zonnepanelen uit te schakelen?
Mijn script heeft dat wel.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]
Zitten er mogelijkheden is die applicaties mogelijkheden om de zonnepanelen uit te schakelen?
De vraag is of je dat wil combineren in een enkel script, of per apparaat zou moeten regelen. Het is natuurlijk mooi als het onderdeel is van een groter geheel zodat alles op elkaar is afgestemd en samenwerkt. Aan de andere kant zijn er ook voordelen aan het los van elkaar regelen. SolarEdge ondersteunt sinds enkele weken native de optie om terugleveren bij negatieve prijzen automatisch uit te schakelen. Dat voor alle aanbieders inbouwen is nogal een klus. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die bij negatieve prijzen, terwijl er voldoende opwek van de zonnepanelen is, liever de accu volladen met eigen zonnestroom dan de opwek uitschakelen en kunnen verdienen aan het laden vanaf het net. Dat zijn principekwesties. Dat zou je dan wel weer mooi in een overkoepelend iets kunnen onderbrengen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
[...]
Alleen de laatste 5% is lastig… bijvoorbeeld negatieve energy prijzen. Hoe gaat EMHASS (maar ook @gruijter zijn PBTH) hier mee om? Zitten er mogelijkheden is die applicaties mogelijkheden om de zonnepanelen uit te schakelen?
Mbt de Homey app’s van @gruijter (PBTH en Sessy): die kunnen dit zelf niet regelen, maar ze geven wel genoeg triggers en info om dit via Homey automatisering zelf te automatiseren. Hangt er met name vanaf of je iets geregeld hebt om de zonnepanelen geautomatiseerd uit te schakelen via de Homey, zo ja, dan kun je dit verder prima regelen op basis van de beschikbare triggers en info.

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:38
Met betrekking tot EMHASS: ben een paar uur bezig geweest om 't aan de praat te krijgen als Add-on binnen HAOS, maar krijg het niet voor elkaar dat hij sensoren (zoals stroomgebruik en zonneenergie opwek) op kan vragen bij HomeAssistant. Inmiddels de Docker geinstalleerd op een OMV-servertje, dat werkt gelukkig vrij snel en kan dezelfde sensoren nu wel prima uitlezen, geen idee waarom. Nu verder stoeien. Tip voor wie het wil proberen: bij de Docker kun je 't best starten met de voorbeeld config_emhass.yaml, en daarbinnen dan je eigen parameters aanpassen. Dit is binnen de Add-on niet mogelijk, ze hebben niet hetzelfde format.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoPolet op 28-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gruijter
De slimme Homey ROI laadstrategie is nu ook als grafiek beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1ZaM5k_cSRlFd-QeouWvj-GQYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o9Ng7t22iatj9xXxooJN5y39.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Voor de koppeling naar een tweede Sessy, is drie aderige kabel 3x 2,5mm2 voldoende, of toch beter gaan voor 3x 4mm2 ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:37
Voor er tussen is 2,5 voldoende (zelfde locatie, paar meter er tussen)

Succes

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:22
2,5 mm2 is idd voldoende maar als de sessy op een andere fase aangesloten kan worden heb je wel 5x2,5mm2 nodig. Als de 1e Sessy tenminste ook met 3 fase's is aangesloten.
cacofant schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:19:
Voor de koppeling naar een tweede Sessy, is drie aderige kabel 3x 2,5mm2 voldoende, of toch beter gaan voor 3x 4mm2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Eerste Sessy zit op 1 fase, dus dan is 2,5mm2 voldoende? Ook als beide Sessy's gaan ontladen met totaal 3,4 kW, of dan toch beter 4mm2

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Als beide Sessy's op dezelfde fase en groep worden aangesloten kunnen ze niet op vol vermogen werken, op de zelfde groep want dan kom je boven de 16A uit.
Een Sessy werkt altijd maar op 1 fase maar de andere fase'e kun je op de Sessy "doorlussen" naar een volgende Sessy.

samengevat:
1 Sessy per groep.
2 Sessy's op 1 groep 16A kunnen niet op volvermogen.
2 Sessy's per Fase (2x eigen groep)

2,5mm2 is voldoende voor 16A
cacofant schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:55:
Eerste Sessy zit op 1 fase, dus dan is 2,5mm2 voldoende? Ook als beide Sessy's gaan ontladen met totaal 3,4 kW, of dan toch beter 4mm2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Oke maar 2x 1700 Watt vermogen afgifte is toch 3400 Watt. Een groep van 16A kan toch 3680W aan? Dus dan moet het goed gaan?
Of gaat dat dan niet omdat de zonnepanelen ook op die groep zitten.

Regelen de Sessy's zelf hoeveel vermogen ze kunnen afgeven? Hoef ik nergens in te stellen?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
cacofant schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:41:
Oke maar 2x 1700 Watt vermogen afgifte is toch 3400 Watt. Een groep van 16A kan toch 3680W aan? Dus dan moet het goed gaan?
Of gaat dat dan niet omdat de zonnepanelen ook op die groep zitten.

Regelen de Sessy's zelf hoeveel vermogen ze kunnen afgeven? Hoef ik nergens in te stellen?
Je kunt idd ontladen met 2 x 1700 Watt dat is geen punt.
Laden is mogelijk met 2x 2200 Watt en dan heb je niet genoeg aan 16A
Als je deels uit PV opbrengst laad zal dat minder een punt zijn. maar laden zonder PV kan niet maximaal.

Bij de "Geavanceerde instellingen" van Sessy geef je aan hoeveel Sessy's je per groep, fase en totaal hebt.

Dus het kan allemaal, maar met een kleine beperking bij het laden vanaf het net
en ook met 2,5mm2 draden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
cacofant schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:41:

Volgens mij gebruikt de Sessy alleen in de NOM modus de P1 data en kan er dus rekening mee houden. In ROI en API modus moet je dit zelf in de gaten houden. Voor de zekerheid dus het maximale laadvermogen per Sessy instellen op 1800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:19

Tazzios

..

@cacofant
Daarvoor zijn er de volgende instellingen:

Geïnstalleerd op fase:
Maximale stroom van de groep:
Maximale stroom van de hoofdaansluiting:
Aantal Sessy's op deze groep, met gedeelde fase:
Aantal Sessy's op deze fase:
Totaal aantal Sessy's in het huishouden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Ik vroeg me net hetzelfde af.. ben op vakantie en heb em voor het eerst op ROI gezet. Twee Sessys op 1 16A groep, maar zag in mijn grafiekjes dat er toch rond de 1900w geladen werd op beide sessys. Heb max vermogen op 2k en meen in de sessy stat te zien dat vermogen gelimiteerd werd.
Maar 2x 1900W lijkt me toch teveel op 16A, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
niels.p schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:19:
Ik vroeg me net hetzelfde af.. ben op vakantie en heb em voor het eerst op ROI gezet. Twee Sessys op 1 16A groep, maar zag in mijn grafiekjes dat er toch rond de 1900w geladen werd op beide sessys. Heb max vermogen op 2k en meen in de sessy stat te zien dat vermogen gelimiteerd werd.
Maar 2x 1900W lijkt me toch teveel op 16A, toch?
Het is volgens mij heel simpel 16A x 230V = 3680 watt wat je max kan verbruiken op een groep.
Theoretisch zou die er dan uit moeten klappen maar wellicht dat je toch niet dat vermogen aan het trekken bent en geen idee of een B of C karakteristiek van de automaat ook nog iets uitmaakt. Volgens mij klapt C er iets minder snel uit bij plotselinge hoge pieken.

Wellicht dat het getal wat Sessy aangeeft iets afwijkt. Om echt te zien wat je verbruikt zou je een Amperetang moeten gebruiken rondom de kabel die naar je Sessy loopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sicos op 29-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Ik heb even op de link geklikt, maar dat ziet er in basis geweldig ingewikkeld en goed uit. Voor mij als technische nono-nono, dan. Bijna alle componenten hebben we hier aanwezig: warmtepomp, warmtepompboiler, accu's, auto en autolader, zonnepanelen in 3 richtingen, zonneboiler. Zit me af te vragen wat ik zou moeten doen om het bij ons eens te testen om te kijken of en in welke mate het dan goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:33:
[...]

Het is volgens mij heel simpel 16A x 230V = 3680 watt wat je max kan verbruiken op een groep.
Theoretisch zou die er dan uit moeten klappen maar wellicht dat je toch niet dat vermogen aan het trekken bent en geen idee of een B of C karakteristiek van de automaat ook nog iets uitmaakt. Volgens mij klapt C er iets minder snel uit bij plotselinge hoge pieken.

Wellicht dat het getal wat Sessy aangeeft iets afwijkt. Om echt te zien wat je verbruikt zou je een Amperetang moeten gebruiken rondom de kabel die naar je Sessy loopt.
Ergens na de zomer is er een firmware update gekomen die de power afwijking van de Sessy heeft opgelost. Ik heb hier voor de Sessy een (mid) kWh meter aangesloten en de power waardes komen sinds die update bijna overeen. Ik denk dus dat de waardes die uit de Sessy komen betrouwbaar zijn.

2x1900W is 16,5A bij 230Vac als ik dan de karakteristieken er bij pak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTss8bEvlBJwT012j4Ht1ErxSFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iVa5wss1nhlfKg4ZCW58g4WJ.jpg?f=user_large
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/

Dan zou de 16A automaat dus eigenlijk al niet trippen.

Netjes is het natuurlijk niet omdat er volgens mij ook iets van een regel is dat je een automaat niet landurig langer dan 80% mag belasten ivm temperatuur.

@KC27 erg gaaf script! Ik ga kijken of ik het volgende week kan gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Tweede Sessy hangt, echter het gekke is in de portal heeft ie nu totaal accucapaciteit beschikbaar aan van 23 procent, echter de eerste Sessy is leeg, en de tweede is 44 procent.

Klopt de weergave niet,? Of wordt het totaal gedeeld door twee weergegeven.

Ik heb aangegeven dat er twee Sessy's op de fase zitten twee Sessy's in het huishouden etc

[ Voor 13% gewijzigd door cacofant op 29-12-2023 17:36 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:37
Ik zou zeggen dat dat klopt :)

je totale capaciteit is ongeveer 10.000
je hebt in de tweede ongeveer 44% van 5000=2200
Dus op je totaal vermogen heb je dan 22% gevuld

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Oh dat klinkt inderdaad logisch. Ik dacht dat beide batterij standen zichtbaar zouden zijn maar dat is dus niet zo..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Torch1969 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:28:
[...]

Volgens mij gebruikt de Sessy alleen in de NOM modus de P1 data en kan er dus rekening mee houden. In ROI en API modus moet je dit zelf in de gaten houden. Voor de zekerheid dus het maximale laadvermogen per Sessy instellen op 1800W.
Dat is niet correct @Torch1969
De Sessy heeft alle informatie aan boord, en heeft de P1 meter niet nodig om te besluiten dat er geknepen moet worden.

Ik zie dit bij mij thuis gebeuren als er bijvoorbeeld in ROI modus opgeladen wordt. Dit gebeurt niet op 2200W, maar op 3680/2=1840W (want ik heb 2 sessy’s op 1 groep van 16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

gruijter schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:08:
De slimme Homey ROI laadstrategie is nu ook als grafiek beschikbaar.
[Afbeelding]
Top!!!

Maar, hoe kan ik de grafiek zien/publiceren? Ik zie hem grijs in de instellingen van de Sessy_Som app, maar hoe krijg ik hem in kleur te zien of kan ik hem publiceren naar een scherm?

Ik heb om te testen de winst per kwh op 0,08 gezet. Zowel in de flow als in de instellingen van de grafiek.

Edit:
Nevermind, ik heb het gevonden 8)7. Mochten er nog anderen zijn die met hun neus kijken O-), je vindt de grafieken niet in de Sessy_Som app, maar in de PBTH app, wat natuurlijk hartstikke logisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g_lx3EWD2cUkNjMlObGiBzkbcQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GSE0ZLHBvySi8RTlQVyRSGLp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door vanenkelen op 29-12-2023 21:23 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 94 Laatste